Therapiepsycholoog
Netwerk van therapeuten
en psychologen
Therapiepsycholoog

Tips bij AD(H)D


AD(H)D - tips

Zoek je tips bij AD(H)D?

Je kunt hier:

 

  • allerlei tips verkennen.
  • reageren op tips / jouw ervaring delen.
  • en heb je zelf een goede tip, dan kun je die toevoegen.

 

Wat is jouw tip voor omgaan met AD(H)D

 

Overzicht tips




+ tip toevoegen




Alle tips


Tip 1 - Relaties en AD(H)D

Hoe ontdek je op latere/volwassen leeftijd dat jouw struggle met het leven met AD(H)D te maken kan hebben?
Mislukte studie(s), vastgelopen of moeizame relaties, problemen op het werk kunnen te maken hebben met een (nog) niet gestelde diagnose AD(H)D. Als je omgeving vindt dat je je niet aan afspraken houdt, dat je geen verantwoordelijkheid neemt of dat je zelf merkt dat concentratie je veel moeite kost (je vergeet dingen, je hoort een gesprek maar half))............ga eens met een deskundige praten, de huisarts, een therapeut of psycholoog om dit te onderzoeken.
Mijn clienten zijn vaak opgelucht als ze beseffen dat hun gedrag een oorzaak heeft. Door dit te weten is het mogelijk dat jij/je omgeving stappen kan zetten die positief resultaat hebben i.p.v. verwijten, negatief zelfbeeld enz.


1

deel deze tip

Tip 2 - ADHD and Creativity

ADHD and creativity go hand in hand! A common definition fo creativity is - "The generation of ideas or products that are useful and original".

Reasearch indicates that people who have ADHD are better at using creative thinking processes than people who do not have ADHD. However they just don't know how to use it!

There are 3 types of creative thinking that ADHD-ers can be good at-

1. Divergent thinking- The ability to generate many solutions to an open ended problem (brainstorming)
2. Conceptual expansion- The formation of new and unusual associations between pre-existing concepts
3. Overcoming knowledge constraints (thinking outside the box!)

So while there are lots of difficulties that people who have ADHD face in everyday life, creativity is not one of them!


1

deel deze tip

Tip 3 - Bekijk ADHD van de positieve kant

Bekijk ADHD van de positieve kant en plan je ADHD uurtje (administratie, hardlopen, mails, apps etc ) in de morgen dan kun de de rest van de dag relaxen!!


1

deel deze tip

Tip 4 - Maak een duidelijke weekplanning

Maak een duidelijke weekplanning en hou je daaraan. Liefst iedere week exact dezelfde uren en dagen zodat je brein het meest tot rust kan komen omdat hij/zij/het weet wat er gaat gebeuren.


1

deel deze tip

Tip 5 - ADHD: Hoe was de tijd voor, tijdens en na je geboorte?

Vaker al heb ik ervaren dat mensen, gelabeld met ADHD (of een andere stoornis), een zwangerschap en/of geboorte mee gemaakt hebben, die de oorzaak blijkt te zijn van juist het gedrag (met de daarbij behorende veelheid aan gevoelens) wat lastig is voor hun zelf en voor hun omgeving.

Stap voor stap hier aandacht aan geven geeft dan vaak verbetering. Er wordt meer rust ervaren; het gedrag wordt dan ook rustiger. (School)prestaties verbeteren. Je bent meer mens dan de diagnose. Levenslust en genieten is dan mogelijk.

Anoniem

1

deel deze tip

Heb je zelf een goede tip?

+ tip toevoegen


Tip 6 - ADHD: Hoe was de tijd voor, tijdens en na je geboorte?

Vaker al heb ik ervaren dat mensen, gelabeld met ADHD (of een andere stoornis), een zwangerschap en/of geboorte mee gemaakt hebben, die de oorzaak blijkt te zijn van juist het gedrag (met de daarbij behorende veelheid aan gevoelens) wat lastig is voor hun zelf en voor hun omgeving.

Stap voor stap hier aandacht aan geven geeft dan vaak verbetering. Er wordt meer rust ervaren; het gedrag wordt dan ook rustiger. (School)prestaties verbeteren. Je bent meer mens dan de diagnose. Levenslust en genieten is dan mogelijk.

Anoniem

1

deel deze tip

Tip 7 - Hoe was de tijd voor, tijdens en na je geboorte?

Vaker al heb ik ervaren dat mensen, gelabeld met ADHD (of een andere stoornis), een zwangerschap en/of geboorte mee gemaakt hebben, die de oorzaak blijkt te zijn van juist het gedrag (met de daarbij behorende veelheid aan gevoelens) wat lastig is voor hun zelf en voor hun omgeving.

Stap voor stap hier aandacht aan geven geeft dan vaak verbetering. Er wordt meer rust ervaren; het gedrag wordt dan ook rustiger. (School)prestaties verbeteren. Je bent meer mens dan de diagnose. Levenslust en genieten is dan mogelijk.


1

deel deze tip

Tip 8 - De kracht van...

AD(H)D-gedrag wordt snel geproblematiseerd en als lastig ervaren. Dit kan ten koste gaan van je eigenwaarde en ook hoe je jezelf toont aan de buitenwereld. Veel AD(H)D'ers hebben enorm veel ideeën, energie en creativiteit.
Blijf hierin geloven en geef je eigenheid vorm die past bij jezelf en de buitenwereld.


1

deel deze tip

Tip 9 - ADD vs ADHD

What is the difference between ADD and ADHD-
ADHD- Attention Deficit Hyperactivity Disorder is the umbrella term for the neurological mental health condition characterised by difficulty focussing, distraction, hyperactivity and ipulsivity . Under the umbrella of ADHD, you can have one of 3 subtypes-

1. Combined type- This means you have enough symptoms of both inattentiveness as well as hyperactivity and impulsivity. This subtype is the most common.

2. Only inattentive type- Also called ADD. This means that you have more symptoms of inattention (distractibility ,forgetfulness, inattentiveness) than symptoms of hyperactivuty and impulsivity. This subtype is found to be more common in females than males.

3. Only hyperactive type- This means that you have more symptoms of hyperactivity/impulsivity (restlessness, a lot of energy, lack of filter, impatience) than symptoms of inattentiveness. This is found to be the least common subtype.

Note: Being diagnosed with the inattentive subtype or hyperactive subtype does not mean that you do not have any symptoms of the other subtype. It means that you do not have enough symtponms to score on that subtype.


1

deel deze tip

Tip 10 - mindfulness en ad(h)d

Mijn ervaring is dat mindfulness een toegevoegde waarde is bij het omgaan met je ad(h)d kenmerken. Regelmatig zie je vaak bij volwassenen met ad(h)d ook burn out klachten.
Voordelen die ik terug hoor zijn: ik kan me beter focussen, ik ervaar nu momenten van rust, ik accepteer mezelf met de ad(h)d, er komt meer balans en minder stress, mijn emoties zijn minder explosief......

Mindfulness kun je zowel individueel als in een groep volgen. Het gaat er om dat je het leert praktiseren in je dagelijks leven, stap voor stap. Los van oordelen en streven. Prachtige manier van bewust worden en mildheid te creëren naar jezelf.
Je bent het waard 😊




deel deze tip

Heb je zelf een goede tip?

+ tip toevoegen


Tip 11 - zie je ad(h)d als gift

Zie je ad(h)d als gift.... ik ken veel mensen met ad(h)d zowel prive als in mijn werk. Hoe komt het dat we / jij ( maatschappij) ad(h)d vaak negatief labelen. Probeer het ook eens te zien als een gift. Je creativiteit- enthousiasme , never a dull moment - ondernemerslust - onderscheidend zijn van een ander... zoveel mogelijkheden die je in je hebt. Het maakt je mooi zoals je bent. 👍




deel deze tip

Tip 12 - Boekentip trauma verwerking.

Het beste boek op dit moment:
Innerlijke zelfvervreemding na traumatische ervaringen van Janina Fisher.
Nog nooit heb ik zo'n heldere uitleg gehad over wat trauma is en wat het doet.
Met liefde en compassie kunnen we alle delen die in ons ontstaan na trauma helen zodat er bevrijding van angst ontstaat.



deel deze tip

Tip 13 - triggers

Als we in ons leven traumatische dingen hebben meegemaakt kunnen we daar in het hier en nu nog steeds last van hebben. Ons lichaam reageert op de zelfde manier als toen de gebeurtenis er was. Daar kan je niets aan doen. Ons lichaam wil ons in veiligheid brengen.

Je kan wel leren om te herkennen dat je lichaam zo reageert en dat de reactie en je denkpatronen die je daarop hebt vaak hetzelfde is als toen. Herkennen is nodig om het anders te kunnen gaan doen. Let er eens op hoe vaak je reageert op een trigger en vraag je dan af hoe lang je er al op deze manier op reageert. Je zal er versteld van staan dat je er achter komt dat je dit al je hele leven doet.



deel deze tip

Tip 14 - Afgeleid

Eén van de dingen waar je tegen aan kunt lopen bij ADD is dat je snel en vaak bent afgeleid.
Een praktische tip om je aandacht terug te brengen is door tegen jezelf te praten. Het liefst praat je dan hardop tegen jezelf. Probeer het uit (en glimlach naar jezelf als je hier wat aan moet wennen).



deel deze tip

Tip 15 - Opladen

Gun jezelf tijd en ruimte om weer op te laden. Het serieus nemen van je behoeften doe je door op jouw manier weer in balans te komen. Dit kan er anders uitzien dan bij een ander. Belangrijk is dat je zoekt naar momenten waarop je echt herstelt van alle indrukken en prikkels van buiten.



deel deze tip

Heb je zelf een goede tip?

+ tip toevoegen


Tip 16 - Aandachtstekort stoornis

Ze noemen het een stoornis ADHD maar is het gewoon niet gewoon aandacht tekort wat wij hebben voor onze kinderen? Bijkomend probleem van de ADHD is het minderwaardigheidscomplex. De kinderen zijn druk in hun hoofd ... net als ouders misschien ook druk zijn ... en krijgen dan vaak de correctie; zit nou eens stil, hou nou eens op.... dat het kind denkt ik doe het nooit goed. Dit is echt een bijkomend probleem van de adhd het minderwaardigheidscomplex.



deel deze tip

Tip 17 - kijk eens langer dan een minuut

Probeer eens langer dan een minuut te kijken in de ogen van je kinderen. Aandacht (terkortstoornis) heelt!



deel deze tip

Tip 18 - Boekentip: ADHD, Shattered Minds - Gabor Mate

Gabor Mate beschrijft in zijn boek Shattered Minds hoe ADHD ontstaat. In tegenstelling tot wat men denkt is ADHD geen hersenaandoening die je toevallig overkomt of die genetisch bepaald is. Het is een aandoening die je oploopt in (gebrek aan) verbinding en die je ook weer kunt helen in verbinding.



deel deze tip

Tip 19 - Aandacht voor jezelf i.p.v. een gevoel van falen

Als je AD(H)D hebt - al of niet met een diagnose - loop je vast en zeker regelmatig tegen jezelf aan: 'waarom kan ik dit niet zoals andere mensen' of 'hoe kan ik gewoon werken, studeren zonder alle hobbels die ik tegenkom'?
Door jezelf onder druk te zetten en door jezelf minder te voelen dan anderen,
maak je het gevoel dat je faalt groot.
Verander je denken en gedrag door aandacht te geven aan jezelf, aan wat JIJ wel kan/goed doet kortom aan je kwaliteiten en hoe je bent als mens. Creativiteit kan je veel brengen! Een therapeut kan je begeleiden om die kant van jezelf te onderzoeken.



deel deze tip

Tip 20 - ADD in het dagelijks leven

ADD bij volwassenen uit zich vaak in moeite met tijd-inschatten en een ietwat (ogenschijnlijk) chaotisch brein vol gedachten. Zoek uit wat jij nodig hebt om je niet te veel te laten beïnvloeden door je eigen brein. Dat kan vanalles zijn. Veel mensen met ADD zweren bij lijstjes, waar niet alleen hele belangrijke dingen op staan, maar ook zaken als 'vuilnis buiten zetten'. En afstrepen maar! Klein dingetje: waar lag ook alweer dat lijstje? :-)



deel deze tip

Heb je zelf een goede tip?

+ tip toevoegen


Tip 21 - ADD brein - hoe krijg je grip

Een ADD brein is vaak heel druk. "Mijn hoofd is zo vol" is wat er vaak wordt verzucht door mensen met ADD. Wat kan helpen om je niet zo te laten leiden door alle gedachten en dingen die je 'moet' in je hoofd, is om je de vraag te stellen: "Moet ik dit nu doen". Je kunt de klemtoon in deze zin iedere keer weer op een ander woord leggen en antwoord geven op de vraag. Stel dat je onderweg was om de wasmachine te vullen, maar onderweg afwas tegen komt en uiteindelijk jezelf weer ziet staan in de tuin waar je wat onkruid staat te wieden. De afwasmachine staat nog open met de helft van de afwas er in en de was is ook nog niet gedaan. Stel je dan de vraag "Moet ik dit NU doen?". Is het antwoord 'nee', dan ga je terug naar een vorige taak. Je kunt de klemtoon ook op een ander deel van de zin leggen, bv "Moet ik DIT nu doen?" Ook hier geldt... is het antwoord "nee", laat de taak dan liggen en ga terug naar waar je mee bezig was. Succes!



deel deze tip

Tip 22 - Het belang van voldoende uitleg over AD(H)D

Als je er diagnose wordt gesteld krijg je daar meestal een korte uitleg bij maar dit is vaak niet voldoende en erg algemeen. Om meer inzicht te krijgen in de werking van je hersenen zodat je weet wat voor jou wel en niet handig is om te doen en dit ook uit te kunnen leggen aan je omgeving zodat ook zij meer begrip hebben en kunnen helpen om mee te denken hoe je de problemen waar je tegenaan loopt het beste kunt aanpakken. Ook in relaties kan het wereld van verschil maken wanneer jijzelf en je partner voldoende inzicht hebben hierin zodat er geen onnodige ruzies ontstaan en niet te veel onbegrip is door het gebrek aan kennis over ad(h)d.



deel deze tip

Tip 23 - Structuur

Ad(h)d en structuur is vaak een haat-liefde verhouding.
Juist als je ad(h)d hebt is een goede structuur en ritme extra belangrijk omdat het in je hoofd al druk genoeg is, je snel afgeleid bent en moeite hebt om alle taken af te krijgen op het juiste moment. Maar vaak houden adhd-ers nu juist van niet alles plannen, spontaan zijn en doen en flexibel kunnen omgaan met de activiteiten en taken op een dag. Daarom is het goed als je een structuur kunt creëren die bij jou past waardoor alle belangrijke dingen zo soepel mogelijk lopen en je niet het gevoel hebt te zeer beperkt en opgesloten te zijn door de structuur.



deel deze tip

Tip 24 - Informeer je omgeving

Het kan veel helpen om aan je omgeving (familie, partner, vrienden, werk, vereniging) te vertellen dat je ad(h)d hebt en wat voor jou wel en niet werkt. Dit zorgt voor meer begrip en een aanpak die ook voor jou werkt. Zo stel je minder snel mensen teleur en krijg je meer gedaan.
Er zijn genoeg boeken, sites, enz. te vinden die hier goede tips voor hebben om je omgeving zo prettig mogelijk te maken, rekening houdend met je ad(h)d.



deel deze tip

Tip 25 - Leven met ADHD

Er is veel informatie over ADHD te vinden. Eenvoudig gezegd ontbreekt het bij deze aandoening aan een voldoende krachtig ‘ik-management’ bij zowel het filteren en ordenen van (veelal) zintuigelijke input, als bij het reguleren van gedrag in afstemming met de eigen omgeving.

Mensen die zich geplaagd voelen door ADHD hebben vaak als kind door hun gedrag, door ‘druk’ zijn, veel negatieve feedback van hun opvoeders en/of omgeving gekregen. Hierdoor worstelen ze vanaf hun adolescentie niet alleen in het omgaan met prikkels en het sturen van eigen gedrag, maar ook met de pijn van afwijzing en afkeuring.

Het goede nieuws is dat met het ouder worden de ik-functie groeit en de vaardigheden van zelfmanagement daarmee sterker worden. Hierdoor hebben velen er minder last van. Kwaliteiten die bij ADHD mee kunnen komen, denk aan enthousiasme, creativiteit of inzicht, komen dan beter uit de verf. Dit helpt vervolgens om het sociale zelfbeeld te herstellen en de gewenste aansluiting te hervinden.



deel deze tip

Heb je zelf een goede tip?

+ tip toevoegen


Tip 26 - De ADD variant

ADD is als aandoening een variant van ADHD. Alleen de impulsiviteit en hyperactiviteit ontbreken. Hierdoor is het vaak minder zichtbaar ‘aan de buitenkant’. Dat is een hindernis in het omgaan ermee, omdat de moeite die je ervaart met ADD, bijvoorbeeld om je te focussen, of informatie op te nemen, het ‘vol hoofd hebben’, vaak pas later ontdekt wordt.

Kinderen met ADD worden vaak minder goed begrepen, en kunnen hier ook onder lijden. Vooral wanneer ze onderpresteren en niet goed in een groep mee kunnen komen. Dit ondermijnt hun toch al kwetsbare zelfvertrouwen.

Met de jaren groeit ook bij mensen met ADD de ik-functie, waardoor ze er beter mee om kunnen gaan. Kwaliteiten als creativiteit, invoelend zijn, fijnzinnigheid en/of intelligentie worden dan productief.
Met de nodige aanmoediging vinden ze de weg terug naar de aansluiting waar ze zo naar verlangen.



deel deze tip

Tip 27 - Achter jezelf staan

Dealen met ADD kan behoorlijk frustrerend zijn. Vaak heb je een oordeel over wat er allemaal niet lukt. Zeker als je jezelf gaat vergelijken met anderen.
Kritiek op jezelf is een veelvoorkomend punt bij mensen met ADD. Veelal levert dit niet veel op, behalve dat je een slecht gevoel over jezelf krijgt. De weg omhoog is achter jezelf gaan staan. Ten volle accepteren dat je bent wie je bent. Dan gaat het over liefdevol en mild naar je zelf zijn. Mogelijk heb je hiervoor wat begeleiding nodig.



deel deze tip

Tip 28 - Maatje

Het hebben van een maatje om te gaan studeren of een huishoudelijke klus te gaan doen is een zeer effectieve manier om in beweging te komen. Het betekent dat je iemand vraagt je te helpen op bepaalde momenten. Samen aan iets werken geeft bovendien een bepaalde flow. En niet onbelangrijk: plezier. Gun jezelf een maatje om vooruit te komen.



deel deze tip

Tip 29 - ADHD

Zorg voor structuur. Maak een routine en hou je daar elke dag aan.
Dat zal je helpen daarin te kunnen vertrouwen.



deel deze tip

Tip 30 - ADHD

Verdeel taken in beheersbare stukken dat geeft je de mogelijkheid het een na het ander te doen, stap voor stap, zonder beduusd te voelen.



deel deze tip

Heb je zelf een goede tip?

+ tip toevoegen


Tip 31 - opstellingen

Heb je moeite met je relaties of met je familie? Doe dan eens een familie opstelling. Zo'n opstelling geeft heel veel inzicht in jouw patronen. En je leert wat je kan doen om zelf de regie te nemen in je leven. Heel verhelderend.



deel deze tip

Tip 32 - positieve affirmatie

Als je een negatief zelfbeeld hebt, is dit een goede oefening.
Kijk iedere avond eens in de spiegel en zeg dan tegen je spiegelbeeld 3 dingen die je die dag goed hebt gedaan. Voel wat het met je doet. het is fijn om positief te zijn over je zelf.



deel deze tip

Tip 33 - Goede communicatie

Communicatie bestaat uit 2 lagen .
- de relatie ( het hoe communiceren we met elkaar)
- de inhoud ( nwat zeggen we tegen elkaar)

De meeste problemen in de communicatie ontstaan door hoe we met elkaar communiceren en niet over de inhoud.
Je kan het bijvoorbeeld zonder problemen met elkaar oneens zijn. Het wordt vaak lastig als je je niet gehoord voelt door de ander en er dan iets triggert,
Vaak gebeurt het dat je op een andere manier je gelijk gaat halen, bij voorbeeld door harder te gaan praten, je toon te veranderen. je terug te trekken of iets dergelijks.
Het is dus altijd belangrijk om in de communicatie te blijven kijken naar hoe je de dingen zegt.



deel deze tip

Tip 34 - omgaan met angst

Als je merkt dat je uit angst situaties gaat vermijden, ga er dan juist naar toe. Vermijden maakt het erger. Wat in het verborgene blijft wordt alleen maar groter.
Probeer de angst de baas te blijven door je bewust in de angstige situaties te begeven. Vaak is de angst voor de angst groter. Als jet het onder ogen hebt gezien zie je dat jet het aan kan.

Een mens lijdt het meest van het lijden dat hij vreest.



deel deze tip

Tip 35 - rouw onder ADHD

In de begeleiding van clienten met ADHD achtige verschijnselen blijkt regelmatig een onverwerkt verlies van een relatie of ouder op te komen, waardoor de client zeer onrustig kan zijn. Praten over het verlies helpt de verwerking op gang te brengen en geeft rust.



deel deze tip

Tip 36 - ADHD in 1 sessie

Middels de Yager therapie heb ik al veel verbeteringen gezien bij ADHD. Het is fantastisch hoe de mensen weer "ruimte" in hun hoofd hebben.



deel deze tip

Voeg zelf een tip toe


Heb je zelf een goede tip?


+ tip toevoegen





Meer tips en inspiratie

We delen ook tips en inspiratie op:




© Therapiepsycholoog - psychologen en therapeuten
| Disclaimer | Privacy verklaring | Reviews | Login | Aansluiten