Therapiepsycholoog
Netwerk van therapeuten
en psychologen
Therapiepsycholoog

Tips bij autisme

adhd ass autisme

 

Autisme - tips

Zoek je tips bij autisme?

Je kunt hier:

 

  • allerlei tips verkennen.
  • reageren op tips / jouw ervaring delen.
  • en heb je zelf een goede tip, dan kun je die toevoegen.

 

Wat is jouw tip voor omgaan met autisme

 

Overzicht tips




+ tip toevoegen




Alle tips


Tip 1 - Een ander autistisch? Bedenk wat je wilt communiceren.

Vaak worden er veel gedachten geformuleerd als men hoort dat de ander mogelijk autistisch is.

 

Bedenk wat je eigenlijk onder woorden wil brengen over iemand die in jouw ogen autistisch is. Wil je soms zeggen dat deze slecht bij zijn gevoel kan komen, of veel structuur nodig heeft.

 

Je kunt makkelijker met de ander in gesprek gaan hierover op het moment dat de ander zich in zijn waarde gelaten voelt.



8

deel deze tip

Tip 2 - Een gestructureerde dagindeling helpt

Een gestructureerde dagindeling helpt bij het behouden van het overzicht en zorgt voor meer rust.

 

Een familielid/vriend/hulpverlener kan je helpen bij het krijgen van meer structuur in al je activiteiten op een dag en in een week als je dat zelf te lastig vindt om te maken.


Nancy

7

deel deze tip

Tip 3 - Onderzoek waar je tegenaan loopt

Vermoed je dat er bij jou sprake is van autisme? Het kan helpen om in gesprek te gaan en te onderzoeken waar je in je leven tegenaan loopt.

Vaak helpt het als je weet op welke dingen je kan letten en hoe je hier dan het beste mee om kan gaan. Zeker in het geval van autisme valt er dan veel winst te behalen en kun je je beter gaan voelen.



4

deel deze tip

Tip 4 - Deel je verhaal

Voor veel mensen lucht het op als ze hun verhaal opschrijven en delen. Je kunt jouw verhaal delen op het autisme-lotgenotenforum op deze website.


Therapiepsycholoog

3

deel deze tip

Tip 5 - Maak dingen visueel

Maak dingen visueel.

Als je iets wilt uitleggen aan iemand die autistische trekken heeft, kan het helpen om dingen visueel te maken. Maak een tekening van hetgeen je vertelt. Laat de ander daarna terug vertellen wat hij of zij heeft begrepen. Zo weet je meteen of alles goed is overgekomen.


R.B.

2

deel deze tip

Heb je zelf een goede tip?

+ tip toevoegen


Tip 6 - Zie ook de voordelen

Autistische trekken hebben kan ook zijn voordelen hebben. Als je een zeer emotionele partner hebt dan hebben jullie samen een mooi evenwicht.

Tijdens emotioneel moeilijke momenten in jullie leven kan het zo zijn dat de balans verstoord raakt. Een relatietherapeut kan jullie helpen weer in evenwicht te komen en zo jullie weer in je kracht te krijgen i.p.v. te focussen op tekortkomingen.



2

deel deze tip

Tip 7 - EMDR kan helpen bij angsten

Veel mensen met autisme ervaren angsten. Ook voor hen kan EMDR goed helpen om minder angsten te ervaren.



2

deel deze tip

Tip 8 - Betrek mensen uit je omgeving bij wat jij nodig hebt

Betrek mensen uit je omgeving bij wat jij nodig hebt.

Als je studeert met ASS is er op jouw Hogeschool of Universiteit een deskundige zoals een studentendecaan of studieadviseur. Bij hen kun je terecht voor ondersteuning bij je studie. Zij kennen de weg naar voorzieningen bij tentamens of stage, naar peercoaches enz.

Ga uit van waar je goed in bent, veel bedrijven zijn op zoek naar afgestudeerden met de speciale kwaliteiten, die mensen met autisme hebben.



2

deel deze tip

Tip 9 - Maak van je sterke punten je kracht

Sta eens stil bij wat jouw sterke punten zijn en maak hier je kracht van!

Bij autisme denken mensen vooral aan beperkingen en vergeten de sterke positieve punten die personen met autisme juist heel goed hebben ontwikkeld.


2

deel deze tip

Tip 10 - Zoek een therapeut

Heb je last van je autisme (of heeft je partner autisme) en kom je er zelf niet meer uit? Een therapeut of psycholoog kan je dan verder helpen.


Therapiepsycholoog

1

deel deze tip

Heb je zelf een goede tip?

+ tip toevoegen


Tip 11 - Brain Blocks kan helpen bij elkaar begrijpen

Als je autisme hebt, verwerk je op een andere manier informatie. Brain Blocks is een fijne manier om het verschil tussen de verschillende manieren van informatieverwerking duidelijk te maken. Mensen met en mensen zonder autisme gaan elkaar daardoor beter begrijpen.



1

deel deze tip

Tip 12 - Zoek naar alternatieven en rustmomenten

Zoek naar alternatieven en rustmomenten als je overprikkeld bent.

Als er voor jou drukke momenten zijn, zoals een dagje uit, op bezoek gaan, als je kinderen vrij en thuis zijn, dan betekent dit voor jou extra prikkels.

Probeer rustmomenten in te bouwen, trek je bijvoorbeeld even terug( als de leeftijd van de kinderen dit toelaat natuurlijk), neem een moment van ontspanning door iets te doen wat jou ontspanning geeft, bijvoorbeeld puzzelen of lezen of slapen of op een bankje gaan zitten.

Op die manier laad je jezelf weer op en ga je de overprikkeling tegen. Gun jezelf die momenten en plan ze in zodat je je er ook aan houdt en deel dit met je omgeving.



1

deel deze tip

Tip 13 - Een training Mindfulness bij autisme

mindfulness

Voor mensen met autisme kan de wereld nogal eens overweldigen. Er zijn immers veel indrukken die er op een dag op je af komen. zowel externe en interne prikkels .
Het kan zijn dat je daardoor overprikkelt raakt.


De training Mindfulness bij autisme kan je helpen om hier op een andere manier mee om te leren gaan. Deze training is taalkundig aangepast en daardoor meer concreet en duidelijk dan reguliere trainingen



1

deel deze tip

Tip 14 - Tips bij autisme en vakantie

Autisme en vakantie, dat kan een ingewikkelde kwestie zijn.

Autisme en mensen die het hebben hechten vaak aan hun vaste gewoonten en routines. Als het ineens anders gaat dan gewoon, dan kan dat voor iemand met Autisme enorm lastig zijn. Zeker als er vakantie geboekt is.

Wat kun je doen om dingen meer hanteerbaar te maken:


- Praat samen over de vakantiebestemming en denk zelf actief mee. Dat geeft in ieder geval al een gevoel van grip.


- Plan een niet al te verre en lange vakantie, begin met kleine stapjes


- Is je vakantiebestemming in de buurt ga dan alvast eens kijken. Overleg met de eigenaar of je het huisje van binnen even kan zien. Verken de omgeving. Dat maakt het allemaal duidelijker en dus veiliger.


- bouw de gewoontes die je thuis hebt ook een beetje in op je vakantie. Bv ontbijt en andere eetmomenten op vaste tijdstippen. Een ommetje op dezelfde tijd etc.


- Neem eigen kussen, deken of knuffel mee


- Bespreek van tevoren je plannen en de dingen die je in je vakantiebestemming wilt ondernemen.


- Zoveel mogelijk duidelijkheid creëren is helpend en dus belangrijk.



1

deel deze tip

Tip 15 - Vrouwen en autisme - Onderzoek de mogelijkheid van ASS

Vrouwen en autisme
Als je als vrouw autistisch bent, wordt dat niet altijd (vroegtijdig) ontdekt.


Meisjes en vrouwen die kenmerken van ASS hebben, krijgen regelmatig te horen dat ze een depressie hebben, te maken hebben met angsten, een burn-out, hoogsensitief zijn enz.


Dat kunnen inderdaad ook verschijnselen zijn. Maar als je al langere tijd tegen 'je anders voelen, anders zijn' aanloopt, onderzoek dan de mogelijkheid van ASS. Via de huisarts, de GGZ of een andere deskundige.


Van mijn clienten hoor ik vaak dat het feit dat ze nu weten wat er aan de hand is, rust geeft; daarmee kunnen ze kijken welke hulp en begeleiding nodig is en kunnen ze verder met hun leven. Ook voor hun omgeving (partner, kinderen, familie, werkgever) geeft het handvatten.



1

deel deze tip

Heb je zelf een goede tip?

+ tip toevoegen


Tip 16 - Zoek een maatje

 

Als je autisme hebt, is het vaak moeilijk voor je om te weten wat een ander van je verwacht.

 

Zoek een maatje met wie je kunt bespreken wat je moeilijk vindt in sociale situaties. Vraag hem/haar wat je in zo’n situatie het beste kunt doen.



1

deel deze tip

Tip 17 - Laat je niet opjagen, doe je eigen tempo

Eigen tempo
Iemand met autisme heeft meer tijd nodig om informatie te verwerken dan anderen. Leg dit aan anderen uit, en laat je niet opjagen.



1

deel deze tip

Tip 18 - De juiste kennis maakt begripvol

De juiste kennis maakt begripvol.

Wanneer iemand in je omgeving een vorm van autisme heeft, is het heel nuttig om je hierover te informeren. Meer informatie leidt tot meer begrip.

 

Je zult het gedrag van de ander beter gaan begrijpen en daardoor minder op jezelf betrekken. Dat helpt je om er rustig mee om te gaan en op een helpende manier te reageren.

 

Natuurlijk hoef jij niet altijd degene te zijn die zich aanpast, maar bedenk wel dat de ander zich in elk geval heel lastig in jou kan verplaatsen. Dat is echt een beperking.



1

deel deze tip

Tip 19 - Zoek een levensloopcoach

Bij autisme is er sprake van een storing in de informatie- en prikkelverwerking. Met autisme word je geboren en blijft gedurende je hele leven een rol spelen. Autisme zie je niet aan de buitenkant, maar het heeft grote invloed op iemands leven. Hoe groot en op welke manier precies verschilt per persoon en ook per levensfase.

Dat betekent dat er vaak problemen ontstaan op het gebied van de communicatie en in sociale contacten.
Er bestaat geen behandeling of medicijn om autisme te genezen. Maar met de juiste hulp kunnen veel mensen met autisme wel naar school, werken en zinvolle relaties met anderen hebben.

Veel mensen met autisme hebben baat bij een (levensloop)coach. Iemand bij wie ze met al hun vragen en problemen terecht kunnen. Het verschilt per gemeente hoe deze hulp (financieel) geregeld is. Informeer er naar bij uw gemeente.



1

deel deze tip

Tip 20 - Autisme en de juiste hulp

Autisme en de juiste hulp

Autisme is iets wat vaak door vooroordelen gekleurd wordt.
Een paar van deze vooroordelen zijn:
Mensen met ASS hebben geen humor
Mensen met ASS zijn dom
Mensen met ASS hebben geen gevoel

Deze vooroordelen zijn kortzichtig en absoluut niet waar en zeer beschadigend voor mensen met autisme.

Autisme is een ontwikkelingsstoornis en kent veel variaties binnen het spectrum. Daarom is hulpverlening toegespitst op jouw specifieke situatie noodzakelijk. Zoek een goede hulpverlener die een persoonlijk traject met jou doorloopt. Die meekijkt naar wat jij nodig hebt.


Dat gun ik jou, zodat jij tot je recht kan komen.



1

deel deze tip

Heb je zelf een goede tip?

+ tip toevoegen


Tip 21 - Autisme, je bent zoveel meer dan een stempel

Autisme, je bent zoveel meer dan een stempel

Autistische trekken hebben we allen in meer en mindere mate. Allen kennen we onze handigheid en onhandigheid in het sociale verkeer en onze drang naar bepaalde handelingen die het leven overzichtelijk maken.

Een diagnose zijn woorden op papier. Kan jij nieuwsgierig blijven en open onderzoek doen naar jou gebruiksaanwijzing? Wat werkt voor jou en wat niet.

Accepteren en ontdekken wie jij eigenlijk bent, brengt zoveel meer levensvreugde dan dat je anders zou moeten zijn dan dat je bent, of dat je simpelweg niet zou voldoen.

Kan jij het jezelf gunnen om samen met een ander je gebruiksaanwijzing te ontdekken van je innerlijk welbevinden?


1

deel deze tip

Tip 22 - Boekentip: Geef me de 5

Boekentip: 'Geef me de 5' van Colette de Bruin. Een praktisch houvast bij de opvoeding en begeleiding van kinderen met autisme.


1

deel deze tip

Tip 23 - Je moet doen wat voor jou goed en helpend is

'Gefeliciteerd met je autisme!'
Ik werk vanuit mijn praktijk op een dagbesteding voor jongeren, waarvan er veel autisme hebben. Dit hoorde ik laatst een jongere tegen een andere jongere zeggen, die net de diagnose autisme had gekregen.

Toen ze binnenkwam baalde ze nog van haar diagnose, maar aan het einde van de dag was ze er positief over. Het is maar net hoe je naar iets kijkt.

Een diagnose kan ontzettend veel opluchting, herkenning en begrip opleveren. In dit geval was het een warm 'welkom bij de club'.

Een andere jongere die ik in behandeling heb, heeft hele duidelijke kenmerken van autisme, maar wil niet onderzocht worden, want hij wil geen diagnose. En dat is ook goed.

Je moet doen wat voor jou goed en helpend is. Ieder heeft z'n eigen gebruiksaanwijzing, met of zonder stempeltje.


1

deel deze tip

Tip 24 - Boekentip: Autisme als context blindheid

Boekentip: 'Autisme als context blindheid' van Peter Vermeulen

De wereld met al zijn meervoudige en steeds wisselende betekenissen is voor hen erg verwarrend. Ze denken absoluut in een relatieve wereld. Misverstanden bij communicatie en in de sociale omgang zijn het logische gevolg.

Een absolute aanrader!

Een client van mij was er erg mee geholpen!


1

deel deze tip

Tip 25 - Onderzoek wat jou helpt om tot rust te komen

Overprikkeling
Als je een vorm van autisme hebt kan het zijn dat jij wat eerder vol zit dan een gemiddelde ander. Een signaal kan zijn dat je snel boos of geïrriteerd reageert. Mogelijk ben je juist angstig op drukke plekken.

Hierdoor heb je het misschien nodig om tussendoor wat vaker even pauze te nemen of je even terug te trekken. Zodat je weer wat ruimte creëert in je hoofd.

Onderzoek wat jou helpt om tot rust te komen.
Heb je hier hup bij nodig, dan ben je van harte welkom.
Ik kijk graag met je mee


1

deel deze tip

Heb je zelf een goede tip?

+ tip toevoegen


Tip 26 - Wel of niet laten testen op ASS?

Wel of niet laten testen op ASS?

Het kan zijn dat je via de (lagere) school, huisarts of andere zorginstantie onderzocht bent op een Autisme Spectrum Stoornis en een diagnose hebt gekregen.

Het is ook mogelijk dat je tot in je latere leven tegen problemen aanloopt op het gebied van studie, werk, relatie en niet weet wat er aan de hand is. Misschien hoor je wel eens dat je kenmerken hebt van autisme.

Laat je dan onderzoeken of dat zo is?

Daar is geen eenduidig antwoord op te geven. Het kan goed zijn om te weten wat er is, zodat je voor jezelf en je omgeving meer begrip en mogelijkheden ziet. Ook kun je zonodig begeleiding zoeken.

Maar als je vindt dat het oké is zoals het gaat (en je partner, familie, collega's denken hetzelfde) en geen etiket wil, dan is er geen reden voor een onderzoek.

Ieder mens is anders en dat maakt de samenleving gevarieerd, waar jij goed in bent is een minder punt van een ander en omgekeerd.

Laat je niet dwingen tot iets waar je niet achter staat.


1

deel deze tip

Tip 27 - Tips als je in gesprek bent met iemand met autisme

Tips wanneer je in gesprek bent met iemand met autisme.

  • Maak je zinnen niet te lang.
  • Stel je een vraag? Wees kort en bondig.
  • Communiceer over 1 onderwerp tegelijkertijd.
  • Deel instructies op in stappen en check of je gesprekspartner je begrijpt.
  • Stel duidelijke regels.




1

deel deze tip

Tip 28 - Tip voor de naasten van mensen met autisme

Een tip voor de naasten van mensen met autisme.

Het is lastig om het autisme echt goed te begrijpen, geen twee mensen met autisme zijn gelijk.

Iedere persoon met autisme beleeft de wereld op zijn eigen manier. Hierdoor gedraagt hij of zij zich anders dan jij gewend bent van anderen.

Bedenkt je dat hierdoor misverstanden en onzekerheden kunnen ontstaan. Niet alleen bij jou, maar ook bij de persoon met autisme.

Geef hem of haar de tijd om jouw informatie op te nemen en vraag of hij of zij je begrepen heeft.


1

deel deze tip

Tip 29 - Niet alles hoeft aan jou te liggen

Vaak komen er allerlei associaties naar boven in de omgeving wanneer het over autisme gaat. Ook bij jezelf. Mensen krijgen allerlei ideeën over wat je wel of niet zou kunnen of over wat je wel of niet bent.

Soms kan dat de aanleiding zijn om dan geen onderzoek te laten of een diagnose te willen. Bedenk dat niet alles aan jou hoeft te liggen maar er ook een stuk bij andere mensen ligt in hoe zij met jouw diagnose omgaan.

Ook zij kunnen leren en hun beeldvorming zo bijstellen dat het niet uitsluitend iets negatiefs hoeft te worden. Een therapeut kan jou hierbij ondersteunen.


1

deel deze tip

Tip 30 - Iedereen is uniek

Iedereen is uniek!

Realiseer je dat iedereen uniek is en iedereen zijn eigen sterke en minder sterke eigenschappen heeft.

Wanneer je in sommige dingen minder goed bent dan anderen kan dat al gauw frustrerend voelen. Maar dat je anders bent wil niet zeggen dat je minder bent.

Je hebt weer andere dingen waar je juist beter in bent dan anderen. Hoe meer je je eigen talenten en sterke kanten kunt zien en benutten, hoe beter dat voelt!

Zie je je eigen sterke kanten niet zo goed, of zie je ze wel maar VOEL je het niet, vraag gerust hulp van een psycholoog hierbij.


1

deel deze tip

Voeg zelf een tip toe


Heb je zelf een goede tip?


+ tip toevoegen





Meer tips en inspiratie

We delen ook tips en inspiratie op:




© Therapiepsycholoog - psychologen en therapeuten
| Disclaimer | Privacyverklaring | Reviews | Login | Aansluiten