Therapiepsycholoog
Netwerk van therapeuten
en psychologen
Therapiepsycholoog

Tips bij PTSS

ptss therapiepsycholoog

 

PTSS - tips

Zoek je tips bij PTSS?

Je kunt hier:

 

  • allerlei tips verkennen.
  • reageren op tips / jouw ervaring delen.
  • en heb je zelf een goede tip, dan kun je die toevoegen.

 

Wat is jouw tip voor omgaan met ptss (posttraumatisch stressstoornis)

 

 

Overzicht tips




+ tip toevoegen




Alle tips


Tip 1 - Geef je onverwerkte emoties ruimte in een liefdevolle omgeving

Je hebt zwaar geleden in je leven en ervaart daar nog dagelijks de consequenties van. Dat maakt het dubbel zwaar. Het kan zijn dat je je daardoor ook nog eens zo tekort voelt schieten of je onnuttig voelt.

 

Maar er is een reden dat je bent zoals je bent en in eerste instantie mag je leren genadig naar jezelf te kijken hierin. Als je het anders had gekund, had je het gedaan, maar dat lukt nu gewoon niet.

 

Allereerst is het zo belangrijk hulp te gaan zoeken! Je hebt dan iemand nodig die jouw verhaal kan en wil horen. Iemand die ook genadig en liefdevol naar jouw leven kan kijken en je de ruimte geeft en aanmoedigt om te komen bij je emoties.

 

Binnen een genadige en liefdevolle omgeving je onverwerkte emoties ruimte geven is helend.



5

deel deze tip

Tip 2 - Deel je verhaal

Voor veel mensen lucht het op als ze hun verhaal opschrijven en delen. Je kunt jouw verhaal delen op het ptss-lotgenotenforum op deze website.


Therapiepsycholoog

4

deel deze tip

Tip 3 - Zoek een therapeut

Heb je last van ptss en kom je er zelf niet meer uit? Een therapeut of psycholoog kan je dan verder helpen.


Therapiepsycholoog

4

deel deze tip

Tip 4 - Bespreek het met je huisarts

Posttraumatische stress kan het moeilijker maken om voor kinderen te zorgen. U kunt minder aan en bent sneller geïrriteerd of boos. U zegt of doet misschien dingen waar u later spijt van krijgt. Als u kinderen heeft, bespreek dan met uw huisarts hoe het gaat in uw gezin.


Bron: Thuisarts.nl

3

deel deze tip

Tip 5 - Geef in een veilige omgeving je onverwerkte gevoelens een plek

Angst, verdiet en boosheid zijn gezonde, logische reacties op pijnlijke gebeurtenissen. In een veilige omgeving is ruimte om, na een nare gebeurtenis, de gevoelens te delen en verwerken.

 

Soms hebben de mensen om je heen niet de tools om er te zijn. Je krijgt bijvoorbeeld de boodschap dat het naar was maar dat je weer vooruit moet kijken of dat je je niet moet aanstellen.

 

In het ergste geval is je 'veilige' omgeving de omgeving de plek waar het trauma heeft plaats gevonden. Bijvoorbeeld bij huiselijk geweld en /of incest.


Als je omgeving ten tijde van het trauma niet veilig of zelfs onveilig was, is de kans groot dat het trauma onverwerkt blijft sudderen in je leven. In sommige gevallen ontwikkel je een post traumatisch stress syndroom, PTSS.


Therapie is een veilige omgeving waar je alsnog ruimte krijgt om je onverwerkte gevoelens een plek te geven, je grenzen weer te gaan voelen en op te komen voor jezelf.


Hester

3

deel deze tip

Heb je zelf een goede tip?

+ tip toevoegen


Tip 6 - EMDR helpt bij PTSS

Voor PTSS bestaat een therapie genaamd EMDR wat goede resultaten kan bieden voor de klachten. Binnen korte tijd kan een groot deel van de klachten worden verminderd.


J

2

deel deze tip

Tip 7 - Gebruik je zintuigen actief

Als een nare gebeurtenis moeilijk te verwerken is, zijn er momenten dat dezelfde gevoelens van toen je overvallen zoals paniekgevoelens, bevriezing of als het ware uit je lijf gaan.

Als je dat overkomt, helpt het om je zintuigen actief te gebruiken om daaruit te komen. Zoek in je omgeving dingen van een bepaalde kleur, kijk naar de details van een dessin, ruik aan een lekker geurtje dat je altijd bij je kunt hebben, luister actief naar de geluiden om je heen etc.

In therapie kan je verder aan de slag om deze momenten kwijt te raken. Sterkte en succes!


Yvette

2

deel deze tip

Tip 8 - Her-onderhandelen in plaats van her-beleven

Her-onderhandelen in plaats van her-beleven

Mensen met PTSS hebben o.a. last van ongewilde herbelevingen van hun traumatische ervaring. Dit betekent een zware belasting in het dagelijkse functioneren.

Het is een misvatting om te denken dat je in traumabehandeling alle narigheid moet gaan her-beleven. Waar het om gaat is dat je je geestelijke en lichamelijke reactie op de traumatische gebeurtenis op een gezonde manier kunt bijstellen.

Peter Livine (De stem van je lichaam) noemt dit 'heronderhandelen'. In de praktijk betekent dit dan: de lichamelijke reactie die ten tijde van de traumatische gebeurtenis is geblokkeerd, alsnog afmaken. Dat kan in de veilige omgeving met een traumatherapeut die ook lichaamsgericht te werk kan gaan.bol


2

deel deze tip

Tip 9 - Medicijnen zijn nooit de enige behandeling bij PTSS

Bij de aanpak van een posttraumatische stressstoornis staat vaak de behandeling door een psycholoog op de voorgrond. 

Antidepressiva kunnen de behandeling met psychotherapie en/of EMDR ondersteunen. Medicijnen zijn nooit de enige behandeling bij PTSS. 


Rustgevende middelen (benzodiazepinen, zoals diazepam) zijn minder geschikt bij PTSS. Uit onderzoek blijkt dat deze middelen de klachten bij PTSS kunnen verergeren in plaats van rust geven. Slik deze middelen dus niet zonder overleg met uw arts.  

 

Antidepressiva kunnen bijwerkingen hebben.


Bron: Thuisarts.nl

1

deel deze tip

Tip 10 - EMDR helpt

Last van een ingrijpende gebeurtenis?
Komt het dagelijks terug, ook na 6 maanden?


Probeer EMDR, voor 90% van de getraumatiseerden wordt het trauma emotioneel minder beladen...


Maaike

1

deel deze tip

Heb je zelf een goede tip?

+ tip toevoegen


Tip 11 - Blijf niet te lang rond lopen met klachten

Blijf niet te lang rond lopen met klachten die veroorzaakt worden door eerdere traumatische ervaringen.

 

Deze klachten worden meestal niet vanzelf minder in de loop van de tijd en kunnen je leven op allerlei manieren gaan beperken. Er zijn goede behandelmogelijkheden voor PTSS. Bespreek het met je huisarts.


Nancy

1

deel deze tip

Tip 12 - Zoek een EMDR therapeut

Zoek een EMDR therapeut die een erkende opleiding heeft genoten. Na enkele EMDR sessies kun je je al een stuk beter voelen. De traumatische gebeurtenis herinner je je nog wel maar deze is ontdaan van de emotionele lading.



1

deel deze tip

Tip 13 - EMDR is in veel gevallen effectief bij PTSS

EMDR is inderdaad in veel gevallen een effectieve behandelmethode bij PTSS.

Bij PTSS is het belangrijk EMDR in te zetten als onderdeel van een bredere aanpak/benadering, waarbij meerdere methodieken worden ingezet die elkaar ondersteunen en versterken. Zodat je steeds meer voorbij je angsten komt en je weer sterker in je schoenen komt te staan.



1

deel deze tip

Tip 14 - Naast EMDR ook lichaamsgerichte traumatherapie

PTSS ontstaat na een ingrijpende ervaring waarbij vooral belangrijk is hoe men heeft kunnen handelen in die ervaring. Er wordt vaak gedacht dat zo'n ingrijpende ervaring alleen als herinnering en de daarbij behorende emoties zijn opgeslagen. In werkelijkheid wordt de hele ervaring opgeslagen in het zenuwgestel en daarmee in het gehele lichaam.


Naast EMDR, waarbij de emotie van de herinnering wordt losgekoppeld, is er ook aandacht nodig om de dat deel van de ingrijpende ervaring die opgeslagen is in het zenuwgestel vrij te maken. Je kan hiervoor terecht bij een lichaamsgericht trauma therapeut.



1

deel deze tip

Tip 15 - Boekentip: Traumasporen

PTSS en andere vormen van trauma worden op een heldere manier beschreven door Bessel van der Kolk in zijn boek "Traumasporen".


(oorspronkelijke titel: The Body Keeps the Score)


Wanneer je dit boek leest zal je gaan begrijpen waarom je bent zoals je bent en waarom anderen zijn zoals ze zijn. Een eye opener.



1

deel deze tip

Heb je zelf een goede tip?

+ tip toevoegen


Tip 16 - Veiligheid, vertrouwen en warmte

Stress door een vroegere ervaring die veel invloed in het heden heeft in contact met anderen zoals in je relatie met je partner, je kinderen, je collega’s vrienden en meer.

Dit kan door iets kleins komen wat vaak zijdelings uitvergroot is door bijkomende dingen die van invloed zijn. Bijvoorbeeld, verhuizingen, geweld, slecht functioneren op school, werk, ruzies etc.

 

Stress door trauma

 

Het begint klein met o.a. lichamelijke klachten, slecht slapen, angsten, iets weg eten en meer. Dit stapelt zich op en dan wordt het je te veel.

Logisch ook. Deel je ervaringen, gedeelde smart is halve smart. Vraag om hulp, zoek iemand die je erbij kan helpen.

Veiligheid, vertrouwen en warmte is nu het belangrijkste zodat jouw verhaal gehoord kan worden zodat je erkenning krijgt voor datgene wat jou belemmert, wat jij ervaart als een gemis.

Vandaar uit kan een route gevonden worden waarin jij je veerkracht weer gaat voelen en daarin zelfvertrouwen in kan ontwikkelen. Welke route voor jou is, dat is iets om zelf te ervaren en te ontdekken.

Zie het als een avontuur, samen op pad een route bewandelen die het beste bij jou past en die het beste uit jou als mens haalt.



1

deel deze tip

Tip 17 - NLP en EMDR bij ptss en trauma

Blijf niet doorlopen met angst of nare gevoelens na trauma.

Vaak wordt je overvallen door paniek of nare gevoelens op momenten dat het trauma helemaal niet speelt. Hoe vaker dat gebeurt hoe meer het lijkt dat je de grip op je leven en je gevoelens kwijt raakt en dat levert nog meer stress op.

EMDR en NLP zijn krachtige methoden waar snel resultaat mee geboekt wordt. Je brein kan na trauma in voortdurende staat van stress blijven, je denkbrein weet dat het voorbij is, maar je lijf blijft stresshormonen aanmaken.

NLP Destination coaching en EMDR zijn methoden waardoor de hersenen ineens in rust kunnen komen, het lichaam hoeft niet meer alert te zijn, de traumatische gebeurtenis is voorbij. De herinnering blijft maar de nare gevoelens veranderen vaak al binnen een paar sessies. Soms is één sessie al voldoende.


1

deel deze tip

Tip 18 - Neurofeedback is zeer effectief bij PTSS

Neurofeedback (hersentraining) is een bewezen veilig en zeer effectieve behandelmethode voor PTSS. Je hoeft er niet over te praten of te weten wat het trauma is. Je pakt het probleem aan bij de kern in het brein.


1

deel deze tip

Tip 19 - EMDR en neurofeedback zijn goede behandelmethoden bij PTSS

Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat hoe eerder gestart wordt met een behandeling voor PTSS hoe effectiever het is.

Als je na een traumatische gebeurtenissen twee weken later nog steeds PTSS Klachten adviseer ik hulp te zoeken. EMDR en neurofeedback zijn goede behandelmethoden.

Start snel met de behandeling als klachten niet verdwijnen

1

deel deze tip

Tip 20 - EMDR kan goed helpen bij PTSS

PTSS kan ontstaan door een éénmalige nare ervaring zoals b.v. een auto-ongeluk of verkrachting. Je hebt het dan over een enkelvoudig trauma.

Daarnaast kan er ook sprake zijn van PTSS ontstaan door een meervoudig trauma waarbij zich meerdere nare/traumatische ervaringen hebben plaatsgevonden b.v. pesten, sexueel misbruik maar ook emotionele verwaarlozing of kritische ouders in je kinderjaren.

EMDR kan hierbij goed helpen. Het is een kortdurende effectieve therapie die zorgt dat je de emotionele lading verbonden aan het trauma, weghaalt.


1

deel deze tip

Tip 21 - Boekentip: De tijger ontwaakt

Boekentip: De tijger ontwaakt van Peter Levine


1

deel deze tip

Tip 22 - EMDR als hulpmiddel bij PTSS

EMDR als hulpmiddel bij PTSS.

PTSS kan door veel verschillende oorzaken ontstaan.
Veteranen die lang onder druk hebben gestaan en vreselijke werkelijkheden hebben meegemaakt hebben vaak last van PTSS.

Maar ook wanneer je slachtoffer bent van langdurige mishandeling en/of jaren gepest op school of op je werk kan je last hebben van PTSS.

EMDR is een stap in de goede richting om gevoelens bij ervaringen in het heden los te koppelen van ervaringen in het verleden.

De emotionele reactie van de ervaring in het verleden wordt losgekoppeld van de herinnering waardoor ervaringen in het heden steeds minder de emoties oproepen die bij de ervaring van het verleden horen.

Dit vraagt tijd. En wellicht is er meer nodig dan EMDR. Maar EMDR helpt je goed op weg naar hoe je je graag weer wilt voelen.


1

deel deze tip

Voeg zelf een tip toe


Heb je zelf een goede tip?


+ tip toevoegen





Meer tips en inspiratie

We delen ook tips en inspiratie op:




© Therapiepsycholoog - psychologen en therapeuten
| Disclaimer | Privacyverklaring | Reviews | Login | Aansluiten