Therapiepsycholoog
Netwerk van therapeuten
en psychologen
Therapiepsycholoog

Tips bij stemmingswisselingen

stemmingswisselingen

 

Stemmingswisselingen - tips

Zoek je tips bij stemmingswisselingen (van jezelf of je partner)?

Je kunt hier:

 

  • allerlei tips verkennen.
  • reageren op tips / jouw ervaring delen.
  • en heb je zelf een goede tip, dan kun je die toevoegen.

 

Wat is jouw tip voor omgaan met stemmingswisselingen

 

Overzicht tips




+ tip toevoegen




Alle tips


Tip 1 - Houd een Dankbaarheidsdagboek bij

Houd een Dankbaarheidsdagboek bij.

Dankbaarheid is als een medicijn voor lichaam en geest. Onderzoek wijst uit dat wie dankbaar is, gelukkiger in het leven staat, succesvoller en vergevingsgezinder is en meer energie heeft.

 

Dankbare mensen zijn minder vatbaar voor burn-out, depressie en angsten. Dankbaarheid is geen aangeboren karaktertrek, maar je kunt het trainen. Begin vandaag nog een dankbaarheidsdagboek bij te houden en laat je verrassen van de resultaten.

Schrijf elke dag 10 dingen op waar je dankbaar voor bent.



5

deel deze tip

Tip 2 - Gevoelensdagboek

Houd voor minimaal twee weken een gevoelensdagboek bij.

Je noteert bij elk gevoel dat je opvalt (het liefst direct, ter plekke):
- Hoe sterk is het gevoel (1 t/m 10)?
- Waar ben je? Met wie?
- Wat deed je net voordat je dit voelde?
- Wat denk je nu je je zo voelt?
- Wat ben je nu geneigd te doen? Of wat wil je nu het liefst?
- Na 15 minuten: hoe sterk is het gevoel nu? (1 t/m 10)

Nadat je het dagboek hebt bijgehouden kun je bekijken welk(e) patro(o)n(en) ej terugziet in het dagboek.
Hoe hebben je gevoelens invloed op je stemming?



4

deel deze tip

Tip 3 - Deel je verhaal

Voor veel mensen lucht het op als ze hun verhaal opschrijven en delen. Je kunt jouw verhaal delen op het stemmingswisselingen-lotgenotenforum op deze website.


Therapiepsycholoog

3

deel deze tip

Tip 4 - Zoek een therapeut

Heb je last van stemmingswisselingen en kom je er zelf niet meer uit? Een therapeut of psycholoog kan je dan verder helpen.


Therapiepsycholoog

3

deel deze tip

Tip 5 - Vlucht niet naar alcohol of drugs

Vlucht niet voor je stemmingswisselingen door alcohol of drugs te gaan gebruiken. Wellicht lijkt vluchten in alcohol en drugs een uitweg, en lijkt het alsof je er rustiger van wordt. Het is echter geen echte oplossing

Bovendien creëer je door je alcohol en/of drugs gebruik mogelijk een extra (verslavings)probleem.

Ook vluchten van je stemmingswisselingen door emotioneel te gaan eten, is geen oplossing.


Therapiepsycholoog

2

deel deze tip

Heb je zelf een goede tip?

+ tip toevoegen


Tip 6 - Neem dagelijks tijd voor een mindfulness oefening

Neem dagelijks 20 minuten tijd voor een Mindfulness oefening.


Daarbij leer je mildheid voor jezelf te ontwikkelen en te voelen wat je voelt, zonder dit de willen veranderen. De strijd tegen je gevoelens levert alleen maar frustratie op.


Probeer er van een afstandje naar te kijken, in plaats van met je gevoelens mee te gaan.



2

deel deze tip

Tip 7 - Onderzoek je stemmingswisselingen en triggers

Wanneer je veel last hebt van stemmingswisselingen kan dat je leven erg bepalen. Probeer na te gaan wanneer je stemming wisselt. Ga eventuele triggers na.


Nancy

1

deel deze tip

Tip 8 - Leer te genieten van wie je bent

Leer te genieten van wie je bent, dat je alle kanten van het leven zo intens mag doormaken.

Zoek mensen om je heen die je niet afwijzen maar stabiel blijven als jij heen en weer gaat. Blijf trouw aan je eigen gevoelens, maar af en toe de handrem gebruiken kan geen kwaad. Een therapeut kan je helpen met het leren hanteren van je gevoelens.



1

deel deze tip

Tip 9 - Een ander perspectief

In het westen willen we vooral voorspelbaarheid, meetbaarheid en beheersing. Personen met heftige emoties, verschillende stemmingen en/of wisselend gedrag vinden we vaak lastig en onvoorspelbaar. 

In andere culturen ben je gewoon een echte vrouw, verbonden met je gevoel of "normaal" net zoals de rest. 

Het is maar welke bril je er overheen legt. Normaliseren ipv problematiseren werkt vaak heel verfrissend.



1

deel deze tip

Tip 10 - Oefening: 3 positieve dingen

Probeer elke avond op een vast tijstip de dag te overdenken. En schrijf dan eens op welk positieve gebeurtenissen je die dag zijn opgevallen. Dan kunnen kliene dingen zijn.


Schrijf ook op waarom dat jou overkwam. Dus bv ik had haast en stond in een lange rij toen zei iemand ga maar even voor. Dat kwam omdat iemand ander jou zag in je haast en besloot toe maar ga maar even voor. Tenminste 3 dingen 1 week.


Het zal je helpen een positiever mindset te krijgen.



1

deel deze tip

Heb je zelf een goede tip?

+ tip toevoegen


Tip 11 - Drie vragen voor een gelukkig leven

Drie vragen voor een gelukkig leven (van Luc Isebaert)


Geluk vind je, als je tevreden kan zijn over wat je doet en tevreden kan zijn met wat je hebt. Je kan elke avond 5 minuten nemen om een te kijken hoe je vandaag aan je geluk hebt gewerkt.


En schrijf het gerust op, je kunt er een dagboek van maken: Het dagboek van je eigen weg naar een goed leven.


Wat heb ik vandaag gedaan dat maakt dat ik over mezelf tevreden kan zijn?
Wat heeft iemand anders gedaan waarover ik tevreden kan zijn?
Wat heb ik vandaag nog meer opgemerkt waarmee ik tevreden kan zijn?



1

deel deze tip

Tip 12 - Aanvaard wat er is

Waar je tegen vecht door te vermijden of te verdoven wordt sterker en groter. Dus aanvaard wat er is, het is toch en gaat niet weg, voel wat je voelt, zonder oordeel, en zeg in jezelf of hardop "ik heb een gevoel van...…" of als je gedachten op de voorgrond zijn "ik heb een gedachte van...…….." adem naar en door je hart en kijk er met mildheid naar en voel wat je nodig hebt, wat je echt wilt.



1

deel deze tip

Tip 13 - Boekentip: Grip op je gevoel

Lees en werk met het boek "Grip op je gevoel" van Matthew Mc Kay, Patrick Fanning en Patricia Zurita Onsa. Een universele methode om aan de slag te gaan met emoties als angst, depressie , boosheid, schaamte en schuld. Heel werkzaam!



1

deel deze tip

Tip 14 - Geef jezelf ruimte om te balen, huilen

Dat is lastig voor jezelf, als je met zoveel verschillende emoties moet leven. Misschien heb je soms geen idee waar ze vandaan komen en voelt het heel erg onvoorspelbaar.. Dit kan tal van redenen hebben.

 

Misschien ben je hoog sensitief of heb je nooit geleerd met emoties goed om te gaan waardoor het nu tekens voelt als een vulkaan die op uitbarsten staat. Of misschien ben je harstikke gezond, maar gewoon heel emotioneel.

 

Wat het ook is, de kunst is om te kunnen accepteren dat je dit nu hebt en dat dat verrekte lastig is. Mag je hier verdriet om hebben. Mag dit lastig zijn. Geef jezelf ruimte om te balen, huilen. Schroom niet om iemand in de arm te nemen die hier verstand van heeft en jou helpt rust in je hoofd en hart te krijgen.



1

deel deze tip

Tip 15 - Oefenen met zelfcompassie

Zelfcompassie wat is dat? Zelfcompassie betekent mededogen (dat is iets heel anders dan medelijden).


Simpel gezegd is het 'zacht zijn voor jezelf'; veel mensen kijken streng naar wat ze niet goed doen of voelen dat ze niet goed genoeg zijn, in elk geval in vergelijking met anderen. Waarom ben je voor jezelf vaak strenger dan voor een ander?


Een mooie schrijfoefening, die ik geregeld aan mijn clienten vraag om te doen is deze:
stel je voor dat jouw beste vriend(in) je een brief schrijft over jouw moeilijkheden. Wat zou ze zeggen, adviseren?

 

Schrijf deze brief aan jezelf alsof het jouw vriend(in) is die de brief schrijft. Lees de brief hardop voor aan jezelf of aan je therapeut.



1

deel deze tip

Tip 16 - Op zoek naar de oorzaak

Op zoek naar de oorzaak

Stemmingswisselingen kunnen je behoorlijk van slag brengen. Het is belangrijk om de oorzaak te achterhalen van die stemmingswisselingen.

Soms is het hormonaal bepaald, soms komt het doordat je veel stress ervaart in je leven en soms komt het door triggers vanuit het verleden of een psychische aandoening.

Afhankelijk van wat het is kan er een behandeling op ingezet worden.


1

deel deze tip

Voeg zelf een tip toe


Heb je zelf een goede tip?


+ tip toevoegen





Meer tips en inspiratie

We delen ook tips en inspiratie op:




© Therapiepsycholoog - psychologen en therapeuten
| Disclaimer | Privacyverklaring | Reviews | Login | Aansluiten