Therapiepsycholoog
Netwerk van therapeuten
en psychologen
Therapiepsycholoog

Tips bij stemmingswisselingen

stemmingswisselingen

 

Stemmingswisselingen - tips

Zoek je tips bij stemmingswisselingen (van jezelf of je partner)?

Je kunt hier:

 

  • allerlei tips verkennen.
  • reageren op tips / jouw ervaring delen.
  • en heb je zelf een goede tip, dan kun je die toevoegen.

 

Wat is jouw tip voor omgaan met stemmingswisselingen

 

Overzicht tips




+ tip toevoegen




Alle tips


Tip 1 - Houd een Dankbaarheidsdagboek bij

Houd een Dankbaarheidsdagboek bij.

Dankbaarheid is als een medicijn voor lichaam en geest. Onderzoek wijst uit dat wie dankbaar is, gelukkiger in het leven staat, succesvoller en vergevingsgezinder is en meer energie heeft.

 

Dankbare mensen zijn minder vatbaar voor burn-out, depressie en angsten. Dankbaarheid is geen aangeboren karaktertrek, maar je kunt het trainen. Begin vandaag nog een dankbaarheidsdagboek bij te houden en laat je verrassen van de resultaten.

Schrijf elke dag 10 dingen op waar je dankbaar voor bent.



5

deel deze tip

Tip 2 - Gevoelensdagboek

Houd voor minimaal twee weken een gevoelensdagboek bij.

Je noteert bij elk gevoel dat je opvalt (het liefst direct, ter plekke):
- Hoe sterk is het gevoel (1 t/m 10)?
- Waar ben je? Met wie?
- Wat deed je net voordat je dit voelde?
- Wat denk je nu je je zo voelt?
- Wat ben je nu geneigd te doen? Of wat wil je nu het liefst?
- Na 15 minuten: hoe sterk is het gevoel nu? (1 t/m 10)

Nadat je het dagboek hebt bijgehouden kun je bekijken welk(e) patro(o)n(en) ej terugziet in het dagboek.
Hoe hebben je gevoelens invloed op je stemming?



5

deel deze tip

Tip 3 - Deel je verhaal

Voor veel mensen lucht het op als ze hun verhaal opschrijven en delen. Je kunt jouw verhaal delen op het stemmingswisselingen-lotgenotenforum op deze website.


Therapiepsycholoog

4

deel deze tip

Tip 4 - Zoek een therapeut

Heb je last van stemmingswisselingen en kom je er zelf niet meer uit? Een therapeut of psycholoog kan je dan verder helpen.


Therapiepsycholoog

4

deel deze tip

Tip 5 - Een ander perspectief

In het westen willen we vooral voorspelbaarheid, meetbaarheid en beheersing. Personen met heftige emoties, verschillende stemmingen en/of wisselend gedrag vinden we vaak lastig en onvoorspelbaar. 

In andere culturen ben je gewoon een echte vrouw, verbonden met je gevoel of "normaal" net zoals de rest. 

Het is maar welke bril je er overheen legt. Normaliseren ipv problematiseren werkt vaak heel verfrissend.



3

deel deze tip

Heb je zelf een goede tip?

+ tip toevoegen


Tip 6 - Op zoek naar de oorzaak

Op zoek naar de oorzaak

Stemmingswisselingen kunnen je behoorlijk van slag brengen. Het is belangrijk om de oorzaak te achterhalen van die stemmingswisselingen.

Soms is het hormonaal bepaald, soms komt het doordat je veel stress ervaart in je leven en soms komt het door triggers vanuit het verleden of een psychische aandoening.

Afhankelijk van wat het is kan er een behandeling op ingezet worden.


3

deel deze tip

Tip 7 - Herinner jezelf eraan dat het tijdelijk is

Heb je sterke uitschieters in je stemmingen? Dan weet je dat zowel depri zijn als hyper zijn nadelen heeft. Je hebt dan belang bij wat meer gelijkmoedigheid, de gulden middenweg.

Op sippe momenten komt het niet in je op dat je binnenkort waarschijnlijk weer energiek bent. Net zoals je op euforische momenten je nauwelijks kunt voorstellen dat je binnenkort minder energie zult hebben.

Help jezelf een handje. Schrijf het op en geef het een plekje in je huis:
'Later zal het anders zijn'.

Of je nou in een over-enthousiaste bui of in een teneergeslagen bui zit, het is helpend als een briefje je eraan herinnert dat dit tijdelijk is. Het gaat weer veranderen!


3

deel deze tip

Tip 8 - Vlucht niet naar alcohol of drugs

Vlucht niet voor je stemmingswisselingen door alcohol of drugs te gaan gebruiken. Wellicht lijkt vluchten in alcohol en drugs een uitweg, en lijkt het alsof je er rustiger van wordt. Het is echter geen echte oplossing

Bovendien creëer je door je alcohol en/of drugs gebruik mogelijk een extra (verslavings)probleem.

Ook vluchten van je stemmingswisselingen door emotioneel te gaan eten, is geen oplossing.


Therapiepsycholoog

2

deel deze tip

Tip 9 - Leer te genieten van wie je bent

Leer te genieten van wie je bent, dat je alle kanten van het leven zo intens mag doormaken.

Zoek mensen om je heen die je niet afwijzen maar stabiel blijven als jij heen en weer gaat. Blijf trouw aan je eigen gevoelens, maar af en toe de handrem gebruiken kan geen kwaad. Een therapeut kan je helpen met het leren hanteren van je gevoelens.



2

deel deze tip

Tip 10 - Neem dagelijks tijd voor een mindfulness oefening

Neem dagelijks 20 minuten tijd voor een Mindfulness oefening.


Daarbij leer je mildheid voor jezelf te ontwikkelen en te voelen wat je voelt, zonder dit de willen veranderen. De strijd tegen je gevoelens levert alleen maar frustratie op.


Probeer er van een afstandje naar te kijken, in plaats van met je gevoelens mee te gaan.



2

deel deze tip

Heb je zelf een goede tip?

+ tip toevoegen


Tip 11 - Aanvaard wat er is

Waar je tegen vecht door te vermijden of te verdoven wordt sterker en groter. Dus aanvaard wat er is, het is toch en gaat niet weg, voel wat je voelt, zonder oordeel, en zeg in jezelf of hardop "ik heb een gevoel van...…" of als je gedachten op de voorgrond zijn "ik heb een gedachte van...…….." adem naar en door je hart en kijk er met mildheid naar en voel wat je nodig hebt, wat je echt wilt.



2

deel deze tip

Tip 12 - Geef jezelf ruimte om te balen, huilen

Dat is lastig voor jezelf, als je met zoveel verschillende emoties moet leven. Misschien heb je soms geen idee waar ze vandaan komen en voelt het heel erg onvoorspelbaar.. Dit kan tal van redenen hebben.

 

Misschien ben je hoog sensitief of heb je nooit geleerd met emoties goed om te gaan waardoor het nu tekens voelt als een vulkaan die op uitbarsten staat. Of misschien ben je harstikke gezond, maar gewoon heel emotioneel.

 

Wat het ook is, de kunst is om te kunnen accepteren dat je dit nu hebt en dat dat verrekte lastig is. Mag je hier verdriet om hebben. Mag dit lastig zijn. Geef jezelf ruimte om te balen, huilen. Schroom niet om iemand in de arm te nemen die hier verstand van heeft en jou helpt rust in je hoofd en hart te krijgen.



2

deel deze tip

Tip 13 - Oefenen met zelfcompassie

Zelfcompassie wat is dat? Zelfcompassie betekent mededogen (dat is iets heel anders dan medelijden).


Simpel gezegd is het 'zacht zijn voor jezelf'; veel mensen kijken streng naar wat ze niet goed doen of voelen dat ze niet goed genoeg zijn, in elk geval in vergelijking met anderen. Waarom ben je voor jezelf vaak strenger dan voor een ander?


Een mooie schrijfoefening, die ik geregeld aan mijn clienten vraag om te doen is deze:
stel je voor dat jouw beste vriend(in) je een brief schrijft over jouw moeilijkheden. Wat zou ze zeggen, adviseren?

 

Schrijf deze brief aan jezelf alsof het jouw vriend(in) is die de brief schrijft. Lees de brief hardop voor aan jezelf of aan je therapeut.



2

deel deze tip

Tip 14 - Sta een periode stil bij je stemmingen en emoties

Wanneer je iemand bent die veel emoties ervaart en zich hierdoor meegesleept kan voelen, kan het helpen om er een periode bij stil te staan. Het kan je namelijk het gevoel geven dat je er geen grip op hebt, wat onveilig kan voelen.

Door je bewust te zijn van je emoties en hier ruimte voor te maken, kan je er meer grip op krijgen. Het hebben van emoties is natuurlijk heel gewoon en het je er bewust van zijn dat je ze intens ervaart helpt je ze een plek te geven.

Schrijf een tijdlang bijvoorbeeld op welke stemmingen je ervaart en of je een idee hebt waar ze mee te maken hebben. Dat geeft je meer inzicht.


2

deel deze tip

Tip 15 - Onderzoek de context

Waar staan je stemmingswisselingen voor, wanneer komen ze voor, wat was de aanleiding.

Problemen staan nooit op zich er. Onderzoek de context, wat ging er vooraf, wat gebeurde er tijdens, wat zijn de triggers?

Onderzoek je bredere situatie voor bewustwording en inzicht.

Selma

2

deel deze tip

Heb je zelf een goede tip?

+ tip toevoegen


Tip 16 - Neem je lichaam eens goed onder de loep

Neem je lichaam eens goed onder de loep, ga naar de huisarts of een homeopaat (wat het beste bij jou past).

Het kan zijn dat je al enige tijd medicijnen gebruikt en/of de anticonceptiepil neemt.

Misschien zijn zij wel de veroorzaker van stemmingswisselingen, want medicijnen hebben invloed op je lichaam; enerzijds zijn ze goed om een medisch probleem aan te pakken maar anderzijds kunnen ze de balans (van o.a. hormonen) aardig verstoren.

Het wordt soms te snel aangenomen dat stemmingswisselingen psychisch zijn.


2

deel deze tip

Tip 17 - Accepteer jezelf wat er ook gebeurt

Als je stemmingswisselingen hebt gaat het snel. Van het ene moment op het andere verandert je stemming en je weet eigenlijk niet hoe dat kan of gebeurt.

Vaak ben je heel gevoelig voor je omgeving maar het allerbelangrijkste is je onzekerheid over jezelf.

Als je jezelf ok vindt, met alles wat zich in je aandient, komen de stemmingswisselingen in grotere golven en begrijp je ze ook, zijn ze logisch.

Belangrijk is dus dat je zelfvertrouwen groter wordt.

Dat je jezelf accepteert wat er ook gebeurt.


2

deel deze tip

Tip 18 - Acceptatie van veranderingen

In de praktijk merk ik dat mensen vooral last hebben van stemmingswisselingen wanneer ze hier zelf (nog) niet vertrouwd mee zijn. Dat kan bijvoorbeeld gebeuren in bepaalde fases van het leven.

Zo is de overgang bij vrouwen een moment waarop ze merken dat ze anders reageren op situaties. Emoties zijn overheersender, staan meer op de voorgrond en zijn moeilijker te hanteren.

Wanneer je dat eerder in je leven niet zo hebt ervaren, kan dat heel beangstigend zijn. Je moet dan leren omgaan met je nieuwe zelf, met alle emoties die zich aandienen en die behoorlijk intens kunnen zijn.

Accepteren dat dit veranderd is, helpt je al een eind op weg. Dat maakt ruimte voor een nieuwe situatie en nieuwe manier van daarmee omgaan.


2

deel deze tip

Tip 19 - Zet je lievelingsmuziek op

Krijg je de ademhaling/hartslag niet onder controle, overmand door emoties die je niet écht toelaat, maar zich verschuilen achter boosheid? Zet je lievelingsmuziek op; die beroerd je en zorgt ervoor dat de ware emotie wordt toegelaten en bevrijdt je van de spanning en stemmingswisseling die het inhouden van de ware emoties waarschijnlijk veroorzaken! Je bent mogelijk daarna bekaf, lijkt je nog beroerder te voelen, maar je voelt nu je ware gevoel en vermoeidheid, waardoor je weer naar de weg omhoog kunt kijken!

Anoniem

2

deel deze tip

Tip 20 - Onderzoek je stemmingswisselingen en triggers

Wanneer je veel last hebt van stemmingswisselingen kan dat je leven erg bepalen. Probeer na te gaan wanneer je stemming wisselt. Ga eventuele triggers na.


Nancy

1

deel deze tip

Heb je zelf een goede tip?

+ tip toevoegen


Tip 21 - Oefening: 3 positieve dingen

Probeer elke avond op een vast tijstip de dag te overdenken. En schrijf dan eens op welk positieve gebeurtenissen je die dag zijn opgevallen. Dan kunnen kliene dingen zijn.


Schrijf ook op waarom dat jou overkwam. Dus bv ik had haast en stond in een lange rij toen zei iemand ga maar even voor. Dat kwam omdat iemand ander jou zag in je haast en besloot toe maar ga maar even voor. Tenminste 3 dingen 1 week.


Het zal je helpen een positiever mindset te krijgen.



1

deel deze tip

Tip 22 - Drie vragen voor een gelukkig leven

Drie vragen voor een gelukkig leven (van Luc Isebaert)


Geluk vind je, als je tevreden kan zijn over wat je doet en tevreden kan zijn met wat je hebt. Je kan elke avond 5 minuten nemen om een te kijken hoe je vandaag aan je geluk hebt gewerkt.


En schrijf het gerust op, je kunt er een dagboek van maken: Het dagboek van je eigen weg naar een goed leven.


Wat heb ik vandaag gedaan dat maakt dat ik over mezelf tevreden kan zijn?
Wat heeft iemand anders gedaan waarover ik tevreden kan zijn?
Wat heb ik vandaag nog meer opgemerkt waarmee ik tevreden kan zijn?



1

deel deze tip

Tip 23 - Boekentip: Grip op je gevoel

Lees en werk met het boek "Grip op je gevoel" van Matthew Mc Kay, Patrick Fanning en Patricia Zurita Onsa. Een universele methode om aan de slag te gaan met emoties als angst, depressie , boosheid, schaamte en schuld. Heel werkzaam!



1

deel deze tip

Tip 24 - Positieve verwachtingen

POSITIEVE VERWACHTINGEN
Bedenk voordat je ’s avonds inslaapt, wat voor leuke dingen de volgende dag zou kunnen brengen.

Het is prettig om met positieve gedachten in slaap te vallen. Stel je de dag van morgen voor, en bedenk welke prettige gebeurtenissen zich kunnen gaan voordoen, welke aardige mensen je waarschijnlijk zult ontmoeten en wat je mogelijk zelf voor goede dingen zult bewerkstelligen.

Je hebt de kans dat je daarmee de dag van morgen met goede verwachtingen begint, en die instelling zal je mede helpen om de goede dingen er uit te halen, misschien zelfs zul je ze zelf daardoor extra te weeg brengen.

Naar: Norman Vincent Peale: De kracht van positief denken.


1

deel deze tip

Tip 25 - Facial feedback

Facial feedback
Tover een lach op je gezicht en houd deze 20-30 seconden aan, ontspan dan je gezicht, herhaal deze oefening 10 tot 20 keer en kijk of je je niet plotseling positiever voelt.

Nog beter: doe deze oefening voor de spiegel, zodat je kunt ervaren wat psychologen facial feedback noemen: je emoties beginnen overeen te komen met je gezichtstrekken.


1

deel deze tip

Heb je zelf een goede tip?

+ tip toevoegen


Tip 26 - Boekentip: Omarm je emoties

Omarm je emoties

Wanneer je het gevoel hebt de je overmand kan worden door emoties, is het zinvol om ze wat meer te begrijpen.

Ronald J Frederick heeft daar een goed boek over geschreven; Omarm je emoties. Het legt je uit waar emoties vandaan komen, waar ze voor dienen en hoe je ze kan hanteren en gebruiken.

Hij heeft het boek op zo’n manier geschreven dat het te gebruiken is als zelfhulpboek.


1

deel deze tip

Tip 27 - Mindfulness

Mindfulness is een goede manier om je gedachten en emoties in de gaten te houden. Gedachten en emoties reageren op elkaar. Mindfulness helpt je om je emotie en gedachte op te merken. Je kan een gedachte observeren en uitzwaaien zonder er verder iets mee te hoeven. Een emotie kan je opmerken, voelen in je lichaam en vervolgens met je aandacht naar je adem gaan.


1

deel deze tip

Tip 28 - Weet de oorzaak van je stemmingswisselingen

Stemmingswisselingen komen uit je emotioneel breindeel. Het is belangrijk om te kijken waardoor het komt dat je zo snel van stemming wisselt. Wat is het wat je triggert?

Of ligt het misschien aan je hormoonhuishouding, de menstruatie cyclus, de anticonceptie?

Stemmingswisselingen komen ook vaak voor bij mensen die veel stress ervaren (vaak zonder dat ze het weten).

Dus super belangrijk om de oorzaak te weten anders is het lastig om er wat aan te doen.

Wil je hulp bij stemmingswisselingen? Neem gerust contact met mij op.


1

deel deze tip

Tip 29 - Haal bewust adem

Haal adem.

Wanneer je bewust ademhaalt, ben je een moment alleen maar daar mee bezig. In en uit. Tel zo 3 tot 5 ademhalingen. En denk aan de volgende mantra "Ik heb mijn stemming, ik ben mijn stemming niet."


1

deel deze tip

Tip 30 - De gevoelsomdraaitechniek

Een naar gevoel is slechts een emotie die opkomt. Dit negatieve gevoel kun je snel veranderen door de gevoelsomdraaitechniek. De gevoelsomdraaitechniek gebruik je om negatieve gevoelens te stoppen en te vervangen door krachtige positieve gevoelens.

Stap 1:
Ontdek waar het nare gevoel zit en stel vervolgens vast waar het gevoel begint. Ontdek waar het gevoel je lichaam binnenkomt en wat voor vorm het gevoel heeft. Neem de tijd om goed te voelen waar het zit.

Stap 2:
Stel vast hoe het nare gevoel in je lichaam beweegt.
Het gevoel zal bewegen om het in stand te kunnen houden. Blijf deze beweging volgen tot en met het einde. Mogelijk komt het weer bij het beginpunt uit, mogelijk draait het in rondjes, stokt het ergens in je lichaam, of gaat het je lichaam weer uit.

Het gevoel kan van boven naar beneden bewegen of andersom, ronddraaien met de klok mee of andersom, van binnen naar buiten bewegen of andersom, op en neer gaan o.i.d..

Stap 3:
Plaats het nare gevoel buiten je lichaam en geef het een kleur.
Als je vast hebt gesteld hoe het nare gevoel door je lichaam beweegt, dan plaats je het buiten je lichaam. Teken het in gedachten op een levensgroot vel papier dat je vóór jezelf visualiseert (locatie plaats je voor je). Geef het nare gevoel een kleur.

Gebruik in gedachten kleurstiften, verfkwasten of potloden om de richting en vorm van het gevoel aan te geven. Dat kunnen strepen, cirkels, kronkels, lijnen etc zijn.

Stap 4:
Draai de beweging om en geef het een prettige kleur
Gebruik een contrasterende (prettige) kleur om het patroon nu in tegenovergestelde richting te tekenen. Dus als het eerst in blauw van buiten naar binnen ging, dan teken/kleur je het nu bijvoorbeeld in geel naar buiten.

Het kan fijn zijn om je armen en handen mee te bewegen bij het inkleuren van de beweging.

Stap 5:
Plaats het omgekeerde gevoel nu terug in je lijf.
Visualiseer en voel dat de tegenovergestelde beweging in de nieuwe kleur door je lichaam beweegt. Herhaal dit zo vaak als nodig is om het nare gevoel te laten verdwijnen. Doe de beweging steeds sneller en sneller, tot het werkelijk door je lichaam heen flitst. Stel vast dat het gevoel nu definitief verdwenen is.

Het kan ook zijn dat je het niet prettig vindt om snel te doen en dat je het juist langzaam wilt doen. Dat is helemaal oké. Doe wat jij prettig vindt en wat jou het meest fijne gevoel oplevert.


1

deel deze tip

Tip 31 - Focus op tevredenheid

Ieder leven heeft ups and downs. Wanneer deze te snel afwisselen, dan ervaren mensen dat vaak als vervelend. Vandaar dat het wenselijk kan zijn om meer stabiliteit te ervaren. Tevredenheid stimuleert stabiliteit.

Schrijf 3x daags op in jouw tevredenheiddagboek; "Op dit moment ben ik tevreden, want; ...". Steeds wanneer je last hebt van een stemmingswisseling, lees je de pagina's terug. Je herhaalt dan het mantra: "Ik train mijn tevredenheid. Dat is mooi.".



deel deze tip

Tip 32 - Houd je stemming bij met een app

Eerder schreef ik over het bijhouden van je stemming, om er meer grip op te krijgen. Inmiddels merk ik dat dit steeds beter kan met behulp van apps. Mijn cliënten vinden verschillende apps die ze helpen om gedurende de dag een cijfer te geven aan hun stemming. Dit werkt heel gemakkelijk, vaak met herinnering, waardoor het goed haalbaar wordt. Dit is een mooie manier om de wisselingen in je stemming in kaart te brengen, zodat je vervolgens beter kunt onderzoeken waar deze mee samen kan hangen. En dan kun je er invloed op gaan uitoefenen.



deel deze tip

Tip 33 - Krijg zicht op je stemmingswisselingen

Breng eens voor jezelf in kaart hoe het precies zit met jouw stemmingswisselingen.
Heb je er last van en op wat voor manier?
Houd voor jezelf eens bij of er een verband is met je slaapritme, je voeding en je activiteiten.
Zeker voor vrouwen kunnen er ook hormonale invloeden meespelen zoals je menstruatiecyclus of de overgang.
Zijn er omstandigheden in je leven die invloed hebben op je stemmingswisselingen?
En heel belangrijk: hoe ga je om met al die emoties?

Zoals je ziet zijn er allerlei factoren die jouw stemmingswisselingen kunnen beïnvloeden.
Heel begrijpelijk als je niet weet wat te doen. Zoek daarom hulp bij een therapeut die dit samen met jou kan onderzoeken hoe jij hier mee om kunt gaan.



deel deze tip

Tip 34 - Dan is het leven even niet leuk...

Het is niet gemakkelijk om mens te zijn. Soms is het leven gewoon even erg ingewikkeld, verdrietig, of STOM!

Dan kan het helpen om het niet mooier te maken dan het is. En het gewoon even niet zo leuk te hebben. Neem een moment om flink te balen. Echt flink!

Schreeuw (in een kussen), stamp met je voeten in de lucht of de grond, trek je grimas, mok, tier, huil, of doe helemaal niets.

Zo.
Soms mag dat gewoon even, dan is het leven even niet leuk.



deel deze tip

Voeg zelf een tip toe


Heb je zelf een goede tip?


+ tip toevoegen





Meer tips en inspiratie

We delen ook tips en inspiratie op:




© Therapiepsycholoog - psychologen en therapeuten
| Disclaimer | Privacyverklaring | Reviews | Login | Aansluiten