Therapiepsycholoog
Netwerk van therapeuten
en psychologen
Therapiepsycholoog

Tips bij midlife crisis

 

Midlife crisis - tips

Zoek je tips bij een midlife crisis?

Je kunt hier:

 

  • allerlei tips verkennen.
  • reageren op tips / jouw ervaring delen.
  • en heb je zelf een goede tip, dan kun je die toevoegen.

 

Wat is jouw tip voor omgaan met midlife crisis (van jezelf of je partner)? 

 

Overzicht tips




+ tip toevoegen




Alle tips


Tip 1 - Oefen flexibiliteit, zorg voor positieve prikkeling

Dit is een periode waarin we wat trager worden en wat minder flexibel beginnen om te gaan met veranderingen. Geen nood! We kunnen wél veel eerder verbanden leggen en overzicht hebben.

 

De flexibiliteit in het omgaan met veranderingen kun je oefenen door iets nieuws en totaal onbekends te gaan oppakken. Focus op onderwerpen in de krant of op tv waar je eerder geen aandacht aan schonk.

 

Of leer een nieuwe taal, doe een cursus houtbewerking of leer luisteren naar klassiek muziek, leer kijken naar kunst. Het zijn zaken die zorgen voor een positieve prikkeling van het verstand en je zelfvertrouwen!



6

deel deze tip

Tip 2 - Onderzoek een aantal vragen

Wanneer je het idee hebt dat je je in een midlife-crisis bevindt, ga dan met iemand die je vertrouwt in gesprek rond de volgende vragen:

  • Wat zijn voor mij belangrijke waarden in mijn leven?

  • Op welke levensgebieden bevinden zich deze waarden? 

Denk bijvoorbeeld aan hoe je woont, wat je deelt met je partner, wat je in je werk tot stand hebt gebracht, wat je in je leven hebt willen zien of meemaken, of wat je voor anderen hebt willen betekenen.

  • Vraag je af welke waarden je in jouw leven al hebt kunnen realiseren? 

Je kunt er eventueel ook een cijfer aan geven waarin je uitdrukt in welke mate het gelukt is. Dat maakt het meer zichtbaar.

  • Stel jezelf de vraag welke waarden je in je leven nog gerealiseerd wilt zien.

Je kunt ook hierbij een cijfer geven om zichtbaar te maken welke waarden het meest belangrijk zijn of voorrang hebben.

  • Probeer zoveel mogelijk concreet te maken hoe jij jouw belangrijkste waarden vorm kunt gaan geven. 

Hoe kan het er uit gaan zien, waar en wanneer, met welke middelen?

  • Bespreek met je vertrouweling hoe je om wilt gaan met waarden die je niet (meer) kunt realiseren? Hoe wil je je daarover opstellen? Zijn er alternatieven? Hoe kun je het aanvaarden? Wat gaat je daarbij helpen?


Het helpt vaak om je belangrijkste bevindingen van je onderzoek op te schrijven.



6

deel deze tip

Tip 3 - Gebruik je midlife crisis als evaluatiemoment

Een midlife crisis is een belangrijk ‘evaluatiemoment’ voor de ziel. Vaak klinkt het ‘is dit nu alles?’ vanuit ons onbewuste omhoog. Eigenlijk heel mooi, want onze ziel wil in feite weten ‘wat we er tot nu toe van gemaakt hebben’. Is het ons gelukt om iets wezenlijks voor onszelf, of beter nog; voor anderen tot stand te brengen?

Vaak is er ook een soort angst voor het ouder worden: hebben we alle voordelen die ‘de jonge jaren’ te bieden hebben wel ‘binnengehaald’?

De midlife crisis is voor mannen vooral een kantelpunt waarin op een diep niveau bepaald wordt of je alleen voor jezelf wilt leven, of ook ‘voor een groter belang’. Voor de man mag het ego ‘slinken’, komt dienstbaarheid als waarde naar voren.

Voor vrouwen is de midlife crisis vaak eerder een zichzelf samenpakken en nagaan hoe de eigen persoonlijke missie er eigenlijk uit ziet. Het is in deze levensfase voor de vrouw juist van belang om ‘meer ego’ te ontwikkelen.

De verschillen tussen en mannen en vrouwen worden overigens wel minder, omdat onze levens in de hedendaagse samenleving al veel meer op elkaar zijn gaan lijken.



5

deel deze tip

Tip 4 - Zoek een therapeut

Heb je last van een midlife-crisis en kom je er zelf niet meer uit? Een therapeut of psycholoog kan je dan verder helpen.


Therapiepsycholoog

4

deel deze tip

Tip 5 - Deel je verhaal

Voor veel mensen lucht het op als ze hun verhaal opschrijven en delen. Je kunt jouw verhaal delen op het midlifecrisis-lotgenotenforum op deze website.


Therapiepsycholoog

3

deel deze tip

Heb je zelf een goede tip?

+ tip toevoegen


Tip 6 - Optie: Relaties opnieuw vormgeven, zonder weg te gaan

Vaak is er een grote behoefte aan een radicale ommezwaai. Het nadeel daarvan is dat er mogelijk ook veel kapot gaat (vooral qua relaties met partner, familie en vrienden) en misschien gaat er wel meer kapot dan je lief is.

Bedenk je dat je de relatie altijd opnieuw vorm kunt geven door hier samen over te praten en je gevoelens te delen. Mensen zijn flexibel en kunnen veranderen, daarvoor hoef je niet bij ze weg



2

deel deze tip

Tip 7 - Maak pas keuzes als je weet waar je heen wilt

Je neemt jezelf altijd mee.

Het heeft niet altijd zin om radicale keuzes te maken en flink het roer om te gooien.

 

In sommige gevallen kan dat de oplossing zijn, maar niet omdat je weg wilt uit de situatie waar je nu in zit. Dan kun je beter nog even blijven zitten waar je zit en bij jezelf te rade gaan wat je graag anders zou willen of waarom je nu ergens onrustig van wordt.

 

Pas als je weet waar je heen wilt, kun je keuzes maken.



2

deel deze tip

Tip 8 - Maak geen keuzes vanuit het negatieve

Maak geen keuzes vanuit het negatieve.

Het is zelden een goed idee om een keuze te maken omdat je weg wilt uit de situatie waar je nu in zit.

Er zijn eigenlijk maar twee bewegingen: 1. je gaat ergens naar toe of 2. je gaat ergens van weg. Het is veel krachtiger (en vaak effectiever) om keuzes te maken om ergens heen te gaan.

Als je alleen maar een keuze maakt om ergens van weg te gaan, zul je zien dat je na enige tijd weer in een zelfde soort situatie terecht komt en je je alsnog moet gaan bedenken waar je eigenlijk heen wilt



2

deel deze tip

Tip 9 - Herorienteer je. Waar ben je? Waar wil je heen?

Yes! Een crisis!

Wees gerust. Iedereen heeft momenten in zijn leven dat het allemaal niet zo lekker loopt. Vaak zijn dit momenten om te herijken. Waar ben ik nu, waar ga ik heen en wil ik daar nog steeds heen?

Het leven gaat met bochten en als jij alleen maar rechtdoor gaat, vlieg je nu eenmaal af en toe uit de bocht. Herorienteer je, bepaal waar de weg verder loopt en ga weer op pad.



2

deel deze tip

Tip 10 - Maak tijd voor jezelf

Maak tijd voor jezelf.

Een midlife-crisis krijg je niet voor niets. Neem er dan ook de tijd voor zodat je rustig kunt nadenken over wat er nu precies aan de hand is. Hoe blij ben je met alles en wat zou je graag anders zien en hoe kun je dat bereiken?

Ga een weekend naar een huisje aan het strand of neem een hele week. Geef aan op je werk dat je het rustiger aan wilt doen. Doorrennen heeft in ieder geval geen zin.



2

deel deze tip

Heb je zelf een goede tip?

+ tip toevoegen


Tip 11 - Maak keuzes vanuit je waarden

Maak keuzes vanuit je waarden
Wanneer je jezelf kwijt bent en niet goed weet wat je wilt dan kan het goed zijn om terug te gaan naar de basis. De waarden die je als mens naleeft is de basis voor bevredigende keuzes.

 

Ga na wat je waardes zijn. Dit kan je doen door het maken van een visionboard (met plaatjes) of woordenweb met alles wat jou drijft. Kijk er daarna na en zoek naar waardes die deze woorden of plaatjes samenvatten.

 

Houd deze waardes daarna in je achterhoofd bij het maken van keuzes, helpt deze keuze je bij het leven naar je waardes?


Laura

2

deel deze tip

Tip 12 - Leer de crisis verdragen

Crisissen in je leven kan betekenen dat je emotioneel gaat groeien. Om dit te kunnen doen zul je deze crisis moeten leren verdragen, zonder dat dit betekent dat je direct hoeft te gaan handelen.

Ook de onzekere gevoelens over je leven en je relatie zullen minder gaan worden, de meesten zullen opnieuw koers gaan krijgen. Een therapeut kan je helpen met het blijven staan in deze soms moeilijke tijd.



1

deel deze tip

Tip 13 - Boekentip: Midlife

Thema uitgeverij heeft een goed boek geschreven over midlife: Midlife.


Boek met inzichten en tips om deze turbulente fase goed door te komen.


Ellen

1

deel deze tip

Tip 14 - Kijk naar de functie van je gedrag en wat eronder ligt

Midlife crisis is een maatschappelijke term.
Een Midlife crisis als benaming doet onrecht, het is veroordelend en stigmatiserend.

Ja, mensen kunnen in bepaalde, ook latere, levensfasen opvallend anders gedrag laten zien.
Motorrijden, scheiden, reizen, jongere partner, tweede leg, o.i.d.

Het is interessanter en effectiever om te kijken wat de functie van het gedrag is en vooral wat er onder ligt.

De ervaring leert dat mensen wakker worden, hun ogen openen, schellen afvallen.
Ze hebben lange tijd geleefd zoals het hoort, of verwacht werd. Ze zijn verwijderd geraakt van zichzelf.

Het is een wake UP call.
Zolang deze aanwezig is zonder schade aan anderen en vanuit een positieve intentie, zet hem op!

Selma

1

deel deze tip

Tip 15 - Maak samen met je partner de balans op

Kunnen jullie elkaar als partners steunen in deze fase van je leven?

Maak samen met je partner de balans op: wat vinden jullie ieder en samen wel, en wat niet, belangrijk in je / jullie leven? Wat gaat goed en wat wil je / willen jullie veranderen?

Wat wordt jullie plan van aanpak, zodat je zin hebt in de komende fase?


1

deel deze tip

Tip 16 - De midlife is een evaluatie moment van je leven

De midlife is een evaluatie moment van je leven. Je beseft in een keer dat je over de helft aan het gaan bent en misschien wel verder?

Het is belangrijk dat je de tijd neemt om te kijken of je tevreden bent over je leven en ook kijkt hoe je de komende jaren nog zo goed mogelijk kan inrichten.

Zingeving vinden in wat je doet, vervullende relaties, leuk werk.. al die onderwerpen even tegen het licht houden is belangrijk omdat je anders spijt krijgt van datgene wat je nog had willen doen maar niet meer hebt gekund.


1

deel deze tip

Tip 17 - Sta stil bij de leegte

Een midlifecrisis gaat in de basis over existentiële leegte. Wie ben ik eigenlijk, waar word ik nou gelukkig van (want is dit alles wat er is?) en wat is de zin van het/mijn leven?

Het is belangrijk om bij die vragen stil te staan, en bij het gevoel van leegte en 'niet weten' wat dit oproept, in plaats van het te bedekken met spullen, eten, aankopen, lukrake levensbeslissingen etc.

Stilstaan bij de leegte, dus letterlijk in de impasse gaan zitten, is lastig omdat het vaak hopeloos voelt. maar dit is juist de weg er uit. Een gestalttherapeut kan je hierbij helpen.

Cognitieve therapie is vaak niet de aangewezen weg, omdat dit soort gevoelens niet te beredeneren zijn. Ze gaan in ieder geval niet weg door ze te beredeneren of door je gedrag aan te passen.

Gestalttherapie is de therapie van het contact, ook met jezelf. Daarom adviseer ik dit altijd bij existentiële problematiek.


1

deel deze tip

Tip 18 - Probeer deze fase (hoe moeilijk het ook is) te accepteren

Jullie kunnen hier beiden niets aan doen.

Probeer deze fase (hoe moeilijk het ook is) te accepteren.
Vecht er niet tegen, maar probeer er op de best mogelijk manier mee om te gaan.

Vergelijk deze fase bijvoorbeeld met jouw ongesteldheid. Heel vervelend, maar je maakt er het beste van.

Het is niemands schuld en zo is het ook met de midlife crisis. Het gaat om een normale, maar moeilijke fase in de ontwikkeling van de mens.

Belangrijk is vooral dat jullie blijven communiceren. Vraag hoe het voor hem is en leg uit wat het effect hiervan is op jou. Een andere fase kan ander gedrag meebrengen. Liefde kan veranderen maar dat is zeker niet hetzelfde als verdwijnen!


1

deel deze tip

Tip 19 - Breng je levenslijn in beeld

Breng je levenslijn in beeld en kijk naar de fases en overgangen.

Heel bekend zijn de levensfasen van Jung. Elke fase van 21 jaar (die weer onder te verdelen is) heeft zijn eigen kenmerken en vooral bij de overgang naar een volgende fase, gebeurt er veel.

Groei en ontwikkeling maar ook onrust, teleurstelling om wat niet bereikt wordt, zijn merkbaar. Ken je het lied IS DIT ALLES?

Inzicht in het leven in het algemeen (bijna iedereen maakt dit in meerdere of mindere mate mee) en begrip voor jezelf en jouw gevoelens, kunnen een stap zijn om verder te komen. Heb ook wat geduld, laat het gebeuren zonder dat je meteen oplossingen wil.


1

deel deze tip

Voeg zelf een tip toe


Heb je zelf een goede tip?


+ tip toevoegen





Meer tips en inspiratie

We delen ook tips en inspiratie op:




© Therapiepsycholoog - psychologen en therapeuten
| Disclaimer | Privacyverklaring | Reviews | Login | Aansluiten