Therapiepsycholoog
Netwerk van therapeuten
en psychologen
Therapiepsycholoog

Tips bij omgaan met ziekte

 

Omgaan met ziekte - tips

Zoek je tips over omgaan met ziekte?

Je kunt hier:

 

  • allerlei tips verkennen.
  • en heb je zelf een goede tip, dan kun je die toevoegen.

 

Wat is jouw tip voor omgaan met omgaan met ziekte

 

Overzicht tips




+ tip toevoegen




Alle tips


Tip 1 - Haal het beste ervoor jou uit

Hoe kunnen we ons beter voorbereiden op tegenslagen zoals ziekte? Het valt niet mee wanneer je ernstig ziek wordt en je even helemaal van slag bent. Begrijpelijk natuurlijk. Maar hoe wil je er mee omgaan?

 

Zijn er goede momenten uit het leven te halen en hoe krijg je je leven weer meer op de rit? Wat kan jezelf en wat kan je omgeving voor je doen of juist niet? Hoe maak je bespreekbaar wat jij nodig hebt? Laat je niet weerhouden en haal het beste ervoor jou uit, je verdient het!



1

deel deze tip

Tip 2 - Hypnotherapie en zelfhypnose voor een operatie

In het Journal of the National Cancer Institute blijkt het doen aan hypnotherapie en zelfhypnose, vlak voor een operatie, als effect te hebben dat minder anesthetica/ verdoving toegediend hoeft te worden, de ingrepen namen minder tijd in beslag en patiënten hadden minder last van pijn, misselijkheid of vermoeidheid.


1

deel deze tip

Tip 3 - Laat je oordelen los en verzacht de pijn

Alsof chronische pijn nog niet vervelend genoeg is, geven we onszelf vaak op de kop voor dingen die we verkeerd hebben gedaan, waardoor de pijn is verergerd. 'Had ik maar zus, en hoe kon ik nou zo stom zijn om zo...' Dit komt bovenop de pijn die je al hebt. Als je daar met zachtheid naar kunt kijken, komt er ruimte voor medeleven met jezelf, voor zelfcompassie. Dan hou je schone pijn over, en wordt de pijn niet erger door je eigen harde oordelen.


1

deel deze tip

Tip 4 - Ziekte is een rouwproces

Het krijgen van een ziekte is een heel rouwproces. vaak kun je niet meer de dingen doen die je voor je ziekte deed en dat doet pijn.
bij dit verwerkingsproces kan het helpen om met een rouwtherapeut te gaan praten

Anoniem

1

deel deze tip

Tip 5 - We leven van de hoop

Dirk de Wachter, psychiater en relatietherapeut, schrijft in zijn boek: De kunst van het ongelukkig zijn, dat we leven van de hoop.
"De kunst is dat we kunnen leven met het niet begrijpen en het onbegrijpelijke maakt dat we blijven hopen"


1

deel deze tip

Heb je zelf een goede tip?

+ tip toevoegen


Tip 6 - Oefening voor pijnvermindering

Ziekte kan gepaard gaan met pijn. Medicatie werkt niet altijd. Of kan verslaving aan de pijnstiller in de hand werken.
Wat niet verslavend is en (na wat oefening) tot vermindering van pijn kan leiden is de volgende oefening uit de acupressuur:

Een punt dat wordt gebruikt voor alle hoofdpijnen is het punt dat de meeste mensen kennen en gebruiken, meer dan dan enig ander punt in de wereld. Het kan ook gebruikt worden voor andere pijnen.
Dit heet het Hoku punt, dat is het vierde punt op de dikke darm meridiaan (LI4). Dit punt ligt in de wigvormige vlezige ruimte tussen duim en wijsvinger, aan de kant bij de wijsvinger.

Je drukt met je duim van je andere hand op dit vlezige gedeelte, op dit punt. Je vingers geven tegendruk aan de onderkant. Tevens adem je in door je neus en adem je uit door je mond. Hierbij is de uitademing langer dan de inademing. Doe dit enkele minuten. En meerdere keren per dag.
Door deze ondersteunende ademhaling activeer je tegelijkertijd de nerves vagus. Dit is de zenuw die daarmee weer terug in balans komt en zo kan zorgen voor (meer) rust en herstel.


1

deel deze tip

Tip 7 - Problemen na opname op een intensive care?

Post Intensive Care Syndroom (PICS) is de naam van klachten die mensen kunnen ervaren door een opname op de Intensive Care afdeling. Veel mensen ervaren een jaar na hun opname psychische problemen, zoals angst, stress en depressiviteit. Bijna de helft van de IC patiënten heeft hier last van. Het is belangrijk dat PICS herkent wordt om zo de juiste hulp te kunnen bieden. Uit onderzoek is gebleken dat EMDR, cognitieve gedragstherapie zoals ACT kan helpen. Bij lichte klachten kan mindfulness en lotgenotencontact helpen. Ook naasten en familie van mensen die op de IC hebben gelegen kunnen klachten op psychisch gebied krijgen dit wordt PICS-F genoemd.


1

deel deze tip

Tip 8 - Dubbel vechten

Een grootste worsteling bij ziekte is vaak dat er een wens dat het anders is dan dat het is. 'Iets' moet weg. Dan ben je eigenlijk dubbel aan het vechten. met het ongemak én dat dit weg moet. Misschien lukt het om te kunnen zeggen: 'Dit is nu wat er is en dit is wat er is... op dit moment', om vervolgens te blijven voelen wat dit met je doet. inclusief de pijn, onzekerheid, rouw, boosheid, machteloosheid enz. niets hoeft weg. Het wil alleen gevoeld en erkend worden. Er is wat er is, ook al ben ik er niet blij mee en dat dan weer voelen.


1

deel deze tip

Tip 9 - Geef jezelf niet de schuld

Pijn bij een chronische ziekte is nooit statisch, de ene keer is het heel erg, een dag later valt het wel mee. Soms weet je de oorzaak van een verergering, vaak ook niet. Wat het akeliger kan maken dan nodig, is jezelf de schuld geven van een verergering. Jezelf vertellen dat je iets fout doet waardoor je zoveel pijn hebt, denken je het zelf veroorzaakt. Stop daarmee. Je doet jezelf alleen maar meer pijn.


1

deel deze tip

Tip 10 - Therapeut die ervaringsdeskundige is

Zoek een therapeut die zelf zo mogelijk ook ervaringsdeskundige is. Die dus weet waar hij of zij het over heeft en jou daarmee beter aanvoelt en kan ondersteunen.
Vaak weet je wel wat goed voor je is: in beweging komen, het de tijd geven, goede zelfzorg etc. Maar om het leven weer een beetje op te kunnen pakken, is het allereerst van groot belang dat je probeert om de knop in je hoofd om te zetten, want je hoofd is vaak al eerder aan grotere stappen toe dan je lichaam. In je hoofd wil je zo snel mogelijk terug naar je oude niveau van 'kunnen'. Dat merk je aan het feit dat je regelmatig terugkijkt naar wat je eerder allemaal kon. Als je dan merkt dat je dat level niet 1, 2, 3 terug hebt, dan kan dat teleurstelling en frustratie veroorzaken.
Probeer daarom niet telkens terug te kijken en te vergelijken. Neem in plaats daarvan elke dag een kleine stap. Zo boek je echt succesjes en wees daar blij mee. Zo komen lichaam en geest eerder met elkaar in balans. Het brein ontspant daarvan.
Jij bepaalt zelf welke stapjes dat zijn, maar doe die dingen waar je je goed bij voelt, dingen die je leuk vindt.
Door in een rustig tempo te gaan werken, geef je jezelf de tijd om op te laden van datgene wat prettig is en in een rustig(er) tempo je emoties te verwerken.

Ina

1

deel deze tip

Heb je zelf een goede tip?

+ tip toevoegen


Tip 11 - Praat met je omgeving

Het delen over je proces helpt je om verbinding te houden met je omgeving. Het kan de drempel om - indien nodig - hulp te vragen verlagen.
Verder geeft het delen over hoe je je voelt en wat je wel en niet kan, ruimte voor begrip van de ander. Niet iedereen zal even begripvol zijn. Maar mensen uit je directe omgeving die om je geven zullen het wel willen proberen te begrijpen.



deel deze tip

Tip 12 - Beweeg

Bewegen is helend, als de ziekte het toelaat. De neiging bij ziekte kan zijn dat je binnenblijft en niet of minder beweegt. Hierbij gaat het niet zozeer om sporten maar zachte bewegingen zoals wandelen of fietsen wat heilzaam is. En zoek daarbij de natuur op wat bij kan dragen aan je herstel.



deel deze tip

Tip 13 - waarden

Als je ziek bent, kan je wereld snel kleiner worden en alle aandacht opgeslokt worden door je pijn en ongemak, je beperkingen, de behandelingen en de prognose. Bezin je dan op welke waarden en levensgebieden voor jou het allerbelangrijkste zijn, zodat je je beperkte energie kunt richten op die mensen en zaken die je leven betekenis en bevrediging geven.
Adrie Huttenga, integratieve psychotherapie groningen



deel deze tip

Tip 14 - Samenvallen met je ziekte of ....

Als je een chronische ziekte hebt, is het vaak moeilijk en ingewikkeld om verder te kijken; door alle omstandigheden ben je vnl bezig met de ziekte en alles wat er bij komt kijken. Dat kan je somber maken en je leven bepalen. Probeer te denken: Ik BEN niet mijn ziekte, ik HEB een ziekte. Je bent namelijk veel meer dan ziek. In therapie kan je leren om je jezelf beter te leren kennen en beetje los te komen van rollen die je hebt aangenomen. "' ik ben" is het enige wat telt.



deel deze tip

Tip 15 - zelfzorg is nu belangrijker dan ooit

Allerlei ziekten kunnen ontstaan omdat je niet goed voor jezelf zorgt. Natuurlijk kan het net zo goed gebeuren dat je ziek wordt zonder aanwijsbare reden. Wanneer je lichaam een strijd moet vechten is het belangrijk dat je het niet extra belast et stresserende gedachten. Dit gaat het best door bij iedere negatieve gedachte die in je opkomt, jezelf af te vragen: "Wat heb ik nu nodig?" Dat kan varieren van rust, warmte, eten, een knuffel tot informatie, afleiding of stilte. Probeer te regelen dat je dat dan ook krijgt.



deel deze tip

Tip 16 - Kijk of er een patiëntenvereniging is

Vaak kun je steun en advies vinden bij een patiëntenvereniging die zich richt op mensen met jouw aandoening. Kijk er eens rond. Vaak is er ook lotgenotencontact mogelijk of vind je er adviezen die je helpen om door de bomen het bos weer te zien.



deel deze tip

Tip 17 - Realiteit en verlangen

Dat jij of iemand uit jouw gezin, familie ziek wordt, heb je niet zelf te kiezen doorgaans (tenzij je erg ongezond en roekeloos leeft, maar dan nog...).
Als ziekte een realiteit is in jouw leven, dan raak je je houvast kwijt. Alles lijkt te veranderen, je bent in verwarring 'hoe gaat het verder?'.
Zoals J.Galavazi in zijn boek ' van klacht naar kans' schrijft kan juist deze fase van verwarring een doortocht naar verandering zijn.
Je verlangt misschien naar je oude leven zonder ziekte, of naar minder klachten en het verdwijnen van de problemen. Als je je verzet en gevoelens wegduwt, bereik je niet wat je wil. Door de verwarring er te laten zijn met angst, pijn, onzekerheid enz. verwijnt de ziekte ook niet maar kan het een stukje draaglijker worden, je bent bezig met accepteren. Het kan ook zijn dat jouw verlangen verandert, dat je kunt leven met wat er nu is.




deel deze tip

Tip 18 - Richten op jouw mogelijkheden

Wanneer je psychisch of lichamelijk geconfronteerd wordt met een blijvende beperking of aanpassing in je leven heeft dat een enorme impact.
Eigenlijk ga je eerst in een rouwfase om wat je bent verloren of gaat verliezen. Daarna is het goed om te gaan leren leven vanuit jouw mogelijkheden en niet vanuit jouw beperkingen. Dat is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan, dat geloof ik. Het is dan handig om hier begeleiding in te hebben.
Lichaamsgerichte therapieën kunnen hierin enorm bijdragen omdat je vanuit je lichaam aan de slag kan met je emoties, je verlies en je beperkingen om vervolgens te gaan leren en te gaan voelen wat al jouw mogelijkheden zijn.



deel deze tip

Tip 19 - Complimenteer jezelf voor hoe je werkt aan je gezondheid

Ons lijf is geen machine. Dat betekent dat het repareren ervan ook een stuk ingewikkelder is. Als je geluk hebt, dan merk je dat goed weken aan je gezondheid je gezondheid helpt. Maar soms doe en laat je precies de juiste dingen, maar lijkt je gezondheid daar (nog) even geen boodschap aan te hebben. Wees daarom trots op je investeringen en zie gezondheid als een proces.



deel deze tip

Tip 20 - Omgaan met een ziekte

Het kan heel moeilijk zijn om te accepteren dat je ziek bent, je wilt niet altijd je omgeving belasten. Dat maakt dat je je eenzaam kunt gaan voelen. Praten hierover is heel belangrijk. Er zijn verschillende lotgenoten groepen waar je kunt aansluiten om samen ervaringen en gevoelens uit te wisselen. Kijk maar eens op het internet als je de ziekte waardoor je bent geraakt intoetst. Als jij of je naaste geraakt is door kanker, zijn er door heel Nederland inloophuizen waar je steun en een luisterend oor kunt vinden
Ook kan het lezen van een boek bijvoorbeeld: Omgaan met ziekte, een gids voor de patiënt, het gezin en de zorgverlener van Manu Keirse helpen. Gesprekken voeren met een therapeut kunnen ook helpend zijn.



deel deze tip

Voeg zelf een tip toe


Heb je zelf een goede tip?


+ tip toevoegen





Meer tips en inspiratie

We delen ook tips en inspiratie op:




© Therapiepsycholoog - psychologen en therapeuten
| Disclaimer | Privacy verklaring | Reviews | Login | Aansluiten