Therapiepsycholoog.com
  • 400+ therapeuten
  • Ook online therapie
Menu
  • Provincie
    • Drenthe
    • Flevoland
    • Friesland
    • Gelderland
    • Groningen
    • Limburg
    • Noord-Brabant
    • Noord-Holland
    • Overijssel
    • Utrecht
    • Zeeland
    • Zuid-Holland
    • België
  • Stad
    • Amsterdam
    • Arnhem
    • Breda
    • Den Haag
    • Dordrecht
    • Eindhoven
    • Haarlem
    • Maastricht
    • Nijmegen
    • Rotterdam
    • Utrecht
    • Meer steden »
  • Hulpvraag
    • Angst
    • Burnout
    • Depressie
    • Onzekerheid
    • Piekeren
    • Rouwverwerking
    • Relatieproblemen
    • Stress
    • Trauma
    • Zingeving
    • Meer hulpvragen »
  • Therapievorm
    • ACT
    • Cognitieve gedragstherapie
    • Coaching
    • EMDR-therapie
    • Hypnotherapie
    • Mindfulness
    • Psychosociale therapie
    • Psychotherapie
    • Relatietherapie
    • Meer therapievormen »
  • Online therapie
  • Inloggen
  1. Therapiepsycholoog.com
  2. Ervaringsverhalen
  3. Burnout

Burnout ervaringen

Pagina 14 van 45
  • Toch verlang ik ernaar om te gaan werken

    Al 39 jaar werk ik als meet en regeltechnieker in hetzelfde bedrijf. Eerst in shifts ook in de weekends na een tiental jaar overgeschakelt naar dagdienst en na 18 jaar gemuteerd naar de dienst engeneering waar ik projecten uitvoer van scratch over de uitvoering tot nazorg. De laatste 35jaar steeds met hetzelfde diensthoofd. Een zeer correcte heer in omgang maar een workaholic om U tegen te zeggen. Een zeer veeleisend man . Ik ben zelf een perfectionist en een controlefreak. Door de jaren heen werdt de werkdruk steeds hoger, alles moest direct uitgevoerd worden , de nieuwe werken kregen steeds meer voorrang op op de projecten waar ik mee bezig was. Ik begon last te krijgen van fysieke vermoeidheid en ik dacht dat de oplossing 4/5werk was. 6 jaar geleden ben ik dan 4/5 beginnen te werken.Aanvankelijk ging het goed tot ik meer en meer begon te beseffen dat ik eigenlijk het werk van een voltijdse job er op ,4 dagen er aan het doorhaspelen was. De vermoeidheid begon zich op te stapelen. Ik had al jaren last van schouder nek en lage rugpijnen. In het verleden had ik al enkele sessies bij een kinesist doorlopen tot de brave mens vertelde dat hij er niets kon aan verbeteren indien ik niet minder gestresseerd zou zijn. De weekends werden slaapweekends en verlof ging steevast op aan slaap. Meer en meer kon ik s'avonds niet in slaap geraken en lag ik mijn werk te plannen voor de komende dagen. Het werd zo erg dat ik rond de middag dood op was. Vergaderingen kon ik niet meer volgen, ik geraakte niet meer uit mijn woorden. Ik kreeg last van diarree. Meestal ging ik voor ik naar het werk vertrok 2 keer naar de wc. Ik begon dingen te vergeten ,meestal werken die ik reeds uitgevoerd had want het werk zelf vlotte goed ook al sleepte ik me de dag door. Eind maart nam ik een week verlof ik was doodop. De week daarop was de hel ik kon terug niet meer slapen, werdt misselijk van vermoeidheid moest s'nachts opstaan om over te geven. Overdag haalde ik de middag niet meer,ik ben zelfs een keer op mijn bureau in slaap gevallen terwijl ik s'nachts wakker lag.
    Overdag had ik constant diaree en was misselijk van moeite en het werk bleef maar komen ..... De 2 laatste dagen stond ik op weg naar het werk met mijn fiets in de hand over te geven mij afvragend of ik wel zou gaan werken. De maandag daarop ben ik naar de dokter gegaan. Ik was gewoon ingestort mijn bloeddruk schommelde constant tussen de 190 en 85 mm. Ik deed de eerste 14 dagen niets anders dan slapen. Als ik wakker was was ik misselijk van de moeite. Sociale contacten mijdde ik als de pest. Was prikkelbaar, ik kon niet tegen licht, drukte of geluid. We zijn nu 6maanden verder, 100% ben ik niet maar toch verlang ik ernaar om te gaan werken, Het idee blijft me de voorbij weken steeds volgen. Alhoewel ik besef dat ik het waarschijnlijk nog niet zal aankunnen..........
    Prosper
    Prosper 2 7
    • Ben je al terug op et werk? Ik kan ook weinig prikkels hebben en drukte vraag me af hoelang et duurt voordat et weg is.

      Anoniem
    • Update: Bijna 8 volle maanden thuis. Het gaat vrij goed maar als ik een twee a drie uur bezig ben in de tuin of een klus steekt die misselijkmakende vermoeidheid terug de kop op. Wel minder heftig dan vroeger maar toch niet om verder te werken. Wat wel opvalt: ik recupereer veel sneller dan vroeger een kwartje tot een halfuurtje in de zetel met mijn ogen dicht doet wonderen. Groepsgesprekken zijn nog altijd uitputtend.Na een paar uur ben ik gewoon uitgeput. Slapen is terug slechter aan het worden meestal meerdere keren wakker worden op een nacht, nooit langer in bed dan een zestal uren. Terug last van kou net zoals vorige winter terwijl ik dat vroeger nooit gehad heb. Gaan werken zit er voorlopig echt nog niet in.

      Prosper
    • Update 10 maanden thuis.....alle hoop opgegeven om terug aan de slag te gaan. De winter heeft zijn tol geeist te kort aan slaap amper 5a 6uur per dag. Alle dagen oververmoeid gaan slapen (misselijk makende vermoeidheid steekt in enkele minuten de kop op) en onder de ochtend moe opstaan ook steekt de prikkelbaarheid weer de kop op..licht, geluid en drukte zijn mijn grootste vijanden geworden.

      Prosper
    • Update 16 maanden thuis waarvan reeds 3 met pensioen terug in een neerwaartse spiraal ik slaap mijn 8 uur per nacht wordt doodmoe wakker en slaap nog 3 a 4 uur in de namiddag. Ik doe nog wat ik graag doe alles wat ik moet doen zijn onoverkomelijke hindernissen waar ik enorm tegen opkijk. Nog eenmaal contact gehad met mijn werk om mijn ontslagpapieren te tekenen. De collega's hadden nog iets willen regelen voor mijn pensionering maar ik heb dat vriendelijk afgewimpeld. Ik heb 40 jaar voor het bedrijf gewerkt ben uitzonderlijk goed betaald geweest maar een dank u wel heb ik niet gekregen.

      Prosper
    • Nog een update? Dat koude gevoel heb ik nu ook!

      Taco
    • Update ruim 21 maanden thuis.......het wordt nooit meer zoals het ooit geweest is. De stresspijnen in schouder en nek zijn verdwenen. Van lage rugpijn heb ik soms nog last maar dit heeft zijn reden altijd een zwakke rug gehad door het zware werk in mijn jeugdjaren. Concentreren lukt me goed maar als er dingen verteld worden zonder dat ik aandachtig luister gaan ze aan mij voorbij. Vergeten doe ik ook nog gemakkelijk situaties gaan snel aan mij voorbij. Lezen doe ik niet veel meer om de haverklap moet ik bladzijden herlezen omdat ik te snel afgeleid wordt. Vermoeid ben ik nog steeds de ene dag wat meer dan de andere en slapen ....amper 5 a 6 uur per nacht. Het enige verschil met vroeger is dat ik nu in bed kan blijven liggen terwijl ik vroeger overal pijn had en daardoor moest opstaan. Trazodone heb ik proberen af te bouwen maar dan sliep ik nog minder dus blijf ik het van oudsher weer nemen. Conclusie: voor zover ik me kan herinneren ben ik mijn ganse leven opgejaagd geweest. Zowe thuis als op het werk. Nooit was er een moment van rust want ik moest dit nog en dat nog. Vakantie was een hel want ik had thuis en op het werk nog vele nuttige dingen te doen. Gelukkig ben ik daar veel in veranderd ik ben op pensioen de kinderen zijn de deur uit ik heb geen kleinkinderen dus alles kan en niets moet. Regent het vandaag dan doen ,e morgen het gras wel af............maar die verdomde burnout beinvloed na bijna 2 jaar nog altijd mijn mentale en lichamelijke gezondheid

      Prosper
    • Alle reacties weergeven...
    • Sterkte!

      Lies
    • Reacties verbergen...

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • Het wordt beter!!

    Hoi lieve lotgenoten,

    Ik zit inmiddels 15 weken thuis met een zware burn out en heb vandaag voor het eerst een yoga les kunnen doen sinds mijn uitval. Niemand verwacht echt dat hij/zij een burn out krijgt en ik met net (25 jaar) ook zeker niet. De eerste 2 maanden waren een hell.. vooral omdat het best nog wel ff duurde voor ik hulp kreeg, inmiddels loop ik al 7 weken bij de psycholoog en zijn mijn paniekaanvallen enorm gedaald naar 1/2 x per maand wat ik overigens heel goed vind. Ik zou iedereen wel echt aanraden om zsm hulp te zoeken, je hoeft dit niet alleen te doen en vaak gaat dit ook niet. Het heeft mij in ieder geval tot nu toe al redelijk geholpen! Wat ook nog wel eens wil helpen is een moodboard maken in je slaapkamer. Of je kan (wanneer je echt depri bent) elke dag een post it op je muur hangen waar een goeie eigenschap op staat, of een mooie quote! Dit helpt omdat ook als je je waardeloos voelt je kunt zien dat je goed bent zoals je bent. Vraagje.. ik heb wel nog erg veel lichamelijke kwaaltjes: lage rugpijn, heuppijn, darmproblemen. Hebben meer mensen hier last van??? Ik moet nog wel aan de pijnstilling om te kunnen slapen namelijk. Verder bekijk ik alles van dag tot dag want dat werkt het beste. Lieve mede burn outer, weet dat je niet alleen bent en je hier echt weer uit gaat komen. Blijf hoop houden, het komt goed💕

    Dikke knuffel en veel sterkte iedereen
    Susanne
    Susanne 2 2
    • Ik zit zelf nu een half jaar in een burnout,echt aan het eind van mijn latijn zelfs in ziekenhuis gelegen zo ver was ik heen.
      jou klachten horen inderdaad bij een burnout ,ik herken het gind met elk kwaaltje naar de huisarts.
      Het is erg moeilijk maar probeer niet teveel toe te geven aan je kwalen ,maar eerst je vermoeidheid en psychische klachten weer wat op een rijtje te krijgen.
      Ben nu halverwege met ups en downs ,wens je alle sterkte en beterschap .
      gr joop

      joop
    • Alle reacties weergeven...
    • Ik herken het! Ben zelf ook jong (21). De lichamelijke klachten zijn echt een hel en vier echt feest als alles achter de rug is. Heb hier namelijk al een jaar last van en ik loop momenteel heel erg achter op leeftijdsgenoten die gezellig kunnen feesten terwijl ik dat voorheen ook kon. Zelf veel last van: zuur hebben, elke dag duizelig, moe, trillerig, heel slecht slapen, eetlust is niet optimaal. En ga zo maar door.

      K.
    • Reacties verbergen...

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • Hyperventileren en een huilbui

    4 weken geleden kreeg ik een paniek aanval tijdens het werk. Hyperventileren en een huilbui. Ik herkende mezelf totaal niet en had juist een weekje vakantie gehad. Ik heb me direct ziekgemeld want toen ik erover praatte met mijn partner waren er al langer signalen. Ik werkte extreem veel over omdat ik het gevoel had niet goed genoeg te presteren, mijn bureau was een puinhoop, ik was het overzicht totaal kwijt. Ik voelde me steeds onzekerder worden over de dingen die ik deed en ging alles heel erg overdenken. Ik ben al een piekeraar en binnenvetter maar dit nam nu extreme vormen aan.

    De eerste week voelde als een opluchting, maar al snel kwamen de schuldgevoelens, het gevoel van falen en het eindeloze gepieker terug. Het voelde als een puzzel in mijn hoofd, een wirwar van gedachten en ik probeerde een ultiem antwoord te vinden op de vraag hoe dit kon gebeuren.

    Ik kon na 2 weken terecht bij de psycholoog. Na deze eerste afspraak was ik weer opgelucht. Ik kreeg wat praktische tips mee om te ontspannen en dat ging een paar dagen goed. Toen gebeurde eigenlijk weer hetzelfde. Tussen de afspraken zit 2,5 week en die duurt voor mijn gevoel eindeloos.

    Nu sinds 2 dagen kan ik weer wat helderder denken. Ik heb al mijn gedachten opgeschreven en proberen te structuren en ben met hulp van mijn partner nu tot de conclusie gekomen dat er geen ultiem antwoord is op de vraag hoe dit kon gebeuren. Het kunnen prima verschillende dingen zijn. Bij mij zijn dat een disbalans in werk/privé, ik ben moeder geworden, ik werk sinds het begin van Corona thuis en die scheidingslijn is zo dun. Daarnaast denk ik dat ik faalangst heb dat meer tot uiting komt op het moment dat de werkdruk en verantwoordelijkheid toeneemt. Ik wil hiervoor een cursus gaan volgen want het achtervolgt mij al langer. Tot slot is er nog een stuk dat meer te maken heeft met het opkroppen van mijn emoties. Al veel te lang waardoor ik maar moeilijk bij mijn gevoel kan komen. Het is een soort dikke aardkorst waar nu zo af en toe wat scheurtjes in komen. Dat voelt beangstigend. Ik houd die korst liever dicht maar ik denk dat ik er doorheen moet.

    Al met al zijn het drie dingen waar ik met de juiste ondersteuning wat aan kan doen. Hetzij met een coach en/of psycholoog.

    Ik vind het heel moeilijk te bepalen wanneer ik weer aan het werk moet gaan. Op dit moment heb ik er totaal geen zin in maar knaagt er een soort schuldgevoel aan mij. Vooral op de momenten dat ik mij goed voel. Dan denk ik ik kan prima werken maar volgens mij niet vanuit de juiste motivatie. Ik hoop dat de bedrijfsarts mij daarover kan adviseren.

    Mochten jullie vergelijkbare ervaringen hebben dan hoor ik het heel graag.
    B.
    B. 2 1
    • Alle reacties weergeven...
    • Ik herken het. Ik ben moe, uitgeblust, geen zin in sociaal gedoe. Alles wat ik niet ben. Mijn vrienden snappen het denk ik niet waardoor alles versterkt. Het zijn vlagen eigenlijk. Zit er nu middenin dus ben weer gestart met een dagboek en ik probeer een ritme aan te houden. Dus elke avond bijvoorbeeld het aanrecht opruimen en elke ochtend even vegen. Dan heb ik toch een soort van voldaan de dag gestart en afgesloten.

      Kim
    • Reacties verbergen...

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • Inspanningsvermogen nog maar 55%

    Nu 4 maanden in een burn out.
    De eerste 3 maanden heb ik gespendeerd aan onderzoeken bij de cardioloog(inspanningseffecten, hartecho) longarts(longfunctie test en thoraxfoto), internist voor doorverwijzing voor slikfoto en controle op bacteriën en bij de KNO arts voor mijn keel en neus te bekijken waardoor mijn inspanningsvermogen nog maar 55% was en nu zelfs nog wat minder als dat.

    Na alle onderzoeken en aangetoond dat mijn lichaam gezond was maar, dat er meerdere stress punten in mijn leven aanwezig waren. Moest ik dit proberen te accepteren, voor mij lastig en frustrerend. Ik ben iemand die altijd zegt kom op gewoon doorgaan en niet zo zeuren. Dit heeft mij ook de das om gedaan, ik wilde te snel en te hard door. Ik trainde 6/7 dagen in de week voor 2-3 uur per dag en leverde nog 150% op mijn werk. daarnaast ging het in mijn privé leven ook niet helemaal optimaal. Doordat ik de intentie had van niet aanstellen maar doorgaan.. zorgde ik ervoor dat ik alle voortekenen ging negeren onbewust en ik na de vaccinatie voor Corona omzeil werd gebracht.

    Mijn verhaal hoe het begon vanaf het moment dat er bekend werd dat ik een burn out had en dat mijn lichaam voor de rest gezond was.

    Het accepteren.. ja accepteren dat je een burn out hebt terwijl je altijd erin hebt gestaan van gewoon doorzetten is heel lastig. Ik ben praktisch ingesteld, voor mij moet het inzichtelijk zijn en medisch aantoonbaar, helaas zijn de klachten nou niet echt perse medisch aantoonbaar.

    Hierdoor heb ik veel verzet getoond tegen het gevoel in mijn lichaam en proberen nog steeds veel te ondernemen. Dit heeft ervoor gezorgd dat ik nog harder viel en waardoor ik nu ongeveer op een goede dag 15 minuten kan wandelen en voor de rest helemaal niks doen, op een slechte dag lig ik op de bank en dan probeer ik ademhaling oefeningen te doen en meditatie.

    Sinds ik ben gestart met hypno therapie heb ik meer inzichten gekregen in wat mij nu erg dwars zat en hoe ik dit kan aangaan en moet gaan omarmen in plaats van in strijd mee gaan.

    Mijn burn out slaat vooral erg op mijn inspanningsvermogen en mijn luchtwegen.
    Het gevoel dat ik erg benauwd ben en vooral na inspanning is erg en angstig.

    Sinds 2 weken ben ik begonnen met een dagstructuur schema waarbij ik om 10:00 uiterlijk uit bed ga en ga douchen, klaarmaken en ga ontbijt. Hierna neem ik rust tot na de lunch. Na de lunch wil ik dan activiteiten doen(die gangbaar zijn) met de auto naar een terras, foto’s maken in een parkje of vrienden. Hierbij probeer ik per dag ieder geval 15 minuten te wandelen. In de avond weer rust. Om 22:30 mediteren en om 23:00 klaarmaken voor bed en lekker slapen. Dit helpt voor mij wel goed.

    Helaas blijven de terugvallen wanneer je ietsjes te veel doet bij mij echt heftig en angstig.

    Hebben jullie hier tips voor en ervaring hierin?

    Hoor het graag
    Nick
    Nick 2 3
    • Voor iedereen is de oplossing anders.

      Bij mij zijn mijn lichamelijke klachten:
      - kortademigheid en hyperventilatie.
      - Spierpijnen in mijn bovenlichaam, echt onwijs pijnlijke spierknopen, en soms met uitstralende tintelingen vanuit nek naar mijn handen.

      Ik moet heel goed letten op signalen van mijn lichaam en er óók wat mee doen (grootste probleem).
      “Waar komen deze klachten vandaan? Wat voel je, welke emotie hoort erbij? Wat betekent dat? Etcetera”
      Ik heb een nieuwe hobby gevonden wat me beter in contact laat komen tot mijn gevoel. Zingen/muziek.
      Verder heb ik geluk gehad dat ik een manueel fysiotherapeut had die heel empathisch is. We oefenden met ademhaling en pijnprikkels, en hij stelde paar rake vragen. Hierdoor begreep ik eindelijk hoe mijn psyche op mijn lichaam werkte. En wat mijn lichaam tegen mijn psyche probeerde te zeggen. (10 maanden na de diagnose). Ik ben nog steeds aan het leren. Slechte gewoontes slijten slecht.

      Pearl
    • Hoe is het nu met jullie?

      Taco
    • Alle reacties weergeven...
    • Bij mij slaat de burnout ook op mijn inspanningsvermogen, en ook een winkel als de kruidvat of albertheijn waar veel prikkels zijn reageert mijn lichaam ook heel erg aangespannen hou het njet lang vol daar. Dit na 15 maanden nog steeds. Elke dag last van me ogen te aangespannen door licht beelden njet goed kunnen verdragen. Loop wel 30 min per dag. Liever in het bos. En als ik te veel doe dan word ik ook angstig door de inspanning en dan moet ik me rust nemen. Duurt lang hopelijk komen we eruit. Ben benieuwd hoe je je nu voelt. Gr

      Anoniem
    • Reacties verbergen...

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • Nou heb ik het idee dat ik vastloop

    Goedemiddag,

    Hierbij mijn verhaal.

    In juni 2019 burn out geraakt wegens werk.
    Hierdoor de meeste klachten gehad welke hier op het forum staat. Destijds weer volledig aan het werk gekomen (re-integratie).

    Juni 2020 laat van angsten en paniek gekregen.
    Weer een flinke terugval gehad. Heb hier anti depressiva voor gekregen. Tussentijds therapie gehad en afgerond.

    Ondertussen is het meid 2021 en heb ik de medicatie volledig afgebouwd maar blijf ik vermoeid en last van spanningen houden.

    Mijn werk brengt geen plezier meer met zich mee en hier ben ik mee bezig om wat anders voor te zoeken.

    Nou heb ik het idee dat ik vastloop en de spanningsklachten wat terugkomen.
    Wegens Corona periode is het allemaal vrij negatief geworden. Ondanks vele persoonlijke ontwikkelingen rondom mindfullnes en meditatie blijf ik gespannen.

    ( heb coaching gehad en therapie voor de angsten)

    Heeft iemand nog handige tips
    Henk
    Henk 2 2
    • Zo herkenbaar wat je beschrijft. Je beschrijft dat je erachter komt dat je veranderd bent en je kwetsbaarheid ziet. Zo ook bij mij, soms denk k, dit komt nooit meer goed, ik mis m'n plezier en kracht in mijn leven. Dit waren altijd mijn anjer punten in mijn leven maar NU!? Wordt overal onzeker van en dat legt mij lam nl. Deze spiraal moeten we door breken maar hoe... Ik vind je dapper dat je een switch aan het maken ben mbt in werk...jij erkend het te minste Super. Heb ik ook wel aan zitten denken maar pffff wat dan, ik merk dat keuze maken voor mij to muts is, omdat ik zo enorm twijfel aan alles over mezelf: mijn cognitie, pers kracht, faal angsten-waarom zal het nu wel lukken et. Etc etc

      Caroline
    • Alle reacties weergeven...
    • Hoi henk, het is een tijdje geleden dat je je verhaal deelde hoe is het nu met je?

      Anoniem
    • Reacties verbergen...

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • Op zoek naar tips? Tips bij burnout →
  • Heel stom zei ik ze kunnen me niet helpen

    Hallo allemaal, ik ben 42 jaar vader van 2 dochters 14 en 10. Bijna 2 jaar geleden ben ik mijn vrouw verloren en kreeg ik de alleen zorg voor mijn 2 dochters. Alle zorg voor hun geregeld en iedereen zei moet jij geen hulp. Heel stom zei ik ze kunnen me niet helpen met mijn verdriet dus ging ik door waar ik me bezig was en dat was zorgen voor mijn kids. Daarnaast ging ik 5 dagen pw naar de sportschool, en werken ging ook gewoon door. Tot nu 2 maanden geleden, ik kwam thuis en zoals altijd begon ik gelijk met met het eten. Toen ging het fout de hele kamer begon te draaien alsof ik dronken was de paniek sloeg me om het hart. De volgende de dag bleef ik maar draaierig en licht in mijn hoofd. Dit heb ik een week aangekeken totdat ik besloot naar de huisarts te gaan bloedonderzoek gehad gelukkig kwam daar niks uit beetje vitamine D te kort. Maar de klachten stapelde zich maar op. Duizeligheid, licht gevoel in mijn hoofd last van mijn buik mijn prikkelbare darm speelde weer op en kreeg last van mijn nek. Slapen is een luxe 4 uur per nacht is een goeie nacht. De onrust begint alleen maar groeien, waarom gaan mijn klachten nou niet weg. Door corona is er moeilijk aan geestelijke hulp te komen lange wachttijden. De Duizeligheid is inmiddels een beetje aan het afnemen maar de nekpijn blijft hardnekkig.
    Sebastiaan
    Sebastiaan 2 1
    • Alle reacties weergeven...
    • Ja heel herkenbaar! Zo begon namelijk mijn eerste “paniekaanval”. Leek alsof iemand met een koekenpan op mijn hoofd sloeg zo intens duizelig en angstig was ik. Weken duizelig geweest alsof je constant op een luchtbedje heen en weer bewoog.. veel rust nemen dat trekt dat na een lange tijd weg!…

      Isabella
    • Reacties verbergen...

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • Dit heb ik mezelf maar als diagnose gegeven

    Burn- out, althans dat heb ik na veel onderzoek mezelf maar als diagnose gegeven.
    moe. moe. moe. slapen, geen zin om maar iets te ondernemen, rare dromen, geen ritme, niks kunnen onthouden, geen interesses in wie of wat dan ook, suïcidaal, geen zelfvertrouwen. m'n IQ daalt met stappen van 10 naar omlaag. en zo kan ik wel doorgaan...

    waar het begon.
    te lang te veel op m'n schouders genomen denk ik.
    Ik trouwde een man die niet heel positief in het leven stond, ik compenseerde veel in alle sociale contacten. we kregen 4 kinderen waarvan 1 een aangeboren afwijking had. veel zorg 24/7 tussen alles door 3 huizen verbouwd ( wat wel een passie was van mij) m'n man was opgebrand na de zoveelste verbouwing, ik ging nog even door. werk ,vrijwilligers werk, kinderen, zorg voor schoonouders.
    relatie ging steeds slechter, veel ruzie en uiteindelijke geweld en ben ik het huis uit gezet door m'n man en werd de deur op slot gedraaid. bij m'n ouders gewoond zonder kinderen , mijn man was behoorlijk de weg kwijt in deze periode en maakte me het leven behoorlijk moeilijk. ondertussen dacht ik: ik zal laten zien dat ik best kan leven zonder jou en begon aan een HBO opleiding voor meer baan garantie. dat ging goed tot afgelopen kerst..... er brak iets in me. ik kon niks meer...na het opstaan veeeeel koffie. om elf uur smorgens weer naar bed. kwam er iemand aan de deur dan weer ff m'n masker op en daarna volledig instorten. tussendoor erg veel last gehad van zelfmoordneigingen ( gewoon nadenken hoe het zou zij als..) dan in huilen uitbasten omdat ik vind dat ik dat echt niemand kan aandoen. dat is nu 2 maand geleden. ik heb alle sociale media gestopt, heb geen werk meer. mijn opleiding stop moeten zetten en nu weet ik het niet meer. Ik probeer te blijven bewegen. wandelen, skeeleren al kost het me extreem veel moeite om de deur uit te gaan. liever blijf ik de hele dag liggen met de dekens over me heen. ik ken mezelf niet meer terug. was altijd van de actie. plannen maken en lekker in die flow zitten omhoog. nu is er niks meer en moet ik op gaan bouwen maar ik kan niks... dus hoe moet ik in vredesnaam een baan vinden als ik tot niks toe in staat ben.....
    Er moet toch een manier zijn om hier uit te komen......
    silly
    silly 2 2
    • Hallo silly heel herkenbaar. Hoe gaat het nu met je .misschien een te late reactie zit hier zo iets met het zelfde. Ik probeer maar wat te lezen hier op het forum, om mijn klachten te onderbouwen en er de moet maar in te houden, zou graag eens weten hoe het nu met je is ,en wat je er zo al aan heb kunnen doen mvg Jan

      Jan
    • Alle reacties weergeven...
    • Ik zit te janken want het begin van jou verhaal is hetzelfde als wat ik nu doormaak.
      Waarom wil ik toch steeds stoppen met leven? En dan ook nog gezeik van het werk en enge bedrijfsartsen.
      Alsjeblieft, blijf doorgaan met leven Silly en anderen hier 😪.
      Het is een ziekte die ons dat laat denken. Niet wij zelf.

      Anoniem
    • Reacties verbergen...

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • Ik wil zo graag weer verder met mijn oude leven

    Eind 2019 is een achtbaan in m'n leven begonnen met een scheiding na een lange relatie. Net het huis verbouwd en ik dacht dat we de stap naar een kindje zouden zetten. Dat kreeg dus een heel andere wending. In de maanden daarna druk op het werk naast het regelen van de scheiding. Vervolgens vrij vlot in een nieuwe relatie gerold. April/Mei 2020 begon ik slechter te slapen ik dacht bindingsangst oid. Uiteindelijk merkte ik begin juni dat het niet meer ging en heb ik me ziek gemeld. Na 3 weken thuis alweer begonnen met opbouwen van uren. Ik ben met licht werk begonnen, toch al snel weer met complexer werk aan de slag gegaan, terwijl ik merkte dat het eigenlijk niet goed lukte en te veel energie koste. Uit angst voor ontslag (ik had mezelf het e.e.a. wijsgemaakt) door blijven gaan en daarbij nog een gesprek met leidinggevenden waar ik van slag van raakte. Kort daarna heb ik ook de relatie kort verbroken. Gestart met gesprekken bij een Psychiater, maar praten hielp onvoldoende om mijn gedachten om te buigen. Ik kon niet meer.
    Medio / Eind september ging het snel bergafwaarts angstklachten namen erg toe (trillen, koude voeten, sterke/snelle hartslag, spierspanning, raar branderig gevoel in m'n hoofd) en ik begon allerlei dingen aan mezelf te merken.
    Typfouten namen toe, m'n geheugen werd slechter (niet alleen korte termijn, maar ook andere zaken kan ik me moeilijker of soms niet herinneren), m'n zicht werd wat waziger (nog steeds last van), kom soms niet op woorden en zelfs fijne motoriek werkt minder goed dan voorheen. Heb ook in de supermarkt een keer achter een kar van iemand anders gestaan. Hobbies zoals gamen en mountainbiken kan ik momenteel amper door overprikkeling / beperkte conditie. Wel wandel ik elke dag.
    Bij een kerkelijke bijeenkomst waar muziek werd gespeeld door een bandje (versterkt) raakte ik overprikkeld en ben ik hyperventilerend en huilend de kerk uitgerend om weer tot rust te komen.

    Inmiddels (nu eind november) ben ik 4 weken geleden gestart met Sertraline en merkte ik na 2 weken (25 mg) gelukkig al wat verbetering in m'n stemming en wat afzwakking van m'n angstklachten. Ik zit nu 2 weken op 50mg en hoop op verdere verbetering. Ik slaap nog steeds maar tot een uur of 5 sochtends (inslapen met 5mg Zolpidem doe ik al 3 maanden), maar dat is al meer dan een maand geleden.
    Werken gaat nog steeds amper maar ik kan me wel wat beter concentreren op algemene dagelijkse dingen en heb wat meer plezier in dingen. De voelbare hartslag is nog de hele dag aanwezig. Spierspanning ervaar ik de ene dag meer dan de andere.
    Op sommige momenten ben ik emotioneel omdat ik weinig voorruitgang merk en zo graag weer verder wil met m'n oude leven van lekker wekker, sporten en dergelijke. Ik mis het het verschrikkelijk. Ook heb ik het er moeilijk mee dat ik medicatie nodig heb om de boel een beetje onder controle te krijgen en de weg naar boven verder op te pakken (want daar ben ik mee bezig!)

    Gelukkig zijn er diverse mensen in m'n omgeving die er voor me zijn en hoef ik niet alle dagen alleen door te brengen.
    John
    John 2 3
    • Ik ben na een stressvolle periode overspannen thuis. Lange tijd veel stress gehad. Ineens lean ik erachter dat ik een actual zaken uit mijn verleden kwijt ben uit mijn geheugen. Sinds die tijd gaat het bergafwaarts. Wat ik eerst iets kwijt was heb ik nu een hele waslijst aan geheugenproblemen en voel ik me regelmatig verward. Dit is mijn verhaal:


      Eind zomer 2017 ben ik gestart met hardlopen. Zo'n 3x in de week. Mijn vader die veel overgewicht heeft wilde graag afvallen dus toen ben ik samen met hem gaan sporten op de sportschool 2x per week. In het eerste kwartaal van 2018 viel het me op dat ik bij omhoog kijken wat trilling voelde in mijn nek. Daar maakte wel druk om, maar niks mee gedaan. Een tijdje later kreeg ik last van spiertrekkingen op willekeurige plekken. Ik ben toen gestopt met sporten. Ik dacht dat ik mijn spieren  overbelast had. Ik ben toen ook naar een neurolog geweest. Die deed en paar "standaard" onderzoekje maar kon niks vinden. Een tijdje later toen de spiertrekkingen erger werden begon ik me echt zorgen te maken en ben nogmaals. Ik was bang Parkinson te hebben en ben toen halverwege  voor een second opinion naar een andere Neuroloog gegaan voor onderzoek. Hier werd echt op trillingen gemeten met een speciaal apparaat. Daar kwam niks uit.  Ik maakte me wel echt zorgen, maar probeerde het naast me neer te leggen. Eind 2019 ging het steeds slechter met mijn oudste dochter op school. Mijn dochter werd gepest en veel van de stress die zij daardoor had werd this afgereageerd. Dit gaf erg veel extra stress en zorgde voor de nodige discussies in huis. Dit verhoogde uiteraard ook mijn stress. Rond deze tijd kreeg ik veel last van pijn in mijn maagstreek. Ik heb toen veel onderzoeken gehad. Echo's, gastroscopie. Dit gaf nog meer stress. Men kon niet vinden wat het was. Ondertussen maakte ik me steeds meer zorgen om mijn dochter, want het ging steeds slechter op school. Ik kreeg ook steeds meer last van mijn spieren en het was me opgevallen dat ik af en toe tijdens oplopende discussies met mijn dochter ineens kwijt was waar de discussie nou precies over gingen. Mijn angst voor Parkinson sluimerde nog steeds op de achtergrond en aangezien ik dacht dat Parkinson bijna altijd gevolgd werd door Alzheimer ging ik opnieuw naar de neuroloog. Deze verwees me door naar de top-neuroloog op dit gebied in Groningen. Dat een gesprek gehad en wat testjes, maar volgens haar niks aan de hand. Dit was in oktober 2019. Ik besloot het te laten rusten. In die tijd ging ik een keer met mijn dochter naar een grote zandkuil in een bos. Mijn dochter daagde me uit zo snel mogelijk er omheen te rennen. Ik deed te gek. Werd heel duizelig en kreeg wat ik nu denk dat een paniekaanval was. Hierna heb ik nog 2x zo'n aanval gehad en ik durfde met moeite nog ergens alleen met de auto naar toe. Bang voor een aanval. Achteraf gezien was ik toen al overspannen. In februari gebeurde er iets traumatisch waardoor ik volledig doordraaide. Ik bleef hier maar over piekeren. Elke dag was ik hiermee bezig. Volop tijd om te piekeren, want Corona was intussen uitgebroken en mijn bedrijf aan huis kwam hierdoor ook tot een halt. Maakte me elke dag vreselijk zorgen vanwege dat trauma en daar kwam Corona ook nog eens bovenop. Veel extra stress, kinderen online lessen, wat niet lekker liep. Oudste dochter nog verder in de stress. En toen kwam ik er ineens achter dat ik bepaalde dingen niet meer wist. Dingen als de geboorte van mijn 2e dochter, hoe de kinderkamer van mijn dochter er vroeger uit zag, dat de schildpadden vroeger ook op de logeerkamer gestaan hadden. Ik praatte er met de dokter over, maar die gaf het op stress.  Ergens april vergat ik zoveel dat ik overtuigd was Alzheimer te hebben. Ik werd depressief. Ik ging hele dagen op de bank zitten. Dag in dag uit. Zeker dat ik afscheid moest gaan nemen van mijn gezin. Ik kreeg veel lichamelijke problemen met mijn sporten door het stilzitten waardoor ik me nog meer druk maakte. Zoveel krachtverlies dat ik bang was in een rolstoel te komen. 1 julli een hersenscan laten doen en een neuro psychologysche test gedaan. Uitkomst was dat ik geen Alzheimer had. Maar mijn geheugen is intussen steeds minder en een minder geworden en de stress steeds hoger. Ontussen kan ik bijna niks meer onthouden, maar mijn omgeving blijft zeggen dat het stress is een geen Alzheimer. Het leven voelt alsof het niet echt gebeurd en ik ben heel vaak overstuur, want overtuigd van Alzheimer. Hier een opsomming van een aantal dingen die me regelmatig overkomt:


      Veel algemene kennis kwijt. Zaken van vroeger en zaken op kortere termijn.


      Gesprekken moeilijk kunnen volgen. Soms na enkele zinnen de draad al kwijt zijn. 


      Iets lezen/schrijven, afgeleid en dan niet meer weten waar ik gebleven was of wat ik wilde schrijven.


      Geen of met heel veel moeite opsomming van enkele woorden/namen/korte teksten kunnen onthouden.


      Iets willen zeggen/opzoeken/ doen en het ineens kwijt zijn.


      Met enige regelmaat na moeten denken over mij wel bekende woorden en namen in gesprekken. Bijv. iets willen zeggen over je pols en niet op het woord pols kunnen komen. Wel de persoon kennen, niet op de naam komen. Soms komt het vrij vlot, soms echt later. Namen komen soms helemaal niet, dan moet ik vragen. Tig BN'ers ken ik, maar kom gewoon niet of niet meteen op de naam.


      Mij wel bekende woorden komen soms toch ineens vreemd voor qua schrijven. Ik twijfel regelmatig how iets te schrijven. Moet ligt met ch of met een g? Moet zegt met ch of g? Dat had ik eerder niet.


      Geen echt goed beeld in mijn hoofd kunnen vormen van de gezichten van familieleden en mensen die ik ken. Wel altijd herkenning als ik ze zie.


      Veel vergeten op korte alswel lange termijn. Soms iets zien (bijv. de tijd op een klok) en enkele seconden later het niet meer weten. Iets doen en paar sec. Mijn rits dichtdoen en paar sec later ma afvragen of ik mijn rits wel dichtgedaan heb.


      Niks meer kunnen reconstrueren ouder dan 1 dag. Wel flarden weten, maar echt geen dag kunnen reconstrueren. Soms enkele uren na het feit al niet meer weten dat ik met mijn vrouw en de hond gewandeld heb of wat wie ik tegengekomen ben.


      Soms niet kunnen onderscheiden van geluiden. Bijv. cirkelzaag en slijptol op afstand.  Niet kunnen plaatsen waar een geluid op afstand vandaan komt (richting). Beiden vroeger zeer eenvoudig.


      Telkens weer over (soms dezelfde) woorden moeten nadenken hoe je ze ook alweer spelt. Dingen als ineens de neiging om het woord "ze" als "se" te schrijven, maar dan iets later door hebben dat dit niet klopt.


      Iets na veelvuldig herhalen onthouden via ezelsbruggetje en toch een paar uren/dagen later weer kwijt zijn.


      Ik voel me de laatste tijd verward. Bijvoorbeeld als ik schoenen voor wandelen en gewone schoenen zie naast elkaar moet ik nadenken welke ik moet hebben, terwijl ik dat zou moeten weten. Dat ik eerst even na moet denken waar op mijn telefoon een icoontje staat waarvan ik weet dat hij op 1e pagina staat.


      Ik vind informatie heel snel te veel. 

      Ik kan dingen niet goed op een rijtje zetten. Weet niet wat waar op mijn lijstje staat.


      Laatste tijd steeds meer nadenken over heel simpele dingen. Denken gaat constant moeizamer.


      Het is soms net of dit allemaal niet echt is.


      Laatste tijd heb ik vaak verkeerde woorden in hoofd. Wil het woord afdeling in een zin zeggen en dat zeg ik ook, maar denk dan het woord afbeelding.


      Laatste tijd elke ochtend in bed gaan al mijn gedachten door elkaar heen. Heel veel niet logische zinnen. Geen samenhangend verhaal. Heel af en toe komen er niet bestaande woorden tussendoor. Heb er geen controle over. Soms denk ik dingen en dan ineens heb ik door dat het echt onzin is. Als ik uit bed ga gaat dat weg.


      Bijna alles wat ik wegleg wat niet op een vaste plaats ligt weet ik niet meer te vinden.


      Eigenlijk ben ik heel vaak iets kwijt als ik het net gedaan heb.

      Laatste tijd ook vaker verward.
      Enkele voorbeelden;

      Gisteren: Ik wil de luxaflex opendraaien. Dit is al maanden naar links draaien, toch probeer ik naar rechts te draaien en als ik merk dat dat niet gaat denk ik hij moet toch echt rechtsom, om er 2 sec later achter te komen dat het toch linksom moet. Waarom geven mijn hersenen het signaal van rechtsom? Ik zou dat moeten weten.

      Vandaag: ik ben al een tijd wakker, maar ben blijven liggen malen in bed. Ik zie on de douche een insect dat ik naar buiten wil doen. Daarvoor moeten de lamellen omhoog. Die lamellen hebben we al jaren en dit type werkt overal hetzelfde. Vervolgens ben ik zo'n 2 sec in de war en kijk eerst naar links naar het draaistokje en dan naar rechts naar het touwtje en weet heel even niet wat te doen. Dan bedenk ik me dat ik het touwtje moet hebben.

      Ik vind die verwarring erg angstaanjagend en wil het mijn vrouw vertellen. Ik begin te vertellen en kom bij het gedeelte waar ik de lamellen omhoog will doen. Dan raak ik weer kort in de war. Wou ik de lamellen nou omhoog doen met het touwtje of wou ik ze kantelen met het stokje? Kort nadenken. Ik wou de lamellen omhoog. Maar vanwaar de verwarring?

      Ik wil nogmaals aan mijn vrouw precies uitleggen wat er nu gebeurde. Dan raak ik weer kort in de war met exact dezelfde vraag als die ik net voor mezelf beantwoord heb: Wou ik de lamellen nou omhoog doen met het touwtje of wou ik ze draaien met het stokje? Weer kort nadenken. En het juiste antwoord is er weer.

      En datzelfde overkomt me zo nog een derde keer als ik overstuur raak en nogmaals een poging doe.

      Met lichtknopjes heb ik het soms ook. Zie dat die naar beneden geschakeld is en toch geven mijn hersenen door je moet naar beneden drukken. Waarom kort dat signaal. Ik doe het uiteindelijk wel goed.

      Als ik door ons park loop en ik loop terug. Dan moet ik het 2e zijweggetje rechts pakken. Het eerste weggetje en het 2e lijken inderdaad iets op elkaar. Toen ik nog gezond was haalde ik ze ook wel eens door elkaar. Maar nu moet ik bij het tweede weggetje telkens weer kijken of dit het eerste weggetje is. Als ik eenmaal bij het eerste weggetje ben komt soms even dat gevoel dat ik het verkeerde weggetje heb. Dit overkomt me nu al enkele dagen.

      Dat samen met dat ik zo ongelooflijk veel vergeet maakt dat ik als maar banger voor Alzheimer wordt en me alsmaar verwarder voel, terwijl Dokter, Neuroloog en mijn vrouw maar blijven zeggen dat het ligt aan de stress en aan het het slaaptekort dat ik nu al ruim een half jaar heb.

      Hebjij ook ervaring met dergelijke verwarring?

      Mijn huisarts en een psycholoog die ik eens sprak zeggen dat dit stress kan zijn, maar ik ben zoveel geheugen kwijt. Ik blijf gewoon bang voor Alzheimer.

      Floris D.
    • Hoi Floris,

      Ik herken dit ook heel erg. Ben nog maar 24, zit 9 maanden in burn out. Lees eens over wat chronische stress met je hippocampus doet (stuk brein wat verantwoordelijk is voor geheugen / concentratie). Dan kun je je er misschien bij neerleggen dat het inderdaad echt stress is! Dat stukje brein verschrompelt namelijk letterlijk. Je krijgt minder verbindingen in dat hersendeel. Het is wel omkeerbaar, maar daarvoor moet je logischerwijs wel uit die stressmodus komen en juist goede dingen doen. Meditatie en beweging staan op nummer 1 om dit te herstellen.

      Liefs

      Amber
    • Alle reacties weergeven...
    • Herken ook veel van deze klachten. Heb toevallig een artikel gelezen over hersenmist. Je moet mr eens googelen. Komt veel overeen

      Anoniem
    • Reacties verbergen...

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • Wanneer erg genoeg om ziek te melden?

    Wanneer hebben jullie het besluit genomen om je ziek te melden op je werk? Wanneer zijn je klachten ernstig genoeg om te denken tot hier en niet verder? Het voelt alsof ik mijzelf aanstel, maar mijn hoofd is een grote chaos, ik kan niet meer.
    Anoniem
    Anoniem 2 8
    • Als je dit al dénkt ben je al over je grenzen heen!
      Dus: ziek melden. Neem jezelf serieus!!
      Sterkte 💪🏼

      Elise
    • Ik heb me ziekgemeld toen ik realiseerde dat ik de 8 uur per dag werken niet meer redde.

      M’n psycholoog vroeg: “hoeveel uur denk je dat je zonder problemen kan werken met genoeg pauzes?”
      Toen ik 3-5 uur zei, dacht ik: “oké ik kan niet doen waar ik voor betaald word.” En was de beslissing duidelijk.

      Mv1234
    • Begrijp je gevoel zo goed

      Sebastiaan
    • Hoi,

      Het moment dat ik moest besluiten om mij ziek te melden was het moment dat ze thuis 112 wilde bellen; ik had hevige hartkloppingen, alsof mijn hart uit mijn borstkast zou springen..
      De realisatie kwam dat ik al maanden signalen van mijn lijf had gemist..
      Kortom; meld je OP TIJD ZIEK!
      Ik deed dat dus te laat en zit nu nog midden in de burnout..
      Neem jezelf serieus.
      Sterkte 😘

      Denise
    • Wat met een partner die zich niet ziek wilt melden? Die te veel verantwoordelijkheidszin heeft en vind dat ze zou overdrijven als ze zou stoppen met werken? Wachten tot het te laat is lijkt me geen optie...

      Eline
    • De laatste jaren steeds oververmoeid van mijn werk gekomen. De weekends dienden steevast om bij te slapen ondanks het feit dat ik 7 jaar geleden 4/5 begon te werken veranderde er niet veel aan de situatie. Vorig jaar in de zomer een groot project gedaan op het werk daarna 3 weken verlof genomen om te slapen. In het najaar enkele kleinere maar complexe projecten gedaan rond de middag was ik fysiek en mentaal al doodmoe.Slapen deed ik niet meer. Alle dagen diaree voor ik naar het werk ging meestal 2x naar de wc. Al jaren last van lage rug, nek, schouderpijnen die nog begonnen te verergeren. In maart kon het echt niet meer, een week verlof genomen.....om te slapen. Doodmoe, er waren dagen dat ik amper het bed uitkwam. De week erop terug gaan werken. Niet meer kunnen slapen, s'nachts opstaan om over te geven. Misselijk worden van vermoeidheid overdag. De twee laatste dagen dat ik gaan werken ben stond ik s,ochtend op weg naar mijn werk met mijn fiets in de hand over te geven misselijk van vermoeidheid. De volgende maandag ben ik niet meer gaan werken...

      Pros
    • Ik te laat. Veel lichamelijke klachten genegeerd. Ook de geestelijke zoals geen motivatie, kort lontje, uitgeblust, moe.

      Dus pas toen ik letterlijk omviel van de duizeligheid.

      Hoe langer je wacht met het werken aan herstel, hoe moeilijker het is en hoe langer het duurt.

      Dus doe het op tijd, schaamte en schuldgevoel, daar had ik last van en die hielden mij tegen. Dat was een slecht plan

      Jan
    • Alle reacties weergeven...
    • Ik veels te laat. Pas na een kortsluiting in mn hoofd.
      Signalen gemist al een jaar lang.
      Nu al een jaar thuis en nog steeds drama

      Spiraal

      Spiraaltje
    • Reacties verbergen...

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • Nu ik de verhalen hier gelezen heb...

    Ik dacht wat heb ik, ik kom niet vooruit na de verhalen gelezen te hebben op deze site weet ik het zeker” ik heb een burn-out” en mijn werkgever verwacht dat ik kom werken dus de bond ingeschakeld dus nog een probleem erbij.in februari al in de ziektewet geweest vanwege burn-out klachten en weer veel te snel begonnen .
    Ik vind het schandalig hoe werkgevers met hun personeel omgaan het lijkt mij beter meer te doen aan preventie.
    Merk dat ik teveel over mijn grens ben gegaan en ook HSP heb dus dubbel op
    Kom mijn bed niet uit hele lichaam doet zeer, loop vaak te huilen terwijl ik altijd sterk ben ongelofelijk dat dit gebeurt, zelfs dit schrijven kost moeite.
    Dus ik wacht eerst de afspraak bedrijfarts af, maar daar ben ik ook bang voor dat hij mij niet serieus neemt heeft iemand een tip.
    Voor anderen die dit herkennen veel succes ermee, zoek aub hulp.
    Groet Inge
    Inge
    Inge 2 2
    • Zeer herkenbaar, Claudia. Ik nam mijzelf niet serieus en daardoor was ik constant bang niet serieus genomen te worden.
      Je hoeft niet meer of minder te zeggen tegen de huisarts of bedrijfsarts dan hoe je je voelt. Want dat is wat het is. En weet dat het ontzettend veel tijd kost. Accepteer dat wat is, vecht er niet tegen. Wees lief voor jezelf.
      Veel sterkte!

      Elise
    • Alle reacties weergeven...
    • Tja heel herkenbaar en ook het punt wat ik bij jouw zie: grote beren overal inzien.
      Grote beren en angsten die er eigenlijk niet zijn omdat je alles zelf kan bespreken normaliter. Ik nam altijd, zeker in de fase van angsten en grote beren zien, altijd mijn partner mee omdat ik het niet kon overzien en hij mij veiligheidsgevoel gaf wat ik niet vanuit mezelf had op dat moment.
      Sterkte

      Carla
    • Reacties verbergen...

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • Meer ondersteuning nodig? Therapie bij burnout →
  • Hersenbeschadiging

    Hallo allemaal, ik ben even benieuwd of jullie ook wel eens denken dat een burnout blijvende hersenschade kan veroorzaken. Want waarom blijf je anders dik 2 jaar zo moe. Ik heb nu gewoon weer momenten op de dag dat die zware deken op me valt en ik gewoon even naar bed moet om te rusten.
    Corrine
    Corrine 1 7
    • Heb je Over de kop gelezen of geluisterd? Je hersenen zijn ook daadwerkelijk veranderd en aangetast door chronische stress. En dat je bv gevoeliger blijft voor prikkels of stress of sneller moe wordt kan inderdaad helaas blijvend zijn. Maar je hersenen kunnen ook na jaren nog herstellen. Dus waar je nu na twee jaar bent hoef je zeker niet over vijf jaar nog te zijn. Hopelijk neemt de moeheid af. (En als je ouder dan 40 bent: bio-identieke hormonen helpen ook vaak tegen die heel zware moeheid)

      Anoniem
    • Het lichaam heeft een enorm groot zelfherstellend vermogen. Chronische stress kan sporen nalaten, kan je hersenen veranderen. Maar jaren lang dagelijks mediteren kan dat ook (maar dan ten goede).

      De vraag is of je je hier al te veel mee bezig moet houden. Je kunt er toch niks aan doen dat er chronische stress is geleden. Je kan alleen maar vanaf nu proberen om je chronische stress te verminderen door je patronen / overlevingsmechanismes / overtuigingen aan te pakken, door rust te nemen, door naar je lichaam te leren luisteren, door acceptatie en overgave te oefenen, door met een therapeut in zee te gaan die je vertrouwt, waar je je veilig bij voelt, zodat deze je echt kan ondersteunen in dit moeilijke, lange, levensveranderende proces.

      Je zorgen maken over o.a. hersenschade of je symptomen is slechts een uiting van je systeem die zich onveilig voelt. Dat is een veel interessanter thema om je over te buigen dan de specifieke zorgen en angsten die je hersenen produceren.

      Probeer dus boven de specifieke gedachtes te staan en naar ze te kijken vanuit een ander perspectief. Jij bent niet je gedachten. Ze zijn, als het bijv angstige gedachtes zijn, slechts een hele aanwezige uiting van stress. Ga niet met de gedachtes aan de haal, laat ze langs komen zoals wolken.

      Onderzoek doen naar hoe erg je wel niet eraantoe bent, watvoor symptomen je hebt, geeft je systeem alleen maar elke x bevestiging dat je inderdaad ontzettend onveilig bent.

      Herstel is mogelijk maar kan jaren duren. Gun je lichaam die rust die het aangeeft nodig te hebben.

      Anoniem
    • Wat een mooi bericht als reactie @Anoniem! Dankjewel! Niet leuk, wel hoopvol en met fijne richting

      Ly
    • Anoniem ik ben ook blij met je bericht. Al is het een heftig idee dat het zolang kan duren. Heb nog steeds geen acceptatie

      Suus
    • Dank jullie wel voor jullie opbeurende reacties...

      Corrine
    • Wat fijn jullie uitleg @ beide anonieme, ik steek er erg veel van op dan huidige behandelaars.
      Nogmaals dank...🙏

      Esmiranda
    • Alle reacties weergeven...
    • Ik ben blij dat jullie er wat aan hebben, dat geeft mij ook voldoening :) en herkenbaar dat comments op deze site waardevoller zijn dan menig adviezen van psychologen, huisartsen. Groetjes anoniem (van de 2e reactie)

      Anoniem
    • Reacties verbergen...

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • Dag verdelen in “Op” en “neer” momenten

    Beste burnies,

    Hoe hebben jullie de OR methode of vergelijkbare methoden voor jezelf vormgegeven? Is mijn overkoepelende vraag.

    Een kleine situatie omschrijving is misschien handig. Ik zit nu 9,5 maand in burn-out waarvan 8 echt in een poging complete rust te nemen. Ik kan niet in woorden omschrijven hoeveel erkenning, herkenning en steun dit forum me al gegeven heeft sinds ik hier 4 maanden geleden terecht kwam en stilletjes wat probeer mee te lezen. Veel fut zit er echter nog niet in en ik lig nog steeds ongeveer 20 uur per dag. Ik raak nog ongelofelijk snel overprikkeld van alles en dit bericht opstellen kost me veel.

    Maar hoewel ik dus wel zoveel lig, echt ontspannen lukte niet. Tot ik denk ik pas een maand geleden besefte dat de complete rustmomenten echt COMPLETE rustmomenten moeten zijn met - liggend, oordoppen, oogmasker - om echt te ontspannen. Hiervoor lag ik gewoon heel lang achtereen op de bank of in bed zonder verdere prikkels, maar zonder ECHT te ontspannen.

    Maar nou vraag ik me dus vooral af hoe jullie die complete rustmomenten zijn gaan inplannen want ik snap dat voor iedereen de belastbare periode anders is maar ik krijg er nog niet echt routine in merk ik.

    Bleven jullie echt net zo lang complete rust houden tot dat alle klachten weg zijn gezakt voordat jullie weer een “actieve” periode doen?
    Hoelang deden jullie “op” afgewisseld met “neer” 😅? En waarop baseerde jullie dat?

    Ik vind t allemaal nog maar vage materie dit dus mijn excuses dat dit een lang verhaal is geworden, mocht iemand zover komen, bedankt!

    Groetjes
    Ella
    Ella 1 12
    • Hoi Ella, het is ook ingewikkeld hoor. Mijn manier van rusten heb ik doorgekregen van een ergotherapeut. Maar er zijn natuurlijk meerdere manieren. Op dit forum kom je dit vaak tegen. Zelf rust ik 3 keer per dag en lig plat op m’n bed, dekentje over me heen, niet donker, maar zonder geluid en mobieltje. Een half uurtje per keer. Als je niet goed kunt ontspannen zou je een keer een begeleide meditatie kunnen doen, of hele rustige muziek opzetten. Mijn ergotherapeut zei wel doe dit niet bij elk rustmomentje zodat je het signaal afgeeft dat je zonder ook kunt ontspannen. De rustmomentjes helpen mij de dag door iig. En tja wanneer stop je daarmee, ik denk dat je dat wel aanvoelt tegen die tijd. Misschien als alle klachten zijn verdwenen. Na het rusten doe ik dan bv een activiteit, zoals even wandelen, even een boodschap, iets in m’n huishouden en zelfs douchen inclusief haren wassen geldt bij mij als een activiteit. Ik denk zelfs dat wanneer alles over is ik 1 keer per dag rust blijf doen. Ik heb ergens gelezen dat dit goed is voor je. De landen in het zuiden doen het zo gek nog niet 😉

      Waarschijnlijk zullen er meer forumlezers delen hoe zij rusten en hopelijk vind je er iets tussen wat jou aanspreekt. En niks is fout of goed. Beste is om uit te proberen wat bij jou past. Wees vooral mild voor jezelf.

      Burnie
    • Hoi Ella,

      Heb zelf veel aan de OR methode gehad. Het heeft echt een boost in m’n herstel gegeven.

      Als je je rustmomenten helemaal volgens die methode wilt doen, time je ‘s ochtends zodra je wakker wordt hoe snel je energie op is.
      Ik weet niet of jij dat ook hebt maar ik werd vaak redelijk oké wakker en voelde dan even later de extreme moeheid als het ware door m’n lijf trekken (en die ging dan eigenlijk de rest van de dag niet weg meer). Stel dat die moeheid bv. na 45 min opkomt dan is dat de komende tijd je vaste ‘actieve’ periode.
      In die actieve periode doe je niet per se iets actiefs maar je mag iig niet liggen. Dus met thee op de bank telt al als actief.
      Na die dus bv. 45 min actieve periode ga je 15-20min liggen (ik deed altijd 20min). En dat is idd liggen zoals jij beschrijft. Volledige rust. Daarna doe je weer een actieve periode van 45 min.
      Je zet wekkers voor de hele dag zodat je je precies aan die periodes houdt.

      Eigenlijk moet je dan ook nog moeheidsscores gaan noteren om te berekenen of je je actieve periode mag uitbreiden maar dat vond ik veel te veel gedoe. Ik ben zelf maandenlang op 2 uur actieve periode gebleven. Ondertussen ben ik die dingen die ik deed in de actieve periode gaan uitbreiden en dat werkte voor mij heel goed.

      Voor ik de OR methode deed rustte ik ook veel maar niet ‘op de klok’. De theorie erachter is (ongeveer) dat je lichaam er aan went dat je op vaste tijden rust neemt en dat je je grens zo min mogelijk overschrijdt maar niet teveel ligt.

      Voor mij werkte het dus heel goed. Ik kon in de actieve periode steeds meer en ik gebruikte die tijd ook bewuster omdat m’n dag in heldere overzichtelijke blokjes was opgedeeld. Heb op de gekste plekken gerust. Op het gras van een parkeerplaats bij een tankstation bv., achterbank van de auto voor het bezoek aan de bedrijfsarts en toen ik weer een beetje ging werken tussen de spinnen in een magazijn..

      Ik ben inmiddels een stuk beter (nu zo’n 20 maanden aan het herstellen) en lig nog wel twee a drie keer 20min per dag maar niet op de klok meer.

      Wat Burnie schrijft: wees vooral mild voor jezelf. Misschien werkt dit voor jou helemaal niet. Maar ik ben fan.

      M.
    • Ik heb dit een paar dagen gedaan en hielp mijn energielevel, en dus ook m'n rust wel door de dag geloof ik, maar sliep vervolgens niet zo goed. Dat kan ook andere oorzaken hebben, ik ben nogal in de overgang namelijk. Miss moet ik het weer een kans geven.

      Vera
    • Ik heb dit een paar dagen gedaan en hielp mijn energielevel, en dus ook m'n rust wel door de dag geloof ik, maar sliep vervolgens niet zo goed. Dat kan ook andere oorzaken hebben, ik ben nogal in de overgang namelijk. Miss moet ik het weer een kans geven.

      Vera
    • Weet iemand hoe het dan zit als je altijd al met klachten zoals vermoeidheid en hoofdpijn opstaat? Ik kan wel dingen, maar nooit zonder klachten. Ik vind het dus heel lastig om te bepalen hoe lang mijn actieve periode zou moeten zijn.

      Anoniem
    • Weet iemand hoe het dan zit wanneer je eigenlijk altijd al met klachten opstaat? Ben altijd moe, bijna altijd hoofdpijn bij opstaan. Slaap ook gewoon vaak nog niet goed. Maar hoe moet je dan je actieve periode bepalen?

      A
    • Ik zou dan gewoon de standaard aanhouden. Twee uur actief en 15 á 20 minuten rusten. Let op: echt plat liggen zonder afleiding. Ik ga op bed liggen in het donker onder een plaidje.

      Vera
    • Ik zou dan gewoon de standaard aanhouden. Twee uur actief en 15 á 20 minuten rusten. Let op: echt plat liggen zonder afleiding. Ik ga op bed liggen in het donker onder een plaidje.

      Vera
    • @A, die vraag heb ik ook ja

      Anoniem
    • @A. Kun je ‘s ochtends wel opstaan, aankleden en zittend ontbijten? En ga je dan op een gegeven moment trillen of is je zicht extra slecht of voel je ineens nog veel moeier oid? Het moment dat je denkt ‘nu moet ik echt weer gaan liggen’. Dat is dan je actieve periode (en liefst nog iets korter). Het gaat dus niet om klachtenvrij, maar kijk maar of je kunt voelen wanneer dat heel kleine beetje energie van de ochtend op is…

      En @Vera: misschien was je actieve periode dan toch te kort of deed je juist teveel tussen het rusten door waar je een beetje hyper van werd? Of was het inderdaad toeval. Sowieso zeggen ze in het boek dat je je er vaak eerst even wat minder door gaat voelen en daarna pas beter. Dat had ik zelf niet trouwens.

      Maar het is sowieso natuurlijk geen wondermiddel en per se dé oplossing voor iedereen. Herstel van een burn-out duurt nou eenmaal lang en gaat met ups en downs enzo. Ik ben nu dus 20 maanden bezig met herstellen (en ben na een jaar begonnen met OR methode) en heb een paar weken geleden voor het eerst twee dagen gehad waarop ik klachtenvrij was en me heel even ‘normaal’ voelde. Dat waren mooie dagen :)

      M.
    • Nou had ik een heel verhaal getypt dat niet geplaatst is.. grrr
      Maar in het kort:
      Als je opstaat kun je je dan nog wel aankleden en zittend ontbijten? En heb je dan op een gegeven moment dat je bv gaat trillen, extra moe wordt en/of je zicht slechter is? Dat je denkt ‘nu moet ik echt weer gaan liggen’?
      Dat is je actieve periode (en liefst nog wat korter dan dat). Het gaat dus niet om klachtenvrij, maar het moment dat dat kleine beetje energie van de ochtend weer op is.

      M.
    • Alle reacties weergeven...
    • Nou had ik een heel verhaal getypt dat niet geplaatst is.. grrr
      Maar in het kort:
      Als je opstaat kun je je dan nog wel aankleden en zittend ontbijten? En heb je dan op een gegeven moment dat je bv gaat trillen, extra moe wordt en/of je zicht slechter is? Dat je denkt ‘nu moet ik echt weer gaan liggen’?
      Dat is je actieve periode (en liefst nog wat korter dan dat). Het gaat dus niet om klachtenvrij, maar het moment dat dat kleine beetje energie van de ochtend weer op is.

      M.
    • Reacties verbergen...

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • Van > Naar

    Van elke dag meerdere keer in bed liggen met tien miljoen klachten naar een kerstdiner met vrienden en je verbonden voelen met hun en.. ik was pas half 3 s’nachts thuis en volgende dag voelde ik me prima.

    Soms gaat het nog wat minder en heb ik nog wat klachten, maar het leven gaat er langzaam weer normaal uit zien!

    Zo bizar!

    Jullie gaan er ook komen💪💪
    Sander
    Sander 1 13
    • Omg dat is de droom, fijn dat het voor jou al werkelijkheid is!

      T.
    • Hoi T, ja ik wil gewoon delen dat t jullie ook weer gaat lukken! Houd moed!!

      Anoniem
    • Hoe lang ben jij bezig met je herstel Sander?
      En fijn om zulke berichten ook geregeld te lezen! Ik zie ernaar uit dat die tijden weer gaan komen.

      Anoniem
    • Dank voor het delen! En zo fijn voor jou!

      Vera
    • Hoi Anoniem, Ik zit nu in maand 18 van mijn herstel. Maar niet te veel aan vast houden aan de tijd, iedereen heeft een ander pad, maar een ding weet ik zeker iedereen gaat eruit komen.

      Anoniem
    • Lekker, man! Goed om te lezen!

      Welke klachten heb je nog als ik vragen mag?

      N.
    • Hoi N, Nog niet: ‘perfect’ slapen, soms nog vaak wakker of lig ik even wakker en wel nog vaak last van hartkloppingen. En soms komt een ander klachtje even ‘hoi’ zeggen, zoals overprikkeling of licht derealisatie. Maar ben niet meer zo bang en dat is erg fijn!

      Sander
    • Dat is fantastisch Sander! Het is je echt gegund:), heb je hier vaker zien posten idd en volgens mij hebben we het ooit over mirtazapine gehad. Geniet er van en dankjewel voor je post ook.

      Bart
    • Hoop dat jij er ook snel gaat komen, bart! Ja, dat slik ik nog gewoon. Ga dat afbouwen als ik me echt 3 maanden ‘goed’ voel. Gelukkig geen bijwerkingen van en 7,5 mg is een lage dosering, heeft de huisarts benoemt. Blij dat ik niet heb opgehoogd: was wel advies van psycholoog en huisarts.

      Anoniem
    • Thanks Sander! Zoals je al zei in je post, iedereen heeft een ander pad, bij mij duurt het wat langer maar ik kom er wel!

      En klinkt verstandig om idd niet te snel te stoppen er mee. En 7.5mg is zeker laag, naar wat ik heb gelezen er over. En vaak is je eigen wijsheid toch het beste! Goed gedaan

      Bart
    • @Sander Top! Lekker genieten van de kerstdagen!

      N
    • @Sander Top! Lekker genieten van de kerstdagen!

      N
    • Alle reacties weergeven...
    • Wat fantastisch om te lezen, super fijn!! 🤗

      M
    • Reacties verbergen...

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • Dankbaar voor jullie🥰

    Lieve ALLEMAAL

    Ben zo dankbaar dat jullie er zijn.
    De mensen die letterlijk dichtbij me staan kunnen me niet begrijpen zoals jullie dat doen.

    Zonder jullie zou ik niet zo goed als nu kunnen begrijpen wat er met me aan de hand is en wat wijsheid is in mn herstel.

    En vooral: zonder al de herkenning hier en alle lieve tips en hulp aan elkaar zou ik me nog 1000 keer eenzamer voelen (want ja dat voel ik me regelmatig)

    Dankjewel dat ik dit niet alleen hoef te doen en me door dit forum en jullie allemaal getroost en gesteund en begrepen kan voelen incl alles wat er komt kijken bij een heftige burnout en de zoektocht naar herstel.

    We komen er wel stap voor stap💫

    Liefs!
    Liesie
    Liesie 1 16
    • Zo voel ik het ook Liesie. Al mooie tips gekregen hier. Samen staan we sterker ❤️

      Anoniem
    • ❤️

      Sophie
    • Lieve Liesie,

      Het is geheel wederzijds. Dikke knuffel

      Gert
    • Dikke knuffel terug Gert ♥️

      Liesie
    • Zo waar. Dank voor het delen! ❤️

      Vera
    • Lieve Liesie, wat lief je berichtje en zo ervaar ik ook dit forum. Het is fijn dat er erkenning en herkenning is van wat we dagelijks mee maken. Hier op dit forum is een half woord genoeg en als we het hebben over een dag dat we ons redelijk goed voelen, dan weten we hier ook dat de volgende dag het tegenovergestelde kan zijn en we ons naar, verdrietig en eenzaam kunnen voelen. En leg dat maar eens uit aan familie en vrienden. Die hebben het idee dat met 1 dag goed voelen het eind van een bo in zicht is.

      Maar ook jij bedankt voor al jouw lieve reacties bij berichten. ❤️ We gaan er zeker komen, ook al zijn het twee stappen vooruit en eentje weer achteruit, uiteindelijk gaan we dit fiksen 💪🏻

      Ik ben trouwens nog nooit iemand tegengekomen die zijn of haar hele leven in een burn-out is blijven zitten. Dus we komen hier uit.

      Burnie
    • Wat een mooie woorden Burnie dankjewel.

      En klopt helemaal wat je zegt, 'hier' snappen we elkaar echt in die dingen.

      Ik reageer niet meer zo heel vaak want het is schipperen tussen verbinding zoeken hier en mezelf niet overvragen in schermtijd-wat ook weer iedereen zal herkennen.

      Maar toch lief wat je zegt en dat geldt ook zeker voor jou! En voor iedereen die af en toe wat reageert of alleen meeleest allemaal goed.

      En je hebt gelijk ik prent t weer even extra in mn hoofd: niemand blijft zn hele leven in een burnout zitten ook wij niet.

      Liefs voor jou!

      Liesie
    • Mooi wat jullie zeggen Liesie en Burnie. We gaan er komen met zijn allen!

      💞
    • Hoi lieve Liesie, dankjewel voor je heel fijne bericht!! ♥️Een mooie boodschap zo rond deze feestdagen, die voor mij en ook vele anderen best zwaar (en idd eenzaam) zijn. Sluit me volledig aan bij wat je zegt, en ook wat Burnie zei, het is voor mij ook zo fijn geweest om hier herkenning te vinden, vooral als je omgeving er maar weinig van snapt.

      We komen er idd wel, stapje voor stapje 💪. Leuk om weer wat van je te lezen.

      Bart
    • Leuk om jou ook te lezen Bart!

      En voor jou hetzelfde gewenst, hoe gaat het nu met je? Nog steeds kleine stapjes de goede richting op en wisselend?

      Zet m op deze tijd lieve Bart en we blijven lief voor onszelf hè🥰

      Liefs!!💫

      Liesie
    • Thanks Liesie ♥️ lief voor onszelf blijven is het belangrijkste! En dat is wel echt iets waar ik in vooruit ben gegaan. En überhaupt in contact staan met mijn gevoel. Het gaat met mij fysiek best slecht, ik kan maar 5 minuutjes lopen bijvoorbeeld, en soms verzet ik me daar nog tegen en ga ik nog steeds flink over mijn grenzen. Maar tegelijkertijd merk ik dat ik zoveel milder naar mezelf word, liefdevoller. Naar de hele wereld eigenlijk haha. Hoewel het fysiek slecht gaat geniet ik wel steeds meer van het leven, van een mooie lichtinval, plant, contact met iemand, etc.

      Ik verzet me steeds minder tegen de klachten en gevoelens, tegen terugvallen, tegen het "huidige moment", en dat is voor mij de belangrijkste les denk ik. En ik denk dat ik hiermee wel een fundering aan het bouwen ben die me uiteindelijk wel naar herstel zal dragen.

      Sorry beetje lang bericht geworden haha, dankjewel voor het vragen♥️! Jij ook veel sterkte deze periode!!

      Bart
    • Wauw wat een bijzonder bericht Bart. Je klinkt zo liefdevol. En heel veel respect voor jou. Ik vond je post inspirerend, dankjewel ♥️
      Veel liefs voor jou en sterkte natuurlijk.

      Liesie
    • Wauw wat een bijzonder bericht Bart. Je klinkt zo liefdevol. En heel veel respect voor jou. Ik vond je post inspirerend, dankjewel ♥️
      Veel liefs voor jou en sterkte natuurlijk.

      Liesie
    • Mooie woorden, Liesie! En ook van alle anderen die hierboven al gereageerd hebben.
      Het voelt een beetje als een grote familie, zo met elkaar!
      Zoveel begrip en acceptatie naar elkaar. Heel veel warme woorden al gelezen op dit forum.
      Hier is 1 woord al genoeg, in tegenstelling tot waar iets bij vrienden of familie na eindeloze gesprekken nog niet lijkt binnen te komen.
      Ik wens jou Liesie, en ook alle andere lieve mensen op dit forum, heel veel warmte en rust toe met de dagen. Ondanks dat elkaar niet kennen, zijn we toch met elkaar in verbinding. En dat voelt ontzettend fijn!

      Liefs Pien
    • ♥️💫 voor jou Pien

      Liesie
    • Alle reacties weergeven...
    • Dankjulliewel Liesie en Pien voor jullie mooie berichten! ♥️

      Bart
    • Reacties verbergen...

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • Contact met werkgever

    Hi allemaal,
    Ik ben benieuwd op wat voor manier jullie contact hebben met je werkgever. Hoe vaak, op wat voor manier? Op wat voor manier wordt er dan gesproken over de ervaren klachten?
    En ik zou graag meer willen weten over mijn rechten en plichten in het contact met mijn werkgever. Weet iemand waar ik dit kan vinden?

    Groet, Lotte
    Lotte
    Lotte 1 5
    • Mijn werkgever is heel begripvol. Is hier een paar weken geleden geweest om te lunchen. Hij gaf aan mij nergens in te pushen. Erg prettig. Ik houd mijn collega's op de hoogte via ons communicatiekanaal.

      Suus
    • Ik ben nu bijna drie maanden thuis en heb met twee collega's 1 op 1 afgesproken. Vond ik spannend, maar ging goed en gaf me ook wat steun. Mijn collega's zijn erg lief en sturen me vaak kaartjes. ❤️

      Vera
    • Ik heb een nieuwe leidinggevende gekregen in de tussentijd. En zij wil nu dat de koffiemomenten die worden geadviseerd door de arbodienst met haar zijn. Ik vind dat eigenlijk helemaal niet prettig en zou liever met een collega die ik al langer ken afspreken. Alleen verloopt het contact met die leidinggevende al moeizaam en heb ook geen zin dat het allemaal gedoe oplevert…. Weet niet zo goed wat handig is.

      Anoniem
    • Ik heb een nieuwe leidinggevende gekregen in de tussentijd. En zij wil nu dat de koffiemomenten die worden geadviseerd door de arbodienst met haar zijn. Ik vind dat eigenlijk helemaal niet prettig en zou liever met een collega die ik al langer ken afspreken. Alleen verloopt het contact met die leidinggevende al moeizaam en heb ook geen zin dat het allemaal gedoe oplevert…. Weet niet zo goed wat handig is.

      Anoniem
    • Alle reacties weergeven...
    • Even alvast een reactie op Anoniem met de nieuwe leidinggevende. Het is in ieders belang dat jij met iemand van het werk contact hebt waar jij je veilig en op je gemak bij voelt. Bespreek het met de arbo, het is redelijk wat je vraagt en zij kunnen neutraal bij de werkgever aangeven dat een vast persoon (die jij dus aan de arbo doorgeeft) voortaan het contact onderhoud.
      Voor mij waren de ‘koffie’ contacten overigens veel te vaak met zware BO. Iedere 1/2 weken de vraag hoe gaat het nu, werd er cynisch van. Na maanden aandringen (ook via psycholoog) zijn de contactmomenten ook gereduceerd iets wat mij een beter gevoel gaf maar goed dit is persoonlijk. Misschien heb je er wat aan. Sterkte en voel wat goed voor jou voelt, jij bent het belangrijkste.

      Anoniem
    • Reacties verbergen...

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • Op zoek naar tips? Tips bij burnout →
  • Terugval bij griep

    Ik ben sinds mei onderweg met een fikse depressie en burn-out. Ik merk wel al wat verbetering, ook wel mbv medicatie. Maar nu ik sinds een week een virus te pakken en ik merk dat ik helemaal terugval en mij heel gespannen en somber voel. Herkent iemand van jullie dit?
    Flow
    Flow 1 1
    • Alle reacties weergeven...
    • Hoort erbij!

      Anoniem
    • Reacties verbergen...

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • Mijn verhaal.

    Ik ben vorig jaar begonnen met een opleiding OK assistent cataract. Heb hier heel hard voor gewerkt en veel stress van gehad. Wat was ik blij dat dit klaar was. Nu kon ik lekker aan het werk en dat is wat ik deed. Plotseling kreeg ik last van allergie en eczeem over mijn hele lijf. Nachten niet kunnen slapen vd jeuk, s'morgens huilend onder de douche omdat warmte jeuk verergerd. Maar wel ondanks dat doorgewerkt. Mijn handen lagen helemaal open, en ik gaf aan dat daardoor mijn grip verminderde. Vlak voor de zomervakantie kwam ik er achter waar ik allergisch voor was en kon ik dingen gaan aanpassen. Maar vlak voor mijn zomer vakantie kreeg ik ook een gesprek op mijn werk dat ze vonden dat ik te weinig een stijgende lijn liet zien. Totaal onverwacht. Ik moest nadenken wat ik nodig had.
    In de zomervakantie verminderde mijn allergie door aanpassingen. Wat dat betreft kon ik weer goed werken. Na de vakantie ben ik met de zenuwen in mijn lijf begonnen met werken. Helaas mocht ik de parfum loze zeep die er lag niet gebruiken omdat ik niet zeker wist of dit de oplossing was. Ook handen alcohol en steriele handschoenen bleek ik allergisch voor te zijn. Gevolg mijn handen werden met de week weer slechter. Maar super gemotiveerd en gefocust. Ik ging laten zien dat ik dit kon. Voelde mij goed, dit kon niet mis gaan. Helaas, na een poosje weer een negatief gesprek. Hoe kan dat? Later vertelde mijn senior dat ze het in het tweede gesprek had over de periode voor de zomervakantie ( de periode dat ik dus onder de allergie zat.) ze had mij na de zomer nog niet zien werken en kon niet oordelen, en misschien is er wel helemaal niks aan de hand. Ik voelde mij niet gezien. Maar opnieuw opgeladen en er voor gaan. Alleen werd ik steeds onzekerder, ik wilde geen fouten meer maken. Maar door de stress in mijn lijf ging het juist slechter in de loop vd tijd.
    Ik kreeg twee buddy collega's die mij zouden helpen. En toen een derde gesprek wat niet goed was. Ik hoopte dat mijn buddy wel positief zou zijn, helaas ook die zei dat het nog niet goed genoeg was door de stress.
    De factuur voor hulp bij mijn allergie op het werk is nogsteeds niet betaald, dus zelf maar dingen gaan zoeken. Pas kort geleden heb ik parfum loze zeep gehad en andere handen alcohol, handschoenen komen nog. Maar toen stortte ik in, kon alleen nog maar huilen na weer een slechte beoordeling. En ik werd vd OK af gehaald. En uiteindelijk is ook HR erbij gehaald. Ik voelde mij zo klein, kon echt niet meer. Na twee keer bijna flauwgevallen te zijn doordat mijn lijf aangaf dat het genoeg was deed ik iets wat ik nog nooit gedaan had. Ik ging mezelf ziekmelden. Helaas bleek dat geen optie te zijn, ik kon wel een paar (3) vrije dagen opnemen. Nou dan dat maar...
    Toen ik daarna gebeld werd door mijn leidinggevende of ik weer aan het werk kon, bleek dat niet het geval. Ik slaap erg slecht, droom alleen maar over mijn werk. En ben intens verdrietig nog. Zelf van naar de ah gaan krijg ik duizelingen en hartkloppingen.
    Nu de afgelopen week wel ziekgemeld geweest. Ik zou op woensdag weer gebeld worden, ik in de zenuwen wachtten maar niks gehoord. In de avond mijn werk mail gecheckt en daar zag ik een algemene mail dat ik komende maandag weer op de afdeling ben. Donderdag ochtend zelf maar geappt. Uiteindelijk mijn leidinggevende aan de telefoon gehad. Die wil mij graag weer voor halve dagen aan het werk hebben en kijken welke taken ik op kan pakken. Ik heb geen idee, ik durf niet en ben alleen maar bang om fouten te maken. Maar toch toegezegd omdat ik erg graag hulp wil vanuit het werk. Ik dacht het is een beetje geven en nemen. Heb gevraagd om de bedrijfsarts voor begeleiding. Maar heb het idee dat ze het liever in eigen beheer houden. Ook omdat hier in de laatste mail helemaal niks over staat. Alleen maar dat ik maandag en woensdag een halve dag kom werken en moet nadenken over mijn taken. En dat we daar donderdag over gaan praten. Terwijl telefonisch was gezegt dat we daar woensdag over gaan praten. Gevolg, nog slechter gaan slapen, erg emotioneel en autorijden ging ook niet goed gisteren.
    Mijn omgeving zegt dat ik zeker nog niet moet gaan werken, want dit heeft gewoon meer tijd nodig. Ik vind werken belangrijk en wil graag, maar voel mij op deze manier niet "veilig".
    Herken mezelf op dit moment echt even niet meer. Zo emotioneel en stil. Zelfs zingen lukt niet goed op dit moment. En ik ben moe. Lig het liefst ver weg gedoken in mijn bed. Maar dwing mezelf elke dag naar buiten te gaan voor een wandeling.
    Wat moet ik doen? Hoe ga ik hiermee om?
    Ik ga morgen eerst maar weer even de huisarts bellen.
    Nadia
    Nadia 1

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • Ssri combinatie mirtazapine

    Hallo, iemand ervaring met escitalopram in combinatie met mirtazapine. Ik slik 5 mg escitalopram met 3.75 mirtazapine. Ben zo onrustig vooral in de ochtend.
    Ik ben in Juni veel te snel gestopt met Citalopram. In opname nog wel. Niemand die daar werkte zei van ga weer terug naar je oide dosis. Heb daar nu nog behoorlijk last van. Wil graag de escitalopram ophogen naar 10 mg. Maar ze willen dat kk een ander antidepressiva ga slikken. Welbutrin. Maar ik durf echt niet meer te switchen ik reageer nl heel erg als ik moet switchen.
    Suus
    Suus 1

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • Onbegrip

    Tja, ik ben teleurgesteld.

    Zit nu 1,5 jaar in BO en kon er eerst niet goed over praten. Dat lukt de laatste tijd beter: elke vrijdagmorgen praat ik met mijn ouders over hoe het gaat en hoe ik me voel.

    Maar in plaats van dat ik steun krijg, krijg ik onbegrip. Ik ga in feb/mrt o.a. schematherapie volgen. Dat gaat over kindmodi, oudermodi, dingen uit je jeugd, overlevingsmodi etc. Maar dat zijn echt mentale zaken. Het is nodig om diepgewortelde patronen en overtuigingen te doorbreken.

    Mijn ouders vinden het goed dat ik dit ga doen, maar zeggen ook dat die therapeut mij moet gaan helpen met opbouwen. Ze hebben het alleen maar over ‘opbouwen, opbouwen, opbouwen’. “Een therapeut heeft daar voor geleerd, dus die weet wat jij nodig hebt/hoe je dat moet doen”. Ik zeg dan dat ik voor het herstel van mijn BO vooral (de signalen van) mijn lichaam als uitgangspunt moet nemen. Dat heb ik geleerd van het boek De Burn-Out Reset. Ik vertel dat ik (nog) niet veel aan kan en dat mijn herstelvermogen nog niet sterk genoeg is. Verder geef ik ook aan dat een therapeut jou niet kan voelen, en dus ook niet-helpende adviezen kan geven (dit heb ik zelf helaas ook ervaren). Dan krijg ik als reactie dat ik eigenwijs zou zijn en dat ik verzand in het boek De Burn-Out Reset.

    Pff… zo lastig. Herkennen mensen dit? Hoe gaan jullie hier mee om?

    <3
    MG
    MG 1 11
    • Herkenbaar. Ik heb ook zo'n vader die er geen zak van snapt. Kreeg de opmerking dat ik helemaal geen burnout heb omdat ik nog "jong" ben. Vervolgens zijn alle opmerkingen die hij maakt gericht op het versnellen van het proces in plaats van het luisteren naar mijn klachten en grenzen. Vaak de opmerking gekregen van moet je niet dit gaan doen of het duurt nu wel heel lang. Therapie helpt me om om te gaan met mezelf, mijn patronen en alles wat ik gemist heb uit mijn jeugd. Dit staat alleen wel los van het opbouwen van belastbaarheid. Daar doet een therapeut ook helemaal geen zeggenschap over. Maar hoe ik dit aan heb gepakt met mijn vader? Ik neem hem gewoon niet meer mee in wat er in mij om gaat en hoe het met me gaat. Ik kan er niet met hem over praten en praat met hem alleen over koetjes kalfjes. Onze relatie is hierdoor ook ontzettend slecht geweest de afgelopen 1,5 jaar maar ik had gewoon niks aan hem en zijn opmerkingen werkte mijn herstel tegen. De houding van mijn vader is dan ook een van de oorzaken van mijn patronen. Met mijn moeder kan ik er wel over praten en dat blijf ik dus ook gewoon doen. Eventueel kan je je ouders blogs laten lezen van isamu psychologen, ernst ellis of het boek over de kop van brankele frank. Als ze hier niet voor open staan is het misschien tijd om een tijdje minder te gaan delen met je ouders en het over luchtigere zaken met ze te hebben. Ook dit is een vorm van voor jezelf op komen en grenzen stellen.

      Martijn
    • Hee MG, super herkenbaar wat je schrijft, maar ik kan aan je verhaal ook aflezen dat jij het wel begrijpt en bij het juiste eind hebt. Blijf daar in ieder geval in geloven. Het lijkt alsof je ouders zelf niet om kunnen gaan met jouw ziek zijn en de duur ervan. Het maakt (al dan niet onbewust) ook dingen los in henzélf. Dus eigenlijk zou jij hén naar therapie moeten sturen haha. Maar ik snap dat je dat er niet doorheen krijgt hoor. Dat zou ook niet mn advies zijn.

      Misschien kan je ze wel proberen uit te leggen dat psychologen helemaal niet getraind zijn op het fysieke opbouwen. Dat ligt eerder bij een ergotherapeut of een gespecialiseerde burn-out personal trainer/ (psychosomatische) fysio.

      Misschien helpt het je dus om eens een paar x naar een ergotherapeut te gaan (valt onder basis zorgverzekering 10 x p jaar) en dat die “autoriteit” je dan kan vertellen wat je zelf allang weet: luisteren naar je lichaam, langzaam opbouwen. Wellicht activiteitenweger invullen, graded activity uitgelegd krijgen en toepassen.

      Dan kunnen je ouders t idee hebben dat je er alles aan doet, en meekrijgen van een expert dat het niet zo simpel is als zomaar ff opbouwen maar dat luisteren naar je lichaam en grenzen bewaken juist onderdeel is van herstellen/opbouwen. En wellicht leer je zelf ook nog wat nieuws.

      Ook mooie reactie van Martijn hierboven waar ik het ook mee eens ben.

      Heb je je ouders wel eens meegenomen naar je therapeut/ psycholoog? Dan kan je wellicht wat bijval hebben van diegene als je uitlegt dat de houding van je ouders en het drammen over opbouwen juist averechts werkt op je herstel.

      Succes en sterkte, het is niet makkelijk om in je burn-out om te gaan met mensen die het niet begrijpen. Ik heb er zelf voor gekozen die mensen te (al dan niet tijdelijk) weren, dat heeft uiteindelijk goed voor me uitgepakt. Als je nog thuiswoont kan ik me voorstellen dat die optie niet zo makkelijk is.

      Knuffel van een lotgenoot

      Anoniem
    • Even een kort antwoord, maar een van de dingen die ik nu leer, is om de erkenning en veiligheid bij mezelf te zoeken. Dat is (voor mij) essentieel om hier duurzaam uit te komen. Want ook ik ben altijd op zoek naar begrip en erkenning van anderen, maar uiteindelijk gaat het erom dat je leert dat je je veiligheid, je trots en je erkenning bij jezelf vindt. En dan is er ook meer ruimte om een ander zo te accepteren als ie is, inclusief hun tekortkomingen. Het is dus heel knap dat jij vertrouwt op jezelf en het is de kunst (en dat is heel moeilijk) kom niet meer te proberen anderen van jouw ‘gelijk’ te overtuigen, want dat gaat niet lukken, maar op jezelf te blijven vertrouwen.

      Ax
    • @Ax, ik haak hier even op in. Ik herken erg wat je schrijft en ook dat het mn uitdaging is om die veiligheid en begrip bij mezelf te zoeken.
      Ik worstel zelf er heel erg mee dat ik pas na 2 jaar een beetje aan herstellen toekom of in ieder geval iets beter begrijp wat nodig is voor herstel en wat ik daarvoor kan doen. Voor de buitenwereld ben ik al wel 2 jaar 'ziek'/gaat het niet goed, zij hebben dit proces van onbegrip naar meer begrip van deze ziekte niet echt mee gekregen. Ik voel vaak veel schaamte over dat ik pas hier ben, voel ik druk om sneller te moeten en ik wil dan heel graag uitleggen wat er is gepasseerd en uitleggen dat ik nu pas aan herstellen toekom en het dus nog wel even gaat duren. Tegelijkertijd kost dat uitleggen ook veel energie, die ik amper heb.
      Maar, begrip en steun nodig hebben is ook menselijk.

      Welke ervaring hebben anderen: wanneer is t helpend om wel dat begrip bij je omgeving te creëeren of wanneer moet je het loslaten en je focussen op je eigen weg/tempo? Ik voel dat mn behoefte heel sterk is. Of hoe deal je met die schaamte/druk?

      Ly
    • Best herkenbaar eigenlijk. Heb zelfs gehad dat drie mensen voor me had en me vertelden dat ik wat beter mijn best moest gaan doen. Ik leunde ook erg op anderen. Maar de anderen haken een beetje af. Nu moet ik leren het meer in mezelf te zoeken, die veiligheid. En dat is moeilijk. Vooral als ik een slechte nacht heb gehad.
      Volg je eigen tempo. Mensen die het niet meer hebben gemaakt , kunnen niet voelen wat jij voelt.
      Hoe kom jij de dagen door? Ik vind het moeilijk mezelf te vermaken.

      Suus
    • @Ly het is alleen helpend wanneer jij het gevoel hebt dat de ander naar je luistert en jij echt je verhaal kunt doen. Leg je het uit puur om hen te overtuigen en op de hoop voor begrip? Dan is het niet helpend, maar een beschermingsmechanisme van jouw zenuwstelsel om je niet onbegrepen en eenzaam te voelen. Inmiddels ben ik volledig gestopt met uitleggen, tenzij ik merk dat het in een gesprek op een natuurlijke manier tot stand komt. En zelfs dan niet meer vanuit de intentie van angst, maar altijd vanuit verbinding. Dat gevoel van eenzaamheid is verschrikkelijk zwaar, maar op deze manier leer ik mezelf dat te verdragen en laat ik aan mijn zenuwstelsel zien: kijk, ik kan het aan, ik ben veilig, je hoeft me hier niet meer tegen te beschermen.

      Ax
    • Dankjulliewel voor de reacties, ik heb er echt wat aan!

      <3

      MG
    • Tja, dit blijft een terugkerend fenomeen…

      Afgelopen weekend ben ik erachter gekomen dat mijn vader iets – achter mijn rug om – in gang heeft gezet bij een therapeut. Dat terwijl ik een volwassen man ben. Hij denkt echt dat het allemaal maar een psychisch probleem is. Ondanks al mijn uitleg.

      Ik heb hier echt een grens getrokken en ben echt heel boos hierover geworden. Heb hem ook gezegd dat dit mijn vertrouwen in hem beschadigd heeft. En ook dat ik over het onderwerp burn-out niet meer met hem hoef te praten.

      Ik merk dat ik dit nog wel het allerlastigste vind in een burn-out; het onbegrip. Het is allemaal al zo eenzaam doordat je geen energie hebt voor dingen, maar doordat er werkelijk niemand is die je begrijpt wordt het allemaal nog veel eenzamer. Dat vind ik eerlijk gezegd nog moeilijker dan al de klachten die ik ervaar.

      MG
    • Jeetje wat rot… Zeker als je ook thuis woont. Het liefste wat je wil is dat de mensen waarmee je onder 1 dak woont het tenminste wel begrijpen.

      Wat ik heb gedaan bij mijn ouders is echt huilend vertellen dat dit nog wel een aantal jaar kan gaan duren. Met hoe het nu gaat en ook dat je niet zomaar kan opbouwen. Maar dat je lichaam dat zelf aangeeft en hoeveel mensen er ook super lang over doen. Ik heb hun soortvan geïndoctrineerd dat ik hier 4 jaar lang over ga doen en dat ze dat maar moeten accepteren, want ik kan niet sneller dan dat mijn lichaam aangeeft. En als het magisch sneller beter gaat is dat fijn, maar ik wilde graag die ruimte hebben.

      Maar ik denk dat jij ook dit al wel vaak heb gezegd, en als ze niet luisteren kan je dan verder niet zoveel doen… Maar het lijkt me ontzettend naar.

      Ik vraag me af, aangezien je bij hun woont (toch?). Ziet hij toch ook jouw moeheid? Of doet hij daar z’n ogen voor dicht?

      Groetjes

      Isabel
    • Ja ik woon idd bij mijn ouders thuis. Maar ik denk dat mijn vader die vermoeidheid op een of andere manier linkt (hoe dan?) aan psychische zaken. Voor hem is het ondenkbaar dat dit zo lang duurt (nu tussen 1,5 jaar en 2 jaar in), dus het moet wel iets psychisch zijn.

      Ik heb veel gehad aan het bericht van Ax. Dat ik de veiligheid bij mezelf moet vinden. Dat ik nu echt wel weet wat er met me aan de hand is, en dat ik moet stoppen met het uitleggen. Het landt toch niet. Er is een boek met de titel ‘Ik dacht dat ik wist wat burn-out was… tot ik er een kreeg’. Het helpt me om realiseren dat als iemand anders uit ons gezin een burn-out had, dat ikzelf dan waarschijnlijk ook wel m’n woordje klaar had hoe hij/zij moest herstellen. Maar dat dat 9 vd 10 keer niet had geklopt.

      Deze gebeurtenis heeft me juist ook een stimulans/bevestiging gegeven dat ik inderdaad mijn eigen, autonome pad moet gaan kiezen. Anderen pleasen heeft geen zin, dat is juist niet helpend. Herstellen doe ik voor mezelf.

      Verder heb ik ook slechte ervaringen met therapeuten. Ik ben inmiddels bij 3 therapeuten geweest, maar eigenlijk heb ik er zowat niks geleerd. Want ze hadden alle 3 ten diepste niet door dat het primair een lichamelijk probleem is. Daarom ben ik sinds eind vd zomer gestopt met therapie en ben ik het meer zelf gaan doen. Ik heb het boek ‘De Burn-Out Reset’ gelezen en ben nu bezig in ‘De geheimtaal van je lichaam’ en dat heeft me zoveel meer gebracht dan al die therapie!

      MG
    • Alle reacties weergeven...
    • Ik herken zo wat jij zegt MG en ook waar jij nu doorheen gaat. Mooi dat je nog zo jong bent en deze tools nu voor de rest van je leven kunt gaan toepassen. Langdurig ziekte geeft veel verschillende inzichten.

      💞 M
    • Reacties verbergen...

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • Lichamelijk veel aankunnen, psychisch niet

    Lichamelijk kan ik na 2 jaar best wel weer veel. Ik wandel elke dag best redelijke stukken en sociale gelegenheden weer aan. Lichamelijk voel ik me weer sterk en energiek. Alleen psychisch/geestelijk heb ik nog veel last van hersenmist en overprikkeling waardoor ik stil sta en niet verder kom
    Mathijs
    Mathijs 1 2
    • Niet dat het wat uitmaakt: maar hersenmist en overprikkeling zijn toch ook fysieke symptomen. Maar goed: geloof me het gaat echt beter en beter worden!

      Anoniem
    • Alle reacties weergeven...
    • Herkenbaar. Ook zelfde na 2.5 jaar. Die overprikkeling/ brainfog is killing. Schiet jij hierdoor ook nog vaak in fight flight?

      Anoniem
    • Reacties verbergen...

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • Meer ondersteuning nodig? Therapie bij burnout →
  • Brainfog en je leven veranderd in een nachtmerrie

    Beste allen

    Hebben jullie ook die brainfog elke dag en voelt de burnout ook alsof je leven in een nachtmerrie is veranderd? Niks voelt meer zoals vroeger of zoals veilig en gezond. nooit meer zoals het was. Wat een nachtmerrie dus
    Ash
    Ash 1 10
    • Herkenbaar. Brainfog heb ik niet meer, wel slecht slapen en gewoon geen plezier meer in dingen of ergens naar uitkijken. En gevoel alsof je hoofd aan staat ofzo. Negatieve/herhalende gedachtes die steeds kwellen, verschrikkelijk. Ik stond altijd positief in het leven en mentaal fit. Ik keek gister foto’s terug toen ik mij goed voelde, nou de tranen liepen over mijn wangen. Wanneer is er licht aan het einde van de tunnel?

      Anoniem
    • Heel herkenbaar anoniem. Het is verschrikkelijk. Ik leef met je mee

      Ash
    • Hoe was uw crash anoniem? Welke symptomen ?

      Ash
    • Te lang doorgegaan en signalen genegeerd. En niet goed voor mezelf gezorgd wat betreft ontspanning. Het begon met onrust, paniekaanval, spanning, slecht slapen, weinig eetlust, lamme benen, drukkend gevoel op de borst, opdringerige gedachten, hartkloppingen, zwetende handen en voeten, angstig, brainfog, speldenprikjes gevoel op mn huid, stijve nek, oorsuizen.

      En jij? Ik leef ook met je mee!

      Anoniem
    • Te lang doorgegaan ook. Begon met paniek aanvallen en bijna flauwvallen op werk. Daarna brainfog en angsten, paranoia en gestopt met alcohol tegelijk wat ook niet zo lekker liep cold turkye. Heel veel ellende tegelijk was geen houden meer aan. Prive heel zwaar en klote werk met een nieuwe baan waar ik nooit aan had moeten beginnen. Te veel voor mijn computer. Dook zowat een psychose in. Nog net geen stemmen gehoord of beesten gezien . Maar was randje.

      Ash
    • Drink je veel alcohol Ash? Waren t ook afkickverschijnselen?

      Anoniem
    • Ook afkick ja. Dronk eerst 2 bier. Per avond.maar werd meer.stress ook steeds meer

      Ash
    • Oke en gaat het nu wel beter ?

      Anoniem
    • Niet echt

      Ash
    • Alle reacties weergeven...
    • Ik herken dit ook @Ash het ging een paar weken beter met de hersenmist, dit komt namelijk goed.
      Maar dan voelde ik mij wat beter en was bij vrienden uitgenodigd.. ik drink elke dag een glaasje wijn of 2.
      Maar bij die vriendin avond heb ik veel wijn gedronken en sterke drank erbij waar ik nu nog een grotere terugval heb, ik kon eerst goed slapen, na die avond ineens verschrikkelijk om in slaap te vallen mijn gedachten blijven maar op hol slaan, beelden van vroeger en te overspannen op in slaap te vallen.
      Hele dag angstig voelen. Een heel donkere gevoel in het hoofd alsof het nooit meer goed komt.
      Bang om medicatie te nemen en noem maar op.
      Maar gelijk ik mij een paar weken terug voelde, terug wat normaal. Is het ook wel goed gekomen. Dus het is even doorzetten denk ik en weer terug opnieuw beginnen. Ik heb weer enorm spijt van die avond met vrienden waar ik geen grenzen had met zuipen!

      Corne
    • Reacties verbergen...

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • Tips graag!

    Hoi allen,

    Ik ben langzaam echt aan het herstellen. Ik kan ondertussen prima 7 uur op werk zijn, daarna koken en opruimen etc. Zonder dat ik moe ben.

    Nu slik ik zelf nog mirtazipine (7,5mg)en heb dat toen gedaan tegen slecht slapen, maar ook wat somberheid en angst. Helemaal prima. Maar ik heb dus zaterdag en gisteren 2mg lorazepam genomen, omdat ik gewoon klaar wakker was: geen angsten, niet piekeren etc. Is het prima om af en toe lorazepam te nemen? Of zeggen jullie afblijven?

    Ik had gisteravond toen ik het licht uit deed ook opeens een soort lichtflitsshow. Dan gaan m’n ogen alle kanten op en dacht toen wel: ja dit is denk overprikkeling. Zo irritant dat dit dan opeens zo erg is, had een maand niet gehad. Ben ik dan toch onbewust mijn grens overgegaan? Want gistermiddag was ik vrolijk, doe nog aangepast werk, dus wat administratiefs gedaan, met meerdere collega’s gepraat, gelopen in pauze en naar huis met de bus en klein stukje fietsen. Heb dan altijd 2 uurtjes voor mezelf tot vriendin thuis komt. Misschien moet ik hier iets meer rust pakken. Of ben ik aan het analyseren hahaha. Tips??

    Sz
    Sz 1 2
    • Als je lorazepam nodig hebt om te blijven functioneren denk ik dat je wel teveel aan het doen bent (tenzij je het echt bij hoge uitzondering slikt). Moe zijn is denk ik niet de enige graadmeter die je moet gebruiken. De klachten die je noemt (lichtflitsen en niet slapen) zijn ook hele belangrijke signalen van je lichaam die zegt: teveel inspanning/stress, te weinig ontspanning.

      Ik denk dat het prima is om heeeeeel sporadisch een pammetje te nemen. Niet wekelijks en zeker niet dagelijks.

      Doe rustig aan!! Pak dagelijks genoeg rustmomenten! Liever langzaam vooruit dan hard terugvallen.

      Succes!

      Anoniem
    • Alle reacties weergeven...
    • Thanks! Ja, k slik circa 1 x in de 2 weken er een en alleen al ik om 0100 echt nog klaar wakker ben. Slaap dan daardoor altijd wel nog 6-7 uur. Maar je hebt zeker gelijk!

      Anoniem
    • Reacties verbergen...

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • Eenzaam in groepen

    Hoi, ik ben bijna anderhalf jaar in een burnout en het gaat gelukkig al een stuk beter (yes geloof me, dat moment komt echt). Ben nu langzaam aan het reintergeren met een paar uurtjes in de week te werken. Verder lukken grote sociale afspraken ook steeds beter en heb ik veel minder last van overprikkeling.

    Alleen nu ik meer grote sociale afspraken doe, merk ik hoe eenzaam ik me soms kan voelen in grotere groepen. Ik voel dan het meest wat ik "verloren" heb het afgelopen anderhalf jaar. Al mn vrienden die door zijn gegaan met hun: nieuwe banen, huizen en verhalen. Het voelt alsof ik niet meer echt bij hoor, niet meer echt ��n van hun ben. Mn leven (en ik) zijn best wat veranderd. Waar ik eerst iets had van meer zieler meer vreugd, merk ik dat ik meer behoefte heb aan 1 op 1 zijn of met een klein groepje echt groede vrienden. Dan voel ik me veel meer verbonden. Het voelt een beetje alsof ik rondloop met een grote wond en alleen in intiemer settings die gewaarborgd wordt.
    Anne
    Anne 1 7
    • Herkenbaar ❤️‍🩹

      Anoniem
    • Herkenbaar Anne! Toevallig net zo lang onderweg en zeker hetzelfde

      Anoniem
    • O heel verhaal weg. Maar ik heb dit ook Anne! Eenzaam in groepen. Vooral als het over babys gaat want iedereen heeft inmiddels een baby gekregen terwijl ik door de nachtmerrie die mn eigen hoofd veroorzaakte ging. Dus voel me dan niet erg verbonden en eenzaam. en ook miskend over dat mensen op dezelfde manier met me omgaan als voor mijn burn out. Maar wat wil ik dan? Ook niet dat ze heel voorzichtig met me omspringen. Ingewikkeld!
      Wat fijn dat het zoveel beter met jou gaat inmiddels. Ik ben benieuwd of we ons op den duur ook weer beter in groepen gaan voelen of dat misschien niet meer het beste is voor ons. Succes en sterkte!

      Sophie
    • Hoi Anne, Merk jij dan ook soms ik contact met mensen dat zij een ontzettend druk leven hebben en dan even denk: moet ik hebben! En dan weer terug gaat naar de basis, van: nee, dat is de reden dat ik deze hel ben doorgegeaan. Tegelijkertijd voelt het soms wat eenzaam, omdat iedereen zijn drukke leven is doorgegaan.

      VK
    • @Sophie, ik heb wel vertrouwen erin dat het uiteindelijk minder zal zijn, maar of het ooit echt de oude wordt, weet ik niet. Ben zelf relaties en vriendschappen anders gaan zien door mn burnout (denk dat hier niet de enige in ben), dus misschien dat ik mn sociale leven vanaf nu ook ander ga indelen

      Anne
    • @Sophie, ik heb wel vertrouwen erin dat het uiteindelijk minder zal zijn, maar of het ooit echt de oude wordt, weet ik niet. Ben zelf relaties en vriendschappen anders gaan zien door mn burnout (denk dat hier niet de enige in ben), dus misschien dat ik mn sociale leven vanaf nu ook ander ga indelen

      Anne
    • Alle reacties weergeven...
    • Herkenbaar Anne, ik kan het niet meer en wil het ook niet meer. Niet iedereen past in het standaard plaatje van het oppervlakkige drukdrukdruk leven. Dat betekent niet dat je in je uppie bent, je kiest ervoor te doen waar jij je beter bij voelt. Dat voelt soms eenzaam maar het kiezen voor wat past bij jou is eigenlijk het beste wat je aan jezelf kan geven.

      Anoniem
    • Reacties verbergen...

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • Nurosym

    Hoi allemaal, ik heb n maand geleden Nurosym gekocht. Ik bleef maar onrustig en angstig, het helpt mij enorm tegen de onrust en angstige gedachten, piekeren. Het kalmeert het zenuwstelsel. Het helpt tegen longcovid, burnout, brainfog, verbetering van slaap, spijsvertering en nog veel meer.
    Het apparaatje is wel duur, maar ik voel een enorme verbetering.
    Misschien toch n tip om het te googlen en revieuws te lezen.
    Ik ben er iedergeval blij mee. Heb al veel therapie gehad, maar dat hielp niet echt.
    Liefs Gabje
    Gabje
    Gabje 1 10
    • Hoe werkt het precies? 700 euro zag ik?

      Anoniem
    • Je kunt het googlen daar staat alle informatie. Lees ook de ervaringen. Je kunt het ook vinden op instagram.

      Gabje
    • Behoorlijke investering, maar de reviews zijn goed inderdaad. Interessant.

      Vera
    • Ben normaal vrij sceptisch maar reviews zijn goed idd. Kun je eens vertellen hoe en wanneer En wat je precies merkt?

      Anoniem
    • Ik ben nu 4 wkn verder, het duurt ff voordat het werkt. Veel mensen voelen al n verschil na 5 dgn. Ik merk dat mijn onrust n stuk minder is, pieker minder. Voel me mentaal gewoon beter. Zit nu 2 jaar in een burnout.
      Ik heb me erg in nurosym verdiept en ik wilde het n kans geven.

      Gabje
    • Hoi Gabje, bedankt voor t delen! Wil je ons af en toe op de hoogte houden?

      Anoniem
    • Ik heb op een andere site naar reviews gekeken. Die waren dan weer negatief🫣🤔

      Steven
    • Dat zijn er maar weinig. Kijk bij trustpilot. Je moet het wel de tijd geven. Als je zenuwstelsel al heel lang uit balans is, moet je niet verwachten dat binnen een week hersteld is. Zelf ben ik nu 4 wkn verder, en merk duidelijk n verschil.

      Gabje
    • Interessant dit! Zou je ons op de hoogte willen blijven houden?

      Anoniem
    • Alle reacties weergeven...
    • 4,4 op trustpilot. Erg interessant!

      Vera
    • Reacties verbergen...

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • Ochtend, angst en onrust

    Zijn er meer mensen bij wie de ochtend met name erg angstig en onrustig verloopt? Gedachten die op standje 360 km/h gaan en angst voor wat de dag weer gaat brengen? Soms trekt het in de loop van de dag wel enigszins bij, maar andere dagen ook niet.

    Herkenbaar?
    C.
    C. 1 2
    • En uiteraard de vraag hoe gaan jullie hiermee om?

      C.
    • Alle reacties weergeven...
    • Dag C, zeer herkenbaar. Is zwaar om dragen. Ik ben momenteel alle AD zoals de Mirhazapine en Xanax aan het minderen omdat mijn geloof hierin weg is. Ik denk dat de symptomen te maken hebben met "cortisol resistentie". Wat wil zeggen dat de receptoren ontregeld zijn en jeclichaam cortisol blijft aanmaken...vandaar de ochtendstress. Ik neem nu Bonusan CRNI-11Res bij in...1 's morgens en 2 's avonds...dit reguleerd je receptoren terug...is de theorie... ik ben er nog maar een week mee bezig...voor de rest ademhalingsoefeningen, Fascia,...en een ochtendwandeling doet me altijdcl heel goed...voor de rest is het je dag proberen door te komen tot de rust weerkeerd...ik hoi me bezig

      Steven
    • Reacties verbergen...

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • Op zoek naar tips? Tips bij burnout →
  • Body Stress Release

    Hoi iedereen,

    Waarschijnlijk hebben jullie hier ook nog niet zoveel over gehoord, maar ik kan altijd even horen bij jullie natuurlijk. Heeft iemand van jullie ervaring met Body Stress Release of dat je misschien ooit iemand anders hierover hebt gehoord?

    Dankjulliewel voor jullie eventuele reactie!

    Veel sterkte voor jullie! 💞
    Anoniem
    Anoniem 1 12
    • Hier ben ik ook erg benieuwd naar.

      Anoniem
    • Ik heb dit aant begin van mn burnout 3 x gedaan en ik zou het in het rijtje zetten met reiki, acupunctuur, fysio, manuele therapie (wat ik ook allemaal geprobeerd heb) >>> allemaal kan het bijdragen maar als je er alleen heengaat om gefixt te worden, vanuit wanhoop, is het het niet waard. Beter om later in je proces eens te doen. Dus, kan mooie toevoeging zijn, verwacht geen wonderen. Altijd in combinatie met therapie of burnout coaching zou ik zeggen.

      nog goed om te zeggen: ik vond BSR heel ontspannen. Het zijn hele lichte drukpunten en het is veel rustiger dan bijv een massage (wat begin burnout echt too much was voor mij).

      Anoniem
    • Ik heb een hele poos BSR gedaan.....vreselijk......klachten werden alleen maar erger bij mij. Het was voor mijn lichaam achteraf veel te heftig. De pijn in mijn spieren werd alleen maar erger. Vreselijke ervaring.

      Bea.K
    • Dankjulliewel voor het delen van jullie ervaringen! 💞

      @Anoniem Klinkt niet per se als een echte aanrader dan. En tegelijkertijd was het voor jou wel heel ontspannend dus. Goed om te horen. Maar het heeft jou verder dus niet echt iets gebracht en je hebt het bij die eerste 3 sessies gehouden. Interessant dat het vergelijkbaar is met bijvoorbeeld een reiki of acupunctuur. Heeft acupunctuur jou wellicht meer gebracht dan BSR? Daar zat ik namelijk ook wel eens aan te denken. Helpt dat bijvoorbeeld echt bij het laten stromen van bijvoorbeeld de emotie woede? Nogmaals bedankt voor je reactie! Fijn 💞

      @Bea.K Oef, daar las ik dus meer over op internet als ervaringen. En natuurlijk de paar goede ervaringen op de BSR websites zelf. Jij hebt dus wel meerdere sessies gehad en het was dus een vreselijke ervaring. Hopelijk herstelde de spierpijn bij stoppen wel weer? 💞 Heeft het jou ook iets goeds gebracht? Een rust qua ontspannen gevoel? Het kwijtraken van het stressgevoel? Heb jij de sessies aan het begin of nog vrij in het begin van je burn-out gedaan of wat later?

      Anoniem
    • Meerdere ervaringen zijn trouwens ook nog zeker welkom.

      💞
    • Ik heb het ook geprobeerd en deed niet veel voor me. Shiatsu vond ik zelf veel fijner en mijn spieren kwamen echt los.

      Anoniem
    • Ik heb het ook geprobeerd en deed niet veel voor me. Shiatsu vond ik zelf veel fijner en mijn spieren kwamen echt los.

      Anoniem
    • Bij jou eigenlijk ook een tegenvallend resultaat.
      En interessant! Ik zal eens research doen. Dankjewel, Anoniem! 💞

      Anoniem
    • Hoi anoniem,

      Ik denk dat het moeilijk is om te bepalen wat beter is (acupunctuur of bsr of iets anders). Voor iedereen werkt iets anders. Ik heb bsr in een periode gedaan dat (denk ik) niks zou hebben gewerkt dus kan het ook niet goed beoordelen. Reiki heb ik dan weer wat later gedaan en dat heeft me geholpen met beter slapen. Dus daar ben ik heel enthousiast over. Acupunctuur ben ik niet zeker dat het echt wat gedaan heeft.

      Probeer iets uit wat voor jou fijn lijkt en misschien bij je in de buurt is, ga niet alles door elkaar doen maar geef het even de tijd, en zorg er in ieder geval voor dat je er genoeg belastbaarheid voor hebt, alleen dan kan het je evt helpen ipv tegenwerken.

      Om boosheid te laten stromen is helaas ook niet 1 recept haha. Probeer te schrijven?

      Als jij aan het begin staat van je burnout en je bent helemaal van slag, kan denk ik elke behandeling potentieel een slecht effect lijken te hebben omdat je systeem gewoon niks aankan en die behandelingen toch iets in beweging zetten. Daarom mijn tip om het eerder later dan vroeger te doen.

      Als je mij vraagt wat nou ECHT geholpen heeft (ook met emoties zoals die boosheid voelen, uiten, verwerken) en in elke fase van je burnout kan passen zeg ik lichaamsgerichte psychotherapie :) (helaas niet of maar gedeeltelijk vergoed, was het voor mij dubbel en dwars waard)

      Successss


      Anoniem
    • Anoniem, bedankt voor je uitgebreide reactie! 💞 Fijn, al de informatie die je geeft.

      Anoniem
    • @ Anoniem. Sorry voor de late reactie. Ik heb zeker 20 sessies gedaan. Ik ben van het niet zo snel opgeven en mede doordat de behandelaar ook zei van het hoofd erbij en het hoort bij het proces. Direct na de behandeling kon ik echt helemaal niets meer. Vreselijke pijn in mijn hele lichaam, echt niet normaal. Achteraf weet ik dat ik veel te lang ben doorgegaan. Ik had toen nog geen behandeling bij psycholoog en ik was heel erg goedgelovig. De behandelaar zei toch dat het erbij hoorde,dus ik vond dat ik moest doorzetten. De behandelaar was zelfs geiriteerd toen ik aangaf te gaan stoppen. Of het aan mijn lichaam heeft gelegen dat ik er zo sterk op reageerde dat kan. Maar achteraf ook verhalen gelezen van mensen die dezelfde ervaring hebben gehad met BSR. Mijn fysio zei, we krijgen regelmatig patiënten die BSR hebben gedaan en waar de klachten zijn verergerd, en wij mogen dan alles weer herstellen. Ondertussen gaat het gelukkig weer wat beter met me. Gesprekken met psycholoog die mij heel erg veranderen in mijn denken en hoe met de dingen om te gaan. Qua spierspanning ben ik er nog niet helemaal maar door het loslaten van spanningen en stress zit hier al heel erg verbetering in. Een heel verhaal en ik hoop dat je er wat aan hebt.
      Groet Bea

      Bea K.
    • Alle reacties weergeven...
    • Hoi Bea, Dankjewel voor je herkenbare reactie! 💞 Dat te lang doorgaan met behandeling wanneer het eigenlijk al niet meer goedvoelt, herken ik. Ik ben blij dat ik deze vraag hier toch heb gesteld, aangezien ik het antwoord krijg waar ik al wat aan dacht. Nogmaals bedankt voor je reactie en veel sterkte!

      Anoniem
    • Reacties verbergen...

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • Druk hoofd en liedjes

    Hi allemaal!

    Herkennen jullie het hebben van een enorm druk hoofd. Waar soms ook liedjes op komen of gewoon razende gedachten over van alles en nog wat? En je daarnaast je niet jezelf voelt, aanwezig maar ook weer niet. Heel erg nadenkend ofzo?

    Ik hoor het graag!
    Lorraine
    Lorraine 1 31
    • Ik heb dit ook! Soms is het meer en soms is het minder. Het is vooral in periodes dat ik te veel van mezelf vraag. Dan word ik ook wakker uit m’n slaap omdat mijn hoofd te nadenkend is

      Het is een vorm van hyperarousal. Neem rust en afleiding 💕

      Eli
    • Hier hetzelfde wat betreft het aanwezig zijn maar toch ook niet. Ik noem het: het lichtje brandt wel maar er is niemand thuis 😉

      S
    • @eli heel herkenbaar inderdaad. In de avond als er mensen thuis zijn is het minder.

      @S ja precies dat! Heb je ook dat je weinig voelt qua vreugde enz?

      Anoniem
    • @eli heel herkenbaar inderdaad. In de avond als er mensen thuis zijn is het minder.

      @S ja precies dat! Heb je ook dat je weinig voelt qua vreugde enz?

      Lorraine
    • Haha herkenbaar. Ik word elke dag wakker met liedjes in mn hoofd. Maar dat had ik eigenlijk altijd al. Het is wel erger geworden 😅

      Anoniem
    • @Lorraine, ja dat heb ik ook, we kunnen elkaar de hand schudden met veel lichamelijke klachten volgens mij. Toch maar eens kijken hoe we met elkaar in contact kunnen komen!

      S
    • @S ja dat zou toch fijn zijn inderdaad. Hoe kunnen we dat doen? Ik heb nog wel Insta

      Lorraine
    • @S ja dat zou toch fijn zijn inderdaad. Hoe kunnen we dat doen? Ik heb nog wel Insta

      Lorraine
    • @S ja dat zou toch fijn zijn inderdaad. Hoe kunnen we dat doen? Ik heb nog wel Insta

      Lorraine
    • Oké! Vind je het niet erg om die hier te vermelden? Dan kijk ik of ik het even kan installeren nog.

      Anoniem
    • @lorrainebruggeman
      Hoe weet ik dat jij het bent als je me toevoegt 🫢

      Anoniem
    • Oh sorry, had m’n naam niet ingevuld. Ik heb je toegevoegd. Groetjes Suzanne

      Anoniem
    • Oh sorry, had m’n naam niet ingevuld. Ik heb je toegevoegd. Groetjes Suzanne

      Anoniem
    • Gezien, heb je ook uitgenodigd

      Lorraine
    • Ja dat herken ik ook. Van die oorwurmen die opeens opkomen en maar blijven hangen. Ik denk een soort teken van een overbelast brein.

      Marije
    • Ik heb ook al heel lang van muziek dat blijft doorgaan. Je wordt ervan wakker en blijft de rest van de dag aanhouden.

      Timo
    • Ik heb dit ook op het moment weer heel extreem. Ik word er echt letterlijk gek van. Gisteravond sinds lange tijd ook weer angst en paniek hierdoor ervaren. Alsof ik de controle verlies.

      Het zijn niet zomaar liedjes, ik had voordat ik ziek werd ook altijd wel een liedje in mijn hoofd, maar dit is anders. Het zijn korte stukjes die continu in een loop herhalen. Ook als ik een korte gedachte heb of een zinnetje of riedeltje hoor blijft deze zich herhalen. Continu…

      Ik heb dit vorig jaar in het begin van mijn burn-out maanden heel extreem gehad. Van de zomer was het heel veel minder en soms zelfs weg. Nu is het weer in alle hevigheid terug en ik snap niet waarom. Ik probeer er mee te zijn maar vind dit echt een van de moeilijkste klachten 😢
      Ik wil niet meer terug naar vorig jaar maar heb echt er gevoel dat ik weer terugval. En dat terwijl ik juist zo goed op weg was.

      RD
    • Jee wat herkenbaar RD, precies hetzelfde hier. Tijdje was het zo goed als weg maar nu weer terug, wordt er knettergek van. Zelf gooi ik het erop dat er dan toch ergens een paar dingen zijn die het triggeren, ben ook weer een beetje duizelig. Sterkte je bent niet alleen.

      Anoniem
    • Oh ik ben ook weer wat duizelig terwijl ik dat ook niet meer was. Fijn de herkenning 🙏🏻 dat is helpend. Naar ook voor jou!
      Hoop dat het voor jou ook wat helpt dat je weet dat je niet alleen bent…

      RD
    • Ik heb precies dit en heb er ook slapeloosheid door ontwikkeld. Alsof ik balanceer tussen wakker zijn en in slaap komen en een continue loop van beelden of geluiden maar door blijven racen. Soms denk je echt dat je gek wordt. Vind het bizar dat dit bij een burnout kan horen. Zelf ook al langer dan een jaar geleden uitgevallen en kom er maar niet uit. Telkens als ik me weer een soort van goed voel klap ik na 2 weken weer terug. Veel sterkte

      Anoniem
    • Herkenbaar. Nu ook weer een fase met die onrustige gedachten en ook liedjes die zich steeds herhalen. Al meer dan 2 jaar onderweg. Soms wat betere weken maar ook nog steeds val ik dan weer terug, moedeloos word je ervan

      Anoniem
    • Het is bizar. Heb jij ook dat je je ongeveer 1/1.5 week soms oké voelt en denkt dat je op het goede pad bent, om vervolgens jezelf weer voelen afglijden en de klachten als slapeloosheid, angst en stress weer terugkomen? Lijkt een soort strijd die niet te winnen is

      Anoniem
    • Jep precies dat heb ik. Op die goede momenten denk ik yes eindelijk gaat het de goede kant op en kom ik hier eindelijk uit. Heb nu weer paar slechte weken met onrust angst slecht slapen overprikkeling. En heb ook nu griep te pakken. Dus voel me erg ellendig, terwijl ik een paar weken geleden echt weer wat kon genieten

      Anoniem
    • Toevoeging: ik ben ergens blij dat anderen hetzelfde hebben. Soms ga je echt aan jezelf twijfelen en denk he wat doe ik in hemelsnaam verkeerd, ik hou het zelf in stand, ik word nooit meer beter etc etc

      Anoniem
    • Ik zit echt precies in hetzelfde schuitje. 2 weken geleden dacht ik oprecht weer na om te solliciteren en stond ik op 2 verjaardagen in één week. Deze week is de supermarkt alweer ver. Ik voel echt je pijn en je strijd, en deel het gevoel dat het ergens fijn is dat andere het ook hebben - ook al gun ik dit echt niemand.

      Anoniem
    • Hoi!
      Hier net hetzelfde, mijn hoofd staat niet stil bij het willen rusten, beelden en wat liedjes komen ineens op waardoor ik uren lang probeer in slaap te vallen.
      Ik had dit eerst niet, ik kon gewoon echt goed slapen en doorslapen. Na eergisteren fel door de bocht gegaan met alcohol en vrienden omdat ik weer was opgeknapt, ik dacht oké ik voel mij beter! Maar helaas een nog ergere terugval. 2 nachten al aan het vechten om te kunnen slapen, yoga nidra ontspannen lukt zelfs niet. Mijn gedachten nemen alles over. Vind het echt verschrikkelijk gewoon.
      Hopelijk is dit een fase en gaat dit weer voorbij!
      Groeten en veel liefs

      Corne
    • @Corne, Als ik alcohol drink is dat ook 100x erger. Ik ben er dan ook volledig mee gestopt sinds 1.5 maand. de laatste keer dat ik dronk sliep ik zo raar en werd er zelfs angstig van.
      Met een paar biertjes op denk ik altijd dat ik er weer ben en zijn mijn klachten weg, en als de kater hit ben je volledig terug bij af. Ik ben midden 20 en naar de kroeg gaan was altijd mijn favoriete weekendactiviteit. Het is echt bijzonder pijnlijk dat het niet kan. Ik weet niet hoe oud je bent, maar mijn tip is om voor nu echt te stoppen met drinken, het maakt je slechte dagen nog slechter. Al weet ik hoe moeilijk het is. Ik ben nu bij vrienden continu degene die niet drinkt, maar verjaardagen zijn zo wel mogelijk en de angstgevoelens zijn minder. Succes

      Anoniem
    • Hey, fijn dat je even terug reageert. Dank je wel.
      Ja ik weet nu heel goed dat ik moet stoppen met uitgaan en drinken want dit is de heftigste terugval ooit. Want ik drink elke dag 2 wijnen waar ik wel mee om kan. Ik sliep als een roos, dat dempt mijn gedachten natuurlijk. Maar nu is iets heel anders..ik ben echt door het lint gegaan, sterke drank en op de bank bij mn vriend in slaap gevallen. Heel slecht geslapen en naar huis gegaan. Sindsdien ben ik nog erger. Ik val niet in slaap, vol adrenaline. Hoofd blijft op hol gaan en ik vind geen rust.
      Ik heb hier thuis al een maand escitolepram liggen, maar ik durf het niet te nemen omdat ik ben ben dat de bijwerkingen erger worden enzo.
      Echt ongeloofelijk waar ik in zit.
      Eigenschuld, hopelijk vind ik weer mijn rust.
      En jij natuurlijk ook.
      Groetjes.

      Corne
    • Ik ben trouwens 43 jaar.

      Anoniem
    • Mijn excuses als ik het vraag maar ik stel mij echt de vraag af als het al deze gekke symptomen door de vaccinatie komen. Zijn er die hier gevaccineerd zijn?
      Want je hebt burn out, maar je kan dus ook een zenuwstelsel aandoening gekregen hebben.
      Ik vind die verschillen wel groot. Want als ik kijk naar burn out klachten voor jaar 2020 zie ik dat het toch wel verschillen hebben van klachten. Er is wel een vermoeidheid en uitputting maar, klachten wat mensen hebben tegenwoordig vind ik toch wel enger. Alsof het hoofd echt donker en moe blijft.
      Ik heb een kleine burn out of paniekaanvallen gehad in 2019, maar ik knapte wel op, er zat genezingsgraad in. Maar nu geeft dit toch een heel andere gevoel, soms lijkt het op een vergiftiging, ik heb een zware COVID gehad in 2021 die 10 dagen duurde, ik had een depressie ervan in mijn hoofd. Ik ben herstelt na wat sporten en gewoon positief blijven gaan. En deze Burn out voelt juist hetzelfde aan. En zelfs ook het gevoel van COVID te hebben.
      Die vermoeidheid, opstaan en geen kracht hebben.
      Dus ik vind dat er een link is met vaccinatie schade.
      Ik heb deze zomer diarree gehad die niet te voorspellen is, enorme water diarree waar ik nog last van over houd. Dit zijn dingen wat een normaal iemand nooit zou krijgen. Ineens is mijn glucose te hoog. Ik sport enorm veel, ik let overdreven op mijn voeding.
      Dus ik kan niet anders zeggen dat er link is met die vaccinaties. Daarom had ik de vraag als hier mensen gevaccineerd zijn om mij toch ergens een last van mijn schouders te geven.
      Groetjes

      Corne
    • Alle reacties weergeven...
    • Nu nog even om erop terug te komen.
      Ik heb onderzoeken gedaan..
      Darm endoscopie
      Bloedafname dokter
      Bloedafname reumatoloog.
      Alles oké, behalve glucose te hoog/ pre diabetes.
      In 3 maanden tijd.

      Corne
    • Reacties verbergen...

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • Wanhoop

    Hi, vandaag even een dag met totale wanhoop. Nu 9 maanden thuis een burn-out. Eerst best wat stappen gemaakt qua energie, maar 1,5 maand weer naar beneden gedonderd omdat ik nog niet genoeg naar mijn lijf luisterde. Hier weer veel van geleerd. Rust nu regelmatig, zoek de grens veel minder op. Zeg sneller af etc. Alleen heb ik het idee dat elke week mijn belastbaarheid minder wordt. Gisteren 1 op 1 met een vriendin afgesproken, dit ging paar weken geleden gewoon. Nu vandaag echt zo moe. En dit gaat nu steeds zo met dingen die ik hiervoor kon, lijkt steeds minder te worden.
    Ik word er wanhopig van en snap het ook gewoon niet.
    Ben benieuwd of anderen dit herkennen.
    Groet Anniek
    Anniek
    Anniek 1 3
    • Hoi Anniek,

      Dit hoort echt bij herstel van een burn out. Wanneer je pas echt rust gaat nemen, ga je vaak eerst achteruit, om vervolgens weer vooruit te komen. Geloof ik heb het dit ooo meegemaakt. Uitgevallen > 2,5 maand later weer gaan werken > 2 weken gewerkt > nog harder in de ravijn gevallen > ging steeds water beter > 6 maanden na uitval echt de onderkant van ravijn gezien > langzaam ging het stap voor stap wat beter.

      Maar ik herken dat: eerst gingen afspraken best redelijk en opeens kon ik met moeite 1,5 uur met mensen doorbrengen.

      Het wordt beter!!! Sterkte, Anniek!

      VK
    • Eens met reactie hierboven, heb t zelf ook zo ervaren, maar als je dagelijks achteruit gaat bestaat de kans dat je structureel over je grens gaat. Misschien kan je nog bijsturen als je heel rigoureus bent: niet meer afspreken, op 60% van je kunnen functioneren, rust nemen, mediteren, naar je lichaam luisteren.

      Anoniem
    • Alle reacties weergeven...
    • Hoi Anniek, wat vervelend voor je!! Ik leef met je mee. Herken je verhaal. Het gaat echt goedkomen. Langzaam aan. Extreem weinig doen. Hou je taai en houd hoop!

      Liefs Pien
    • Reacties verbergen...

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • Hoe je dag doorkomen?

    Ik zit nu 7 maanden thuis met ontregeld zenuwstelsel/burn-out...ik probeer te vertragen maar de muren komen thuis op me af. Ik ben medicatie aan het afbouwen omdat mijn geloof erin verdwenen is...momenteel neem ik nog 7,5 mg Mirtazapine en 3 keer 0.25 mg Xanax...stilzitten maakt me zowat gek, in de zetel of bed gaan liggen lukt me niet...altijd vluchten is toch ook niet goed denk ik...ik probeer elke dag wel te gaan wandelen met mijn hond en wat klusjes te doen thuis maar aangezien ik heel vroeg wakker ben is voor 7u al veel gedaan.
    Hoe komen jullie je dag door?
    Steven
    Steven 1 14
    • Ik lees mee. Voor mij herkenbaar. Overigens is het in jouw geval waarschijnlijk van het afbouwen.

      Ik borduur en puzzel en nog wat meer dingen, maar kon me er vandaag echt niet toe zetten. Soms voelt als volledig zinloos.

      Vera
    • Hallo Steven,

      Mag ik vragen welke dosis Mirtazapine jij maximaal gebruikt hebt? En als ik het zo lees zijn jouw ervaringen niet al te positief?

      C.
    • Dag C, ik nam eerst 15 mg. Dan naar 30 mg...heb ik een hele tijd genomen. Sinds 3 maanden terug naar 15 mg en nu 7.5 mg...probeer hier mee te stoppen maar niet simpel. Alsook de xanax die eerst ter ondersteuning diende om nevenwerkingen van andere medicatie te onderdrukken. Maar nu zit ik daar wat aan vast...ik heb mijn geloof er wat in kwijtgespeeld in die chemische pilletjes...voelde me meer een proefkonijn.. .zou meer op lichaamswerk willen inzetten...met de Mirtazapine sliep ik wel wat beter maar niet lang genoeg.4 a 5 u.bals is dat beter dan niet.

      Steven
    • Hallo, Steven,

      Ook ik gebruik al vrije lange tijd lorazepam, ik weet dat het geen oplossing is voor mijn burn-out, maar het maakt de dagen wel een stuk draaglijker.

      Maar jij hebt dus totaal geen positief effect ervaren door de hogere doses Mirtazapine?

      C.
    • Dag C, de 30 was te hoog (psychiater). Mijn nieuwe huisarts vond dit ook. Hij start met 7.5 eventueel te verhogen naar 15...let wel 7.5 is qua werking meer dan de helft van 15 mg...ik zou sowiezo met 7.5 mg starten als je dit zou nemen...
      In mijn geval hebben ze het laatste half jaar me zoveel verschillende dingen gegeven...alleen van de Mirtazapine en de xanax heb ik iets gevoeld...met de nodige nevenwerkingen...van de rest had ik alleen meer last van nevenwerkingen zoals de Sertraline...
      Ik heb het gevoel dat ze maar wat op doen...dus probeer ik met alles te stoppen....nu ademwerk, fascia,...

      Steven
    • - mediteren
      - korte wandelingen
      - kleuren
      - luisterboeken
      - serie kijken
      - koken/ bakken
      Maar ook ik word beetje gek van het ‘niks’ doen. Een periode ging het ontspannen erg goed en had ik een gevoel van berusting. Inmiddels merk ik dat alle kleine dingen waar ik blij van werd in het leven ook verdwijnen…

      Anniek
    • Ik vraag me af of dit komt omdat je vooruit gaat en behoefte hebt aan meer activiteiten. Ik vind het bijvoorbeeld nu ook fijn om even te poetsen. ;)

      Vera
    • Dag Vera, ik heb niet het gevoel dat ik vooruit ga... ik ben vooral heel moe maar stilzitten, of wat rusten lukt me zo slecht of niet...Het feit dat ik thuis alleen zit, en ik daar niet goed tegen kan helpt niet echt. Maar ergens denk ik wel dat dit nodig voor mijn lichaam en geest alleen lukt het me niet. Ik word gewoon gek als ik even in de stilte in de zetel ga liggen...mijn stressysteem staat gewoon te hoog.

      Steven
    • Ik ben graag bezig met mijn plantjes. Binnen of buiten. Beetje stekken. Water geven. Dode takjes er uit halen. Snoeien. Verpotten.
      Ik word er niet moe van omdat het geen zwaar werk is, maar ben wel lekker bezig.
      En ik vind het heel leuk dat ik alle binnenplanten heb kunnen stekken. Zodoende heb ik onderhand een huis vol plantjes. Het houdt je bezig ;)

      Liefs Pien
    • Even on-topic, zeer herkenbaar trouwens, vooral nu in de wintermaanden heb ik ook zeer veel moeite de dag door te komen. Rusten voelt niet prettig, maar raak als ik wel wat ga doen binnen een half uur overprikkeld en vermoeid.

      Ik doe af en toe wat yoga, Qigong, huishouden, podcast, darten, Zweedse puzzel en ga elke dag even een uurtje bij mijn moeder eten rond lunchtijd, dat breekt in elk geval de dag eventjes….

      Ik ben blij als het weer voorjaar en zomer is, zodat ik rustig ergens in de natuur kan gaan zitten of liggen…..

      C.
    • Ik denk dat er veel verschil is als je nog in een relatie zit of niet. Bij mij ligt de oorzaak van mijn burn-out ook bij mijn scheiding. Heeft er serieus op ingehakt maar blijven doorgaan. Ik heb ook zeer veel moeite om in de stilte te zitten nu. Ik ben leerkracht en voor een klas staan lukt me momenteel ook niet meer. Alleen thuis zitten is het ook niet... Maar je kan niet altijd wegvluchten. En idd, in de zomer ga je op je terras zitten, ga je wat meer weg... Maar nu, pffff. Maar allee, positief denken zeker:-)

      Anoniem
    • Hey Steven,

      Wat naar! Dat is echt de rotste fase van de burnout. Het klinkt alsof je nog volop op je sympatische zenuwstelsel functioneert. Helaas schakelt die niet naar het parasympatische, waarin je langzaam kan gaan herstellen, als je maar dingen blijft doen. Je lijf schreeuwt letterlijk dat het op is. Mij heeft het geholpen of echt terug naar nul te gaan. Hieronder wat ik toen deed.

      - OR methode: 2h uit bed en dan weer een uur op bed helemaal prikkelarm. Dat uur kan ook korter maar dat was wat ik nodig had om van de hoofdpijn af te komen. Hierdoor was mijn dag verdeeld in 5 blokken.
      - eerste blok: uit bed, klaar maken voor de dag, ontbijten, bodyscan en klein rondje wandelen (~5-10min).
      - tweede blok: lunch, naar buiten kijken met kopje thee, op appjes reageren, beetje kleuren (max. 15min).
      - derde blok: langer wandelen (max. 30min), weer een kopje thee en naar buiten kijken en soms iets van haken.
      - vierde blok: mijn vriend komt thuis van werk, praten hoe de dag was, samen eten en daarna weer alleen op de bank.
      - vijfde blok: yoga nidra, klein rondje wandelen (~5-10min), schrijven en daarna langzaam klaar maken voor bed.

      Ik gebruikte mijn telefoon pas na 12h en heb sociale media geblokkeerd (en dit forum en chatgpt toen ook). Ik keek ook geen TV.
      Ik heb af en toe met een vriend(in) of mijn ouders gebeld (max. 15min) en alleen op de momenten dat ik mij goed voelde. Verder had ik het geluk dat mijn vriend het huishouden op zich nam. Dus ik hoefde ook niet te koken, boodschappen doen, schoonmaken etc.

      Daarnaast heb ik heel veel gehad aan een psychosomatische fysiotherapeut, psycholoog en aanschaf van een somnox.

      Hopelijk heb je er wat aan! Succes!

      M
    • Jezus zwaar man . Het is een hel. Ik heb echt met je te doen. Ik herken de pijn. Ik heb ook Xanax en anti dep gebruikt. Maar werd er nog zieker van. Wat kan een mense lichaam zichzelf enorm tegenwerken. Wat een mislukking van moeder natuur. Dat zo een nachtmerrie mogelijk is.

      Fred
    • Alle reacties weergeven...
    • Op bed gaan liggen en rusten was voor mij het tegenovergestelde van vluchten.

      Vero
    • Reacties verbergen...

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • Hobby

    Hi

    Mijn hoofdklachten zijn gespannen spieren in de bovenrug/borst 1 kant. Nu als ik gans de dag in de zetel lig en helemaal niets doe dan heb ik er weinig last van. Maar dit hou ik natuurlijk niet vol. Als ik een hobby uitoefen zoals wat bezighouden op de computer dan krijg ik wel deze spierspanning door die prikkels.

    wat doe ik nou best, helemaal niets of toch dingen die ik graag doe maar daarbij wat spierpijn krijg?
    Dee
    Dee 1 6
    • Misschien kun je wat vinden tussen de antwoorden van verhaal 2685? Ik zal ‘m even omhoog gooien

      Anoniem
    • bedankt voor je hulp. Mjin vraag is, mag je je hobby uitoefenen ook als je burn out klachten ervaart tijdens? ik kan gerust wel de spierpijn aanvaarden, maar vroeg me af of ik het herstel hierdoor belemmer.

      Anoniem
    • Misschien kan je een hobby vinden dat je minder prikkels geeft? Bij mij ging gamen in het begin ook niet, dus door wat dingen te proberen kwam ik op tekenen en lego uit om te doen. Het is denk ik het beste om zo min mogelijk klachten te ervaren tijdens een hobby.

      PG
    • Vooral niet hoeven na nadenken merk ik, maar wel gefocust genoeg zodat je gedachten niet een chaos zijn.

      Tom
    • Aandacht voor het lichaam terwijl je dingen doet? Dus aan computer maar om de 10 minuten ademhalingsoefening en ondertussen checken of spieren zich opspannen en ze dan bewust ontspannen of stoppen met ativiteit? Zo deed ik het...

      Vero
    • Alle reacties weergeven...
    • Afwisseling g tussen rust en actief zijn! Dat moet je zenuwstelsel weer leren namelijk. Dus regelmatig tussendoor even een kwartiertje prikkelvrij liggen. Zet er een wekker gelijk, dat helpt!

      Ax
    • Reacties verbergen...

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • Meer ondersteuning nodig? Therapie bij burnout →
  • Tinnitus

    Hi iedereen,

    Ik heb sinds 6 jaar pulsatiele tinnitus (ik was 19 toen het begon). Ik hoor mijn hartslag in mijn rechteroor als een soort “woosh”. Na een doorverwijzing naar de KNO, krijg ik nu een MRI om te kijken naar mogelijke oorzaken.

    Mijn hoofd kan sinds de burn-out gewoon niet zo goed relativeren. Ik ben al 10 stappen verder: wat als de MRI niks laat zien en er wel een gevaarlijke oorzaak blijkt te zitten?

    Ik lees over allerlei extra onderzoeken die dan nog mogelijk zijn, maar ja, dat is allemaal zeldzaam en je moet niet alles in het leven onder controle willen houden. Dat vind ik moeilijk loslaten. Bovendien is stap 1 wachten op de MRI, dus eigenlijk hoef ik me verder nog niet bezig te houden 😅

    Ik word helemaal gek van mijn angsten en controlebehoefte. Hopelijk heeft iemand bemoedigende woorden of herkenning 🥰
    Eli
    Eli 1 13
    • Hoi Elli

      Ik herken het ook…stel dat,en wat als….
      Bij mij is, lijkt het wel hypochondrie,zie overal tegenop.
      Als ik een controle krijg….pff ..zie ik er ook zo tegenop…je bent niet alleen 🤔

      Lijkt me best vervelend ook je hartslag in je oor te horen.hopen maar dat je snel de mri krijgt🙏 💪🏼

      An.
    • Is gewoon spierspanning van nek, hals en schedel. Heb er ook nog last van.

      N
    • @An Precies dat… controle willen hebben… Bah! Ik herken mezelf ook wel in die hyperchondrie, terwijl ik dat eerder helemaal niet had. Hoop vooral dat het niet m’n hele leven blijft, die controlebehoefte en angst, want ik ben nog jong haha 🙈

      @N O wow herken jij het ook? Heb je het ook in 1 oor? En ook je hartslag? Vooral dat asymmetrische baart me zorgen, omdat dat “bekend” staat als iets dat je moet laten checken op allemaal enge oorzaken 😥 Wat rot dat je het ook hebt 💔

      Eli
    • hypochondrie*

      Eli
    • @Eli. Ja, met name rechts. Daar zit bij mij de meeste spanning. Met name kaak, schedel, nek en hals. Als ik op de juiste spieren druk in m'n hals, dan kan ik m'n rechteroor zelf ook laten "whooshen", haha. Het feit dat je dit hoort komt door de druk van die spieren en dat hoor je in je oor. Zwaarste deel van m'n burnout had ik dit continu, nu alleen bij inspanning met name.

      N
    • Soms wil kaakfysio helpen. Proberen waard iig.

      Burnie
    • @N ooo dat wist ik helemaal niet! Dat je ook eenzijdig last kan hebben door spierspanning. Over het algemeen zijn de meeste klachten bij mij wel spiegelend (rechts en links), behalve dit dus. Omdat ik het al zo lang eenzijdig heb en omdat het continu aanwezig is wordt het nu gecheckt. Maar vind het zo fijn om te horen dat het word herkend door jou

      Juist omdat ik het al zo lang heb (al ver voor de burn-out), hoop ik dat er een einde komt 😥

      @Burnie bedankt voor die tip!!

      Eli
    • Ik hen ook pulserende tinitus, eigenlijk al heel lang maar ik hoor het nu beter. Ik heb triggerpoint massage laten doen en merk wel verbetering. Vanuit je nek / kaken / schouders kan de spierspanning allemaal met elkaar in verbinding staan.

      A.
    • @eli. Eerder ook beide kanten hoor! Links lijkt nu wel over te zijn. Mogelijk dat het door jouw burn-out nu erger wordt en met name aan één kant door de spierspanning. Komt vast goed!

      N
    • @A wat fijn dat zo’n massage heeft geholpen! Bedankt voor de tip

      @N Oooo joh eerst aan beide kanten. De KNO arts zei tegen mij dat beide oren meestal niks gevaarlijks is. Één oor & jarenlange aanwezigheid zouden een alarm-iets kunnen zijn. Maar misschien is het alsnog spierspanning! Dat zou best kunnen hoop ik 😊 Het komt vast goed ja 🙈❤️

      Eli
    • Hoi Eli, ik heb het ook. Geen zorgen. Gaat over, is van de burn-out. Echt waar.

      Liefs Pien
    • Wat fijn (ook weer niet, maar jullie snappen het), dat jullie het herkennen

      Het is al zo lang gaande en ik maak mezelf gewoon helemaal gek. Ik weet dat ik die MRI gewoon moet afwachten… Ik weet ook dat de burn-out de pulserende tinnitus erger maakt, ongeacht wat de initiële oorzaak nou is en of die wel/niet ernstig is.

      Maar ja… dat is allemaal weten… Het liefst wil ik op een papiertje alle zekerheid krijgen dat mijn lichaam gezond is en dat ik me nooit meer zorgen hoef te maken en dat ik gewoon oud ga worden. Maar die mate van zekerheid bestaat eigenlijk helemaal niet, want het gehele leven is niet te voorspellen. Ik mag erop vertrouwen dat het goed komt, maar vind dat moeilijk

      Ben dankbaar voor jullie berichtjes ❤️

      Eli
    • Alle reacties weergeven...
    • Hi,

      Ik wilde even melden dat de MRI is geweest! Er is niks gevonden, dus we vervolgen de weg nu met een CT scan van het hoofd. Ik mag ook kiezen voor een DSA, maar dat komt met een infarct-risico van 1-2% (dat vind ik hoog, dus durf ik niet). Ik vind het allemaal maar spannend, brrrrr

      De arts vertelde dat ze eigenlijk nooit zulke jonge mensen zien met deze specifieke vorm van tinnitus en dat maakt me dan nog angstiger. Ik hoop dat ik in de toekomst wat minder bang ben ❤️ Die burn-out maakt alles enger en spannender

      Liefs

      Eli
    • Reacties verbergen...

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • Opeens was daar de “crash”

    Hi iedereen,

    Mijn verhaal is lang en begon op 22 september dit jaar. Die bewuste maandag avond voelden ik me gekkig, toen ik naar bed ging kreeg ik tintelingen over beide armen en in lippen en op de borst, uiteindelijk werd ik zo ongerust dat ik 112 heb gebeld. Bij ons thuis zei de broeder waarschijnlijk hyperventilatie maar mijn hartslag ging soms naar 100 waardoor ik mee ging naar SEH. Alles onderzocht en meerdere hartfilmpjes gemaakt maar alles was “goed”.
    Eenmaal thuis dacht ik even goed slapen en dan is alles weer normaal.. dit was dus absoluut niet zo. De volgende dag merkte ik dat ik me erg slecht voelden. Iets wat ik niet kon plaatsen. Er kwam ook onrust op en behoefte aan hulp. Ik belde de huisarts en kreeg daar te horen hyperventilatie en stress. Maar ik begreep maar niet waarom ik me dan zo slecht voelden. De dagen erna waren mijn nachten opgebroken en had ik last van diaree en overgeven. Eetlust had ik niet en voelden me erg slecht. Ondertussen kwamen er meer lichamelijke sensaties op. Warmte vanaf mijn rug richting armen, tintelingen overal en een gevoel van onrust en totaal niet mezelf zijn. Na 1 week voelden ik dusdanig interne onrust en vanaf toen kwamen er emotionele ontladingen, huilbuien, schreeuwen in kussens en gooien met kussen en huilen, heel veel huilen. Dat luchtten even op maar werd al snel opgevolgd door de volgende “bui” en elke keer na de bui zakte alles, ook de lichamelijke sensaties. Maar kwamen later weer terug. In die periode kon ik weer wat meer eten maar dit smaakte me nog niet zoals “voorheen” ook waren en in die emotionele momenten thema’s die eraan verbonden waren, zoals goed genoeg zijn en controle etc. Uiteindelijk merkte ik dat als er lichamelijke sensaties kwamen ik hier goed mee om kon gaan en rustig kon blijven. Wel was ik veel moe en nam dan ook rust. Langzaamaan leek het weer wat beter te gaan tegen halverwege/ eind oktober. Ik kon weer eten, slapen ging beter maar vooral ik kon weer functioneren. Tot begin november. De nachten werden weer opgebroken en de dromen die ik had waren erg vaag van betekenis. Tot maandag 10 nov, ik trok me even terug en toen kwam er een soort adrenaline golf over me heen en moest direct overgeven en ook weer diaree. Toen dacht ik “o nee, wat nu weer”. De dag later naar de huisarts ivm slapen en slaapmedicatie gekregen. Diezelfde dag aan het einde van de dag merkte ik een onrust opkomen. Warmte wat vanuit de buik omhoog bewoog richting borst en armen en dit sloeg uiteindelijk door naar een soort paniek. Een extreme ik heb hulp nodig vraag en een nog sterkere ik trek dit niet meer. Die verdere week verliep dit zo en heb ik meerdere keren de HAP en huisarts gebeld. Eind die week kwamen er weer emotionele ontladingen uit, ditmaal over “kind thema’s”. Zoals bescherming, veiligheid, geloofd en gezien worden. Dat voelde als een enorme opluchting en bevrijding. De lichamelijke sensaties waren en nog mild maar die kon ik ook nu weer “opvangen”. Er kwamen momenten dat ik me erg loom voelden en even een soort rust had. Dit gaf me hoop. Ik leek ook weer even wat meer energie te hebben en me meer mezelf te voelen. Toen kwam er een soort gloeiende warmte op mijn lijf, gezicht en benen. En voelde me een soort griepig maar zonder griep. Ook kwamen er momenten dat ik weer moest overgeven. Dat luchtten dan even op en daarna kon ik een beetje eten. Vanaf 10 nov merk ik dat mijn hoofd ook erg druk is, er vanaf zondag soms woorden opkomen zoals, dood. En niet dat ik dat wil maar het komt gewoon op. Nu vanaf zondag merk ik dat ik me niet mezelf voel. Mijn borst lijkt op slot qua gevoel en schouders zijn gespannen. Mijn hoofd is erg druk en ik ben er wel maar ben afwezig. Alsof ik ergens op de achtergrond ben zeg maar. Weinig focus en bijvoorbeeld autorijden ben ik erg afwezig en in mijn hoofd. Nu nog steeds is de ontlasting erg vreemd en heb ik momenten dat ik opeens moet overgeven. Soms lukt eten wel maar het gaat niet van harte. Waar ik eerst een soort hoop kreeg nadat ik de rust momenten voelden na de emotionele ontladingen lijk ik nu een soort vast te zitten. Ik ben op, moe, uitgeput. Van dit proces. Het is niet zo dat ik moe ben en wil slapen maar mijn lichaam en hoofd zijn op.

    Herkennen jullie dit? En wat helpt jullie? Merk nu dat ik maar blijf zoeken naar verlichting.

    Hopelijk hoor ik iets van iemand hierover. Enorm bedankt voor het lezen van mijn verhaal tot zover!

    Liefs Lorr
    Lorr
    Lorr 1 5
    • Dit hoort er allemaal bij! Accepteren en vooral proberen niet te druk te maken over de klachten. Geef je over en doe de eerste tijd echt helemaal niets.

      N
    • Die lichamelijke spanning en dan kotsen heb ik ook gehad, de huisarts zei dag dit een paniek aanval was

      Anoniem
    • Die lichamelijke spanning en dan kotsen heb ik ook gehad, de huisarts zei dag dit een paniek aanval was

      Anoniem
    • Dat eraan overgeven is zo ontzettend moeilijk. Soms lukt dat al wel maar soms ook niet. Het voelt nu gewoon als te veel van alles tegelijk zeg maar. Merk dat ik veel blijf “zoeken”.

      Heb jij je kunnen overgeven? En wat hielp voor jou daarin?

      Lorr
    • Alle reacties weergeven...
    • Hoe mooi hoe vlug jij in deze fase van het proces zit! Daar heb ik veel langer over gedaan. Zeker herkenbaar! Ook het gevoel dat als er een minimum van energie is, mijn lichaam dit onmiddellijk weer steekt in het mentale proces tot ook ik dacht dat ik dit proces niet ging blijven trekken. Blijven toegeven, je hele wezen probeert te genezen, leg het niets in de weg en rust als je kan...

      Vero
    • Reacties verbergen...

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • Hoe rusten jullie?

    Hallo, lotgenoten,

    Ik vroeg me af hoe jullie je rustmomenten precies invullen.
    Ik ben zelf circa 30 minuten belastbaar en moet daarna steeds weer circa 45 minuten rusten om mijn systeem tot rust te brengen. Ik wil echter vermijden dat ik overdag‘s op bed ga liggen, dus dan ga ik vaak maar op de bank liggen of op mijn yogamat.

    Ik merk dat helaas ook als ik aan het rusten ben dat ik erg snel weer aan het piekeren sla, dus ik vroeg mij af hoe jullie je rustmomenten invullen?

    Toch met een licht muziekje of makkelijke podcast of iets dergelijks? Of moet je je hoofd gewoon volledige rust gunnen, ook al betekent dit dat je soms wel wat aan het piekeren slaat?

    Alvast bedankt voor jullie inzichten en sterkte allemaal!
    C.
    C. 1 7
    • Ik gebruik de app insight timer veel. Hier zijn veel fijne meditaties en yoga nidra. Dat helpt mij erg om niet in de molen van mijn gedachten te belanden.

      Lottw
    • Ik label mijn gedachten altijd wat heel goed werkt

      Anoniem
    • Luister boeken of podcast

      Anoniem
    • Mij helpt het 's middags minimaal 1,5, soms 2 uur in 'absolute' stilte in bed te liggen. Mijn gewone kleding trek ik uit en ik heb, afhankelijk van het weer, de juiste nachtkleding aan. De verduisterende gordijnen gaan dicht. Ik doe eerst een mindfulnessoefening. Zo kan ik me ontspannen. Soms val ik in slaap, soms ook niet. 's Avonds val ik (redelijk) goed in slaap.

      Wieneke
    • Yoga Nidra van Ally Bootroyd (YouTube). Heeel fijn

      M.
    • Yoga nidra, she breath (YouTube), progressieve relaxatie, yin yoga

      Sophie
    • Alle reacties weergeven...
    • Piekergedachten laten zijn maar gedempt, op de achtergrond, ondertussen steeds teruggaan met je aandacht naar lichamelijke gewaarwordingen. Brengt evenwicht tussen denken en voelen. Goede podcastreeks is de zonnekoning van Johan op de Beeck. Is geschiedkundig en heel mooi,zit (mij) minder dicht op de huid dan hedendaagse babbels van actieve mensen.

      Vero
    • Reacties verbergen...

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • Uitslapen

    Hi, ik slaap erg wisselend. Ene dag best oke, andere dag heel vaak onderbroken. Ik ga om 22 uur naar bed en slaap denk ik wel rond 23 uur meestal. Omdat veel slaapadviezen zijn dat je ook niet te lang moet slapen 'snachts ben ik om 7.30 uur een wekker gaan zetten. Op deze manier probeer ik ook wat structuur vast te houden. Alleen heb ik echt enorm veel moeite om dan mijn bed uit te komen en blijf ik vaak nog 30 tot 60 minuten liggen. Ook voor mijn brun out had ik altijd wel moeite mijn bed uit te komen. Alleen twijfel ik nu of dit misschien nu ook nog impact kan hebben op mijn slaapkwaliteit. Of moet ik er nu gewoon maar aan toegeven om mijn lijf zo veel mogelijk tot rust te laten komen? Ik kan hier online nog niet echt goede informatie over vinden bij een burn-out...
    Ben benieuwd of er iemand is die iets meer kennis hierover heeft, of weet waar ik dat kan vinden.
    Charlotte
    Charlotte 1 3
    • En dat ik natuurlijk nu vrijwel niks heb om mijn bed uit te komen, behalve weer een lamlendige dag doorkomen helpt ook niet echt....

      Anoniem
    • Hoi Charlotte, ik zou gewoon je lichaam alle slaap geven die t nodig hebt. Ik heb destijds het boek ‘de burn out reset’ als leidraad gebruikt. Zij zeggen tot ongeveer 0900 uur lekker slapen en dan wel opstaan. Succes!

      RG
    • Alle reacties weergeven...
    • Ik zou is kijken hoelang je slaapt als je geen wekker zet. Als dat voor 10en is is het toch prima? Pak alle slaap die je pakken kan. Ik ga ook om 22:00 naar bed en slaap tussen 23:00-00:00 wel. Ik ben vaak tussen 8:00-9:00 wakker en zet zelden een wekker. Dat is dus best lang, maar ik heb t blijkbaar nodig. Je hebt al een goed ritme door om dezelfde tijd naar bed te gaan, dat lijkt me voldoende, zolang je niet om 12:00 nog in je nest ligt is het toch prima.

      Anoniem
    • Reacties verbergen...

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • Hartoverslagen, wat helpt nu echt?

    Na veel onderzoeken heb ik gisteren te horen gekregen dat er hartoverslagen zijn geregistreerd, maar deze niet veroorzaakt worden door een hartritmestoornis. Daarmee ben ik natuurlijk erg blij! Nu weet ik ook dat het komt van inderdaad een burnout, angst en een overbelast zenuwstelsel.

    Maar wat helpt nu echt om het te kalmeren? Het gaat straks al 4 maanden zo en ik begin er wel zat van te worden. Wat heeft voor jullie geholpen?

    Ik hoop dat nu ik weet dat ik lichamelijk gezond ben de ergste stress er al af is. Sommige dagen ging al wat beter, maar met name in de avond neemt het toe. Maar ook wel dagen dat het de hele dag aanwezig is.
    A.
    A. 1 2
    • Idem hier, het komt en gaat en ik kan geen logisch verband of verklaring vinden. Ben ook zoekende naar een manier om ze te verminderen als het echt fel is maar voorlopig nog niet gevonden...

      Anoniem
    • Alle reacties weergeven...
    • Acceptatie… niet meer vechten. Het is er nu eenmaal. Ik snap dat je er zat van bent en het is ook heel frustrerend. Maar hoe harder jij je best doet om het weg te krijgen, des te sterker blijft het hangen. Je lichaam blijft dan namelijk in strijdmodus, onveilige modus, en dat houdt al je klachten in stand…

      Ax
    • Reacties verbergen...

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • Op zoek naar tips? Tips bij burnout →
  • Diepe slaap en slechte slaap

    Altijd als ik na een tijdje slecht slapen weer diep slaap word ik altijd helemaal uitgeput wakker, als ik slecht slaap voel ik me altijd best goed. Vind dat maar gek. zal wel iets van herstel slaap zijn wat dan zo uitputtend is.. Mensen die dit herkennen?
    T
    T 1 9
    • Ja, ik herken dit wel. Vreemd verschijnsel.

      Vera
    • Ja, ik herken dit. Vreemd fenomeen.

      Vera
    • Hoi T, ik herken dit ook. Gek hè… Snap daar ook niks van. En heb dan ook altijd flinke wallen na goed slapen.

      Kamillethee
    • @kamillethee dat heb ik dus ook haha, kijk dan altijd meteen in de spiegel en denk van jeetje wat zie ik weer uit. Toch ga ik er maar vanuit dit dit een soort herstel slaap is ofzoiets.

      T
    • He, ik denk dat is een soort van compensatoire stress is. Heb dit ook erg gehad; nu bijna niet meer

      Anoniem
    • Als je slecht slaapt compenseert je lichaam met extra stresshormonen om je op de been te houden, als je goed slaapt en echt rustig bent voel je pas hoe moe je bent. Je bent op de dagen dat je slecht slaapt óók heel moe, maar je voelt het niet of minder door de verhoogde stresshormonen.

      Dit is op grotere schaal ook hoe de burnout werkt bij veel mensen. Eerst heel gestresst, later pas heel moe (veel mensen denken dan hee ik kan wéér niks het lijkt wel een terugval, maar het is een nieuwe fase waarin je gewoon moet uitrusten van de chronische stress en roofbouw op je systeem) . Deze 2 fases kunnen ook beetje back and forth gaan. Het is Niet zo zwart wit allemaal.

      Anoniem
    • herkenbaar! is moeilijk uit te leggen aan je naasten. Je hebt goed geslapen, maar je voelt je eigenlijk niet beter, in tegendeel.

      Anoniem
    • Wow dit brengt mij ook weer op een inzicht in mijn eigen proces. Eindelijk lukt het me meer de ruimte te nemen in mijn herstel. Ik merk dat dit mij mentaal heel veel rust biedt en dat ik ook wel al iets beter slaap dan hiervoor. Maar inderdaad de nachten dat ik juist goed slaap, voel ik me zoooo leeg. Voelt heel tegenstrijdig dat ik voor mijn gevoel aan de ene kant een hele belangrijke stap heb gemaakt, maar dit fysiek tot nu toe bijna averechts lijkt te werken. Maar ik probeer er op te vertrouwen dat mijn lichaam uiteindelijk weet wat nodig is.....

      Anoniem
    • Alle reacties weergeven...
    • Ja its part of the process, anoniem!

      Anoniem
    • Reacties verbergen...

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • Ervaren van overprikkeling

    Goedemorgen beste leden,

    Ik lees hier vaak overprikkeling. Ik denk dat ik dit ook heb alleen ik ben benieuwd hoe jullie dit symptoom ervaren?

    Goedemorgen beste leden,

    Ik lees hier vaak overprikkeling. Ik denk dat ik dit ook heb alleen ik ben benieuwd hoe jullie dit symptoom ervaren?
    Four
    Four 1 28
    • Wat ik ervaar bij overprikkeling is spanning in m n borst. Ook krijg ik dan rugpijn tussen m.n schouderbladen en m n nek.

      Jacoba
    • Wat een goede vraag. Maakt mij even scherp. Wanneer ik over overprikkeling praat, bedoel ik alles wat ik letterlijk in mijn brein voel en wat er met mijn brein gebeurt dan, ook cognitief, en al mijn (overige) hoofdklachten. En dan komt de rest van mijn klachten er nog los bij. Goed om te weten dus, dat iedereen dit weer anders ervaart/invult. Ik moet dus duidelijker zijn qua uitleg klachtenpatronen. Eye-opener. Dankje!

      Anoniem
    • Wat ik hierboven trouwens bedoelde is dat ik al die klachten van mijn brein dan niet los benoemde naar de buitenwereld, omdat dat dan die overprikkeling voor mij was (het overprikkelde brein). En ik het dus onder de noemer overprikkeling plaatste voor mijzelf, wat voor een ander dus iets heel vaags is en het voor een buitenstaander niet duidelijk is. Eye-opener dus. En dat ik de boel dus door elkaar heb gehaald. Dat overprikkeld zijn een losstaand iets is en vervolgens dus klachten geeft?

      Anoniem
    • Ik ervaar het ook als overprikkeling in mijn brein en dan de klachten die daarbij komen zoals duizeligheid, wazig, afwezig en hersenmist. Lichamelijk ervaar ik niet veel klachten naast het moe zijn - wat ik overigens bijna altijd ben🤪

      Anoniem
    • Ik ervaar het als een soort tintelingen/prikkelingen in mn hoofd en dat de band tussen mn nek en schedel helemaal vast gaat zitten.

      M
    • Hoi,

      Bij mij gebeurd het vooral in drukke omgevingen, harde geluiden, veel verschillende geluiden. Of als ik een 'mindere' dag heb bij al heel weinig geluid. Het is alsof mijn hersenen dan niet meer de capaciteit of energie hebben om alle geluiden die binnenkomen te filteren. Alles komt ontzettend hard binnen. De klachten die ik dan kan voelen zijn een drukkend gevoel in mijn hoofd, een trekkend gevoel in mijn achterhoofd, hoofdpijn, duizeligheid, wazig, afwezig, hersenmist. Ook kan dat bij mij angst triggeren. Vooral als ik overprikkeld ben in een omgeving waar ik niet meteen weg zou kunnen zoals in de trein, bus, bij de kapper, in de wachtkamer bij de huisarts of ziekenhuis. Ik heb oortjes van loops gekocht en die helpen mij in sommige situaties enorm om de geluiden een beetje op afstand te houden, erg blij mee.

      Devin
    • Overprikkeling voor mij:
      - cognitief niet meer de dingen kunnen verwerken maar ook niet meer volgen wat er allemaal gebeurd
      - gevoelig voor geluid en geur maar ook licht zoals zonlicht
      - ik kan geen beslissingen meer maken
      - ik moet zomaar kokhalzen
      - mijn kaken en aangezicht doen pijn
      - hoofdpijn met name in de zijkanten van mijn hoofd
      - nekpijn
      - spierspanning in mijn lijf met name schouders, nek armen en rug
      - druk op de borst en prop in mijn keel

      Zo een beetje en dan kan ik vaak niet goed slapen, sta ik helemaal aan en op scherp.

      Kamillethee
    • Oja en net als Devin is overprikkeling helaas een trigger voor angst. Als een soort dominosteentje tikt het ook nog even de angst aan. …

      Kamillethee
    • Dus bij de meeste wel lichamelijk zowel cognitief. Ik persoonlijk meer cognitief

      Anoniem
    • Op mijn slechtst moest ik na 1 uur sociaal contact echt gaan liggen in een donkere kamer. Bij mij uitte het in hersenmist en derealisatie.


      Nu zit in een rare fase: ik voel heel zelden nog die overprikkeling, maar bij te veel doen krijg ik in de avond hartkloppingen en slaap ik onrustiger. Maar het is er ook weer niet altijd. Vreemd en lang proces dit.

      Anoniem
    • Hier ook tintelingen in voorhoofd en soort van overweldiging dat ik soms echt dan even alleen moet zijn zonder geluid en prikkels anders soort van gevoel door te draaien. De prikkels kan ik dan gewoon niet verdragen met mijn brein. Heel mijn lijf trekt vaak ook samen, met name borstkas, hart gaat sneller kloppen etc

      P
    • Hoi,

      Ik kom er achter dat ik het alleen maar over mijn fysieke symptomen heb gehad. Wat ik mentaal het meest aan mezelf merk als ik overprikkeld ben is dat ik angstig kan worden, heel snel geirriteerd of boos ben, dus veel sneller emotioneel kan worden.

      Devin
    • Derealisatie

      Anoniem
    • Is dit ook jullie nummer 1 klacht? Bij mij is mijn energie weer terug maar dit blijft maar

      P
    • Hi P,

      Bij mij wel helaas. Ik kan opzich best veel weer, wandelen, licht sporten thuis. Alleen de vermoeidheid en overprikkeling BLIJFT aanwezig bij mij helaas na 24 maanden

      Anoniem
    • Hi P,

      Bij mij wel helaas. Ik kan opzich best veel weer, wandelen, licht sporten thuis. Alleen de vermoeidheid en overprikkeling BLIJFT aanwezig bij mij helaas na 24 maanden

      Anoniem
    • Herkenbaar ja. Vermoeidheid is hij mij wel weg sinds een maand of 2.. ben zelf 29 maanden onderweg nu. Alleen die overprikkeling.. heel irritant

      P
    • Van de een op de andere weg? Ik lees dat vaker joh? Ja heel vervelend, jij hebt het ook in de zin van derealisatie toch?
      Ben je al wel weer terug werkend of kan je dat nog niet aan?

      Anoniem
    • Nee nog niet werken, dat lukt nog niet. We hebben ook een dochtertje en kan privé nog weinig bijdragen. Ja ik dacht dat die vermoeidheid/ uitputting nooit weg zou gaan maar dat is toch vrij ineens verdwenen, super raar. Denk dat ik daarvoor ook een aantal weken echt beter ging slapen. Dus ik ga er maar vanuit dat die overprikkeling ook ineens minder is/ weg gaat.. werk jij wel al?

      P
    • Ik kook elke dag; wandel, doe boodschappen “, beetje huishouden en wat 1 op 1 momentjes met onze dochter. Dat is het zo’n beetje wat opzich lukt.. maar die overprikkeling is met momenten nog zo extreem.. breng veel tijd noodgedwongen alleen door

      P
    • Dat is wel enorm fijn dat de vermoeidheid al een stuk minder is. Komt het nog wel terug als je bijvoorbeeld teveel hebt gedaan of iets?

      Ik denk dat wij ongeveer in de zelfde situatie zitten ik herken al jou symptomen helaas.
      Ik kan ook door de overprikkeling nog niet werken helaas.. hopelijk verdwijnen de symptomen een voor een net als jou vermoeidheid.. we moeten ergens hoop houden haha

      Anoniem
    • Nee de extreme moeheid komt niet terug, ook niet als ik teveel doe , even afkloppen (ook al is dat vaak nog weinig). De overprikkeling dat is echt de boosdoener. Dat wordt erger als ik teveel doe en soms ook als ik niks doe.. mijn hele lijf reageert daarop, naast m’n hoofd. slapen gaat wisselend nu even weer, heb ook griep te pakken en wat meer onrust laatste weken, geen idee waarom. Maar over de hele linie gaat slapen steeds een wat langere periode goed en ook steeds dan wat dieper ofzo. Las ergens dat een burn-out een stijgende zig zag lijn is, dat klopt helemaal.
      Maar idd fijn van de vermoeidheid, hopelijk gaat dat bij jou ook snel weg! Maar moet eerlijk zeggen dat ik me nog steeds vaak matig voel omdat m’n hoofd niet wil en dus alsnog niks kan maargoed dat uitgeputte gevoel was ook verschrikkelijk dus blij dat dat weg is. Ooit komt het goed!

      P
    • Ik begrijp jou helemaal! Lijkt alsof ik zelf jou verhaal had kunnen schrijven. Ik slaap nu gelukkig ook beter, na een hele lange tijd dus wellicht zullen daardoor de klachten ook wat afnemen. Waar ik nu helaas nog niks van merk. Ook merk ik dat het weer en de donkere dagen ook niet vergemakkelijken, zodra de zon schijnt merk ik direct dat ik meer energie heb

      Anoniem
    • Hoi P en anoniem, slikken jullie (slaap) medicatie of helemaal niks?

      K
    • Hoi anoniem en iedereen,

      Ik denk dat het bij mij cognitief begint en dan heel snel doorsijpelt naar lichamelijke klachten. Als ik er zo even goed over nadenk dan begint het idd cognitief. Cognitief —> lichamelijke klachten en als er niet op tijd rust komt of ik niet op de rem trap gaat dit over op angstklachten - achterdocht kan dan ook soms. Vreemd want van nature ben ik àlles behalve achterdochtig.

      Ik slik medicatie. Bijna een jaar anti depressiva. Ben nooit een voorstander van medicatie geweest en best wat angstig voor.
      Sommige mensen zeggen dat het onderdrukt of emoties onderdrukt: ik weet niet of dit echt klopt het is meer of zelfs dat er ruimte komt en dat het de pieken/scherpe randjes eraf haalt.
      Ik ga zeker op den duur afbouwen. Dit zal niet gemakkelijk zijn maar ik geloof in mijn lichaam en ga het gewoon heeeeel langzaam doen en de tijd voor nemen.
      Ik zie medicatie nu meer als: hmm mijn brein/zenuwstelsel zijn ontstoken of wat dan ook en ik heb even rust nodig. Medicijnen helpt en ik zie het als een soort antibiotica kuur. Alle vertrouwen dat het goed komt en dat afbouwen ook wel.

      Kamillethee
    • Hier geen medicatie, ook niet voor slapen. Ik heb ook echt nachten wakker gelegen en ontelbaar vaak snachts wakker geworden en niet meer kunnen slapen etc etc. Maar laatste tijd gaat het beter… dus ook zonder slaap medicatie kun je er komen.

      P
    • Wat fijn P dat het de laatste tijd beter gaat!
      Ik geloof ook zeker dat je er zonder medicatie kan komen.

      Alleen er zijn zoveel taboes of stigmatisering of zelfs angst en horrorverhalen over medicatie dat ik de behoefte voel om die lading wat te verzachten…. Ook over het afbouwen van medicatie. Dat krijgt veel podium en aandacht. Er zijn alleen verschillende geluiden. Kan je zonder medicatie en wil je niet : prima! Maar probeer je het toch en gebruik je het ook: ook prima!

      Kamillethee
    • Alle reacties weergeven...
    • Nee ik heb er bewust voor gekozen om het te proberen zonder en ben daar achteraf blij mee. Mocht het nodig zijn dan zou ik het wellicht overwegen.
      Slaap medicatie ook niet. Heb echt tijden zooo slecht geslapen maar toch in gedachte gehouden dat mijn lichaam zich zelf zal herstellen en dat mijn slaap daardoor ook verbeterd zou worden.em en ik slaap de laatste tijd echt heel goed dus hoopvol blijven in het feit dat je lichaam een goed herstellend vermogen heeft. Hoe diep je soms ook erin zit

      Anoniem
    • Reacties verbergen...

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • Ervaringen met LDN

    Hoi lotgenoten, dit forum heeft mij al ontelbaar veel herkenning en erkenning gebracht, waar ik erg dankbaar voor ben. Deze ziekte voelt soms echt enorm eenzaam, alsof niemand je begrijpt. Zelfs mensen die hun best doen kunnen dit niet ėcht begrijpen wanneer ze het zelf niet hebben meegemaakt. Dat blijft soms pijnlijk.

    Goed, ik heb een vraagje over iets wat ik hier nog niet eerder ben tegengekomen. Namelijk: zijn er hier mensen met ervaring met LDN (Low Dose Naltrexone)? Ik lees veel positieve verhalen in de CVS/long-covid hoek, en heb inmiddels begrepen dat het bij burnout (wat veel overeenkomsten heeft) ook kan helpen. Het zou het immuunsysteem stabiliseren, deze wordt namelijk geactiveerd door stress wanneer je een burnout hebt. Dit zorgt voor verhoogde ontstekingswaarden, welke ziektegedrag stimuleren zodat je gedwongen wordt om rust te nemen. LDN zou dus kunnen helpen deze overdreven respons te verminderen.

    Zijn er hier mensen met ervaring met LDN?
    Bankman
    Bankman 1 4
    • Is dit een middel wat ze normaal gesproken in hoge dosering aan verslaafden geven die afkicken oid? In dat geval heeft mijn huisarts het wel is benoemd maar zei hij: aangezien er bij jou vooruitgang is zou ik het nog niet proberen.

      Anoniem
    • Ja dat is het middel idd anoniem! Wat interessant dat je huisarts daar over begon, en wel fijn dat hij de optie kan bieden. Maar idd snap dat je het nog even af houdt zolang je vooruit gaat. Zelf zit ik wel al een tijdje vast, vandaar dat ik het toch overweeg .

      Bankman
    • Hoi Bankman, ik zou toch wat voorzichtiger zijn om dit middel aan te prijzen. Je leest de “succes” verhalen, maar er zitten toch wat nadelen aan vast. Dit middel krijg niet vergoed uit je zorgverzekering als je dit gaat gebruiken voor burn-out/longcovid/me cvs. Het is ook maar de vraag of je huisarts het uitschrijft voor een burn-out. Sowieso is het maar de vraag of je huisarts het überhaupt uitschrijft. Verder kleven er ook nog bijwerkingen aan die ook niet fijn kunnen zijn. Ook is het bij mensen die het gebruiken bij bv longcovid maar de vraag hoe lang het middel werkzaam blijft. Soms is het zo dat na een jaar het middel niet meer werkt en ben je terug bij af.

      Uiteraard is het goed dat je er hier naar vraagt, maar ik zou om te beginnen dit eerst bespreken bij je huisarts.

      Hopelijk heb je hier wat aan en verder wens ik je natuurlijk beterschap toe.

      Burnie
    • Alle reacties weergeven...
    • Dankjewel Burnie voor de info. Mij werd verteld dat de bijwerkingen doorgaans heel mild zouden zijn, maar misschien klopt dat dan niet helemaal. En idd niet fijn als het na een tijdje niet meer werkt en je terug bij af bent.. 😅.

      Ik heb het overigens al besproken met mijn psychiater, die vind het wel het proberen waard maar wilt het zelf liever niet voorschrijven (ivm inlezen etc).

      Er is trouwens wel een arts in Groningen die het voorschrijft, je kan ook een digitaal consult doen bij hem (Pro Sanum heet zijn praktijk). Hij zegt al 13 jaar ervaring te hebben met LDN.

      Bankman
    • Reacties verbergen...

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • Stemproblemen bij overprikkeling

    Zijn er anderen die ook last hebben van stemproblemen bij overprikkeling?

    Als in het wegvallen van je stem midden in een zin, een soort hees worden, krakelingen in je stemgeluid etc?

    Dit gebeurd me vooral bij overprikkeling en zorgt ervoor dat ik geen gesprek meer kan voeren. Dan zorgt het er ook nog voor dat ik angstig word voor sociale situaties want wat als het gebeurd etc
    Anoniem
    Anoniem 1 3
    • Klopt! Herkenbaar! Het gaat nu beter maar een tijd terug kon ik 10 minuten praten.. daarna was ik zo hees dat je mij bijna niet meer kon verstaan.
      Wordt beter!

      Liefs Pien
    • Klopt! Herkenbaar! Het gaat nu beter maar een tijd terug kon ik 10 minuten praten.. daarna was ik zo hees dat je mij bijna niet meer kon verstaan.
      Wordt beter!

      Liefs Pien
    • Alle reacties weergeven...
    • Erg herkenbaar wordt beter, zelf kon ik aantal jaar geleden niet praten bij veel inspanningen/prikkels

      Anoniem
    • Reacties verbergen...

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • Cortisol laag in de ochtend

    Beste alle,

    Ik heb mijn cortisol laten meten op een lege maag bij de huisarts en dit bleek laag te zijn (bij een burn out verwacht je juist een hoge waarde van cortisol in de ochtend).

    Ben benieuwd of er meer mensen zijn die dit hebben laten testen en waar de waardes ook laag waren ipv te hoog zoals ik verwachtte
    Anet
    Anet 1 7
    • Hier ook laten testen, bloedtest en speekseltest. Bij mij bij het ontwaken véél te hoog (te zien in speekseltest) en na een half uur al te laag. Ook rest van de dag te laag. Dat verklaart de vermoeidheid.

      Gitte
    • Wat zijn jou waardes als die te laag is?

      Anoniem
    • Bloed nuchter 7.2
      Speeksel bij ontwaken 0.58 / na 30min 0.47 / om 10u 0.135 / om 14u 0.08 / 's avonds 0.07

      Nu ben ik ook wel benieuwd naar jouw waarden😊

      Gitte
    • Thanks voor het delen, ik denk dat ze bij jou een andere manier van meten hebben. Mijne is op een lege maag/bloed 219 nmol/L

      Anoniem
    • Uitgedrukt in microgram/dl bij mij

      Gitte
    • Thanks voor het delen, ik denk dat ze bij jou een andere manier van meten hebben. Mijne is op een lege maag/bloed 219 nmol/L

      Anoniem
    • Alle reacties weergeven...
    • ChatGPT zegt dat onze waarde redelijk het zelfde zijn in de ochtend

      Anoniem
    • Reacties verbergen...

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • Meer ondersteuning nodig? Therapie bij burnout →
  • Hoe is het met Burnie …en anderen

    Hoi Burnie..hoe is het .?

    Hier nu ontzettend hoesten al zo’n twee weken, komt uit me tenen .griep / verkoudheid . En bij jou ?

    Hoe gaat het met de Bo.? Al weer wat beter of nog hetzelfde?

    Als ik wat voel nu met dat hosten ,heb ik al zoiets van …zal toch niet,stel dat….etc. Daaraan kan ik ook merken dat ik nog niet geweldig is.😬 hypochonder? Pfff je hoort het zoveel….
    Lees je
    An.
    An. 1 12
    • Hoi An, jeetje je hebt het te pakken, een vervelende griep lijkt het op. Heerst ook op dit moment hoor en dan kun je nog zo uitkijken, dan nog kun je aan de beurt zijn. Pfffff ik hoop echt dat het m’n deurtje voorbij gaat. En waar pieker je dan over An? Waar ben je bang voor? Griep is sowieso niet fijn en dat hoesten is ook verschrikkelijk, alles gaat pijn doen op den duur. Hoop echt dat je snel weer opknapt hoor 🙏🏻 En hoe gaat het verder met jou? Inmiddels een beetje beter met alles? Iets minder emotioneel? Wat rust in de tent?

      Hier nog steeds aan het bikkelen hoor. Nog best last van fysieke klachten. Als dat toch eens over was, dan komt de rest ook wel. Slapen gaat gelukkig wel wat beter, dus dat is winst. M’n hoofd is wisselend. Het komt ooit goed An, met jou en met mij. Sowieso met iedereen op dit forum.

      Niet teveel zorgen maken An, daar krijg je rimpels van hè 😉 Fijn om even wat van je te horen. Lees je nog wel regelmatig op dit forum?

      Heel veel beterschap en gauw beter worden hè 😮‍💨 Maak het jezelf zo comfortabel mogelijk.

      Dikke knuffel van mij

      Burnie
    • Hoi Burnie

      Ja zeker vervelend die griep ..of wat het ook is.moe van het hoesten,en alle spieren doen zeer🤷‍♀️maar ach,voor ik een jongetje ben ..is het over 🤣🤣
      Piekeren…als de beste soms, bij een mindere dag 🤷‍♀️

      Gelukkig kun je weer beter / meer slapen.dar scheelt al !
      En idd. Ooit komt het goed met ons.
      lees nog wel,maar niet echt alles…behalve als ik jou lees of Ax, etc.
      Knuffel 🥰

      An.
    • Hoi An,
      Goed om wat van je te horen. Jammer van de griep,heel beroerd. En dan komen idd de hypochonder gedachten. Hier nog zo één. 😁
      Beterschap!! Met mij gaat het beter. Nog wel fysieke klachten en soms onzekerheid.
      Maar deze zijn korter van duur.
      Tot lezens maar weer.

      Jacoba
    • Hoi Jacoba

      Hypochonder zeker….🙈 nu veel hoesten en slijm,hoofdpijn daardoor 🤷‍♀️pff.

      Blij dat jij wat beter gaat weer…had jij nu ook paroxetine 20 mg of? Bevalt dat goed?
      Merk wel dat ik meer zweet,of het gauw warm heb! Over het algemeen gaat dat wel goed met de Ad.,maar sommige dagen zijn dan toch wat minder.niet echt angst of zo,maar onrust,piekeren,🤷‍♀️
      Soms neem ik 0,5 mg oxazepan…dat helpt wel dan.maar niet vaak dat ik die neem! Pfff
      Lees je graag

      An.
    • Hallo An,
      Soms kijk ik nog even op het forum. Ik ben dan altijd blij als ik een berichtje van jou zie. Maar dat geldt ook voor Ax,Burnie,Gert....
      Een tijdje geleden heb ik nog gevraagd via een berichtje hoe het met je ging maar dat heb je waarschijnlijk niet gezien.
      Van ❤️e beterschap toegewenst. 🍀
      Groetjes
      Een Medelotgenoot.

      Anoniem
    • @ medelotgenoot Hoe gaat het met jou? Ook jou een tijdje niet gelezen hier op het forum.

      @ An, hoe gaat het nu met je? Beetje opgeknapt? Of is het helaas toch wat hardnekkiger?

      Burnie
    • @Burnie
      Ben weer volledig aan het werk maar heb erg last van terugvallen. De wereld om je heen is ook onrustig. We "moeten" van alles. En om dan de rust in jezelf te vinden valt niet mee. En ook ik ben een hypochonder. En hoe is het met jou?

      Een Medelotgenoot
    • @Burnie
      Ben weer volledig aan het werk maar heb erg last van terugvallen. De wereld om je heen is ook onrustig. We "moeten" van alles. En om dan de rust in jezelf te vinden valt niet mee. En ook ik ben een hypochonder. En hoe is het met jou?

      Een Medelotgenoot
    • Hoi medelotgenoot,Burnie

      Ben blij dat ik je lees,het gaat dus beter !🙏de hypochondrie ken ik ook.
      Heb nu ook de nare hoest met veel slijm erbij,slecht slapen door het hoesten.heb al wat zakdoekjes vol gespuugd.heb nu wel even een puffer gehad..en hoop dat het beter word. Is een virus, zeggen ze,en geen longontsteking. Moe,spierpijn…hoofdpijn van d hoest …etc.
      En dan gelijk…zal toch geen k.zijn , 🙄al heb ik enkele 👌🚬 ook in het verleden gehad. Moeilijk af te blijven…..
      Ik zal niet de enige zijn …

      Liefs An.

      An.
    • Hoi An, ik zit op 40 mg paroxitine.
      Huisarts vroeg mij of ik citalopram wilde proberen. Is nieuwer medicijn, minder bijwerkingen. Maar ik blijf nog gewoon bij m n oude vertrouwde paroxitine, hoewel dit volgens de dokter al vrij oud is. Nee gaat best zo.😊

      Jacoba
    • Hoi Jacoba
      Prima toch als het voor je werkt . Hoe lang gebruik jij het dan al. ?
      Voor mij is het nu zo’n net geen 2 jaar denk ik🤷‍♀️. Heb nog wel veel zweten. En bij een mindere dag o.a. huilbui hebben zomaar,of onrustig zijn🤔 kan ik wel piekeren ….hoe kan dat..ondanks de 20 mg paroxetine 🤷‍♀️ .
      Lees je weer ?|

      An.
    • Alle reacties weergeven...
    • Hoe is het met je griep An, zijn de klachten een beetje weg nu? Hoop het voor je. Hopelijk verdwijnen de andere klachten ook een keer An, dat zou toch eens fijn zijn.

      Burnie
    • Reacties verbergen...

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • Burn-Out en (puber)kinderen opvoeden

    Ik was de extreme overleef-fase van mijn burn-out voor mijn gevoel een beetje uit. Maar ik glij weer terug…

    Ik heb genoeg aan mezelf maar heb ook de verantwoordelijkheid voor mijn jongens. Deze kan ik er gewoon niet bij hebben. Ik weet in elk geval niet hoe. En nu zijn ze al redelijk zelfredzaam maar ik zie hoe juist nu in deze levensfase, regels over schermgebruik, eetgedrag en alcohol etc heel belangrijk zijn. Als je eenmaal de touwtjes een beetje laat vieren is het hek van de dam. Maar ik heb domweg genoeg aan mezelf. En mijn man heeft genoeg aan alles draaiende te houden in de basis.

    Qua scherm heb ik ook zo het gevoel dat het onbegonnen werk is. Die schermen zijn zo verslavend en hun brein kan al niet meer zonder de prikkel. Ik zie ze voor mijn ogen verslaafder raken. En ze zijn inmiddels vaak buiten zicht dus je hebt niet meer die controle die je had toen ze kleiner waren.

    Het afgelopen jaar heb ik zelf, doordat ik geen scherm kan verdragen, gemerkt wat een enorme impact het heeft.
    Maar om me heen zie ik eigenlijk dat vrijwel niemand meer zonder kan. Het is en wordt ontworpen om verslavend te zijn.

    Ik kan hierin nu keuzes maken voor mezelf maar het lukt me niet meer om mijn kinderen hiervoor te behoeden. Ik vecht tegen een complete industrie voor mijn gevoel. Onbegonnen werk…

    Ik vind het erg moeilijk en ingewikkeld. Het gepieker en de stress hierover maakt dat ik weer in oude patronen terecht kom. En terugval…

    Wilde alleen even delen. Dacht misschien helpt dat…
    RD (voorheen R. Maar ik zag dat er inmiddels nog een R. is
    RD (voorheen R. Maar ik zag dat er inmiddels nog een R. is 1 7
    • Hoi RD,
      Ik herken je verhaal volledig! Ik heb ook twee pubers en herken je verhaal over goed willen opvoeden in schermpjes, alcohol etc.
      Ook de ontdekking bij mijzelf gehad, net als jij, wat schermpjes eigenlijk allemaal met je doen.
      Het blijft ontzettend moeilijk allemaal. Ik doe zo veel ik kan. Mijn man kan idd ook niet alles. Die werkt fulltime en doet het huishouden. Ik probeer een goede band met mijn kinderen te hebben en daardoor nemen ze ook meer van je aan. Als je dan een keer iets uitlegt en ergens over praat, dan luisteren ze ook. Verder blijft het een balans tussen loslaten en aanspreken. Ze mogen de dingen zelf gaan ontdekken en ervaren. Maar uiteraard met ergens een grens uiteraard, tot waar het niet meer oké is.
      De hele maatschappij zit zo in elkaar en dat is het frustrerende.

      Blijft een moeilijk ding. Probeer een goede band met je kids te hebben. Dat is het halve werk al. Hou je goed en zorg goed voor jezelf.

      Liefs Pien
    • Dank je wel voor je reactie Pien. Fijn! Het is alleen al helpend te weten niet alleen te staan hierin. En dat weet ik ook wel, maar toch even zo te lezen is helpend 🙏🏻 Hoe oud zijn jouw kinderen? Mijn jongens zijn 13 en bijna 17 jaar.

      Herkenbaar ook wat je zegt over die band. Ik merk dat de burn-out bijgedragen heeft aan dat ik inmiddels steeds dichter bij mezelf sta en dit helpend is in de relatie tussen mij en de kinderen. Ik vind het alleen ingewikkeld dat het voor mezelf zorgen wat op dit moment zo cruciaal is soms het zorgen voor de kinderen in de weg staat. Maar ik heb inmiddels door dat wanneer ik voor mezelf zorg ik óók voor hun zorg.

      Vannacht vloog het me alleen allemaal even aan….

      RD
    • Herkenbaar hoor. Soms vliegt het je aan. Vervelend is dat. Maar fijn te horen dat de band sterk (er) wordt/is nu.
      Mijn kids zijn 15 en 18. Ik ben gelukkig enorm hecht met ze. We delen alles eerlijk met elkaar. Ik deel alles van mij. Zodoende voelen zij zich vrij ook alles van hun te delen. En we veroordelen elkaar niet maar hebben begrip voor elkaar. Omdat ik thuis zit en veel niet kan. En ik heb begrip voor hun lastige jaren met meningen van andere pubers en álle dilemma’s die daarbij komen kijken. We praten veel. Erg fijn.
      Het komt wel goed met ze, denk ik dan. Als ze dingen kunnen begrijpen en slim genoeg zijn om na te denken.. misschien maken ze enkele “missers” maar ik zie het als ervaring opdoen en daar leren ze van.

      Fijn elkaars ervaringen te delen!!

      Liefs Pien
    • Ja vind ik ook fijn! Ik zou het wel prettig vinden om eventueel privé contact te leggen met iemand die een beetje in dezelfde levensfase zit. Sta je daar eventueel voor open?

      RD
    • Zéker! Ik heb alleen geen social media (meer). Hoe gaan we dat dan doen?

      Liefs Pien
    • Nou poging 7! Heeeeel bevorderlijk voor mijn frustratie niveau 🤪
      Mijn berichtje werd maar niet geplaatst ik denk omdat ik een mail adres gebruikte.

      Je kan me mailen op burnout634 apestaartje gmail punt com

      Misschien lukt het zo wel!

      Dan kunnen we dan gegevens uitwisselen 🥰

      RD
    • Alle reacties weergeven...
    • Ik stuur je binnenkort een berichtje! Leuheuk!

      Liefs Pien
    • Reacties verbergen...

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • Re�ntegreren en zoeken naar nieuw werk

    Hoi allen, Ik ben aan het re�ntegreren bij een andere afdeling op mijn werk en tegelijkertijd een 2e spoor coach.

    Maandag soort van thuis gewerkt: ging goed. Dinsdag naar werk, eerste keer goor zes uurtjes, had een lunch met de afdeling, nog met paar mensen gepraat, best wat werk verricht en kreeg ook opdrachten erbij. Voelde zo goed toen ik thuis kwam. Ook even boodschappen gedaan en gekookt. Daartussen altijd weer even rust met een meditatie en yoga nidra. En toen kwam de nacht: ik kon gewoon echt niet slapen: erge hartkloppingen en wat zweten.. uiteindelijk maar pammetje genomen. Helpt altijd wel, maar gewoon zo balen..

    Het gekke is: ik heh zelden last van overprikkeling of andere klachten tijdens activiteiten of werk.

    Iemand herkenning in dit bij re-integreren? Ik vind het zo zwaar

    Ik heb over 2 weken ook een sollicitatiegesprek.. Voel me echt sterk, maar als dit soort nachten er zijn, vind ik het gewoon erg heftig. Of moet ik accepteren dat ik dit altijd wat houd?
    SA
    SA 1 2
    • Lijkt erop of je die dag teveel op je bordje hebt genomen. Eerste keer zes uur werken op kantoor wat al een stap omhoog is. Daarna nog boodschappen en koken. Kijk het even 1 of 2 weken aan misschien trekt het bij en anders is 6 uur op een dag nog teveel voor je

      Anoniem
    • Alle reacties weergeven...
    • De nacht is een spiegel van je dag. Als je savonds last hebt van hartkloppingen is dat waarschijnlijk een teken dat je te veel hebt gedaan

      Anoniem
    • Reacties verbergen...

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • Zijn er meer

    Hoi iedereen?
    Ik vroeg mijn af als er meerdere mensen zijn die al langer als 4,5 jaar in een burn out zitten?
    Wordt er moedeloos van beetje energie en ga dan me grens over en heb dan langs van terugvaldagen

    Liefs Esmiranda
    Esmiranda
    Esmiranda 1 38
    • Ja hoor, hier nog eentje die al zo lang in een BO zit.
      Hou je taai 😘

      Liefs Pien
    • Hoe kan het zolang duren?
      Herstel je niet volledig?
      Rust je niet genoeg?
      Heb je wel goede dagen?
      Werk je inmiddels wel weer?

      Anoniem
    • Dankjewel Pien!
      Ook voor jouw sterkte met het herstel😘

      Anoniem
    • Hoe kan het zolang duren?
      Herstel je niet volledig?
      Rust je niet genoeg?
      Heb je wel goede dagen?
      Werk je inmiddels wel weer?

      Anoniem
    • Hoi Esmiranda,
      Ik heb verschillende dingen op mijn pad gekregen de afgelopen 5 jaar waardoor ik altijd in een stress modus ben blijven zitten.
      Zoals operaties en verhuizing. Verder ben ik hsp, heb veel voedsel allergieën ontwikkeld met bij behorende klachten. En heb restklachten van operaties waardoor ik veel pijn heb.
      Sommige klachten verbeteren, sommige niet. En of ik ooit herstel? Ik heb geen idee meer. Ik merk dat ik me erbij neerleg dat dit het is. Hoe moeilijk ook.
      Ik werk niet. Ben altijd thuis. Kleine dingetjes lukken soms; even kort naar winkel vlakbij, klein blokje om wandelen, beetje in de tuin werken. Verder rust ik veel en heb ik 2 pubers en een huishouden om mij mee bezig te houden.
      Ik spreek of zie weinig mensen. Prikkels zijn snel teveel. Ook bellen lukt slecht. Geluid kan ik slecht hebben. Tv kijken en lezen gaan ook niet. Autorijden en fietsen kan ik een kwartiertje. Dus ja veel beperkingen maar ik probeer te accepteren wat het is en gelukkig te zijn met wat wél fijn is.

      En weet jij waarom het bij jou langer duurt? Ik weet dat er velen zijn die echt langere tijd dit hebben hoor. Blijf positief meid!

      Liefs Pien
    • Hier al drie jaar. Ca 10 jaar lang ontzettend veel privé en werkstress gehad icm persoonlijkheid van altijd maar doorgaan/niet klagen, grenzen niet aangeven. Na die 10 jaar kreeg ik lichamelijke klachten zoals hoge spierspanning in schouders, nek, kaken, slecht slapen. Ik snapte niet wat er aan de hand was...heel veel fysiotherapeuten, massagetherapeuten afgelopen, pijnpoli's etc met klachten die elk jaar erger werden. Na 7 jaar met die klachten in een zware bo beland. Mijn zenuwstelsel is echt veranderd waardoor ik snel overprikkeld ben, heb chronisch verhoogde spierspanning, brein staat continu in de stress-stand. Ik herken mij erg in het verhaal van Pien. Heb ook n beperkt leven, veel thuis. Alhoewel ik wel redelijk lang kan fietsen of wandelen en in betere tijden ook wel 2-3 uur per dag kan werken achter PC. Gelukkig ben ik niet meer zo jong, dat helpt wel bij de acceptatie. Heb volwassenen kinderen die het huis uit zijn dus kan mijn rust wel pakken.

      C.
    • Voor iedereen die denkt: omg! Dat is veel. Zijn ook genoeg mensen die na 1-2 jaar genezen. Sterkte!

      Anoniem
    • Hoi Pien,
      Ik herken me wel in jouw verhaal,
      zit zelf veel thuis.
      Sociale contacten is erg beperkt kan 30min wandelen prikkels ook beperkt max 2uur tv kijken lezen gaat moeizaam.
      Waarom het bij míjn zo lang duurt 2023 veel stress gehad van me werk, 2024 behandeld van PTSS waar ik nu gelukkig vanaf ben, eerste paar jaar erge last van conversie stoornis., ben daar gelukkig van af.
      Wat ik nu heel erg merk en last erg van heb is me me energie als ik een beetje energie heb wordt ik te enthousiast en denk dan van alles wel weer te kunnen dan komtde terugvaldagen wat bij mijn 9dagen duren, ben erg bezig met me grenzen erin bewaken wat erg moeizaam is en gaat bij me.

      Liefs Pien zal proberen zoveel mogelijk positief er blijven ooit zullen wij er met ze alle eruit komen, bij de een wat langer dan bij de andere, maar uiteindelijk komen wij er wel.

      Hou je taai ook Pien😘

      Liefs Esmiranda




      Anoniem
    • Hoi C en Esmiranda,

      Bedankt voor het delen van jullie verhaal ook. Fijn om herkenning te lezen.
      Hoe gaan jullie om met vrienden/familie? Ik ervaar dat er veel mensen zijn die niet snappen waarom ik nog niet “de oude” ben. Ik krijg het ook niet uitgelegd. En tja, zit je dan al zoooo lang in een burn-out? Dat schijnt ook niet te kunnen.

      Ik moet eerlijk zeggen dat ik het zelf soms ook niet meer weet. Heb ik iets anders? Blijft dit zo de rest van mijn leven? Ben 44 nu.. toch wel een dingetje. Heb nog een hoop jaren te gaan (althans, dat hoop ik). Maar op deze manier vind ik het toch wel moeilijk. Alhoewel ik geen klager ben hoor. Maar tis zo beperkt he. En ik vind het ook eenzaam.

      Jullie hebben beiden ook een pittig verhaal achter de rug. Zwaar hoor. Fijn dat we hier kunnen delen.

      Liefs Pien
    • Hoi Pien, heb je inmiddels wel bio-identieke hormonen (weet dat je daar eerder iets over postte)? Ik ben net zo oud als jij, m’n burn-out is er niet ineens van verdwenen maar ik heb er goede stappen doorgezet en kan echt weer meer.
      Zie bv bio-identieke hormonen fb groep

      Anoniem
    • Nee dat heb ik niet gedaan nee. Ik krijg vaak klachten van dingen. Dus durf niet zo goed meer iets te proberen. Ik hou het graag bij mijn eigen lichaam en hoop dat de balans zelf komt.

      Liefs Pien
    • Hoi Pien,

      Ik snap heel erg dat je moeilijk vindt ik heb precies hetzelfde, heb zelf ook weinig begrip van mijn omgeving om me heen sommige wel, maar vooral familieleden die het niet begrijpen.
      Ik leg het ze wel uit maar ze begrijpen het dan nog steeds niet, weet wel dat ze het moeilijk vinden mijn zo te zien en willen graag de oude ik weer terug zien.
      Ik kan er alleen weinig aan doen aan de situatie geduld en nog eens geduld ermee hebben.

      Jouw situatie is ook wel erg pittig geweest veel meegemaakt zo te lezen de afgelopen jaren, is niet niks allemaal.

      Ik snap ook helemaal wat je zeg heb ik iets anders dan een burn-out, die gedachte speelt ook weleens door mijn hoofd heen.

      Idd wat je zeg fijn om herkening te lezen van anderen, doet mijn idd geval veel goeds.
      Vooral jouw herkening erin omdat jij er ook zolang mee worstelt net als ik.

      Hoop dat het met ons gauw beter mag gaan.

      Liefs Esmiranda

      Esmiranda
    • En dat je denkt zal dit de rest van me leven zo blijven, die gedachte speelt ook heel erg door me hoofd heen, omdat het al zo lang duurt ook bahh wordt er moedeloos van

      Esmiranda
    • Hi Anoniem,

      Die bio hormonen is dat voor de overgang?
      Wat voor klachten had jij en wat is er verbeterd sinds het gebruik ervan?

      Anoniem
    • @anoniem (en Pien)
      Ja voor de perimenopauze. Het zijn de hormonen die je lichaam zelf aanmaakt (dus oestrogeen en progesteron) maar zo ongeveer vanaf je 40e (en soms eerder) steeds minder, en minder stabiel.
      Je kunt daardoor sowieso heel veel klachten krijgen, maar ook versterking van burn-out klachten waardoor je daar extra moeilijk uitkomt als je ergens in de 40 bent.
      Ik vond het ook spannend (kan niet tegen de pil bv) maar mijn huisarts haalde me over. Je kunt er namelijk ook van de ene op de andere dag weer mee stoppen en het is lichaamseigen, dus geen medicijn. In het begin kun je oa wat misselijkheid, hoofdpijn en pijn in je borsten krijgen omdat je lichaam moet wennen maar bij mij viel dat erg mee. En als je een burn-out hebt ben je natuurlijk sowieso ook wel wat gewend qua klachten…

      Wat er bij is verbeterd: minder extreem moe, minder angstig, beter slapen en stabieler qua emoties. M’n burn-out was (en is) niet weg maar het heeft wel gezorgd voor een positieve stap waardoor ik na een periode van ‘stilstand’ weer verder ging herstellen.

      Anoniem
    • Oeh! Dat klinkt wel heel positief Anoniem! Wat fijn voor je zeg! Kun je zeggen hoe het heet? Zijn het tabletjes of druppels ofzo?

      Liefs Pien
    • Hoi anoniem,

      Wat fijn voor je uitleg ben er verbaasd over ben zelf ook 40jaar.
      Zou het bij mijn ook zo kunnen zijn, kan je dat controleren bij de huisarts als je dat al hebt?

      Liefs Esmiranda

      Esmiranda
    • Ik plak zelf oestrogeen pleisters (die geven de hele dag gelijkmatig oestrogeen af en wissel je twee keer per week) en slik dan twee weken in de maand progesteron pillen erbij omdat dat het meest aansluit op je natuurlijke cyclus (die ik nog heb). Je kunt bv op de website overgang en hormonen kijken die is ook met burn-out redelijk leesbaar. En er is dus een grote fb groep met veel informatie maar die vind ik wel tamelijk heftig met 75000 leden.

      De ene huisarts weet er veel van (zoals de mijne) en de andere nog niet maar het wordt wel steeds normaler gelukkig.
      Zo zei mijn bedrijfsarts (oudere man) een half jaar geleden toen ik net was begonnen ‘daar ben je toch veel te jong voor’ en toen ik er laatst was ‘o heel goed dat je hormonen gebruikt, dat kan enorm helpen bij een burn-out op jouw leeftijd. Ik had laatst een bijscholing daarover’. Daar moest ik wel om lachen. Maar vooral fijn natuurlijk.

      En Esmiranda: nee je kunt vooral zelf kijken of je al wat hormonale klachten hebt. Zo had ik last van nachtzweten, af en toe een onregelmatige cyclus en steeds ergere pms. Dat kunnen aanwijzingen zijn. Sommige huisartsen laten wel bloedprikken maar juist omdat het op deze leeftijd heel onregelmatig is kun je de ene maand normale waarden hebben en de maand daarop totaal niet. Dus dat zegt niet zoveel.

      Als ik lees wat jij kan Pien zat ik daar precies toen ik begon hiermee. En ik begrijp je terughoudendheid heel goed (want die had ik heel erg ook) maar mij hielp me zelf goed inlezen wel. En ook een huisarts die zei ‘Maar als het helpt? En als het niet helpt stop je gewoon weer’.
      Ik kan nu nog niet ‘normaal leven’ maar wel echt een stuk meer als ik voorzichtig doe en genoeg rust blijf nemen tussendoor. En eerst raakte ik overal over in paniek, dat is nu zoveel minder. Ook fijn voor m’n puberkinderen ;)

      Nou ja heel verhaal maar wie weet hebben jullie er wat aan.

      Liefs!

      Anoniem
    • Ik plak zelf oestrogeen pleisters (die geven de hele dag gelijkmatig oestrogeen af en wissel je twee keer per week) en slik dan twee weken in de maand progesteron pillen erbij omdat dat het meest aansluit op je natuurlijke cyclus (die ik nog heb). Je kunt bv op de website overgang en hormonen kijken die is ook met burn-out redelijk leesbaar. En er is dus een grote fb groep met veel informatie maar die vind ik wel tamelijk heftig met 75000 leden.

      De ene huisarts weet er veel van (zoals de mijne) en de andere nog niet maar het wordt wel steeds normaler gelukkig.
      Zo zei mijn bedrijfsarts (oudere man) een half jaar geleden toen ik net was begonnen ‘daar ben je toch veel te jong voor’ en toen ik er laatst was ‘o heel goed dat je hormonen gebruikt, dat kan enorm helpen bij een burn-out op jouw leeftijd. Ik had laatst een bijscholing daarover’. Daar moest ik wel om lachen. Maar vooral fijn natuurlijk.

      En Esmiranda: nee je kunt vooral zelf kijken of je al wat hormonale klachten hebt. Zo had ik last van nachtzweten, af en toe een onregelmatige cyclus en steeds ergere pms. Dat kunnen aanwijzingen zijn. Sommige huisartsen laten wel bloedprikken maar juist omdat het op deze leeftijd heel onregelmatig is kun je de ene maand normale waarden hebben en de maand daarop totaal niet. Dus dat zegt niet zoveel.

      Als ik lees wat jij kan Pien zat ik daar precies toen ik begon hiermee. En ik begrijp je terughoudendheid heel goed (want die had ik heel erg ook) maar mij hielp me zelf goed inlezen wel. En ook een huisarts die zei ‘Maar als het helpt? En als het niet helpt stop je gewoon weer’.
      Ik kan nu nog niet ‘normaal leven’ maar wel echt een stuk meer als ik voorzichtig doe en genoeg rust blijf nemen tussendoor. En eerst raakte ik overal over in paniek, dat is nu zoveel minder. Ook fijn voor m’n puberkinderen ;)

      Nou ja heel verhaal maar wie weet hebben jullie er wat aan.

      Liefs!

      Anoniem
    • Hoi anoniem

      Heeft de huisarts de pleisters en de pil voorgeschreven voor je?

      Liefs Esmiranda

      Esmiranda
    • Ik heb bv ook dunner wordend haar de afgelopen jaren, kan dat ook bij perimenopauze door komen?

      Esmiranda
    • Ja en ja op beide berichten :) Dunner wordend haar kan daar zeker door komen.
      Ook door stress maar ja, t wordt een beetje versterkend effect dus vaak in deze leeftijdsfase

      Anoniem
    • Hoi anoniem!!

      Bedankt voor de opheldering dank...

      Esmiranda

      Esmiranda
    • Ook mensen bij wie het na langere tijd wel goed is gekomen

      Anoniem
    • Ook mensen bij wie het na langere tijd wel goed is gekomen

      Anoniem
    • Ben zelf ook al 4 jaar bezig ondertussen. Was na 2 jaar zo goed als hersteld maar net te snel begonnen aan nieuwe fulltime baan en ja hoor terug bij af. Afgelopen jaar ook weer een flinke terugval gehad en begin nu weer opnieuw met opbouwen. It is what it is maar heb nu wel eindelijk goede therapie

      Anoniem
    • Dat lijkt me zo heftig joh! Je weet dan nooit wanneer je iets nieuws zou kunnen starten in je leven

      Anoniem
    • Enorm in slow motion alles, superdepuper kleine stapjes. Ook en juist als je gaat reïntegreren denk ik. Blijft moeilijk hè die balans!

      Liefs Pien
    • Enorm in slow motion alles, superdepuper kleine stapjes. Ook en juist als je gaat reïntegreren denk ik. Blijft moeilijk hè die balans!

      Liefs Pien
    • Bestaat er een kans dat je er nooit meer uitkomt? Ik ben daar ontiegelijk bang voor

      Anoniem
    • Ik zit al 5 jaar thuis en ik weet zeker dat ik hier uit kom. Ook jij!

      Liefs Pien
    • Ha allen, Denk de meeste die genezen zijn niet meer op dit forum zitten. IEDEREEN van jullie gaat er komen. Ik ben zelf 1,5 jaar onderweg en echt wel voor 90% genezen. Dit gaat jullie ook gebeuren!!

      Anoniem
    • Ik ben al 2.5 jaar onderweg en ontzettend vermoeid. Kan nog amper een paar uurtjes per week steady werken.. Mijn vertrouwen word met de tijd minder

      Anoniem
    • Ik ben al 2.5 jaar onderweg en ontzettend vermoeid. Kan nog amper een paar uurtjes per week steady werken.. Mijn vertrouwen word met de tijd minder

      Anoniem
    • Heb jij alleen nog last van vermoeidheid of ook andere klachten anoniem

      Anoniem
    • Heb jij alleen nog last van vermoeidheid of ook andere klachten anoniem

      Anoniem
    • Wat heftig voor jullie. Niet gemakkelijk. Kan me voorstellen dat je het soms even niet meer weet. Fijn dat je hier je verhaal kan delen en dat we er voor elkaar kunnen zijn. Een dikke knuffel voor jullie ❤️

      Kamillethee
    • Alle reacties weergeven...
    • Hoi, ik ben ook al ruim 3 jaar ermee bezig. Het gaat wel wat beter, maar als ik wat meer ga doen, omdat het wel goed voelt. Moet ik vaak weer en stap terug en duurt het gauw 2 weken voor ik weer op het zelfde punt ben. Heb ook veel onbegrip in het begin ervaren, wat zeker niet bevorderlijk was. En al langere tijd had ik maagklachten, dacht dat het van de BO was. Maar begon er aan te twijfelen. Ik bleek toen maagontsteking te hebben door de Heliobacter bacterie. Een zware antibiotica kuur ervoor gehad. En nu zou de bacterie weg zijn bij de controle test. Maar ik heb nu nog steeds klachten, 2 maanden na de antibiotica. Sta nu in de wacht voor een gastroscopie. Dit alles doet me dus geen goed. Alhoewel ik het wel erg rustig aan doe, maar ook omdat ik anders meer maagklachten krijg. Het maakt me ook erg onzeker. Is het soms toch van de stress of is het nog iets met mijn maag. Net zoiets als bij jullie overgangs klachten. Maar we blijven moed houden!!
      Groetjes, W

      W
    • Reacties verbergen...

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • Klachten

    Iemand die mijn klachten (dagelijks) herkend bij burn out?

    Ik heb al medische onderzoeken gehad en hier komt niks uit.

    Ik heb dagelijks last van een heel naar duizelig gevoel in mijn hoofd alsof je dronken bent. Ook zie ik alles anders, ik heb een lichte sterkte van de oogarts maar zelfs nog met bril zie ik alles waziger precies en troebelder/verder.
    Ik ben extreem vermoeid en heb een enorm vies en wazig gevoel in mijn hoofd. Ook een zwaar gevoel en een onwerkelijk gevoel.
    Het voelt alsof ik elke dag er niet bij ben zeg maar, alsof ik het niet echt meemaak echt super eng en dit al 2 jaar 24 op7
    ook heb ik extreme geheugenproblemen en vergeetachtigheid.
    Ik kan niet meer terughalen wat er bijvoorbeeld gisterne gebeurd is of een paar dagen terug of welke dag we zijn etc.

    Van heel vroeger dan wel wat dingen maar het lijkt alsof men geheugen aangetast is.
    Ik heb al 2x een EEG gehad en een MRI scan hier kwam niks uit.

    Iemand die dit herkend of advies heeft aub?

    Ik begin de moed te verliezen dat dit ooit nog beter zal gaan laat staan weg..

    Liefs

    Megan
    Megan
    Megan 1 3
    • Ja zeer herkenbaar. Ik heb begrepen dat het weg trekt bij meer rust nemen

      Anoniem
    • Ja zeer herkenbaar. Ik heb begrepen dat het weg trekt bij meer rust nemen

      Anoniem
    • Alle reacties weergeven...
    • Herkenbaar. Neem echt de tijd om de oude (re) berichten op dit forum te lezen.

      Je zult zien dat je klachten veel voorkomen en typische burnout klachten zijn.

      Ook staan er heel veel bruikbare tips tussen.

      Sterkte

      Anoniem
    • Reacties verbergen...

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • Op zoek naar tips? Tips bij burnout →
  • Burn-Out ptss

    Hey burnies,

    Ik heb sinds ik burn out ben veel ontdekt over onderliggende dingen die me erin hebben geholpen. Ik wist eigenlijk wel meteen toen ik uitval dat het niet alleen door school/werk kwam. Maar door gesprekken met mijn psycholoog besef ik steeds meer dat veel van mijn klachten waarschijnlijk ptss gerelateerd zijn.

    Alleen wat ik heb gehoord over mensen die van ptss burn-out herstellen, is dat het heel lang duurt. Wat best deprimerend is. Ik had net eindelijk een beetje een leven opgebouwd. Als het echt zo is dat herstel even lang duurt als de roofbouw zal ik redelijk lang bezig zijn.

    Daarnaast vroeg ik me af of andere mensen ook tijdens de burn-out opeens flashbacks ervaren. Ik had dit nooit eerder zo ver ik weet. Maar sinds ik antidepressiva gebruik heb ik soms echt flashbacks zoals in films word afgebeeld. Ik krijg een soort orkaan aan fragmenten en emoties van die periodes die door me hoofd heen gaat, totdat ik ga huilen of me vriendin me hand pakt. Het is niet persee “naar” zoals bij een paniek aanval, maar het voelt gewoon heel heftig en oprecht zoals in films wat zo absurd voelt. In het begin kreeg ik achteraf een soort cringe van mezelf, maar nu kan ik het beter laten voor wat het is. Alleen vroeg ik me dus af of andere dit ook opeens nu ervaren? Ik heb dit nooit eerder zo gehad, niet dat ik kan herinneren en de gebeurtenissen zijn al zo een 10 jaar geleden dus snap niet hoezo nu opeens.

    Sorry voor de rant, maar ik voel de laatste paar dagen veel spanning en dan helpt het om een beetje te ventileren.

    Groetjes,


    Jsp.
    Jsp. 1 5
    • Flashbacks hebben is wel iets typerend voor een trauma. Of dit nou overdag gebeurd of in je slaap. Heb je echt flashbacks van momenten van trauma of gewoon algeene flashbacks?
      Het is wel echt belangrijk om je trauma onder ogen te zien.

      Anoniem
    • Hi Jsp,

      Wat naar! Ik herken dit wel. En ook het cringe gevoel.

      Ik heb ook een soort “flashforwards” waarin ik de toekomst visualiseer. Meestal op een nare manier. Bijvoorbeeld mijn angstscenario’s. Maar ook fouten/schaammomenten van het verleden die opeens oppoppen. Het zijn bij mij vooral visualisaties en ik moet mezelf dan ook elke keer weer terug in het moment brengen.

      Ik herken flashbacks (flashforwards dus ook) niet van de periode voor de burn-out. Een psycholoog van me zei dat de burn-out klachten op op PTSS leken. Ik heb alleen geen echte trauma’s, daarom verbazen mij die flashbacks/-forwards ook zo. Het is heel vermoeiend

      Eli
    • Burnout kan ook ptss achtig zijn, net als dat het kan lijken op depressie/angststoornis. Ik herken intense flashbacks ook, maar ik zie ook dat het steeds minder wordt. Laat het toe, het is goed dat je huilt en je laat steunen door iemand, dat helpt juist met het ontladen en verwerken van alles. En in zekere zin zijn die flashbacks misschien ook onderdeel van verwerken/helen. Ik las ergens op dit forum ook dat intrusieve gedachtes de laatste fase van je herstel kunnen betekenen.

      En dat je cringed om jezelf legt denk ik bloot dat je dus niet zo mag zijn van jezelf? Angstig, onzeker, huilend? Misschien mocht dat vroeger als kind ook al niet? Denk daar eens overna, of bespreek t met je psycholoog als je dat nog niet gedaan hebt.

      Laat je niet gek maken door labels. Ga “gewoon” door met je herstel. Wel of geen ptss (of welk label dan ook), een burn-out duurt zolang het duurt. Je zult er als een getransformeerd mens uitkomen. Laat alle sensaties en klachten toe (makkelijker gezegd dan gedaan, ik weet het).

      Succes met toelaten en lekker huilen! Dat mag gewoon! En ook die cringe voelen mag ook!

      Anoniem
    • @anoniem1: Voornamelijk algemene fragmenten, maar het is moeilijk uit te leggen. Ja ik ben sowieso van plan om dingen onder ogen te zien. Maar ik wil er nog niet gelijk in duiken omdat ik nog bezig ben met stabiliseren.

      @eli, Wat vervelend om te horen dat je daar ook last van hebt. Ik heb inderdaad ook het gevoel dat ptss en burn-out allebei gewoon ontregeling zijn.

      @anoniem 2: goed om te horen dat meer mensen dit hebben inderdaad, ik denk ook dat labels niet echt uitmaken, alleen ik zie soms mensen die alleen door werk uitvallen die er weer binnen een jaar helemaal boven op zijn en vraag me dan soms af of trauma een rol speelt in dat dingen langer duren. Maarja uit eindelijk boeit het niet, ieder zijn eigen process.

      Jsp.
    • Alle reacties weergeven...
    • Ja trauma of dingen als adhd / autisme zorgen er voor dat het vaak langer kan duren idd. Maar herstel is mogelijk

      Anoniem
    • Reacties verbergen...

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • Propanolol

    Het iedereen,

    Ik vroeg me af of mensen hier ervaringen hebben met propanolol? Ik heb een tijdje metropolol gebruikt en dat hielp wel met lichamelijke onrust alleen omdat het selectief was op bloeddruk hielp die niet zo goed met angst. Ik had wel het idee dat ik gedisciplineerder was met rusten omdat me lichaam er minder moeite mee had.

    Groetjes,
    Jsp.
    Jsp. 1

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • Burn out achtig met thermoregulatie klachteng

    Hey dag mensen!
    Ik ben echt heel benieuwd wie nog deze dingen ervaart.
    Ik heb namelijk darmproblemen gehad die begonnen zijn in juni ‘25 … acute diaree weken aan een stuk. Onderzoeken gedaan en alles was ok. Er ervaar nu veel beterschap maar wel nog gevoelige darmen. Maar dat is best oké geworden.
    Nadien geen eetlust en misselijkheid ongeveer 2 weken. En wat ik nog het ergste vond is dat ik koud gevoelig ben beginnen worden. Ik sport heel veel, en ik merkte dat ik meer ging zweten tijden lopen, alles kletsnat. En bij afkoeling meteen koud, ‘s morgens uit bed gaan lijkt grieperig zonder koorts.
    Ik heb een heel stresserig periode gehad voordat de darmproblemen begonnen.
    Ik merk dat ik nu niet goed tegen de koude kan en daardoor echt depressief word en concentratie problemen heb, angstig enzo.
    Vermoeid na een koude slag buiten.
    Mijn spieren doen geen pijn.
    Bloedresultaten zijn allemaal binnen bereik, geen ontsteking reacties enzo.
    Zijn er nog mensen die dit ervaren met burn out klachten of een stresserige periode?

    Corne
    Corne 1 7
    • Ik kan ook niet goed tegen kou. Ik was van de klachten die ontstaan door de kou af, dacht ik, maar in september hadden we een BBQ en het was erg koud geworden. Voordat ik naar bed ging, had ik een pyjama aangedaan en een extra dekentje gepakt. Dat hielp een beetje. Ik heb een week last van mijn spieren gehad en ik had daardoor een verkrampt gevoel in mijn lichaam net zoals aan het begin van mijn burn-out.

      Inmiddels gaat het goed, maar ik moet wel oppassen en altijd een extra laagje bij de hand hebben. Hiermee voorkom ik klachten.

      Wieneke
    • Ik heb dit ook met kou! Snel koud en na inspanning (dus als ik het warm heb) word ik heel snel koud en het voelt ook een beetje als “koud zweet” ofzo?

      Ik heb sowieso veel koude rillingen. Net als Wie eke neem ik een extra laagje mee (thuis heb ik het altijd liggen natuurlijk). En soms wel drie extra laagjes, haha

      Ik word overigens ook heel snel warm. Maar koel dan ook weer snel af. Gaat een beetje beide kanten op

      Eli
    • Ik weet niet hoe ik dat moet oplossen, ben erdoor echt in de war.
      Ik werk in het groen dus ik durf echt niet te gaan werken omwille de klachten van vermoeidheid als ik in de koude sta. Vooral de klachten die ik ervaar in mijn hoofd zijn de ergste. Ik hoop dat deze thermoregulatie beter word!

      Anoniem
    • Hoi Corne,

      Veel van je klachten zijn zeker heel herkenbaar. Ik had aan het begin van mijn burn-out ook vaak diarree, was continu misselijk. Dat gaat inmiddels (na ruim 1,5 jaar) wel beter gelukkig, nog steeds wel snel niet-normale ontlasting, vooral bij stress. Het enorme zweten en gevoelig zijn voor kou herken ik ook. Ik zweet veel meer dan voorheen en voelde me zelfs op niet heel koude dagen vaak dagen rillerig en koud. Tegenwoordig wisselt het, ik heb wel vertrouwen dat het ooit weer normaler gaat worden als ik meer hersteld ben.
      Sterkte!

      Anoniem
    • Dank je wel voor de reactie.
      Het is leuk om te horen dat het wat beter gaat met jou!
      Kreeg je door de koude dan last van zwakte en paniekerigheid?
      Want ik ben in de war omwille van, is het de koude dat mij de zware klachten geeft of is het de burn out dat ik niet tegen de koude kan en mij klachten geeft.
      Dus dat is wat mij een beetje dwars zit.
      Groetjes

      Anoniem
    • Ik zie de paniekerigheid die ik destijds vaak had als een symptoom van mijn burn-out, los van de last van kou. De paniekerigheid werd op den duur minder, de gevoeligheid voor kou (nog) niet.
      Vervelend dat het je in de war maakt. Ik denk inmiddels dat een burn-out een hele trukendoos aan heel diverse klachten geeft (fysiek en mentaal). Dat begrijp ik ook beter nu ik er meer over gelezen heb (in boeken en artikelen). Daarbij voel je je onveilig, angstig en gestrest, en je voelt je niet veilig meer in je lichaam dat zoveel klachten vertoont.
      Heel lastig: maar proberen te accepteren dat het nu zo is, dat je lichaam een tijd van de leg is en dat het gelukkig ook sterk is en kan herstellen. Dat herstel duurt bij de een langer dan bij de ander.

      De anoniem van hierboven
    • Alle reacties weergeven...
    • Hey bedankt voor je reactie!
      Ja ik lees ook veel en vooral het loslaten en er alles te laten zijn is de grootse boodschap.
      Het komt vooral in vlagen, soms ben ik gewoon rustig en alles is terug goed dan een half uur later kom er een zwerm van vermoeidheid, een koude brug in het huis is al te veel.
      Dan wil je het loslaten maar dan ga je ineens weer in je hoofd en ben je totaal niet meer gefocust.
      Elke sensatie in je lichaam brengt tot denken.
      Jij zult het wel herkennen😀
      Gewoon dat in de war zijn is het vervelendste, je denkt van ben ik nu ziek, of is het mijn hoofd die dat allemaal aanricht.
      Bloedonderzoeken waren goed, maar dan toch blijf je radeloos en mistig in het hoofd.
      Hopen op snelle beterschap.
      Groetjes.

      Anoniem
    • Reacties verbergen...

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • Opbouwen?

    Inmiddels ben ik stukken wijzer geworden over burn-out. Dat er een mentaal gedeelte, maar ook een fysiek gedeelte is. Daarom vind ik het ook zo vervelend dat mensen altijd denken "bij een burn-out moet je naar een psycholoog". En hoewel je daar veel kunt leren over hoe je in elkaar zit, welke eigenschappen leidden tot je burn-out en hoe je het in de toekomst anders kan doen, is dat wel de helft van het verhaal. Want het fysieke herstel is minstens zo belangrijk, en ik heb het idee dat dat meer tijd kost. En dat wordt vaak niet benoemd.

    Gesproken over fysiek herstellen, ik merk dat mijn zenuwstelsel nog erg ontregeld is. Ik ben inmiddels 1,5 jaar onderweg, en ben een poos geleden bij een tuinderij begonnen. Ik heb het er erg naar mijn zin, maar altijd wanneer ik daar weg ga (2 keer per week 2,5 uur) kom ik met (gigantisch) bezwete oksels thuis ;(. Ook merk ik dan een hoge hartslag/ademhaling. Dan moet ik daarna ook 1,5 uur plat. Ik merk het ook bij vele andere activiteiten.

    Mijn vraag is: hoe en wanneer moet je meer gaan opbouwen als het gaat om werken? Moet je wachten tot je zenuwstelsel hersteld is, of kan ik nu ook al stappen maken, ondanks de klachten die ik noemde? Dat vind ik heel ingewikkeld. Ik heb ook geen bedrijfsarts ofzo, omdat ik als student ben uitgevallen. Bij een psycholoog loop ik inmiddels ook niet meer vanwege slechte ervaring. Ook heb ik het gevoel dat ik mentaal wel voldoende geleerd heb, en dat ik wel weet hoe het zit nu. Ik heb het idee vooral nog fysiek te moeten herstellen.

    Iemand tips hierover? Ik vind het gewoon heel lastig hoe je weet wanneer je moet gaan uitbreiden of niet.
    MG
    MG 1 5
    • Hoi MG,

      Zo lastig he: dat fysieke gedeelte. Iedereen kijkt je schaapachtig aan als het daarover hebt. Vind ook erg lastig dat er zo weinig aandacht aan besteedt in boeken en podcastst etcetera.

      Echt goed van je dat je bij een tuinderij bent begonnen! Knap ook.

      Wat jij beschrijft heb ik ook gehad dat ik na elke activiteit plat moet. Maar beetje bij beetje wordt dat minder. Ik werk zelf 3 x 5 uur en ga daarna altijd wel even liggen, soms noodzakelijk maar nu dus sinds kort soms ook omdat ik het wil (en mn lichaam het niet per se aangeeft).

      Je zegt dat je student bent. Kan je niet langzaam 1 vak volgen? Naar colleges gaan? Kan je überhaupt wat concentreren? Weet niet in hoeverre dat kan.

      Herstellen is ook vallen en opstaan. Dus ik zou zeggen: probeer het!

      Kort mijn verhaal (misschien heb je er iets aan): ik ben nu in maand 16 van mijn herstel. 2 maanden pas echt werk aan het opbouwen. Daarvoor was beetje half, want oude werkplek vond ik verschrikkelijk, nu bij een andere afdeling. Ik voel me echt voor 90% mezelf mentaal gezien en cognitief ook wel zoiets, maar ik blijf ook fysiek strugglen met twee dingen: hartkloppingen (meestal in rust) en soms niet kunnen inslapen. Ik ben nu op vakantie en nu eerste dag ook erg last van; maarja zenuwstelsel ziet waarschijnlijk een andere omgeving en had veel gedaan. Ik speel wel vals, want neem dan een pammetje en daardoor slaap ik erg diep. Voel geen angst meer in de nacht, maar ik heb er gewoon echt geen zin in om de nacht wakker te liggen

      Maar ik besefte net dat ik 3 maanden geleden ook op vakantie was geweest en toen was het nog: slecht slapen, hartkloppingen + spieren die gingen samentrekken en overmatig zweten. Opeens het besefmoment dat ik die 2 laatste klachten niet tot nauwelijks meer heb.

      Hoe zat jij 3 maanden geleden bij? Qua klachten etc?




      VK
    • Volgens mij is je lichaam je leidraad. Als je nog zo van slag bent naderhand, is het waarschijnlijk een teken dat je te veel doet. Wat gebeurt er als je bijvoorbeeld voor 1 uur aan de slag gaat in de tuinderij? Is de hersteltijd dan korter? Zijn de klachten dan minder?

      Natuurlijk moet je zenuwstelsel wennen en leren. Maar met mate. Te lang en te veel pushen zorgt ervoor dat je weer in precies dezelfde situatie belandt. Kleine stapjes en goed blijven voelen zou ik zeggen! Succes!

      Anoniem
    • Veelal is fysiek herstel een voorwaarde voor start reintegratie en met name je slaap. Hoeveel uur slaap je 's nachts? Is dit je normale hoeveelheid of meer of minder? Slaap je nog overdag? Bij te weinig nachtelijke slaap is je zenuwstelsel nog niet genoeg tot rust gekomen bij teveel slaap heb je je herstelschuld nog niet ingelost. Idem dito met middagslapen. Als je smiddags nog moet slapen om de dag door te komen is reintegratie te vroeg. Verder kan je kijken naar hoelang jij je kan concentreren achter elkaar. Is dit ongeveer 2 uur of meer? Dan kan je reintegreren. Alles eronder is herstellen.

      Anoniem
    • Als aanvulling kijk eens naar het herstelprogramma van ernst ellis, het csr programma of de blogs van isamu psychologen. Die hebben best goede richtlijnen over fysiek herstel

      Anoniem
    • Alle reacties weergeven...
    • Mindbody is 1, dus concentreer je wel gewoon op je emoties en de psycholoog en dan komt het fysieke vanzelf. Je zenuwstelsel heeft geen rust nodig, maar het heeft nodig dat emoties vrij kunnen stromen, dat je zachter voor jezelf bent en je grenzen kan aangeven waardoor je je veilig voelt.

      Chronischvrij
    • Reacties verbergen...

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • Hartoverslagen en hartkloppingen

    2 maanden geleden begonnen bij mij de vage klachten, inmiddels is er een burnout vastgesteld door de psycholoog en verwacht ik dat er nog iets van een angststoornis onderweg gaat komen.

    Hartoverslagen heb ik al mijn hele leven en als eens eerder een hele slechte fase door gehad.

    Ik kan mijn gedachten er maar niet vanaf zetten. Ik ben denk ik al meer als 13x bekeken bij de huisarts, in de ambulance (ECG) en op de huisartsenpost in het ziekenhuis. En ik heb een bloedonderzoek gehad waar niks is uitgekomen. Bloeddruk was eerder te laag dan te hoog. De klachten eromheen zijn wisselend.

    Alle klachten kan ik opzich wel mee dealen, behalve de hartoverslagen en hartkloppingen. Teveel op google gekeken en nu blijf ik hangen op een hartritmestoornis. Terwijl dat allang naar voren had moeten komen. Rationeel weet ik dus wel dat er niks aan de hand is. Met oxazepam neemt het allemaal af.

    Nu heb ik sowieso veel vragen over mijn klachten en zoek ik denk ik vooral herkenning. Ik ben al jaren bekend met angst maar nog niet op deze manier dat ik ook niet meer kan werken, weinig bewegen en niet van de bank afkom.

    - hartoverslagen/ hartkloppingen en of hoge hartslag. Ik voel de overslagen en kloppingen vooral in de buik. Ik ben vrij dun van mijzelf.
    - veel angst, de paniekaanvallen zijn gelukkig wel onder controle.
    - moeite met slapen en veel angst met slapen.
    - veel piekeren
    - zomaar ineens heel emotioneel worden en dan lang huilen ook als er niks is.
    - vermoeidheid , niet extreem maar alles kost wel energie.
    - vergeetachtigheid , als mensen mij wat uitleggen onhoud ik het slecht of snap ik het niet. Ook als mensen mij wat verteld hebben weet ik dat vaak niet meer.
    - duizelig, dit is al wel flink afgenomen en was eerst veel erger.
    - hyperventilatie
    - nek / hoofd / en kaak klachten.
    - oorsuizen, ik ben bekend met tinitus maar dat is nu erger geworden soms zit er ook een brom in.
    - steken in het middenrif en borst maar eigenlijk ook overal.
    - tintelingen in de voeten of op de borst of darmen , komen ook overal voor in het lichaam.
    - spierspanning en of pijn in de ledematen.
    - gespannen middenrif
    - afvallen en minder eetlust
    - buikklachten met name als de angst of onrust toeneemt reageren mijn darmen hier direct op.
    - minder vrolijk, maar ook momenten dat ik een soort van hyper ben.
    - ik kan mij gewoon inspannen als ik wil. Dagelijks moet ik naar mijn paarden en ik heb ook wel momenten dat ik moeiteloos daar 2 uur door kan brengen en klusjes kan doen zonder klachten. Ik moet er vaak wel even doorheen. Nadeel ik ga te lang door.
    - bij hele flinke afleiding heb ik nergens last van, eenmaal op de bank blijf ik maar malen.
    - misselijk , hongergevoel en misselijk zijn lopen door elkaar.
    - hoofdpijn
    - angst bij vooral traplopen, maar ook vermijdingsgedrag door angst.
    - bij verdriet wil ik mij terugtrekken.

    Ik heb hele goede momenten, probeer wel sociale contacten te houden en kan er ook met veel mensen over praten. Maar echt lotgenoten tref ik niet. Wel mensen met soms wat verkeerd advies waardoor ik ga twijfelen aan de diagnose.

    Al maanden ging het niet zo lekker, ik had veel stress door heftige gebeurtenissen, angst wat ik al jaren heb speelde weer enorm op. Ik was al vaker prikkelbaar en sneller ge�rriteerd en had blackout's op werk. Ik merkte thuis dat ik vaker erg vermoeid was, niet van de bank kwam en ondanks de vermoeidheid heel laat op bed ging. Op vakantie is het helemaal misgegaan wat nu logisch is maar ik begreep mijn klachten helemaal niet waardoor ik paniekaanval op paniekaanval had. Inmiddels woon ik ook tijdelijk bij mijn ouders omdat ik gewoon niet de energie heb om zelf te koken , huishouden en zaken te regelen.

    Ik ben 28 , heb een drukke baan in de zorg, deed aan mountainbiken en was heel veel in beweging. Ik heb er flink moeite mee dat dat nu allemaal niet meer kan. Elke terugval geeft onzekerheid.

    Ik ga binnenkort naar de psycholoog, heb behandelingen bij een psychomatische fysio. Nu gebruik ik nog oxazepam voor het slapen maar ik ben aan het afbouwen.

    Op dit forum kwam ik al herkenbare verhalen tegen. Maar ik vond het nu wel eens tijd dat ik mijn verhaal deel omdat ik behoorlijk vastloop met mijzelf.
    A.
    A. 1 5
    • Hoi A.

      Klinkt als een heftige burn-out. Heel naar voor je! Alle klachten die je beschrijft herken ik van de eerste maanden (en de meesten ook van daarna).
      De versterking van je angstige gedachten hoort helemaal bij een burn-out en je zult als het goed is merken dat dat vanzelf minder wordt als je tot rust gaat komen. Je psycholoog zal je als het goed is helpen om tot die tijd met die gedachtes om te kunnen gaan en ze liefdevol naast je neer te leggen.

      Wat me opvalt in je verhaal is ‘ik kan me gewoon inspannen als ik dat wil’. Dat klinkt alsof je nog steeds wel regelmatig over je grens aan het gaan bent?
      Wat je lijf nu nodig heeft is rust en veiligheid. Een helder en voorspelbaar dagritme waarin je afwisselend rust neemt (liefst door prikkelvrij liggen) en kalme fijne dingen doet.
      Eigenlijk mag je die eerste periode nooit ‘door je klachten heen duwen’. (En daarna ook niet maar helpt het soms wel om je grenzen af en toe op te zoeken)

      Als je dat een tijd doet (en een tijd is langgg) zul je merken dat je je steeds minder zorgen gaat maken over je hart (en andere dingen) en de paniek en angst zal gaan afnemen. En heel heel langzaam de klachten ook.

      Uit je verhaal denk ik te lezen dat je nog in gevecht met jezelf bent en vooral baalt dat je ziek bent. Dat is heel logisch maar geeft ook extra stress.
      Ga er maar vanuit dat dit heel lang gaat duren en maak je leven met alle beperkingen en klachten die je nu hebt zo fijn mogelijk. Dan creëer je veiligheid voor jezelf en word je langzaam beter. (En uiteraard ga je onderweg ook onderzoeken hoe het zover heeft kunnen komen etc. maar nu nog even niet)

      Het komt goed. En de lastige uitdaging is om het in de tussentijd steeds weer opnieuw goed te gaan vinden zoals het is.
      Sterkte!

      M.
    • Hoi M,

      Bedankt voor je uitgebreide reactie, en de herkenning van de klachten is fijn!

      Ik ben van mijzelf al gevoelig voor angst. Ziektevrees geeft mij heel snel lichamelijke klachten en ik merk dat het nu versterkt is en anders dan de afgelopen jaren is geweest. Normaal kon ik er door, maar mijn lijf staat nu echt even stil.

      Klopt, ik ben echt nog in gevecht met mijzelf en de acceptatie. Ik voel nu nog veel frustatie en teleurstelling. Wat je zegt klopt dan zeker: het kost dan juist meer stress.

      Ik had een lijstje gemaakt met onschuldige oorzaken van de klachten, ik schrijf mijn gedachten, klachten en momenten van angst op zodat ik wat positiever kan gaan denken ipv de vicieuze cirkel waar ik in vastloop.

      Bedankt voor je tips! Ik neem ze zeker mee en ga proberen er meer aan 'toe' te geven.

      Anoniem
    • Beste,

      Ik herken mezelf volledig in uw situatie.
      Heb sinds begin september gelijkaardige klachten gehad. Hartkloppingen en benauwd gevoel ging al snel over. Waardoor ik dacht dat het al een stuk beter ging. Nu ben sinds een week terug volledig ‘hervallen’ tintelingen over gans mijn lijf en angst/paniek gevoel omdat ik denk dat er meer aan de hand zou zijn. Dokter verzekerde me dat dit komt door chronische stress/hyperventilatie.

      Met 2 jonge kids in huis en een fulltime huishouden is het niet gemakkelijk om àlles draaiend te houden. Gelukkig een heel begripvolle vrouw, die veel druk van alles wegneemt.

      Ik ken goede actieve momenten dan kan ik vanalles doen , zoals klusjes en mountainbiken . Helaas voorzichtig aan uit de vrees voor een terugval. Indien je een lotgenoot zoekt, wil ik gerust wel eens afspreken.

      Veel groeten


      J.

      J.
    • Beste,

      Ik herken mezelf volledig in uw situatie.
      Heb sinds begin september gelijkaardige klachten gehad. Hartkloppingen en benauwd gevoel ging al snel over. Waardoor ik dacht dat het al een stuk beter ging. Nu ben sinds een week terug volledig ‘hervallen’ tintelingen over gans mijn lijf en angst/paniek gevoel omdat ik denk dat er meer aan de hand zou zijn. Dokter verzekerde me dat dit komt door chronische stress/hyperventilatie.

      Met 2 jonge kids in huis en een fulltime huishouden is het niet gemakkelijk om àlles draaiend te houden. Gelukkig een heel begripvolle vrouw, die veel druk van alles wegneemt.

      Ik ken goede actieve momenten dan kan ik vanalles doen , zoals klusjes en mountainbiken . Helaas voorzichtig aan uit de vrees voor een terugval. Indien je een lotgenoot zoekt, wil ik gerust wel eens afspreken.

      Veel groeten


      J.

      J.
    • Alle reacties weergeven...
    • Heb je toevallig ook last van een versnelde hartslag? Ik lees heeeel veel herkenning

      Sara
    • Reacties verbergen...

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • Meer ondersteuning nodig? Therapie bij burnout →
  • Longen

    Het zenuwstelsel het kan veel klachten teweeg brengen.
    En toch is er iets dat blijft hangen in de twijfel dus vraag ik het even hier.

    Soms kan ik het idee hebben dat die vermoeidheid uit m'n longen komt.
    Had een Thorax foto maar die is goed.
    Ookal is niet alles daarop te zien.

    Even van het medische af
    Herkend iemand zich hierin?
    Het is niet altijd.
    Maar soms na een kleine wandeling, of wanneer ik te veel deed dan heb in idee dat die vermoeidheid uit m'n longen komt.

    Herkenbaar voor iemand?

    Ik ben ook sterk overtuigd van burnout. Die twijfel is weg. Want als ik nog maar een half uur naar iemand luisteren moet en me moet concentreren op een gesprek dan crash ik. M'n brein is moe.

    Maar dit van de longen toets ik graag even af. Het kan ook en en zijn niet?
    Of gewoon een symptoom.

    Groetjes
    Anonieme
    Anonieme 1 4
    • Iemand?

      Anoniem
    • Zelf heb ik als een van alle burn-out klachten veel benauwdheid en druk op de borst gehad. Chronische hyperventilatie, super irritant echt. Met wazig zien, soort ‘stikgevoel’, heel oppervlakkig kunnen ademen etc.
      Is nu veel minder (na anderhalf jaar) maar bij wandelen in een te snel tempo, stress/haasten en hevige emoties komt het nog terug.
      Bedoel je zoiets?
      Ik heb verder niet het idee dat de vermoeidheid uit m’n longen kwam/komt. Maar door chronische hyperventilatie kunnen je klachten wel verergeren.
      Mocht je dat bedoelen met ‘de moeheid komt uit m’n longen’?

      Anoniem
    • Ja bij mij komt ernstige vermoeidheid soms ook uit mn longen, zo voelt dat dan . Maar moet zeggen dat het wisselt. Soms heb ik het weer niet en voel ik eerder een soort verzuring in mn lichaam/ledematen. Maar denk dat ik wel begrijp wat je bedoelt over die longen. Ik denk zelf dat het net als ieder ander symptoom is: vaak niet waarneembaar op scans etc omdat het “gewoon” door de burnout komt (noem het een mind body symptoom)

      Anoniem
    • Alle reacties weergeven...
    • Dank je wel aan beide voor je reacties.

      Het is inderdaad niet zo gemakkelijk te beschrijven. En herkenbaar dat het heel wisselend is. Zou ook wel de chronische hyperventilatie kunnen zijn, waar ik lang geleden mee kampte. Nu niet meer zo.
      Of misschien wel. Moeilijk zelf waar te nemen vind ik? Hoe weet je of je daar nog last van hebt? Vroeger had ik dat samen met paniekaanvallen toen ik aan werk was. Al zo een 8 jaar geleden. Nu geen paniek aanvallen meer, noch hoge hartslag... Maar extreme uitputting, en ook weer niet elke dag. Heb soms dagen waarop ik wel eens iets in huis kan doen.

      Maar inderdaad wisselend.
      Periodes dat het heel aanwezig is.
      En dan kan ik er na een kleine wandeling met de hond echt heel erg moe van zijn en dan voelt dat alsof m'n longen dat dus niet aankonden.

      Anoniem
    • Reacties verbergen...

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • Alles ervaren als een waas

    Is dit herkenbaar voor mensen hier? Wanneer wordt dit minder of houdt het op? Mijn energie bouwt zich gelukkig op, ik kan best veel doen op een dag, maar die waas is en blijft continu aanwezig wat mij weer angstig maakt omdat ik er zo lang last van heb……………. X








    ……
    Alles ervaren als een waas
    Alles ervaren als een waas 1

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • Heb ik een burnout???

    Hoi iedereen♥
    Ik heb klachten van 2023 die tot nu nog steeds aanwezig zijn.
    Zelf heb ik medische onderzoeken gehad en is het grootste probleem.
    Onder andere (TSH,Vit D, B12, B12 actief, ANA- waarde, w en r bloedcellen, CRP, Ijzer,magnesium, leverwaarde, glucose, hbA1c,foliumzuur, MRI, CT hersenen, EEG, cortisol,..)
    Ik blijf last hebben en vermoed dus dat dit komt door een burn out of misschien overprikkeld zenuwstelsel?
    Mijn klachten zijn:
    extreme vermoeidheid
    hersenmist
    geheugenproblemen
    vergeetachtigheid (vooral recente dingen)
    dissociatie
    alles meemaken in een waas
    oorsuizen
    duizeligheid
    Iemand die tips heeft wat deze klachten kunnen verhelpen of als er evt nog belangrijke dingen zijn wat kan getest worden?
    Liefs, Megan.
    Mireille
    Mireille 1 8
    • Wat zegt je huisarts over de vraag of je een burn out hebt? En heb je ook al eens je ferritine laten prikken? Ijzergebrek bij vrouwen komt veel voor en wordt vaak over het hoofd gezien. De klachten die je noemt komen hier ook bij voor. Op Spotify vind je de huisartsen podcast (prisma podcast: maak kennis met je blinde vlek over ijzergebrek). Veel sterkte!

      J
    • gedacht aan long covid?

      anoniem
    • Helaas heel typische klachten voor een ontregeld zenuwstelsel!

      Ax
    • Ja long COVID is het. Ze noemen het burn out, maar eigenlijk zijn het echt COVID/ vaccinatie problemen.

      Anoniem
    • Wat als je niet gevaccineerd bent

      Anoniem
    • Ik denk dat je dat niet zomaar kunt stellen dat iets long covid is. Burnout en long covid overlappen sterk qua klachten.

      T.
    • Als je niet gevaccineerd bent oké, dan heb je nog shedding. Spike eiwitten die zich vermengen met sexueel contact. Maar kan ook natuurlijk een echte long COVID zijn. De echte klachten van burn out kunnen er sterk op lijken.
      Maar iedereen kent zijn eigen lichaam en grenzen anders natuurlijk.
      Groeten.

      Anoniem
    • Alle reacties weergeven...
    • Eens met T. laten we oppassen met het zomaar diagnostiseren van anderen op basis van een paar gegevens (terwijl de meesten hier geen medische achtergrond hebben). ;)

      Anoniem
    • Reacties verbergen...

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • Veranderen van werk

    Hoi allemaal,

    Ik heb zojuist een gesprek gehad met de arbo arts en ook daar is toch duidelijk geworden dat ik weg moet bij mijn huidige werkgever. We hadden een kleine test gedaan waarin ik moest aangeven wat ik belangrijk vind in het werk, of het tot de mogelijkheden behoort in mijn werk en of het mij ook lukt om het uit te voeren. Daarin kwam naar voren dat ik alles belangrijk vond, maar dat rest laag stond qua scores.

    Hij had het erover dat ik met HR in gesprek moet gaan over de mogelijkheden dat zij mij begeleiden naar ander werk en met daarbij ook de hulp van een loopbaancoach. Mijn leidinggevende is op vakantie dus vandaar dat hij rechtstreeks naar HR verwijst. Hij geeft dan aan dat daar misschien gekeken kan worden naar diverse mogelijkheden.

    Mijn vraag is... zijn hier mensen die hier verder ervaring in hebben. Ik vraag mij namelijk af dat als HR weet dat ik eigenlijk wel wil of ze dan de loopbaancoach wel vergoeden en ook of ze mij de ruimte geven om verder te solliciteren en of ze dan verwachten dat ik weer fulltime in mijn oude functie kom werken...


    Ik hoor het graag!
    Annebel
    Annebel 1 2
    • Hoi Annebel, ik weet niet hoelang je al ziek benf. Maar na circa een jaar krijgt een arbeidsdeskundig onderzoek vanuit hier je een (gratis) loopbaancoach

      VK
    • Alle reacties weergeven...
    • Hoi VK,

      Ik ben sinds 9 april ziekgemeld. Nog geen jaar dus, maar ik zal wanneer HR reageerd wel horen wat ze kunnen aanbieden.

      Annebel
    • Reacties verbergen...

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • S middags slapen

    Goedemiddag,

    Ik ben s middags altijd al zo moe van de ochtend dat ik s middags makkelijk 1� uur kan slapen. Dit doe ik dan vaak ook. Soms zelfs langer. Het helpt me wat op te laden zodat ik de middag/avond wat meer energie heb. Herkennen anderen zich hierin?

    Alvast bedankt.

    Groetjes T
    T
    T 1 15
    • Ohwja vergeten te zeggen, ik zit nu 1 jaar thuis.

      T
    • Ja heel herkenbaar en precies de weg naar herstel. Zolang je nacht slaap er niet onder lijdt is dit precies hoe je weer meer energie gaat krijgen. Bovendien zorg je dat je niet overprikkeld raakt in de avond en zo wordt je nachtelijk slaap ook beter

      Anoniem
    • Bedankt voor je reactie! Dit helpt me ontzettend!

      T
    • Bedankt voor je reactie! Dit helpt me ontzettend!

      T
    • Ja, herkenbaar. Toen ik nog niet aan het reïntegreren was, sliep ik 's middags circa twee keer in de week; vijf keer sliep ik niet, maar rustte ik uit.
      Nu ik weer aan het reïntegreren ben, slaap ik vijf keer en rust ik twee keer in de week uit.

      Wieneke
    • Hoe lang zijn jullie al onderweg als ik mag vragen?

      T
    • Ik ben bijna een jaar onderweg.

      Wieneke
    • Ik ben anoniem van reactie 2 maar 3,5 jaar. Verkijk je niet op deze periode. Zie het meer als twee burnouts. Eerste burnout herstel duurde 2 jaar waarvan ik zeker 5-6 maanden 12-16 uur per dag sliep. Daarna een terugval of tweede burnout doordat ik niet de juiste hulp had om de oorzaak van mijn burnout aan te pakken. Hier duurde de vermoeidheidsfase misschien 3 maanden en ging herstel stuk vlotter

      Anoniem
    • Hoe heb je de oorzaak aan weten te pakken? Dit is ook mijn 2e burnout. Ik heb nu (dacht ik) alles anders aangepakt. Maar blijkbaar doe ik nog steeds iets verkeerd.

      T
    • Ben nu begonnen bij een psychotherapeut die me helemaal aan het doorgronden is. Mijn voornaamste patroon is people pleasing en daarnaast bewijsdrang, te veel verantwoordelijkheid op me nemen, perfectionisme, de lat te hoog leggen en niet met emoties kunnne omgaan. Moet zeggen dat dit de eerste keer is dat er iemand echt mee helpt met die patronen. Ben eerder bij een psycholoog geweest die vooral een burnout behandeling deed. Tja dat werkt natuurlijk niet en ben er nog boos op. Wat zijn jouw patronen waar je tegen aan loopt?

      Anoniem
    • Ben nu begonnen bij een psychotherapeut die me helemaal aan het doorgronden is. Mijn voornaamste patroon is people pleasing en daarnaast bewijsdrang, te veel verantwoordelijkheid op me nemen, perfectionisme, de lat te hoog leggen en niet met emoties kunnne omgaan. Moet zeggen dat dit de eerste keer is dat er iemand echt mee helpt met die patronen. Ben eerder bij een psycholoog geweest die vooral een burnout behandeling deed. Tja dat werkt natuurlijk niet en ben er nog boos op. Wat zijn jouw patronen waar je tegen aan loopt?

      Anoniem
    • Ben nu begonnen bij een psychotherapeut die me helemaal aan het doorgronden is. Mijn voornaamste patroon is people pleasing en daarnaast bewijsdrang, te veel verantwoordelijkheid op me nemen, perfectionisme, de lat te hoog leggen en niet met emoties kunnne omgaan. Moet zeggen dat dit de eerste keer is dat er iemand echt mee helpt met die patronen. Ben eerder bij een psycholoog geweest die vooral een burnout behandeling deed. Tja dat werkt natuurlijk niet en ben er nog boos op. Wat zijn jouw patronen waar je tegen aan loopt?

      Anoniem
    • Eigenlijk vrijwel dezelfde patronen als jij omschrijft. Zit nu precies 1 jaar thuis en merk dat het op en af gaat. Het is lastig om psychische hulp te krijgen ik ben al een paar keer afgewezen. Volgende week weer een intake hopelijk word ik dan verder geholpen.

      T
    • Eigenlijk vrijwel dezelfde patronen als jij omschrijft. Zit nu precies 1 jaar thuis en merk dat het op en af gaat. Het is lastig om psychische hulp te krijgen ik ben al een paar keer afgewezen. Volgende week weer een intake hopelijk word ik dan verder geholpen.

      T
    • Alle reacties weergeven...
    • Hoop het ook voor je! Misschien heb je er wat aan maar ik ben gaan vragen voor een verwijzing om de patronen en/of trauma op te lossen. Ik vraag niet meer om hulp voor het oplossen van de burnout/stress want die is gewoon niet toereikend. Enigzins op aanraden van kakikhebeenburnout. En dan op zoek naar een therapeut die dit snapt en burnout niet als een werkgerelateerd probleem ziet. Anders werkt volgensmij schematherapie ook goed. Helaas wordt dit veelal alleen in de sggz gegeven waar je met een burnout eigenlijk geen verwijzing voor krijgt

      Anoniem
    • Reacties verbergen...

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • Op zoek naar tips? Tips bij burnout →
  • Lions mane ervaringen

    Hey burnies, heeft iemand ervaring met lions mane?

    Ik gebruik dit nu 2 dagen en voel me warmer/fijner ofzo in mn lichaam en hoofd. Mijn gedachten zijn een stukje rustiger en heb minder last van externe prikkels zoals harde geluiden en vel licht.

    De effecten zijn pas op zn sterkst na een aantal weken omdat dit geen stimulant is maar je zenuwstelsel ondersteunt/ versterkt. Dus ik was benieuwd als iemand hier op langere termijn ervaring mee heeft?

    Het is gewoon een paddestoel, dit kan je bij de Kruidvat of online bestellen en kan verder geen kwaad.

    Ik ben dit aan het uittesten omdat ik met add medicatie ga beginnen maar dat eigenlijk niet helemaal zie zitten tijdens mn burnout en dit liever op een natuurlijke manier op los, al helpt het voor een beetje.

    Groetjesss,

    Tom
    Tom
    Tom 1 2
    • Mijn boven buren hebben nu ook redelijk harde muziek aan, wat ik normaal totaal niet kan hebben. Ik ga dan altijd na mijn kamer met oordoppen in liggen en nu ben ik gewoon chill aan het schilderen en geniet gewoon. Misschien is dit allemaal placebo tot nu toe maarja so be it dan😄

      Tom
    • Alle reacties weergeven...
    • Waarschijnlijk placebo, je ontspant gewoon

      Hille
    • Reacties verbergen...

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • Eerste keer werken

    Ik ben nu onderweg naar mijn werk. Vandaag ik twee uurtjes werken. Niet op meer dezelfde afdeling (24 uurs beschermwonen locatie), maar ik ga werken met een afdelingssecretaresse. Dus voornamelijk zal ik administratieve werkzaamheden uitvoeren. Later deze week ga ik ook nog twee uurtjes werken. Ik zie donderdag mijn arbo arts weer. Hebben jullie tips qua opbouwen? Ik moet wel zeggen dat ik nu erg zenuwachtig ben. Het zweet breekt mij echt aan alle kanten uit. Maar toch voel ik mij wel ready om deze stap te zetten. Ik denk dat de zenuwen er ook bij horen.
    Annebel
    Annebel 1 12
    • Succes ! Anneke

      Anoniem
    • Succes! En daarna goed ontspannen en bekomen van deze stap en de zenuwen die erbij hoorden! Wees vooral trots op jezelf!

      K
    • Succes!!

      Anoniem
    • Hoi, ik zou een opbouw schema met elke 3 weken met 3 a 4 uur opbouwen, MITS het goed gaat. Anders gewoon op die uren blijven. Eerste stappen zijn het zwaarst, duurde bij mij even, voordat ik met name fysiek verder kon. Dus goed aanvoelen en niks forceren! Sterkte

      Anoniem
    • Veel pauze. 2 uur werken is maar 1 uur inhoudelijk werk doen. Regelmatig ook even weg van je werkplek, met ogen dicht ontprikkelen. En als je meer dan 2 uur werkt, iedere 2 uur even naar buiten.

      Anoniem
    • 3 a 4 uur zoals hierboven lijkt me veel te snel qua opbouw. Maar is vast voor iedereen weer anders.
      Mijn arboarts adviseerde iedere 2 a 3 weken een uur erbij per dag indien klachten stabiel zijn. Zo niet: dan dezelfde tijden aanhouden of stapje terug.

      Succes met je re-integratie!

      Anoniem
    • Hoe is het gegaan?

      Anoniem
    • Hoe is het gegaan?

      Anoniem
    • Dankjewel voor alle reacties! Ik merkte gisteren dat ik eigenlijk maar 1 uur echt actief kon luisteren. Het andere uur was ik blanco in mijn hoofd. Het eerste uur bestond uit kennismaken met collega's en iets uitgelegd krijgen. De taak zelf leek behoorlijk simpel toen ik het uitgelegd kreeg. Maar toen ik het zelf moest doen liep ik vast. Gelukkig waren mijn collega's wel begripvol. Maar in alle eerlijkheid voelde ik mij na die twee uur niet goed. Ik ben thuis in huilen uitgebarsten. Ik was heel erg aan het twijfelen of ik dit moest blijven doen. Ik weet namelijk dat ik al weg wil bij de organisatie, maar ik wil eerst wat uren opbouwen voordat ik wegga. Nu ben ik als coping aan het rondzoeken voor vacatures. Morgen moet ik er ook naar toe, dat ga ik wel doen. Omdat ik denk ik nog steeds ook gewoon even door de zure appel moet bijten. Dus dat blijf ik doen in de hoop dat het beter gaat. Alleen voel ik mij er niet helemaal happy bij.

      Annebel
    • Wat ontzettend knap dat je weer aan het reïntegreren bent en er toch positief naar kan kijken! Vaak wordt met reïntegreren wel aangeraden om dagen tussen je werkdagen te hebben. Dus bijvoorbeeld beginnen met maandag en donderdag, en niet dagen achter elkaar. Die ertussen heb je nodig om weer op te laden. En ook na werktijd, lekker niets doen. Dat de eerste dag pittig was, is heel normaal. Heb je hier na 3 weken nog steeds last van, dan is het wel echt te veel nog. Maar nogmaals je mag trots op jezelf zijn dat je het weer geprobeerd hebt!❤️

      M
    • Hoi Annebel, net of ik mijzelf teruglees. Half jaar geleden begonnen en soms ook huilend thuis: word ik ooit nog beter? Is dit mijn leven? . Mijn reintegratie verliep in het begin ook echt stroef, mede door leidinggevende die niet echt helpend was. en uiteindelijk gekozen voor spoor 1 en 2.

      Ik ben nu dus een half jaar verder en het gaat nu 2,5 maand redelijk en vaak best goed.

      Het komt echt goed!

      VK
    • Alle reacties weergeven...
    • Heel veel succes Anneke!

      Zelf zit ik nu op vier maal twee uur. Het tempo en mijn concentratievermogen zijn laag. Ook slaap ik weer meer tussen de middag.

      Na circa elf maanden heb ik eindelijk de bedrijfsarts gesproken en wanneer mijn slaapbehoefte volgend jaar zo blijft, is er iets anders aan de hand.

      Ik hoop en denk dat wanneer ik toegeef aan het rustmoment en af en toe de grens opzoek, het goed komt.

      Wieneke
    • Reacties verbergen...

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • Podcast aanrader uitleg burn-out

    Hi all, ik heb een aanrader voor jullie: een aflevering van de podcast van Lianne Blacquire. Zelf heb ik deze aflevering niet geluisterd maar wel al een masterclass van haar gevolgd. Ze is voor mij ietsje te zweverig in haar manier van doen, maar tegelijk legt ze wel mooi en duidelijk uit hoe het zenuwstelsel werkt en waarom het essentieel is in je herstel!

    De podcast staat op Spot ify en heet “De Echte Fysiologie van Burn-Out, hoe je niet kunt helen zonder je zenuwstelsel mee te nemen” (van The Somatic Shift). Doe ermee wat je wilt :)
    Ax
    Ax 1 1
    • Alle reacties weergeven...
    • Even een FYI: ik hoor wel dat hij vrij snel gaat en best ingewikkeld is, dus luisteren op eigen “risico” ;p

      Ax
    • Reacties verbergen...

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • Wat zou je doen met een miljoen?

    Deze vraag moest ik anderen over mij laten beantwoorden ihkv spoor 1. Ik kreeg van een collega de reactie: je zou minder werken en meer tijd met je gezin doorbrengen. Dat dacht ik eerder ook van, maar toen dacht ik: ik werk(te) altijd heel hard, om geld voor mijn gezin te verdienen, de goede dingen te doen op het werk - in de ogen van anderen en mezelf. Daardoor deed ik ook veel taken die anderen van me vroegen. Minder werken lost dat niet op. Toen dacht ik: met een miljoen zou ik misschien meer durven om op mijn werk te gaan voor onderwerpen en taken waar ik echt energie van krijg, wat nieuw en spannend is en misschien ga ik dan wel op mijn bek... zowel qua burnout als dat het me niet lukt en ik �cht faal.
    Ik wilde het eens delen, benieuwd wat jullie zouden doen met een miljoen en of jullie herkennen dat je misschien niet altijd doet waar je echt blij van wordt om de verwachtingen van anderen �n jezelf.
    Av.
    Av. 1 5
    • Dat laatste is zeker heel herkenbaar, het niet altijd doen waar je blij van doet omdat je denkt dat anderen en jijzelf hoge verwachtingen hebben.

      Ik denk eerlijk gezegd dat ik niet zo goed weet wat ik met de vraag zou moeten. Geld is maar geld, en het allerbelangrijkste is mijn herstel en dat ik gezonder en met meer zelfcompassie leer leven, dat mijn zenuwstelsel weer herstelt. Grenzen aangeven of nieuwe coping aanleren worden niet opgelost met een miljoen.

      Natuurlijk zou het geld wat rust en lucht geven. Enerzijds zou ik kunnen denken dat ik met het geld mijzelf de tijd zou gunnen om te herstellen zonder stress en druk vanuit mijn werkgever en spoor 2. Anderzijds ben ik soms ook wel weer blij met begeleiding en 2x per week een paar uurtjes (extern) re-integratie. Dat maakt dat ik me nog een beetje mens voel.

      Lastige vraag dus, maar wel goed om eens stil te staan bij wat je eigenlijk drijft en wat je het liefst in je werk en/of leven zou willen veranderen.

      Mar
    • Alles inpakken en verhuizen naar een land met minder regels en moetjes!

      Anoniem
    • Ik zou meteen ontslag nemen, een huiskopen, studieschuld af betalen en een eigen bedrijf starten en wellicht nog wat mooie reizen!

      Annebel
    • Ik zou ook gewoon minder werken omdat je dan financieel nergens meer naar moet kijken en je in alle vrijheid kan herstellen en teruggaan naar hetgeen je belangrijk vindt met de mensen rond je.
      En men grote droom, huisje kopen in de natuur in Frankrijk!

      K
    • Alle reacties weergeven...
    • Mijn huidige huis verkopen waar al veel overwaarde op zit. Dan alles in een index fonds geven en met mijn vrouw en 2 kindjes emigreren en genieten van elkaar en de natuur ergens

      Anoniem
    • Reacties verbergen...

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • VK

    Hoi allen, ik ben benieuwd of hier mensen zijn die 2e spoor succesvol doorlopen of hebben doorlopen? 2e spoor: begeleiding naar ander werk buiten je eigen organisatie.

    Ik loop zelf ook spoor 1(terugkeer naar andere functie binnen organisatie) en dat is een kleine kans van slagen. Heb nu een coach en die geeft aan dat zij best veel succesverhalen heeft van mensen die via spoor 2 ergens kunnen re-integreren, maar het is niet makkelijk.

    Ik zit nu op 16 maanden herstel van burn out en werk nu 15 uur. ga bijna naar 20 uur.Ik verveel me met mij taken en ze zijn aan het kijken of er meerdere taken zijn waar ik me in kan vastbijten. Dus dat is echt een goed teken(dat ik daar behoefte aan heb), aan andere kant heb ik nu echt een hyperfocus op nieuw werk vinden. Elke dag vacatures aan het kijken en bij alles word ik mega onzeker: kan ik dit wel? Moet ik niet lager mikken? Wat als dit ik weer uitval? Vannacht ook slechte nacht en alles kwam er weer even uit.

    Iemand dus die ook spoor 2 volgt en dit wellicht succesvol heeft doorlopen? Iemand andere tips?
    2e spoor: tips
    2e spoor: tips 1

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

‹ vorige 1 2 3 ... 11 12 13 14 15 16 17 ... 43 44 45 volgende ›
Link kopieren Gekopieerd!
Pagina delen
Therapiepsycholoog.com
Zoek op provincie
  • Drenthe
  • Flevoland
  • Friesland
  • Gelderland
  • Groningen
  • Limburg
  • Noord-Brabant
  • Noord-Holland
  • Overijssel
  • Utrecht
  • Zeeland
  • Zuid-Holland
  • België
Hulpvragen
  • Angst
  • Burnout
  • Depressie
  • Onzekerheid
  • Piekeren
  • Rouwverwerking
  • Relatieproblemen
  • Stress
  • Trauma
  • Zingeving
  • Meer hulpvragen »
Therapievormen
  • ACT
  • Cognitieve gedragstherapie
  • Coaching
  • EMDR-therapie
  • Hypnotherapie
  • Mindfulness
  • Psychosociale therapie
  • Psychotherapie
  • Relatietherapie
  • Meer therapievormen »
Steden
  • Amsterdam
  • Arnhem
  • Breda
  • Den Haag
  • Dordrecht
  • Eindhoven
  • Haarlem
  • Maastricht
  • Nijmegen
  • Rotterdam
  • Utrecht
  • Meer steden »
Kijk ook op onze partner websites:
  1. Relatietherapeuten
  2. Angstfobietherapie
  3. Emdrtherapie
  4. Hypnotherapeuten
  • © 2026 Therapiepsycholoog.com
  • Disclaimer
  • Privacyverklaring
  • Over ons
  • Reviews
  • Tips
  • Ervaringsverhalen
  • Login