-
Langzaam aan het opkrabbelen
Wie herkent dit?
Ik ben langzaam aan het opkrabbelen en begin steeds meer zin te krijgen om aan de slag te gaan. Van thuiszitten blijf je in je hoofd zitten, dus de volgende stap is zeker belangrijk. Alleen merk ik dat het enthousiasme ook veel onrust oproept. Een soort gespannenheid, terwijl het juist een leuk vooruitzicht is. Dit komt ook omdat ik tegelijk denk in te grote stappen. Ik kan kiezen uit vrijwilligerswerk of betaald werk. Uiteraard liggen het tempo en de verwachtingen bij betaald werk hoger (horeca), maar zal het mij zeker meer voldoening geven qua sfeer en entourage. Maar ook nu weer twijfel ik. Moet ik kiezen voor traag en vrijblijvend of juist voor 4 uur per dag horeca (bediening)? Een kennis van mij is begonnen als afwasser, zodat het werk 'dom' bleef en schoon servies zijn enige taak was. Later ging hij de bediening in en nu doet hij alweer jaren het werk wat hij altijd al deed (webdesigner) en is er zo helemaal uitgekomen.Anoniem-
Laat maar .. hoogmoed en weer te positief. Mijn valkuil (voor de zoveelste keer). Compleet hyper en gesloopt alleen al door het uitzoeken, regelen van afspraken, etc.
Ik ga maar eens luisteren naar de deskundigen, want hier was ik al voor gewaarschuwd. Klein houden en accepteren dat ik nog niet de energie heb die ik steeds denk te hebben. Kortom, vrijwilligerswerk en dan ook dat beperkt...zo moeilijk om dat te accepteren..Anoniem -
Heel goed, klein houden en kleine stapjes dan kom je er wel. Niet te snel willen, ik ken de valkuil :)
S. -
Hoii,
Wat fijn dat het het zo goed gaat,
Ik denk dat je het best iets kan kiezen wat bij je past en leuk vind om te doen.
En kijken hoe dat gaat. Het gaat misschien met vallen en opstaan maar ook dat komt wel goed.
Zit je al lang in een burn out?
Heel veel succes!!Pvo -
Hoi, ik herken je klachten en verhaal. Wat mij heel erg heeft geholpen. Ik weet niet of dit bij iedereen werkt maar ik ga naar acupunctuur en tuina massage. Dat brengt je lichaam weer inbalans en de stress wordt uit je lichaam gehaald. Daarnaast slik ik magnesium, Ashwagandha en visolie. Ik wandel elke dag een stukje met meditatie of natuur muziek. Daarnaast heb ik in het begin toen het heel erg was 3 x per dag ademhaling oefeningen gedaan. Ik ben nu 7 maanden verder en ik ben echt met grote stappen vooruit gegaan. Ik heb geen paniekaanvallen meer gehad en het onrustige opgejaagde gevoel is weg ( zo goed als) ik dacht dat het nooit meer beter zou gaan maar het wordt beter echt waar!
Denise - Alle reacties weergeven...
-
Hoi wat vervelend om te horen dat ze je niet goed hebben geholpen .Ik denk vaak dat opgeleide mensen wel heel slim zijn...
Maar van jouw verhaal hoor ik dat ze niet goed naar jou hebben geluisterd. Wat zijn jouw behoeftes ,wat heb je nodig om verder te kunnen? Ik hoop dat je ergens terecht kan misschien bij een psycholoog om de oorzaak te achterhalen achter jouw angsten en dat ze jou echt steun en hulp kan geven.Madeleine Mellgård
Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.
Het voelt nu nog erg hopeloos
Veel gelezen op het forum en besloten om ook mijn verhaal te delen om toch wat steun of herkenning te kunnen vinden.. want het voelt nu nog erg hopeloos.
Na een weekje vakantie in mei met de kinderen, lukte het mij niet om tot rust te komen en kwam er veel vermoeidheid en onrust naar boven.
Ik kreeg veel lichamelijke klachten ( die ik wel al een tijdje had) en het piekeren werd maar erger. Uiteindelijk kreeg ik een paniekaanval en voelt het nu twee maanden later alsof ik er nooit meer uit ben gekomen. Mijn leven in twee maanden tijd is niks meer wat het was..
Ik sta iedere ochtend op met enorm veel onrust in mijn lichaam en huilbuien, ik kan de hele dag wel huilen. Huilen om de situatie en omdat ik mijn leven zo graag terug wil en gewoon er kan zijn voor mijn gezin. Veel oude trauma’s zijn nooit eerder verwerkt, dus ik vermoed dat dat ook een grote rol speelt, alleen weet ik niet hoe ik mezelf kan helpen.
Ik heb nog geen begeleiding ( lange wachttijden) en heb het idee dat ik alleen maar dieper in een zwart gat kom en langzaamaan mezelf niet meer herken.
Van altijd positief, vrolijk, liefhebbend en blij ben ik nu de hele dag onrustig en verdrietig..
Kan iemand zich hierin herkennen en hoelang heeft het geduurd voordat het wat beter werd?
Meditatie, wandelen, ademhalingsoefeningen en proberen te eten is wel al wat ik toepas, maar ik merk weinig vooruitgang. Ook heb ik enorm veel angsten ineens en de angst dat het misschien alleen maar erger gaat worden geeft mij een hopeloos gevoel.
Ik ben benieuwd of mensen zich hierin kunnen herkennen en wat jullie heeft geholpen om uit het dal te komen.
Veel liefs!Anoniem-
Ja, ik ken je verhaal volledig. Ik ben al een eind onderweg, maar zaak is dat je actie onderneemt mbt professionele hulp. Ja, de wachtrijen zijn enorm, maar blijf zoeken, want het is allemaal erg slecht geregeld.
Ik had ook trauma's waarvan de belangrijkste mbv EMDR zijn verdwenen. Daarna is het belangrijk om te kijken naar wat voor therapie er goed zou zijn. Ik volg zelf nu systeemtherapie, omdat mijn problemen met mijn familie te maken hebben en op die manier veel dingen duidelijk worden. Je moet je partner daarbij betrekken, omdat dit ook verhelderend kan werken. Naast deze therapie ga ik in augustus ook schematherapie volgen in groepsverband (schijnt beter te werken). Meditatie, voeding, supplementen....allemaal handig, maar pakken niet de oorzaak aan. Om een voorbeeld te geven hoe 'raar' alles werkt.. ik had jarenlang last van nachtelijk overmatig zweten. Niet een beetje, maar altijd wakker in een drijfnat bed. Na 4 gesprekken is dat totaal gestopt. Waarom? Omdat ik een aspect totaal anders ben gaan zien. Een ex-collega van mij had in totaal 15 gesprekken nodig en is er volledig vanaf gekomen (ook trauma's en angsten). Succes & er zijn zeker oplossingen.Anoniem -
En niet geheel onbelangrijk...accepteer dat je hier doorheen moet, dat je zeker niet de enige bent, het een pittig traject is, maar dat je verbaast zal gaan staan wat het allemaal zal gaan brengen. Doorlopen met een trauma doen veel mensen en passen hun leven daarop aan totdat het niet meer werkt. Op dat punt zit je nu en moet je niet alleen de trauma's gaan verwerken (door o a. Emdr), maar ook jezelf weer terug gaan vinden. Dit kan soms pijnlijk zijn, want je zult een masker gaan afzetten die je lang gedragen hebt. Maar wees gerust, dit is juist wat er moet gebeuren. Vanaf dat moment kom je meer tot jezelf, maar ben je ook kwetsbaar. Ook dat vergt tijd en veel praten. Pas vooral op dat je niet vereenzaamd. Dit is echt een onderdeel dat vaak wordt vergeten. Blijf in contact met anderen, probeer naar buiten te gaan en nogmaals....accepteer het. Je moet hier doorheen.
Anoniem -
Lijkt mijn verhaal wel, het begin althans… Vorig jaar in de meivakantie kwam ik ook niet meer tot rust, liep ineens continu met spanning rond, tegen paniek aan. Ik ben er nu bijna helemaal bovenop maar dus wel dik jaar verder. Zorg eerst dat er rust komt qua werk/prive en dat de omstandigheden gunstig zijn om ook lichamelijk weer beetje bij beetje tot rust te komen. Mijn lijf was compleet ontregeld, het schommelde enorm naar altijd die onrust. Vanaf september had ik steeds meer goeie dagen maar in het najaar toch weer gevoel van fikse terugval en steeds meer angst dat ik er niet meer uit kwam en week kwijt zou gaan raken bv. Uiteindelijk met antidepressiva gestart, achteraf zou ik eerder zijn begonnen. Dat hielp me echt tegen de angst en vanaf toen ging het echt bergopwaarts. Sinds januari ervaar ik het als een stuk minder zwaar en kon ik ook echt gaan herstellen voor m’n gevoel. Nu ben ik grotendeels opgebouwd qua werk en voel me eigenlijk super. Soms popt de spanning weer even op maar nooit meerdere heftig. Heb geen trauma’s en therapie enkel laagfrequent, was fijn met iemand te praten maar niet perse nodig in mijn geval. Ik had vooral tijd nodig en rust. En medicatie heeft me dus ook echt geholpen (ook slaapmedicatie zo nu en dan in het begin en paar keer oxazepam; kon er zo weer mee stoppen). Antidepressiva ga ik in het najaar rustig afbouwen. Terugkijken ging ik al jaren over m’n grenzen en had ik al vaker zo nu en dan teveel spanning. Nu voel ik me weer een stuk kalmer. Ik sport veel meer dan voorheen maar neem ook echt veel meer rust. Het komt echt goed maar heb geduld en zorg goed voor jezelf. P.s. Dit jaar een heeeeeerlijke meivakantie gehad, dubbel genoten ;)
Sietske -
Hoi, ik herken je klachten en verhaal. Wat mij heel erg heeft geholpen. Ik weet niet of dit bij iedereen werkt maar ik ga naar acupunctuur en tuina massage. Dat brengt je lichaam weer inbalans en de stress wordt uit je lichaam gehaald. Daarnaast slik ik magnesium, Ashwagandha en visolie. Ik wandel elke dag een stukje met meditatie of natuur muziek. Daarnaast heb ik in het begin toen het heel erg was 3 x per dag ademhaling oefeningen gedaan. Ik ben nu 7 maanden verder en ik ben echt met grote stappen vooruit gegaan. Ik heb geen paniekaanvallen meer gehad en het onrustige opgejaagde gevoel is weg ( zo goed als) ik dacht dat het nooit meer beter zou gaan maar het wordt beter echt waar!
Denise -
Zo herkenbaar ik heb al jaren last van mijn maag pantoprazol ervoor dat hiep wel in mei begonnen de klachten weer na 5jaar van de dood van mijn man die viel van de trap geen afscheid kunnen nemen week coma gelegen en wij de kinderen besloten de stekker eruit te trekken heel moeilijk loop nu bij praktijk Hellinga die doet haptotherapie veel praten ook en heel veel mee gemaakt vroeger ze zegt dat komt er nu allemaal uit pfffff ik hoop dat het helpt raak er mee aan bang voor een burnout succes ook
Luus - Alle reacties weergeven...
-
Dank voor jullie reacties. Doet mij toch ergens goed om te weten dat ik hier niet alleen doorheen ga. Het gaat echt met vallen en opstaan, maar ik moet hoopvol blijven en uiteindelijk gaan we hier uit komen. Veel liefs !!
Anoniem
Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.
Dit geeft een heel bedrukkend en angstig gevoel
Ik zit nu iets meer dan een jaar in mijn burnout en heb vaak een ontzettend gespannen bovenbuik en een harde knobbel in het midden van mijn maag aan de bovenkant. Dit geeft een heel bedrukkend en angstig gevoel. Het is moeilijk te omschrijven maar zit net onder het borstbeen en voelt heel hard aan. Een soort steen op de maag maar dan letterlijk.
Zijn er meer mensen die hier last van hebben ? Ik heb het niet constant maar wel behoorlijk vaak. Het is echt een angstig gevoel.Anoniem-
Ja dat betekend dat je hoog ademt. Je moet meer ontspannen en naar je buik ademen. Dat angstig voelen erbij is normaal. Maar als je tegen jezelf zegt dat het door stress komt word je er niet nog eens extra angstig door. Dus wanneer je et voelt accepteren rustig liggen goed naar je buik ademen en tegen jezelf zeggen dat het door stress kkmt
Anoniem - Alle reacties weergeven...
-
Dit herken ik zeker! Doordat je zo hoog ademt en/of je buikspieren steeds gespannen zijn, blijft je lichaam ook in de stress-stand. Weet in ieder geval dat het niets geks is, ik heb hier ook last van. Met de onderstaande oefeningen steeds minder.
Je kunt hiervoor het beste op zoek gaan naar manieren om lager te ademen en om de spieren in je buik te helpen ontspannen.
Ik heb op YouTube dit gevonden en het doen van deze oefeningen helpt mij erg:
1: Zoek op ''releasing abdominal tension'' van 'the vocal yogi'
2: Zoek op Yoga for Your Mental Health│Burnout and Exhaustion Recovery│Yoga for Anxiety, Depression, and Stress - van Honey Lion.
Ik doe meestal eerst de oefeningen uit 1 en dan een korta yogasessie van 2. Je kunt het natuurlijk ook omdraaien als je dat fijner vindt. Het helpt mij in ieder geval heel erg om mijn buikspieren te ontspannen en om op de juiste manier te ademen.
Hoop dat jij er ook iets aan hebt!Bianca
Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.
Je wilt wel maar het gaat niet
Hallo veel verhalen hier gelezen. Al 3 jaar in een depressie, volgens hulp verlenging, opzoeken op Google wat is er nu aan de hand. Je zak steeds verder weg, zo vermoeiend, moe, piekeren, nergens meer zin in .mensen die je niet begrijpen, ze praten er maar overheen. Je wilt wel maar het gaat niet. De wereld om je heen, is niet een met je geest. Uiteindelijk kom je uit je bed, en zit weer in een overlevende fase. Moe,moe, moe, de dag is voorbij eer je het weet, je geheugen laat je in de steek. Je trek het niet meer.zelf je hobby krijg je niet meer uit gevoerd. Een kort lontje enz enz .ook al wil je wel maar het is een gaos. In ëen gesprek ,val je in slaap ook al slaap je dagen goed. Geen concentratie,je staat op uit bed .En BAM en half uur later slaap je weer uren.op zoek naar mensen die dit bekend voor komp, lijkt het me toch een burn-out te zijn .mogen mensen reageren die dit ook zo ervaren aub .kompleet uitgeput lijkt het wel.?? Ben ondertussen een halve dag verder eer ik tot iets. Of toch gewoon niks kom .En ja hoor het is lood zwaar, om hier nog normaal je verstand bij te houden, en er niet klaar mee te zijn en het op te geven. Zijn er ook mensen die persoonlijk contact op prijs stellen om elkaar hier in te steunen zeer welkom. Verder wens ik jullie allemaal veel goede gezondheid en jullie hier snel van af zijn .wat dit is een zware helllllllll mvg anoniemAnoniem-
Ik kan je maar één advies geven, mocht je het nog niet gedaan hebben.
Ga naar een systeemtherapeut. Zo iemand brengt je hele leven in kaart en geeft je veel inzicht hoe jouw leven in elkaar steekt en hoe dat zo gekomen is. Vaak weet je wel wat 'ongeveer' de aanleiding was, maar omdat je leeft in een eigen opgebouwd systeem, houd je het zelf ook intact. Je hebt niet eens door hoe vast je eigenlijk zit. M.a.w. je komt er nooit uit als je niet gaat inzien waar je telkens op vastloopt. Ook schematherapie zou een goede kunnen zijn (doorbreken van patronen). Veel mensen doen een combinatie van die 2.
Feit is dat je vastzit. Je komt duidelijk niet verder. Dit betekent maar een ding en dat is dat je systeem en/of patroon niet werkt voor jou. Je zit klem. De enige manier om daaruit te komen is veranderen. Het is ook niet één ding, maar een combinatie van dingen. Dus bijv. relatie, gezin, familie, vrienden, werk, etc. Allemaal speelt het een rol hoe jij je voelt, maar ook hoe je bent opgevoed. Je bent moe omdat je totaal geen energie meer krijgt. Ik heb datzelfde ook, maar sinds ik gestart ben met systeemtherapie, beginnen er langzaam dingen te veranderen. Vastgeroeste gedachten komen ineens los, overtuigingen worden anders, je draait letterlijk 180 graden qua visie, waardoor veranderingen gaan plaatsvinden. Wat ik vorige week absoluut geloofde, is 1 week later 180 graden gedraaid. Niet omdat de therapeut mij daartoe dwong, maar juist door nauwkeurig bekijken van situatie, gedrag, communicatie, houding, etc.
Ik kan je daar niet bij helpen, maar dit moet je zelf gaan ervaren. Veel mensen roepen 'het is wat het is'...nou nee, het is wat je er zelf van maakt. Dus doe hiermee wat je wilt, maar veranderen is bij jou noodzakelijk denk ik. Nieuwe koers, frisse blik, etc. Je zult verbaast staan hoe jij over een 1/2 jaar (of eerder) veranderd bent qua gedachten. Hierdoor trek je jezelf weer vlot en zal de energie weer gaan stromen en dat is precies wat je nu mist.
Succes!Anoniem -
Heel erg bedankt voor je verhaal. Ik ga eens opzoeken waar ik deze niet hulp kan vinden Kom er later even op terug ok mvg anoniem
Anoniem - Alle reacties weergeven...
-
Hi, even voor de duidelijkheid.
Iedereen zit om uiteenlopende redenen met een BO thuis. In mijn geval speelt dit al sinds mijn 25e en is de oorzaak een getraumatiseerde vader die zich mijn leven lang aan mij vastklampte. Dit was ongelooflijk zwaar, uitzichtloos en beheerste mijn leven totaal. Dit heeft mij leven volledig bepaald. Ik moet dus uit die kluwe komen en vind daarin mijn eigen weg. Systeemtherapie is mij geadviseerd en misschien kan dat voor jou ook een oplossing zijn. Dat is mijn reactie op jouw vraag.
Ik ben niet op zoek naar onderlinge ervaringen, want iedereen is anders en dit is daarom niet handig om te doen
Je therapeut is degene die je kan helpen en stel je vragen anders in het algemeen aan de chatgroep op deze site. Ook op Facebook zijn er verschillende groepen.
Veel succesAnoniem
Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.
Ik wissel momenteel goede met slechte dagen af
Zit sinds 15 Maart thuis met een burn-out
Neem nu zo een 4tal weken 10mg escitaloprám per dag.
Ik wissel momenteel goede met slechte dagen af.
Wat zeer frustrerend is.
Hoop zo dat de medicatie binnenkort gaat aanslaan.
Herkennen sommige mensen dit?
Lusteloos zijn.
Vreemd gevoel in hoofd.
Weinig eetlust.
Vaak geeuwen
Ik vermoed dat dit bijwerkingen zijn van de medicatie die zich nog moeten zetten.
Ik zou zeer graag jullie ervaringen hierover krijgen.Davy-
Vergeetachtigheid, slecht inslapen, maag op hol, veel trek in koffie, hoesten, snurken….moe, slappe benen, minder eetlust etc. symptomen van burnout bij mij
Richard -
Hoi Davy,
Jep alle symptomen zijn herkenbaar, en enorm ellendig. Sterkte, hoop ook dat je medicatie goed aanslaat!Y. -
Bedankt voor je reactie Y
Donderdag monteerde ik nog een IKEA kast voor mijn zoontje.
Vandaag voel ik me van de wereld.
Heel onwerkelijk gevoel in mijn hoofd.
Zin in niks.
Alsof ik er niet bewust bij ben.Davy -
Ook die klachten zijn erg herkenbaar. Het blijft bizar hoe je soms het ene moment best wel wat (aan)kan, om vervolgens weer terug te zakken. Hoort er echt bij. Ik ben nu een jaar BO en heb ook nog steeds veel ups en downs. Mijn ervaring is wel als ik terugkijk, naar de vorige maand of maanden, dat ik wel echt vooruitgang zie.
Op korte termijn is de verandering moeilijk te zien, maar hij is er wel degelijk.
Pak je rust als je lichaam er om vraagt en probeer er niet teveel over na te denken (hoe moeilijk dat ook is), sterkte!Y. -
Ook hier heel herkenbaar, al moet ik wel zeggen dat de ‘downs’ met de AD uiteindelijk wel minder heftig werden. Het effect neemt nog wat verder toe na die eerste weken was mijn ervaring. Heb wr geen spijt van dat ik ermee begonnen ben want het helpt wel.
Anoniem -
Kan het afwezige gevoel een bijwerking zijn van de Escitalopram 10 mg?
Neem het nu een goeie 4 weken
Misschien werkt het nog niet optimaal.
Iemand hier ervaringen mee?Davy -
Ook hier heel herkenbaar, al moet ik wel zeggen dat de ‘downs’ met de AD uiteindelijk wel minder heftig werden. Het effect neemt nog wat verder toe na die eerste weken was mijn ervaring. Heb wr geen spijt van dat ik ermee begonnen ben want het helpt wel.
Anoniem -
Hier ook escitalopram 10mg sinds 6 maanden. Mij heeft het goed geholpen. Vanaf ca 2,5 week werd het iets rustiger in mijn hoofd en sindsdien bleven de echt hele zware dagen ook weg (schommelingen hielden wel aan). Na ca 3 maanden had ik het gevoel dat het echt optimaal begon te werken. Toen begon gaandeweg m’n draagkracht ook weer toe te nemen (meer kunnen ondernemen, weer beter stress kunnen ervaren). Ik ben er heel tevreden over, rustig opgebouwd met druppels en dat is me erg meegevallen (was er doodsbang voor, achteraf onnodig). Ook nauwelijks bijwerkingen en gewicht is juist heel stabiel nu, ben al met al zelfs iets afgevallen. Sport wel meer.
M. -
Hier ook eerst 5 mg 12 dagen nu een week op 10mg daarbij oxacepam ik heb moeite met innemen ben misselijk en merk nog weinig eten gaat moeilijk maar schijnt tijd nodig te hebben en ik heb geen geduld . Maar voel me zo ellendig . Weet niet waar ik zoeken moet soms . Vreselijk gewoon . Koffie drinken ik niet meer wel thee komt ondertussen me neus uit of water met bubbels.
Nachten zijn ook Vreselijk.
Waar ben ik i beland , wat gebeurd er met mijn lijf. PpfffMarian -
Je moet jezelf ook tijd gunnen. Ik denk dat je jezelf onbewust onderdruk zet om te herstellen. Dit werkt averechts. De meeste mensen zijn zoiezo een jaar bezig met herstel. Laat de druk los
Arthur V - Alle reacties weergeven...
-
Hoe gaat het nu?
Anoniem
Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.
Praat ik het mezelf aan?
Beste lotgenoten,
Sinds anderhalf jaar in een burn out. Ups en downs zoals bij iedereen. Uiteindelijk het gevoel gehad ik ben eruit/overheen, maar wel alles nog steeds langzaam opbouwend. Tot een 2 weken geleden. Een ietwat lange dag gehad waarbij ik ineens savonds voelde van ok ik ben over mijn grens gegaan. Toen een kleine terugval.
De week erop wel wisselend dingen blijven doen, tenminste afspraken die stonden (die ik echt niet kon/wilde afzeggen) gaan doen. Nu uiteindelijk 2 weken later voelt mijn lichaam op een vreemde manier ‘leeg’, mijn spierkracht lijkt wel uit mijn lichaam verdwenen en zelfs een korte wandeling kost moeite. Alsof ik een lege huls ben die loopt.
Opzich ben ik niet per se heel moe of wil ik slapen ofzo, ook cognitief is er niks mis, maar wel dus een soort algeheel (spier)krachtverlies in mijn lichaam. Lijkt soms ook wel alsof ik wankel op mijn benen sta en duizelig ben. In het begin van mijn burn out had ik ook cognitief heel erg problemen (concentratie/geheugen), maar nu dus alleen fysiek.
Soms begin ik aan mezelf te twijfelen of ik het niet wellicht mezelf aanpraat. Het lijkt me namelijk sterk dat ik door even teveel te doen ineens van het gaat best goed, naar ik kan nog geen rondje wandelen ben gegaan.
Herkent iemand dit? Zo ja, wat kan ik hiermee?
Groeten,
JohnJohn- Alle reacties weergeven...
-
Ik herken heel sterk die golven van energie en leeg zijn. Wat ik vorige week nog fluitend kon, kan ik dan ineens niet meer. Heel raar. De ene week heb ik een lang gesprek met iemand en de week daarop kost het mij ineens heel veel moeite om mij te concentreren. Dit geldt ook voor beweging. Ik denk (omdat het mij ook verteld is door deskundigen op het gebied van burnout) dat je systeem soms terugschiet in zijn oude modus. Je traint dus telkens de nieuwe modus. Dit maakt het ook allemaal zo frustrerend. Telkens als je denkt ..ik ben eruit, word je weer onverwacht teruggezet. Dit betekent niet naar nul, maar wel dat je daarna weer rustig opnieuw kan gaan bouwen omdat je systeem ook de nieuwe ervaringen heeft 'onthouden', op een gegeven moment ben je er echt uit. Vallen en weer opstaan dus.
Anoniem
Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.
Re-integratie valt me nog zwaar
Ten eerste blij met dit forum vooral de herkenning.
Zit nu 15 maanden in Burn-out, door persoonlijke stijl hier in terecht gekomen en is begonnen met de overgang. Slecht slapen, jezelf kwijt zijn etc. Heel wat lichamelijke klachten die ondertussen de revue gepasseerd zijn. Hulp kwam uiterst traag op gang en heb ook gemerkt dat je zelf moet puzzelen met alle psychologische inzichten. Ze zetten je lang niet altijd aan tot goede keuzes. Ik ben letterlijk teveel in beweging gezet. Focus op balans in ontspanning en spanning was veel belangrijker geweest. Ik was continu aan de loop in huis en buiten, want bij angsten moest ik in beweging. Maar goed elke burn-out is anders. Zelf heb ik heel veel last van m’n spieren, voeten stijf, zere benen, rug en nek. Zijn er mensen die dit ook dagelijks hebben?
De paniek is er bij mij inmiddels uit. En slapen gaat iets beter sinds kort. Maar re-integratie valt me nog zwaar, daarom psychosomatische therapie gaan volgen. Weet gewoon niet wat m’n grenzen zijn. Ik sta voor groepen, heb ook daardoor ook het gevoel er moeten zijn op een krachtige manier maar ben alleen maar bezig met de gedachte of het me gaat lukken. Dus me geven en inleven in de mens voor me is gewoon nog teveel. Dit accepteren is ook lastig, ik was namelijk zo anders. Ik hoor graag van anderen hun ervaringen over die spierproblemen en wat er tegen doen.Eef-
Het klinkt alsof je re-integratie topdown verloopt in plaats van op geleide van klachten en je gevoel. Heb je wel aangepast werk of zou je de stapjes iets kleiner kunnen maken zodat elke stap goed voelt (en je zelfvertrouwen weer groeit) alvorens je een volgende stap zet? Ik sta ook voor groepen en bij mij speelt beginnende overgang ook een rol. Toen ik eenmaal weer in rust kon ontspannen ben ik langzaam gaan opbouwen, ook in werk. Maar dat begon met administratieve dingen, toen telefonisch weer wat clientcontact, daarna ook online en toen pas weer face tot face. Voor de groep staan lijkt me een van de laatste stappen (het gevoel dat je er echt moet staan idd snap ik helemaal). Laat je niet leiden door anderen maar luister goed naar je gevoel. Enkel doen wat goed voelt is zo belangrijk in deze fase. En uiteindelijk is dat ook voor je werkgever belangrijk anders duurt het alleen maar langer.
Als je nu pas beter slaapt, heb je lang ingeteerd. Ik denk persoonlijk dat herstel pas echt inzet wanneer je weer goed kunt slapen en weer echt kunt ontspannen (met momenten iig), -dus ook lichamelijk/spieren- en daarna ga je pas weer veerkracht opbouwen en neemt stressbestendigheid weer toe (zoals het aankunnen om iets spannends te doen, voor een groep staan, clienten te woord staan, prive weer meer aankunnen etc). Bij mij duurde dit ruim een jaar. Ben ook bij de gynaecoloog geweest en die schreef bio-identieke progesteron voor. Ik vind het laatig te zeggen wat het doet (en wat waardoor komt) maar ik slaap er goed/beter op en ben er wat kalmer door geworden geloof ik. Misschien een idee die er ook in te betrekken. Als je hormonale systeem op hol is, is dat ook erg ontregelend. Succes!M. - Alle reacties weergeven...
-
Heel erg bedankt voor je reactie. Ik ga je suggesties overwegen en kijken hoe ik dit kan gaan toepassen. Enkel doen wat goed voelt is nog lastig te onderscheiden. Er zijn zoveel dubbele signalen in je hoofd en lijf. Elke avond denk ik, ach morgen is het misschien anders. Maar is vooralsnog een desillusie. Probeer me af te leiden, maar m’n hobby’s zijn momenteel onvindbaar. Altijd gedacht dat ik me nooit zou vervelen als ik thuis zou zijn, verveel me rot, naast huishouden en wandeling. Dus blij dat ik weer een beetje mee kan doen aan het gewone leven en op m’n werk ben. Ik ga kijken wat ik kan vereenvoudigen, misschien iets later onder de mensen komen zodat wanneer mijn les begint ik niet teveel interactie heb vooraf. Ik ga wat dingen uitproberen, dankjwel
Eef
Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.
Tip: Terug naar de bron
Ook een tip:
Iedereen heeft wel een passie voor iets. Dit ontwikkel je vanaf kinds af aan. Het krijg steeds meer vorm en alles wat met die passie te maken heeft, interesseer je, geeft je een goed gevoel en maakt je gelukkig. Ik zie dat proces duidelijk plaatsvinden bij mijn kinderen (15 & 20).
Analyseer eens goed waar je terecht bent gekomen qua levenssituatie. Werk, wonen, relatie, etc. Ben je eigenlijk wel tevreden? Heb je hiervoor gestudeerd? Is het je passie? Stond je altijd met plezier op en had je er zin in? Woon je waar je wilt wonen? Is je partner nog steeds dezelfde waar je ooit verliefd op werd? (in mijn geval gelukkig wel).
Mijn levensloop is door overmacht niet gelopen zoals ik zelf had gewild. Hierdoor ben ik na talloze banen (met dezelfde functie) op een punt beland waarbij ik burnout ben geraakt.
Nu ik mij minder focus op alle issues die je ervaart tijdens je burnout, maar (veel) meer op 'wat heb ik eigenlijk bereikt en wat zou mijn volgende stap zijn', wordt steeds meer duidelijk. Als ik alleen al denk aan het teruggaan naar een functie die ik al mijn hele leven uitvoer, dan merk ik dat absoluut niet meer wil. Het was die ene collega, het salaris en/of de ligging van het kantoor, waardoor ik het 'leuk' vond. De afgelopen weken viel het kwartje. Je rolt in een branche en functie en hierna zit je als het ware vast in die rol.
Sinds gisteren is er een knop omgegaan. Alsof ik ineens weer besef wat ik eigenlijk echt wilde gaan doen met mijn leven en hoe mijlenver mijn carrière afweek van dit originele plan. Alles viel ineens samen, omdat ik merk dat alles wat ik naast mijn werk deed, hiermee te maken had. Zelfs de inrichting van ons huis verraad duidelijk wat ik altijd al wilde. Alsof je overal foto's van paarden hebt hangen en beelden hebt staan, veel paardrijdt, er veel over leest en hippische bedrijfskunde hebt gestudeerd, maar uiteindelijk werkt als account manager bij een verzekeraar (niet mijn situatie, maar vergelijkbaar).
Wat ik hiermee wil zeggen is dat je terug moet naar de bron. Wat studeerde je eigenlijk en waarom? Heb je stage gelopen en waarom juist daar? Beviel het? Heb je duidelijke passies? Heb je bijbaantjes gehad die je erg leuk vond en had dat een link met je passie? En in wat voor baan/functie ben je uiteindelijk beland? Heeft de branche waarin je werkt(e) een link met je passie? etc. etc. Mensen die hun passie volgen en daar een passende baan bij vinden vanaf het begin van hun carriere, zullen niet snel burnout raken. Mijn vrouw doet exact het werk waar zij passioneel over is en heeft dan ook altijd zin om naar haar werk te gaan, overuren te maken of urenlang thuis achter haar bureau te zitten. Pure passie en altijd vol energie als ze haar laptop sluit.
Uiteraard is niet iedereen om dezelfde reden burn-out. De oorzaak is bij mij in eerste instantie ook anders, maar de gevolgen hiervan (het niet kunnen volgen van mijn passie) zijn wat mij burnout heeft gemaakt.
DerkDerk 2Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.
Ineens is de wereld anders
Oh ja...niet geheel onbelangrijk. Door je burnout krijg je een enorme klap mbt je zelfvertrouwen. Ineens is de wereld anders, omdat je lichaam en geest het opgaven. Die emoties zitten nog in je en zijn logisch te verklaren. Door (liefst iedere dag) jezelf uit te dagen door iets buiten de deur te doen, bouw je dit vertrouwen in jezelf weer langzaam op. Dit gaat niet vanzelf en moet jezelf zien op te wekken. Je zult zien dat je dan langzaam maar zeker weer op dat punt uitkomt waar je graag wilt zitten. Zo is een lange autorit voor mij nog teveel. Hier heb ik vrede mee...komt nog wel. Doe rustig aan..Anoniem-
Bedankt voor je inzichten! Heb ik weer veel aan. Ik denk dat dit bericht ook hoorde onder 507? Het bovenstaande topic?
madeliefje -
Klopt..
Nog een (lekkere) tip.
Pure chocolade eten helpt echt. Heeft een kalmerende werking én zorgt voor een opgewekt gevoel. Ik neem het dagelijks (minstens 70% puur nemen).
En nogmaals...bewegen, naar buiten, rusten, goed eten, lullige spelletjes spelen (uno, 4 op een rij, etc). Ochtend uitstapje en middag uitstapje, maar echt alleen als je voelt dat je het fysiek kunt en probeer mentale vermoeidheid daar niet mee te verwarren. Ik 'voel' mij vaak moe, maar begrijp inmiddels dat dit puur mentaal is. Als ik eenmaal fiets, merk ik hoe makkelijk ik het fysiek aankan. Maw telkens even experimenteren. Stilzitten en uit het raam kijken kan, maar geen mens is daarvoor gemaakt en wordt op den duur een kwelling. De komende dagen/weken wordt het erg mooi weer, dus dat werkt alleen maar motiverend. En besef dat we allemaal hier zitten met dezelfde klachten (niet dezelfde oorzaak). Dus gespannen, nerveus, angstig, paniekerig....heel normaal dus. Besef dat continue als je wat onderneemt. Het hoort er nou eenmaal bij.Anoniem -
Hi Madeliefje, nog eentje (als bewijs dat je door de zure appel moet). Omdat het morgen mooi weer wordt en ik graag in natuurwater zwem, ging ik net doelgericht een zwembroek kopen. Zonder dat ik het eigenlijk zelf doorhad was ik zeker al 25 minuten bezig, praatte met personeel en had mijn fiets een stuk verderop staan en ging ik nog even een andere winkel in. 1 maand geleden stond ik met een kloppend hart, half hyperventilerend in diezelfde winkel en was binnen 5 minuten weg en durfde ik mijn fiets niet eens aan de overkant van de straat te parkeren. Afijn, wat ik ermee wil zeggen...oefening baart kunst. Je moet jezelf opnieuw uitvinden en dit rustig gaan trainen.
Winkelen in 'de grote stad' staat op het programma, maar alles op z'n tijd.Anoniem -
En nog een ding Emily, ik ben in mijn leven 2x burnout geweest. Dit kwam door een familieproblemen waar ik 'de oplossing' voor was vanaf mijn 14e. Ik ben dus al 2x uit mijn burnout gekomen en nu is de laatste, aangezien de oorzaak nu weg is en de verwerking is begonnen. Ik weet dus precies hoe het voelt, wat je moet doen en wat helpt. Binnen zitten en rusten/slapen, Jazeker, in het begin, maar daarna begint de klus. Erg pittig, maar je moet er doorheen. Alles weer opnieuw opbouwen, je grenzen steeds wat verder verleggen en op een gegeven moment denk je...huh? Dat ik deze straat niet eens uit kon lopen een paar maanden geleden. Een 1/2 jaar later ben je nagenoeg vrij van klachten. Sporten altijd blijven doen om je 'fabriekje' goed te laten werken.
M.a.w. het is voor mij niet nieuw en je hoeft hier echt niet langer dan een 1/2 jaar in te zitten, mits je beslist dat het genoeg is en je uit je grot komt. Ik ben vandaag een stuk wezen fietsen, boodschappen
gedaan, even wezen winkelen en heb zojuist onze hond uitgelaten in het bos. Ik ben nu op, maar ik heb het wel gedaan. 1 maand geleden lag ik nog lusteloos op de bank. Morgen s'ochtends naar de tandarts, daarna wielrennen, 's middags rust/slapen en goed eten en s'avonds even een duik in de rivier. Nu al zin in.. ;-)
Komt goed, maar gaat niet vanzelf.Anoniem -
Goed en hoopvol om allemaal te lezen. Zit er ook al langer in, en het gaat hier ook steeds beter. Sinds een week de knop omgezet om elke dag te bewegen en meer buiten te zijn. Sindsdien voel ik me een stuk beter (: dus herken wel wat jullie zeggen
Madeliefje -
Mooi! Je zult zeker goede en slechte momenten gaan ervaren, maar zie 'de slechte' als een leermoment en neem de consequenties voor lief. Het is nou eenmaal zo. Ga daarna weer gewoon verder waar je gebleven was en begin weer met bouwen..even een klein stapje terug en daarna weer verder. Niemand leert voetballen door ernaar te kijken...je moet trainen ;-)
Anoniem -
De voorbeelden helpen mij enorm. Vandaag weer een stapje verder reintegreren op werk. Je voorbeelden hielpen mij om inderdaad te bedenken, ja even door de zure appel. Nu nog strak van de spanning, maar het komt wel weer goed (;
Fijn om elkaar zo te kunnen helpen!Madeliefje -
Komt echt goed... Ik ben gisteravond toch nog even wezen zwemmen in de Kromme Rijn en ben nu net terug van 1 uur racefietsen na vanochtend bij de tandarts te zijn geweest en boodschappen te hebben gedaan. Doe ik het fluitend? Nee, zeker niet, maar je moet het doorbreken en weer leren 'spelen'. Zo kom je iedere dag een stapje verder. Goed om te horen dat jij dit ook bent gaan doen, want dat is de weg naar herstel. Zie het inderdaad als die zure appel. Die spanning die je daarna voelt moet je zien als een overwinning op jezelf. Je hebt het mooi geflikt!!
Anoniem -
Goedemorgen Madeliefje, wat ik eigenlijk wel verwachte, gebeurde vannacht. De man met hamer kwam even langs. Niet fysiek een klap, maar mentaal. Qua conditie kan ik het wel aan, maar het doorbreken van prikkels is dan het ding. Dus ik werd weer erg nerveus gespannen en angstig.. het bekende riedeltje. Dit is een duidelijk signaal dat ik te hard ga. Ik pas dan mijn schema aan, ga terug naar 25-30% en zie dat dan als 0-punt en rust weer zoveel mogelijk uit (toch mooie weer). Op die manier ben ik in 3 weken al 25-30% verbeterd en ga zo iedere keer weer langzaam een stuk omhoog. Je kunt ook thuiszitten en verwachten dat je daar helemaal hersteld om vervolgens probleemloos naar buiten te wandelen, maar zo werkt het (helaas) niet. Maar experimenteer zelf hiermee.
Een vriendin van een vriend van mij was ooit tijdens haar studententijd burnout geraakt. Perfectionisme en prestatiedrang waren haar valkuilen. Tot op de dag van vandaag (25 jaar later) blijft ze die a-relaxte, overspannen houding aannemen. Dus bij iedere prikkel kruipt ze direct haar grot weer in en verzet ze haar grenzen niet. Haar zelfvertrouwen is dan ook ver te zoeken. Bijzonder triest, maar het is maar hoe je ermee omgaat.Anoniem -
Wat goed dat je even een stapje terug doet!
Het blijft zoeken hè, wat goed is..
ik doe ook vandaag even rustig aan, om mijn lichaam en geest te laten herstellen van gisteren (werk).
In rust komen er vaak weer meer klachten openbaar. En dat is denk ik wel belangrijk, dan alleen maar doorgaan.
Daar heb ik eens een terugval van gehad. Juist elke keer stil staan, en jezelf checken, hoe gaat het nu echt met me, welke signalen geeft mijn lichaam..
dat helpt mijMadeliefje -
Tsja, dat balanceren is ongelooflijk lastig. Vanaf Vrijdag krijg ik daar begeleiding in, want om het wiel zelf uit te vinden kan een eeuwigheid duren. Ik ben wel met overigens even gaan buiten kort gaan zwemmen en op een terrasje gaan zitten. Na een 1/2 uurtje was het genoeg. De rest van de dag in de tuin zitten.
Ik wil perse iedere dag met een goed gevoel in slaap vallen. Zolang je kleine geluksmomenten inbouwt sterk dat je dagelijkse gevoel.
CheersAnoniem -
Ik zou dat moeten/willen weglaten..
Madeliefje -
Ach, je snapt wat ik bedoel denk ik. Ik moet niets, maar geluksmomentjes vind niemand door dagenlang op de bank te zitten. Dus moeten/willen zou je kunnen vertalen als 'na te streven dagelijks doel' ;-)
Anoniem -
Haha ja. Goed om zo een eventuele depressie of iets anders te voorkomen. (:
madeliefje -
Tsja, vrijheid voelen en doen wat je zelf wilt. Precies de issue waar ik al jaren mee loop. Ik had te maken met een ouder die mijn normen en waarden bepaalde. Binnen dat kader had ik mij leven (tegen mijn zin in) opgebouwd. Nu hij overleden is, heb ik eindelijk de vrijheid om te doen wat ik zelf wil, maar zit ik nu in een bepaald kader. Erg vervelend, want het heeft impact op alles in mijn opgebouwde leven. Mijn relatie, mijn gezin, mijn werk, mijn dromen, etc. Een enorme omschakeling met erg veel impact. Het verklaart heel veel emoties in mijn leven. Ik was niet eens blij toen ik ging samenwonen, onze kinderen geboren werden, wij ons huis kochten, mijn bedrijf als een tierelier liep, ik mijn eerste cabrio kocht...het deed mij allemaal niets. Het was niet het leven wat ik zelf wilde. M.a.w. een heel rare situatie, wat heel veel impact heeft op mijn rust. Ik krijg nu systeemtherapie om het hele verhaal eens goed door te nemen en terug te komen bij wie ik zelf ben en vooral waar ik zelf voor sta. Van zelfverzekerde vent, naar een hoopje ellende. Past absoluut niet bij mij, waardoor het allemaal raar aanvoelt. Maar ja, een kennis van mij heeft hetzelfde meegemaakt. Eerst terug naar de kern. Hij heeft daardoor nu alles weer op de rit, kent zijn valkuilen en weet wat hij wilt. Compleet weer in balans.
Anoniem -
Fijn dat je zo weer gelukkig kan worden! En je er hulp bij krijgt. Sterkte en geniet van de reis (:
Madeliefje - Alle reacties weergeven...
-
Wordt een flinke reis, maar eentje die veel gaat opleveren. Het vereist echter wel een compleet nieuwe mindset. Eigenlijk is de basis dat ik mijzelf altijd op de 2e plek heb gezet. Altijd het geluk van anderen op de eerste plek zetten, om vervolgens jarenlang braaf te doen wat die andere wil. Kortom, je eigen geluk op de 2e plaats. Nu ik dit steeds meer begin te herkennen, komen er ook wat 'lastige' situaties aan. Zet ik het geluk van mijn partner op de 1e plek of die van mij. Alleen zal je dan de situatie gaan krijgen dat je de andere moet uitleggen waarom je niet meer in de pas wilt lopen 'want het was toch altijd leuk'... pfff, zo geen zin in, maar het moet.
Anoniem
Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.
Tips delen!
Tips delen!
Hi, we zitten hier allemaal op het forum omdat we last hebben van een burn out. De een is verder in het proces dan de ander.
Aan het begin had ik graag tipsgekregen, of kwam ik in de loop van de burn out achter tips/lessen,, en wou ik dat ik het eerder had geweten..
Mijn vraag; wat is jouw grootste tip/les geweest in de burn out? Wil je die met ons delen?
Liefs!Madeliefje-
Ik trap af
- stop bij een grens die je voelt. Forceer niks. Daar wordt je niet beter van, maar juist slechter
- wees eerlijk naar jezelf. Waar komt de burn out nu echt vandaan
- loop elke dag, maar sport niet intensief. Je hebt namelijk zelfs je spieren verbrand door over je grens te gaan. Door dus met lopen je spierkracht op te bouwen, herstel je sneller. (30 min lopen)
- De lichamelijke klachten horen erbij, en geven juist herstel aan.. verwelkom ze, bedenk dat dat een teken is dat je hersteld. Je lichaam is hard aan het werk om te overleven en je te laten herstellen.
(Wordt bijv niet bang van de hoge hartslag, alleen een teken dat je in de reserve batterij zit)
- Het komt goed. Echt waar. Het kost alleen tijd..Madeliefje -
Kijk naar wat voor jou werkt, dus voorzichtig experimenteren. Het is vooral een leerproces. Met vallen en opstaan leer ik iedereen dag weer. Het is ook zo dat je lichaam en geest compleet van slag zijn.
M.a.w. cortisol speelt een zeer belangrijke rol. Die maak je in de ochtend aan. Dit is ook de reden dat je (ik in ieder geval) al vanaf wakker worden mij direct erg onrustig voel. De stelregel is dat je in de beginfase veel rust neemt en bijslaapt, maar als je begint te merken dat je fysiek aangesterkt bent, dan zou je kunnen starten met bewegen. Ik zit in die fase. De muren kwamen op mij af en de vermoeidheid is nog puur mentaal. Als je dan blijft liggen, dan blijft de cortisol in de lichaam zitten en blijf je de hele dag door gespannen. Door te bewegen maak je o.a. endorfine aan en nog meer anders positieve stofjes. Door te bewegen wek je de endorfine op, maar ook door fysiek contact met je geliefde en door te lachen. Ik ga nagenoeg dagelijks nu naar fitness. Begon met 15 minuten fietsen, toen 30 en sinds deze week 1 uur. Bewust maak ik altijd een praatje met de mensen achter de receptie en andere bezoekers. In het begin was ik erg nerveus, maar nu voelt dit.heel vertrouwd. M.a.w. fysiek en mentaal ga je zo kleine stapjes vooruit. Morgen ga ik een uur wielrennen en zie het als een experiment. Is het teveel, dan weet ik genoeg en houd ik het bij de fitnessschool, zo niet dan ga ik om de dag.
Feit is dat je stappen moet zetten. Mensen die langer dan 1 jaar burnout zijn, komen voor, maar zijn eerder een uitzondering. Dit heeft alles te maken met de problematiek en de durf om stappen te zetten. Mijn vriendin was ooit burnout maar was er binnen 3 maanden uit. Ik zit er nu 4 maanden in, maar begin te merken dat ik progressie maak. Daarnaast is het een leerproces. Ik krijg steeds meer zelfinzicht. Hoe, wat en waarom wordt steeds duidelijker. Maar voor een ieder geldt dat je stappen moet gaan zetten. Ga uit je hoofd en ga in je lichaam. Rustig aan opbouwen, rust nemen en slapen in de middag als het kan.
Succes! Komt goed.Anoniem -
@Anoniem, tijdsduur heeft ook heel erg met de ernst te maken. De ene burnout is de andere niet dus vergelijken is nutteloos.
Taco -
@anoniem, vergelijken is inderdaad zinloos. En heel eerlijk voelt dit voor mij als een heel vervelende opmerking. Ik zit nu 10 maanden in een burn-out, naar het werk gaan lukt mij nog niet omdat dit ontzettend veel stress geeft. Ik heb op heel veel andere vlakken ook nog geen grip, Ik heb last van depressiviteit en ben nu iemand die ik niet wil zijn en dan schrijf jij dat je maar moet durven. Dat voelt als heel veel onbegrip. Het is vast niet zo bedoeld, maar weet wat woorden doen met mensen die kwetsbaar en fragiel zijn.
Anoniem -
Ik ben nu 6 maanden in mijn BO en heb ontzettend veel geleerd.
Het belangrijkste voor mij is:
-Kies voor jezelf
- Schaam je niet voor waar je bent, je bent genoeg.
- Het is niet belangrijk wat andere mensen vinden
- Ik loop niet achter op anderen, het is oke om dit op mijn tempo te doen
- Ik geef mijn grens aan en iemand vind dit niet prettig? Niet mijn probleem, dit is goed voor mijzelf
- Ik blijf bij mijzelf
- Ik mag een mening hebben, anderen hoeven het hier niet mee eens te zijn. Andersom geldt hetzelfde. Ik ben een eigen persoon met eigen opvattingen en dat is helemaal okeLisa -
Accepteer dat je burnout bent. Heb vertrouwen in je herstel en zet kleine stappen. Wandelen is inderdaad heel goed! Ik wandel elke dag 2x 30 min, soms langer. Pilates en yoga ook goed, laagintensieve sporten. En iedere burnout is verschillend, zoals Taco aangeeft heeft t te maken met de ernst vd burnout. Heb je er lang over gedaan om er in te raken, dan duurt t lang om er uit te komen. Ik heb heb er helaas 7 jaar over gedaan dus zal paar jaar bezig zijn met herstel. Was ook een hele kluif om dat eerst te accepteren...
Anoniem -
ACCEPTEREN dat je een burnout hebt en jezelf de tijd geven.....het duurt een ( hele) tijd voordat je een burnout ontwikkeld, dus het duurt ook een tijd om je hersenen uit te zetten ( niet constant aan) en rustig aan weer leren te ontspannen.
Ondanks dat ik niet veel wijzer werd van mijn psycholoog werd ik wel gerustgesteld dat het "oké" was dat ik vrijwel niets ondernam en dat het gewoon een hele poos gaat duren.
In de drukke maatschappij waarin we van alles moeten, moest ik ( vooral) ook heel veel van mijzelf. Perfectionisme ....je herkent het wel.
Na een ontspannen dagje viel mijn spraak een beetje uit en kreeg ik last van mijn evenwicht.
Ik werd opgenomen omdat ze dachten dat ik een herseninfarct had. De neuroloog vroeg " heeft u veel stress en negeert u dat?" " dit is wat er dan met u gebeurd!"
Uiteraard was ik na 2 dagen, gewoon weer aan het werk.
Totdat het na een 5 maanden echt niet meer ging en ik alleen maar na werk op de bank lag. In de rotzooi, mijn huis en hoofd een chaos.
Ik zag mijn vriendinnen niet meer, sloeg uitnodigingen af, raakte zelfs vriendinnen en vriend kwijt.. Maar ontspannen kon ik niet, in mijn hoofd moest ik nog van alles nl. Ik voelde mij schuldig dat ik probeerde te ontspannen.
Ik heb geleerd dat ik de burnout mijzelf heb aangedaan door maar belachelijke hoge eisen aan mijzelf te stellen.
Iets met cirkel van invloed😉
( nu kan ik mij ook nog herinneren dat ik heel boos werd toen ik las dat ik het mijzelf had aangedaan. Hoe konden ze dat nu schrijven??)
Inmiddels is het 7 mnd geleden dat de arts tegen mij zei" Als je nu niet stopt, klap je er straks onderweg uit, in de auto......en dan?? Op je werk ben je niet onmisbaar, thuis wel.
Je moet gaan schrappen in datgene wat je nu de meeste tijd kost, en dat is je werk"
Langzaamaan ben ik aan het reïntegreren.
Ik ben er nog lang niet, en iedere uitbreiding van uren duurt even voordat ik ze niet meer als druk ervaar. Teveel afspraken in agenda lukt ook niet. Ik doe het dan ook niet. Heb ik een verplichting, dan hou ik de rest van de dag leeg.
Ik hou mijn huisje op orde...en ipv dat ik zie wat er allemaal nog moet gebeuren, prijs ik mijzelf om de dingen die ik wel gedaan heb...
Succes alleen,
Lieve groet, SilvanaSilvana - Alle reacties weergeven...
-
Ik ben inmiddels twee maanden thuis van mijn ft werk en begin me te realiseren dat ik daadwerkelijk een burn out heb. Ik ben aan het zoeken naar houvast aangezien de lege dagen me zo nutteloos voorkomen. Heel fijn de eerdere berichten te lezen, ze sterken me in acceptatie van deze situatie. Constante hoofdpijn is ‘normaal’ weet ik nu en de hele dag bijna niets doen is dat ook. Het heeft tijd nodig, veel tijd.
XDenise
Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.
Wordt gek van die constante focus
Ik ben benieuwd of iemand dit herkent. Het gaat met mij qua energie inmiddels redelijk. Vanmiddag 20 minuten gefietst en 2 uurtjes uit lunchen geweest en toen weer teruggefietst. Het enige waar ik echt nog last van heb, zijn paniekaanvallen en dat ik zo gefocust ben op mijn hartslag en deze (ik denk daardoor) vaak voel bonzen. Dit was hetgeen ik tijdens mijn burn-out het meest bang voor was en van de hartkloppingen kreeg ik vaak paniekaanvallen. Ik heb denk ik zo’n hyperfocus gehad op mijn hartslag dat ik daar nu niet meer vanaf kom. Ik ben gecheckt aan mijn hart, maar daar blijkt niks mee aan de hand te zijn. Hoop dat iemand dit herkent of misschien tips heeft. Wordt namelijk gek van die constante focus nog steeds.
Juliette-
Yep, herken ik volledig en zelfs exact dezelfde gevoelens. Ik was gisteren ook gaan fietsen en ook gaan lunchen. Moest jij ook je paniekgevoel steeds wegdrukken?
Eenmaal thuis voelde het wel (en nog steeds) als een overwinning. Eindelijk een doorbraak. Heerlijk voelde dat. Ik was alleen niet afgepeigerd, maar kon heel slechts in slaap vallen. Vandaag dacht ik, toen ik happy wakker werd ...mooi, dan ga ik weer even sporten, maar merkte al heel snel dat mijn kracht weg was. Ik wilde weer naar huis. Eenmaal thuis allemaal taken gedaan en daarna tranen van vermoeidheid in mijn ogen. Simpelweg veel te veel gedaan. Focus je niet op je lichaam, die is echt gewoon aan het herstellen. Zo adem ik heel oppervlakkig, voel ook mijn hart en heb barstende hoofdpijn. Ik ging ook nog 'eventjes' langs de voetbalclub omdat ik graag weer wil voetballen, maar toen ik in gesprek raakte met iemand, steeg het gevoel van paniek weer omhoog. Rustig verder praten en vooral trager gaan lopen naar mijn fiets om weer naar huis te gaan. Daarna viel ik in slaap en werd doodvermoeid wakker.
Mijn vriendin gaat een schema voor mij maken waar ik mij aan ga houden. Zij heeft ooit ook een burnout gehad en kreeg toen direct professionele begeleiding. Die heb ik nooit gehad, maar krijg die gelukkig binnenkort wel. De uitdaging is dat je niet je grenzen passeert. Misschien was het sporten van vanochtend prima, maar had ik gewoon niet die huishoudelijke klusjes daarna moeten doen? Dat soort dingen zijn heel lastig om zelf te bepalen, omdat jezelf nog steeds in de oude modus zit. Niet zeiken, doorgaan... Superfout, maar zo logisch zonder begeleiding.Anoniem -
Ja heb ik ook last van. Constant die hartslag in de gaten houden. Ook al is er niks mis mee. Heel irritant. Heb geen tips helaas want ik kom er zelf ook moeilijk van af
Anoniem -
Een tip die ik op een ander forum tegen kwam:
Er bestaat geen ‘beetje ziek’ hart. Wanneer je hart gecheckt is, en de dokter zegt dat alles oké is, is dit gezond. Als je problemen hebt met je hart is je hart ongezond. Er zit niks tussenin. Een ongezond hart kondigt zich duidelijk aan en daar kun je ook niet te lang mee door blijven lopen. Bot gezegd: dan was er inmiddels wel iets ernstigs gebeurd. De meeste mensen met hartproblemen weten het ook niet, totdat er iets mis gaat.
Een bonzende hartslag is heel normaal bij een overactief stressysteem. Je lichaam kan heel wat aan, ook je hart. Accepteer dat je hart op dit moment wat sneller klopt omdat je lichaam aan het herstellen is en je zult merken dat je er steeds minder mee bezig bent.
Ik ken het, heb er zelf heel erg last van gehad. Heb uiteindelijk mijn hartslagmeter weggegooid en dat is een wereld van verschil gebleken.Anoniem -
Dank voor jullie reacties! Sowieso al fijn om te horen dat ik niet de enige ben die hiermee zit, al blijft het voor iedereen naar natuurlijk. Ja, paniek slaat bij mij nog snel toe en kan eigenlijk soms al bij de minste inspanning nog voorkomen door de focus en angst voor die hartslag. Ik hoop heel erg dat het met de tijd overgaat omdat je als het goed is steeds meer onderneemt en daardoor dus steeds meer vertrouwen opdoet en ziet dat er niks gebeurt. had alleen gehoopt dat ik weer kon gaan genieten van weer de energie hebben om dingen te doen. Dat is er helaas nog niet bij..
Anoniem - Alle reacties weergeven...
-
Die angst zul je weer moeten overwinnen door enerzijds jezelf in kleine stapjes uit te dagen (bv hoge hartslag opwekken met sport en ervaren dat er niet gebeurd, ademhalen door een rietje, iets doen wat je spannend maar wel heel kort etc) en anderzijds technieken aanleren die je kunt toepassen wanneer spanning oploopt. Ademhalingsoefeningen, ontspanningsoefeningen, juist vertragen ipv versnellen. Wanneer je weer kalmer wordt en verder bent ik je BO zal dit gaandeweg ook verdwijnen. Maar hou de stapjes klein zodat het succesjes zijn en je vertrouwen in jezelf en in je lichaam weer groeit. Succes!
M.
Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.
Ein-de-lijk....
Ein-de-lijk....
Heeft even geduurd, maar eindelijk heb ik via het UWV een re-integratiebureau toegewezen gekregen. Ik mag zelfs kiezen uit 3 verschillende bureaus.
Ik wou dat ik dit (veel) eerder had toegewezen gekregen. Ik wilde dit al heel lang, maar dacht dat ik dit prive moest betalen. Je hebt het dan al snel over een paar duizend euro. Dat bedrag heb ik niet even ergens liggen, zeker niet met een uitkering, dus toen ik hoorde dat je via het UWV zo'n bureau toegewezen kunt krijgen, diende ik gelijk een aanvraag in.
Iedereen moddert maar wat aan, maar weet eigenlijk niet wat werkt en wat niet. Ja, rust en slaap, maar depressie ligt op de loer, vereenzaming, lusteloosheid, moedeloosheid, etc. Dit terwijl de kennis en kunde op het gebied van burnout gewoon aanwezig is en gebaseerd op duizenden lotgenoten die ons voorgingen.
Kortom, mocht je net als ik al geruime tijd aanmodderen, dan kan je dus via het UWV een kosteloos reintegratietraject krijgen.AnoniemAnoniem 2Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.
Onverwerkt oud zeer in mijn systeem
Hallo allemaal! Ik schrijf dit bericht voor iedereen die momenteel overspannen is of een burnout heeft. Ik weet hoe je je voelt, geef de moed niet op. Je gaat niet dood!
In Oktober 2022 werd ik verrast door darmproblemen die werder veroorzaakt (bleek later) door stress. Deze stress werd veroorzaakt doordat ik 'snachts niet kon slapen als mijn dochter wakker was. Ik werd dan enorm gefrustreerd. Verder had ik veel drukte op het werk omdat ik te veel ja zei tegen klussen en daardoor te veel tegelijk deed.
In aanloop naar het fatale moment voelde ik mij opgejaagd, moe, ik had het gevoel geen moment rust te krijgen, en was erg streng voor mezelf want ik wilde een goede vader zijn en wilde op mijn werk steeds meer doen. Het slaaptekort hoopte zich op, maar ik had niet door hoe moe ik was. Toen kwam het moment dat het niet meer ging....
Ik had zeer veel moeite met mijn ontlasting en kon een week niet poepen. Toen dit los kwam was het ongelofelijk pijnlijk in mijn darmen en ik kreeg een week lang de vreslijkste diarree. In diezelfde week kreeg ik de ergste hoofdpijn die je maar kan bedenken. Daarna begon het feest pas echt, ik kreeg paniekaanvallen, hartkloppingen en hyperventilatie aanvallen. Dit voelde alsof ik dood ging. In deze periode, die ongeveer 6/7 weken duurde, kon ik alleen maar krom lopen als een oude man, was ik kort ademig, en had ik een hele hoge hartslag ook in bed als ik wou slapen. Verder had ik pijn in heel mijn lichaam. Ik raakte het vertrouwen in mijn lichaam voor een groot gedeelte kwijt. Ieder griepje dat heerste had ik erger dan iedereen om me heen. Ook was ik vaak misselijk en moest ik overgeven.
Wat nu komt is heel belangrijk: Ik was zeer emotioneel. Ik ben er achter gekomen dat dit kwam doordat ik allerlei onverwerkt oud zeer in mijn systeem had. De burnout die ik had zie ik nu als een periode waarin ik door de angst en verdriet heen moest die ik tot dan toe niet aan wilde gaan. Dit was zeer pijnlijk, het was hyperventileren, zweten en trillen van angst en heel veel huilen om allerlei dingen waarvan ik niet wist dat ik er emoties van in mijn systeem had. Voor de burnout voelde ik mij in het vaderschap heel opgejaagd en onrustig. Na de burnout is dit niet meer zo en voel ik meer liefde voor mijn dochter. Het is belangrijk om tijdens de burnout alle emoties die je voelt, ook te uiten en het niet op te kroppen. Voor mij was de drijfveer om een goede vader te willen zijn genoeg om me door deze vreselijke periode heen te helpen. Ik heb enorm gejankt omdat ik er niet voor mijn vrouw en dochter kon zijn. Ik geloof in God en dat hij er altijd voor je is. Dit hielp me ook om de moed niet op te geven. Jezelf kwetsbaar opstellen, ook tegenover jezelf is in zo'n situatie je kracht.
Zelf heb ik de eerste weken af en toe een slaappilletje of kalmeringspilletje gehad. Mijn advies zou zijn om zo min mogelijk hiervan te gebruiken, alleen als je het echt nodig hebt. En ga op vaste tijden naar bed, ook als je niet kan slapen. Ik heb heel veel nachten naar het plafond gestaard. Accepteer dan de situatie en straf jezelf niet dat je niet kan slapen. Naarmate je dan verder in je proces komt, slaap je steeds beter. Het heeft mij ook erg geholpen om mensen te kunnen bellen die het zelfde al hadden doorgemaakt, als ik het nodig had.
Ik hoop dat je er iets aan gehad hebt! hou je taai ;)Ruben-
Hoi, drink niet te weinig water. Eet eens oosters ipv aardappelen. Je huisarts kan je ook iets voorschrijven zodat het zachter word.
Groetjes Poeppie.Tips aangaande stoelgang. - Alle reacties weergeven...
-
Wat fijn dat je er zo goed uit bent gekomen maar oh wat is het heftig en wat werkt zo’n burnout ontregelend. Ik ben gelukkig ook al een heel eind op weg maar ben er nog niet helemaal.
M.
Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.
Probeer me terug te vechten de maatschappij in
Inmiddels 5 jaar geleden op vakantie heftige paniekaanvallen.
Bang om te slapen en een onwerkelijk gevoel van totaal buiten mezelf te staan.
In de nacht naar buiten om proberen te mezelf te komen, erg eenzaam voelen een huilerig ontredderd gevoel waar niemand je bij kan helpen.
Thuis gekomen naar de dokter gegaan (kwam ik nooit) en mn probleem neergelegd.
Advies dokter ; ga hulp zoeken bij een psycholoog.
Gelijk gedaan en naarmate de sessies vorderde kwam ik erachter dat ik wel erg veel hooi op vork had genomen ( vele jaren met matige gezondheid heel hard gewerkt, 12 tot 14 uur per dag)
Althans kwam ik erachter, het was meer dat mijn psycholoog zei dat het niet echt normaal is om zo hard en intensief te werken.
Ikzelf vond dat heel normaal was en mensen die veel minder werkten waren maar luilakken.
Nu denk ik daar iets anders over.
Psycholoog zag bij mij trekjes van adhd en vond het nodig om me door te sturen naar een instituut alwaar ik werd getest op deze stoornis.
Nou dat heb ik geweten, op de scoren waar je bij 90 het predicaat adhd krijgt zat ik op 98.
Dus doorgestuurd naar psychiater alwaar ik pas 2 jaar later echt naartoe ben gegaan.
Niet eerder omdat ik geen voorstander ben van medicatie op dat gebied.
Maar door mijn omstandigheden mezelf er toch maar aan overgegeven.
Allerlei medicatie geprobeerd en uiteindelijk is het welbutrin waar ik baat bij had.
5 weken geleden begon bij mij weer een beetje de paniek achtige aanvallen, zeker niet zo heftig als destijds maar toch. Tot overmaat van ramp werdt mijn welbutrin vervangen door een ander merk.
Hier had ik het idee dat het net iets anders werkte.
Dus nu sinds 10 dagen gestopt.
Nu weer lichte paniek aanvallen en weet niet of het nu komt door het stoppen of door mijn enigszins labiele toestand.
Eigenlijk erg om dat te zeggen over mijzelf, zeker omdat mezelf als erg sterk en onoverwinnelijk heb gezien.
Probeer me terug te vechten de maatschappij in , hetgeen nog niet echt lukt.
Misschien is vechten wel verkeerd maar dat is een mechanisme wat me in het verleden ook veel heeft gebracht.
Is Acceptatie het sleutelwoord, geen idee, duidelijk is dat ik nog steeds zoekende ben.
Het leven is niet eenvoudig en voor mij ook nooit geweest, maar dit is echt heftigReneRene 2Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.
De kern vinden
Wat ik graag wil delen is het volgende: Ik geloof er in dat een burnout niets anders is dan een noodstop van je lichaam/geest als teken dat er iets moet gebeuren. Hiermee bedoel ik niet zozeer een andere manager, collega of relatie, maar 'iets' in jezelf.
Je kunt nog zoveel B12 slikken, urenlang slapen en op de bank blijven liggen, maar als je dat 'iets' niet gaat vinden en eraan gaat werken, dan zal je lang in deze situatie blijven zitten of er binnen no-time weer tegenaan lopen.
De reden dat ik dit zeg is dat dit de 3de keer is dat ik burnout ben geraakt. Steeds krabbelde ik weer op en ging weer doodvermoeid aan de slag, maar de essentie pakte ik niet aan. Sterker nog..ik wist gewoon niet wat de essentie was. Achteraf klinkt het allemaal (heel) logisch waarom ik maar niet echt herstelde en nu dus weer ben ingeklapt. Pas sinds kort heb ik het laatste puzzelstukje gelegd en ga hiermee aan de slag.
Dus iedereen die het uitzichtloos vindt, klaagt dat het maar niet ophoudt, etc. zou ik willen adviseren om te gaan puzzelen. Het gaat om het vinden van de kern. Als je die vind, kan je het gaan oplossen. En nee, ik suggereer niet dat het makkelijk is, want ik heb er ontzettend lang over gedaan. En net zoals bij belangrijke operaties het normaal is dat er second opinions worden gedaan, geldt dit ook voor uitspraken van psychologen. Staar je niet blind op een uitspraak van 1 psycholoog, maar klop ook op andere deuren.Frank-
Ik zit ook al in mijn derde burnout. Bij de eerste twee kwam ik er redelijk snel weer uit binnen een jaar was in weer volledig aan het werk. Maar vaak ging het moeizaam en was het een heel gevecht met mezelf. Maar ik ging door want ja de hypotheek moest betaald worden, 4 kinderen, etc. Ik moest van mezelf doorgaan.
Maar nu de derde is veel heftiger en zit er nu al bijna twee jaar in. Was/is bij jou de derde ook veel heftiger ?
Na twee jaar heb ik nog steeds enorm veel lichamelijke klachten. Soms gaat het een week of iets langer goed en heb ik het idee dat ik uit het dal klim om vervolgens weer keihard teruggeworpen te worden. Dan ben ik weer helemaal terug bij af. Sta vreselijk misselijk op met legio klachten. Duurt meestal een week alvorens het weer iets beter gaat. Maar het blijft op en neer gaan en weet niet hoe ik eruit moet komen.Bert -
Zo bert twee jaar je laat mij wel even schrikken .
Neem je nu wel voldoende rust en heb je voldoende hulp
Ik heb ook veel lichamelijke klachten zit er 6 maanden in hoop niet dat ik er zo lang in blijf hangenLevi -
Hi Bert,
Ik kan niet zeggen dat de 3e heftiger is, maar het wel intenser qua gevolgen. Ik doe nu bewust voor het eerst niets meer. Dus geen boodschappen, wandelingen met de hond, dingen moéten, etc. Dat deed ik destijds wel, maar nu kies ik volledig voor rust. Het gaat bij mij met ups & downs, maar ik merk ook dat er in de basis grote veranderingen zijn. Dit heeft alles met die puzzel te maken waarover ik het heb.
Je moet proberen om je niet te focussen op de gevolgen (burn-out en alle emoties en fysieke reacties), maar focussen op de puzzel. Ik zit al jaren muurvast, maar nu pas begin ik in te zien waar ik continue op vastliep en wat mij nu voor de 3e keer gevloerd heeft.
Ik heb veel dingen gedaan waarvan ik achteraf dacht 'Waarom doe ik dit eigenlijk'. Daarover ben ik gaan nadenken. Waarom zou je dingen doen waar je eigenlijk zelf helemaal niet achter staat, maar toch doet? Mijn allereerste les meditatie gaf mij dit inzicht. Het waren meer de woorden die de leraar uitsprak, waardoor het kwartje bij mij viel en inmiddels een lawine aan inzichten heeft gegeven. Het stormt nu in mijn hoofd (was vanochtend al om 04:00 wakker), maar het is er eentje waarvan je telkens beseft dat het allemaal klopt. Sterker nog, ik merk nu al dat ik iets heb aangeraakt voor het eerst, waar het al die tijd vast zat.
Ook voor jou moet zoiets gelden. Niet voor niets ben je voor de 3e keer ingestort, simpelweg omdat je de échte oorzaak nog niet gevonden hebt. Je wordt niet zomaar ziek, zwak en misselijk. Gebruik je burnout periode om die puzzel op te lossen. Zeker niet makkelijk, maar blijf praten en logisch nadenken. Zolang je de kern niet gevonden hebt, kan je nergens aan gaan werken en kun je niet herstellen. Kennis = macht. Klinkt simpel, maar is het zeker niet.
Succes met puzzelen,
FrankFrank -
Hoi Levi,
Iedere burnout is voor iedereen natuurlijk anders. Ik heb zelf het vermoeden dat ik na de eerste burnout er toch niet echt uitgekomen ben en zo in de tweede en derde gerold ben. Mijn verhaal is ook apart. Heb me ziek gemeld maar ben vervolgens toch paar uurtjes blijven werken. Mailtjes doorsturen, soms zelf dingetjes oppakken enz. Verantwoordelijke functie en hoog verantwoordelijkheidsgevoel. Gewoon doorgaan terwijl het eigenlijk niet meer gaat. Bleef dus paar uurtjes weken en de bedrijfsarts vond het prima (i.p.v. op de rem te trappen) en ik zat binnen 9 maanden weer op 7 uur per dag. En toen klapte ik dus helemaal in en moest me weer volledig ziekmelden.
Dus volgens de nieuwe bedrijfsarts zit ik bijna een jaar in de burnout maar volgens de wet al bijna twee jaar. Dus eigenlijk is het een jaar als je het zo wil bekijken en dat probeer ik dan ook maar.
Maar die klachten zijn echt verschrikkelijk. Ging tijdje ietsje beter en laatste 2 maanden weer helemaal slecht. Had eerst perioden van twee tot drie weken dat ik me redelijk voelde maar die periodes worden nu steeds korter.
Heb psycholoog, slik Citalopram en probeer zoveel mogelijk te rusten. Ik schrik er zelf ook van dat ik er al zolang inzit trouwens.Bert -
Hoi Frank,
Bij mij was ik de eerste twee keren er redelijk snel uit (of misschien ben ik er wel nooit echt uitgekomen), maar nu bij de derde blijf ik er maar inhangen. Vooral door de lichamelijke klachten is het moeilijk de dag positief te beginnen.
Hoe lang zit jij in je burnout ? En heb je ook veel lichamelijke klachten ?
Tja, waar moet je beginnen bij die puzzel. Ik heb wel al besloten om bijvoorbeeld niet meer terug te gaan naar mijn huidige toxische werkomgeving. Maar het lucht me eigenlijk niet echt op, eerder dat ik er stress van krijg. Zorgen over wat ik dan moet gaan doen en hoe ik het financieel rond moet gaan breien. Het zou eigenlijk een soort verlossing moeten zijn dat ik niet meer terug hoef. Ik heb ook contact verbroken met mensen die energie vreten. Probeer te rusten maar zit teveel in mijn hoofd. Probeer afleiding te zoeken maar werkt meestal maar van korte duur voordat ik weer in mijn hoofd zit. Weet dat het allemaal averechts werkt, maar blijf het doen.
Ik kan me zo redelijk voelen en uit het niets plotseling heel slecht. En dat heel slecht duurt vervolgens dagen. En kom er niet achter waar het aan ligt, echt frustrerend.
Groeten,
BertBert -
Hallo beste inderdaad goed om van de energie zuigers afstand te nemen en voor je zelf te kiezen je bent goed bezig. Dat teveel in je hoofd zitten heb ik ook heel erg. Er volgen goeie dagen en dan opeens slechte dagen. Soms denk ik dat het komt omdat , ik over mijn grenzen ga als ik mij goed voel. Alhoewel ik eigenlijk maar twee taken doe per dag. Maar ik merk wel dat ik stress krijg van mijn omgeving omdat, er verwachtingen zijn wanneer ik mij goed voel
Geef de moed niet op we komen er wel zoals frank zegt blijven puzzelen. Wat ik mij wel afvraag werkt de medicatie niet voor je stemmingen ?Levi -
Hi Bert,
Het is logisch dat je vanuit praktisch perspectief stress ervaart qua werk en de stap naar het UWV. Maar nogmaals...gebruik het vangnet dat er is en waarvoor je iedere maand betaald en berust daarin. Je geeft al aan dat je er nooit écht uit bent gekomen, waardoor het zelfs logisch is dat je er voor de 3e keer in beland.
De puzzel is voor iedereen anders en kan uit verschillende stappen bestaan. Ik heb verschillende fases moeten doorlopen en heb nu het gevoel dat ik voor de laatste fase sta. Eerst moest ik ongelooflijk veel ellende uit het verleden verwerken. EMDR (soort hypnose) heeft daarbij erg veel baat gehad, maar ook talloze gesprekken.
Maar kijk goed naar wát exact jouw werk toxisch voor je heeft gemaakt. Hadden je collega's dezelfde ervaring? Of reageerde jij extra sterk op wat jij toxisch noemt. Hier kan je namelijk veel lering uit trekken. Ik kan bijv. slecht tegen autoriteit. Zeker als het gebakken lucht is. De ene accepteert dat, terwijl de ander daar op leeg loopt. En vergis je niet.. Ik ken meerdere mannen die burnout zijn geraakt, waarbij achteraf bleek dat het uiteindelijk toch met hun jeugd te maken had. Vaak is er een relatie te leggen met de houding/karakter van de vader. Ouders met (te) hoge verwachtingen of juist weinig inspirerend of zelfs denigrerend. Maar ook vaders zonder enige interesse in hun zoon of juist vaders met problemen. Onbewust neem je dit mee en loop je later tegen de muur en moet je dit allemaal gaan verwerken. Het is complex, maar zeker op te lossen. Ook blijkt vaak dat je het eigenlijk al wist, maar het zover hebt weggestopt, dat het er op een gegeven moment 'vanzelf' uitkomt.
Ga dus goed na voor jezelf wat je onder toxisch verstaat. Kom je dat gevoel vaker tegen in je leven? In welke situaties? Lijkt dat op iets van vroeger? Waarom? Dus blijven analyseren en ontleden.
Bij mij is de oorzaak overduidelijk, maar heeft het naast veel verdriet ook erg veel bij reacties gegeven, zoals bindingsangst. Een onveilige jeugd is daar de oorzaak van.
Dus ellendig voelen is oké, mits je ermee aan de slag gaat. Het hoort nou eenmaal bij een burnout. Neem een kladblok en schrijf continue op wat je te binnen schiet. Dat ene gesprek met die collega, dat ene moment uit het verleden, bladiebla... Langzaam maar zeker zie je een patroon ontstaan en ben je een stap verder.
Succes,
FrankFrank -
Helemaal eens Frank!
Aan het begin van de burn out rende ik ook nog gewoon door. Totdat ik opnieuw werd stilgezet.
Op dit moment volg ik ook bokstherapie. Misschien voor meer mensen een aanrader.. Je doet daar oefeningen met betrekking tot grenzen. Hoe voel jij je grens? Hoe geef jij deze aan? Ze gaat bewust je grenzen over, en zo zie je je natuurlijke reactie hierop. En zo kun je er letterlijk mee aan de slag gaan.
Eerst heb ik wel met een psycholoog gepraat over de kern van mijn probleem. Daar was ik op een gegeven moment uitgepraat. Nu ‘oefen’ ik het in het echt.Madeliefje -
Maar daar zeg je ook wat, 'doodvermoeid aan de slag', je was er dus ook nog lang niet klaar voor... dus dan val je keihard terug.
Taco -
Hi Madeliefje,
Ik ben even met sporten gestopt... iets teveel grenzen opgezocht ;-)
Mijn valkuil met sporten was dat ik door enthousiasme (en endorfine) mij altijd geweldig voelde na het sporten. De volgende dag voelde ik mij dan weer ellendig, waardoor ik wéér ging sporten. Maar dit was zonder begeleiding, dus geen goede vergelijking.
Ik ben dus nog niet gestart met het opzoeken van grenzen qua sporten. Ik had mijn gevoel zo afgestompt dat ik bijvoorbeeld letterlijk geen enkele emotie voelde bij de geboorte van onze kinderen. M.a.w. ik was toen al (20 jaar geleden) volledig emotioneel afgestompt. Pure bindingsangst door een onveilige jeugd. Allemaal k&%, maar zeker te herstellen. Ik wilde zelfs op een gegeven moment mijn gezin verlaten....zo blij dat ik dat niet gedaan heb. Ook het overlijden van een goede vriendin vorig jaar deed mij niets.. klinkt raar, maar zo afgestompt was ik geworden. En ja, dan besef je niet eens dat je dat bent, want je ervaart het als 'normaal', terwijl achteraf dit natuurlijk absurde reacties zijn.
Dus werk aan de winkel..
ps: boksen is overigens een behoorlijk pittige sport om mee te starten ;-)Frank -
Jaa zo! Ik ben ook gestopt met volleybal. Was ook te heftig. Ik zeg het verkeerd. Het is vooral therapie, met boks oefeningen.
Want ik herken wat je zegt. Ik ging met sporten ook over een grens. Je wordt daar niet beter van.madeliefje -
Sporten werd voor mij een soort uitlaatklep. Wat nou moe? Ik ben toch geen watje? Zoiets dus..niet de oorzaak, maar juist precies wat er in mijn levenstijl zich altijd herhaalde. Dingetje uit mijn jeugd, wat ervoor zorgde dat ik altijd keihard voor mijzelf moest zijn.
Bevalt die bokstherapie jou? Een vriend van mij geeft dat. Misschien toch eens proberen...Frank -
Haha ik zou blij zijn als ik klaar ben. Waarom? Omdat ik mezelf keihard tegen kom. Ik voel daar letterlijk dat ik me bijv teveel verantwoordelijk voel voor de ander, ik geen harde nee durf te zeggen, (wat Okee is, een zachte nee kan even krachtig zijn) maar al die dingen komen naar boven omdat de therapeut je in een situatie laat komen, zoals in het echte leven. Hoe reageer jij als iemand door blijft gaan over je grens?
Denk dat ik hier voor de rest van mijn leven wat aan heb.Madeliefje - Alle reacties weergeven...
-
Hi Madeliefje,
Ik sprak die collega van mij nog vandaag die volledig uit zijn (zware) burnout was gekomen. Hij zei dat het herkennen en doorbreken van patronen het allerbelangrijkste is. Bij mij is dat 'moeten'. Ik moet van alles van mijzelf en vooral niet zeiken. Alles is ook 'makkelijk' en doe je eventjes, terwijl ik het vaak enorm onderschat.
Vandaag werd dat overduidelijk en liet ik het los. Ik wist niet wat mij overkwam. Barstende hoofdpijn , maar ook een gevoel van intense rust. Heel raar, want eigenlijk was het een kleine stap, maar met een enorme positieve impact. Ik heb vanaf dat moment de hele dag barstende koppijn. Misschien is dat waar mijn collega mee eindigde..hij zei..als je het patroon doorbreekt komen je linker en rechterhersenen weer in balans. Ratio en emotie. Ik weet niet of het waar is, maar het is wel raar wat ik vandaag meemaak. Ik herkende het patroon omdat ik er weer helemaal niet goed van werd wat ik deed. Het zit in de hoek van 'het moeten bereiken van een doel'. Dit is weer gerelateerd aan mijn leven waarbij ik het doel had vanaf mij 14e om een van mijn ouders te helpen, wat achteraf gezien onmogelijk was. Het was echter mijn levensdoel.
Ik ga eens kijken of dit nu de komende tijd gaat doorzetten. Wel erg lastig, want 'moeten' en 'niet zeiken' zit er erg ingebakken. Want ik voelde mij dus goed en 'moest' dat direct van mijzelf gaan vieren met een stuk te gaan fietsen zonder enig doel...toen dacht ik...nope..ik moet rusten en viel direct een uur in slaap. Raar gedoe dit allemaal.Frank
Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.
Gejaagd gevoel
Hallo allemaal ik vraag me af of ik een burn-out heb
In het kort ik voel me al een tijdje niet meer me zelf
Laatste tijd ben ik heel moe en vallen me ogen in de middag gewoon dicht veder heb ik een snelle adem haling en heb ik last van veel zuchten veder heb in een gejaagd gevoel en voel ik me nergens echt toe instaat en alles waar ik vroeger van kon genieten kwa hobby of game is totaal weg ik ben alleen maar met me lichaam bezig hart overslagen me adem ik wordt gek zo iemand de zelfde symptomen?Nando-
Best eens naar de dokter of psycholoog gaan, zijn zijn beter geschikt om een gepaste diagnose te geven.
Je kan ook overspannen zijn zonder een burn-out te hebben, of de klachten zouden op een medische aandoening kunnen wijzen. Sowieso best een professional raadplegen.H -
Het lijkt er wel op Nando, maar ga vooral naar je huisarts. Het zijn in ieder geval wel tekens die lijken op stress. Om het gelijk burn-out te noemen gaat misschien te ver, maar je hebt duidelijk spanning in je lijf (hartoverslagen, hyperventilatie, gejaagd, etc.)
Je moet echt z.s.m. hiermee aan de slag.Dennis -
Ik ben helaas ook maar met die hartoverslagen bezig .
Ik twijfel ook of ik een burn out heb .
Ik heb wel alle symptomen ervanAnoniem - Alle reacties weergeven...
-
Kijk eens op hyperventilatiecoach.nl. het lijkt erg op disfunctioneel ademen... daar kun je heel veel klachten van krijgen... en kan onderdeel zijn van burnout ovrrspannen in ieder geval stress klachten. Valt goed aan te errken... masr moet je wel gaan doen!@ komt helemasl goed... succes. Ik herken dit ook. Is bij mij altijd op de loer, als chronische hyperventilant... maar te hebben. Kop op.
Anoniem
Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.
Veel last van slijmvorming in mijn keel
Ik heb veel last van slijmvorming in mijn keel en een heel vreemd gevoel ter hoogte van het borstbeen aan de bovenkant van de maag, precies in het midden. Heel moeilijk uit te leggen dat vervelende gevoel. Ook zeurderig gevoel in mijn onderbuik (darmen).
Zijn er meer mensen die hier last van hebben ?Belle-
Hi Belle,
Dit heb ik ook. Ook een branderig gevoel in mijn neus en onderin mijn keel. Herkenbaar dusSandro -
Hi Belle,
Hoe is het nu met je? Ik heb precies dezelfde klachten.Agnes -
Hoi Agnes,
Helaas niet veel beter...de klachten zijn er nog steeds. Uit lichamelijke onderzoeken komt niets, dus dan wordt het op het hoopje stress gegooid
Groeten,
BelleBelle - Alle reacties weergeven...
-
Hi Belle,
Vervelend dat je nog last hebt! Wat zijn jouw klachten precies? Heb jij het idee dat het met stress te maken heeft? Lastig hè als artsen je ook niet verder kunnen helpen. Sterkte!
Bij mij heb ik het gevoel of mijn hele slokdarm is geïrriteerd en heb ook extra slijm/zure smaak. Omdat maagzuurremmers niet helpen komt het bij mij miss eerder door te weinig maagzuur, want door stress/burn-out wordt eerder je spijsvertering platgelegd. Maar ik weet het ook niet.
Liefs, AgnesAgnes
Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.
Sinds 8 maanden zit ik thuis met een burn out.
Sinds 8 maanden zit ik thuis met een burn out.
De eerste twee maanden heb ik alleen maar geslapen. Daarna met behulp van een psycholoog , en EMDR mijn trauma verwerkt en weer kleine stapjes gemaakt in een reïntegratie traject. Ik heb een zware baan waarin ik 8 uur per dag scherp en alert moet zijn en constant aan het muktitasken ben. Ook ben ik een perfectionist, wat momenteel in mijn nadeel werkt.
Momenteel werk ik 2 x per week drie uur. Daarna ben ik uitgeput en moet ik slapen.
Mijn sociale leven staat nagenoeg stil, geen energie.
Ik kom de dag door met regelmatig tussendoor slapen, er zijn dagen dat ik de hele dag en nacht slaap.
De therapie is afgerond, ik ervaar geen stress en nachtmerries meer.
En toch heb ik soms het gevoel dat ik op een dood punt zit.
Ik heb nergens zin in, sleep me door de dagen, ben chronisch moe. Snel overprikkeld en heb concentratie problemen. Ik heb het gevoel dat er iets in mijn hoofd stuk is waardoor mijn herstel zo langzaam gaat.
Leeftijd ( ik ben zestig) speelt ongetwijfeld ook een rol.
Ik vraag me soms echt af : komt dit nog wel goed? Of moet ik meer geduld hebben?
R-
Knap dat je ondanks alles toch werkt! Ik denk dat je lijf veel tijd nodig heeft om te herstellen, niet voor niets dat je lichaam om zoveel slaap vraagt. Geef eraan toe en luister goed naar je lijf..
M. - Alle reacties weergeven...
-
Dank voor je reactie.
Rationeel weet ik dat dit er bij hoort. Emotioneel vind ik het zo zwaar.
Machteloos, verdrietig, moe.
Ik wil mijn leven terug.R
Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.
Burn-out+ paniekaanvallen en hyperventilatie
verhaal 383
Lieve mensen,
Ik noem m'n naam liever niet maar ik ben 26 jaar en heb me jarenlang uit de naad gewerkt als medisch pedicure in loondienst. Ik zit nu ongeveer 2 maanden in deze burn-out hel. Ik werkte onder hoge tijdsdruk , was erg perfectionistisch, een controle freak en kreeg ook last van faalangst en piekeren. Voelde me heel verantwoordelijk voor de gezondheid van mensen en in het begin waren er wel eens dingen mis gegaan waardoor ik er faalangst van kreeg. Ik kreeg paniekaanvallen van het piekeren, soms de hele nacht niet slapen door hartkloppingen en toen ik deze ook op het werk kreeg ben ik er mee gestopt. Mn concentratie ging ook mega hard achteruit en ik vergat dingen. Ik heb nu chronische en acute hyperventilatie, bijna continu druk op de borst en pijn in het middenrif en het gevoel niet goed te kunnen doorademen. de spierpijn gaat ook in mn nek en schouders zitten. Ik hyperventileer ook in mn slaap en krijg dan paniekaanvallen die lang duren als ik wakker word. Heb het 1,5 maand lang uitgehouden, was vreselijk tegen medicijnen maar slik nu oxazepam en slaapmedicatie anders staat mn lichaam continu in stressstand. Loop bij veel therapeuten, maar het lijkt soms zo hopeloos allemaal dat ik gewoon niet meer wil leven. Ik doe er zoveel aan, houd een dag en nachtritme aan, volg een hyperventilatie cursus, wandel elke dag eet al jaren altijd gezond, probeer ademhalingsoefeningen te doen maar het lijkt alsof mn buikademhaling niet heel laag wil. Zijn hier mensen met tips/adviezen heb het gevoel dat het nooit meer goed komt...
xxx--
Hi,
Ik vroeg me af hoe het nu gaat? Ik heb hetzelfde; ik sta continu in de stress-modus en weet ook niet goed hoe ik hieruit kom.
Ik hoor het graag :)Daphne - Alle reacties weergeven...
-
Zo herkenbaar zit nu in de ziektewet 100% arbeidsongeschikt door uwv weet ik dat ik al 2 jaar in de burnout zit 1 jaar ziekenhuis onderzoeken uiteindelijk internist 1 jaar psychiater lichaam gooit letterlijk de stekker eruit als ik beetje stabiel ben en stress om de hoek komt kijken nu 6de terugval 1ste x is 2jaar geleden hart stopte gewoon en daar lag ik dan lopen ging toen ook niet meer in de tussen tijd wel temazepam op recept slecht slapen doe ik al sinds ik denken kan moet stapvoets lopend door het leven fybromyalgie en spastische darm en bundel aan allergieën had ik al van af 15 jarige leeftijd opgebouwd intussen ben ik pas 38 geworden rust nemen is moeilijk als je je bedenkt arboarts om de 6 weken koffie bezoek nu ex werkgever onderzoeken in het ziekenhuis echt alle nare onderzoeken heb ik gehad en dan nog 1 jaar lang psychiater en toen kwam uwv bezoek wia uitkering en 100% arbeidsongeschikt nu 6de terugval en kijken hoe lang ik nu nodig heb om gedeelte herstellen lig nu weer in bed flauwvallen hartkloppingen en noem maar op als ik het niet meer volhoudt met te hoge pijngrens temazepam en ff ademhalen zonder te denken nu eindelijk staat burnout therapie op de planning
Joyce
Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.
In het begin dacht ik dat ik gewoon ziek was
Hoi,
Ik ben 22 jaar en zit momenteel sinds oktober in een burnout. in het begin dacht ik dat ik gewoon ziek was. Maar na een week thuis ging ik mij nog veel slechter voelen en kreeg ik allerlei klachten zoals een hoge hartslag, tintelingen in mn armen, een drukkend gevoel op mn voorhoofd, benauwdheid en nog veel meer.
na dat deze klachten wat afnamen ging het op en neer met hoe ik me voelde, zette ik steeds (met heel veel moeite) weer wat stappen in de goede richting en wilde ik er weer echt helemaal voor gaan.
Nu merk ik dat ik me de laatste 2 weken weer veel minder fijn voel, merk ik weer wat klachten en heb ik een naar gevoel in mijn hoofd, een soort van duiziligheid.
Ik wordt onzeker van deze klachten en soms voelt het alsof ik weer terug bij af ben en dat voelt heel naar. hebben jullie hier ervaringen mee? en misschien ook positieve ervaringen met herstellen en weer zo goed als de oude worden?AnneAnne 2Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.
Moet nog veel rust nemen
Na 20 maanden burnout. Nog steeds gevoelig voor prikkels en snel gespannen en moe. Tv in de ochtend kjjken geeft mij een tintelende brandende vedrietig gevoel. Hetzelfde met te veel doen in de ochtend. Herkenbaar? Moet nog veel rust nemen. Kan nog niet werken. Buiten lopen vooral op drukke plekken maakt mij duizelig en lijkt alsof ik out ga als ik er te lang in loop. Durf nog niet met trein of bus te reizen. Door het rare gevoel in me hoofd. Hopelijk komt et ooit allemaal goed. Ik was voor mijn instorting altijd tussen de mensen werkte ook in een drukke stad. En mis me oude leven, niet mijn gehaaste leven maar hoe ik overal heen kon met een gezonde lichaam en brein. Ik hoop dat ik ooit weer kan staan waar ik wil en weer op vakantie kan.Anoniem-
Heb je hulp en lukt tv kijken alleen in de ochtend niet. Slik je medicatie
Ala -
Ja ik heb een hele traject gevolgd. Begrijp waar mijn b.o vandaan komt. En heb wat handvaten gekregen. Moet nu weer een aan de slag met iets anders. Lichamelijk naar de fysio acupunctuur enz en dan nog naar een psycholoog. In de ochtend heb ik inderdaad het meeste last van tv geluid en voel dat mijn spieren sneller aanspannen. Moet na 45mjn weet ontspannen omdat ik ook duizelig word. Rond 1700 zet ik tv aan en kan ik wat beter tegen prikkels en de avond nog iets beter. Heb geen medicatie omdat ik probeer op eigen kracht hieruit te komen maar hoor van vele dat ik te diep erin zit om het zonder te doen en het zou me een steuntje in de rug geven. Ben nog heel eeg aan t twijfelen. Hoe is het met jou?
Anoniem -
Het is bij mij begonnen met paniekaanvallen , 8 weken langs braken, angst aanvallen nog steeds en heel moe . Zit er nu vier maanden in en ga binnenkort trauma therapie en psycholoog. Ik hoop dat dit wat verlichting geeft . Ik weet dat ik het uiteindelijk zelf moet doen. Ik probeer positief te blijven maar als je moe bent of een terugval hebt wordt je meegezogen in het negatieve. Ik heb ook veel lichamelijke klachten en nachten slaap ik dagelijks met veel dromen en wakker worden. Ik twijfel ook aan medicatie. Ik heb een kindje en wil gewoon echt weer de oude worden voor haar. Heb jij stappen kunnen maken vergeleken met het begin. Ik kan nu geen tv kijken hooguit wandelen en lezen en eventueel wat kleine dingetjes thuis. Huishoudelijke taken is voor nu echt een no go bij koken tril ik al. Ik ben echt bezig om een balans te zoeken. Misschien is het in de ochtend goed om de tv over te slaan . En misschien een wandeling maken ik denk even met je mee. En die avond tv kijken misschien kunnen je hersens die prikkels niet verdragen. Ik hoop dat je gauw weer je vakantie kan pakken. We moeten positief blijven dat is de enige uitweg. Hoe moeilijk het ook is alleen mensen die er in zitten begrijpen elkaar.
Ala -
Dan moet je echt hulp zoeken. Dat had ik vooral de 1e maanden na mijn instorting, niet nodig 20 maanden verder! Zoek een goede burnout coach.
Taco -
Hai taco heb jij een goede burn out coach als aanrader
Ala - Alle reacties weergeven...
-
Poeh lastig, ik vind ze allemaal wat hebben maar ze zijn allemaal niet volledig. Ik zit zelf nu bij EchtinBalans. Op zich fijn, soms tikkie commercieel, wel goede begeleiding!
Taco
Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.
'bumpy ride' dit h�?
Dag lotgenoten, fijne 'bumpy ride' dit hè? Soort rollercoaster waarvan je niet weet wanneer het voorbij is. Was ik maar nooit in de rij gaan staan..
Ik wil mij focussen op dingen die mij helpen om telkens een stapje sterker te worden. Als alle klachten zo overeenkomen, dan zullen er ook gemene delers zijn van dingen die positief werken voor het herstel.
Ik heb zelf een paar tips die mij absoluut helpen. Dus..hier de aftrap:
1. Écht beseffen, maar dan ook écht beseffen, dat je compleet op bent. Over het randje bent gegaan en het herstel niet aan tijd gebonden is. M.a.w. er echt aan overgeven. Tot 3 weken geleden ging ik nog steeds 4 a 5 keer per week naar de sportschool, omdat ik dacht dat die intense vermoeidheid wel weg zou gaan door te sporten en ik niet zo moest zeiken.
2. Als een mantra blijven herhalen dat het logisch is dat je je zo voelt en alle emoties (spanning, angst, onrust, etc) logische reacties zijn. Wist je dat 1,3 mln mensen in NL burn-out klachten hebben... WTF!
2. Activiteiten minimaliseren. Wel dagelijks een korte wandeling, soms een sauna als ik energie genoeg heb, maar vooral veel lanterfanten thuis.
3. Direct slapen wanneer ik mij een beetje moe voel. Het is ongelooflijk hoe hoog ik de lat heb gelegd in mijn leven. Ik ging vroeger pas slapen als ik mijn ogen niet meer kon openhouden. Nu reageer ik op het allereerste gevoel van 'ik zou best kunnen slapen' en val dan direct als een blok in slaap. Ik slaap 2x per dag en voel mij daarna telkens 'ietsjes' beter. En ja, ook ik kan zweten als een otter in bed s'nachts..soms zelfs drijfnat..maar ja, part of the deal blijkbaar. En eerlijk gezegd herken ik nu pas dat ik dit al jaren deed en alle signalen jarenlang heb genegeerd.
4. In slaap vallen waar je op dat moment bent. Dus niet opstaan en naar je bed gaan, want dat doorbreekt de cirkel. Het relaxte gevoel waarin je op dat moment zit moet je vooral doorzetten. Dus pak het momentum, en zak verder weg in slaap. Voelt heerlijk en ik word dan vaak erg relaxed wakker. Cirkeltje is dan rond of zo.
5. Passief actieve dingen 'doen'. Bijv. de sauna, spelen met/kijken naar mijn hond, etc. Weinig inspanning, maar het geeft wel positief gevoel. Een rondje sauna en interactie met huisdier(en) maakt endorfine los. En ja, dat merk je absoluut. Mijn sportschool zit redelijk dichtbij en heeft een sauna. Ik rijd daar naar toe, zie sportende mensen (vind ik leuk en geeft mij weer energie), maar ga alleen maar de sauna in op rustige momenten. Soms 1 keer (12 min), soms 2 x. Dat éne bezoek geeft mij voldoening voor een hele dag. Ik heb dan 'iets' gedaan.
6. Extra vitamine nemen. B12, vitamine C en visolie zijn absoluut aanraders, maar ook dagelijks een banaan, sinaasappels, eieren, etc. Good stuff.
7. Op momenten dat het kan, gaan fantaseren over wat je eigenlijk het liefst zou willen doen als je eruit bent. Persoonlijk word ik daar erg vrolijk van en geeft mij een extra motivatie om mijn situatie te accepteren.
8. Surfen op internet, maar dan alleen op fashion-sites of alibaba.com. Het inspireert mij en ik zou best een webwinkel willen opzetten. Beetje grasduinen, digitaal lanterfanten. Weinig tot geen filmpjes. Er zit er altijd wel eentje tussen die prikkelt, dus absoluut een no-go.
Wie heeft er verder nog tips?
Cheers & succes,
Frank
Frank-
Eindelijk iemand die mij energie geeft en vertrouwen dat het goedkomt. Dit mag wel vaker in de groep
Hoeveel vitamine c neem jij en heb je aanrader kwa vitamines frankYess -
Hi Yess,
Tuurlijk moet je vertrouwen blijven houden. Even voor de duidelijkheid, ik ben burn-out door prive-omstandigheden. Een getraumatiseerde vader die mijn leven lang aan mij heeft gehangen en 3 jaar geleden overleed. Ik kon daardoor niet meer ontspannen, want ik moest 'blijven staan', anders kon hij zichzelf iets aandoen. Na zijn overlijden zat ik nog in de overleef stand en pas sinds kort snap ik dat ik absolute rust moet nemen. Een mens bestaat uit een fysiek en mentaal deel. Beide kun je beschadigen en beiden kunnen herstellen én beide kun je zelfs verbeteren en weerbaarder maken. Ik ben zo vaak in elkaar geklapt en er telkens weer uitgekomen. Van mijn 14e tot mijn 51e alleen maar de (enorme) druk van mijn vader. Ik bespaar je de details. Afijn. punt is, je komt er écht wel uit. Ik heb dit al 3 keer meegemaakt, kon amper 100 meter lopen, maar toch lukte het altijd weer. Dit wordt de laatste keer ;-) Het gaat er om dat je beseft dat burn-out net als een gebroken been allemaal extra symptomen geeft, waar je geen aandacht aan moet geven, behalve dat je veel rust neemt en dagelijks een rondje maakt. Ik heb het net weer gedaan. Heerlijk weer. Een truukje is om met de fiets aan de hand te gaan wandelen. Je kunt namelijk in deze fase soms ineens ongelooflijk moe worden, waarna bijv. angst ineens komt opzetten. Ben je dan lopend, dan wil je haast gaan rennen. Heb je je fiets aan de hand, hoef je alleen maar op de fiets te springen. Die beweging zorgt er direct voor dat je 'bezig bent' en leidt af. Werkt echt perfect. Maar rustig opbouwen, niet teveel hooi op je vork en luisteren naar je gevoel. Een feestje of borrel afzetten is niet erg. Schuldgevoel is killing en eigenlijk belachelijk, want niemand verwacht dat je in het gips naar een feestje komt. Mbt vitamines kan ik kort zijn. Vitamine B-12 is erg goed. Vette vis en visolie, bananen, 2 sinaasappels (of meer), water en s'avonds af en toe een wijntje. Waarom? Nooit vergeten te genieten ;-)Frank -
En nog even 1 ding.. Leer van kinderen en dieren. Klink zweverig, maar is het totaal niet. Zij zijn het meest pure voorbeeld van hoe 'het' zou moeten. Zij zijn altijd met het hier en nu bezig. Ik ben nú moe, ik heb nú energie, ik heb nú trek...etc. Volwassenen proberen dat te reguleren. Is een kind of dier moe, dan gaat het direct slapen. Of het nu dag of nacht is. En ja, met een baan kan dat lastig zijn, maar als je thuiswerkt, kan je dat echt wel ertussendoor fietsen. Het valt mij nu juist op hoe goed ik al mijn reacties voel. Een druk gesprek kan ineens teveel voelen. Voorheen bleef ik dan luisteren, maar nu stop ik het gesprek en neem rust. Je hersenen gieren dan rond, maar de reactie is zo puur, dat je juist daarvan moet leren én het vooral begrijpen..
Frank -
3 x b.o geraakt. Welke van de 3 heeft je et meest overprikkeld of uitgeput en na hoelang ben je eruit gekomen met of zonder medicamenten
Anoniem -
OK, dit is dus niet wat ik wil. Ik ben niet je therapeut en heb mijn adviezen al gegeven. Grenzen trekken is trouwens ook een belangrijke.
Alles draait om accepteren, praten, rust en een positieve instelling. Ja, het komt zeker goed, maar concentreer je op de positieve ontwikkelingen en niet de negatieve ervaringen. The only way is up ;-) Dus koester je positieve ervaringen, leer juist daarvan en de rest is bijzaak en hoort er nou eenmaal bij.
SuccesFrank -
Denken wat ik zou willen doen?
Ik zie het helemaal niet meer zitten.
Dat Is de ellende in mijn geval.
Ja ik wou dat het anders was.
Oh en de bedrijfsarts?
Die neemt me niet serieus. Het ligt er maar aan wie je treft. Gelukkig begrijpt mijn psychiater mij wel. Ik ben moe van het moe zijn. Toch geef ik niet op.Anoniem -
Tjsa, begin gewoon eerst met het besef dat je bent ingestort net zoals 1,2 mln anderen en dat je niet de eerste en zeker niet de laatste bent. Jouw klanten zijn niet uniek en zijn exact hetzelfde als iedereen met een burnout. Jij hebt zelf de keuze hoe je dit gaat oplossen. Alles heeft met mindset te maken en jij kiest voor de verkeerde. Ik zie het niet meer zitten is 'nogal' negatief. Je hebt werkelijk geen flauw idee. Op mijn 11e kreeg ik hyperventilatie-aanvallen en al vanaf mijn 15e ben ik in een staat van 'overspannen' geraakt door mijn vader. Iemand die dreigde met zelfmoord als ik hem niet steunde. Ongelooflijk veel meegemaakt en meerdere malen hierdoor burn-out geraakt. Ik ben nu 51. M.a.w. 40 jaar ellende. Hoor je mij piepen? Nee, absoluut niet. De oorzaak is duidelijk, het effect is logisch, en het herstel heeft tijd nodig. Jij bent zelf in controle en zelfmedelijden mag, maar tot een bepaalde grens. Succes.
Anoniem -
Ik heb (zeg maar 'gelukkig') dit ook een keer meegemaakt met mijn vriendin. Haar manager op haar, destijds, nieuwe baan, was een control-freak. Letterlijk alles controleerde hij en luisterde hij haar zelfs af. Binnen enkele maanden stortte zij in een keer een. Alhoewel zij een ontzettend krachtige vrouw is, zat ik met haar bij de 1e hulp omdat ze hartkloppingen hart, kortademig was en dacht dat zij iets mankeerde. En ja, precies wat ik dacht...tegen burn-out aan. Ook zij kreeg toen paniekaanvallen. Gelukkig is zij daar snel weggegaan en is zij weer helemaal de oude. Geen enkele klacht meer. Het heeft dus ook duidelijk met de duur te maken van de stress, voordat je herstelt. Wat zij toen vooral deed was ontzettend veel rusten en veel slapen. Rust, rust, rust.. en vooral niet twijfelen aan jezelf. Jij bent niet de oorzaak. Alles wat je nu overkomt zijn effecten van die stressvolle periode. Je bent over de grens heen gegaan en je lichaam en geest moeten herstellen. M.a.w. veel rusten en veel slapen. Ik ben overigens nét wakker ;-) Omdat ik mij vanochtend fit voelde, dacht ik direct...ik ga fitnessen...onderweg kreeg ik een paniekaanval. Waarom? Op een of andere manier voelde ik aan dat het nog veel te vroeg was. Eenmaal daar liep ik langs de apparaten en dacht bij mijzelf...maar dit trek ik helemaal niet.. dus..hup de sauna in, koude douche..naar huis en slapen. Ruim 2 uur lang. Nu voel ik mij weer fit, maar besef (daar gaat het allemaal om) dat mijn accu binnen no-time leeg is.
Ik ben nu bewust bezig om vanuit mijn luie stoel een online webshop op te zetten m.b.v. Wix (zijn templates). Hierdoor kan je zeer eenvoudig iets opstarten. Leuk om te doen, beetje knippen en plakken. De voornaamste reden is dat ik iets wil opzetten waardoor ik niet van 9 tot 5 hoef te werken, maar mijn dagen zelf in kan delen. Heb je een uitkering, dan kan je die behouden totdat je omzet begint te draaien.
En nogmaals, 1,2 miljoen Nederlanders hebben burn-out verschijnselen. Je bent niet alleen en de klachten komen allemaal overeen. Doe rustig aan en herhaal als mantra dat het allemaal bijverschijnselen zijn. Ben je moe na thuiskomst...hup...gelijk liggen en slapen als het kan. Succes.Frank - Alle reacties weergeven...
-
Bedankt Frank. Deze post is fijn om te lezen en dat komt vooral door het eerste stukje. De bumpy ride, wanneer stopt die nou eens en vooral: was ik maar nooit in de rij gaan staan :D
Suzanne
Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.
Bang voor de komende tijd
Vanaf juli heb ik een overstap gemaakt na bijna 20 jaar naar ander werk, het nieuwe werk beviel niet goed, maar ik heb er mijn uiterste best voor gedaan om het te laten slagen met veel teleurstellingen tot gevolg. Ik kon de energie niet meer opbrengen en heb m’n ontslag ingediend. Daardoor had ik de druk natuurlijk nog hoger gelegd voor mezelf en ben met nieuw werk gestart. Eigenlijk vanuit reserves gestart en nu flink gecrasht. Somber, moe, duizelig, spierpijn, hartstreek pijn etc.. ik ben bang voor de komende tijd bang voor terug moeten naar het werk, voordat ik weet hoe ik dit moet vermijden, want overspannen zijn herken helaas wel. Dit voelt extremer, veel heftiger. Ik heb geen idee waar ik moet beginnen binnenkort krijg ik wel hulp vanuit de huisarts.Mik-
Welkom in je burnout. Helaas ben je jezelf voorbij gelopen. Verzachten, voor jezelf kiezen, goede voeding kiezen en hulp zoeken. Psycholoog, POHGGZ, een burnout coach, je moet je brein weer het gevoel geven dat het veilig is. Veel vrolijke dingen proberen te doen die je leuk vindt!
Taco -
Bij mij knapte er ook iets in de zomer 2021 van de zelfde ochtend nog lachend en rennend door het huis heen vliegen.. dezelfde middag op terrass kreeg mijn lichaam en geest een kortsluiting. Gevoel flauw te vallen geen kracht meer zicht werd wazig enorm duizelig niet meer kunnen staan. Moest weg!. 1,7 jaar later nog steeds herstellen van de crash. Zwaar overprikkeld en burnout geraakt. Succes zoek goed hulp
Anoniem -
Hey, stoppen met de angst. Een burnout is vooral een probleem vastgeknoopt in de hersens: Je lichaam beschermt je tegen stress. Omdat wij allen zo lang over onze grenzen zijn gegaan is ons systeem geklapt, dit is een hardwire in het brein (zie het als de hond van Pavlov) dat er gevaar is. Dus telkens als jouw brein 'gevaar' ziet zal het klachten geven. Deze klachten dus constant erkennen, je er zorgen over maken, erover praten. Dit helpt allemaal niet! Iedere keer gaat je onderbewustzijn zich weer zorgen maken en ga je de stressmodus in. Dus relax, verzacht, verwarm, eet juiste voeding en regelmatig, doe dingen rustig aan. Grenzen herkennen maar ook langzaam verleggen. En als je een keertje teveel doet moet je je lichaam veilig stellen, dit kan je doen van 'top down' via meditaties, visualisaties. Of 'bottom up' via bijvoorbeeld ademhalingsoefeningen of EFT tapping. Slappe benen is angst, had ik ook. Beetje te vergelijken met een freeze respons.
Taco -
Kan je al wat meer Taco? Helpt medicatie ook om weer verder te.komen in het herstel? Ik herken inderdaad wat je allemaal zegt over het brein en stress je brein is zodanig overprikkeld geraakt dat die in het oerbrein is gaan leven hij ziet prikkels als gevaar en je moet (wat ik meestal doe) met je ademhaling het een beetje kalmeren en tot rust brengen. En hoes aanvoelen hoeveel energie je hebt
Anoniem -
Ja afgelopen 6 weken veel vooruitgang geboekt. Doe nu ook mee met het Primal Trust programma. Kost wel wat maar fijne community, veel informatie om je zenuwstelsel weer te kalmeren en normaal te krijgen. Ik werk nu paar uurtjes in de week en probeer het langzaam op te bouwen. Hoop dat meer rustig zenuwwerk mij nog verder zal brengen :) AD geeft ook wel een zetje in de rug, maar als ik het opnieuw zou mogen doen zou ik eerst zonder proberen!
Taco -
Bedankt voor de reacties, het gaat heel wisselend, slechte dagen met dagen incl klein lichtpuntje. Ik weet dat ik het moet accepteren, maar zover ben ik denk ik nog niet.
Mik -
Hoi Taco, ik ben het al 19 maanden proberen eruit te komen zonder medicatie. En kan nog steeds niet heel veel doen. Kan ook nog niet werken. Mijn lichaam spant zich heel snel aan en drukke plekken komen nog steeds hard binnen dan voel ik me lichaam zich weer aanspannen. Wat me duizelig lichtelijk angstig maakt en dan krijg ik slappe gevoel in me benen. Ik denk dat je de juiste keuze gemaakt heb met medicatie
Anoniem - Alle reacties weergeven...
-
Ik heb ‘t ook maanden zonder medicatie geprobeerd, dacht er wel zelf uit te komen. Had buiten de burnout ook geen zorgen prive en heb nooit mentale klachten gehad. Aanvankelijk was er ook progressie maar na een half jaar ging het ineens weer zo slecht dat ik steeds angstiger werd dat ‘t niet meer goed zou komen en richting paniek ging. Die ups en downs (had al die maanden ook goeie momenten) vond ik zo zwaar. Ik wilde niet dat het nog ooit zover zou komen (paniekerig en eindeloos piekeren cq zware gedachten) en om de angst te beteugelen ben ik toch met antidepressiva begonnen. Na een paar weken ging ‘t steeds beter en sindsdien geen echt slechte dagen meer gehad. Enkel 2 moeilijke dagen door iets op werk maar ik merkte dat ik me heel snel kon herpakken. En nu voel ik me weer vrijwel vrij van spanning (alleen bij ‘t ontwaken even kort) en ben ik rustig aan het opbouwen. Ik begin weer wat stress te verdragen en de draagkracht neemt toe, zo fijn! Achteraf zou ik misschien juist eerder met medicatie zijn begonnen, gewoon als steuntje in de rug omdat het zo onwijs zwaar is. Heb er vertrouwen in dat ‘t helemaal goed komt en dat ik tzt de AD weer rustig kan gaan afbouwen. Als je last hebt van angstige gedachten kan ik het iig zeker aanraden. Ik begin mijn leven weer terug te krijgen!
M.
Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.
Vermoeidheid die niet meer dragelijk is
Hallo al eens eerder mijn verhaal ergens neer gezet. Maar ben me nu toch wel echt aan het afvragen ,waar ik nu moet gaan zoeken?heb ik een burn-out ,of is het een zware depressie, gezien dit nog al tegen elkaar aan zit. Om een heel verhaal Julie te sparen,en het zo kort mogelijk te houden. Heb ik een extreeme vermoehijd, deze dus echt niet meer dragelijk is.de laatste 3a4 weken verwardheid, geen besef meer van mijn omgeving, geen lontje meer en zeer opgefokt. Het voelt als overleven. In een angstige waas of film. Piekeren, tot je niet meer weet of je het nu heb gedroomd, of werkelijk heb mee gemaakt, een grote chaos in mijn hoofd .van gedachten werkelijkheid en heden (besef) in het leven,als het al leven is lopen door elkaar. Zo danig dat je niet meer weet wie je bent. GGZ geweest ,kastje naar de muur ide. Hulp waar dan ook niet te krijgen of vinden het is lastig uit te leggen, maar het voelt in een groot woord, of als je geen ide meer heb in de realiteit te zitten of te wel in het hier en nu te zijn.in een constante tunnelvisie rondloopt .over de agressieve bijna niet te onderdrukken uitspattingen nog maar te zwijgen. Als er ook maar wat valt, of fout gaat barst ik uit tot waanzin. Dit alles bij elkaar is ook nog eens gepaard met angst enz enz .wie o wie herkend dit verhaal. Graag een reactie ,ik heb echt het gevoel ik hier niet in begrepen wordt tenminste door de hulpverlening. Die hier ook weinig mee doen. Ik wil me graag Zelf helpen, maar hoe wat en waar ? Zelf bij een noodkreet voor een opname geen gehoor of inzicht in de ernst van de zaak .morgen die geen die dit herkenbaar klinkt aub reactie geven. Zo ik misschien inzicht krijg wat is kan zijn .burn out. Of zware depressie. Kom er zelf niet meer uit mvg jJan-
Het is goed dat je deze opmerking maakt, want ik vind dat ook. Wat ik mis in veel verhalen is het besef van wat er aan de hand is. Onder de streep is het pure logica. Belast jij je lichaam teveel, dan komt er een moment dat je fysiek iets overkomt. Hier moet je ook van herstellen door therapie, rust en geduld. Vaak zal je dan nog pijn, irritatie of zwakke momenten hebben. Dit accepteer je, want zo werkt dat nou eenmaal. In dit geval heb jij je hersenen teveel belast. Over de grens gegaan en de signalen zijn duidelijk. Overspannen, prikkelbaar, emotioneel, labiel, zwak, slap, angstig, etc. En dit vinden we dan wel raar? Nee, natuurlijk niet. M.a.w. ik ben sinds kort pas écht op de rem getrapt, want ik had al jaren burn-out klachten en ging kortgeleden bijna door mijn hoeven. Ik slaap 2x per dag, eet zo gezond mogelijk, zodra de zon schijnt ga ik in het licht zitten, lees niets, doe enkel de boodschappen en heb mij volledig overgegeven. Het is nu eenmaal zo en de reden waarom ik in deze situatie zit, is volledig begrijpelijk. M.a.w. het is wat het is en het geeft mij tijd om dingen op z'n plaats te zetten. En ja, ook ik ben gespannen, angstig, moe, heb hoofdpijn, ben draaierig, etc. Maar ja.. het zijn ook je hersenen he die moeten bijkomen ;-)
Frank -
Ik heb bijna hetzelfde.
Wat ik hier weinig lees is apneu.
Dit kan er veel op lijken.
Slaap in dát geval zo weinig mogelijk overdag. In tegenstelling van wat ik hier vaak lees over rust nemen. Het blijft lastig als je nog geen duidelijkheid hebt. Jan, heb je ook gedacht over een second opinion? Ik leef met je mee! Hou vol.Anoniem -
Ik herken het deels. Heel erg. Ik heb een 2de burn out momenteel ben teruggevallen. En deze is een stuk intenser en heviger. Herkennen jullie ook zo’n intense hoofdpijn? En dat tv kijken soms niet eens last? Steken in je hoofd dat je soms niet weet wat te doen? Je hoofd voelt alsof het kookt soms. Als een kloppend hart ook. Ook heb ik het al geaccepteerd maar wel in een lastige situatie
Roger - Alle reacties weergeven...
-
Hallo jullie allemaal heel bedankt, voor de vehalen en antwoorden, het is idd heel zwaar zijn er ook mensen die behoefte hebben aan persoonlijk contact . Ter ondersteuning laat het me dan weten. Julie allemaal sterkte, en hoop nog van jullie te horen
Jan
Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.
Vorig jaar april is bij mij een burnout geconstateerd
Hoi allemaal,
Waar zal ik beginnen. Vorig jaar april is bij mij een burnout geconstateerd. Ik had de energie wel, maar mijn hoofd zat op slot. Het heeft een tijdje geduurd voordat ik hulp ging zoeken,maar uiteindelijk ben ik bij een psycholoog en een haptonoom terecht gekomen. Ik merkte al snel dat het beter ging en ben redelijk snel weer langzaam aan het werk gegaan. Ik merkte dat ik mij op het werk niet meer gelukkig voelde en de drang had ok een nieuwe omgeving te zoeken. Na een periode of ik het wel of niet zou doen heb ik uiteindelijk in november de knoop doorgehakt om elders mijn geluk te beproeven.
Ik ben nu 10.maanden verder na mijn burnout en merk dat mijn energie en concentratie weet op het oude niveau zitten, echter voel ik mij nog niet 100% de oude. Dit heeft voornamelijk te maken met medeleven. Ik kan me nog niet goed inleven in de emoties van andere mensen, waardoor ik merk dat ik afstand creer. Heeeft iemand hier ook ervaring mee en misschien tips om hiermee om te gaan?
Groet,
DennisDennis- Alle reacties weergeven...
-
Ik herken een aantal dingen wel vergeleken met jou situatie. Mijn hoofd zat ook op slot. Is burnout symptoom. Mijn werk én omgeving ben ik ook zat en ik ga dan ook verhuizen. Mijn oude werk stopt ook. Het gebrek aan medeleven herken ik niet helemaal. Maar waar ik wel lang last van had was aan een soort algeheel lak hebben aan alles en iedereen. Ik had immers genoeg aan mijn eigen ellende. Werkgevers en dergelijke lijkt het vaak niks te bommen of het personeel wel of niet gelukkig is. Ook collega's boeiden mij een poos niet. Wat ik mij afvraag: had je voor je burnout hetzelfde probleem met medeleven?
Je ziet het ook vaak bij militairen in een oorlogssituatie. Een harde blik in de ogen. Dat heb ik zelf ook gehad. Te veel ellende meegemaakt dus. Ik hoop dat het beter met jou zal gaan. Groet anoniem.Anoniem
Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.
Alle klachten zijn weer volop terug
Na dat het een tijdje beter leek te gaan en de weg omhoog ingeslagen leek te zijn zit ik op dit moment in een vreselijke terugslag. Alle klachten zijn weer volop terug. Slapeloze nachten, lichamelijke klachten weer allemaal terug zoals droge mond, branderige ogen en tong, darm- en maagklachten, misselijk, oorsuizen, depressief, emotioneel, onrustig, paniekerig en dan vergeet ik er ongetwijfeld nog een paar. Kan me tot niets meer aanzetten en wil het liefst de hele dag janken.
Blijf me constant afvragen waar dit vandaan komt, terwijl ik weet dat ik er toch geen antwoord op krijg. Voel me schuldig naar mijn gezin toe en het lukt me maar niet om er weer uit te komen. Echt wat een vreselijk gevoel is dit. Vraag me af of het ooit weer goed gaat komen. Weet me op dit moment echt geen raad meer wat te doen. Dat gevoel de hele dag is niet te harden. Ben bang weer helemaal terug bij af te zijn.
Zijn er mensen die dit herkennen en waarbij de terugslag ook zo heftig is/was alsof alles weer van vooraf aan begint ? Heeft iemand tips om hieruit te komen of is het gewoon uitzitten en wachten op betere tijden ?
Bert
Bert-
Ben je al in therapie bij een psycholoog? Zo niet vraag alsjeblieft om een verwijzing bij de huisarts voor depressieve klachten (dan wordt je makkelijker doorverwezen).
Huilen is goed voor je, laat alles eruit! Je lichaam raakt ook in de war van alle stress en opgekropte emoties.
Als je al in therapie bent, dan kan je voor lichamelijke begeleiding zoeken bij een fysiotherapeut, haptonoom, shiatsu, osteopaat etcetera.Pearl -
Actief met je herstel bezig, vooral met trauma en dingen die je dwars zitten. Geeft achtergrond spanning en dat maakt je weer overspannen. Simpelweg rust nemen is meestal niet genoeg en duurzaam.
Taco -
Heel herkenbaar! Ik dacht aanvankelijk ook dat het steeds beter ging, had nog wel wel regelmatig slechte dagen maar ook steeds meer goede. Na een aantal maanden ging het echter steeds meer bergafwaarts en werd ik ook bang dat het niet meer goed zou komen. Ik kreeg we ook oorsuizen bij en schrok daar nogal van. Uiteindelijk besloten met antidepressiva (escitalopram) te starten en sindsdien ben ik eindelijk verlost van de nare spanning in mijn lijf. Sta weer op zonder spanning en voel me grotendeels ‘de oude’ , ben weer gestart met paar iir werken en zie het echt weer zitten. Het oorsuizen heb ik nog aan 1 kant last van maar heb er vertrouwen in dat ik daar ook mijn weg in vind of dat het weer over gaat. Terugkijkend is de start vd medicatie (begon na 2w enigszins te werken en na 4 weken merkte ik echt effect) voor mij echt een kantelpunt geweest. Ik slaap ook weer heerlijk en heb het gevoel dat ik nu pas écht aan het herstellen ben.
Mikki -
Wat fijn mikki om te horen dat medicatie voor jou zo goed helpt. Ik ben et zolang zonder aan t doen. Maar heb nu besloten na alle therapieën en acupunctuur en fysio om toch ad te proberen. Wil ook weer mijn leven oppakken na 20 maanden
Anoniem - Alle reacties weergeven...
-
Goed om te horen! Ik was er ook zo onwijs klaar mee dat ik dacht ik grijp alles aan. Ben er nu blij om. Voel me weer zo goed! Laatste 2 wat zwaardere dagen zijn alweer een week of 7 geleden. Heb de indruk dat de medicatie na een week of 10 optimaal werkte. Heb m’n leven weer terug. Van oorsuizen weinig last meer (niet helemaal weg maar verwaarloosbaar inmiddels). Het komt dus wel echt goed maar dat stwubtje in de rug is soms hard nodig want oh wat is ‘t zwaar zo’n proces. Straks weer rustig afbouwen van AD maar weet zeker dat dat ook goedkomt!
Hoe gaat ‘t inmiddela met jou? Succes nog met je herstel?Mikki
Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.
Herkend iemand deze bizarre sensaties?
Herkend iemand deze bizarre sensaties?
Ik lig s'avonds in bed op mijn zij en als ik dan een beetje met mijn heupen beweeg/draai krijg ik een heel unheimlichs gevoel in mijn hoofd. Ook lig ik weleens stil op mijn zij maar mijn hoofd krijgt het signaal alsof ik met mijn benen heen en weer zwaai terwijl deze gewoon stil liggen. Super raar gevoelAnoniem- Alle reacties weergeven...
-
Nee, niet mijn benen. Maar ik word soms wel heel duizelig tot ik mijn ogen open doe. Gewoon kalm blijven denk ik dan.
(Pfff)Joost
Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.
Binnenkort hervat ik weer mijn werk
Binnenkort hervat ik weer mijn werk, maar ben me nu al vreselijk druk aan het maken en vraag me af of ik er wel klaar voor ben. Sinds ik weet dat ik weer moet beginnen voel ik me weer slechter... Ik ben echt bang om weer een terugslag te krijgen en me weer ziek te moeten melden. Is dit herkenbaar voor mensen en hoe gaan jullie hier mee om ? Ik twijfel nu of ik wel de goede beslissing genomen heb.
Alvast dank voor reactiesSabine-
Dat is heel normaal die twijfel (angst) voor terugval.
Ik heb ook moeite mee om erin te geloven, maar ik zeg het toch tegen jou: je moét helemaal niets.
Je bent nu al ziek. Dus als je je weer ziek meld, dan is het maar zo.
Heb je een bedrijfsarts gesproken? Die geeft vaak een kader of voorwaarden waar je aan kan vasthouden.Pearl -
Heb ik ook.
Goudvisje - Alle reacties weergeven...
-
Precies dezelfde shit loop ik ook steeds tegen aan. Wat is er gebeurd met Nederland? Polen uitbuiten, participatie uitbuiting, ze flikken het nu zelfs met Oekraïners! Kan het niemand meer iets bommen? Ik denk soms dat mensen die alles hebben het niet eens zien. Misschien hebben de Russen toch een beetje gelijk over westerse kapitalisten.
Anoniem
Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.
Licht in het hoofd en deinzen
Ik heb sinds juni last van licht gevoel in het hoofd/ gevoel van onstabilliteit. Naar huisarts geweest, bloed was helemaal goed. Ging daarna even wat beter, tot ik midden augustus een flinke paniekaanval kreeg waar ik vervolgens een beetje in bleef hangen. Sindsdien veel last van licht gevoel in hoofd (vooral als ik loop), vaak minder energie en angst. Sinds augustus gaat het met veel ups & downs, al overheersen de downs. Merkte dat een vakantie heel fijn was en dat het de week daarna heel erg goed ging. Helaas ging het de 2 weken daarna weer veel minder. Ik heb nu het idee dat zelfs als ik zit of lig dat het deinsd in mijn hoofd (alsof mijn lichaam schommelt en beweegt terwijl dat niet zo is). Ik heb het weken geleden erger gehad, ik had toen soms het idee dat mijn hersenen in een boot zaten na veel inspanning, maar ik word er gewoon gek van en ga steeds vaker aan mijn lichaam twijfelen en word angstiger. Herkenbaar voor mensen?Anoniem-
Herkenbaar, ik heb deze klachten ook en loop er al een half jaar mee. Heb jij ook dat je het gevoel hebt dat je spieren anders aanvoelen? En heb jij wel eens dat je klachten weg zijn? Bij mij is dat nooit helaas.
Johanna -
Ja ik herken dit wel. Heb mezelf maanden gek gemaakt met het idee dat ik iets lichamelijks mankeer. Ik weet dat acceptatie helpt, maar accepteren is heel moeilijk. Dat lukt mij vaak nog niet helaas..
J. -
Hoe is het nu met jullie? Ik herken dit ook heel erg! Sinds juni deze klachten, en bij een mindere periode lijken ze steeds sterker te worden.. misschien omdat ik me heel druk maak en er de hele dag mee bezig ben… iedereen zegt accepteren, maar dat lukt me nog niet echt
B. -
Dat deinende gevoel komt doordat je lichaam in een reserve stand of stress stand is geraakt.. ik had et in het begin heel erg leek wel alsof ik 10 flessen wijn had gedronken en mijn hoofd in elkaar werd gedrukt. Nu snap ik, dat ik ook heel veel spierspanning heb bij me nek kaken gezicht en ogen/wengbrauwen. En dat hoe meer mijn lichaam gespannen is hoe duizeliger ik me voel. Het is wel veel minder maar nog njet weg
Anoniem - Alle reacties weergeven...
-
Bedankt voor jullie reacties!
Sinds het schrijven van bovenstaand verhaal ging het met veel ups en downs. Ik kan nu wel eindelijk zeggen dat als ik zit en lig nergens last meer van heb en dat het langzaamaan zeker beter gaat. Het duizelige/lichte/zwevende gevoel is nog wel vrij vaak aanwezig (vooral bij het staan en lopen dus), maar ik probeer het nu te accepteren en ik probeer ademhalingsoefeningen en ´´aarden´´. Al levert het wel nog te vaak frustratie op als aarden niet helpt haha.
Accepteren blijft het meest lastige en is nog niet volledig gelukt.anoniem
Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.
Ervaringen met 5-HTP
Zijn er mensen die ervaringen met 5-HTP hebben? Dit zou de stressgevoeligheid/slaap verbeteren ten tijden van een burn-out.G-
Heb van alles geprobeerd maar uiteindeijk hielp niks. Enige wat licht hielp was l theanine, maar op de lange termijn ook meegestopt omdat het mij heel duf maakte toen ik weer in het ritme kwam
O -
Heb van alles geprobeerd maar uiteindeijk hielp niks. Enige wat licht hielp was l theanine, maar op de lange termijn ook meegestopt omdat het mij heel duf maakte toen ik weer in het ritme kwam
O -
Heb van alles geprobeerd maar uiteindeijk hielp niks. Enige wat licht hielp was l theanine, maar op de lange termijn ook meegestopt omdat het mij heel duf maakte toen ik weer in het ritme kwam
O -
Hoi G,
Misschien is 'droomsap' iets voor jou. Google dat maar. Heb het via via een psychiater. Wordt vanuit België verkocht. Nederland doet lastig qua regelgeving. Vandaar. Schijnt erg goed te werken.Bas - Alle reacties weergeven...
-
Citroenmelisse thee van het merk Piramide is ook echt een uitvinding om te slapen/ ontspannen. Andere merken gooien er veel rooibos bij dus niet doen;)
Succes!Slaapprobleempje
Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.
De vermoeidheid bij inspanning is nog steeds erg aanwezig
Zit al 14 maanden in een burnout. De vermoeidheid bij inspanning is nog steeds erg aanwezig. Kan nog steeds niet veel doen, moet meer zitten of liggen om de dag door te komen. Als ik te veel doe merk ik de dag daarna dat ik vermoeider ben sneller angstig word doordat het hele systeem meer aangespannen is. En slechter tegen licht beelden en geluid kan. Ook merk ik dat als ik dagen te veel inspan ik me lichamelijk wat angstiger voel.. zonder een gedachte maar echt door inspanning. En soms uit het niets 2 sec het gevoel te hebben out te gaan of flauw te vallen met lichte angst. Herkent iemand het en mijn ogen hebben dagelijks heel veel moeite zijn ook oververmoeid. Kan helaas geen knopje drukken zodat ik ze appart kan laten uitrusten. Heb nog meer lichamelijke hoofdpijnen tintelingen klachten schokjes door mijn hoofd zijn weer terug en spasme in me lichaam als ik slaap of schokken, duizeligheid. Ik kan zo nog wel even doorgaan. . Snel afzwakken bij inspanning trillende spieren zwakke benen krijgen echt het gevoel dat het hele systeem.het zwaar heeft om mij overeind te houden. Duurt lang ik hoop weer ooit mee te kunnen doen aan de maatschappij zit nu helaas veel thuis of rondjes te lopen in het bos of in de wijk en heel af en toe afspreken met wat vrienden een rustige avond houden met wat eten erbij lukt gelukkig wel. Maar dat wilt niet zeggen dat ik me niet slecht voel als ik rustig zit kan ik gelukkig wel op wilskracht genieten. Het is elke dag wel alles doen met lichamelijke klachten en heb tot de dag van vandaag het overleefd Onder medicatie in te nemen en hopelijk kom ik er ook weer ooit uit.Anoniem- Alle reacties weergeven...
-
* zonder medicatie moest het zijn
Anoniem
Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.
Burnout en last van darmen?
Zijn er ook lotgenoten die zo'n vreselijk last hebben van hun darmen ? Ik word vaak om 05.00 uur wakker doordat mijn darmen tekeer gaan als een gek. Kan daarna ook niet meer slapen. Soms slaap ik een paar dagen beter en wordt dan tussen 06.30 uur en 07.30 uur wakker. Dan denk ik uit het dal te klimmen maar vervolgens word ik dan weer dagen lang rond 05.00 uur wakker. Ben vervolgens de hele dag doodmoe.
Vraag me af of meer mensen hier last van hebben en of dit bij burn-out hoort. Het breekt me op en zit mijn herstel in de weg. Het brengt uiteraard ook weer extra stress met zich mee waardoor ik weer de hele dag ga piekeren wat dit kan zijn. Zit trouwens al meer dan een jaar in burn-out en kom er maar niet uit.Martijn-
Hoi Martijn,
Heel herkenbaar. Ik zelf word elke dag tussen 4 en 5 wakker en bij mij slaat mijn burn out ook heel erg op mijn spijsvertering. Gevolg: ik ben kotsmisselijk en moet continu kokhalzen en kan niet meer slapen. Het schijnt dat je lichaam vanaf een uurtje of 4 begint met cortisol aanmaken. Jouw lichaam in staat van spanning en stress heeft daar echter al genoeg van, dus gevolg is een overschot waardoor je ‘aan’ staat, en ook in je organen helaas. De tip heb ik niet voor je helaas.. ik kamp hier ook al maanden mee..J -
J, ik kwam er vanaf met 5mg escitalopram. Had ook het niet kunnen slapen vanaf 4 uur en kokhalzen. Dat is angst/spanning in het lichaam. Het was mij 1x gelukt er zelf vanaf te komen, veel rusten en veel rust oefeningen, zoveel mogelijk je symptomen negeren en accepteren dat dit normaal is. Goed en veel eten en wandelen als kan, niet over dingen nadenken. Toen was het binnen enkele weken weg. Na een flinke crash kon ik niet zonder SSRI verder. Nu slaap ik vaak tot 7-8 uur. Heerlijk!
Taco -
Ik merk zelf ook dat mijn darmen aardig geluid maken. Geen hongergevoel en heel slecht slapen. Ik wist niet goed dat ik een burnout heb want mijn dokter helpt mij niet goed. Nu ik dit allemaal lees komt het mij erg bekend voor.
Als je de goede magnesium slikt dan slaap je wel wat dieper. En soms rustgevende reiki muziek.Nicole -
Burnout en problemen met de darmen is volgens mij iets wat veel voorkomt als ik zo de verhalen lees. Ik heb hier zelf ook veel last van. Soms gaat het redelijk en heb ik nergens last van en dan plotseling uit het niets begint de ellende weer. Ik weet dat het ook weer overgaat maar kan het niet naast me neerleggen, dat is volgens mij het grootste probleem in mijn geval. Ik blijf er tegen vechten en blijf me afvragen wat me nu mankeert. Dan zeggen mensen accepteer dat je je zo voelt en laat het gebeuren, MAAR HOE ? Mij lukt dat dus op een of andere manier niet waardoor ik mijn klachten alleen maar erger maak. Meer klachten, meer stress dus nog meer klachten en vervolgens nog meer stress. Allemaal logisch als je het zo leest maar toch blijf ik erin hangen en lukt het me niet om eruit te komen.
Zit nu ook al meer dan een jaar in mijn burnout en steeds als ik denk dat het beter gaat krijg ik weer een gigantische klap waardoor ik voor mijn gevoel weer terug bij af ben. Herkennen mensen dit ? Weet niet of het wellicht komt doordat ik teveel heb gedaan en daardoor de klachten weer komen of dat het een andere oorzaak heeft. Vaak denk ik dat stress dit allemaal niet met je kan doen, maar als ik dan de verhalen lees ben ik schijnbaar niet de enige.Anoniem - Alle reacties weergeven...
-
Taco, slik je maar 5mg escitalopram ? En heeft jou dit geholpen weer te kunnen slapen ?? Ik ben namelijk ook radeloos!!
Joya
Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.
Enorm moe
Ik zit iets meer dan een jaar in een Burn-out en de stress in mijn lichaam is steeds meer gaan liggen. In plaats hiervan ben ik enorm moe en ben al buiten adem als ik een rondje heb gewandeld. Ook mijn werk dat ik heb opgepakt gaat moeilijker omdat ik zo moe ben, en kan me daarom ook niet goed focussen en ben daardoor snel overprikkeld.
Herkent iemand dit ook? Of heeft iemand dit meegemaakt in zijn herstelproces?Rien-
Hey Rien, niet zelf zo meegemaakt maar als je lichaam herstelt en je stress systeem normaliseert kan de werkelijke vermoeidheid naar boven komen. Mensen waarmee ik spreek die half op weg naar reintegratie zijn zeggen vaak ook nog 10 uur te moeten slapen. Dat hoort erbij. Ook op werk genoeg pauzeren, minstens ieder uur even weg van je scherm en 5 minuten met ogen dicht een rustige ademoefening bijvoorbeeld, of even thee drinken. Denk ook aan je eten, je lichaam moet nog dingen repareren en heeft veel energie en voedingsstoffen nodig. Eet constant, genoeg en gevarieerd. Eventueel aanvullen met supplementen.
Taco -
Als aanvulling: soms is B12/D3 tekort al een aanleiding voor extra vermoeidheid. Je kan bloed laten prikken om hierop te testen of gewoon 2 potjes kopen en kijken of je na enkele weken verbetering ziet.
Taco -
Hoi Rien,
Heb je verder nog last van spanningsklachten of een lichtgvoel in je hoofd of alleen nog maar de vermoeidheidAnoniem -
Dit herken ik! Spanning is veel minder, maar vermoeidheid des te erger. Volgens mij betekent dit wel dat je lichaam eindelijk in staat is om zijn energie reserves te gaan bijvullen.
P. -
Hoi P., hoe ervaar jij die erge vermoeidheid? Ik herken wat je schrijft: spanning wat verminderd, daardoor kunnen toegeven, maar nu zo extreem moe. Zo moe op sommige momenten, dat ik mij zwaar voel en accuut moet gaan liggen. Ook erg moe in mijn hoofd. Herken jij dit?
J. -
Hi J. Ja dit herken ik. Soms dagen en momenten dat ik tot op het bot uitgeput ben en niks anders wil en kan dan liggen. Mijn hoofd wil dan ook helemaal niks meer. Het wordt erger als ik erover ga nadenken hoe moe ik wel niet ben. Wat waren bij jou de spanningsklachten? Zijn die nu helemaal weg?
P. - Alle reacties weergeven...
-
Is een vraag voor de huisdokter wellicht ...
En tegelijkertijd denk ik dat je lichaam niet gaat zwanger worden als je fysisch niet sterk genoeg bent, ik zou proberen en zien wat het lichaam doet, heb vertrouwen dat je lichaam de juiste keuzes maakt.Vi
Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.
Ik ben continu bang dat er iets ergs met me aan de hand is
Hoi allemaal,
Ik weet niet goed waar ik moet beginnen met schrijven. Ik heb een redelijk stressvolle zomervakantie achter de rug waar mijn dochtertje plotseling in het ziekenhuis moest worden opgenomen in het buitenland. na een aantal dagen ging het gelukkig weer beter, en zijn wij vervroegd naar huis gevlogen. Ik werk in het onderwijs, ik voelde me goed om weer te starten, maar na de eerste schoolweek voelde ik al dat ik een dof gevoel in mijn hoofd had. Afgelopen weekend werd het erger en momenteel sta ik iedere dag kotsmisselijk op. Ik heb weinig tot geen eetlust en val daardoor ook af. Ik heb bloedonderzoek gehad bij de huisarts, maar daar komt tot nu toe niets uit. Aankomende week moet ik terug om verder te kijken. Ik ben continu bang dat er iets ergs met me aan de hand is, en ik maak mezelf helemaal gek van stress. Ik schrik 's nachts soms wakker met ineens een soort hartklopping gevoel. Ik ben gewoon bang dat er iets niet goed met me aan de hand is, terwijl ik ook weet dat dit allemaal tekenen kunnen zijn van een opgebrand lontje. Ik zit deze week thuis van werk, maar ook thuis voel ik me niet goed. Ik ben emotioneel omdat ik niet lekker in mn vel zit, en mij zorgen maak. Is dit herkenbaar voor iemand?J.-
Ik denk dat iedereen dit heeft. Je denk dat het onmogelijk is dat stress dit met je lichaam kan doen en dan ga je denken dat het door iets anders komt. Vervolgens maakt Google het nog eens erger en zit je in een negatieve spiraal waar je niet meer uitkomt. Ik vrees voor je dat je burnout bent. En dan voel je je thuis uiteraard ook slecht. Het gaat helaas niet over met een weekje rust. Ik zit alweer 3 maanden in deze nachtmerrie en voel me nog elke dag beroerd met heel af en toe eens een paar betere dagen. Zoveel lichamelijke klachten dat je idd gaat denken aan iets anders als kanker bijvoorbeeld. Ik heb vooral veel darmklachten maar ook droge mond, duizelig, misselijk, maagklachten, heel emotioneel, slecht slapen, geen eetlust, oorsuizen. Het is een doffe ellende en je vraagt je vaak af of je er nog uit gaat komen.
Anoniem -
Bedankt voor je reactie en wat ontzettend veel herkenning lees ik in jouw verhaal. Ook ik heb last van mijn maag, heb een droge mond, voel me misselijk, duizelig en emotioneel. Ik kan weinig eten, en als ik eet, is het kleine beetjes met dwang van mezelf. Ik vraag me inderdaad continu af of het niet iets ernstigs is in mijn lichaam. Oorsuizen heb ik al een lange periode dat komt en gaat en is bij mij pulserend (op het ritme van mijn hartslag). Soms voel ik me ineens een half uurtje redelijk, om vervolgens weer overvallen te worden door een gevoel van gejaagdheid of emotie. Sterkte voor jou ook.
J. -
Precies dat heb ik ook dat ik me soms een half uurtje of uurtje redelijk voel en dan plotseling soort paniekerig en onrustig gevoel en dan weer kan janken wat vaak niet eens lukt.
Anoniem -
Super herkenbaar, wakker worden met hartkloppingen had ik ook weken last van. Ik begin nu eindelijk weer iets beter te slapen na het nemen van Escitalopram. Dit kan ook zonder medicatie hoor, maar de paniek werd mij teveel. Je bent mogelijk al een kantelpunt over en overspannen. Zo niet, ga dan nu 2 weken vrij nemen en lekker wandelen in het bos, massage, sauna, relax, bel met goede vriendinnen etc. Als je merkt dat je instort na een activiteit dan ben je helaas al overspannen en zou ik gelijk terug naar de HA om dit vast te laten stellen. Bedrijfsarts erbij en ben je waarschijnlijk een half jaar bezig met herstel. Pijnlijk, maar beter dan je nu zelf verder de put induwen. Dat heb ik zelf helaas gehad in mei/juni en daar baal ik enorm van. Had binnen 3 maanden de oude kunnen zijn maar door slecht herkennen van wat het nu was (HA wist het ook niet) ben ik dieper gezakt.
Taco -
Hallo J, dank voor je reactie. Normaliter ben ik een echt zomermens en voel ik me in de zomer beter dan in de winter... ik wordt vaak moedeloos van mezelf dat ik hier niet uitkom. Verschrikkelijk gewoon al die lichamelijke klachten die ik ervaar als ik me slecht voel. Voor mij heel erg moeilijk om te accepteren dat slecht voelen erbij hoort. Ik probeer er tegen te vechten hoewel ik weet dat ik dat niet moet doen. Ik weet het maar het lukt me niet om te accepteren op een of andere manier. Ik ben echt boos op mezelf dat dit niet lukt.
Anoniem - Alle reacties weergeven...
-
Het duurde bij heeel lang voordat ik mijn symptomen accepteerde. En nog heb ik daarin af en toe een terugval en ben ik er teveel mee bezig.
Geloof me dat acceptatie, hoe ongelooflijk moeilijk ook, echt helpt. Acceptatie geeft je hoofd en lichaam rust en helpt je sneller herstellen. Bij mij was dit een lange learningcurve, want ik heb 2 terugvallen gehad omdat ik het maar niet kon accepteren.
Probeer niet te streng te zijn voor jezelf en wees lief voor jezelf !Ilona
Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.
Oververmoeid maar niet kunnen slapen
Oververmoeid maar niet kunnen slapen.
Mijn burnout duurt al bijna een jaar en ging bij mij gepaard met vrij enge symptomen. Ik zag de wereld 'warrig', kon mijn blik nergens op focussen en het voelt de hele dag alsof de wereld om me heen teveel is voor mijn hoofd om te verdragen.
Het duurde niet lang voordat mijn lichaam, maar vooral mijn hoofd oververmoeid raakte. Oa doordat ik weinig of niet sliep. Iets wat ik nog steeds niet begrijp! Hoe kan het dat je je zo enorm uitgeput voelt, maar dat het je niet lukt om in slaap te vallen..
Inmiddels krijg ik slaapmedicatie, maar dat kan je ook niet voor eeuwig blijven gebruiken. En zolang ik onrustig slaap heb ik het gevoel niet te kunnen herstellen.
Zijn er anderen die dit ook herkennen? Ik probeer elke dag te wandelen, zodat ik iets van beweging krijg, maar niets lijkt te helpen met de slapenloosheid..Ilona-
Helaas erg herkenbaar. Zit er ook al meer dan 1 jaar in en lijk er maar niet uit te komen. Wordt steeds moeilijker om nog hoop te houden. Pieker me suf en voel me vreselijk schuldig. Slecht slapen en veel te vroeg wakker en dan weer piekeren over steeds dezelfde dingen en over mijn toekomst. Hoe verder ? Wat als ik mijn baan verlies ? Hoe ga ik mijn gezin onderhouden ? Hoe ga ik de hypotheek betalen ? Waarom kom ik er niet uit ? Waarom voel ik me zo slecht ? Is het wel burnout of een ernstige ziekte ? enz. enz.
Wat je zegt, doodmoe en toch niet goed kunnen slapen. Ik val wel redelijk snel in slaap maar ben vervolgens super vroeg weer wakker en kom niet meer in slaap.Anoniem -
Dit is wat je kunt doen;
1. Accepteren dat het voorlopig nog niet optimaal gaat worden. Want dat gaat het ook nog zeker niet worden. Dit zal heel geleidelijk beter moeten gaan.
2. Absoluut geen alcohol of cafaine.
3. Wanneer je heel belabbert slaapt dan slaaprestrictie invoeren. Zoek naar op internet.
3. Probeer 2x per dag korte meditaties/ontspanning zodat je lichaam leert om te ontspannen.
4. Wandelen en indien mogelijk joggen zodat je corstiol omlaag gaat. Maar ga hier ook niet over je toeren want dat kan het tegen je werken. Je moet slaapdruk opbouwen en bewegen is daarom tevens belangrijk.
5. Houd eventueel een slaapdagboek bij. Om je progressie te meten. Soms gaat het beter maar heb je dat niet door in de loop van de tijd.J -
Zo lang je blijft piekeren kom je er niet uit, piekeren is stress. Ga aub naar een psycholoog of laat je medicatie voorschrijven, of verander je eigen beeld (heel lastig). Ik heb zelf allemaal video's van Jaden Christopher bekeken hierover, health anxiety, paniekaanvallen, stress etc. Hielp mij veel om zijn video's te zien en dat het allemaal erbij hoort.
Taco -
Bedankt voor het meedenken lieve mensen!
Ik val inderdaad ook snel in slaap en word dan na een paar uur wakker en dan voel ik me onrustig waardoor ik niet terug in slaap val.
Bedankt voor de tips J. Ik wandel inderdaad elke dag en drink ook geen koffie en alcohol meer. Ik weet dat het nu vooral volhouden is, ook al merk ik niet gelijk dat er iets veranderd.
@taco bedankt ook voor de tip! Ik loop inderdaad al bij een psycholoog en daar leer ik ook met stress etc omgaan :)Ilona -
Ha Ilona,
Ik vroeg me af wat je bedoeld.met de wereld warrig zien...
Verder herken ik alles en zijn de tips heel goed die al gegeven zijn😁Anna -
Lieverd pas op met de slaapmedicatie,. Ik ben nu bijna 60, slaap bijna nooit echt en als ik toch ff wegsukel krijg ik een enorme arousal in maar in hoofd en hop. Waakzaam dus geen slaap. Dit doen slaaptabltten op de lange duur en t begint met duf in je hoofd, niet echt uitgeslapen. Je kan stukken missen gedurende dag tot erger aan toe. Het antwoord ik weet t niet, rusthuizen die dit begrijpen en niet meedoen aan deze rare ideeën wereld. Haal t protocol er af en wordt menselijk. Dat zal jij zijn maar artsen de wereld allang niet meer.... Je bent niet alleen. Heel veel sterkte
M.v.Roosmalen -
Ik ben benieuwd hoe het nu gaat. Ik ben ook alweer een jaar thuis. Heb je iets gevonden i.v.m. slapen? Groetjes Sandra
Sandra - Alle reacties weergeven...
-
Hey, eerst accepteren dat je niet slaapt. Je wilt op een gegeven moment zo graag slapen dat het sowieso niet lukt. Dus accepteren is de eerste stap. Slaap je niet, dan slaap je niet. Als je moe bent dan ben je moe. Als herstellen dan daardoor nog niet lukt, dan lukt het nog niet. Herstellen is eerst accepteren dat het op is.
Wat je kunt doen is wat kruiden nemen om slaap te bevorderen. Elke dag even naar buiten.. fietsen of wandelen. Hoe moe he ook bent. Niet teveel na 8 uur s avonds eten, zeker geen zoetigheid of chips. Neem een banaan voor de nacht.
Blauw licht s avonds minimaliseren, vooral mobiel en tablets.
Ga naar bed als je slaap voelt opkomen. Ga lekker warm naar bed. Kruik of pittenzak. Als je in bed ligt, probeer dan fijne dingen te visualiseren. Probeer dankpunten te bedenken. En lukt het niet, ga er dan even uit. Drink een kop warme melk, pak de vaatwasser uit. En ga dan weer naar bed.
Lukt het niet, pak eens een ontspannen boek. Geef jezelf de tijd. En wees blij met elk uur dat het wel gelukt is.
Wat slaapmiddelen betreft: neem ze max drie x in de week en niet achter elkaar. Zo wordt je er niet afhankelijk van. Het is fijn ze achter de hand te hebben maar gun jezelf ook het proces om het zelf weer te kunnen.
Vraag anders tips op slaapwijzer.nl slecht slapen word ik de media nogal afgeschilderd als een monster met heftige impact. maar dat is zwaar overdreven. Laat je niet bang maken.
XxGrietje
Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.
Ik zit al meer dan 1 jaar in mijn burnout
Ik zit al meer dan 1 jaar in mijn burnout.
Heb nog heel veel last van mijn evenwicht van mijn ogen door licht of schermen en nu begin ik ook gevoelig te worden voor geluid. Voel me vaak gespannen en beetje angstig soms tintelingen alsof ik flauw ga vallen bij drukte,of als ik te veel doe. Is het herkenbaar? En is medicatie een goed idee wie heeft er ervaring mee.Anoniem-
Herkenbaar, zoek Jaden Christopher op op youtube. Hoort er helaas bij, alleen dat je dit nog steeds hebt na 1 jaar betekent dat je wsl niet optimaal herstelt.
Taco -
Dankjewel voor je advies. Heb inderdaad gekeken naar de filmpjes op YouTube moet zeggen dat hij alles goed uitlegt. Heb jij helemaal geen deinende of duizelig gevoel meer taco. Hoelang zit je in je burnout?
Anoniem -
Het was even weg maar nu helaas weer terug. Vooral als ik teveel doe qua telefoon/tv/met mensen praten/drukte dan komt het terug. Je moet constant op 80% leven zodat die 20% je kan helen. Als je iedere dag doorgaat tot je moe wordt dan zit je over de 100% en heel je dus niet. Zo zijn er mensen die chronisch vermoeid raken en hier zelfs autoimmune ziektes of diabetes van krijgen. Doe jezelf dus een gunst en neem die rust! Jammer van dat feestje, van werk, van je familie/vrienden, kies voor jezelf. Alleen zo kan je andere ook weer een dienst bewijzen.
Ik ben zelf nooit helemaal burnout geweest, meer fase 3 van Jaden/overspannen. Evenwicht en duizeligheid gaat vanzelf weg met veel fietsen/wandelen in natuur, veel rust, weinig prikkels, veel meditatie, rustige muziek, op tijd naar bed en zo lang als je kan slapen! Gezond eten en wat supplementen kunnen ook helpen. Een goed merk multivitamine, magnesium, visolie en vitamine C zijn belangrijk. Ook gezond eten, volkoren producten (als je in de vroege fase van burnout zit niet teveel), veeeeel groente en gevarieerd, gezonde olie (bakken in kokosolie en lijnzaadolie koud over je eten heen), laag glycogene fruitsoorten, als je bloedsuikerspiegel onstabiel is vaak kleine porties eten. Bijnieruitputting is hier ook een ‘okay’ boek bij en ik heb het stressboek van het CSR centrum gekocht. Verder dus op youtube is er veel te vinden.Taco - Alle reacties weergeven...
-
Dankjewel Taco voor je advies ik ben vorig jaar volledig burnout gegaan. Ik kon niks meer zelf in de douche verloor ik me spierkracht en moest ik snel gaan liggen. Constant het gevoel dat ik out ging en licht in het hoofd en mijn hele evenwichtsysteem had problemen ogen oren hersenen nek spieren pff niet normaal. Hopelijk word et wel ooit beter.
Anoniem
Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.
Het begon met veel verschillende klachten
Het begon met veel verschillende klachten; extreem moe, trillerig, lage bloedsuiker, koortsaanvallen/continu warm hebben, rillingen, droge mond en keel, dichtgeknepen gevoel, kortademig, hartkloppingen, veel plassen/blaasklachten, maar ook huilbuien/somber en verdrietig voelen, stemmingswisselingen en het begin van heftige angst- en paniekaanvallen. Niet veel later kwamen daar buikpijnklachten bij (pijn/steken, vreemde ontlasting, verstopping en gasvorming) en vreemde tintelingen/vermoeidheid in ledematen en spierafbraak. Tot ik bijna niks meer kon. Daarnaast al geruime tijd een heel kort lontje, snel aangebrand, snel emotioneel, uitvallen tegen familieleden en collega’s en me niet meer kunnen concentreren. Steeds maar “vrolijk” door blijven gaan ondanks zeer stressvolle periodes zowel privé als op het werk. Ontelbare keren bij de huisarts en op de eerste hulp geweest, bloeddruk is vaak verhoogd en mijn temperatuur schommelt (regelmatig verhoging/koorts), maar verder waren alle bloeduitslagen steeds helemaal goed en konden ze niks vinden bij overige onderzoeken zoals echo/CT-scan. Angst om iets ergs te mankeren werd daardoor alleen maar erger tot ik me op een dag zelf besefte dat mijn lichaam gewoon op was. Je kunt je er echt in vergissen hoeveel lichamelijke klachten je kunt ervaren door uitputting/mentale problemen. Ik heb me nog nooit zo ziek gevoeld terwijl mijn lichaam eigenlijk gewoon gezond is, maar extreem verwaarloosd. Helaas heb ik nog een lange weg te gaan maar door de verhalen van anderen te lezen krijg ik hoop voor de toekomst.Loren- Alle reacties weergeven...
-
Hoi Tacox,
Bedankt voor het delen. Ik heb je tip ook op de tips pagina gezet:
Je vind hem op deze website onder 'gratis tips' - burnout.
Met een groet,De redactie
Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.
Last van m’n “evenwicht”
Sinds 23 mei ben ik terug gekomen uit Londen met het vliegtuig en heb ik last van m’n “evenwicht”. Ik heb sindsdien het gevoel dat als ik loop de vloer mee beweegt. Als ik op een stoel zit en ik schommel met mijn benen dan heb ik het gevoel dat ik zelf op en neer ga (een soort zwevende gewaarwording, alsof ik heen en weer schud) . Als ik mijn armen omhoog doe dan schud ik ook helemaal heen en weer. En zijn m’n armen helemaal licht en voelt het heel gek op m’n rug. En als ik stil sta voelt het alsof de grond scheef is dit terwijl ik zie dat het niet zo is. Ook voelen m’n armen en benen gewoon heel raar. Naar de huisarts gegaan, bloed geprikt en bleek ik een traagwerkende schildklier te hebben wat veroorzaakt wordt door de ziekte van Hashimoto. Had slechte waardes dus ik ben onder behandeling bij de endocrinoloog en met m’n klachten ook gezien door een neuroloog. Die heeft mij verteld dat ik een overprikkeld zenuwstelsel heb die deze klachten veroorzaakt en dat dat door de traagwerkende schildklier komt. Herkent iemand zich hierin. Of iig de klachten? Kan je dit echt krijgen door schildklier problemen?Johanna-
Ik denk dat je beter naar de getrainde neuroloog kan luisteren dan random mensen op een forum. Ik zou in ieder geval rust nemen komende tijd.
Taco -
Hi Martin, het is inmiddels ruim 2,5 maand verder, hoe gaat het nu met je? Ik reageer op jouw verhaal omdat ik me erg herken in het elke dag zo vreselijk vroeg brak wakker worden, misselijk, enorm moe, droge mond, niet meer kunnen slapen, gelijk weer in paniek schieten over de dag (ik werk momenteel niet) en hoe het verder allemaal moet. Ook angst voor ziekte speelt bij mij een grote rol. Want het is toch niet normaal om nooit meer eens lekker tot 07.00 uur te kunnen slapen en dan uitgerust en met zin in de dag wakker te worden? Net als jij heb ik, spaarzame, iets betere momenten. Dat ik me maanden of weken goed voelde is nu minstens een jaar geleden, soms is het een paar dagen, meer niet. Het gekke is, in de avond, voor ik naar bed ga (om 22.00 uur want als je zo mega vroeg wakker wordt moet je toch je uren zien te maken) voel ik me soms beter, fit bijna. Zodat je denkt ‘dit moet gewoonweg zo blijven’. En dan heb ik geslapen en word ik weer zo beroerd wakker. Bizar!
Je bent dus niet de enige, herken me in wat je schrijft. Hoop oprecht dat je nu in een wat betere periode zit!Josee -
Hoi,
Ik heb exact het zelfde. Als ik mijn glas van de tafel pak dan denk ik dat de tafel beweegt of als ik op een oneffen vloer loop heb ik het gevoel alsof ik op zee zit. Dit zou ofwel (in mijn geval) horen bij een burn-out of long COVID. De internist vertelde mij dat na de vaccinaties 10 mensen in 1 week bij hem waren met het gevoel alsof ze op water zitten en continue deinen. (Ik heb ook hashimoto maar mijn bloedwaarden waren nog goed, wel tpo-antistoffen).
Bij mij helpt een ergotherapeut heel erg. We werken aan mijn prikkels dempen en straks mijn prikkelemmer vergroten om minder last te krijgen. Het heeft denk ik te maken met je sensorische informatie die niet goed wordt verwerkt (je plaatsing in de ruimte). Ik ben geen arts maar dit is mijn conclusie tot zover. Met mij gaat het nu wel al wat beter. Hoe is het nu met jou?Anoniem - Alle reacties weergeven...
-
Hoi,
Sorry voor mijn hele late reactie. Wat fijn om te lezen dat m’n klachten herkent worden. Het gaat met mij wel beter maar ben nog zeker niet te de oude. Vreselijk vind ik het. Hoe lang heb jij hier totaal last van gehad?
GroetjesJohanna
Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.
Heb ik nou een burn out of is het toch iets medisch?
Ken je het gevoel dat je het allemaal niet meer weet……Heb ik nou een burn out of is het toch iets medisch? Heb mri gehad, ben bij de KNO arts geweest, fysiotherapie gehad. Het leek allemaal even beter te gaan. Daarom het werk ook deels opgestart. Helaas sinds vorige week opnieuw gekke klachten: tinteling voeten en handen, zere keel, brok gevoel keel, pijnlijke hals (1 kant) ogen wazig, en tintelingen rondom de mond, zeer/pijnlijk oor (1 kant). Word er helemaal gek van. Je voelt je zo machteloos. Waarom lukt het nou niet! Gelukkig geeft meditatie wat rust. Heb vanmiddag belafspraak met huisarts. Weet gewoon niet meer wat wijsheid is. Rust of juist toch wat uurtjes werken. En wat is rust dan precies. Wel of geen medicatie opstarten? Waarom kunnen we gewoon niet op dat knopje drukken dat het over is……..Het duurt gewoon allemaal zo lang. Wil zo graag weer de oude IK zijn. Toch heb ik vertrouwen dat het goed komt! Ben wel even benieuwd of jullie deze klachten/symptomen ook hebben/herkennen? Dank alvast voor jullie reactie!Tessa-
Ik zit er iets meer dan een jaar in en heb nu ook nog steeds vaak dat ik denk dat ik ziek ben. Kno mri fysio allemaal gedaan. Mijn spanning zit vooral op mijn nek schouders middenrug ogen oren duizeligheid niet altijd tegen prikkels kunnen last van licht. Door de spanning op mijn ogen.. de angst klachten zijn wel veel minder net zoals de onrust in mijn lichaam.. het duurt lang heb ook nu een terugval ervaren. Soms denk ik om dan toch maar medicatie te beginnen. Maar ben er ook wel bang voor omdat ik me ergens nog wel gelukkig voel. Het duurt lang pff maar hopelijk komen we hier weer uit. Dus ja de klachten die je hebt horen bij een burnout
Anoniem - Alle reacties weergeven...
-
Ben je gevaccineerd? Ik herken je klachten namelijk. Soms denk ik dat mijn klachten daar vandaan komen omdat het zich voornamelijk aan 1 kant centreert. Last van linker nek, linker oog wazig en linker wang/kun dik. Ivm jouw dikke Zijn jouw schildklier waardes al geprikt? (TSH, FT4) ivm brok in de keel. Kan natuurlijk aan van alles liggen, maar schildklier problemen komen relatief vaak voor en zorgen ook voor vreemde klachten.
Anoniem
Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.
Waar en hoe, moet ik nog de energie vandaan halen
Hallo maar even voorstellen .ik Jan 54 nieuw op dit forum, dacht na het lezen van andere verhalen hier ,misschien helpt het wel om eens mijn verhaal hier neer te zetten. Dus val ik maar gelijk met de deur in huis.,volgens verschillende hulpverlening zou ik een burn out dan wel niet een zware depressie moeten hebben.,daar ik nog al een Google zoekertje ben dus hier mijn verhaal en dus zoek tocht naar mijn probleem. Bij verschillende hulp instellingen geweest schiet het dus voor mij niet op,een beetje van het kastje naar de muur ide .de klachten, en nu komt het uiten zich in zware vermoeidheid, depressie klachten, overmatig piekeren en steeds meer denken aan de dood. Normaal gezien moet je in beweging blijven en iets gaan doen. Maar ik zak steeds verder weg in een zwarte cirkel waar ik eerst een halve dag voor nodig heb om er uit te komen. 7 dagen in de week, sta ik er mee op en ga ik er mee naar bed. De mensen om me heen begrijpen dit natuurlijk niet. Ik kan dus gewoon niet meer. Ben uitgeput, zo wel geestelijk als lichamelijk. Daar komt nog eens bij ,mijn artrose klachten die ondertussen behandeld worden met cortisone spuiten..hoe kan nu zo afgebrand zijn ,kapot moe,zo moe dat je door de bomen het bos niet meer ziet, en waar en hoe, moet ik nog de energie vandaan halen om positief na te denken. Het is of je iedere dag in een andere film zit in je hoofd .en ik noem het maar overleven. Moe. Moe,en nog eens moe,heb ik het nog niet over de rest, zo hier boven beschreven. Wie o Wie herkent dit ? Graag een reactie. Bij deze ook een oproep aan mensen m/v met vergelijkbare klachten, die er dus ook niet uit komen, en ook op zoek zijn naar iemand voor te wandelen, zwemmen of iets anders te onder nemen. Om elkaar te steunen en elkaar van de bank af te trekken ,daar ik hier nieuw ben weet ik niet hoe met iemand op deze manier in contact te komen, en hoor ik graag je voorstel ,reactie is zeer welkom mvg Jan omgeving LimburgJan 54-
Wow ik herken je verhaal heel erg. Sinds de geboorte van de 3e (september 2021) voel ik me verschrikkelijk. In de winter veel paniekaanvallen gehad en nu geen aanvallen meer maar continue vermoeid en pijn op de borst en in de bovenrug. Ga momenteel door de malle molen bij de cardioloog en ben al op van alles bloedgeprikt, maar er lijkt niks uit te gaan komen.. denk zelf ook aan een burnout (want ja, nooit 1 moment rust hier in huis, bovendien kom ik uit een heftige baan waar ik nu mee gestopt ben) maar wil toch lichamelijke oorzaken uitgesloten hebben want ik maak mezelf helemaal gek..
Johanna - Alle reacties weergeven...
-
Hallo bedankt voor je reactie,Ja het is hier ondertussen zo erg ik echt in een overlevende fase zit.door de zware verwardheid, gewoon niet meer zie zitten. Komp de vermoeidheid nog bij. Maar goed ik hoop dat je het niet zo ver laat komen als ik hier boven beschreven heb ,en toch ergens goede hulp vind, maar dat is hier in Nederland blijkbaar ver te zoeken. Misschien eens een emdr laten doen. Of wat ook kan helpen een goede terapuet .mag je meer informatie willen hoor ik het wel ok.moet Zelf er ook nog mee beginnen vandaar. Bedankt voor je reactie top
Jan
Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.
12 uur later ben ik geen schim meer van die persoon
Ik wordt helemaal gek van mezelf. Voelde me gisteren bijvoorbeeld helemaal goed, zag er ontspannen uit en kon weer lachen en plezier hebben. 12 uur later ben ik geen schim meer van die persoon en voel ik me vreselijk slecht en zou het liefste de hele dag janken. Dichtgeknepen keel, veel slijmvorming, maagklachten, droge mond, tong die aanvoelt alsof die in brand staat en ik zie eruit alsof ik onder hoogspanning sta.
En er is in die 12 uur niks geks gebeurt, geen stress of andere factoren die mij kunnen verstoren. Zijn er lotgenoten die dit ook hebben of hoort dit niet bij burnout ???David-
Volgens mij een fase die langzaam wegtrekt. Eventueel een rits propranolol halen en nemen als je je zo voelt.
Taco -
Het is joun zenuwstelsel die overprikkeld raakt .. misschien reageert joun lichaam op die manier op overprikkeling. Je hersenen zijn opgebrand tijdens een burnout waardoor die in de stress stand komt. Daardoor voel je die spanningen heel snel. Het beste om van die spanning af te komen is om je zenuwstelsel weer tot rust te brengen door ademhalingsoefeningen. Ik zit er al 1 jaar in en met hele kleine stappen ga je merken dat et steeds beter gaat. Probeer ook wanneer zoiets gebeurd niet in stress te raken want dan word de spanning erger. Maar gewoon het tijd gunnen . Het komt weer goed. Gr
Anoniem -
Dus je bedoeld dat ik door het goed voelen overprikkeld ben geraakt en me daarom slecht ben gaan voelen ? Je zou verwachten dat dat je juist eruit zou trekken. Tsja en niet in de stress raken is natuurlijk juist wel wat er gebeurd en daardoor wordt het alleen maar nog erger, ik weet het 😥...maar hoop altijd dat ik langzaam uit het dal klim maar het lukt maar niet en ik zit al meer dan 11 maanden ziek thuis. Periode ietsje beter gegaan en nu lijkt het wel alsof ik weer helemaal terug bij af ben en me nog slechter voel dan 11 maanden geleden...
David -
Hé David,
Hier precies hetzelfde. Ging afgelopen dagen goed en ineens gevoel van terug bij af. Heb ook een dichtgeknepen keel gevoel. Ook oorpijn (drukkend gevoel 1 oor). Heb ook tinteling in mijn armen en benen. Zelfs af en toe in mijn gezicht (rondom mijn neus/mond). Word er ook helemaal gek van. Geeft weer extra onrust en dit wil je juist niet. Meditatie/ademhalingsoefeningen helpt bij mij wel iets. Maar of ik nou echt een burn-out heb, weet ik ook niet…..Huisarts wil nu eerst weer bloedprikken op vitamine B12.Tessa -
Iemand?
Anoniem -
Hi Tessa en David,
Is dit keel-gevoel (slijm, misselijk, brok) bij jullie uiteindelijk weer weggegaan? Wat heeft jullie geholpen?
GroetjesAgnes - Alle reacties weergeven...
-
Heel herkenbaar dit maak ik de laatste weken vaak mee. Het ene moment ben je over veel dingen positief en wil je ook weer dingen gaan doen. En voor je het weet zit je weer als een zielig mannetje thuis. Mijn partner vraagt dan of er iets is gebeurd. Maar kan vaak geen reden vinden waarom dit gebeurd.
Hierdoor komt onze relatie vaak onder spanning te staan waardoor ik begin te piekeren en dat weer veel stress geeft.
Of dit bij een burn-out hoort weet ik niet omdat ik al een jaar op zoek ben of enig arts me kan vertellen wat er een jaar geleden met mij is gebeurd. Wil graag weten wat er gebeurt is en wat ik er aan kan doen. Maar mijn huisarts die luistert half naar mij en laat
me steeds bloedprikken waar iedere keer niets uitkomt.
Ben blij dat dit forum er is zodat ik verhalen kan lezen van mensen die ook de zelfde klachten hebben. Want de meeste mensen in mijn omgeving snappen vaak niet waar ik het over heb.
Heb het gevoel dat ik me steeds moet bewijzen en anderen moet overtuigen dat er iets niet goed met me is. Dit is erg vermoeiend en zeg dan ook steeds vaker laat maar.
Hoop voor je dat die positieve momenten vaker komen en de mindere momenten af nemen.Aswin
Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.
Burnout of beginnende dementie?
Burnout of heb ik beginnende dementie?
Hoi ik ben 58 jaar en sinds een half jaar is er bij mij een burnout geconstateerd door de bedrijfsarts. Maar nu ben ik zo vergeetachtig en warrig dat ik bang ben voor beginnende dementie. Ik heb ook diabetes dus een extra reden om dit te denken. Ik zou een geheugentest kunnen doen en een MRI, maar dat heb ik tot nu toe niet aangedurfd. Bang voor de uitslag. Stel dat er echt beginnende dementie geconstateerd wordt, dan moet ik daar mee kunnen leven en zeker nu kan ik heel erg lastig met tegenslagen omgaan. Zelfs de kleinste dingen lijken nu onoverkomelijke grote bergen. Ik ben dus heel vergeetachtig, korte termijn geheugen maar soms ook lange termijn: dan vergeet ik hoe het hotel eruit zag waar ik een jaar geleden op vakantie was. Pas als ik de foto zie weet ik het weer. Of mijn vriend zegt weet je nog toen we daar op een terrasje zaten een jaar geleden. Dan heb ik echt geen idee . Heel beangstigend. Ik vergeet ook namen van collega's of als ik iets echt moet onthouden dan moet ik het 3 keer in mezelf herhalen pas dan blijft het hangen, maar ook niet altijd. Ik merk dat mijn automatische piloot ook stuk is. Dus als ik dingen automatisch doe, dan gaat het soms mis. Dan breng ik het oud papier naar binnen terwijl het buiten moet staan of ik hang een wc rol aan het handdoekhaakje. Ik weet dat het niet klopt en haal het daarna ook direct weg, maar ik doe het wel. En autorijden is een ramp. Ik ben veel paniekeriger en ik zie mensen over het hoofd. Nu al 2 x gebeurd dat ik een fietser niet zag. Heel eng ik wil geen ongelukken veroorzaken. Maar denk ook als ik niet in de auto stap dan doe ik het nooit meer. Ik vind alles heel erg eng. Alle emoties die ik al had zijn versterkt dus x 10. Ik huil veel sneller, ben sneller bang, heb last van faalangst en ben super onzeker en durf helemaal geen beslissingen te nemen. Ik was altijd al een twijfelaar maar nu is het echt heel erg geworden. Ik ben wel weer aan het werk maar ook dat gaat moeizaam. Zolang er geen deadline is gaat het wel, maar zodra er enige druk op ligt gaat het niet. Denk ik steeds dat ik het niet kan en durf ik niet eens ergens aan te beginnen. Ik word eigenlijk doodmoe van mezelf en vind mezelf steeds minder leuk. En vertrouw mezelf eigenlijk bijna niet. De huisarts heeft het over een geheugentest gehad, maar zei ook eerlijk dat ik de uitslag wel aan moest kunnen. Momenteel kan ik niets aan, dus ik durf zo'n test niet te maken. Iedereen zegt ach gewoon doen en dan weet je maar alvast iets. Maar ik zie er zo tegenop. En wil het ook eigenlijk niet weten. Ik merk dat ik me met de diagnose burn out al erg buitengesloten voel. Mensen nemen mij minder serieus tenminste zo voel ik het momenteel. Als je de diagnose dementie krijgt dan sta je nog meer buiten de maatschappij. Gaan mensen denken dat je echt al helemaal de weg kwijt bent. Dat merk ik nu al. Dat vriendinnen anders met mij omgaan. Waarschijnlijk omdat ze ook niet weten hoe ze hiermee om moeten gaan. Ik bedoel aan de buitenkant zie je niets aan mij, behalve dat ik iets ben afgevallen door de stress. Ik sport ook nog en doe de dagelijkse dingen en kan ook af en toe lachen. Dus ja wat is er nou helemaal mis. Dat is ook het probleem: dat je niets aan mij ziet. Maar ik merk dat ik anders reageer, sneller gekwetst ben, geraakt ben, emotioneler ben, onzekerder ben en mezelf eigenlijk niet echt ben. Ik zit in een neerwaartse spiraal en kom er niet uit. Het piekeren over dementie maakt het niet minder maar erger. Dus zou je denken doe de test, maar de angst is echt veel te groot. Herkennen jullie dit? Hoe gaan jullie om met de diagnose burn out en twijfelen jullie wel eens of dit de juiste diagnose is? Zijn jullie bang voor beginnende dementie en zo ja hoe ga je daarmee om?
Alle reacties zijn zeer welkom!Anoniem-
Ik zou een keuze maken want anders maak je jezelf gek. Óf laten testen en de uitslag accepteren. Óf je niet laten testen en er verder ook niet meer over nadenken en roeien met de riemen die je hebt.
Anoniem - Alle reacties weergeven...
-
Ik heb jou verhaal gelezen en vraag mij af hoe het nu met je gaat.
Als het pittig word reageren maar weinig mensen lijkt het wel. Ik zette op de eerste dag van mijn burnout de koekjes in de koelkast. Zulke verhalen hoor ik wel vaker van andere mensen. Geen wonder met vermoeidheid en piekeren eigenlijk.
Maar door te veel piekeren vergist men zich nog vaker en daar krijg je dan weer stress van. In elk geval wens ik je kracht om door te gaan en beterschap. Ook met dementie gaat de wetenschap verder.Wie weet is er hoop.Joost
Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.
Ik was vergeetachtig, warrig had geen overzicht, was paniekerig en angstig en emotioneel
Ik zit sinds een half jaar thuis. Mijn fulltime baan kon ik niet meer volhouden. Ik was vergeetachtig, warrig had geen overzicht, was paniekerig en angstig en emotioneel. En kon niet slapen door het puekeren. Eigenlijk had ik alle emoties maar dan x 10. Alles was heftiger en intenser. Toen ik de hele dag liep te huilen dacht ik, hier klopt iets niet. De bedrijfsarts stelde een burn out vast. Te lang doorgegaan en alle alarmsignalen grnegeerd. Ik ben nu een half jaar thuis en werk inmiddels weer wat want dat is wat ik wil, weer volledig aan de slag. Ik voel me minder paniekerig en angstig, maar ik vergeet nog zoveel en ben nog steeds warrig. Vooral als ik dingen op de automatische piloot doe. Dan gaat het vaak mis en dat vind ik eng. Dan wil ik een naam noemen, zeg ik een naam en op dat moment ben ik overtuigd dat dat de juiste naam is. Even later bedenk ik me dan dat die naam niet klopt. Of iemand vraagt een adres en san komt er iets in mijn hoofd op. Dat zeg ik dan, heel overtuigd dat het juist is. En even later weet ik dat het adres niet klopt. Pas achteraf dus. Of ik zie onze doos oud papier buiten staan en zet het binnrn neer. Terwijl het juist opgehaald moet worden. Dat doe ik automatisch. Pas als ik er echt over nadenk weet ik dat het niet klopt. Dus de automatische piloot lijkt wel stuk te zijn. Ik word er bang van. Bang dat ik geen burn out heb maar dat ik dement wordt. Ik ben 58 dus waarom zou dat niet kunnen. Steeds als ik iets geks doe denk ik daar aan en word ik nog gestresster. Ik dacht datcrust mij goed zou doen, maar ik blijf rare dingen doen en zeggen. Vergeet veel dingen, ovetal lijstjes voor. Kan slechter autorijden, zie borden overct hoofd. Kortom doordat ik denk aan beginnende dementie word ik nog ongelukkiger. Een test doen durf ik biet en een MRI al helemaal niet. Bang voor de uitslag want ik weet dat ik warrig ben en mijn geheugen een zeef is. Dus stel dat ik de test slecht maak en er komt uit dat het een vorm van dementie is dan stort ik echt in elkaar. Want als ik dat zou hebben is de weg nog erger. Want de ziekte tast je brein aan en het wordt alleen maar slechter. Die wetenschap kan ik nu niet aan. Maar indertussen krijg ik stress en heb ik angsten omdat ik qarrig ben en dan steeds aan beginnende dementie denk. Ik durf dus geen test te doen en maak me ondertussen grote zorgen. Ik weet biet hoe ik hiermee om moet gaan. Ik wil graag een therapeut die mij hierbij kan helpen om samen te inderzoeken hoe ik mijn angsten moet aangaan, maar die heb ik nog niet gevinden. En overal zijn wachtlijsten en waar vind ik een goede therapeut in de ongeving van Rotterdam? Ik voel me steeds slechter en zeker als ik weer zo warrig doe. Dat zou na een half jaar toch over moeten zijn?? Het is dus vooral in periode van niet nadenken dat ik vreemd doe. Want als ik er echt goed bij stilstacen dieper nadenk dan weet ik dat het niet klopt. Wanneer houdt dit op en hoort dit wel bij burn out? En hoe nu verder? Ik loop dus geel erg vast. Iemand nog een opbeurende tip of suggestie?Ward-
Ik heb niet echt een opbeurende boodschap maar wel een bevestiging dat je niet alleen bent. Ik doe namelijk ook de meest vreemde dingen. Pak koffie en in plaats van de suiker in mijn koffie uit te schudden, schud ik het uit in de vuilnisbak. Vanochtend nog zette ik boterham onder het koffie apparaat i.p.v. het kopje. Ben opeens heel onzeker met autorijden terwijl ik in mijn leven al tussen 2 en 3 mio kilometers gereden heb. Kan namen niet meer herinneren en dit gebeurde me vroeger nooit. Kan zelfs vaker de weg naar mijn auto of bepaalde winkel niet meer vinden en dat is me echt nog nooit gebeurd...
Zit nu meer dan 1 jaar thuis met burnout. Heb geprobeerd werk weer op te bouwen en was gedeeltelijk gelukt totdat ik me weer volledig ziek moest melden. Voel me nu slechter dan in het begin van de burnout. Vraag me soms af of dit nog goed gaat komen. Vroeger was ik heel zeker van mezelf en nu is er niks meer van over.Bert -
Hoi Bert,
Heel herkenbaar jouw verhaal en heel naar ook dat jij je zo rot voelt en slechter dan in het begin van de burn-out :-(. Heb je wel hulp om je te steunen bijvoorbeeld door een psycholoog of coach of therapeut? Ik heb zelf nog niet echt een goede therapeut gevonden helaas. Dus ik modder maar wat aan tenminste zo voelt het. Heb jij wel eens gedacht aan beginnende dementie? Ik weet natuurlijk niet hoe oud je bent, maar bij mij komt die gedachte dus regelmatig op. Een MRI laten maken durf ik niet, bang voor de uitslag. Maar ondertussen levert het niet weten wat ik precies heb ook veel stress op want ik maak me ernstige zorgen. De dingen die jij noemt zoals het uitschudden van de suiker in de vuilnisbak zou mij ook kunnen gebeuren. Je weet achteraf dat het niet klopt maar op dat moment doe je het automatisch. Ik heb net een stukje in de auto gereden en zag dus een fietser over het hoofd! Had heel naar kunnen aflopen maar gelukkig remde de fietser af. Vorige week zag ik een voetganger over het hoofd. Ik word er super onzeker van en denk steeds kan ik nog wel autorijden? Maar ja als ik ermee stop dan ben ik bang dat ik nooit meer in een auto zal stappen en het helemaal verleer. Ik kan soms mijn fiets niet meer terugvinden dan weet ik echt niet meer waar ik hem heb neergezet. Als iemand iets zegt dat ik wil onthouden bijvoorbeeld een naam van een winkel dan moet ik dat echt in mijn hoofd 3 x herhalen en dan blijft het soms hangen soms ook niet. Vakanties van 2 jaar geleden weet ik soms echt niet meer waar ik precies ben geweest en hoe het hotel eruit zag. Pas als ik de foto's zie herken ik het maar ik kom er zelf dus niet op. Soms ben ik zo bang dat ik straks geen herinneringen meer heb. Mijn angsten worden ook steeds groter dus als ik nu niet meer instap dan doe ik het waarschijnlijk nooit meer. Maar ja zo levert het wel gevaarlijke situaties op. Ik ben zo bang dat ik een ongeluk maak. En dat terwijl ik vroeger honderden kilometers kon rijden met groot gemak, ik vond het zelfs leuk!
Op mijn werk is het ook lastig. Ik wil zo graag weer mijn oude werk doen, maar ik voel steeds de angst dat ik het niet kan. Dat had ik altijd wel een beetje, soort faalangst, maar dat is nu x 10. Dus ik schiet meteen in de stress bij een voor mij moeilijkere opdracht. Op mijn werk zijn ze begripvol tot nu toe, maar hoe lang nog? Ik doe mijn best maar de angst om te falen is enorm. Denk steeds dat ik het niet kan en daar word ik niet heel vrolijk van. Ik voel me soms net een bejaarde. En kan niet meer echt op mezelf vertrouwen. Dus die onzekerheid die jij noemt herken ik ook. Ik was al niet zo heel erg zeker van mezelf, maar nu ben ik het vertrouwen in mezelf volledig kwijt. Dat voelt niet goed. Ik word er ook somber van Denk komt dit ooit nog goed? Net als ij dus vraag ik mij dat heel vaak af. Ik zit nog in de herstelfase, maar het gaat tergend langzaam en 2 stappen vooruit en soms 4 terug. Op dat soort momenten vind ik het wel erg zwaar. Heb jij wel eens een test laten doen voor dementie of denk je daar wel eens aan? En welke hulp zou nu echt goed zijn bij een burn-out? Ik heb een therapeut maar eerlijk gezegd vind ik het nogal doelloos. Ik bedoel ik heb niet het idee dat zij echt weet wat ik nodig heb en hoe we dit moeten aanvliegen. Het is een beetje hap snap. Dus ook daarin ben ik heel onzeker. Ik heb iemand nodig die me een beetje gerust kan stellen en iets richting kan geven en mij tegelijkertijd ook kan steunen en ervoor kan zorgen dat ik weer een beetje blij ben met mezelf. Dat is erg lastig dus ben benieuwd welke hulp jij hebt momenteel of hoe jij daarover denkt. Ik dacht vandaag ik ga toch maar een geheugentest doen want ik word gek van al mijn doemdenken over dat ik wellicht geen burn out heb maar dementie. Maar ja dan moet ik ook kunnen leven met de uitslag...Dat is wel een groot dilemma. Wil je het weten en kan je het aan dat vroeg mijn huisarts ook. Nou zoals ik nu ben kan ik niets aan zo lijkt het zelfs een kleine tegenslag voelt als iets onnoemelijk groots..
Pfft ik word zo moe van mezelf, al dat piekeren, die angsten die onzekerheid. Dit is denk ik wel een van de meest nare perioden in mijn leven. Ik voel me zo machteloos. Hoe ga jij daarmee om? En hoe reageert jouw omgeving? Mijn omgeving is na een half jaar wel een beetje moe van mijn toestand merk ik. Zo van ach joh ik vergeet ook wel eens wat en ik ben soms ook warrig . Ze begrijpen er niets van. Ze denken je ziet er goed uit en je kan ook sporten dus waarom kan je niet gewoon werken? Ik werk inmiddels wel weer een aantal uren, en dat voelt fijn maar ook eng. En ik merk dat niemand meer vraagt hoe het met me gaat. Het duurt te lang blijkbaar. Ik kan het ze niet kwalijk nemen, maar het voelt soms wel heel erg eenzaam. Alsof niemand me begrijpt en ik het helemaal alleen moet uitzoeken. Mensen proberen het misschien wel te snappen, maar als je het niet zelf hebt meegemaakt, is het lastig te begrijpen. Ik hoop zo dat ik weer de oude word, maar ja ik vind het erg lang duren allemaal en weet ook niet of ik ooit wel weer de oude word. Ik vrees van niet. Hoe denk jij daarover?Anoniem - Alle reacties weergeven...
-
Herkenbaar, na een zelfmoord in de familie en kort daarop een euthanasie (beide ouders) gecombineerd met de te drukke baan en praktische zaken die geregeld moesten worden door m'n hoeven gegaan.
Diagnose Burn-out, een goede psycholoog gevonden die mij geholpen heeft zaken in perspectief te zetten. Ondertussen vertrok mijn vrouw na 33 jaar huwelijk en belde m'n baas op dat hij z'n bedrijf verkocht had.
Burn-out dus, ik kon niks meer dan alleen liggen met de nodige zweet-angstaanvallen. Slapeloosheid bleek een grote trigger, ondertussen EMDR behandelingen ondergaan. Daar kwam de nodige rotzooi boven water (kindermishandeling etc.).
Nu ruim 2 jaar verder, herstel gaat langzaam maar heb geleert met de terugvallen te leven. De sleutel lag bij mijn herstel in het nemen van rust, wietolie (THC-houdend) helpt mijn slaapgedrag. Goed slapen is cruciaal voor mijn herstel, te last naar bed moet ik de volgende dagen bezuren. Mijn herstel is gestaag maar erg traag, ik werk weer 100% maar om 19.00 uur brn ik op.
Ik wordt langzaam fitter en werk hard aan mijn herstel door te mediteren en veel te lezen over psychologie en vergelijkbare ziektebeelden.
Ik zit dus wat verder in het proces en ben naast burn-out ook gediagnisteedd op CPTSS en depressie. Gebuik 2 maal daags 15 mg Mirtazapine (wat in mijn geval echt helpt) en slaap op THC olie. Werk weer hele dagen maar het is nog fragiel, ben bezig de laatste lichamelijke klachten te overwinnen (was 47 kilo afgevallen in 4 maanden) nu nog vocht achter ogen en ander kleine euvel.
Gestaag vooruit maar het is een strijd van lange ademRik
Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.
Op eerste kerstdag kreeg ik mijn eerste “paniek aanval”
Op eerste kerstdag kreeg ik mijn eerste “paniek aanval”. Hier is natuurlijk veel aan vooraf gegaan. Jaren misschien wel.
Ik ben 7,5 jaar samen met mijn partner en werken samen in zijn bedrijf. Hier heb ik voor gekozen om mijn droom, een gezin, waar te maken. Een periode zijn wij thuis en een week varen we. Nu zorg ik daar voor mijn gezin en personeel. Zelfstandig heb ik hiervoor mijn papieren gehaald. Tijdens mijn 34 wkn zwangerschap heb ik mijn laatste examen gehaald.
Ook een verbouwing van ons huis tijdens de gehele zwangerschap heeft er voor gezorgd dat ik continue in chaos zat. Ik nam geen tijd voor mijzelf en ook na de bevalling ben ik na 3 weken weer gaan doen wat ik altijd al deed. Zorgen voor iedereen, behalve voor mijzelf.
Op eerste kerstdag werd ik afgevoerd met een ambulance en hebben ze bloedonderzoek gedaan. Het eerste wat ik vroeg aan de arts is of ik “dood ging”, want zo voelde het. Deze situatie is traumatiserend voor mij geweest. In januari heb ik met een hartkastje rondgelopen en hier kwam niets uit. Ik kreeg er symptomen bij zoals: gevoel van flauwte, duizelig, hartkloppingen. Een tijdje bij een hypnotherapeut gezeten waardoor het een hele korte tijd beter ging. Ook een psycholoog, waar ik nu sinds een tijdje zit.
Bij de hypnotherapeut ben ik gestopt. Het was even goed, maar al vrij snel ging het weer slechter. Dit vond ik zonde van de kosten want hiervoor ben ik niet verzekerd.
Ik heb een aantal paniekaanvallen ervaren, maar het zijn nu meer de lichamelijke klachten die mij nekken met af en toe een paniek aanval. Het autorijden gaat op dit moment ontzettend slecht. Vooral de gedachte dat ik niet lekker wordt en onwel wordt achter het stuur met mijn zoontje heeft ervoor gezorgd dat ik de snelweg vermijd. Ook omdat ik niet lekker geworden ben op de weg met hem achterin beangstigt me. Ik rijd nu 2 weken niet meer op de snelweg om spanning te vermijden. Het rijden op de normale weg gaat ook steeds meer achteruit. Ik ervaar in het dagelijkse leven af en toe ontzettende druk bij mijn voorhoofd. Niet pijnlijk, maar beangstigend. De gehele dag, behalve bij liggen en slapen heb ik pijn in mijn ribben, borst en borstbeen. Dit alleen zorgt natuurlijk voor spanning óm de spanning die ik mee draag. Hier ben ik voor naar de dokter geweest en die heeft (in 10 minuten tijd) het syndroom van tietze vastgesteld.
De psycholoog heeft mij de diagnose paniekstoornis gegeven. Ik ben natuurlijk mama en moet voor mijn zoontje zorgen. Al kan ik hem altijd bij de oma’s brengen. Er is zelfs aangeboden dat hij tijdelijk daar blijft zodat ik kan aansterken. Dit vind ik natuurlijk ontzettend moeilijk, want hij is de enige reden dat ik uit bed kom op dit moment en een doel heb voor elke dag. Het voelt als falen als ik dit zou doen.
De ene dag is de supermarkt al te veel en de andere dag zou ik zó graag gaan winkelen met die ene vriendin, maar mijn lichaam trekt het niet.AnoniemAnoniem 2Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.
Extreme vermoeidheid
Ik heb vooral last van extreme vermoeidheid en niet lekker voelen meer een onwel gevoel. Dan moet ik meteen liggen. En dat meerdere keren op de dag. Dit is al maanden aan de gang nu. Dan haal ik de kids van school maar daarna ben ik zo ontzettend moe dat ik daarna niets meer kan dan alleen liggen. Koken en schoonmaken etc zelfs autorijden is zooo vermoeiedn want dan voel ik me alweer niet lekker worden. Ook een zweverig dromerig hoofd. Het lopen is ook nog een dingetje.. lijkt alsof ik niet stabiel ben of beetje zweverig ofzo geen idee hoe ik het
Moet verwoorden. Concentreren is ontzettend moeilijk. Ook vergeetachtig . Verward zijn. Al diverse onderzoeken gehad voor mijn lichamelijke klachten, hartkloppingen, buikpijn, trillende handen en inwendige trillingen. Moest Bloedprikken had alleen wat vitamines tekort en kuurtje gehad nu al 5 maanden verder en nog steeds de klachten . Ook Cardiologie, neurologie etc bezocht en nu nog naar de internist..
ook helemaal geen behoefte aan intimiteit al een jaar! Totaal geen zin daarin. Ook geen mensen willen zien omdat ik bang ben dat ik het gesprek niet kan volgen en weer snel uitgeput raak en me weer onwel voel. Zou dit burnout kunnen zijn?S-
Je komt een burnout niet vanzelf uit. Je energie is 20% van wat het was en komt veel langzamer terug. Veel rusten, middagdutje van 1,5 uur elke dag. Ga mediteren, iedere ochtend en avond de 4-7-8 ademoefening, yoga en iedere dag wandelen. Begin met 15 minuten, zonder muziek en probeer te genieten van de omgeving. Ook zo weinig mogelijk tv/telefoon! Succes!
Hille - Alle reacties weergeven...
-
Herken alles...hoewel de weg ernaartoe waarsch anders was.
Maar herken alles...
Vervelend he...echt rust gaan pakken. Meulenberg is wel een fijne website om te bekijken.Anna
Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.
Al jaren liep ik met spanning rond
Ook hier iemand met een burn-out (en angststoornis). Al jaren liep ik met spanning rond, maar door gewoon door te zetten en geen ruimte voor mezelf te nemen (en niet beter te weten), dacht ik dat ik het wel de baas kon zijn. Negen maanden geleden kwam echter alle spanning ineens er uit. Op weg naar vakantie kreeg ik een flinke paniekaanval, iets wat ik nog nooit eerder had gehad. Na 2 weken rusten op vakantie dacht ik dat het eenmalig geweest moest zijn, maar dat was het niet. Bij thuiskomst kon ik het niet meer opbrengen om op dezelfde voet weer verder te gaan. Het lukte gewoon niet meer. Ik nam een extra week vrij en hoopte dat de vermoeidheid en spanning af zou nemen. Natuurlijk deed dit het niet. Sindsdien zit ik met alle klachten die ik in bovenstaande verhalen lees (erge vermoeidheid, slecht slapen, extreme spanning voor alledaagse situaties, overprikkeldheid, etc.).
Mijn spanning heeft zich in de loop van 10 jaar opgebouwd, waardoor het eigenlijk heel geleidelijk ging en niet eens echt opviel. De laatste twee jaar werd het echter zo erg dat ik op bepaalde momenten dacht dat het een kwestie van tijd zou zijn voordat het hele kaartenhuis in elkaar zou vallen. Terugkijkend was het dus wel duidelijk dat het een ongezonde situatie was.
De afgelopen tijd was (en nog steeds is) een flinke uitdaging. Ik moet vanwege mijn angstklachten juist situaties opzoeken, maar vanwege de bijkomende vermoeidheid lukt dit maar beperkt. Werken lukte alleen nog deels en vanuit huis en sociale activiteiten zaten er niet in.
Momenteel merk ik wel wat vooruitgang (thuiswerken kan ik kanger volhouden, 2x per week een aantal uren naar kantoor, minder spanning in bepaalde situaties) maar de spanning, vermoeidheid en slaapproblemen blijven. Dit maakt me dan soms ook erg moedeloos. Wat voor een leven heb je nog als je 25 bent en een aantal uurtjes achter je computer wat kan doen om vervolgens de rest van de dag op de bank te liggen? Er zijn zoveel dingen die ik zou willen doen, maar ik heb simpelweg de energie er niet voor.
Afgelopen week ben ik weer een keer naar kantoor gegaan. De spanning die ik in de nacht ervoor had en overdag mee nam naar kantoor zorgde er echter voor dat ik na een aantal uur totaal overprikkeld weg ben gegaan (ook nog een uur terug rijden). Voor mijn gevoel is er geen peil op te trekken hoe lang ik iets vol kan houden. Dat maakt dan ook dat ik super bang ben om over m'n grenzen te gaan.
Ik probeer altijd positief te blijven en het hele gebeuren te accepteren, hoewel me dit de ene dag beter afgaat dan de andere. Ik doe dan ook een stap terug wanneer ik denk dat het moet en een stap vooruit wanneer ik weet dat ik er klaar voor ben. De weg omhoog is echter lang en vol obstakels.
Genoeg getypt, waarschijnlijk is het een onsamenhangend verhaal geworden, maar meer kan ik er vandaag niet van maken.
Succes aan iedereen die hier op dit forum zit en dit leest. Het komt echt wel goed. Hou je haaks, blijf positief en accepteer jezelf.
Anoniem- Alle reacties weergeven...
-
Hoi,
Ik heb echt precies hetzelfde als jij.
het is zo´n lang proces, met hele mini stapjes.
Om gek van te worden, maar helaas kan het niet anders.
Dat ik een angststoornis ontwikkelde door mijn burn out, zie ik echt als een crash van mijn brein.
Het is lastig allemaal...
Ook mijn dagen, even wat doen en verder rust, rust, rust.
Maar ik heb ook maanden lang niks kunnen doen (denk 6 of 7) dus ik zie dit maar als een vooruitgang...
tijd zal het leren..patsy
Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.
Altijd geleerd "never ever give up"
Als kinds af aan al geleerd "never ever give up". Ik heb altijd al geleefd met deze motivatie en gedachten.. afgelopen 7 jaar eigenlijk te veel meegemaakt, van stukgelopen huwelijk, teveel verhuizen (op zoek naar een gevoel van thuis nadat ouderlijk huis verkocht werd; vluchtgedrag blijkbaar), altijd hard werken en mezelf inzetten voor anderen (mezelf wegcijferen) en mezelf maar blijven pushen pushen en nog eens pushen. Als het tegen zat zei ik tegen mezelf; "kom op, niet zo aanstellen... Doorzetten, het gaat straks wel beter. Of: doe het nu maar, dan ben je er straks weer van af". Dit laatste werd afgelopen maanden met name heftiger als ik mijzelf voor had genomen te sporten. Ik was in het verleden erg aangekomen na een Prednisone behandeling voor mijn darmen (chronische Colitis). Hierna als een bezetene er alles aangedaan om af te vallen en wat sterker te worden; dit lukte, ik zag snel resultaat en voelde me superfit en lekker in mijn vel, yes! Dit ging lange tijd goed..... Helaas toch veel tegenslagen en teleurstelling meegemaakt hierna (relationele sfeer, huisvesting, niet gelukkig zijn op werk)... Ik merkte steeds meer dat ik tegenzin kreeg in de sportschool maar bleef mijzelf swingen, eenmaal daar; dan ging ik er wel 100% voor..... Maar ook dat nam af, de prestaties achteruit en steeds meer last van een "vastzittend" lichaam... Nog steeds voel ik mij zo, alsof alles vastgeroest is. Ik raakte afgelopen jaar de ene na de andere baan kwijt, ik raakte verdrietig, gefrustreerd... Boos. Ook mezelf motiveren om te blijven sporten; weg... Ik bleef maar smoesjes verzinnen om 'even niet te gaan' (ook met werk)... Alles werd steeds zwaarder, loden zware benen (gevoel), traplopen werd al snel teveel, "mistig" gevoel in het hoofd, depressieve klachten... Angst om naar buiten te gaan, toenemende tegenzin om ook maar iets te ondernemen..... Uiteindelijk barstte de bom, ik hield het niet meer; er is iets aan de hand, ik heb hier hulp bij nodig... Huisarts gebeld; Burn-out (voornamelijk fysiek zei hij). Advies; thuis blijven, ziekmelden (nu ook dus m'n baan kwijt) en veel slapen, tijd nemen... IK... Kan dit niet, moeilijk althans. Waarom? Ik voel me schuldig over het 'lui zijn'. Al mijn sport/fitness prestaties zien ik voor de spiegel verdwijnen lijkt het, mijn energie is nergens te bekennen... Ik plan leuke dingen in m'n hoofd en vervolgens, eindig ik alsnog de hele dag in de stoel... Het lukt mij niet/nauwelijks om mezelf de deur uit te krijgen. Die ik dit alsnog; ben ik blij als het weer voorbij is.... Wat is dit.. hoort dit ook bij een burn-out? Ik voel me zo slecht, zo schuldig..... Zo moe...... Waar is die fitte, energie, altijd gemotiveerde ik gebleven? Waarom kan ik niet meer om met tegenslagen, pieker ik zoveel en voel ik mij als een compleet gefaald persoon.....
Sorry voor de lange tekst... Hopend dat hier iemand zich bevind, die dit herkend... Hopend op contact. Ik ben maar alleen, opgesloten in huis... Zoekend naar erkenning, moed en hoop.
Voor allen; heel veel sterkte, ik geloof in jullie!
Gr. AnthonyAnthony-
Je voelt je moe. En kan niks.
Erken dat gevoel. Het is jouw gevoel en je mag zo voelen.
Zolang je nog opstaat om naar het toilet te gaan of water te drinken, dan kan je gewoon lekker gaan liggen. Je zit nog in het begin en je hebt het écht nodig. Het wordt langzaam beter.
Je schuldig voelen dat je niks doet is herkenbaar. Dat is een ingebakken automatisme. Dat wordt minder als je beter voor je emoties zorgt.Pearl - Alle reacties weergeven...
-
Ik herken een aantal dingen uit jou verhaal, heb zelf ook het een en ander aan klachten mee gemaakt en gelukkig gaat het een heeeel stuk beter met me, en dat zal voor jou ook gebeuren!
Geef je voor nu over aan het gevoel. Je lichaam heeft te lang op 200% gedraait, geef jezelf de tijd om goed bij te komen. Als het een dagje beter gaat maak je even een kleine wandeling, als het wat minder gaat geef je lichaam die rust. Met de tijd zal het weer wat beter gaan en heb je wat meer tijd om het een en ander uit te zoeken.
De enige tip die ik je voor nu kan geven, is een schrift bij je nachtkastje leggen, en elke avond opschrijfen wat goed gegaan is die dag, en waar je dankbaar voor bent. En hetgeen wat je opschrijft regelmatig teruglezen. Er gebeuren namenlijk op een dag meer goede dingen dan waar jij je bewust van bent. Het negatieve overschaduwt heel erg.Shane
Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.
Last van drukke plekken waar auto's rijden
Ik zit al bijna 10 maanden in mijn burnout. Heeft iemand ook zoveel last van drukke plekken waar auto's rijden en veel mensen lopen of winkels zijn.. liep laatst op een drukkere plein en kreeg hoofdpijn werd Un beetje misselijk voelde mijn nek en keel spieren aanspannen kreeg ook et gevoel dat ik flauwviel. Werd er gelukkig niet bang van.. heb alleen mijn boodschappen gedaan en terug na huis gelopen. Toen ik thuis kwam werd de spierspanning en alles minder. Word ik dan zwaar overprikkeld ?Anoniem-
Ik heb daar ook heel lang last van gehad. Door de burn out raak je snel overprikkeld. Ik kwam daardoor nauwelijks buiten in het begin, omdat ik in de stad woonde.
Ik droeg ook een zonnebril en “festival”-oordoppen. Het geluid wordt deels gedempt, maar je kan nog wel iets horen voor de verkeersveiligheid.Pearl -
Hoi Pearl, hoelang zit je al in je burnout? Is de overprikkeling bij jou weg of niet ? Ik weet dat er tijd nodig heeft..
Anoniem - Alle reacties weergeven...
-
Ik heb nu bijna een jaar een burnout en dit is super herkenbaar. Ik kan nu gelukkig zeggen dat dat echt herstelt. Als ik in percentages moet denken wat in t begin 100% was hoe snel je overprikkeld raakt met die situaties zit ik nu denk ik op 40%. Maar ik heb wel een flinke terugval gehad van 3 maanden. Dus wanneer je dat niet hebt zal het sneller zijn! Neem je rust en oefen de prikkels af en toe zodat je je hersens kan laten wennen. Maar rust is key
Romy
Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.
Al twee jaar ziek thuis
Al twee jaar ziek thuis. Ik ben net begonnen met reintegreren. Goddank heb ik nog steeds therapie. Mijn kindje gaat bijna naar school en ik herbeleef al mijn jeugdtrauma’s.
Op de kleuterschool voelde ik me zó alleen, de wereld was zo vreemd. Niemand die mij uitleg gaf. En ik vroeg aan niemand om hulp, ook niet thuis. Blijkbaar heb ik van kleins af aan gedacht dat ik nergens terecht kon (ook al was het misschien niet waar).
Mijn beste vriendinnetjes raakte ik allemaal kwijt door omstandigheden waar ik niks aan kon doen. Toen ik naar groep 3 ging, bleef Emmy langer kleuteren. Volgens mijn moeder was het omdat haar moeder racistisch was. Dit vertelde ze aan me op jonge leeftijd. Het deed me niks op dat moment. Ik wist al dat vriendschap tijdelijk was en het niet iedereen gegund was.
Ik leerde vroeg dat emoties nutteloos waren, mijn ouders hadden niet de capaciteiten om mij te leren hoe ik ze kon accepteren en te uiten. Nu als ik emotioneel wordt dan krijg ik verschrikkelijk pijn in mijn lichaam en leer ik op de harde manier om ermee om te gaan.MissyMe- Alle reacties weergeven...
-
Ik herken iets in jou verhaal. Niet alles.
Ik groeide namelijk op in een sekte.
Het is niet anders dan dat mijn ouders niet echt met mij bezig waren. Op de kleuterschool stond ik altijd in de verste hoek alleen maar te staan. Ik maakte met bjjna niemand contact. De sekte maakte ons ook racistisch. Dus lieten veel kinderen mij alweer snel in de steek. Ik mocht bij geen enkele sport of club. Toen ik op een dag mijn moeder vroeg hoe ik mijn naam kon schrijven was het altijd iets als: dat leer je wel op school. Op de basisschool werd ik gepest door mijn kleding en kort haar.
Een jongen veegde vaak na gym zn kont af met mijn handdoek. Ik kon mij nog niet verweren. Nooit geleerd.
Ik was eigenlijk altijd al alleen.
Angststoornis en burnout... kon bijna niet anders lopen denk ik.
MissyMe, wat zou het mooi zijn als jij beter om zou kunnen gaan met jou emoties.
Je ziet, je bent niet alleen.Anoniem
Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.
Mijn ervaring
Ik zit nu bijna een jaar in een burn-out en ook hier helaas nog totaal niet het einde van de tunnel gezien. Veel angst, onzekerheid en ook wel depressieve gevoelens. Als ik het in één woord zou samenvatten zou ik zeggen: spanning. Of gejaagdheid. Gewoon niet kunnen ontspannen. Fysiek gezien nog beresterk en geen vage klachten wazig zien etc. Maar los daarvan ben ik een schim van wie ik was. Vroeger hield ik van sporten, met vrienden afspreken etc. Nu is het 80% thuis en de rest een beetje wandelen en soms naar de sportschool. Afspreken met mijn vriendin kost me bergen energie. Hoe ellendig kan een mens zich voelen? Had nooit verwacht dat ik zó diep kon zinken, zelfs niet een aantal jaren geleden toen ik echt wel stevige stressklachten had, maar dit?
Het goede nieuws is dat ik wel iets beter slaap dan voorheen. Voorheen sliep ik erg erg slecht. Mijn constante gevoel van gejaagdheid in combinatie met een bonkend hart hielp daar niet bij. Dat bonkend hart is wel een stuk minder geworden. Voorheen sliep ik zeker 4 van de 7 nachten in een week niet. Nu soms een slechte nacht (eens per 10 dagen). Kwaliteit van slaap is ook iets beter en ik verwacht daarin ook wel verbetering de komende tijd.
Mijn angsten zijn iets gezakt. Ik had/heb last van een vorm van pleinvrees en kon/kan zeer slecht tegen drukke plekken. Angst is wel gezakt maar nog wel soms aanwezig. Ik weet uit ervaring dat dit verder gaat zakken zodra ik meer rust in mijn lijf ga ervaren. Een burnout zoekt je "zwakste schakel" op: ik ben van nature een redelijk "nerveus" persoon, dus daar "pakt" de burnout mij op. Bij een ander kunnen dat weer andere klachten zijn.
Ik heb soms wel goede dagen weer. Dat was eerst compleet ondenkbaar. Dus daar put ik een beetje hoop uit. Ik had een week geleden een best okee week. Samen met mijn vriendin een beetje gewinkeld. Kon weer lachen en voelde me best fijn. Voor het eerst sinds lange, lange tijd. Maar na een paar dagen dan toch weer terugvallen in het oude gevoel. Daar zit ik nu dan een beetje in. Het duurt in mijn geval echt lang en mijn gevoel zegt dat ik zeker nog een paar maanden nodig zal hebben om de nodige stappen te zetten.
Ook een forse portie "eigen schuld" hier hoor. Ik ben jarenlang doorgegaan met werk dat mij eigenlijk totaal niet paste. Lange kantoordagen met mensen waar ik weinig mee heb en een doelstelling die niet bij mij past. 10 uur per dag achter een scherm, icm deadlines, perfectionistisch karakter, hoge eisen etc. Superslecht voor me geweest. Volledig kapot thuiskomen, maar toch gewoon doorgaan. Ik liep al jaren op mijn tenen en ben eerder onderuit gegaan en ik had daar van moeten leren, maar dit was nodig om mij het écht te doen beseffen dat het anders moet. Dus in die zin snap ik mensen wel die zeggen dat een burnout een "kado" is.
Psychologen heb ik wisselende ervaringen mee. Een psycholoog gaat de burnout niet doen verdwijnen. Een burnout heeft ook een sterke fysiologische (lichamelijke) kant en die pak je in mijn optiek aan door veel te rusten en weinig prikkels te ervaren. In mijn geval gierde mijn lijf van de cortisol/adrenaline en gedragsschema hebben dan heel weinig effect. Komt gewoon niet binnen, omdat je lichaam zó aan staat. Sommige psychologen begrijpen dat wel, maar je hebt helaas veel koekebakkers er tussen zitten (zoals in ieder vak hoor). Een psycholoog kan helpen bepaalde patronen etc te doen inzien, dus voor het "besef" kan zo iemand helpen. En voor een verklaring voor je gevoel/situatie (dus "educatie", maar daar zijn ook hele goede bronnen voor te vinden online en op spotify in allerlei podcasts (die van Johann Legendre kan ik zeer aanraden)). Los daarvan voegt het weinig toe naar mijn mening. Ik heb zeker EUR 2.000 aan allerlei therapieën uitgegeven; achteraf gezien niet echt nodig. Besteed dat geld uit aan jezelf of koop eens een goed boek. Ik denk dat een regelmatige gesprek met "iemand" vanuit de basis ggz (dus vergoed door de verzekering) meer dan genoeg is voor de meesten. Maar dit zeg ik puur vanuit mijn eigen situatie/mening.
Wat doe ik nu om mijn herstel te bevorderen? Ik probeer dagelijks te wandelen (30 min tot een uur). Ik sport ook regelmatig (fietsen/sportschool). Dat deed ik een tijd terug iets te fanatiek waardoor ik wat terugviel, dus dat kun je beter met mate doen ivm verhoogde cortisol bij te hoge inspanning. Dat wil je dus niet hebben. Nu dus vrij "relaxed" sporten, lees: lage intensiteit, geen zware gewichten etc. Ik probeer gezond te eten. Verder neem ik supplementen (visolie, vit d3, magnesium, zink, en sinds kort l theanine). Of en in welke mate dit nou echt helpt weet ik niet, maar ik heb het gevoel dat het wel bijdraagt.
Ik ben ervan overtuigd dat als je je lijf de nodige rust geeft en goed nadenkt over hoe je je leven voortaan wilt leven, je altijd wel uit een burnout kunt komen. Werk is een zeer belangrijk aspect daarin: je besteedt het grootste deel van je dag op het werk, dus het is niet gek dat een burnout vaak met werk te maken heeft. Ik ga over een tijdje een heel ander pad op met een forse achteruitgang in inkomen. Maar ik heb nu eindelijk ingezien dat er niks belangrijkers in dan je gezondheid. Daar kan geen miljoen tegenop.
Sterkte allemaal en vertrouw op jezelf. Je kunt het!J-
Zoooo herkenbaar, je slaat de spijker op zijn kop. Ik doe precies hetzelfde wat jij doet en ik denk dat daar de oplossing v herstel ligt. Verandering van werk is vaak ook erg verhelderend, ook al ga je minder verdienen.
anoniem - Alle reacties weergeven...
-
Die pleinvrees herken ik. Vaak spanning met veel mensen om me heen. Lastig om dit te combineren met sommig werk. Sterk dat je voor een ander pad hebt gekozen. Je zal jezelf hier uiteindelijk hartelijk voor gaan bedanken!!
Veel sterkte. Uiteindelijk komen we er wel :)Anoniem
Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.
Het trillen/beven van mn handen/armen
Hallo allemaal,
Ik heb een burnout gekregen in de zomer van 2020. Na een jaar had ik het gevoel weer een stuk beter te zijn, ondanks nog wat restklachtjes. Deze klachten zijn de afgelopen maanden steeds minder geworden en heb ook geleerd er minder focus op te leggen.
1 klacht blijft echter hangen: het trillen/beven van mn handen/armen en klein beetje in mn voeten. Het voelt soms alsof mn armen soort van overbelast zijn. Ik merk het zowel in rust als wanneer ik bezig ben, zoals typen. De ene dag is het meer aanwezig dan andere dagen.
Zijn er mensen die al een eind uit hun burnout zijn die dit herkennen?Jackie-
Dit herken ik zeker. Bij iets meer inspanning merk ik dat mijn lijf gaat trillen. Alsof ik net uit de sportschool kom :)
K -
Ik heb momenteel ook een burn out, ik heb al 2 jaar last van trillende benen , branden knieën bij het minste inspanningen.
Hopelijk gaat dit voorbij?
Zijn er mensen waarbij dit voorbij is gegaan ?Marc -
Wat fijn om te lezen dat er mensen zijn die dit herkennen want ik merk dat ik er weinig over terug kan vinden.
Ik ben al een heel eind hersteld maar deze klacht is er nog steeds. Begonnem toen ik ongeveer een half jaar in de burn out zat, dus nu al ruim 15 maanden heb ik er last van.
Ik zou willen dat ik er vanaf kon komen want het maakt heel onzeker.Jackie -
Heb je magnesium tabletten geprobeerd?
Magnesium voetenbadjes of magnesium olie schijnen ook goed te helpen tegen trillingen.
Bij mij hielp ook door genoeg water (of ander vocht) te drinken.MissyMe - Alle reacties weergeven...
-
Hi Jacky,
Het trillen doen dieren automatisch om de energie van stress en trauma's die in de spieren opgeslagen waren, los te laten.
Het is dus 'n wijze, gezonde reactie van het lichaam die we niet moeten bestrijden.
Wij denken teveel en vertrouwen te weinig.
Weerstand tegen bepaalde pijnen en fysieke sensaties creëert alleen meer spanning. De neiging om van b.v. pijn weg te lopen maakt dat het lichaam zich sterker laat voelen. Het moet gevoeld en gehoord worden. Naar de pijn toe gaan, zonder (ver)oordelen, zonder de behoefte om "er vanaf te komen" maar om je er mee te verbinden, kan je op weg helpen.
Veel kracht, hou je soepel.. :-)
MarcelMarcel
Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.
Brandende knie�n, spiertrekking, ademhaling
Sinds januari ben ik thuis met een burn out.
Op werk had ik, na een drukke periode plots een hevige hyperventilatie.
Ik had al 3 jaar last van spierspanningen in mijn benen, alsook doen mijn beide knieën pijn( brandend gevoel ). Ik heb dagen dat ik niet stevig op mijn voeten sta( zweverig ) ook voel ik vaak een hartslag in de benen. In rust heb ik tintelingen in de kuiten.
Ik had ook een tijd last van mijn ademhaling, mijn ademhaling ging niet meer automatisch.
Waardoor dit meer spierpijn en spasmen veroorzaakte.
Als ik bij vrienden of familie ben , kan ik me plots heel raar voelen , ik ben dan verstijft van stress en sta amper op mijn benen.
De voorbije jaren heb ik tal van onderzoeken gedaan maar niets te zien.
Ik lees nu veel boeken over mindfullness, burn out, … het helpt me wel.
Ik hoop dat alles goed komt.
Herkennen jullie mijn symptomen?
AnoniemAnoniem 2Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.
Constant bedrukte gevoel op de ogen
Ik heb een tip voor mensen die constant bedrukte gevoel op de ogen hebben en last van spanningen.. ik heb namelijk al 7 maanden et gevoel dat me ogen zwaar voelen en ik kan weinig aan tv kijken op telefoon zitten en buiten lopen krijg ik ook zwaar vermoeide bedrukte ogen van. Vanmorgen kwam ik mijn bril tegen voor vermoeide ogen als je te lang auto rijdt. Ik hahld vanmorgen zo n last van licht dar ik helemaal gespannen werd en overprikkeld. Nu ik die bril op heb voel ik echt dat me ogen ontspannen zijn en de spanning is echt lichtjes voel enkel wat kleine tintelingen.. advies misschien helpt jullie ook een bril voor vermoeide ogen (geen zonnebril) succes. Wil graag weten of et iemand anders ook helpt grAnoniem-
Klopt daar ben ik inmiddels ook achter. De hele dag je lenzen in is inspannend voor je ogen! En de oogspieren hebben het al zo zwaar door de burn-out. Goede tip!
A -
Ooglidcorrectie neemt druk van de ogen af.
Thea - Alle reacties weergeven...
-
Dat helpt niet.. is gewoon je zenuwstelsel die sneller overprikkeld raakt waaronder ook de spieren van je ogen. Ik heb het gevoel echt tussen mijn wengbrauwen
Anoniem
Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.
Burnout en oogklachten
Hallo, sinds 1 maand heb ik een burnout en vroeg me af of meer mensen klachten hebben met de ogen? Wazig zien? Soms last van het licht? Wat flitsen heel af en toe?Anoniem-
Ja heb ik ook af en aan..ben al bij de oogarts geweest maar ogen zijn prima ...
Wazig zien en soms n soort van vertraging gevoel door het bewegen van mijn hoofd..
Ik zag dat je het tuimelaar gevoel herkende. En dat je nog meer fysieke symptomen hebt...zou je willen vertellen wat nog meer?
Soms zelf ook een soort dizzy achtig gevoel (niet duizelig) en alsof je net 1 drankje teveel op hebt als je ergens wandelt, vooral bij grote open. vlaktes😏sommige dagen lijkt t wat beter te worden en soms weer minder goed...pfff heel vervelend...Anne - Alle reacties weergeven...
-
Ik heb het ook al 2weken verslecht precies plus ofdat mijn hoofd vol zit met te veel,constant vergeten niet concentreren ,paniekaanvallen.dacht dat ik met een tumor zat om den duur.maar uitslag was niets te zien.ik hoop ook dat dit alles over gaat want heb ook het gevoel dat ik zot wordt .
Anoniem
Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.
Ik ga ook overal over twijfelen
Ik zit nu 7 maanden in burn-out, was al een paar maanden aan het reintergreren. Maar ben nu 3 weken thuis geweest. Heb steeds last van afwezig, zwevend gevoel in mijn hoofd. Gelukkig geen hoofdpijn en drukkend dof gevoel in mijn hoofd meer. En zit vol spanning, ga er van trillen, schudden. Weet soms niet eens precies waarvan.. Heeft iemand tips om ervan af te komen.
Aankomende week weer.contact met leidinggevende, over hoe nu verder.
Ik ga naar een psycholoog. Maar ik denk dat rust, tijd en geduld ook heel belangrijk is.
Ik ga ook overal over twijfelen. En kan me snel druk maken om dingen.Anoniem- Alle reacties weergeven...
-
Bedoel je met zwevend hoofd alsof het lis van je lichaam zit?
Als je loopt bijvoorbeeld?Anne
Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.
Kan de hele dag wel denken aan hoe het moet
Ik heb nu een half jaar een burn-out. Ik heb ook depressieve klachten, herkent iemand dat. Lusteloos, geen zin in dingen. De hele dag op de bank kunnen zitten. Ik probeer me beter voor te doen dan ik me voel.
Ik zie wazig en voel me afwezig, heel vervelend allemaal.
Duurt me veel te lang.
Ik ga nu naar een psycholoog, krijg gedragstherapie.
Ik wil eigenlijk geen medicatie, maar misschien geeft dit wel rust. Iemand ervaring ermee?
Ik ga wel elke dag naar buiten, moet van mezelf.
Kan de hele dag wel denken aan hoe het moet en hoe het gaat komen.Anoniem-
Beste anoniem,
Een korte reactie: ik heb ook last (gehad) van depressieve gevoelens. Zie mijn verhaal 128. Vooral in begin was het heel zwaar en zag ik niks meer zitten (niet suïcidaal maar gewoon heel somber en “donker” gevoel vanuit mijn buik). Uiteindelijk zijn die klachten wel behoorlijk afgezwakt. Ik heb soms nog buien, maar het zijn er veel minder. Ik kan soms weer lachen en echt lol ervaren. Belangrijk is acceptatie en geduld. Dat zijn termen die je niet direct wilt horen in een burn-out maar het is echt zo. Geloof mij, ik ben de eerste die zsm uit zijn situatie wilde raken. Helaas werkte dat averechts. Medicatie heb ik uit een soort wanhoop wel overwogen (om andere redenen, ik had last van angst en kon nauwelijks slapen), maar ik zie dat als laatste redmiddel. Als het écht maar dan ook écht niet gaat. Maar ik ken jouw situatie natuurlijk niet, mijn persoonlijke visie zou zijn: bespreek dit met je psycholoog. Zoek hulp voor zover je dat niet al hebt gedaan en laat je goed adviseren. Ik hou niet zo van artsen die je te snel naar een pilletje sturen maar goed. Sterkte!Burned out lawyer - Alle reacties weergeven...
-
Acceptatie en geduld is inderdaad heel belangrijk, maar ook heel moeilijk. Vooral omdat ik nu heel anders ben dan dat ik anders was. Soms heb ik goede dagen. Maandag ga ik weer naar de psycholoog, dan ga ik het overleggen.
Ik probeer er een goede dagstructuur op na te houden.
Ik heb ook 6 weken heel slecht geslapen, soms nachten niet of 2,3 uurtjes, daar raakte ik van in paniek en het breekt je helemaal op,toen heb ik een paar keer medicatie gehad .
Zodat ik even wat rust kreeg. Gelukkig gaat dat nu weer wat beter. Ik slaap nu 6 soms 7 uren per nacht zonder medicatie.
Ik probeer mijn sporten weer wat op te pakken en sociale contacten .
Ik ga 2 keer in de week naar mijn werk, soms vraag ik me af of het verstandig is, maar het geeft me wel afleiding.
Mijn man vind dat ik naar een psychiater moet. Ik maak me teveel zorgen of het wel weer goed komt. Vooral cognitief. Ik kan soms niet helder denken. Geheugen laat me soms in de steek. En het wazig, afwezige, heel beangstigend.
Soms snap ik niet waarom ik me zo depressief voel. Heb een lieve man, lieve kinderen, fijne woonplek. Ik ging met.plezier naar mijn werk.
Het zal zijn tijd wel moeten hebben.Anoniem
Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.
Burned out lawyer
Beste lezer,
Goed dat dit forum er is. Er wordt in het echte leven vrij weinig gedeeld over burn-out. Ik schrijf dit om mijn gevoelens van mij af te schrijven, maar daarnaast ook voor mensen zodat ze mijn verhaal lezen en wellicht zaken herkennen. Uit ervaring weet ik dat dat kan helpen, omdat je dan het gevoel hebt dat je niet gek bent, maar dat het "normaal" is wat je ervaart nadat je structureel en over een langere periode over je grenzen bent gegaan.
Ik ben een advocaat (geweest) die na jarenlang hard werken hard op zijn bek is gegaan. Al vrij vroeg in mijn leven wist ik dat ik niet de meest stressbestendige persoon op aarde was, maar toch lukte het mij me de stress te "managen". Ik zette gewoon door en dan ging het op zich wel. Zogeheten coping strategies - zoals veel eten en roken - hielpen me ook overeind (terwijl dat eigenlijk niet zo een goed idee is, je maskeert enkel je situatie). Anderen hebben dat bijvoorbeeld met alcohol, drugs of excessief uitgaan, maar ik ben van nature vrij introvert dus ik was vooral veel thuis maar ook daar kon ik me dus niet echt ontspannen. De "interne druk" die ik heb ervaren was er altijd: het gevoel dat er verantwoordelijkheid op me rustte. Combineer dat met perfectionisme, geen nee durven zeggen, een enorme pleaser zijn en daar ligt een recept voor burn-out klaar. Ik was ook goed in mijn werk, dus dat helpt ook niet echt mee. Dat is best gek om dat te zeggen maar ik denk dat het wel zo is: de verwachtingen van anderen zijn immers hoog en daar wil je als pleaser aan blijven voldoen. En die 100% op je werk kost exponentieel meer energie dan als je voor 80% gaat.
Het begon een aantal jaren geleden toen ik vage klachten begon te ontwikkelen. Vooral depersonalisatie had ik last van ("ben ik er echt of droom ik?") en soms spanningshoofdpijn. Die periode duurde best lang, maar ik werkte gewoon door. Het geluk wil dat ik het in de periode daarna vrij rustig op het werk had, waardoor mijn stressniveaus wat afnamen. Hoewel ik nooit echt relaxed was, ging het op zich redelijk. De klachten waren beperkt. Op een gegeven moment werd het wel weer druk en toen namen de klachten enorm toe. Met name angstklachten, vermoeidheid ("buiten adem" gevoel) en op een gegeven moment ook soms somberheidsklachten staken de kop op. Omdat ik diep van binnen wist dat de advocatuur niets voor mij was (te snel, teveel druk, teveel verantwoordelijkheid) heb ik mijn baan opgezegd en heb ik ongeveer een jaar gebruikt om tot rust te komen. Dat pad was geen rechte lijn naar boven: eerst erg tot rust gekomen, toen ineens weer forse klachten, vervolgens weer tot rust gekomen. Aan het einde van dit jaar kwam ik behoorlijk in de buurt van wie ik "voorheen" was. Geen angstklachten, ik sliep goed en ik zat op zich prima in mijn vel. Helaas heb ik toen mijn carrière op de oude manier voortgezet: de juridische wereld in, zonder opbouw en zonder echt stil te staan bij de vraag of het wel verstandig was. Ik denk dat ik in die periode daarvóór al in een burnout zat, maar zo voelde dat toen niet. Ik was gewoon onrustig en soms angstig, maar ik kon op zich alles. Anyway, in het begin ging mijn werkhervatting (in een andere baan) goed. Ik kon mijn werk gewoon aan en het was niet extreem druk. Ik heb de eerste 2 maanden op zich prima kunnen werken, maar helaas kwamen de klachten toch terug. Ik heb toen na de zomervakantie wat rust genomen en dat hielp. Na terugkeer heb ik weer een paar maanden prima kunnen werken. Diep van binnen had ik nog steeds onrust en was ik niet echt lekker in mijn vel.
Toen besloot ik een andere stap te nemen: wel in de juridische wereld maar een andere soort organisatie. In het begin was ik daar nog enthousiast over en had ik weinig last van klachten, maar helaas kreeg ik vrij snel na het werken weer angstklachten. Omdat we vanwege de lockdown thuis mochten werken, kon ik nog wel redelijk functioneren, maar mijn hoofd raakte voller en voller en ik zag het steeds minder zitten. De werkdruk was daarnaast simpelweg te hoog (voor mij). Na bijna een jaar te hebben gewerkt heb ik de stekker eruit getrokken en ben ik gestopt. Ik zit nu een tijdje thuis (+- 6maanden). Waar ik een jaar of 2 geleden eigenlijk alleen last had van angstklachten, was het bij mijn uitval veel erger en was ik ook gewoon vaak erg somber. Zeer naar gevoel. Na een paar maanden kwam daar ook bij dat ik mij enorm zorgen begon te maken over de toekomst: wat nu?! Ik kan niks meer?! Ik ben introvert en ik ga nergens mijn draai kunnen vinden! Bonkend hart elke dag en nacht, slaap was (en is soms) extreem slecht en vol spanning en ik zag het echt niet zitten (niet op een suïcidale manier, maar meer van "komt het ooit nog goed"). Een hele hele zware tijd. De psycholoog waar ik bij liep hielp in het begin wel, maar ik kreeg steeds vaker het gevoel dat hij niet de juiste persoon voor mij was. Ik was een bom vol spanningen en dan is cognitieve gedragstherapie niet direct de meest logische stap: je zit immers vol met spanning en nadenken of toepassen van gedachteschema's heeft weinig zin als je lijf giert van de adrenaline en cortisol. Dus ik heb op gegeven moment afscheid van hem genomen en een andere psycholoog in de arm genomen. Met behulp van EMDR hebben we daarbij ook wat zaken uit mijn jeugd besproken, en dat hielp zeker. Ik heb sinds ik bij de psycholoog waar ik nu loop af en toe wel redelijke periodes. Het zijn er nog wel weinig. In een maand heb ik misschien 5 goede dagen. Ik had bijvoorbeeld vorige week een best wel okee week: helaas neem ik dan te graag gebruik van dat gevoel en dan ga ik snel mijn grenzen weer over. Het is gewoon te wisselvallig nog.
Zaken waar ik het meeste tegenaan loop is acceptatie van de situatie en de toekomst. Het is soms gewoon best moeilijk om de situatie te accepteren: ik wil niet in deze situatie zitten; ik wil ook leven "zoals de rest". "Waarom ik", "Hoe heb ik het zover kunnen laten komen?". Tsja, eigen schuld dikke bult geldt denk ik wel, maar mijn probleem is dat ik eigenlijk nooit echt heb geweten wat ik wil in mijn leven. Dus ik ben maar altijd doorgegaan omdat "je hoort te werken". Best apart eigenlijk. Maar ja, er moet ook brood op de plank komen. Wat betreft de toekomst: ik maak me gezien de afgelopen jaren best wel zorgen over de toekomst. Ga ik ooit nog prettig kunnen werken? Dat is een beetje de beangstigende gedachte waar ik last heb. Ik troost mezelf door te zeggen dat ik nooit op een rustige en doordachte manier heb opgebouwd in werkzaamheden die echt bij mij passen. Het plan is nu om op termijn in een functie te werken, waarbij ik allereerst heel rustig ga opbouwen en ten tweede inhoudelijk werk te doen dat beter bij mij aansluit. Dat plan is best concreet en ik heb zelfs een plek waar ik terecht kan, dus echt hopeloos is het niet. Dat geeft me misschien iets van rust. Eigenlijk hoor je in een burn-out eerst gewoon goed te rusten en in de basis gewoon lekker in je vel te zitten. Is dat niet zo, dan is werkhervatting niet verstandig. Voor mij dan, iedere persoon is anders. Ik ga iets heel geks zeggen, maar soms denk ik dat niet echt geschikt ben om te werken haha. Ik ben universitair geschoold, maar mijn karaktereigenschappen maken het gewoon lastig om in een normale baan te functioneren. Misschien dat dat vooral voor "kantoorbanen" geldt en dat ik mijn draai wel in een uitvoerende baan zou kunnen vinden, maar diep van binnen vind ik werken gewoon niet zo leuk (niet zozeer vanuit de inhoud, maar alles eromheen).
Kortom: na ruim een half jaar gaat het nog steeds niet zo goed met mij. Ik slaap relatief slecht en heb nog veel slechte dagen. Goede dagen zijn er gelukkig heel soms ook. Die waren er in het begin echt niet, dus dat geeft mij dan wel weer een stukje hoop.
De zorg in Nederland is over het algemeen wel goed, maar ik vond (en vind) het erg moeilijk om de juiste manier te vinden waarop je zo een situatie moet aanvliegen en huisartsen en psychologen zijn helaas niet altijd goed in staat je situatie goed te beoordelen. Met name de ernst van de situatie en wat voor hulp iemand nodig heeft. Dat is denk ik ook wel een gedeelde verantwoordelijkheid, maar ik heb echt moeten zoeken naar de juiste persoon. Ik denk dat ik die wel heb gevonden, maar de tijd zal het leren.
Ook lastig is trouwens de situatie met mijn vriendin: ik wil haar graag zien en aandacht en tijd geven, maar ik heb simpelweg vaak geen zin om mensen te zien. Ook buiten heb ik nog soms angstklachten dus dan is het ook lastig om leuke dingen te doen. Onze relatie is op zich gewoon sterk, maar ik heb soms huilbuien als ik eraan denk dat ik er niet echt voor haar kan zijn. Moeilijk en emotioneel best zwaar p, te accepteren.
Diep van binnen weet ik dat het goed komt. Op goede momenten geloof ik daar echt in. Op mindere momenten kom ik weer op dit soort fora terecht haha. Anyway, ik kan wel uren blijven schrijven, want ik heb ontzettend veel te zeggen, maar ik ga afronden. Sterkte iedereen!Anoniem-
Ik kan het voor mezelf niet beter verwoorden als dat jij het voor jezelf doet. De symptomen en klachten zijn ongeveer gelijklopend. Ook ben ik een pleaser en kan geen nee zeggen. Heb gans mij carriere inmiddels al 40 jaar lang mijn gezin op de tweede plaats gezet. Daarenboven ben ik een perfectionist en controlefreak kan het niet hebben dat medewerkers er een janboel van maken en doe het daarom bijna allemaal zelf. Corrigeer stilzwijgend de fouten van anderen enz....Ben nu al 8 maanden thuis zou dol graag gaan werken enkel en alleen al om mijn sociale kontakten. Buiten de werkvloer had ik in mijn vroegere leven geen vrienden of kennissen. Achteraf bekeken was ik echt niet goed bezig en waarschijnlijk moest ik morgen terug gaan werken zou ik juist hetzelfde doen.Ondertussen heeft mijn vrouw me verplicht mijn pensioen aan te vragen met ingang van 1 mei 2022. Waarschijnlijk komt het met mij niet meer goed voor die datum. Bij de minste tegenslagen ga ik soms te keer als een gek en als ik een paar uur in de tuin gewerkt heb ben ik volledig uitgeput. Ik hoop dat het nog goed komt.Dingen waar ik vroeger alle weekends naar uitkeek heb ik in die 8 maanden niet gedaan het was steeds een steile berg die ik moest beklimmen en aan de voet ervan gaf ik al forfait.....
Pros -
Beste Pros,
Interessant om te lezen en ook helaas erg herkenbaar. Ik vind het knap dat je het zo lang hebt volgehouden. Ik ben eind 30 en heb er ongeveer 12 jaar werkervaring op zitten. Nu al klaar mee. Als ik burn-out verhalen lees van jonge mensen die nog studeren, dan denk ik dat het bij mij nog wel meevalt en dat ik het ook lang heb volgehouden. Tegelijkertijd moet ik nog zo lang tot pensioen haha. Als ik jouw leeftijd was, zou ik mij persoonlijk ook lekker gaan richten op pensioen. Die afweging is voor iedereen anders, ik lees in jouw verhaal dat het sociaal contact op het werk toch wel fijn en misschien ook wel heel belangrijk voor jou was. Dat maakt het verhaal toch wat anders. Ik ben een introverte persoon die niet zo gek veel met mensen heeft. Ik kan heel goed alleen zijn. Sterker nog, dan ben ik op mijn best. De mensen die ik ken, daar zijn de banden dan vaak ook wel heel sterk mee. Oppervlakkige kennissen/vrienden heb ik niet in mijn leven.
Eén van de tips die mijn eerste psycholoog mijn gaf is mij vooral onder de mensen te begeven. Ik begrijp die tip wel, want een mens is van nature een sociaal wezen, maar aan de andere kant heb ik altijd van "me time" gehouden. In mijn burn-out des te meer. Jaren geleden had mijn moeder ook een burn-out (achteraf is ze daar achter gekomen), ik begreep haar gedrag toen ook helemaal niet. En maakte zelfs grapjes over waarom ze nou zo moe was, en dat ik me daar niks bij kon voorstellen. Tja, nu zit ik er zelf in en dan denk ik wat een stomme opmerkingen van mij destijds. Maar het geeft me ook perspectief, want ik weet dus uit ervaring dat het erg lastig kan zijn om je voor te stellen wat iemand voelt en vooral waarom. Het is niet altijd fair om anderen te verwijten dat ze niks begrijpen van de situatie waarin je zit als je een burn-out hebt. Het is ook gewoon een vrij bizar iets waar je als gezond persoon die nooit een burn-out heeft gehad geen goed beeld van kúnt hebben.
Dat volledig uitgeput zijn waar je over schrijft herken ik heel erg. Ik had vorige week een voor mijn doen echt wel okee week. Deze week is weer helaas zwaar. Gisteren wezen wandelen en na 30 minuten thuisgekomen ging het op zich. Eenmaal op de bank enorme vermoeidheid en ook wel somberheid. Ik sliep pas om half 3 en werd ergens rond 13 uur wakker. Niet eens lekker geslapen, dus bizar eigenlijk dat ik bijna 11 uur in bed heb gelegen en nog niet echt lekker ben uitgerust. Vanavond maar eens kijken hoe het gaat.
SterkteBurned out lawyer - Alle reacties weergeven...
-
Beste lawyer.
Zich in het begin weer onder de mensen begeven is een moeilijk iets. Ik ben verschillende keren met mijn vrouw gaan boodschappen doen en steeds kreeg ik het na enkele minuten zo erg op mijn heupen dat ik terug in de wagen ging zitten. Ook chaos schrikte me af, wanneer ik me in gezelschap bevond en er werdt wat door elkaar heen gepraat stak die allesomvattende vermoeidheid na enkele minuten reeds de kop op. Dit alles is in de loop der maanden fel verbeterd. Slapen doe ik nu uitstekend maar nooit langer dan zes uren, maar waar ik vroeger doodmoe opstond na 12 a 13 uren slaap ben ik nu wel uitgerust. Ik ben al gans mijn leven laat gaan slapen en doe het nu nog met als enig verschil vroeger lag ik ganse nachten wakker, en nu slaap ik als een roos. Maar elke avond stort ik in enkele seconden tijd volledig in van vermoeidheid en ben soms bang dat ik niet in bed ga geraken...zeer bizar gevoelPros
Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.
Het is wel pittig
Ik zit sinds juli 2020 in een burnout. Werk nu 8 uurtjes per week op AT basis (normaal 24).
Voel me zeker beter als in het begin maar ervaar nog dagelijks klachten zoals : de wereld "raar" zien hiermee bedoel ik een zweverig onwerkelijk gevoel. Branderige en vermoeide ogen die erg prikkel gevoelig zijn.
M.b.t slapen (veel enge dromen, altijd na 4 u wakker worden en dan weer moeilijk in slaap komen. Heel vroeg wakker worden en niet echt in een diepe slaap komen. Continue een licht gevoel in het hoofd alsof ik op een bootje dein op het water, hoofdpijn en nekpijn. Rubberen benen van tijd tot tijd. Overslaan van het hart. Vaak gespannen gevoel rondom het middenrif.
Kortom nog een hoop lichamelijke spanning...
Wat ik zo lastig vind is dat ik therapie , fysio, ontspanningsoefeningen enz van alles heb geprobeerd maar dat ik dan na bijna 1,5 Jr nog steeds met al die klachten zit. Is dit normaal kan een burnout zo lang duren?? Zijn er meer mensen die al zo lang klachten hebben? Ik probeer positief te blijven, ritme houden , wandelen enz maar het is wel pittig. Sterkte allemaal!!Anoniem-
Wat lastig zeg. Ik ben nu 5 maanden b.o dat rare gevoel in het hoofd heb ik ook zweverig onwerkelijk en licht gevoel en branderige zware vermoeide ogen. Zijn je klachten wel minder geworden naar 1,5jaar ? Want al die klachten die jij hebt ervaar ik nu. Ik hoop toch ook dat et allemaal goed komt. Soms denk ik dat er hersens beschadigd zijn daarom die onwerkelijke gevoel
S -
Ik heb het ook al een half jaar. Huisarts zegt dat het wegtrekt, maar wanneer?
Anoniem -
Ik heb eigenlijk precies hetzelfde, ook dat gevoel, zweverig. En ook slecht slapen. Hoop dat het snel weer over gaat.
Nooit geweten dat je je zo kan voelen. Ook snel last van hoofdpijn bij drukmaken of veel prikkels.Anoniem -
Ik herken t ook allemaal...
Ook een soort onbalans gevoel elke keer....herken je dat ook?
En een soort druk in mijn. hoofd alsof t een opgeblazen ballon is waar eigenlijk echt lucht uit moet...vooral op momenten dat ik iets graag wil doen waarbij ik me juist ok moet voelen om het te kunnen....dan voel ik juist die druk zo groot en wankel in mijn hoofd...Anne -
Ik heb het ook. Soms hele dagen. Door piekeren of te veel doen.
Anoniem -
Ik heb dit na een jaar nogsteeds. Wel zijn de paniekaanvallen en het trillen gestopt. Veel last van duizeligheid en savonds moe
K. - Alle reacties weergeven...
-
Hoi!
Heb je ook het gevoel alsof je hoofd niet echt meer verbonden is met je lichaam?
Zoiets?
Je verteld ook dat het beter gaat dan in het begin, mag ik vragen wat er toen was en minder is geworden?
Zit ook met diezelfde klachten veelal die jij beschrijft.Anne
Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.
Alles lijkt beetje onwerkelijk langs je voorbij te gaan
Weet iemand hoelang het duurt voor dat die duizeling en licht raar gevoel in hoofd, vermoeide ogen en raar gevoel in benen weggaat tijdens het lopen. Voelt echt niet fijn word er moedeloos van. Alles lijkt beetje onwerkelijk langs je voorbij te gaan.Anoniem-
Ik heb ook last van een raar gevoel in mijn hoofd. Zweverig, afwezig. Wazig zien. Heel vervelend. Ze zeggen dat het wel wegtrekt. Dat hoop ik dan maar.
Anoniem -
Weet niet of jii nou bij mij hebt gereageerd. Verhaal 117..
Maar zo niet, hoe is de BO bij jou ontstaan? Qua symptomen/ klachten...wat kwam als eerste? Of zijn dit vanaf het begin de symptomen geweest? Die je beschrijft?
Herken je ook het gevoel dat steeds alles je teveel is? Voor als je iets wil doen, waarbij er mensen om je heen zijn etc...Anne -
Vermoeidheid vooral soms duizelig als ik te veel deed en heb nog een tijdje last gehad van maagzuur. Dat waren de eerste symptomen. Voor mij is ook echt alles te veel raak snel gespannen en ergens heen gaan waar veel mensen zijn ontwijk ik voor nu kan niet zo goed tegen al die prikkels. Maar hopelijk gaat de psycholoog mij straks helpen met opbouwen van prikkels.
Anoniem -
Ik ben de man van verhaal 108. De vermoeidheid kan plotseling toeslaan van de ene seconde op de andere. Het is vooral een alles omvattende mentale misselijk makende vermoeidheid. Niet het soort vermoeidheid die je ervaart na een lange werkdag. Het zweverige afwezig zijn heb ik ook ervaren. Het uitte zich vooral tijdens autoritten. Het leek of ik er helemaal niet was en het koste me enorm veel moeite om me te focussen op het autorijden. Het was eigenlijk de meest vermoeiende activiteit die ik kon doen.
Prosper -
Verkeerd verhaal nr dit moet 74 zijn
Prosper -
Het betert stilletjes aan. Ik heb er enkel nog last van als ik vooral mentaal vermoeid ben ( lange autorit, werken met beeldschermen of drukte).
Anoniem -
Ik heb/had hetzelfde.
Het spaghetti benen gevoel is gelukkig wel weer weg. Ben alleen wel echt 10 maanden non stop duizelig… en op goede dagen valt het dan iets mee. Heb zelf ook echt een ton aan vreemde klachten.K -
de sleutel tot herstel is Rust en Berusting. En niet proberen als een raket uit de burn-out te komen, zo ben je er ook niet in geraakt..
Arend -
Vooral die chronische fight flight
Het is slopend.
Zwaar de sjaak.
Ook die adrenaline rushes pff
Lichaam.staat.vast in fight flightSpiraaltje - Alle reacties weergeven...
-
Vooral de duizeling en duizeligheid maakt me angstig en nog vermoeider. Blijft een strijd...
Corrine
Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.
Hele dag een beetje een onbalans gevoel
HELP
Nog 1 vraag..
Als ik in de ochtend wakker wordt, heb ik last van direct angst, spanning gevoel hoe de dag zal zijn. Met name of ik weer zo'n last heb van mijn balans, drukkend hoofd, evenwicht/ duizelig achtige sensaties vanuit mijn hoofd. Daar heb ik dan ook gelijk last van...
Na een uurtje of meer trekt het ergste weg en kan ik best veel gewoon weer wel doen.
Maar als ik dan weer even een uurtje ga liggen (ook al slaap ik niet), begint dat gevoel uit balans zijn etc gelijk weer opnieuw en duurt het weer een tijd voor de druk en onbalans afneemt...de rest van de dag heb ik de hele dag een beetje een onbalans gevoel...
Herkent iemand dit????
Of weet je wat dit inhoud, waarom het is etcAnne-
Ik dacht al dat ik de enige was. Maar ik heb heb dat gevoel ook als ik me ogen open doe lijkt et normaal maar wanneer ik opsta begint et gevoel langzaam weer te komen. En het blijft zo de hele ochtend richting de middag word et minder. Ook met wandelen heb ik constant dat rare gevoel alsof je dronken ben en wazig zicht. wat bij mij helpt is om wat vaker in en uit te ademen dan haal je de spanning in je buik weg. Tegen angst en spanning.
Anoniem -
Ja rot he...wanneer is dit bij jou begonnen? Als eerste klacht van B.O of eerst andere klachten 3n dan steeds meer dit?
Anne -
Ja ik kon van de een op de andere dag echt niks meer. In het begin aanvaarde ik echt een soort hersenmist met vaak angstgevoelens wat hersenschokjes en spanningshoofdpijn vooral de eerste 3 maanden. En eigenlijk de moment dat ik begonnen ben met wandelen had ik door dat ik me zo voelde continu. Is nu al 5 maanden zo. Soms lijkt het af te nemen.
Anoniem -
Ik heb ook last van mijn hoofd. Afwezig zweverig gevoel. Wazig zien. Eigenlijk altijd. Ze zeggen dat het wel wegtrekt. Al bijna een halfjaar last van. Heel vervelend en beangstigend..duurt me veel te lang
Anoniem -
Ik heb ook een drukkend gevoel in mijn hoofd als ik zit. En krijg ik ook vermoeide ogen is dat normaal want zodra ik ga liggen word et minder
Anoniem - Alle reacties weergeven...
-
Bedankt Arend, goed on te horen. Alleen heb ik die energie nog niet. Ik wens jou ook alle sterkte
Anoniem
-