-
We komen hieruit ❤️
Een Burn-Out is verschrikkelijk. Het is zó zwaar omdat je voor je gevoel jezelf kwijtraakt. En dat is echt verschrikkelijk. Want als jij niks meer kunt, constant angstig bent, nergens energie voor hebt... Wat blijft er dan nog van jezelf over?
Maar geloof dat de meeste mensen beter kunnen worden. Echt waar, en daar houd ik me ook enorm aan vast. Een ontregeld zenuwstelsel kan herstellen. Dat is onderzocht (heeft met neuroplasticiteit te maken). En misschien kom je niet meer op dat wat jij 100% voor je ziekte noemde - want eerlijk gezegd denk ik dat je toen op 120% zat. Maar je kunt wel naar een 100% gaan zoals jouw lichaam écht aan kan. En vaak is het belangrijkste daarbij dat je je energie beter leert verdelen. Minder energie naar angstgedachten bijvoorbeeld, en meer naar in het hier en nu leven.
Maar als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg. Een cliche die heel erg waar is. Want je moet iets aan je vastgeroeste patronen veranderen om hier duurzaam en blijvend uit te komen. Niet meer jezelf wegcijferen. Luisteren naar je lichaam ipv naar je hoofd. Emoties de ruimte geven ipv ze wegdrukken. En het liefst ook nog de trauma's en onderdrukte emoties (en daarmee triggers) van vroeger verwerken.
Ik weet niet uit mijn hoofd welke stappen je allemaal gezet hebt in de afgelopen nare tijd. Maar bovenstaande is volgens mij de weg naar (nog steeds traag) herstel. En dat is f*cking moeilijk, want patronen zijn verschrikkelijk moeilijk te doorbreken. Je hele lichaam wil je tegenwerken, want die vindt het veel te fijn om gewoon alles bij het oude te houden. Maar het kan wel, echt! Ook jij komt hieruit ❤️Ax-
Mooi
Anoniem -
❤️
M -
Dank voor je woorden Ax, mooi geschreven. Fijn om dit even te lezen op de zoveelste kl*tedag deze week.
Proberen vertrouwen te houden en gestaag verder te gaan met het doorbreken van patronen. En te geloven dat het voor ons allemaal weer goed gaat komen ooit.Anoniem -
💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗
Anoniem -
@Anoniem die dagen kennen we allemaal en dan hoef je ook echt niet keihard je best doen om toch positief te blijven. Maar met alles wat ik hierover gelezen heb, ben ik er echt heel zeker van dat het leven weer veel leuker gaat worden. ❤️🫂
Ax -
Voelen en stilzitten Ax, drop je lichaam in, doe body scans en yoga nidra. Combineer het met je stressor therapie en in 6 maanden ben je weer oke 👍🏻
Hille -
Voelen en stilzitten Ax, drop je lichaam in, doe body scans en yoga nidra. Combineer het met je stressor therapie en in 6 maanden ben je weer oke 👍🏻
Hille -
Voelen en stilzitten Ax, drop je lichaam in, doe body scans en yoga nidra. Combineer het met je stressor therapie en in 6 maanden ben je weer oke 👍🏻
Hille - Alle reacties weergeven...
-
Dat zou leuk zijn ;)
Ax
Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.
Een mooie surf metafoor
Laatst herinnerde ik me het advies dat ik ooit op mijn eerste surfles kreeg. Als je wordt meegenomen door een sterke stroming, ga er dan niet tegen vechten en tegen de stroming inzwemmen. Je zwakt alleen maar meer af dan met risico op verdrinken. Je kan je beter met de stroming mee laten voeren en na een tijdje, wanneer de stroming minder sterk is en je wat dieper op zee zit, via de zijkant weer terugzwemmen.
Dus laat je eerst even meevoeren met de stroming als ie te sterk is, voordat je weer terug gaat zwemmen. Het lijkt dan alsof je verder van huis bent maar het hoort bij de strategie om weer aan land te komen.
🌊AnoniemAnoniem 10Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.
Overwinningen!
Goedemorgen!
Ik heb vanmorgen een overwinning gehad en dacht misschien is het leuk dit even te delen. Deel vooral ook 1 als je dat ook hebt! Er zijn misschien meer verhalen hierover maar ik kan echt niet zoeken op deze website haha.
Ik ben vandaag na bijna een jaar weer gaan zwemmen. Ik deed dat voor ik uitviel elke week, maar door de paniekaanvallen werd mij dit onmogelijk gemaakt. Nu zijn die aanvallen er nog wel, maar stuk minder en wil me er niet door laten leiden! Dus ben (wel samen met mijn vriend) gaan zwemmen! Toch veel baantjes kunnen trekken, en dat na een jaar niet sporten 😂
Hopelijk lukt het me over een tijdje weer alleen maar dat voelt even heel goed!!Liza-
Super Laura en hopelijk een fijn gevoel ook na het zwemmen. Lekker blijven doen en valt het toch een keer tegen, dan niet opgeven. Dan misschien minder baantjes trekken. En ik neem aan dat je dit niet elke dag doet toch? Goede balans vinden tussen rust en bewegen. Lekker bezig hoor. En dapper dat je het ging uitproberen 👍🏻
Burnie -
En ik bedoel Liza hè.
Burnie -
Goed bezig!
Timo -
Heel goed, fijn dat het lukte!
Jacoba -
Fijn zo'n overwinning!!
En leuk topic.
Mijn overwinning is dat na een dik jaar herstellen (vanaf half januari 2024) mijn hoofdpijn bijna helemaal achterwege blijft.
En dat ik voortaan in het weekend 1 keer mee lunch met het gezin (naast elke avond avondeten met het gezin en de meisjes naar bed brengen) en elk weekend met 1 van de twee meiden 45 min ga wandelen (de andere dagen ga ik alleen)
Dat mee lunchen 1 keer en 1 keer ij het weekend wandelen samen met 1 van de meiden is vrij nieuw.
Lichamelijk minder klachten dus en in mini stapjes aan het re integreren in het gezin☺️
🥳
Ik hoor heel graag nog veel meer overwinningen van anderen en laten we de kleine mini stapjes ook als overwinningen zien🥰Liesie -
Correctie: niet dat het zoveel uitmaakt, maar ga 25 min wandelen met 1 van de meiden in het weekend. (En doordeweeks alleen 30-40 min per dag)
Liesie -
Gefeliciteerd! Wat heerlijk.
BrandUit 🔥 -
Dankjewel BrandUnit, heb jij nog mini overwinninkjes in vergelijking met de start van je burnout?
Liesie -
Oh Liza wat fijn zeg! Dat moet zo goed voelen volgens mij. Geniet van deze overwinning. Echt top bezig ❤️💪🏼
Kamillethee -
Super!!!
Gert -
@ Gert, hoe gaat het met jou? Zijn het nog zware dagen?
Burnie -
Dit bericht weer even teruggezocht, misschien vinden meer mensen het leuk of fijn om (kleine) overwinningen te delen. Soms helpt me dat om weer even in te zien dat herstel (hoe traag ook) niet stilstaat.
Iets waar ik deze week trots op ben:
Ik ben afgelopen week voor het eerst op een (tijdelijke) nieuwe re-integratieplek geweest. Zonder een leidinggevende die in m’n nek hijgt, en ook heel fijn: alles is buiten en in het groen (en met dieren).
Vooraf helemaal van de leg, maar toen ik er eenmaal was ging het best goed. Naderhand erg moe, maar terugval viel zelfs mee.
Een goed weekend allemaal 🍀Em -
Hoi Em, Wat een succes! En wat fijn dat je zo kan re-integreren!
- mijn succes: ik ben mijn belastbaarheid langzaam aan het vergroten en beweeg minimaal een uur en vaak circa 1,5 uur per dag! Dit al 2 weken.
- Mijn angsten zijn de afgelopen maand erg gedaald. Hierdoor ben ik veel rustiger en kan veel meer genieten op de dag.
- Het besef dat een slechte nacht geen slecht dag hoeft te zijn. Dit zat zo erg in mijn hoofd. Hierdoor heb ik zelden echt hele slechte dagen nog (iets met mindset veranderen)Sander -
Knap Liza,
Hier even een terugval,maar doet me goed te lezen dat er hoop is voor ons allen.
Fijne zaterdag allen,,we komen er wel.
Liefs TreesAnoniem - Alle reacties weergeven...
-
Hoi Sander,
Ja, daar ben ik heel blij mee.
Zo te lezen zijn er bij jou ook mooie overwinningen!Anoniem
Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.
Wat gaan jullie anders doen?
Hoi, veel gelezen hier. Zelf al ruim een jaar burn-out. Gaat al wel een stuk beter gelukkig. Ik was benieuwd naar wat jullie geleerd hebben van je burn-out en wat je in de toekomst als je weer beter bent anders gaat doen; zodat je niet weer hier in belandt. Ik zal zelf aftrappen!
- Meer naar mijn gevoel luisteren en minder naar mijn hoofd
- grenzen aangeven
- werk doen wat ik leuk vind
- perfectionisme laten varen
- minder scherm tijd
- sporten omdat ik het leuk vind en niet mezelf zo hard pushen dat ik er aan onder door ga
- meer rust momenten nemen
Dit is wat me nu zo snel te binnen schiet!Pip-
Hahaha mooi lijstje Pip, hier komt de mijne
Meer nee durven zeggen
Me niet schuldig voelen als ik nee zeg
Veel minder please gedrag hebben
Perfectionisme laten varen
Niet meer mezelf voorbij lopen
Niet meer voor anderen denken
Hopelijk hou ik me eraan. Het is ook een beetje hoe ik ben. Maarrrrr er wordt aan gewerkt 😉Burnie -
Meer rust momenten inplannen!
Vaker nee zeggen
Leren genieten van het niks doen zonder me schuldig te voelenAnoniem -
Mijn sociale netwerk uitbreiden. Ik ben iemand die alles opkropt en moeite heeft met hulp vragen. Ik moet meer leren praten, leren om emoties en spanning te uiten en te benoemen. Niet alles zelf willen oplossen maar leren om contact te zoeken met vrienden/familie ook juist wanneer het even niet zo goed gaat met me.
Hilde -
Mooi lijstje Pip,
- Minder schermtijd
- 4 dagen werken, geen weekenden meer, minimaal 1 dag in de week voor jezelf.
- Meer leuke dingen doen alleen en met kids.
- Vaker nee zeggen
- Niet belangrijk vinden wat anderen denken
- Aardiger voor mezelf zijn
- Minder werken, en iets gaan doen wat m'n hart zegt, niet iets commercieels meer
- Genieten van kleine dingen
- Minder pleasen
- Angst en paniek niet groter maken dan het is, het er meer laten zijn ipv er tegen vechten.
Zo eerst maar ;).Gert -
Minder uren werken
Geen app en telefoon buiten werktijd
Leren dat ik best fouten mag maken
Leren dat mensen me niet in de steek laten als ik minder hard mijn best doeAnoniem -
Hoi Pip,
Het is één van de beste dingen die me is overkomen, hoewel ik het niemand toewens.
Ik heb er zoveel van geleerd en leer nog steeds bij omdat ik in de zelfontwikkeling ben gedoken en ontdekt heb dat er steeds weer meer uit het leven te halen valt. Ik denk dat het voor het eerst van mijn leven nadenken over wat ik nu wilde de belangrijkste verandering was. De vraag, "wat wil ik nu" heeft daarna veel verandering in gang heeft gezet. Wat wil je? Onafhankelijk van hoe je hebt geleerd hoe het moet of denkt dat het moet, zoals hard werken, de beste zijn enz.
Ik weet nog goed dat ik naar het uitzendbureau ging, ik had zelf ontslag genomen, en mijn CV met 18 jaar ervaring liet zien en zei, kijk goed, dit werk doe ik nooit meer...
Nu ben ik kunstenaar en zijn we in zuid Spanje een retraite aan het opzetten om mensen met deze vraag, "wat wil ik en hoe hou ik hier aan vast" te helpen.
Je lijstje ziet er goed uit. Voor mij komen daar nog bij:
Mediteren
Mantra's zeggen
Morning Pages schrijven (Journaling)
Focussen op wat je hebt door hier dankbaar voor te zijn i.p.v. wat je niet hebt en je hierdoor ongelukkig te voelen.
Ohja een hele belangrijke, niet proberen iets te veranderen waar je geen invloed op hebt maar kijken wat je bij jezelf kunt veranderen zodat het beter aanvoelt. Bijvoorbeeld, je kunt het niet veranderen dat het regent, maar je kunt tegen je zelf zegen het is maar water in de plas stampen en thuis lekker genieten als je daarna een douche neemt.
Goede vraag Pip veel succes en een spoedig herstel.Rob -
Goede tips ook Rob, dankjewel.
Gert -
@ Rob, wat een inzicht heb jij erdoor gekregen zeg en dapper hoe je eea veranderd hebt in je leven. Het moeilijkst lijkt mij ook om dit vol te houden en niet terug te vallen en überhaupt niet terug te willen naar het oude gedrag. Succes met je retraite opzetten en dank je wel voor je motiverende bericht.
Burnie -
Mooi verhaal Rob! En de rest ook dank voor het delen, herkenbaar het meeste
Pip -
Hoi Pip en de rest,
Wat leuk dat je deze vraag stelt, mooie lijstjes die eronder genoemd staand. Van alles herken ik wel wat. Goed om te zien hoe we zo allemaal in ontwikkeling zijn en leren beter voor onszelf te zorgen. En dus voor iedereen hierboven: complimenten!! ;)
Mijn lijstje zou voornamelijk bestaan uit:
- Grenzen leren aanvoelen en -geven
- Vaker nee zeggen en minder pleasen
- Minder schermtijd
- Me meer uitspreken, durven uiten bij mensen die ik vertrouw / minder opkroppen
- Minder streng zijn voor mezelf
- Meer rustmomenten, vaker alleen zijn
- M'n karakter (HSP) meer serieus nemen en naar mijn lichaam luisteren
- Wat ik blijf doen: schrijven, wandelen, yoga, ontspanningsoefeningen, mindfulness, meditatiesM. -
Veel meer rust plannen
Minder cognitieve activiteiten
Luisteren naar lichaamsignalen
Meer fysieke en creatieve activiteiten
Geen kantoor baan meer
Minder op telefoon
Minder tv kijkenAnoniem -
Mooie vraag en mooie antwoorden.
Even denken:
* M'n hsp serieuzer nemen blijvend
* Assertiever worden als mensen opmerkingen maken die ik niet prettig vindt
*Mn echte gevoelens en gedachtes uit blijven spreken
*Metime altijd blijven bewaken
*Perfectionisme laten varen
*Natuur op blijven zoeken
*Blijven luisteren naar mn gevoel waar voel IK me goed bij?
*Less is more keep it simpel en dichtbij mezelf
* Hulp vragen is oke
* tijd met de kinderen prio blijven houden
* blijven luisteren naar m'n lichaam
* Oke zijn met niet werken; mezelf zijn en mama zijn is genoeg
Zoiets..het een gaat al een stuk/wat beter het ander nog veel vooruitgang in te boeken..
Stap voor stap..Liesie -
* Oh en lekker ruimte blijven maken voor creativiteit
Liesie -
Mooie aanvullingen! Ik hoop wel dat het onbezorgde bij mezelf deels weer terugkomt. Alles is nu zo berekenend, voelt letterlijk als balanceren en met een kleine mis stap val je weer even terug. Hoop dat na verloop van tijd dit wat meer automatisch gaat en iets minder berekenend
Pip -
Herkenbaar Pip, dat hoop ik ook voor ons allemaal en mezelf🙃
Anoniem -
Dat was van Liesie👆🏻
Liesie -
Grenzen aangeven bij mensen en die goed bewaken en er niet overheen gaan.
Anoniem -
Niet alleen maar symptomen bestrijden maar vooral ook de oorzaak van de problemen aanpakken en dat oplossen, samen met een goede psycholoog en evt ergotherapeut/fysiotherapie
Anoniem -
Leren van anderen en niet zelf fouten maken. En heel goed de tips implementeren en vooral geduld en vertrouwen hebben. En helpende gedachten aanleren die je herstel bevorderen
Anoniem - Alle reacties weergeven...
-
Een baan zoeken wat bij mij past. Niet alleen wat ik leuk vind. Een baan kan nog zo leuk lijken, maar past het wel bij je?
Anoniem
Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.
Nieuw jaar
Hallo allemaal,
Een heel gelukkig en gezond 2025 voor jullie allen.
Blijf elkaar steunen en laat ons vooral ook genieten van de lichtpuntjes van b.v. Eric en Taco.
In deze verharde maatschappij laten wij als forum zien dat we er zijn voor elkaar!
En speciaal voor An
Gelukkig Nieuwjaar!
Een dikke knuffel
Een MedelotgenootEen Medelotgenoot-
Hopelijk wordt 2025 het beste jaar ooit!
Newbee -
Dat gun ik jou van ❤️e Newbee
Een Medelotgenoot - Alle reacties weergeven...
-
En voor iedereen verder hier ook!!
(Al gaan de eerste dagen van het jaar hier moeizaam..
Last weer van spanningen hier die periodiek terugkomen. Ene keer wat minder en korter, dan weer langer en heftiger. Zoals nu.Anoniem
Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.
Bewustwording...
Het gaat langzaam de goede kant op. Ook de ochtendonrust is veel minder. Ik slaap beter, ook overdag geef ik daar aan toe.
Voor mij is deze burnout vooral een proces van bewustwording. Ik heb schematherapie gedaan om inzichten te krijgen in mijn patronen, hoe denk ik over mijzelf in bepaalde situaties. Heeft inzichten gegeven. Ik heb EMDR gedaan op trauma in mijn leven. Af en toe een alternatief therapietje, lekker. Verder weet ik door bewust worden dondersgoed waar mijn burnout vandaan komt. Dat geeft, ondanks dat het soms nog een HEL is, wel een soort van rust.
Ik probeer stil te staan bij mijn gevoel, echt voelen en dan de gedachten erbij proberen los te laten. Het zijn maar gedachten, vaak uit angst of schaamte. deze zijn niet helpend maar daar moet je je wel eerst bewust van worden. Irreële angsten en schaamte zijn zo ondermijnend. Radicale acceptatie dat het is zoals het nu is. Dat is echt lastig, maar voor mij wel helpend.
Yoga, meditatie en vooral ademhalingsoefeningen doen mij goed. Kan eindelijk weer wandelen en zwemmen, buiten bewegen doet goed.
Ik ben al ruim twee jaar bezig maar ga de goede kant op. Ik gebruik medicatie, schaam ik mij niet meer voor. Ik ga deze in goed overleg pas afbouwen als ik een poosje stabiel ben, met ondersteuning van mijn huisarts en psycholoog. Ik behoud de regie hierin.
Het komt goed lieve mensen, hou vol ! xxxEric-
Wat een mooi bericht Eric en bedankt voor het delen van jouw inzichten. Heel fijn dat het beter met je gaat na de zware weg die je hebt afgelegd. Sterkte met het verdere herstel en op naar een gezonde toekomst!
Liefs NAnoniem -
Wat fijn Eric!
En fijn dat je dit deelt!
❤️elijke groetEen Medelotgenoot -
Goed bezig Eric! Fijn om te lezen dat t beter met je gaat. 🍀
C.Anoniem -
Hoi Eric, na hoeveel maanden merkte jij dat het beter ging
Anoniem -
Het is een heel langzaam, grillig proces van vallen en opstaan. Erg lastig om te vertellen wanneer het nu precies beter ging.
Ik heb mijzelf de tijd gegeven, zodat de druk van moeten herstellen minder wordt. Mijn psycholoog helpt mij herinneren hoe veel beter het elke keer gaat, ook al voelt dat op momenten niet zo. Ook mijn omgeving geeft mij terug dat ze mij zien groeien, steunen mij als alles weer even zwart is.
Misschien geen bevredigend antwoord ondanks dat ik de vraag heel goed snap en zeker herken! Het is ieders eigen proces, probeer de acceptatie en rust te vinden.
Ook voor jou zal t beter gaan, heus ! Hou vol xxxEric - Alle reacties weergeven...
-
Ben blij voor je Eric! En geeft ons ook weer moed.
Het ga je goed....
CorrineCorrine
Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.
Respect en heel veel kracht/ positieve energie toegewenst
Dag lotgenoten,
Ik heb net weer wat verhalen gelezen. En wil eigenlijk even iets kwijt.
Jullie zijn KANJERS!!!!
Wat hoe mooi is het dat mensen, die elkaar niet kennen, elkaar zo steunen. En vooral in een tijd
waar het in de buitenwereld vaak om "ik" gaat.
Sterkte allemaal en een liefdevolle groet!
Burnoutje
Burnoutje-
Ik vind het ook zo fijn om hier af en toe te zijn en herkenning te vinden. Jij ook veel sterkte.
M. -
Ook ik vind hier steun voor alles !
An. -
Ook ik ben blij met deze site en kijk ook geregeld en blij als ik een reactie krijg en we elkaar proberen te helpen iedereen sterkte ook jij 👍
Lucie -
Ook ik lees hier veel..en krijg steun uit de verhalen van jullie !
Steun vind je bijna nergens....
Het geeft je toch een gevoel dat je niet alleen bent in deze hele rot periodeWilma -
De enigen die begrijpen wat een burn out is zijn mensen die dit zelf ook hebben of hebben gehad. Daarom is dit forum zo waardevol!
Aniek - Alle reacties weergeven...
-
Ik stuur veel liefde naar jullie allemaal !!
AnoukAnouk
Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.
Spiertrillingen en spiertrekkingen
Hoi allemaal,
Sinds mei heb ik een burn out na jaren voor mijn zieke ouders te hebben gezorgd en na hun overlijden ben ik maar door blijven gaan met alles. Ik heb lang lichamelijke klachten negeert, totdat ik op de eerste hulp kwam omdat ik dacht dat ik iets aan mijn hart had.
Dat was gelukkig niet zo.
Ik heb nog steeds lichamelijke klachten. Ik heb veel verschillende klachten gehad, was de ene klacht weg, kwam de andere. Een aantal klachten zijn nu weg, naar mijn mening omdat ik weet dat ze niet ernstig zijn of bij mijn burn out passen.
Sinds een aantal maanden trilt mijn hand. Vooral tijdens telefoon en laptopgebruik. Mijn vader is gestorven aan de gevolgen van Parkinson, dus maakte ik mij zorgen dat ik dat ook had. De huisarts gaf aan dat het trillen zich dan anders manifesteert en gaf aan dat het door Vitamine B tekort of stress kon komen. Uit bloedonderzoek kwam een normale waarde vitamine B en D.
Sinds half januari heb ik spiertrillingen in mijn hele lijf in rust. Dit gaat eigenlijk de hele dag door. Een propje in mijn been, dan in mijn buik, dan in mijn arm etc, maar vooral in mijn benen. Dit is ontstaan nadat ik corona of griep heb gehad. Ik heb als ik in bed lig ook een aantal spiertrekkingen per dag, mijn voet, bern of arm beweegt dan ineens. Op internet lees ik over ALS, waar ik mij nu zorgen over maak. Uit een spierkrachtest bij de fysio blijkt dat ik ernstig krachtverlies heb in mijn rechterhand, zij denkt dat dit door een blokkade in mijn schouder komt, waar ik ook last van heb. Maar krachtverlies past ook bij
ALS.
Nu las ik over het BFS syndroom, daar horen ook fasiculaties (spiertrekkingen) bij, dat is goedaardig. Maar daar past geen krachtverlies bij.
Ik kan beter niet op internet vanalles opzoeken.
De huisarts vond het eerst geen reden voor onderzoek, ze dacht dat het bij de hoge spierspanning in mijn lijf hoorde. Maar nu heb ik een verwijzing gekregen naar de neuroloog om een spierziekte of iets anders uit te sluiten. Dat vind ik heel fijn want ik wil duidelijkheid over wat het nu is. Maar ik maak mij ook erg zorgen waardoor de stress nog erger wordt en ik alleen nog maar doem scenario's zie.
In dit forum lees ik veel herkenbare klachten. Een enkele keer noemt iemand spiertrekkingen maar daar is verder niet op ingegaan.
Ik ben benieuwd of iemand zich herkent in mijn verhaal/klachten.
Bedankt alvast,
Groetjes KimKim-
Er staat beschreven dat ik propjes voel, maar dit morten plopjes zijn. Hetzelfde gevoel wat meerdere mensen weleens hebben dat hun ooglid trilt. Bij mij is dat dan in heel mijn lijf, maar dan vaak een enkele trilling, soms wel vaker achterelkaar.
Anoniem -
Hoi Kim, ja ik herken helaas jouw klachten als echt horend bij n burnout. Ik heb ook wisselend spiertrekkingen van heel licht tot n flinke spiergroep. Al 1 jaar inmiddels. Voelt ook als stoom door stukjes spier heen op andere momenten. Kan overal zijn, vooral ledematen. Maar ook bil, schouder, lip, nek noem t maar. Als ik er minder op let.. wordt t minder en dooft het uit. Kan wel n avond of nacht of meer tijd aanhouden. 3 weken voor n vinger. Ik had ook n moeder met parkinsonisme dus herken je angst. En door stress en verbranden van je glycogeen in spier, vastzitten van spieren kan je spierkracht wel afnemen. Ook niet perse alarmerend. Ik ben helemaal doorgemeten plus EMG bij Neuroloog ook al zei die dat t niet nodig was. En inderdaad niets gevonden. Je lijf staat door de zenuwen onder.. hoogspanning. En de spieren willen dat kwijt. En door de burnout merk je iedere trilling makkeljjk op omdat je in de aan/alertheid stand staat. Je zenuwstelsel is ontregeld dit hoor helaas bij... gaat ook weer weg. Vraag ook eens aan n partner.. of die spiertrillingen hebben. Veel mensen hebben dit in rust... maar merken het door betere prikkel filters niet eens op. Hou je taai... komt goed! Probeer er niet te veel op te focussen.. en kijk maar ns of t dan minder wordt.
Anoniem -
He Kim,
Ik maak op dit moment hetzelfde mee. Het belangrijkste is dat je eerst naar de neuroloog gaat om dingen uit te sluiten.
Als daar alles is gecheckt kan je dat in ieder geval loslaten.
Wat ik daarna zou adviseren is om magnesium in te nemen. Als je in een langere periode van stress zit plas je dit uit. Magnesium tekort kan allerlei vervelende klachten geven. Ook daarnaast een goede multivitamine te nemen en vooral rust te nemen.
Laat even weten hoe het is gegaan bij de neuroloog en wellicht kunnen we contact gegevens uitwisselen. Ik denk dat ik wat verder ben ik herstel en wil je graag meehelpen.
P.s. bij mij is ook alle begonnen na corona. Het lijkt wel vaker voor te komen nu.
Mvg SteveSteve -
Hi Kim, ik heb dit ook gehad (en nog wel eens), vaak ‘plopjes’ en trillingen in mijn bovenbenen en soms ook kuiten. Bij mijn ogen heb ik ook vaak trillingen. Ik heb dit echt gekregen sinds ik burn-out ben.
Fijn dat je naar een neuroloog kan, maar ik denk dat het bij de burn-out hoort. Maar als je het laat uitzoeken heb je in ieder geval zekerheid, ik snap dat je daar nu wel naar verlangd.
Bij mij is het nu na een half jaar wat minder, maar soms ineens is het er weer. Vaak na een wat drukkere dag en als ik dan naar bed ga komen de trillende benen weer opzetten. Ik ben dan net dokter Bibber 😂.
Heel raar gevoel. Ik masseer dan een beetje en dat helpt vaak wel.
Sterkte 🩷Suus -
@ anoniem, heel erg bedankt voor jouw uitgebreide reactie. Vervelend om te horen dat jij ook een ouder hebt verloren aan parkinson.
Ik herken wat jij schrijft over de plopjes in je nek, bil, schouder, lip etc. En ook dat anderen dat ook weleens hebben maar er minder allert op zijn. Het klopt ook dat ik alles op dit moment voel, iets wat een ander misschien niet eens waarneemt.
Het stelde mij wel meer gerust toen ik jouw reactie las, dat had ik net even nodig. Het klinkt ook logisch waarom deze klachten zich zo uiten.
Fijn dat er bij jou verder niks lichamekijks gevonden is.
Hebben ze bij jou nog iets gezegd over parkinson en erfelijkheid?
Groetjes KimKim -
@steve, bedankt voor jouw reactie en jouw tip mbt magnesium. Ik slik dit al jaren, een goed merk, ook tegen krampen (die ik overigens niet heb, maar dan zou het mogelijk ook tegen spiertrekkingen kunnen werken). Maar mogelijk werkt het nu minder door de stress in mijn lichaam. Ik heb ook last van nachtzweten, dus mogelijk heeft dat ook invloed op de opname van magnesium.
Ik zal laten weten hoe het bij de neuroloog is gegaan. Fijn om te lezen dat jij dingen herkent en mij wil helpen.
Groetjes KimKim -
@Suus, bedankt voor jouw reactie.
Fijn om te lezen dat je het herkent en ook fijn om te lezen dat het bij jou grotendeels weg is. En dat je kan herleiden waar het door komt als het weer komt opzetten.
Bij mij kan ik er nog geen peil op trekken. Op sommige dagen lijkt het iets minder of zijn de plopjes wat zachter, op andere dagen is het veel erger.
Jij ook nog veel sterkte.
Groetjes KimKim -
Rust kan heel goed helpen lijkt mij
RubenB -
Ik ben vd week naar de neuroloog geweest. Zij heeft mijn verhaal aangehoord en heeft mij daarna neurologisch onderzocht. Ze deed niks met de resultaten vd spierkrachtmeting van de fysio. Omdat ze niet wist hoe dit gemeten was en zij afgaat op haar eigen kennis en ervaring tijdens het onderzoek, wat ik ook begrijp. Ze kon ALS, Parkinson en MS uitsluiten. Een aantal van mijn klachten passen wel in dit plaatje, maar ze had dan tijdens het onderzoek andere dingen gezien. Dus daar was ik heel blij mee. Wat overblijft is het Benigne Fasciculatie Syndroom. Dit is goedaardig en daar passen alle spiertrekkingen en trillingen bij. Dit kan onstaan na corona of griep, wat ik net voor het ontstaan heb gehad. Maar het kan ook komen door angst. Wat ik heb gelezen.
De trillende hand zoals ik die heb past niet bij parkinson, maar is een fysiologische tremor. Dat is ook niks ernstigs.
Ik heb nog gevraagd voor een mri of een emg, maar dit vond ze echt niet nodig.
Een hele geruststelling. Ik merk dat de knop naar er is niks ernstigs nu voorzichtig omgaat. Ik heb maanden gedacht dat er iets ernstigs was, ook omdat de fysio, de therapeutisch masseur, de psycholoog, de osteopaat en alle mensen die ik erover sprak deze klachten niet herkende of wisten waar het vandaan kwam. En deze mensen werken toch vaak met mensen met hoge spierspanning en/of een burn out. Ik had verwacht dat het vaker voor zou komen.
Maar ik ben blij. Het is nog niet zeker of de spiertrekkingen weg zullen gaan, maar het is makkelijker te accepteren dat ze niet ernstig zijn. Daardoor is het ook makkelijker om er niet op te focussen.
Nu richten op mijn verdere herstel uit mijn burn out.Kim -
Hoi Kim ik zit er al meer dan 2 jaar in.. het gaat langzaam aan veel minder worden alle klachten.. ik kon helemaal niks meer door de hoge spierspanning angst brandende gevoel in me.spieren en overprikkeld brein. Vaak ook heel duizelig als ik liep nu heel lichtjes voel.ik het nog.. de spiertrekkingen heb ik ook gehad die zijn wel echt weg.. heb nu nog last van wat hogere spierspanning in bovenrug nek en middenrif.. soms ook kaken en last van licht nog steeds.. mri scan gehad. Maar bleek toch angst burnout te zijn. Het komt goed luister goed naar je lichaam en je emotie. Angst is een emotie. Je lichaam spant zich ook tijdens emotionele gevoelens aan.. vooral bij b.o is het weer leren ontspannen van je zenuwstelsel belangrijk
Anoniem -
He Kim,
Goed gedaan, hopelijk kan dat je wat rust geven. Nu is het beginnen aan herstel. Ondanks dat dit een lange weg is kunnen heel veel dingen helpen waaronder slaap, supplementen en vooral tijd.
Misschien is het ook handig om een persoon te vinden die wat tips heeft en je verder kan helpen.
Op naar herstel! Succes Kim!
SteveSteve -
Bedankt voor de reacties.
@anoniem. Fijn dat de klachten bij jou minder zijn geworden. Ik heb er ook vertrouwen in dat dat bij mij ook gaat gebeuren. Ik ben enorm blij dat ik in ieder geval weer deels aan het werk ben. Ik geniet daar enorm van en dat geeft ook weer energie. Het voelt wel dubbel, want ik wil graag weer gewoon al mijn uren kunnen werken net als mijn collega's. Maar ik weet dat dat moment ooit weer gaat komen. Stapje voor stapje.
Ik heb de afgelopen maanden steeds beter naar mijn lijf en mijn emoties leren luisteren. Dat heeft mij al veel verder geholpen. Alleen angst voor erge ziektes speelt vaak op en die krijg ik moeilijker onder controle. En daarmee vererger ik mijn eigen klachten. Maar met hulp van de psycholoog, fysio somatische fysiotherapie en mijn omgeving gaat dat wel goed komen.
Het is niet zo dat ik door angst niks meer kan maar het beïnvloed wel mijn dag en dat wil ik niet meer.
@steve, bedankt voor jouw reactie. Het kost inderdaad rust en tijd. Daar ben ik het afgelopen jaar wel achter gekomen. Ik dacht eerst binnen een paar weken weer terug op het werk te zijn. En ook nu wil ik soms gewoon te snel, dus mijn lichaam roept mij regelmatig weer terug. Zo lastig om een goede balans te vinden. Zeker als je elke dag nog verschillende klachten hebt.
Jullie ook succes met het verdere herstel.
Groetjes KimKim -
Ik heb dit veel tijdens mijn hele burnout en ik weet onbewust dat dit wel bij een burnout hoort omdat je hele lichaam op is. En dan trillen er bepaalde ledematen. Mijn benen zijn altijd zo moe en ik moet daardoor meer zitten. Ook heb ik soms een week een trillend oog. Goede magnesium helpt daarbij en licht sporten. Maar het moet rustig aan beter worden en dat ik accepteren. Sterkte ook.
Anoniem -
Ik heb dit ook, voornamelijk rond mijn ogen maar ook af en toe in mijn benen of armen. Al meerdere keren bij ziekenhuis geweest maar lijkt geen ernstige ziekte te zijn. Het blijft wel erg vervelend, vooral met slapen vind ik het lastig. Rust en goede slaap werken goed, helaas is het niet makkelijk om altijd goed te slapen. Ik zou willen dat hier een pil voor was maar dat is er niet. Sterkte allemaal.
Anoniem -
Hoi Kim!
Wat goed dat de neuroloog die akelige ziektes bij jou heeft kunnen uitsluiten .
Ik heb namelijk hetzelfde ; die vervelende spiertrekkingen in armen, schouders vooral en soms benen , buik.
Ik ben deze week ook naar de neuroloog geweest (na lange wachttijd) maar dit was ook omwille van mijn migraine met aura . Ik heb haar ineens verteld over mijn spiertrekkingen . Ze weet dit aan gespannen spieren . Heb een EEG en SSEP test gekregen en die waren allebei goed .
Nu heb ik toch spijt dat ik geen EMG gevraagd heb want ik ben toch nog bang voor ALs als je zo gaat googelen ..welke testjes had de neuroloog bij jou gedaan ?
Voor mijn migraine heeft ze Ubixx en magnesium voorgeschreven en verder niets speciaal en er is nog een MRI gepland in augustus maar dit was voor de migraine . Over de spiertrekkingen was ze heel geruststellend en legde uit dat het komt door gespannen spieren en zenuwtjes die dan overstuur zijn.
Ik zit sinds Mei 2023 in een burn-out maar ben maar 5 weken thuis geweest en erna progressief gaan werken en al heel snel aan 4/5e en vanaf maandag weer full time . Ik probeer het van me af te zetten maar ik ben dan toch angstig dat het wel ALS ofzo is en dan worden de klachten ook alleen maar erger .
Veel beterschap nog allemaal
Groetjes
AnoukAnouk -
Hier ook EMG onderzoek gehad nac de klachten die jij ook omschrijft. Neuroloog zei al dat het niet nodig was maar ik wilde toch graag voor zekerheid. Uiteindelijk is er niks uitgekomen. Vond het overigens geen fijn onderzoek. Goed om naar de neuroloog te gaan, maar als die zegt dat het niks is zou ik dat aannemen. Die mensen hebben er echt veel meer verstand van dan jij en ik
tim -
Ik heb nu ook een EMG gepland binnen 3 weken omdat ik dit vroeg .
Ik had dit via mail gevraagd en ze heeft gewoon een datum ingepland . Had er bij gezegd dat ik heel angstig ben.
Vraagje , voelden jullie die spiertrekkingen ook het beste savonds en ‘s morgens in bed in rust ?
Groetjes
AnoukAnouk -
Hi, heel herkenbaar allemaal. Ik heb een b.o. gehad maar het gaat sinds een paar weken weer heel goed eigenlijk. Tijdens mijn b.o. wel af en toe spierplopjes gehad van tijdelijke aard. Sinds kort (nu het eigenlijk beter gaat) heb ik ze heel veel op vele plekken, met name in rust. Een poosje terug wel een MRI gehad wegens de vage klachten in mijn hoofd tijdens de b.o. hieruit kwam niets geks (MRI gericht op MS). En deze klachten zijn ook verdwenen. Wel gaf de neuroloog aan dat ik hyperreflexen heb. Dit laatste in combinatie met de nu fasculaties maakt dat ik weer erge angstklachten heb ontwikkeld voor ALS en eigenlijk de neuroloog wil bellen voor een EMG. Terwijl ik enerzijds ook denk het is BFS, nog (spier]spanning... maar toch blijft er een stemmetje influisteren 'wat als..'
Groet, SylSyl -
Hi Syl ,
Als je al een MRI gehad hebt zou ik me toch geen zorgen maken anders hadden ze dit hier wel op gezien .
Het komt blijkbaar toch erg veel voor bij b.o. blijkbaar als ik het hier zo allemaal lees . Ik zit ook heel erg met die angst maar k denk net dat die angsten het ook veel erger maken . Wat is hyperflex ?
En ook herkenbaar hier dat het veel beter gaat met de burn-out en dat ik nu pas die spiertrekkingen krijg .
AnoukAnouk -
Hi Anouk,
Op een MRI is dat niet zichtbaar geloof ik, wel bij MS. Hyperreflex is dat ik heel sterke reflexen heb (wanneer er met zo'n hamertje onder je knie wordt getikt).
Ik kijk het nog even een tijdje aan. :)
Wel bizar te merken dat het optreedt wanneer je qua b.o. het meeste wel achter de rug dacht te hebben.Syl -
Ik herken wel je reactie van “het zal wel BFS zijn” naar “Ohnee ik heb het “. Heel beangstigend, maar aangezien veel mensen met burn-out dit hebben , en andere rare neurologische klachten is de kans wel groot dat t bij b.o. hoort . Ik ben nu terug full time aan het werk maar ik heb vrees ik de fout gemaakt om veel te snel terug te beginnen . Ik ben maar 5 weken thuis geweest met zware hyperventilatie en paniekaanvallen in de piek van de burn-out , nadat dit min of meer onder controle was ben ik meteen terug gaan werken maar het was zeker nog niet weg . Na een paar maanden was het gevoel van ademnood door hv weg maar heeft nu dus plaats gemaakt voor vanalle andere klachten zoals jij ook omschrijft raar gevoel in hoofd , gevoel te gaan flauwvallen, draaierig, oorsuizen, tintelingen , spierpijn en nu dus die enge spiertrekkingen. Ik vrees dat het meer tijd nodig heeft om te herstellen en dat dit weer een kreet is van mijn lichaam , althans dat hoop ik want ik zit ook nog steeds met de angst maar ik probeer te kalmeren anders wordt t alleen erger ofzo . Misschien is het bij jou ook zo dat je denkt genezen te zijn maar toch nog niet ? Hoe gaat het op dit moment met de spiertrekkingen ?
Groetjes
AnoukAnouk -
Ik herken wel je reactie van “het zal wel BFS zijn” naar “Ohnee ik heb het “. Heel beangstigend, maar aangezien veel mensen met burn-out dit hebben , en andere rare neurologische klachten is de kans wel groot dat t bij b.o. hoort . Ik ben nu terug full time aan het werk maar ik heb vrees ik de fout gemaakt om veel te snel terug te beginnen . Ik ben maar 5 weken thuis geweest met zware hyperventilatie en paniekaanvallen in de piek van de burn-out , nadat dit min of meer onder controle was ben ik meteen terug gaan werken maar het was zeker nog niet weg . Na een paar maanden was het gevoel van ademnood door hv weg maar heeft nu dus plaats gemaakt voor vanalle andere klachten zoals jij ook omschrijft raar gevoel in hoofd , gevoel te gaan flauwvallen, draaierig, oorsuizen, tintelingen , spierpijn en nu dus die enge spiertrekkingen. Ik vrees dat het meer tijd nodig heeft om te herstellen en dat dit weer een kreet is van mijn lichaam , althans dat hoop ik want ik zit ook nog steeds met de angst maar ik probeer te kalmeren anders wordt t alleen erger ofzo . Misschien is het bij jou ook zo dat je denkt genezen te zijn maar toch nog niet ? Hoe gaat het op dit moment met de spiertrekkingen ?
Groetjes
AnoukAnouk -
Hoi Anouk,
Jij vroeg welke onderzoeken ik heb gehad bij de neuroloog? Ik heb alleen het basisonderzoek gehad. Daarbij gaf ze aan dat ze andere verschijnselen die bij ALS horen niet zag en dat mijn klachten dus horen bij BFS. Het krachtverlies in mijn rechterhand kon ze niet verklaren.
Ze vond geen reden voor verder onderzoek.
Dat was een geruststelling, maar liever had ik toch die onderzoeken gehad om het helemaal uit te sluiten. Ik heb sinds een aantal weken ook pijn in mijn handen en koppel dat dan al snel aan ALS, terwijl dat helemaal niet zo hoeft te zijn. Ik moet gewoon op de kennis vd neuroloog vertrouwen. Als ze had getwijfeld had ze wel meer onderzoeken gedaan. Van de pijn in mijn handen weet ze niet.
De spierschokken die ik dagelijks had zijn nagenoeg weg. De spiertrillingen zijn er nog wel maar op sommige dagen minder. Ik heb ze nog vooral in mijn benen, met name mijn kuiten.
Ik heb weer meer energie, het rare gevoel in mijn hoofd lijkt minder. Ik ben aan het opbouwen met werk vanaf november en ik zit nu op 75%. Stapje voor stapje. Dat voelt heel goed en ik ben enorm blij dat ik deze stappen al heb gezet. Aan het begin van mijn BO kon ik net het gezin draaiende houden en wist ik echt niet hoe ik weer moest gaan werken, ook al wilde ik dat heel graag. En nu lukt dat allemaal. Wel soms weer met een stapje terug, een hele dag moe en weinig kunnen doen, maar daarna gaat het wel weer.
Het lijkt, zoals jij zelf ook zegt dat je te snel weer begonnen bent met werken.
Succes met de verdere onderzoeken. Probeer je niet te veel zorgen te maken. Uit de eerste onderzoeken is niks gekomen.
Groetjes Kim
Ik denkKim -
Hoi Anouk,
Jij vroeg ook nog wanneer ik de spiertrillingen het meest waarneem.
Ik heb ze de hele dag door in rust, dus als ik zit of lig. Dit kan in de auto zijn, of als ik aan tafel zit. Als ik lig heb ik er meer. Later in de avond neemt het bij mij af. Als ik 's nachts wakker wordt dan voel ik ze nooit en vaak begint het weer in de ochtend.
Ik merk wel dat als ik aan het werk ben het mij veel minder opvalt. Ik wissel daar ook veel van houding, dus dan ben ik minder vaak of minder lang in rust. En ik heb afleiding waardoor ik niet zo gefocust ben op mijn klachten. Dat probeer ik als ik niet werk ook niet te doen, maar dat is moeilijker. Het blijft zo'n raar gevoel die plopjes. Ik hoop wel dat het nog over gaat, ik heb het nu 5 maanden.Kim -
Hoi Kim !
Bedankt voor je reactie !
Zoals jij het omschrijft is echt exact zoals ik het ook heb .
De neuroloog heeft bij mij een EEG en SSEP test gedaan en dan zo de standaard dingen met een hamertje even gevoeld aan armen en benen . Op dat moment had ik de trekkingen enkel aan mijn armen en ze zei dat het kwam door spanning . Die week merkte ik op dat ik de trekkingen ineens over heel mijn lichaam had maar ik had me ook heel erg angstig al gemaakt in de weken voordien en dan die dan bij de neuroloog .In paniek mailde ik naar de neuroloog dat ik graag ook een EMG en een MEP test wilt omdat ik super angstig ben en me zorgen maakte . Ze heeft een afspraak ingepland ook al waren de andere testen goed en dit is ook bevestigd door mijn huisarts . K had misschien liever gehad dat ze gezegd had dat die testen niet nodig zijn ipv ze in te plannen want nu maak ik me meer zorgen hoewel ik ergens weet dat ik ook wel super veel stress heb en herstellende ben van een burn out … ook al weet ik dat het niet per se iets hoeft te betekenen.
Het is wel inderdaad zo dat als jouw neuroloog je gerustgesteld heeft dat je er van mag uit gaan dat je je geen zorgen hoeft te maken . Wat was het dan volgens jouw neuroloog die plopjes die je voelt ?
Lieve groetjes
AnoukAnouk -
Hi Anouk, het gaat hier nog hetzelfde. Heb mijn klachten vandaag bij de neuroloog voorgelegd en hoor eerdaags wel of die wel/niet vindt dat er iets mee moet gebeuren.
Na 5 weken weer werken als je een burnout hebt lijkt mij ook echt veel te vroeg. Ik heb de gehele tijd doorgewerkt maar, in overleg, op een laag pitje + vanuit huis op eigen tempo. Dus dat kun je niet vergelijken met een 'gewone' baan.
Ik denk dat het ook een proces is met ups en downs. Toch een beetje hypochondriteit ontwikkeld denk ik deze periode door al die klachten die je ineens aanvliegen. Ook lees ik wel veel mensen met BFS die er al jaren mee lopen en er verder niks 'engs' achter zit. Dus daar probeer ik ook aan te denken.Syl -
Ja ik zit nu ook in die cirkel van hypochondrie en als je dan zo spiertrekkingen krijgt en leest online dat dat een teken van ALS kan zijn dan wordt je natuurlijk nog angstiger waardoor je zenuwstelsel nog minder kan herstellen en alles net erger wordt . Ik ben nu gewoon aan het wachten tot 9juli, dan heb ik die EMG en voor mij voelt het nu alsof ik in de wachtrij sta voor de elektrische stoel ofzo. Ik hoop gewoon zo hard dat het niks ernstigs is maar die gedachte dat het dat wel kan zijn geeft me veel paniek waardoor ik moeilijk kan ontspannen .
Het is natuurlijk wel een troost om te lezen dat veel mensen met een b.o. hetzelfde meemaken en dat de kans groter is dat het daarmee te maken heeft maar ja .
Hoe dealen jullie trouwens met de spanning op zo een dag van onderzoeken etc ?
Groetjes
AnoukAnouk -
Hoi Anouk,
De neuroloog heeft bij mij aangegeven dat het BFS is. Ik had daar van te voren al over gelezen maar de angst dat het ALS zou zijn was bij mij ook heel groot. Ik heb daar ook maanden mee rond gelopen. De huisarts gaf in het begin aan dat ze dacht dat het door de hoge spierspanning kwam. Maar toen het na 2 maanden niet weg was en ik weer terugkwam heeft ze mij doorverwezen naar de neuroloog. Ik vond het omgaan met de onzekerheid ook erg moeilijk. In mijn burn out en ook in die periode gebruikte ik bachbloesem druppels van resque. Die zijn te koop bij de kruidvat en zijn op natuurlijke basis. Dat heeft mij in combinatie met ademhalingsoefeningen wel geholpen.
De afgelopen weken merk ik dat het beter gaat en heb ik de druppels niet meer nodig. De onrust en spierspanning in mijn mijn zijn ook sterk afgenomen. Alleen die spiertrekkingen blijven, dus ik hoop dat die ook nog weggaan de komende tijd.
Het is wat die burn out. Door de ziektes van mijn ouders en hun overlijden en mijn klachten van mijn burn out ben ik ook echt hypochonder geworden. Ik heb dit besproken met mijn psycholoog en ik heb daar ook cognitieve gedragstherapie voor gehad. Dus vaak probeer ik ook te kijken in hoeverre mijn angstige gedachten waar kunnen zijn. Waarom wel of niet. Wat helpt om anders te denken etc. Maar dat gaat met sommige gedachten makkelijker dan met andere.
Ik merk dat de gedachte aan ALS de meest angstige is omdat dat ziekteverloop heel erg is.
Ik hoop dat je de komende tijd wat kunt ontspannen tot aan het onderzoek.
Maar ik heb gemerkt in mijn BO dat er altijd wel iets is wat mij angstig maakte, zoals pijn op de borst, maanden maagzuur, blaasproblemen, tintelingen in mijn voet, erge hoofdpijn en duizelig, globus gevoel. Elke keer dacht ik dat ik iets ernstigs had. Maar deze klachten gingen ook weer weg, dus ook mijn angst. Maar die spiertrekkingen duren nu wel heel lang.
En elke keer dacht ik, als deze klacht over is, dan gaat het vast beter en dan kwam er weer een nieuwe klacht. Inmiddels weet ik ook dat BO heel veel klachten met zich mee kan brengen, zeker als je niet goed naar je lijf luistert en maar doorgaat.
Maar het gaat vast goed komen met ons.
Houd je mij op de hoogte?
Groetjes KimKim -
Hoi Kim, wat fijn dat je nog zo snel reactie hebt gekregen van je neuroloog . Heb je dan ook nog een EMG gekregen ? Of hoe heeft ze BFS geconstateerd ?
Jouw verhaal is heel herkenbaar bij mij, iedere keer denk ik “ik ga me nooit meer zo aanstellen en denken dat er iets ergs is” tot aan het volgende … en dit is inderdaad iets heel beangstigend. Jij kan het nu wel loslaten omdat je die bevestiging hebt gehad van de neuroloog Ik hou je op de hoogte
AnoukAnouk -
Hoi Kim , Syl, en anderen
Hoe gaat het ondertussen?
Groetjes
AnoukAnouk -
Wat een herkenbare klachten, ik moet in augustus naar de neuroloog.. ik maak mij ook veel zorgen. Continu spiertrekkingen en ik heb ook pijn, krachtverlies en ben totaal uitgeput.
Penn -
Uitgeput ja , spiertrekkingen nog steeds … krachtverlies denk ik niet want k ben vandaag nog gaan kajakken (heeft ff goed gedaan ) en dat is toch zwaar en vermoeiend en dat is gelukt dus dan denk ik ik zal toch geen ALS hebben dan ? En toch nog steeds schrik voor ….. ik heb dinsdag een EMG gepland , ben wel zenuwachtig want de spiertrekkingen zijn er nog steeds hoewel ik denk dat ze een beetje minder zijn geworden … denk ik
Anouk -
Anouk, Jij vroeg nog of ik een EMG heb gehad en hoe de neuroloog de diagnose BFS heeft gesteld. Ik ben 1 keer bij de neuroloog geweest, zij vond verder onderzoek niet nodig. Ik heb dus geen EMG gehad. Na het basisonderzoek gaf ze aan dat het BFS moest zijn omdat ze het niet bij andere dingen vond passen.
Penn, vervelend dat jij ook spiertrekkingen hebt en krachtverlies. Waar merk jij krachtverlies?
Bij mij zijn de spiertrekkingen er nog steeds. De ene dag minder dan de andere dag. De spierschokken zijn nu grotendeels weg.
Dus ik heb wel goede hoop dat de spiertrekkingen ook weg zullen gaan.
Ik ben benieuwd wat de neuroloog bij jou gaat zeggen.
Anouk, veel succes met het onderzoek volgende week.
Liefs KimKim -
Hoi Kim,
Dankjewel voor je reactie .
Het is geruststellend om te lezen dat de neuroloog verder onderzoek niet nodig vond .
Ik hou je op de hoogte
Veel liefs
AnoukAnouk -
Hi allemaal,
Bij mij is het mentaal wel een stuk beter omdat ik de angst voor ... even heb losgelaten. De spiertrekkingen zijn naar mijn idee ook wat verminderd. Ik heb wel begin aug een afspraak bij de neuroloog. Na inspanning wel een soort verzuringsgevoel in de benen/knieholtes. Geen krachtverlies of verminderd uithoudingsvermogen ofzo. Dus zolang dat niet ad orde is probeer ik ... ook van mij af te zetten zoveel mogelijk. :)Syl -
Hoi Syl,
Fijn om te horen . Aangezien de spiertrekkingen minder zijn geworden en je geen krachtverlies hebt zou ik me ook geen zorgen maken. Het komt goed !
Veel liefs
AnoukAnouk -
Hoi lieve allemaal ,
Ik kom net van bij de neuroloog en heb een EMG gehad . Alles zag er goed uit .
Ik heb BFS . Ze heeft me gerustgesteld dat het zeker geen … is . Komt door stress of een virus en komt en gaat . Ze zag wel dat ik snel overprikkeld ben aan mijn zenuwen , wss door stress maar alles zag er gezond uit .
Ik ga het nu ook achter me laten . Ergens wist ik al dat het goed zat en dit was de laatste bevestiging.
Ik denk dat bij burnoutjes moeten aanvaarden dat deze ongemakken er nu eenmaal bij horen.
Veel succes en liefde allemaal
AnoukAnouk -
Wat fijn voor jou Anouk, ik hoop dat je je snel weer de oude zult voelen, stapje voor stapje moeten we er toch uit zien te komen?
Take carePenn -
Fijn dat alles er goed uitzag.
En wat Penn zegt, stapje voor stapje !Newbee -
Hoi Anouk,
Wat een goed nieuws dat het niks ernstigs is.
Heeft de neuroloog nog uitleg gegeven over BFS? Ik heb ook gelezen dat het kan komen door een virus of stress. Ik heb in december griep of corona gehad en daarna zijn de spiertrillingen begonnen.
Heeft de neuroloog ook haar verwachtingen uitgesproken of het over zal gaan?
Mijn neuroloog gaf bij mij ook aan dat het BFS is, maar ik had toen geen tijd meer om vragen te stellen.
Groetjes KimKim -
Hoi Kim,
Ja ze zei idd dat het kan komen na een virus of stress. Ik heb bij mijn weten geen virus gehad hoewel ik al weken ervoor bij de dokter liep voor een geïrriteerde sinus precies aan 1 kant … kan wie weet toch een virus zijn geweest . Stress is natuurlijk wel heel herkenbaar dus dat kan het evengoed zijn .
Ze zei dat als je eenmaal BFS hebt ontwikkeld dat je daar voor de rest van ke leven gevoelig aan blijft en dat dat dus gaat komen en gaan . Ze zei je gaat ze zeker nog voelen maar hoe minder aandacht je eraan geeft hoe minder je ze gaat voelen zei ze . Verder zei ze dat het absoluut geen kwaad kan en dat ik me daar geen zorgen om moest maken en dat heel veel mensen het hebben .
Veel liefs
AnoukAnouk -
Ik kom even uit de meeleesstand. Ik lees veel herkenbare dingen. Hoe naar ook, het lucht me wel op.
Na de ziekte en overlijden van m'n broer hard doorgegaan. En nu al 3 maanden de ene na de andere klacht: trillen, tintelingen, en inderdaad die spiertrekkingen. Ook ik ben soms bang voor neurologische aandoening. Wordt er soms zo angstig van met hyperventileren aan toe.
Ik werk nog wel 32 uur. Maar als ik hier e.e.a. lees denk ik wel dat ik wellicht toch in een burn out aan het belanden ben.L. -
Luister naar de signalen hoor.. je lichaam staat in het 'rood'.. niet gek na wat je meegemaakt hebt. Veel sterkte L.
P. -
Beste allemaal,
Ik ervaar de fasciculaties ook, en zoals iemand anders al eerder beschreef begonnen ze op een moment dat het met de burn out eigenlijk een stuk beter ging. Vandaag bij de neuroloog geweest voor een consult en EMG test, en niets naars aan de hand. Wel heb ik in de week voordat het begon een COVID vaccinatie gehad, daar heb ik ook wat verbanden over gelezen. Uiteindelijk komt en gaat het een beetje nu, en hoop wel dat het een stuk minder gaat worden!
CalvinCalvin -
Calvin ze spuiten het “vaccin” in je spier , en het MRNA verspreid zich door je hele lichaam en kleeft zich vast aan je cellen. er zijn op internet zat verhalen te lezen over vaccinatie schade, lees anders is het verhaal van magdalena dzambo op longshot.nl die had het ook heel kort na haar injectie.
Anoniem -
Hallo iedereen, hier een man van 34 jaar met precies dezelfde klachten en ook een brandende pijn in de voeten. Het ergst als ik lig of gedoucht heb. Het lucht mij zo ontzettend op om te lezen dat dit bij een burnout kan passen. Ik maak mijzelf al weken gek met de gedachte dat het iets ernstigs kan zijn
Anoniem -
Hi Anoniem,
Ik wilde je even laten weten dat ik precies dezelfde klachten heb gehad en nu eindelijk aan het herstellen ben. Dit komt voornamelijk omdat ik niet meer bang ben voor ernstige ziektes (ms, parkinson enz). Ik kijk dus anders naar mijn klachten en zie ze allemaal als tijdelijk. Hierdoor geef ik mijn lichaam en brein een signaal dat ik veilig ben. Het zijn namelijk body mind klachten door een overprikkeld zenuwstelsel. Je brein geeft signalen af van gevaar terwijl er helemaal geen gevaar is. Als je gaat googlen, kom je er nooit goed vanaf (hersentumor, MS, ALS , noem maar op). Deze angst vergroot je pijnklachten doordat je er nog meer op gaat focussen. Een maand geleden las ik het boek a way out van Alan Gordon en dat was zo herkenbaar. Door mijn eigen hyperfocus op klachten en angst voor enge ziektes/doodgaan, werden mijn klachten alleen maar erger. Nu ik deze negatieve spiraal heb doorbroken merk ik dat ik met grote stappen vooruit ga. Veel klachten verminderen of verdwijnen doordat ik langzaam mijn brein aan het herprogrammeren ben. Het boek is echt een aanrader en heeft veel mensen geholpen (bekijk de reviews op amazon). Ook is er een gratis podcast op Spotify: tell me about your pain. Hierbij focussen ze vooral op pijnklachten maar kan een inleiding zijn betreft dit onderwerp en kan je toepassen op allerlei klachten. Het boek is de 25€ dubbel en dwars waard en ik zou willen dat ik het eerder had gelezen.
Zet em op, het komt goed!M. -
Ik kan me helemaal aansluiten op het bovenstaande. Ik ben ruim 40 jaar zoekende geweest betreft mijn klachten en uiteindelijke overprikkeld zenuwstelsel. Ik moet nog heel hard werken hiermee en voor mij extra zwaar vanwege mijn 40 jaar lange ziektebeeld. Ik ken het bovenstaande boek niet, maar even snel de samenvatting gelezen en het doet me denken aan de zelfhulpprogramma's van bureau Breinfijn en Breinmedicijn. Deze hebben beide een iets andere insteek, maar uiteindelijk komt het op hetzelfde neer. Ik zie steeds meer zelfhulpprogramma's die richting uit gaan. En na 40 jaar is dit waar ik me eindelijk bij kan aansluiten en de vele aha momenten terugzie. Dr Sarno , weer een andere deskundige was hiermee al een beetje een pionier op dit gebied. Het punt is inderdaad om je brein weer dat seintje te geven dat het veilig is, je brein weer her programmeren en uit die vecht-vlucht modus te komen. Voor de een is het makkelijker op te pakken dan de ander, en ook ik ben nog zoekende naar de juiste methode, maar zeker de moeite waard!
Anoniem -
Hoe is het nu met jullie? Ik ben een jaar geleden overspannen geweest en toen het begon te beteren kreeg ik het ook. Nu een jaar later na een stressvolle periode had ik het weer, en ben ik zo onverstandig geweest het te Google. Waardoor ik de engste dingen lees, nu zegt het ene stemmetje ‘je had het de vorige keer ook’ en het andere stemmetje ‘ maar wat als…’ nu weet ik niet of ik naar de ha moet, door alles ben ik best hypochonder geworden en wil niet weer voor niks onderzoeken gaan laten doen in het ziekenhuis. Mijn klachten lijken zo erg op die van jullie vooral die eenmalige ‘plopjes’ in heel mijn lichaam en gezicht. Ik moet het denk ik gaan loslaten nu, maar het lukt nog niet om het te relativeren en de angstige gedachten uit mijn hoofd te zetten
Soof -
Hallo, ik heb sinds kort dat ik snachts af en toe wakker word alsof er iets in me nek klem heeft gezeten en dat tintelt mn hele lichaam links herkent iemand dit?
Michelb -
Wat ben ik blij eindelijk een forum te hebben gevonden met herkenbare klachten!! Ik heb 2 jaar gezocht. Niemand herkende het. Mijn verhaal is identiek aan dat van Kim.
Begonnen op 1 mei 2023 met plopjes in mijn bovenbuik. Ik schrok er van , het voelde gek. Verder weinig aandacht aan geschonken. Toen ging ik trouwen, huwelijksreis en een nieuwe baan. Daarvoorafgaand al een scheiding meegemaakt en een stressvolle jeugd en zeer zwaar corona gehad. Na de huwelijksreis begon ik ineens steeds meer plopjes op te merken. Het meest in de kuiten. Maar later wijdverspreid en bijna iedere seconde wel ergens in mijn lijf. De klassieke fout gemaakt door te Googlen. Als was het eerste wat omhoog kwam. Wat heb ik hier vreselijk over zitten malen. Uiteindelijk naar de huisarts geweest. Bloedgeprikt en vitamine d tekort. Hehe dacht ik, een verklaring. Helaas haalde de suppletie niets uit. Magnesium geprobeerd, ontspanningsoefeningen etc. Ik werd er gek van en vooral de angstig. Is het dan ms? Parkinson? En maar weer afvinken. Mijn nuchtere ik was verdwenen en maakte plaats voor een over alerte hypochonder. Ik daagde mezelf uit om krachtverlies te testen en als m'n spieren dan trilden na de inspanning zei ik zie je nou wel.. vast krachtverlies. Want wat is nou precies krachtverlies? Weer naar de huisarts, weer bloedgeprikt en wat reflex testen gedaan. Hij maakt zich geen zorgen. Alles werkt naar behoren. Inmiddels bijna 2 jaar verder. Ivm de heftige progressie bij als ben ik er inmiddels van overtuigd dat dit het niet is. Echter is het trillen nog geen dag weggeweest. Doorverwijzing neuroloog vindt de huisarts niet nodig. Ik kan ook alles nog, hooguit wat sneller verzuring in de spieren. En soms een soort triggervinger / spasmen. Het lijkt veel op bfs, maar ik vraag me af of het bij iemand ook iedere dag is of weleens rustig is. Heel blij herkenning te hebben gevonden! Nog tips??J -
Spiertrekking heeft echt te maken met stress dat vast zit in je lichaam er eruit moet. Bij mij uitte het in paniekaanvallen waarbij mijn lichaam ging trillen.
Tegenwoordig doe ik oefeningen, rust ik heel veel en heb er nog weinig last van, enkel als ik weer spanning of stress momenten heb.
Wellicht heb je iets aan mijn verhaal
GroetAnoniem -
Ik ben de zelfde molen door gegaan. Ook overal spiertrekkingen icm extreme moeheid. Dacht ook aan ALS of MS. Ook neuroloog geweest en daar algemeen onderzoek gehad op eigen verzoek ook een spier onderzoek waarbij ze met een naald in verschillende spiergroepen prikken en ik vervolgens moest aanspannen. Was geen pretje. Bleek allemaal goed. Hoort echt bij stress/ burn-out
T. -
Had overal spiertrekkingen trouwens, ook in mijn lip en tong
T. -
Het kan natuurlijk ook bij andere ziektebeelden horen maar als de huisarts/ neuroloog zegt dat er niks aan de hand is neurologisch gezien. Vertrouw daar op. Ik weet hoe lastig dat is als je je zo slecht voelt, maar die weten wel waar ze t over hebben
T. -
Ik deel vrijwel nooit iets op internet.
Hierbij kies ik om op dit forum mijn verhaal te delen. De belangrijkste reden is herkenning die ik heb en wellicht hebben andere mensen daarom ook iets in mijn verhaal.Anoniem -
Ik ben 45 heb een redelijk verantwoordelijke baan en een vrij jong gezin en heb in oktober 2024 de halve marathon gelopen. Aan het eind van de voorbereiding daarvan had ik wat vage pijnklacht in mijn hartstreek. Daar was door huisarts niets te vinden. Halve marathon toch gelopen op rustiger tempo dan ik zou kunnen. Met de finish in zicht na 20 km voelde ik een steek in mijn rug en tintelingen in mijn benen. Dat zat me niet lekker. Ik heb me weer bij de huisarts gemeld. Er was niets te vinden en ik ging weer naar huis . Daarna heb ik nog twee keer tintelingen in handen en voeten gehad dit keer ook met een gevoelloze huid in handen en voeten. Tijdens rondje hardlopen en tijdens tillen. Beangstigend vond ik het. Ik had geen ervaring met lichamelijke klachten. Altijd gezond.
Daarmee ben ik weer naar de huisarts gegaan. Die stuurde mij dit keer door naar de cardioloog. Bij de cardioloog werd er niets gevonden. De cardioloog stuurde mij wel door naar de neuroloog vanwege de het verhaal over de tintelingen en de gevoelloze huid. De neuroloog heeft geluisterd en onderzocht en kon in eerste instantie ook niets vinden op MRI en niet met klinische test. Kort daarna in dec 2024 ontstonden bij mij spier trekkingen. (Plopjes onder de huid zichtbaar) In mijn borstspier en bilspier eerst. Daarna werkelijk overal. Dat duurt nu al ruim vier maanden onafgebroken elke dag en ze komen werkelijk overal in mijn lichaam voor. Van gezicht/hoofd/lippen tot voeten en alles wat er tussen ligt. Het ging in begin gepaard met vreemde spierpijnen in mijn bovenbenen en hamstrings zonder dat ik gesport of bewogen had. Mijn bovenbenen leken in die periode minder kracht te hebben. Bewegen en lopen was ik al mee uit angst voor herhaling. Ik ben er letterlijk bijna gek van geworden van de onzekerheid en angst daarover. Ook Ik heb gezocht op internet en over ALS gelezen. De neuroloog heeft gevraagd om filmpjes van deze spierrekkingen te maken en mij doorverwezen naar UMC Utrecht. Daar heb ik drie weken geleden de diagnose BFS gekregen omdat alle overige neuromusculaire ziekten uitgesloten worden obv totaal onderzoek. De neuroloog was stellig, myokemieen zonder neurologische betekenis.
Het was voor mij een hele opluchting omdat er ook diverse andere lichamelijke klachten speelden en nog spelen. Ondanks dat ik geen typisch kracht verlies bleek te hebben heb ik wel een onderarm, duimmuis en een voet die dunner zijn dan de andere kant. Ok zeurt de onderarm en de duim bij grijpen en kracht zetten. Of bij typen. Uit werkelijk alle tests waaronder EMG komt dat alles goed is in de zin van een neurologische ziekte.
Zelf heb ik maanden lang het idee gehad dat er ALS of aanverwant aan de hand zou kunnen zijn door hevige spiertrillingen en mede ook gezien andere lichamelijke klachten en omdat mijn stofwisseling ondertussen ook al maanden lang van slag was. Ook dat zou een kenmerk van ALS zijn. (spierafbraak) Ik merkte dat afviel bij evenveel eten en ik veel meer moest gaan eten (700 cal per dag extra) om niet verder af te vallen.
Inmiddels beweeg en sport ik weer rustig en heb ik een coach gevonden die helpt bij ontspanning van het zenuwstelsel. Daar heb ik ontzettend veel baat bij. Ik ben nu op het punt dat ik moet accepteren en wil accepteren dat dit blijkbaar is wat er met een lichaam kan gebeuren als het soort van over een rand valt (?) en vervolgens na letterlijk een aantal keer doodsangst voor iets ernstigs. Eigenlijk kan ik het nog steeds niet geloven als ik eerlijk ben. Met name omdat ik eerder nooit bekend was met lichamelijke klachten laat staan met deze.
Zoals ik al zei, wilde ik dit verhaal op dit forum delen al was het alleen maar omdat iemand hier echt iets aan zou kunnen hebben .Anoniem -
Ik herken dat bij mijn burn-out: last van spieren, met name branderige spieren, spierpijn, krachtverlies, ook door veel te veel stress dus een hoog cortisol had ik spierafname. Dit neemt af en verdwijnt bij voldoende rust, in mijn geval. Spiertrillingen maar 1x of 2x gehad. Dit zijn in mijn geval allemaal klachten die waren ontstaan toen ik burn-out raakte. En omdat de klachten verdwijnen door veel rust weet ik dat het geen blijvende neurologische/fysieke ziekte is. Ook spieren zijn weer terug. Ja een burn-out kan echt veel rare klachten geven….. maar gelukkig zijn deze omkeerbaar!
Anoniem -
En dit online artikel te vinden via Google kan ik aanraden bij angst/piekeren/hypochondrie: “ Piekeren. Waarom je het doet (en hoe je ermee stopt) “
Anoniem -
En nogmaals kortgezegd het enige wat mij hielp was, veel rust, bijslapen, ontprikkelen en onder mijn belastbaarheid blijven. En vanuit daar kan je weer heel rustig opbouwen zodra het beter gaat
Anoniem -
Ook een tremor linkerhand, die komt en gaat. Soms trilt mijn hoofd ed. mee als bij Parkinson.
Niet om iemand bang te maken want burnout is al heftig genoeg. Ik blijk na lang zoeken een hartprobleem te hebben. Echo hart niets bijzonders te zien, ct scan was schrikken. Het trillen is vaak dat je hartslag om onverklaarbare reden ineens omhoog schiet waardoor teveel adrenaline vrijkomt wat het trillen veroorzaakt.
Parkinson of MS uitsluiten, altijd via mri. Een oudere kennis kreeg ook vd neuroloog te horen dat Parkinson werd uitgesloten omdat zijn symptomen niet geheel klopte en een mri niet nodig was. Na lang aandringen toch een mri gemaakt, jawel Parkinson.Anoniem -
Bedankt voor het delen van je verhaal! Bij mij verliepen symptomen precies hetzelfde. Verschillende onderzoeken verder mri en EMG verder, maar niks afwijkends kunnen zien. Ik heb daarnaast wel last van korte spierpijnen/ steken in armen, handen, voeten en benen. Is dit herkenbaar? Ik heb benieuwd hoe het inmiddels gaat en of de klachten al zijn verminderd?
Anoniem -
Bedankt voor het delen van je verhaal! Bij mij verliepen symptomen precies hetzelfde. Verschillende onderzoeken verder mri en
Anoniem -
Hi Anoniem,
Ik had heel erg spierpijn, spiertrillingen en gevoelloze delen in mijn benen, voeten, handen, armen. Dit is eigenlijk zo goed als weg. Momenteel ben ik weer rustig aan het sporten (hardlopen en kracht). Rust houden, zeker niet overbelasten, Goed luisteren naar je lichaam en shiatsu hebben mij geholpen. Hopelijk jullie ook snel! 🫶Anoniem -
Bedankt voor alle reacties. Fijn om te lezen dat meer mensen dezelfde klachten hebben. Ik heb heel lang niet op dit forum gekeken omdat ik sinds oktober 2024 uit mijn burn out ben.
Ik heb de spiertrekkingen niet meer. De fasiculaties nog wel steeds, nu ruim anderhalf jaar. Ik heb in januari nog een keer een afspraak gehad met een andere neuroloog, een collega van de eerste neuroloog omdat het nog steeds niet over was, ik nog steeds krachtverlies had maar ook klachten als benauwdheid, slapende handen en voeten s nachts, klanken niet goed uit kunnen spreken omdat mijn tong dubbel klapte. Ze dacht op basis van mijn verhaal en na neurologisch onderzoen niet aan ALS of een andere neurologische aandoening. Voor mijn geruststelling kreeg ik toch een EMG en een spieronderzoek waarbij diverse spieren waar ik krachtverlies ervaarde werden aangeprikt. Er kwam niks uit. Behalve dat het dan BFS is. Voor de fasiculsties is medicatie, maar dat geeft ook weer bijwerkingen. Dus daar niet voor gekozen.
.
Ik heb het toen meer los kunnen laten. De fasiculaties zijn een heel stuk minder. Ik heb ze nu soms dagen niet. In een stressvolle periode of als ik ziek ben of na mijn heupoperatie had ik ze weer meer. Als ik op vakantie ben heb ik ze nauwelijks. Ik hoop dat ze ooit nog helemaal weggaan maar ik weet nu dat het niks ernstigs is waardoor ik er ook niet op gefocust ben.
.Anoniem -
J, hoe gaat het nu?
Verzuring van spieren herken ik ook. Triggerfingers heb ik vorig jaar ook gehad..Anoniem -
De twee bovenstaande berichtjes zijn van mij.
Groetjes KimKim -
Een aantal per dag??
Dat is echt helemaal niksAnoniem -
Een aantal per dag???
Dat is echt helemaal niks!!Pat -
Hallo allemaal,
Herkennen jullie naast spiertrillingen/ fasculites ook klachten zoals pijn in pezen en spieraanhechtingen?Anoniem -
Zeker. Ik heb pijn pezen rechterbovenarm en pijn aanhechtingen rechterschouder. Daardoor kan ik mijn rechterarm niet normaal gebruiken en sommige bewegingen doen ontzettend veel pijn. Totaal onduidelijk nog waardoor dit komt. Morgen orthopeed en zal waarschijnlijk echo gemaakt worden. Fysio al geruime tijd mee bezig, maar zonder resultaat. Hopelijk heb je hier wat aan. Spiertrillingen heb ik overigens geen last van.
Burnie -
@Kim. Heel vervelend allemaal. Ik snap dat je je zorgen maakt. Toch fijn dat je wordt doorgestuurd.
Ook ik had last van krachtverlies in mijn handen. Dit fysieke probleem is tijdens een behandeling door een osteopaat opgelost. Dat was heel bijzonder.
@Anoniem. Af en toe is er sprake van spiertrillingen/fasculites.
Twee jaar geleden kreeg ik last van de spieraanhechting in mijn schouder en ontstond er een frozen shoulder; veel pijn en slapeloze nachten. Hiervoor heb ik in mijn schouder enkele injecties gehad. Dit hele proces heeft twee haar geduurd.Wieneke - Alle reacties weergeven...
-
Bedankt voor jullie reacties! Is er hierbij een diagnose geconstateerd? Bijv; auto-immuun? Of is hier niet naar gekeken?
Anoniem
Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.
Bedankt Burnout van 500% . . .
Ik heb nu de moed en kracht gevonden om mijn verhaal stilletjes neer te pennen en ga het één dezer plaatsen. al wat ik lees in dit forum klopt als een bus , de klachten psychisch/ lichamelijk de hele mallemolen ik had het allemaal ,het komt goed geloof me maar. . .kurt-
Graag Kurt, zal steun geven. Wat goed dat je dit positieve geluid laat horen.
Kijk naar je verhaal uit !!!Eric -
Hoe lang ben je onderweg geweest Kurt?
M -
sept.2019 is het begonnen, achter het stuur onwel geworden, wat gebeurt er. . .? ik had idd veel stress en emoties door de achteruitgang van mijn ouders op korte tijd, jaren dagelijks voor hen gezorgd het einde kwam dichterbij met vele tranen . . ik kon niet meer functioneren psychisch en lichamelijk, ik kon niet meer op mijn benen staan, wazig zien, angst van alles, duizelig niet meer slapen werken ging echt niet meer, hartkloppingen die niet overgingen meer dan 60 klachten niet wetend wat er gebeurd. uiteindelijk 14 maand thuis . .neurologische onderzoeken gehad 4 ziekenhuizen afgelopen, hart hersenen alle scans gehad. . .zeer prikkelbaar, sociaal afgezonderd ik kon geen info meer opnemen niet meer autorijden de angst keerde telkens terug ,actiefilms moest ik afzetten tekenfilms dat ging nog net . . .niemand gaf mij een antwoord. . .en daar zit het hem net. . .je gaat zelf zoeken ( dokter google ) wat ik nu kan vertellen het is het eerste wat je van je lijst moet schrappen richting herstel. ik had een zware burnout. . .mensen laat me a.u.b toch eens gerust!!! jan 2021 begon ik nog steeds met vele klachten 2 dagen per week terug te werken zeer moeizaam want je moet volgens de wet en het ziekenfonds terug de draad opnemen als er geen bewijs is dat je idd iets mankeert. Ik merkte dat door afleiding welke dan ook ik al eens een goed moment beleefde kortstondig maar het was er . . .er is hoop! jan 2022 nog steeds klachten maar iets minder terug voltijds gaan werken tot vandaag , ik kan aan alle lotgenoten nu vertellen het herstel komt er. . . hou je vast aan de positieve impulsen waar ze ook vandaan komen ze zijn er. . . ook al zie je het niet meteen gemakkelijker gezegd dan gedaan, wees geduldig , laat de angst maar komen. ik kan aan iedereen nu vertellen ik ben erdoor geraakt door afleiding ,sociaal isolement , wat vandaag niet kan is voor morgen, je hoeft niet perfect te zijn ,wees lief voor jezelf en '''aanvaard de burnout '''je gaat merken het piekeren en vele klachten verminderen, ook mijn lieve vriendin die enorm veel geduld heeft gehad, ben ik enorm dankbaar ,probeer de rust (het uiteindelijke begin van herstel) in je hoofd terug te laten keren de dag dat je jou burnout verslaat komt, geloof me maar. . .
kurt -
@kurt
Hoe heb je vertrouwen gehouden?
Wanneer merkte je echt de weg naar boven ? HerstelAnoniem -
Hi Kurt, hoe wist je dat je genezen was? Ging het van de één op de andere dag of elke dag een klein beetje beter (en sommige dagen weer minder)?
Suus -
Bedankt suus en anoniem, het was niet van de ene op de andere dag, de vele klachten houden je in een neerwaartse spiraal, het zijn je hersenen die je iets duidelijk willen maken, en onthouden de prikkels, de erkenning voor jezelf dat je idd een burnout hebt is een stap in de goede richting, ik kan je de hele lijst van klachten opnoemen, blij dat ik erdoor ben , en heb soms nog een slechte dag , en dan weet ik morgen word het weer beter en het is ook zo. jullie komen er uit maar heb geduld. grts kurt
kurt -
@kurt wat was die lijst van klachten?
Eddy -
Wauw, bedankt man !! Wat fijn te horen..
Dit geeft hoop en blij voor je dat het goed gaat met je !!
Dank...Eer -
Beste eddy, ik had toen in de wanhoop en zoektocht het gratis E-book van Ruud Meulenberg gedownload en gelezen, daarin staat een ellenlange lijst en daarbij nog veel bijkomende klachten, de ergste waren angst , geen kracht meer in mijn benen, zeer prikkelbaar , oorsuizingen niet meer op woorden kunnen komen 24/24 brok in de keel en hartkloppingen ik voelde het overal noem maar op . . .noem maar op, ik ben er al enige tijd doorgekomen en besef nu , dat als je bedenkt dat je lichaam vol spieren zitten ook ademhalingsspieren etc. en elke spier door angst word gespannen verschiet ik er nu niet meer van dat het de stress en angst de oorzaak was van niet meer te functioneren. ook je hersenen krijgen geen rust door het blijven denken, tobben omdat je niet helemaal zeker bent van wat je overkomt, Burnout is geen lachertje en onbegrijpbaar voor hen die het niet meegemaakt hebben. grtjs kurt
kurt -
Heb je nog anti dep gebruikt. Of alles maar doorleefd? Welke tips en adviezen heb je nog eventueel? Hoe vertrouwen gehouden?
Groet eddyEddy -
Ik heb toen op korte periode in 2020 max 2 maand alprazolan, oxazepam, trazodone, deanxit , lexotan, dormonoct, xanax geprobeerd, niks hielp echt niet ik ging nog verder achteruit. toen niets meer genomen tot nu, meeste mensen weten niet dat elk medicijn bijwerkingen geeft en je het soms laat doorhebt. wat me wel opviel is dat van melatonine ik dacht 3mg vrij verkrijgbaar bij drogist de angst heel veel daalde. tips van mezelf voor mezelf waren toen: weinig tv , geen dr. google (zeer moeilijk) , veel kamille thee, warme waterkruik in zetel en bij het proberen slapen ,smartphone zoveel mogelijk aan de kant, zeer korte gesprekken en weinig sociaal contact want het ging toch niet. . . eigenlijk mijn tijd genomen voor alles, zeer moeilijk als je vele klachten hebt. wees geduldig het moment zal komen dat de bergen van vandaag terug kiezels worden. . .ik heb die periode bijna iets meer dan 2 jaar ondergaan en ben nu terug een tevreden mens van 54 jaar. grtjs kurt
kurt -
Heftig verhaal..wel fijn voor je dat je er weer uit bent. Heb je nog aan sport gedaan tijdens je.crash. of alleen wandelen of fietsen.hoe hoop gehouden. Welk doel voor ogen gehouden?
2 jaar wauw. Ik ben net 5 maanden onderweg. Zit er nog diep in.
Vooral angsten, raar gevoel in hoofd. Brainfog , hoofdpijn, spierspanning, trillen af en toe. Het is een hel.
Wat deed jij met die angsten..ik doorleeft het maar gewoon.je kunt niet anders.
Groet
EddyEddy -
@kurt
Wat doe je qua werk? In het dagelijks leven?kon je 2 jaar er tussen uit?
Hoe rust bewaard dat het wel goed kwam?
Wat voor coaching, psycholoog, ervaringsdeskundige heb je erbij getrokken om je te helpen?
Groet
EddyEddy -
sporten en wandelen ging niet wegens geen kracht in de benen en totaal uitgeput, alleen beetje op de fiets duizelig voorwaarts, zoals jezelf zegt het is idd een hel, bij elke stap die ik maakte leek het of mijn hersenen dit niet kon vatten en volgen. U bent nu 5 maanden in burnout, heel moedig van jou dat je zegt . .ik doorleef het gewoon . .d.w.z dat je burnout erkent en dat is de eerste stap in de goede richting. .de tweede stap zal ook op een dag volgen. . n.l her en der een positieve prikkel , niet opgeven zou ik zeggen . zoals velen je bent niet alleen. grtjs kurt
kurt -
Hoi kurt
Welke klachten bleven het langste hangen?
Ik denk angst. Althans dat is het bij mij. Heel irritant.
Heb je je herstel helemaal alleen gedaan?
Wat hield je overeind in de hel? Vooral de wanhoop vind ik het ergst. Je moet er doorheen. De angst van het misschien nooit meer beter worden ook pfff
Groet
EddyEddy -
Reactie:
@kurt
Vraagje..kreeg jij op een gegeven moment ook die enorme uitputting en vermoeidheid..ik heb van die momenten dan kun je niks en voel je je gesloopt.
Is dit een goed teken qua de fase waarin je je dan bevind? Hoor het graag
Groet
EddyEddy -
Kurt. Had je ook last van die adrenaline rushes? Die zomaar ontstaan als je in rust bent? Hoe stopte dat? Ik vind dat zo ellendig?
Ineens een opgejaagd gevoel terwijl.je zit.
Groet
EddyEddy -
Hi Kurt, ik ben nu ook 1.5 jaar verder en het gaat veel beter. Ik vroeg mij net als Eddy ook af, wat voor klachten bleven het langst hangen? Ik struggle eigenlijk het meest met klachten in het hoofd, dus overprikkelingsklachten + vermoeidheid. Als dat er niet is, dan voel ik mij eigenlijk wel helemaal top/normaal.
Anoniem -
Bedankt voor dit succes verhaal!!! Petje af voor jou Kurt!!!!!
Anoniem - Alle reacties weergeven...
-
Kurt hoe kwam je uit fight flight
Anoniem
Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.
Hoe kom ik uit de irritante fight or flight-stand?!
Ik zit nu 6 maanden in een burnout, om mijn zenuwstelsel zoveel mogelijk tot rust te laten komen doe ik de volgende dingen: wandelen, mediteren, ontspannende puzzels maken, muziek luisteren, cursus omgaan met angst en stress, niet naar drukke plekken etc., maar wat ik ook doe: elke ochtend word ik weer veels te vroeg wakker en kom ik maar niet uit die fight or flight-stand. Hoe hebben jullie dit kunnen doorbreken? In de ochtend heb ik er het meeste last van, na het avondeten lijkt het soms even weg.
Suus-
Hi Suus, loop zo tegen hetzelfde aan als jij! Het lijkt wel of ik de dag begin met een krat red Bull. Ik wilde het zo gaan voorleggen aan de psycholoog.
Ik onderneem dezelfde dingen als jij en merk sinds kort volgens mij een verschil en dat is als ik krachttraining doe!
Ik ging ook met name veel wandelen en Yoga. Maar op de dagen dat ik even in wat gewichten hang , voel ik me daarna wat beter. Er is ook best veel over het effect te lezen. Wat het op langere termijn doet weet ik niet maar wellicht het proberen waardNatasja -
Hoi Suus,
Ik heb dit ook al die tijd ervaren. ‘s Ochtends meest last van en dan ‘s avonds zakt het. Ben nu zo’n 20 maanden aan het herstellen en dat patroon is er nog steeds. Al is het wel veeel minder heftig. Ik herken heel erg wat je zegt: je doet al vanalles om tot rust te komen. Een toevoeging die ik nog heb is om te proberen zo min mogelijk te “strijden” tegen je klachten. Merk zelf dat ik me het best voel op de momenten dat ik het echt los kan laten en mijn aandacht volledig op iets anders heb.
Nog een andere tip, maar dat is misschien niet voor iedereen passend: ik laat me regelmatig masseren en ik heb laatst voor het eerst een sessie transformational cupping gehad, omdat bij mij de spieren heel erg stram zijn geworden door de stress. De cupping vond ik heel fijn, de spieren doen minder zeer en ik voel weer wat meer ruimte in m’n lijf. Ik geloof er zelf wel in dat dat gaat helpen het zenuwstelsel te kalmeren.
En ademwerk is heel belangrijk, al heb ik daar zelf nog de grootste moeite mee dus ik kan niet echt aangeven in hoeverre dat mij helpt.
Veel sterkte!Y. -
Hey,
Hier idem. Al 6 maanden thuis. Elke ochtend maagklachten en soms ook erge vermoeidheid die verbeteren doorheen de dag en na avondeten soms gevoel dat het weg is.
Telkens opnieuw die hoop dan dat het de volgende dag beter zal zijn maar nog geen enkele dag opgestaan zonder die maaglast.
Heb het gevoel dat het wat stagneert nu ( heb het nog al gelezen hier dat mensen op 6 maanden dat gevoel hebben, of het gevoel hebben van een terugval).
Ik ben het soms zo moe, soms zo frustrerend allemaal....
Sorry, er zijn dagen dat ik het beter aanvaard en vertrouwen heb dat het goed komt...vandaag is echter niet zo een dag.
Veel sterkte aan iedereen!K. -
Hoi
Ik zit 16 mnd in burnout. Aanloop van 7 jaar met chronische spierspanningspijn en slecht slapen. Uiteindelijk totaal uitgeput. Heel lang mijn klachten niet begrepen: dat ik mezelf bleef overbelasten.
Het ging bij mij iets beter afgelopen jaar, spierspanning iets lager, iets beter slapen maar nog steeds in "stress stand".
Nu ook weer terugval, terwijl mijn psych er nog voor waarschuwde. Oude gedragspatronen helaas, teveel gedaan. Baal ontzettend maar trek hier lering uit. Mijn tip: ontspanning is niet heel veel dingen gaan DOEN maar vooral LATEN! Ik wandel elke dag. 1x per week pilates. Dat is alles. En verder: leven bij de dag, in het hier en nu, en alles zoveel mogelijk nemen zoals het komt.
Vandaag voel ik me ontzettend kut...maar de zon schijnt en morgen zal t weer beter gaan.
Sterkte voor iedereen
C.Anoniem -
Bedankt voor jullie reacties en de tips, we hebben er allemaal last van zo te lezen.
De dag beginnen met een krat Red Bull is heel herkenbaar haha… nou ik hoop dat we er allemaal snel uit zijn. Ik vind deze fase echt verschrikkelijk… in de avond beter voelen en hopen dat je zo ook weer opstaat, maar elke keer die teleurstelling dat je weer opnieuw het gevecht aan moet die dag, hels gewoon. Houd jullie taai mensen.Suus -
Ik sliep eerst (begin burnout) tot 03:00-04:00 uur elke nacht, nu word ik steeds rond 05:00 uur wakker en val ik soms nog even na 06:00 uur in slaap en soms sta ik maar op om 06:00 uur. Ik slik geen medicijnen, ook geen antidepressiva of slaappillen. Ik zit er nu ook 5 maanden in (in burnout). Kan een beetje werken, maar nog snel huilen. Na hoeveel tijd is dit slapen bij jullie hersteld?
Suus -
Hi Suus,
Ook zo herkenbaar die fight/flight zone. Je voelt dingen en je lichaam doet dingen die je niet voor ogen hield. Echt bizar wat stress met je kan doen. Zelf veel last van hartkloppingen, te snelle en hoge ademhaling, pijn op borst, hoge rug spierpijn en keelklachten, zoals een dichtgeknepen keel gevoel. Ik ben nu zelf 6 maanden overspannen en werk momenteel 24 uur ipv 40 uur. Ondertussen ook heel veel geprobeerd; medische onderzoeken, kinelogie therapie, osteopaat, orthomoleculaire therapeut, yoga, meditatie, wandelen, alleen maar leuke dingen doen, thuis zijn, tv kijken, alles om me maar weer beter te voelen. Echter, blijf ik nu ook een beetje hangen. Als je terugkijkt naar de begin periode merk je dan wel verschil? Ik probeer zelf soms even terug te kijken en mezelf positiviteit toe te spreken. In de beginfase sliep ik slecht, werd veel wakker met hartkloppingen en angst, had een slechte stoelgang, spugen, amper kunnen eten en emotieloos. Die klachten zijn gelukkig over, maar de hartkloppingen en de keelklachten en het 'aan' staan is nog een ding.
Er is me nu een paar keer cognitieve gedragstherapie aanbevolen. Heb jij hier ervaring mee? Je leert je patronen kennen en er anders mee omgaan. Het vertrouwen terug krijgen in je lichaam. Wellicht kan je er wat mee. Overigens lees ik overal terug dat het heel veel tijd kost. Hoe moeilijk het ook is we mogen en moeten de moed erin houden.
Groetjes!Amber -
Dag Amber, bij mij gaat het ook beter dan in het begin (ik moest toen heel veel overgeven en kon bijna niks eten), maar er lijken elke week klachten weg te gaan en weer nieuwe terug te komen. Ik heb ook last van die hoge
rugpijn, precies tussen mijn schouderbladen (en al maanden eczeem wat niet weg wil gaan terwijl ik hier voor mijn burnout echt nooit last van heb gehad).
Ik heb vandaag maar een potje Ashwaganda gekocht bij de Vitaminstore, een natuurlijke ontspanner, ik hoop dat dat helpt.
Wat knap dat jij al 24 uur kan werken, ik kan slechts 3 ochtenden werken. Maar goed, beter dan niks.
Ik heb hulp van een psycholoog en cognitieve gedragstherapie kan helpen. Het komt er eigenlijk op neer dat je negatieve/angstige gedachten omzet in positieve gedachten zodat je van die gedachten minder stress ervaart.
Het is een mooie theorie, maar ik vind hem heel lastig uit te voeren in de praktijk omdat ik de hele dag in de 6e versnelling zit te piekeren en bidden of mijn leven alsjeblieft weer normaal mag zijn. Het kost me dan extreem veel moeite te geloven in die optimistische gedachten dat het allemaal weer goed komt.
In de namiddag/avond komt er wat meer rust in mijn lijf en dan gaan de angstige gedachtes wat meer naar de achtergrond. De volgende ochtend begint het hele circus dan weer opnieuw…Suus -
Suus wanneer ik jouw verhaal lees, zou ik het zelf geschreven kunnen hebben. Echt alles klachten, werkuren, verloop van de dag en ook de duur van de burnout.
Ik heb emdr en dat gaat ook nog over in cognitieve therapie.
Waar ik ook wel echt wat aan heb is een hollestische massage therapie. Effectieve oefeningen voor thuis, maar vooral daar die 1.5 uur dat ze mijn lichaam even in een uit stand krijgt is heerlijk. Wel knetter duur helaas.
Het slapen is na de emdr wat beter geworden. Ik heb wel veel slaap nodig. Dus 22u val ik echt in slaap en de wekker is om 7u echt te vroeg merk ik. Tegelijkertijd werkt uitslapen ook niet heel prettig.
Ik las over de ashwaganda. Let daar bij wel op dat je er geen hartkloppingen van krijgt. Weet zeker dat je geen schildklier probleem hebt, anders kan dat heel averechts Werken.
Zelf heb ik enigzins baat bij goede valeriaan bv van a vogel. Ook cbd olie staan, maar nog niet uitgeprobeerdNatasja -
Hi Natasja, fijn dat je je verhaal herkent, is toch even een soort van bevestiging he?
Ik heb nu een paar dagen de Ashwaganda gebruikt, maar merk nog geen verschil qua slaap/ontspanning. Gisteren had ik wel ineens heel veel hartkloppingen, bedankt voor de link met Ashawaganda. Misschien is die Valeriaan beter voor me.
Wat lekker dat jij al zulke lange nachten kunt maken, mij lukt dat nog niet. Ik heb ook nog geen EMDR gehad, eigenlijk omdat ik geen traumatische ervaring heb gehad.
Ik was iemand die heel slecht nee kon zeggen en altijd aan het pleasen was. Dit heb ik nu beter onder controle en als gevolg daarvan vallen er nu mensen weg uit mijn leven, maar dat is ok.
Door mijn oude gedrag was ik op werk altijd aan het knallen en daar werd het steeds drukker door vertrek van collega’s die niet werden vervangen en zo is mijn burnout ontstaan.
Ik ga nu regelmatig naar de fysio voor nek-/schoudermassage en daar kom ik ook steeds helemaal zen vandaan, maar een paar uurtjes later is alles weer zoals het was.
Ik probeer echt mijn valkuilen (nee zeggen/pleasen/perfectionistisch) aan te pakken, in de hoop dat ik daarmee beter herstel. Alles wat we doen ter ontspanning is natuurlijk heerlijk en goed, maar eigenlijk gevolg bestrijding en ik denk dat we naar de oorzaak moeten. Alleen hoe kom je daar precies? Ik volg nu een cursus tegen angst en stress (Nick de Waard), die geeft echt inzichten, gewoon online en op je eigen tempo, maar soms weer ik het ook even niet meer. Het is zo lastig.
Ik wens je veel beterschap ❤️🩹, dat we er maar sterker uit mogen komen.Suus -
Let op hoor met de kruid Ashawaganda. Wil jullie absoluut niet bang maken, maar is van de week op het nieuws geweest dat dit kruid nadelige effecten kan hebben op je gezondheid. Je mag het natuurlijk zelf weten, maar ik zou eerder vitamine D en magnesium nemen. Wel van een goed merk kopen hoor, zoals Vitakruid.
'Little scientific research has been done on the harmful effects of Ashwagandha, which is said to reduce stress, but doctors both from the Netherlands and other countries have reported several cases of poisoning and harmful effects on the liver, The RIVM said.'
@Suus dank voor je reactie. Ik vind het zo'n struggle. Heb vooral echt last van angsten en dan vooral lichamelijke klachten geven mij veel angst en dus stress. Ik probeer de 24 uur te werken, omdat het mij ook afleiding geeft, maar heb echt wel dagen dat het minder gaat. Het heeft vooral heel veel tijd nodig denk ik. Je lichaam laten herstellen en er echt in geloven dat je lichaam je altijd zal steunen.Amber -
Let op hoor met de kruid Ashawaganda. Wil jullie absoluut niet bang maken, maar is van de week op het nieuws geweest dat dit kruid nadelige effecten kan hebben op je gezondheid. Je mag het natuurlijk zelf weten, maar ik zou eerder vitamine D en magnesium nemen. Wel van een goed merk kopen hoor, zoals Vitakruid.
'Little scientific research has been done on the harmful effects of Ashwagandha, which is said to reduce stress, but doctors both from the Netherlands and other countries have reported several cases of poisoning and harmful effects on the liver, The RIVM said.'
@Suus dank voor je reactie. Ik vind het zo'n struggle. Heb vooral echt last van angsten en dan vooral lichamelijke klachten geven mij veel angst en dus stress. Ik probeer de 24 uur te werken, omdat het mij ook afleiding geeft, maar heb echt wel dagen dat het minder gaat. Het heeft vooral heel veel tijd nodig denk ik. Je lichaam laten herstellen en er echt in geloven dat je lichaam je altijd zal steunen.Amber -
Let op hoor met de kruid Ashawaganda. Wil jullie absoluut niet bang maken, maar is van de week op het nieuws geweest dat dit kruid nadelige effecten kan hebben op je gezondheid. Je mag het natuurlijk zelf weten, maar ik zou eerder vitamine D en magnesium nemen. Wel van een goed merk kopen hoor, zoals Vitakruid.
'Little scientific research has been done on the harmful effects of Ashwagandha, which is said to reduce stress, but doctors both from the Netherlands and other countries have reported several cases of poisoning and harmful effects on the liver, The RIVM said.'
@Suus dank voor je reactie. Ik vind het zo'n struggle. Heb vooral echt last van angsten en dan vooral lichamelijke klachten geven mij veel angst en dus stress. Ik probeer de 24 uur te werken, omdat het mij ook afleiding geeft, maar heb echt wel dagen dat het minder gaat. Het heeft vooral heel veel tijd nodig denk ik. Je lichaam laten herstellen en er echt in geloven dat je lichaam je altijd zal steunen.Amber -
Misschien toevallig van die hartkloppingen, maar het zou zo maar kunnen. Omdat ik een schildklierprobleem heb, mee laten kijken met supplementen en daar kwam het ter sprake. Magnesium is ook altijd goed voor het slapen. Alle andere vitamine zou ik niet zomaar gaan slikken.
Ik had zelf geen idee van mijn trauma terwijl ik wel een heftig ongeluk heb gezien. Dus dat kent wel zeker een oorzaak. Ik merk alleen dat dat stuk echt verwerkt is en m'n lichaam toch in die paniek/ hyper stand blijft schieten. M'n therapeut zei van de week dat daar wel ook emdr op kan uitvoeren. Op die stressreacties. Dus miss dat het nog een idee is?
Hoe bevalt die cursus je van nick de waard? Heb daar naar gekeken en hij leek me erg goed, alleen het was zo duurNatasja -
Hi Natasja, ik heb de cursus in een aanbieding gekocht (na een gratis masterclass), ik vind het echt een fijne cursus, hij geeft je inzichten en handvatten. Ik hoor over Camp Burnout ook goede verhalen (ook online)., dit is echt een cursus specifiek gericht op burnout. De cursus van Nick is o.a. gericht op burnout, maar is ook geschikt voor mensen met andere angststoornissen. Nick legt het heel goed uit met praktische video’s en oefeningen, ik heb al heel veel meegeschreven en blader regelmatig weer even terug als ik angst voel boven komen.
Misschien kun je de kosten vergoed krijgen via je werkgever? Ik zie het als een investering in m’n gezondheid.
Bedankt voor de Aswa info, ik las het toevallig ook op NOS de volgende dag… heb ik weer 😭
Ik zie mijn psycholoog straks weer, ik zal het hem eens voorleggen, het zijn steeds korte afspraken die we hebben, ik heb er helaas niet zoveel aan.Suus -
Ik heb vooral in t begin veel gehad aan de blogs van Isamu psychologen.
Ik deed om te herstellen véél te veel. Net zoals ik in mij werk teveel deed en ook teveel sporten.
De kunst is om niets te doen, hulp vragen, praten met je omgeving.
Blogs zijn erg fijn, vooral over de state of mind die zo nodig is.
Ben ook nog aan het worstelen maar merk dat nu ik enkele keren per dag echt niets doe, op de bank liggen met ogen gesloten, mijn gedachten en emoties laat komen een gaan, het ietsje rustiger wordt in mijn hoofd en lijf.
Sterkte allemaal, we komen hier uit!!!Eric -
Wat Eric zegt ben ik het super mee eens. Dat is bij mij ook echt een soort van ingepland, de momentjes van gewoon met jezelf zitten of liggen zonder enige prikkels. In hele drukke situaties draag ik ook weleens oordopjes. Dat voorkomt die hevige overprikkeling
Suus, wanneer je niet tevreden bent met je psycholoog zou ik echt verder kijken. Ik heb er een via het ziekenhuis en ze besteedt wekelijks 1.5u aan een goede sessie met ook emdr.
Ik heb het destijds gevraagd aan m'n werkgever, maar zij vergoeden helaas geen online behandelingen. Wel luister ik vaak z'n meditaties .
Wens jullie allemaal een mooie en kalme toekomst 😄Natasja -
Isamu psychologen :
Mind the mindset: hoe te herstellen van een burn-out (blog 3)
Check it out!
Ik heb een fijne dag, zit al ruim 18 maanden in BO. Dussss... het komt goed!!eric -
Bedankt Eric, ik heb de blog gevonden, ik zal deze gaan lezen. Goede tip om zo weinig te doen, ik ben vanuit controle denk ik teveel gaan doen waardoor je uiteindelijk weer de hele dag ‘aan’ staat.
En Natsasja: ik heb gisteren de EDMR besproken met mijn psycholoog, ik heb waarschijnlijk toch een trauma door een narcistische ex (toxische relatie)) en heb hierdoor PTTS opgelopen. Ik krijg eerst een interview en daarna de EMDR, doodeng vind ik het, maar alles voor herstel.
Bedankt voor al jullie lieve reacties, we helpen elkaar er doorheen 🩷Suus -
@suus ik wilde hier zojuist een topic over openen, ik ben er achter gekomen dat mijn toxische relatie ook met een verborgen narcist was, ik had hierdoor al veel klachten en zag veel patronen, kwam er echter pas achter dat deze allemaal 1:1 gelijk zijn aan verborgen narcisme. Ik herken klachten van PTSS en denk dat ik hier ook last van ga krijgen zodra we niet meer samen wonen (relatie verbroken maar wonen nog tijdelijk samen).
Ik zou graag nader met je in contact willen komen, sta je hier voor open?Wouter -
Dag Wouter, ik merk dat ik erg emotioneel word van alles wat hiermee te maken heeft. Ik neem liever even rust en laat het verdere werk over aan de psycholoog. Ik ben bang dat het anders teveel wordt en mijn energie is al zo laag. Ik ben zelf wijzer geworden door heel veel youtube video’s te kijken en podcasts te luisteren over dit onderwerp, misschien kun je daar wat mee?
Suus -
@Suus, ik begrijp het, goed dat je je grenzen aangeeft hierin! Ik begrijp dat het energie slurpt, niet te zuinig, en dat kunnen we nu juist niet gebruiken in een burnout. Dit is ook de hele reden dat ik super lang in mijn terugval blijf hangen. Ik heb het idee dat dit het laatste (grote) hoofdstuk van mijn burnout is, schoon schip maken en werken aan de geleden schade (gigantisch veel stress, overal eczeem, torenhoge spanningen en ptss klachten) als ze ook maar in de buurt is of als ik er aan denk..
Voordat dit een groot ding was (laatste maanden pas echt erger, sinds de relatie verbroken is) heb ik echt goede maanden gehad en was ik zelfs op een punt dat ik naar feestjes en dergelijke kon, hier probeer ik dan maar aan vast te houden en opzoek naar de authentieke ik met grip op mijn eigen leven!
De weg naar herstel wordt ingezet en ik hoop ook voor jou!Wouter -
@suus
Goed dat je het besproken hebt en zo'n situatie kan zeker een trauma opleveren. Je lichaam zal ongetwijfeld in een heel hoge angst aan hebben gestaan.
Ben niet bang voor de emdr, echt baadt het niet dat schaadt het ook niet.
Ik gebruik ondertussen ook weleens emdr meditaties op YouTube.
Mocht je beginnen houd dan wel wat dagen een rustige agenda aan want er kan wel veel vermoeidheid en emoties ontstaan..maar met die vluchtstand in je lichaam is dat op een vreemde manier zelfs prettig!
Eric, hele mooie blogs inderdaad. Erg herkenbaar. Leuk om te lezen dat ik toch in een volgende fase verkeerNatasja -
@wouter
Waaraan herken je het verborgen narcisme/ toxische relatie?Anoniem -
Hoi Suus (en de rest),
In het boek "Ik dacht dat ik wist wat een burn-out was... tot ik er een kreeg" van Marijn Sillis zegt hij het heel mooi: "Alles wat je doet om jezelf te trainen, te controleren, beter te maken, helpt geen zier'. Die onrust gaat niet weg als je probeert er grip op te krijgen en het te controleren. Het gaat uiteindelijk pas echt weg als je je erbij neerlegt dat het er is, en als je het toelaat. De situatie accepteert zoals hij zich nu aan je voordoet zonder het te willen veranderen. Dat is verdomde moeilijk, maar wel de enige weg naar herstel.Ax -
hoi
over de ashwaganda, dat kan ik ook niet slikken. Sleep, van royal green wel. Daar zit dat niet in, zit wel valeriaan en kruiden in. Werkt bij mij goed voor het slapen.
de quote van marijn sillis is wel echt waar, zo blijkt. Vraag me af of ik het al geheel omarmd heb. Ik denk in fases wel. sommige fases niet. inderdaad verdomde moeilijk.monique -
Ik heb veel tips geschreven in de verhalen, maar kortgezegd heel veel rust en ontspanning plannen, en daarnaast soms spieren aanspannen en ontspannen helpt ook om wat cortisol te laten verminderen
Anoniem -
@monique het is ook een voortdurend proces. Er is niet een moment dat je het ineens accepteert en aanvaardt; ook dat gaat met vallen en opstaan. Soms betrap ik mezelf er ineens weer op dat ik heel hard aan het werk ben om me te ontspannen. Gelukkig ben ik me er steeds sneller bewust van, maar het blijft moeilijk, zelfs na anderhalf jaar
Ax -
ja Ax, dit besef komt steeds meer dat het een vallen en opstaan proces is. Fijn dat je je steeds bewust bent van de valkuilen. ik weet niet hoe lang ik er zeker in de BO zit. Dat ik het hardop zei vanaf 1 november. Maar ik denk nu al zeker een 8 maanden eerder. Maar toen nog enorm doorgegaan.
monique -
Ik begrijp niet goed als mensen zeggen dat ze maar door gingen, mijn lichaam stopte van de een op de andere dag en ik kon niks meer.
Is dat bij jullie niet het geval ?Anoniem -
Zo was het bij mij ook, Anoniem. Op een avond flipte mijn lijf compleet alle kanten op, mega paniek aanval, hartkloppingen en trillen, benauwd duizelig, koud en zweten.. en vanaf dat moment kon ik werkelijk niks meer. Mijn lichaam was compleet gesloopt.
Maar als ik nu terug kijk waren er voor die tijd toch signalen dat het de verkeerde kant op ging. Ik kreeg moeite met drukte in winkels, werd gespannen in het OV, had op werk moeite met concentreren, m’n conditie ging achteruit. Leefde op paracetamol vanwege de hoofdpijn. Maar ik negeerde het. Dacht dat het met goed slapen en een dagje rust wel weg zou gaan. Niet dus 🫣Hilde -
mijn lijf stopte op 1 november. maar eerlijkheid gezegd, had ik al vele klachten ervoor. Maar nog niet zo zwaar dus wegstoppen, ergens anders aan toeschrijven. riep wel ik heb het te druk. Maar ach... een weekendje goed slapen, weekje vrij helpt wel. Ja een klein beetje. totdat mijn lichaam zei nu niet verder. Ik kon niet meer praten door een keelontsteking, was 56 uur aan het werk geweest ermee (hadden een groot evenement) en toen huilen, kon niet meer. sindsdien wel gestopt, omdat mijn lijf niet meer wilde.
monique -
Wat herkenbaar allemaal! Die onrust en stress in de ochtenden vind ik erg moeilijk. Later in de middag wordt het beter. En schijnt erbij te horen, volgens huisarts is je cortisol in de ochtenden het hoogste en neemt het in de middag wat af. Het accepteren van deze situatie vind ik heel erg moeilijk en zit mezelf daarmee in de weg. In een jaar tijd 2 reorganisaties gehad, ontslag en toen (achteraf gezien) met te veel stress en klachten gelijk aan een nieuwe baan begonnen die niet bij me paste. Daar na een maand gestopt en dacht even een paar weken bijkomen en weer door… maar zo werkt het niet. Ook veel gevoelens dat ik dit zwak vind van mezelf. Sterkte iedereen.
Es -
Jij ook sterkte Es. Wat een tijd heb je achter de rug en ja achteraf hebben we heel goed door dat er al signalen waren. Helaas worden die maar al te vaak genegeerd. Dat is ons ook een beetje geleerd en de druk van buitenaf komt daar nog eens overheen. Zo ook dat we al snel zeggen dat het zwak is (en meestal zeggen we dat tegen onszelf) En dat zijn we nou juist niet! Hier op dit forum kom je juist hele sterke mensen tegen die elke dag opnieuw zichzelf oppeppen om er een mooie en goede dag van te maken. Ondanks alle klachten. En helaas werkt dat in de ochtend wat minder goed door die hoge cortisol.
Sterkte Es en lucht hier maar regelmatig je hart, dat lucht iig een beetje op.Burnie -
Je bent niet zwak Es! Je bent juist een doorzetter lees ik, net als alle andere BO’ers!
En mooi geschreven Burnie! Sluit ik me helemaal bij aan
De cortisol zorgt ervoor dat we in de ochtend wakker worden, alleen bij een BO/overspannen hebben we een extra dosis cortisol
Dat is eigenlijk een soort overlevingsmechanisme, vroeger waren we jagers en als de mens dan dermate uitgeput was, door wat voor omstandigheden dan ook, en niet in staat was om nog voedsel te zoeken zorgde de cortisol ervoor dat de mens toch nog een laatste rest extra energie en kracht overhad om daarmee toch nog voedsel voor zichzelf te kunnen bemachtigen. Mooi hè hoe ons lichaam onszelf kan redden? Maarja nu hebben we daar vrij weinig aan, want met 10 minuten staat Flink al voor je deur :-)
Wat helpt is je spieren wat aanspannen en ontspannen soms, en veel rusten/slapen en ontspannen sowieso in de beginfase van je BO
Succes!Anoniem - Alle reacties weergeven...
-
Ik kan hiervoor psychosomatische fysiotherapie aanraden. Die helpt me goed bij deze klachten.
M.
Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.
Burnout met extreme angsten
Hier mijn verhaal. Sinds 4 maanden ben ik geconstateerd met een angstoornis. De periodes van lichamelijke pijntjes, het down voelen, angstig enz. wisselen zich heel erg af. Ik ben bijvoorbeeld bij elk pijntje bang dat ik iets ernstigs heb. Heb gevoel dat mijn geest mij helemaal in de steek laat. Heb zelfs momenten dat ik het gevoel heb dat ik gek wordt. Dat ik mezelf kwijtraak of mezelf iets aandoe. (al weet ik dat dit niet zo is). Ook heb ik ontzettend last van denk ik derealisatie. Het gevoel dat je niet besta en alles wat je meemaakt een droom is. Dit is heel angstig. Momenteel ging het iets beter en kon ik langzamerhand wat meer, maar dat is me nu weer even teveel. Ik zit in een rotperiode. Ik zie het allemaal niet meer zitten elke dag die strijd hoe zal ik me nu weer voelen. enz. Die angst is ook zo vreselijk. Ben bang dat ik er nooit meer vanaf komt enz. enz. Het gevoel dat ik gek aan het worden ben of iets ernstigs heb is heftig. Ik kan ook heel weinig of ik ben al moe. Soms moet ik de moed verzamelen on naar de toilet te lopen en dan loop ik nog met trillende slappe benen. Heb zo het idee dat ik helemaal gek wordt.
Wie herkent dit?Anoniempje-
Ik herken het helaas allemaal
Tips heb ik niet
Het is denk echt uitzitten
Moedeloos wordt je ervan
Ik kom ook niet buitenAnoniem -
Ik zou elke dag een dagstructuur in plannen hoelaat je opstaat ontbijten. Heel belangrijk toch proberen te gaan wandelen op een rustige plek en als.et niet alleen lukt. Vraag iemand mee.. je leert zo je lichaam weer te ontspannen en energie te krijgen . Het liefst elke dag .. en optijd naar bed en niet te veel tv laptop of op de telefoon zitten.. mediteren enzzz... je merkt dan dat je langzaam aan meer ontspanning en energie krijgt.. en trauma's en je zenuwstelsel weet opnieuw gaan reguleren..
Anoniem -
Hier ook zo… maar niet perce door werk ,!
Veel meegemaakt, zeker 1,5 jaar alleen maar stress…door overleiden man, huis zoeken…etc
Nu echt alleen huilen, ineens angstig,draaierig ,duizelig, bang en nu alleenstaande. Zo eng ….
Overspannen of B.o.?! Bibberende benen in spieren etc.
H.a. Gaf me paroxetine 10 mg, dit nu 10 dagen mee bezig.
Soms halve oxazepan om de scherpe kantjes weg te halen,
Maar hoor hier niet vaak antidepressiva paroxetine 🤔
Of lees ik het niet goed ,? Lees het graag !An. -
@An Bij mij is het ook niet door werk gekomen. Heb wel veel meegemaakt in me leven wat betreft vervelende situaties in de familie.
Jo0u klachten angstig, draaierig enz. herken ik heel erg.
Ook de dagen niet zien zitten, rare wereld, amper kunnen lopen, heel down zijn, niet verder kunnen kijken dat dit moment is heel herkenbaar.Anoniempje -
Hoi Anoniempje
Ja..het is een ramp. Ben ook bij de psycholoog geweest,maar helpt niet echt,omdat ik nog steeds in de zelfde klotesituatie zit.daardoor angst ontwikkkelt.nooit gehad,maar nu….🙈 Pas als ik zelf een huisje heb,zal het hopelijk beter zijn.zeggen ze. maar tot dan🤷♀️ ?er is geen rust ! Zo eng….
Als ik eraan denk gelijk duizelig,droge mond,piekeren ,moe huilen,….
En wat ik schrijf, paroxetine minimale dosis,10 mg. Maar weet niet of he helpt ,is pas 10 dagen!,
Gebruik jij er ook iets van. Of oxazepan.?
Ik neem, als het zo erg is 0,5 mg, dan is het wat beter voor even ,!An -
@An. Nee ik heb geen medicatie en ik hoop ook dat ik er zonder uit gaat komen.
Heb jij ook zo last van een gekke, rare en enge wereld. Als ik bijvoorbeeld ga lopen heb ik het idee dat ik door me benen zakt en de wereld gewoon een soort plaatje of droom is zo raar.
Herken jij dit?Anoniempje -
Ja heb ik ook hoor
Het duurde ook heel lang voor ik door had dat ik een bunr out zat iedere keer bij de dokter met de meest vage klachten
Wordt soms zo eng van me zelf helemaal in paniek
In de avond knap ik vaal iets opAnoniem -
Hoi Anoniempje
de paniek en angst is verschrikkelijk. Ik dacht dat het wel zou loslopen…,maar niks is minder waar! Angst…gun het niemand heb nu het gevoel dat ik in een put zit,waar ik maar moeilijk uit kom. Dan maar met hulp van de paroxetine ,al is het maar 10 mg.🤷♀️
Ik Hoop dat je er zonder medicatie goed uit komt,
Ik Had dit ook niet verwacht !
Als ik loop met mijn hond voel ik wel slappe benen,en spierpijnen soms. Duizelig en duizend dingen die door mijn hoofd spoken.
Mijn H.a. Heb het eigenlijk niet over een B.o., maar hij weet natuurlijk wel dat ik heel veel meegemaakt heb,o.a. Mijn man verloren ,zelf ziek ben geweest. etc. Echt overspannenheid…. Dus ja…is dat B.o of ? Weet wel dat het verschrikkelijk is . We zijn niet alleen ,en ik vind het fijn als je er hier over kan praten/ schrijven !
@anoniem
Citalopram heb ook ff tijd nodig om in te werken toch?
Ik hoop dat voor je dat het wat doet!
En zeker…de angst is het ergste…ook nooit gehad.
Ben gewoon mezelf kwijt,en kan niks meer hebben. Beetje stress is al teveel,beren op de weg etc. Hoofdpijn ,duizelig Huilen om alles.waar ik vroeger om lachte 🙈en nu….😳 zo eng!!!An -
Nou ik herken ook niks meer van me zelf
Al zie ik soms een klein licht puntje
En soms neem ik gewoon een oxzazepam
Mezelf het even wat aangenamer maken
Ik vind het ook fijn om hier te lezen
Gewoon de herkenning dat je niet gek aan het worden ben
Jou verhaal klinkt ook ernstig an wat vreselijk dat je zoveel mee heb moeten maken
Hier ook een overlijden en zelf een zeer ernstig ongeluk gehad waar ik maar niet van opknapte ik rolde zo me burn out inAnoniem -
Hoi Anoniem
Ben je wel weer iets beter nu na het ongeluk?
Burn out is een verschrikking,en ik denk dat het heel lang kan duren,zeker als je allerlei andere problemen ook nog heb.😢
Vandaag echt weer een rotdag…huilen, onrustig,trillen van binnen, en het gevoel in de benen,kuiten,trillen en knikkende knieën . Zo eng..,en daarbij angst ! Herken jij dat ook ?
Dus heb vandaag ook al 2x halve oxazepan genomen!
Nu ook weer huilbui !
Moet me ook bezig houden, afleiding,maar komt niks uit me handen.
Wil zo graag gewoon zijn 🙈🤷♀️,maar niet dit !An, -
Dat trillen ja herken ik zeker echt verschrikkelijk ik heb er afgelopen nacht de hele nacht wakker van gelegen
Ik nam ook steeds een halve oxzazepam
Nu neem ik tegenwoordig een hele dan stopt het trillen teminste
Het is zo lastig allemaal huilen paniek trillen slecht slapen terwijl je gewoon uitgeput ben
Knap jij in de avond ook wat op ?Anoniem -
@Anoniem
Dat trillen/overspannen spieren in de benen heb ik op de dag, loop dan ook ff met mijn hondje, maar eng is het zeker!
En wat je zegt..in de avond iets beter voelen, tot het de volgende dag weer begint....zo erg alles.
Zou het met de cortisol te maken hebben soms ? Dat is toch altijd zo hoog dan in de ochtend ? Duizelig zijn,
Onrust,etc.
En de oxazepam helpt mij ook ,dus ja ,
Dan gewoon ff doen.het is ff niet anders !!An. -
Hey an
Is inderdaad cortisol wat heel hoog is ik begreep dat het wel maanden kan duren
Zit nu ook weer te trillen als een rietje wel aardig geslapen gelukkig
Volgens mijn behandelaar een klassieker van de burn out
Heb je beetje geslapen?Anoniem -
Ook precies hetzelfde verhaal. Het is een lange weg, maar ik heb zojuist wat weken achter de rug waarin het dagen weg bleef ( en ook terugkomt)
Besteed aandacht aan de oorzaak met een fijne therapie voor jezelf emdr, regressietherapie. Probeer , met hulp, de angst als een communicatie van je lichaam te zien met zo min mogelijk verzet. Ga voorzichtig aan sporten, het helpt echt !
Ook een massagetherapie kan erg helpen om weer in contact te komen met je lichaam. Ik heb bovenstaande stappen ondernomen en moet dat voorlopig ook wel blijven doen. Het heeft gezorgd voor de lichtpuntjesNatasja -
Hoi anoniem
Hoge Cortisol kun je zeker niks aan doen . Dan alleen afwachten ? Hoe kom ik eraan ? Word er gek van, angstig 😩
Heb wel geslapen,maar onrustig. Maar omdat ik nu veel stress heb van een huis vinden binnen 2,5 maanden ,en er haast geen huizen zijn, of te duur (huren)is het
K.t . Trillen en duizelig,angstig, daardoor .nog geen kant op kunnen…hoe dan. ? Doem gedachten ,zie het dan niet meer zitten! Wat heb ik toch ? sta stijf van de stress ! Dan soms wat oxazepan,dat helpt ff,! Ik moet gewoon een plek voor mezelf…,maar …hoe ? Misschien word ik dan ook rustiger….pfff
@natasja ,emdr .hielp bij mij niet,omdat ik nog teveel problemen heb wat betreft huis,zit nu in huis waar ik noodgedwongen in MOEST, geen eigen plek had,nu binnen 2,5 maanden eruit moet.en dat vreet aan mij🤷♀️An. -
Hoi An,
Dat snap ik. Emdr is natuurlijk meer ingeslopen trauma's uit het verleden mee op te ruimen. Wanneer je nu direct stress hebt is daar niet tegenop te emdr'en😁
Voor een hoog stress gehalte in Je lichaam kun je eens op zoek naar Somatische oefeningen en op YouTube de stress reset van human garage.
Dit is geen oplossing, maar wel een verzachting om even fysiek je stress naar beneden te halen.
En wellicht wel therapie om je handvaten te geven je stress te managen. De situatie kun je nu eenmaal niks aan doen en je lichaam zal enigzins in overleven blijven staan. Dus hoe meer je je zelf nu ondersteunt hoe minder hard te klap straks is denk ikNatasja -
Jeetje an
Dat is wel echt heel veel stress
Is iemand die jou kan helpen met huis zoeken ?
Dit is als je zo ben niet te doen
Of uitleggen aan diegene waar je van huurtAnoniem -
Hoi anoniem
Ja..het is heel veel .
Mijn zoon helpt me erbij,al is het voor tijdelijke huis . Val idd.niet mee , maar heb ook een makelaar voor huren gevraagd…kortom ,,, 🙈 ook dat je alleen komt te zitten is stressig.ben nooit alleen geweest ,! Nu nog 2 mensen om me heen ,( kennissen) maar straks niet meer !
Meestal is het in de latere middag iets minder dat ik angstig of onrustig ben en huilen moet . Halve oxazepan doet ook wat….🤔 zoals je weet !
Maar mochten jullie wat weten rond Houten huurhuis …laat het me weten 🙏🤷♀️
@ Natasja er zit teveel stress en ongeduld in me.kijk wel bij
YouTube,maar ….ga wel naar buiten met me hond ,helpt ook iets. Soms uurtje liggen,maar niet te lang anders is het drama s’nachts ! Ik rommel wat aan🤷♀️
Ook dit doet me goed om ff te schrijven 😢An. -
Jammer dat we niet gewoon even kunnen chatten an
Houten is denk 30 kilometer bij mij vandaan
Tot welke straal mag het zijn
Ja gewoon lief voor je zelf blijven en al is dat met oxzazepam ook dat gaat weer overAnoniem -
Ik snap echt wat je bedoelt met teveel stress in je lijf. Wandelen helpt ook idd. De oefeningen die ik je aanraad zijn echt gericht om op langer termijn je stress dat fysiek opgeslagen wordt, wat naar beneden te halen. Het zijn hele simpele rustige bewegingen die meehelpen om je lichaam veilig seintje te geven.
Wat mij ook enigsinds rustiger krijgt is kleuren of een bordspel. Maar op gegeven moment word je ook simpel van de truukjes om je onrust te dempen.
Nu het wat vaker kalmer wordt in mijn lichaam, ga ik ook te snel over m'n grens heen. Dat laat me weer zien hoeveel dit van je lichaam vraagt. Dus probeer je zelf te ondersteunen. Ook met gezond eten en water..
Veel liefs allemaal!Natasja -
Hoi anoniem
Blijf graag rond de 10 kilometer omdat mijn kinderen ook hier wonen.
Zo even appen is ook goed !
Voor je zelf lief zijn ...deed ik eigenlijk nooit...
Maar dat zal ik nu wel moeten leren.
Ben 65 ,heb altijd eerst anderen geholpen, dus ja...ff wennen !
@ natasja
Ik doe diamond painting, en kleuren vind ik ook leuk.
Heb je 1 of 2 oefeningen tegen de stress ? Ik lees het graag !
Nooit geweten wat stress ,angst, en B.o. doet... nu wel ..ik drink ook veel water, ooit komt het goed !!
Altijd eigenlijk !An. -
Hoi @anoniem ,Natasja
Heb een k.dag. Duizelig stress, en misselijk ,herkennen jullie dat ook ? Dat misselijk zijn van de stress?
Ik eet wel,maar valt niet mee. Geen paniekaanval of zo..
Maar gewoon onrustig ,huilen.dan weer ff weg en dan weer 😰
Het hoofd draait maar door, hoofd staat niet stil. 🙈
Wat een ramp !!An. -
Hey an dat herken ik zeker
Het is echt een gevecht
Gister kon ik alleen maar op bed zitten van de duizeligheid en slapen ho maar
Hoe is het vandaag met je ?
Hoen lang slik jij de antidepresieva al ?
Ik nu 5 weken maar helpt niet heel ergAnoniem -
Ik zit zelf ook in een zware burn-out en net gestart met citalopram. Hebben jullie daarmee nog last gehad van bijwerkingen? (Voor degene die het slikt)
Sam -
Slapeloosheid
Extreem angstig soms
Het helpt wel dat ik weet dat het door de citralopram komtAnoniem -
Jazeker hoor. Momenteel wekelijks fikse emdr behandelingen en dagelijks door deze emoties en sensaties heen.
Het enige wat mij helpt, of wel het minst tegenwerken is echt zo min mogelijk verzet.
Even echt praten tegen jezelf: het is oké, je bent moe, ik verzet me niet tegen de vermoeidheid. Iets liefs voor je lichaam doen..kleine wandeling, warm bad en rusten maar.
En An, als je op YouTube intypt human garage stress reset. Dan vind je een rustige oefening van ongeveer 12 minuten. Het advies is om deze minstens 1 keer per dag te doen en dat 28 dagen vol te houden. Dit verzacht de spanning die echt fysiek is opgeslagen. Dus je zal dat niet meteen in je hoofd merken, maar fysiek helpt het mij enorm met de hoge spierspanning en dus ook duizeligheidNatasja -
@anoniem
Vanmorgen trillende benen, angst,huilen ,omdat ik het met kennis over de huizen had! halve oxazepan 5 mg. genomen en dat werkt zo’n 3 uur.🤷♀️Hoelang hou je de angst ..weken? Ik hoop van niet,weleens gehad…maar niet zo ! Ik doe wel dingen,maar meer op de automatische piloot! Bah….
Had eerst 2 weken 20 mg paroxetine,maar ben terug naar 10 mg.gegaan,was zo duizelig,zweten,etc. Dus nu 3 weken 10 mg.het doet wel wat,maar zoals ik net schreef, angst voor…huis…etc. Alle controle kwijt. Ze zeggen dat het 4-6 weken duurt voor je”stabiel / beter “ voelt. Met deze 10 mg,maar normaal is het 20 mg zeggen ze,maar ja…
Hoeveel mg heb jij dan. ? Moet ook inwerken denk ik…🤔 ben jij alleenstaande?
Vind ook die trillende benen erg,gedachten en mistig in je hoofd.
@natasja
Emdr hielp mij niet,omdat ik teveel andere dingen nog had.zal straks ff zien bij YouTube wat je schreef,
@ Sam .ik heb geen citalopram.🤷♀️An. -
Hey an
Ik slik ook maar 10 mg nu vijf weken
Mijn arts zei tussen de 6 en 8 weken werkt het
Ik ben overdag altijd alleen
Ik ben ook echt zo moe van alles slaap zo weinig kan amper nog uit me ogen kijken maar mijn angst blijft maar komen
Voor Ik in deze fase zat kon alles me gestolen worden nou zit liever weer in die faseAnoniem -
Hoi anoniem
Snap ook niet dat het inwerken zo lang duurt.je wil je toch beter voelen…..🤔geduld ? Dat heb ik niet !
In die betere fase wil ik ook zijn,maar pfff.
Ben jij ook zo aan het piekeren? Soms ook duizelig daarbij ? Alles is s teveel ? Ineens een huilbui,…zomaar ?😢🤷♀️An. -
Hey an
Ja hier ook hele dagen piekeren over van alles en nog wat
De huisarts raade aan om de citralopram te verhogen ik heb hem vriendelijk bedankt
Dat duizelig en slecht zicht schijnt er allemaal bij te horen
Ik hoop dat snel over is en ik weer is gewoon naar buiten kanAnoniem -
Hoi anoniem
Wilde dat ik mijn hoofd stil kon zetten,angstgevoel aanvliegen,huilen,maar😡
Toch helpt mij dan 5 mg oxazepan zo’n 3 uur.dan is het net “beter”. In de ochtend heb ik het meestal dan 5 mg, en s’middags 5 mg. Soms lukt het met 1x 5 mg 🤷♀️kan me er soms boos /schuldig om maken dat ik dat nodig heb ,maar het is niet anders met al die stress.
Duizelig en slecht zicht (wazig.)hoort bij mij,paroxetine 10 mg.er ook bij,trillen zwabberen op de benen etc. Echt erg.
Dan meer dan minder,maar het is er wel, de apotheek zegt ook dat het erbij hoort.maar kan zeker 6 weken duren.en voel er wel wat van.maar noch steeds wel ( angst) daarvoor is de oxazepan dan zeiden ze! Ik hou het ook bij 10 mg paroxetine. Vind dit al niks,maar soms moet het. En als het eenmaal werkt hoop ik ook dat we ons beter voelen !!
Wat is de normale dosis van jou dan . 10 of 20 mg of zo .?
Ga je wel naar buiten 1x per dag of zo . ?An. -
Hey an
20 mg is normaal volgendes de huisarts
Hier probeer ik het ook zonder oxzazepam maar lukt gewoon niet
Net ook weer zo huilen en onrustig
Hoop wel dat ik me zelf weer keer wordt
Is een lange zit zo
Kom af en toe wel buiten doe me best maar moet ik me wel iets beter voelenAnoniem -
Hoi anoniem
Je moet jezelf niet zo pesten….,als je het ff nodig hebt !
Het is al lastig genoeg. Weet er alles van.
Het Huilen is bij mij ook wat, zo ben ik aan het koken,en zo lopen de tranen !
Wanneer word het beter? …vraag ik ook vaak. 🤷♀️
Ga op je eigen tempo naar buiten,dus als het goed/ redelijk voelt , anders schiet het niet op !An. -
Het moet wel op me eigen tempo
Ben lang genoeg over grenzen gegaan daar betaal ik nu de prijs voor helaas
Heb je beetje geslapen ?Anoniem -
Hoi anoniem
Ben nu ook weer ff onrustig,draaierig,en piekeren over van alles….het helpt om bezig te zijn…stofzuigen of zo,maar voel me soort van angstig🙈. Huilen staat me nader dan wat anders,! Wat een ramp ! Wel geslapen,maat onrustig !An. -
Hier ook weer angstig bah
Hoe lang nog probeerde bezig te zijn maar voel me niet goedAnoniem -
Hoe is het met jullie ?
@ Natasja,
@ anoniempje, hoe gaat het met de citalopram? 10 mg.
In de ochtenden veel duizelig en knikkende knieën.
Wil van alles ,en nergens zin. Alles is teveel !An. -
Ik tril de hele dag
Vreselijk ik ga nu tijdelijk even oxazepam verhogen dan kom ik er hopelijk vanafAnoniem -
Pff ja zo herkenbaar ik kom er maar niet uit wordt er zo moe van
Ja heel angstig en waarom ?
Echt geen idee
Als ik heel rustig beweeg en erna op bed ga liggen krijg het trillen weg
Maar voor de rest soms sta ik de hele dag aan wordt er gek van dit is de actieve stand van de burn out blegggAnoniem -
Hoi anoniem
Angst en duizelig, hier ook.overal tegenop zien. En daar dan weer hartkloppingen van omdat ik me overal druk om maak. Moet natuurlijk binnen 2 maanden een huurhuis zoeken,dus stress zat. Alleenstaande straks….etc .hoe dan??
Wazig zien,mistig in me hoofd., door de stress.
Trillen zoals bij jou heb ik ook, en maar piekeren….ook ik word er gek van. Geen rust…
Hoeveel oxazepan neem jij dan? Had jij er ook antidepressiva bij ?
Vanmorgen halve genomen,en vanmiddag nog een halve als het niet lukt,
Ik word er zo moe van🙈 ze zeggen bezig houden,maar dat kan toch niet 24 uur per dag!? Bah….An. -
Ja hier zeggen ze het zelfde ik neem nu soms gewoon 10 mg oxzazepam
Dat wazige heb ik ook soms duizelig was de hele middag weer
Ik slik gewoon nog die 10 mgAnoniem -
Hoi anoniem
Als je dat helpt om rustig te blijven , is het niet anders !
Heb je ook antidepressiva dan?
Ik heb sinds 25 januari 10 mg paroxetine,en hoop dat het aanslaat,maar het duurt zo’n 4-6 weken dan!🤷♀️
Piekeren ,hoofdpijn angstig soms door alles ,is verschrikkelijk!! We zijn niet alleen!An. -
WE ZIJN NIET ALLEEN !!!
Eric -
Hey an
Ja tien mg maar ga toch iets ophogen zo kom ik er niet uitAnoniem -
Hoi anoniem
Ok…van 10 naar 20 mg Dan? Ik hoop dat het wat doet voor je 🙏 citalopram.
Was vanmiddag ff naar bed gegaan, niet echt slapen, maar rusten ,onrustig,hoofdpijn, trillen ,huilen. Niet echt succes geweest. Piekeren, duizelig nu,huilen . Word er zo niet goed van! Gelijk weer denken….etc. Huis,….😰 bah…..An. -
Aah wat naar toch he
Ooit komen we er
Dat duizelige beperkt me ook zoAnoniem -
Anoniem
Nog even vragen…hebben jij of andere ook zo’n last van huilbuien? Zo emotioneel vaak,dat ik me afvraag,waar ze vandaan komen!? I er is veel stress bij mij,dat weet ik.
Zo kan ik gewoon zijn,en zomaar huilen…als dan toevallig mijn kinderen er zijn gebeurt dat ook zomaar! Vind dat zo niet leuk… laat maar lopen zeggen de kinderen dan! Kan dan ook vaak niet zomaar stoppen 🤷♀️zo erg!
Zo niet leuk!!!An. -
Hey
An hier ook voor mijn gevoel zonder reden
Kan soms niet stoppen heel naarAnoniem -
Anoniem
Nog even vragen…hebben jij of andere ook zo’n last van huilbuien? Zo emotioneel vaak,dat ik me afvraag,waar ze vandaan komen!? I er is veel stress bij mij,dat weet ik.
Zo kan ik gewoon zijn,en zomaar huilen…als dan toevallig mijn kinderen er zijn gebeurt dat ook zomaar! Vind dat zo niet leuk… laat maar lopen zeggen de kinderen dan! Kan dan ook vaak niet zomaar stoppen 🤷♀️zo erg!
Zo niet leuk!!!An. -
Hoi anoniem
Toch weer een dag met veel draaien in je hoofd,lijkt wel kermis. Daarbij knikkende knieën,en angstig. Gespannen,Of er iets boven je hoofd hangt 🤷♀️….weer huilen !
Even naar bed s’middags gegaan,kon niet slapen,dus dan maar rusten. En gelijk piekeren, weer uitgegaan ! Word er zo moe van. Misschien toch naar 20 mg paroxetine? Weet het niet meer! Morgen even de Huisarts bellen!
Hoe gaat het bij jou? Ga je nog verhogen de citalopram?An. -
Hey an
Ik ben al aan het verhogen ja de bijwerkingen zijn niet ernstiger ofzo
Ik slik wel elke ochtend even tien miligram oxzazepam erbij
Me zelf het iets aangenamer maken
Ja dat duizelige blijft nog even
Kon ik maar een maand vooruit kijken
En jij ook hoe zouden we er dan bij zitten
Ik hoop in rustig vaar waterAnoniem -
Hoi anoniem
Gelukkig zijn de bijwerkingen niet zo heftig dan!
Met de oxazepan kun je het goed opvangen voor je dan! Goed zo!
Ik hoop dat we ons na 1 maand beter voelen qua angst ,en stress !🙏An. -
Hier ook een pittiger periode hoor. Hartkloppingen terug en ook dat ik er mee wakker schiet. Zweten, druk op m'n borst en die angst.
Op dat moment denk ik o dan liever alleen het onrustige en duizelige haha.
Herkennen jullie dat vanuit je slaap? Ik kamp dan ook echt wel met een angststoornis en vandaar de burnout klachten. Ik heb er flink in zitten werken afgelopen weken om er doorheen te gaan en minder bewogen. Beide lijken direct het effect te hebben.
Huilen o ja om alles! Maar laat het stromen laat het stromen. Moeder aarde is uitgedroogd en wat je binnenhouden verkalkt in je eigen lichaam 😄
Lekker huilen, naar die emoties en blijf lief voor jezelf. Het dient een doel en op een dag kijk je terug naar jezelf en zeg je potverdorie wat ben ik krachtig.
Zet em op allemaalNatasja -
Hoi Natasja ,
Ja..ik herken het , geen druk op de borst gelukkig🤔
Maar de angst ,soms zweten,draaierig duizelig!
Wat bedoel Je met: flink in zitten werken? Wat doe je dan?
Huilen en moe is dagelijks bijna,en dus weer piekeren! Maar het lucht me ook op🤷♀️ dus..kan het ook niet zomaar stoppen.
Ik hoop die kracht nog te vinden! Zo moedeloos van.An. -
Hi An,
Ik heb zoals hierboven gezegd therapie..daarmee werk ik onder andere aan de angst voor deze aanvallen en alle mentale en lichamelijke symptomen.
De druk op m'n borst heb ik uitgebreid laten onderzoeken en lijkt gelinkt aan chronische hyperventilatie en vastklemmen van m'n middenrif. Alleen is dat een hele opgave om daar elke keer weer in te vertrouwenNatasja -
Hoi Natasja
Goed dat je het hebt laten onderzoeken, vertrouwen in jezelf is ook vaak moeilijk. Herken dat zelf ook wel ! Angst,en stress hebben voor dingen is zo verschrikkelijk!N. -
Hey an
Hoe is het vandaag ?Anoniem -
Hoi Natasja..had de verkeerde letters 🤷♀️
hier moest An. Ipv. N
Hoi anoniem
Hoe is het nu met je ? Gaat het met de verhoging?
Ik lees het wel ,!An. -
Het verhogen helpt wel iets
Nog wel steeds duizelig
En het weer werkt ook niet meeAnoniem -
Hoi anoniem
Het zal ook niet gelijk helemaal werken denk ik, ,de verhoging. 🤔
En dat angstige en duizelig zijn ,is hier ook wel. Dan halve oxazepan. Hoe hou jij je dan bezig ?. Tv,lezen, of zo ?
En nee…het weer is het ook niet. Toch ga k wel met mijn hondje naar buiten,zo’n 15 minuten of zo !
Loop jij ook buiten of .?An. -
Ik kom nog steeds weinig buiten zo duizelig
Toch merk ik van die verhoging wel verschil het extreem piekeren is er af
Ik lees wat kleur wat en zit veel in bad
Wat doe jij de hele dagAnoniem -
Hoi anoniem
Gelukkig maar dat je wat verschil voelt!
Duizelig omdat je je druk maakt en angstig nog bent?
Ik hoop voor je dat de Ad. / en of oxazepan Straks wat rust geeft ! En het trillen? Gaat dat beter ?
Ik lees,en doe diamant painting,spelletje op de i-pad ,tv,
Met de hond lopen…..etc. Hou me wel bezig, maar soms doe ik ook helemaal niks🤷♀️geen fut dan!An. -
Duizelige was bij mij echt een burn out symptoom bij overprikkeling
Ik merk dat ik met de verhoging echt wat rustiger wordt
Wel heel moe maar dat vind ook niet zo erg
Hoe gaat het bij jouw met de antidepresieva?Anoniem -
Hoi anoniem
Mooi dat het wat rustiger word! Door de Ad. Kun je ook moe zijn,tenminste bij mij dan !
Bij mij doet het ook wel wat,wat rustiger…
Soms even dat het me aanvliegt,en kermis in me hoofd, ff een huilbui, zomaar, en nog niet veel zin in iets. Dagelijkse dingen wel,maar ja is ook maar 10 mg ! Als ik me maar kan staande houden ! En als het maar niet te druk is met mensen,gaat het wel !
Hoeveel heb je nu verhoogd? En de angst ?An. -
Ik zit nu op 20 miligram nog steeds een lage dosis en dat hou ok zo
Mijn angst is nu eigenlijk zo goed als wegAnoniem -
Hoi Anoniem
Dat is goed dan,gelukkig maar dat het wat beter gaat.
Ook niet meer duizelig ? En je gaat nu weer naar buiten toch? Ook geen oxazepan meer ? Huilbui ?
Soms toch nog even 5 mg, maar dat is maar 1x per dag, als het me echt aanvliegt,en ff kleine huilbui heb.🤷♀️zo lopen de tranen, en zo weer weg !
Vind het heel wat zo’n burn-out !! PfffAn. -
Hey
An kom ook weer buiten soms nog wel wat duizelig
Hier ook nog af en toe een oxzazepam
Een burn out is echt heftig ja
Heb dat heel erg onderschat
Hoe staat het met de huizen ?Anoniem -
Hoi anoniem
Buiten zijn is goed voor ons ! Gaat niet altijd even goed, maar we doen het toch! Duizelig ook als ik ff zo’n angstgevoel krijg ,en dan halve oxazepan 🤷♀️
En de huizen is ook wat , zoveel stress daarvan. Of heeel klein of te groot ,wat een uitdaging…pfff ben maar alleen met me hondje,maar niet bij iedereen mag een hond bij.
Nou…ik doe me hondje niet weg ! Heb ik zoveel steun aan !
En als ik erover na denk ,komt gelijk d verschrikkelijke hoofdpijn en huilbui, dus…..heftig !!An. -
Aaah. Bah ging de zon maar beetje schijnen hé
Vandaag ook een mindere dag wazig in me hoofd
Ik zou me hond ook nooit weg doen hoor
Dus begrijp je helemaal
Hou je taai 💪Anoniem -
Hoi Anoniem
Door de Ad. Gaat het wat beter…maar de mindere dagen zullen blijven denk ik. En dat is ook niet erg .
Maar zoals nu weer ff trillen en duizelig omdat je toch weer de stress voelt. En dat wazige heb ik ook nog wel. Misschien ook wel omdat er van alles door me hoofd gaat!
Ooit is het beter/ over🙏An. -
Hoi anoniem
Hoe gaat het nu ? Nog duizelig ? En angstig ? Of valt het mee ? Ik hoop dat het beter is / gaat !
Ik ga kijken voor een klein huis kijken🤔 hoop dat het wat word,!
Maar door alle stress ,draaierig,en slappe benen. Huilen soms, ….en weer door. Valt niet mee. Dit alles door stress ,
Nooit gedacht….An. -
Hey an
Wat enorm stress vol
Hier ook wat mindere dagen
Net geprobeerd buiten te lopen maar me benen lijken wel elastiek
Hoop dat je huisje bevalt 💪Anoniem -
@anoniempje. Herkenbaar wat je schrijft. Door alle lichamelijke klachten heb ik helaas ook angsten ontwikkelt. Vooral angst voor de ergste lichamelijke dingen. Ze noemen het ook wel hypochondrie. Volg jij bepaalde therapie? Ik heb al zoveel geprobeerd, maar kom er maar niet uit. Zo heb ik ziekenhuis onderzoek gehad/cardiologie, kinelogie therapie, osteopaat, orthomoleculaire therapeut, hypnotherapie, yoga, meditatie, wandelen, alleen maar leuke dingen doen, etc. Zit zelf 6 maanden in overspannenheid. Denken jullie dat ik het tijd moet geven of wel echt aan de slag mag met een psycholoog?
Klachten die ik ervaar:
- Hartkloppingen
- Druk en steken borst
- Keelpijn, druk op keel, samengeknepen gevoel
- Opgejaagd gevoel
Sterkte iedereen met jullie herstel!Amber -
Hey amber
Wat jij beschrijft heb ik ook allemaal
Nu weer met dat ik amper kan lopen
Het heeft gewoon allemaal tijd nodigAnoniem -
Hoi anoniem
Zorgd voor heel veel stress….en angst…. Alleen wonen…maar ja. Dus de elastieke benen ook regelmatig,en duizelig.angstig dan. Halve oxazepan,en dan neemt het wat af. Bah…soms een sigaretje..helpt me ook ! 🤷♀️
Toch heb je het weer geprobeerd! Om te lopen ! Goed zo.
@amber herken er heel veel van. Hypochondrie hier ook,
En denken:wat is dit ,oh jee, ik heb dit of dat!
Alles heeft tijd nodig, maar ja…je wil je zo graag beter voelen,en gewoon geen druk hoofd willen,en allerlei gedachten door je hoofd hebben. Lijkt wel kermis.daarom heb ik ook nog regelmatig huilbuien door de stress !
Echt niet leuk zo, maar ja…we moeten door gaan!
Schrijven hier doet me ook goed!An. -
Die kermis in je hoofd is slopend
Ik ben ook weer gaan roken en het bevalt me primaAnoniem -
Hoi anoniem
Als ik afgeleid ben, is het wat minder druk in me hoofd, maar kan niet 24 uur bezig zijn toch. Zo’n 5 sigaretten geeft me ff wat rust . Is niet anders. En jij ?
Vanmorgen ook weer ff de onrust en draaierig,je weet nooit wat voor dag het word, tot je wakker bent en het gelijk aanvoelt ! Zeurende Hoofdpijn door alles ! Bah….
Wat doe jij dan op zo’n dag?An -
Hoi anoniempje
Hoe gaat het nu . ?
geen dag hetzelfde hier…merk aan mezelf dat ik nog niet veel stress kan hebben. Bij alles wat ik voel in me lijf ,denk ik dat het K. Is ! Je hoort het zoveel…..pff en als je dan al onrustige dag, wat angstig slappe benen ,bent…nou….dan gaat het draaien in me hoofd. Hypochondrie en mezelf geruststellen. Bah…ik lees het wel van anderen ook !
Gelukkig doet de Ad. Ook wel wat.ben wat rustiger,maar anderzijds is er stress….pfff herkenbaar?An. -
Hoi An.
Dat is zo zo herkenbaar. Ik heb op dit moment erg last van een dof hoofd alsof ik elke moment neerval ofzo. Voor mijn gevoel ook moeite met kijken, heel raar want ik zie alles gewoon. Verder dood en dood moe, slappe enge benen, raar hoofd. Ook ik denk bij elk pijntje aan K. Vreselijk is het. Ben ook afwezig en ook duizelig met vlagen. Heb soms ook nog paniekaanvallen deze worden wel steeds minder heftig maar alsnog zijn ze vreselijk. Elke dag die strijd hoe het zal gaan wat zal ik nu weer voelen. Herken jij dit?Lieke -
Hoi Lieke
Slappe benen en duizelig van stress ook hier,omdat er veel
Dingen nog spelen ! Soms paniekgevoel,droge mond dan,wazig zien….🤷♀️
Zeker…die strijd is echt k.t., omdat ik het ook al heb meegemaakt.! Het gaat nu goed,maar iedere controle is zo angstig! Morgen weer controle…
En de a.d. doet ook wel wat ,nu al 6 weken. Heb jij ook antidepressiva?An. -
Hoi An,
Het is echt vreselijk voor je gevoel heb je gewoon een erge ziekte waardoor je lichaam zo doet. Maar ja mijn nuchtere verstand zegt dat weer je heb het al vorig jaar augustus en het is nky steeds hetzelfde en wordt niet erger. Heb betere dagen en kan al wat meer dingen. Maar ja je kan dat gewoon niet denken als je je k.t boel. Nu ook heb gewoon een raar dof hoofd ben erg moe en voel me gewoon rot in me vel.
Heb jij ook vaak dat het in de avond beter gaat?
Nee ik heb geen antidepressiva. Heb nog helemaal geen medicijnen.Lieke -
Hoi Lieke
Als je je zo rot voelt,kun je ook niet niks hebben! Dat merk ik ook wel, angstig ,onrust,..etc.
Dat doffe gevoel heb ik niet,maar moe en niet veel fut🤷♀️
En idd. Is het in de loop van de avond iets beter ! Hoe dat kan weet ik niet ?! Snap jij dat?
En goed dat je geen A.d. nodig hebt !
Maar dit geeft mij voor nu iets meer rust in me hoofd! De andere dingen zijn er ook wel,maar voelt net iets beter ! Dus ach….is niet anders!An. -
Klopt precies wat je omschrijft de wereld voelt op dat moment gewoon eng en angstig Dat gevoel in mijn hoofd is eigenlijk wat jij omschrijft dat angstige en onrustige gevoel alsof alles klapt en elk moment je lampje uitgaat.
Moe is ook heel herkenbaar dood en dood moe.
Ik weet het ook niet waardoor het in de loop van de avond beter gaat. Misschien komt het omdat we dan de dag hebben gehad en je nergens tegen op hoeft te hikken ofzo.
Mocht in a.d. nodig hebben maakt het mij ook niet uit hoor. Weet je als je het nodig heb heb je het nodig wat maakt het uit. Als we maar weer de oude worden.Lieke -
Hoi Lieke
Gelukkig was de controle weer goed, longen, over 4 maanden weer controle,met scan en bloed prikken!
Vandaag gewoon weer huildag ,en nergens zin in. B.o. / / overspannen zijn….wat erg ! Alles is teveel ,slaat helemaal nergens op! En jij ?An. -
Hoi anoniempje ,Natasja ,Corrine
Hoe gaat het met jullie ?
Hier schiet het nog niet op..afspraak voor huisje te kijken,maar moet nog horen wanneer🤷♀️ dus weer spanning !
Heb de A.d. 10 mg paroxetine en het neemt niet alles weg,dus soms hier ook wel angstig en huilen nog daarbij! Ook voel ik het gewoon aankomen die huilbuien! Zo raar!
Soms ook weer druk zijn in/ met je hoofd,van alles door je hoofd. Blijft maar draaien. Duizelig door de stress denk ik.
Zomaar huilbui ,en moe. Soms even tussen de middag in de stoel ogen dichtdoen. Herkennen jullie dat ook?
Kan niet zeggen dat ik te druk ben met iets, maar dan gapen en dus ff de ogen dicht doen.🤔An. -
Hoi An.
Het gaat niet veel beter. Heb veel last van klachten zoals druk op de ogen, hartkloppingen, duizelig, moeheid, rare wereld, slappe benen, verdrietig, niks zien zitten, dof hoofd enz enz. Dit beperkt mij in mijn dagelijks leven. Alles is een berg. Wel heb ik wat minder paniek. En als ik het heb is het korter. Ik leef voor mijn gevoel echt enkel in het moment kan geen 2 sec vooruit kijken.Anoniempje -
Misschien ook eens leuk om te laten weten dat ik sinds vrijdag weer dagen heb ervaren waarin mijn lichaam bijna helemaal tot rust heb voelen komen.
Vandaag ook gewerkt zonder al te veel spanningsklachten.
Ik ben me bewust van dat het ups en downs kunnen zijn, maar dit zijn de dagen om dankbaar voor te zijn
Dus hopelijk een hart onder de riem zodat jullie er ook in blijven geloven!Natasja -
Hoi Anoniempje
Heb je de A.d. weer iets verhoogd? Ik dacht dat je daarmee bezig was,of heb ik dat mis?
Weet precies watje voelt,hier is dat ook zo. Heb soms wel een halve oxazepan 5 mg, dat is net ff dat het me helpt ! En echte paniek is er ook niet ,maar dan hartkloppingen door de stress ! Heb over 1 maand ander huisje, moet dan alleen wonen,ben altijd met me man geweest 35 jar ! ,en die is me nu 1,5 jaar weggevallen. Dus best pittig en beren op de weg over alles! Duizelig soms en het niet kunnen overzien maakt het wel lastig. Dus heel veel tranen , en dat lucht ook ff op.
Gelukkig heb ik mijn kinderen nog,maar ook die hebben een eigen leven,en wil ze ook niet teveel belasten. Heb nog wel mijn kleine hondje,gelukkig ! Heb ook niet/ geen vriendinnen of zo! Hebben altijd gewerkt en er ook nooit bij stilgestaan dat je alleen komt te staan!🤷♀️ ben 66 jaar nu,
het is gewoon teveel allemaal! ,maar ik zal wel moeten!
Komt het ooit goed ? Dat ik wat rust heb? Dat denk ik dan!
Maar ook jij komt er wel wel…alleen duurt het wel lang ! Bah…ook ik lees hier vaak en weet dat ik niet alleen ben !
Heb je hobby’s? Ik zie je bericht graag tegemoet !
@ Natasja dat is ook een mooi bericht,en ik hoop op niet teveel ups en downs! Voor jou. Daar hou ik me ook aan vast ,dat het met tijd wat beter wordt. !An. -
Het hoort er allemaal bij en HET GAAT OVER!! Probeer dat vast te houden, op te schrijven en op je koelkast te plakken als dagelijkse reminder. Maar het is zwaar, ik weet het! Maar jij kunt dit, je bent sterker dan je denkt!
Nathalie -
Hey an
Tijdje stil geweest
Hoe is het nu met jou?
Is het gelukt met je huis
Hier is het echt op en neer duizelig angstig niet op me benen kunnen staan
Soms lukt een stukje buiten wandelen
Maar jeetje wat duurt het allemaal langAnoniem -
@ Nathalie
Daar hou ik me maar aan vast dan🤔, reminder op de koelkast is een goede tip. Maar oh….wat heftig .soms laat ik de moed zakken…maar….onkruid vergaat niet ,zei mijn moeder altijd. En dat klopt !! Doorgaan met adem halen💪🏼
En regelmatig een huilbui.
@ Anoniem
Ja het huisje is gelukt ! Over 6 weken erin. Wel blij mee, maar de andere kant is ; alleen wonen,angstig dan, .
Zo dubbel 🙈 zie er best tegenop🤷♀️ kinderen helpen gelukkig wel, maar daarbij zo duizelig en stressig omdat alles door je hoofd gaat! Trillende benen . Beslissingen,welke bank of laminaat etc…..pffff wordt er zo moe van!
Heb je wel iets van hobby’s of vriendinnen? Of kennissen? Waar je even een stukje mee kan lopen buiten ? Of hondje? Zou willen dat we in de buurt woonden…hadden we elkaar kunnen helpen, 🤷♀️ heb je de Ad. Nog . En oxazepan? Hou vol !
1x per dag neem ik 1 halve , als het echt niet wil,dan 2x halve ! Weet precies wat het is…..lange weg te gaan lijkt het wel , en soms een lichtpunt , maar nog niet veel !
Ik hoop je weer snel te lezen !An -
Hey an
Wat fijn een huisje maar wat moeilijk
Al die beslissingen
Ik heb zeker vriendinnen maar iedereen werk fulltime deed ik ook altijd 🙈
Ik zit nu 4.5 weken op citralopram 20 mg volgens de arts kan je er nog weinig van zeggen
Ik slik nu nog maar een halve oxzazepam
Ik slikte het ruim 8 weken 10 mg per dag
Volgens de arts verslaafd
In de middag ben ik vaak raar in me hoofd soort eng afwezig daar naast lijkt het of ik nooit rust in me hoofd heb
We moeten het er maar even mee doen
Ooit komt het goed
Zou fijn zijn als we in de buurt woonden
Konden we stukje lopenAnoniem -
Hoi Anoniem
Ja het is heel veel,mede ook omdat ik straks alleen ben.en geen aanspraak heb dan. Vind het wel eng, dus vandaar zomaar weer huilen .hoofdpijn en duizelig of zo🤷♀️heel veel in me hoofd malen! Niet echte paniek,maar wel idd. Dat vele huilen,dat kreeg ik ook door de overgang ,was ook heel zwaar! Opvliegers en zo is wel minder. Dan had ik nog liever de rest,maar dat huilen….pfff ! Ik lees en hoor ook niet zo vaak daarvan!
Ik weet ook niet waarom ik dan zoveel huil,ik weet natuurlijk wel dat het de laatste 2 jaar alleen ellende was ,en nog is, maar oh…zo gevoelig ! Voor alles. Bij de hororskoop ben ik een vis,dus ja ,houd niet van verandering ,ben een gewoontedier ,zeggen ze !🤷♀️bij iets van stress gelijk😰 zo erg! Wat moet ik ermee doen,heb al zoals je weet Ad. En het gaat wel, ik kan me staande houden zeg maar !
De Ad. Zeiden ze tegen mij dat het zeker wel 6-8 weken duurt, voor je het voelt minderen. Rust in me hoofd heb ik ook niet,dus herken het wel. Daarom neem ik dan halve oxazepan,dan is heet minder of ff weg ! Wat minder gespannen zou ook leuk zijn,pijn achter in je nek en hoofdpijn door de stress.
Ooit…als alles een plek heb….🙈 bah…An. -
Hoi Anoniem
Hoe gaat het nu .? Wat beter hoop ik !
Hier is het niet echt geweldig….
Om gek van te worden. Heb bloedonderzoek gehad,en was allemaal goed ! Gelukkig🙏
Maar waarom voel ik me dan zo k.t ? Mistig in me hoofd,huilen om alles. Slappe benen, soms draaierig of duizelig,kan het niet echt benoemen. Alles is teveel, liefst niks doen, of geen fut voor,moe, dit alles ook tegen de h.a. Gezegd,en hij zei dat ik gewoon teveel nog aan me hoofd heb. Nog zoveel verwerken! Zeker al 2 jaar o.a. Man Overleden.
10 mg paroxetine nu 2 maanden,is niet veel ,maar 20 mg was te veel naar mijn idee,dus 10 mg.
Straks ook weer verhuizen,ontzettend tegenop zien, alleen wonen,…..houd het nu nooit op? Als je 1x boe zegt,huil ik gelijk. Wil me zo niet voelen.🙈. Kan ook niet meer stoppen met huilen .? En daarna doodmoe zijn, toch lucht het op🤷♀️
Eerder emdr, gehad,voor o.a, trauma verwerking ,en moeilijke situatie omdat ik in dit huis niet kon aarden.nu straks een klein huisje,maar oh….zoveel stress. Soms halve oxazepan,helpt even. Ben ik hier de enige in? Gewoon eng ,mijn hersenen willen/ kunnen niet veel meer hebben! Teveel stress, en het gaat allemaal langs me heen 😥.
Moest het ff kwijt,!
Hoe doen jij/ jullie het allemaal.?An. -
Hey an
Is allemaal herkenbaar hoor ben ook soort uitgeput maar slapen ho maar
Ooit moet toch beter worden
?
Hoe is het met de restAnoniem -
Hoi anoniem ,ook niet geweldig dus?
Zoals ik al schreef hierboven…k.t.
Nu heel veel huilen…denk doordat het nu dichtbij komt ,de verhuizing,alleen zijn, nergens zin in !An. -
Hoi anoniem
Hoe gaat het nu .? Weet nooit of ik de goede heb ?
Anoniempje of ?
Door al het regelen met huis etc.,angst / stress voor alleen zijn , veranderingen, (ben ik nooit goed in) vaak duizelig en huilen om alles . Lijkt wel of ik over alles moet huilen.
Zijn er meer die wel elke dag huilen ? Ik lees daar niet zoveel over ? Vind het zo erg 🤷♀️😢
Alles is teveel…en er moet nog zoveel !! Pffff
Komt het wel weer goed ?🙈An. -
Hey an
Nee huilen niet wel paar keer per dag heel down voelen
Hier ook veel duizelig
Probeer veel afleiding te zoeken dat helpt wel heb het idee dat de antidepresiva 20 mg goed aangeslagen is
Ben veel rustiger
Bij jou is ook dubbel op hé met verhuizen erbij dat geeft zoveel stressAnoniem -
Hoi anoniem
Ben blij voor je dat de A.d. aanslaat , down voelen herken ik ook wel. Is ook niet leuk.
Door de stress ook vaak duizelig,en daar word ik dan weer angstig van! Geen paniek , gelukkig ,maar kan het op dit moment niet meer overzien.gaat mijn hoofd op slot of zo 🤷♀️komt alles niet meer binnen. En vergeet dan ook soms dingen! Geen rust in me hoofd . Als het me hoog zit lopen de tranen. Soort opluchting 🤔 ik lees ,spelletjes, op de I-pad…dus hou me wel bezig ! Pfff valt niet mee !!An. -
Hoi anoniempje
Hoe gaat het met je? Schrijf je niet meer of gaat het zo goed ? Wat ik wel hoop 🤔 met de A.d.!
Ben nu van alles aan doen voor de verhuizing over 10 dagen. Nodige stress natuurlijk,en van alles door me hoofd …soort kermis ! En dan duizelig in me hoofd !An. -
Hoi. Iedereen wat herkenbaar wat ik hier allemaal lees ook de duizeligheid en somber zijn ik had vorig jaar een burnout 8 maanden lang kreeg haptotherapie dat hielp goed zei heeft nu zelf een ziekte en kan mij helaas niet meer helpen begrijpelijk nu. 7 maanden verder zonder de therapie en komt alles weer terug dus 2 stappen vooruit en weer 1 terug volgende week ga ik naar iemand die ook gesprekken aan gaat met mij en krijg ik massage in een praktijk kijken wat die kunnen doen voor mij heb al heel wat mee gemaakt in mijn leven en blij dat ik er niet alleen voor sta en hopelijk helpt dat succes iedereen 👍
Lucy -
Hey an
Is een tijd geleden ja hier helaas weinig te melden alles blijft een beetje bij het zelfde .
Duizelig raar voelen huilen
Slecht slapen en moe zijn
Het komt goed maar heeft zoveel tijd nodig
Hoe is het met jou ondertussen ?Anoniem -
Hoi Anoniem
Helpt de A.d . Wel wat ?
Ik herken heel veel 🤔
Sinds vandaag in me huisje, dus veel stress ,en ben blij dat mijn kinderen alles gedaan hebben / verhuisd .
Heel veel huilen ook hier ,duizelig , moe, etc.
Wat je zegt….het komt goed , maar pffff..hoop je snel weer te lezen !An. -
Hé an
Ik ben in overleg met de huisarts
Heel voorzichtig de ad aan het afbouwen
Het helpt namelijk niks
Jeetje in je huisje wat heftig
Heb je wel beetje geslapen?
Voelt het als thuis ? Of moet je echt wennen ?Anoniem -
Hoi anoniem
A.d.helpt niks…wat erg ?! Kun je dan misschien een andere a.d. doen? Zodat je je wat beter gaat voelen? Citalopram had je toch? 20mg. Ook weer angst ,duizelig ….?
Zelf heb ik paroxetine 10 mg,het gaat wel ,kan me staande houden ..denk ik🤔 met huilen en duizelig zijn,onrustig etc.spontane huilbuien….
Maar dat zal nu ook wel door me huis,alleen zijn, dus alles Nog niet geweldig geslapen vannacht,het moet zeker nog wennen,alles is kleiner,minder ruimte om spullen neer te zetten etc. Pffff.
Ik hoop dat ik het hier red 🤷♀️. Dacht eerst ik : dat doe ik ff…maar met overspannen zijn / b.o. zijn, is het echt slikken 😢 en veel huilen en door de stress ook duizelig ! En niet veel kunnen onthouden,vergeten.
Ik doe wat dingen in huis opruimen,komt nog niet veel uit me handen!
Zit op 5 sigaretten nu per dag …kan er niks aan doen! Voel ik me ook weer schuldig over 🙈 jij rookte toch ook ?
Ben benieuwd wat de huisarts zegt voor je A.d. lees het wel toch? Even van me afschrijven en ondertussen huilen 🤷♀️😢 ik lees je graag!An. -
Hey an
Fijn wat van je te horen
Wat een stress hé zo
Ik kom soms lastig op het forum
Dus kan niet altijd reageren.
Het is volgens de arts bekent dat ad bij een burn out niet werkt lekker dan het met eerst voor schrijven en dan weer zo
Dat duizelig en stress jaah is echt een ding had ik aan het begin van me burn out ook ik neem het maar zoals het komt
En accepteer het maar ben een klein moestuintje aan het maken in me tuin
Geeft wat afleiding
Ik ben ook weer gaan roken ja 🙈
Heb denk al 20 jaar niet gerookt
Hoe heb je vannacht geslapen ?
Ik hoop dat je wat rustiger ben ?Anoniem -
Hoi anoniem
Had de arts toch eerder moeten zeggen🤔 word je niet-blij van ! Andere a.d.? Soms nemen !?
Wel leuk zo’n moestuin denk ik, ben je ff bezig!
Ik krijg de paroxetine 10mg, voor angst,veel huilen,kermis in me hoofd etc. Het duurt wel even voor je het voelt! Het houd me soort van staande ,zeg maar! Nu 3 maanden bezig. Vraag je arts maar,misschien een optie 🤷♀️
Nu sinds 2 dagen alleen wonen…valt nog niet mee,en zal erdoor heen moeten zeggen ze😢. Ik hoop dat het wat beter word. Niet echt paniek,maar hartkloppingen,duizelig,slappe benen,net even de hond uitgelaten en me benen trillen.weer angstig🙈.dan halve oxazepan.
Hoop je weer te lezen !An. -
Hey an
Ik ga het gewoon zonder ad doen
Voel met en zonder niet beter zeg maar
Naar hé al die sensaties in je lichaam
Ik heb gister ook gewandeld met de hond steeds even stil staan en weer verder lopen het moet toch ooit beter worden
Probeer veel afleiding te zoeken
Soms helpt het maar soms is het ook weer teveelAnoniem -
Hoi anoniem
Ok…ik hoop dat het lukt,anders kun je altijd nog naar de h.a. Terug! Ben jij niet meer zo stresskip.? Nou…ik wel😌
Ik lees ,spelletje, met me hond ff lopen , tv, afleiding dus,
Maar soms is het echt : pfff wat heb ik toch dat ik me zo k..t voel, soort gespannenheid en of er wat boven me hoofd hangt🤷♀️🙈 heel raar en eng !
Gelijk van alles weer in me hoofd halen…heb ik dit of dat …gek van. Je hoort het zoveel…
Ga met de hond lopen, is goed voor me🙄kom iemand tegen en die verteld dat ze K. Had….heel erg .natuurlijk
(is bij mij gelukkig weg.)maar …gelijk malen.
Dus ja…is goed voor je stukje lopen 🙈niet dus!
Ik weet dat niet iedereen het krijgt,…maar toch ! Ben er bang voor. Brrrr….duizelig..hoe gestrest kun je zijn…
Wat je schreef : soms is het teveel ! Lees je weer !An. -
Ach an toch
Dat malen is vervelend hé
Nou hier ook nog veel stress hoor
Dacht een stukje te fietsen was me toch duizelig
Gauw weer naar huis
Maar ik zo dat heb ik toch maar ff gedaanAnoniem -
Hoi anoniem
Malen is echt verschrikkelijk,je kan het vaak niet stopzetten! Ga altijd wel een paar x lopen met de hond, dan wel wiebelig ,soort duizelig,en huilbui zomaar🤷♀️
En als Dam een huilbui er is,kost het veel energie en moe zijn . Zal nog wel een tijd duren,voor alles een beetje gewend is.vooral alleen zijn,is een dingetje😰 maar ja !
Heb je toch ff gefietst, 💪🏼 hoe komt de duizeligheid.? Vraag ik mezelf ook af,weet jij het ? Wat doe jij dan ? Gewoon blijven zitten of zo of halve oxazepan?
Lees je weer !,An. -
Hey an
Bij mij is die duizeligheid echt ontstaan door me burn out veel prikkels zeg maar
Ik neem geen oxazepam meer had het idee dat ik daar nog duiezeliger van werd
Ik probeer gewoon rustig door het huis te schuiven met die duizeligheidAnoniem -
Hoi anoniem
Ok…als je je daarbij goed voelt is het goed !
Als je je maar bezig kan houden,ben jij alleen. Nee toch. ?
Ik gebruik de oxazepan ook maar minimaal, 2x 5 mg op de dag als het nodig is. Maar soms is het net ff met 5 mg goed. Het huilen is op en af. Vliegt het me weer aan soms,toch wel elke dag 🤷♀️
Ik lees je weer !An.. -
Hey an
Overdag ben ik wel altijd alleen samen met me hondje
Ik probeer wel dingen te ondernemen
Lopen met de hond wat in de tuin rommelen
Laat je tranen maar komen het is vast ergens goed voor ze komen niet voor niks
Ga Je morgen nog wat doen ?Anoniem -
Hoi anoniem
Ik zit ook niet altijd thuis, soms ff boodschap,met de hond lopen,wat rommelen in huis🤷♀️
Soms vliegt het me weer aan,dan lopen de tranen zomaar,en weer door. Ben eigenlijk nooit alleen geweest,al zeker 40 jaar met me man geweest,en afgelopen jaren ook me 2 zwagers,hadden voor en achter huis.dus ieder ze eigen huis.maar nu alleen,en dan valt de stilte zooooo . tegen.🙈.
En wat je zegt 😭 komen vanzelf,en kan het nietzomaar stoppen.wat ik weer erg vind.nog veel verdriet ,dan duizelig door malen etc. Moet de positiviteit nog vinden om alles. Doe dingen wel ,maar meer automatisch 🤔
Verder ben ik ff naar het plein geweest voor Koningsdag,in houten, maar was alleen voor de kinderen. En de muziek was ff teveel,dus weer naar huis. Hoofdpijn en wiebelig !
Ben jijnog weggeweest? Lees je !An. -
Hoi anoniem
Ik zit ook niet altijd thuis, soms ff boodschap,met de hond lopen,wat rommelen in huis🤷♀️
Soms vliegt het me weer aan,dan lopen de tranen zomaar,en weer door. Ben eigenlijk nooit alleen geweest,al zeker 40 jaar met me man geweest,en afgelopen jaren ook me 2 zwagers,hadden voor en achter huis.dus ieder ze eigen huis.maar nu alleen,en dan valt de stilte zooooo . tegen.🙈.
En wat je zegt 😭 komen vanzelf,en kan het nietzomaar stoppen.wat ik weer erg vind.nog veel verdriet ,dan duizelig door malen etc. Moet de positiviteit nog vinden om alles. Doe dingen wel ,maar meer automatisch 🤔
Verder ben ik ff naar het plein geweest voor Koningsdag,in houten, maar was alleen voor de kinderen. En de muziek was ff teveel,dus weer naar huis. Hoofdpijn en wiebelig !
Ben jijnog weggeweest? Lees je !An. -
Hey an
Was weer ff geleden hoe is het nu ?
Ik lig met griep in bed 🙈🙈Anoniem -
Hoi Anoniem
Dat is niet leuk, maar met verschillende weer is het ook niet gek🤔 zorg goed voor jezelf!
Zoek nog steeds me weg in alles!
De ochtenden opstaan,en soort van duizelig,wazig zijn, stil,waar ik nog moeilijk aan kan wennen.al is het pas 1.5 week ! Vind het zwaar. Veel huilbuien, en malen , daardoor
Weer hoofdpijn ,druk op me ogen,en duizelige,watten in me hoofd….gewoon eng ! Neem op de dag wel 2x halve oxazepan,dan is het iets rustiger in me hoofd .
Wat kan een mens zich kut voelen.🙈 ga toch wel naar buiten voor een boodschap,of loop even, maar heb dan het idee dat ik soort van dronken loop,wiebelbenen! Alles voelt heftig ! Gespannenheid 🤷♀️pfffAn. -
Dit zou wel is van de oxzazepam kunnen komen an
Er ontstaat tolerantie en dan krijg je dat soort klachtenAnoniem -
Hoi anoniem
Tolerantie. ? Wat bedoel je daarmee?
Het is toch ook voor ontspannen van spieren,dat je niet zo veel gespannenheid voelt 🤔,en ook voor aanvliegen van stress?druk zijn in je hoofd…,of er iets boven je hoofd hangt.
Neem het niet elke dag ,5 mg.
Hoe gaat het met jouw nu?An. -
Hey an
Lees maar is op benzo s Facebook groep
Is echt niet heel best
Hier rommelen we voort zaten weer paar hele nare dagen bij denk ook door de griep.
Red jij het allemaal een beetje ?Anoniem -
Hoi anoniem
Heb geen Facebook,maar ga zoeken op benzo…
Ook huilbuien ?. Of gewoon nare dagen ,hoe voel jij dat ?
Dagelijkse huilbuien,aanvliegen, doe ook wel dingen,maar is ontzettend stil.waar ik dus nooit bij heb stilgestaan dat het zo heftig kan zijn ! ECHT wennen…..zeggen ze,maar pff ik hoop dat ik het zo red 🙈 hoofdpijn,wat duizelig, wazig …
Doe je nog wat met Hemelvaartsdag? Moederdag etc. ?
De drukte zoek ik niet echt op,teveel prikkels 🤔
Mijn kinderen komen zondag ook ff, is wel leuk !
En voor de rest : elke dag is er 1 ! Ik lees je hoop ik weer !An. -
Ja hier ook nog duizelig hoor
Ik rommel wat in me moestuin
Krijg af en toe is visite maar ben overal snel klaar mee zeg maar
Dat alleen zijn lijkt me heel lastig
Hele dikke knuffel voor jouAnoniem -
Hoi anoniem
Wilde dat ik ook een kleine moestuin had🙂
Hoe doe jij dat als je vaak / altijd alleen bent?
Wil van alles…maar voel me vaak verlamd van de stress,malen….?
Halen en brengen hier…zeg maar ,!
Kan de draai nog niet goed vinden, ochtenden zijn verschrikkelijk,begin met koffie en 1 broodje , tv aan, dan is het niet zo stil 🤷♀️,dan ff sigaret, wat rommelen in huis,wat zo klaar is . Duizelig omdat ik dan pieker 🤷♀️ ,weer bezig houden. Huilen tussendoor. Ff naar de winkel …etc.
Na 40 jaar alleen zitten valt echt niet mee ! Hoe dan? Heb niet echt veel vrienden of zo ,altijd gewerkt, nooit bij nagedacht vroeger,maar nu des te meer! Kan ik wel naar clubjes,voor hobby’s,praatje, cursus…maar zie dat nog niet zitten 🤷♀️zo vliegt het me aan,en zo iets beter. Moe door de stress en hoofdpijn .hoe doen anderen dat ? Vind het zo erg dat ik dit nog niet kan plaatsen !!
Hoop je snel te lezen !An. -
Hoi Anoniempje
Hoe is het nu met je? Gaat het al war beter of ?
Hier gaat het iets beter …lijkt het !
Met de praktijkondersteuner gepraat, en die denkt nu dat het ook komt omdat ik alles verdrukt heb qua emoties en altijd maar doorging.
🤷♀️en nu pas aan me eigen toe kom. Huilen ,duizelig, paniekerig, vol hoofd, kan ook niet benoemen waar ik dan aan denk…🤔 kermis, zo raar !
En alleen zijn,…lezen,hobby, etc. Het valt niet mee!
Lees je graag !An -
Dit is voor mij erg herkenbaar. Ik heb een lange periode doorgelopen met spanningsklachten. Nu zit ik sinds kort ook in een burnout met soortgelijke klachten.
Michel -
Hoi Michel
Had dit ook nooit ,maar daar sta je niet bij stil op dat moment.
Na 40 jaar alleen…en dacht : ik kan dat 🙈🤔maar dat valt vies tegen. Veel up’s en douwns,huilen….verwerken,noemen ze het.
Geen vrienden,altijd gewerkt, daar zit je dan ……het vliegt me aan. Alles heb ze tijd nodig….maar zo heftig ,!
Ik hoop dat het wat beter wordt!An. -
Hey an
Dat is weer ff geleden hier rommelen we wat voort soms veel paniek en waarom geen idee
Probeer rustig me eigen ding te doen
Wat fijn te lezen dat het iets beter net je gaat ben je al beetje gewend in je nieuwe huis ?Anoniem -
Hoi Anoniem
Gaat bij mij echt met golven🤷♀️ soms wat angstig, huilen etc.het alleen zijn is wel heftig. Bij zo’n k.dag is het echt alle zeilen bij zetten…..🙈 maar ja ….ik sta nog 💪🏼 met de dag leven !! Zoals je zegt : me eigen ding doen….al zoekende 🙄An. -
Lastig he an
Ik heb gister het huis schoongemaakt
Daar betaal ik vandaag de prijs voor kan niet op me benen staan zo moe
En dat zoekende herkenning ikAnoniem -
Hoi anoniem
Dan heb je teveel gedaan dus🤔 rustig aan dan vandaag !
Even een dutje .?
Lastig zeker wel…in juli controles ziekenhuis,en nu al zenuwachtig…! Bah…hoe doen anderen dat? Kan het niet van me afzetten! 6-7 sigaretten ..en jij ? ik voel me schuldig! Eigen schuld? Nee ,Hoor ik soms.🙈
Hoe moet je ermee omgaan? Pfff
Geen leuke dag dus!An. -
Hoi anoniempje
Hoe gaat het met je ..?
Gaat het al wat beter of?
Hier nog veel spanningen en huilen!
Ook het onrustige ,en piekeren over van alles ! Hoe ga jij ermee om.? Kan niet altijd maar bezig om me af te leiden 🤷♀️ pfff. Soms ook angstig ,en dan weer een huilbui ! Nu net 3 maanden alleen na 35 jaar en het valt zeker niet mee! 🙈 lees je graag !
Lees het graagAn. -
Hey an
Hier ook maar onrust dood moe duizelig
En alle ellende die ik maar kan bedenken
Wat heftig an drie maanden alleen dat zal vast heel veel verdriet mee brengen
Hou je haaks he ik hoor je snel weerAnoniem -
Hoi Anoniem,
Is zeker heftig ,alleen zijn. Angstig soms, piekeren, ik hoop dat het gewennen zijn..maar 🙈pfff veel huilen.soms toch 5 mg oxazepan 🤷♀️
En bij jou is het ook nog niks …jij ook sterkte.
Ik weet nooit welke “anonieme “ het is.🤔An. -
Hoi Anoniem
Tijdje geleden 🤔
Hoe gaat het met je?
Nog angstig, duizelig en zo ?
Heb je nog steedse A.d.?
Hier wel onrustig,huilen , alleenstaand valt niet mee! Nog niet echt gewend,3 maanden pas nu.
Hoofdpijn,voor inde nek, brandende ogen ,druk op me ogen of zo🤷♀️. Vind het wel eng…..
Wanneer word het nu wat beter?🙈 van alles door me hoofd,piekeren, moe etc.
Neem je soms nog halve oxazepan? Nou….ik wel, dan is het even watrustigeren minder angstig gevoel !
Ook de vele huilbuien vind ik zo erg, zomaar , herkend iemand dat of jij?
Hoor het graag ! Weer even van me afschrijven! Pfff wat een rottijd🙈An. -
O o wat moeilijk allemaal he .ik zelf net 2 mnd erin .en ik herken veel bij jullie vooral die ochtend .durf haast niet eens naar beneden doe vaak boeren en af en toe gewoon kokhalzen 😔 soms voel ik zoveel angst dat ik gewoon me bedje weer. Induik niel slapen .maar men dan gaat t hoofd helemaal malen .en echt onzin er tussen ..t springt van de hak op de tak. Af en toe komt er zomaar een liedje op .of een zin of woord .dan maar weer eruit .kan me heel moeilijk ergens toe aanzetten .alles is soms teveel. Doe graag ook diamond painting maar er hangt dan gewoon wat op de achtergrond in me hoofd .ook een soort pieker? Dus echt rust geeft t niet .ook voelt boodschappen doen zo anders piekerend en net of je er niet bij bent . Niet weet wat je nodig ook hebt ..t gevoel er t lopen als een robot. Eng vind ik dat. En volgt een huilbui. Ik huil ook veel maar echt van angst en ook wel wat wanhoop ....ben ook vaak sagerijnig en wel boos dat ik dit heb . Soms bang dat t depressie is ..
Esja - Alle reacties weergeven...
-
Esja
Ik herken het…heftig allemaal.
En nu is mijn hondje ook nog overleden🙈. Heel veel huilen nu 😭
Ben jij ook alleen? SterkteAn.
Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.
De bron van ellende zit in JOU
De bron van ellende zit in JOU.
Helaas is dit de harde waarheid, na 1,5j herstel besef ik mij dat burnout nét als long covid, chronische pijn en veel andere dingen een mindbody syndroom is. NIET als in het zit tussen je oren, maar wél als in: Je brein ziet alles als gevaar en geeft je symptomen om je 'veilig' te houden.
Wat erg helpt voor veel mensen in therapie maar ook SCHRIJVEN, gewoon gratis thuis. Zoek op: Journalspeak (Nicole Sachs). Schrijf 20-30 minuten per dag over 1 issue (stressvol verleden, heden, persoonlijkheidseigenschappen als pleaser, perfectionist, controll freak etc.) en ga diep. Probeer in een soort trance te komen waarbij je woorden vanzelf beginnen te stromen. Huil, schreeuw, zucht, steun en voel alle emoties.
Doe na deze 20-30 minuten een liefdevolle medicatie van 10 minuten: jij bent het waard en mag er zijn <3
Meer informatie te vinden in podcasts: liefkleinleven, the new mi, The cure for chronic pain with Nicole Sachs. Succes mensen <3Taco-
Een liefdevolle medicatie?
Anoniem -
Meditatie gok ik. Maar dit klopt echt! Mij helpt dit ook enorm in mijn herstel. Als je hier meer over wilt lezen raad ik the way out van Alan Gordon aan. Zo goed en herkenbaar. Doordat je een andere kijk op je klachten krijgt, begin je te herstellen.
Anoniem -
Dank voor de tips! Die zijn altijd welkom :)
M -
Dankje wel! Ik ben via liefkleinleven nu. Weg van de pijn aan het lezen en het is echt een eye- opener. Dankjewel wel dat je dit hier wilde delen
J. -
Hoi Taco, dankjewel voor je post! Ik ben me de laatste tijd aan het verdiepen in deze materie en bezig met journaal speak. Het enige wat ik niet echt begrijp is dat ook aangemoedigd wordt om je symptomen te negeren, of liefdevolle aandacht te geven.
Maar hoe moet ik dit doen wanneer ik de hele nacht wakker lig doordat ik over mijn grenzen ben gegaan, en de dag erna dan echt helemaal opgebrand ben? Is het dan echt de bedoeling om bewust over je grenzen te gaan of begrijp ik het gewoon verkeerd?Bart -
Wat bedoel je met een liefdevolle medicatie?
Anoniem -
Ik denk dat Taco een zogeheten loving kindness (Metta) meditatie bedoelt. Dit is een type meditatie waarbij je focust op de compassie die je hebt voor anderen en/of jezelf.
Bart -
Deze kan je vinden op bv youtube of de insight timer app, een goede docent is Tara Brach.
Anoniem -
Ik vind dat het voornamelijk met je brein te maken heeft (blijft klinken dat het tussen de oren zit) te kort door de bocht hoor. Maar mooi om te lezen dat het voor sommige mensen werkt. Zo werkt voor iedereen weer iets anders. En zo vindt iedereen iets waar hij of zij zich aan vastklampt om er bovenop te komen en dat is helemaal prima. Op internet vind je veel goede raad van ervaringsdeskundigen die zichzelf als coach benoemen, dus blijft lastig wie het bij het rechte eind heeft. Wanneer ik na mijn BO een boek zou gaan schrijven, dan zou ik ook schrijven wat ik heb gedaan, maar is dat dan wat voor iedereen zou werken? Ik denk het niet hoor. Mij lijkt het dat de medische wereld meer onderzoek gaat doen en nog fijner, met behandelingen of oplossingen komen. Dit zorgt voor minder langdurige ziekteverzuim en zal uiteindelijk geld besparen. En nog prettiger is dat we met deze BO klachten niet zo lang hoeven door te lopen.
Anoniem - Alle reacties weergeven...
-
Tussen die oren? Er zijn oek mensen die gewon uitgebuit worden. Dan knappen tog elk mens een keer van sokkel?
Marek
Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.
Ervaring met SSRI op burn-out ?
Wie wil zijn of haar ervaring met SSRI op burn-out delen?
Momenteel zit ik 3 jaar thuis met een burn-out. Ook een zware depressie als gevolg daarvan gehad, en toen medicatie afgeslagen omdat ik het zelf / natuurlijk wilde doen. Halfjaar terug een heftige diepe terugval gehad door accuut ziektegeval in de familie, waarbij ik zelf qua energieopbouw weer helemaal opnieuw ben moeten beginnen. Daarvoor zat er absoluut een stijgende lijn in het grote geheel, maar wel continu vallen opstaan / kleine terugvallen en had nog een lange weg te gaan.. nu na 3 jaar erin, daarbij wetende dat je zo fragiel bent, ben ik bang om eeuwig bezig te blijven. Om wat stabieler worden, hopelijk wat meer prikkels aan te kunnen (ben zo extreem overgevoelig voor vooral geluid dat bijv een kort gesprek voeren al meteen erin hakt). en de kans op terugvallen en daarmee dus weer langere hersteltijd te verkleinen, overweeg ik toch om te starten me een lage dosering citalopram (of andere SSRI). Ik twijfel alleen erg, omdat ik weet dat ik wel herstel ook zonder zeg maar, en bang ben dat het misschien verkeerd uitpakt waardoor ik weer verder van huis ben.
Ervaringsverhalen zijn welkom!
Liefs,Amber-
Hoi Amber, mij heeft 20mg citalopram voornamelijk geholpen met:
Minder piekeren
Minder heftige emoties
Beter slapen
Omgaan met drukte ging me weer makkelijker af.
BeterschapHenk -
Ik zit op 10mg.. het helpt je ik zie het ook alleen maar als een steuntje in de rug. De overprikkeling is iets minder geworden. En de angst ook
Anoniem -
Hoi Amber, mij heeft 20mg citalopram voornamelijk geholpen met:
Minder piekeren
Minder heftige emoties
Beter slapen
Omgaan met drukte ging me weer makkelijker af.
BeterschapHenk -
Hier 10mg escitalopram. Achteraf heel blij dat ik (toch) begonnen ben (na ca jaar). Sindsdien geen hele heftige dagen meer gehad en langzaamaan ging het steeds beter en kreeg ik m’n veerkracht terug. Ben nu (10 maanden later) vrijwel geheel hersteld. Alleen nog wat spanning/onrust rondom het ontwaken en het oorsuizen (mild) is niet helemaal weggegaan. Ben heel blij, was ook angstig dat ik er niet meer uit zou komen. Ik ben ook weer volledig aan het werk nu. In het voorkaar ga ik de AD weer afbouwen. Tip: vraag om druppels ipv tabletten, dan kun je heel rustig en op gevoel opbouwen.
M. -
Beste M.
Ik ben sinds 3 weken terug ook begonnen met escitalopram, eerst 4 dagen 5 mg, daarna elke dag 10 mg in de ochtend.
Ervaar op dit moment nog meer last van bijwerkingen dan gemak van de voordelen.
Hoe lang duurde het bij jou ongeveer voordat je echt verbetering merkte? En heb je veel last van bijwerkingen gehad?
Alvast bedankt voor je reactie.A. -
Zie deze nu pas helaas. Ik begon bij 2,5 week het gevoel te krijgen dat het iets ging doen (wat twijfelachtig nog toen). Na 3-4 weken ging het steeds iet beter. En dat ging eigenlijk door tot 3 maanden, toen had ik het gevoel dat ik optimaal effect had van de medicatie. Ik vind het jammer dat ee zoveel negatieve berichten zijn iver AD. Ik ben er echt tevreden over. Heb ook vaak zo’n gelukzalig gevoel (wellicht ook vanwege blijdschap dat ik uit m’n burn-out ben nu). Ik word er dus totaal niet vlak van. Heb eigenlijk geen bijwerkingen (nou ja, eentje, orgasme lrijgen duurt wat langer - maar het lukt gelukkig wel ;). Verder kan ik niks bedenken….
M. -
Bedankt voor het delen van jullie, veelal positieve, ervaringen. Dit helpt me zeker in de keuze het dan denk ik toch maar te gaan proberen.
Sterkte en beterschap allemaal!
LiefsAmber -
Hey, zelf jaar op escitalopram gezeten (eerst 5mg toen 10mg) en ondertussen afgebouwd naar nul. Het werkte goed, maar mijn eetlust werd enorm. Ik ben 40kg aangekomen in 1 jaar. Achteraf spijt dat ik na de eerste 10kg niet geswitched ben naar een andere soort AD (misschien citalopram of sertraline). Het heeft wel goed geholpen in het herstel. Ik werd er wel extra moe van.
Taco -
Hey Taco,
Fijn dat het je goed heeft geholpen, maar wat naar dat je er zo door bent aangekomen.. dat wil je natuurlijk niet. Ik hoor inderdaad vaker dat mensen er extra moe van worden. Merkte je wel dat je je energie uiteindelijk juist opbouwt?Amber -
Hier inmiddels 5,5 week onderweg met Escitalopram 10 mg, en waar de eerste 2-3 weken soms een hel waren, lijk ik nu eindelijk de nodige voordelen te gaan merken.
Meer rust in mijn hoofd, minder piekeren, beter slapen, alleen af en toe wel wat duf overdags nog.
Ik werk elke dag enkele uurtjes vanaf huis, en verder veel wandelen en fietsen, en af en toe licht sporten.
Ik heb t gevoel dat ik op de goede weg ben, en ben blij dat ik de keuze voor deze AD gemaakt heb…
Hopelijk volgt er nog meer verbetering, aangezien naar wat ik begrijp het wel 2-3 maanden kan duren voordat de werking optimaal is….A. -
Hoi!
Anderhalf jaar geleden zat ik wel eens op dit forum, omdat het zo slecht met me ging, maar sinds oktober 2022 niet meer. Dat was rond dat ik m'n eerste dosis citalopram nam, dat overigens pas na een paar weken echt goed werkte. Ik dacht: ik kijk eens op dit forum of ik mensen kan helpen, en ik zag jouw berichtje.
Ik was zólang zó huiverig voor medicatie, er heerste bij mij zo'n groot taboe. Volledig ten onrechte uiteindelijk. Het is dé reden en dé doorbraak geweest voor mijn herstel. Het middel zorgt ervoor dat je minder in je hoofd zit en dat je gewoon dingen doet zonder er al te veel bij na te denken. Ik pieker tegenwoordig echt nog wel eens, maar zonder dat ik het weet filtert m'n hoofd de negatieve gedachten en een half uur later denk ik: 'huh, ik was toch aan het piekeren?', maar dat is dan gewoon automatisch weggegaan. Heel bijzonder.
Heel geleidelijk zijn door deze afname van angstgedachtes mijn fysieke klachten ook wat naar de achtergrond gedreven. Ze zijn er nog wel, maar ik heb nagenoeg mijn leven weer opgepakt en werk 20 uur per week en doe weer de sociale dingen waarvan ik nooit had gedacht dat ik ze nog kon. De overprikkeling is er wel, maar op de achtergrond, evenals mijn hoge adem.
Bijwerkingen zijn er bij mij nauwelijks geweest, maar het werkt voor iedereen anders! En de eerste weken zijn misschien wat onwennig, je hoofd werkt ineens heel anders dan normaal. Je zult eventjes geduld moeten hebben met oordelen of het wat voor jou is. Ik hoop dat het voor jou helpt, en geloof mij: het komt ECHT goed. One way or another. Ook al denk je dat het nooit goedkomt, dat komt het ECHT.
Heel veel succes! :)Bas -
Hey Bas,
Wat super voor jou dat je zulke stappen hebt gemaakt en er nu veel beter bij zit! En heel attent dat je bewust even checkte om te kijken of je iemand kon helpen. Blij dat je mijn berichtje zag :) Ik heb veel aan dit soort reacties.
Merk dat zelfs als ik afgelopen tijd af en toe denk; misschien toch maar proberen. Het toch door twijfel weer uitstel / uit m’n hoofd zet. En ik zit inderdaad ook veel in m’n hoofd, kan het wel enigsinds uit zetten door mezelf naar het hier en nu te halen. Maar bij alles wat ik wil doen, ervaar ik dat ik overal aan / over twijfel / pieker. Heel vermoeiend, en word er ook warrig van op een of andere manier. Geen simpele keuzes kunnen maken, kleinste taakjes voelen als een opgave, voornamelijk omdat m’n hoofd zo moeilijk doet / niet helder kan nadenken.
Je zegt dat je de klachten nog wel hebt, maar op de achtergrond. Bedoel je daarmee dat het wordt onderdrukt? Ik ben zelf ook een beetje bang dat als ik dat heb, en het vervolgens weer ga afbouwen op een gegeven moment, alles weer harder terug komt en ik dus helemaal niet zo hersteld blijk te zijn als ik dacht bijvoorbeeld. Hoe kijk jij hier tegenaan? Voel je nog wel goed de grenzen van je lichaam aan?
En thanks voor de bevestigende / bemoedigende woorden. Na zo lang erin ben ik soms de moed kwijt en voelt het soms inderdaad alsof het nooit helemaal meer goed gaat komen.
LiefsAmber -
Hey Amber,
Wat betreft je eerste alinea; super herkenbaar. Precies dit was mijn probleem ook. Het was eigenlijk dwangmatig in je hoofd zitten.
Wat betreft je tweede alinea: ik begrijp je angst. Vaak wordt bij burn-outs medicatie voorgeschreven om het herstel makkelijker te maken. Ik weet niet of je een therapie hebt, ik namelijk wel, en die therapie ging veel beter omdat ik citalopram nam. Ik kon inderdaad meer helder nadenken en had eindelijk door wat er tegen me gezegd werd. Eerst hoorde ik het wel, maar kwam het niet binnen. Had er minder een gevoel bij, omdat ik ZO in mijn hoofd zat. Het medicijn heeft me dus bij de therapie geholpen, en als je van het medicijn afgaat, kan het dus heel goed zijn dat je sterker bent dan dat je voor het medicijn was, waardoor het misschien helemaal niet zo hard terugkomt als waar je bang voor bent.
Daarnaast is citalopram een antidepressiva. Dat woord überhaupt is misleidend, want bij mij had het bijvoorbeeld niets met depressiviteit te maken. Maar dat terzijde! Een antidepressiva (en ik zeg nu wat mij is verteld en wil dus echt geen medisch advies geven) kan je vaak voor altijd gebruiken. Zo zie ik dat nu ook voor mezelf. Ik ben sinds 2019 nooit meer mezelf geweest voor mijn gevoel, maar sinds het medicijn ben ik weer mezelf. Ik zie dus momenteel totaal geen reden om het medicijn af te bouwen, mijn psycholoog en mijn arts dus ook niet. Ik ervaar er momenteel 0 hinder aan, alleen maar verbetering, dus dan hoeft het ook niet. Nogmaals, geen medisch advies vanuit deze kant, maar weet dat de mogelijkheid er zéker is om het niét af te bouwen. Misschien geeft dat je nog wat rust.
Eerlijk gezegd voel ik mijn grenzen juist beter aan dan hiervoor, omdat ik dichter bij mijn gevoel sta en (wat je al zei) meer in het nu leeft. Daardoor ben je ook bewust van je lichaam en kan je veel rationeler een keuze maken of iets te veel voor je is of juist niet. Daarnaast zijn de gevolgen van een keer een grens overgaan voor mij veel minder heftig geworden. Ik ben echt nog veelvuldig over grenzen gegaan en ik doe dat nog steeds, maar de dagen erna zit ik veel minder in mijn angstgedachtes waardoor mijn gevolgen ook veel minder heftig zijn. Nu pas merk ik hoe erg je gedachtes invloed hebben op je fysieke gesteldheid. Ik ben minder bezig met mijn klachten, ben er minder bang voor, waardoor je gewoon onbewust wat minder op focust en daardoor is het er simpelweg minder.
Tot slot wil ik nog zeggen dat het goed is (en waarschijnlijk doe je dat al) om het hier goed met een professional over te hebben. Ik ken je situatie niet en ik ben zeker geen medisch specialist, dus ga niet op basis hiervan een keuze maken. Mij is het na 3 jaar zwoegen eindelijk gezegd door een praktijkondersteuner: 'is medicatie niet iets voor jou?'. Daarna heb ik zelf de keuze gemaakt, samen met hem. Als dat bij jou ook het geval is, op deze manier, zou je het inderdaad de kans kunnen geven, dat is helemaal aan jou. Met behulp van een professional, die mij in het begin ook diazepam heeft gegeven om de eventuele bijwerkingen te verzachten, is het mij goed bevallen.
Laat maar weten of je nog vragen hebt.
Liefs,
BasBas -
Ik wil nog even zeggen dat ik niet in gewicht ben aangekomen,. Het hoeft dus niet. En ik kan wel wat schommelen met gewicht normaliter. Nu geen last van.
M. -
Hoe gaat het nu met jullie
A -
In 2020 eerste keer overspannen waarvan de klachten lang aanhielden, omdat ik door ging. T werd niet zo erg dat ik echt niet meer kon werken, maar anderhalf/twee jaar later had ik er nog steeds last van. Toen een paar betere jaren gehad, maar nu sinds dec 24 weer thuis van werk en zijn de klachten vele malen heviger.
Aangezien ik begin januari heel langzaam vooruit leek te gaan en goed sliep heb ik toen niet gedacht aan medicijnen anders dan de temazepam.
Tot een week geleden.
De klachten zijn sindsdien in een soort vrije val terecht gekomen en afgelopen week was t dieptepunt.
Nu sinds gisteren op advies van de huisarts begonnen met citalopram 20mg. Ook ik vond t spannend, er zit zoveel lading op een antidepressivum.
Ik ben ook benieuwd wat t voor me kan doen.Laura -
Hoi Laura,
Wat een verhaal, erg naar voor je!
Hou me, ons op de hoogte, ik zit er ook tegenaan te hangen, ja of nee.
Heb dagen dat ik 't niet nodig denk te hebben, maar steeds meer dagen ook wel. Ik ben inmiddels 14 maanden op burnout "reis" ;).
Sterkte, zet m op.
Groetjes GertGert -
Hoi Gert,
Dit klinkt zo herkenbaar en een van de eerste dingen die de huisarts tegen me zei was je denkt misschien nu dat je t alleen moet kunnen, maar soms lukt het gewoon even niet en dat is helemaal oke. Het is geen falen, soms helpt een steuntje in de rug gewoon net even om meer te kunnen ontspannen en daardoor uit dit dal te klimmen. Ik vond dat zo fijn. Dus ook voor jou Gert, we willen t allemaal vaak alleen doen, maar hulp accepteren is helemaal oke. 14 maanden is ook al een tijd, heel rot voor je!
Ik ben zelf ook begonnen in de boeken "Burn out reset" en "Van klacht naar kans". Vooral dat 1e boek is een hele fijne voor alle fasen van burn out en alles wat erbij komt kijken, echt een aanrader.
Heel veel sterkte allemaal
Groetjes,
LauraLaura -
Hoe gaan jullie dan om met afbouwen? In mijn omgeving meerdere die terugvallen bij afbouwen en dus niet meer zonder ad kunnen…
Anoniem -
Hoi Laura,
Inderdaad, ik snap ook helemaal wat je zegt.
Ik heb dat zetje denk ik ook nodig, maar vandaag voel ik me wel weer aardig, maw ik heb een betere dag. Heel wisselvallig.
Klopt, en zo moet ik het ook gaan zien denk ik, ik ben er alleen een beetje bang voor, zoals voor meer ( hele normale ) dingen momenteel haha ;).
Ja klopt, t duurt al even, maar dat heb ik inmiddels een beetje los proberen te laten. Geen invloed op.
Dat 1e boek heb ik net binnen nav een tip hier op het forum, ga er morgen mee beginnen, erg benieuwd. Van klacht naar kans ook maar eens naar gaan kijken, maar eerst dit boek maar haha. De fout in meerdere boeken tegelijk bega ik maar niet meer ;) ;).
Zet m.op!Gert -
Hie gaat het nu met jullie? Ben benieuwd. Wil nl escitalopram gaan verhogen naar 10 mg. Jullie verhalen geven me een beetje moed.
Suus -
Hey allemaal,
Jullie zeggen positieve dingen voor ADs. Ik was benieuwd of jullie afgebouwd hebben of bezig zijn, en of dat makkelijk is of überhaupt mogelijk is. Ik ben er ook voor aan het kijken maar aan de ene kant wil ik het door het lastige afbouwen niet.Gerrit -
Hoi Gerrit,
Ik ben nu aan het afbouwen en zat op 10 mg AD. Het is bijna een jaar geleden dat ik gestart ben met deze medicatie. Het duurde even voordat het zijn werk deed. Ik moet zeggen dat het mij best heeft geholpen. De laatste tijd ging ik er zelfs echt op vooruit qua slapen.
Afbouwen vind ik best pittig ondanks dat ik het rustig aan doe. Helaas is het slapen wat lichter en onrustiger. Ik voel me ook wat uhms onrustig, angstig en nerveus ofzo. Dit sinds een dag of twee, drie. Best vervelend. Maar ik probeer lief te zijn voor mijzelf, beetje afleiding, supplementen, lekker eten en veel rust momenten. Alleen heel jammer van mijn slaap. Eindelijk sliep ik beter.
Ik heb geen idee hoe andere mensen dit hebben gedaan of opgevangen. Of hoe lang het duurt voordat het weer wat rustiger wordt.
Om eerlijk te zijn word ik er verdrietig van en moedeloos. Ook omdat iedereen toch wel zegt dat ik dan weer terug naar 10 mg moet ipv 5mg.
Alle tips zijn welkom ❤️Kamillethee -
Hallo allemaal!
Fijn deze positieve verhaaltjes te mogen lezen over escitalopram.
Ik heb het ook in mijn kast liggen maar twijfel elke dag. En waarom… omdat ik een aantal vragen heb.
Ik heb namelijk vermoeidheid, brainfog, en mijn geheugen is moeilijk.
Ook ben ik depressief.. gestopt met alcohool en alles opgegokt. Dus heel wat te verwerken!
Ik krijg veel gedachten zoals iedereen wel hier die gewoon uit niets komen, die brengen mij naar een angstige prikkelbare situatie.
Mensen die dit wat gedempt hebben door escitalopram?
Hopelijk reactie op mijn vraag.
Dank je wel.Anoniem -
Hallo allemaal!
Fijn deze positieve verhaaltjes te mogen lezen over escitalopram.
Ik heb het ook in mijn kast liggen maar twijfel elke dag. En waarom… omdat ik een aantal vragen heb.
Ik heb namelijk vermoeidheid, brainfog, en mijn geheugen is moeilijk.
Ook ben ik depressief.. gestopt met alcohool en alles opgegokt. Dus heel wat te verwerken!
Ik krijg veel gedachten zoals iedereen wel hier die gewoon uit niets komen, die brengen mij naar een angstige prikkelbare situatie.
Mensen die dit wat gedempt hebben door escitalopram?
Hopelijk reactie op mijn vraag.
Dank je wel.Corne -
Hoi allemaal,
Het doet me goed de positieve verhalen over antidepressiva bij burn out te lezen.
Ik zit nog "maar" 4 maanden thuis maar het woordje SSRI is al een paar keer gevallen bij mijn behandelaren. Ik twijfel zelf enorm, vind dat ik het zelf moet kunnen, wil graag gewoon meer tijd.
Aan de andere kant wil ik ook niet (zoals ik hierboven soms lees) jarenlang aan het stoeien zijn alvorend de knoop door te hakken.
Hoe zijn voor jullie de bijwerkingen? Ik ben zelf nogal bang voor het verlies van libido, wat bijna gegarandeerd lijkt bij een SSRI. Seks is nu het enige leuke wat ik nog heb in mn leven..Ceylon Jasmijn -
Hallo,
Ik zit nu 7 weken aan de sertraline. Eerste 2 weken lichte spanningsklachten gehad en slechte slapen. Het was veroorlooft van de psychiater om oxazepam sporadisch te gebruiken dus dat deed ik. Zit nu 2 weken op 100 mg. Ik heb nu nog wel kleine bijwerkingen (vooral overprikkeling) maar merk al wel meer energie. Meestal werkt het 4 weken na de laatste verhoging maximaal. Ik heb er wel een goed gevoel bij. Bij iedereen werkt het anders, maar dit is voor mij tijdelijk. Zodra ik weer energie hebt opgebouwd en weer werk ga ik weer afbouwen.PG -
Heehoi!
Fijn om wat positieve verhalen te lezen over ad.
Sinds gisteren ben ik begonnen aan citalopram voor een angststoornis en burn out. De dokter wil dat ik naar 30 mg ga, maar ben nu begonnen met 2 mg en bouw elke 2 dagen 2 mg op. Gisteren ondanks de lage dosering al wel extra spannings/angst klachten. Maar het is voor een goed doel. Hopelijk wordt mijn hoofd wat rustiger, zodat ik eindelijk rust kan gaan pakken. Ik ben heel benieuwd hoe het gaat verlopen de komende tijd.
Zijn er meer mensen die toe werken naar 30 mg en niet naar 10 mg of 20 mg? Ik merk dat ik 30 mg nogal een grote stap vind. Helemaal omdat ik al bijwerkingen ervaar bij 2 mg.
Ook mensen die op dezelfde manier hebben opgebouwd?Lies -
Hoi allemaal,
Ik heb een jaar 10 mg escitalopram geslikt en zit nu op 5 mg. Ik bouw langzaam af. Een verlaging met een kwart ging bij mij niet zo lekker, dus ben ik weer teruggegaan naar 5 mg om eerst weer stabiel te worden.
Als dat goed voelt, wil ik verder afbouwen richting 0, maar dan waarschijnlijk met druppels en in hele kleine stapjes. Mijn systeem is blijkbaar gevoelig, dus rustig aan past beter.
Qua bijwerkingen had ik vooral veel vermoeidheid (al zit ik natuurlijk ook in burn-out herstel), wat gewichtstoename mogelijk ook door minder bewegen en weinig libido. Dat laatste speelde bij mij overigens al vóór de medicatie.
Tegelijk heeft de medicatie mij ook echt iets positiefs gebracht: meer rust in mijn hoofd en lijf, en ruimte om te herstellen. Voor mij was het dus geen zwart-wit verhaal.
Veel succes allemaal in jullie eigen proces 🫶Kamillethee -
Misschien bij de huisarts eerst een cyptest laten doen. Bij mij werkt het averechts en ben daardoor wel dieper gezakt.
Suus -
Misschien bij de huisarts eerst een cyptest laten doen. Bij mij werkt het averechts en ben daardoor wel dieper gezakt.
Suus -
Ik zit sinds 3 weken aan 5mg escitalopram. Mede vanwege PDS. Ga door en hel met de bijwerkingen. Het is niet eens angst of depressie. Vooral vermoeidheid (zwaar hoofd) oorsuizen (had ik al) en rillingen in de ochtend. Hoop dat het snel minder wordt. Mijn zenuwstelsel staat op zijn kop. Avonden zijn wel beter. Slapen gaat redelijk.
Fender -
Hallo,
Ik heb juist mijn 2de week met 5mg escitalopram achter de rug. Na 2,5j in burn out te zitten en constante onrust in mijn hoofd te ervaren wou ik het dan toch proberen. Voorlopig ervaar ik ook nog geen positieve effecten en voel ik me eigenlijk minder dan voorheen. Hetgeen ik het meest last van heb is zo een gevoel van duizeligheid. Ik zou graag binnenkort willen verhogen naar 10mg maar ben wat bang. Ik hoop vooral (en dat las ik wel) dat het dat malende gevoel in mijn hoofd wat kan verminderen en dat ik minder pieker en in het nu leef. Ik wil zo graag opnieuw gewoon kunnen leven en dingen doen ipv slaaf te zijn van die "kooi van beperkingen" waarin ik nu zit.
Sterkte allemaal!Kris -
Bij mij ging opbouwen juist heel erg goed en helpte het heel goed tegen de burn-out het is geen wondermiddel maar het helpt wel om wat meer rust te vinden Ik heb wel wat klachten gehad bij het opbouwen maar die waren niet erger dan hoe ik mij überhaupt al voelde ik zou het dan ook zeker aanraden houdt er gewoon rekening mee dat je een maantje er last van hebt maar dat is niets vergeleken met 3 jaar
Anoniem -
Hee hallo!
Inmiddels zit ik op week 5 van de 30 mg. In de opbouw naar de 30 mg merkt ik al dat ik minder piekerde, minder buikpijn had en meer dingen durfde te doen. Ik voelde me sinds een lange tijd weer 'Lies' en niet mijn klachten.
Helaas lijkt het sinds een week slechter te gaan. Mijn hoofd is weer onrustiger, ik pieker meer, slaap slecht en heb weer wat buikpijn.
Zijn er meer mensen die tijdens de werking zo’n terugval/dip hebben gehad? En werd dit later weer beter?
Ik hoop eigenlijk vooral op wat positieve ervaringsverhalen 😉 Ik wil liever niet meteen weer ophogen of wisselen van medicatie.Lies -
Hey Lies,
Zeker herkenbaar. De arts gaf aan dat medicijn zich echt moet ‘zetten’ en dat dit wat op en af kan gaan. Bij mij is dit over gegaan. Natuurlijk is je BO niet weg door de medicatie dus blijven inzetten op herstel blijft wel erg belangrijk zodat je voldoende rust vindt in hoofd en lijf.
Toi toiK -
Heel erg bedankt K voor je antwoord! Dat geeft me weer wat moed.
Met mijn burn out/angst herstel blijf ik aan de slag. Maar het zou toch wel fijn zijn als ik weer ietsje beter slaap, dat is voor mijn hoofd en lichaam zo'n groot verschil.
Mag ik vragen hoe lang zo'n dip duurde? En na welke tijd dit stabieler werd?Lies - Alle reacties weergeven...
-
Ik neem nu 10 weken medicatie (daarvoor enkele weken escilatopram maar daar reageerde ik niet zo goed op). Ik merk dat mijn ‘baseline’ beter is. Meer stabiel. Heel uitzonderlijk heb ik is een slechte nacht maar dat is vaak gelinkt aan men hormonale cyclus en dan nog is de nacht beter dan enkele maanden geleden. Dus stap voor stap merk ik terug wat meer (aan te) kunnen. Men dipjes zijn veel minder hevig en duren ook minder lang. Ik weet dat ik dan na enkele dagen extra zelfzorg (ff wat ademhalingsoef extra tijdens werken, ff lekker netflixen,…) terug weer op men baseline zit. Ik merk vooral dat afspraken terug gaan en ik niet constant zaken moet afzeggen. Het geeft veel minder en soms zelfs geen spanning meer en ik geniet ook van die momenten. Dus het gaat in kleine stapjes vooruit ipv dat ik ineens een grote ommezwaai gevoeld heb ofzo.
Vertrouw op jezelf en niet paniekeren als het ff wat minder gaat, blijven inzetten op herstellen van je lichaam en dan komt het goed!K
Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.
Toch ging ik enkel maar achteruit i.p.v. vooruit
Ik ben nu 1,5j thuis met een burnout.
In het begin ging ik nog veel over mijn grenzen, thuiszitten betekende voor mij méér huishouden op mij nemen.
Geleidelijk aan meer en meer taken laten vallen, rustpauzes inbouwen, gaan wandelen, ... de hele "volgens het boekje" behandeling. Maar toch ging ik enkel maar achteruit i.p.v. vooruit.
Ik zit eigenlijk al ongeveer een jaar op een status quo.
Ik heb geleerd terug te "voelen", "te luisteren naar mijn lichaam", maar het gevolg daarvan is dat ik me van 's ochtens tot 's avonds uitgeput voel en me door de dag moet slepen.
Ik doe ik nog bar weinig omdat het gewoon niet meer lukt. Alles is een opgave geworden. Opstaan, eten, douchen, ... ik moet van alles bekomen.
Recent de diagnose autisme gekregen die zaken in een nieuw licht hebben geplaatst. Telkens als ik een stap vooruit probeer te zetten, uit de burnout - naar het "normale" leven, trekt mijn brein terug aan de noodrem.
Ik ben gewoon doodop van te "leven". De overprikkelende maatschappij is te veel voor me.
De focus in mijn therapie is nu weg van burnout en gaat nu naar het leren "anders" leven. Plots loop ik door de supermarkt met een nc hoofdtelefoon en ondanks dat ik voel hoeveel het me helpt, heb ik moeite met het aanvaarden dat het "normale" leven geen optie meer is voor me.
De weg is nog lang, ondanks dat ik de afgelopen 1,5j veel geleerd heb over mezelf en doseren, sta ik nog maar aan het begin van de weg naar herstel.
Het maakt me soms wanhopig om te beseffen dat mijn herstel nog lange tijd kan duren, maar het beestje heeft nu tenminste een naam.
Ik heb veel aan dit forum gehad, vooral wetende dat je niet alleen bent. Daarom wou ik mijn verhaal toch eens delen, ondanks dat het om een autistische burnout gaat en niet de reguliere vorm.lplp 10Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.
Kan me niet voorstellen dat stress/burnout dit met je darmen kan doen
Ik zit nu bijna een jaar in een burnout en bij mij zijn het vooral mijn darmen die voor heel veel overlast zorgen. En als ik zeg overlast dan bedoel ik ook echt doffe ellende. Diarree, darmkrampen, heel raar gevoel in mijn onderbuik dat ik moeilijk kan omschrijven, opgeblazen buik, winderigheid, boeren, soms maagpijn en branderige tong, totaal geen eetlust en droge mond.
Ik ben bang dat het iets anders is, want kan me niet voorstellen dat stress/burnout dit met je darmen kan doen. Zijn er mensen die dit herkennen en die ook zoveel last hebben van hun darmen. Soms op betere dagen heb ik nergens last van en dan opeens uit het niets is het weer ellende. Heb al veel onderzoeken gehad waar niks uitkomt maar wordt er langzaam echt moedeloos van. Heb dagboek bijgehouden van alles wat ik eet maar kan er geen pijl op trekken.
Zou het toch gewoon stress zijn. Wie o wie herkent dit en kan me een beetje geruststellen ? Ik kom met die klachten zo geen stapje verder uit mijn burnout 😢Gerard-
De darmen..: verwerking van wat je binnen krijgt of gekregen hebt, Gerard. En dan vooral de emoties, want daar gaat dit over.
Je lichaam drukt uit wat er in je beweegt en heeft bewogen. Maakt je niet teveel zorgen, vertrouwen en overgave is vaak de sleutel.
Groet,
MarcelMarcel -
Hallo zelf heb ik ook last van mijn maag en darmen. Het hoef niet altijd iets te maken te hebben met een depressie. Of bo. Misschien eens naar huisarts gaan.bij mij was het een slingerige darm.nu ben ik geen arts. Maar buiten mijn depressie. Of bo was dat voor mij het probleem. Nu is iedereen anders, maar bij mij ook buikpijn. Diaree, darmkrapen enz.zo vlug ik ook maar wat eet met kruiden,of iets te veel wat vet is begint het feestje weer.ik hoop je hier wat aan heb mvg anoniem
Anoniem -
Hi Gerard, wat jij omschrijft heb ik 25 jaar gehad. Na talloze onderzoeken kwam er niets uit. Zelfs toen ik allergievrije babyvoeding at, reageerde ik nog.... 'gewoon' pure stress. Maak je dus geen zorgen over je fysiek. Het is puur mentaal. Ergens zit een blokkade en/of een intens verlangen om iets anders te doen met je leven. Wat dan? Is vaak de vraag die je dan stelt, maar het antwoord heb jezelf. Ga terug naar toen je jong was en kijk naar wat je studeerde. Kijk ook welke baan je het meeste aansprak en waarom? Vaak bepaalt je cv jouw toekomst, terwijl je het eigenlijk anders had willen zien. Op die manier drijf je steeds verder af van wat je zelf wilt. Dit kan carrière en/of prive zijn.
Je BO is het signaal dat je vastloopt en niet meer verder kan. Kijk dus niet naar de symptomen, maar naar de oplossing. Altijd koken leuk gevonden? Waarom word je geen kok? Altijd graag in de natuur? Waarom niet iets in die richting? Gek op sporten? Misschien kan je een beroep daarmee koppelen. Vind je kinderen leuk? Zoek iets in de richting. Etc.etc. Ook prive issues kunnen je die stress geven, dus besef dat er mogelijk meer werk aan de winkel is. SuccesAnoniem -
Zeker herkenbaar, bij mij een week geduurd diarree (licht). Mn darmen haalden weinig uit waardoor ik binnen 1 week 4kg in gewicht afviel. Verminderde eetlust, ging fries roggebrood eten, ORS drinken met kamille thee. En veel voeding (groente/fruit) met veel vezels. Geen koffie/limonade/zoetigheden. Veel water/ORS en kamille thee. Na 1 week was diarree over en normale ontlasting.
Richard -
Zeker wel!
Door stress kun je darmproblemen krijgen maar ook andersom
Ik ben er 12 jaar mee bezig geweest
Sinds ik nu een gezondheidskuur heb gedaan ben ik weer gezond 🙌🏻🥰
Je mag me altijd persoonlijk benaderen voor informatie
yvonneevers@hetnet.nlYvonne Evers -
Ik heb hier tijdens mijn BO 8 maand last van gehad. Hoort er echt bij en gaat over echter bij toenemende stress slaat het weer op mijn darmen. Zoek maar eens naar hersen-darm-as dan zie je duidelijk de relatie.
Henriette -
Ik heb soms ook last van mijn darmen en veel last van bepaalde voeding waar ik me extra moe door kan voelen en grote dips krijg (zwaar of juist licht voelen). Ik ga hiervoor naar een orthomoleculaire therapeut, die op persoonlijk niveau en met behulp van uitgebreid darmonderzoek me heeft geholpen om mijn voeding aan te passen. Misschien is het wat om eens naar te kijken.
Groet M.M. -
Ik zit inmiddels een jaar in mijn burn-out, en heb sinds het begin ook al last van dunnere, lichtere en plakkerigere ontlasting, blijkbaar heeft dit toch met stress te maken.
Ik eet verder wel gezond (groenten, aardappels, vlees, rijst, fruit) etc, en drink nagenoeg alleen maar water.
Ongekend wat stress allemaal met je kan doen, maar dat zal voor iedereen hier gelden vermoed ik…A -
Hallo ik lees op dit forum en verbaas me iedere keer weer wat ik lees.
Zit ook al een tijdje in mijn burn-out en heb regelmatig ook last met mijn darmstelsel. Veel onderzoeken gehad maar zonder enig resultaat. Nu lees ik bij henriette over hersen-darm-as en meteen op Google gekeken en het klopt helemaal. Nu snap ik gelukkig wat het kan zijn en wat ik er aan kan doen.
Mijn huisarts stuurt me van kastje naar de muur .
Fijn dat je op deze site je klachten met anderen kunt delen, en dat je niet gevoel hebt dat jij alleen voor staat.
Sterkte allemaal
Groet AswinAswin -
google maar even op de nervus vagus. Een belangrijke zenuw die zowel vervonden is met je brein als ook met het darmstelsel.
jacco -
Je word hier op deze site veel wijzer als gesprekken met je huisarts 😡
Bedankt Jacco hier kan ik weer iets mee 👍Aswin -
Lees het boek Hope and Help for your Nerves. Dit heeft mij ontzettend geholpen om de angst van angst wat jouw klachten veroorzaakt te doorbreken.
Sammy -
Hi, heb ook gedurende mijn burnout en zelfs op het moment veel last van deze klachten. Diarree (beetje koeienvlaai achtige structuur), misselijkheid 's ochtends bij het wakker worden, opgeblazen gevoel (vooral na maaltijden), extreme winderigheid, buikpijn/krampen en ook af en toe hoofdpijn. Nu ik een stuk verder in mijn herstel zit gaat het vele malen beter met mijn andere klachten, echter blijft dit toch behoorlijk lang doorsudderen. Iemand enig idee wat te doen?
Roel -
Ik heb ook veel last van mijn darmen en maag. Schijnbaar toch een veelvoorkomend klacht bij burnout. Het ging bij mij een tijdje wel iets beter maar sinds ik 2.5 maand geleden begonnen ben met het afbouwen van mijn ad is het weer hopeloos gesteld met mijn darmen en maag. Veel zuurbranden, plakkerige niet vaste ontlasting (geen diarree maar wel heel los) , krampen in mijn onderbuik, meerdere keren per dag naar het toilet, misselijk zeurderige buikpijn, onrust in mijn lijf enz. Zijn er mensen die dit herkennen ? Misschien ook in combinatie met het afbouwen van AD ?
Ray -
Ik heb een keer 6 maanden diarree gehad door afbouw AD. Ik had tevens een verkeerde diagnose, ipv persoonlijkheidsstoornis had ik autisme. Sindsdien een burnout en sindsdien ook zware darmklachten
Michel -
Ik heb nu al een paar jaar en burnout en sindsdien ook zware darmklachten, het is een grote ellende want het is heel beperkend
Michel -
Zo eens met Aswin. Dit forum is nuttiger dan huisarts wat betreft goede info rondom je burnout (klachten) 😂 triest maar fijn dat dit er is in ieder geval. Man man man
Anoniem - Alle reacties weergeven...
-
Heel herkenbaar!! Ergens fijn dat ik zie hoeveel mensen deze klachten hebben. Misselijkheid, buikklachten en diarree zijn mijn duidelijke fysieke stressklachten. Je darmen hebben een eigen zenuwstelsel, en kunnen ook sterk reageren op stress (ook fysieke stressoren! Denk aan wielrenners ;) ).
Een paar bezoeken aan een fijne diëtiste hebben me veel geholpen. Ze legde ook uit dat deze klachten niet makkelijk onder controle komen, en ook dienen als een signaal dat je stress of vermoeidheid weer opbouwt. Ik at steeds minder uit angst voor de klachten, daarna bingede ik soms weer uit honger etc. Voldoende echte vezels uit granen helpen me, naast voldoende groentes etc. Daarmee zijn de klachten echt niet weg, maar de angst een heel stuk minder.
Herken wel dat zowel de huis- als bedrijfsarts het niet bij mijn burnout vonden passen. Een mooie sytematic review (manier om resultaten uit meerdere wetenschappelijke artikelen 'samen te voegen') die ik had gevonden, liet zien dat naast de vermoeidheid, de maag en darmklachten het meest voorkomend zijn. Dus, super rot, maakt je onzeker en vervelend, maar hoort erbijAnoniem
Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.
Thuis met een burnout
Ik wil graag mij hart even luchten.
Ik ben sinds februari thuis met een burn out.
Al eerder merkte ik dat ik niet lekker in m’n vel zat en ik merkte dat ik het ging af reageren op m’n kinderen. Zodra ik het merkte ben ik naar de dokter gestapt en heb ik om hulp gevraagd. Ik heb een een paar gesprekken gehad met een praktijk ondersteuner en die heeft me doorverwezen naar een Psygoloog . Al bij de eerste intake bleek dat ik te complex voor ze was en heeft ze naar een andere praktijk voor me gezocht. Uiteindelijk kwam ik bij die praktijk en heb wel 15 sessies gehad maar pas de laatste drie keer is mijn behandelplan ingegaan. Daarvoor waren onder zoeken en Corona kwam ertussen en waren het alleen telefonisch gesprekken om te vragen hoe het met me gaat.
Ik ben dus in al die maanden nog geen steek vooruit gekomen. Ondertussen heb ik nu weer een intake ergens anders. Dit keer omdat ik niet wilde blijven waar ik in behandeling was. Omdat er geen klik was en ik het gevoel had dat ze niet naar me luisterde want vaak kreeg ik een vraag terwijl ik het net verteld had. En tijdens de Corona met de telefonische gesprekken hoorde ik haar op haar telefoon naar filmpjes kijken en typen op haar telefoon.
Dus ben weer bij begin af aan.
Intussen heb ik vaak ruzie met m’n man hij vind dat ik te lang thuis ben. Hij is vorig jaar begonnen als zzper en zegt dat hij het erg zwaar heeft. Wat ik ook geloof , maar ook zegt hij dat hij van me af wil als hij geen verandering ziet. Hij zegt niet alleen voor de kosten op te kunnen draaien. Ik zit in de ziektewet maar tijdens Corona is mijn contract niet verlengd. Dus ben werkloos ook nog.
Ik wil graag werken Alléén weet niet of ik het aan kan. Ik heb nog steeds last van hyperventilatie aanvallen en huilbuien en zit er nog doorheen. Ik wil ook wel weer werken door gewoon sociaal contact te hebben.
Ik heb een dochter van 7 en een zoontje van 1. Al heb ik een burn out ik doe al 7 jaar lang M’n dochter en zoontje alleen opvoeden. Voorheen was mijn man in loondienst en maakte 38 uur en ik werkte 38uur in 4 dagen dus had langere dagen. Na m’n werk ging ik gewoon door met opvoeding verzorgen en huishouden administratie enz
Als hij vrij was was hij vrij.
Drie maanden voor m’n dochter geboren was , is zijn moeder overleden. Mijn dochter leek op haar dus vluchte mijn man uit huis omdat hij verdriet had als hij m’n dochter zag. Dat was erin geslopen. Bij mijn zoontje zou hij meehelpen maar uiteindelijk als ik op de klok kijk is hij nog geen 10 A 15 min bezig met m’n kinderen. Hij houd hem misschien 10 min vast dat is het. Verder gebeurt er niks.
Ik doe dus alles of ik nu wel werk of niet.
Ik denk dat het me ook teveel is geworden plus dat ik oom een handtastelijke schoonvader heb naar mij toe. Al ongeveer 10 jaar is hij handtastelijk naar mij daar ben ik dus ook voor naar de Psygoloog.
Mijn man ziet zijn vader als een soort God omdat z’n moeder er niet meer is.
Ik ben ook nooit gesteund door m’n man.
Laatste weken zegt mijn man vaak dat ik weer moet gaan werken. Ik wil wel maar ik voel me erg gedwongen. Nu is het zelfs zo erg dat hij zegt ik gooi de handdoek in de ring en heeft zijn trouw ring afgedaan en wil niet meer naar me luisteren hij is er klaar mee zegt hij.
Ik voel me al zo beroerd en dan nog dit erbij maakt me echt kapot.Mich-
Deze echtgenoot steunt jou niet. Hij belemmert jouw herstel en is vooral met zichzelf bezig. Dit is echt triest. Hij zet je onder druk. Zo te lezen zorgt hij dan wel voor de financiën maar dat is het dan ook wel! Als je hem zijn zin geeft dan zal je nooit herstellen van jouw burn out. Kies je voor jezelf dan zal hij je verlaten. Wil hij dat je beter wordt? Dan zal hij jouw de tijd moeten geven en moeten steunen. Zo staan de zaken ervoor en niet anders. Mijn man is ook zzp er. Hij zet mij niet onder druk. Ik voel eerder druk vanuit mijn werkgever. Ik ben zelf gestart met anti depressesiva. Zoek alsjeblieft hulp. Desnoods met anti depressesiva. Liefs Inge
Inge -
Ik denk dat het je gaat helpen als je gaat scheiden. Je bent dan alleen verantwoordelijk voor je kinderen en kunt een uitkering aanvragen. Het is geen vetpot maar als ik hoor hoe krachtig jij je huwelijk hebt doorstaan, werken en zorgtaken en een niet steunende man en vervelende schoonvader. Ik denk dat je het beter alleen kunt. Heb je vriendinnen? Vraag wat zij vinden en vraag of ze eerlijk willen zijn. Ook als ze iets moeten zeggen wat voor jou niet leuk is of over jou gaat.
Mariken -
Geen woorden voor, hoe er met je wordt omgegaan.
Anoniem -
Je moet naar je lichaam luisteren.
Ik ben een moeder van 4 kinderen en
IK herken je verhaal meid.
15 jaar geleden was ik ook heel erg ziek heel veel me gemaakt liep bij psycholoog en therapie te Lang in ziektewet raakte mijn baan kwijt. Kreeg 3 jaar lang WAO
Toen zit te me man iedereen dag ga werken en waarom ben je thuis anders ga ik weg.
Terwijl ik voor de kinderen zorgde ik deed als thuis.
Na 3 jaar heb ik een baan gevonden en werk. Ik tot nu nog.
Maar ik heb het nooiet kunnen verwerken geestelijk/lichamelijk ben ik op ik ga met pijn naar bed en sta met pijn op.
Nu 12 jaar lang loop ik met deze klachten.
Mijn oudste dochter van 24 jaar zei in mei 2022 ma je meld nu ziek en maak een afspraak bij huisarts. En dat heb ik gedaan.
Ik heb een zwaar buro out en overspanning
Angststoornissen is vast gesteld.
En het komt allemaal door mijn man die zette het druk op mij en ik hield veel van hem en was bang dat hij weg gaat.
Maar nu ben ik nog steeds met me man.
Hij is weer bezig ga werken. Ik heb hem duidelijk gemaak als ik weer helemaal beter wordt. En als je het niet acepter ga je weg.
Ik weet hoe ik me voel.
Nu zegt me man niets meer over.
Daarom. Zeg ik je moet naar je lichaam luisteren. Jij kent je lichaam niet je man.
Doe niet mijn fout
Veel sterkteMina - Alle reacties weergeven...
-
Het lijkt erop dat jouw man zijn eigen angst om niet genoeg te verdienen voorrang geeft op jouw welzijn. Praat met hem en zeg duidelijk wat je van hem nodig hebt. Als hij je hierin niet ondersteunen wil en je niet geeft wat je nodig hebt, is deze relatie niet langer gezond voor je. Je kunt dan het beste de relatie beïndigen en opnieuw beginnen. Zoek ook pschologische hulp om sterker in je schoenen te staan en te leren om jezelf op de eerste plaats te zetten. (Van jezelf te houden).
Adelheid
Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.
de eerste maanden geweldige spanningen in mijn lijf
Om lang verhaal korte maken, ben ik sinds eind september uitgevallen met burn-out. Aanvankelijk halve dagen gewerkt maar in november helemaal uitgevallen.
De eerste maanden werd gekweld door geweldige spanningen in mijn lijf. Ik schreeuwde soms uit en wist niet waar ik het zoeken moest. In december een terugval; bij een wandeling extreme verzuring in mijn benen en energie weer nul. Oorzaak: wellicht angst voor start re-integratie.
Medio januari gestart bij een psycholoog en loopcoach. Leek de goede kant op te gaan. Spanningen namen af en energie nam toe. Echter in maart een terugval, die veel erger was de voorgaande. Ik werkelijk geen energie soms om de avondmaaltijd te nuttigen.
Mijn spanningen zijn van de buikregio naar meer naar het hoofd gegaan en heb ik dagelijks last van spanningshoofdpijnen. Hierbij heb ik oxazepam 3 maal daags gekregen en sinds 3 weken Citalopram. De bij werkingen van het laatste was niet leuk en had ik last van misselijkheid, geen eetlust en verergering spanningen. De bijwerkingen worden nu geleidelijk minder.
Kortom met horten en stoten kom ik verder, maar echt onmiskenbaar herstel kan ik het niet noemen ( op sommige vlakken ben ik achteruit gegaan). Ik ben nu 8 maanden verder. Zijn er mensen die mijn verhaal herkennen? Ben ik nou werkelijk de zieligste burn-out patiënt?Tasius-
Hoi, ik herken alles...het kan lang duren....het ene probleem lijkt opgelost en het andere komt in de plaats....van spanning in je maag naar spanningshoofdpijnen....zeer herkenbaar....ben 16 maanden verder....mét regelmatig lange terugvallen......iets met grenzen bepalen. Piekeren, angst, somberheid...verveling....
Corry -
Ik herken het ook. Angt voor reïntegratie, regelmatige terugvalen, hele circus van theraphien, medicijnen. Inmiddels ben 14 maanden thuis, Ik kan niet wachten tot dit ophoudt... Jij bent zeker niet alleen!
Sigita -
Alles herkenbaar. Je bent niet alleen en t ligt niet aan jou. Het is ook de maatschappij en de type mens. Ik ben al 16 maanden in proces en heb veel veranderd in mn leven en veel hobbels overleefd en ben nog lang niet de oude. Het is bovendien mn tweede bo.
esther m. -
Je moet geduld hebben het over je heen laten komen en niet er tegen vechten je zal zien op een dag denk je he he het gaat beter afleiding zoeken en vooral geen oxasepam nemen dat werkt erg verslavend en als het straks beter met je gaat moet je hier weer van afkicken en dat is heel moeilijk het komt allemaal goed niet ertegen vechten over je heen laten komen veel rust nemen voor zover dat gaat en je zal zien het gaat over het heeft tijd nodig
Fred B. -
Dank je wel Fred, ik neem bijna dagelijks een halve oxazepam als de duizeligheid niet meer te harden is. Merk dan vrij snel dat het wat rustiger wordt in mijn hoofd. Ben nu 13 maanden onderweg en heel af en toe voel ik me een beetje ok (meestal 's avonds).
A -
Hoeveel citacopram neem je per dag?
Ik gebruik het ook sinds 4 weken... 4 druppels... 8mg is dat
Merk wel dat de spannjngs boog iets minder is,maar het lichte gevoel in mijn hoofd blijft... en ook nog onrustig in mijn lijf en dan nog exceem klachten ogen en handen,en tintelingen in mijn hand en vingersClaudia -
Ik herken het helemaal. Stress brengt me veel te snel in tilt-modus. Hyperfocus is verdwenen. Verschillende dingen tegelijk regelen is chaos organiseren. Geheugen is een zeef... Ik hoop nog steeds om opnieuw even bij de hand, stevig, duidelijk, georganiseerd en beheerst te worden als voordien, maar na 4 jaar ben ik nog steeds een schim van mezelf. Ik denk er soms aan om een uitvoerende job te zoeken en zo de confrontatie met de chaos in mijn hoofd niet meer te hebben.
Katrien -
Herken een boel, de spanning in je lijf. De onrust, het niet weten of dat wat je doet goed is. Typerend voor de controlfreak die mij hier heeft gebracht. Ik probeer alles over mij heen te laten komen, maar aard van het beestje heeft daar erg veel moeite mee. Sombere gevoelens, het leven staat stil en daar protesteert mijn hele lijf tegen. Accepteren, maar mag ik dan wel weten hoe lang dit duurt ?
Sterkte allemaal !!Eric -
Wat waren jouw klachten eric?
Ash -
Wat waren jouw klachten eric?
Ash - Alle reacties weergeven...
-
Al deze verhalen lijken erg op mijn long-covid. Weten jullie zeker dat het dat niet kan zijn?
Anoniempje
Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.
De rol van emoties bij burnout
Ieders autonome zenuwstelsel (ANS) slaat alarm wanneer het een mogelijke gevaarlijke situatie detecteert. Dit gebeurt vooral in situaties die doen denken aan eerdere momenten waarin je pijn of angst hebt ervaren. Je zenuwstelsel ziet die pijn als gevaarlijk en probeert te voorkomen dat je deze ooit nog eens moet ervaren. Daarom schiet het ANS telkens, bij herkenning van een trigger – zoals een geur, beeld of situatie – in de vecht- of vluchtreactie. Je lichaam spant zich aan en maakt zich klaar om te vechten of te vluchten.
Bij een ontregeld zenuwstelsel zit je voortdurend in deze modus, omdat het ANS overgevoelig is geworden. Het reageert daardoor veel vaker en veel heftiger dan nodig. Herstel vraagt drie dingen: goed voor je lichaam zorgen (rust, slaap, voeding); het ANS steeds signalen van veiligheid geven wanneer het in de stress schiet; en de triggers die de stress veroorzaken verminderen.
Dat laatste kost tijd, maar is cruciaal voor herstel. Je doet dit door de pijn uit het verleden nu alsnog toe te laten. Waarom? Omdat je zenuwstelsel die ervaringen nog steeds als gevaarlijk heeft bestempeld en je wil beschermen. Door die pijn nu toe te laten, laat je het ANS zien dat de pijn niet gevaarlijk is en dat jij het kunt dragen. Het hoeft je dus niet langer te beschermen in soortgelijke situaties.
Het ANS is hardleers, dus dit proces vraagt tijd en doorzettingsvermogen. Het is zwaar, omdat je emoties uit het verleden tegenkomt die je vaak lang hebt weggedrukt: verdriet, boosheid, angst. Het pad naar herstel is dus intens.
Toch is het de moeite waard. Wanneer je niet langer bang bent voor pijn of verdriet, kun je voluit leven. Je laat je niet meer tegenhouden door angst en kunt veel meer van het leven genieten.Ax-
Mooi en idd mega hard werken en zwaar
Liesie -
Mooi en waar en zwaar en hard werken!!!!!!
Liesie -
Mooi en waar en zwaar en hard werken!!!!!!
Liesie -
Oops sorry beetje vaak dacht dattie 'm niet plaatste..
Liesie -
Kan het ook de andere kant op gaan? Ipv emoties allemaal uit het verleden op te moeten halen, leren dealen met de emoties die in het NU opkomen, dat helemaal te doorvoelen ipv vermijden zodat je systeem leert dat emoties en pijn veilig is en je daarmee meer veiligheid in het nu creëert waardoor ook onveiligheid van vroeger minder vat op je heeft? Je kan anders zo eindeloos blijven vroeten in het verleden, terwijl het ook gaat om hoe je nu met emoties omgaat? Het is niet altijd duidelijk welke situaties precies allemaal van vroeger een rol spelen in je gevoel van onveiligheid? Terwijl als je je voel-angst leert nu aan te pakken, je ook nu veiligheid voor jezelf creëert, los van hoe en wanneer je onveiligheid in je verleden hebt mee gemaakt? Benieuwd naar je reactie Ax
Dank weer voor je fijne bijdrage!Ly -
@Ly Ja dat is ook essentieel. Sterker nog, dat is het belangrijkste, én het startpunt. Ik zit nu op het punt dat ik eigenlijk alleen in het verleden ga wroeten áls ik getriggerd wordt in het nu. Dan ga ik bijvoorbeeld journallen en komt er nog veel meer naar boven.
Ax -
@Ly, dat is een mooie ingang, dat je er iets mee doet als je in het nu getriggerd wordt. Hoe pak je dat journallen aan om ook bij de situaties van vroeger uit te komen en daarmee de trigger uit het verleden te kunnen verminderen?
Ly -
@Ly dat journallen is 20 minuten ongefilterde schrijven. Alles schrijven wat er in je opkomt, zonder dat je er bewust over nadenkt. Ja die tijd verscheur ik de blaadjes meteen. Ook schrijf ik gewoon op “ik weet niet wat ik moet schrijven” of “ik schrijf weer vanuit mijn hoofd”.
En vaak komt er dan vanzelf van alles naar boven. En als dat niet gebeurt, is dat ook prima. Het gaat erom dat je de emoties toelaat, en er is geen goed of fout.
Daarbij geldt ook: weerstand voelen betekent dat je dichtbij je emoties bent. Je zenuwstelsel heeft je namelijk al die tijd tegen de pijn van de emoties beschermd, en dan ga jij dat ineens oprakelen. Dat vindt je zenuwstelsel eng. In het begin kan het ook voor verergering van je klachten zorgen, maar dat is dus niet erg (maar wel vervelend).
Ik doe dit inmiddels dagelijks :) voor sommigen is dat wel te intensief, maar het leert je zenuwstelsel wel dat emoties er mogen zijn. Overigens doe ik het niet bij elke kleine trigger, alleen bij grote triggers ga ik echt schrijven om te ontladen en bij kleine triggers “spaar ik ze op”. Daarnaast doe ik ook niet elke keer het journallen; soms is het ook voldoende of fijner om gewoon even tien minuten mijn lijf te voelen. Uiteindelijk moet je daar zelf een beetje een weg in vinden.Ax -
Hoi Ax, dankjewel voor het delen weer. Heb een vraagje: helpt dit journalen jou echt? Ik ken dit ook wel als "journalspeak" van Nichole Sachs, heb het een aantal x geprobeerd maar, zoals je al zei dat mogelijk, was werden mijn klachten erger. Ik heb het een aantal keer gedaan maar voelde me er na zo rot en sliep zo slecht dat ik het heb laten liggen. Het voelde een beetje als zelfkastijding ergens.
Ik merk dat ik wat angst heb om er mee verder te gaan, ik kan al zo weinig en ben bang voor verdere achteruitgang. Werpt het bij jou al vruchten af?Bart -
Ik journal ook graag, maar ook omdat ik hou van mooie notitieboekjes enzo , dus dat is een ' glimmer ' voor mij wat gewoon het materiele aspect ervan al betreft, dus ik neem het graag vast en schrijf er graag in, en dat kan vanalles zijn, en van het ene komt het andere, soms ga ik niet de diepte in, maar soms ook wel en meer en meer en als ik dat doe is dat automatisch een teken denk ik dat ik dat wil doen en dat het op dat moment me helpt. Maar wat ik me dan afvraag, Bart, praat je er dan wel graag over , bv met een psychologe, want erover schrijven is toch een beetje hetzelfde, of heb je ook angst om er over te praten dan? Ik had ook een periode dat ik op voorhand al zei , neen er meer gaan over praten in de diepte of er over schrijven, wil ik nu niet aangaan want het is te confronterend ... maar dat is voorbij nu in mijn geval.
Anneke -
@bart ik ga offline maar wil nog wel even hierop reageren. Allereerst is het heel belangrijk om ná het toelaten van emoties weer te focussen op het positieve. Ik ga na het journallen altijd 5 à 10 minuten liggen en herhaal dan positieve zinnen in mijn hoofd, in de ik-vorm en zonder passieve werkwoorden, en dingen die ik werkelijk geloof. ‘Ik doe het goed’, ‘Ik ben veilig’, ‘Ik kan herstellen’ of ‘Ik herstel’, ‘Ik ben goed bezig’, dat soort dingen. Dat helpt om weer in de veilige modus te komen.
Daarnaast zijn die klachten voor een deel noodsignalen van je systeem. Je hebt altijd die emoties weggedrukt, omdat ze te gevaarlijk waren. Dus je systeem raakt in regelrechte paniek als jij dat dan ineens bewust gaat opzoeken, en trekt aan alle toeters en bellen die ie kan vinden om jou tegen te houden. Ik had de eerste dagen zo’n ongelooflijke spierpijn in zo’n beetje ál mijn spieren, en ik had ook weer meer hoofdpijn. Inmiddels gaat dat echt een stuk beter.
En als laatste: het is een balans. Als 20 minuten per dag voor jou te veel is, doe het dan eerst korter. Bouw het rustig op. Of wissel het af met mindfulnessoefeningen die gericht zijn op het toelaten van je emoties en het doorvoelen wat er in je lichaam gebeurt. Journallen is een van de manieren om dat te doen, maar er zijn er meer. Ik heb bijvoorbeeld ook ervaren dat journallen voor mij het beste werkt als ik boosheid kwijt moet, terwijl verdriet vaak makkelijker gaat via visualisaties (dat je bewust in je lijf gaat voelen waar het zit zonder het weg te drukken) omdat ik dan minder in het verhaal blijf hangen. En je hebt ook nog een oefening waarbij je hardop om de 5 seconden zegt wat je voelt, die helpt bij mij het beste bij angst (want neurobiologisch duurt een emotie maximaal 90 seconde na de trigger, het zijn onze gedachten die het blijven triggeren). Dan zeg ik dus om de 5 seconden wat ik voel (‘Ik voel me bang’, ‘Ik voel me paniekerig’, ‘Ik voel me gefrustreerd’, ‘ik voel me schuldig’). Bewust zeggen ‘ik voel’ en niet ‘ik ben’, want het ene is tijdelijk en het andere lijkt permanent.
Dus ja het is niet zo simpel als dat ze het in het boek laten blijken. Ik durf ook niet met zekerheid te zeggen of het wel of niet helpend is. Ik kan daarin alleen mijn eigen ervaringen delen en ik merk dat het journallen wel ee blokkade bij me heeft opgeheven. Waar ik voorheen vaak het gevoel had te moeten huilen maar dat het dan niet lukte, gebeurt het nu wel. Sterker nog, ik moet echt heel erg veel huilen, best intens - maar ik merk wel dat het huilen (of het toelaten van andere emoties) ook steeds vaker zorgt dat mijn klachten daarna gaan afnemen (meer 1 op 1, zeg maar) en dat heeft wel wat tijd gekost voor ik daar kwam. Heb echter wel van herstelde mensen gehoord dat dat de weg naar herstel is :)Ax -
Nou ik had een heel verhaal getypt als antwoord. Die is niet geplaatst, vreemd.. niet de energie om het opnieuw te typen. Heel erg bedankt voor alle tips Ax, die neem ik zeker mee.
En @Anneke kort samengevat nog mijn antwoord: ja ook met een psycholoog vind ik dat nog wel ergens spannend, denk dat ik me er voor schaam. Heb ook wel last van sociale angsten, altijd al gehad. Denk dat dit ook een belangrijke reden is waarom ik in burnout terecht ben gekomen, en er in blijf hangen. Maar voor jou was het dus wel fijn om de moeilijke zaken even uit de weg te gaan in de paniek fase? Het lukt mij alleen nog niet om tot rust te komen door alle gedachten en emoties, dus zelf moet ik er toch iets mee denk ik. Iig bedankt!Bart - Alle reacties weergeven...
-
Ik geloof dat ik dit nu ook aan het doen ben. Herkenbaar voor mij. Vandaag een grote huilbui hierdoor en daarna ook wat ontlading. Dank voor het delen.
Suus
Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.
Kern van de Burn Out
Misschien heeft iemand hier iets aan, ik ben al jaren op zoek naar de kern van m’n stress klachten, al helemaal sinds ik mei 2024 uit viel van werk. De stress was toen al jaren aanwezig. Sinds afgelopen mei ben ik weer volledig aan het werk na mijn burn-out.
Toch liep ik de afgelopen maanden opnieuw tegen dezelfde mentale en fysieke klachten aan — ondanks dat ik minder werk, beter slaap en bijna “alles goed doe”.
Na twee weken vakantie, er even helemaal uit, en een goed gesprek met mijn manager op werk viel het kwartje:
ik creëer zelf mijn eigen stress om dingen voor elkaar te krijgen.
Het is alsof ik intense spanning nodig heb om in actie te komen — een mechanisme dat me jaren heeft geholpen, op deze manier ben ik ook m’n gehele schooltijd heengekomen, maar me nu sloopt.
Ik dacht altijd: wat zwak dat ik zo weinig aankan. Begreep niet waar de stress vandaan kwam. Van een afstandje gezien was er vaak niet zoveel aan de hand.
Maar eigenlijk gooi ik al die tijd zelf olie op het vuur.
Niet expres, maar omdat mijn lijf ooit heeft geleerd dat druk = resultaat. (En overleving)
Dit inzicht voelt pijnlijk en bevrijdend tegelijk. Ik zie dat ik dit vooral doe, stress als brandstof gebruiken, als er geen andere brandstof werkt (plezier, purpose). Daarmee meteen het besef dat ik weg moet bij m’n huidige baan. Waar ik het op veel vlakken ook wél naar m’n zin heb. Maar zo kan ik niet door gaan. Een junk kan ook niet zomaar weer gaan feesten na rehab.
Misschien herkent iemand het en heeft die er wat aan.
Voor mij voelt het alsof ik eindelijk bij de kern van mijn burn-out ben gekomen. Met het besef dat ik m’n hele leven overhoop ga gooien om weer met gezonde brandstof te gaan leven :)L-
Zoveel herkenning.. dank voor het delen
Anoniem -
Heel mooi te lezen hoe je je eigen inzicht hebt verworven!
Zeer herkenbaar! Ik ben er ook achter dat ik mijn eigen stress creeer. Ik vond het heel confronterend want soms is het net iets gemakkelijker om een situatie af te schuiven op de werkgever, werkdruk,… 😀. Maar het inzicht helpt me ook om aan de motor van mijn burn-out te komen en die bewustwording doet heel veel. Het afleren van diep ingeslepen patronen is toch ook nog wel echt een stap verder maar al doende leer ik bij, met (veel) vallen maar evenveel opstaan.K -
Heel mooi te lezen hoe je je eigen inzicht hebt verworven!
Zeer herkenbaar! Ik ben er ook achter dat ik mijn eigen stress creeer. Ik vond het heel confronterend want soms is het net iets gemakkelijker om een situatie af te schuiven op de werkgever, werkdruk,… 😀. Maar het inzicht helpt me ook om aan de motor van mijn burn-out te komen en die bewustwording doet heel veel. Het afleren van diep ingeslepen patronen is toch ook nog wel echt een stap verder maar al doende leer ik bij, met (veel) vallen maar evenveel opstaan.K -
Hoi K, inderdaad confronterend, maar het geeft me een stuk meer richting dan ik de afgelopen 1,5 jaar (hoe ik weer terug aan het werk ben gekomen is me een raadsel) heb gevoeld. Het gevoel dat ik meer kan doen dan “proberen te doen wat goed schijnt te zijn” maar idd vanuit het onderliggende patroon aan de slag kan. Ik gaf sowieso al alleen mezelf de schuld maar ik begreep eigenlijk helemaal niet wat ik verkeerd deed zegmaar haha. Succes met jouw verdere herstel, we komen er wel!
L -
Hoi L, dank voor het delen. Ik herken het heel erg. Ook dat ik mijn eigen stress creëer, maar ergens denk ik ook dat de ‘druk om te presteren’ echt diep in onze samenleving zit. Die drukte daar ook nog tegenaan. Maar een mooi inzicht!
VK -
Super herkenbaar.. alsof ik het zelf geschreven heb. Ben al ruim 2 jaar burn-out en het gaat steeds beter gelukkig maar ben ook tot deze realisatie gekomen. Ik creeer ook stress zelf en ergens voelt dat ook lekker ofzo om daar op resultaten te behalen etc maar zoals ik ergens anders ook al een keer las: burn-out is eigenlijk een soort stress verslaving en dat vond ik wel heel goed beschreven. Je moet daar van afkicken en uiteindelijk dingen echt anders gaan aanpakken anders belandt je er gewoon nog een keer in
Anoniem -
Thanks voor dit inzicht! Dit heeft me echt geïnspireerd! Ik herken dit ook heel erg! Maar denk dan ook wel van ja hoedan? Hoe ga ik het omgooien? En wat vind ik dan leuk? Als ik ga bijscholen kost dat tijd en geld (en ook druk). En een minder hoge baan zorgt natuurlijk ook voor minder inkomen waardoor je ook weer minder leuke dingen kan doen wat ook bijdraagt aan een fijn leven. Ik woon nu (alleen) in een klein flatje en zou heel graag groter willen wonen dus daar ben je dan toch ook financieel allemaal mee bezig. Maarja zonder gezond te zijn kan je uberhaupt niet genieten... Hoe gaan jij/jullie hiermee om?
Leonie -
Hoi Leonie, Ik denk dat de eerste stap al is: hier bewust van zijn. je weet nu dat stress je kapot heeft gemaakt en dat je nooit meer terug wil naar deze tijd. Je hoeft niet altijd radicaal andere keuzes te maken, maar ik denk in de toekomst beter naar je lichaam luisteren al een groot verschil maakt. Meer mediteren/yoga nidra/gewoon 10 minuten voor je uit staren en reflecteren kunnen al een groot verschil maken.
Ik heb zelf besloten om van 5 dagen naar 4 dagen werken te gaan. Raak ook mijn baan kwijt, eerst vond ik dat rete moeilijk, maar nu denk ik: zo fijn! Gelukkig nog even om te solliciteren. Werk nu 15 uur bij een andere afdeling en probeer al dingen toe te passen: zoals even rust moment en voor me uit staren, even een rondje lopen en stil te staan bij wat ik voel. Hiervoor ging ik door en door. Letterlijk wegrennen voor mijn gevoel.
Oke beetje vaag verhaal misschien, maar wellicht heb je er iets aanVK -
Thanks VK! Zeker niet vaag! Ik heb er zeker wat aan! Ik ben ondertussen ook mn baan kwijt en zit in de WIA. Vanaf hier echt gaan kijken wat mijn pad wordt. Maar inderdaad de basisprincipes van rust/ontspanning meer toepassen. En een baan kiezen waarvan ik denk oke dat kan ik wel aan ipv, mooie uitdaging, want dat is mijn valkuil... haha
Leonie -
Hoi Leonie, ik heb ook heel lang in die gedachte gang gezeten van “ik moet m’n hypotheek betalen” “ik kan financieel niks inleveren”. Tot het moment dat je daar eventueel wel bereid toe bent! Ik ga het wel allemaal op het spel zetten en desnoods even op een postzegel wonen, maar wel heel graag de vrijheid voelen om opnieuw uit te zoeken wat me drijft en waar ik gelukkig van wordt. Juist zonder de vastigheid van een geweldig huis.
L -
Als jouw geluk trouwens wel echt ligt bij je woon situatie dan is dat natuurlijk ook een uitkomst :) maar voor mij blijkt dat toch minder belangrijk dan ik dacht toen ik er middenin zat.
Anoniem - Alle reacties weergeven...
-
Ja ook een mooie conclusie en voor mezelf echt belangrijk waar ik de komende tijd aan mag gaan denken. Dat toekomstbeeld van waar wordt ik nu echt gelukkig van. Of misschien de vraag, als ik 80 ben en terugkijk op mn leven, hoe zou ik dan graag willen dat die eruit heeft gezien (voor alle dingen die je kan controleren dan). Thanks. Zet me echt in positieve zin aan het denken.
Leonie
Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.
Voor je naasten: waarom wen burn-out zo lang duurt
Hi all, onderstaande tekst kun je eventueel gebruiken om je naasten in het kort uit te leggen waarom het herstellen van een burn-out zo verschrikkelijk lang duurt! ;)
-
Ken je dat gevoel als je vroeg een wekker zet (voor een uitje of vakantie oid) en je heel onrustig slaapt?
Dat komt door je zenuwstelsel. Die is extra alert, omdat hij een mogelijk gevaar ziet: dat jij je verslaapt.
Je zenuwstelsel maakt geen onderscheid tussen een levensgevaar (zoals een leeuw) of een ‘nep’ gevaar (zoals door je wekker heen slapen).
En daardoor slaap jij niet lekker. Want je moet alert blijven als er een gevaar op de loer ligt!
Precies dat gebeurt er ook bij mensen met een burn-out. Ze zijn volledig uitgeput, maar slapen lukt niet of nauwelijks.
Bij burnies is het zenuwstelsel volledig ontregeld. En daardoor ziet het overal gevaar - en durft het dus niet uit te rusten.
De zin ‘even bijtanken’ is dan ook totaal misplaatst: je kunt moeilijk tanken als de hele motor niet meer goed werkt.
Het is ook waarom herstel van een burn-out zo verschrikkelijk lang duurt. Je moet het zenuwstelsel volledig opnieuw aanleren dat het veilig is!
En pas als het zenuwstelsel eindelijk weer gelooft dat het veilig is, kun je beginnen met bijtanken…Ax-
@ Ax, super zeg, dankje! Klopt het dat ik ergens had gelezen dat je een brief had geschreven naar je netwerk over je ziekte? Zo ja, wat deel je daarin? En met welk idee? Ik zit er ook over te denken. Nu ik het geheel wat beter begrijp, kan ik het denk ik beter over brengen. En heb veeeel last van het onbegrip vanuit anderen over waarom het zo lang duurt.
Veel in mijn omgeving vragen ook wat ze voor me kunnen doen? Ik heb vaak geen idee, omdat ik er toch zelf door heen moet. Heb je ideeën wat anderen voor je wèl zouden kunnen doen? Ze willen zo graag iets doen. Los van dat zij natuurlijk ook met hun eigen onmacht moeten leren dealen ;)Ly -
Yes, ik heb een brief gedeeld. Meerdere zelfs, en ik gebruik nu de app Stamps om mijn naasten op de hoogte te houden (een soort polarsteps voor zieke mensen). Die eerste brief vond ik doodeng, maar je ziet hoe ver ik dus al gekomen ben door het wel gewoon te doen (:
In die eerste brief heb ik uitgelegd hoe ik in een Burn-out gekomen ben. Ik heb eerlijk verteld hoe verschrikkelijk zwaar het is omdat je jezelf kwijtraakt, en ben ook open geweest over de patronen uit mijn verleden (ben veel buitengesloten en voelde me altijd anders). Ik ben niet erg kort van stof dus het was een brief van 3 kantjes geloof ik, maar kreeg alleen maar heel positieve reacties dat ik zo open was.
Ik heb het zo gedaan omdat bij mij er veel behoefte was aan erkenning. En omdat ik veel over het zenuwstelsel wist, wilde ik uitleggen waarom ik zo over de kop lig. Dus er zat ook een stukje uitleg in (à la bovenstaand bericht) gekoppeld aan mijn situatie.
Ik heb er ook in gezet wat men voor me kon betekenen. Heb bijvoorbeeld aangegeven dat elk berichtje en elk kaartje een wereld van verschil maken. Inmiddels heb ik de oproep gedaan om te videobellen (in Stamps), én of ze mee willen helpen om mijn grenzen te bewaken door ook de tijd in de gaten te houden.
Ik heb ook duidelijk gemaakt dat dit alles is wat ze kunnen doen en dat alleen laten weten dat ze af en toe aan me denken meer voor me doet dan elk cadeautje of wat dan ook. En tegelijk dat er dus niet veel meer dan dat te doen is - want wat je zegt, hun onmacht is niet jouw verantwoordelijkheid. Jij moet met jezelf bezig zijn en hoeft hun zorgen niet te dragen. Zet dus ook alleen in de brief waar jij behoefte aan hebt om te delen, niet wat je denkt dat zij willen horen. Je doet het voor jezelf.Ax -
Respect Ax
Anoniem -
@Ax, wat mooi dat je dat gedaan hebt! Inspireert mij om ook te doen. Het lastige alleen bij mij is: ik ben opgegroeid met huiselijk geweld en veel onveiligheid en stress, wat er aan bij gedragen heeft. Ik wil mijn familie alleen ook meenemen (heb wel een 'band' met ze), maar het ligt allemaal veel te gevoelig om daar uberhaupt iets van woorden aan te geven; bovendien ben ik nu helemaal niet in staat om samen met hen naar vroeger te kijken en alle emoties die daar bij komen. Maar ik heb wel veel behoefte aan erkenning en kunnen delen waar ik mee bezig ben. Dus ja, hoe en wat deel je dan wel/niet?
Een manier zou zijn om iets te sturen naar vrienden en iets aparts naar familie. Die app ziet er ook leuk uit!
Als je nog ideeën hebt hoe ik dit zou kunnen aanpakken, hoor ik het graag!Ly - Alle reacties weergeven...
-
Wat heftig zeg... :( Wat zou je, diep vanbinnen, écht willen? Sowieso is die band met je familie iets waar je mee aan de slag moet, want ik kan me niet voorstellen dat die "band" die je nu met hen hebt, een gezonde is. Ik zeg niet dat dat nu moet hoor, maar op enig moment zul je je daarvan los moeten weken en dat zal impact ook hebben op die band met hen. Maar hiervoor denk ik echt dat de hulp van een psycholoog nodig is - dit durf ik je op afstand niet te adviseren en ook niet met mijn gebrek aan kennis hieraan.
Wel heb je het recht om anderen te vertellen wat jíj wilt. Je kunt ook kiezen om eerst alleen je close vrienden hierover te vertellen, als je echt die behoefte voelt. Het is niet aan jou om je familie volledig in bescherming te nemen namelijk. Het is aan jou om jezelf prioriteit te maken en te luisteren naar je eigen behoeften. Of je licht eerst 1 vriend(in) in, die je hier het meeste mee vertrouwt. Kleine stapjes!
En je kunt ook nog altijd vaag blijven in de breder verspreide brief. Ik ben in mijn jeugd opgegroeid in een stressvolle omgeving en dat heeft ervoor gezorgd... Zulk soort zinnen.
Het belangrijkste is dat jij doet wat voor jou goed voelt. Als dat twee brieven zijn, zijn dat twee brieven. Als dat één brief is waarbij je niet de details induikt, doe je dat. Maar laat je leiden door je gevoel en niet door je angst. Want vaak merk je wel bij een innerlijke strijd zoals deze welke stem in je hoofd wordt ingegeven door je eigen waarden en behoeften, en welke door de angst om afgewezen te worden.Ax
Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.
Wat te doen bij angstaanvallen
- Somatische oefeningen, zoals je armen kruisen voor je borst en dan tappen op je schouders. Probeer terwijl je dat doet de aandacht naar je lichaam en de sensaties in je lichaam te brengen z�nder ze te willen veranderen.
- Wandelen. Elke vorm van bewegen is namelijk stressverlagend (zie het als je lichaam die in vecht/vlucht modus zit omdat ie een leeuw tegenkomt, en dus wegrent - dat wegrennen is een signaal naar je zenuwstelsel dat je jezelf in veiligheid brengt)
- Schrijven. En dan bedoel ik niet mooie zinnen en mooie dingen, maar ongefilterd alles schrijven wat er in je hoofd vastzit. Deels omdat je je gedachten hiermee vertraagt (en daardoor ietsje meer ordent) en deels omdat je lichaam ook in beweging is (echt waar, dat speelt mee haha)
- Zintuigen-oefening: ga je zintuigen bij langs. Noem hardop 5 dingen die je ziet, 4 dingen die je hoort, 3 dingen die je voelt, 2 dingen die je ruikt en 1 ding dat je proeft. Zo ga je uit je hoofd en naar je lichaam toe
- En de laatste: een emotie na een trigger duurt maximaal 90 seconde. Ook angst. Het is het gevecht tegen die angst, fysiek (door controle te zoeken) of in je hoofd (door in de gedachten mee te gaan) die zorgt dat je constant weer opnieuw getriggerd wordt, en dus in de emotie blijft hangen. Wat helpt om uit dat die gedachten (en dus het bijbehorende verhaal) te komen, is hardop zeggen (elke vijf seconden) welke emotie je voelt. Op die manier blijf je bij de emotie zonder het verhaal in te duiken. Dus bijvoorbeeld, bij angst/paniek: "Ik voel me bang. Ik voel me bang. Ik voel me bang." of "Ik voel me paniekerig. Ik voel me paniekerig. Ik voel me paniekerig." Daarmee waait de emotie als het ware over. Belangrijk om "Ik voel" te zeggen en niet "Ik ben", want met die laatste geef je juist het signaal af dat het permanent is en met die eerste dat het tijdelijk is. Ik doe dit vaak terwijl ik mijn armen om mezelf heen sla, wat me nog meer een gevoel van veiligheid geeft.Ax-
Wat een mooie tips. dankjewel.
ik ben zelf met ASITT training bezig en daar wordt ook gezegd....wandelen. En idd, hoe rot ik me ook voel, hoeveel pijn ik ook heb, of hoe weinig zin ik ook heb. Het helpt. Als ik terug kom voel ik me echt beter dan ervoor.Carina -
@Carina wat goed! Moet wel bijgezegd worden dat bij burnies het natuurlijk altijd binnen de grenzen blijft - maar wandelen in je woonkamer helpt ook al, mocht buiten niet lukken. Of even los schudden oid.
Ax -
@ax. Ja dat is nog wel eens mijn probleem binnen de grenzen. Want op een dag dat ik me goed voel denk ik de wereld aan te kunnen en ga ik weer drie stappen te ver. Maar die bewustwording is er inmiddels en ik probeer nu binnen de grenzen te blijven.
Het lopen gaan helpt ook echt tegen mijn overprikkelingsklachten. blik op oneindig en lopen.Carina -
Mooi, vooral dat idee van bij je emotie te blijven en niet in een verhaal mee te gaan. Maar is het dan zo dat je niks met die gedachten hoeft? Hoe leer je je stelsel om angstige dingen steeds aan te gaan met t idee dat je t aankunt? Dat je veilig bij jezelf bent?
Ik had bijv een appje naar iemand gestuurd waarin ik nee zei op een voorstel. Ik vond het heel eng om de reactie te lezen. De reactie was vrij kort, waardoor ik echt super snel allerlei gedachten kreeg van: hij moet me niet, hij is teleurgesteld in me, hij laat me nu zitten. Ik ging toen oefenen met benoemen van mn emotie en die gedachten een beetje te laten zijn voor wat het is. Dat is het dan?
Nogal zoekende hierinLy -
@Ly dat is het dan. Zo moeilijk is het. Een mindfulness oefening kan dan helpen om die gedachten te laten, maar oefen dat "niet serieus nemen van je gedachten" ook vooral op momenten dat je niet per se enge gedachten hebt. Want het moet in je systeem komen dat die gedachten gewoon fantasieën zijn, onzin, niet de waarheid (hoe erg het ook als de waarheid voelt).
Het kan helpen om bijvoorbeeld elke keer tegen jezelf te zeggen: "Ah, daar is m'n oerbrein weer." Geen discussie aangaan in je hoofd, maar de gedachten laten komen en gaan. Soms ga ik verder en vraag ik waarvoor ie me wil beschermen (antwoord is altijd angst en verdriet), en dan voelen waar in mijn lijf dat zit. Soms is het ook gewoon genoeg om te zeggen: ja, maar ik hándel niet naar mijn angsten. In jouw geval: geen excuses geven, geen extra uitleg, niet alsnog wel gaan. Die pijn van de afwijzing (die overigens niet eens afwijzing hoeft te zijn) toelaten zonder de strijd aan te gaan - dat is al moeilijk zat.
Eb dan zul je langzaam zien dat de gedachten minder heftig worden, de angst minder groot, de stap om nee te zeggen kleiner. Maar dat is geen quick fix, dat kost tijd en oefening.
Wel ontzettend knap van je hoe je ermee omgaat! Supergoed dat je nee hebt gezegd en ook dat je nu je gedachten laat zijn. Hopelijk lukt het je om je daar op een gegeven moment ook trots over te voelen 😘Ax -
@Ax, super dank voor je aanmoediging/bevestiging!
En het is denk ik vooral belangrijk dat ik mezelf voorhoud dat het geen quick fix is. Zo van: nu weet ik beter wat ik moet doen voor mijn herstel, dus moet ik het helemaal gelijk goed kunnen. Terwijl het, zeker dus in het begin, gewoon een geploeter is; oefenen, falen, onrustig zijn en soms merken dat je iets minder heftig reageert. Maar dat geploeter, oefenen, vind ik vet ongemakkelijk. Het lukt me dan niet altijd goed er in te zijn, maar ga mezelf snel analyseren of ik het 'voor mijn herstel wel goed doe'.Ly -
Herkenbaar Ly. Ik ken alle theorie en dat werkt me soms juist tegen want daardoor is er een goed en een fout. Maar beseffen dat dat niet bestaat, helpt ook, en is bovendien onderdeel van het proces. Het is ons zenuwstelsel dat gevaar ziet in fouten maken en dingen niet perfect doen. Waarschijnlijk was je voor je burnout ook al een perfectionist, of had je op z'n minst een vorm van faalangst? Ik iig wel en de meeste burnies met mij. Dus ook dat is een patroon doorbreken!
Ax -
@Ax, heel herkenbaar wat je beschrijft over dat je dan weet wat een goed en een fout is. Ik vroeg me nog af wat je bedoelt met: 'maar beseffen dat dat niet bestaat'? Ik was zeker een perfectionist, al ben ik al veeeel beter in fouten er laten zijn, omdat ik weet dat het in zo'n proces onmogelijk is om steeds de goede dingen te kiezen. Het is complex.
En omgaan met gedachten blijf ik enorm uitdagend vinden. Soms voelen gedachten zó als waar en voelt het zo tegennatuurlijk om het te zien als 'maar gedachten'. En soms is het wel handig om aandacht te geven aan je gedachten, want nadenken an sich is niet per se verkeerd, maar hoe maak je nu onderscheid tussen ingaan op je gedachten of ze voorbij laten waaien omdat het je oerbrein is? Ik ben er nog niet helemaal uit.Ly -
Hi Ly, ten eerste: je hoeft je gedachten niet voor altijd af te stompen. Fantaseren kan soms ook heel leuk zijn. Bovendien is dat ook helemaal niet mogelijk. Het is meer dat jij leert om er bewust afstand van te nemen en je aandacht te focussen op het hier en nu wanneer de situatie dat nodig heeft. En heb ook niet de illusie dat dit iets is wat op een gegeven moment "lukt", want je blijft altijd afgeleid raken door je gedachten..het is de kunst om dan weer terug te keren naar het hier en nu.
Je vraag snap ik niet helemaal nav mijn quote ;)Ax -
Hi Ax, dankjewel voor je reactie! Klopt inderdaad, gedachten blijven komen en afgeleid raken ook. Lekkere nuchtere constatering;)
Ik heb mijn vraag inderdaad wat cryptisch geformuleerd. Ik ga een nieuwe poging doen iets duidelijker mijn vraag te stellen. In je eerdere berichtje schreef je: 'Het kan helpen om bijvoorbeeld elke keer tegen jezelf te zeggen: "Ah, daar is m'n oerbrein weer." en je laat je gedachten komen en gaan. Maar bij sommige gedachten zeg je dat niet, maar zeg je misschien het tegenovergestelde: 'fantaseren is leuk', of is het zinnig om over iets na te denken. Ik vroeg me af hoe je dat onderscheid leert maken tussen: wanneer geeft je oerbrein je allerlei gedachten en neem je t niet serieus en wanneer ga je wel in je gedachten stroom mee? Maar misschien is het antwoord: het gaat sowieso om leren afstand te nemen van je gedachten en dan kan je beter beslissen welke gedachten fijn/leuk/helpend zijn om te volgen en welke gedachten je beter kunt laten overwaaien? En dan kies je daarbij die gedachten ruimte te geven die bijdragen aan je gevoel van veiligheid voor je zenuwstelsel. Haha, ik hoop niet dat het te vaag is.
Hierboven schreef je ook dat als je alle theorie kent, er dus een goed - fout is. Maar dat je dan ook moet leren dat dat helemaal niet bestaat. Dat begreep ik niet. Er is toch wel een soort goed/fout? Bijv. veel handelen naar je angst is niet helpend, jezelf nog wegcijferen is niet helpend of je emoties niet de ruimte geven is ook niet helpend en daarmee schaar ik dat onder 'fout'. Ik was nog benieuwd wat je met die zin van goed/fout bestaat niet bedoelde. Mocht je zin hebben daar nog op te reageren.Ly -
@Ly ah zo :) Ja je beantwoordt je eigen vraag al. Je gedachten zijn niet je vijand, ze zijn alleen ook simpelweg niet de waarheid. En dat is het belangrijkste om te leren, dat je je gedachten niet langer als waarheid gaat zien. De vraag wanneer je wel en wanneer je niet naar je gedachten zou moeten luisteren, is er eentje die gesteld wordt vanuit de angst en controle. En eigenlijk alle gedachten vanuit die modus zijn slechte raadgevers. Het is juist de kunst om te leren de controle wat meer los te laten - dus zonder dat je zeker weet of je iets volgens het boekje goed doet, zonder dat je zeker weet of het helpend is of niet, het toch gewoon doen. Leren luisteren naar je lijf, ipv je hoofd.
En dat sluit direct aan bij je tweede vraag. Want ja, het is een balans, zie ook mijn verhaal “Touwlopen”. Je kunt niet alles op de automatische piloot doen, want dan verval je in oude, niet-helpende patronen. Maar tegelijk leef je ook vanuit controlemodus als je bij alles wat je doet je afvraagt of het al dan niet goed voor je is. Dus het is complex.
Maar zolang je het ‘goed’ en ‘fout’ blijft noemen, blijf je dus luisteren naar die strenge stem in je hoofd. Want als jij een keertje toch je grens overgaat, reageert je lichaam daar al op met klachten - en vaak komt je hoofd er dan nog overheen om je helemaal kapot te maken. “Idioot, waarom bleef je ook zo lang” of “Je kunt ook helemaal niks”. Of, meer in de controlerende vorm: “Je moet de volgende keer gewoon thuisblijven zodat je nooit meer je grenzen over kunt gaan!” Het gevolg van dit soort gedachten serieus nemen, is dat je lichaam juist veel meer in de verkramping schiet. Dus nee, er is geen goed en fout. Er zijn oude en nieuwe patronen, en je bent die nieuwe patronen aan het aanleren - en dat is goed. Maar de andere kant van de munt is niet fout, het is menselijk.
Zie het als een klein kindje dat leert lopen. Je gaat toch niet elke keer als dat kindje valt en toch een stukje kruipt, hem verrot schelden omdat hij het nog niet goed kan? Nee, je moedigt hem aan, bent trots dat hij z’n eerste stapjes heeft gezet, en helpt hem overeind als ie zich pijn doet. En zo mag je ook jezelf gaan behandelen. Vanuit liefde en trots, ipv goed en fout.Ax - Alle reacties weergeven...
-
@Ax, wauw, echt heel fijn je reactie! Ik zie nu dat ik behoorlijk vast zat/zit in dat goed-fout denken, maar ik kon steeds geen andere manieren vinden om er mee om te gaan. Je reikt dingen aan waar ik weer mee verder kan oefenen, dankjewel! Nog een hoop te oefenen
Ly
Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.
Burnie Birthday
Vandaag is mijn Burniversary (of Burnie Birthday - ik ben er nog niet helemaal uit, kon niks verzinnen met de termen “ontregeld zenuwstelsel” dat fijn klonk 😂). Precies twee jaar geleden moest ik mij ziek melden. Al twee jaar leef ik met een andere realiteit dan de mensen om mij heen. Ben ik aan het overleven, in plaatsbaar leven.
Toch heb ik vandaag gebruikt om een dankwoord te schrijven voor mijn naasten. Een dankwoord om mijn familie en vrienden te bedanken voor alle steun en liefde die ik van ze gekregen heb.
Want ondanks dat ik al twee jaar niet meer mee kan doen in de maatschappij en daardoor onvoorspelbaar vele mensen onzichtbaar ben, heb ik nog zoveel fijne mensen in mijn leven die me niet vergeten. Die zich zo voor me aanpassen dat ik ze toch even kan spreken, fysiek of digitaal. Die me verwennen met appjes, kaartjes, cadeautjes.
Je kunt niet begrijpen hoe het is om chronisch ziek te zijn als je het zelf nooit bent geweest. En dat is soms verschrikkelijk lastig. Maar mijn zus zei het mooi: “Ik hoef het niet te begrijpen om begrip te hebben.”
Ik heb de neiging om constant te verklaren aan mijn naasten waarom ik zo lang ziek ben, het verhaal van het zenuwstelsel uit te leggen, in de hoop dat ze het gaan begrijpen. Zodat ze niet gaan oordelen. Zodat ik de eenzaamheid minder hoef te voelen.
Maar dat is mijn zenuwstelsel die controle wil over de situatie. Die probeert mij te beschermen tegen de pijn van een afwijzing. Het komt voort uit angst.
Maar voor iemand die niet door hetzelfde is gegaan, is het niet te begrijpen. Maar moet dat? Mijn zus zei het heel mooi: “Ik hoef het niet te begrijpen om begrip te hebben.” En dat begrip voel ik van alle kanten. Want ja, soms maken mensen een onhandige opmerking. Weten ze niet hoe ze ermee om moeten gaan. Proberen ze altijd in oplossingen of positiviteit te denken als ik dat even niet nodig heb.
Maar ze zijn er. Ze staan er voor me, en dat is het belangrijkste. En daar sta ik vandaag op mijn Burnie birthday even bij stil.
Gefeliciteerd. En dat er nog zo weinig mogelijk jaren mogen volgen.Ax-
Hahaha je gaat er weer op z’n Ax mee om, je weet het zo knap om te zetten in iets positiefs. Het omarmen van de mensen om jou heen, zo lief. Wetende ook dat deze mensen jou niet in de steek laten, hoe lang het ook mag duren. Daarom ga ik je ook niet feliciteren, maar vooral alle geluk toewensen. Dat is wat je verdient en dat gun ik je ook. Een leven zonder een ontregeld zenuwstelsel, maar eentje waar je onbezorgd kunt genieten van het leven en al je dromen hopelijk kunt waarmaken. Met alle wijze lessen die je de afgelopen 2 jaar hebt geleerd en alle wijze lessen die je ons, op dit forum, hebt geleerd. Daarvoor dank alvast.
KnuffelBurnie -
Ik kan me alleen maar aansluiten bij de woorden van Burnie ❤️
M -
Heel mooi verwoord Ax. 2 jaar is een hele lange tijd. Je houdt altijd de positiviteit erin. Ik neem aan dat je in die 2 jaar ook al wel veel vooruitgang hebt geboekt. Voor hoeveel procent zou je jezelf (schatting uiteraard) hersteld achten?
Leo -
♥️ heel mooi geschreven, en enorm herkenbaar Ax. Dankjewel voor het delen
Bart -
Bedankt voor jullie lieve reacties ❤️ en ik gun ons allemaal een heel zonnige en zorgeloze toekomst, waarbij we de controle los durven laten en van het moment kunnen genieten 😊
@Leo er is veel gebeurd in die 2 jaar, het is niet zo makkelijk om dat in "percentages van hersteld" uit te drukken. En dan bedoel ik niet dat ik geen schatting kan maken, maar er zijn zoveel aspecten die meetellen. Zeker omdat ik een half jaar geleden nog een flinke terugval heb gehad. Hoe ver ben je dan? Het herstel is geen rechte lijn - het is een proces van vallen en opstaan, waarbij je voor je gevoel soms weer lager bent dan maanden eerder.
Maar anyway, vanwege mijn burniversary, hierbij een schatting, waarbij 100% niet is hoe het was voor mijn ziekte, maar hoe ik verwacht dat het na mijn ziekte zal zijn (en 0% waar ik zag op mijn diepste dal):
Prikkelverdraagzaamheid: 15%
Fysieke conditie: 10%
Rust in mijn lijf: 45%
Herstelvermogen: 30%
Fysieke klachten: 20%
Mentale rust: 40%
Omgaan met angst: 70%
Grensbewaking: 60%
Defusie (niet meegaan in angstgedachten): 75%
Emoties toelaten: 70%
Ik besef dat dit laag lijkt, maar ik zie het heel optimistisch in. Want ik scoor hoog op datgene wat gaat zorgen dat ik fysiek ook ga herstellen: mijn mentale ontwikkeling. Grensbewaking, het toelaten van mijn emoties en niet meegaan in angstgedachten, dat zijn allemaal dingen die gaan zorgen dat ik straks ook weer hoger scoor op de rest. Hoe lang dat nog duurt? Daar kan ik geen percentage aan hangen. Daarvoor is herstel te grillig en het leven te onvoorspelbaar.Ax -
Ik heb de neiging om je te feliciteren, maar dat klinkt ook zo vreemd. 😂 Al kan ik je wel feliciteren met het feit dat je het tot nu toe allemaal hebt doorstaan, dit deel achter de rug hebt (een deel dat nooit meer terugkomt).
Je hebt het mooi verwoord.
Op veel mooie nieuwe jaren en steeds minder Burnie Birthdays!
(Ik ben ook al een aardig eind op weg naar de 2 jaar en vind dat nogal confronterend)M. -
Wat mooi gezegd Ax! Ik ben net de 3 jaar voorbij en volgende maand is mijn 1 jaar hersteld verjaardag 🥳
Labelvrijleven insta -
Mooi Ax,dank voor altijd je positieve en leerzame berichten!!
Al veel hoop en moed door gekregen.
Ook ik blijf geloven in herstel,van deze kl…miserie.
LiefsTrees -
Bedankt voor jullie reacties allen ❤️ @labelvrijleven en gefeliciteerd met je 1 jarige herstel-jubileum! Klinkt wel wat minder goed dan burniversary haha.
En feliciteren is niet perfect, maar ik heb wel getoost op nog op weinig jaren erbij😂Ax -
Hoi Ax
Ook ik sluit me aan bij alle Burnie ‘s
Hierdoor krijg je weer een iets van hoop ….
Topper !An. -
💞
Anoniem -
Ax,
Wat zijn jouw berichten hier toch echt bemoedigend.
En een treffer, twee jaar geleden in september ging het bij mij ook uit.
En dan beland in je in een labyrinth opzoek naar waarom, hoe, wat... Waar je eigenlijk als burnouter geen energie voor hebt.
Zelf ben ik helaas nog helemaal over de kop en quasi bed gebonden met chronische pijn en vermoeidheid. Er komt wel meer rust omdat ik doorheen dat labyrinth al tot de nodige informatie en hulp kwam.
Maar zoals je zegt, het is een hele weg.
En anderen die nooit chronisch ziek zijn geweest kunnen daar moeilijk bij.
Al zijn er wel die parels van mensen die luisteren, proberen te begrijpen. Gelukkig.
Maar het is ook mensen verliezen...
Ik herken ook het stuk alsmaar willen uitleggen. Maar dat vraagt ook veel veel energie. Dus eentje om over te waken.
Na twee jaar al kennis opgedaan. CSR, Over de kop, dr linea passaler... Zijn daarin heel helpend geweest. Dan is het ook integreren van wat je oppikt, niet altijd evident met een lijf en geest over de kop.
Het beste gewenst Ax in je herstel proces.
En wie weet over een jaar, 3 jaar later staan we al een stevig stuk verder in ons herstel.Sofie -
Ik ben van plan binnenkort meer te delen over hoe het emmertje van het zenuwstelsel te legen. Misschien dat dat jou ook nog wat vooruit kan helpen, Sophie. Kan alleen wel alleen op mijn eigen tijd en energie, want op dit moment heb ik heel veel (mooie en minder mooie) dingen aan mijn hoofd. Ik deel dat sowieso op mijn Instagram-pagina, maar soms plaats ik die berichten ook hier (zoals bovenstaande). Hopelijk dan over een jaar inderdaad een heel ander soort Burniversary! 🙏🏻💪🏻
Ax -
Haha gefeliciteerd Ax! Dank voor je leuke bericht. En wat lief dat je je omgeving zo dankbaar bent. En wat fijn dat je zo veel steun voelt! Ik kan me voorstellen dat je dat ook opwekt bij de mensen om je heen.
Ik heb morgen mijn burniversairy. Heb nu ineens ook zin om het te vieren. Maar Hahaha maar morgen eens kijken of ik dat nog steeds zo voel. Dus we lopen gelijk op. Kort zal ze leven, dan maar he!Sterre - Alle reacties weergeven...
-
Nou jij dan ook "gefeliciteerd", Sterre! 😂 En inderdaad dat ze een stille dood mag sterven 😂😂 Het helpt om (waar het lukt) dingen soms even niet te serieus te nemen. Humor en lachen passen namelijk niet bij de vecht/vlucht modus, maar wel bij de veilige modus!
Ax
Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.
Acceptatie is de sleutel naar verbetering
🔐 Acceptatie is de sleutel naar verbetering 🔐
🌊 De eerste maanden van mijn ziekte waren de zwaarste van mijn leven. Als je zenuwstelsel zó ontregeld is, voelt de hele wereld onveilig. Mijn gedachten bleven maar gaan en ik voelde me somber, leeg, alsof alle positiviteit uit me weggezogen was.
💊 En dus greep ik alles aan om daaruit te komen. Supplementen slikken, ontspanningsoefeningen doen, naar de psycholoog. Massages, een spijkermat, medicatie, alternatieve geneeskunde: ik probeerde het allemaal. Alles om me niet meer zo verschrikkelijk te voelen. Om die ziekte weg te krijgen. Om controle te pakken.
🥊 Maar hoe harder ik tegen mijn ziekte streed, des te sterker ik in de vecht/vlucht-modus vastzat. Als je je ziekte of klachten weg wilt hebben, erken je het als gevaar en geef je een signaal naar je zenuwstelsel van onveiligheid. En zolang jij in gevaar bent, durft je zenuwstelsel niet tot rust te komen.
🌦️ Het enige wat helpt, is acceptatie. Minder aandacht aan je klachten geven en proberen te genieten van de kleine positieve dingen in je leven. Maar eerlijk is eerlijk: dat is ontzettend moeilijk. Om niet te vechten tegen iets wat je kapotmaakt. Dat al het goede in je leven lijkt af te pakken. Om iets wat zo oneerlijk is en je zo machteloos laat voelen er “te laten zijn”.
🪷 Toch is het precies dát wat het verschil maakt. Pas toen ik de strijd staakte, niet langer meeging in mijn angsten en er mee ging leven, geloofde mijn zenuwstelsel dat het gevaar afnam. En toen zette ik mijn eerste stapjes vooruit.Ax-
Hoi Ax, wat is acceptatie moeilijk, ik merk dat ik het zo zat ben, elke dag die onrust die zoveel vergt van je energie. Ik probeer het nu zo goed als het kan, want ik merk dat ik nog erg in de vecht/vlucht modus zit.
Nu 2 jaar in een burnout. Heb 7 jaar aangestaan door de zorg om mijn man met dementie, in dec.'23 overleden. Toen kwam alles eruit. Ik volg je op insta, je bent n topper qua uitleg, hiervoor bedankt!
Liefs GabjeGabje -
Wat een pittig traject, Gabje. Dementie is zo'n rotziekte, geen wonder dat dat zoveel van je lichaam gevraagd heeft, en dat je daarna ingestort bent is helemaal niet gek - maar wel heel naar.
En inderdaad acceptatie is verschrikkelijk moeilijk. Die onrust is heel naar en je hele leven heb je geleerd om in de actie te gaan om die onrust weg te halen, en nu moet je dat er ineens laten zijn. Dat is super lastig om te doorbreken. Wees dan ook niet te streng op jezelf, elk stapje die je zet is er eentje! Probeer het om te draaien en elke keer trots te zijn als je wél even iets laat zijn zoals het is.
Heel veel sterkte ❤️Ax -
Hallo Ax, dankjewel voor je duidelijke uitleg. Heb jij tijdens je burn-out geen begeleiding gehad?
Anoniem -
Jazeker wel. Ik heb ACT gevolgd bij de psycholoog en dat heeft me enorm geholpen. Daarnaast loop ik bij een sportarts. Ik merk alleen dat er te weinig kennis van zaken is in de reguliere gezondheidszorg over het ontregeld zenuwstelsel.
Ax -
Hoi Ax
Acceptatie zeg je…. 🤔
Heb zelf 1 jaar paroxetine 10 mg ,sinds 6 maanden naar 20 mg gegaan. Overleg Ha. Gehad.
Dit omdat ik sinds 1,5 jaar alleen woon,en me man in nu december drie overleden is.
Veel financiële problemen gehad, en dacht dat ik het wel “even “zou doen….niet dus🙄.rust hebben / krijgen….valt vies tegen. Hou me bezig,hobby’s….maar niemand om je heen,behalve mijn hondje. Ben ik heel blij mee ! Loop veel,ga na mijn afspraken etc. Maar dan toch het angstige,duizelige, droge mond,geregeld zomaar een huilbui. Soms dagen niet 🤷♀️. En soms twee dagen achter elkaar. Heb nog geen zin in verplichte dingen te doen.
Mij huisarts zegt dan : wat denk je zelf? Hoe voel je je ?
Redelijk zeg ik dan,maar wel de ups en douwns….bijwerkingen van de Ad, spierpijn,droge mond,duizelig…etc. En dat maakt me onzeker weer/ nog. En dat hoort erbij…zegt hij. Maar om nu te stoppen ….zie ik ook niet zitten als ik de verhalen zo lees🤷♀️ zie ook niet veel verhalen paroxetine van anderen….
Ik laat de tranen ook gewoon lopen als ik die bui voel aankomen,maar vind het toch niet leuk🙈.
Regelmatig komen de kinderen,maar je zit dan toch weer alleen.pfff als het dan zo’n k.dag is,soms 5 mg oxazepan,en dan is het weer klaar.
Accepteren is toch wel een dingetje nog …denk ik.
Ben 67 jaar en heb nooit vriendinnen gehad eigenlijk,altijd gewerkt…en nu 🤷♀️🙄…sorry voor het klagen !An. -
Hallo An, heftig verhaal! Het klinkt of je veel rouw hebt momenteel, dat is oke. Als je zoals Ax zegt je situatie kan accepteren komt die rouw omhoog en kan het rouwproces verder. Vaak merk je dan dat er meer rust en herstel komt. Sterkte 🙏🏼❤️
Labelvrijleven.nl -
Hoi An, wat is het soms ook verrekte zwaar hè met alles, het valt ook zeker niet mee. En de ene dag is de andere ook niet. Ik zeg nu vaak dat mijn leven nu niet saai is, elke dag is weer anders, oké dagen en dan onderneem ik wel wat en kl.. dagen en dan lukken veel dingen niet. Dan ook geen zin in, geen puf voor en dan laat ik het ook maar gewoon zo zijn met hier en daar een traantje. Om chagrijnig van te worden soms.
Maar als ik jou zo lees, dan heb je al heel veel geaccepteerd hoor, maar misschien heb je dat niet in de gaten. Ik denk dat je al veel overwonnen hebt hoor en je doet het allemaal toch maar in je uppie. En toch heb je ook je fijne momentjes met de kinderen als ze langskomen, je wandelingetjes met je hondje, je hobby’s waar je natuurlijk ook niet de hele dag mee bezig kunt zijn. En bij de huisarts zeg je het gaat redelijk met ups and downs. Klinkt altijd beter dan het gaat slecht met me, of niet goed. En ik denk dat veel mensen zullen begrijpen hoe heftig het voor je is om je man te verliezen en er alleen voor komt te staan na zoveel jaar samen te zijn geweest. Maar je doet het goed An, alleen moet je het zelf nog even zien. Je mag best een beetje trots zijn op jezelf hoor.
Van mij krijg je in ieder geval een dikke knuffel en ik hoop dat het met jou steeds beter gaat 🙏🏻Burnie -
Pff An wat ontzettend verdrietig allemaal, zeg! Logisch dat je je zo ellendig voelt, je hébt het ook gewoon heel zwaar. Dan is accepteren zo verschrikkelijk moeielijk, hè? Als je moet accepteren dat je leven op dit moment gewoon helemaal ruk is. Dus het is juist heel knap dat je dat verdriet regelmatig wel toelaat: verdriet om je man, verdriet om eenzaamheid en verdriet omdat je op dit moment tot zo weinig in staat bent. Jij bent aan het rouwen over bijna alle aspecten van je leven, dat ie heel heftig!
Maar dat toelaten van het verdriet IS juist acceptatie. Dát is verwerking. De strijd niet aangaan. Misschien kun je proberen om af en toe een lagere dosering of geen oxazepam te nemen op zo'n klotedag, om je lijf te laten zien dat je het kunt dragen. Maar als dat (nog) niet lukt, is dat oke. Wees lief voor jezelf en gun het tijd. Het wordt ooit beter ❤️
Ik vroeg me nog af, krijg je ook psychische hulp? Er zijn ook therapeuten die kunnen begeleiden met rouwverwerking. En anders blijf ik altijd en eeuwig ACT therapie promoten, want dat zit helemaal op die acceptatie.Ax -
Hoi label,Burnie,Ax
Dank je wel allemaal voor de opbeurende woorden…
@ labelvrijleven, nooit gedacht dat het zo lang duurt….
@ Burnie…zelf zie ik dat dan weer niet dat het al beter is dan maanden terug…..ik huil minder en zo…zeggen me kinderen. Maar het is verdomd moeilijk.ook de drukte in me mij. Hoofd…lijkt soms wel kermis , en het huilen is soms maar kort,maar als ik in de winkel st kan het zomaar gaan 😭…vind dat nooit leuk !
Ik weet ook dat de Ha. Niet alles kan oplossen ,maar ik voel wel wat van de Ad. Accepteren….dan maar wat somber of zo toch?
Nu even naar Ax…
@ Ax….zoals ik al aan Burnie schreef is het niet elke dag prut,maar vaak wel. Accepteren doe ik soms wel, tranen kan ik niet stoppen,dus laat ik ze lopen,is ook accepteren toch?
Door de Ad. Heb ben ik veel minder angstig, kan overal tegenop zien,zoals morgen een bankstelsel wat geleverd word….mijn zoon komt dan helpen….is leuk toch….? Maar tegelijk stress hoe dan🤷♀️
Neem maar heel weinig oxazepan 5 mg, soms drie weken niet,echt alleen als ik zo k.t ben.
Mijn man was altijd een harde man,kon ook lief zijn….soms. Dus zelf word je dan ook zo,nu is het tijd voor MIJ….en dan komt alles eruit denk ik ! Ik mag huilen…en me k.t. Voelen,ik hoef het niet weg te stoppen🤷♀️en dat moet ik ook leren/ accepteren dat het gewoon kan. Moeilijk…soms een sigaret helpt mij dan ook🙈
Heb ook psychische hulp gehad,maar het klikte niet echt, maar heb wel handvatten gehad. Je moet het toch zelf doen…..
Maar vind het fijn dat jullie begrip tonen….is lang niet vanzelfsprekend Lees graag weer hier, bedankt AxAn. -
@An verwacht niet van jezelf dat je constant maar in de acceptatie zit. Je emoties toelaten is een vaardigheid die je kunt trainen, maar dat kun je niet van de ene op de andere dag. En tranen laten lopen is hartstikke goed inderdaad, probeer ze vooral niet tegen te houden.
Acceptatie is een heel groot iets, geen knop die je zomaar omzet. Maar je kunt de bereidheid om de strijd te laten gaan trainen. Dat betekent ook dat je onrust en angst leert om niet meer weg te drukken, maar om langzaam - stapje voor stapje - toe te laten. Maar het hoeft ook allemaal niet in één keer, he? Dat kan ook helemaal niet.
Je bent hartstikke goed bezig, ook dat je zo bewust bent dat je nu probeert voor jezelf te kiezen en minder hard te zijn voor jezelf. Maar ook dat is een patroon dat je niet zomaar doorbroken hebt en dat hóeft ook niet en dat kán ook helemaal niet. Soms is de dag doorkomen al ongelooflijk zwaar en mag je ook gewoon trots zijn dat dát je gelukt is. En soms geldt dat zelfs minuut voor minuut. Het leven kan verschrikkelijk zwaar zijn.
Wat betreft die stress en angst die je voelt: dat hoort echt bij een burn-out/ontregeld zenuwstelsel. Je hele lijf staat volledig op scherp. Ik weet niet of je mijn uitleg gelezen hebt (verhaal 2026). Ik heb hem net even weer omhoog geplaatst, maar ik quote mezelf hier ook even:
"Je ruststand doet het nagenoeg niet meer en je lichaam zit in een constante staat van levensgevaar. Dat is ook de reden waarom je in het begin van je burn-out zo verschrikkelijk angstig bent voor álles. Dat je jezelf niet meer terug herkent. Je lichaam zit letterlijk in overlevingsmodus, de actiefstand staat non-stop aan, en overal zie je gevaren. Alsof je constant recht tegenover een leeuw staat en je lichaam dus constant moet beslissen of je moet vechten of vluchten."
Dus dat jij dus zelfs angst ervaart bij het ontvangen van een bankstel is hartstikke logisch! Dat maakt het niet minder vervelend, maar misschien helpt het je om ook dát toe te laten: dat die angst en stress er mogen zijn, wetende in je achterhoofd dat het je lijf is die dat veroorzaakt en dat het niet echt is.
En als laatste over hulp krijgen: ja, het i waar dat je het zelf moet doen, maar dat betekent niet dat je daar geen hulp en handvaten bij mag krijgen! Jammer dat je geen klik had met je therapeut, maar ga alsjeblieft nog op zoek naar hulp elders: een psycholoog, ACT, lichaamsgerichte therapie, stressortherapie of CSR coaching - allemaal opties (ook afhankelijk van je financiële mogelijkheden). Ik weet zelf echt veel over het zenuwstelsel en ik kan je precies vertellen wat er mis is bij mij, en toch ben ik zelf ook weer een nieuw traject gestart omdat ik er niet helemaal zelf uitkom. Vandaag kwam ik er in dat traject bijvoorbeeld nog achter dat ik eigenlijk heel veel boosheid en frustratie nog in mijn lijf heb zitten - dat had ik zelf echt niet door!Ax -
@ Ax. Wat moet je vervolgens doen met die boosheid en frustratie?
Anoniem -
Hoi Ax
Dank je wel voor het bericht…
Een mens zit maar raar inelkaar 🙈pfff het zenuwstelsel is moeilijk. Ik zal eens kijken voor therapieën..
Het huilen laat ik ook gewoon toe, net als soms dat je wat angstig of zo bent….trillende benen ,duizelig zijn, etc.
Ik lees zo nog even over je verhaal 2026 .dank je wel….lees hier regelmatig ook !An. -
@An verwacht niet van jezelf dat je constant maar in de acceptatie zit. Je emoties toelaten is een vaardigheid die je kunt trainen, maar dat kun je niet van de ene op de andere dag. En tranen laten lopen is hartstikke goed inderdaad, probeer ze vooral niet tegen te houden.
Acceptatie is een heel groot iets, geen knop die je zomaar omzet. Maar je kunt de bereidheid om de strijd te laten gaan trainen. Dat betekent ook dat je onrust en angst leert om niet meer weg te drukken, maar om langzaam - stapje voor stapje - toe te laten. Maar het hoeft ook allemaal niet in één keer, he? Dat kan ook helemaal niet.
Je bent hartstikke goed bezig, ook dat je zo bewust bent dat je nu probeert voor jezelf te kiezen en minder hard te zijn voor jezelf. Maar ook dat is een patroon dat je niet zomaar doorbroken hebt en dat hóeft ook niet en dat kán ook helemaal niet. Soms is de dag doorkomen al ongelooflijk zwaar en mag je ook gewoon trots zijn dat dát je gelukt is. En soms geldt dat zelfs minuut voor minuut. Het leven kan verschrikkelijk zwaar zijn.
Wat betreft die stress en angst die je voelt: dat hoort echt bij een burn-out/ontregeld zenuwstelsel. Je hele lijf staat volledig op scherp. Ik weet niet of je mijn uitleg gelezen hebt (verhaal 2026). Ik heb hem net even weer omhoog geplaatst, maar ik quote mezelf hier ook even:
"Je ruststand doet het nagenoeg niet meer en je lichaam zit in een constante staat van levensgevaar. Dat is ook de reden waarom je in het begin van je burn-out zo verschrikkelijk angstig bent voor álles. Dat je jezelf niet meer terug herkent. Je lichaam zit letterlijk in overlevingsmodus, de actiefstand staat non-stop aan, en overal zie je gevaren. Alsof je constant recht tegenover een leeuw staat en je lichaam dus constant moet beslissen of je moet vechten of vluchten."
Dus dat jij dus zelfs angst ervaart bij het ontvangen van een bankstel is hartstikke logisch! Dat maakt het niet minder vervelend, maar misschien helpt het je om ook dát toe te laten: dat die angst en stress er mogen zijn, wetende in je achterhoofd dat het je lijf is die dat veroorzaakt en dat het niet echt is.
En als laatste over hulp krijgen: ja, het i waar dat je het zelf moet doen, maar dat betekent niet dat je daar geen hulp en handvaten bij mag krijgen! Jammer dat je geen klik had met je therapeut, maar ga alsjeblieft nog op zoek naar hulp elders: een psycholoog, ACT, lichaamsgerichte therapie, stressortherapie of CSR coaching - allemaal opties (ook afhankelijk van je financiële mogelijkheden). Ik weet zelf echt veel over het zenuwstelsel en ik kan je precies vertellen wat er mis is bij mij, en toch ben ik zelf ook weer een nieuw traject gestart omdat ik er niet helemaal zelf uitkom. Vandaag kwam ik er in dat traject bijvoorbeeld nog achter dat ik eigenlijk heel veel boosheid en frustratie nog in mijn lijf heb zitten - dat had ik zelf echt niet door!Ax -
Hmm bovenstaand bericht is exact wat ik eerder getypt had, maar opnieuw geplaatst. Dit is eerder gebeurd; is dat een fout van de site? Of heeft iemand mijn verhaal gekopieerd/geplakt en wederom onder mijn naam geplaatst? Ik ga maar uit van dat eerste haha, er gebeuren wel vaker gekke dingen hier 😂
Ax -
Even omhoog
Anoniem -
Omhoog!
Anoniem -
Als ik heel eerlijk ben kwam ik er snel achter dat van alles doen geen enkele zin heeft. Wat bij mij werkt:
Regressie therapie = druk van de ketel
Verder chillen en bankhangen. Emoties laten stromen. Niet vechten tegen ontladingen. Af en toe prikkels opzoeken om m'n brein er aan te laten wennen. Af en toe tv kijken. Spelletje op m'n telefoon, etc.
Het wordt allemaal zo veel beter. Alleen ben nog voor geen meter belastbaar. Lichaam wordt eerlijker. Minder compensatie, meer vermoeidheid.
Alleen de wereld oogt nog wat vaag. Dingen gaan te snel. Net niet voldoende overzicht. Geluiden net te hard (maar kan ze beter plaatsen, en dat scheelt me een slok op een borrel). Merk gewoon nu in principe een zware hersenmist. M'n brein volgt de boel niet lekker.N - Alle reacties weergeven...
-
Boosheid en frustratie vind ik een hele moeilijke maar ook dat mag er zijn. Van je afschrijven helpt heel erg (ik schrijf echt nare woorden soms, maar dat is oke). Daarnaast ook gewoon lekker in je kussens slaan of op en neer springen als je dat lukt. Schreeuwen, keihard schelden. Dit zijn manieren waarop je de boosheid er mag laten zijn en waarop ie kan zakken. Letterlijk fysieke ontlading.
Ax
Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.
- Alle reacties weergeven...
-
Wat super goed dat je dat gedaan heb. Ik ben vanavond weer even naar een verjaardag geweest wat ik na 2 jaar burnout ook weer op aan het pakken ben. Ben nu ook erg moe en een vol.hoofd maar probeer nu even te ontspannen zodat ik hoop ik een goede nacht heb. Hier ging het begin van de week ook niet lekker maar toch dit gedaan.
Trots dat je dat gedaan heb en dat ben ik nu ook na vanavond....
🥰Mo
Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.
Klachten Burnout.....
Beste allemaal....
Na 2 jaar burn-out ben ik nu weer volledig aan het werk (32 uur). Het was en is een moeizame periode. Ik heb veel gehad aan het meelezen op dit forum. En dan met name welk klachten er "normaal" Zijn bij een burnout. Ik weet niet of dit iemand gaat helpen, maar ik dacht misschien heeft iemand er iets aan.
En anders schiet maar lekker af :-). Voor de volledigheid ik ben Man en 40 +
Bij deze een lijst van klachten die ik in de afgelopen door mijn burn-out allemaal ben tegengekomen, en waarvan sommige voor mij nog steeds een raadsel vormen hoe ze met een Burn-out in relatie staan. En ook na 2 jaar komen er soms in eens spontaan weer nieuwe bij.
Fysieke klachten die ik ervaren heb:
Hoofdpijn
Mist hoofd
Band om het hoofd
Knoop in het achterhoofd
Brain-zaps
Buikpijn
pijnscheuten in buikwand
Gespannen/opgezwollen buik
Darmklachten
Vreemde/gele ontlasting
Dunne ontlasting
Pijnscheuten in "torso"
Druk op borstbeen
Doof gevoel in gedeelten van het gezicht
Aangespannen keelspieren
Spierpijn tussen schouderbladen/boven rug
Spierpijn in de nek
Pijn in tepel
Pijn in scrotum
Mentaal/cognitief/psychische klachten:
Onrust
gespannen
Niet tegen geluiden kunnen
Geen prikkels kunnen verdragen
Hypochondrie
slecht slapen
Extreem moe zijn maar niet kunnen slapen
In volledige rust ongelooflijk chaotisch denken/gedachtes
trillerig
Zwak gevoel in armen benen
En vast nog veel meer die ik al weer vergeten ben. Het vreemde is dat ze lang niet allemaal te gelijk hebben gespeeld, ze soms weg zijn, en dan weer terugkomen.
De intensiteit lijkt is echt minder geworden in de afgelopen 2 jaar. En ik ben net sinds deze maand weer volledig beter gemeld. Maar verwacht de aankomende periode zeker er nog niet helemaal van hersteld te zijn, als dat ook gaat gebeuren.
Ik hoop dat het iemand herkenning geeft, dat ook vreemde gekke dingen niet direct een enge ziekte zijn.... maar dat burnout erg veel kan doen met je lichaam.
Iedereen die nog ergens mee worstelt op dit gebied.... Veel sterkte en rust gewenst!NvT-
Wat fijn dat je je beter voelt! Heb je ook nog weleens last van inslaap/slaapproblemen of (extreme) vermoeidheid 's ochtends?
Anoniem -
Heeft u ook dat rare gevoel in het hoofd dat zorgt voor spanningen op de armspieren? Scan mri zegt alles ok. Maar de kronkel is er wel. Voel me nooit meer mezelf ook
Bart -
Inslapen duurt altijd lang..... en in totaal slaap ik op dit max 6 uur per nacht... je hebt het er maar mee te doen. Het is in periodes een stuk minder geweest. Ben hier aardig blij mee.
Raar gevoel in het hoofd is nogal breed begrip. Maar het gevoel dat iemand met een vinger onder je schedel zit te drukken oid. Of een spanband om je hoofd heeft en die even aanspant en weer loslaat. Ik weet ook niet hoe je dat precies moet omschrijven, en het zal bij iedereen net weer iets anders zijn...Anoniem -
Bizar hoeveel klachten er zijn. Denk wel 80 verschillende klachten. Dank voor het delen van je verhaal
Anoniem -
Hoe herstel laten verlopen nvt? Wat heeft geholpen. Wat is de magische sleutel?
Bart -
Hier nog 1 zit al 2 jaar in een burnout gaat wel redelijk nu maar door spanningen nu weer druk op het hoofd nek en schouderklachten pfffff en wazig zien
LN - Alle reacties weergeven...
-
Ik herken al joun klachten.. gelukkig ook niet meer allemaal.. de meeste zijn weg. Maar bij te veel inspanning zoals sporten op een normale niveau kan de klachten na een paar dagen weer wat meer laten opkomen.. heb je medicatie? Ik ben nog lang niet de oude.. wat heeft jou geholpen om na 2 jaar al zo n vooruit gang te hebben ik zit er al 4 jaar in. Mis mijn lichamelijke inspanning.. voel dat mijn spieren vooral in de bovenrug en middenrif et nog niet aankunnen
Anoniem
Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.
Wat heeft jullie geholpen/handigheden?
Dag allemaal,
Ik lees regelmatig fijne tips of oefeningen die met elkaar worden gedeeld. Misschien fijn om dat eens in één verhaal te delen met elkaar? Ik leer er iedere keer wat nuttigs van :)
Ik ben bijv heel blij met de down dog app (1 keer betalen voor verschillende soorten apps, voor alle soorten yoga, meditatie en pilates) en met de 'dropping anchor' oefeningen op actmindfully. com. En de podcast van eveline van Aarten.
En jullie?A.-
Het boek "Over de kop" van Brankele Frank heb ik laatst gelezen. Zij vertelt over dr eigen ervaring met burnout en legt goed de wetenschap achter een burnout uit. Daarnaast geeft ze ook allemaal tips in het boek voor burnout die ook gebaseerd zijn op wetenschappelijk artikelen. Als iemand die graag dingen begrijpt, vond ik dit een erg goed boek om te lezen. Vond hierin begrip en erkenning voor gevoelens en symptomen die ik niet snel online kon vinden.
Daarnaast is het ook nog leuk geschreven!Anne -
- ergotherapie
- evt icm psycholoog
- tips uit verhaal 1532 staan ontspannende activiteiten (ik heb ze al een paar keer gekopieerd en in meerdere verhalen geplakt vandaar dat ik nu doorverwijs naar het verhaal 😉)
X RodhaAnoniem -
Hoi Rodha, ik zie je vaak voorbij komen op dit forum. Ben jij inmiddels hersteld? :-)
Anoniempje -
Ik ben in de herstelfase, nog niet in de eindfase :-)
Ik ben tegenwoordig minder online en lees niet alle reacties op het forum maar deel af en toe nog wat tips en steun eens in de zoveel tijd. Ik weet hoe het voelt om in nood te zitten zonder juiste hulp, vandaar dat ik mijn ervaringen deel die voor mij hebben gewerkt en werken waarmee ik steeds stapjes vooruit zet. En vandaar dat ik ergotherapie en een psycholoog aanbeveel, het is voor mij levensreddend geweest kan ik zeggen. Als ik geen vooruitgang had geboekt had ik niet deze tips gedeeld.
En andere lotgenoten zoals Eric en Taco en William etc die delen ook enorm goede tips die je kan terugvinden in de reacties. Deze tips vanuit hun zijn voor mij ook een bevestiging dat ik mij op het goede pad bevindt ;-)
X Rodha en veel kracht toegestuurdAnoniem -
Bevind*
Anoniem -
Up (omhoog) met dit verhaal
Aanvulling is welkom qua tips voor nieuwe lotgenotenAnoniem -
Hoi A., er is al veel over geschreven in verschillende verhalen. Maar wat mij er een beetje doorheen helpt is toch wat beweging, wandelen/fietsen en Nederland in beweging, maar ook mediteren. En wat ik heel fijn vind zijn massages. Die helpen mij ontspannen. En verder gewoon regelmatig iets uitproberen joh en voelt het goed, dan lekker doen en zo niet, dan blijft het bij 1 keer. Verder ga ik nog naar fysio, psychosomatische fysiotherapie en naar een psycholoog.
Burnie -
40 daagse online mindfulness “cursus” (gratis) van Tara Brach. Vond ik fijn toen ik zo diep zat dat ik niks anders kon dan liggen en hooguit ff mediteren. Dan had ik toch een soort doel van de dag, iets om naar uit te kijken. (Elke dag een nieuwe korte meditatie en korte uitleg)
Yoga nidra van ally boothroyd op youtube
Lichaamsgerichte psychotherapie en onderdeel daarvan is ACT
Elke dag beweging rustig opbouwen. Begin met 1 minuut als het moet. Wandelen, Qi gong, restorative yin yoga.
Slapen: Spijkermat, CBD olie, verzwaringsdeken, vast slaapritueel.
Psycho educatie, dus leren over je burnout, zenuwstelsel regulatie (vagus nerve oefeningen, EFT oefening, havening, butterfly tapping)
Dat leren over je toestand leidt tot meer begrip voor jezelf, helpt met acceptatie.
Routine!!!!!!!! Wees consistent. Met eten slapen wandelen, en welke vorm van oefeningen/beweging je ook doet.
Nooit van 0 naar 100. Kleine stapjes.
Schrijven. Dingen als dankbaarheid bijhouden of JournalSpeak methode. Of gewoon vrij een dagboek bijhouden. Wees je eigen beste vriend.
Camp burnout (online programma). Voor mij waren er 2 simpele dingen die mij enorm geholpen hebben die ze zeiden: als je opeens heel veel angst en paniek hebt is dat een teken dat je teveel doet. Als je slecht/niet slaapt is dat ook een teken dat je teveel doet. Probeer (nog) minder te doen op een dag.
En misschien wel de belangrijkste: elke burnout is anders. Jij bent uniek en jouw ervaring ook. Leer je eigen lichaam begrijpen, leer ernaar luisteren en leer (weer) vertrouwen in jezelf te hebben. Een burnout is trial en error, en jij bent de enige die kan begrijpen wat jij uiteindelijk nodig hebt om te herstellen. Stapje voor stapje. Neem de tijd die jij nodig hebt!
❤️X -
Wat een waardevolle tips ❤️
Anoniem -
Graag dit verhaal weer omhoog voor alle lieve lotgenoten zodat we allemaal sneller kunnen herstellen.
Aanvulling qua tips is niet verplicht hoor, mag wel maar hoeft niet aangezien er al veel mooie tips staan. Alles welkom maar voel je niet verplicht
Maar ik zal het soms weer omhoog plaatsen dit verhaal, als ik het niet vergeet, zodat andere lotgenoten hier van kunnen leren ook en de tips niet verloren gaan en ondergesneeuwd wordt door de rest van de verhalenAnoniem -
Lief zijn, niet alleen voor andere maar ook voortaan voor mijzelf en mijn lichaam
En taken verdelen over de dag, niet alles in keer. Dus rusten en activiteiten afwisselen met elkaar op een dagAnoniem -
Andere=anderen
Anoniem -
Minder tv kijken, minder achter laptop en Schermtijd mobiel heel erg verminderen.
Meer richten op rust, en afwisselen met creatieve activiteiten en indien mogelijk met rustige fysieke activiteiten. Bijv wandelen, tuinieren, tai-chi, huishouden bijvoorbeeldAnoniem -
Minder Energie uitgeven dan je hebt en zo je reservebatterij steeds meer opladen. Waardoor je steeds meer energie hebt om weer je zelf met hele kleine stapjes uit te dagen
Anoniem -
Mensen niet meer over mijn grens laten gaan, nee is voortaan ook echt nee. Heel moeilijk is dit maar oefenen en blijven oefenen
Anoniem -
Indien nodig zoveel mogelijk delegeren en dingen die geen prio hebben zo veel mogelijk uitstellen.
Altijd denken in oplossingen en mogelijkheden
Ook Werken aan de onderliggende zaak van je burn-out. Maar in eerste instantie zvm rust en bijslapen in eerste fase van de burn-out
Gezond etenAnoniem -
Zaak=oorzaak
Anoniem -
Focussen op wat je wel hebt en wel kan, en focussen op mini succesjes die je boekt
En vertrouwen hebben dat het goed komt 💛Anoniem -
En stil staan dagelijks waar je dankbaar voor bent
En 1 a 2 keer per week vette vis eten, denk aan haring, zalm, sardientjes. Als je niet van vis houdt zijn visoliecapsules van de action optioneel. Ja die capsules zijn niet geoxideerd want er zit ook vitamine e in.
Maar vette vis is nog beter dan capsules
Verder: middag dutje helpt goed ook
Goed luisteren naar je lichaamAnoniem -
Het boek ‘De burn-out reset’. Theorie van wat er in je lijf gebeurt met een duidelijk plan van aanpak. Heel fijn.
De eerste maanden alleen iets heel kleins doen en dan meteen weer rust nemen door te gaan liggen of yoga nidra (Ally Boothroyd werd al genoemd, maar hierbij nogmaals :))
De grote lijn in de gaten houden en daar hoop en vertrouwen uit halen: ‘een paar maanden geleden kon ik me nog niet voorstellen ooit weer iets ‘normaals’ te kunnen en kijk mij nou eens op dit terrasje zitten’.
Kalm (proberen te) blijven als ik me ineens weer helemaal terug naar af voel. Maar wel heel serieus nemen en terug in activiteiten.Anoniem -
Up🆙🆙🆙
Anoniem -
Mooi dat mensen dit verhaal uppen! Dan blijven deze tips in stand, en hoeven we minder vaak de tips te herhalen, dat scheelt weer energie, al doen we het met alle liefde natuurlijk maar efficiënt te werk gaan met alles is belangrijk 😄 ook tijdens een BO
Anoniem -
Ruimte geven aan emoties en gevoelens. Let wel op, dit kost ook enige energie dus doe dit zodra je (wat) energie over hebt
Maar ook niet al te lang in blijven hangen, terug op het zadel erna weer. Rouwen en bouwen noemen ze dat. Je wisselt het met elkaar af
En heb vertrouwen in een goede toekomst omdat jij dit gaat creëren ✨Anoniem -
Trauma’s verwerken via EMDR therapie via erkende psycholoog. Als je een echte (zware) trauma hebt zou ik men toch aanraden zich te laten begeleiden door een psycholoog voor EMDR therapie. Trauma’s zijn geen kattenpis en dienen heel voorzichtig en op de juiste professionele wijze aangepakt te worden. Uiteraard zijn er gradaties in trauma’s
Begrijpen waarom mensen doen waarom ze doen. Mensen zijn geen aanvallers maar verdedigers. In het geval van pesten: Kinderen pesten vanuit onzekerheid, en of omdat ze populair willen zijn. Mensen willen niet buiten de boot vallen en als je niet in het plaatje past willen mensen niet met je geassocieerd worden. Heel pijnlijk maar de realiteit. Mensen willen niet alleen zijn dus kiezen liever voor de populaire groep. Het is puur een overlevingsmechanisme, puur de natuur. Daardoor kon ik het echt loslaten omdat ik wist dat de natuur dit zo bedoelt heeft. Dit onderdeel was helpend ook voor mijn herstel.
Heb je geen zware trauma’s dan kun je zelf ook ruimte geven aan het doorvoelen van emoties en gevoelens. Het heeft mij enorm geholpen, huilen is zo helend! Door deze heling had ik veel verwerkt en de kracht gevonden om door te zetten. En daardoor kon ik uiteindelijk ook aan de slag met therapie en kon ik nog meer stappen zetten 🙏🏼
Dus ik wel een ieder meegeven: Step by step, zul je voorruitgaan. Trust the process!! Je bent veel sterker dan je denkt dat je bent!! Je toekomst zal beter worden, blijf hoopvol en vertrouwen houden en blijf je focussen op dingen die je helpen aan je herstel. Er is niet 1 oplossing. Het vergt een multidisciplinaire benadering.Anoniem -
“Begrijpen waarom mensen doen waarom ze doen”
Ik lees nu dat dat niet helemaal duidelijk geschreven was.
Ik bedoelde daarmee te zeggen: leren begrijpen waarom iemand zich gedraagt tegenover jou wat jouw woede aanwakkert, bedenk hoe de ander op dit punt is gekomen qua gedrag.
Als je mensen leert begrijpen zul je leren dat mensen niet anderen willen aanvallen, maar juist iets te verdedigen hebben, hun eigen pijn. Dit kan je op alles toepassen, van de politiek tot Gaza, Israël, pestende mensen, narcistische ouders, ouders/mensen met autisme of trauma’s, maar ook mensen die verslaafd zijn aan geld en macht, en ga zo maar door.
Alles heeft te maken met: elkaar begrijpen
Dan gaat er een wereld voor je open als je dit meer snapt en zal je woede afzwakken. De woede die had gezorgd voor pijn, verdriet, wantrouwen, angst etc die een aanleiding ook waren tot je burn-outAnoniem -
Up 🔝🆙🆙
Anoniem -
Jeetje wat haal ik hier weer even wat kracht uit. Dank allemaal!!
Leonie -
Goedzo Leonie! Daar is het precies voor bedoelt, je bent niet alleen en je gaat het redden! Je bent echt sterker dan je denkt dan je bent!
Anoniem -
En zie tips uit verhaal 1532
Anoniem -
Je niet niet alleen / je bent niet de enige met deze klachten bedoelde ik, al voelt dat soms wel zo, maar dat is niet zo.
Herstel is mogelijk! Echt waar!Anoniem -
ik kan een psycholoog icm ergotherapeut aanraden, dit wordt vergoed. Alle sessies worden vergoed bij de psycholoog, is afhankelijk hoe lang het traject duurt. En minimaal 10 uur ergotherapie krijg je vergoed vanuit de basisverzekering. Als je aanvullend verzekerd bent krijg je vaak nog extra ergotherapeut uren erbij.
Psychosomatische fysio is ook optioneel maar dat wordt meestal alleen vergoed via aanvullende verzekering. Maar als je zelf betaalt, dan ben je 50-60 euro per uur kwijt ongeveer.
En medicatie kan soms wat verlichting geven. Afhankelijk van de ernst van je BO zou je dit kunnen overwegen aangezien sommigen hier baat bij hebben als steuntje in de rug om bijv beter te kunnen slapen of meer rust te ervarenAnoniem -
Maar hoe lang het traject ook duurt bij de psycholoog, ze worden allemaal vergoed indien je een juiste diagnose hebt.
Anoniem -
Een juist diagnose vanuit de DSM 5 bedoel ik daarmee
Anoniem -
Maar hoe lang het traject ook duurt bij de psycholoog, de sessies worden allemaal vergoed indien je een juiste diagnose hebt vanuit de DSM 5
Anoniem -
dit online artikel via Google tegen angst/piekeren/hypochondrie: “ Piekeren. Waarom je het doet (en hoe je ermee stopt) “. De hele titel tussen de aanhalingstekens dien je te kopiëren en in Google te plakken
Anoniem -
Een hele korte Samenvatting van het artikel wat ik had gedeeld bij angst/piekeren/hypochondrie. Maar het beste is om het artikel te lezen
Tegen piekeren: Het beste is om jezelf af te leiden
En Piekeren lost niks op. Vind een oplossing voor het probleem waar je over piekert of angst of steeds over hebt. Denk in oplossingen en mogelijkheden.
Ben je bang dat je in de schulden komt: maak een excel bestand en noteer daar je inkomsten en uitgaven zodat je inzicht krijgt
Ben je bang dat je een ernstige ziekte hebt: ga naar de huisarts en laat je onderzoeken. En nee dat betekent niet dat elke week terug moet naar de dokter, want als hij aangeeft dat er niks ernstigs te vinden is na onderzoek dan kan je daar op vertrouwen.
Ben je bang dat je afspraken niet lukt in de ochtend: plan ze dan later op de dag en plan meer rust in ervoor en erna. En zeg afspraken af als het echt niet lukt.
Dat waren wat voorbeelden, maar wees creatief in het denken van oplossingen.
Verder: men lijdt het meest door het lijden wat men vreest. Ofwel we lijden meer door onze angstgedachten, dan dat we daadwerkelijk lijden door iets ernstig of dat er daadwerkelijk iets ernstigs gebeurt waar we bang voor waren, dus je kan je gedachten vanaf nu meer los laten. Vaak komen de angstgedachten niet uit.Anoniem -
Het artikel wat ik had gedeeld staat in de reacties
Anoniem -
Als je niet luistert naar je lichaamssignalen houd je je Bo in stand of kunnen je klachten nog meer toenemen, geloof me maar…. Mijn BO was extreem toegenomen door dat ik niet luisterde naar de overprikkeling oa…. Die weg wil je echt niet bewandelen kan ik je vertellen. Zelfs mijn ergste vijand wens ik dit niet toe
Verder raad ik de tips aan uit verhaal 1532 ter ontspanning
je dient juist iets te doen aan/met het signaal en het niet te onderdrukken.
Luister naar het fluisteren van het lichaam zodat het niet hoeft te schreeuwen.
Ik heb ervan geleerd gelukkig, maar ik heb ook geleerd om te leren van andermans fouten voortaan. Dit raad ik jou ook aan te doenAnoniem -
En verder kan ik een ergotherapeut van harte aanbevelen. Zodat je inzicht krijgt in je belastbaarheid, ruimte geeft aan rust afgewisseld met activiteiten en met stapjes weer meer vooruitgang kan boeken door jezelf uit te dagen zodra de overprikkeling en vermoeidheid bijv is afgenomen.
Anoniem -
Wat een super idee!
Ik doe vaak voor het slapen de tril oefening van Nick de Waard (staat op YouTube) en daarnaast volg ik ook z'n online cursus. Heb daar positieve ervaringen mee. Ben er erg blij mee. Geeft veel inzichten in mijn patronen.
Daarnaast begin ik 's ochtends op een spijkermat (kun je volgens mij bij de Decathlon halen) met een half uurtje liggen.
Ook heb ik EMDR gedaan, dat hielp wel iets voor trauma. Vooral de scherpe randjes. En ik slik B12 op aanrade van m'n huisarts. Zij adviseert mij ook ergotherapie, maar ik merk dat ik daar op dit moment geen behoefte aan heb want middels dit "pakket" merk ik dat ik al vooruit kom.Brenda -
Voor mensen die een burn-out hebben door een verslaving, denk aan werkverslaving, telefoonverslaving, internetverslaving, verslaafd zijn aan continue bezig zijn ipv rust willen nemen of verslaving aan genotsmiddelen kan ik dit aanraden:
- boek “Grip” van Marc bosma en Johan van Zanten. Voor mensen met en verslaving en autisme maar ook voor mensen zonder autisme en gedragsproblemen/gewoonten problemen. Ook staan er dingen in over hoe om te gaan met stress/overprikkeling/grenzen bewaken en aangeven
- Forum “verslavingdebaas”
- Google op: rookvrijekeuze blogspot. (staan diverse gratis Ebooks toepasbaar voor diverse verslavingen)
- Boek “zo vrij als een vogel” van Koen MichielsenAnoniem -
Thee zonder theïne nemen
Decafe nemen ipv normale koffie
Het beste is geen alcohol nemen, geen sigaretten, geen drugs. Oa Mijn stemming verbeterde hierdoor en mijn angsten en nervositeit namen af hierdoor maar ook mijn benauwdheid. Je voelt je zoveel alerter/wakkerder/fitter door zonder dat.
Niet te vaak ongezond eten
Door Suiker steeg mijn cortisol in begin van mijn Burn-out. Nu kan ik er beter tegen inmiddels.
Alleen als ik te weinig gegeten heb en beetje last heb van lage bloedsuiker spiegel of als ik extreem last heb van overprikkeling dan moet ik wat extra suiker nemen, maar dat is alleen een tijdelijke oplossing. Want voldoende en gezond eten is de basis en bij overprikkeling werkt meer rust nemen alleen echt.Anoniem -
Door suiker = door teveel suiker op een dag steeg mijn cortisol bedoelde ik. Overdaad schaadt
Anoniem -
Helemaal onderaan deze site staat het kopje “tips”. Als je daar op klikt kom je op een pagina met heel veel tips over diverse onderwerpen
Anoniem -
Up 🆙🆙🆙
Anoniem -
Up dit verhaal
Anoniem -
Chat gpt voor vragen en tips
En de luisterlijn voor een luisterend oor en tipsAnoniem -
Vaker (langere) pauzes en luisteren naar mijn lichaamsignalen
Anoniem - Alle reacties weergeven...
-
Vaker (langere) pauzes en luisteren naar mijn lichaamsignalen En inspelen op de behoefte die daar uit voortvloeit
Anoniem
Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.
Voor jullie
Ik pink een traan
Herken me in dit verhaal
We strijden allen
Willen gewoon weer "normaal"
De oorzaak, maakt niet uit, maar wij strijden
En hopen op, voor allen, weer betere tijden
Ons lichaam doet raar, laat ons soms in de steek
Soms een paar dagen of soms zelfs een week
Op dit forum gelukkig begrip en steun
Nooit geen verwijt daarom dat ik hierop leun
Maar ooit komt het weer goed
Lees de verhalen van b.v. Eric, Tacco, en dat geeft weer moed!
Mijn hart slaat over maakt me bang en verward
Maar toch, ondanks dat komt dit gedicht vanuit mijn ❤️
We schrijven, lezen, steunen en gaan zo door
En hopelijk komen onze namen dan ook snel in een gedichtje voor!
Liefs en sterkte allemaal ❤️🍀
Een Medelotgenoot
Een Medelotgenoot-
Wat mooi medelotgenoot, zo lief ook 🫶🏻 En we blijven elkaar ondersteunen op wat voor manier ook.
Burnie -
Wow mooie dichtregels, kan je goed.
We steunen elkaarJacoba -
Ik zit zo min mogelijk op het forum omdat rust key is binnen mijn herstel, maar ben enorm dankbaar voor deze community.
Enorm waardevol dit forum, met alleen maar lieve mensen!!! We begrijpen elkaar, en hebben veel gemeen. Ik hoop dat mensen die hier tips hebben gehad van anderen, deze tips weer doorgeven aan de nieuwelingen. Zou houden we het cirkeltje rond en gaat er niks verloren.
Blijf geloven in een mooie toekomst! En zet m op!Anoniem - Alle reacties weergeven...
-
❤️❤️❤️❤️
Liefs K
(Kamillethee)K
Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.
Dank jullie wel!
Hai allemaal, ik heb net veel verhalen en reacties van jullie gelezen en dat is ontzettend fijn en verbindend. Dank jullie wel. Ik lees strubbelingen, zoektochten, hoop, gedeprimeerdheid, tips, wanhoop.....allemaal heel herkenbaar! Ik ben nu twee jaar onderweg en heb al een tijd het gevoel dat ik stagneer. Het gaat op vlakken zeker beter dan een jaar geleden, maar ik kan nog steeds 'maar' ongeveer maximaal 2 uur dingen doen (praten, werken oid) en dan komen de fysieke klachten. Bij mij spant het middenrif en de borst zich aan en ontstaat er misselijkheid, hoofdpijn, een zoemend lichaam en slaat mijn zenuwstelsel gewoon weer een beetje op hol denk ik. Ik kom niet over die 2 uur heen en dat maakt me regelmatig angstig. Als zzp'er loopt over 3 maanden mijn Broodfonds/inkomen af en dat geeft ook regelmatig 'angstvulkaantjes'. Een BO nodigt enorm uit om te oefenen met het kunnen verdragen van onzekerheid;)
Is misselijkheid herkenbaar als klacht bij anderen ook? Ik merk dat ik zo goed ga op normalisatie, wetende dat het 'normaal is', anderen het ook hebben en dit bij een BO hoort. Want ook ik ben nog steeds zoekende wát er aan de hand is en hoe ik er vanaf kom. De berusting en acceptatie zijn er gek genoeg na 2 jaar nog niet helemaal. Ik wil er eerder van weg, dan er naar toe.
Wat ik ook bedacht tijdens het lezen en naar aanleiding van mijn therapie gisteren: wij burnies (ik generaliseer even) zijn gewend om hard te werken, zo zijn we waarschijnlijk ook ín de BO gekomen. En misschien gaan we ook weer hard werken om eruít te komen. Terwijl wat een BO nodig heeft, is rust, acceptatie, er mogen zijn, geen afwijzing maar een liefdevolle benadering. Herkennen jullie dit of zijn jullie het hier mee eens? Ikzelf veroordeel mijn BO want hij beperkt me. Terwijl hij me juist wil beschermen tegen ingebakken mechanismen.
Het lezen van al jullie verhalen heeft me geholpen om weer meer in de overgave te gaan van rusten, rusten en rusten. Het boek van Brankele Frank ben ook ik aan het lezen. Heel fijn. Ik benaderde een BO vooral als iets mentaals. En dat is ook vermoeiend want 'daar kan ik zelf iets aan doen'. Beseffen dat het een fysieke overbelasting op het zenuwstelsel is, helpt mij soms meer in het berusten en er liefdevol(ler) naar kijken.
Succes en sterkte allemaal lieve mensen. Je bent niet alleen en de hoop af en toe verliezen hoort er helemaal bij en dat is helemaal oké!
Lieve groetjes JuulJuul-
Mooi stuk Juul,
Ik kan ook niet langer dan 2 uur iets doen (1,5 jaar geleden in BO beland) Eigenlijk is 1 tot 1,5 uur al 'genoeg'
Hier ben in het erg mee eens wat je schrijft:
'Terwijl wat een BO nodig heeft, is rust, acceptatie, er mogen zijn, geen afwijzing maar een liefdevolle benadering. Herkennen jullie dit of zijn jullie het hier mee eens? Ikzelf veroordeel mijn BO want hij beperkt me. Terwijl hij me juist wil beschermen tegen ingebakken mechanismen.'
En onzekerheid leren verdragen oe ja daar ben ik ook mee aan het oefenen, is nog niet altijd makkelijk hè.
Veel rust geduld en vertrouwen gewenst.
En liefs
LiesieLiesie -
Je dient je hersen-batterij op te laden, dat kan alleen door minder uit te geven dan je hebt. Iemand schreef ook een tijd terug over 60% verbruiken van je totale capaciteit. Goed je belastbaarheid in kaart dus brengen en daar onder blijven zodat je je batterij kan opladen.
Blijf gefocust op oplossingen en ontspannende afleiding welke niet cognitief is . Lezen en schrijven is belastend voor de hersenen, dus ik raad eerder fysieke en creatieve dingen aan (zie verhalen en reacties hier onder). Maar goed het is ook testen voor je zelf, wat werkt wel en wat niet.
Misselijkheid niet, iets staat me bij dat ik het wel heb gehad maar dat waren niet mijn ergste klachten, maar ik heb wel tal van andere symptomen gehad of die ik nog steeds heb. Elk lichaam is anders. Jouw klachten klinken als een stress symptoom, het signaal dat je teveel hebt gedaan
Liefs en heel veel sterkte met je herstel 🍀Anoniem -
Mooi stuk Juul.
Heel herkenbaar, goed verwoord.
Ook hier veel sterkte met je herstel!Gert -
En ps: uit de vorige reacties op pagina 1 kwam ik er al 12 tegen met mensen die ook last hebben van misselijkheid
Anoniem -
Dus met 60% zit je dan op 1 uur 10 minuten. Zodra de klachten zijn afgenomen kan je weer rustig opbouwen middels de “20-3-20 regel” die kan je opzoeken op internet. Een ergotherapeut of psycholoog kan je hier ook bij helpen als je er niet uitkomt
Anoniem -
Ik ga de 20-3-20 regel meteen even googelen zo, bedankt! En op 60% blijven....ja een hele goede ook, want ik geef en doe altijd veel te veel. Ik wíl te veel, te groots. Grote les!
Het 'doel' in het herstel is toch om overprikkeling te VOORkomen? Want dan activeert het zenuwstelsel in een stressrespons?
En creatieve dingen doen, is ook een goede. Ik lees veel (hou daar echt van) of verdwijn als verdoving en voor de fun in series of een film.
Mijn ergotherapeut zei dat bewegen de tegenhanger is van een vol hoofd en een vol hart (veel emoties). Ik neem me dat vaak voor om meer te gaan bewegen, maar het is geen hobby😇Juul -
En nog een gekke vraag misschien, maar als jullie 'rust moeten houden', wat doen jullie dan? Liggen en naar het plafond staren? Slapen? Hier zit bij mij soms zo'n weerstand op: wéér liggen....
Anoniem -
Liggen net ooglapje op en als ik teveel ga piekeren en rust niet kan vinden: reiki muziek luisteren op youtube of een geleide meditatie doen (ik vind een paar slaapmeditaties van commit happiness erg fijn) ook van youtube
Liesie -
Verhaal 1580 staan tips met rustgevende activiteiten ook die niet overprikkelend zijn
Ja ook de 20-3-20 regel kan je toepassen voor je overprikkeling, dus voorkomen dat je overprikkeld raakt
“ JONG EN OPGEBRAND, VREEMD? OF TOCH NIET!? “ een goed artikel ook wat te vinden is op Google over het over-gestimuleerd breinAnoniem -
Ja het doel is om je overprikkelende hersenen rust te geven, en te voorkomen dat je overprikkeld raakt. En je lichaam rust te geven. Klachten zijn een signaal dat je te veel over je grens heen bent gegaan
Anoniem -
En verhaal 1162 incl de reacties staan ook tips met activiteiten
Anoniem -
Dank je Liesie en Anoniem🙏🙏
Juul -
Heel herkenbaar in de ochtend gaat het vaak oké maar in de middag pijnlijke middenrif, heel licht gevoel in hoofd en dat maakt me dan weer angstig en moe en geeuwen elke dag hoop ik opnieuw dat het niet gebeurd maar tot heden gebeurd het eigenlijk elke middag en de avond gaat dan weer goed
Anoniem -
Je niet fijn voelen en de onzekerheid mbt je gezondheid zijn lastig he Anoniem. Het komt goed, we proberen maar om positief te blijven!
Anoniem - Alle reacties weergeven...
-
Groetjes Juul in dit geval;)
Anoniem
Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.
Wat maken mensen tegenwoordig toch een herrie h�
Het zal ongetwijfeld aan de overprikkeling liggen die bij een burn-out hoort, maar op deze manier valt pas echt op hoeveel kabaal de mensheid produceert, en wat er dus aan prikkels verwerkt moet worden…. Bladblazers, heggesnoeiers, boormachines, veegwagens, vrachtauto’s en motoren, vliegtuigen, kut reclames, kerkklokken, en ga zo maar door… :)
Dit bericht heeft verder niet al te veel toegevoegde waarde, maar wilde dit gewoon even melden met mijn overprikkelde hoofd ;)A.-
Hoi A.
Helemaal met je eens! Ik ben op een gegeven moment twee weken met mijn partner in een huisje in Zwitserland gaan zitten om te ontprikkelen en toen we terugkwamen had zelfs mijn partner even moeite om zich weer aan te passen. Het meest ironische vind ik altijd wanneer ik een rustgevende meditatie of Yin yoga lesje aanzet op youtube en ik eerst door twee snoeiharde flitsende reclames heen moet voordat ik bij mijn ontspanningsvideo kom.
Ook tv kijken vind ik echt vreselijk, al die reclames, al dat lawaai. Het valt mij ook veel meer op nu inderdaad. Ook wanneer ik buiten ben. Supermarkten en winkels zijn ook afgrijselijk qua prikkels.Y. -
Nou, in elk geval blij om te weten dat ik niet de enige ben die dit zo ervaart, gedeelde smart is halve smart ;)
Ik heb wel eens ergens gelezen dat een mens anno nu op één dag net zo veel prikkels ervaart als iemand een paar honderd jaar geleden in zijn hele leven aan prikkels heeft ervaren.
Merkwaardige is dat voor de burn-out je dit helemaal niet lijkt te beseffen, maar nu des te meer….A. -
Oh zo herkenbaar!! Ik vind het al irritant als iemand te hard met zijn lepeltje in zijn koffie roert of het klikken van de tok in huis.
Voorbij scheurende scooters en harde tv reclames vind ik echt verschrikkelijk!
Laatst liep ik in het bos met mijn hondje en toen liepen er 2 dames achter me te praten, net iets te hard, ik heb gewoon gewacht totdat ze voorbij liepen 🤦🏻♀️M -
Jep, alle kleine dingetjes komen 10x zo hard binnen als vroeger…
Als tip trouwens, maar denk dat de meesten deze al wel gebruiken, maar ik loop grote gedeelten van de dag met noise cancelling oordopjes in, dat scheelt echt een hoop.
Lekker rustgevend muziekje op, en je hoort nauwelijks meer iets van externe geluiden….A. -
Klopt helemaal! Het lijkt wel of iedere vrije dag de hele buurt aan het klussen is. Schuren, timmeren, schilderen met radio aan, enz. Of met heggescharen, grasmaaiers en bladblazers in de weer zijn. Dan zwijg ik nog over het verkeerslawaai. Keek altijd graag naar BBBC First, maar kan niet meer tegen de reclame. De tip van A. is een heel goede: oordopjes werken echt.
Harry -
Als ik erg veel last heb van overprikkeling...prop in mijn oren vol met ouderwetse Watten....heerlijk rustig en kost niks.
Ook in de nacht...slaapt heerlijk !Mandy -
Ooh, erger ik mij er nu méér aan?
Ik word ook af en toe knettergek van veel te hard pratende mensen buiten, sorry hoor maar het is wel een eigenschapje van veel mensen met een andere afkomst dan kaasland. Ach ja sociale huurwoning buurt. Honden die tegen elkaar blaffen, grasmaaiers en bladblazers die te vaak maaien. Auto met boem boem boem muziek. Stofzuigers, schreeuwende junkies en af en toe tatuut tatuut. Scooters en busjes voor bezorging. Vuurwerk uit Polen midden in de nacht (grappig hoor) en o ja, katten midden in de nacht die na hun liefdesspel KGGGGGIAAAAAUW OOOJ OOJOJOJ schreeuwen. Gelukkig heb ik ook zo'n oorklepset. En muggen! Nog zoiets fijns.Jan -
Hier precies dit! Oordopjes van loop zijn top.
Maar: ben ik de enige die ook echt overprikkeling in de ogen ervaart? Licht, patronen…? Kan geen tv meer kijken, lezen lukt niet alles danst, en op sommige dagen voelt het zelfs met m’n ogen dicht als een enorme druk achter mn ogen/voorhoofd alsof m’n ogen in m’n kassen heen en weer schieten.
Herkenbaar voor iemand?XFX - Alle reacties weergeven...
-
Heel herkenbaar. Ik kwam niet de deur uit.
Als ik mijn wandelingetje deed, dan met zonnebril, festival-oordopjes, en pet op.
Toen ik iets beter was, dan gebruikte ik een Walking meditation om zoveel mogelijk geluid te blokkeren en te focussen op het lopen.
Toen ik iets meer beter was en durfde te fietsen, dan deed ik het alleen met hulp van navigatie. Dan hoefde ik niet na te denken over welke straat ik moest inslaan en alleen letten op het verkeer wat relevant voor mij was (in plaats van op ALLES te reageren). En ook voor het deels blokkeren van het geluidPearl
Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.
Emoties verwerken helpt echt
Ongeveer 2 jaar geleden begon dit alles voor mij, ik heb eerst veel rust genomen, vast schema, fietsen, rustig opbouwen, maar door terugvallen steeds verder afgezakt. Vervolgens medicatie geprobeerd wat best goed hielp alleen de bijwerkingen waren verschrikkelijk (ontembare honger).
Nu na ruim 1,5 jaar eindelijk de meer psychologische kant opgegaan, veel dingen gelezen en geluisterd bij stichting Emovere en podcasts over de mindbody, verdrongen emoties en klein en groot trauma (waarvan je 90% niet meer herinnert) en het gaat in stappen veel beter. Ik werk weer 20 uur, ik sport 4x per week, ik rust eigenlijk niet meer overdag, ik raak niet overprikkeld (kan makkelijk een restaurant in). 2 maanden geleden kon ik nog niet eens scherp kijken of rustig een serie kijken omdat ik zo angstig en gespannen was. Voor mij heeft verdrongen emoties doorvoelen (keihard huilen) echt veel gedaan. Google op stichting emovere of emotie als medicijn (er was een gratis e-book met oefeningen). Verder is het boek SOLK aan te bevelen, daar staan ook oefeningen in. Ik denk dat het iedereen in een burnout verder kan helpen <3Taco-
Hi Taco,
Dank voor delen: ik kan het e book niet vinden met de oefeningen. Wat voor oefeningen deed jij zoal?Z -
Vreemd, 1 maand geleden stond het nog online, maar het lijkt offline gehaald te zijn? Jammer zeg.
Taco -
Heb je het nog ergens? Misschien zou je het kunnen mailen naar me?
Indien ja, dan deel ik m’n e-mailadresZ -
Hey Taco,
Die verdrongen emoties doorvoelen, heb je dat alleen gedaan of was je in therapie?
Heb je tips wat je uiteindelijk het meest geholpen heeft?
Ik heb ondertussen er wel wat over gelezen (het boek "weg van de pijn") en ga nu podcasts beluisteren...
Groetjes,K. -
Ik vind dit echt heel interessant. Heb het boek en werkboek van emovere besteld. In het begin van mijn BO heb ik die heftige verdrietige emoties namelijk ervaren en de diepe ontlading die daarbij kwam. Nu kom ik er moeilijk nog bij, maar zit nog meer… Ben heel benieuwd!
Z -
Klopt het het programma via therapieland is?
Eric -
Therapieland ken ik niet. Je kan inderdaad het betaalde werkboek bestellen, het is heel interessant. Verdrongen emoties klinken heel vaag, maar als je je bedenkt dat het allemaal mini trauma's zijn en dat het zenuwstelsel deze op kan slaan.. begint het best logisch te klinken.
@K ik zit voor een deel in therapie, veel doe ik zelf thuis met oefeningen uit een online programma (releaseCFS). Ik heb zelf SOLK gelezen, heb ook het werkboek gekocht, die oefeningen moet ik nog proberen. @Z ik heb ze nog wel ergens digitaal geloof ik, maar ik denk als de maker ze offline heeft gehaald ze niet de bedoeling heeft dat ik die dan ga delen. Daar zit een copyright op.Taco -
Hoi Taco, wat super om te lezen dat je de laatste tijd zo vooruit gaat! Bedankt voor het delen van je tips. Ik heb ook veel last van onverwerkte emoties, maar ik kom er maar niet bij lijkt het wel.
Ik slik antidepressiva tegen de angst, maar de laatste tijd twijfel ik of dat nier juist verhindert dat ik bij mijn diepere emoties kan komen.
Ik ga in elk geval je tips ter harte nemen, nogmaals bedanktY. -
Hey Taco,
Ik lees dat je een online programma hebt aangeschaft. Is die de moeite waard naast de boeken? Aanschafprijs is €432,- zag ik. Best veel geld, maar als ik lees wat het jou in 2 maanden heeft gebracht, meer dan waard! Gebruikte je medicatie tijdens deze 2 maanden of ben je daar mee gestopt?
Kun je een kleine schets geven hoe ze je bij die diepere emoties laten komen? Welke technieken ze gebruiken en wat je zelf doet?Zwaan -
Hoi Taco
Super bedankt voor het delen, ik heb ook het gevoel dat er veel opgeslagen zit in mijn zenuwstelsel wat doorvoeld en ontladen moet worden. Zou je misschien iets specifieker kunnen zijn wat we waar kunnen vinden en hoe het er ongeveer uitziet? Misschien een link delen?
Bedankt!Wouter -
Ik doe het ReleaseCFS programma van Daniel. Hij heeft ook een podcast.
Taco -
Heb me ook aangemeld. Voelt als een warme community. Dank voor delen!
Zwaan -
Heb me ook aangemeld. Voelt als een warme community. Dank voor delen!
Zwaan -
Hey Zwaan, fijn! Ik had al een reactie gegeven :) ik denk dat je wel weet wie ik ben.
@hierboven therapieland is van emovere? Dat is ook een aanrader ja, momenteel nog gratis!
Verder zou curable kunnen als je goed Engels spreekt of dus een boek als emotie als medicijn of solk/weg van de pijn. Allemaal TMS.
Bij een burnout is de trigger alleen vaak een langere aanloop van stress en wordt daarom vaak niet als TMS gezien.Taco -
Hey Zwaan, fijn! Ik had al een reactie gegeven :) ik denk dat je wel weet wie ik ben.
@hierboven therapieland is van emovere? Dat is ook een aanrader ja, momenteel nog gratis!
Verder zou curable kunnen als je goed Engels spreekt of dus een boek als emotie als medicijn of solk/weg van de pijn. Allemaal TMS.
Bij een burnout is de trigger alleen vaak een langere aanloop van stress en wordt daarom vaak niet als TMS gezien.Taco -
Hoi Taco,
Ook ik ben sinds kort begonnen met verdrongen emoties doorvoelen, ik zakte steeds verder en verder en mijn klachten werden erger. Mijn lichaam begon aan te geven dat er wat uit moest, na wat oefenen en blijven voelen kwamen er langzamerhand wat emoties omhoog. Ik heb daarna een ontladingssessie gedaan bij Dennis van Miltenburg (Holistic), hier kwam heel veel woede, verdriet en angst omhoog en heb ik er uit mogen slaan, huilen en doorvoelen onder zijn begeleiding (daarnaast geeft hij ook gelijk inzichten wat er in je speelt qua traumas en dergelijke en waar aan gewerkt kan/mag worden). Mijn energie voelde daarna gelijk stukken beter en vrijer, helaas in de dagen daarna ook weer te snel uitgegeven (tja, blijft nog steeds een burnout he). Nu de dagen erna merk ik dat er op random momenten veel en pure emoties omhoog komen zonder dat ik hier gedachten bij heb waar ik boos of verdrietig om ben (soms ook shaken e.d.), deze geef ik dan ook de vrije loop en doorvoel ik. Het voelt voor mij nog vrij nieuw, maar ik denk dat dit een heel mooi en puur proces is dat mij zeker gaat helpen en al geholpen heeft tot nu toe. Zijn jouw ervaringen een beetje hetzelfde?Wouter -
Wauw Wouter, wat mooi. Ik heb een ander process doorlopen en bij mij zitten de emoties nu weer wat dieper omdat ik dit werk helaas niet deed in het diepte van mijn burnout. Het klinkt alsof er zeer veel vloeit en dat is super goed! Vooral doorgaan, zie het als een UI met veel lagen, iedere 'release' is een laag die je doorvoelt en las laat en je systeem uit gaat. Nadat 1 laag weg is komt de volgende laag omhoog en komen de klachten weer terug. Het kan dus lijken dat je na 1 maand geen progressie hebt geboekt, maar je bent wel 20 lagen verder dus je hebt zeker wel progressie geboekt! Na verloop van tijd merk je dat je envelop steeds groter wordt zonder sensaties te krijgen. Dus je terugvallen worden kleiner, je krijgt meer energie, je kan meer prikkels aan zonder probleem, je slaapt beter etc. Je bent op de perfecte weg!
Taco -
Bedankt voor je reactie Taco, ik haal er veel erkenning uit en dat geeft mij een goed gevoel. Ik merk inderdaad dat de laatste dagen de spanningen en angsten toenemen, tot het intense aan toe. Zelfs bijna een paniekaanval gehad, terwijl ik dat eigenlijk nooit heb. De poorten staan nu open en alles wat er uit wilt mag er uit heeft Dennis mij verteld. Vanochtend had ik last van hele hevige angst, stress en spanningen, ik kon niks meer en ben terug naar bed gegaan om vervolgens alles te doorvoelen en te laten gebeuren, mijn lichaam begon flink te shaken en ik begon te huilen, daarnaast kwamen er herinneringen omhoog van vroeger. Deze ben ik op gaan schrijven dmv journalspeak, opeens allemaal herinneringen, verbanden en inzichten, er kwamen veel puzzelstukjes omhoog die ik in elkaar kon leggen. Toen ik klaar was met schrijven (dik half uur later) kwam er hele heftige verdriet omhoog. Een flinke release dus! Ik mag dit als heling beschouwen en daar ben ik dankbaar voor, wel is het erg pittig en twijfel ik om weer een paar nachten bij m'n zus te gaan logeren gezien het al m'n energie lijkt te kosten. Fijn deze erkenning, thanks voor het delen!
Wouter -
Hoi Taco,
Heb jij gedachtes bij elke verdrongen emotie die omhoog komt? Ik merk dat het soms echt flinke releases zijn waarbij ik herinneringen terugkrijg en ik opeens inzichten krijg.
Ook zit ik soms een half uur te shaken en flink te huilen zonder dat ik kan linken wat de onderliggende/verdrongen reden is van deze emoties.
Ik denk dat beide goed zijn, maar twijfel soms een beetje of ik wel diep genoeg ben als ik er geen herinneringen/inzichten e.d. bij krijg, tegelijkertijd probeer ik mijzelf er zoveel mogelijk aan over te geven dus het is wat het is, ik moet het proces zijn gang laten gaan, alles uiten, meer vertrouwen hebben en controle loslaten denk ik maar. Qua prikkels verwerken gaat het al stukken beter, ik kan ze veel beter hendelen. Daarnaast lijkt alles langzaam wat beter te gaan, ik beweeg weer wat meer, raak minder van slag van stressvolle situaties, pieker wat minder, eetlust gaat weer richting normaal en ik kan weer beter muziek luisteren en tv kijken. Wel worden de klachten; spanning/angsten/onrust met momenten wat heviger, dan weet ik dat er iets aan het drukken is wat eruit moet, dit is wel pittig nog. En regelmatig is savonds de pap gewoon echt op en is rondje lopen eigenlijk weer te gek, maar het proces kost ook gewoon een hoop energie vermoed ik.Wouter -
Hoi Taco heb je ook last van pijnlijke nek.en schouders stijve spieren vaak hoofdpijn enz soms ook getriggerd door licht en schermen.. drukkere plekken zorgen na 3 jaar nog steeds vo9r een licht duizelnde gevoel in mijn hoofd en af en toe een soort bewustzijn verlies van 3 sec
Anoniem -
Wouter, dat klinkt super goed! Nee je hoeft geen gedachten erbij te hebben, je released automatisch en dat is super! Gewoon doorgaan langzaam, mentaal zwaar inderdaad.
@anoniem wel iets maar voor iedereen zijn de klachten anders, dat maakt niet uit. Ik heb meer spanning in de kaak en soms nek maar geen stijve spieren.Taco - Alle reacties weergeven...
-
Hoi Taco, hoe gaat het momenteel met je?
Wouter
Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.
Vraag me af of iemand ook sertraline slikt of kent ?
Hoi…
Vraag me af of iemand ook sertraline slikt of kent ?
Dit voor angst ,en b.o. is nu 25 mg,veel bijwerkingen,o.a. Misselijk,maagpijn,etc.
Ga a.s. Woensdag met de H.a. Over naar 50 mg. Zie er best tegenop! Voel al wel iets van de tablet,maar ben a.s. Woensdag
Dan 2 weken bezig ! Ik neem in de avond rond 21 uur de tablet !
Misschien beter in de ochtend🤷♀️
Hoor het graag van anderen die het ook slikken.ik wil ook niet teveel van dit medicijn. Wil me zo graag wat beter voelen,en niet de constant een druk hoofd hebben,van alles gaat dan door je hoofd,
Beren op de weg, etc.
Bedankt alvast !A.-
Ik neem ook sertraline al een aantal jaar. 50mg in de avond voor het slapen voor de minste bijwerkingen. Ik heb ze voor ptss, en angststoornis. Ik ben na jaren nog steeds traag qua reactie vermogen. Ik reageer soms dan pas een paar sec later. Maar het werkt wel, niet 100% maar veel word daardoor wel onderdrukt.
Anoniem -
Ik slik nu een jaar sertraline. Mij waren ze vergeten te vertellen dat ik met 25mg mocht beginnen.. dus ik begon gelijk met 50mg. Dat was heel heftig, twee weken lang enorm beroerd van geweest. Maar na een poosje kwam er wat rust in mijn hoofd. Ik ben op den duur naar 100 mg gegaan omdat ik oxazepam slikte en daar van af wou, maar nog wel erg angstig was. In t voorjaar afgebouwd naar 75mg en dat gaat goed. Begin september dacht ik wel naar 50mg te kunnen maar dat bleek toch nog te vroeg, kreeg weer meer angstklachten. Nu weer op 75mg voorlopig.
Ik slik het ‘s ochtends, heb nog wel wat darmklachten als bijwerking maar het helpt me verder goed. Je zal merken dat het na een week of 6 op volle werking is en het dan steeds rustiger wordt in je hoofd (als het goed is).
Sterkte!Y. -
Hoi , ik slik het nu voor angst en depressie,begon met 25 mg, en sinds 4 oktober 50 mg.
Veel bijwerkingen,maag,darmen,misselijk,hoofdpijn ,huilbuien ,moe ,etc.
Ik hoop dat het wat beter word nog,voel wel wat, maar ze zeggen ongeveer 6 weken voor het er goed inzit 🤷♀️
Moet ik dan toch al 75 mg..? Voel me zo verschrikkelijk,25 mg erbij 🤔, krijg je nog meer bijwerkingen toch.? De h.a. Dacht van niet,omdat het er al 3-4 weken in zit ,
ook nog niet veel zin n iets,bij veel stress of als ik wat moet
Doen, boodschappen of zo. Stress bij controle ziekenhuis,gelijk van slag ,
Neem wel 2x halve oxazepan per dag. Dat helpt wat ,
Hoe doen jullie dat ? Hoor het graag ,!A. -
Nog wat vergeten…
Ik slik om rond 21.00 de 50 mg sertraline,
Wil me misschien te snel goed voelen, maar pfff.
Kan nog niet geloven dat het straks beter gaat,zoals ik me nu voel …zo eng ! Nooit zo geweest,
Sterkte ,en ik lees hier ook veel ,!A. -
Kan best lang duren voor je je beter gaat voelen. Bij mij werkte ze pas na een paar maanden, 25mg deed niet veel bij mij (maar had ook last van darmen en maag in het begin) en vooral dat stoned gevoel en een rare druk in mijn hoofd. Het is op een gegeven moment wel weg gegaan. Dat moe zijn had ik ook, werd er erg slaperig van. Maar als ik probeer te stoppen word ik erg neerslachtig en heb ik huilbuien en word ik best wel opstandig en dat piekeren komt geen einde aan
Anoniem -
Hoi Anoniem
Heb jij 25 of 50 mg.? Hoelang ben je al bezig?
Ben bij de h.a. Geweest en kijk het nog 1 maand aan,dus blijf ik nu op 50mg. Voelt al wel iets beter ,dus ik kijk even dan🤔 nooit gedacht dat het wel 6 weken of zo kan duren?
En idd. De maag en darmklachten ,hoofdpijn,zijn er nog wel,maar iets minder lang! Draaierig , en misselijk ook.neem dan een
Maagtablet.bij veel stress heb ik ook de huilbuien,en erna is het dan weer ff over. Het is geen wonderpil, maar het helpt wel wat ! en soms halve oxazepan 0,5 mg.
Piekeren is er ook , maar merk dat het iets anders / beter? Voelt. Zo raar allemaal!
Wat doe je bij hartkloppingen? Dat vind ik toch ook wel eng! Rustig blijven …maar ja..! 😢🤷♀️
Vind het prettig da je soms even je angst kwijt kunt hier!
En gerust gesteld word !A. -
Ik neem op het moment 50mg, denk al een jaar of 5/6. Bedoel je met hartkloppingen dat het te vlug gaat of overslagen? Ik heb ze ook regelmatig maar ik laat het gewoon over me heen komen en zo niet afleiding zoeken. Je kunt van piekeren of na denken (emoties) al hartkloppingen krijgen, zeker als je angst of spanning hebt. Die van mij schiet rap naar de 100+ als ik over bepaalde gebeurtenissen na denk. Als je het niet vertrouwd terug gaan naar je arts :-). Ik zou me er niet echt druk om maken en zeker niet op proberen te letten. Dat hoort bij het leven. Iedereen heeft ze wel eens
Anoniem -
Hoi A.,
Hartkloppingen heb ik ook al ruim 1,5 jaar elke dag. Ze zijn wel stuk minder intens nu dan voorheen. Komt ‘gewoon’ door je ontregelde zenuwstelsel. Milde beweging helpt bij mij: even wandelen, wat yoga oefeningen of (rustig) een beetje dansen.
Ik zou niet nu al naar 75mg sertraline gaan, geef je lichaam even de tijd om aan de 50 te wennen zou ik zeggen. Zelf had ik op den duur veel last van de oxazepam, het “afkicken” daarvan was taai maar heeft me wel veel goed gedaan. Ik ben destijds in 3 maanden tijd afgebouwd van 4 x 10mg per dag naar niks meer.
Ik snap wat je bedoelt met het piekeren, dat is er nog wel maar de sertraline onderdrukt de reactie erop. Dat is heel raar en heel erg wennen in het begin. Maar het is ook een verademing vond ik zelf.
Alle klachten die je verder noemt, heb ik ook gehad en ervaar ik nog steeds wel eens als ik mezelf te veel belast. Het duurt lang, maar je leert het steeds beter accepteren en ermee omgaan.
En soms zul je nog wel eens momenten hebben waarop je het niet vertrouwt (zoals je hartkloppingen). Laat het dan idd vooral onderzoeken als dat je geruststelt! Heb ik ook regelmatig gedaan en daar is in mijn ervaring alle begrip voor.Y. -
Hoi Anoniem en Y
Dank jullie wel voor de reactie !
Bij de Ha. Geweest en houd het voorlopig ff op 50 mg.na 1 maand weer kijken dan. Het is nog heftig allemaal,
Zoals de hartkloppingen (vlugge) dus het gaat weer weg.
Maar op dat moment schrik ik dan altijd🤷♀️
Spanning is er zeker,want ben mijn man nu 9 maanden kwijt door ziekte. Allemaal heftig dus,angstig, huilen,en soms ook wel een dag dat het iets beter is.vandaar dat ik niet naar 75 mg wil en ga. Zoals jullie zeggen , emoties ,piekeren ,moe en hoofdpijn.ook door de sertraline ,de fut is eruit🤷♀️ houd me wel bezig,ff de hond uitlaten,diamant painting ,
Oxazepan neem ik 0,5 mg om de ochtend even op te vangen,dat werkt dan wel . Soms in de middag nog een halve,maar alleen als het echt niet lukt! Zodra de sertraline wat beter ingewerkt is, wil ik er ook vanaf.
Ik hoop dat het straks beter gaat als ik alles weer aankan.
Ik weet dat het geen wonderpil is…maar toch.
Daarom ben k erg blij met deze antwoorden . En weet ik dat ik niet de enige ben. Dank jullie wel !!
Ik lees hier regelmatig !
A.A. -
Ik slikte jaren geleden sertraline denk ik zo'n 3 jaar lang, van 25 naar 50 en weer terug.. ik merkte heel veel beterschap. Ik kreeg er ook xanax bij voor echt stressvolle situaties maar die nam ik weinig uit angst voor verslaving.
Alle klachten die jullie vernoemen als bijwerkingen heb ik niet gehad toen maar wel nu, ik heb een burnout en neem geen medicatie, maar de misselijkheid, darmklachten, hartkloppingen , hoofdpijn.. die heb ik wel. Ligt dus niet per se aan de sertraline, kan ook reactie zijn op de stress en angst gevoelens.
Als je twijfelt, consulteer je huisarts. Beter eens teveel en gerust zijn dan een keer te weinig en je zorgen maken in alles wat je voelt. Je hebt al genoeg aan je hoofd..P -
Hoi P
Stress en angst is er zeker ! Depressie en angst…
Nooit zo geweest. Moe,en nergens zin in, het zal tijd kosten denk ik, maar daar ben ik nooit goed in geweest!
Ook veel huilen nog, al lijkt dat iets minder te zijn.
Bij de huisarts kom ik ook regelmatig tegenwoordig,omdat
Het me zo vaak aanvliegt en geruststelling nodig heb.
Er is zoveel gebeurd de laatste 2,5 jaar,gewoon niet leuk meer.en iedereen denkt nu dat het wel gaat omdat je sertraline neemt,maar het is een hel. Daarom lees ik hier regelmatig!
Ik wens je alle goeds en hoop dat het snel beter gaat.A. -
Wat erg dat je je man bent verloren, dat lijkt me vreselijk om mee te maken. Niet verwonderlijk dat je met zoveel stressklachten te maken hebt nu.
Bij mij is het overlijden van mijn tante een van de aanleidingen voor mijn BO geweest. Het is ontzettend zwaar om naast het “gewone” rouwen ook nog eens burnout te zijn. Ik kan me daarom een beetje in je inleven en ik leef erg met je mee! Veel huilen is niks mis mee, laat de tranen vooral maar vloeien.
En herken ook wat je zegt dat je nooit zo geweest bent en dat je het moeilijk vindt om het tijd te geven. Klinkt als iets dat ik zelf had kunnen schrijven. Loslaten van de controle is het moeilijkste wat er is, mensen onderschatten het enorm! En zo’n compleet andere kant van jezelf zien is ook heel erg moeilijk. Weet dat de echte jij er nog is, alleen heeft die het nu even taai.
Het klinkt cliché maar het komt echt goed met ons allen, daar moeten we op blijven vertrouwen! SterkteY. -
Hoi Y.
Dank voor je bericht,
Ik ben alle controle kwijt lijkt het wel! Lijkt wel overleven !
Altijd sterk geweest , en nu ? Ben Nergens meer.
Gelukkig heb ik mijn kinderen nog,maar ook die hebben een eigen leven . Nu nog even aan de verhoging van Sertraline 50 mg werken ,en dan hoop ik dat het redelijk wordt!
Qua rust in mijn hoofd,depressie en angst. Naast de bijwerkingen dan! En huilen ? Tranen lopen gewoon ,hoef ik niks voor te doen!🤷♀️😥
Ooit zal het beter gaan…dat moet gewoon!
Bedankt voor je opbeurende woorden!A. -
Neem de sertraline nu 4 weken, 50 mg.
Hebben jullie ook zoveel hoofd en nekpijn daarbij?
En zo moe zijn.? Of is het allemaal stress van wat ik allemaal meegemaakt heb de afgelopen tijd?
Vind het best eng. Duizelig zijn ? Loop dan even met mijn hond een rondje,maar helpt niet veel.en hou me ook wel bezig! Vandaag toch al weer 2x huilbui gehad,zomaar uit het niets ! Pfff
Ik hoor wel dat het even nodig heb om in te werkten, 8 weken of zo? Klopt dat? Ik weet dat het lang duurt , veel verwerken, maar is dit niet dweilen met de kraan open?
Ik hoor het graag,geruststelling 🤷♀️😰A -
Ja allemaal klachten van stress die je noemt. Ik zelf zit nu weer in een terugval omdat ik overbelast ben geraakt en ik heb ook weer meer last van hoofdpijn, nekpijn, stijve kaken, misselijkheid en duizeligheid. Kon een paar weken terug makkelijk een half uur flink wandelen, nu is een kwartier op heel langzaam tempo de max.
Het accepteren is echt supermoeilijk, ik merk nu zelf dat ik er (onbewust) toch elke dag nog tegen strijd… maar dat helpt niet. Maakt het misschien alleen nog maar erger. Huilbuien gewoon laten gebeuren, dat is blijkbaar nodig en helpt ook met stress verwerken. Ben toevallig zelf ook net gestopt met een spontane huilbui, ook daarin herken ik je verhaal!
Maar weet in elk geval dat je klachten waarschijnlijk niets anders zijn dan stress en je lichaam dat nog went aan de sertraline. En inderdaad verwerking, dat heeft veel tijd nodig.Y. -
Hoi Y.
Wat erg voor je… het is ook zeker niet makkelijk allemaal,
Hoelang ben je nu met 50 mg bezig,? Voel je je al wat beter?
Al zijn het maar 10 minuten wandelen…,dat heb je toch maar gedaan , acceptatie is voor mij ook heel moeilijk, zeker als het zo’n dag als vandaag is. Duizelig,dronken gevoel, huilen,malen , beren op de weg ….etc. Soms halve 0,5 mg oxazepan.
Slaat de sertraline wel aan? Denk ik dan….pfff
Het doet me goed dat ik niet alleen hierin ben. (Niet rot bedoeld) en ben blij met je antwoorden! Doet me toch goed! Je leest er niet zoveel van🤷♀️
Lees hier ook veel, al ken ik je niet, het doet me goed !
Wens je ook sterkte , !A. -
Hoi Y. En anderen die het ook moeilijk ermee hebben !
Hoe is het nu met je?
Hier ook niet geweldig, huilbuien zomaar en tegelijkertijd
Wiebelende benen ,pudding lijkt het wel.
Heb jij ook wat minder eetlust?
Draaierig, nergens zin,kan me nergens toe zetten.malen….
Eng vind ik het. De h.a. Zei ,(donderdag nog gebeld) dat het toch nog wel in moet werken,en eerst paar weken erger,en dan beter moet worden.nu 4 weken🤔maar wil zo graag beter zijn.weer angstig ,zomaar,pfff word er gek van . Hoe lang heb het bij jou/ jullie geduurd eer het wat minder word?
Sorry voor het zeuren, maar🙈🤷♀️ ik lees het wel, !A. -
Ik denk dat het bij elk persoon verschillend is, ook de klachten en symptomen. Mijn maag kan na jaren nog steeds niet tegen de sertraline bijv. Ik krijg elke keer maagpijn na de inname en nu heb ik daar maagbeschermers voor gekregen maar die geven mij een lege honger gevoel en als ik dat negeer doet mijn maag nog meer pijn dan voor ik die maagbeschermers kreeg. altijd dat knagend gevoel… Helaas heb ik met sertraline nog steeds met momenten last van piekeren of ineens verdriet zelfs soms angst om soms naar buiten te gaan of bang dat andere wat van me gaan denken.
prikkelbaar en overslagen ook wel meer dan voor ik eraan zat. Maar voor ik ze nam was ik echt een wrak met zware emoties , constant huilen. Ook echt dat eenzame gevoel alsof “iedereen” me liet vallen. Echt een rot gevoel in ieder geval. Het gevoel alsof ik onbelangrijk was. Als het goed is word dat minder na verloop van tijd. Kan echt lang duren en ze het kan nog steeds boven water drijven maar minder..ano -
Hoi Ano
Ja ,het is verschillend. En zeker lastig , omdat het zo lang duurt. Angst en malen ,spontaan huilbui hebben,is er hier ook zeker, maar ook goede momenten, niet veel nog…maar iets ! Heb nog niet veel zin in iets, meer op de automatische piloot 🤔,
Moeilijk !!
Hoelang neem je sertraline dan ? En hoeveel mg ?A. -
Hoi A.,
Sorry voor de late reactie. Je vroeg hoe lang ik nu 50mg slik, maar die 50mg ging niet zo goed dus ik zit sinds oktober weer op 75mg. Het zou zo’n beetje deze week weer op volle kracht moeten zijn.
Ik had een paar zware weken maar het gaat nu weer wat beter! Nog wel erg moe en spierpijn maar verder weer wat stabieler.
Het geeft helemaal niks hoor als je veel vragen hebt! Fijn om te lezen dat je wat aan de reacties hebt.
Als ik je berichten zo lees, dan denk ik dat je HA wel gelijk heeft. En al je klachten, hoe erg en hoe rot ze ook zijn, worden echt op den duur minder. Al heb je daar nu natuurlijk niks aan.
Ik merk bij mezelf dat ik nu eindelijk steeds vaker denk: er is niks, het is gewoon stress en het zakt wel weer als ik uitrust. Maar ik snap heel goed dat je het moeilijk hebt! Je kan weinig ondernemen als je zo ziek bent en daardoor heb je des te meer tijd over om te piekeren.
Mij helpt het ook om te weten dat dit allemaal heel typische stressklachten zijn en er niks ernstigs onder zit. Maar laat vooral testen als je die bevestiging graag wilt. Blijf over je zorgen praten. In mijn diepste dal vroeg ik elke dag aan mijn vader: het komt toch wel goed met me?
Hij kon niets garanderen natuurlijk maar hij zei altijd ja het komt goed.
Sterkte hoor!!Y. -
Hoi Y.
Jammer dat je nu op 75.mg zit.heb je er veel bijwerkingen van?
En hoe lang duurde het voor je dat je er iets aan had?
Ik ben sinds 4 oktober op 50 mg🤔 !
De1 zegt paar weken.? De ander zegt 3 weken🙈.
Heb heel veel meegemaakt zegt de Ha. Ook,maar pfff soms is het dweilen met de kraan open.slaat het wel aan of ben ik gek aan het worden.?
Daarbij ook in een huis wonen,waar ik niet wilde.ivm.overlijden van mijn man.geen plek voor mezelf hebben, is een donker huis ,bah…
Nu weer een dag met heel veel huilen,zenuwachtig en trillen van binnen,malen,mijn hoofd staat niet stil, hoofdpijn ,versnelde hartslag,druk op mijn ogen van stress ! etc.
Ik voel het al als ik wakker word,weer zo’n klotedag! Doe wel diamant painting,spelletje etc. Maar dan nog malend hoofd.😢Hoelang nog ?! 🙈 wil zo graag rust in me hoofd!
Mijn kinderen zeggen dat ook ..het komt wel goed,maar…
En vraag het mezelf ook wel,maar tjonge….
Dank je wel weer voor je reactie,ik lees je !A. -
Hoi ,hor gaat het bij jullie?
Sinds het weekend veel spierspanningen in mijn rug.de grote spieren langs de rug.ook in mijn zij.alleen als ik een warmtekussen erop heb,is het uit te houden. Lopen gaat net,bukken niet geweldig.
Zijn de spieren nu zo overbelast of? Niet zwaar getild of zo.schoot er zo in. Gelijk in de stress! Nieren of zo denk ik dan! 🤷♀️ kan me ook niet ontspannen,ja alleen met dat warmtekussen. Wat doen jullie daaraan? Morgen naar de fysiotherapeut,hoop dat het los komt. Beetje zwabberig op de benen. Wat moet ik eraan doen?
Heb de sertraline nu sinds 4 oktober,50 mg, en voel wel wat,maar nog niet geweldig 🤔 is dat normaal.
Gelijk weer dat angstige… herkenbaar?
Geruststelling ? Alvast bedanktA. -
Hoi A,
Vervelend zeg dat je zoveel klachten hebt. Ik ga proberen overal zo goed mogelijk op te reageren.
1. De sertraline duurde bij mij ook wel een paar weken. Ik weet het niet meer zo goed. Nu de laatste keer weer verhogen naar 75 mg heeft mij goed gedaan. Ik had een paar weken een flinke dip maar voel me nu weer een stuk beter.
2. Ik heb ook nog steeds last van stijve spieren. Heb ook een warmtekussen, heerlijk ding. Probeer matig te bewegen dat helpt.
Verder geldt eigenlijk voor alles: probeer het er te laten zijn. Je bent erg op zoek naar wat moet ik er tegen doen? Wat heeel logisch is! Ik heb dat ook heel lang gedaan maar het helpt je niet. Op deze manier klamp je je vast aan een stukje controle omdat loslaten niet goed lukt.
Goed dat je creatieve hobby’s hebt! Het is ook heel begrijpelijk dat je veel piekert. Doe ik ook nog steeds veel. Maar hoe meer je je daartegen verzet, hoe erger het wordt.
Ik volg ACT dat is een therapie die kan helpen accepteren en loslaten. Op Google is er veel over te vinden, misschien heb je daar wat aan.
Sterkte en onthoud: je klachten zijn heel veel voorkomend, en het kan echt goedkomen maar gun jezelf de tijdY. -
Hoi Y.
Bedankt voor je reactie..helpt mij altijd!
Ga nu de 5e week in,vanaf 4 oktober!
Accepteren en loslaten ,ben ik nooit goed ingeweest .maar ik doe me best!
Had je geen bijwerking toen je naar 75 mg ging?
Vind het zo eng om te doen als de Ha. Zou zeggen dat het iets omhoog zou kunnen! Hoeveel moet je nemen om je hoofd en alles beter te krijgen? Moet de 22e weer naar de Ha.🤔 soms nog halve oxazepan,dat helpt zo’n 4 uurtjes !het is net ff dat zetje ,dat het helpt! Soms duizelig etc.
Het huilen lijkt wel iets minder te zijn, en anders is het maar even.
Doe jij veel op de dag ,bezig zijn ? Hobby?
Dankjewel wel !A. -
Nee ik had niet echt bijwerkingen toen het weer wat omhoog ging. Voel me juist weer rustiger en stabieler nu.
Snap dat het spannend is om eventueel de dosering te verhogen. Doe wat voor jou goed voelt. Bij mij is het voornaamste wat ik merk beetje buikklachten als bijwerking. Maar is prima mee te leven. Hoe hoog de dosering moet zijn verschilt per persoon. Goed dat je regelmatig naar de HA gaat om te overleggen.
Ik werk 4x per week 1-2 uur per dag (minimaal een uur, per dag even kijken wat lukt). Verder ga ik ‘s middags vaak nog wel even slapen. Ik wandel elke dag 15-30 min., ik doe yoga/stretchoefeningen 15-30 min per dag. Verder licht huishoudelijk werk, verspreid over de week. Wel elke dag koken.
Als ik energie heb, spreek ik wel eens een uurtje met iemand af in het weekend. Ik ga ook wel eens naar een winkel, al blijf ik daar meestal niet al te lang.
Verder doe ik ook graag creatieve dingen, waterverf, lezen, naaien en momenteel ben ik mezelf aan het leren haken.
Tip: leuke, luchtige boeken of een leuke podcast luisteren. Dat haalt mij echt uit mn hoofd.
Van de zomer had ik 5 weken vrij (ik ben juf) en toen ging het echt goed met me (minder verplichtingen). Ben toen zelfs op autovakantie geweest naar Frankrijk.
Nou lang verhaal weer maar ik doe het nog steeds rustig aan. Wel kan ik echt veeeel meer dan een jaar geleden, toen kon ik echt niks. Kon toen niet eens alleen zijn uit pure angst en nu ben ik als mijn man werkt overdag altijd alleen en gaat dat ook weer prima.
Hoop dat dit je weer een beetje moed geeft.
Zou zeggen probeer niet teveel met de medicatie bezig te zijn maar ik weet hoe moeilijk dat is en dat dat soms niet lukt. En dat geeft ook helemaal niks, op den duur word je weer wat stabieler en kan je het allemaal weer beter aan.Y. -
Hoi..
Mooi dat het wat rustiger is.en niet meer bijwerkingen hebt.
Maar ben je niet bang dat je teveel afvlakt .?
Volgende week naar de h.a. Terug om te overleggen! Nu 5 weken. Sertraline.
IK wil me te snel weer goed voelen geloof ik…
Maar het is een hele kuif !
Ineens huilen,duizelig, paniekerig,al is het GEEN paniekaanval!
En fijn dat het beter gaat met jou !
Alles heb tijd nodig!
En hoop op een huisje waar ik me prettig in voel, wat nu niet is. Ook dat breekt me op ! Maar doorgaan💪🏼
Dank je wel !A. -
Klopt, dat het je afvlakt voelt soms raar en ik vond dat in het begin ook doodeng. Ben er inmiddels aan gewend. Zelf merk ik nog steeds wel dat ik emoties voel, ik ben niet volledig afgevlakt en ik kan gewoon blij boos verdrietig enz zijn. Maar het komt wat minder hard binnen.
Ik hoop ook voor jou dat je een fijn plekje krijgt, als je huidige omgeving niet fijn is kan dat ook weerslag hebben op je mentale gezondheid.
Al je klachten, ineens huilen, duizelig paniek enz, zijn herkenbaar. Huilen = ontladen en al het andere moet je blijkbaar ook ‘doorheen’ voordat het minder wordt. Ik vind het moedig van je dat je via deze weg je verhaal durft te delen en om advies vraagt. Daar mag je al trots op zijn! En ik wens je veel sterkte en kracht.Y. -
Hoi Y.
Ben blij met je reactie..
En idd. Ik voel ook dat het iets beter gaat,en wat minder huil.maar soms vliegt het me ineens toch aan. Hoofdpijn en duizeligheid, moe, en soms ook minder druk in me hoofd, maar nog niet top .
Al Is het een vreemde,..
en als je verder niemand hebt 🤷♀️…en 1 stresskip bent…pffA. -
Hoi
Nu 6 weken 50 ml. En weer een rotdag !
Weer de hoofdpijn en vreselijke gevoel van onrust, trillerig, kan me nergens toe zetten. Heb halve oxazepan genomen.
Moe, net een huilbui ….etc.
Morgen naar de h.a. Kijken wat hij zegt !
Komt het ooit nog goed😢 ben ik zo gek?
Als ik hier zo lees gaat het bij anderen veel sneller dat ze zich soort van (goed / redelijk ) voelen!
Maar dat heb ik nog niet ? 🙈pffffA. -
Hoi ,
bij de h.a. Geweest…en toch maar naar 75 mg.
Ben er niet echt blij mee, maar 🤷♀️. Nog veel piekeren en vol hoofd,draaierig van de stress ,trillen van binnen…etc.
Nu hoop ik niet ,weer veel bijwerkingen te krijgen. Het is maar 25 mg meer, maar pfff ..over 2 weken weer terug komen ! Moest het ff kwijt.., nog suggesties.?
Ik wil me te snel goed/ redelijk voelen denk ik, maar oh..
Zo moeilijk!A. -
Hoi…
Is dit herkenbaar voor iemand :
Sinds 4 dagen Ben ik van 50 naar 75 mg sertraline gegaan, maar heb nu veel last van trillingen in me lijf, erg moe, gewoon eng…hoe lang duurt dat .?
Pudding benen, slap etc .hoofdpijn angstig wat 🤔
De h.a. Zegt dat het bijwerkingen zijn, ,moet er ff doorheen, maar zo eng! Help !! GeruststellingA. -
Hoi..ben weer terug naar 50 mg. Sertraline,had alleen trillen ,huilen, angstig ,hartkloppingen,puddingbenen,en zo.a.s. Woensdag naar de h.a.
Ben ik nu zo gek aan het worden. Ik weet dat ik heeeel veel ellende had / en nog heb,…maar pfff
Ook nog niet veel zin in iets, ook de gezelligste niet,
Bij anderen lees ik dat het toch wel beter is al, heb het lander nodig dan. Nu wel 2 maanden bezig,begonnen met 25 ,en nu weer op 50mg.
Of moet ik wat anders hebben . Citalopram of iets ?? Voor dat geluksstofje serotonine ? Sertraline geeft dat stofje toch ook? Heeft de sertraline zolang nodig om in me lijf en hoofd te komen
Ik vind dit heftig !
Verder iemand nog suggesties. .?A. -
Mag ik vragen hoe het nu met je gaat?
Ik 27 november begonnen met 25 mg. na 2 weken naar 37,5 mg, 1 week later naar 50 mg. Deed bij mij ook niet veel. Ging me alleen maar slechter voelen en veel huilen. 8 januari terug naar ha. en die vindt dat ik moet ophogen naar 75 mg.
Ik weet niet zo goed wat te doen.jacq -
Herkenbare struggles. Ik ben op 4 december gestart met sertraline. De eerste dagen dacht ik; ‘valt wel mee met de bijwerkingen’. Daarna begon het pas te werken, denk ik. Kan niet anders zeggen dan dat ik me een zombie voelde. Nog slechter tegen prikkels, misselijk en ben zelfs twee keer k.o. gegaan in de ochtend. Op mijn verzoek ben ik 2 weken terug overgestapt van ‘Sun’ naar ‘Zoloft’ en alle bijwerkingen zijn verdwenen. Anyway, vandaag 6 weken (1e twee weken 25mg en de overige vier weken 50 mg). Ik heb er geen baat bij. Volgens de huisarts zou het nu op z’n minst moeten activeren om activiteiten te ondernemen. Dat ontbreekt; ik ervaar geen werking van het middel.
Z -
Ik ben er inmiddels mee gestopt, was wel erg lastig moet ik zeggen.. de reden waarom ik Ben gestopt is omdat het 1x achter langs mijn tong in de keel is blijven hangen, wat een bijt spul is dat en ook echt smerig, Geen wonder dat ik vaak last van me maag heb 😜
Anoniem -
Ik ben man 60 jaar en 90 kilo en begon op advies huisarts met Diazepam. Vier weken dagelijks. Mijn psycholoog adviseerde mij cold turkey te stoppen met de diazepam. Tijdens diazepam gebruikte ik tevens Sertraline. Ik slik sinds 4 weken Sertraline tegen mijn angsten over de toekomst. Elke dag ‘s ochtends 50 MG. Merk nog niet veel verbetering. Ik slaap hooguit 3/4 uur per nacht. Wordt ‘s nachts badend in het zweet wakker. Af en toe spontane huilbuien. Angsten zijn soms weg maar grootste deel van de dag komen ze terug. Ik heb niet het gevoel dat er verbetering inzit. Hoe lang gaat dit nog duren. Speelt lichaamsgewicht mogelijk een rol of leeftijd misschien. Of moet ik gewoon nog enkele weken wachten op resultaat.
Anoniem -
Beste A.
Ik vraag mij af....hoe het met jou gaat nu .. ??Sabine -
Ik heb 8 maanden Setraline "geprobeerd"
Wat een hel
Steeds maar doorgezet...
Steeds maar weer huilend naar de HA
Paar keer in huilbui gewoon in de wachtkamer gaan zitten
Compleet in paniek zijn...zo beroerd
Niet meer naar huis willen
Geholpen willen worden..diaree..hartkloppingen..angst..tintelende handen+voeten+lippen+ dikke tong...ontzettend pijnlijke spieren in benen + armen...trillingen+ zweten enz enz Na 8 maanden doodziek afgebouwdJanna -
nu sinds 2 weken bezig met sertraline 25mg. Bijwerkingen vielen gelukkig goed mee, bibberen, griep klachten , duizeligheid en wat hoofdpijn maar dat lijkt nu af te nemen. ik neem sertraline tegen paniekaanvallen en angst gevoelens. Deze blijven wel nog spoken maar ik ben ook te kort bezig om al echt resultaat te hebben. Ik hoop ook dat ik me snel weer mezelf ga voelen maar ik weet dat het tijd nodig heeft. Wel fijn om te lezen dat ik niet alleen ben... :)
L -
Wat een hoop uiteenlopende reacties en bijwerkingen van iedereen. Ik gebruik nu ruim 10 jaar Sertraline in verschillende doseringen. Meerdere malen geprobeerd af te bouwen met begeleiding maar niets werkte. De afgelopen 6 jaar slik ik 100mg per dag en sinds kort ben ik van de avond naar de ochtend gegaan ivm slaapproblemen. Echter na m’n terugval en heropbouw naar 100mg werkt het minder goed en wil ik ophogen naar 150-200mg. Ik ben alleen bang dat ik te vlak word. Zijn er mensen die advies hebben of hun ervaring willen/kunnen delen?
Kevin -
Hey Kevin, het enige wat echt werkt is diepgaande therapie met emoties, veiligheid in je zenuwstelsel en dichter bij de ware zelf komen. Veel oefeningen kan je hiervoor doen om weer in connectie te komen met je lichaam. Als je emoties kan doorvoelen komt je zenuwstelsel tot rust en kan je rustig gaan afbouwen. Anti depressiva is niet natuurlijk en slechts een hulpmiddel om je tijdelijk door de slechte momenten te helpen. Dat je er al 10 jaar op zit is jammer maar je kan er met bijbehorende therapieën wel vanaf komen. Ophogen zou ik zeker niet doen, dat is wegrennen van jezelf en je problemen die je meedraagt.
Succes!Anon -
Hey anon, wat voor therapie raad je hiervoor aan?
Jsp. -
Ik hem de sertraline 50mg 2dagen gebruikt en heb er zo spijt van,ben duizelig en trillerig ,bang om om te vallen,bij opstaan zware voor mijn ogen,na een paar dagen is het nog niet uit mijn systeem, ook geen eetlust meer en denk dat mijn einde is genaderd. Ik voel me vergifte
Jf v dort -
Hi, ik gebruik het weer na een terugval in mijn depressie (ik heb geen burn-out, maar verder wel k-ptbs, en neurodivergenties).
De eerste periode van gebruik van Sertraline, in de kliniek waar ik toen een tijd stationair was, had ik 25 of 50mg (een "kinderdosis" heb ik onthouden) dagelijks in de ochtend. Dit om mijn ochtenddepressie het hoofd te bieden (ha!), mijn algehele mentale toestand te stabiliseren, en weer van meer serotonine te voorzien. Dit lukte, maar wel pas na 2-3 weken met bijwerkingen zoals duizeligheid, misselijkheid, en vermoeidheid (allemaal mild). Na 3 jaar ontdekte ik tijdens nieuwe relatiepoging een bijwerking die spontane gedeelde sexualiteit beperkte (om het maar zo te zeggen), en ik zat thuis en op werk goed in mijn vel dus met mijn psychiater heb ik het over ik geloof 6 weken afgebouwd.
Bij mijn terugval ben ik, na weerstand tegen opnieuw AD, met 50mg weer begonnen, en na een paar weken naar 75mg verhoogd. Heeft me wederom "recht gezet". Slechts zeer lichte bijwerkingen deze keer. Door twee stresssituaties gedecompenseerd, en daarom sinds aantal weken op 125mg. Geen bijwerkingen! Ook geen beperkingen wat betreft "rechtzetten" tussen de lakens met mijn nieuwe relatiepoging. Fieuw, opgelucht..! Kortom: ik ga er goed mee, voor mij is het een psychische kruk die bijdraagt tot mijn psychisch goed funktioneren: buffer bij triggers, meer energie en zin in de dag, vaster en langer slapen, kracht om door te pakken met mijn nieuwe opleiding (tot herstelwerker!), etc.
Ik wens jou en iedereen succes, en een eigen luisterend oor voor wat je denkt/ voelt dat bevorderlijk is voor je herstel. Dit kan ook met de invloed van je omgeving te maken hebben. Zorg goed voor jezelf en gun jezelf verandering. En heb geduld... misschien wel veel geduld. Ik had er 7 jaar voor nodig.H.A., Nederlander in Duitsland. -
Update van mij. Momenteel 2 maanden sertraline, nu 100 mg. Eerste 4 weken lichte klachten (25>50>75>100). Ik voel me meer energieker, ik kan het focussen op mijn klachten meer los laten waardoor ik beter kan oefenen met omgaan met klachten, waardoor ik weer meer energie krijg om uit de BO te komen.
Gerda -
Sertraline is niet effectief voor en heeft veel bijwerkingen bij mannen volgens de bijsluiter van Pfizer.
Lees ook
Drug-induced dementia, a perfect crime.
Autor Grace E. Jackson
En
Treatment of Post Traumatic Sress Disorder .
Van het NAP.Vb -
Hoi
Ik ben gisteren begonnen met Sertraline. In vergelijking met een ander ad die ik heb gehad vind ik het tot nu toe erg meevallen en merk ik niet zoveel. Beetje misselijk en buikklachten maar dat ben ik al gewend van de burnout dus het voelt eigenlijk net als een mindere dag.
Ik zei ook altijd ik begin er niet aan. Maar ik kijk er nu naar uit om mij straks wat beter te voelen. Ik heb enorme angstklachten waar ik alleen met gesprekken en therapie niet vanaf ga komen. Ik ben er best positief over en kijk uit naar minder angst , paniekaanvallen ,piekeren ect. Het voelt voor mij als de weg naar vrijheid.
Als ik mij misselijk voel ga ik even liggen. Verder niks gepland en even rustig aan.
Hierboven
Tegen een burnout helpt dit niet inderdaad dat klopt. Maar zeker wel tegen angstklachten.A. - Alle reacties weergeven...
-
@A, hangt van de therapie af. Met somatic experiencing kom je zeker wel van je angst af. Je kan 100% zonder medicatie van je angst afkomen met de juiste oefeningen. Er bestaat meer dan praattherapie, ik zou zeker dingen als yin yoga proberen, lichaamsgerichte therapie, mindbody therapie etc.
Taco
Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.
Ben langzamerhand ten einde raad
Waar moet ik beginnen ? Zit nu al vanaf september '21 in een burnout en ondanks een ietwat betere periode van januari t/m april waarbij ik dacht aan de beterende hand te zijn is het vanaf mei weer langzaam bergafwaarts gegaan. Nu september '22 zit ik weer in zak en as en lijkt het allemaal wel nog erger te zijn geworden dan 1 jaar geleden. Ontzettend veel lichamelijke klachten waarbij ik constant denk dat het never nooit door stress kan komen en dat ik iets anders onder de leden heb ondanks dat ze niks kunnen vinden. De dag begint met rond 05.00 uur wakker worden en niet meer kunnen slapen. Misselijk, droge mond, darmen die tekeer gaan, moe, oorsuizen, paniekerig, onrustig. En dan moet ik nog opstaan en moet de dag nog beginnen. Dan begint het piekeren uiteraard ook weer. Vooral piekeren over hoe het nu verder moet en hoe ik hieruit kan komen. Piekeren over mijn baan die ik in mijn hoofd al kwijt ben. Over de hypotheek niet meer kunnen betalen, de kinderen geen leuke toekomst kunnen bieden enz. enz. Verwaarloos mezelf en mijn gezin en zou het liefste de hele dag huilen wat dan ook nog niet eens lukt.
Elke ochtend sta ik zo op met af en toe een paar betere dagen. Ben langzamerhand ten einde raad en ben het vertrouwen aan het verliezen in een goede afloop. Herkent iemand dit ? Denk soms namelijk dat ik de enige ben op deze wereld die zich zo slecht voelt.
Martin-
Kan heel goed te maken hebben met het weer. In de afgelopen maanden was het warm en moest je lichaam hard werken om dit kwijt te kunnen. Vandaar dat je in de minder warme maanden "betere maanden" had. Dit speelde bij mij namelijk een hele grote rol. Je lichaam heeft namelijk een hogere cortisol spiegel als het warm is. Hopelijk ga je je dus de komende maanden beter voelen wanneer het af koelt. En het slecht voelen hoort er gewoon bij, probeer dit te accepteren. Je bent zeker niet de enige, ik heb dit namelijk ook. Ga een plan voor jezelf maken om er weer bovenop te komen. Wandelen, dieet, kwaliteit van slaap verbeteren. Als je je hier op focust dan gaan die pieker gedachten vanzelf weg.
J. -
Loop je bij POH GZZ/psycholoog? Als je piekeren niet stopt kom je er namelijk ook niet uit door de stress, het is een cirkel dan. Als het je echt niet lukt je gedachten te sussen, zoek een medicatie uit met je arts/psycholoog etc. Kunnen flinke bijwerkingen hebben maar beter dan 1 jaar lang hiermee op deze manier doorlopen.
Taco -
Hallo Taco, ik slik al meer dan 1 jaar Citalopram 20 mg. Twijfel of ik dat moet ophogen vanwege die bijwerkingen. Ik start op advies van de bedrijfsarts hopelijk ergens begin november met een intensief traject van 17 weken. Helaas zijn er wachtlijsten waardoor het niet eerder kan. Ik hoop dat dat me gaat helpen. Ik zat trouwens op 6 uur per dag dus was aan het herstellen, maar in Juni ging het helemaal mis en heb ik me weer 100 % ziek gemeld..
Martin - Alle reacties weergeven...
-
Hoe gaat het nu met u anoniem?
Ik zit in het zelfde schuitje.. wat een ellende.
En ook nooit gedacht dat dit mij zou overkomen.
Ik raak erg onzeker en gefrustreerd hiervan, moedeloos.
Ook veel mensen met onbegrip om mij heen.
Maar dit verzin je niet. Dit wil je ook niet.
Beleef geen vreugde van dingen. Ik slaap ook niet dus herstel lukt ook nietAn
Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.
Dichte oren en oorsuizen
Afgelopen half jaar kreeg ik last van dichte oren en oorsuizen. Ik ben een perfectionist en een harde werker. Werk was afleiding dus moest daar naar toe. Tot de fysieke klachten overheersend werden en ik letterlijk niet meer kon.
Dus ik naar huis en in de rust. Ik hou niet van rust want daar wordt altijd alles erger van in mijn beleving. En dat klopt. Maar als ik wil genezen zal ik het maar moeten accepteren.
Wat een ellende begon er toen zeg!
Doordat ik een angststoornis heb werd het allemaal verschrikkelijk erg. En zit er midden in. Paniek over dat het nooit meer over zal gaan. En wat een vermoeidheid komt er bij kijken zeg. Het liefst blijf ik de hele dag in bed. Maar moet mijzelf uit bed slepen.
Tis en word een lange weg en soms het gevoel dat ik er gewoon niet bij ben met het hoofd.
Je verliest jezelf en hoop dat ik het terug ga vinden…Bo-
Beste Bo,
Heel herkenbaar jouw verhaal. Zit namelijk in hetzelfde schuitje. Al ruim 1,5 in een zware burnout met diversen lichamelijke klachten. Sinds kort heb ik ook last van dichte oren en oorsuizen. En ik vroeg mij af of die klacht bij jou na een tijdje is opgelost? En ben je voor je oorsuis probleem naar een bepaalde specialist geweest? Of is het na een tijdje vanzelf weggaan?
Wens je alle sterkte en hoop dat je je wat beter voelt.
Vriendelijke groet,
JohnJohn B. -
Beste Bo en John,
De klachten die jullie beschrijven komen exact overeen met die van mij.
Het begon bij mij afgelopen april, het werd van kwaad tot erger en ik werd er ontzettend angstig van. Verschillende onderzoeken plaatsgevonden, waar niks uit is gekomen. Thuis komen te zitten omdat ik er niet meer door kon functioneren. Verplichte rust..... En ik merk nu na 3 maanden thuis zitten dat de klachten, die ik langer dan een half jaar extreem heb gehad, zo goed als over zijn.
Ik hoop dat de klachten bij jullie inmiddels zijn verholpen, en anders hoop ik dat mijn verhaal jullie hoop geeft dat het over kan gaan! Ik dacht toen ik er middenin zat ook gaat dit ooit nog over.
Heel veel sterkte met jullie situatie, hoop dat het gauw beter gaat!
Groet NicoleNicole -
Hier ook, het beangstigde mij ook echt in het begin maar het werd snel (na ca 2 maanden) ook weer minder. Het is er nog wel een beetje maar ik heb er eigenlijk vrijwel geen last meer van. Soms is de dag al bijna om eer ik het voor het eerst opmerk die dag. Hopelijk hebben andere die dit lezen wat aan.
M. -
Exact dit, dankjewel
Gien - Alle reacties weergeven...
-
Bedoelen jullie dan dat het oorsuizen ook over is gegaan?
Rob
Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.
Ik ben een heel ander mens geworden
Ik Ben een heel ander mens geworden . Veel stiller, trager en minder vrolijk, somber. Onzeker, twijfelachtig..
Komt dit jullie bekend voor? Heel ander karakter. Heb hier erg moeite mee. Hoop dat dat nog weer verandert.Anoniem-
Ik herken dit ook. Sinds 7 maanden voel ik me een ouwe schim van mezelf. Ook lijkt het alsof m’n geheugen beschadigd is (?). Kan sommige dingen moeilijk terughalen en het lijkt wel alsof ik een heel ander persoon geworden ben. Heb nergens meer energie voor en voel me totaal nutteloos. Het is echt heel vervelend en ik leef met je mee. Hopelijk kunnen we onze oude zelf weer terug vinden!
Anoniem - Alle reacties weergeven...
-
Ik herken dit ook en mijn therapeut zegt dat dit komt omdat mijn blik altijd op de ander gericht was. Nu zit je met jezelf en kom je er pas achter dat je jaren je eigen behoeftes wat genegeerd hebt. Dat doet pijn! Je weet niet eens meer waar je zelf blij van wordt. Dat moet je opnieuw gaan ontdekken. Jezelf op nummer 1 zetten, is niet makkelijk, maar wel nodig. De sleutel moet in accepteren zitten. Jezelf veranderen kost tijd en geeft altijd weerstand in je lijf. Het is en blijft een lastig proces. Ik was hersteld. Tenminste dat dacht ik, maar wat ik deed was precies dat wat ik voor mijn burnout ook deed. Mezelf weer bewijzen dat ik de wereld weer aan kon. Mijn is nu verteld dat een volledige uitputting/burnout je energie pas na 3 tot 5 jaar in balans is. Ga je weer meer doen, omdat je denkt dat het kan dan trapt je lijf opnieuw op de rem. Dat is bij mij nu dus weer gebeurt! De oude ik werkt niet meer....je zal je leven anders in moeten richten. Met goede begeleiding moet het gaan lukken. Tenminste ik hoop dat ik straks weer volop kam genieten en deze vreselijke periode echt achter mij kan laten🙏 Sterkte
Monique
Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.
Het gekke is dat ik in de avond op zijn best ben
Inmiddels 5 maand in de rollercoaster die Burn Out heet.
Wat een ervaring..... volledig van je sokkel vallen en de daarop volgende 9 weken bij alle binnenkomende prikkels compleet in de paniek schieten. Werkelijk alles kwam als bomaanslagen binnen. Het lijf continu compleet onder stroom.
Mijn probleem is dat ik nu, 5 maanden verder, blijf terugvallen in periodes van onrust en uitputting en ik merk dat ik dit heel vervelend vind.
Het re integreren stokt daarom regelmatig waardoor ik het gevoel heb er nooit meer te zullen komen.
Wie herkent de hevige onrust in het lijf en kan mij tips geven hier minder serieus mee om te gaan?
Het gekke is dat ik in de avond op zijn best ben. Komt dit van de luwing van de dag omdat dan de prikkels van buitenaf sterk afnemen? Wie herkent dit?Trees-
Avond op je best is logisch, dan is je cortisol laag. Heb ik ook. Ochtend is kokhalzen en kotsen van de stress.
Taco -
Dus toch... daarom kots ik in de ochtend.
Anoniem -
In de avond denk ik nog regelmatig: Ja, ik ben weer helemaal back on track! Om in de ochtend weer van een koude kermis thuis te komen.
Suzanne -
Hey mensen , ik herken dit vooral de stemming in de avond. S’morgens voel ik me suf , in de war , hartkloppingen en angstig. Nog iemand die dit herkend?
Ahmed -
Heel herkenbaar. In de ochtend vroeg wakker met stress en 's avonds beter. Je kan dan iets leuks bedenken om te doen. Maar de volgende morgen heb je daar dan echt geen zin/ fut in. Schijnt idd door te veel cortisol te komen.
W - Alle reacties weergeven...
-
Ik ook terwijl het vroeger andersom was . Dus savonds maak plannen om te zwemmen of te wandelen maar vergeet het maar .
Ben al 2 keer met reintrigeren begonnen vorige week dacht ik nog laat mij maar weer echt werken en had dat ook gemeld en nu weer finaal terug naar af . Ben dan ook bang dat ze het niet geloven op het werkSylvia
Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.
Zou het een burn out zijn?
Ik weet niet zo goed of ik een burn out heb.
Eigelijk gaat het al 2 jaar niet zo best.
Heb dingen in het verleden mee gemaakt wat ik nooit heb kunnen verwerken omdat ik altijd door moest gaan en andere moest helpen. Daarbij hebben vrienden ook hrt vertrouwen beschadigd door mijn verhaal openbaar te delen.
Sinds dien ook eigelijk geen vrienden meer.
Bij mezelf denk ik. Ik mag niet klagen. Ik heb mijn eigen huis een vaste baan, een halve dieren tuin. Ik hoor gelukkig te zijn maar dat lukt mij niet meer.
Constant pieker ik over alles, iets wat ik heb gezegd, twijfel of ik het goed heb gedaan. Allemaal van die dingen die eigenlijk niet boeien maar waar ik uren van wakker lig.
Mijn grootste hobby's laat ik nu links liggen, gewoon geen energie meer om heen te gaan. Wandelen wat ik altijd graag deed, lukt gewoon niet meer. Het is dat het moet voor de honden maar meer als een blokje om is het niet meer.
Behalve op het werk en thuis kom ik bijna nergens meer. Op het werk probeer ik collega's te vermijden, als ze langs willen komen dan bedenk ik een smoes dat het niet kan.
Zelfs boodschappen doen sla ik liever over.
Ik heb steeds zoveel lichamelijke klachten, hoofdpijn. Darm klachten. Misselijk, duizelig en voel mij de hele dag wazig.
Mijn werk vind ik enorm leuk maar ben inmiddels zo moe dat 8 uur werken enorm zwaar is.
Zou het een burn out zijn?Tallot-
Kijk eens op brein medicijn..en dokter Sarno.
Annoniem - Alle reacties weergeven...
-
Bedoelen jullie dan dat het oorsuizen ook over is gegaan?
Rob
Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.
Al sinds 2017 een burn out
ik kamp al sinds juli 2017 met een burn out.
ik werkte altijd hard en was nooit op tijd weg,ik had vaak het gevoel dat ik het allemaal alleen stond te doen en ik wilde het graag goed doen.
ik heb therapie gehad(combi trainen en praten maar daar ben ik alleen maar slechter van geworden helaas) ik heb veel lichamelijke klachten en dat heeft mij letterlijk uitgeput.wie o wie heeft de goude tip voor mij.w.-
Een holistische aanpak lijkt me de gouden tip.
Bij een holistische aanpak wordt er vanuit verschillende disciplines gekeken naar de klachten c.q. problemen.
In die holistische aanpak kan tekentherapie een plek krijgen.
Het is een vorm van therapie waarbij je niet veel praat. Je hoeft niet te kunnen tekenen. Liever niet zelfs.
En: je ziet direct resultaat!Ineke - Therapie Meppel -
Snap je gevoel.
Kreeg eind 2016 de diagnose burnt-out.
Het altijd voor iedereen goed willen doen en over mijn eigen grenzen gegaan.
Bij mij ligt er een diepere oorzaak. Ben de afgelopen 2 jaar in therapie voor trauma verwerking.
Dus wat die energie betreft.. die maar niet beter wordt... en hoe het lijkt dat je niet vooruit komt.. Begrijp ik je volledig!
Wens je sterkte en geduld toe.. Wees lief voor jezelf.Johanna -
Misschien no stress programma van breinfijn
Paula -
Heel herkenbaar. Zit er bijna 2 jaar in maar krijg maar geen energie - ben nog steeds uitgeput. Ik kan 15 minuten lopen per dag en kleine dingen in huis doen maar verder niets, veel liggen. Ik mis lotgenoten die hetzelfde meemaken en vooral ook zo lang met weinig energie. De angst voor cvs neemt toe. Hopelijk zijn er ook positieve verhalen die steun en hoop geven.
Willem - Alle reacties weergeven...
-
Hoi ik heb een terug val van burn out het valt niet mee ik probeer elke dag wat te doen ik hoop dat het niet zo lang duurt als de vorige keer 2,5 jaar ik heb steeds het gevoel dat ik naar toilet moet voor ontlasting maar dan hoef ik niet stress zij de dokter inmiddels ontlasting onderzocht geen afwijkingen pure stress. Gr rene
Anoniem
Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.
Even frustratiemoment - kijk professionals
Hoi allen, Denk dat iedereen hier wel tegen aangelopen is: kennis bij professionals. Van de week ook weer een coach vanuit werk. Ik vertelde dat ik - als ik te veel doe - dat ik in de avond hartkloppingen krijg en slechter slaap. Zegt zij: voel je dan elke avond zoveel spanning voor bijvoorbeeld werk of toekomst. Ik zeg: nee, mijn zenuwstelsel is ontregeld, dus ik heb daar geen controle op. Nou ze geloofde me duidelijk niet. Soms word ik er zo moe van dat ik niet begrepen wordt: tuurlijk voel ik af en toe spanning in de avond, maar vaker gewoon niet en heb geen controle op die hartkloppingen en slecht slapen etcetera.
En ik snap dat niet alle professionals het begrijpen: maar ik ben er nog geen een tegengekomen die zegt: je zenuwstelsel is compleet in de war. Let hier en daar etcetera.
Echt KAPOT irritant. Ok� frustratie eruit geschreven.SA-
Hier t zelfde verhaal, vorige week weggelopen omdat ik me niet serieus genomen voel!
Anoniem -
Heeeel herkenbaar en goed dat je je frustratie even deelt! Ik snap ook werkelijk niet dat dit bij de hoogst opgeleide mensen niet aanwezig is
Ly -
Ik snap je helemaal! Precies hetzelfde hier. Omgeving die denkt dat het alleen maar mentaal is, terwijl het herstel een fysiek aspect is. Overigens is dit ook pas kort tot mezelf doorgedrongen. Echt onderbelicht!
MG -
Andere coach zoeken! Als je 's avonds last hebt van spanningsklachten is het vaak dat je overdag te veel gedaan hebt of iets hebt gedaan waarvan je ontregeld raakt. Dit kan al iets heel kleins zijn als een te spannende film kijken. Iemand die dit niet begrijpt heeft werkelijk waar geen idee wat er bij een burnout is en wat je nodig hebt
Anoniem -
Toegevoegd bij mijn bovenstaande reactie. Ik loop tegen hetzelfde aan bij een coach van een reintegratiebureau. Ze hebben werkelijk waar geen idee wat de klachten van een burnout zijn. Als ik zeg dat ik slecht slaap krijg ik hetzelfde verhaal als wat jij hebt. Terwijl de oorzaak vaak ligt in simpele dingen die teveel waren die dag ofwel overprikkeling. Dit snapt hij niet. Zelfde als wanneer ben je klaar om te reintegreren. In mijn inziens pas als fysiek herstel dusdanig heeft plaats gevonden dat je je basis hebt staan. Deze man denkt daar ook anders over want het is een mentaal ding.
Anoniem -
@iedereen thanks voor de herkenning. Ben erg benieuwd hoelang jullie allemaal onderweg zijn!
@anoniem Ja, het is 2e spoor coach dus ‘verplicht’ vanuit werk , maar verder geen problemen met haar. Ze geeft me goede tips. Maar dit soort zaken vind ik lastig!
@anoniem zeker mee eens! Hoop dat je daar snel gaat komen!SA -
Heel begrijpelijk SA, het is heel moeilijk als je zelf al zo snel gaat twijfelen aan je zelf, als je coach dan ook nog eens je geen erkenning geeft. Ik raad je daarom wel echt aan om een coach die hier verstand van heeft te nemen als dat lukt. Anders werkt het averechts.
SA -
^ Oops, perongelijk jou naam als mijn naam ingetypt.
Jsp. -
Heel jammer voor jullie .ik ga gewoon naar de huisartsondersteuner en zij zei al vanaf begin je zenuwstelsel is compleet ontregeld.
K heb er veel steun aan .ze komt ook met bruikbare tips.Jacoba -
Een coach van CSR weet hier alles van. Ik heb er zelf 1 en zij is echt goud.
Anoniem -
Hoi SA, ik deel je frustratie! Niet elke psycholoog of huisarts begrijpt het (de meeste niet) :(
Anoniem -
Ik kom uit de medische hoek, misschien dat een beetje uitleg helpt dit te begrijpen/de frustratie minder maakt (niet dat ik zelf hier ook enorm tegenaan liep met een bedrijfsarts die er geen snars van snapt): burnout is nog steeds geen officiële diagnose in de dsm (psychiatrische diagnoselijst) en omdat er geen goed omvat beeld is, is wetenschappelijk onderzoek dus erg lastig. Er zijn studies die pleiten voor een ontregeld zenuwstelsel (hormonaal, minder parasympathische activiteit) maar dat bewijs is niet sluitend. En in de medische wereld geldt helaas toch vaak dat als we het niet goed kunnen begrijpen, er scepsis maar ook gebrek aan behan deling en begrip over is.
Bij bijna alle ziektes, lichamelijk en psychisch, vinden artsen iets vaak 'beter' terwijl je als patiënt je niet volledig de oude voelt of nog (rest)klachten hebt. Niet dat dat de zoektocht minder frustrerend maakt hoor. Ik denk dat we als maatschappij ook niet meer begrijpen dat niet iedereen altijd 100% fit en geweldig is. Dat je niet faalt als je lijf het een keer niet aan kan. Maar dat zijn mijn filosofische overwegingen.
Veel sterkte met het herstel. Nog een kleine tip: recent is er bij de 'herstellen van burnout' podcast een aflevering verschenen over welke soort therapie fijn is. Misschien het luisteren waard!Av. -
Ik kom uit de medische hoek, misschien dat een beetje uitleg helpt dit te begrijpen/de frustratie minder maakt (niet dat ik zelf hier ook enorm tegenaan liep met een bedrijfsarts die er geen snars van snapt): burnout is nog steeds geen officiële diagnose in de dsm (psychiatrische diagnoselijst) en omdat er geen goed omvat beeld is, is wetenschappelijk onderzoek dus erg lastig. Er zijn studies die pleiten voor een ontregeld zenuwstelsel (hormonaal, minder parasympathische activiteit) maar dat bewijs is niet sluitend. En in de medische wereld geldt helaas toch vaak dat als we het niet goed kunnen begrijpen, er scepsis maar ook gebrek aan behan deling en begrip over is.
Bij bijna alle ziektes, lichamelijk en psychisch, vinden artsen iets vaak 'beter' terwijl je als patiënt je niet volledig de oude voelt of nog (rest)klachten hebt. Niet dat dat de zoektocht minder frustrerend maakt hoor. Ik denk dat we als maatschappij ook niet meer begrijpen dat niet iedereen altijd 100% fit en geweldig is. Dat je niet faalt als je lijf het een keer niet aan kan. Maar dat zijn mijn filosofische overwegingen.
Veel sterkte met het herstel. Nog een kleine tip: recent is er bij de 'herstellen van burnout' podcast een aflevering verschenen over welke soort therapie fijn is. Misschien het luisteren waard!Av. -
Av om hier op in te haken sinds jij uit de medische hoek komt. Voor een burnout is het toch ook helemaal niet logisch om opgenomen te worden in het dsm 5? Het is dan ook geen psychische aandoening maar voornamelijk een fysieke aandoening als resultaat van teveel stress (CSR, Brankele Franks, Zweedse definitie, wetenschappelijk onderzoek Sonja van Zweden). Iemand heeft ooit bedacht dat je met een burnout behandeld moet worden door een psycholoog maar die weet er eigenlijk ook geen raad mee want het is geen psychische aandoening. Veel logischer zou zijn om herstel onder de huisarts te laten vallen. De achterliggende oorzaken van een burnout vaak ofwel exclusief door werk, trauma of persoonlijkheden kunnen deels behandeld worden door psychologen. Komt het exclusief door werk hoeft er geen psycholoog aan de pas te komen. Komt het door trauma of persoonlijkheid dan zal je behandeld moeten worden voor trauma of persoonlijkheidsproblematiek en geen standaard burnout behandeling die nu door je strot wordt geduwd door psychologen als je met een burnout aankomt.
Martijn -
Maar als het door werk komt komt het bijna altijd indirect ook door je eigen patronen/traumas/overlevingsmechanismen/persoonlijkheid. Verder wel eens dat als je eenmaal in een burn-out zit, je er niet komt met alleen psychische hulp, maar juist ook met kennis over het fysieke opbouwen, parasympatisch/sympathisch zenuwstelsel etc zoals o.a. een CSR coach, een ergotherapeut, een lichaamsgerichte therapeut (PMT, haptonoom, lichaamsgericht psychotherapeut etc) vaak wél beter begrijpt
Anoniem -
Dank allen! Ik heb wel een goede psycholoog die mij ontsteunt met het doorbreken van patronen. Opzich ontkent zij niet het fysieke gedeelte. Maar ik heb natuurlijk ook bij mijn werk te maken met een verzuimadviseur, bedrijfsarts, coach re-integratie. En daar is het soms nog van: het is mentaal. Hiernaast ook in het begin van mijn burn out: ik kon niet meer. Toch zei mijn eerste psycholoog: blijf leuke dingen doen: ga lekker zwemmen, lunchen vrienden. Dus ik dacht: ja, moet dingen blijven doen, want dan kom ik eruit. En toen bam kon ik heel weinig nog. Misschien hoort het er ook bij. Warrig verhaal dit hahahah
Ik snap het ook aan de ene kan hoor. Het is gewoon niet te begrijpen als je nog nooit een burn out hebt gehad. Eerlijk hiervoor dacht ik: hoe de fuck kan je een burn out krijgen? Ik kom zelf uit een veilige omgeving, heb fijne vrienden en familie die me ondersteunen, dus ik dacht in het begin: Hoe kan dit? Ik heb alles op orde toch? Achteraf gezien, en terwijl ik dit typ ben ik blij dat ik niet meer in het begin ben, vallen alle puzzelstukjes samen. Vind alleen jammer dat het zo lang duurt :-)SA -
Ik bedoel met puur werkgerelateerd dat stel er heerst zo'n grote werkdruk bij je werkgever en je hebt het meerdere keren aangegeven dat er iets moet veranderen maar de middelen zijn er niet en je hebt geen uitzicht op ander werk dan zie ik dat als puur werkgerelateerd. Of als er conflicten op de werkvloer spelen waar je als gevoeliger persoon enorm veel last van kan hebben en je hebt wederkm weer geen mogelijkheid om te verkassen dan is het werkgerelateerd.
Voor de rest eens. Alhoewel ik denk dat psychologen ook de basis van sympatisch en parasympatisch zenuwstelsel weten. Dit wordt namelijk al gedoceerd bij biologie op de middelbare school. Alleen de kink in de kabel dat je zenuwstelsel zo staat afgesteld dat je al van een langsrijdende auto in de stress schiet is nieuw.
En over fysieke opbouw dit valt ook helemaal niet in het straatje van psychologen. Wederom is dat een fysieke reactie of resultaat op stress en het opbouwen wordt doorgaans door een deel van de bedrijfsartsen juist ondersteund. Je moet er alleen geen treffen die een burnout als een psychische ziekte zit want dan ben je het haasjeMartijn -
Ik bedoel met puur werkgerelateerd dat stel er heerst zo'n grote werkdruk bij je werkgever en je hebt het meerdere keren aangegeven dat er iets moet veranderen maar de middelen zijn er niet en je hebt geen uitzicht op ander werk dan zie ik dat als puur werkgerelateerd. Of als er conflicten op de werkvloer spelen waar je als gevoeliger persoon enorm veel last van kan hebben en je hebt wederkm weer geen mogelijkheid om te verkassen dan is het werkgerelateerd.
Voor de rest eens. Alhoewel ik denk dat psychologen ook de basis van sympatisch en parasympatisch zenuwstelsel weten. Dit wordt namelijk al gedoceerd bij biologie op de middelbare school. Alleen de kink in de kabel dat je zenuwstelsel zo staat afgesteld dat je al van een langsrijdende auto in de stress schiet is nieuw.
En over fysieke opbouw dit valt ook helemaal niet in het straatje van psychologen. Wederom is dat een fysieke reactie of resultaat op stress en het opbouwen wordt doorgaans door een deel van de bedrijfsartsen juist ondersteund. Je moet er alleen geen treffen die een burnout als een psychische ziekte zit want dan ben je het haasjeMartijn -
Mijn reactie wordt niet gepost dus ik doe het even in delen:
Wat jullie schrijven is heel herkenbaar voor mij. Helaas hebben de negatieve ervaringen met professionals bij mij niet bijgedragen aan herstel maar eerder het tegenovergestelde. In het begin kon ik geen nee zeggen tegen hen, of aangeven dat iets te veel was. Ik wilde meebewegen, doen wat hoorde maar dat werkte totaal niet.
Ik ben inmiddels best kritisch geworden als het gaat om psychologische gesprekken of begeleiding in de beginfase van een burnout. Dat is vaak veel te zwaar. Alleen al praten kost ongelooflijk veel energie, zeker als je zenuwstelsel al overbelast is. En als je daarnaast ook nog in een traject zit met werkgever, bedrijfsarts of arbodienst, dan moet je continu praten, uitleggen, verantwoorden. Dat systeem werkt soms gewoon averechts.
Deel twee hieronderKamillethee -
Deel twee: En waarom is een burnout, of klachten die duidelijk lichamelijk door stress ontstaan (zoals somatische klachten), eigenlijk niet opgenomen in de DSM? Daardoor worden veel behandelingen ook niet vergoed. Dat voelt oneerlijk, zeker omdat een burnout onzichtbaar is. Voor veel professionals en ook voor mensen om je heen lijkt het daardoor vaag.
Ik begrijp de wetenschappelijke kant wel, het is moeilijk meetbaar. Maar juist daarom zou er meer onderzoek en budget moeten zijn. Want we leven in een maatschappij waarin steeds meer mensen uitvallen vaak mensen die jarenlang hard gewerkt hebben, goed opgeleid zijn, en ineens niet meer kunnen.
En als er ook nog andere klachten spelen, zoals angst, paniek, autisme of ADHD, dan wordt het al snel in die hoek geschoven. Misschien omdat dat het voor professionals beter verklaarbaar maakt en ze er dan een behandelplan aan kunnen hangen. Maar de kern – het uitgeputte zenuwstelsel – raakt dan vaak uit beeld.Kamillethee -
Deel drie: Ik zeg tegenwoordig gewoon: mijn hersenen zijn overbelast en beperkt belastbaar. Mijn zenuwstelsel is overbelast en beperkt belastbaar. Ik ben allergisch geworden voor stress en prikkels.
Dat klinkt misschien wat simpel, maar het vat het eigenlijk goed samen. En ja, dat heeft invloed op alles ook op hormonen en lichamelijke conditie.
Sorry, lang verhaal. Maar ik wilde het graag even delen, want ik weet hoe ingewikkeld dit traject kan zijn.
KamilletheeKamillethee -
Deel drie: Ik zeg tegenwoordig gewoon: mijn hersenen zijn overbelast en beperkt belastbaar. Mijn zenuwstelsel is overbelast en beperkt belastbaar. Ik ben allergisch geworden voor stress en prikkels.
Dat klinkt misschien wat simpel, maar het vat het eigenlijk goed samen. En ja, dat heeft invloed op alles ook op hormonen en lichamelijke conditie.
Sorry, lang verhaal. Maar ik wilde het graag even delen, want ik weet hoe ingewikkeld dit traject kan zijn.
KamilletheeKamillethee -
Eens!!!!
Mijn hele fijne psych stopte ermee😥
Hoewel al wel begon te merken dat hij naast een fijn persoon en fijn om dingetjes te verwerken, de BO niet begreep. Ik mocht alleen verder als ik diagnostiek zou doen. Waar ik 1 de energie niet voor heb, maar vooral: dan zou eruit komen: depressie, gegeneraliseerde angst stoornis en zou ik daar therapie voor krijgen. Terwijl ik een overbelast zenwstelsel heb. Duizend maal dank aan dir forum en iedereen dat ik dat zelf iig begrijp en weet🙏🏻🙏🏻🙏🏻🙏🏻🙏🏻♥️♥️♥️
Nu dus gestart met NEI maar nog even afwachten. En gewoon rusten en zelf huilen en surving te waves en alles maar gewoon ondergaan en geduld en wandelen en creatief bezig zijn en verder met de OF methode..Liesie -
OR methode
En idd hoort in de DSM: overbelast zenuwstelsel plus passende therapie, hoop met heel mn hart dat als ik een omaatje ben daar stappen in zijn gezet!!🙏🏻Liesie -
En kamillethee deel drie heb ik opgeslagen dank!
Liesie -
Ookal kan je je ook afvragen of het een overbelast zenuwstelsel is of een overbelast brein. Ernst Ellis heeft bijvoorbeeld een behandelplan waarbij puur gelet wordt op fysiek herstel doormiddel van je slaapschuld inlossen en waarbij overprikkeling van de hersenen worden gezien als herstelbelemmerende factor. Dit meet hij doormiddel van je concentratie tijd. Blijf je onder die concentratie tijd dan raak je niet overprikkeld en schiet je niet in de stress.
Heel anekdotisch maar ik heb eenzelfde ervaring. Het is me in mijn herstel gelukt om een tijdje echt aan die regels te houden en ik had helemaal geen last meer van spanningsklachten of overprikkeling. Terwijl ik echt bizar weinig kon hebben op dit moment.Martijn -
Lijkt me idd mooi als een huisarts meer de regie zou krijgen en dan ook passende aandacht ervoor in de opleiding tot huisarts. Die zou mooi kunnen kijken waar je behoefte aan hebt ipv dat je zelf moet gaan zoeken.
Het lichamelijke stuk wordt idd het meeste onderschat. Maar dat deed ik eerlijk gezegd zelf ook bij anderen voordat ik zelf uitviel. Laat ik maar zeggen dat ik er zelf ook een betere dokter van word 😉 Inzicht in hoe je gezonde rust neemt, hoe je met specifieke klachten om kan gaan, en bekijkt wanneer je rustig genoeg bent om met je valkuilen aan de slag te gaan: lijkt me heerlijk als het zo zou gaan!Av. -
Mijn grootste frustratie:') vind het echt helemaal ruk dat dit zo is. Zoek een coach die er verstand van heeft. Hopelijk wordt dit uiteindelijk beter.
Ax -
Ik heb ook een coach gehad, een psycholoog, duizenden euro’s uitgegeven aan hulpmiddelen, supplementen, spijkermatten van alles maar wat me het meest heeft geholpen is deze groep
Anoniem -
Zoooooooo herkenbaar Anoniem!
Liefs Pien -
Ik heb ook een coach gehad, een psycholoog, duizenden euro’s uitgegeven aan hulpmiddelen, supplementen, spijkermatten van alles maar wat me het meest heeft geholpen is deze groep
Anoniem -
Het grootste probleem is dat al die coaches en zorgverleners inderdaad niet het totaalplaatje bieden. En dus moet je een hele zoektocht door voor je daar eindelijk een beetje inzicht in krijgt. En dat is triest.
Huisarts stuurt door naar psycholoog.
(Matige) psycholoog probeert je angsten te veranderen
Goede psycholoog, bijvoorbeeld ACT en later in het traject EMDR, is wel écht heel erg helpend, maar weet niets over het zenuwstelsel.
Bedrijfsarts durft het niet eens een burn-out te noemen en pusht je vaak te vroeg om weer aan het werk te gaan.
Sportarts kent het verhaal van het zenuwstelsel, maar pakt alléén het fysieke deel aan en negeert daarbij de invloed van je brein (sterker nog, die kan het met alle regels verergeren).
De gemiddelde burn-out coach gaat alleen maar met stress aan de haal, maar snapt het fysieke aspect niet.
CSR coaching kent het fysieke aspect, maar focust alleen op pacing.
Stressortherapie zet heel erg in op emoties doorvoelen, maar negeert juist weer te veel het pacing-stuk (Mind-body doet dat sowieso net wat te veel, mijns inziens).
Lichaamsgerichte therapeut heb ik nog geen ervaringen mee, maar ik vermoed dat die ook het zenuwstelsel-verhaal niet goed kent (al zou het wel helpend kunnen zijn).
Gooi al die informatie op een bult en daar moet je dan als zieke patiënt met cognitieve problemen een samenhangende logica van maken. Jullie merken, ik ben een beetje zuur erover ;)Ax -
Wat een helpend overzicht Ax! Als ik het zo bekijk, krijg ik enorm veel begrip voor mijn gezoek. En wat een jammer voor ons dat dit gebrek er op meerdere plekken dus zo is
Ly -
Inderdaad heel frustrerend!
Ik heb hier eerder een bericht geplaatst met mijn verhaal. Is helemaal weggezakt denk ik.
Ax verwoord het mooi inderdaad.
Ik ben er nog niet, maar ben wel grotendeels hersteld. Ik heb eerst csr methode toegepast van hun boek. En daarna mind body. Maar ook mezelf proberen met rust te laten, de klachten er te laten zijn. Ipv 'ik moet herstellen'.
Ik kon ook niets met de hulpverlening. Ook bijv dat advies om te blijven sporten. Ik ging me juist beter voelen toen ik helemaal gestopt ben met sporten. Bizar dat deze kennis er niet is. Mij psycholoog snapt ook niet wat een burnout is.. het helpt mij wel met patronen/overtuigingen doorbreken en in te zien hoe het zo ver heeft kunnen komen. Maar al die lichamelijke klachten die ik had en de lage belastbaarheid, zenuwstelsel etc, daar kon ze niets mee.
Heb ook veel gehad aan de blogs van kakikhebeenburnout.nl
Mij is ook heel vaak antidepressiva aangeboden, dit heb ik nooit gedaan. Ik geloof vooral dat dat onderdrukt en niet de kern oplost.Lois - Alle reacties weergeven...
-
@MG het verschilt een beetje per coach, maar bij CSR ligt de focus met name op eerst fysiek herstellen. Ik heb zelf geen CSR coaching gehad overigens, dus ik kan dit alleen delen gebaseerd op hun boek (De Burn Out Reset) en hun site. Ik denk dat CSR geweldig is voor de eerste fase van je burn-out. Ze snappen werkelijk hoe fysiek het is en dat je angsten ook voortkomen uit je ontregelde zenuwstelsel. Voor de latere stappen, namelijk het patronen veranderen en leren ongemak toe te laten etc, zijn ze voor zover ik weet wat minder geschikt.
Pacing is dat je rust voldoende en op de juiste manier rust pakt om te voorkomen of verminderen dat je in de adrenaline schiet. Supernuttig wanneer je zenuwstelsel nog helemaal uitgeput is. Maar niet de enige weg terug naar duurzaam herstel.Ax
Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.
Nieuwe insta-post: herstelvermogen
Hi allen, hieronder het nieuwste bericht dat ik voor instagram geschreven heb(@ont.regeld). Sommige dingen zijn minder relevant voor bunnies omdat ze meer over long covid gaan, maar wilde het toch even delen. :)
In mijn posts schrijf ik altijd over het ontregeld autonome zenuwstelsel (Ans). Eigenlijk is dit geen op zichzelfstaand ziektebeeld, maar een gevolg van iets anders. Voor mijn mede-burnies is het chronische stress dat hun zenuwstelsel helemaal over de kop gooit. Voor mensen met long covid komt het door een virus.
De overlappende klachten komen dan ook voort uit die ontregeling: hersenmist, overprikkeldheid, cognitieve én fysieke beperkingen, brain zaps... en zo kan ik nog wel even doorgaan. Maar vaak is er bij long covid (of andere zogenaamde "post-infectieuze aandoeningen) meer aangetast in het lichaam.
Juist daarom is regulatie zo belangrijk. Een ontregelde Ans beïnvloedt namelijk ook je herstelvermogen. Als je lichaam in de overlevingsstand zit, is het niet bezig met herstellen van verwondingen. Dat komt wel nadat je met die levensgevaarlijke leeuw hebt gevochten (of, verstandiger, ervoor bent weggerend). Alle energie gaat naar vechten of vluchten, en herstellen komt wel als je weer veilig bent.
Maar bij ons komt het zenuwstelsel niet meer vanzelf in die veilige modus. Het herstel blijft dus uit. En ja, dat geldt ook voor herstel van de schade door een virus.
Sommige mensen houden onomkeerbare schade door covid (of een ander virus). Toch kan het reguleren van het zenuwstelsel voor iedereen winst opleveren. En als je zó diep zit, is elk beetje winst goud waard.
Ps: ik weet dat er mensen zijn met zulke ernstige klachten dat regulatie geen optie is. Daarom duim ik heel hard mee dat onderzoek naar PAIS steeds meer gaat opleveren ❤️AxAx 8Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.
Mijn lichaam is bang
Hoi, ik heb onderstaande op mijn instagram geplaatst maar ik denk dat het ook herkenbaar is voor de mensen hier, dus wil ik het ook nog met jullie delen (:
“Mijn lichaam is bang.”
Als ik dat zeg, word ik vaak gek aangekeken. Hoe bedoel je, je lichaam is bang? Ben jíj dan niet gewoon bang? 🤨
Dat komt omdat we stress en angst zien als mentale struggles - iets wat zich in je hoofd afspeelt. Maar in werkelijkheid begint het juist in je lijf. 🧍
☝️Wat gebeurt er dan?
Je zenuwstelsel registreert iets als onveilig. Dat kan van alles zijn: een strakke deadline, een moeilijke keuze, de houding van je gesprekspartner. Vaak zijn dit triggers die je lijf herkent uit eerdere ervaringen: situaties waarin je pijn, afwijzing of gevaar hebt gevoeld.
📈Je lichaam schiet in actiestand: je hartslag versnelt, je ademhaling wordt oppervlakkig, je spieren spannen zich aan. Je lijf maakt stresshormonen (adrenaline en cortisol) aan. Op deze eerste reactie heb je geen enkele invloed: het gebeurt vanzelf.
🧠En dan komt je hoofd erbij. Die probeert controle te krijgen over de situatie: want controle = veiligheid. Maar als er geen duidelijk gevaar is (zoals de steeds terugkerende leeuw op je pad), verzint je brein er zelf een verhaal bij. Bijvoorbeeld dat je gesprekspartner boos is. Dat je faalt als je de deadline mist. Of dat je leven afhangt van die ene beslissing.
“Story follows state”, noemen ze dat: het verhaal volgt je lichamelijke toestand. Niet andersom.
💭Als je zenuwstelsel ontregeld is, zit je lijf eigenlijk continu in die staat. En probeert je hoofd daar de hele dag door grip op te krijgen doodvermoeiend.
Gelukkig heb ik geleerd: gedachten zijn maar gedachten, niet de waarheid. Ik hoef er niets mee te doen. Het blijft een rotgevoel als je lichaam reageert alsof het in levensgevaar is, maar ik weet dat ik veilig ben.
En dus is mijn lichaam bang. Maar ík ben dat niet. Niet meer.Ax-
Mooi geschreven en heel duidelijk. De grote vraag is, hoe wordt het minder? Minder reageren met je hoofd op je op hol geslagen lijf? Triggers vermijden? Zeker omdat het vaak een automatische respons is..
Timo -
@Timo die eerste reactie kun je niet tegengaan. Hoe daarna om te gaan met je gespannen lijf en hoofd wel. Vaak vormen er zich gedachten die je tot actie willen brengen. Actie om (schijn)controle te pakken.
De oplossing zit 'm erin om niet in de actie te gaan en geen bevestiging te zoeken. Om niet naar die angsten te luisteren of met die stem in je hoofd in discussie te gaan. Die stem te laten praten, zonder er iets mee te doen. Ik lach de stem in mijn hoofd zelfs regelmatig uit - "Wat heb je nou weer bedacht?"
Defusie oefeningen kunnen hierbij enorm veel helpen (Google maar eens). Je zenuwstelsel heeft lak aan woorden. Je kunt tegen jezelf blijven zeggen dat die moedervlek op je arm veilig is, maar daar wordt je zenuwstelsel niet rustiger van, en je hoofd blijft maar schreeuwen dat je het moet laten checken bij de huisarts. En dan laat je het checken, is er niks aan de hand, vind je weer een nieuwe moedervlek en begint het hele riedeltje opnieuw.
Dit doorbreek je alleen door die check bij de huisarts, of bij andere angsten een andere vorm van bevestiging, niet te doen. Door de angsten toe te laten en je lichaam het signaal af te geven: jij dénkt dat ik in gevaar ben, maar dat bén ik niet.
En het kost tijd voor je zenuwstelsel dat gaat geloven. Maar als je elke keer dat signaal blijft afgeven, gebeurt het vanzelf. En dat is herstel.Ax -
Yes duidelijk! Het lukt mij inmiddels ook aardig goed op deze manier! Heb vooral last van cognitieve overprikkeling waardoor mijn lijf dus op hol kan slaan. Dat blijft toch langzaam opbouwen denk ik en af en toe weer even terug vallen
Timo -
@Timo Oja absoluut. Sowieso volgt het lichamelijke herstel pas later dan je mentale ontwikkeling. En het beïnvloedt elkaar ook weer; als je overprikkeld raakt, kom je ook weer wat meer in de vecht/vlucht en wordt je lichaam dus weer sneller of erger “bang”. Aar tegelijk moet je ook je grenzen aanraken om te ontdekken waar je dan staat, dus het blijft met allen en opstaan. Fijn om te horen dat je er een beetje grip op lijkt te hebben en in de acceptatie lijkt te zitten :)
Ax -
Timo en ax hebben jullie ook brainfog? Ik word er droevig van. Gewoon altijd in die mist en die angsten .
Bart -
Timo en ax hebben jullie ook brainfog? Ik word er droevig van. Gewoon altijd in die mist en die angsten .
Bart -
@Bart je reageert vaak vanuit je angsten en zoekt hier heel veel bevestiging. Dat snap ik - echt waar - maar helaas houdt het je angsten in stand. Probeer er niet naar te handelen. Probeer wat vaker niet op te zoeken wat alles betekent. Of het ooit over gaat. Of anderen het ook hebben. Je geeft daarmee je zenuwstelsel namelijk elke keer het signaal af dat je inderdaad onveilig bent, en daarmee blijven je angsten bestaan.
En misschien is antidepressiva voor jou iets wat nog een beetje kan helpen. Maar dat zul je met je huisarts of psychiater moeten overleggen.Ax -
Nog eens bedankt Ax voor je tekstje hierboven. Ik heb het naar een paar vrienden gestuurd zodat ze beter begrijpen wat er in me omgaat. Hopelijk vind je dat niet erg.
Steven -
Nee daar ben ik juist blij mee. Ik heb een Instagram account aangemaakt juist voor de mensen in een burnout, maar ook voor hun naasten. Om het nét iets beter te begrijpen te maken...
Ax -
Graag gedaan Steven. Ik ben juist blij dat je het deelt! Dat is precies de reden dat ik ook mijn instagram pagina heb aangemaakt. Zodat wij burnies beter begrijpen wat er met ons is, én zodat we onze naasten dat ook kunnen uitleggen. Want het is een verschrikkelijk eenzaam en onbegrepen proces.
Ax -
Dag Ax, hier heb je een punt. Ik vind het zelf al zo moeilijk om te begrijpen wat er met mijn lichaam gebeurd. Dan is dat uitleggen aan iemand die nog maar nauwelijks "angst" of "stress" hebben ervaren wat er in je omgaat🙄😉
Steven -
Ik zie je niet op de Instagram ben wel bij iemand die zit hier ook en met de naam ont.regeld en doet het goed er zijn er nu meer bij ook een topper daar kan je ook reageren heeft nu 90 volgers en top ax dat je dit deeld 👍
Anoniem -
@Anoniem ik ben ont.regeld op Instagram ;)
Ax -
🙏 Ax
Ik las ook weer jouw reactie op 2311 en krijg daardoor zoveel inzicht in mijn eigen situatie.
Fijn dat je dit doet!
❤️elijke groetEen Medelotgenoot -
🙏 Ax
Ik las ook weer jouw reactie op 2311 en krijg daardoor zoveel inzicht in mijn eigen situatie.
Fijn dat je dit doet!
❤️elijke groetEen Medelotgenoot -
Heel blij om dat te horen <3
Ax -
Ik voel mijn buik als ik Ax' uitleg lees.
Wieneke -
Is dat positief, Wieneke?
Ax -
Ja Ax, dit is positief.
Ik ben ontroerd door jouw omschrijving. Nu ik bovenstaande tekst nog eens lees, biggelt er een traan over mijn wang.
Sinds enige tijd lukt het me weer gevoelens toe te laten. Jouw teksten hebben dat effect. Ze zijn verhelderd, troostend en ze geven nieuwe inzichten.
Dankjewel!
🙏❤️Wieneke - Alle reacties weergeven...
-
Nou Wieneke dit ontroert míj dan weer. Heel fijn dat je dit zegt. Ik ben zo blij om dit te horen. Dat is precies de reden dat ik het doe. Het heeft mij zo verschrikkelijk lang gekost om tot deze inzichten te komen en ik vind het zo naar dat er zoveel mensen zijn die ook door al die ellende moeten, en constant verkeerde adviezen (of tekortkomende adviezen) krijgen. Het kan zo helpen om te begrijpen wat er met je aan de hand is, voor je omgeving maar vooral ook voor jezelf. Want bijna iedereen in een burn-out is zo verschrikkelijk streng naar zichzelf, en dat is zo ontzettend jammer, want jullie zijn allemaal mooie mensen met veel verantwoordelijkheidsgevoel die deze ellende helemaal niet verdienen <3
Ax
Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.
Burn-out gids maken
Hoi allen, ik zit te overwegen om een soort burn-out gids te maken. In eerste instantie voor mijn naasten en met humor en vlot geschreven, maar tegelijk ook natuurlijk wel de waarheid van hoe pittig het is.
Wat ik erin wil verwerken, is eigenlijk een gehele uitleg. Van hoe je patronen uit je jeugd ervoor zorgen dat je je emoties onderdruk, tot hoe een ontregeld zenuwstelsel werkt, tot hoe je er weer uitkomt.
Ik heb tot dusver de volgende items op mijn lijstje staan om uit te werken:
- Uitleg over patronen en hoe die zich in de hersenen opslaan
- Uitleg over onderdrukte emoties en chronische stress (polyvagaal theorie)
- Uitleg over een ontregeld zenuwstelsel en hoe dat zich uit in fysieke, cognitieve en mentale problemen
- Uitleg over het herstel, inclusief ACT en de mind-body benadering
- Een tijdlijn van mijn ziekte, waarin ik bij gebeurtenissen toelicht hoe die weer hun impact op me hebben gehad
- Wat ik nodig heb van mezelf en van de mensen om me heen
Zijn er nog meer dingen die jullie erin zouden zetten? Nogmaals, in eerste instantie maak ik hem voor mezelf en mijn naasten. Wellicht dat ik er iets mee kan in de toekomst, maar dat zien we dan wel weer! :)Ax-
Leuk idee, Ax!
Misschien is het ook waardevol om iets te schrijven over de eerste signalen van burn-out – en waarom die vaak niet opgemerkt of juist genegeerd worden.
Ook een stukje over wat niet helpt tijdens herstel zou helpend kunnen zijn, zoals snelle oplossingen zoeken, te veel willen tegelijk, of jezelf blijven pushen.Steven -
Klinkt gaaf! Denk dat je al behoorlijk veel hebt opgeschreven 😉 Mocht je hem toch ooit willen delen, dan sta ik vooraan in de rij! Zelf is het idee ook al een aantal keer bij me opgekomen, zodat als ik weer terugval ooit, ik weet hoe ik eruit kan komen, en zodat mensen begrijpen wat een burn-out is. Zelf had ik namelijk geen idee wat me overkwam. Maargoed, daar vroeg je niet op haha.
Misschien een soort van do's en don't lijstje voor jezelf en je naasten? Leuke kleine verhaaltjes als anekdote? Meest gestelde vraagstukken hier op het forum, zodat er een beeld is van bv. de angsten, verlangens, struggles etc.? De kracht van het brein (negatief/positief denken)? Mensen die geen burn-out hebben gehad laten omschrijven hoe zij denken dat het zou voelen voordat ze het lezen en aan het einde? Ruimte open laten zodat ze je iets kunnen toezeggen? Hoe je het kan herkennen bij jezelf en anderen en wellicht vroegtijdig kan ingrijpen?
Mocht er nog meer in me opkomen, dan zal ik nog wel meer reageren. Gaaf idee, veel succes! ❤️M -
Wat ontzettend stoer van je Ax om dit te gaan doen. Ik mag aannemen dat je dit pas gaat doen als je er echt aan toe bent? Als er iemand is die dit goed in beeld kan brengen, dan ben jij het, maar dat heb ik al een keer geschreven. Je hebt volgens mij al heel veel en met de supergoede aanvullingen van Steven en M een compleet plaatje. Het zou een boek moeten worden die mensen met een burn-out helpt dat wat zij voelen en meemaken bij een burn-out hoort. (hoeven ze het niet meer op te zoeken/uit te zoeken), maar ook een boek voor naasten van mensen met een burn-out. En een gezonde dosis humor erin doet wonderen, dat maakt het ook een beetje luchtig.
Op dit forum kom je veel vragen tegen waar lezers tegenaan lopen. Misschien dit meenemen in je boek. De verschillen tussen de zorgverleners en dus ook de verschillende/tegenstrijdige adviezen. De moeizame weg om bij de juiste zorgverlener te komen, vaak door onbegrip bij huisartsen of bedrijfsartsen, of door te weinig kennis bij deze partijen. Daardoor wijken mensen met een burn-out soms uit naar coaches op internet, die duur zijn en soms misleidend.
Schrijf het vooral voor jezelf Ax en maak er een mooi boek van dat veel mensen gaat raken. Mocht je het ooit uit gaan geven, dan hoop ik dat je het bekend maakt.
Succes en je bent een topper.Burnie -
Wat ik ook nog interessant vind is of een burn-out anders voelt bij mannen en vrouwen. Wat doet een burn-out bv vlak voor of tijdens de menstruatie. Of hoe is het om een burn-out te hebben in combinatie met de overgang. Met andere woorden wat hebben hormonen voor invloed op een burn-out, of juist andersom.
En bij mannen is het meer, denk ik, van hoe ga ik om met mijn emoties. Het tonen, het uitspreken en het voelen. Heel veel mannen zijn dit niet gewend en krijgen ermee te maken tijden hun burn out. Houden ze hun emoties in, of kunnen ze dit tonen.
En dan nog het deel over hoe een relatie eronder te lijden heeft. Komt regelmatig voorbij op dit forum.
Jeetje Ax, ga er maar aanstaan om dit te verwoorden allemaal. Pittig zou ik zeggen.Burnie -
Wat een goed idee! Jij schrijft vaker hier stukken en daar ben ik erg van onder de indruk. Wellicht na je bo iets mee doen?
Anoniem -
Jaa ik wil denk ik nu eerst een soort gids schrijven voor mijn naasten. Waarin ik gewoon alle informatie pleur die ik nu al weet en ken, want die behoefte voel ik om dat een keer allemaal op een rijtje te zetten. Maar het zou een mooie basis zijn als ik het in de toekomst zou willen uitbreiden - maar dan moet je inderdaad wel wat meer onderzoek nog doen en het nog wat beter onderbouwen allemaal.
Thanks voor jullie input! Ik noteer het allemaal. Ik heb dit nu, de eerste puntjes zijn dingen die ik voor mijn naasten gaan doen en jullie aanvullingen voor een eventueel boek staan eronder:
Signalen van chronische stress
+ Plus gradaties van chronische stress
Het begin: wat overkomt me nu (en hoe zorgverleners niet helpen)
Tijdlijn ziekte incl. gebeurtenissen
Uitleg over patronen en hoe die in je hersenen werken
Uitleg over een ontregeld zenuwstelsel en veiligheid
Uitzoeken: waarom prikkels (sociaal, cognitief, fysiek) zoveel impact heeft
Hoe het is om een burn-out te hebben > hoe zwaar het is
Uitleg over mind-body benadering > weg naar herstel
+ ACT
Wat ik nodig heb
Wat ik NIET nodig heb (adviezen?)
Meestgestelde vragen op het forum
Fysieke symptomen van een burn-out (forum als bron)
Mensen zonder burn-out voor en na lezen laten vertellen wat ze denken wat een burn-out is
De gevaarlijke sfeer van de burn-out coaches (en hoe valse beloftes ons gek kunnen maken)
Ontregeld zenuwstelsen en de cyclus (vrouwen)Ax -
Top AX wat je gaat doen de meeste mensen weten echt niet wat een burnout is leg het zelf zo vaak uit maar stop er nu mee kost me teveel energie om het weer uit te leggen wat het echt allemaal met je lichaam doet ik zit er nu 2 jaar in en gaat nu redelijk maar altijd bang voor een terugslag succes top 👍
LN -
Ha Ax,
Hoe ver ben je hier mee?
Wil je het straks ook publiek maken? Ben best wel benieuwd eigenlijk en vind ook dat je zaken helder kunt beschrijven. Het helpt me.
Of houd je het liever voor je omgeving?MG -
Hopelijk breng je dit later ook voor iedereen uit! Ik denk, weet wel zeker, dat wij allemaal al heel veel aan jouw tips en advies hebben gehad.
Ik vind het een dingetje dat de stempel BURNOUT je zo blijft achtervolgen. Ik schaam me niet en praat erover maar als ik nu iets doe of zeg, denken veel mensen meteen weer dat dit met een burnout te maken heeft.
Hiermee om te gaan vind ik moeilijk.
Ik ben meer dan mijn burnout.......anders had ik deze niet gekregen 😉
Sterkte allemaal ❤️
En @Ax
Succes en hopelijk breng je het uit voor iedereen.Een Medelotgenoot -
Hopelijk breng je dit later ook voor iedereen uit! Ik denk, weet wel zeker, dat wij allemaal al heel veel aan jouw tips en advies hebben gehad.
Ik vind het een dingetje dat de stempel BURNOUT je zo blijft achtervolgen. Ik schaam me niet en praat erover maar als ik nu iets doe of zeg, denken veel mensen meteen weer dat dit met een burnout te maken heeft.
Hiermee om te gaan vind ik moeilijk.
Ik ben meer dan mijn burnout.......anders had ik deze niet gekregen 😉
Sterkte allemaal ❤️
En @Ax
Succes en hopelijk breng je het uit voor iedereen.Een Medelotgenoot -
Hee Ax!
Ik heb dit idee zelf ook al gehad en schrijf dagelijks allerlei snippets aan wat er gebeurt, hoe mensen reageren, hoe ik reageer, en wat ik allemaal leer van bronnen van buitenaf op.
Zelf ben ik illustrator en dacht ik er dus aan om het met vanuit een luchtige hoek te benaderen. Om het makkelijk op te kunnen pakken en om het ook heel toegankelijk te houden.
Zelf zit ik nu in maand negen van bij BO ik heb nog geen idee wat de toekomst mij gaat brengen qua herstel. Maar ik zou mijn ervaringen wel graag willen delen op een manier.
Mocht je eens willen praten over een samenwerking dan kun je me vinden via estherwijdeveld punt com of via LinkedIn.Anoniem -
Hee Ax!
Ik zit zelf in maand negen van mijn burn-out en als professioneel illustrator en iemand die nu persoonlijk veel schrijft heb ik er ook al meerdere keren over nagedacht om iets van een (prenten)boek te maken hierover. Misschien kunnen we hier op een manier een keer over praten samen?Anoniem -
Ax heeft via een ander verhaal doorgegeven dat ze sinds kort ook te volgen is op Instagram apenstaartje ont.regeld
Ik kan het verhaal niet zo gauw terugvinden, want anders had ik daar naar verwezen.
Maar wat een creativiteit hier hoor. Hopelijk komen er mooie dingen uit voort die oh zo belangrijk zijn.Burnie -
Thanks voor het delen Burnie. Ben direct gaan volgen 😉
M -
Hoi Ax, misschien ook iets dat professionals het soms niet (h)erkennen.
En je dan pushen om dingen te doen waar je nog niet aan toe bent en je klachten er juist door verergeren.
Top, dat je dit wilt gaan doen. Zeker voor je naasten. Ik liep in het begin ook nogal tegen onbegrip aan toen ik zei dat mijn lichaam (zenuwstelsel) niet goed werkte en daar juist al die psychische klachten door kwamen.
Groetjes, WAnoniem -
Hi all, ik ben nog niet veel verder door wat persoonlijke omstandigheden. Maar het plan ligt er nog steeds - maar uiteraard alleen als het me lukt :) alles binnen mijn eigen grenzen.
@Anoniem en @Esther wat gaaf dat jullie illustrator zijn zeg! Dat lijkt me echt een droombaan haha. (Of zijn jullie dezelfde persoon??) Ik heb inderdaad ook overwogen om tekeningen in mijn gids te zetten, maar ben zelf nog beginnende in de digitaal tekenen-wereld.
Word er direct enthousiast van merk ik, maar ik heb ook geleerd dat ik soms mijn impulsiviteit wat in toom moet houden haha. Voorlopig wil ik er niks professioneels mee gaan doen, want die spanning kan ik niet aan. Vind mijn insta-account al spannend genoeg xD Maar wellicht wel iets in de toekomst!Ax -
Dezelfde persoon, haha!. Ik deelde het tweede bericht omdat het eerste eerst niet door leek te komen. Ik dacht ivm de "linkjes".
Zelf moet ik ook erg mij enthousiasme in toom houden. Ik wil altijd te veel, te snel en ik maak heel makkelijk heel enthousiaste, creatieve, overuren in mijn hoofd. Niet altijd even praktisch :')
Maar, het is een rare, vervelende, leerzame en ook mooie periode. En dat wil ik graag op een manier delen zodat anderen er ook iets makkelijker, sneller of tenminste iets comfortabeler doorheen komen.
Op wat voor termijn weet ik nog niet. Ik kan momenteel nog niet superveel en merk dat ook creatief werk ook energie kost. Maar misschien is zonder deadlines gewoon af en toe wat bij mekaar leggen genoeg om te zien of onze visies en opgedane kennis op elkaar aansluiten.
Je hebt iig een manier om me te bereiken, dus laat het maar weten :)Esther -
Wellicht helemaal niet wat je in het boek zou willen, maar ik zou het wel een hele mooie toevoeging vinden: bijvoorbeeld aan het begin van elk hoofdstuk, of een eigen hoofdstukje van gedichten. Gedichten geschreven door mensen met een burnout over (het leven met )burnout. Over de obstakels, gevoelens, gedachten, inzichten die ze hebben. Op dit forum hebben mensen toen al een paar gedichten gedeeld, zoiets. Want soms kan je met niet heel veel woorden heel veel vertellen.
Maar zeker een gaaf idee om een gids te schrijven!!Devin -
Super Goed idee zo'n gids en is ook veel behoefte/nood aan!
Dank voor de tip van insta Burnie, volg je nu ook Ax, je laatste bericht vind ik echt 👍🏻💜
LiefsLiesie -
Ik herken het ook (van ie insta post) ik pleaste altijd erg om maar niet de pijn ban afwijzing te voelen. Nu please ik veel minder en word ik dus ook afgewezen, en keer op keer kom ik door de pijn heen. Zwaar, maar waar. En uitendelijk levert dit me meer op, in the end (hoop ik, vind het wel verrekte lang duren;))
Maar anyway als reactie op je insta post Ax:
Mooi & I feel you 💜
LiefsLiesie -
Dankjewel, Liesie, dat is lief dat je dat zegt. Moet zeggen dat mijn laatste Insta-post echt recht uit mijn hart kwam. Zowel de pijn als de dankbaarheid. En ik hoop ook dat er duidelijk trots doorheen schemert, want ik ben ook best wel trots op hoe ik hiermee deal. Het is zo'n verschrikkelijk zwaar proces en elke dag die we erin overleven, is een overwinning op zich <3
@Devin klinkt als een leuk idee! Mijn eerste plan is echter niet direct om een volledig boek uit te geven. En in het kader van communicatie zou ik dat dan eerder als een soort 'intermezzo's' tussendoor doen, als je dat wel wilt - dus 2 à 3 persoonlijke uitingen van het proces. Sowieso zou ik er, als ik het echt voor een groter publiek wil publiceren, meerdere anekdotes/persoonlijke ervaringsverhalen in willen zetten. Maar dan komt er druk op te liggen dat het goed moet zijn, 100% kloppend en onderbouwd, terwijl mijn eerste doel dat nog niet is. Ik wil gewoon graag mensen helpen én meer begrip voor de ziekte krijgen. En, als het lukt, het bij anderen voorkomen. Iedere persoon die ik hiermee help, geeft mij een goed gevoel en is mooi meegenomen (:Ax -
Ik herken het Ax, ook de trots en liefde (op en voor mezelf) en op 'ons' allemaal. Het is zo zwaar en we doen het maar wel! 💪🏼💜
LiefsLiesie -
Even dit mss hebben mensen er iets aan: Maaike Hartjes heeft een 'burnout dagboek' gemaakt met erg 'leuke' herkenbare plaatjes en illustraties, heb er wel wat aan gehad, misschien andere ook!
LiefsLiesie -
@Liesie volgens mij is daar een animatie van gemaakt! Vond hem voor een kort filmpje best wel goed. Miste wel wat nuance haha, ging vooral wederom om het mentale aspect, al legde het wel goed uit dat hard werken niet de oplossing was om uit een burn-out te komen.
Ax -
@ Liesie, ik volg Ax ook op Instagram
Burnie -
Leuk! Je mag mij ook volgen Burnie, als je wil:) Heb het laatste bericht geliked en m'n naam lijkt op Liesie;)
Liesie -
@ Liesie, heb ik gedaan 😀 Verzoek ingediend. Nu maar hopen dat ik de goeie heb 🫣🤣 Er staan er 2 die als Liesie klinken.
Burnie -
Ha Ax, wat een uitdaging lijkt me. Maar goed dat je daar al energie en concentratie voor hebt.
Ik ben benieuwd of je bijvoorbeeld ook de invloed van trauma's, van je gedachten, je voeding en van zingeving gaat noemen of beschrijven.
En wat ik had en helaas kwijt ben, is een soort '10 regels' voor dagelijks gebruik. Daar stond, als voorbeeld, in 'structureer je dagen met niet te veel variatie' en 'vooral nooit haasten' en dus nog een aantal.
Veel succes met dit veel omvattende onderwerp.Liefs Ma -
Hi Ma,
Bij vlagen heb ik de energie en zin. Maar er is een reden dat ik er nog niet echt mee gestart ben, want op dit moment lukt het weer even niet helaas :') Alles op z'n tijd.
Ik denk niet dat ik concrete tips ga geven over je dagindeling etc. In mijn ogen zijn dat vooral handigheden, maar ik wil het meer hebben over de kern van een ontregeld zenuwstelsel. Dit doe ik ook via mijn account op Instagram: ont.regeld
Uitleg wat er gebeurt bij chronische stress, wat je zenuwstelsel regelt en wat er gebeurt als dat misgaat. En ook wat de weg is naar herstel, en hoe anders dat is dan mensen vaak dénken dat het is. Duidelijk maken dat lichaam en geest niet zomaar gescheiden kunnen worden maar constant op elkaar reageren, en waarom onze gezondheidszorg dus eigenlijk tekortschiet als het gaat om het holistische plaatje.
Maar ook welke therapieën wel helpend kunnen zijn en wat ze doen, en hoe je klein kunt beginnen om uiteindelijk grote stappen te zetten.
Over dagindeling weet ik ook gewoon te weinig, ik heb adhd dus ik ben zeer ongestructureerd 😂Ax -
@ Liesie, ik had dus de verkeerde te pakken 😅. Ik geef de mijne wel door joh en dan zie ik je wel verschijnen. gina195792
Burnie -
Is het gelukt om in contact te komen? :)
Ax -
Hahaha nee Ax, dus vandaar heb ik de mijne maar doorgegeven. En misschien is Liesie op dit moment ook niet bezig met social media. Maar lief dat je er even naar vraagt. Komt vast goed 😉
Burnie -
Ah thanks Burnie, had je de verkeerde te pakken ja haha ook iets met Lies? Maar ik ga jou volgen vandaag of morgen, en dan weet je ook wie ik ben, zal je dan ff prive berichtje via insta doen. Had even chaotische dagen, we gingen dagje eerder terug naar huis vanaf de camping, omdat m'n zusje met 38 weken haar eerste kindje al kreeg. Nu weer thuis, even bijkomen😌
Liefs voor iedereen?Liesie -
Hoi Liesie, inmiddels hebben we elkaar gevonden via insta. Gefeliciteerd, nu tante Liesie dus ☺️
Burnie -
Yes het is gelukt. Dankje:)
En dankje Ax het is gelukt.
Ax: Als jij mij ook wilt volgen: welkom, deel soms quotes maar ook wel veel dingen over mn kids/gezin kan me ook voorstellen als dat je minder aanspreektz
Ohja Ax:
Mag ik een verzoekje doen voor een onderwerp voor een insta post op ont.regelt?☺️
LiefsLiesie -
@Liesie dat mag hoor, stuur me maar in dm ;) Dan kijk ik of dat iets is wat me lukt!
Ax -
Ax ik kan geen berichtjes sturen via insta ik weet niet waarom.
Dus even zo:
Twee verzoekjes voor van die mooie posts van jou💜:
1 uitleg over waarom sociaal contact lastig is voor mensen ket burnout en dat dat los staat van hun behoefte aan contact/verbinding
2 uitleg over waarom het bij BO niet een kwestie is van 'waar een wil is is een weg' of 'even een tandje erbij' of 'even de schouders eronder'
Kijk maar of het passend is voor je en zoniet ook prima en sowieso geen haast.
LiefsLiesie -
Aanvulling: prive berichtjes vanuit mij naar ont.regelt via insta komen niet aan, (prive berichtjes richting anderen wel) mss omdat je mij niet volgt of zou dat niet zo werken?
LiefsLiesie -
@Liesie ze komen bij mij in mijn berichtverzoeken dus ik kan ze wel zien als ik ze accepteer :) Maar ik zit bewust niet al te veel op mijn Instagram, uit zelfbescherming. Ben helaas zelf ook nog verre van hersteld dus grensbewaking is wel nodig ;)
Ax -
@Liesie ze komen bij mij in mijn berichtverzoeken dus ik kan ze wel zien als ik ze accepteer :) Maar ik zit bewust niet al te veel op mijn Instagram, uit zelfbescherming. Ben helaas zelf ook nog verre van hersteld dus grensbewaking is wel nodig ;)
Ax -
Ben je alweer beter dan ax?
Bart - Alle reacties weergeven...
-
@Liesie ik zie nu je suggesties. Ik wilde wel een post doen over prikkels en overprikkeling, dus daar komt sociaal contact ook in voor. En je tweede suggestie is inderdaad een boodschap die ik door alle berichten heen wil weven. Dat staat in mijn meest recente bericht ook en daar wil ik later nog meer op in gaan:
"Herstellen is daardoor niet een kwestie van 'gewoon' veel rust pakken. Je lichaam heeft geen flauw idee meer hoe dat moet. Herstellen is je lichaam weer leren om zich veilig te voelen, zodat Ans ook dat rustdeel weer kan gebruiken. En je zo weer een beetje energie kunt opbouwen. 🪷"Ax
Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.
Hoe ziet acceptatie eruit?
Hoi, omdat ik meerdere keren op dit forum en internet heb gelezen dat acceptatie een belangrijke stap is in herstel en ook verlichting kan geven, vraag ik me af hoe dat precies eruit ziet?
Ik dacht namelijk lang dat ik mn burnout wel accepteerde (ik ben ziek en moet op mn grenzen letten, sure). Maar de laatste tijd merk ik dat ik het misschien niet helemaal zo accepteerd heb zoals ik denk, gezien ik soms nog vrij angstig kan worden over de klachten die ik heb en vaak afvraag hoe lang dit allemaal nog moet duren.
Voor degene die de acceptatie hebben weten te vinden, hoe ziet dat er uit voor jullie??
Alvast bedankt, en hopelijk kunnen jullie antwoorde alle lotgenoten hier helpen :)Anne-
Haha ik vind dit een hele mooie vraag die juist laat zien dat je naar acceptatie (en steeds meer zelfkennis) toe aan het bewegen bent.
Voor mij is dit acceptatie:
Je vraagt je niet meer af hoeveel maanden het gaat duren. Je hebt geen haast meer. Het duurt zolang t duurt. Je plant niet obv wat je zou willen kunnen over X weken maar obv wat je lichaam aangeeft. Je gaat mee met de flow die je lichaam/energieniveau aangeeft.
Je geeft je over, misschien betekent het dat je moeilijke dingen moet doen. Zoals accepteren dat persoon X in je omgeving je niet begrijpt. Dat je mensen moet teleurstellen, of zelfs (al dan niet tijdelijk) afstand van ze moet nemen, dat je met je baan moet stoppen, etc etc (voor iedereen anders)
Je geeft je over en doet wat het herstel van een burnout van je vraagt. Óókal lijkt dat voor sommigen extreem.
Acceptatie is iets wat je niet 1 x krijgt. Het is iets waar je jezelf dagelijks weer in moet laten zakken. Steeds minder vaak wensen dat je verder was of dat het anders was (ookal blijf je dat altijd doen, je blijft een mens). Hoe verder je komt in je burnout, hoe beter je er doorgaans in wordt (is mijn ervaring). Gewoon in het nu leven.
Begrijpen dat het leven niet maakbaar is. En je burnout al helemaal niet.Anoniem -
Helemaal eens met bovenstaande reactie.
Accepteren is voor mij iets dat ik gedurende mijn burn-out heb moeten leren en er ook in elke fase anders uitzag. In het begin was dat vooral: ik ben ziek en betekende acceptatie dat ik me niet verzet tegen m’n klachten en binnen mn grenzen bleef.
Inmiddels 10 maanden verder en voel ik me bij vlagen stukken beter en kan ik meer. Acceptatie is voor mij nu go with the flow: goede dagen, slechte dagen en soms een terugval. Ook de moeilijke keuzes en consequenties die daarbij komen kijken. Door dat de accepteren voelt het voor mij momenteel minder heftig.
De belangrijkste acceptatie komt wanneer je echt eerlijk naar jezelf durf te zijn over waarom je in je burn out bent gekomen.
Niet wachten op de dag wanneer je je ‘ineens’ beter voelt en alles kunt doen wat je voor je burn-out deed. Maar echt diep van binnen accepteren en voelen dat je gelukkiger bent als je heel veel die dingen op een andere manier aanpakt dan voorheen, een manier die dichterbij jezelf staat.
Dit is gaande weg bij mij pas echt duidelijk geworden.
Liefs, HH -
Helemaal eens ook met jou H, liefs anoniem van eerste reactie. Mooi wat je zegt over dichter bij jezelf komen te staan! Dat is uiteindelijk wat we al herstellende aan het doen zijn.
Anoniem -
Acceptatie is geen knop die omgaat, helaas. Het is een proces met vallen en opstaan. Het is iets wat je niet kunt forceren, maar wel kunt trainen. Best ingewikkeld, dus.
Belangrijkste in die training is om niet constant te handelen naar die angstige stem in je hoofd die je zegt dat het beter, sneller moet. Niet luisteren naar de stem die zegt dat je fysieke klachten toch waarschijnlijk betekenen dat je een andere onderliggende ziekte hebt. Niet luisteren naar de stem die zegt dat je toch beter meer uren kunt werken want wat zullen je collega's wel niet denken, en wat als je je baan verliest? Je traint je acceptatie door je niet te laten leiden door angst, maar door te leren ongemakkelijke emoties toe te laten.
En dan zul je merken dat je uiteindelijk in een soort berusting komt, dat de situatie is zoals ie is en dat je het niet kunt versnellen. En dat is het moment dat je echt kunt beginnen met helen.
En dan komt er een gesprek met de bedrijfsarts, gebeurt er iets naars binnen de familie, of zit je partner er even helemaal doorheen - en dan ga je onbewust toch weer in de actie, luister je weer wat vaker naar die stem in je hoofd, en mag je weer opnieuw beginnen met het acceptatieproces. Herstellen van een burn-out is nu eenmaal een enorm grillig proces, en accepteren is een werkwoord. Dat is pittig, maar uiteindelijk leer je daarmee wel vaardigheden waar je de rest van je leven iets aan hebt.Ax -
Voor mij betekent acceptatie ook heel erg het dag voor dag bekijken. Geen verwachtingen of hoop voor de toekomst maar steeds weer opnieuw ‘hoe voel ik me vandaag en wat past daarbij’. En dan bewust genieten van de kleine dingen die ik wel kan (of zie, voel, ruik, proef, hoor..).
Regelmatig lukt dat goed. Dan heb ik nog steeds alle klachten en ‘mogen’ die er gewoon zijn. En soms ben ik ook weer een tijdje ontzettend onrustig en wil ik dat ik NU beter ben.
Zoals Ax zo mooi zegt ‘als werkwoord’. Op dit moment zit ik gelukkig weer in de acceptatie en overgave. Dan voel ik me het grootste deel van de tijd heel rustig en goed (ondanks dat ik me lichamelijk totaal niet goed voel).
En in deze staat kan ik ook als ik bv angst voel denken ‘hé angst, kom je ook weer even langs’ zodat ik daar niet in doorschiet.
Maar ik weet uit ervaring (nu een jaar bezig) dat er ook weer dagen zullen komen dat ik hartstikke baal, mezelf heel zielig vind, somber ben, totaal in paniek etc.
Dan helpt bij mij meestal: dagritme beter aanhouden, rustige muziek luisteren, nog bewuster naar de natuur kijken bij m’n dagelijkse wandelingetje, extra veel yoga nidra en met die paar mensen praten die me kunnen opbeuren en me weer hoop geven. En de boeken de burn-out reset of over de kop lezen zoals ik weer even weet dat het er allemaal bijhoort.
En dan kom ik vaak vanzelf weer in de ontspanning, slaap ik weer beter en vind ik het leven, zelfs al kan ik vrij weinig, toch hartstikke fijn en de moeite…M. -
Wat een goede vraag en mooie antwoorden. Acceptatie is het moeilijkste wat er bestaat maar de enige weg naar het beter worden denk ik. Ik probeer het iedere keer opnieuw en heel langzaam gaat het me steeds beter af.
Marga -
Ik sluit me helemaal aan bij alle reacties tot dusver.
Acceptatie is helaas niet grijpbaar en vluchtig, het komt en het gaat. Laatst was ik een weekje in acceptatie, dat was heerlijk. Toen begon ik me iets beter te voelen, en ben ik toch weer als een malle gaan denken: en nu doorpakken! Weg met die burnout!
(Daar ging mijn acceptatie 😂)BrandUit 🔥 -
Concreet betekende die week dit: het lukte om mijn duizelingen niet weg te willen hebben. Er gewoon tijdens het wandelen naar te kijken, zo van: hé daar heb je ze. Goh. Hoe voelt dat nou eigenlijk? Ohja. Dus zo is het nu. Aha. (Zonder oordeel of verwachting, soort van mindful?)
En als ik moe was ging ik zonder weerstand liggen en slapen, ook overdag, desnoods in boxershort onder het dekbed. De vermoeidheid dus accepteren en ernaar handelen. Er niet bang van worden, ook dit bekijken, aanvoelen.
Ik heb tot nu toe mijn burnout vooral in weerstand beleefd, en dat helpt helemaal niks.BrandUit 🔥 -
Jaa BrandUit dat is zo herkenbaar hahaha. Dan heb ik een aantal goede dagen doordat ik de situatie accepteer, en dan ga ik nadenken over hoe ik dat moet voortzetten. Raak vervolgens gestresst hierdoor of bedenk dan dat ik bv moet wandelen, want dat deed ik gisteren ook, en gisteren was een goede dag🙃. En dannnn is de acceptatie weer weg en de onrust terug. En dan later lukt het weer, maar het is altijd moeiteloos. Het gebeurd gewoon, en dat is ook de enige manier denk ik? Het laten gebeuren, maar dat kan je weer niet forceren. Leuke paradox.
Bart -
Ik zit momenteel best wel in goede acceptatie. Ben ook al ruim anderhalf jaar bezig, dan heb je voor je gevoel alles ook wel al een keer meegemaakt en weet je dat je na een dal ook weer een keer opklimt. Grootste overwinning is momenteel dat het me lukt om niet toe te geven aan mijn analyse-drang. Die is er elke keer weer, maar het lukt vrij goed om hem er te laten zijn zonder werkelijk te gaan analyseren (:
Ax -
Ik zit nu 10 maanden in de burn out. En accepteren is HEEL moeilijk vooral in de minder goede dagen. Maar wat boven geschreven is is wel waar. Proberen !
Jacoba -
Ik zit nu 10 maanden in de burn out. En accepteren is HEEL moeilijk vooral in de minder goede dagen. Maar wat boven geschreven is is wel waar. Proberen !
Jacoba -
Na 11 maanden zit ook steeds meer in de acceptatiemodus, behalve als ik niet kan inslapen.. Enige klacht die ik echt verschrikkelijk vindt. Dan gaat de acceptatie naar frustratie.
Sander -
Je vraag is: hoe ziet acceptatie eruit? Ik heb daar inmiddels geloof ik een soort antwoord op. In ieder geval hoe het er bij mij uitziet.
Ik word 's ochtends wakker na een slechte nacht vol nare dromen. Mijn hoofd lijkt overuren te draaien. De meest voorkomende gedachte is: als ik op de juiste manier bezig ben met mijn herstel, waarom slaap ik dan niet beter? Waarom voel ik me dan zo slecht? Ik voel me onrustig en heb meteen de neiging om te Google of ChatGPT te vragen naar bevestiging. In plaats daarvan zeg ik zachtjes tegen mezelf: "Het is oké. Ik mag spanning in mijn lijf voelen. Ik mag me slecht voelen. Ik ben veilig." En ik sta rustig op en begin mijn dag zonder bevestiging.
Tijdens mijn dutje in de middag voel ik me onrustig en val ik maar niet in slaap. Mijn hoofd zegt me dat ik wel echt moet slapen, want ik voel me al zo slecht en als ik niet slaap, herstel ik niet! En waarom zit ik in de onrust, als ik nu juist in het herstel moet zitten? Maar gedwongen rustig worden kan niet, dus ik zet een Yoga Nidra sessie op en zeg tegen mezelf: "Het enige wat jij hoeft te doen, is deze Nidra sessie af te maken. Hoe maakt niet uit. Je bent veilig." Bijzonder genoeg dommel ik een paar minuten toch weg.
Als mijn vriend thuiskomt, schiet mijn lichaam in de stress. Hij heeft het zwaar met mijn ziekte en nu is er een grote angst om hem kwijt te raken. Zeker nu ik merk dat hij een beetje chagrijnig is
Mijn hoofd wil dat ik hem vraag of het goed zit tussen ons. Dat hij niet chagrijnig is door mij. In plaats daarvan zeg ik tegen mezelf: "Mijn lichaam voelt spanning. Dat is oké. Ik ben veilig." En uiteindelijk zakt de spanning langzaam weg.
Zoals je merkt, is acceptatie geen kwestie van geen spanning meer voelen. Ook zakt het lang niet altijd weg. Het is vooral niet handelen naar de angst, niet luisteren naar de stem in je hoofd en nagenoeg elke vorm van controle laten varen. Het is de spanning, de angst, het verdriet toelaten, zonder het weg te willen duwen. Het is je lichaam laten weten dat je veilig bent, ook in onzekerheid.Ax -
Je vraag is: hoe ziet acceptatie eruit? Ik heb daar inmiddels geloof ik een soort antwoord op. In ieder geval hoe het er bij mij uitziet.
Ik word 's ochtends wakker na een slechte nacht vol nare dromen. Mijn hoofd lijkt overuren te draaien. De meest voorkomende gedachte is: als ik op de juiste manier bezig ben met mijn herstel, waarom slaap ik dan niet beter? Waarom voel ik me dan zo slecht? Ik voel me onrustig en heb meteen de neiging om te Google of ChatGPT te vragen naar bevestiging. In plaats daarvan zeg ik zachtjes tegen mezelf: "Het is oké. Ik mag spanning in mijn lijf voelen. Ik mag me slecht voelen. Ik ben veilig." En ik sta rustig op en begin mijn dag zonder bevestiging.
Tijdens mijn dutje in de middag voel ik me onrustig en val ik maar niet in slaap. Mijn hoofd zegt me dat ik wel echt moet slapen, want ik voel me al zo slecht en als ik niet slaap, herstel ik niet! En waarom zit ik in de onrust, als ik nu juist in het herstel moet zitten? Maar gedwongen rustig worden kan niet, dus ik zet een Yoga Nidra sessie op en zeg tegen mezelf: "Het enige wat jij hoeft te doen, is deze Nidra sessie af te maken. Hoe maakt niet uit. Je bent veilig." Bijzonder genoeg dommel ik een paar minuten toch weg.
Als mijn vriend thuiskomt, schiet mijn lichaam in de stress. Hij heeft het zwaar met mijn ziekte en nu is er een grote angst om hem kwijt te raken. Zeker nu ik merk dat hij een beetje chagrijnig is
Mijn hoofd wil dat ik hem vraag of het goed zit tussen ons. Dat hij niet chagrijnig is door mij. In plaats daarvan zeg ik tegen mezelf: "Mijn lichaam voelt spanning. Dat is oké. Ik ben veilig." En uiteindelijk zakt de spanning langzaam weg.
Zoals je merkt, is acceptatie geen kwestie van geen spanning meer voelen. Ook zakt het lang niet altijd weg. Het is vooral niet handelen naar de angst, niet luisteren naar de stem in je hoofd en nagenoeg elke vorm van controle laten varen. Het is de spanning, de angst, het verdriet toelaten, zonder het weg te willen duwen. Het is je lichaam laten weten dat je veilig bent, ook in onzekerheid.Ax -
mooie vraag inderdaad en zo blijkt geen rechtlijnig antwoord. Voor mij zijn het golven, dan weer wat acceptatie, het is zo. Dan weer willen verklaren waarom die benen toch zo zwaar zijn. begrijpen waarom heb ik soort van nodig. Zat laatst op de app van VGZ een mindfulness training te doen, basistraining acceptatie, nou vol janken en geen idee waarom. deze week nogmaals doen en dan opschrijven wat ik voel en wat er gebeurt. We zijn er dus nog niet. ga nu een soort dagboek bijhouden zodat ik het kan opschrijven, dat scheelt weer onthouden voor de psycholoog. Ik zeg ook regelmatig tegen mezelf dat het ok is wat ik voel, denk of waar ik ben. dat helpt wel.
monique -
@Monique volgens mij is het heel goed als die emoties eruit komen :) ik moest gisteren keihard huilen bij een scène van Modern Family. Blijkbaar raakt dat dan een gevoelige snaar, maar het is hartstikke goed dat je dat op die manier de ruimte gaf!
En ja acceptatie is inderdaad met golfbewegingen, soms gaat dat makkelijker dan andere dagen…Ax -
@Ax, ja ik geloof wel dat het goed is maar zoals jij al eerder schreef wil ik soms te veel analyseren. Dat proces is nog volop in gang merk ik.
monique -
Grappig dat ik zo vaak hier voorbij zie komen dat heel veel mensen een sterke drang hebben om hun klachten te over analyseren. Ik kan er zeker ook iets van (heb chatgpt maar verwijderd van mn telefoon om mezelf te beperken haha), maar ik ben ook wel iemand "getraind" is om een sterk analytisch vermogen te hebben.
Ik vraag me dan altijd af of dit overanalsyeren inherent is aan burnout, of dat juist mensen die houden van rationaliteit en analyse (en daarmee in het verleden emoties en evt problemen hebben vermeden) in een burnout zijn beland.Anne -
Controle is inherent aan een burn-out. Overanalyseren is een vorm daarvan :)
Ax -
(Schijn)controle willen hebben is inherent aan mens zijn 😂. Zeker in deze zogenaamd maakbare moderne maatschappij. overanalyseren en willen begrijpen met je gedachtes is een vorm daarvan. En een manier om maar niet te voelen. Het is beter om de pijn van een situatie te doorvoelen, dan je er een weg uit proberen te denken en in cirkels blijven denken.
Anoniem -
Interessant dat het analyseren van een situatie geen baat schijnt te hebben. Bij mij werkt dit toch anders.
Doordat ik de situatie kan analyseren snap ik waar de emoties en frustraties wegkomen en kan ik deze loslaten. Sterker nog: ik vecht niet meer (zo heel af en toe) tegen emoties, angst, paniekaanvallen, de lichamelijke- en mentale klachten. De klachten zijn elke dag anders, maar als ik naar het geheel kijk zakt het allemaal geleidelijk af - zelfs inclusief een keiharde terugval. Het zal allemaal wel denk ik dan. Voor mij is het een kwestie van kalm aan doen en uitzingen.
Ben nu een half jaar verder en begin te merken dat m'n lichaam en geest weer in balans komen. De rust komt terug, kan prikkels steeds beter verdragen, cognitieve functies gaan ook ruimschoots vooruit en de emoties interesseren me niet meer zo heel veel. En als het even niet lukt, ga ik rustig in bed liggen en zie ik het over een uurtje wel weer. Is het dan nog steeds zo bagger? Jammer dan. Ik ben er van bewust dat de burnout van tijdelijke aard is en het probleem niet onnodig groter moet maken. Want eigenlijk is er niet zo heel veel aan de hand, alleen dat ik voor een X periode uitgeblust ben. Kan gebeuren.
Groetjes,
NN -
@N wat een goede en gezonde instelling! En ik ben het met je eens dat analyseren niet altijd slecht is, hoor. Door analyseren heb ik nu de kennis die ik heb, snap ik waarom alles gaat zoals het gaat en weet ik hoe belangrijk acceptatie is. Het gaat met name mis als je gaat analyseren om sneller op te lossen. Als je het doet om controle te krijgen over een situatie waar er geen controle ís. In jouw voorbeeld: dat je zou gaan analyseren waarom iets even niet lukt, wat heb je dan fout gedaan, hoe kun je dat de volgende keer anders doen, is er nu iets om het beter te maken, misschien ligt het aan je voedsel, misschien moet je meer supplementen slikken, wat als je alles fout doet en dit nooit overgaat??
Jij zit duidelijk heel goed in de acceptatie. Dat is heel knap en heel fijn, want dat is de weg naar herstel. En ik vind het ook een knappe benadering dat je het kunt zien als ‘er is niet zoveel aan de hand’, al zou die voor mijzelf ook wel te bagatelliserend zijn. Want ik ben ruim anderhalf jaar ziek en het maakt me verschrikkelijk verdrietig.Ax -
Geliefde gestruikelde
In plaats van jezelf opnieuw bijeen te rapen
weer je schouders eronder te zetten
het voor de zoveelste keer te gaan proberen
mag je ook het hoofd buigen voor het leven
en huilen om de machteloosheid
die je daarin zo diep voelt.
Dit falen is een daad van grootse moed
een oceaan van rust en ontspanning
waaruit nieuwe ogen ontstaan.
- Niels ZwakhalsBrandUit 🔥 -
Die is mooi BrandUit, dankjewel voor het delen!
Anoniem -
Heel mooi BrandUit ❤️
Nienke - Alle reacties weergeven...
-
💞
Anoniem
Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.
Nieuwjaar
Hoi allemaal,
Mochten er meer mensen zijn die vandaag down zijn (net als ik): ik wens jullie veel liefs vandaag!
Voor mij het 3e jaar op rij dat ik een BO-jaar afsluit. Waar leeftijdsgenoten reizen hebben gemaakt, kindjes hebben gekregen of andere soortgelijke stappen hebben gezet, ben ik dit jaar mijn baan kwijtgeraakt en in de WIA beland. Heb ik elke dag gestreden voor mijn herstel. Heb ik meer tranen gehuild dan ooit tevoren.
Dus vandaag is moeilijk en dat is oke. Morgen weer een meer normale dag en daarna weer lekker over op de orde van de dag. En als het verdriet van vandaag zakt, zie ik de enorme vooruitgang die ik zelf heb geboekt wel weer.
Mochten er meer mensen zich vandaag rot voelen: ik begrijp je en leef met je mee. Het mag moeilijk zijn en het gaat ook weer slijten. Je mag balen van het jaar dat je achter de rug hebt, je mag onzeker zijn over het jaar dat voor je ligt. You got this <3
(dit alles zeg ik vandaag ook regelmatig tegen mezelf)Y.-
Wat knap dat je toch vooruitgang hebt geboekt! Dat zijn de lichtpuntjes, en probeer dat ook te vieren Y! Je mag trots zijn op jezelf
Fijne jaarwisseling voor iedereen en een mooier jaar toegewenst ✨
Rust is de sleutel tot succesAnoniem -
Wat ontzettend lief, dankjewel! Ook voor jou een fijne jaarwisseling en inderdaad een mooier jaar gewenst!
Y. -
Hallo Y,
Ik leef en voel met je mee, heel herkenbaar wat je omschrijft en voelt.
En wat je heel mooi zegt, treffend en pakkend, je mag balen van het oude jaar en onzeker zijn voor het nieuwe jaar.
Zonder wrijving geen glans, en al wat niet meer ;).
Maar die glans komt er voor jou, en voor mij ook.
Een fijne jaarwisseling gewenst. Zet m op.Gert -
Lieve Y,
Wat heb je het weer treffend verwoord. Vandaag is het inderdaad allemaal extra confronterend omdat je toch het jaar afsluit en terugblikt op (weer) een moeilijk jaar. Absoluut niet het jaar dat je had gewild en dat je zo erg verdient. Je zegt het gelukkig zelf al, je hebt zoveel vooruitgang geboekt en dat gaat aankomend jaar weer gebeuren 💪 Jouw tijd om te stralen gaat komen✨! Dankjewel dat je mij meermaals hebt geholpen op dit forum de afgelopen tijd. Dat is voor mij echt waardevol geweest!
Liefs
N.Anoniem -
Bedankt lieve N en Gert voor jullie mooie woorden en steun! Voor jullie uiteraard ook alle goeds en veel liefs!
Y. -
Graag gedaan, ga dr voor, en tot schrijfs! Ik ben nog vrij nieuw hier, maar het helpt en vindt het erg fijn.
GroetjesGert -
Mooi verwoord Y., en ook herkenbaar. Ook ik lees je reacties geregeld en vind het fijn dat we elkaar een beetje kunnen steunen en soms bemoedigen op dit forum.
Veel moois en kracht gewenst voor alle lezers in hetzelfde schuitje. We komen er op ons eigen tempo heus weer stukje bij beetje uit.B -
Wat mooi y en heel herkenbaar wat je schrijft ik voel met je mee en toch ook een fijne jaarwisseling en laten we elkaar maar steunen in deze burnout ik zit er nu 17 maanden in valt echt niet mee en iedereen sterkte ook
LN -
Hallo Y, voor mij is dit ook al de derde jaarwisseling in BO 😥. Onze verhalen komen sterk overeen. Ik zit op dit moment alweer een dag of 5 in een gigantische dip. Pfff wanneer gaat dit over. Probeer positief te blijven maar soms zakt me de moed in de schoenen van elke keer weer die terugslagen. Veel sterkte en hopelijk voor jou de laatste BO jaarwisseling
Daan -
Hoi Y.,LN.
Goed geschreven Y.
Sluit me aan bij jullie....
Rotdag weer, huilen....wat angstig etc.
Onzeker en wat duizelig over alles . We gaan er ( weer) tegenaan...zal moeten toch? Morgen weer een betere dag...hopen wij allemaal! 💪blij met jullie!
Fijne jaarwisselingAn. -
Nog even dit....
De beste steun vind je hier , Y , LN, anoniem, Gert, B, en alle anderen.
@Y volgens mij ben jij ook heel sterk Y, iedere keer een klein stukje beter !An. -
Ook met jou komt het goed An, echt.
Met iedereen.
Fijne jaarwisselingGert -
Mooi bericht Y, bedankt ❤️ hebben jullie ook zo een last van het vuurwerk? Ik raak er gestresst van of zelfs beetje freeze. Ik weet ondertussen dat dat ook wel weer zal zakken. Morgen is alles hopelijk weer normaal! Geen feestdagen meer! Vind ik fijn! 😂
Anoniem -
Hoi Ann Gert Y en iedereen bijna weer zover jullie zijn ook sterk hé ieder zijn verhaal daar haal ik kracht uit hierzo en anoniem alvast een fijne jaarwisseling toch en we zullen hopelijk hopen op een beter Nieuwjaar lees jullie weer het volgend jaar toch 1 kusje van mij acher het schermpje hierzo 😘👍
LN -
Wauw bedankt allemaal voor de mooie reacties ❤️ vind ons allemaal sterk, het vergt moed om je verhaal te doen en hulp/steun te zoeken op het forum!
@Daan ik herken de dip helemaal! De feestdagen vragen veel van mensen in onze situatie. Hopelijk knap je gauw weer wat op.
Heb t al vaker gezegd maar t raakt mij echt om te horen dat anderen steun vinden in mijn berichten en überhaupt hier op t forum.
Ik haal ook veel steun uit jullie berichten, blij dat we elkaar een beetje kunnen helpen.
Nogmaals voor iedereen die heeft gereageerd, of voor wie dit leest, het allerbeste gewenst voor het nieuwe jaar!Y. -
Oh en ja het vuurwerk vind ik ook heel vervelend! Heb er dit jaar wel minder last van dan vorig jaar en het jaar ervoor. Toen was het echt vreselijk, raakte in paniek van elke knal.
Veel sterkte hoor, zal fijn zijn als iedereen weer uitgeknald isY. -
🙏🏻 Lief 🙏🏻
Anoniem -
Mooi bericht dankje.
Ik heb ook een baaldag. Ondanks korte haalbare gezellige feestdagmomenten waar ik dan veel energie voor moest sparen nu even echt too much. Behoorlijk hoofdpijn zo moe en baal zo erg. Ook best intensief de kids en mn man twee weken thuis. Al is het wel minder alleen en eenzaam, maar toch eigenlijk wel echt teveel. Dit geldt natuurlijk niet voor iedereen, maar herkennen mensen met schoolgaande kids misschien ook. Maar goed om te bedenken inderdaad: deze dagen /periodes horen erbij, de feestdagen zijn/waren ook intensief. Wat extra rust proberen te pakken waar kan. Eraan toegeven en weten dat er weet andere/betere dagen komen.
En: we zijn allemaal mega hard aan het werkmet herstellen en dat is zo ontzettend knap. Sterkte iedereen en dat de wat meer rust voor iedereen weer snel mag komen.
Stap voor stap komen we er uiteindelijk allemaal weer, we houden moed!
Liefs, LiesieAnoniem -
Ik herken dit geel goed. Blij dat morgen weer een normale dag is waar ritme en regelmaat weer belangrijk is. Ben ook helemaal ontregeld, hartkloppingen, hoofdpijn, duizelig en doodmoe...
Anoniem -
Hoi Anoniem
Morgen weer gelukkig gewoon doen.
Zelf ook vandaag weer veel huilbuien,duizelig,hoofdpijn, en ook zeker hartkloppingen…wat ik doodeng vind. En ja….piekeren weer pfffff ….vroeg naar bed ..denk ik !An. -
Hoi Liesie,
Ik heb zelf nog geen kinderen maar ik kan me wel goed indenken dat het intensief voor je is nu ze vakantie hebben! En wat je zegt vast ook gezellig en minder eenzaam, maar wel druk. En snap heel goed dat je baalt van deze “nasleep”, zo noem ik het maar even. Heb t zelf ook hoor, gewoon vervelend dat je het altijd moet bezuren na iets intensiefs. Al die rotklachten die dan weer meer opspelen.
@An, hartkloppingen heb ik al 2,5 jaar vrijwel dagelijks. Ben ook weleens nagelopen bij de HA en er was nooit wat. Ben er zelf ook heel lang bang van geweest maar hopelijk stelt t je een beetje gerust om te weten dat het 9 vd 10 keer onschuldig is. Nu vind ik het vooral irritant. Vaak met beweging gaat t wel wat beter.
Lekker vroeg naar bed inderdaad, ik heb zelf net nog een voetenbadje met magnesium genomen dat schijnt ook ontspannend te werken.
Wat ik iedereen kan aanraden trouwens is als je bijv thuis komt van iets wat je overprikkeld heeft, is om even lekker in een donkere kamer met een oogmasker of je ogen dicht te gaan liggen. Zelf doe ik dat t liefst op mijn yogamat, dan voel je de grond onder je wat beter. En in mijn geval ook op de spijkermat.
Heb een paar keer gehad dat ik zwaar overprikkeld thuiskwam, op die mat ging liggen en na een poosje gewoon in slaap viel. En ook als je niet slaapt kan het een fijne manier zijn om te ontprikkelen. Niemand vroeg om deze tip maar ik deel hem toch maar gewoon 😂Y. -
Hoi Y
BEN IK WEER 😀
Zal dat oogmasker kopen, misschien wel handig !🤔
Hartkloppingen is dus niet zo erg,..gaat ook wel naar een paar minuten weer weg...als ik me rustig hou.heb geen spijkermat, maar lig dan even op de bank😑
Deze dagen vond ik toch wel stressig, gezellig moeten doen, want ja ...feestdagen.blij dat het over is!
Probeer nu ook meer te accepteren dat ik zo ben : rotdagen , angstig wat, onrustig,duizelig, trillen van binnen...ook zo eng ! Is oke.. zeg ik dan tegen mezelf 😒 lief zijn voor mezelf...nooit gedaan !
En dat alles als het NIET uitkomt.☹️
Hoe doe jij dat ! ? Moe word ik ervan !An. -
Geen BO hier (volgens mij.. 😊) maar voel wel veel hetzelfde als velen hier. Feestdagen zijn soms gezellig en soms gewoon rot. Laatste dagen weer erg onrustig gevoel wat vrijwel non-stop aanwezig is.
Hopelijk een top 2025 voor iedereen!Newbee -
Hoi Y, (en anderen)
Hoe voel je je vandaag?
Ik weet niet waar je woont, maar hier schijnt de zon en is het windstil vandaag een hele mooie dag. Ik ben een lekkere wandeling aan het maken nu.
Wat lief je inlevingsvermogen op mijn berichtje over de kinderen thuis hebben nu.
Ik las dat mensen in jouw omgeving nu reizen/kinderen krijgen dat soort dingen, terwijl jij heel hard werkt voor je herstel. Dat moet ook zeker niet makkelijk zijn. Maar onthoud: jouw tijd komt nog wel!!!!
Mag ik vragen hoe oud je bent gewoon puur uit oprechte interesse? Als je het liever niet zegt ook helemaal oke hoor.
Ik herken wat je zegt en dat is bij mij ook helpend: ik ga een paar keer per dag op bed liggen met oordopjes in en een oogmasker op voor een half uur tot een uur. Werkt goed.
Fijn om te horen dat ik niet de enige ben die dat doet:)
En wat mij nog helpt op de slechte dagen is om tegen mezelf te zeggen: 'het zijn maar gedachten het is niet de waarheid' en 'stap voor stap kan ik alles aan'
En op de goede dagen probeer ik mezelf een beetje te temperen in verwachtingen plannen en te zeggen tegen mezelf: 'keep it real'.
Liefs voor iedereen en ik voel ook opluchting dat er weer normale dagen voor ons liggen ondanks dat ik op m'n 'gedoseerde burnout' manier heb genoten ook van de feestdagen.
Voor iedereen een goed jaar gewenst en heeeeel veel kracht rust, vertrouwen moed doorzettingsvermogen, alles er mogen laten zijn, lief zijn voor jezelf en geduld. Stapje voor stapje kunnen we dit.
Liefs LiesieAnoniem -
Hoi Liesie,
Wat een lieve woorden, ontzettend bedankt! En wat fijn om te lezen dat je al lekker buiten van de zon hebt kunnen genieten. Hier is het ook prima weer dus ik ga je voorbeeld zo even volgen :).
Ik ben 29, in april word ik 30. Nooit gedacht op deze leeftijd dit allemaal mee te maken. Of überhaupt om dit ooit mee te maken 😅. Ik wil ook heel graag een gezin maar de focus ligt nu eerst op herstel. En ergens ben ik ook “blij” om dit nu te ervaren, want met kindjes thuis lijkt het me echt nog veel moeilijker. Echt enorm respect voor iedere ouder die hier doorheen gaat en tegelijkertijd nog een zo goed mogelijke ouder probeert te zijn!
Helemaal eens met wat je zegt; het zijn maar gedachten. Dat is zoooo moeilijk af en toe om te beseffen, maar wel heel treffend. Mij helpt het ook heel erg om te bedenken dat dingen slijten. Dus een rotdag die vergeet je uiteindelijk wel weer (gelukkig).
En ook helemaal eens met de opluchting dat we nu weer normale dagen tegemoet gaan. Super dat je ondanks je aanpassingen hebt kunnen genieten van de feestdagen! Had ik met de kerst ook. Dat is echt iets waar we trots op mogen zijn.
Ik heb ook geleerd om niet meer teveel gewicht te hangen aan dingen die niet lukken. Zo vond ik het altijd vreselijk als ik iets niet kon of eerder naar huis moest. Nog steeds vind ik dat wel jammer maar nu denk ik dan ook weer: over een tijdje ben ik dit weer vergeten 🤷🏻♀️.
Hopelijk kunnen we allemaal een beetje ruimte nemen de komende dagen om de rust weer te vinden!Y. -
Hoi Y,
Wat knap dat je zo denkt, en ik denk dat het voor jou vooral helpend is dat je je situatie van de burnout (niet altijd natuurlijk) echt accepteert. En dat is heel knap.
Ik heb eerder een burnout gehad, toen ik eind 20 was, en inderdaad het herstel gaat wel wat minder makkelijk met kinderen. Hoewel ik een goede modus heb gevonden met mijn vriend en veel extra hulp van mijn ouders, blijf ik natuurlijk moeder en wil ik er elke dag (gedoseerd) voor ze zijn.
Ik ben allang blij dat onze meisjes beide naar school gaan.
En ze geven ook veel: structuur, liefde, leven in het moment en gezelligheid.
Ik ben ook enorm dankbaar voor ons gezin.
Maar het is ook vaak intens nu ik zo enorm prikkelgevoelig ben.
Mooi dat je nu al deze lessen kunt leren dat gaat je zeker ook helpen straks als moeder, en in het moederschap ooit:)
Heb jij een beetje fijne mensen om je heen waar je jezelf bij kunt zijn en gezelschap van kunt hebben zonder teveel overprikkeld te raken?
Liefs LiesieAnoniem -
Ja zeker ik heb veel lieve mensen om me heen, ik heb ook heel veel steun van mijn ouders. Mijn zus woont schuin tegenover me met haar gezin, dat is ook ontzettend fijn. En mijn man: die verdient een standbeeld. Zo lief en geduldig. En natuurlijk niet altijd, maar hij doet net zo zijn best als ik. Bij hun kan ik me echt 100% mezelf voelen :)
Verder is iedereen eigenlijk heel begripvol geweest, of in elk geval meelevend. Vrienden enz zie ik nog niet heel vaak, maar als ik wel een keer mee ga ergens heen, kan ik zo weer “instappen” en is iedereen er oke mee als ik daarna weer onder mijn steen verdwijn (🤪).
Niemand heeft t eigenlijk echt laten afweten, dus daar ben ik wel heel dankbaar voor!Y. -
Wat een rijkdom dat soort mensen om je heen Y.
Wat fijn.
Vind je het misschien leuk, aangezien we naar mijn idee een beetje in dezelfde fase van herstel zitten, elkaar af en toe te mailen? Voor wat steun herkenning en gezelliheid, geef maar eerlijk aan hoor, nee is oprecht ool helemaal oke!:-)
Mocht het leuk vinden: lijkt me leuk en dan stuur ik hier even mn emailadres
Groetjes!Liesie -
Sorry voor de typefouten, ik type dit tijdens een wandeling en kan niet zo goed multi tasken;)
Anoniem -
Van Liesie was dat dus dat berichtje over de typefouten👆🏻
Liesie -
Ja hoor zo af en toe eens mailen lijkt me leuk :) ik wil alleen zelf niet mijn emailadres hier plaatsen. Maar mocht jij het jouwe willen delen dan zie ik het wel tegemoet!
Y. -
Even 1 kleine tip. Ben voorzichtig met je emailadres.
Ik heb hier een keer een emailadres geplaatst dat ik speciaal had aangemaakt en zo enkele contacten gelegd en ook anderen met elkaar in contact gebracht. Dus dat kon zo dus minder kwaad, maar ik kreeg ook meteen een hoop spam op dat adres.
Dus ik zou niet zomaar een privé adres plaatsenAnoniem - Alle reacties weergeven...
-
Oh. Het bericht hierboven over dat emailadres is van mij 😊
Je kan geplaatste berichten niet aanpassen hierNewbee
Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.
Enige redmiddel bij burn-out
Sinds ik een burn-out kreeg, dacht ik dat ik er nooit meer zou uit geraken. Het dal waar ik in belandde was diep. Ik zocht informatie, maar ik vond maar geen antwoorden. Alle ‘tips en tricks’ waren lapmiddelen, die niet tot de kern van de zaak kwamen. Op een gegeven moment kwam ik bij het gegeven dat burn-out een uiting van een ontregeld zenuwstelsel is (net zoals chronische pijn, auto-immuunziekten, chronische darm klachten enz…). En toen begon ik het te begrijpen. Het werk van Jennifer Mann en Karden Rabin is baanbrekend. Je kan hen volgen op Instagram. Ze hebben samen ook Somia International opgezet (eveneens te volgen op Instagram). Ze schreven een boek: ‘The Secret language of the body’, voorlopig enkel in het Engels te verkrijgen, maar in 2025 zou een Nederlandstalige versie uitkomen. Ze hebben ook een online programma, HEAL, waar je heel veel uit kan halen. Ik voel me beter dan ooit en deel daarom mijn ervaring. Als ook maar 1 iemand geholpen kan zijn door dit bericht, ben ik al blij dat ik het gedeeld heb. Ik hoop dat iedereen mag herstellen zoals dat bij mij ging. Goeie moed in ieder geval.E-
Hoe leren zij je zenuwstelsel te kalmeren? Kan je tips geven
Anoniem -
Via lichaamsgewichten oefeningen. Deze zorgen ervoor dat opgehoopte stress en spanning, die zich vastgezet heeft in je lichaam, loskomt. Het zijn eenvoudige oefeningen, die een groot effect hebben. In het boek staan al heel wat oefeningen beschreven, waar je mee aan de slag kan.
Anoniem -
Ik bedoelde dus: via lichaamsgerichte oefeningen.
Anoniem -
Dankjewel, ik zie dat het boek op Storytel staat en ga hem eens luisteren.
Anoniem -
Bedankt, ik heb het boek aangeschaft en inmiddels het 1e hoofdstuk gelezen, ik ben benieuwd… 👍
A. -
Is dat het zelfde als somatische oefeningen ?
Anoniem -
youtube.com/watch?v=zUx5kLFyx-M Probeer dit eens voor de mensen die zich heel gestrest of opgejaagd voelen. Ik word hier zo chill van en slaap ook beter.
Anoniem -
Nou, het zal wel aan mij liggen, maar ik heb die nervus vagus oefening van bovenstaande YouTube link nou 3x gedaan, maar merk echt totaal geen verschil met hoe ik me voelde voordat ik aan die oefening begon.
Misschien dat het aan de enorme hoeveelheid spanning die ik meedraag in mijn lijf ligt, of anders is die oefening gewoon onzin?
Iemand andere ervaringen?C. -
Hoi C, als je niet merkt dat je gaat gapen, dat je mond waterig wordt, of dat je op een andere manier meer ontspanning voelt, dan is dat helemaal niet raar maar juist best logisch als je diep in je burnout zit. Dan heb je gewoon meer van de oefening nodig. Dagelijks doen. (En beetje kijken welke oefening voor jou werkt, er zijn er duizenden. Havening/butterfly tapping/EFT tapping vind ik fijne) Je bent niet kapot, je hebt gewoon meer veiligheid/ontspanning nodig in je systeem, wat tijd, geduld en vertrouwen nodig heeft. Ik heb op wanhopige momenten soms wel een half uur zo een oefening zitten doen omdat ik toch niks beters te doen had. Soms hielp het, soms ook niet in het moment. Maar op lange termijn heeft het me wel geholpen.
Anoniempje -
@C: voor het herstellen van een burnout bestaat geen "quick fix". Mindfulness helpt bijvoorbeeld ook, maar alleen als je ermee oefent en er beter in wordt. En dat geldt ook voor het doorvoelen van je emoties (zoals E uitlegt).
Je zenuwstelsel bestaat uit twee delen, het "rust" deel en het "actieve" deel. Je wilt eigenlijk dat die twee in balans zijn en moeiteloos kunnen afwisselen. Maar in een burnout is dat systeem "gebroken", waardoor het actieve deel overactief is en je rustdeel het niet meer goed doet.
Het is dus zaak voor je om dat rustdeel weer te trainen, en dat kan lang duren en met vallen en opstaan gaan. En belangrijk daarvoor is dat je uit de "actiemodus" komt, en in "acceptatiemodus". Dus keihard werken om rust te pakken helpt ook niet: accepteren dat het lang duurt, oefeningen doen om rust in je lichaam te krijgen en tegelijk je erbij neerleggen dat je niet weet wanneer je gaat herstellen.
Iig fijn om een succesverhaal te lezen, @E!Ax -
Lichaamsgerichte oefeningen zijn idd somatische oefeningen. Vaak proberen we met ons brein de boel aan te sturen en in handen te krijgen. Maar dat lukt gewoon niet, omdat ons lichaam al ‘eerder’ reageert. Dat de oefeningen in het begin niet werken is normaal. Als je lichaam in een grote stress modus zit, duurt het eventjes vooraleer het terug durft rustig te worden. Volhouden is de boodschap. Het boek neemt je in verschillende stappen mee op weg. En op die manier kom je al een heel eind verder.
Anoniem -
Die somia international cursus heb ik bekeken, en module 1 is gratis! Schrijf je in voor de pop up venster oefening op website en binnen 1 week krijg je dan een mail met heel module 1 gratis
Anoniem -
Dank voor de tip!
"De geheimtaal van je lichaam" verschijnt op 26-3-2025. Volgens de Bruna website, maar ik mag geen link plaatsen.
Ik heb geen problemen met Engels, dus heb deze besteld. Ben heel benieuwd. Ik kom er ook steeds meer achter dat aan/met het lichaam werken veel beter werkt dan de BO cognitief proberen op te lossen.BrandUit -
Hoi branduit, geen dank en zo mee eens! Vanuit het lichaam werken is wat mij betreft de sleutel
Anoniem - Alle reacties weergeven...
-
Ook interessant in dit aspect: onverwerkte emoties kunnen zich in je lijf opslaan als stress en zo je burnout in stand houden of in ieder geval je herstel belemmeren. Want die stress maakt dan weer je sympathische zenuwstelsel actief: het deel dat zorgt voor actie. Terwijl het juist nodig is om je parasympatische zenuwstelsel, het deel dat je in rustmodus brengt, te activeren.
Ax
Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.
Volgens de huisarts is het een paniekaanval geweest
Hoi,
Een aantal maanden terug ben ik niet lekker geworden, duizelig hartkloppingen etc. Hiervoor zelf ecg's gehad 24 uurs holter en een hartecho. Alles was goed. Volgens de huisarts is het een paniekaanval geweest.
Sinds die tijd gaat het bergafwaarts. Sommige dagen wordt ik wakker en weet ik niet hoe ik de dag moet doorkomen. Ik werk nog maar dit is erg lastig.
Ik heb veel lichamelijke klachten waardoor ik weer angst krijgt dat het iets lichamelijks is en dat wekt weer angst en paniek op.
Zo krijg ik last van
- Drukkend gevoeld op mijn ogen en hoofd
- Extreem moe
- De wereld lijkt niet echt (derealisatie)
- Slappe benen en armen
- Alles kunnen volgens maar het gevoel hebben dat je wegvalt.
- Licht is erg vervelend
- Gevoel gek te worden
Inmiddels wel een aardige psycholoog gevonden, maar hier tot nu toe alleen nog maar een intake gehad.
Herkend iemand deze klachten? En zo ja hoe kom ik ervanaf?Annie-
Exact dit heb ik ook. Vooral dat druk bij mijn ogen en de angst voor andere ziektes. Echt heel herkenbaar. De ene dag gaat het super goed en de andere dag weer niet. Dat zorgt dat je weer in het cirkeltje komt en weer bij af bent.
Ano -
Klinkt wel als paniekaanval symptomen. Behalve het extreem moe zijn.
Voor mij is exposure heel belangrijk geweest. Dus dingen gewoon doen en ervaren dat er niks verschrikkelijks gebeurt. Dan leert je brein dat het veilig is. Ook heeft mijn trauma's oplossen dmv EMDR/exposure therapie enorm geholpen. De angstreactie van mijn lijf op fysieke symptomen is simpelweg gestopt.
Ik had dan geen lichamelijke klachten los van de paniekreactie. Maar wat ik zou kunnen bedenken voor jou is dat CGT mogelijk helpt om je fysieke klachten op een andere manier te zien (niet als ik ga dood, maar als mijn lichaam heeft pijn).
Sporten kan eventueel ook helpen om je lichaam te helpen te wennen aan de stressreactie (sporten is een stressreactie in wezen).
Ik hoop dat je hier iets aan hebt. Ik heb inmiddels geen last meer van paniekaanvallen en slechts een zeer en verwaarloosbare minieme angst ervoor.Bart -
Stop met werken en meld je ziek!
Taco - Alle reacties weergeven...
-
Eens met Taco. Neem rust in de beginfase! Wacht je volgende afspraak af bij je psych.
Let op dit kan heel lastig voelen, om niets te doen. Ik zou de eerste dagen juist niet sporten. Als je per se iets wilt doen, dan eerst normaal bewegen met verplichte rustmomenten erachteraan. Bijvoorbeeld vaatwasser uitruimen en dan rusten, of was ophangen en dan rusten, of hoogstens je straat uitlopen en weer terug en dan rusten.
En dan je ervaring delen met je naaste en psych.Pearl
Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.
Piekeren en accepteren
Piekeren en accepteren
Ik vind het zo moeilijk om te stoppen met piekeren, ben de hele dag bezig in mijn hoofd mer hoe ik me voel en hoe dat komt enz. Word er gek van. Volg al een jaar therapie om ermee om te gaan en het te accepteren maar het lukt me gewoon niet.
Alles wat aan wordt geraden doe ik: afleiding, gevoel toelaten, mindfulness, creativiteit, beweging etc. Toch blijf ik erin hangen. Ik word er soms zo radeloos van.
Hebben jullie tips om te leren loslaten en accepteren?Anoniem-
Ja.... zo overdreven veel piekeren dat je het zat wordt en niet meer WIL piekeren!
Anoniem -
Hallo tips heb ik niet voor je .maar kan me wel goed vinden in je verhaal. Heb hier dus ook last van .kan je wat meer aangeven van je zelf mvg anoniem
Anoniem -
Wakker worden met piekeren, moe en hoe gaat de dag nu weer verlopen. Ben vaak al helemaal op als ik naar beneden ga en daar weer op de bank onder mijn dekentje kruip...en dan moet de dag nog beginnen. Die vermoeidheid en kortademigheid ben ik echt zo zat dat ik daar dan weer heel verdrietig van wordt. Wil ook vaak niet meer verder want het houdt maar niet op. Loop sinds 15 augustus thuis met een forse burnout. Letterlijk neergestort en kon helemaal niets meer. Wat ik ook lastig vind is die terugval elke keer weer. Pffff durf ook niet meer te zeggen dat ik me af en toe een klein beetje beter voel..is hier dan echt helemaal niets aan te doen. Liefs van een hoopje ellende op de bank...
Corrine -
Nou, ik herken mij volledig in je verhaal. Ook ik voel mij radeloos, heb al zoveel geprobeerd. Weet dat je er niets aan hebt maar je bent niet alleen.
Liefs, ander hoopje ellende op de bank.
EricEric -
Bedankt voor de reacties allemaal. Het helpt om te weten dat ik niet de enige ben, al vind ik het heel rot voor jullie dat jullie het ook meemaken.
Iets meer over mij:
Ik werd ziek in juni 2022, had ineens een paniekaanval en wist totaal niet wat me overkwam. Beetje aangemodderd tot oktober ‘22 en toen ben ik compleet ingestort, diagnose angst- en paniekstoornis bovenop mijn BO. Sindsdien slik ik medicatie en heb ik therapie. Nu een jaar verder zeker wel vooruit gegaan, maar ik blijf moeite hebben met controle loslaten. Eigenlijk de enige momenten dat ik niet pieker, is als ik iets aan het doen ben wat mijn volledige aandacht vereist.
Ik besef nu wel dat mijn BO niet uit de lucht kwam vallen maar dat ik echt veel te veel ballen in de lucht hield voordat ik ziek werd. En dat het ook in mijn karakter zit: perfectionisme, verantwoordelijkheidsgevoel, controle willen hebben.
Lichamelijk blijf ik veel last hebben waardoor ik niet zoveel kan, dat helpt ook niet mee tegen het piekeren. Hele dagen thuis zitten in je eentje met je eigen gedachten… pffff. Zo klaar mee na bijna 1,5 jaar.Anoniem -
Nou het is beangstigend hoezeer onze verhalen overeenkomen.
Ik sinds februari 2022 thuis. In eerste instantie ging t nog wel totdat tijdens reïntegratie er een incident voorviel. Nachten niet kunnen slapen, zo erg gespannen en angstig dat mijn broer en schoonzus mij in huis hebben genomen. Ook angst/ paniekstoornis, piekerstoornis. Ook medicatie en ook alleen thuis met mijn piekerhoofd.
We komen er wel ! Hou je taaiEric -
Precies dit heb ik dus ook. Zit er al 15 maanden in en kom er maar niet uit. Af en toe gaat het even wat beter en dan vanuit het niets weer slecht. Vooral heel veel lichamelijke klachten zoals maag- en darmklachten, droge mond, branderige tong, hoofdpijn, oorsuizen en heel veel onrust. Een oplossing heb ik helaas ook niet, maar wel de vraag of jullie ook zo ontzettend veel lichamelijke klachten hebben ? Ik word er echt gek van en vraag me af of ik hier ooit nog uit ga komen. Na 15 maanden zou het toch beter moeten gaan 😢
Anoniem -
Ik zit hier al 20 maanden in bij mij ook angst en pieker. Zonder medicatie.Inderdaad toch gewoon dingen gaan doen., die aandacht vragen maar het gaat als een ruis met me mee. Wat een energie kost het.In grote angst is de douche m’n vriend. Ga dan maar gewoon staan en is een prikkelvrije omgeving
Sterkte allemaal!!Anoniem -
Erkennen dat er stress speelt in de relatie.
In tijden van Corona kan er verhoogde stress spelen in de relatie.
De dynamiek, het patroon dat speelt in de relatie is belangrijker om te zien dan de inhoud van het gesprek zelf. Het maakt niet uit of het conflict gaat over het symbool: snijdende stilte, de opvoeding, de rommel in huis of de afwas. Het gaat om het inzien van het proces. Ook ten tijde van corona kunnen zo relatieproblemen aangepakt worden.
Kunnen jullie het patroon zien en dit erkennen? Hier een aantal vragen die jullie jezelf en elkaar kunnen stellen. Want als deze coronacrisis iets toont, is het wel onze kwetsbaarheid, afhankelijkheid én vermogen tot verbinding.
Er wordt een beroep gedaan op ons vermogen tot (zelf) empathie. Kunnen we de brug slaan naar de ander en met dat wat er dieper in ons leeft? Wat voel jij in deze tijd? Erken je wat je voelt, bijvoorbeeld onzekerheid? Kan ik die ander werkelijk zien? Kun je het gevoel van de ander erkennen? Horen we wat onze onderliggende behoeften zijn? Mogen we kwetsbaar zijn? Wat heb je zelf nodig? Wat kun je jezelf bieden en wat kun je aan de ander vragen?
Veel plezier.Mira Brouwer -
Ik heb ook zoveel lichamelijke klachten dat ik vaak denk dat het nooit door stress / burnout kan komen en dat ik een of andere ziekte heb...heb voor mijn gevoel geen bewuste stress, maar zou het onbewuste stress kunnen zijn ? Voel me vaak slecht ogenschijnlijk zonder aanleiding en dat snap ik dus niet. Het is net alsof het zo uit de lucht komt vallen. Heel vreemd !
Anoniem -
Ja ik denk dat het goed kan om onbewust stress te hebben. Dat heb ik zelf ook meermaals ervaren. Dat is denk ik ook de reden dat je uiteindelijk instort, omdat je al zo lang onbewust met stress loopt.
Zelf heb ik ook vaak het idee dat er soms ineens stress “loskomt” op een moment dat ik me juist weer wat rustiger voel. Alsof er dan weer een stukje stress afbrokkelt vanbinnen ofzo. Geen idee maar dat is mijn theorie erachterAnoniem -
En als je dan denkt ik heb de bodem bereikt...zak je toch nog verder. 2 hele slechte dagen achter de rug met zoveel verdriet en depressief zijn. Ook heel duizelig en paniekaanvallen. Pffffff wanneer hoidt het op en mag ik weer gaan klimmen. Weet het af en toe echt niet meer en wil dan alleen maar er niet meer zijn 😔
Corrine -
Herkenbaar!
Piekeren en jezelf compleet gek denken.
Ben zelf sinds kort gestart met een traject bij een Haptonoom.
Zit teveel in mijn hoofd, en moet weer leren om meer vanuit mijn lijf te gaan voelen.
Ook emoties voelen komen aan bod, en daar ruimte aangeven ipv er blind aan voorbij gaan wat bij mij de grootste trigger voor een burn out was.
Merk nu na een aantal sessies en oefeningen dat het me steeds vaker lukt om ook echt uit mijn hoofd te komen en het piekeren wat meer onder controle te krijgen.
Misschien heeft iemand er iets aan!Anoniem -
Beste anoniem,
Ik heb 2 tips voor je:
Tip 1: angst onder ogen zien/angsten uitschrijven-uitwerken:
Onder piekeren zit vaak een angst: wat als dit en wat nou als dat, en wat vindt die van dit en en wat denkt die van dat, en waarom zus en zo. etc.
Vaak zijn onze angstige gedachtes geen realiteit en piekeren we er helemaal op los.
Gedachtes en angsten - en de gevolgen van die gedachte - voor jezelf uitschrijven op papier heeft mij erg geholpen, en dan kwam ik wel vaak tot de conclusie dat die piekergedachte helemaal niet zo realistisch was, waardoor het gepieker ook minder werd.
Tip 2: de piekergedachte vervangen door een positieve, helpende gedachte (ook wel cognitieve gedragstherapie):
Als je je angstige/piekergedachte vervangt door een helpende, realistische gedachte en dit meermaals herhaald, zul je jezelf een reset geven in je negatieve gedachten.
Ik bijvoorbeeld maandenlang de gedachte gehad 'ik word nooit meer beter'.
Toen ben ik dit op briefjes gaan schrijven en op de achterkant van dat briefje de nieuwe gedachte: ik word beter, maar ik moet geduld hebben. Mijn lichaam heeft een eigen tempo.
Hoe vaker ik dit briefje las, hoe meer ik er in ging geloven en hoe meer rust er kwam in mijn hoofd.
Misschien heb je er wat aan!Suus -
Corine hoe gaat het nu
Eddy -
Hai Eddy hoopje ellende zit nog steeds op de bank. Escitalopram deze week verhoogd van 10 naar 15 mg met alle bijwerkingen die je naar junt bedenken erbij. Vooral nog vermoeider en veel hoesten. Ben vang dat het niet meer goedkomt en de moedeloosheod slaat weer steeds vaker toe. Ik wil dit gewoon niet meer. Denk ook nog steeds dat de vermoeidheid van mijn hart komt maar als ik dan alle verhalen hier lees komt dit exact overeen met hoe ik me borl...een wrak....snik
Corrine -
Hallo Corrine,
Gewoon even een liefdevolle knuffel voor jou!
Sterkte met alles.Burnoutje -
Ik heb hier een boekje voor me “de lachende boeddha”. Daarin staat dat piekeren hoort bij je milt energie die blokkeert. Je Eventueel laten ondersteunen door acupunctuur denk ik zelf?
Het boekje zegt dat je moet zingen/neuriën, oefenen met uit je hoofd in je lijf. Dus yoga enzo. Op je ademhaling concentreren ipv denken.
Verder denk ik Oefenen met beseffen dat je niet je gedachtes bent. Je proberen niet met je gedachtes te identificeren. Gedachtes zijn vooral een uiting van hoe je je in je lichaam voelt. (Makkelijker gezegd dat gedaan allemaal, I know)
Hopelijk heb je hier wat aan!P -
Ik heb hier een boekje voor me “de lachende boeddha”. Daarin staat dat piekeren hoort bij je milt energie die blokkeert. Je Eventueel laten ondersteunen door acupunctuur denk ik zelf?
Het boekje zegt dat je moet zingen/neuriën, oefenen met uit je hoofd in je lijf. Dus yoga enzo. Op je ademhaling concentreren ipv denken.
Verder denk ik Oefenen met beseffen dat je niet je gedachtes bent. Je proberen niet met je gedachtes te identificeren. Gedachtes zijn vooral een uiting van hoe je je in je lichaam voelt. (Makkelijker gezegd dat gedaan allemaal, I know)
Hopelijk heb je hier wat aan!P -
Hoi Corrine,
Jouw verhaal lijkt gelijk aan de mijne. Ik ben nu 14 maanden ‘onderweg’ en er lijkt inderdaad weinig vooruitgang. Zeker het afgelopen half jaar.
Toch zal dit voorbij gaan. Dat geloof ik zeker. Alleen hebben onze lichamen en geest daar tijd voor nodig.
Weet dat je niet alleen in je strijd bent!Z -
Dank je wel, altijd zo fijn om je door lotgenoten gesteund te voelen.
Corrine - Alle reacties weergeven...
-
Het gaat voorbij.
Maar hoe en met hoeveel restschade
Brainfog, hoofdpijn,etcEddy
Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.
Dit is nog maar een tipje van de zwarte sluier
Hallo allemaal,
Om een lang verhaal kort te maken wilde ik even weten of er mensen zijn die met hun burnout soms bijna letterlijk uitvallen, omvallen of door elkaar zakken bij teveel prikkels, vermoeidheid, emoties (onmacht/verdriet/etc), teveel hooi op je vork nemen,enzovoorts.
Ik heb veel kenmerken van een burnout, maar deze klacht kan ik niet thuis brengen. Het is namelijk zo dat ik ineens last heb van plotselinge bloeddrukdalingen waarbij in bijna flauw val. Ik merk dat dit vaak gerelateerd is aan bovenstaande aanleidingen, maar het ontstaat soms ook willekeurig. Naast deze klacht ervaar ik ook een "enge" vermoeidheid (als in: zo extreem uitgeput dat ik soms denk dat ik ik op elk moment kan omvallen om nooit meer wakker te worden), licht in het hoofd, duizeligheid, spierpijn, hoofdpijn, derealisatie, erg emotioneel en sterk verlangend naar "vroeger" waarbij ik nog een kind was en alles (relatief ) veilig en vertrouwd was. En dit is nog maar een tipje van de zwarte sluier.
Ik vind met name deze bloeddrukdalingen erg hinderlijk omdat het me belet om met mezelf aan de slag te gaan. Ik durf bijna niet meer naar buiten omdat ik bang ben dat ik ineens op straat lig. In plaats daarvan lig ik nu veel op bed of op de bank, terwijl ik daarnaast ook nog een kind heb om voor te zorgen. Mijn partner en andere mensen uit mijn omgeving nemen mij de laatste tijd veel werk uit handen, maar ik moet het uiteindelijk weer (bijna) allemaal zelf doen. Maar ik ben op, helemaal op. En mijn lichaam schakelt zich op willekeurige momenten uit als ik toch probeer weer wat over te nemen. Dan moet ik weer gaan liggen zodat het bloed weer naar mijn hoofd stroomt, ik niet flauw val. En daarna ben ik nog meer uitgeput dan ik al ben. En nog banger en wanhopiger dan ik al ben.
Zijn die bloeddrukdalingen normaal? Zou het een beschermingsmechanisme van mijn lichaam zijn om te zeggen: tot hier en niet verder, pak je rust en wel nu? Ik heb andere signalen altijd genegeerd, misschien moest er grover geschut komen.
Ik heb al te kampen met een sociale angststoornis, chronische pijn na een ongeluk en nu dan ook dit. Daarnaast heb ik dus ook een kind die mij nodig heeft, wat ik nog veel erger vind dan alle dingen die ik nu door maak. Hoe doen andere mensen dit? Dit is meteen mijn tweede vraag, want hoe "combineer" je een burn out met een kind of meerdere kinderen? Even cru gezegd natuurlijk, maar weet even niet hoe ik het anders moet verwoorden. Zoals ik al zei word ik op het moment veel geholpen, maar als dit nog lang duurt, iets waar ik wel voor vrees, weet ik niet wat ik het beste kan doen. Heeft iemand bijvoorbeeld ervaring met steunouder?
Tot zover even mijn verhaal, bedankt voor het lezen.
Lisa
Lisa-
Even ter toevoeging: ik bedoelde dat ik de situatie erger vind voor mijn kind dan voor mezelf omdat ik er niet voor haar kan zijn. Sterker nog: ik kan niet de moeder voor haar zijn die ze nodig heeft.
Lisa -
Hoi Lisa
Al die klachten die je voelt zijn volkomen normaal als je een burn out hebt. Ik weet dat het eng is maar uiteindelijk kom je er sterker uit. Gewoon rust nemen, je grenzen duidelijk aangeven en zoveel mogelijk hulp accepteren. Alleen gaat je dit niet lukken.
Voornamelijk acceptatie is een heel belangrijk aspect. Je ook niet schuldig voelen naar anderen want hier kan je helaas niks aan doen. Je naasten begrijpen dit heel goed.Robbin -
Ook ik heb dit een geruime tijd zo ervaren. Ik kon in het begin mijn bed niet meer uit en als ik naar het toilet moest, tolde alles om mij heen en leek het alsof ik zo door mijn benen zou zakken. De trap op of af, iets later in het proces, was niet te doen. Heel hoge hartslag en wisselende bloeddruk ook steeds daarbij.. en het gevoel of je elk moment flauw gaat vallen. Echt uitputting, dus.. Laat alles checken bij de huisarts. Komt daar niets uit.. dan kan het duidelijk een burnout zijn. Bij mij is het met veel rust en stap voor stap dingen proberen weer wat beter geworden. Ik heb geen kinderen en heb niet veel hulp gehad dus daar kan ik je geen advies in geven…heel veel sterkte!
Anoniem - Alle reacties weergeven...
-
Hoi Lisa,
Wat naar moet dit voor je zijn!
Ik herken dit van de eerste paar weken. Bij mij is dit inmiddels iets minder geworden gelukkig.
Wat betreft het niet kunnen zorgen voor een kind, herken ik dat. Ik heb zelf drie kinderen en mezelf ongelooflijk rot gevoeld deze zomervakantie dat ik er nu niet voor ze kon zijn. Ik probeer nu een aantal momenten per dag bewust een quality moment met ze te pakken, door even voor te lezen of samen een spelletje te doen. Verder trek ik mezelf als het kan veelal terug. Er half bij zijn kost mij veel energie en is voor de kinderen ook niet leuk, omdat ik niet op mijn best ben..
Veel sterkte!!
Groetjes,
DaphneDaphne
Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.
Ook ik ben burnout geweest
Hallo Allemaal.
Allereerst heel veel respect voor de mensen die hier nu door heengaan.
Ook ik ben burnout geweest.
Heb een eigen bedrijf wat ik hartstikke leuk vind om te doen.. ik werk met dieren.
Maar toch burnout.
Nu, anderhalf jaar verder gaat het goed met me.
Mijn klachten waren zoals hier door velen beschreven: hartkloppingen, duizelig, misselijk, concentratieverlies, vergeetachtigheid, vreselijk trillende handen en benen, onecht gevoel, angstig, gevoel dat ik achterna wordt gezeten, moe, moe en nog eens moe en ga zo maar door.
Ook ik dacht Dat ik er nooit meer uitkwam, dacht dat ik nooit meer diezelfde werd als voorheen.
Maar
Ook al zie je het nu niet meer zitten, je KOMT ERUIT!!!
net zoals bij mij.
Waar ik heel veel aangehad heb is de online cursus van CampBurnout.nl
Echt, wat is dit fijn!!!
Neem de tijd.. ga vooral veel slapen.. ik rust nog elke middag. En nadat ik iets gedaan heb, ga ik ook weer rusten.
Dat is het allerbelangrijkste!!
En weet je. Je KOMT ER STERKER UIT..
Dat zeggen ze allemaal, maar het is ook zo.
Je leert jou eigen grenzen kennen. In de periode van burnout. Jou 'nee'is ook NEE!
Het komt weer helemaal goed met je.. echt waar!
Heelveel sterkte met jou reis door burnout, en na jou burnout ben je beter in staat om voor jezelf op te komen!!!
Warme groet, Marga.Marga-
Leg jezelf voorlopig echt even geen druk op. Pas als er wat meer rust komt en er meer momenten gaan komen dat je kunt ontspannen, kan je lijf echt gaan herstellen. Zolang je druk voelt of er iets moet, slaat de paniek toe. Ik zat er een aantal maanden terug ook zo bij. Kon aanvankelijk niks (bijna alles gaf spanning), gaandeweg kon ik weer kleine dingen en inmiddels oan ik vrijwel alles weer en begin ik zelfs weer wat stress te verdragen. Het komt echt goed maar het kost tijd. Zorg voor goede herstelmogelijkheden (rust, geen moeten) en lees evt de blogs van Robbert Houtman eens, dat hielp mij echt.
Anoniem -
Wat goed dat je je stukken beter voelt! Ik ben nu 10 maanden onderweg en vrijwel alle klachten zijn verdwenen en mijn energielevel is enorm gestegen. Nog wel restklachten zoals hartkloppingen (wel veel minder intens dan eerst) en soms wat spierspanning (eerst stond alles in de fik dus valt nu nog mee). Hoe zit het bij jou? Merk je nog dat je een burnout heb gehad?
Daniëlle - Alle reacties weergeven...
-
Reactie hierboven hoorde bij een andere post, gek ;)
Maar fijn deze positieve noot!Anoniem
Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.
Op zoek naar ervaringsverhalen langdurige burn out
Hoi,
Momenteel zit ik 2 jaar in een burn out en omdat het in die 2 jaar eerst slechter werd en ik een angststoornis ontwikkelde, ben ik nu ongeveer hetzelfde als 2 jaar geleden. Denk dat ik op 15% van wat ik kon zit nu.
Ik ben op zoek naar ervaringsverhalen van mensen die 4-5 jaar over hun burn out hebben gedaan en er toch bovenop gekomen zijn?
Anoniem-
Hier nu 2 jaar. Wel in de tussentijd weer volledig hersteld gemeld op mijn werk, maar wederom werd het te veel en moest ik stoppen. Nu mijn baan kwijt. Ik dacht dat dit ook beter voor mij was. Goed herstellen en dan echt gaan kijken wat ik wil. Echter wordt ik soms moedeloos dat het zo lang duurt. Ik zeg steeds het komt vast goed. Mijn therapeut zegt het is goed en het wordt beter. Dat zinnetje zeg ik zo vaak! Ik hen weken dat ik weer energie voel en mij vrolijker voel en dan hoeft er maar iets met een beetje spanning te gebeuren en dan komt de gedachte weer "het lukt niet meer". Het is maar ern gedachte dat weet ik maar zou willen dat deze niet constant op plopt. Wat ik wel merk, is als ik het accepteer, dat het nare gevoel dan ook minder wordt. Het blijft een proces van vallen eb opstaan. We willen denk ik te graag een Quick fix oplossing, maar doe is er niet. Sterkte en neem je tijd en wees vooral lief voor jezelf.
Miep -
Wat een helse ervaring is het. Begin 2019 werd ik ziek, ik kon helemaal niks meer, niet meer lopen, niet meer praten, geen prikkels, zelfs het water uit de kraan was te heftig. In het najaar bij de crisisdienst beland en na een jaar ziek zijn zo’n erge terugval dat ik weer terug bij af was en nog erger. Een ptss en angst en paniek diagnose verder ging het na 1,5 jaar nog steeds even slecht als toen ik begon. Toen heeft de huisarts ingegrepen, me weggehaald bij de psychiater en me op goed medicatie gezet. Beetje bij beetje bij beetje herstelde ik. Nu ben ik vier jaar werken en functioneer ik weer een soort van, werk (28 uur ipv 50 uur), weer voor de kinderen zorgen, rustig bewegen. Ik ben nog zeer gevoelig voor prikkels dus sociale bijeenkomsten, horeca, winkelen, is echt nog lastig. En ik heb regelmatig duizeling en brainzaps gevolgd door terugvallen. Mijn hoofd heeft in al die jaren nog niet goed gevoeld, ik weet ook niet of dat weer gaat komen. Maar, ik kan weer schaterlachen, genieten van lekker weer en eten, voldoening krijgen als het lukt op werk en zie de waarde weer in van het leven. Soms ben ik ongeduldig, wil ik dat het er niet meer is. Soms ben ik er klaar mee en wil ik uit het raam springen. Soms kijk ik naar mijn kinderen en loopt mijn hart weer vol. Ik ken niemand die zo lang bezig is het herstellen van burn-out, dus ik kan je ook niet zeggen hoe het afloopt. Wat ik wel weet, dat met juiste behandeling, je stapje voor stapje vooruit gaat. Niet per dag, maar wel als je over een paar maanden heen kijkt. Medicatie heeft mij geholpen om weer te kunnen herstellen, daarvoor had ik alle energie nodig om de dag door te komen.
Heel veel sterkte, liefsNona -
Hoi Nona wat een heftig verhaal zeg, ik ben in 2021 ziek geworden kon ook niks meer continu het gevoel flauw te vallen angstig overprikkeld duizelig noem maar op.. ik begon wel heel langzaam meer te kunnen. Heb de medicatie njet aangedurfd tot nu.. maar pittig traject denk dat ik weer ga stoppen angst en erg emotioneel zijn weer gevoeliger voor prikkels door ad. Welke medicatie heeft jou geholpen?
Anoniem - Alle reacties weergeven...
-
Hallo zeer herkenbaar. Van mij uit ook de vraag welke medicijnen hebben je geholpen
Anoniem
Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.
Neergevallen
In 2019 neergevallen en alles is ermee gestopt. Anderhalve week in het ziekenhuis gelegen en kon niet meer lopen of functioneren. Alles was letterlijk opgebrand zowel fysiek als mentaal. Alles is onderzocht maar ze konden niks vinden en mocht naar huis.
Toen begonnen de paniekaanvallen en gedachten die ik zelf niet meer onder controle had of kon stoppen. Blijkbaar waren de hersenen zo overbelast dat het niks meer op kon nemen of filteren.
Driekwart jaar tot een jaar lang kon ik niks. Heel snel overprikkeld, uitgeput, duizeligheid, paniekaanvallen en pijn in het hoofd.
Nu op dit moment nog steeds herstellende maar het gaat steeds beter gelukkig.
Al met al duurt het lang en het voelt soms heel uitzichtloos. Of onbegrepen soms.
Hoe ervaren jullie dit? Herkennen jullie je hierin?Anoniem-
Ik herken et ook.ik kreeg zelf ook een aanval van paniek draaierig worden angst flauwvallen energie ging weg spierkracht ging weg en me ogen bleven zwaar vermoeid achter. Dat gebeurde er bij mij. Daarna begreep ik pas dat ik op uitgeput was en overprikkeld niet normaal. Ook hoofdpijn enorm rare duizelig bedrukte gevoel in het hoofd alsof de boot van links naar recht na voren na achter gaat. Zo voelde et als ik eventjes liep, mijn benen voelde als elastiek en was angsitg ben ik nog steeds wel. Nu 1,6 jaar verder nog steeds herstellende. Hoe is et nu met je? Heb je medicatie erbij gekregen?
Anoniem - Alle reacties weergeven...
-
Hoe gaat et nu met je? Heb zelfde b.o klachten.
Anoniem
Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.
na ruim 6 maanden diezelfde klachten nog steeds
Hallo,
Ik heb sinds oktober 2019 last van burnout klachten. In het begin met name constante duizeligheid en licht in mijn hoofd. Nu ruim 6 maanden verder zijn diezelfde klachten er nog steeds, maar niet meer constant. Ik heb ook last van sterkere emoties die uit het niets kunnen opkomen en een sterk verminderd libido. Ik wissel nu goede weken met nauwelijks klanten met periodes waarin het wat minder gaat. Ik merk nog steeds dat ik vrij snel overprikkeld ben tijdens werk/snelle bewegingen en/of geluiden. Hebben anderen soortgelijke klachten (gehad)? Ik ben erg benieuwd of ik ooit weer ''de oude'' word zonder deze klachten?Chris-
Hallo Francis,
Bedankt voor jouw reactie. Ik ben een maand thuis geweest van werk om ''bij te komen'' en ga nu weer proberen part-time te werken.
Ik heb goede en slechte dagen en heb het idee dat de duizelingen/licht in mijn hoofd momenten iets korter worden en de momenten dat ik me best goed voel langer, dus opzich is dat iets positiefs.
Ik heb ook een afspraak met een psycholoog. Wellicht kan dat mij verder helpen. Ik lees allemaal hele erge verhalen, waardoor het gevoel blijft dat niemand hier echt bovenop komt. Qua energie voel ik me redelijk goed, alleen dat lichte in mijn hoofd blijft mij lastig vallen. Als dat weg zou zijn, zou ik echt gelukkig zijn.
Ik hoop echt dat ik met iemand in contact zou kunnen komen die soortgelijke klachten heeft gehad en er bovenop is gekomen. Dat zou mij denk ik al geruststellen.
Groetjes ChrisChris -
Hee Chris, ik herken je klachten heel goed. Heb zelf ook soms nog steeds last van overprikkeling, licht in hoofd en spanningsklachten in hals. Paar maanden geleden was het erger en had ik ook paniekaanvallen en hartkloppingen. Ik zit zelf ook sinds okt. 2019 thuis. En ben sinds een tijdje naast bij de psycholoog, ook bij een haptotherapeut in behandeling. Voornamelijk voor mijn lichamelijke klachten. Ik ben daar erg blij mee, en leer veel over mezelf. Maar ik ken je gevoel, die klachten overvallen je soms en daar schrik ik soms ook nog steeds van. Verwacht dat het ook nog wel even duurt. Maar je lichaam de tijd geven helpt me wel, ook al vind ik dat soms frustrerend. Veel beterschap.
José -
Hallo José,
Bedankt voor het delen van jouw ervaring. Het is erg frustrerend en beangstigend om hier constant mee bezig te zijn. Ik heb binnenkort een afspraak met een psycholoog en hoop dat ik daarmee verder kom. Ik heb oprecht geen idee waar het nu precies door komt en hoe ik er vanaf kan komen. Ik houd idd rekening met het feit dat het nog langer kan duren, ben alleen echt bang dat ik hier voor altijd mee zal moeten leven en ik weet niet of ik dat kan. Het beinvloed mijn dag eigenlijk te erg om eraan te kunnen werken. Heb jij veel gehad aan jouw haptotherapeut en heb je speciale oefeningen oid gekregen?
Ik hoor graag van je.
Groetjes ChrisChris -
Hoi Chris,
Wat goed dat je naar een psycholoog gaat. Het is belangrijk om nu de hulp te vragen die je nodig hebt. De haptotherapie leert mij voelen waarom ik bepaalde klachten heb, en wat de verbinding is met mijn emoties (bijvoorbeeld doordat ik sommige dingen wegstop of niet naar luister en maar door ga) gaat mijn lichaam in de verdediging door bijvoorbeeld een paniekaanval. Zij leert me meer connectie te maken en echt te luisteren naar mijn lichaam en de signalen. Door o.a. oefeningen. Hierdoor kan ik vaker achterhalen waarom ik bijv. buikpijn, stress ervaar, of paniekaanvallen krijg. Ik ben ook al 8 maanden bezig nu en veel heeft met verleden/aangeleerde patronen te maken. Maar het belangrijkst is, denk aan jezelf en luister naar wat je lichaam nodig heeft (dit vind ik ook nog steeds lastig). Maar het is een leerproces. En het gaat steeds beter. Maar neem vooral de tijd die jij nodig hebt.José -
Hoi,
Ik herken mij ook in de klachten. Ik zit sinds juli thuis maar heb al vanaf mei enorme duizelingen. Het is echt een deinend gevoel in mijn hoofd, het is continue aanwezig dag en nacht. Alsof ik op een wankel bootje sta op zee. Daarbij heb ik ook hele koude tintelen voeten heel apart. Herken jij dit ook? Gr ClaudiaClaudia -
Hoi Chris,
Ik herken je klachten. Sinds jan 2020 burnout en enorm veel last van momenten dat ik heel licht in mijn hoofd word. Gebeurt ook vaak tijdens ontspan momenten.. beangstigend en beheerst mijn leven. Ook word ik door deze lichamelijke klacht beperkt in het opbouwen van mijn werk en beperkt mij om meer de deur uit te gaan. Hierdoor ook een slap gevoel in mijn benen. Merk dat ik mentaal wel vooruitgang boek, maar lichamelijk achter blijf.
Sterke met alles.
Groetjes willyWilly -
Hoi Chris, Claudia en Willy,
Na mijn overspannenheid bleef ik ook vage klachten houden, onder andere duizeligheid. Dit komt waarschijnlijk door chronische hyperventilatie. Jullie kunnen eens een kijkje nemen op www.hyperventilatie.info. Zij bieden ook een therapie aan om er vanaf te komen. Anders blijft het zichzelf in stand houden.
GroetjesLies -
ik zit al zo'n 11 maanden met een burn-out. Diverse onderzoeken gehad waar niets is uitgekomen (ct-scan, neurologisch onderzoek, echo buik, longfoto, bloedonderzoeken). Diverse gesprekken met hulpverleners gehad. Ben de hele dag door duizelig, licht in het hoofd en vaak onvast op de benen. Ben altijd heel sportief geweest (wielrennen) maar meer dan een uurtje fietsen zit er niet in, ben des te duizeliger de rest van de dag. Ga nu as woensdag voor het eerst naar een psychosomatische therapeute. Ik moet weer leren 'voelen'. Zit alleen maar in mijn hoofd en heb daardoor voortdurend allerlei lichamelijke klachten. Kijk trouwens uit met anti-depressiva, heb ik vorig jaar een half jaar geslikt maar het is afschuwelijk om er mee te stoppen. Neem nu nog een hele kleine dosis (3,75 mg) om iig goed te kunnen slapen.
Arend -
Hallo Chris ik heb een terug val van een burn out ik weet ik moet het accepteren, maar dat is niet makelijk had al medicatie van vorige burn out en nog steeds ik probeer elke dag wat te doen, heb ook het gevoel dat ik steeds naar toilet moet voor ontlasting en dan hoef ik niet stress zij de dokter we hopen dat het snel over gaat gr rene
Anoniem - Alle reacties weergeven...
-
Hoi,
Ik ben mij niet bewust van een Burn-out wel herken ik jullie klachten maar al te goed,ik heb al 1,5 jaar last van duizeligheid, licht in mijn hoofd.. het is veel erger geweest ook met hartkloppingen, nu heb ik dagelijks een deinend gevoel in me hoofd soms de hele dag en soms vanaf de namiddag
Ik probeer te blijven werken maar dit beheert zo mijn leven
Morgen een afspraak bij de osteopathie en binnenkort naar d'r neuroloog,ben bang dat er niet veel uit gaat komenClaudia
Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.
Ik wil het altijd graag goed doen
Ik wil het altijd graag goed doen en heb bepaald niet veel zelfvertrouwen. Op mijn werk doe ik altijd erg mijn best en loop nooit de kantjes ervan af, of althans echt bijna nooit… Mijn leidinggevende is tevreden over mij.
Ik ben daar ergens wel blij mee, maar het betekent ook dat ik het niet wat rustiger aan kan doen. En ik begin erg moe te worden en ben ook niet gelukkig. Ik heb bijna geen energie of ruimte om eens stil te staan of na te denken over hoe ik het anders zou kunnen doen.Ik zou misschien wel ander werk willen, maar wat en hoe moet ik dat aanpakken?
Anoniem-
Beste Anoniem,
Heel herkenbaar wat je schrijft. Proberen iedereen en vooral je leidinggevende steeds te 'pleasen' vergt veel energie en gaat vreten aan je. Dit is iets wat je op de lange duur niet kan volhouden want de lat wordt steeds maar hoger gelegd en wees maar gerust dat men weet dat men steeds bij jou terecht kan voor taken die ze zelf kunnen doen, maar liefst van zich afschuiven.
Je zou best eens bij jezelf te rade gaan welke taken je nog wil en kan doen en welke je 'teveel' vindt. Probeer aan je leidinggevende aan te geven dat de grens meer dan bereikt is voor je. Misschien hebben ze er wel begrip voor en kijken jullie samen naar een goede oplossing.
Je hoeft echt niet aan 200 % te presteren want tenslotte wordt je ook maar aan 100 % betaald.
Veel sterkteLuc -
Natuurlijk is een leidinggevende blij met zo'n harde werker.
Welke baas wil nou niet iemand die zich 200% inzet?!
Ander werk lost je probleem niet op.
Een goede balans tussen werk en vrije tijd is belangrijk voor zowel je geestelijke- als je lichamelijke gezondheid. Die balans moet jezelf bewaken!
Als je ziek wordt.....je baas gaat gewoon verder met iemand anders hoor,
Als het je niet lukt om die balans te vinden en te houden zoek dan een goed therapeut die je daar bij kan helpen.
Goed om in je aandacht te houden:
de mens werkt om te leven en leeft niet om te werken.Ineke - Therapie Meppel -
Het eerste wat ik in je verhaal lees is, “ik probeer mijn best te doen en mijn leidinggevende is blij met me”, het gaat om wat jij voelt en vind, daar moet je beginnen en niet anderen pleasen 👍🏻
Patrick - Alle reacties weergeven...
-
Hallo
Ik zit sinds 10 januari thuis en heb veel herkenbare klachten die ik hier bij alle verhalen lees.
Ik zit in het onderwijs, leg de lat zelf erg hoog en ben een perfectionist. Ik wil dat alles klopt en als er iets niet helemaal ok was dan ging ik nóg harder werken en werd ik nog kritischer.
Niet alleen in mijn werk natuurlijk, maar in alles.
Gevolg is dus na 34 jaar werken nu een dijk van een burn-out. En ook mijn leidinggevende was lovend, en collega’s konden altijd op mij rekenen….
Ik weet niet hoe lang het nog gaat duren maar ik voel me heel eenzaam in mijn burn-out.
Ik zie echt soms geen einde.Karen
Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.
Ik voelde me steeds sneller moe op mijn werk
Ik werd steeds sneller moe op mijn werk. Op een gegeven moment werkte ik alleen nog ’s ochtends en nam ik ’s middags vakantieverlof op. Ik wilde niet erkennen dat ik “op” was. Toen ik het ook op de ochtend al zwaar begon te krijgen, heb ik een gesprek met mijn baas gepland.
Door het vele overwerken had ik ook veel vakantieverlof opgebouwd. Ik heb toen een mini-sabbatical van 3 maanden genomen, en toen ik terugkwam heb ik wat werk “afgestoten” en ben ik een dag minder gaan werken. Ook heb ik een jaar vrij genomen van de deeltijdstudie die ik ernaast deed.
Dat heeft allemaal goed geholpen. Als ik dit niet had gedaan en langer was doorgegaan, dan was ik tegen een “echte” burnout aangelopen.
E.E. 8Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.
Hoe vieren jullie kerst?
Derde jaar op rij kerst in een burnout, en het frustrerende is dat ik nu minder aan kan dan beide voorgaande jaren. Waarschijnlijk heeft dat te maken met dat ik de eerste kerst gewoon mijn grenzen overschreed en nog veel minder mijn lichaam voelde; en de tweede kerst was ik onderweg terug te vallen, maar ging het nog wel beter. Maar wat de omstandigheden ook zijn, de conclusie is dit: kerst is ingewikkeld.
Wij doen altijd een driegangendiner met beide families, waarbij we in teams de gangen verdelen. Ik hoef daar natuurlijk nu geen rol in te spelen, maar het is wel lang tafelen (met een drukke familie). En gisteren heb ik tijdens Sinterklaas vieren gemerkt dat ik heel snel in de adrenaline schiet, en vandaag heb ik echt een shitload aan hoofdpijn. Dus gisteren was weer echt te veel.
Ik struggle enorm hoe hiermee te dealen. Thuisblijven voelt niet goed; maar ik weet ook niet hoe ik mijn grenzen moet bewaken daar... Ik heb al geregeld dat kerst met mijn familie en met de schoonfamilie niet direct achter elkaar wordt gevierd, maar ik wil ook mezelf niet helemaal kapot maken deze december en daardoor weer terug bij af zijn...Ax-
Grenzen bewaren is heel lastig, ook in deze mooie dagen. Misschien kun je alleen heengaan met het eten. En dan weer terug naar eigen basis.
LindaAnoniem -
Misschien 1 avond plannen in plaats van 2 of 3? Of aangeven dat je er alleen bij het diner bent en daarna naar huis. Of zelfs alleen bij het hoofdgerecht bijvoorbeeld? Eventueel vragen of je tussendoor even kan terug trekken en een half uur kan liggen met je ogen dicht?
Ik denk hardop, kijk zelf ook erg op tegen de kerst/oud en nieuw weken.Martijn -
Misschien 1 avond plannen in plaats van 2 of 3? Of aangeven dat je er alleen bij het diner bent en daarna naar huis. Of zelfs alleen bij het hoofdgerecht bijvoorbeeld? Eventueel vragen of je tussendoor even kan terug trekken en een half uur kan liggen met je ogen dicht?
Ik denk hardop, kijk zelf ook erg op tegen de kerst/oud en nieuw weken.Martijn -
Let alsjeblieft goed op de signalen van je lichaam. En eigenlijk moet je die signalen al voor zijn. Leef stabiel en neem je rust.
( zeg ik die gisteren compleet er door heen knalde)
Dikke knuf van mij.Marga -
Denk aan jezelf AX heel herkenbaar drukke maand ik voel het nu ook weer mijn lijf af en toe maag en veel druk in mijn hoofd en slaap pfffff knuff😘
Anoniem -
Wat maakt dat thuis blijven niet goed voelt? Zou wel benieuwd zijn wat daar achter zit. Wat je nu kiest is niet voor de rest van je leven zo hè! Het is voor nu, de gegeven situatie van nu
Ly -
Is er een manier waarop je het wat meer behapbaar kunt maken? Bijvoorbeeld ieder half uur even een kwartier in een rustige kamer gaan liggen of niet een heel diner, maar bijvoorbeeld even kort na het avondeten voor koffie langsgaan?
Geen idee hoor, maar dit soort dingen helpen mij soms om er toch even bij te kunnen zijn, zonder dat ik veel te veel over grenzen ga.
Ik houd het dit jaar (ook voor het derde jaar 🥲) rustig. 1e kerst alleen, 2e kerst alleen de ochtend wat afgesproken met familie die komt. Geen diner o.i.d.
Hoop dat jij ook een manier kunt vinden die past, waarbij je je grenzen in de gaten kunt houden en toch een fijne kerst hebt.Anoniem -
Ik sla kerst helaas helemaal over. Kerst is bij mijn familie altijd een belangrijk fijn en super gezellig moment. Voelt gek om hier geen deel van uit te maken. Maar geeft me ook rust. Ik zie echt totaal niet voor me hoe ik in de avond met zoveel mensen zou moeten trekken. Terwijl ik nu nauwelijks een uur 1 op 1 contact volhoudt. Volgend jaar is het weer kerst, hopelijk lukt het dan wel. Iedereen vind het knap dat ik deze keuze heb gemaakt. Voor mij voelt het bijna niet als een optie. Heb nu zo vaak gemerkt wat voor enorme impact het kan hebben wanneer ik over mijn grenzen ga. Ik vind het niet waard om 1 avond gestresst bij mijn familie te zijn als ik daarna weken alleen maar kan huilen.
Anoniem -
Hoi AX ik vier de eerste kerstdag met mijn kinderen en kleinkinderen en ja wat een stress geeft deze maand ben al 7 jaar weduwe en zit ruim 2 en half jaar in de burnout met vallen en opstaan denk je dat je er weer bent en ja hoor weer last van de maag en d'r andere dag last van hoofdpijn en vooral druk bij de slaap bij mij altijd rechts pffff soms duizeligheid maar wel iets minder als begin van de burnout en soms voel ik me echt niet begrepen door familie leden hoop dat je een mooie kerst heb en je bent een topper dat je veel mensen hier helpt knufffff 👍😘
LN -
Hier ook 3e burn-out kerst die aankomend is. Eerste deed ik op adrenaline nog soort van mee. Vorig jaar thuis gedaan met moeite pizarette met de kids. Dit jaar gewoon thuis en wat lekkers van de slager. Het is nog steeds te wisselvallig, lekker tafelen met familie zit er gewoon niet in. Dan heb ik daar weer een week last van
Anoniem -
Ik vier kerst met mijn familie en daarna met mn schoonfamilie. We halen tegenwoordig eten van een cateraar oid, dat je dan zelf af moet maken. Scheelt heel veel. Ik ga regelmatig even de prikkels uit (naar buiten of naar boven) en draag oordopjes. Ik probeer regelmatig 4-7-8 ademhalingsoefeningen te doen en dat soort kleine dingen. Soms blijf ik gewoon lekker even 5 minuten op de wc zitten 😉 maar het is sowieso pittig. Maar het is en blijft pittig die feestdagen. Ik herstel wel wat beter dan eerst, dus bedenk nu soms ook dat dit me iets kost maar het me ook wel waard is. Sterkte!
Anoniem -
Hoi Ax, misschien een idee om je soms even terug te kunnen trekken. Soms helpt een kwartiertje al om weer even in je rust terug te komen. Of echt pas aankomen als het diner begint en weggaan na het dessert. Blijft lastig, maar jij kunt heel goed in oplossingen denken, dus je vindt er wel wat op.
Zelf hou ik het bewust op 1 dag vieren en met een klein clubje. De boodschappen en gerechten hebben we goed verdeeld. Dat scheelt ook stress. Dus hopelijk gaat het zo lukken 🤞🏻 En krijg ik het toch te kwaad, dan trek ik me even terug. Belangrijk is dan wel om de signalen niet te negeren.
En we maken er in ons hoofd al een spektakel van hè, wie weet valt het reuze mee.
Fijne dagen alvast allemaal en op naar januari 😉😅Burnie -
Wellicht dat ik rigoureus ben. Ik zou het overslaan en volgend jaar weer kijken.
N -
Mijn ideeen:
- neem een keer een pammetje om het beter vol te houden
- zeg nee tegen sommige dagen, vier het maar 1 keer bijv. (Of helemaal niet)
- spreek af dat je je tussendoor afzondert in een slaapkamer om weer tot rust te komen. Ook kan je afspreken dat je erbij blijft zolang je volhoudt, en dat je misschien wel een hele tijd in de slaapkamer blijft als het al snel teveel blijkt.
Zorg dat je iets doet wat voor jou niet teveel nare gevolgen zal hebben. Als je het moet missen is dat bijvoorbeeld minder erg dan wél gaan en terugvallen. Volgend jaar beter!
Wel stom allemaal! En herkenbaar. Ik kies zelf voor 1 kerstlunch waar ik me elk moment kan terugtrekken en verder niks. Vorig jaar ben ik teruggevallen na kerst dus dat laat ik me niet nog eens gebeuren en ik kan zeggen: het is het niet waard!
Succes!Anoniem -
1 kerstdag vieren en de 2e dag niks.
Ik draag ook oordopjes, scheelt echt wel aan de hoeveelheid prikkels hoor.
Je bent bij eigen familie, dus as t teveel wordt ff naar buiten of naar boven. Zo ga ik het doen.Jacoba -
Hallo Ax,
Vooral het woord "Kerst" overal weglaten. Voor mijn gevoel maakt men dit allemaal zo beladen. Heel de decembermaand moet men allemaal zoveel. Waardoor het, zeker voor ons, alleen maar zwaarder voelt.
Wat zal jouw familie blij zijn dat je er toch bij bent.
Laat ze maar lekker druk zijn, lach en knik een keer tijdens de gesprekken en doe dan stiekem een meditatie 😉 of denk aan een ACT oefening
Ik wens je heel veel liefde en begrip om je heen en fijne dagen en niet alleen in december.....
Liefs ❤️Een Medelotgenoot -
Hoi Ax, hier ook de 3e kerst die, zacht gezegd, lastig gaat worden. Ik heb Sinterklaas uiteindelijk last minute over moeten slaan, dat was een moeilijke keuze maar wel echt nodig. Achteraf erg blij met de keuze.
Heb voor kerst maar 1 dag/avond, wel met heel kerstdobbel spel en daar kijk ik wel tegen op. Heb al afgesproken dat ik me soms terugtrek naar een rustige kamer. Ook heb ik aangegeven dat er een kans is dat ik last minute afzeg. Voelt wel beter om dit van tevoren afgestemd te hebben. Maar voel me natuurlijk nog steeds rot er over, en een beetje verplicht om mee te doen.
Advies van Een Medelotgenoot vind ik een goede en ga ik ook ter harte nemen, niet teveel druk op mezelf leggen om echt "mee te doen", of leuk te moeten zijn etc. En een beetje op de achtergrond blijven. Maarja ergens weet ik wel dat ik me de dag(en) erna zeker niet echt goed ga voelen.. dat is gewoon heel vervelend...
Succes Ax en iedereen! Lastige periode maar gelukkig gaat deze maand vaak wel snel voorbij♥️Bart -
Hoi Ax topper en de rest.
Tijdje niet gepost, maar zo herkenbaar. Vandaag voelt als de slechtste dag in hele lange tijd.
Dinsdag Wia aanvraag de deur uit gedaan, Donderdag sinterklaas in het klein, gister Sinterklaas in het groot.
Nou dan weet je hoe het vandaag gaat, voelde het gister, of eigenlijk de hele week al aankomen.
Vandaag een dag vol tranen, kortademigheid, extreem moe, misselijk, 500.000 gedachten, schuldgevoelens, huilende kinderen. Dat zal niet alleen door Sint en Piet komen, maar toch;).
Komende kerst mijn 2e jaar burnout/depressie/angststoornis of whatever.
Ax topper en iedereen, zet m.op.Gert -
Een goede vraag Ax.
Maar tegelijkertijd mag je je zeker niet laten misleiden door alle antwoorden, voor iedereen is burnout anders. Sommigen zitten er heel zwaar ik terwijl voor anderen nog een aantal zaken lukken. En dan ook afhankelijk van de fase.
Goed om vooral te kijken hoe jij er nu voorstaat en wat kan.
Voor mij is dat persoonlijk dat ik de hele kerstperiode oversla. Omdat ik gewoonweg nog niets kan.
Mijn man en ik zijn die avond gewoon thuis en doen zoals anders. Lekker in pyjama, bij elkaar, en een preek over God kijken.
Of ik het mis? Ja ik zou heel graag tijd doorbrengen met mijn familie, maar het gaat gewoonweg niet.
Ik spendeer mijn tijd verder in stilte en dicht bij God. Kerst is een periode, Jezus is de reden.
Wens je een rustige herstellende winterperiode toe.
Liefs
SofieSofie -
Ik beslis last minute, maar vrees dat er voor mij nog niet zoveel mogelijk is. Gelukkig is er ook geen druk vanuit familie, dus dat geeft ruimte. Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook niet zoveel heb met kerst.
Vera -
Lieve Ax, Een goede opmerking van Medelotgenoot laat het woord Kerst eens weg. Kan je het op dit moment wel, druk samenzijn, eten bij anderen en 2 dagen achter elkaar?
Als je griep hebt, ga je dan ook?
Het is makkelijk gezegd want ik loop er ieder jaar weer tegen aan, ook voor de BO. Kan je niet maken, iedereen teleurgesteld, doe je niet, je gaat er niet dood van, maar eigenlijk is het absurd. Ook in deze situaties kan jeje afvragen of het jou beter of slechter maakt als je gaat omdat de rest het ook doet. Als de familie je respecteert dan zou de keuze voor jouw gezondheid geen enkel probleem zijn ze zien je toch wel als je sterker bent.
Waarom er overigens altijd zo’n ingewikkelde toestand met onwijs veel gegeten is of de sociale druk zo hoog ligt op deze dagen is me ook steeds meer een raadsel.
Kies voor eenvoud zoals een bak soep of bak koffie met koek ofzo, iets wat in huis is dan maakt het ook niet zo uit wie er op een dag aan komt waaien en hoe lang. Meer spontaan en iedereen gelukkig. Familiedagen genoeg.
Lieve Ax en alle anderen hier, jij bent nr.1, zorg eerst goed voor jezelf.Anoniem -
Misschien kun je proberen los te laten dat het kerst is. Zou je op een normale dag zoiets aan kunnen? Je schrijft dat je tijdens het sinterklaas vieren al hebt gemerkt dat het snel te veel is voor je. Dus heb je dan misschien je antwoord eigenlijk al? Ik zou vooral voelen hoe die dag zelf voor je voelt. Als je er nu al mee bezig bent, leg je er misschien te veel druk op. Wat je denk ik niet zal helpen. Probeer vooral het tempo van je lijf te volgen. Ondanks dat het natuurlijk hartstikke verdrietig is dat kerst niet is zoals het hoort te zijn. Je komt er wel!
Blue -
Ax, kijk naar wat je werkelijk wilt en staar je niet blind op wat zou moeten en de "kerst verplichtingen". Je hebt Sinterklaas al gevierd, dat heeft je al veel gekost (en heb je weer hersteltijd voor nodig). Ik zou kiezen voor 1 avond (je eigen familie?) en het dan ook kort houden. Ga weg na het hoofdgerecht. Volgend jaar is er weer een kerst...
C. -
Hoi allemaal,
Ik vier een kerstdag met de familie wat eerder (weekend ervoor) en eerste kerstdag met de schoonfamilie. Heb dan wat ruimte om op adem te komen en bij te tanken. Ik heb een soort recoverplan gemaakt en alles staat klaar om lekker te ontspannen. Vorige jaar heb ik geen kerst kunnen vieren dus dit jaar wil ik het heel graag proberen. Geen idee of het een succes is. Helaas moet ik wel eens wat dingen proberen om dan mijn grens te ontdekken. Dat is wel vervelend dus ik herken het wel Ax. Meestal komt de rekening de dag erna. Hopelijk kan ik het goed opvangen. Succes iedereen ❤️Kamillethee -
Bedankt voor al jullie reacties ♥️
Ax -
💞
Anoniem -
Mooi hoe iedereen meedenkt!
💞 -
Weinig energie dus alleen even liefs voor iedereen 'fijn' de herkenning en 😘
Liefs en sterkte voor iedereen luister naar je eigen lichaam en houd de lat laag, hoe rot ook en hoe graag we ook anders zouden willen🎄Liesie -
Zelf alleen 2e kerstdag half uurtje kerstbrunch met vriend en twee kids, hoop dat dat lukt sn anders ga ik eerder naar boven. Bij sinterklaas viel ik na 25 min 'om'. Maar wel heel eventjes v kunnen genieten dus maar was ook weer confronterend.
Liefs voor iedereen we zitten in tzelfde schuitje en dit lotgenoten contact is zo belangrijk en waardevol
😘Liesie -
Ohja en komende dinsdag zangoptredentje kerst vd meiden buiten op school v 19:00-19:15 ga ik hoe dan ook heen deatihds met paracetamol tegen de hoofdpijn..gelukkig is t buigen dichtbij en maar een kwartier.
Liesie -
Met oordoppen natuurlijk ik hoor de liedjes daarna thuis nog genoeg en t gaat om de sfeer en de koppies🥰 sorry voor de typefoutjes☝🏻
En idd Burnie op naar januari eerst ook nog oud en nieuw ook al zo'n zin in (not;))
Daarna weer ff geen gekkigheid beter voor onze herstelprocesjes!!
Sterkte in dec en hopelijk hier en daar toch ook geniet momentjes hoe klein ook voor een ieder
Ben Lief voor jezelf💫Liesie -
Dikke knuffel Liesie topper! Je komt eruit, hou vol
Gert -
Hier ook een knuffel voor Liesie ❤️
En ook voor Gert! Want hoe fijn dat ik je even hier lees. Ben heel benieuwd hoe de WIA aanvraag is gegaan. Sterkte topper ❤️Kamillethee -
Knuffels terug Gert en Kamillethee🥰🥰
Liesie -
Hoi Kamillethee,
Wat lief, bedankt, en jij ook Liesie.
Ben hier weer wat actiever, maar of dat een goed teken is haha ;).
De Wia aanvraag is de deur uit, heb iemand om hulp gevraagd om het samen te doen. Nu afwachten, kreeg een brief dat het wel eens een jaar kan duren voor ik gehoord wordt.
Ik heb er geen invloed op, goh zeg ik dat nou zelf, geloof het alleen niet ;). Dus afwachten.
Hoe is het met jou verder, lees dat je het pittig hebt, helaas zien we dat bij ons allemaal.
Dikke knuffelGert -
Hoi gert, id lange wachttijd wia, bij mij ook. Geen druk nu. Herstel op mijn tempo. Denk jij ook zo?
Linda -
Hoi Linda,
Ja erg lang inderdaad.
De druk is er wat af, maar het zit toch in je hoofd.
Ik denk zeker ook zo wat herstel betreft, lukt alleen niet altijd ;).Gert - Alle reacties weergeven...
-
Dank voor je reaktie gert.
Linda
Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.
🥊Fysiek VS mentaal🧠
🥊Fysiek vs Mentaal🧠
Ik had laatst een discussie met mijn moeder: of cognitieve klachten fysiek of mentaal waren. We kwamen er niet goed uit.
Is er echt een duidelijk onderscheid? De definitie van fysiek is “de stoffelijke natuur; het lichaam betreffend”. Iets wat je aan kunt raken, dus. Bij mentaal staat er “in (of van) de geest”. En wat is dan de geest? Volgens Van Dale: “het denkend, voelend en willend deel van de mens”. Vager: emoties, gedachten, dat soort dingen?
Maar dat is dubbel. Want als ik verdrietig ben, is dat mentaal. Maar er gebeurt wel van alles in de hersenen: de amygdala detecteert pijn, de hypothalamus maakt cortisol aan, je gelukshormonen dalen. Zijn hormonen dan iets mentaal? Nee, dat zijn gewoon moleculen: met het blote oog niet zichtbaar, maar toch wel degelijk stoffelijk.
Dat geldt ook voor de hersenen: we kunnen die toch moeilijk mentaal gaan noemen. We zeggen vaak “het zit tussen de oren”, maar een hersenoperatie noemen toch echt geen mentale ingreep.
En dit geldt voor veel meer dingen. Als je nerveus bent, ga je zweten. Ben je overprikkeld, dan krijg je hoofdpijn. En andersom kan even sporten je hoofd zo lekker legen.
We stoppen graag dingen in hokjes. Bij fysieke problemen gaan we naar het ziekenhuis, bij mentale problemen naar de psycholoog. Maar daarmee negeren we het totaalplaatje. Want fysieke problemen kunnen voor mentale klachten zorgen, en vice versa. Dat is precies wat er bij een ontregeld zenuwstelsel gebeurt. Ik heb meer angsten omdat mijn zenuwstelsel denkt dat het in gevaar is. En tegelijk kan ik niet sporten, niet kletsen, niet leven door allerlei fysieke klachten.
In de reguliere zorg wordt deze link nog te weinig gelegd. Long Covid-patiënten moeten naar de psycholoog, terwijl ze fysiek volledig ontregeld zijn. Burnies krijgen advies om veel te wandelen, maar dat werkt juist averechts. En ondertussen zitten er te veel mensen vast in een lichaam en geest die nergens meer toe in staat zijn.
Uiteindelijk valt het allemaal onder één paraplu: gezondheid. En die scheiding zet onze gezondheid alleen maar onder druk.Ax-
Nou ik had een heel verhaal getypt, maar dat is verdwenen. Kort samengevat nogmaals mijn verhaal: ja helemaal mee eens, en het is enorm frustrerend dat het onderscheid nog steeds zo gemaakt wordt. Zelf door psychiaters en psychologen. Hoe kan dit inzicht gemist worden?
Dankjewel Ax!Bart -
Zelfs door psychiaters en psychologen... precies dat, Bart. Ik heb blijkbaar te hoge verwachtingen van ze gehad. Ik dacht, dit is dé plek waar ze je begrijpen... maar juist hier ben ik tegen meerdere dingen aangelopen. Maar dat kan ik ze tegelijkertijd ook weer niet kwalijk nemen. Het zijn ook maar mensen. Maarja... tegelijkertijd vind ik hier dus ook wel weer wat van (wat weer niet helpend is).
Anoniem -
Dit is inderdaad een lastige, Ax. En hoeveel goedbedoelde, maar averechts werkende, adviezen je wel niet krijgt tijdens dit proces.
Anoniem -
Het is natuurlijk ook heel persoonlijk. Wat voor de één juist wel goed kan helpen, helpt voor de ander niet. Dat is ook zo met medicatie voor de psyche. Wat ik jammer vind is dat er DNA testen bestaan die precies kunnen "uitvogelen", welke antidepressiva wel bij jou werken en welke juist niet. De wetenschap is al een heel end. Maar stel je die vraag aan je huisarts, wat in mijn geval toch de persoon is waar ik als eerste aanklop, dan lacht ie me uit. Hetzelfde geldt voor hormoononderzoek.
Een holistisch geneeskundige zal wél naar het totaalplaatje kijken. Maar dat is volgens sceptici weer geen echte wetenschap. Om moedeloos van te worden.Easy -
@Easy precies! De wetenschap loopt voor op de zorg. En ik wil onze zorg niet keihard neerhalen want ze doen heel goede dingen. Maar er gaat zoveel fout... Bij zoveel dingen is het symptoombestrijding ipv naar de kern van het probleem te kijken. En dat een holistische kijk geen wetenschap is, is zo absurd, want het is mijns inziens niet meer dan logisch dat alles in je lijf op elkaar reageert. Ons hele lichaam is evolutionair gegroeid tot hoe het nu werkt om te overleven, net als bij alle dieren, maar gek genoeg zijn we ons verheven gaan voelen boven de natuur. Alsof wij anders werken dan de rest, terwijl we vooral gewoon verder geëvolueerd zijn.
De hele wetenschap van het zenuwstelsel is hartstikke bewezen, maar wordt gewoon nergens toegepast. Terwijl je in de psychologie wel alles wat werkt kunt verklaren met de werking van het zenuwstelsel. Het is echt bizar als je bedenkt dat zij die ons met onze psyche moeten helpen, nooit geleerd hebben welke stofjes en processen daarachter zitten die zorgen dat het zo slecht met ons gaat...Ax -
Bingo!
Ax, je hebt helemaal gelijk. Ik denk dat wanneer de verschillende disciplines binnen de gezondheidszorg zouden samenwerken, wij beter geholpen zouden kunnen worden.
De arbodienst wil je zo snel mogelijk aan het werk hebben. In plaats van hulp, heb ik het gevoel er alleen voor te staan.Wieneke -
Ja Wieneke, ook precies dat...
Anoniem -
Jeetje Ax, wat heb jij veel kennis ervan. Dankjewel voor het delen ervan! Fijn om deze dingen te lezen.
Anoniem -
@Ax, wat een goed en sterk verhaal! Dankjewel!
Heb je Linkedin? Je zou dit daar eens op moeten delen, dan ben ik ook benieuwd naar de reacties.J. -
@J ik heb LinkedIn, maar ik durf die stap denk ik nog niet te zetten om dit te delen daar. Ook omdat ik bijzonder weinig behoefte heb aan de mogelijke discussies die het nu zou kunnen opleveren 😅 maar zet het voor nu allemaal op mijn Instagram (@ont.regeld), dus ik behoud de teksten wel. Mogelijk wil ik er, als ik weer beter ben, ook echt op professioneel vlak iets mee gaan doen.
Ax -
Moet jij zeker doen,heb al veel voldoening uit jou teksten gehaald.
Iemand die schrijft en begrijpt wat wij allen doormaken.
Volg je al op Instagram.
Dank en ook dikke knuffel voor jou.Anoniem - Alle reacties weergeven...
-
Uiteraard is het voor iedereen trouwens toegestaan om bovenstaand bericht op zijn/haar eigen socials te delen. Het gaat mij niet de erkenning maar om het grotere bereik!
Ax
Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.
Filosofische tip
Hallo allemaal,
Ik zit na 1,5 jaar weer op een punt dat ik mentaal veel verwerk. Ik heb een schrijver ontdekt die me hierbij helpt: Byung-Chul Han. Ik heb net zijn boek 'de vermoeide samenleving' besteld. Angst, depressie, desintegratie, hyperfocus, overprikkeling,.. het passeert allemaal de revue. Voor mij doet het goed de burn-out in een breder maatschappelijk en abstracter kader te plaatsen. Het helpt me afstand te nemen. Zijn idee over hoe we 'vrijwillig' onszelf dingen opleggen in deze 'achievement-maatschappij' vind ik ook heel interessant. Misschien heeft iemand anders hier ook iets aan dus ik post deze tip maar. Veel moed voor iedereen!
VeroVero-
Het boek is wat moeilijk verteerbaar (vooral het eerste hoofdstuk) maar Einzelgänger geeft op youtube een goede samenvatting in de video 'waarom we allemaal opbranden'.
Vero -
Dank voor de tip!
Boekenwurm - Alle reacties weergeven...
-
Wat een top tip Vero! Daarnet even op zijn naam gezocht en er staat ook een heel verhaal over hem in de Groene.
Anoniem
Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.
Over de kop - Audioboek!
Hi all, even een leuke update: het boek "Over de kop" van Brankele Frank krijgt een luisterboek-versie! Ze is 'm zelf aan het opnemen (ik vind haar stem erg prettig) en het is natuurlijk heel fijn voor iedereen voor wie lezen te veel is. Ik weet niet wanneer ie uitkomt, maar ze is 'm aan het opnemen dus zal niet lang meer duren :)Ax-
Wauw! Fijn!! Ik had het boek gekocht een tijd terug, maar het lezen lukt me dus niet. Dus dit is fantastisch! Hou ons op de hoogte als je weet wanneer het uit komt?
Liefs Pien -
@Pien ja fijn hè? Ik volg haar op Instagram, zag het daar voorbij komen. Mocht ik meer info hebben, dan laat ik het hier weten. Maar houd het niet expliciet in de gaten dus kan geen beloftes maken haha
Ax -
Ik zag het net op haar insta! Super fijn! Op passendlezen.nl is er ookal een audio versie van!
M -
Ik overweeg ook om dit boek te kopen. Zijn er mensen die dit al gelezen hebben en zo ja, wat vonden jullie ervan? Ben gewoon op zoek naar een goed boek over burn-out.
MG -
De Burn-out reset is het boek dat ik als eerste aan zou raden. Veel goede overzichtelijke tips en handvatten.
Over de kop is ook echt een heel fijn en nuttig boek en heb ik veel aangehad voor meer begrip van hoe raar mijn hersenen deden (en af en toe nog doen). Maakte me milder naar mezelf. Wel op sommige plekken iets ingewikkelder te lezen en vooral wat minder direct praktisch toe te passen dan De Burn-out reset.
Het is vooral ook waar je behoefte aan hebt. Het ene heeft wat meer een plan van aanpak en het andere heeft meer theorie over wat er precies gebeurt in je lijf. Als je ze allebei leest weet je heel veel :)M. -
Wat M zegt inderdaad. De Burn-Out Reset is een soort gids hoe te dealen met een burn-out. Let wel: hoe je je patronen doorbreekt etc wordt daar niet in beschreven. Zij leggen echt uit wat het fysiek met je doet en in welke fase welke stappen handig zijn. Zie het als een soort leidraad, een houvast (maar niet als regels!).
Over de kop is inderdaad vooral superfijn om te begrijpen wat een Burn-Out is. Dus om beter te begrijpen wat er met je lijf aan de hand is en wat er op neurobiologisch niveau gebeurt. Geen gids, maar uitleg, op een relatief toegankelijke manier geschreven (al wordt het soms inderdaad complex, met al die hormonen en hersengebieden etc).
Beide dus fijne boeken om uiteindelijk in huis te hebben, maar als start zou ik ook voor De Burn-Out Reset gaanAx -
Update-tijd: hij is er! Staat iig op Spotify :)
Ax - Alle reacties weergeven...
-
Geweldig ja! Ik ben em al aan het luisteren en haar stem is inderdaad fijn! En ze schrijft zo grappig en geestig
Ly
Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.
Helen vs herstellen
Hey guys hierbij nog een tip,
Je bent niet je burnout, je burnout is een alarm signaal van je lichaam dat je niet lekker in je vel zat en/of in je leefsituatie. Net als dat een alarm notificatie op je mobiel, niet betekent dat je mobiel opeens een alarm is geworden.
Daarom is het belangerijk om de focus op het juiste te houden. En dat is namelijk jezelf. Hoe jij kan helen als persoon. Zelfs als je symptomen morgen weg zijn of dat ze nog een jaar aanhouden. Daar heb je geen controle over, maar wel over jezelf beter leren begrijpen en beter leren voelen. Dat begint namelijk allemaal bij acceptatie wat direct in lijn staat met je herstel.
Ik begrijp dat de symptomen alles overhersend kunnen zijn soms, en het is ook zeker goed om jezelf handvatten te bieden om daar grip op te krijgen. Maar het belangerijkste naar mijn mening is dat je jezelf toesteming durft te geven dat je zo diep mogelijk in jezelf durft te gaan om te helen. Vaak is dat eng, want verandering is eng. Vooral als je geen kind meer bent want van de ene dag op de andere dag een andere indentiteit kan aannemen. Als je volwassen bent en in de wereld staat is die verandering veel enger, omdat mensen meer verwachtingen en al een beeld van je hebben. En bij mijn geval bijvoorbeeld is het dat ik al 10 jaar lang de meerderheid gedissocieerd heb, en dat het extra eng voelt omdat ik eigenlijk geen idee heb wie ik ben, wat ik voel of wat ik wil. Maar durf je zelf toestemming te geven dat je alles aan je zelf omarmt in dit process wat je tegenkomt, en je zult merken dat je ook makkelijker de symptomen kunt omarmen.
Het woord angst, komt van het latijns angustia: wat beklemming betekent. Angst is eigenlijk vaak een beklemming van onderliggende emotie, dus hoe dieper je in zelf gaat en naar je lichaam toe gaat, hoe minder beklemt je voelt.
Het draait dus om veiligheid voelen in je lichaam. Hoe vaker je veilig voelt, hoe meer vertrouwen je zenuwstelsel krijgt waardoor je weer vaker en sneller veilig voelt. Ik merk dat hoe veiliger ik in me lichaam voel, hoe psychedelischer mijn symptomen aan voelen, ik ben er niet zo bang meer voor maar ze zijn er nog. Bijvoorbeeld Derealisatie, kan ik zelfs een beetje mee spelen nu door express er op te letten en hoe gek het eigenlijk is. Dat had ik vorig jaar niet gekund zonder paniek aanval.
Aanraders voor mensen die geintresseerd zijn in heling:
- Bessel van der kolk
- Gabor mate
Jsp.-
Helemaal eens, Jsp. Ik denk dat er drie dingen moeten veranderen om duurzaam te herstellen:
1. Rust pakken en rust-momentjes blijven pakken (ook als je weer gezond bent)
2. Grenzen leren bewaken en emoties leren toestaan, en anders omgaan met angst en angstgedachten
3. Onderliggende triggers die het zenuwstelsel telkens weer activeren aanpakkenAx -
Dank voor je bericht. Ik ben het er mee eens. Alleen ben ik zelf 2 jaar verder en heb ik geen idee waar mijn angst vandaan komt. Ik heb hier voor mijn BO ook nooit last van gehad.
Anoniem -
@Anoniem het komt uit je lijf. Dat is cognitief ook niet altijd te bevatten, maar het zit opgeslagen in je lichaam en dat triggert dan het zenuwstelsel weer om aan te gaan. Misschien kun je proberen een beetje bij te houden op welke momenten je de meeste spanning voelde en wat daarvan vooraf ging. En, nog veel belangrijker, mbv mindfulness-oefeningen kun je leren om je ongemakkelijke gevoel toe te laten.
Mocht je er zelf niet uitkomen, dan zou je stressortherapie of mind-body therapie kunnen starten. Dat kost wel veel geld, maar is er echt op gericht om -recipes die patronen en vastzittende emoties aan te pakken.Ax -
hey ax wat is stressortherapie en mind-body als ik vragen mag?
Jsp. - Alle reacties weergeven...
-
In onze reguliere gezondheidszorg worden lichaam en geest uit elkaar getrokken. Je krijgt hulp met je psychische gezondheid in de ggz en hulp met je fysieke gezondheid als je naar de dokter gaat.
Maar er is geen scheiding tussen lichaam en geest. Je hoofd reageert continu op signalen van je lichaam en andersom. En de Mind-body visie zet daar volledig op in.
Het sluit heel erg aan op alles wat ik hier al regelmatig reageer en ook op wat ik op mijn Instagram-account deel (@ont.regeld). Dat je zenuwstelsel volledig uit evenwicht is en je daardoor zoveel angsten hebt, en dat dat ook de reden is van al je fysieke klachten en van overprikkeling. En dat vastzittende emoties vaak de grootste veroorzaker zijn voor deze onbalans. Zit een hele therapie achter waar ik ooit nog wel eens over wil uitwijden.
Stressortherapie is een therapie binnen de Mind-body stroming die je helpt om dat zenuwstelsel weer in balans te brengen, door onderliggende emoties en trauma's te verwerken en je te leren om ze ook in het hier en nu toe te laten. Het sluit heel erg aan op de visie van Gabor Matte!Ax
Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.
Controle en veiligheid - Uitleg
🛟Veiligheid en controle zijn de kernwoorden bij chronische stress.
⚠️Kleine refresher: bij chronische stress zit je Ans (autonome zenuwstelsel) te veel in de vecht/vlucht-modus. Je lichaam voelt zich daardoor onveilig en scant constant op gevaar. En als het een gevaar vindt, probeert het controle te krijgen over de situatie.
💭Hoe probeert het die controle te pakken? Door jouw hoofd vol te stoppen met gedachten: je piekert. Je gedachten proberen je tot actie aan te zetten. Bijvoorbeeld dat je de route naar je vakantieadres uitvogelt. Dat je NU aan die werkopdracht moet werken. Of dat je steeds weer checkt of je sleutels of mobiel écht in je zak zitten.
⌚️Een mooi voorbeeld is toen ik op advies van de sportarts een Garmin horloge kocht. Deze hield bij wanneer ik in de rust of in stress zat en dat zou me helpen om voldoende rust te pakken. Nou, bij mij gebeurde dat niet.
📊Mijn zenuwstelsel zag de data van het horloge namelijk als een manier om controle over de situatie te krijgen. Als ik volgens het horloge voldoende in de rust zat, deed ik het goed; zat ik te veel in de stress, dan was dat mijn eigen schuld en moest ik in de actie. Mindfulness. Ademhalen.
🥊Maar in de praktijk werd ik alleen maar onrustiger. Want door controle te pakken, geef je een signaal aan je Ans af: je hebt gelijk, ik was in gevaar. En daar reageert je lichaam op door nog meer in vecht/vlucht-modus te komen.
🪷Om je zenuwstelsel tot rust te brengen, is het juist nodig om de controle wat vaker te laten varen. Om niet mee te gaan met die piekergedachten, maar Ans te laten zien dat je ook veilig bent als je niet alles volledig in de hand hebt.
📊Dus als ik nu merk dat ik steeds mijn horloge check, doe ik hem af. Vaak voel ik dan weerstand: Ans vindt het niet leuk dat ik de controle uit handen geef. Maar het is schijncontrole. Dus laat ik het gaan.
Hoe ga jij om met je smartwatch?Ax-
Ax, fantastisch weer.
Anoniem -
Ik heb mijn smartwatch de deur uitgegooid. Voordat ik uitviel was ik bezig met nog meer mijzelf uitdagen en ik deed wedstrijden tegen mijzelf of fysiek tot het naadje te gaan. Ik hoopte ook stiekem dat ik moe werd en daardoor kon slapen. Helaas niets….
Heel mooi stuk! Echt… Heel herkenbaar. Ik probeer de veiligheid in mijzelf te zoeken. Best wel moeilijk want mijn brein weet altijd iets onveiligs of lastig te vinden. Ik ben hiermee idd zelf aan het oefenen en probeer dingen op zijn beloop te laten. Maar pohhhhh dit is moeilijk zeggen. Het gekke is dat ik alles in huis heb om eventuele problemen of moeilijkheden op te lossen en aan te pakken dus soms snap ik niet waar ik mij druk om maak. ….
Ik ben vol bewondering voor mensen die ach ik zie wel mentaliteit hebben..Kamillethee -
@Kamillethee wat goed bezig! Ik heb ook bewondering voor die mensen - maar hun zenuwstelsel staat niet op z'n kop. Want die zorgt er echt voor dat je je zo druk maakt over dingen waarvan je in rust modus zegt: wat een onzin om je daar zorgen over te maken. Maar dat is niet hoe het zenuwstelsel werkt, die ziet overal gevaren, hoe groot of klein ook. Er niet in meegaan is dus eigenlijk heel krachtig, want jij bent niet je gedachten, jij bent niet je zenuwstelsel, jij bent niet je lichaam. Heel knap van je dat je die stappen zet dus :)
Ax -
Mooi omschreven Ax!
@Kamillethee, heel herkenbaar dat je piekert en tegelijk denkt: waarom maak ik me hier nou druk om? Ik denk dat het soms ook aangeleerd gedrag is, bijv mijn moeder was altijd heel strikt dat je niet druk of raar moet doen. Dus ik maak me snel zorgen in sociale situaties waar ik bang ben niet te voldoen aan de 'norm'. Zo'n burnout is wel een wijze/harde les hoe ik mijn kinderen probeer te leren om te gaan met stressoren 😉Av. -
@Av oja absoluut! Dat wat je zenuwstelsel als gevaar ziet, zijn vaak dingen waar je in het verleden van hebt geleerd dat het niet goed is/niet mag/pijn doet. Dus als je vroeger op je donder kreeg van je ouders als je "te veel" was, dan deed dat pijn en slaat je zenuwstelsel dat op als "te veel zijn is gevaarlijk, dus moet ik me aanpassen aan de omgeving".
Ax -
Ik had mijn smartwatch dag en nacht om en kreeg uiteindelijk ook alleen maar meer stress ervan en ging er ook naar leven, vooral de body battery en slaapscore.
Als het horloge aangaf dat ik best oke geslapen had en ik ook weer een bijna volle body battery had, terwijl ik eigenlijk totaal niet wakker was geworden en nergens energie voor had, ging ik toch gewoon weer een hele dag door want ja "volgens het horloge valt het allemaal wel mee." Ik had niet in de gaten dat ik mezelf alleen maar meer uitputte. Toen ik eenmaal thuis kwam te zitten heb ik 'm maanden onaangeraakt in m'n nachtkastje laten liggen. Daarna ben ik 'm weer gaan dragen als accessoire (de batterij was leeg dus hij deed ook echt niks 😅) en pas sinds kort draag ik 'm overdag weer als sport-/beweeghorloge, dus alleen tijdens activiteiten. 'S nachts echt nooit weer!Anoniem -
*totaal niet uitgerust wakker was geworden
Ik werd gelukkig nog wel wakker 😄Anoniem -
Heel herkenbaar. Draag al jaren een garmin maar gestopt (ok soms heel even checken) met dragen. Blijft contoleren uitoefenen, en dat werkt averechts. Probeer meer bij mijn gevoel te blijven. Ik weet zelf ook wel dat mijn hattslag en stress bij minimale beweging ophoog schiet en dat voel ik ook. Leidt me af van het (proberen te) vinden van rust
James -
Erg herkenbaar! Hier de Garmin ook af gedaan. Zonder dat ding weet ik ook wel dat ik mij slecht voel. De constante bevestiging dat m'n hartslag onrustig is maakt me alleen maar onrustiger en gefrustreerd. Soms zegt dat stemmetje; doe hem weer om! Data is zeker weten. Maar daar probeer ik niet naar te luisteren. Ik wil zelf voelen zonder steeds checken.
Blue -
Ik ben nooit aan een smartewatch begonnen omdat ik sowieso een "kop in het zand" type ben. Zalig de onwetenden... Wat ik nog steeds moeilijk vind om te accepteren is dat ik juist goed was in de go with the flow mentaliteit, maar nu idd volop in de controle wil zitten.
Jeannet -
deze berichten bevestigen mijn gevoel om zo'n ding niet te hebben. Ik luister, of probeer te luisteren naar mijn lichaam en niet naar elektrische zaken. En daar heb ik mijn handen al vol aan.
monique -
Hi Ax,
Soms heb ik het idee dat het bij mij juist wél werkt om dingen op te zoeken.
Ik kan nachtenlang piekeren over dat ik niet meer weet of ik iets wel/niet gedaan of gezegd heb. Bijv op werkgebied. Het helpt mij dan om het te zoeken, ook al is dat misschien ook een vorm van controle? Ik weet het niet, ik snap er soms niks meer van.Ellis -
Hi Ellis, het voorbeeld dat je beschrijft is ook een stukje vergeetachtigheid (wat ook onderdeel is van een burn-out helaas) en dat even terughalen. En dat is echt niet erg. Het zou weer drukkend controle zoeken zijn als je het hebt opgezocht, en daarna toch nóg een keer checkt, en een paar dagen later nog een keer. Zie het als wanneer je naar buiten gaat en even checkt of je je sleutels mee hebt genomen: niks mis mee. Check je het daarna nog drie keer, dan is het duidelijk een vorm van controle pakken (OCD komt hier vandaan).
Het is ook allemaal een lastige balans en soms is het ook goed om het een beetje los te laten. Maar een onderdeel van “loslaten” is we, dat je je gedachten laat stromen, zonder dat je in de actie gaat. Zelfs als dat betekent dat die gedachten urenlang of dagenlang achter elkaar terug blijven komen. Maar verwacht niet van jezelf dat je dat in één keer kan. Het is soms al een hele overwinning als je vijf minuten wacht voordat je iets opzoekt of controleert. Het is een vaardigheid die je kunt trainen, en dat kost tijd.Ax -
Herkenbaar van die Garmin, ik had ook zo'n ding gekocht maar werd er alleen maar gestresst van idd. Bleef bij elke activiteit mijn hartslag en stress niveau checken. Heb hem toen af en aan gedragen maar uiteindelijk heb ik hem gewoon weer verkocht, was er klaar mee. Vond het wel moeilijk om die stap te zetten want dat voelde een beetje als falen. Maar erg blij mee.
Anoniem -
Herkenbaar van die Garmin, ik had ook zo'n ding gekocht maar werd er alleen maar gestresst van idd. Bleef bij elke activiteit mijn hartslag en stress niveau checken. Heb hem toen af en aan gedragen maar uiteindelijk heb ik hem gewoon weer verkocht, was er klaar mee. Vond het wel moeilijk om die stap te zetten want dat voelde een beetje als falen. Maar erg blij mee.
Anoniem -
@Anoniem snap precies wat je bedoelt maar eigenlijk is het juist een heel knappe stap dat je hem weer weggedaaan hebt :)
Ax -
Hey Ax,
Ik merk sinds mijn bo dat mijn drang voor controle en zekerheid echt ongezond is. Heb na aanleiding van je post op insta ook maar even mn horloge weggelegd. Voelde me trots als die veel in het blauw was maar alsof ik het slecht deed als die overdag alleen maar oranje was. En als ik alleen was in een natuurhuisje was die natuurlijk veel blauw en thuis met mijn vriend veel oranje.
De controle slaat in heel veel dingen door en nu ik weet dat het eigenlijk onmogelijk is om controle en zekerheid te hebben in deze situatie, of überhaupt 100% zekerheid in het leven, heb ik 3 dagen vast gezeten in een paniekaanval omdat ik mezelf dus ook geen zekerheid kan geven over mn relatie (en iknow; een bo overschaduwd je gevoel en denken af en toe). En voor mij staat geen zekerheid gelijk aan gevaar, ik MOET weg en dit is het niet...
Zekers iets om aan te werken met mijn psycholoog en komt ook heel toevallig allemaal omhoog nu ik intensief met EMDR bezig ben 😅
Maar wat is het zwaar. Lijkt me heerlijk om te kunnen vertrouwen op de cycli van het leven en dat het allemaal wel zal lopen zoals het bedoeld is...M -
@M wat goed dat je dat gedaan hebt! Herken het allemaal, ook dat je je dan goed voelt over die blauwe balkjes. En heb ook dat je het als onzin af kunt doen als je horloge aangeeft dat je goed geslapen hebt terwijl je je slecht voelde, maar andersom geloof je dat ding wél. Heel onhandig.
Ook die angst om de relatie herken ik heel erg. Heb ook in verschrikkelijke paniek gezeten een tijdje geleden om mijn relatie. Want nee, je wert nooit of je partner bij je blijft en dat is doodeng. Tegelijk heb ik sindsdien heel veel meer geleerd om op mezelf te kunnen vertrouwen. En uiteindelijk mezelf écht op 1 gezet, boven mijn relatie.
In de praktijk betekende dat: niet steeds meegaan in het gevoel iets "goed te moeten maken"; niet constant doen alsof het beter met me gaat dan het gaat; niet meer klusjes in huis doen dan ik eigenlijk aan kan; wel gewoon huilen als ik dat nodig heb, zelfs al weet ik dat hij dat ook zwaar vindt; en niet constant aan hem uitleggen hoe alles zit en werkt in de ijdele hoop dat hij het écht gaat begrijpen.
Ik heb geen controle over mijn partner. Ik heb alleen controle over wat ik zelf doe en ik train mezelf erin om mezelf écht te prioriteren. En bij ons heeft dat juist weer voor wat meer verbinding gezorgd!Ax -
@Ax, echt ontzettend knap van je! Ik moet huilen als ik het lees. Dat is ook zo graag wat ik wil!! Helaas is mezelf op 1 zetten nog steeds heel erg moeilijk omdat hij ontzettend overbelast wordt nu en niet de goede kant op gaat. Maar we werken hard. Hopelijk gaan we daar komen ❤️
P.S. gefeliciteerd 🎉😉M -
@M dankjewel 😘😘
En wat naar dat het met hem ook de verkeerde kant opgaat… Probeer je echt in je achterhoofd te houden dat dat ZIJN proces is en niet de jouwe. Jullie zijn beide verantwoordelijk voor je eigen gezondheid. En bovenal: het is NIET jouw schuld. Jij kiest niet voor je ziekte. Het is níét jóúw schúld.
En besef: als je voor jezelf kiest, kies je ook voor je relatie. Want als jij nog meer onderdoor gaat, gaat hij ook meer eraan onderdoor. Ik hoop echt dat het je lukt om voor jezelf te kiezen. Heel veel sterkte 😘Ax -
@Ax, dankje! ❤️
Als ons hoofd en gevoel nou eens hetzelfde waren he haha. Ik ben me ervan bewust en het gaat gelukkig steeds al iets beter. Voor na de EMDR ook ACT aangevraagd nu omdat ik er veel positieve dingen over hoor 😉
Maarja, je snapt het wel haha. Hij ziet in ieder geval in dat het kan helpen om ook met iemand te gaan praten. Geeft mij ook meer rust.M - Alle reacties weergeven...
-
Ik had een smartwatch om voordat ik mijn burnout kwam. Toen de stress meter plots niet meer naar beneden ging, ik me ook echt "schichtig"/paniekerig voelde en erg slecht sliep voor een week hielp de concrete data mij om mijn gevoelens serieus te nemen en heb ik de dokter gebeld.
Maarrrr, tijdens het burnout proces hield ik te veel vast aan de data. Want waarom ging mijn stress meter nog steeds niet naar beneden ook al deed ik zo mijn best om het goed te doen? Alleen maar een wandeling, wat yoga, misschien één huishoudelijk klusje van tien minuten op een dag en verder rust, rust, rust. Waarom ging hij (vloekvloekvloek)niet naar beneden?!?
Mijn psycholoog wees me toen precies op wat jij beschrijft. Ik probeerde alsnog te veel de controle te pakken, terwijl ik die simpelweg niet had. Toen heb ik mijn smartwatch afgedaan en tot nu toe niet meer ongedaan, maanden later. Ik leer ook steeds beter op mijn (fysieke) gevoelens vertrouwen én er naar handelen.Esther
Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.
Tip van Flip
Hey lieve allemaal,
Hier wat tips van Flip (of in dit geval M ;)). Ik heb een aantal dingen die goed voor mij werken/rust bieden en dacht; 'wie weet heeft een ander er ook wat aan'. Mocht er maar 1 iemand mee geholpen zijn dan ben ik al blij. Deel ook vooral jullie tips hieronder.
1. Ally Boothroyd - yoga nidra - youtube: De meeste zullen haar wel kennen nu maar wat is dit ontzettend fijn om rustig te worden en in je lijf te keren.
2. 'Breathing exercises' op youtube shorts: Geen gelul maar gewoon alleen de oefening die je zo lang kan luisteren als je wil. Vind ik fijner dan al die mensen die eerst een heel verhaal ophangen.
3. natuurhuisje.nl: Ik wilde graag even weg uit huis, helemaal prikkelvrij zijn. Heb dit nu 2x via natuurhuisje.nl gedaan (derde keer staat ookal gepland) en bevalt me echt fantastisch. Lekker een huisje in het bos, zonder mensen of onnatuurlijke geluiden. Voel me dan echt even burn-out vrij. Ik kies huisjes die binnen 15 km van mijn eigen huis zijn zodat ik terug kan als het niet bevalt.
4. Somnox: Dit is een soort knuffel die ademt. Je kan er ademhalingsoefeningen op aan zetten, podcasts, meditaties etc. Helpt mij om piekervrij in slaap te vallen en om rustiger te worden/minder ver weg te zakken in de paniek/angst. En een voordeel: veel zorgverzekeraars vergoeden hem.
Dit is overigens allemaal GEEN reclame, maar helpt mij oprecht!
Hopelijk heeft iemand er wat aan <3MM 7 -