Therapiepsycholoog.com
  • 400+ therapeuten
  • Ook online therapie
Menu
  • Provincie
    • Drenthe
    • Flevoland
    • Friesland
    • Gelderland
    • Groningen
    • Limburg
    • Noord-Brabant
    • Noord-Holland
    • Overijssel
    • Utrecht
    • Zeeland
    • Zuid-Holland
    • België
  • Stad
    • Amsterdam
    • Arnhem
    • Breda
    • Den Haag
    • Dordrecht
    • Eindhoven
    • Haarlem
    • Maastricht
    • Nijmegen
    • Rotterdam
    • Utrecht
    • Meer steden »
  • Hulpvraag
    • Angst
    • Burnout
    • Depressie
    • Onzekerheid
    • Piekeren
    • Rouwverwerking
    • Relatieproblemen
    • Stress
    • Trauma
    • Zingeving
    • Meer hulpvragen »
  • Therapievorm
    • ACT
    • Cognitieve gedragstherapie
    • Coaching
    • EMDR-therapie
    • Hypnotherapie
    • Mindfulness
    • Psychosociale therapie
    • Psychotherapie
    • Relatietherapie
    • Meer therapievormen »
  • Online therapie
  • Inloggen
  1. Therapiepsycholoog.com
  2. Ervaringsverhalen
  3. Burnout

Burnout ervaringen

Pagina 12 van 45
  • Niet autorijden

    Hallo allemaal!

    Ik zit vanaf mei in een burn-out en ik heb daarbij last van paniekaanvallen. Nu mag ik van de dokter niet autorijden (logisch) maar nu zijn we augustus en het begint toch wel knap lastig te worden. Zijn er meer mensen die dit herkennen en weten of er ooit vermindering in die paniekaanvallen zal komen. Het is al minder dan eerst, maar ze zijn er helaas nog steeds bijna dagelijks.

    Kleine stukjes probeer ik wel eens in de auto met iemand erbij, maar snelweg is echt een no go.
    Met een relatie op 3 kwartier rijden is het steeds een logistieke planning. Ik had gehoopt dat het na 3 maanden toch wel wat beter zou zijn..
    Liza
    Liza 2

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • Momenteel op vakantie

    Beste allen,

    Ik ben momenteel op vakantie. In Vietnam. Met een burn-out. Iedere arts of therapeut die ik heb gesproken vertelde mij dat het goed was om te gaan.

    Ik heb wel last van slapeloosheid, adrenaline, hartkloppingen. Wel rustige hartslag. Geen paniek. Ik heb wel oxazepam mee wat ik kan innemen als het slapen niet lukt of rust nodig heb. Vannacht 3/4 uur geslapen & klaar wakker.

    Herkenbaar voor anderen?
    Eric
    Eric 2 4
    • Hoi Eric,

      Het is even wennen!

      Ik ben ook op een redelijk lange trip geweest zo'n 6 maanden na mijn uitvallen. Dat was niet altijd even leuk maar heb er op andere momenten dan wel heel erg van genoten. Zolang je je eigen grenzen kent en die ook aangeeft naar je gezelschap moet het helemaal goed komen. Eerste dagen onrust is begrijpelijk in deze fase, trekt binnen twee dagen wel weer bij!

      Geniet ervan, en probeer je erbij neer te leggen dat het niet gaat zijn zoals een pre-burnout vakantie maar op zijn eigen manier ook weer een nieuwe, spannende en leuke ervaring is.

      Liefs,

      Anoniem
    • Wauw Eric ! Vind het wel knap van je, ik moet er niet aan denken op dit moment. Lijkt mij toch energie kosten al die nieuwe indrukken van een vakantie.
      Ik vind t al lastig, vermoeiend om 's ochtends even een duik in zee te nemen.

      Veel plezier evengoed, dapper van je en hoop dat t goed uitpakt voor je.

      Groet, Eric

      Eric
    • Vorig jaar rond deze tijd ben ik uitgevallen met een burn-out. De vakantie een maand later was niet fijn, heel onrustig, doodmoe, duizelig, alle energie was weg. Nu een jaar later, nog steeds herstellende, weer op vakantie. Kan er weer echt van genieten merk ik en heb steeds meer goede dagen. Ik denk dus dat het afhangt in welke fase je zit. In begin van mijn burn-out ging ik eigenlijk alleen maar omdat t al geboekt was, maar ik kon eigenlijk helemaal niks. Nu, later in mijn herstel geniet ik er wel van en lukt het om weer kleine dingen te ondernemen en kan ik genieten van in de zon liggen etc, waar ik een jaar geleden niet eens de energie had mezelf in te smeren

      Anoniem
    • Alle reacties weergeven...
    • Dank je wel allen voor de reacties. Het gaat best prima. Ik merk wel dat ik niet zo snel van begrip ben en er een beetje achteraan hobbel bij het gezelschap met wie ik ben heb ik het idee. Geen paniekaanvallen. Wel vermoeidheid die ik voel. Maar het geeft me ook weer energie. Heel bijzonder om te voelen. Ik ben wel veel bezig met me hartslag. Maar ook dat gaat prima. Ik ben benieuwd naar de rest van de dagen.

      Eric
    • Reacties verbergen...

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • Enorme spierpijn in benen

    Hallo allemaal,
    Sinds september 23 is er (voor mij plotseling) een burn-out geconstateerd.
    De klachten die ik heb gehad/ heb:
    -alleen maar kunnen huilen
    -geen geluiden aankunnen (vaatwasmachine uitpakken met oordoppen in)
    -oorruis in mijn rechteroor (5maanden lang)
    - pleinvrees met paniek aanvallen en duizeligheid etc.
    Nu inmiddels 10 maanden later zijn al die klachten bijna weg maar heb ik al 2 maanden last van enorme spierpijn/ verkramping in mijn benen, vaak word dit erger bij stress of een wat drukkere weekplanning. Is er iemand die dit herkend?
    Lisa
    Lisa 2 5
    • Dat herken ik zeker. Heb dit al 2 jaar in het begin voelde het al verzuring nu is de spierpijn ivooral aan de achterkant van mn benen en onder mn voeten. Nu na 2 jaar voel ik het nog steeds en precies wat je zegt bij emotie verstrakt alles, heel vervelend, je hebt er gewoon geen invloed op maar heel maar dan ook heel langzaam wordt de pijn minder.
      Sterkte! Niet te veel bij stil staan want dan wordt het nog erger

      E
    • Wat vervelend voor je! Ik herken wel de spierpijnen, verzuring en strakke spieren. Ik heb het eigenlijk overal.. en als ik veel angsten voel ik duizelig en hele zware ledematen. Ook trillen mijn spieren. Ik ben doorverwezen naar een neuroloog.. ik vind het zo eng allemaal. Ik lees graag mee, ik heb nog geen succes verhaal helaas.

      Sterkte voor iedereen

      Penn
    • Ik herken het helemaal Enorme spierpijnen in benen en voeten. Verschrikkelijk ! En ineens laat in de middag / vroeg in de avond is het weg.
      Zal vast stress zijn...ontzettend aanwezig de hele dag.Word er vaak onzeker van en denk dan Alsjeblieft zeg me....wanneer is dit voorbij ?? Ik heb het ook 2 x snachts gehad...ontzettende pijn in armen en benen...alsof al mijn spieren in brand stonden/ verzuurd waren / aan het afsterven waren ( Sorry maar weet niet hoe ik het moet uitleggen)
      Ik fiets veel..probeer zo veel mogelijk te wandelen.
      Sterkte !!!!

      Brenda
    • Hoi Lisa

      Ja..ook ik herken, spieren in me benen,vrouw van 66, ook de pudding benen,.
      En zeker het huilen …elke dag 🙈 zo emotioneel pffff.

      An.
    • Alle reacties weergeven...
    • Alsof ik over mijzelf lees. Ook sinds september 2023 burnout klachten, in het begin met name geen prikkels aankunnen en snel duizelig / wazig in het hoofd. Vanaf mrt 2024 is dat helemaal opgeknapt, maar sinds +/- juni ontzettende spierpijn in met name benen.. en steken. Lijkt soms ook wel of de pezen / gewrichten ook pijn doen. Ook kleine spiertrekkingen overal en nergens..
      Hopelijk trekt dit metdertijd ook weer weg allemaal!
      Sterkte iedereen!

      Syl
    • Reacties verbergen...

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • Moe

    Hallo allemaal,

    Het gaat echt beduidend beter met me. Kan meer dingen doen en doe dit ook gewoon, ondanks dat ik er soms ontzettende spanning door ervaar.

    Echter ben ik zo moe. Met alles wat ik doe. Die moeheid lijkt maar niet weg te gaan. Ik slaap genoeg (8 à 9 uur per nacht). Aan een stuk door, dat is nooit echt een probleem geweest.

    Ik blijf echter moe wakker worden, met druk achter mijn ogen. Iemand hier ervaringen mee?

    Liefs,

    K
    K 2 5
    • Ps. Mijn therapeut gaf aan dat het kan doordat ik nu eindelijk aan het ontspannen ben.

      K.
    • Geef er aan toe. De vermoeidheid is juist goed zoals hierboven al benoemd is..

      Eddy
    • Lijkt wel of ik 'm.n eigen verhaal lees. Hier ook nog erg moe al voel ik wel dat ik wat meer kan.
      Ik probeer wel genoeg te blijven rusten overdag zodat ik niet weer te ver door ga.

      Jojanne
    • Zo herkenbaar. Die enorme vermoeidheid, uitputting. Ik put kracht uit de opmerking dat dat komt omdat mijn lichaam eindelijk ontspant. Mentaal word ik er erg onrustig van. Mijn hoofd wil nog niet begrijpen dat mijn lichaam iets anders wil, zo lijkt het.


      Klote dag vandaag, bleeeeeehhhhh.... !!

      Eric
    • Alle reacties weergeven...
    • Vermoeidheid kan vanuit twee plekken komen: Vermoeidheid omdat je spanning er eindelijk af gaat, vermoeidheid als mindbody symptoom om je emoties niet te voelen. Ga naar binnen, ga ademen door je lichaam, voel welke emoties er zitten, wat is er getriggered? Je onwaardigheid? Google een innerlijke kind meditatie en probeer die toe te passen.

      Taco
    • Reacties verbergen...

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • FOMO: Wat doen als afleiding

    In mijn stad is het zeven dagen feest. Nu heb ik helemaal geen energie om er nu naartoe te gaan, ik wil wel, maar ik kan niet. Ik wil even iemand zien, maar ik heb ook geen energie om sociaal te doen. Ik zit hier alleen op mijn bank over te piekeren, ik baal er heel erg van want ik moet alle gezelligheid missen. Iemand een tip om hier mee om te gaan? Ik heb al een meditatie gedaan om mezelf af te leiden.
    M.
    M. 2 10
    • Kijk eens bij de lijst met tips van Michelle.

      Newbee
    • Hoi M
      Ik vermoed dat je ook uit Nijmegen komt en snap je probleem heel goed.
      Vorig jaar met de zomerfeesten zat ik net een paar weken in mijn burn-out. Toen had ik totaal nergens zin in om te doen.
      Nu een jaar later begin ik langzaam weer zin te krijgen om weer dingen te gaan ondernemen.
      Maar nu laat me lichaam me totaal in de steek. Paar dagen geleden geprobeerd om toch even te gaan. Maar vanaf mijn auto tot aan de rand van het centrum was het maximale wat me lukte.binnen een uur zat ik weer thuis op de bank. Was helemaal bekaf en voelde me echt verdrietig omdat ik zo graag weer wil soms.
      Word zo eenzaam van dit leven omdat het allemaal zolang duurt.
      Zou ook zo graag weer iets leuks willen gaan doen. Al is het maar een paar uurtjes.

      Ik kan je helaas niet echt een tip geven. Wat ik veel doe als ik alleen ben dan ga ik naar een boek luisteren (Storytel) wat mij dan ontspant. Maar het is niet makkelijk allemaal.

      Wens je sterkte en succes met vinden voor een goede oplossing voor jou.

      Groet Aswin

      Aswin
    • Hi M en Aswin,

      Ik woon net als jullie in Nijmegen en herken het maar al te goed. Ik dacht ook dat het wel zou kunnen om een paar uurtjes te gaan, maar mijn lichaam laat mij compleet in de steek. Herkenbaar Aswin, ik had eerst ook dat ik zo uitgeput was dat ik niks kon en ik ook somber was en nergens zin in had. Nu gaat het een beetje beter en dat is fijn maar ook het frustrerende, als je hoofd wel weer wil, maar je lichaam (nog) niet. Op momenten als deze met leuke dingen en evenementen en de zomer vind ik het extra moeilijk. Het contrast tussen je 'oude' leven en wat je graag zou willen maar nog niet kan, voelt dan zo groot. Ik vind het ook zo moeilijk dat ik het gevoel heb dat ik niet 'normaal' kan zijn, niet kan meedoen en er niet bij hoor, dat triggert dan weer een hoop onzekerheid en verdriet.

      Mij helpt het wel om te bedenken dat het nu is zoals het is en dat wanneer ik nu in de menigte zou staan ik er toch niet van zou kunnen genieten. Dat ik toch probeer mijzelf het zo gemakkelijk/fijn mogelijk te maken met een warme douche, lezen, lekker eten, en oordopjes in tegen de herrie. En soms zelf een lekker nummertje;p

      Ik hoop dat we de eenzaamheid op deze manier een beetje kunnen delen, je bent niet alleen!
      Veel sterkte en kracht gewenst!

      Liefs, Agnes

      Agnes
    • Ja klopt, Nijmegen. Fijn dat we ook hierin samen zijn en vind veel herkenning in jullie reacties. Ik ben voor het eerst in mijn leven ook blij als het weer voorbij is ;) dit soort evenementen triggeren altijd wel verdriet om het verlies wat we nu moeten dragen, het niet mee kunnen doen. Fijn om het hier te kunnen delen, alleen dat is al veel waard. Dank en jullie ook veel sterkte en kracht, nog een dag te gaan.

      M.
    • Ja klopt, Nijmegen. Fijn dat we ook hierin samen zijn en vind veel herkenning in jullie reacties. Ik ben voor het eerst in mijn leven ook blij als het weer voorbij is ;) dit soort evenementen triggeren altijd wel verdriet om het verlies wat we nu moeten dragen, het niet mee kunnen doen. Fijn om het hier te kunnen delen, alleen dat is al veel waard. Dank en jullie ook veel sterkte en kracht, nog een dag te gaan.

      M.
    • Ja klopt..ik kan mij zo verdrietig en eenzaam voelen..dat het gewoon pijn in mijn buik doet
      Wat een naar gevoel.
      Dit kan dagen duren.
      Wat is dat toch ??
      Sterkte voor iedereen

      Bente
    • De week is gelukkig voorbij. Hopelijk mogen we volgend jaar er weer bij zijn. Al is het maar een paar uurtje.
      Omdat drukte plaatsen opzoeken nú totaal geen oplossing is heb ik iets gepland wat niemand ooit zal verwachten.
      Ga deze zondag met een ezel wandelen. Het blijkt heel ontspannen te zijn en je bent er toch weer een keer uit.
      I
      Wens jullie veel sterkte toe en hoop dat je weer van dingen kunt gaan genieten.

      Groetjes Aswin

      Aswin
    • Hoi Aswin, wat ontzettend leuk, jouw plan voor zondag, en heel positief! Ik ben benieuwd en kan me goed voorstellen dat het heel ontspannend is! En dat het gewoon fijn is om iets leuks te doen. Heel veel plezier.

      Aniek
    • Dankjewel Aniek,

      Ik zal maandag mijn ervaring vertellen.
      Ben gelukkig echt een dierenvriend dus dat is al in mijn voordeel
      Even kijken of hij net zo eigenwijs als mij is 😜

      Fijn weekend en groetjes

      Aswin
    • Alle reacties weergeven...
    • Beetje late reactie nog ?
      Ik zou vertellen hoe de wandeling met de ezel was gegaan. Nou dat is niet doorgegaan het was afgelopen zondag niet het mooie weer waar ik op gehoopt had. Dus we moesten het uit stellen naar een andere datum.
      Hoop dat dit snel zal lukken en dan zal ik mijn ervaring delen.
      Groetjes en sterkte
      Aswin

      Aswin
    • Reacties verbergen...

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • Op zoek naar tips? Tips bij burnout →
  • Visuele overprikkeling?

    Hallo mensen,

    Zijn er meer mensen die tijdens hun burn-out een soort van visuele overprikkeling ervaren? Eigenlijk gewoon bij alles waarvoor je je ogen gebruikt, dat er zo’n enorme druk op je ogen ontstaat?

    Dit hindert mij extreem in mijn dagelijks functioneren, want ik sta er mee op en ik ga er mee naar bed lijkt het.

    Tevens een enorme druk op mijn voorhoofd.

    Is dit herkenbaar voor iemand?

    Alvast bedankt voor jullie reacties.
    Harald
    Harald 2 4
    • Hoi,

      Ja zeer herkenbaar. Ik kan na 2 jaar BO zeggen dat het nu pas iets beter lijkt tegaan op sommige momenten. Maar heb er nog wel steeds dagelijks nog last van. Ik kon iets langer dan 1 jaar opeens geen tv meer kijken of scrollen op mijn mobiel, laptop of bewegende dingen zien etc. Het lijkt dan alsof mij ogen en hoofd alle kanten op draaien en dat hou ik dan 24/7 aan +intense druk op mijn (voor)hoofd en ogen. . Ook bij het slapen wanneer ik
      mijn ogen dicht hebt beginnen mijn ogen gek te doen
      druk in voorhoofd en ogen en duizeligheid. Ik zeg altijd die duizeligheid komt van m'n ogen af. Deze klacht lees ik overigens weinig tot niet terug bij anderen.

      Anso
    • Ik herken dit! Ik denk omdat we oververmoeid zijn?

      Penn
    • Heel herkenbaar! Voelt zo benauwend…. Alsof je alles vanuit een te scherpe bubbel ziet. En die druk op het voorhoofd heel herkenbaar. Balen!

      Anoniem
    • Alle reacties weergeven...
    • Ja heel herkenbaar... ik heb het nu na 10 maanden nog steeds. Sommige dagen belemmert het me ook enorm, moet dan extra concentreren om te werken/auto te rijden etc.
      Veel hoofdpijn ook sommige dagen...

      Sterkte!!

      Suus
    • Reacties verbergen...

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • A-typische klachten

    Beste mensen,

    Nu tien maanden in de burn-out. Nu heb ik naast de klachten waarover ik veel mensen zie praten ook steeds klacht die ik wat a-typischere burn-out klachten zou noemen, als ze inderdaad aan de b.o. gerelateerd zijn. Dat kom ik hier eens navragen... of anderen ook lichamelijke klachten krijgen die niet in het standaard rijtje thuis horen.
    Zo scheurde mijn kuitspier plotseling, heb ik vreselijke last gehad van jeuk op mijn armen, ik loop al een jaar met ontstoken mondhoeken die niet genezen (gelukkig kan ik ze wel onderdrukken met zalf dus heb er nu geen last van), schoot het laatst ineens in mijn linker onderrug, heb ik nu zenuwpijn in mijn rechtzijde, een soort eczeem in mijn borstplooi.
    Nou... feest dus. Kijk ik ben gewoon een jonge vrouw van 33, die elke avond om 21:30 in bed ligt, voor 80% biologisch en gezond eet, mediteert, probeert te bewegen waar het kan, en ja, dat moet ik er ook bij zeggen, het gewicht van de wereld op haar schouders draagt.
    Maar... ben gewoon benieuwd of er mensen zijn die naast hun b.o. klachtenbeeld ook continu te dealen hebben met andere plotselinge ongemakken...
    Willemijn
    Willemijn 2 5
    • Ik ga elke dag fietsen en heb een plekje waar ik ga zitten om de angst aan te kijken hier door word je sterker en ben daar ontzettend trots op

      Antje
    • Hallo,

      De meeste klachten ervaar ik zelf niet, behalve de pijn in de onderrug, maar bovenal in mijn geval is het mijn linkerzij die onder grote spanning staat, en veel klachten geeft al meer dan een jaar lang.

      Ik ga hiervoor volgende week naar een osteopaat, hopelijk kan die daar iets mee.

      Verder heb ik wel eens gelezen dat een burn-out zich bij iedereen anders manifesteert, en dat met name op je zwakkere plekken de symptomen merkbaar zijn….

      Sterkte ook!

      A.
    • Lichamelijke kwaaltjes herken ik zeker wel als ook bij mijn burn-out horend. Ik had al last van bekkenklachten, dat was een vicieuze cirkel: burnout en bekkenklachten hielden elkaar in stand. Maar daarnaast ook meerdere keren gewrichtsklachten ervaren zoals geïrriteerd middenvoetsbeentje, pijnlijke pols etc. Alsof zelfs de gewrichten/pezen minder belasting aan konden dan vroeger.
      Jeuk en eczeem heb ik zelf gelukkig geen last van gehad, maar zijn ook bekende uitingen van stress en verminderde weerstand.

      Margriet
    • Ik denk dat je bij verminderde weerstand sneller vatbaar bent op je zwakke plekken.
      Bij de een kan dat de rug zijn, darmen, huid etc.
      Dus het lijkt me zeer goed mogelijk dat dat bij jou ook speelt, vervelend genoeg

      Newbee
    • Alle reacties weergeven...
    • Ik herken dat zeker. En zit er nu ook helemaal doorheen omdat ik zoveel dingen tegelijk krijg dat ik er echt somber van wordt. Ik krijg in mijn heup spanningspijn, tennisarm word veel slechter, slechte huid en nu een gescheurde meniscus. Heel fijn zo voor de vakantie.

      N.
    • Reacties verbergen...

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • Burnout

    Hoi lotgenoten ik heb een vraagje ik zit nu ruim 1 jaar in deze situatie en ben veel bij dokters geweest vorig jaar fisioterapie voor nek schouderklachten dat gaat nu beter en haptotherapie gedaan ging goed tot dat ze dat niet meer kon helaas en zit nu bij een psycholoog eens in de 3 weken alles vertellen wat ik voel in mijn lichaam en ja heb daar veel angsten van zit nu bij een massage praktijk hopelijk helpt dat want heb weer last van mijn maag de ene dag goed denk ik ja ben er vanaf nou nee hoor komt gewoon weer terug vol gevoel boeren soms wat branderig dat niet veel heb dat wel ruim 9 maanden gehad je denkt vaak het word beter en dan weer 2 stappen terug ipv vooruit en alles weer opzoeken op google nou daar word je ook niet zo vrolijk van en bedankt als iemand reageert en sterkte ook allemaal gr, Lucie
    Lucie
    Lucie 2

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • Twijfel over burn out of post covid

    Ik ben na het hebben van twee griep/covid virussen in een burn out terecht gekomen. Mijn klachten duren nu een half jaar. Vooral last van stevige vermoeidheid, zwaar hoofd en drukkend gevoel op voorhoofd en snelle overprikkeling. En soms ook last van inwendige trillingen. Ik twijfel alleen nog steeds erover of het wel een burn out is, of dat het toch post covid is. Maar de klachten zijn zo moeilijk te onderscheiden als ik erover lees. Kun je dat laten testen? Hebben meerdere mensen die twijfel weleens?
    Marie
    Marie 2 3
    • Hier ook twijfel. Klachten zijn wel duidelijk ontstaan na paar weken ziek zijn van COVID maar alsnog had ik ook wel veel stress en ben perfectionistisch etc etc. Dus ik weet het ook niet precies. Arbo arts houdt het op long COVID. Voor wat ik begreep word je hiermee ook een stuk serieuzer genomen dan burn-out (ook al is dit natuurlijk onterecht). Er is volgensmij heel veel overlap in klachten..

      A
    • Brankele Frank omschrijft het mooi in haar boek, de diagnose burn-out valt niet meer onder de DSM-5. Dat betekent dat behandelingen om burn-out te voorkomen- of genezen niet meer worden vergoed door de verzekeraar. Om deze reden blijven artsen maar ook psychologen, arbo-dokters, HR medewerkers en therapeuten het liefste helemaal weg bij de term en proberen ze de patienten met iets anders te diagnosticeren zodat de patient en/of werkgever niet zelf hoeft te betalen voor de behandeling.

      Het is allemaal vrij onfortuinlijk en verwarrend voor de patient. Veel mensen met een burnout worden gediagnosticeerd met een depressie, angtstoornis, bipolaire stoornins, adhd of autisme terwijl de oorsprong van de klachten in overspannenheid/burnout zit. Het lastige is dat een patient normaliter juist veel baat zou hebben bij de diagnose burn-out (veel minder grote impact op de lange termijn) en een gerichte behandeling daarvan. Je ziet dat mensen nu vaak van specialist naar specialist worden gestuurd omdat de diagnoses niet helemaal aansluiten op de klachten.

      Nou weet ik niet exact hoe het zit met long-covid maar ik denk dat er dusdanig veel overlap in de klachten op te merken is dat de artsen geneigd zijn iemand eerder aan te merken als long-covid patient dan als burn-out patient wanneer er sprake is geweest van een besmetting rond de periode van uitvallen. Ook is het zo dat bij een burnout de weerstand dusdanig verzwakt raakt dat de kans aanwezig is dat je veel zieker wordt van een virus dan in je normale staat. Een beetje kip/ei verhaal dus. Vlak voordat ik uit viel met mijn burn-out kreeg ik een buikgriep die drie weken aanhield, zo ziek ben ik nog nooit eerder geweest.

      Voor zover ik weet is er geen aantoonbaar verschil te vinden tussen long-covid en burn-out omdat er in beide gevallen alleen een klinische diagnose te stellen is (diagnose op basis van de klachten en niet op basis van lichamelijk onderzoek).

      Je zou eens kunnen overleggen met jouw huisarts of het verstandig is om te onderzoeken of er mogelijk sprake is van long-covid, maar ik ben bang dat deze gaat zeggen dat dat heel moeilijk te bepalen is.

      Heel veel sterkte!

      G.
    • Alle reacties weergeven...
    • Ik heb ook mijn twijfels nog steeds. Ik heb ik denk ongeveer 2 weken voor het officieel in nederland arriveerde een zware verkoudheid gehad die samen ging met spierkrampen en koorts. En daarna zeker een anderhalf jaartje zwaar kortademig geweest en maagdarm klachten die maar niet over gingen. Was niks te horen bij de doktor en het was gewoon goed maar ik was zo uitgeput en mijn onderrug deed heel erg zeer en was helemaal verstijfd en mijn bovenbenen waren loodzwaar, en mijn menstruatie duurde maar 3 dagen en na dat het gestopt was de week erna bijna 2 weken lang heftig ongesteld geweest. Nooit eerder voorgekomen tot dat ik de eerste vaccinatie kreeg, was het weer zo ver. Onregelmatige menstruatie’s. Mijn arts dacht eerst maagproblemen, daarna een middenrifonsteking, en elke keer wat anders. Nu ben ik er wel vanaf geraakt na een hele lange periode herstellen maar vorig jaar in februarie weer flink verkouden geweest en toch maar voor de zekerheid laten testen en ja hoor.. daarna heb ik zeker 8 maanden last van migraine hoofpijnen gehad en visuele sneeuw met slechte oog cordinatie. Ook dat is op een gegeven moment weg gegaan maar duurde echt zo lang tot het eindelijk eens over ging. Van prikkels moest ik ineens overgeven of ik kreeg oogmigraine met duizeligheid Die waren ook verergend na de infectie had ik er 3 per dag, daarvoor 1-2 per jaar.. ja wie zal het zeggen he..
      mijn hooikoorts lijkt verergerd na een besmetting te hebben gehad ook voor familieleden die ineens last lijken te hebben van hooikoorts, of in ieder geval langdurig last hebben van het licht alsof je daar allergisch voor bent en vaak pijnlijke traan ogen.

      Anoniem
    • Reacties verbergen...

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • Zwaar hoofd , herkenbaar?

    Ik heb een heel zwaar hoofd de hele tijd.
    Op het moment dat ik ga zitten en in gesprek ga met iemand wordt mijn hoofd nog zwaarder. Kan moeilijk praten , het kost me energie.
    Mijn neus en hoofd raakt verdoofd en raak een soort in paniek. Ik adem dan ook niet meer goed( heb last van hyperventilatie ook) Net alsof ik die prikkels van een gesprek aangaan niet kan verdragen.
    Herkent iemand dit?
    Ik krijg ook veel last van stijve nek en spieren na zo’n ‘aanval’
    Ik ben 3 weken geleden ook begonnen met body mind release. Ik heb het idee dat dat mij momenteel heel erg confronteert en enorme klachten heb daardoor. Maar ben nu op de helft en hoop dat het uiteindelijk effect heeft
    Corine
    Corine 2 2
    • Ja ik herken dit heel erg. Ik heb al een half jaar vanaf het begin het gevoel dat er een baksteen in mijn hoofd zit. En soms voelt het lichter, en juist tijdens gesprekken wordt mijn hoofd zwaarder. Of als ik bijvoorbeeld niet goed gegeten heb of als ik te lang doorwandel. Ik geloof dat bij mij een goede balans het beste werkt tussen goed (suikervrij) eten, activiteiten en rust. Maar je bent dus niet alleen. Ik heb trouwens ook vaak een drukkend gevoel op mijn voorhoofd en het gevoel dat mijn neus dichtgeknepen wordt. Dat lijkt dus wel op de klachten die je omschrijft.

      M.
    • Alle reacties weergeven...
    • Ja ik herken dit heel erg. Ik heb al een half jaar vanaf het begin het gevoel dat er een baksteen in mijn hoofd zit. En soms voelt het lichter, en juist tijdens gesprekken wordt mijn hoofd zwaarder. Of als ik bijvoorbeeld niet goed gegeten heb of als ik te lang doorwandel. Ik geloof dat bij mij een goede balans het beste werkt tussen goed (suikervrij) eten, activiteiten en rust. Maar je bent dus niet alleen. Ik heb trouwens ook vaak een drukkend gevoel op mijn voorhoofd en het gevoel dat mijn neus dichtgeknepen wordt. Dat lijkt dus wel op de klachten die je omschrijft.

      M.
    • Reacties verbergen...

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • Meer ondersteuning nodig? Therapie bij burnout →
  • Iemand ervaring met afbouwen antidepressiva ?

    Ik kreeg voor mijn burnout antidepressiva voorgeschreven maar kreeg steeds meer lichamelijke bijwerkingen. Dus in overleg met psychiater besloten om af te bouwen. Van 20 mg in stapjes van 2.5 mg per week afbouwen. Tot 10 mg ging het redelijk goed maar toen ik naar 7.5 mg ging was het mis. Enorm veel last van maag en darmen, oorsuizen, slapeloosheid, onrust en paniek in mijn lijf en nog meer ellende. Toen in overleg weer terug naar 10 mg en hier even stabiliseren om vervolgens langzamer verder af te bouwen.

    Nu dus een week of twee op 10 mg en het ging eigenlijk wel redelijk. Maar nu sinds 2 dagen terug bij af en weer heel veel lichamelijke en psychische klachten. Is dit voor iemand herkenbaar en hoort dit inderdaad bij het afbouwen ? Vind het vreemd omdat ik niet verder verlaagd heb en het leek iets beter te gaan. Voel me echt ellendig en wil eigenlijk alleen maar huilen 😭
    Ray
    Ray 2 22
    • Hoi Ray, toen ik antidepressiva afbouwde kreeg ik ook veel last van oorsuizen, hoofdpijn, een intense rusteloosheid, en een soort griep gevoel. Ik kreeg van mijn psychiater temazepam voor de zwaarste nachten, dit hielp wel enorm om toch nog wat te kunnen slapen.

      Het is erg ongelukkig omdat je burnout klachten al naar genoeg zijn, deze worden dan tijdelijk erger, plus nog een aantal nieuwe tijdelijke klachten.

      Toen ik gestopt was en de ontwenningsverschijnselen verdwenen waren voelde ik me wel weer meer mezelf, en meer in contact met mijn gevoel. Ook al waren die gevoelens niet altijd even prettig.

      Maar goed, de klachten die je noemt horen dus inderdaad bij het afbouwen, en je burnout klachten kunnen er dus ook tijdelijk erger van worden. Los daarvan kan je natuurlijk ook gewoon nog steeds jezelf overbelasten waardoor deze klachten ook erger worden.

      Kort samengevat zou ik er proberen niet teveel over na te denken wat waardoor komt, lief zijn voor jezelf, elke dag genoeg liggende rustmomenten nemen, en als je wilt huilen zou ik dat gewoon doen. Het lucht vaak wel op.

      M
    • Hoi Ray,

      Wat vervelend dat je deze klachten ervaart en ik begrijp je zorgen heel goed. Ik ben zelf ook aan het afbouwen onder begeleiding van mijn psychiater. Mijn 1e afbouw stap verliep zonder klachten waardoor ik de 2e afbouw stap snel hierna begon (na 1,5 week). Ik kreeg toen heel veel angstklachten en onrust en was mega bang dat dit een terugval oid was. Na ongeveer 1 a 2 weken werd dit gelukkig weer minder en kon ik mezelf geruststellen dat het toch echt bij het afbouwen hoort. De 3e afbouw stap heb ik vervolgens pas 6 weken later gedaan en toen wederom nauwelijks klachten gehad. Nu wacht ik weer minimaal 4 weken tot ik de volgende stap zet. Een combinatie van afbouwen in steeds kleinere stapjes (hyperbool afbouwen) en voldoende weken er tussen laten helpt dus denk ik! Probeer daarnaast te vertrouwen op je lichaam. Je lichaam weet heel goed wat het moet doen en ook hoe het om moet gaan met afbouwen van medicijnen. Mijn mantra is tegenwoordig ‘trust the body, teach the mind’. Hoe vervelend ook, onttrekking is echt tijdelijk en gaat voorbij. Probeer dat in je achterhoofd te houden, wat fijne afleiding te vinden en te bedenken dat iedere dag een dag van heling is. Ook niet teveel op internet lezen over afbouwen, want dat zorgt alleen maar voor onzekerheid (bij mij in ieder geval). Elk lichaam werkt op haar eigen manier. Veel sterkte en liefs.

      Anoniem
    • Hoi Anoniem,

      Bedankt voor je reactie.

      Ik ben denk ik te snel van 20 mg naar 10 mg gegaan. Dat was in 4 weken tijd. Misschien veroorzaakte dat alleen al de klachten en niet de stap naar 7.5 mg. Maar het vreemde is dat het eigenlijk weer redelijk stabiel was met weinig klachten en nu opeens helemaal mis terwijl ik de laatste twee weken niet verlaagd heb maar op 10 mg ben blijven zitten.

      Pffff....ik voel me zo ellendig. Heb me volgens mij nog nooit zo slecht gevoeld. Vooral al die lichamelijke klachten zijn verschrikkelijk en die onrust.

      Tja en niet te veel op internet weet ik wel, maar blijf toch constant zoeken naar waarom ik me zo voel en naar ervaringen van anderen. Wat je aandacht geeft dat groeit, maar het is zo verdomde moeilijk als je je zo ellendig voelt 😥

      Hoop dat dit snel overgaat en dan moet ik nog 10 mg naar 0 ! Als ik dit allemaal geweten had was ik nooit met die zooi begonnen....

      Ray
    • Afbouwen is lastiger dan opbouwen. Zelf was ik cold turkey gestopt met de sertraline 25mg. Dat heb ik de eerste weken wel gemerkt met darm en maagklachten maar dan ook een intens onrustig gevoel in het lichaam dat samen ging met een soort rillingen in mijn nek naar de hele rug en een soort schokjes die van boven naar beneden gingen de hele tijd. In ieder geval veel sterkte gewenst aan jou ray! Komt allemaal goed :-)

      Anoniem
    • Hoi M,

      Dank voor je reactie. Het is zo moeilijk om jezelf gerust te stellen als je je zo ellendig voelt 😥. Je denkt vaak dat het toch niet door zo'n stom klein pilletje kan komen....

      Hoe lang duurden bij jou die ontwenningsverschijnselen en heb je ook geleidelijk afgebouwd. Pfff ik weet echt niet hoe ik de dag door moet komen met al die klachten..die onrust in je lijf is ook zo verschrikkelijk

      Ray
    • Hoi anoniem,

      Jeetje, cold turkey stoppen is wel heftig. Dan kan ik me voorstellen dat je ineens heel veel klachten krijgt. Maar ik ben geleidelijk aan het afbouwen en dan denk je toch dat het wel mee zal vallen. Dus niet 😥

      Bedankt voor je reactie ! Fijn dat er mensen reageren

      Ray
    • Hoi Ray,

      Ja ik heb soms ook het idee ‘waar ben ik aan begonnen’ en het gevoel dat ik er een probleem bij heb door medicijnen te gebruiken die vervelende bijwerkingen geven en wat je vervolgens moet afbouwen. Het is gewoon echt heel klote en zwaar. Mij helpen de medicijnen wel bij mijn angstklachten (die waren bizar heftig een aantal maanden terug, waardoor ik op dat moment voor mijn gevoel geen andere keuze had).
      Mijn psychiater zei dat onttrekkingsklachten soms wat langer kunnen aanhouden dan 2 weken. Het kan ook zijn dat je lijf weer moet wennen aan de verhoging naar 10 mg. Bedenk in ieder geval dat je in erg korte tijd veel hebt afgebouwd en dat je lijf daarvan waarschijnlijk in de war is. Dat is niet gek, maar wel enorm vervelend. Je kan dit aan en het wordt beter! Houd je taai!

      Liefs Anoniem 1 (Nienke)

      Nienke
    • En als aanvulling nog, je hoeft niet van 10 naar 0. Als je een dosering vindt waarbij je bijwerkingen minder zijn en het toch een klein steuntje in de rug geeft, dan kan je ook wat langer op een lage dosering blijven en eerst verder herstellen van je burn out voordat je weer heel langzaam gaat afbouwen.

      Nienke
    • Dank voor je reactie Nienke ! Heel fijn dat je de tijd neemt om zo uitgebreid te reageren. Misschien blijft ik idd op bijvoorbeeld 5 mg zitten, kijken hoe het de komende weken gaat. Gaat het met jou inmiddels wel wat beter ?

      Ray
    • Hoi Ray,

      Fijn om te lezen dat je al veel reacties hebt gehad. Ik vind je verhaal ook heel herkenbaar. Ik slik ook sertraline, ik kom van 100 en zit nu weer op 50 mg. Ging ook niet zonder slag of stoot. Voorjaar 2023 lukte het vrij eenvoudig om van 100 naar 75 te gaan. In het najaar dacht ik wel klaar te zijn om naar 50 te gaan. Toen weer een maand lang hele heftige paniekklachten gehad. Weer opgebouwd tot 75 en nu sinds een paar weken zit ik weer op 50. Qua paniek gaat het nu heel goed, alleen de eerste week voelde ik me neerslachtig.
      Nu heb ik toevallig (?) ook wel weer even een dip en ben ik vooral heel erg moe en snel overbelast. Of dat nog door de afbouw komt, weet ik niet. Ik denk zelf dat ik ‘gewoon’ weer teveel doorgeploeterd heb de laatste tijd.

      In elk geval: ik weet nu zeker dat ik niet meer terug ga naar die 75, dat hoeft nu niet meer. Maar het kan dus wel echt lang duren, en het stagneren bij een bepaalde dosering is dus herkenbaar. Ik heb destijds zelf besloten weer een beetje te verhogen, en bewust pas maanden later weer verlaagd. Ik wachtte steeds op het juiste moment, tot ik me mentaal sterk genoeg voelde. Denk dat het goed is uitgepakt. Maar alsnog blijft het een taai iets, waar je doorheen gaat bij het afbouwen.

      Ik hoop dat het je helpt om te lezen dat je niet de enige bent die het lastig vindt! Heel veel sterkte en neem vooral je tijd.

      Y.
    • Hoi Ray,

      Ja ik begrijp je helemaal, ik weet nog hoe vreselijk die dagen waren... ik kon echt helemaal niks meer hebben, zelfs geen tv kijken of een boek lezen, laat staan de deur uit gaan. Het is echt heel erg zwaar om die dagen door te komen.

      Wat mij toen (en nog steeds wel) enorm hielp was yoga Nidra, een soort liggende meditatie, en actief proberen mooie herinneringen naar boven te halen of te denken aan iemand van wie je houdt en wat die tegen je zou zeggen. Dat eerste is wellicht wat zweverig voor sommigen, maar het hielp mij echt heel erg.

      Toen ik afbouwde had ik per stap steeds ongeveer een week extra burnout en angstklachten. Toen ik stopte had ik ongeveer een week een griep gevoel + toename van angst& burnout klachten.

      Doe het rustig aan, onthoudt waar je het voor doet, en weet dat je het kan. Het wordt beter!



      M
    • Joi Y,
      Na 6 volle weken op 100 mg sertraline werden de bijwerkingen alleen maar erger. Maag-/darmklachten, hoofdpijn, trillen, nerveus. Het werd niet minder alleen maar erger. Iom mn behandelaar 2 weken geleden terug gegaan naar 75 mg. Maar nog steeds de bijwerkingen, echter is hier nu weinig eetlust. misselijk. somber en veel huilen bij gekomen. Van overgedoseerd naar ontrekking. Wat nu te doen. em hoelang kan dit aamhouden?

      Jacq
    • Hoi Jacq,
      Wat vervelend dat het afbouwen nu ook zoveel klachten geeft. Op internet lees je vaak dat je na een paar dagen of ongeveer een week wel van de ontrekkingsverschijnselen af zou zijn. In mijn ervaring duurt het echt wel wat langer. Het schijnt ook mogelijk te zijn met kleinere stappen af te bouwen, volgens mij in de vorm van druppels. Daar heb ik zelf geen ervaring mee maar misschien is dat iets om te onderzoeken? Of je zou bijv kunnen blijven proberen tot je een maand verder bent (dus nu nog 2 weken) en als het dan nog zo heftig is, toch weer (iom je behandelaar) wat ophogen?
      In elk geval sterkte!

      Y.
    • Ik ben ook bezig met het afbouwen van Citalopram. Sinds begin mei bezig en zit nu op ongeveer 50 % van de hoeveelheid die ik had. Veel lichamelijke klachten, vooral maag en darmen. Ik moet bijvoorbeeld 4 x per dag naar het toilet voor nummer 2. Steeds kleine hoeveelheden, geen diarree . Heb dit nooit zo gehad. Is dit voor iemand herkenbaar ? Slapen doe ik nog maar max 4 uur per nacht. Hoofdpijn, duizelig, huilbuien, depressief.....

      En het blijft maar aanhouden. Is dit normaal dat het nu al 2 maanden duurt ? Dit is echt zo niet meer lang uit te houden ben ik bang. Weet me geen raad meer 😥

      Anoniem
    • Hoi anoniem, bedankt voor je reactie. Waarschijnlijk heb je net als ik te snel afgebouwd. Pfff de huisarts zei tegen mij een week 10 en dan stoppen 😳 blij dat ik dat niet gedaan heb. Huisartsen hebben vaak echt geen idee. Dat ik vaker naar het toilet moet, heb ik ook wel. En vreselijk rommelende darmen daarbij. Het nauwelijks kunnen slapen herken ik ook, vannacht max drie uurtjes geslapen en de rest wakker gelegen. Vreselijk. En gisteren ook de hele dag vreselijke hoofdpijn gehad en zo'n druk achter mijn ogen. Heb me nog nooit zo ellendig gevoeld als nu. Maar het internet staat vol van verhalen van mensen die ook proberen af te bouwen, dus we zijn gelukkig niet alleen. Het is een hel waar je doorheen moet helaas.

      Ray
    • Ik heb heel langzaam iedere maand iets geminderd na 5 maanden was ik er weer vanaf zonder bijverschijnselen of terugval.

      Henriette
    • Ik ben ook ad aan het afbouwen in overleg met psychiater maar voel me verre van OK. Ben nu al 2.5 maand aan het afbouwen en de eerste twee weken ging het eigenlijk redelijk goed. Toen begonnen de klachten 😥 oorsuizen als een gek, hoofdpijn, depressief en emotioneel (huilen, boos, opgefokt). Maar vooral heel veel last van darmen en maag. Ontlasting is opeens ook compleet een puinhoop geworden. Slapen de ene keer redelijk maar wel onrustig en de andere keer nauwelijks slapen. Ik heb van 30 mg Citalopram nu afgebouwd naar 10 mg en heb besloten hier even te blijven om te stabiliseren omdat het helemaal niet goed gaat. Zijn er mensen die dezelfde ervaring hebben ? Het zou nu allemaal toch minder moeten zijn met de klachten na 2.5 maand

      Anoniem
    • Hoe gaat het nu ondertussen met je anoniem? Ik heb 5,5 week geleden een dosisverlaging gehad van sertraline. 100 mg naar 75 mg. En voel me ook ellendig. veel huilen. last van darmen en maag. Wanneer zal dit alles minder gaan worden.

      jacq
    • Hallo Ray
      Hoe gaat het nu met jou ??

      Bente
    • Hoi Jacq,

      Helaas nog geen verbetering. Nog steeds erg veel last van darmen en maag en erg onrustig en emotioneel. Vraag me ook af hoe lang dit nog gaat duren. Soms gaat het een aantal dagen ietsje beter, maar dat is helaas maar van korte duur. Daarna gaat het weer helemaal fout en zit ik weer in de ellende. De darmklachten zijn bij mij duidelijk erger geworden sinds afbouwen. Probeer me hieraan vast te houden en mezelf gerust te stellen dat het komt door afbouwen, maar de onrust en emoties winnen het helaas altijd. Weet niet meer wat te doen.

      Anoniem
    • Hoi Bente,

      Bedankt voor het vragen. Helaas gaat het nog steeds niet beter. Vraag me steeds meer af of het wel onttrekkingsverschijnselen zijn. Kan het me bijna niet voorstellen dat het zo lang duurt. Ben al vanaf eind mei aan het afbouwen en ben sinds ongeveer een maand blijven steken op 10 mg. Kwam van 20 mg Citalopram en heb toen 50% afgebouwd in een maand tijd. Misschien was dit gewoon teveel. Nu probeer ik te stabiliseren op 10 mg maar dat lukt dus niet echt. Soms gaat het een paar dagen wat beter en vervolgens ben ik weer terug bij af. Snap er echt helemaal niks meer van, wil gewoon mijn oude leventje van voor de burnout weer terug 😥 pfff vreselijk dat zo'n burnout zo'n impact kan hebben. Ik zit er al bijna 3 jaar in ! En daarvoor liep ik ook al zeker 2 jaar met klachten rond, maar dankzij corona kon ik het uitzingen. Geen afspraken, thuis werken enz.

      Ray
    • Alle reacties weergeven...
    • Hallo,

      Even dit topic nieuw leven inblazen 😉

      Zijn er hier mensen die nog aan het afbouwen zijn, of al afgebouwd zijn van antidepressiva?

      Ik ben zelf inmiddels 2 weken gestopt, en het is op zijn zachtst gezegd geen pretje… duizelingen, hoofdpijn, onrust, piekeren, slechter slapen, etc.

      Toch ga ik doorzetten, want ik wil van de bijwerkingen af, en wil zeker weten dat mijn aanhoudende hoofdpijn niet een bijwerking is.

      Inmiddels al wel tot de ontdekking gekomen dat een paar druppels CBD-olie de scherpe randjes van het afbouwen afhaalt, dus wie weet heeft iemand hier nog iets aan?

      Ervaringen zijn welkom, alvast bedankt….

      A.
    • Reacties verbergen...

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • Slapeloosheid

    Zijn er mensen hier die ook last hebben gekregen van slapeloosheid? Ik lig nu standaard wakker tot een uur of half 3 ‘s nachts. Mijn hersenen staan aan. Mediteren helpt niet. Luister er nu standaard 2. Maar zelfs daar word ik niet rustig van.

    Ik ben dus ook weer aan het reïntegreren op werk. Afgelopen week is me zwaar gevallen. Moest echt een dag flink bijkomen. En merk dat ik nu wankel ben. En me afvraag of ik wel moet reïntegreren. Het ging juist voor me idee de betere kant op. Ik snap er werkelijk geen fluit van. Ik weet ook niet meer waar ik goed aan doe. Ik ben het zo zat!!!!!!!
    Eric
    Eric 2 9
    • Ik pieker ook zoveel. En er vliegen allerlei herinneringen door mijn hoofd. Ook van echt jaren geleden. Toen ik nog veel jonger was. Herkent iemand dit? Help me out

      Eric
    • Hoi Eric,

      Ik herken die herinneringen van vroeger of korter geleden heel erg! Soms leuke maar ook komt vaak de pijn langs. Ik doe er ook lang over om in slaap te vallen en ga daarom elke dag rond 20:30/21:00 naar bed. Dit ritme helpt me om rond een iets acceptabelere tijd in slaap te vallen.

      Als ik je zo hoor zou ik integreren op een lager pitje zetten of stopzetten. Slapeloosheid betekent dat je te onrustig bent. Denk dat werk je niet gaat helpen om die ontspanning te vinden die je hard nodig hebt. Maar goed ik weet niet hoe je er verder aan toe bent. Probeer te voelen of je er energie van krijgt of dat t teveel is.. probeer in ieder geval het niet te doen omdat t verwacht wordt door wie dan ook.

      Ik gebruik soms cbd olie en dat lijkt te werken. Ook droomsap geprobeerd, dat werkte nog beter maar had wel t idee dat ik ook weer instabieler werd ervan. Heb t pas paar nachten geprobeerd dus ben er nog niet uit. Is voor iedereen anders denk ik. Misschien t proberen waard

      Succes en sterkte

      Anoniem
    • Hoi Eric ja dat heb ik ook veel slapeloze nachten heel veel wakker piekeren ik neem elke dag magnesium tabletten 1 per dag en ga op tijd te bed meestal door de weeks 9 uur slaap dan niet meteen hoor en werk ook als ik teveel doe dan moet ik het de volgende dag bekopen en wandel wel veel met de hond dat geeft mij rust zal iets minder gaan werken als dat kan he sterkte en succes ook 👍

      L
    • Hee Eric,
      Ik weet niet of er je heel goed aan doet om nu al te reïntegreren. Ik ben nu zo'n 3 jaar bezig met burnout herstel en ben door te snelle reïntegratie 2 keer volledig teruggevallen. Ik herken mij ook erg in het feit dat je zegt dat je veel herinneringen hebt van vroeger die op poppen. Er wil waarschijnlijk een hoop heel graag gezien en gevoeld worden. Ik merk zelf pas sinds ik therapie ben gaan doen waarbij je ruimte geeft aan al die herinneringen en die ook te doorvoelen, er daarna ook ruimte ontstaat om t lijf weer te laten stromen. In mijn ervaring is het niet aankijken hiervan, de oorzaak niet aanpakken dus dweilen met de kraan open

      Romy
    • Dank allen.

      Ik heb de huisarts gesproken en ga nu 3 nachten oxazepam slikken om te kunnen slapen. Kijken of ik daardoor weer in een beter ritme terecht kom. En na die 3 nachten weer proberen om het meditatie te doen.

      Ik ga in ieder geval ook aangeven dat de reintegratie zwaar valt. En ik niet wil opschalen meer tot het oké gaat. Ik loop voor me gevoel achter de feiten aan. Ik lig in ieder geval een dag krom als ik ben geweest.

      En ik heb een boekje aangeschaft waarin ik heel veel herinneringen aan het opschrijven ben. Het slechte slapen komt door het onbewuste piekeren en verwerken. Dus ergens is het ook weer goed denk ik zo.

      Eric
    • Hoi Eric,
      Ik slik op advies van de huisarts melatonine om beter in slaap te vallen. Dit is een lichaamseigenstof, maar vaak wordt die bij een burn out onvoldoende aangemaakt. Deze pilletjes kan je gewoon bij de drogist kopen. Misschien helpt het je.
      En waar je al mee bezig bent is situaties opschrijven uit het verleden. Ik heb 3 maanden online het programma bij breinmedicijn gevolgd. Zij geven ook veel inzichten in klachten, gedrag, emoties etc. Maar ook goede handvatten. Waaronder situaties uitschrijven en hier emoties aan koppelen.
      Ik ben in november begonnen met reïntegreren. Tussendoor ben ik weer wat teruggevallen en stond ik te werken met pcm en ibuprofen. Daarna had ik veel te veel hersteltijd nodig na het werken. Toen weer wat terug gegaan in uren en
      vandaaruit weer op gaan bouwen. Dat gaat best goed en zo gaan we weer stapje voor stapje verder.
      Dus goed luisteren naar je lichaam en kijken of het werken je ook weer energie geeft. Daar een balans in zoeken is moeilijk, maar uiteindelijk lukt het.
      Succes,
      Groetjes Kim

      Anoniem
    • Dank allen.

      Ik heb de huisarts gesproken en ga nu 3 nachten oxazepam slikken om te kunnen slapen. Kijken of ik daardoor weer in een beter ritme terecht kom. En na die 3 nachten weer proberen om het meditatie te doen.

      Ik ga in ieder geval ook aangeven dat de reintegratie zwaar valt. En ik niet wil opschalen meer tot het oké gaat. Ik loop voor me gevoel achter de feiten aan. Ik lig in ieder geval een dag krom als ik ben geweest.

      En ik heb een boekje aangeschaft waarin ik heel veel herinneringen aan het opschrijven ben. Het slechte slapen komt door het onbewuste piekeren en verwerken. Dus ergens is het ook weer goed denk ik zo.

      Eric
    • Hier zelfde probleem het is 2.00 in de nacht en kan weer iets niet slapen.
      Vandaag redelijke dag gehad was vanavond moe en moest moeite doen om wakker te blijven tijdens het eten. En dan denk je ja lekker ga zo naar bed en dan ineens sta je weer helemaal aan. Lichaam ZEGT SLAPEN maar mijn hoofd zegt nee moet nog over heel veel dingen nadenken en piekeren. Maar waarom ik dat doe is me een raadsel. Word er soms moedeloos van. Moe zijn en je toch verzetten tegen de slaap. Op dit soort momenten verlang ik om na een dag hard werken heerlijk op tijd naar bed te gaan.
      Maar dat gevoel is al heel lang weg.
      Uitslapen is een woord dat mijn hoofd niet meer kent. Voor mijn burn-out zeiden bekenden vaak tegen mij gezegd je moet wat meer rust nemen en wat eerder naar bed gaan. Riep toen altijd die slaap haal ik wel als ik dood ben. Denk dat ik nu voor word gestraft. Een hele harde wijze les pfff.
      Nu een uur verder 1 keer in slaap gevallen tijdens het schrijven van dit bericht ga ik toch proberen nog even te slapen.
      Veel sterkte iedereen met slapen loosheid.
      Ooit komt het goed toch
      Groet Aswin

      Aswin
    • Alle reacties weergeven...
    • Droomsap heeft bij mij erg goed geholpen om sneller in slaap te vallen en beter door te slapen, en als ik wakker word makkeliljker terug in slaap te komen. Ben er zelf ontzettend blij mee, wellicht heb je er wat aan!

      Amber
    • Reacties verbergen...

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • Restklachten

    Inmiddels een paar maanden hersteld van mijn burn-out, maar ik blijf restklachten houden.

    Wat ik vooral merk is:

    - Ik kan nogsteeds heel slecht tegen warmte (buitentemperatuur boven de 25 graden, in de volle zon zitten of een sauna bezoeken)

    -Bij fysieke inspanning of stressvolle situaties ga ik wat hoger ademen. Meteen die ademhalingsspieren op mijn borst overbelast. Diezelfde avond of de volgende dag gewoon spierpijn. Vooral op mijn borst. Als ik op die spieren druk voelen ze echt beurs

    -Feesten, festivals en überhaupt drukke plekken zal vgm nooit meer een hobby worden. Ik vind t'allemaal heel gezellig, maar s'avonds in bed flitsen er weer 1000 beelden in sneltreinvaart door m'n hoofd en ben ik compleet overprikkeld

    -Soms uit het niets zo'n licht, leeg gevoel in m'n hoofd. Dat ook zo weer over gaat. Meestal als ik mezelf gewoon afleid

    Hebben jullie ook restverschijnselen?
    Marlou
    Marlou 2 2
    • Ik noem het zelf niet 'hersteld' als je nog restverschijnselen hebt. Dan ben je nog gewoon herstellende en 'er nog niet', je bent immers nog niet volledig de oude. Beetje als je je been breekt, je bot is op een gegeven moment weer vastgegroeid maar je bent spieren kwijt, pezen zijn zwak, je conditie is lager etc.

      Als je langdurig restklachten houdt moet je dieper graven en dingen aanpassen die je spanning geven. Zie mijn andere post.

      Taco
    • Alle reacties weergeven...
    • Hoe lang over gedaan?

      Eddy
    • Reacties verbergen...

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • Maagzuur/klachten door BO?

    Hoi lotgenoten,

    Sinds enige tijd kamp ik met klachten aan mijn maag, slokdarm, keel, maagzuurremmers helpen niet (voldoende). Kan dit ook komen door BO / stress / overbelasting? Ik probeer veel te ontspannen maar mijn klachten verminderen niet. Iemand hier ervaring mee?
    Bodhi
    Bodhi 2 4
    • Ja dat kan zeker! Ik heb dit ook heel erg gehad. Heb daar zelfs maanden last van gehad. Maagzuurremmers die de ha mij voorschreef hielpen niet, zo gespannen was ik. Uiteindelijk is het over gegaan. Maar zo nu en dan heb ik er nog een beetje last van.

      Eef
    • Dit was één van mijn eerste serieuze klachten toen ik een burnout kreeg. Gaviscon geprobeerd en maagzuurremmer geprobeerd maar dat werkte niet. Ontlastingsonderzoek gehad om te kijken naar een maagbacterie maar dat was het ook niet. Nadat ik me had ziek gemeld heb ik geen maagklachten meer gehad.

      M
    • Ja zeker,
      Hier begonnen met een maagontsteking op vakantie vorig jaar in juli. Dit wou niet overgaan, allerlei onderzoeken gehad, maagzuurremmers ook, blijven verder werken tot het in september niet meer ging. Sindsdien ben ik thuis en heb ik tot vandaag nog elke dag maagklachten.
      Elke ochtend sta ik op met het gevoel dat er iets in mijn maag zit en 's avonds trekt dit meestal weg om de volgende dag opnieuw te beginnen...
      Het is om gek te worden soms en af en toe verlies ik de moed maar er is geen keus...
      @Eef: hoe lang heeft het bij jou geduurd? Hoe ben je ervan afgemaakt van dat gespannen gevoel?

      Groetjes,

      S.
    • Alle reacties weergeven...
    • Jazeker Bodhi dat had ik vorig jaar heel veel wel dik 6 maanden ik gebruik maag tabletten dat al jaren hoor en doe veel oefeningen ervoor kreeg ik van iemand die haptotherapie deed en ook zit ik nu te mediteren komt zeker van stress en burnout en overbelasting heb ook veel last van mijn nek schouder daarvoor naar de fisioterapeut en vaak last van duizeligheid zwaar hoofd enz gaat nu iets beter maar af en toe ook weer een terugval nu 1 jaar verder sterkte en succes ook met alles 👍

      L.B
    • Reacties verbergen...

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • Tips om de dag door te komen / te ontspannen

    Hallo lotgenoten,

    Aangezien iedereen min of meer in hetzelfde schuitje zit, al zal de een wat verder in zijn herstel zijn dan de ander, maar het leek me een goed idee om een opsomming van tips te maken die een ieder gebruikt om te ontspannend of zijn/haar dag door te komen.

    Ik heb zelf alvast de volgende tips:

    Wandelen
    Ademhalingsoefeningen
    Puzzelen
    Yoga nidra
    Rondje fietsen
    Schoonmaken in huis
    Muziek luisteren
    Yoga
    Douchen

    Wie heeft er aanvullingen?
    Arend
    Arend 2 4
    • Ik vul graag verder aan:
      - Progressieve spierontspanning via filmpjes YouTube
      - hartcoherentie met Moonbird
      - tuinieren
      - sudoku
      - klassieke muziek
      - spelen met de kinderen
      - yin yoga


      Karen
    • Humor middels filmpjes van standup comedians doet mij goed. Daar is bijvoorbeeld op Instagram veel van te vinden. Lachen is...eh...maakt gezond.

      Niet té lang kijken ivm het voorkomen van overprikkeling.

      Cactus
    • Cactus weet jij of de hyper burnout zelf ophoudt of komt er eerst een tussenfase met vermoeidheid en daarna opbouw.
      Wat is de verwachting?

      Eddy
    • Alle reacties weergeven...
    • In bad of voetenbadje
      Meditation moments app
      Buiten zijn, in de natuur
      Restorative (yin) yoga
      Focus op wat wel kan, dankbaarheid opschrijven dagelijks
      Dagboek bijhouden

      Pien
    • Reacties verbergen...

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • Op zoek naar tips? Tips bij burnout →
  • Druk achter ogen en voorhoofd

    Lieve mensen,

    Op zich gaat het fysiek best goed. Ik kan wandelen, naar de winkel, met mensen afspreken etc. Weer naar werk gaan (2 x 2 uur). In elk geval doe ik deze dingen gewoon allemaal, omdat ik er niet zo in wil gaan hangen.

    Echter blijft de druk achter de ogen en in mijn voorhoofd. Ik weet niet waar het aan ligt en word hier gek van. Je krijgt er een soort van de-relisatie van. Het is tergend.

    Ik slaap 9 uur aan een stuk door in de nacht, dus daar zou het niet aan kunnen liggen.

    Weet iemand wat er tegen te doen?
    K
    K 2 2
    • Je moet je stress emmer blijven legen, dan komt et langzaam aan goed. Goed met stress omgaan en prikkels doseren. Ontspanning en inspanning balanceren

      Anoniem
    • Alle reacties weergeven...
    • Herkenbaar. Heb het ongeveer 8 maanden dagelijks gehad. En nu ik 15 maanden verder ben en weer 'volledig' functioneer elke week nog wel eens.

      Druk in hoofd en achter mijn ogen, vooral het linkeroog. Ook nog wel eens duizelig en het gevoel om te vallen. Het lijkt ook wel uit het niets te komen.

      Maar de gedachte eh de wetenschap dat er niets ergs gaat gebeuren, zoals ik nu weet. En het feit dat het lang duurt maar toch steeds ietsjes minder frequent is geworden helpen me er doorheen.

      Maar zoals je kunt lezen. Er zijn mensen die het nog veel heftiger en langduriger hebben. Het verschilt per persoon.

      Andre van Peet
    • Reacties verbergen...

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • Verschil tussen BO en Postcovid-klachten?

    Hoi allemaal,

    Weet of kent iemand de verschillen tussen de cognitieve klachten van een BO en dat van Postcovid?

    Er zijn namelijk veel overeenkomsten zoals paniek, angst, depressies, huilerigheid, enz.

    Overeenkomst zijn ook de decimerende vermoeidheid, neurologische klachten, hoofdpijnen, enz.

    Veel gelijkenissen.

    Hoe weet je of je nou een BO hebt of Postcovid
    klachten? (Waarvoor je bij Covid niet eens langdurig of ernstig ziek geweest te hoeven zijn)

    Ben benieuwd naar jullie reacties.

    Groet,

    Cactus


    Cactus
    Cactus 2 2
    • In mijn optiek zijn beide TMS (the mindbody syndrome), de aanpak van herstel kan hetzelfde werken (trauma's en onderdrukte emoties gecombineerd met positive signalen aan je brein dat dingen veilig zijn en genoeg ontspanning en rust).

      Taco
    • Alle reacties weergeven...
    • Ik denk dat de symptomen veel op elkaar kunnen lijken, maar dat de oorzaak enorm kan verschillen (tenzij het een combinatie is van oorzaken, dat bijv. covid de laatste zet was naar volledig instorting). Ik zou dus bij jezelf nagaan hoe gestresst je was voordat je hierin belandde, hoe het mentaal met je ging etc.

      In ieder geval veel sterkte gewenst bij het herstel!

      Anoniem
    • Reacties verbergen...

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • Soort aanval ofzo

    Al weken had ik veel druk op me hoofd. Alsof er een steen op m'n hoofd en voorhoofd lag. Ook duizelig en slappe benen. Vanochtend en vanmiddag ook zo'n rot hoofd. Ineens werd ik heeeel misselijk na 10 min werd kk duizelig hartkloppingen en intens misselijk en druk op mijn hoofd. Na 30 sec was het alweer weg. De misselijkheid en de druk op ke hoofd waren ineens helemaal weg.

    Wie herkent dit en wat is dit?
    Anoniem
    Anoniem 2 5
    • Mss een paniek of angstaanval?
      Goed proberen letten op je ademhaling kan helpen op zo’n momenten om je lichaam terug tot rust te krijgen.

      K
    • Heb je deze klachten niet continu?

      Ik herken dit ook! Voor mij voelt het of m'n voorhoofd naar beneden wordt gedrukt in de richting van m'n ogen. Dat het soms al erg inspannend is om m'n ogen open te houden.

      Slappe benen en duizeligheid heb ik ook een aantal weken. Tijdens het lopen wil m'n been vaak niet mee, alsof je op watten loopt.

      Marie
    • @marie
      Deze klachten heb ik 3 dagen achter 1 volgens gehad vooral dat hoofd , die duizeligheid en die slappe benen. Alleen die intense misselijkheid niet.

      Dat met je been snap ik heel goed dat heb ik met vlagen ook vreselijk is het. Alsof het gewoon niet meer wil.

      @k ja kan alleen had niet intense angstvlagen althans toen ik misselijk rn kortademig werd dacht ik wel o nee ik heb wat ergs dus ja misschien wel ergens een angst/paniekaanval.

      Anoniem
    • @marie Ik heb het heel vaak met 1 been en ik schaam me dan heel erg om plekken waar het druk is omdat ik het gevoel heb dat ik niet normaal loop en dat mensen er iets van gaan zeggen😥 ik voel me been dan minder

      Anoniem
    • Alle reacties weergeven...
    • Snap het precies! Ik heb het dan ook aan 1 been. Heb dan verder geen pijnklachten in m'n been en kan ook geen specifieke plek aanwijzen waar ik dan iets voel.
      Het voelt net of de motoriek verstoord is. Lijkt een beetje op een klapvoet of dat je het been voor je gevoel mee moet slepen.
      Had het eerst ook met m'n arm aan dezelfde zijde, was ook heel vaag.

      Marie
    • Reacties verbergen...

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • Vage druk in voorhoofd

    Hallo,

    Zijn er meer mensen die ook continue zo’n vage druk in het voorhoofd ervaren, die eigenlijk voortdurend aanwezig blijft.

    Op mijn beste dagen blijft dit aanwezig, en op de slechtere dagen kan dit uitgroeien tot onmenselijke koppijn.

    Bedankt voor het delen van jullie ervaringen 👍
    Erwin
    Erwin 2 12
    • Ja heb ik ook. Vaak als ik ga wandelen of meer tot rust kom gaat het meestal weg. Leven in het NU

      Y.
    • @erwin dat heb ik ook zooooo erg. Al 3 dagen. Gisteren heel de dag gehad en vannacht echt door heel me hoofd. nu heb ik het gevoel alsof me ogen eruit puilen. Het doet zo zeer. Lijkt alsof m'n ogen het niet meer aan kunnen.

      Lizette
    • Klopt Lisette, exact dat wat jij zegt ervaar ik er ook bij, alsof de spieren naar je ogen er uit puilen ofzo, heel vaag.

      En Y, leven in het nu probeer ik ook zo veel mogelijk, maar valt niet mee met alle klachten die ik steeds ervaar, en waar je ongewild toch steeds over aan het nadenken bent (hoe komt dit, hoe kom ik hier van af, etc)

      Ik probeer mijn aandacht zo veel mogelijk te verleggen door een boek te lezen, puzzel maken, wandeling, etc, en dan maar hopen dat er een keer progressie gaat komen…..

      Erwin
    • O jaah zeker herkenbaar me rechter oog doet er soms zeer van
      Me hoofd voelt soms ook zo zwaar

      En maar denken idd probeer ook afleiding te zoeken al ben ik na ieder half uur in eens weer dood moe

      Anoniem
    • Vergeet niet dat er op het moment al zeker 'n week erg hoge zonnevlammen actief zijn.
      Druk, loodzware energieën en meer van dat fraais. Eén grote schoonmaak.
      Niks om je druk te maken..

      Marcel
    • Ga proberen om me er niet druk om te maken maar het beperkt me zo. Nu ook wer heel erge druk en op me voorhoofd en ogen. Hebben jullie ook dat pijnstillers niet echt werken?

      Lizette
    • Heb net het zelfde! Ogen en voorhoofd maar eerder van een allergie , histamine verhoging door een allergische reactie , er zijn namelijk ook veel pollen in de lucht, blij bloedonderzoek bleek ik nog eens pinda allergie te hebben , verdere testen worden binnen enkele weken gedaan voor nog meerdere allergieën uit te sluiten.

      Succes

      Marre
    • Pijnstiller doen hier niks slik ze ook niet meer

      Marcel wat bedoel jij precies ?

      Anoniem
    • Ik herken dit ook! Voor mij voelt het of m'n voorhoofd naar beneden wordt gedrukt in de richting van m'n ogen. Dat het soms al erg inspannend is om m'n ogen open te houden.

      Marie
    • Hoi dit is herkenbaar, nu 2 jaar en nóg steeds aanwezig wel in minderen mate. Enorme deuk in mijn ogen voorhoofd en hoofd. Alsof ik een zandzak van duizend kilo op m'n hoofd heb. Ogen doen oog veel pijn en krijg dan ook last van visuele duizeligheid

      Anso
    • Inderdaad makkelijker gezegd dan gedaan maar je moet in het nu leven in plaats van in je hoofd. Ga voelen i.p.v denken.

      Dit lukt mij ook nog altijd niet en ik balanceer dus ook op een dun lijntje. Een enkel uurtje hoeft maar minder te gaan en het doemdenken en piekeren is begonnen. Het is vervolgens moeilijk om uit deze gedachtes te komen.

      Marcel
    • Alle reacties weergeven...
    • Bovenstaande reactie is van 'n andere Marcel dan van degene die over zonnevlammen (CME's) sprak (ik dus).
      @Anoniem Ik heb nog geen tijd gehad om daar nog iets meer over te zeggen..

      Marcel
    • Reacties verbergen...

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • Overprikkeling vs sociale contacten

    Hallo Lotgenoten,

    Aangezien overprikkeling volgens mij bij iedereen hier zo’n beetje aan de orde is, hoe doen jullie dit met sociale contacten?

    Aan de ene kant probeer ik zo veel mogelijk rust voor mezelf te creëren door sociale contacten te vermijden, maar aan de andere kant merk ik daarmee ook dat ik een gevangene wordt in mijn eigen hoofd, en het gevoel heb lichtelijk te vervreemden van de wereld.

    Als je continue alleen maar in je eigen bubbel blijft, ga je uiteindelijk toch ook geen stappen vooruit maken, gok ik?

    Ben benieuwd naar jullie meningen/ervaringen.

    Bedankt en sterkte allemaal…
    Gerard
    Gerard 2 2
    • Hi Gerard, heel herkenbaar, ik zat ook in deze tweestrijd.

      Ik ben begonnen met eerst max een uur per afspraak en dan vaak buiten samen wandelen oid. Ik heb dit na verloop van tijd uitgebreid naar max 2 uur per afspraak en ben al een keertje gaan lunchen buiten de deur. Juist even andere gesprekken halen je uit je hoofd, even wat anders dan die vervelende burnout. En soms, als je er helemaal doorheen zit, is een luisterend oor juist fijn.

      Grotere groepen en daarbij gesprekken die door elkaar gaan, lukt me nog niet. Ik kan me echt op 1 persoon/gesprek concentreren.
      Wellicht is dit een mooi begin voor je?
      Hoe langer ik alleen zit, hoe meer ik in mijn hoofd zit en eigenlijk hoe verdrietiger ik word en het dus slechter met me gaat. Als ik die cirkel dan weer doorbreek door even met iemand te praten, knap ik er toch van op. Sterkte ❤️

      Suus
    • Alle reacties weergeven...
    • Ik zit ook erg in mijn eigen bubbel thuis. Ga vaker met de hond wandelen, voordeel hiervan is dat je meestal wel een praatje maakt met andere hondenbezitters in de buurt. Verder spreek ik minimaal af: ca 1 x per 6/8 wk met vriendin. Het is altijd dubbel: ik merk dat die afspraken me goed doen (vooral bv iets buiten de deur doen) maar tegelijkertijd kost het ook veel energie. Heb inmiddels wel geleerd om die afspraken te begrenzen tot 1,5 of max 2 uur. Dat is nu mijn limiet. In het begin van mijn bo (1,5 jr geleden) was dat een half uur.
      Verder komen mijn (volwassen) dochters ook regelmatig thuis. Ook dan geef ik na bv een uur praten aan dat ik even ga liggen omdat ik het dan niet meer "trek".
      Ik ga 1 of 2x per week naar Pilates les, een leuke groep, ook daar klets ik meestal wel ff met iemand. Dat zijn echt mijn sociale momenten.
      Kortom, het is net te doen zo, soms wel beetje eenzaam, maar ik weet dat het voor een goed doel is. Hoe beter ik mijn grenzen bewaak, hoe sneller ik hersteld ben.
      C.

      Anoniem
    • Reacties verbergen...

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • Meer ondersteuning nodig? Therapie bij burnout →
  • Pijnstillers tegen hoofdpijn?

    Aangezien ik vermoed dat er meer mensen zijn die extreme hoofdpijn ervaren tijdens hun burn-out, nemen jullie hier standaard pijnstillers voor in, zoals paracetamol, ibuprofen of zelfs diclofenac?

    Heb zelf vaak het gevoel dat ze niet eens veel helpen, omdat de hoofdpijn er gewoon doorheen breekt.

    Of laten jullie de hoofdpijn maar gewoon gebeuren zoals ie is?

    Bedankt voor reacties.
    Johan
    Johan 2 4
    • Ik neem wel paracetamol in 2 stuks. Werkt wel iets maar eigenlijk is slapen het beste. Dit werkt altijd goed tegen die knallende koppijn.

      Eric
    • Bij mij werken ze niet. Heb voor een lange tijd hoofdpijnen gehad en sommige waren ondragelijk bonzend, dagelijks pijn en zelfs een vermoedelijke chronische bijholte onsteking maar dat kwam door dat ik schijnbaar TMDJ heb door te veel spanning ben ik gaan knarsen en klemmen en dat komt eruit als flinke hoofdpijnen en een pijnlijke stijve nek. Het enigste wat werkte tegen de hoofdpijn was spierontspanners en een bitje om mijn tanden te beschermen tegen het klemmen wat er vooral uit komt snachts. Hopelijk heb je hier iets aan.

      Heel veel sterkte. Het is vreselijk

      anoniem
    • Dag Johan, ook ik heb vreselijke hoofdpijnen gehad en steeds paracetamol geslikt echter de huisarts heeft mij geadviseerd hiermee te stoppen omdat de kans groot was dat de hoofdpijn werd veroorzaakt door afhankelijkheid naar paracetamol. Medicatieafhankelijk hoofdpijn genaamd. Ik ben direct gestopt met slikken van paracetamol en na 3 weken heb ik nog maar sporadisch last van hoofdpijn.

      Henriette
    • Alle reacties weergeven...
    • Hi Johan,

      Ik zit nu 8 maanden in mijn burn-out. De eerste 5 maanden had ik zoveel hoofdpijn en spierspanning en aangezichtspijn dat ik in overleg met de huisarts per dag het volgende slikte:
      6x 500mg paracetamol
      2/3x 400mg ibuprofen

      Zodra het kon ben ik de ibuprofen af gaan bouwen, dit schijnt slechter voor je te zijn dan paracetamol.

      Momenteel heb ik nog steeds last van hoofdpijn maar niet meer iedere dag (wel nog vaak). Vaak is 2x 500mg paracetamol dan voldoende.. ik neem trouwens altijd 1000mg in 1x.

      Groetjes,
      Willemijn

      Willemijn
    • Reacties verbergen...

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • Oogflitsen

    Hallo,ik hen nu ineens last van flitsen voor de ogen en bewegende sliertjes. Herkenbaar?
    Anita
    Anita 2 7
    • Zou ik toch even snel langs arts gaan. Kan een scheurtje in netvlies zijn. Even uit laten sluiten.

      Eric
    • Oculaire migraine?

      Anoniem
    • Hoi Anita heb ik ook naar de oogarts geweest en dokter is oog migraine

      Lucy
    • Bedankt voor de reacties. Heb er naar laten kijken en is gelukkig niets bijzonders. Oogmigraine!

      Anita
    • Hoi Anita,
      Heb ik ook gehad, bij mij komt het door stress/vermoeidheid. Hoe meer ik herstel hoe minder ik er last van heb

      Anoniem
    • Dit wat je zegt idd. Dagen achtereen stress gehad en te veel op de telefoon kijken vooal kleine lettertjes aandachtig lezen dan is het hier zo raak. Ik Voel me op de dag dat ik het krijg met opstaan anders en heel chagerijnig/boos en dan later op de dag is het er. Stel dat ik door blijf gaan met bezigheden tijdends de flitsen dan heb ik kans dat ik er hoofdpijn bij krijg

      Anoniem
    • Alle reacties weergeven...
    • Ik krijg altijd oogmigraine van aspartaam.

      Pietje
    • Reacties verbergen...

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • Hypochonder + Chronische Hyperventilatie



    Goedendag,

    ik zou graag in contact komen met mensen die hetzelfde voelen/denken als ik.. of tenminste in die richting :)

    Van mezelf weet ik dat ik soms vlagen heb van chronische hyperventilatie, stress, angst alles wordt weer geactiveerd.

    Zo'n 2 weken geleden voelde ik bij toeval ook aan de zijkant/midden een hard beweegbaar bobbeltje. niet groter dan 1 / 1.5 cm max. Klein beetje hard maar absoluut niet pijnlijk. Ben inderdaad al een tijdje verkouden en nu vooral nog slijm in keel en beetje schor.

    kunnen lymfen ook opzetten tegen een infictie en niet pijnlijk zijn?
    volgende week maandag kan ik naar de dokter. maar zou graag even jullie kijk er op willen weten.

    Ik kan alleen maar daar aan denken en zit heel de tijd aan mijn Lymfe.. dit is hartstikke dom, weet ik maar zoek telkens geruststelling terwijl dit het erger maakt.

    Iemand ervaring?

    Fijne dag vandaag!

    Groetjes en een fijne dag!
    Jamie
    Jamie 2 3
    • Ik herken dit. Ben ook hypochonder geworden sinds bo. Daarvoor nooit last van gehad. Ik heb sinds kort ook een bobbeltje in mn hals waar ik elke dag aan zit te voelen. Ergens weet ik dat ik er vanaf moet blijven maar blijf toch voelen. Ik weet dat lymfeklieren weken tot maanden opgezet kunnen blijven al na een simpele verkoudheid, maar blijf het toch een beetje eng vinden.

      Eef
    • Hoi Eef,
      ja precies dit inderdaad!
      Ik ben naar de dokter geweest en die heeft even gevoeld. ze zegt 100 % is dit niet verdacht en vooral afblijven. En ook wil je je gerust gesteld voelen, toch blijf maar aan ergere dingen denken. Maar door hypochonder zijn en chronische hyperventilatie hebben, kan je soms ook je eigen klachten denken en creeren heb ik het idee. Hoe gaat het nu met jou?

      Jamie
    • Alle reacties weergeven...
    • Hoi Jamie,
      Wat fijn dat er niks verdachts aan is! Geeft je dan toch weer een beetje rust. Ik denk ook zeker dat je je eigen klachten kan creëren. Heb al meerdere enge ziektes in mijn hoofd gehad en vervolgens kreeg ik bepaalde symptomen die daar bij horen. Eng is dat! Ik heb nog steeds dat bobbeltje maar zit er af en toe ook aan te voelen of dat ding gegroeid is of niet. Af en toe is het kleiner als ik er even niet meer aan heb gezeten dus ergens weet ik dat het niks ernstigs kan zijn.

      Eef
    • Reacties verbergen...

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • Inwendig trillen

    Wie heeft er ook last van inwendig trillen
    Om gek van te worden
    Soms doet me hoofd ook mee

    En soms is het helemaal weg

    Graag hoor ik wat tips

    Anoniem
    Anoniem 2 8
    • Ik ken wel dat de prikkels op je spieren slaan. Bedoel je dat? Dat alles prikkelt.

      Nikki
    • Ik ga trillen / beven tijdens paniek(?)aanvallen. Vaak duurt dit dan een half uur en ben ik daarna doodop.

      Roel
    • Ja dat het is meestal als ik uit bed kom
      Als ik dan rustig in bed ga zitten trekt het weg
      Vreselijk vind ik het

      Anoniem
    • Ik herken het inwendig trillen in mijn hoofd. Heel gek. Meestal merk ik het op in de nacht, rond 4.00 uur. Het voelt dan alsof er een kleine aardbeving plaatsvindt in mijn hersenen. Herken je dat?

      Marie
    • Komt me bekend voor. Idd de heftigste verschijning van het trillen in de ochtend.

      Het begint met zachte trillingen bij de spieren in de ruggengraat. Na het uit bed opstaan gaan mijn vingers trillen en soms ook de handen, bovenarmen, hoofd. Soms zelfs met schokken.

      Vanochtend voor het eerst weer auto gereden. Maar het was zo druk in het verkeer dat mijn handen begonnen te schudden. Het aparte is dat ik zelf kan bepalen welke hand kan trillen/schudden.

      Alsof het zenuwstelsel een uitlaatklep nodig heeft bij opgebouwde spanning.

      Loranzepam helpt bv goed tegen het trillen, want dat het de scherpe kantjes uit onze overspannen zenuwen. Het is middel is alleen wel verslavend op de langere termijn.

      Dat trillen is het gevolg dat je helemaal 'aanstaat' in een BO. Ook wel een hyper-burnout genoemd. Dan sta je aan en ben je ook regelmatig hierdoor uitgeput.

      Inmiddels ben ik de Lorenzepam tot een minimum aan het minderen. Als afkickverschijnsel komen de trillingen weer terug. Vooral bij drukte.

      Maar o wat ben ik blij een tijd redelijk trillingvrij te zijn geweest middels de Loranzepam. Nu hopen, nee...er vanuit gaan...dat ik het middel uiteindelijk niet meer hoef te slikken en geheel tremor vrij ben.

      Houdt vertrouwen dat het echt een keer overgaat. Overleg vooralsnog medicatie met je huisarts.

      Veel sterkte en beterschap!



      Cactus
    • Ja ik herken dat....vind het zo'n akelig gevoel...alsof er een enorm sterk kippenvel door je lichaam trekt !!!
      Heel vervelend

      Brenda
    • Ik heb dat intern trillen ook, soms alleen mn hoofd, soms heel mn lichaam. Weet precies wat je bedoelt. Naar mijn idee helpt het om minder te doen op een dag, oefeningen doen die je zenuwstelsel kalmeren (zoek op vagus nerve oefeningen), en goed slapen als dat lukt (bij mij helpt CBD olie)

      pien
    • Alle reacties weergeven...
    • Wat ''"fijn"'' om dit te lezen. Was hier eigenlijk ook wel naar op zoek, ja ik heb dit ook.

      Vooral s' nachts en ja ik heb het ook in bed en lijk er soms gewoon wakker van te worden. Ook een tijdje flinke schokken gehad op verschillende plekken in mijn lichaam net voor het in slaap vallen.

      Nu is dit een herkenbaar iets, ook wat vele gezonden mensen zullen herkennen. Maar dit waren hele heftige schokken.

      Ik ga me de meest gekke dingen in mijn hoofd halen maar als meerdere mensen dit ervaren zal het ook wel 1 van de (bij)verschijnselen van een BO zijn.

      Mijn lichaam was onverwoestbaar, dacht ik altijd. Het feit dat je ook iets kunt mankeren en sterfelijk bent maken het soms lastig

      Andre van Peet
    • Reacties verbergen...

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • Uitzichtloos

    Hoi allemaal,

    De laatste tijd lees ik veel hier op dit forum, dus ik dacht ik deel mijn verhaal ook even.

    Na mijn scriptie die ik heb afgerond in 2023 met een periode van veel stress heb ik mijn hbo diploma behaald. Eindelijk vakantie en had ik nog een bijbaantje met een paar uurtjes per week. In september 2023 ben ik heerlijk 2 weken op vakantie geweest. Bij terugkomst kwamen de eerste paniekaanvallen. Ik dacht dat ik ziek was.. zodoende kwamen er nog veel meer klachten bij. Ik wist niet dat dit het begin was van mijn burnout, maar ik had ondanks mijn paniekaanvallen ook veel goede dagen. Ik begon in november met mijn eerste baan (32u). Dit was eigenlijk te hoog gegrepen, maar ik zag het wel helemaal zitten. Ik deed onder het werk een studie erbij en was zo gemotiveerd dat ik af en toe 's avonds ook ermee bezig ging. Echter werden de klachten steeds heviger. Op het moment dat het donderdag (weekend) was, dacht ik alweer aan maandag..
    Mijn klachten:
    - Concentratieproblemen (moest 10 keer iets opnieuw lezen)
    - Extreme angstklachten waarbij ik volledig verstijfde
    - Brok in mijn keel
    - Extreem koud hebben
    - Hartkloppingen en steken in de hartspier
    - Extreem vermoeid en niet kunnen slapen
    - Continu onder spanning
    - Prikkelbaar en erg snel kunnen huilen
    - Blokkade en niet meer mezelf kunnen zijn
    - Schrikken van alle geluiden

    Na 1.5 maand ging het echt niet meer en ben ik helaas weggegaan bij dit bedrijf. Ik voelde me gefaald.. De eerste paar weken erg slecht gevoeld en veel geslapen. Bloedonderzoek en Holter onderzoek gehad, alles was prima. Ik werd doorgestuurd naar de praktijkondersteuner en daar 3x een gesprek mee gevoerd. Hier kreeg ik voornamelijk opdrachten over om te gaan met paniek- en angstaanvallen. Doordat ik deze niet meer kreeg, was de praktijkondersteuner ook niet meer nodig. Geen baan hebben gaf mij rust en werden de klachten steeds wat minder.

    Ik ging vanaf januari 4/5 keer p.w. naar de sportschool en voelde me steeds beter. Ik wist in principe nog niet dat ik een burnout had. Ik wilde eind januari weer aan het werk en ging solliciteren, het lukte niet. Ik kreeg veel spanningen hierdoor, maar ik wilde graag weer een baan.

    5 maanden nadat ik weggegaan ben bij mijn vorige baan heb ik sinds deze maand weer een baan gevonden voor 32u p.w. ik dacht dat ik het weer aan zou kunnen, maar de klachten komen keihard terug. Ik voel me fijn in de omgeving waar ik zit maar mijn lichaam protesteert. De eerste week was erg heftig. Ik dacht dat mijn lichaam weer moest wennen aan alle spanningen. Het laatste uurtje op vrijdagmiddag kreeg ik een ontzettend duizelig gevoel. Weekend gehad en veel gerust en de tweede week er weer tegenaan. Tweede week ging redelijk oke en had minder klachten. Deze week maandag en dinsdag gingen ook redelijk prima en ging gister nog lekker naar het strand (woensdags is mijn vrije dag). Vandaag was echt een hel en werd het steeds slechter en ging 1.5 uur eerder naar huis.

    Mijn lichaam reageert er tot nu toe nog heeeel sterk op en ik weet helemaal niet meer wat ik met mezelf aan moet. Ik besef dat ik te snel weer aan het werk ben gegaan voor 32 uur maar ik werd het helemaal zat thuis. Re-integreren was geen optie omdat ik niet in die positie zit. Het is bizar dat ik goede en slechte dagen heb op het werk en dat maakt dat ik erg twijfel over hoe het verder zal gaan..

    Zijn er meer mensen die in dezelfde situatie hebben gezeten en waarbij het wel goed is gegaan?






    Burned
    Burned 2

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • Op zoek naar tips? Tips bij burnout →
  • Burn-out - angst - depressie - in hoofd zitten

    Dat het een jaar terug nog zo met mij gesteld zou zijn, had ik niet verwacht. Ik had een ervaring alsof mijn ziel zich uit m’n lichaam onttrok en ik gedissocieerd achterbleef. Al mijn onverwerkte trauma’s wilden een uitweg en helaas ging dat niet via de grond, maar zochten ze hun weg omhoog. Het was een jaar waarin ik me opgejaagd voelde, m’n gedachten als een razende door m’n hoofd gingen en ik maandenlang heb gehuild.

    Nu is alles wat rustiger, maar mijn hoofd blijf malen (als gevolg dat ik blijkbaar nog niet geneog durf te voelen). En ik mis die verbinding met mijn lichaam. De enige plek waar ik me veilig voel is in bed, maar ik dan ook de meeste tijd van de dag doorbreng. Op een wandeling na - anders roest ik helemaal vast.

    Als ik mijn verhaal naast die van anderen leg, lijkt een herstelperiode van minstens 5 jaar zeer realistisch. Ik weet soms niet of ik dat volhoud en het idee maakt me dan nog somberder en doe ik maar niets - omdat het toch zo lang gaat duren in mijn beleving.

    Ik herken mezelf niet meer terug. Alles wat negatief was, wist ik altijd wel tot iets positiefs te buigen, maar in deze situatie lukt het me niet. Het heeft me volledig in beslag genomen.

    Er is een fijn ondersteunend netwerk, fijne hulpverleners, maar toch voelt het eenzaam.

    Vandaag weer een dag met gedachtes: ‘Wil ik dit proces is wel aangaan?’ ‘Kan ik het wel?’ Gevolgd door gedachten aan de dood.

    Zijn er mensen die dit herkennen? Hoe blijf je liefdevol naar jezelf? Hoe blijf je uit de slachtofferrol? Waar vind je je kracht terug?

    Alvast bedankt! ❤️
    Sanne
    Sanne
    Sanne 2 7
    • Hoi Sanne,
      Ik snap je wanhoop. Ik zit zelf ook in een lang hersteltraject: heb 7 jaar met klachten gelopen zoals hele forse spierspanning, slaapproblemen en uiteindelijk totaal uitgeput. Mijn psycholoog gaf aan dat herstel ca 2-3 jr zou duren. (Richtlijn is ca eenderde vd tijd die je nodig hebt gehad om bo te raken). Ik ben nu 1,5 jaar bezig. Heb pas kleine stapjes gezet, wat meer energie, slaap iets beter maar spierspanning nog steeds heel hoog en daardoor elke dag (hoofd)pijn. Ik denk ook regelmatig: ik vind er niks meer aan zo, werk niet meer, beperkt sociaal leven (want dat kost veel energie), je wereldje is heel klein.
      Maar ik probeer te focussen op de lichtpuntjes en kan nog wel genieten van kleine dingen zoals een wandeling met de hond in de natuur. Maar er zijn ook dagen dat ik me depri voel en blij ben als de dag weer voorbij is.
      De kunst is om zoveel mogelijk in het hier en nu te blijven en niet teveel na te denken over de toekomst. Dit zijn ook jaren waarin je leeft! Ik denk ook vaak: als ik depressief wordt heb ik alleen maar n probleem erbij...
      Verder houd ik elke dag een redelijk strak schema aan van dingen die ik op n dag doe, (met veel rustpauzes tussendoor) dat zorgt voor structuur en geeft savonds toch n beter gevoel dan als je weinig tot niets doet op n dag. Ik geef mezelf regelmatig n compliment dat ik het goed doe! Zelfcompassie is heel belangrijk! Vooral omdat t idd een eenzame en lange weg is.
      Ik ga regelmatig naar een massagetherapeut, werkt ontspannend en zo kom je meer uit je hoofd. Je zou ook yoga of pilates kunnen gaan doen (in groepsverband of gewoon thuis), dan ben je ook erg met je lijf bezig.
      Ik vraag me wel af hoe jij bij n herstel van vijf
      jaar komt? Dat lijkt me wel erg lang...
      Sterkte
      C.

      Anoniem
    • Het is zeker herkenbaar
      Maar hou vol langzaam komen de licht puntjes weer
      Je kan het 💪

      Anoniem
    • Dank voor de reacties. Ik denk dat het herstel te maken heeft met wat je ‘startpunt’ van de BO was. Ik was 4 maanden apathisch en kon geen licht verdragen, geen gesprek voeren. Moest bij mn ouders wonen, want het was echt een crisis situatie. Helaas is genieten een gevoel dat ik sindsdien niet meer ken. Leven per dag, inderdaad.

      San
    • Hi Sanne,

      Ik werd geraakt door jouw verhaal omdat ik me er heel erg in herken.

      Ik ben in oktober dit jaar 4 jaar onderweg. (Maar ik heb meerdere ingrijpende omstandigheden tijdens herstel en daardoor terugvallen gehad waardoor het langer duurt, voor jou hoeft het hopelijk niet zo lang te duren).

      Ik heb op het dieptepunt ook maandenlang als een soort zombie geleefd, wonen bij mijn ouders omdat ik echt nergens meer toe in staat was. Geen gesprek kunnen voeren, niet naar buiten kunnen, geen geluid kunnen verdragen. Een soort aanvallen van intense emotionele pijn, (oude trauma’s) waarin het op momenten zó vreselijk duister was dat ik in combinatie met de totale gehandicaptheid en het niet weten of en wanneer ik weer iets zou kunnen, soms geen uitweg meer zag.

      Het is zwaar, ongelooflijk zwaar. En eenzaam. Maar weet dat je daarin dus niet alleen bent.

      Hoe houd je kracht? Jezelf een ‘weten dat het beter wordt’ voorhouden. En dat ook écht geloven. Leven met de dag, en jezelf elke dag liefdevol vragen: wat heb ik nodig? En jezelf dat geven. Een wandeling, slaap, fijne muziek, meditatie, een warme douche; alles waar je je ook maar 1% fijner door zou kunnen voelen. En dit blijf je doen. Net zo lang totdat die 1%, op een gegeven moment 10% is geworden en je stapjes vooruit gaat merken. Vanaf daar kon ik op een gegeven moment weer genieten van kleine dingen. En dat steeds meer uitbouwen op jouw eigen tempo. Acceptatie en overgave van het feit dat het nu helemaal ruk is, maar weten dat je er doorheen gaat komen. Blijven voelen. Body scan meditaties (op YouTube), journalen, journal speak van nichole sachs, ademhalingsoefeningen, zijn allemaal dingen die daarbij kunnen helpen.

      Al ben ik er zelf ook nog lang niet qua energie, het wordt beter, echt ♥️

      Amber
    • Lieve Amber,

      Dank je wel voor je berichtje. Het is inderdaad ontzettend zwaar en voelt intens eenzaam - omdat je je ook zo afgescheiden voelt van alles en iedereen-. Zelfs al weet je dat je niet de enige bent…
      Mooi om te horen hoe jij die genietmenten weer mag ervaren. Ik hoop dat je snel weer meer energie mag krijgen.

      Liefs

      Sanne
    • Hoe herkenbaar

      Al jullie verhalen
      Ik zit er pas 7 maanden in maar ook ik worstel me door de dagen.
      Herstel merk ik weinig van. Merk alleen de terugvallen heel sterk..ik vertrouw mijn lichaam niet meer..
      Ik zie totaal geen vooruit gang en ben alleen maar bezig met hoe voel ik me en welke klachten heb ik nu weer.

      Het voelt zo zwaar.ik voel me zo eenzaam..donkere tunnel.

      Ooit wordt het beter zegt men.
      Pfffr

      Eddy
    • Alle reacties weergeven...
    • Het is allemaal zo herkenbaar. Ook ik worstel al 10 maanden met nu door een buikgriep weer helemaal op. Allleen maar huilen en alles is uitzichtloos. Ondanks een groot sociaal netwerk, gezin, psychiater en psycholoog blijf ik me zo rot voelen. Elke duizeling en pijntje komt keihard binnen en kan ik niet meer laten zijn. Van een super vrolijke energieke vrouw naar een zielig hoopje ellende op de bank/bed. En iedereen maar roepen...je bent sterk, een strijder, het komt weer goed...alleen geloof ik er zelf niet meer in. Heel veel sterkte allemaal ♥️

      Corrine
    • Reacties verbergen...

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • Hoe weet je of het beter gaat?

    Ik zit al zo lang met burnout klachten dat ik mezelf ben kwijt geraakt.
    Ik weet dus ook niet wat normaal voelen is.
    Aan de ene kant heb ik meer energie, werkt mijn prikkelfilter beter en ben ik meer opgewekt en heb meer geduld. Al ben ik na een paar uur weer helemaal overprikkelt.
    Aan de andere kant slaap ik sindsdien weer helemaal niet terwijl dat juist beter ging hiervoor.
    Het lastige is ook dat ik mijn hele leven al op mijn stress zenuwstelsel leef door trauma’s (dus dit voor mij normaal is) en dus met hoge cortisol zit.
    Dus het kan ook zijn dat ik een terugval heb en weer op mijn oude patroon zit en weer op mijn adrenaline draai.
    Ik merk dat ik hier erg gek van word omdat ik gewoon eigenlijk nooit echt heb geweten wat een geregeld zenuwstelsel écht is.
    Anoniem
    Anoniem 2 4
    • Ik herken dit heel erg! Zelf weet ik het ook allemaal weer niet. Soms denk ik een betere dag te hebben wanneer ik best veel doe. Helemaal overprikkeld. De dag hierna kan ik mij weer super klote voelen met vooral veel duizeligheid (dat is een bekende klacht van mij die maar niet over gaat)..

      Eliza
    • Ik heb na 7 chronische pijn door spierspanning een zware bo gekregen waar ik nu 1,5 jaar in zit. Mijn pijnklachten zijn nu wat minder, ik slaap iets beter. Maar alles is nog erg wisselend en grillig. Ik heb mijn 1e terugval gehad afgelopen maand doordat mijn spierspanning opeens weer heel erg werd en heftige pijnpieken. Het duurde wel even voordat ik door had dat ik een terugval had, mezelf teveel belast over n periode van ca 2 mnd. Het vergt heel goed luisteren naar de signalen van mn lijf. Ik word daar wel steeds iets beter in. Gaat met vallen opstaan. Ga 1x per mnd naar psych: zij kan dingen ook uitleggen en duiden. Zorgt ook voor morele steun want zij snapt wat overprikkeling is.

      Anoniem
    • Bedankt voor jullie reacties. Ik heb inmiddels wel door dat ik een terugval heb.
      De adrenaline zorgt gewoon voor dat wat opgewekte gevoel en prikkels minder binnen komen.
      Ik ben mezelf weer continu aan het bezighouden, alles voelt weer als prioriteit en mn spieren doen weer veel pijn.
      En dat na 1 weekje de dingen gedaan te hebben die ik gewoon leuk vond om te doen.

      Anoniem
    • Alle reacties weergeven...
    • Als de vermoeidheid erin hakt?

      Eddy
    • Reacties verbergen...

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • Burn-out: lichamelijk versus geestelijk

    Hi!

    Zijn er meer mensen die (na 7 maanden) nog steeds sommige dagen/weken extreem moe zijn, maar GEEN last hebben van concentratieproblemen?

    Ik lees heel veel verhalen over geheugenproblemen en concentratiestoornissen. Iets wat ik eigenlijk nooit heb gehad. Soms wel overprikkeling, maar met name ernstige vermoeidheid, spierpijn, misselijkheid en keelpijn.

    Kan het zijn dat de burn-out zich bij de een meer lichamelijk en bij de ander meer geestelijk manifesteert?

    Alvast bedankt!
    Anoniem
    Anoniem 2 4
    • Hi anoniem,

      Ik ben daar ook erg benieuwd naar. Ik heb zelf dat ik wel dingen kan doen en niet moe ben, maar heb wel alle andere klachten die je beschrijft + hartkloppingen en daardoor dus angst. Die keelpijn is ook heel raar. Alsof iemand je keel dichtknijpt, brok in je keel gevoel etc. Heb nu echt ontzettende spierpijn in mijn bovenrug en daardoor maak ik me weer zorgen. Waar manifesteert bij jou de spierpijn?

      Amber
    • Hey,

      Ik heb ook nooit last gehad van concentratieproblemen. Bij mij is het vooral lichamelijk: misselijkheid gehad, maagklachten, oorsuizen, niet kunnen slapen, vaak moe maar nooit zo extreem dat ik niets kon...vandaar dat ik eerst de medische toer ben opgegaan met mijn klachten want dit kon toch niet alleen door stress zijn dat ik me zo slecht voelde ...maar als er niets uit alle onderzoeken komt...en je dan eindelijk eens stil staat bij de afgelopen jaren dan kan ik niet anders dan erkennen dat het allemaal te maken heeft met stress en over mijn grenzen heen gaan.
      Ik dacht oorspronkelijk dat burn-out vooral extreme vermoeidheid was, zo erg dat je niets meer kon, dat zelfs boodschappen doen of koken al te veel energie vroeg, dat je niet meer helder kon nadenken.
      Ik had nooit gedacht er zoveel andere klachten konden zijn...

      Groetjes,

      Kiki
    • Ja, dat kan zeker. Bij iedereen manifesteren de klachten zich anders. Mijn vermoeidheid was en is vooral lichamelijk, ook omdat ik al jaren met spierspanningspijn loop (wat het lichaam heel veel energie kost). Dus in eerste fase na bv opstaan/douchen/haren wassen alweer doodmoe, of na het verschonen van een 2p bed. Ik kon echter best wel lang achter elkaar lezen (30-60 min) of achter de PC zitten.
      Het kan ook zijn dat de mentale klachten overheersen zoals angst en paniek. Of je hebt van beiden veel last, ook geen leuke combi...

      Anoniem
    • Alle reacties weergeven...
    • Raar hoofd, adrenaline rushes bekend.

      Eddie
    • Reacties verbergen...

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • Duizeligheid?

    Hoi allemaal,

    Ik herken veel vanuit de verhalen van 'lotgenoten'.
    Wat ik mijzelf afvraag is of er meer mensen zijn die een rare vorm van duizeligheid ervaren. Het is geen draaiduizeligheid maar meer alsof je veel te veel gedronken hebt? Het ene moment is het sterker aanwezig dan het andere. Op zulke momenten voel ik mij ook vol en dof in het hoofd (ook lastig te omschrijven hoe dit voelt). Alles om mij heen lijkt ook in slow motion verwerkt te worden in mijn hoofd.
    Zijn er mensen die dit herkennen? Loop hier al bijna een halfjaar mee..
    Saskia
    Saskia 2 5
    • Heel herkenbaar. Je krijgt dan een soort dof raar vol gevoel in je hoofd alsof je hoofd volloopt met iets. De wereld wordt raar je wordt afwezig enz. En dat duizelig is herkenbaar. Het is niet duizelig van ik zie alles draaien maar meer duizelig in je hoofd ofzo heel raar iets.

      Lieke
    • Ik heb al jaren last van dezelfde klachten, soms heb ik betere periodes, maar het komt altijd terug en blijft altijd in mijn hoofd dwalen. Sinds een week zit ik op het spoor van PPPD. Misschien herken jij je daar ook in en heb je er wat aan. Ik ga er binnenkort maar eens voor naar de huisarts, hopelijk voor een doorverwijzing voor vervolgonderzoek.

      Vera
    • Heb je ook last van spiertrekkingen?

      Steve
    • Heel herkenbaar! Overvalt me meestal opeens, als iets blijkbaar teveel is. Meestal is het dan na een nacht slapen over, soms ook niet. Een enkele keer word ik er spontaan mee wakker (maar dan is het we meer echt draaiduizeligheid). Mijn vriendinnen zien het inmiddels ook aan me, zeggen 'je gaat weer uit'. Duizeligheid zonder dat alles draait maar wel met vage misselijkheid erbij, vaak ook hoofdpijn, nekpijn, moe, alsof ik dingen niet meer scherp zie. Het voelt ook alsof m'n hoofd 'uit' gaat. Ik moet dan ook echt meteen naar huis want ga me snel alleen maar beroerder voelen.

      Eva
    • Alle reacties weergeven...
    • @ Steve: af en toe ook spiertrekkingen, met name in periodes dat ik meer gespannen ben. Moet zeggen dat het momenteel eigenlijk heel goed gaat met mijn klachten. Ik ervaar stukken minder angstgevoelens en wellicht daardoor ook veel minder klachten in mijn hoofd. Kan drukte ook veel beter handelen. Ik denk dat alle interventies die ik de afgelopen maanden toepas zijn vruchten beginnen af te werpen. (Yoga, Psycholoog, orthomolucair therapeut, werk op een laag pitje, wellicht de start van het lenteseizoen).. merk zelfs dat ik tijdens werk weer beter kan concentreren en weer scherper ben in mijn hoofd!

      Saskia
    • Reacties verbergen...

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • Gevoel van wegzakken als iemand tegen me praat

    Ik heb iets nieuws in mijn burn-out:

    Zodra iemand tegen me praat, lijkt het alsof ik helemaal weg zak, alsof ik in het drijfzand wegzak.

    Ik zit nu 6 maanden in mijn burn-out en ben het werk weer aan het oppakken, als ik op mijn kantoorkamer zit en een collega komt even binnen om een praatje te maken voel ik mezelf helemaal wegzakken/wegtrekken. Ik word dan ook vaak duizelig en kan alleen maar denken ‘ga alsjeblieft weg’.

    Ik sluit me steeds meer af van mensen waardoor ik eigenlijk steeds eenzamer word.
    Ik kan helemaal niet meer luisteren naar verhalen van anderen, ben al zo druk met mezelf.

    Wie herkent dit en hoe lang heeft het geduurd?
    Suus
    Suus 2 12
    • Hi Suus, ook hier ga ik weer op je reageren want ik weet hoe spannend die dingen kunnen zijn en herkenning kan helpen. Ja ik heb dit gehad 🫠
      Herinner me de keren dat ik mezelf sloeg zo van ben ik er nog.
      Bij mij was dit wel vooral in de beginperiode en echt een uiting van paniekaanval/ chronisch verkeerd ademen. Had namelijk dan ook weleens het gevoel dat m'n adem zo langzaam was dat ie zou stoppen ofzo.
      Een precieze tijd kan ik het niet geven, maar volgens mij was het wel een van de eerste signalen die afnam toen m'n herstel begon.

      Natasja
    • Hi Natasja 🩷
      Ik merk niet echt iets aan mijn ademhaling, wel dat het erger wordt bij concentratie oid, heel vaag gevoel.
      Ik denk steeds vaker ‘had ik maar een gebroken been’, dat is lang zo spannend niet… pffff wat een hel dit.

      Ben jij nog voor een cursus gegaan? Ik zit nu in Camp Burnout, echt een aanrader!

      Liefs 👋

      Suus
    • Dat is wat behapbaarder idd. Maar dit is echt een andere situatie. Ik ben niet meer voor de cursus gegaan omdat ik al zoveel andere dingen doe..
      Wat je hebt klinkt echt ook als angst. Hoe banger je voor de symptomen wordt hoe heftiger ze allemaal worden.
      Je hebt volgens mij ook net uitgevonden met je therapeut dat er wel sprake was van trauma toch? Dus het kan zijn dat je nu in een diepere verwerking komt en alles nog even wat heviger zal zijn.
      Vertrouw erop dat je echt aan t opruimen bent. Je lichaam wil dit niet langer in je leven en dwingt je tot rust en verwerking.
      Probeer samen te werken met je lichaam en te vertrouwen 😘

      Natasja
    • Bedankt voor je ondersteuning Natasja… ik denk dat er inderdaad een diepere verwerking gaande is, ook door die cursus ga je de diepte in. Na de cursus stop ik er ook even mee, het is best veel allemaal. Zo had ik het nog niet bekeken, dankjewel. En voor jou ook het beste 😘

      Suus
    • Hoi Suus

      Zeker heel herkenbaar. Ik heb het ook gehad en kan het zo nu en dan nog wel eens hebben. Zeker als ik mindere dagen heb en al te veel geprikkeld ben en extra vermoeid

      Eric
    • Wanneer je er last van hebt kan het helpen om even goed met je voeten op de grond naar je buik te ademen. Vaak even wat meer uitademen dan in. En tegen jezelf zeggen: ik ben hier ik ben aanwezig en dit is enkel angst. Ook kan je het gewoon even aangeven bij degene met wie je praat. Dan is het niet zo'n gevecht in je eentje en voel je de druk niet dat ze snel weg moeten.
      Zet em op☺️

      Natasja
    • Ik heb dit ook heel erg. Alsof je hoofd ineens dof wordt en je alles niet meer meekrijgt. Terwijl dat wel gewoon zo is. Ik wordt op zo'n moment angstig en ben bang dat ik doodga en dat ik iets ernstigs heb in me hoofd echt drama. Tegenwoordig doe ik wel wat meer ondanks alle klachten voorheen zat ik thuis en kon ik niks. Nu heb ik dezelfde klachten maar die II het gewoon en kan ik rustiger blijven. Maar de angst van dat wegvallen en het rare gevoel in me hoofd is vreselijk. En dan nog die gedachtes dat het iets ernstigs is is helemaal rot. Ik kan dat ook niet relativeren.

      Lieke
    • Bedankt voor jullie reacties, dit geeft weer wat moed 🩷

      Suus
    • Dit herken ik heel goed.. ik heb dat ook met gesprekken bij de psycholoog. Dat het mij eigenlijk al teveel is om naar haar te luisteren hoewel ik weet dat zij mij juist gaat helpen/helpt. En mensen die random maar tegen je doorkletsen en je eigenlijk denkt hou aub je kop

      Saskia
    • Ja Saskia precies dat 😂… ik moet echt m’n best doen om niet onaardig te doen!

      Suus
    • Hi Suus,

      Dit is echt heel herkenbaar. Ik zit nu bijna een jaar in de burn out en het overkomt me soms nog steeds. Ik werk in de horeca, een sociale omgeving dus. Ik ben aan het re-integreren. Op een goede dag sta ik open voor sociaal contact en kan ik een praatje maken. Andere dag kan ik denken: ga alsjeblieft weg. Als iemand dan een verhaal tegen me verteld, kan ik blijkbaar aan de buitenkant nog geïnteresseerd over komen, waardoor die persoon door begint te vertellen. Hoe langer het verhaal duurt, hoe meer ik van binnen naar wordt en gevoel van desoriëntatie krijg.

      Nu door gesprekken bij psycholoog weet ik dat er angst ook ten grondslag aan ligt. Omdat ik me ondertussen dat het gebeurd druk maak of ik nog wel geïnteresseerd over kom bijvoorbeeld, en ga malen: shit ik heb eigenlijk de helft niet gehoord. Of in paniek raak omdat de persoon niet stopt met praten tegen me, terwijl ik lucht wil. Dus de angst krijg om naar te worden, omdat ik voor mijn gevoel niet weg kan uit het gesprek.

      Nu probeer ik meer aan te geven aan collega’s als ik een iets mindere dag heb. Maar het is moeilijk voor hen te begrijpen. Ik kan moeilijk van ze vragen niet tegen me te gaan praten!

      Daarnaast heb ik er in mijn sociale omgeving ook last van. Nu weet ik dat er vaak gedachtes aan ten grondslag liggen: hoe kom ik over, ben ik wel leuk genoeg, kom ik wel geïnteresseerd over, shit ik weet niet meer wat ik aan die persoon moet vragen. Als ik zo’n pieker moment heb, kan ik ook wegzakken in een gesprek/naar worden.

      Ik ben pas 3x bij de psycholoog geweest en heb nu al onwijs veel inzicht hierin gekregen. Door de angst aan te pakken zal het zeker opgelost worden!

      Mila
    • Alle reacties weergeven...
    • Dankjewel Mila, het gevoel van geen lucht meer krijgen als men maar door blijft ratelen herken ik heel erg. Vooral als het van die klaag/zeur gesprekken zijn. Ik heb een collega die heel negatief is en zodra zij mijn kamer opkomt is het raak. Maar ook als ik een volle mailbox zie… pffff het duurt zolang dit. Ik zit pas op 6 maanden maar het lijkt alsof ik er al 3 jaar in zit ofzo. Zo blij dat dit forum er is, het is zo’n steun 🙏

      Anoniem
    • Reacties verbergen...

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • Meer ondersteuning nodig? Therapie bij burnout →
  • Wie doet het zonder antidepressiva

    Ik zit een jaar in een BO met daarbij het bijkomend verdriet, somberheid stress en slapeloosheid. Nu is mijn vraag wie worstelt ook zo met de vraag of hij/zij al dan niet zal starten met antidepressiva.
    Anoniem
    Anoniem 2 17
    • Hoi ik zit nu 8 maanden in mijn burn-out , ik heb de eerste 5 maanden constant depressieve fases gehad en overwoog toen ook echt om aan de antidepressiva te gaan om dat het gewoon weg op sommige momenten echt niet meer ging en toch heb ik het niet gedaan . Ik heb een afspraak gemaakt bij een homeopaat die mij toen een natuurlijke antidepressiva heeft voorgeschreven , en ik moet zeggen het heeft echt wel even geduurd voor ik er wat van merkte maar ik heb nu toch soms weer wat licht puntjes op een dag.

      Anoniem
    • Hier Ben ik wel aam de antidepresieva gegaan lage dosis voor mij heeft het wel de scherpe randjes er afgehaald
      En langzaam weer beter gaan slapen

      Ik wilde er eerst ook niet aan maar voelde me zelf steeds meer weg zakken

      Anoniem
    • @Anoniem1, dank je wel voor je reactie. Heb jij een klassiek homeopaat bezocht? En krijg je pilletjes, druppels of ruik jij aan de supplementen? En hoelang heeft het geduurd voordat je voelde dat het aansloeg?

      Anoniem
    • @Anoniem2, dank je wel voor je reactie. Mag ik aan je vragen welk antidepressiva jij gebruik en hoeveel mg? Ik zou ook graag weer goed willen slapen maar ben enorm bang voor de opbouwfase met alle gewenningsverschijnselen van dien.

      Anoniem
    • Hoi ja ik ben naar een klassieke homeopaat gegaan en ik slik safraan L Theanine ik had hier wel pas ongeveer na 1,5 maand baat bij maar dit kwam om dat ik ook veel vitamines te kort kwam en verschillende allergieën had waar ik niks van wist .

      Anoniem
    • Maand 14 van Burnout herstel en nog steeds niet aan de antidepressiva. Er zijn momenten geweest waarop ik het heel sterk heb overwogen en ik heb ook een afspraak met mijzelf gemaakt dat ik na een jaar er mee mocht beginnen als er geen duidelijke verbetering was in mijn psyche. Dat was er gelukkig wel.

      Ik heb de mazzel dat ik een ongelofelijk goed vangnet heb, hele lieve en zorgzame partner, fijne familie die me veel helpt. Zonder die zaken weet ik niet of ik het zonder antidepressiva had gedaan. Maar het kan dus echt wel. Ik ben nogal verslavingsgevoelig dus het heeft mijn voorkeur om zo min mogelijk pillen te slikken, vandaar deze overweging.

      Het belangrijkste is om te accepteren dat die somberheid er is, en vooral dat het ook echt weer weggaat! Ik heb echt hele diepe dalen gekend, maar momenteel zit ik weer op ongeveer 75% van mijn normale kunnen qua energie en ben ik bijna nooit meer somber. Alleen fysiek zijn er nog wel wat stappen te maken voor mij (en vooral het vertrouwen in mijn fysieke gesteldheid, daarvoor kan ik je het boek DARE van Barry McDonagh enorm aanraden).

      Heel veel sterkte!

      P.
    • @Anoniem1, Dank je wel voor je reactie. Ik heb gelijk een afspraak gemaakt bij een klassiek Homeopaat.

      Anoniem
    • @P, Dank je wel voor je uitgebreide reactie en wat enorm fijn om te lezen dat jij zo'n vangnet hebt. Ik denk ook dat ik het nog steeds op eigen kracht kan maar soms slaat de twijfel toe en dat was gisteren het geval.

      Anoniem
    • Hoi, ik gebruik geen antidepressiva. Het is me wel aangeraden om e.v te proberen, maar ben er huiverig voor. Heb geen last van depressies, maar wel zwaar gevoel in'thoofd en lichtelijk paniekaanval vanmiddag. Dan neem ik een halve oxazepam, dat neemt de scherpe kantjes weg. En verder praten over wat er in je hoofd en lijf allemaal gebeurt, dat helpt ook. Daarna vaak heel moe gevoel, maar laat het maar gebeuren. Vooral de angst dat het nooit overgaat is dan groot. Je hebt dan bevestiging van anderen nodig, die het ook overkomt. Dat maakt het iets gemakkelijker. Fijn om te lezen dat je niet alleen bent, want je gunt dit niemand...rotgevoel.....

      Anoniem
    • @ Anoniem3, Dank je wel voor je reactie. Nee, dit gun je inderdaad niemand. Oxazepam heb één maal geprobeerd maar daar heb ik zo heftig op gereageerd en ben daar zo van geschrokken dat in nadien ook nooit meer heb ingenomen. Ook ik ben na een jaar nog vreselijk moe en daar speelt de slechte nachtrust ook een grote rol in mee. Gemiddeld 4 a 6 uur slaap daar kan je lijf en geest niet echt van genezen. Maar ik houd vol en voel me door jullie berichtjes op mijn vraag enorm gesteund.

      Anoniem
    • Hoi Anoniem,

      Nog even 1 aanvulling op mijn eerdere reactie nu ik lees dat je ook slaapproblemen hebt. Ik neem geen traditionele medicatie maar wel heel af en toe een natuurlijk slaapsupplement. A. Vogel nachtrust tabletten of valeriaan pillen van valdispert. Kun je gewoon bij de Etos of Kruidvat kopen.

      Ik reageer zelf ook heel heftig op eigenlijk elke vorm van medicatie (ook op Oxazepam bijvoorbeeld, dat werkt bij mij zo goed dat ik er 2 dagen een soort suf kasplantje van word). Die natuurlijke supplementen zijn echter met mate wel heel fijn om af en toe een beetje mee tot rust te komen. Ik zou het zelf niet zo snel twee of drie nachten achter elkaar gebruiken (omdat ik dan ook die sufheid weer krijg) maar als je echt heel moe bent en even diep door wil slapen kan ik het je wel zeker aanraden. Het is niks extreems je wordt er gewoon wat rustiger van en slaapt wat beter door. Je kunt de valeriaan pilletjes eventueel ook overdag nemen op dagen dat de stress heel hoog is.

      Daarnaast: mediteren voor het slapen gaan kan wonderen doen. Bijvoorbeeld de House of Deeprelax app met fijne yoga nidra sessies. Ook ademhalingsoefeningen zijn fijn voor het slapen gaan (vooral oefeningen waar de focus ligt op twee keer zo lang uitademen als dat je inademt). En vooral zorgen dat je minimaal een uur voor de bedtijd geen schermen meer gebruikt. Misschien is dat heel persoonlijk maar ik vond het prettig om simpele kinderboeken uit mijn jeugd te lezen voor het slapengaan zoals Pluk van de Petteflet of Harry Potter boeken. Simpel leesvoer met een kopje thee ernaast.

      Weinig slaap krijgen is vreselijk, ik heb er in de beginmaanden ook erg mee geworsteld. Ik hoop dat mijn tips je daar een beetje bij kunnen helpen.

      Houdt hoop! Het wordt écht weer beter.

      P.
    • Ik vond het proces enorm zwaar en toen ik na een jaar met ups en downs weer in een mega diep dal zat (voortdurende stress, paniek) heb ik toch besloten de stap te zetten. Achteraf heel blij mee want vanaf toen heb ik nooit meer van die extreem zware dagen gehad. Het gaf ook de kans om heel rustig mijn werk weer op te pakken. Uiteindelijk volledig werk kunnen hervatten in ca 7-8 maanden en inmiddels ook weer bijna van de antidepressiva af. Eind december ‘’22 met druppeltjes escitalopram gestart, heel langzaam opgebouwd (erg meegevallen!) tot 10 druppels / 10mg. Met afbouwen hetzelfde, gewoon telkens een druppeltje eraf op gevoel, gewoon de tijd voor genomen. Heb het amper gemerkt. Nu allleen het laatste druppeltje nog en dan ben ik er weer vanaf :). Ik, vrouw, ben niets aangekomen en had (buiten wat minder libido en meer moeite met orgasme) eigenlijk geen bijwerkingen. Niks afgestompt whatever… de scherpe kantjes gingen er gewoon vanaf qua angst waardoor ik toen pas echt kon gaan herstellen voor mijn gevoel ipv overleven. Achteraf dus heel blij mee, voor mij heeft het heel goed uitgepakt. #positief

      Mikki
    • @P. Dank je wel voor je aanvulling en je bemoedigende woorden. Valeriaan heb ik ook geprobeerd. De eerste 2 kwamen enorm bij me binnen echter daarna had het geen effect meer. Helaas. Ademshalings- en ontspanningsoefeningen pas ik 4 maar per toe en net als jij lees ik en vermijd tv en beeldscherm. Omdat je aangeeft dat je in het begin van de BO ook zo heb geworsteld met slapen vraag ik mij af hoe het nu met je gaat en hoeveel uur per nacht gemiddeld aan één stuk? Ik kom tot hoogstens 5 uur per nacht.

      @Mikki dank je wel voor het tonen van je kwetsbaarheid door te schrijven dat je aan de antidepressiva zit. Ik heb de naam van het medicijn in druppelvorm opgeschreven en opgezocht, ik houd het in mijn achterhoofd. Van om te lezen dat het jou zo enorm heeft geholpen en dat je alweer aan het werk bent EN zo dapper bent geweest om het afbouwen in te zetten.

      Anoniem
    • Hoi Anoniem,

      Het heeft mij een maand of 5/6 denk ik gekost maar sindsdien slaap ik eigenlijk weer gewoon normaal de nacht door en haal ik makkelijk 10 uur slaap 's nachts. In die eerste 5 maanden werd ik constant wakker 's nachts, en kon ik letterlijk voelen op welk moment mijn cortisolslevel omhoog schoot in de ochtend. Vanaf dat moment kreeg ik hele intense koortsachtige dromen waardoor mijn slaap helemaal niet meer voelde als tot rust komen.

      Het klinkt voor mij alsof jij net zo heftig reageert op medicatie als dat ik doe. Sommige mensen hebben dat. Je ervaring met Valeriaan komt mij bekend voor, daarom neem ik het alleen maar heel af en toe een keertje. Zodra ik mijn lijf eraan laat wennen werkt het niet meer en word ik er alleen maar heel suf van.

      Je zou nog eens kunnen kijken naar magnesium en calcium. Veel mensen met paniekklachten zweren daarbij, ik slik dat ook al een tijdje allebei en heb het gevoel dat het mijn spierpijn en angstniveaus wat naar beneden haalt. Het is wel iets wat je over langere tijd moet slikken zonder direct effect. Misschien doe je dat al.

      Wat mij vreemd genoeg weleens helpt met doorslapen is 2 paracetamol nemen voor het slapen gaan. Ik heb wel dusdanig veel last van spierspanning en kaakklemmen dat dat in mijn geval wel logisch is maar je zou het eens kunnen proberen als je dat nog niet hebt gedaan.

      En uiteindelijk is het ook een kwestie van afwachten en uitzitten. Hoewel slaaptekort wel heel vervelend is. Af en toe een nachtje doorslapen op een oxazepam kan ook nog als de nood echt heel hoog wordt (dan merk je eigenlijk niet hoe heftig je erop reageert want je slaapt door de piek heen).

      P.
    • @P, kun jij mij iets meer vertellen over jouw gebruik van magnesium en calcium ik slik namelijk al Metarelax waar dit in zit echter het slapen blijft na 12 maanden een probleem. Parecetamol heb ik het afgelopen jaar teveel geslikt er kreeg daardoor medicatie gewenningshoofdpijn. Op aanraden van de arts ben ik hiermee gestopt. En aan Oxacepam daar waag ik mij niet meer aan. Maar ik sta open voor alle input maar het moet bij me passen en inderdaad ik smacht naar een nachtje doorslapen. Lief dat je zo meedenkt. Dank je wel.

      Anoniem
    • Hoi Anoniem,

      Ik heb de supplementen tips uit een boek over angstklachten waar ik eerder hierboven aan refereerde en heb het hoofdstuk er even voor je bijgepakt.

      "The type of magnesium you buy is important. For magnesium buy magnesium citrate, hydroxyapatite, or gluconate. Avoid magnesium carbonate, sulftate, aspartate, or oxide as they don't have the desired effect. For calcium you can use calcium carbonate or citrate."

      Wel nog even de kanttekening dat je magnesium beter niet kunt slikken in het geval dat je hart- of nierproblemen hebt, en ook dat je even moet opletten wanneer je de calcium supplementen koopt dat hier niet al magnesium in zit.

      Ik hoop dat het wat oplevert! Heel veel sterkte.

      P.
    • Alle reacties weergeven...
    • @Enorm bedankt voor je uitgebreide informatie ik ga vandaag eens inlezen in de voorbeelden die jij aangeeft.

      Dank je wel en we houden contact.

      Anoniem
    • Reacties verbergen...

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • Voel me gewoon vreselijk

    Ik zit nu 6 maanden in een burnout. Heb al heel heel klachten doorstaan. Momenteel heb ik ontzettend last van een dof raar hoofd. Zoals vanochtend bijvoorbeeld. Het voel alsof me hoofd vol zit met iets. Ik wordt afwezig en heb het idee dat ik out ga. Dit is niet zo want ik krijg alles gewoon mee en kan prima terugpraten. Dit houd een poosje aan totdat heel me lichaam mee gaat doen. Moeite met kijken en het gevoel hebben of heel me hoofd uit elkaar klap, dichte oren, heel moe, zere gespannen slappe benen enz.
    Hier komen vlagen met angst bij.
    Wie herkent dit?
    Judith
    Judith 2 7
    • Hoi Judith,

      Heel herkenbaar. Probeer lief te zijn voor jezelf. Rust nemen, probeer te wandelen, verzet je gedachten, mediteer en praat met iemand die je kan helpen.

      Eric
    • Hoi Judith
      Heel herkenbaar.
      Ik heb ook dat doffe hoofd. Is het brainfog, hoofdpijn, iets anders geen idee.
      Ik heb het de hele dag door.
      Voelt alsof er iets stuk is daarboven
      Heel eng.
      Ik mediteer elke avond en hoop dat het elke dag weer een stukje beter wordt.
      Ik merk wel dat ik een heel ander mens geworden ben als voor al deze ellende.
      Ik ben een wrak en bang vogeltje en norma stond ik fier rechtop en midden in het leven.

      Wat een hel een bo.

      Eddy
    • Ook hier heel veel herkenning. Ik wordt er ook heel angstig van. Soms kan ik als bijrijder in de auto zitten en vooral op lange rechte stukken lijkt het gewoon of ik het niet goed ziet en wegglij uit me bewustzijn. Dit is niet zo maar voelt zo wie herkent dit?

      Lieke
    • Heel bekend allemaal. Dat zoals jullie het noemen het doffe hoofd herken ik. Alsof je jezelf kwijt raakt en in een bubbel leeft. Alles voelt gewoon wat onwerkelijk en eng. Dit verpest heel mijn leven elke dag is een strijd hoe voel ik me nu weer drama.

      Anoniem
    • Hoe houden jullie vertrouwen??
      Hebben jullie referentie kader van mensen die dit al overleefd hebben?
      Ik begin wel eens te wanhopen. Terwijl iedereen om me heen gewoon lekker zichzelf is..ik vind het zo oneerlijk. Zonder een slachtoffer rol aan te nemen.
      Wat is nou de beste mindset? Ja acceptatie.
      Acceptatie van een chronische ziekte...
      Wat fijn zeg.
      Kan wel een oppepper gebruiken.
      Vanmiddag werd ik heel erg moe..gesloopt moe. Dus dacht is dit het kantelpunt?
      Maar net zo snel sta ik weer aan door overprikkeling.
      Ik kan wel janken. Wat is nou de beste aanpak en mindset om dit burnout monster te overleven.

      Eddy
    • Hé @ Eddy, jij zit er als ik jou berichten zo heb gelezen in vanaf of mei of oktober 2023. Ikzelf zit er al een stukje langer in en heb me heel maar dan ook heel eenzaam gevoeld in het proces terwijl er genoeg mensen om me heen staan die er voor me zijn. Het is een soort gevangenschap waar je in zit. Maar het word beter echt waar, het kan lang duren. Het gaat nu als een ruis met je mee en komt er niet los van. Steeds stil staan bij wat je voelt dat is ook echt heel vervelend en het verergerd je klachten. Therapeute zei tegen mij niet steeds alles te willen analyseren, heeft geen zin en is stress voor je lijf, letterlijk stress . Ik ben er ook nog steeds niet. Ben ontslagen omdat ik net in tweede jaar zit. Zie iedereen lekker naar z’n werk gaan en meerdere grote dingen op een dag doen. Maar ik zie vooruitgang, verandering . Herken je wanhoop en het vechten van jou, daar ben ik nu een beetje uit, maar heeft heel lang geduurd. Mij heeft psychosomatische therapie wel iets van houvast gegeven. Je leerd hoe het brein werkt en kan je eigen onbewuste reactie’s in lijf en hoofd beter plaatsen
      Sterkte in iedergeval!

      E
    • Alle reacties weergeven...
    • De beschreven klachten zijn heel herkenbaar. Wel wisselend in sterkte van dag tot dag. Ik heb ook altijd het gevoel alsof er iets in mijn hoofd 'deint'.

      Syl
    • Reacties verbergen...

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • Symptoom B. O of toch iets ernstig degeneratief ... ?

    Hallo, iedereen,

    Om het even beknopt (proberen) te houden ...
    Ik heb ontzettend veel burn out klachten (mentaal, fysiek en emotioneel) en er al heel veel over opgezocht/gelezen.
    Maar bijna nergens lees ik wat ikzelf "en plus' voorheb. Ik zie wel vaak "concentratiestoornissen', 'wazig gevoelig in hoofd' en 'brain fog' enz passeren. Maar dus niet het volgende :

    Ik heb (steeds toenemende) periodes van afasie én vergeetachtigheid.

    - Zo denk ik aan een woord, maar spreek ik een ander uit
    - middenin mijn zin blokkeer ik en moet ik naar mijn woord zoeken.
    - heel vaak en dit maakt me erg bang, verwissel ik medeklinkers met elkaar. En woorden in een zin. Niet beide tegelijk, maar wel steeds het een of het ander. Dagelijks.
    - soms weet ik niet meer hoe een woord gespeld wordt.
    -soms weet ik niet meer welke weg ik moet nemen terwijl ik die voorheen ontelbaar vaak deed
    - ik vergeet veel en dit is atypisch, want ik sta bekend als diegene met het olifantengeheugen
    - en afgelopen week dacht ik voor 2 dagen lang dat mijn GSM stuk was terwijl ik gewoon ineens niet meer wist hoe in mijn menu te raken.

    Hoe meer ik eraan denk, hoe meer het uitgelokt wordt merk ik ook.

    Ik heb ook ELKE dag hyperventilatie aanvallen en paniekaanvallen.
    Misschien is daar een link ...
    Dit naast andere (fysieke) klachten , pfff ik weet het niet meer...

    Ik ben erg bang dat ik M.S, een hersentumor of vroeg dementie heb, of een andere degeneratieve ziekte omdat ik er zo weinig bij vind onder B.O én omdat ik vroeger best wel hypochondrisch was. Het is een zeer grote angst van mij.

    Heeft iemand onder jullie met B. O. dit ook gehad of iets dergelijks ? En/of hoe etaleren cognitieve problemen/symptomen zich bijj ullie ?

    Alvast dank.
    Anoniem
    Anoniem 2 10
    • Misschien een kleine geruststelling;
      Woordvindingsproblemen had ik enorm. Ik stond voor de klas en stamelde het ene verkeerde woord na het andere eruit. Ik was enorm bang en dacht aan de ergste dingen.
      Een paar maanden verder heb ik nog steeds weleens. Met name als ik werk em dus veel moet praten en denken tegelijk of probeer te multitasken.
      De arboarts gaf aan dat dit zeker een symptoom van een burnout Out is. Wel een van een vergevorderd stadium.
      Zo min mogelijk tegen verzetten en gewoon tegen jezelf zeggen; dit komt weer goed.
      Zorg dat je meerdere keren iets op een dag doet wat je hersenen echt tot rust brengt. Dus volledig prikkelarm

      Natasja
    • Hi, herkenbaar, ik ben sinds mijn BO heel erg vergeetachtig geworden.
      Ik het begin kon ik vaak niet op woorden komen en gooide ik spreekwoorden door elkaar. Het niet goed kunnen spellen van woorden heb ik nog steeds. Ook een grammaticaal kloppende zin maken, vind ik een hele uitdaging.

      En dan nog andere zaken:
      Laatst vergat ik hoe ik moest schakelen terwijl ik in de auto zat en er al een paar ritjes op had zitten.
      Ik vergeet ook vaak waar mijn tas/sleutels liggen, of ik loop naar boven om iets te pakken en eenmaal boven ben ik weer vergeten waarvoor ik kwam.

      BO laat een gedeelte van je hersenen krimpen, dit veroorzaakt denk ik al dit soort problemen.
      Ik speel elke dag een spelletje om mijn geheugen een beetje te trainen (patience, Wordfeud) en een dagboekje bijhouden hoe je je voelt kan ook helpen, als is het maar om alles van je af te schrijven.

      Probeer deze klachten te accepteren; het hoort erbij. Je lijf heeft al stress van de BO, als je daar nieuwe stress aan toevoegt (de lichamelijke klachten/angsten die je voelt) word je steeds meer gestrest en wordt het erger en erger.

      Zijn er ook dingen die wel goed gaan of die zich verbeterd hebben? Ik schrijf ze regelmatig op, het geeft toch een beetje hoop 🩷

      Suus
    • Ik heb dit ook allemaal! Ook bij BO/angst

      Marrie
    • Het hoort er allemaal bij denk ik. Ik heb zelf geen afasie achtige problemen gehad. Maar wat ik wel heb geleerd is dat het vooral vage, moeilijk te duiden klachten zijn. Je zenuwstelsel staat in verbinding met al je organen en dat kan bizar vreemde klachten veroorzaken. Maar houd moed! Het gaat over! De kunst is je niet te focussen op de klachten. En zoals ik het schrijf is dat echt een kunst, want ooh het kan je zo overspoelen.

      Anoniem
    • Ik heb ook veel last van niet op woorden kunnen komen. Meestal komen ze op een later moment dan toch. Vergeet ook veel dus maak lijstjes van dingen die ik moet doen. Je hersens zijn overbelast, problemen met cognitie en geheugen, concentratie horen erbij.

      Anoniem
    • Hallo, zeker herkenbaar. Jammer genoeg kan dat er allemaal bij horen. Je brein is zo vermoeid en overprikkeld dat simpele dingen niet meer zo goed lukken. Op het ergste punt van mijn burn-out had ik last van soortgelijke klachten. Ik vergat simpele woorden zoals 'tafel' ben meerdere keren bijna aangereden omdat ik vergat uit te kijken. Kon me niet meer herinneren wat ik een paar uur geleden deed. Het zal echt beter worden, maar daar heb je wel hulp voor nodig. En probeer lief voor jezelf en je lichaam te zijn.

      Stress zal de klachten alleen maar verergeren. Rust, therapie en jouw manier van ontspanning vinden hielpen voor mij het beste.

      Anoniem
    • Hoi,
      Ik ben blij jou klachten te herkennen!
      Ik heb nl hetzelfde…
      Nu een jaar burn-out en gaat het wat beter!
      Voor jou beterschap gewenst en blijf positief het komt goed maar heeft tijd nodig pfff

      Anoniem
    • Hay,
      Ja heb ze ook allemaal.
      Woordblok midden in een zin tegen een muur oplopen.
      Echt struikelen in cognitieve taalvinding met klinkers.
      Woord vindingsproblemen, niet op het juiste woord kunnen komen of er net niet bij komen en met gekke synoniemen klooien.
      Gewoon kwijt zijn wat je wou zeggen midden in een zin.
      Uitspraak van klinkers die verkeerd gaat en erg stotteren (nog nooit eerder gehad)
      Een tijdje kon ik zelfs helemaal niet praten.
      Mijn stem zelf is 9 maanden hees geweest.
      Kno arts gaf aan dat er teveel spanning is op stembanden vanuit gespannen nekspieren en “te veel mijn best deed” om mij uit te kunnen spreken.
      Dit was een flinke metafoor voor wat zich op alle vlakken afspeelde. Misschien heb je er wat aan. Als dit je grootste struikelblok is, is het misschien ook je eerste weg.

      Dus zoek de wijsheid van je stilte waar je voelt dat je te veel tegen jezelf in spreekt, of meer hebt moeten uitspreken voor anderen dan goed voelt.
      En spreek je uit waar je dat niet deed of jezelf verzweeg.
      Wat zich uit in thema communicatie , geeft vaak iets aan over je relatie (s). Word je gehoord en voel je dat je jezelf kunt vrijelijk uitspreken ? Of is iets van dat vermogen, belast? Wat gebeurt er, als jij het overbruggen even niet meer kan? Wat of wie blokkeert jouw levensweg?

      Van alle klachten bij BO vond ik dit en extreme hartkloppingen het beangstigste.
      Ik leef dus met je mee.
      Maar : Het gaat nu iets beter. Na 9 maanden.
      En ik ontspan me in alle stilte, die ik als een warm bad kan omarmen.
      Ik ben er achteraf blij mee, waar ik niet (meer) uit mijn woorden kwam. Ik moest mijzelf daar overschreeuwen en werd ook niet gehoord. Ik vertrouw nu mijn eigen stem, vooral mijn stemblokkade en mijn stilte. Waar ik niks te zeggen heb of last krijg van woordblok en stotteren daar ben ik dan niet of niet geheel thuis bij mezelf.
      Een andere stem in mij klinkt dan sterker en die ben ik dankbaar. Hopelijk heb je daar ook wat aan als je angst voelt. Angst is ook de weg van Moed door hem aan te gaan. Zo te lezen bent je dapper op weg. Bel de Luisterlijn maar eens om te oefenen of je echt woordvindingsproblemen hebt of er minder last van hebt omdat iemand je tegrmoet komt of een scrabbleletter bijlegt. Een fijne ervaring.

      Lieve groet en heb vertrouwen, u klinkt als een ontvanger van eenzelfde stille kracht.

      Anoniem
    • Hay,
      Ja heb ze ook allemaal.
      Woordblok midden in een zin tegen een muur oplopen.
      Echt struikelen in cognitieve taalvinding met klinkers.
      Woord vindingsproblemen, niet op het juiste woord kunnen komen of er net niet bij komen en met gekke synoniemen klooien.
      Gewoon kwijt zijn wat je wou zeggen midden in een zin.
      Uitspraak van klinkers die verkeerd gaat en erg stotteren (nog nooit eerder gehad)
      Een tijdje kon ik zelfs helemaal niet praten.
      Mijn stem zelf is 9 maanden hees geweest.
      Kno arts gaf aan dat er teveel spanning is op stembanden vanuit gespannen nekspieren en “te veel mijn best deed” om mij uit te kunnen spreken.
      Dit was een flinke metafoor voor wat zich op alle vlakken afspeelde. Misschien heb je er wat aan. Als dit je grootste struikelblok is, is het misschien ook je eerste weg.

      Dus zoek de wijsheid van je stilte waar je voelt dat je te veel tegen jezelf in spreekt, of meer hebt moeten uitspreken voor anderen dan goed voelt.
      En spreek je uit waar je dat niet deed of jezelf verzweeg.
      Wat zich uit in thema communicatie , geeft vaak iets aan over je relatie (s). Word je gehoord en voel je dat je jezelf kunt vrijelijk uitspreken ? Of is iets van dat vermogen, belast? Wat gebeurt er, als jij het overbruggen even niet meer kan? Wat of wie blokkeert jouw levensweg?

      Van alle klachten bij BO vond ik dit en extreme hartkloppingen het beangstigste.
      Ik leef dus met je mee.
      Maar : Het gaat nu iets beter. Na 9 maanden.
      En ik ontspan me in alle stilte, die ik als een warm bad kan omarmen.
      Ik ben er achteraf blij mee, waar ik niet (meer) uit mijn woorden kwam. Ik moest mijzelf daar overschreeuwen en werd ook niet gehoord. Ik vertrouw nu mijn eigen stem, vooral mijn stemblokkade en mijn stilte. Waar ik niks te zeggen heb of last krijg van woordblok en stotteren daar ben ik dan niet of niet geheel thuis bij mezelf.
      Een andere stem in mij klinkt dan sterker en die ben ik dankbaar. Hopelijk heb je daar ook wat aan als je angst voelt. Angst is ook de weg van Moed door hem aan te gaan. Zo te lezen bent je dapper op weg. Bel de Luisterlijn maar eens om te oefenen of je echt woordvindingsproblemen hebt of er minder last van hebt omdat iemand je tegrmoet komt of een scrabbleletter bijlegt. Een fijne ervaring.

      Lieve groet en heb vertrouwen, u klinkt als een ontvanger van eenzelfde stille kracht.

      Anoniem
    • Alle reacties weergeven...
    • Deze klacht herken ik ook. Soms heb ik het idee dat mijn werkgeheugen de boel niet meer tegelijkertijd geprocessed krijgt. Ik heb ook last van korte momenten van out zijn. Dan sta ik op een kruispunt en weet niet of ik nou door rood of groen gegaan ben...

      Det
    • Reacties verbergen...

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • Continu hoofdpijn

    Beste lotgenoten, ik zit nu 5 maanden in mijn burnout en het lijkt alsof ik in een nieuwe gase ben terechtgekomen: de hoofdpijnfase. Ik heb echt elke dag hoofdpijn waarvan er sommige migraine zijn. Op reintegratie-dagen, maar ook op niet-reintegratie dagen (pauzedagen, weekenden). Ik word er helemaal gek van en de paracetamol en triptanen zijn niet aan te slepen. Is dit normaal of wordt het tijd voor een scan oid?
    Help 😔
    Suus
    Suus 2 6
    • Ohja, en eigenlijk ook continu duizelig: soms een beetje deinend en sommige dagen bijna niks en dan weer wat meer (vooral als er weer iets spannends op het programma staat).

      Herkenbaar?

      Suus
    • Hey suus, ik heb er ook een heel tijdje last van gehad en nog steeds.. spanningshoofdpijn en migraine achtige hoofdpijn, zelfs een keer een hele hevige gehad dat door heel mijn hoofd ging. Dat duizelig zijn is ook heel herkenbaar, maar ook wel eens het gevoel alsof ik er niet helemaal bij ben. Ik word meestal wakker met een drukkend hoofd en soms straalt dat door naar mijn oren en gezicht, nek en hals.. ik ben inmiddels 10 maanden verder, en er zitten steeds meer dagen tussen dat het goed gaat. Behalve gister, weer in paniek want zag dubbel met een oog.. alsof het beeld bevriest, en mijn ooglit bleef hangen onder. Ach ja. Ik denk wel eens dat er iets mis is in mijn schedel… ook heb ik wel eens slecht zicht en droge ogen, of ineens flitsen, ruis in de ogen. Komt door spanning zeggen ze dan 😅 de ene zegt bruxisme, de ander migraine. En dat zo ineens spontaan allemaal begonnen.. nu loop ik bij een fysiotherapeut als laatste hoop dat ze het meschien weg kunnen kneden ofzo. Lijkt soms alsof er spieren/zenuwen vast zitten vanuit mijn bovenrug dat uitstraalt naar mijn hoofd. en heb al een nieuw nek kussen besteld in de hoop dat het dan verminderd, een split moet ik er ook nog bij dragen. Naar de doktor gaan heeft in ieder geval geen zin voor mij, of ik moet het doen met pijnstillers en of ik krijg allerlei etiketten geplakt die naar mijn gevoel niet gegrond zijn, terwijl ze weten dat ik overspannen en erg gestest ben. Ik zoek het zelf wel uit☹️




      Anoniem
    • Ok… dankjewel. Ik heb dit weekend zelfs een nieuw matras besteld, in de hoop dat dat helpt. Bizar wat stress allemaal met je lijf doet, ik herken wat je zegt met dat dubbel zien/slecht zicht. Ik zal de fysio eens vragen, misschien kan hij een beetje kraken oid. Vervelend dat je dit allemaal hebt, aan de andere kant ben ik blij dat ik niet de enige ben.

      Sterkte 😘

      Suus
    • Goedemorgen Suus,
      Ook ik heb al een jaar last van hoofdpijnen en ze lijken alleen maar erger te worden. Ik slik dan ook regelmatig paracetamol anders is het niet te doen. Met regelmatig bedoel ik gemiddeld 3 maal per week. Echter ik was ben bij de HA om o.a. dit te bespreken en deze gaf aan dat de hoofdpijn nu wel eens het gevolg zou kunnen zijn van het met regelmaat slikken van paracetamol, dit kan medicijnafhankelijke hoofdpijn veroorzaken. Toen ze het zei, klonk dit voor mij zo logisch. Haar advies was dan ook om er in één keer mee te stoppen en na 3 weken onthouding eens te kijken hoe het dan gaat met de hoofdpijn. Ook raadde zei aan te minderen met koffie en thee gezien de cafeïne. Ik heb deze raadt ter harte genomen en ben sinds een week gestopt met de paracetamol. De afgelopen week is geen feestje geweest. Veel hoofdpijn met name 's nachts tegen een uur of 4 hetgeen de hele morgen door zeurt maar ik ben zeker van plan het vol te houden omdat ik anders geen objectief beeld krijg van de klachten die horen bij een BO.

      Anoniem
    • Dag suus, Google even naar tmj. Mogelijk heb je dit ontwikkeld door alle stress.

      Probeer de kaakspieren goed te masseren en onder je wangen. Elke dag.

      Steve
    • Alle reacties weergeven...
    • Bedankt voor jullie reacties, ik ben er inmiddels achtergekomen dat het vanuit mijn nek komt… helemaal bovenin mijn nek (waar je haar begint te groeien) doet het enorm pijn, ik voel aan weerszijden pijn, ik kan morgen gelukkig naar de fysio. Ik heb gelet op het kaakklemmen en ik betrap mezelf er steeds op, dus bedankt voor die tip!

      Suus
    • Reacties verbergen...

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • Lichamelijke en mentale klachten

    Ik zit al 5 maanden in een burnout met angst. Heb al heel veel periodes met allerlei klachten achter de rug. Vandaag werd ik wakker en was ik lusteloos. Alles deed zeer was raar in me hoofd me benen waren slap en was heel angstig en afwezig. De wereld voelde raar aan. Het was echt ik die op de wereld Zweefde. Ik ging met mijn vriend een rondje rijden. De angst besloot me werd misselijk alles voelde raar en eng aan. Toen we thuis waren kwam een buurmeisje en ik kwam wat meer op de wereld. Omdat het wat beter ging wilde ik even een klein stukje lopen. Maar dat was zwaar 10min lopen. Kreeg zware benen en werd toch weer wat afwezig en de angst kwam bijna op totdat we thuis waren. Ik krijg dus lichamelijk klachten zoals mijn zware benen en dan gaat mijn hoofd erin mee.
    Wie herkent dit?
    Jip
    Jip 2 3
    • Hoi jip,

      Dit klinkt zo herkenbaar knap dat je dan toch dat rondje gaat lopen. Mij lukt dat dus niet. Ik ben nog geen 10 stappen opweg en het komt al opzetten.

      Ot
    • Ontzettend herkenbaar door de lichamelijke klachten ontstaat er paniek. Dan volgen er mentale klachten en daardoor volgt er weer lichamelijke klachten en zo blijven we in die vicieuze cirkel.

      Anoniem
    • Alle reacties weergeven...
    • Ik hen dat ook gehad in de begin fase .. had et heel erg en ook het gevoel dat ik 10 flessen wijn op had.. heel veel schouder nek en hoofd spanning.. heel veel last van me ogen .. en duizelig het gevoel bij elke stap of elke auto die langsreed out te gaan.. maar het is heel goed om elke dag een rondje het liefst in het bos te lopen ook met al die klachten.. dan leert je lichaam weer ontspannen..

      Anoniem
    • Reacties verbergen...

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • Op zoek naar tips? Tips bij burnout →
  • Mijn verhaal

    Lieve allen,

    Wat fijn dat we op dit forum ons verhaal kunnen delen en steun kunnen vinden bij elkaar.

    Zo ook ik heb een burn-out gekregen. Sinds eind oktober ben ik thuis komen te zitten. Toen na een aantal weken weer op gaan bouwen. Wat achteraf gezien veel te snel is geweest. Last gekregen van paniekaanvallen en alles werd me weer te veel. En nu sinds half januari alweer thuis. Mijn relatie is ook beëindigd. Wat nog eens een extra klap heeft gegeven.

    De huisarts heeft me aan de oxazepam gezet met citalopram. Ik krijg helemaal niks meer voor elkaar. Uit bed komen is al een gevecht. Weinig eetlust of überhaupt zin om een wandeling te gaan maken zit er ook niet in. Voel me heel dof in mijn hoofd, zicht is wazig, hoofdpijn tot de max en zware benen. Als ik opsta wordt ik altijd een beetje draaierig. En dan heb ik ook onwijze angst gekregen voor mijn gesteldheid.

    De afgelopen maanden voor mijn uitval ook zoveel klachten gehad. Maar continu genegeerd.. Ik dacht dat het wel over zou waaien. Maar dat was dus niet. Hoelang hebben jullie met klachten rondgelopen voordat je thuis kwam te zitten?

    Liefs
    Sam
    Sam 2 7
    • Hier precies het zelfde verhaal
      Wat duren de dagen zo lang hé
      Ik voel me ook vreselijk
      Hoop rustig weer te kunnen opbouwen
      Maar zit er nog niet in

      Anoniem
    • Hi anoniem,

      Het herstel duurt lang. Al heb ik niet echt besef van dagen en tijd. Het vliegt een beetje aan me voorbij.

      Sam
    • 1,5 jaar alles genegeerd , en toen ging het licht uit , dacht met een pilletje dat het weer goed ging komen , nu vanaf juli niet meer gewerkt , allerlei therapieën gevolgd , en continu twijfels over lichaam en geest , vallen en opstaan , en luisteren naar je lichaam , gelukkig kon ik 1 feb met vervroegd pensioen !

      Jan de Paauw
    • Zeker 3 jaar met heel veel klachten rondgelopen. Vooral maag- en darmklachten, oorsuizen, brok in de keel, onrustig, paniekaanvallen en hoofdpijn. Achteraf vraag ik me af hoe ik dat vol heb gehouden. Had wel het "geluk" dat het op het einde in de Coronatijd was dus thuiswerken. Zit nu al 2 jaar ziek thuis en veel is er niet verbeterd helaas.

      Bert
    • Bert wat vervelend om te horen.
      Hoe houd je het vol?
      Hoop al opgegeven?
      Ik hoop dat het geen twee jaar duurt voor iedereen pfff
      Heb een heftige stress situatie gehad?
      Dat kan bijna niet anders.
      Groet
      Eddie

      Eddie
    • Bert, wat ontzettend herkenbaar alles wat je schrijft. Bij mij is het afgelopen jaar in oktober begonnen met wat achteraf blijkt een paniekaanval. Toen begonnen de lichamelijk klachten. Dat was tot daaraan toe ik ging gewoon door. Totdat de angst en de klachten mijn lichaam overnamen. Ik sliep slecht, had een dof afwezig gevoel in mijn hoofd waardoor je bang wordt en niks kan en wil ondernemen, negatieve gevoelens, druk op de ogen, slappe benen, duizelig, hoofdpijn, angst, een rare wereld, wazig zicht en ga zo maar door. Hierdoor is een rondje lopen al vreselijk. De wereld voelt zo raar waardoor ik toch soort van angst krijgt. Heb soms het idee niet eens op de wereld te zijn maar vast te zitten in mijn eigen hoofd zo eng gevoel

      Lieke
    • Alle reacties weergeven...
    • Hi Lieke, wat jij omschrijft is een natuurlijk beschermingsmechanisme van je brein. Het gevoel niet op de wereld te zijn heet derealisatie en kan beangstigend aanvoelen als je je er erg bewust van wordt. Als je zoekt op youtube naar: ‘ depresonalisatiesymptomen, de 10 meest voorkomende’ dan vind je een engelstalig filmpje van een jongen die dit perfect uitlegt. Sinds ik dat filmpje meerdere keren heb bekeken ben ik er vanaf. Ik hoop dat je er iets aan hebt.

      Helaas hier nog wel een burnout met flinke angsten. Ik hoop dat het snel beter wordt, succes allemaal 💜

      Eva
    • Reacties verbergen...

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • Extreem gevoelig voor prikkels

    Hi allemaal,

    Ik hoor vaak over allerlei fysieke klachten en pijntjes als gevolg van burn-out. Bij mij is inmiddels ook al vanalles voor bij gekomen. Echter wat boven al het heftigst is: enorme prikkelgevoeligheid. Een druk op m’n hoofd, vooral veel last van geluid, en bijvoorbeeld een halfuurtje kletsen met een vriendin zorgt al voor duizelingen en niet meer op kunnen nemen van informatie, ookal is het gewoon een gezellig gesprek of leukeactiviteit.

    Een hoofd vol watten, niet meer scherp kunnen denken of normaal kunnen communiceren etc. Noem het zelf altijd overprikkeling maar weet eigenlijk niet of dat het is. Ik word er zo moedeloos van, want het is er dag in dag uit. Het wordt wel iets minder als ik rustig aan doe en niet te veel met mensen praat / plaatsen waar drukte of mensen zijn ontwijk. Dan kan ik soms zolang de omgeving stil is weer een kort gesprekje voeren, maar doe ik net iets te veel dan is het in alle heftigheid weer terug meerdere dagen lang waardoor ik enkel op bed kan liggen.

    Herkent iemand dit?
    An
    An 2 14
    • Hi An, ik heb dit ook, al 5 maanden lang, ik kan eigenlijk niemand verdragen en ben daardoor veel alleen. Alleen als ik alleen ben kan ik enigszins mijn dag aan, ik was nooit zo, dus eenzaam is het wel 😞.

      Ik heb het ook vooral met geluid; bijvoorbeeld die irritante reclames op tv of radio, series met snelle beelden kan ik maar slecht volgen, straks weer Max 🏎️ kijken wordt ook een uitdaging. Ik luister veel podcasts om burnout beter te begrijpen en dan schijnt het allemaal normaal te zijn.

      Ik ga nu maar mediteren proberen, er moet rust in het koppie komen…

      Sterkte, je bent niet alleen 💗

      Suus
    • Hoi Ans,

      Ik herken dit ook inderdaad. Ik ben tijdens gesprekken met mensen ook heel snel moe en als het net iets te lang duurt, dan krijg ik een ruis in m’n oor en word ik duizelig. Ook geluiden en drukte vind ik heel lastig nog. Ik ben nu 11 maanden onderweg.. had gehoopt dat het onderhand wel wat minder zou worden. Ik heb wel ADHD dus misschien dat het hierdoor lastiger is ook, omdat ik sowieso al snel overprikkeld ben.
      Ik denk dat het gewoon een kwestie van tijd en veel geduld is (lastig…). Er zijn echt bepaalde hersendelen anders gaan werken door de burn-out en dit kost veel tijd om te herstellen.


      Sterkte ❤️‍🩹

      Marieke
    • Hoi Suus & Marieke,

      Bedankt voor jullie reacties. Naar dat jullie er ook zo’n last van hebben..En toch geeft het steun om van elkaar te lezen dat we niet alleen zijn 💛

      @Suus, dat je enkel de dag in je eentje een beetje oke doorkomt en het eenzaam is herken ik enorm.. zeker als je hiervoor juist graag afsprak. Heeft bij mij lang geduurd voordat ik me daaraan over kon geven, ik bleef toch 1 op 1 afspreken maar ook dat zorgt al snel voor overprikkeling.

      @Marieke, het is echt heel lastig, het beperkt je enorm hè.. ADHD maakt dan inderdaad misschien dat dat stukje gevoeliger is, ik ben HSP (helaas testen ze dat niet, maar benoemd door huisarts / praktijkondersteuner als vermoeden) en wist het ook al van mezelf, ben ook altijd al sneller vermoeid geweest in drukte / te veel prikkels, stemmingen van anderen direct aanvoelen etc. Maar nu is het echt een soort handicap, inderdaad duizelig en soms zelfs een onwel gevoel bij bij contact of prikkels. Het blokkeert dan gewoon in m’n hoofd, hoe hard ik ook probeer. Zelf zit ik er al 3jaar in, waardoor ik soms bang ben dat die extreme overgevoeligheid nooit meer weggaat. Heb wel meerdere terugvallen gehad waardoor het zo lang duurt.

      Soms zo moeilijk om vertrouwen te blijven houden.. maar we geven het maar heel veel rust en tijd.

      Liefs en sterkte

      An
    • Hi An,

      Herkenbaar ook voor mij, het lijkt soms wel alsof ik me prima voel, lichamelijke klachten zijn zo goed als over maar prikkels trekken me compleet leeg waardoor ik zo lang vermoeid blijf. Ontzettend frustrerend en ben soms bang dat er iets kapot is in mijn hersenen.

      Ik lees hier ook niet vaak over eerlijk gezegd (wel dat mensen geen drukke plekken kunnen bezoeken bijv, maar niet dat 1 op 1 of zomaar een klein uurtje rustig bezoek ook al enorm veel kost). En het gevoel dat je daarin alleen bent wekt soms extra zorgen

      Anoniem
    • Ik herken heel veel van je verhaal mijn man zit in een burn-out en is al meer dan 1½ jaar thuis. Hij kan ook niet tegen drukte heeft heel erge geheugenproblemen en concentratie problemen ik merk soms dat we weer een beetje de goed kant opgaan en dan pats 1stap vooruit en 2 terug het is een lange weg, ik las ..het zijn sterke eigenschappen die er voor zorgen dat je ziek werd en het zijn dezelfde eigenschappen die je herstel in de weg zitten En het ergste voor mensen met burn-out is dat niemand je begrijpt ik snap mijn man ook niet ik ben zelf heel positief en ziet alles zitten. Door hem ben ik nu ook altijd thuis wil hem niet alléén laten heeft al veel gekost, vrienden die je laten zitten, sommige mensen zeggen ik snap het hoor dat het moeilijk is en ze fietsen vervolgens fluitend weg dan denk snappen man je snapt er niks van Ik sta erbij en ik snap er ook niks van Maar ik wil je deze raad geven laat het maar over je komen Sterkte

      Anoniem
    • Bedankt voor je reactie en herkenning anoniem. Wat rot dat je man hier ook zo’n last van heeft. Het klinkt alsof hij aan jou een hele fijne steun hebt, ondanks dat je het niet helemaal snapt, klinkt het wel alsof je de situatie/klachten respecteert en er voor hem bent. Dat is super belangrijk en inderdaad, er is zo weinig begrip van buitenaf. Het zijn ook klachten die, als je je het zelf niet hebt gehad, je het totaal niet kunt voorstellen dat je je uberhaubt zo kunt voelen.

      Ik laat het vanuit acceptatie over me heen komen maar het duurt al zo lang, en ben soms bang dat ik altijd gevoelig blijf waardoor ik snel leeg blijf lopen..

      Sterkte ook voor jullie!!

      An

      Anoniem
    • Lieve mensen,

      Hier ook zelfde probleem, kon in het begin van de burnout niet eens meer in winkels komen omdat alles begon te draaien voor mijn ogen (winkels zijn hele intense plekken qua prikkels: alle verschillende producten, mensen, lawaai, muziek, kleuren etc.). Heb trouwens ook ADHD.

      Maar ik wil hier toch even plaatsen: het wordt echt beter! Ik zit nu zelf ruim een jaar in het herstel van de burnout en hoewel ik er zeker nog niet helemaal ben merk ik qua prikkelverwerking dat ik echt steeds meer aan kan. En soms ga ik net over mijn grens en dan moet ik even twee dagen weer heel rustig aandoen. Maar vergeleken met 6 maanden geleden is het bij mij echt een wereld van verschil. Wellicht geeft het jullie wat hoop.

      Hou je taai en wees niet te hard voor jezelf, overprikkeldheid dient zich vaak pas aan op het moment dat je al ver over de grens bent gegaan. Dat maakt het moeilijk om intuitief aan te voelen waar de grens ligt, je wordt plotseling overvallen door een enorme golf van duizeligheid en vaak ook hoofdpijn. Probeer dus wat zachter naar jezelf te zijn voordat je dingen inplant. Liever extra voorzichtig dan overmoedig. Voorkomen is beter dan genezen.

      Liefs.

      P.
    • Hi, ik loop hier ook al enorm lang tegenaan. Vanaf 19e begonnen klachten erger te worden. Rond 23e burn out en nu weer rond het niveau van vlak voor burn out. Alles in medische wereld al getest en was allemaal gezond. Met psychologen ook minimaal vooruitgang. Echter lijkt het erop dat het wel een naam heeft, waar ik binnenkort voor naar drechtsteden ga. Het heet PPPD. Ik vond mijn herkenning bij het youtube kanaal 'The Steady Coach'. Ik denk dat de videos onder de playlist 'specific symptoms' mensen hier wel aanspreken. Hopelijk kunnen jullie hier ook iets mee.

      Altijd leuk om mensen wat meer te spreken tho, hier is mijn discord/instagramnaam:
      Kelvinschouten

      Kelvin
    • Ik heb hier ook veel last van. Denk dat t vooral bij mensen speelt met n zware burnout. Ik heb t vooral met harde geluiden en idd sociale interactie. Afspraken met vriendinnen beperk ik tot 1,5 uur. Doe ik t langer, lig ik met n suizend hoofd op bed. Ik ben ook t liefst alleen, lekker in de natuur, op n bankje zitten etc. Maar t wordt heel langzaam iets beter, dus houd moed! En mijn man snapte t ook heel lang niet. Ik heb toen n artikel laten lezen waarin heel goed werd uitgelegd dat de biologische component v burnout bij zware burnout een dominante rol speelt: je zenuwstelsel is zwaar overprikkeld, kost jaren (in mijn geval) om dat terug te draaien.

      Anoniem
    • Ja herken ik helemaal ik wist ook niet wat het was maar heet hersenmist brain fog zoek maar eens op…
      Ik was blij te weten wat ik had dacht nl aan een tia in mijn hersenen ofzo
      Heeft bij mij 7 mnd geduurd
      Echt je kan bijna niets en er alleen maar aan toe geven…
      Ik nu een jaar burn-out voel me de laatste week eindelijk wat beter maar heb het gevoel dat ik moet bijkomen van een jaar uit staan pfffff

      Carin
    • Hi! Heel herkenbaar, het word nu na 1 jaar en een poosje wel iets beter. Ik heb wel speciale oordopjes gekocht die harde achtergrond geluiden blokkeren en waarbij je wel nog een fijn gesprek kunt voeren aan tafel. Dit zorgt er wel voor dat ik soms op wat drukkere plekken kan afspreken en dan doe ik die oordopjes in. Misschien helpt het jou ook? Geeft mij ook rust dat ik ze altijd in mijn tas heb zitten en als ik te overprikkeld raak dan helpt het echt om even terug te schakelen met die dingen in. Ook als je in het OV stapt bijvoorbeeld.

      Gr

      Anoniem

    • Wat herkenbaar zeg, het is een heel naar en levensontwrichtend onderdeel van een burn out.
      Ik vind het persoonlijk het meest moeilijke symptoom om mee om te gaan.
      Ik kan niets meer aan, net als jij ben ik van een kort gesprek al volledig overprikkeld krijg dan een druk in mijn hoofd, paniekerig gevoel in mijn borst, oorsuizen gevoel van complete overweldiging en ik kom daar bijna niet meer uit, dit geldt ook voor kleine confrontaties, ik moet bijvoorbeeld met een buurvrouw dealen die constant klaagt en zeurt, ik heb daar gisteren iets van gezegd en vandaag lig ik de hele dag plat..het laat me dan niet meer los.
      Hoe lang speelt dit al bij jou?
      Heb je manieren gevonden om weer te ontprikkelen ?
      Het duurt bij mij al jaren, ik ben zo bang dat dit nooit meer weggaat.. ik denk aan toekomstige kleinkinderen, bruiloft van mijn kinderen.. ik zou het in deze toestand niet aankunnen, dat maakt me heel wanhopig en verdrietig

      Bella
    • Dit herken ik zo erg. Vooral de duizeligheid en angstig gevoel na overprikkeling. Dit is dan meestal inderdaad al te laat. Mijn hele leven staat in teken van de duizeligheid omdat ik er zo angstig voor ben. Ik ben echt al 75-80% beter dan 7 maanden terug maar ik kan tegen zo weinig prikkels. Vandaag een aantal dingen gedaan en toen ineens was het teveel en was ik mega moe en duizelig. Het hoort erbij zo te lezen?

      Eliza
    • Alle reacties weergeven...
    • Hier is ook de overprikkeling de ergste en langdurende klacht van allemaal. Sinds juni vorig jaar in burn-out, maar ben eigenlijk na 10 weken al weer begonnen met wat uurtjes thuiswerken, waarvan ik me afvraag of dat eigenlijk niet al veel te snel is geweest. Na vele hobbels en bobbels inmiddels op 20u per week beland, maar wel vanuit rustige omgeving thuis dus. Mijn baan is planner in de logistiek, dus de eigenlijke werkomgeving is hectisch, met talloze telefoontjes, mailtjes en meetings, waarvan ik me afvraag of ik dat ooit weer aan zal kunnen. Gesprekken van max een half uur kosten al bakken energie, en daarna vaak compleet overprikkeld en uit mijn doen. Verder een sluimerende hoofdpijn met druk op de ogen, die nooit echt helemaal weg lijkt te gaan.

      Helemaal niets doen qua werk lijkt bij mij ook niet te werken, want dan pieker ik me de ziekte, wat uiteindelijk ook vrij deprimerend is.

      Wat zijn juiste keuzes, en wat niet, het blijft lastig…….

      A
    • Reacties verbergen...

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • Actieve stand zenuwstelsel (vicieuze cirkel)

    Beste lotgenoten
    Hebben jullie in je burnout ook dat het zenuwstelsel op de aan stand blijft met een akelige vicieuze cirkel elke dag?
    Ik word er wanhopig van.
    Hoe doorbreek je dit? Dit kan zo doorgaan tot onze dood. Het is zo vermoeiend. Het sloopt een mens. Klote cortisol. Of is het de schildklier die te snel werkt. Zal wel niet.
    Iemand ervaring?

    Groet
    Eddy
    Eddy
    Eddy 2 10
    • Het beste wqt je kunt doen is wandelen in het bos.. hoe moeilijk je het misschien ook vind om te wandelen. Zo leer je je zenuwstelsel langzaam aan weer ontspannen en wandelen maakt ook endorfine aan..verlicht pijn en geeft je een gelukkig gevoel

      Anoniem
    • Ja , pas sinds kort dat ik ervaar dat het minder wordt. Actief bezig geweest met:
      Somatische oefeningen
      Stress reset human garage op YouTube. Verdiep je even in deze dingen om de stress uit je lijf te krijgen
      Tevens heb ik ernaast emdr gehad en massagetherapie.
      In mijn geval sprong m'n lichaam continu aan vanwege angst/ trauma

      Natasja
    • He Eddie,

      Ja, dat heb ik ook gehad. Het stresssysteem is op tilt geslagen en bij het minste geringste slaat het alarm. Ook als je gewoon probeert te ontspannen. Het kost tijd voor je lichaam om te herstellen, dat hoeft niet zo te blijven voor de rest van je leven. Het is erg zwaar nu, maar het wordt beter. Probeer zoveel mogelijk rust te nemen, geef toe aan je slaapbehoefte (zolang het er niet voor zorgt dat je 's nachts niet meer kunt slapen), ga naar buiten om te wandelen (bij voorkeur de natuur in), en leer vooral ook om helemaal niets te doen (gewoon, met een kop thee op de bank zitten, geen verdere prikkels). Uiteindelijk zal je lichaam weer terug balans vinden. Het is een lange weg... Misschien goed om erbij te zeggen, ik werk als psycholoog en spreek niet alleen vanuit ervaring maar ook vanuit mijn expertise. Sterkte.
      Groet Tamar

      tamar
    • Acceptatie, acceptatie en nog eens acceptatie...laat het er zijn. Je kunt niet sneller gaan dan je proces. Ik zit nu 16 mnd thuis, jer gaat wat beter. Meer energie. Maar nog steeds slaapproblemen en elke dag hoofdpijn. Het is zwaar maar wat mij helpt is relativeren ( zoveel mensen hebben t nog zwaarder) en genieten van kleine dingetjes die je dag kleuren. Ooit komt het weer goed. Houd jezelf dat voor.

      Anoniem
    • Ik heb het soms zo erg dat het een soort aanval is. Ik ga trillen, krijg zere slappe benen, wordt intens moe, duizelig en angstig.
      Soms weet ik op zo moment niet eens hoe ik van de bank naar de keuken moet komen.

      ot
    • Kijk naar doctor Berg op YouTube

      Katia
    • Ik heb 2 jaar lang in de ‘aan’ stand gestaan. Niks hielp.Tot ik oefeningen voor je vagus nerve tegen kwam. Was er in 1 klap uit

      Anoniem
    • Anoniem, ik heb dit even opgezocht.

      Oefening voor de nervus vagus
      Oefening van Stanley Rosenberg, auteur van Accessing the Healing Power of the Vagus Nerve.

      1. Ga op je rug liggen en leg je handen gevouwen achter je hoofd. Laat het gewicht van je hoofd rusten op je handen.

      2. Laat je hoofd rustig liggen en kijk met je ogen naar rechts, zo ver als je kan. Alleen je ogen bewegen, je hoofd ligt nog steeds in het midden met je neus naar het plafond. Blijf naar rechts kijken.

      3. Op een gegeven moment moet je slikken, gapen of zuchten. Dit gaat automatisch, daar hoef je niks voor te doen. Het kan wel een halve tot een hele minuut duren voor dit gebeurt. Dit is een teken van ontspanning in je parasympatische zenuwstelsel dat aangestuurd wordt door je nervus vagus.

      4. Herhaal hetzelfde, maar kijk dan zo ver mogelijk naar links met je hoofd in het midden. Ook hier wacht je tot je slikt, gaapt of zucht. De ervaring leert dat het aan één kant veel langer kan duren voor je in de ontspanning ‘schiet’ dan de andere kant.

      5. Doe deze oefening voor je gaat slapen en als je ’s nachts wakker wordt. Of wanneer je gedurende de dag een reset van je zenuwstelsel nodig hebt, bijvoorbeeld als je je overprikkeld voelt of net iets stressvols hebt meegemaakt

      Patrick
    • Dank je wel @patrick

      Eddy
    • Alle reacties weergeven...
    • op youtube zoeken:
      Vagus nerve excersises.


      Wel maar 1 keer per dag doen is voldoende voor je hersenen.

      Anoniem
    • Reacties verbergen...

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • Wie herkent deze symptonen na 9 maand BO

    Ik heb even steun van jullie nodig want ik zit er vandaag helemaal doorheen. En vind het moeilijk om de moed erin te houden. Herkennen jullie onderstaande symptonen na 9 maand burnout?
    Slecht slapen van 23.00 tot hoogstens 04.00 uur
    Slappe onderbenen en nog niet een blokje kunnen lopen
    Geen tv of op mobiel kunnen kijken zonder daarvan hoofdpijn te krijgen
    Zere oogspieren
    De hele dag door duizelig
    Wazig zien
    Twee maal per dag een uur naar bed om te rusten
    Veel (oog)prikkels ervaren bij het boodschappen doen

    Hoe vreemd het ook klinkt, het zou me enorm goed doen te lezen, dat één van jullie een zelfde ervaring cq. klachten heeft.

    Alvast bedankt voor jullie reactie en veel succes toegewenst met jullie herstel.

    Hartelijke groet, Henriette
    Henriette
    Henriette 2 19
    • Vreselijk, ik ervaar ze allemaal behalve het korte slapen. Ik slaap wel enorm slecht..
      Bij mij is officieel geen BO vast gesteld maar herken mij zo in alle verhalen. Zo ook deze. Af en toe denk ik dat mn laatste dagen geteld zijn.. wat het ook niet beter maakt.
      Je bent niet alleen in ieder geval!

      Cherrel
    • Vreselijk, ik ervaar ze allemaal behalve het korte slapen. Ik slaap wel enorm slecht..
      Bij mij is officieel geen BO vast gesteld maar herken mij zo in alle verhalen. Zo ook deze. Af en toe denk ik dat mn laatste dagen geteld zijn.. wat het ook niet beter maakt.
      Je bent niet alleen in ieder geval!

      Cherrel
    • Vreselijk, ik ervaar ze allemaal behalve het korte slapen. Ik slaap wel enorm slecht..
      Bij mij is officieel geen BO vast gesteld maar herken mij zo in alle verhalen. Zo ook deze. Af en toe denk ik dat mn laatste dagen geteld zijn.. wat het ook niet beter maakt.
      Je bent niet alleen in ieder geval!

      Cherrel
    • Dag Henriette, ik zit nu 4 maanden in BO en herken het slecht slapen van 23.00 tot hoogstens 04.00 uur, ik ben dan ook heel gejaagd en verdrietig om 04:00 uur, jij ook?
      Ik ben ook constant duizelig en wazig zien. Slappe benen heb ik niet, wel voel ik er vaak tintelingen in, heel vaag.
      Kun jij al werken? Ik ben vorige week 2x 2uur per week gestart , maar dat was geen succes, heb me weer volledig moeten afmelden ☹️

      Het lijkt zo uitzichtloos, maar iedereen zegt houd vol… succes x

      Suus
    • Dag Suus, dank voor je reactie. Ja, ik herken het gejaagde gevoel als ik wakker wordt om 04.00 uur. De piekerknop springt dan direct aan en wordt dan enorm onrustig en gejaagd.
      Fijn om te lezen dat jij ook de duizelingen en wazig zien ervaart, doet me goed te weten dat ik niet de enige ben maar het maakt me onzeker in mijn dagelijks handelen.
      V.w.b. het werk ik ben in september begonnen met 2 uur per week mijn mail lezen en vanaf november 2x2 uur licht administratief werk zonder tijdsdruk vanuit huis. Dat ging aardig totdat ik ging opbouwen naar 3x2 uur. Op dat moment ging weer het lampje uit gezien mijn ogen. Ik kon na 1 uur werken geen beeldscherm meer verdragen en liep dagen met hoofdpijn. Nu weer terug naar 2x2 uur en de uren meer verspreiden over de dag.
      Volgende week begin ik hier weer mee.
      Het slapen daar maak ik mij het meeste zorgen om. Van slapen genees je echter het schiet niet op met maar 5 uur per nacht.
      Maar we gaan door en ik probeer iedere dag een lichtpuntje in mijn boekje te noteren van hetgeen er die dag goed is gegaan. Focussen op de goede dingen is waar ik mij toe dwing maar soms zoals gisteren dan lukt dat even niet. Vandaar mijn post.
      Nogmaals dank voor je reactie en beterschap toegewenst. Groet, Henriette

      Henriette
    • Goedemorgen Cherrel, dank je wel voor je reactie. Ik heb antwoord gegeven onder jouw post echter ik heb te snel op de verzendtoets gedrukt en nu staat er Hen ipv Henriette.

      Henriette
    • Dag Henriette, wat is het een ellende he… ik ben soms ook zó radeloos. Ik heb precies hetzelfde dat ik ook hoofdpijn krijg na beeldschermwerk. Ik maak me ook zorgen om het slapen, maar ga ervan uit dat dit zichzelf hersteld. De cortisol giert nog door ons lichaam denk ik. Ik zit niet aan medicijnen, probeer alle negatieve mensen uit mijn leven te weren en veel de natuur in. Meer dan dit kan ik niet. Sterkte!

      Suus
    • Hoi ik herken sommige klachten wel heb heb deze na 15 maanden nog steeds.
      Mijn klachten zijn vooral hoofd en oogklachten.
      Pijnlijke ogen, trillende ogen wanneer ik mijn ogen sluit,trillende oogleden net een flipperkast wanneer ik m'n ogen sluit, visule duizeligheid kan geen tv kijken of scrollen dan slaan mijn ogen op "hol"
      Slecht tegen supermarkt of drukte kunnen, ervaar dan visuele duizeligheid, oogdruk en intense hoofddruk, wanneer ik m'n ogen sluit zie ik tig pulserende lichten en
      patronen in m'n gezichtsveld schieten, hierdoor slaap ik nauwelijks. En zo heb ik nog tig andere klachten.
      Sterkte

      Anoniem
    • @ anoniem, ik herken wat je schrijft. De supermarkt bezoekjes zijn iedere week een beproeving. Ik ga vroeg in de morgen gezien de rust maar mijn ogen kunnen de kleuren in de schappen niet verwerken. Als ik thuis kom ben ik doodmoe en duizelig. Tv kijen of een boek lezen lukt helaas ook niet gezien de ogen. Het lijkt alsof ze niet samenwerken.
      Veel sterkte en beterschap toegewenst.
      Groet, Henriette

      Henriette
    • @henriette, dan pijn/ druk op de ogen herken ik zo. de kleuren niet goed kunnen verwerken het licht is heftig enz. enz. die druk op de ogen kan zo pijnlijk en vervelend zijn. Heb jij hier tips voor?

      Lieke
    • @Lieke, vwb mijn oogdruk en zere ogen: ik rust 2 maal per dag een uur in bed. Niet op de bank. Ik merk dat mijn lijf meer tot rust komt in bed. Daarbij zit ik vaak met mijn ogen dicht een kwartier a dertig minuten op de bank of 's avonds in het donker. Dat doet me goed. Daarnaast kijk ik zo min mogelijk op mijn mobiel want dat is de grootste tricker voor mij vwb mijn ogen.
      Groet, Henriette

      Henriette
    • @Henriette, Dankje voor je tips!
      Heb jij ook dat de snelwegen veel moeilijker te rijden zijn dan een Provincialeweg? Bij lang vooruit staren in de auto krijg in bijvoorbeeld ook zere ogen. Dit heb ik op de snelweg dus al heel snel.

      Leike
    • @Henriette, Dankje voor je tips!
      Heb jij ook dat de snelwegen veel moeilijker te rijden zijn dan een Provincialeweg? Bij lang vooruit staren in de auto krijg in bijvoorbeeld ook zere ogen. Dit heb ik op de snelweg dus al heel snel.

      Leike
    • Hallo Henriette,

      Deze klachten zijn heel herkenbaar. Zit nu ook al een tijdje thuis. Maar moet soms wel werken helaas.
      Slapen is voor mij ook een groot probleem. Ben vaak moe in de avond en als ik dan op bed liggen en dan blokkeert er van alles en sta ik weer helemaal aan.
      Met slaap medicatie val ik dan toch in slaap maar na paar uurtjes word ik wakker en sta meteen aan. Klaar wakker en helder in mijn hoofd.
      Wat ik ook anders ervaar als voor mijn burn-out is dat ik dan honger heb. En meteen paar sneden brood ga eten. Heb ik 52 jaar nog nooit gedaan moest altijd eerst even goed wakker worden.
      Naar de winkel gaan begint meestal hoopvol. Maar al vrij snel begin onrustig te worden en kan niet meer helder denken of keuzes maken. Wil dan maar één ding en dat is dan zo snel mogelijk weg. Ergens waar ik alleen kan zijn.
      Hoop dan ook dat ik op weg naar de auto geen bekenden tegen te komen, want dan een gesprek voeren gaat me zeker niet lukken.
      Het accepteren van de burn-out is een heel gevecht vind ik. Als ik nu terug kijk naar de afgelopen jaren hebben meerdere mensen (ouders, kinderen, vrienden) vaak tegen mij gezegd doe het wat rustiger aan.
      En heb altijd geroepen nee het lukt me wel kan het allemaal aan. Was voor mijn gevoel een soort superman.
      Om dit te begrijpen en accepteren kost mij dagelijks heel veel energie.
      Weet niet of jij ook moeilijk kunt concentreren, ik kan lastig iets volgen op tv. Lezen is altijd al een uitdaging geweest. Concentreren vind ik lastig ben gauw afgeleid, maar heb nu story tel ontdekt en luister heel veel boeken. Dit geeft mij heel veel rust.

      En erover praten hier helpt mij ook heel veel omdat hier mensen zijn die me wel begrijpen.

      Wens je veel sterkte en geluk met je herstel
      Groet Aswin

      Aswin
    • @Lieke, ik rij alleen maar auto naar de supermarkt en naar de hulpverleners zoals de ergotherapeut. Als ik verder moet dan vraag ik of iemand mij wil brengen. Ik vind het vwb mijn vermoeidheid, zwabberende benen en slechte ogen onverantwoord om te rijden.
      Groet, Henriette

      Henriette
    • @Aswin, ik herken wat je schrijft en het accepteren van een BO heeft tijd nodig dat gaat niet van de een op de andere dag daar kunnen maanden overheen gaan.
      Vwb je winkelbezoek ook dit is heel herkenbaar. Ik ga vroeg in de morgen met een lijstje en hoop ook dat ik geen bekenden tegenkom omdat ik geen energie meer heb om te staan en/of met hen te praten.
      Luisterboeken vermoeien mij teveel dus daar kan ik geen ontspanning bij vinden.
      V.w.b. begeleiding bezoek ik een ergotherapeut van haar heb ik de oefening "diep zitten" gekregen. Deze oefening zorgt ervoor dat je spieren, van wie je niet wist dat je ze had, zich ontspannen. Ik pas ze vele malen dagelijks toe en ook vlak voor het slapen gaan. Hierdoor is mijn slaap intenser maar niet langer. Ik wordt wat rustiger wakker.
      Ik wens je veel succes met je herstel.
      Hartelijke groet, Henriette

      Henriette
    • Hi Henriette,

      Ik weet niet of het je helpt maar de (gratis) app Insight Timer geeft me veel rust. Daarbij kan je korte ontspanningsoefeningen, muziek of andere verhaaltjes etc. volgen. Hierbij hoef je niet constant op te letten en zeggen ze soms ook 'het is oke als je gedachten afdwalen, probeer je weer te focussen op de oefeningen'. Klinkt heel stom maar die bevestiging helpt mij genoeg om nog even te 'ontspannen' in zoverre dat lukt.

      Hoop dat je hier iets mee kunt, succes ❤️

      X
    • Hoi Henriette

      Bedankt voor je berichtje mijn therapie moet nog beginnen. Maar wil graag nu vast iets doen wat me kan helpen.
      Dus ga even Google kijken wat diep zitten inhoud.
      En X je zegt dat een gratis app insight timer goed kan helpen. Zal morgen eens kijken of dat iets voor mij kan betekenen.
      Bedankt voor je tip 🙏
      Groet Aswin

      Aswin
    • Alle reacties weergeven...
    • @x, dank je wel voor je reactie. Ik ga de app installeren. Alle tips zijn welkom.
      Groet, Henriette

      Henriette
    • Reacties verbergen...

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • Iemand die dit herkent of dezelfde klachten heeft?

    Hi, op zoek naar mensen die iets van mijn klachten herkennen. Ben nog geen 30 en inmiddels is er een burn-out vastgesteld na een lange periode vol stress op werk. Naast alle voor de hand liggende klachten (spanningshoofdpijn, migraine, trillen, hartkloppingen, spierspanningen, knarsetanden, om het minste of geringste huilen, paniek- en angstaanvallen, me verdoofd of opeens doodmoe voelen en niet goed tegen licht, geluid en drukte kunnen) heb ik ook andere symptomen. Mijn menstruatie is opeens anders, veel lichter, ik heb ontstekingen in mijn vagina en baarmoeder en ik zweet als ik me gestrest voel. Echt van die opvliegers, compleet met veel zweten. Heb het soms ijskoud en dan weer veel te warm. Herken ook wat hier wordt geschreven over verergerde PMS-klachten. Heb daarnaast opeens allemaal pijntjes en ontstoken gewrichten in m’n liezen en (rondom) m’n bekken, bacteriële infecties, vitaminetekort en zo. Heb een angststoornis en ben nu doodsbang dat ik te vroeg in de overgang zit, dat die onterecht wordt aangezien voor een burn-out. (Slik ook antidepressiva.) Iemand die dit herkent of dezelfde klachten heeft?
    N.
    N. 2 3
    • Hoi,

      Heel herkenbaar letterlijk alles wat je noemt. Die extreme angst en al je andere klachten. Ook je opvliegers enz. Is heel herkenbaar ik denk dat dit komt door de stress.

      Lieze
    • Beste N.,

      Wat naar voor je, mijn burnout begon ook met vaginale klachten: een schimmelinfectie die maar niet wegging en aansluitend een eczeemreactie daarop, ik heb maanden moeten smeren om het weer beetje normaal te krijgen. Toen ik begreep dat eczeem een reactie op stress kan zijn, heb ik dat gelinkt aan mijn burnout.
      Daarvoor had ik ineens 2x bacteriële vaginose, wat ik ook nog nooit eerder had gehad. Het kwam allemaal achter elkaar.

      Ik zweet nu ook sneller sinds mijn burnout, ik ben 40, en zit ook nog niet in de overgang, mijn menstruaties komen sinds mijn burnout niet lichter maar wel onregelmatiger.

      Ik heb ook last van spanningshoofdpijn, migraine, hartkloppingen, snel huilen, paniekgedachten en angstaanvallen, weinig energie hebben en niet goed tegen licht, geluid en drukte kunnen. Dus daarin kan ik je een beetje gerust stellen misschien?

      Ik kreeg in 1 maand tijd echt heel veel klachten en daardoor ook tig keer bij de huisarts beland en e.e.a. laten onderzoeken in het ziekenhuis, maar alles wat goed.

      Heel frustrerend, ik werk inmiddels niet meer (volledig ziek gemeld), en dagelijks wandelen en zo min mogelijk prikkels is eigenlijk hetgeen mij nog wel lukt en dat doe ik dan maar, in de hoop dat alles overgaat... ben nu 3 maanden zoet met dit :(

      Anoniem
    • Alle reacties weergeven...
    • Hoi Lieze & Anoniem,

      Dankjewel voor jullie reacties. Helpt echt om te weten dat er meer vrouwen zijn die hiermee worstelen, en ook fijn om te weten dat je weerstand minder is door een burn-out - dat plaatst heel veel in perspectief van de afgelopen tijd. Ik wacht verder onderzoek even af maar ben voor nu gerustgesteld, bedankt! En heel veel succes en sterkte bij jullie herstel natuurlijk, we zijn niet alleen!

      Dankjulliewel!
    • Reacties verbergen...

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • Meer ondersteuning nodig? Therapie bij burnout →
  • Op zoek naar herkenning

    Hi, ik zit nu sinds 3 maanden in een overspannenheid/burn-out met tal van klachten. Ik ben vooral opzoek naar herkenning, omdat ik soms de bomen door het bos niet meer zie.

    Mijn vragen:
    - Kunnen lichamelijke klachten zich afwisselen/veranderen?
    Voorbeeld; ik had eerst last van hartkloppingen en een paniekaanval, Daarna had ik pijn op de borst, steken en benauwdheid. Momenteel ontzettende keelpijn, alsof mijn keel word dichtgeknepen. Eten gaat wel, maar ik maak me er vooral heel druk om en word er ook benauwd van, vooral in de nacht schrik ik wakker en heb ik echt frisse lucht nodig.

    Herkent iemand zich hierin en heb je tips? Ik kan soms zo moeilijk geloven dat dit echt door stress komt.

    PS Hart- en borstonderzoek heb ik gehad en dat was allemaal goed.
    Sofie
    Sofie 2 8
    • Hi, heel herkenbaar, het lijkt wel alsof je in een maand 40 klachten kriigt. Ik had eerst erg last van misselijk en overgeven, toen kwam de duizeligheid en slecht zien, piepende oren, zere maag en darmen. De klachten komen en gaan, en soms zijn ze er ineens weer. Ik merk wel: zodra er iets stressvols op m’n agenda staat: is alles er weer. Ik moet binnenkort langs werk voor een gesprek en sinds ik dat weet ben ik weer elke ochtend misselijk en ‘s nachts wakker, heel irritant.

      Suus
    • Dank voor je reactie Suus. Ook al is het niet fijn om te lezen dat je dit meemaakt, geeft het me wel geruststelling. Ik kan soms zo moeilijk geloven dat je je zo kunt voelen en dat vooral plotseling. Je hebt dagen dat je denkt he het gaat beter en de volgende dag kan het weer anders zijn. Dit laat ook maar zien dat iedereen dit kan overkomen. Ik snap dat het gesprek op je werk spannend is en dat is ook helemaal niet gek, omdat je zelf ook nog niet zo goed weet hoe en wat. Vertrouw op je gevoel en verwacht ook niet direct een oplossing. De meeste mensen die ik heb gesproken die overspannen/burnout hebben gehad gaven aan dat het tijd kost. Heb jij momenteel al contact met een bedrijfsarts?

      Sofie
    • Hi Sofie, 

      Ik heb dat ook: een paar goede/redelijke dagen en dan weer mindere dagen. Dan lijkt alles is even hopeloos, maar ik denk dat het een onderdeel van het proces is.

      Ik loop inmiddels bij een bedrijfsarts, gelukkig een meegaand en relaxed persoon, ik krijg alle ruimte voor herstel en goede tips ter ontspanning.

      Ik zit ook pas net in het proces, dus moet even afwachten hoe het allemaal gaat lopen.

      Suus
    • Hoi,

      Heel herkenbaar ook ik loop nu 4 maanden met een burnout en ook afwisselende periodes met een tal van klachten. Dan constant misselijk is de misselijkheid weg dan duizelig is de duizeligheid minder dan hoofdpijn enz. enz.
      En volgens mijn psycholoog duurt dat nog wel even voordat dat weg is. De enigste manier om er nu mee om te gaan is accepteren. Ik ben er ook druk mee bezig, maar is erg lastig hoor ook bij mij. Sterkte! en weet we komen er altijd sterker uit!

      Lieke
    • Ja, jou licham stuurt de stress op bepaalde punten in jouw lichaam. Bij jou richting darmen buik. Stress lokaliseert zich en versprijd zich. Jij kan zo ziek worden dat jij je zelf niet meer herkent. Na 2 jaar burnout, ziekteziektewet van hell,voel ik mij nu veel beter.
      Ik heb de volgende gedaan om uit te komen: gestopt met werken, veel rust thuis zonder geluiden of mensen op bezoek, ik heb een infrarood sauna thuis gekocht. Holistisch coaching gevolgt, Bowen therapy gevolgt, drukte vermijd, fizioterapie, lopen in natuur. En steun van mij vriend gekrijgen!
      En nu ben weer gezond en ik moet zorgen dat niet weer gebeurt!

      Anoniem
    • Heel herkenbaar. Ik heb vooral benauwdheid, dichtgeknepen keel gevoel, hartkloppingen, innerlijk rillen, soms alsof mijn hoofd wordt samengeknepen. Ik word er ook 's nachts wakker van, uit het niets in paniek, happend naar lucht en vind het ook heel eng. Sommige uren/dagen ben ik weer hoopvol en energieker, maar evensnel kan het weer keren naar die onrust/paniek en hopeloosheid. Heel vermoeiend en frustrerend en misschien bovenal eenzaam vind ik het.
      Wat mij 's nachts helpt, is kijken naar mijn hartslag (op horloge of metertje), dat stelt mij ergens gerust. Of mijn ademhaling tellen tot 10 en dan weer vanaf 1. Of gewoon al het licht aandoen. Best is om even uit je bed te gaan en wat anders te gaan doen (luchtig tv-programma kijken, luchtig boekje lezen, plantjes water geven of was plooien...), maar ik voel me soms precies verlamd. Weet niet of jij dit ook hebt? In elk geval, weet dat je niet alleen bent en ik wens je veel sterkte!

      Katrien
    • Ook hier afwisselende klachten. Dan periodes van slappe benen enz. Dan hoofdpijn en duizelig, dan ontzettend depri, dan weer ontzettende zere ogen, dan weer paniekaanvallen enz enz.
      Dus je verhaal is ontzettend herkenbaar.

      Lieke
    • Alle reacties weergeven...
    • Dank voor jullie reacties. Wat is het soms een hel hè en zo frustrerend. Hoe vervelend het ook is dat we hier allemaal inzitten, is het wel fijn herkenning te hebben bij elkaar, dat stelt wel gerust. Soms heb je van die dagen dat je denkt word ik ooit wel weer normaal/beter? Zelf heb ik nog steeds dat benauwde gevoel, dichtgeknepen keel en dat wisselt zich af met keelpijn, droge keel, hoesten. Nu ook af en toe misselijk, steken en die druk op de ogen herken ik ook. Ben zo blij als dit ooit over is. Ben zelf nog een beetje zoekende naar welke therapie voor mij werkt. Hebben jullie ervaringen wat fijn werkt? Ik zit er nu aan te denken om hapnotherapie te volgen of werkt een psycholoog fijner? Ik las ook dat een logopedist kan helpen bij keelklachten.

      Sofie
    • Reacties verbergen...

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • Ben in een overspannenheid/ burnout geraakt

    Hoi allemaal,

    Maart 2023 ben ik in een overspannenheid/ burnout geraakt.
    Dit begon met hartkloppingen en een hartritmestoornis en paniekaanvallen.
    Ik ben toen 2 maanden volledig thuis geweest, met psychologische hulp en een mindfulness cursus. Het ging toen zo goed, nauwelijks klachten. Ben in juni gaan reïntegreren en sinds oktober weer volledig aan het werk in een nieuw team (24uur) Ik heb ook een gezin met een tweeling van net 4 jaar.

    Ik merk dat toch de klachten weer zijn opgelopen. Ben ook achteraf weer volop met mijn oude leven gestart, mogelijk dat ik mijn grenzen toch niet goed genoeg heb aangevoeld.

    Dit begon met snel te veel prikkels ervaren en lichte paniek. Hierop volgden weer paniek aanvallen en sinds ik 2 weken geleden te ver over mijn grens ben gegaan (10 uur overwerken) steeds meer klachten. Ook lichamelijk.
    Ik ben continue duizelig als ik sta en loop, deinend alsof ik scheef loop terwijl dat niet zo is. Huisarts geweest, die kon na enkele neurologische tests niets afwijkendes vinden en denkt dat het te maken heeft met de burnout. Ik ben heel angstig dat er iets lichamelijks mis is en continue gespannen, angstig en paniekerig. Focus ook continue op of ik wel of niet duizelig ben en kan dit heel moeilijk loslaten.

    Herkent iemand zich hier in? Kunnen dit signalen van een soort terugval zijn?

    Ik ga in inder geval contact opnemen met een psycholoog voor mijn angst en paniek en met werkgever om te bespreken hoe ik goed begrensd binnen mijn kunnen voor nu werk kan blijven doen.
    Robin
    Robin 2 1
    • Alle reacties weergeven...
    • Hey, klinkt alsof je in Maart inderdaad flink overspannen was, maar net op tijd gas terug hebt genomen, maar vervolgens inderdaad het onderliggende probleem niet aangepakt hebt: zelfzorg en zelfbeeld.

      Dus ja, het is vrij duidelijk dat je overspannenheid weer terug is gekomen, wat je omschrijft klinkt voor mij 100% bekend. Zorgt nu weer voor FLINK gas terug, eventueel weer compleet ziek melden voor 2 maanden als het moet. Als je echt burnout raakt weet je het wel, dan kom je namelijk de bank niet meer af.

      Taco
    • Reacties verbergen...

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • Dan denk ik alleen naar weer van het ergst

    Hallo allemaal.
    Ik wil graag net jullie het volgende delen. 5 jaar geleden is er bij mij darmkanker geconstateerd . Dit heeft vrij lang geduurd aangezien de artsen dachten in eerste instantie dachten dat ik een burn-out out had. Ik was oververmoeid. De tumor is verwijderd en Ik heb chemo gehad. Dit is met succes gebeurd daar ben ik ook blij om. Helaas heb ik ook een tik gekregen dat ik vrij bang ben geworden. Nu vijf jaar later wordt ik weer steeds vermoeider . De spieren zijn vermoeid maar ook pijnlijk . Daarnaast.heb ik ook heel veel last van dove slapende ledematen. Ook in rust. Als ik slaap of op de bank Deze tintelen trillen ook heel erg. . Daarnaast ook de benauwdheid die erg op speelt Van al deze klachten wordt ik erg bang en heb ik paniek. Ik heb geen problemen meer met de darm dat is gecontroleerd . Ik heb zin om de hele dag te slapen. Maar dan denk ik alleen naar weer van het ergst . Heeft iemand hier ook ervaring mee. Alvast mijn dank voor het lezen. Andre
    Andre
    Andre 2

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • draaiende oogbollen, trillende oogbollen hevige oogklachten

    Hallo allemaal,

    Wie herkent dit, ben zo radeloos.
    Mijn Bo begon met oog en hoofdklachten, deze zijn na 1 jaar nog steeds aanwezig, Mijn klachten zijn t ergst wanneer ik mijn ogen sluit. Soms betwijfel ik of het wel door een BO komt.

    Wanneer ik mijn ogen sluit heb ik het gevoel alsof mijn ogen alle kanten opdraaien en erg duizelig. Mijn hoofd voelt dan ook zo naar aan alsof ik elke moment kan wegvallen en niet helder ben. Ook het gevoel alsof ik in een achtbaan zit. Mijn oogleden-bollen trillen ook behoorlijk, het gevoel alsof ik mijn ogen constant knipper terwijl mijn ogen gesloten zijn. Je ziet mijn oogleden ook flink trillen. Ook zie ik soms tig figuren-patronen voorbij schieten van klein naar groot, van groot naar klein en dit blijft maar doorgaan totdat ik mn ogen weer open. Maakt niet uit of t ochtend middag avond is... Slapen is gewoon een drama.


    Alle onderzoeken bij de KNO neuroloog en oogarts zijn goed. Optometrist, opticien, osteopaat, fysiotherpie,psgyoloog, crano faciaal therapeut, homeopaat, chiropractor, accupuntuur, dryneedling, wet cupping, oogmasker, heel wat supplementen, uthermolen prismabril laten aansmeren, ozontherapie gehad ook zonder resultaat...zal er waarschijnlijk nog wel een paar zijn vergeten maar heb er alleen een zeer licht portemonnee aan overgehouden. Dit heeft bakken met geld gekost.

    Wie o wie herkent deze klachten bij een BO of is het toch iets anders en kan mij hoop geven dat dit ooit nog verdwijnt.
    Anoniem
    Anoniem 2 9
    • Hoi hoi,
      Ik herken je klachten vooral het zien van patronen bij de ogen dicht doen. Een heel naar gevoel waardoor je je ogen meteen weer open wilt doen. Ook ik heb het gevoel of alles in me hoofd trilt. Het lijkt soms ook wel of ik dronken ben als ik me ogen sluit. Ik merk zelf dat het erger wordt als ik die dag teveel prikkels heb gehad of heel veel heb gepiekerd. Wat mij soms helpt om het iets minder te maken is een warm bad of douche maar ook niet voor heel lang.

      Anoniem
    • Hoi,
      Heel herkenbaar dat trillerig gevoel van je ogen en in je hoofd. Je bent niet duizelig in de zin dat je niet kan lezen, maar je heb wel het gevoel of alles in je hoofd incl. je ogen helemaal ronddraaien.
      Ik ben er helaas ook nog niet achter hoe ik dit minder kan krijgen. Ik word er vooral heel angstig van.

      Ani
    • Ik ervaar precies hetzelfde en word er ook knettergek van. Het gaat stukken beter met me, maar dit bellemerd me nog zo in het dagelijks leven. Ik heb helaas ook nog niks gevonden wat helpt.

      Em
    • Jeetje dacht dat ik als enige was met zulke vage oogklachten klachten. Het is zeer zeer belemmerend en angstig.
      Ik loop er nu een jaar mee maar ben soms echt bang of t geen andere oorzaak heeft.
      Op internet kan ik geen informatie vinden.

      Heeft iemand een (ande) oorzaak kunnen achterhalen? Of komt dit puur door de BO? Ben benieuwd of jullie ook artsen hebben benaderd met deze klachten en of er daar wat uitkwam. En hoelang ervaren jullie deze klachten al?

      Anoniem
    • Anna?

      Anna
    • wie/wat bedoel je met Anna

      Anoniem
    • Bel oogzorg centrum Zwolle voor een lijst met neuro visuele therapeuten, kun je kijken wat het dichtstbijzijnde is. Zij kunnen de conditie van je ogen testen. Ik herken jouw klachten helemaal. Doodmoe word je ervan. Als ogen uit balans zijn kun je niet meer goed volgen, accommoderen en samenwerken volhouden.
      Je hebt een neuro visueel therapeut nodig die de conditie kan meten. Bij oogartsen, orthoptist en optometrist kom je niet verder en prisma zou ik echt ook niet zomaar zonder recept van een orthoptist opzetten. Doet meer schade dan goed als je m niet nodig hebt.

      Succes

      Grietje
    • Hoi Grietje

      Mag ik vragen welke klachten jij ervaart? Ik ben reeds naar Ibalance geweest. Ook een neuro optometrist. Zij zag ook geen bijzonderheden. Ik zal maandag eens bellen naar Zwolle. Misschien dat ze me daar wel kunnen helpen en de klachten herkennen.

      Anoniem
    • Alle reacties weergeven...
    • Ik heb deze klachten ook heel extreem, alleen bij mij nemen deze nu wat af. In het begin zag ik alleen maar zilver en lichtflitsen, draaien, sterren de hele mik mak. Probeer jezelf af te leiden door een muziekje richt je op een rustige ademhaling. En vooral: laat het er zijn, acceptatie. Het is super irritant maar hoe meer je er op let en je irriteert hoe erger het wordt heb ik gemerkt.. er is niks mis met onze ogen ze zijn alleen overbelast (heb alle onderzoeken gehad) Ik herhaal ook meermaals: mijn lichaam helpt mij dit is om te herstellen. Hoe rustiger jezelf blijft hoe rustiger het gaat worden. Heel lastig i know, ik schoot ook constant in paniek in het begin want het is super raar. Ik zie ook in het donker alleen maar stipjes en mijn oren hebben de raarste geluiden al geproduceerd maar echt. Ontspan, een warm doekje op je ogen. Je er druk over maken heeft geen zin, het is er en het gaat niet weg door focus. Wij zijn zelf het medicijn.

      Inez
    • Reacties verbergen...

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • Ik kamp sinds twee maanden met stressklachten

    Hi iedereen,

    Ik kamp sinds twee maanden met stressklachten. Zo ervaar ik hartkloppingen, pijn op de borst, steken en nog tal van andere klachten. Echter, heb ik wel veel energie en zin om dingen te doen. Ik ben wel minder gaan werken, omdat ik deze klachten ervaar. Herkent iemand zich hierin, kun je ook burn-out zijn en energie hebben? Verder vraag ik me ook af of meer mensen te maken hebben gehad met veranderende klachten. Ik heb nu bijvoorbeeld ook keelpijn en moeite met slikken. Uiteraard is het ook weer het griepseizoen, dus wellicht een griepje te pakken. Alles in overspannenheid/burn-out voelt zo intens. Herkent iemand dat?

    Alvast bedankt voor jullie reacties. Het is een zware tijd, maar we komen er uiteindelijk allemaal sterker uit!
    Amber
    Amber 2 4
    • Hoi amber ik had en heb ook last van klachten vanaf begin mei vooral met mijn maag en hoofd nek en schouders en werk nog wel en heb ook de energie daarvoor wel ga ik in de middag effe een uurtje op de bank liggen en bij mij helpt haptotherapie en het is met recht 2 stappen vooruit 1 terug maar we staan er niet alleen voor we komen er wel succes👍

      Anoniem
    • Door de stress maak je adrenaline aan. Zelf had ik het ook dat ik snachts niet moe was door alle adrenaline in me lichaam eenmaal toch je rust te pakken. Wandelen of even een serie kijken merk je uiteindelijk dat het minder zal worden. Sterkte

      Anoniem
    • Dat heet overspannen, voorstadium richting een burnout. Nu de goede rustige dingen doen om ontspanning te krijgen.

      En nee dat is dus geen burn-out, want dan kan je niks meer.

      Taco
    • Alle reacties weergeven...
    • Dank voor jullie reacties. Fijn om ervaringen te lezen op dagen dat ik denk gek te worden. Ik heb via de huisarts haptotherapie als advies gekregen. Ik ga dat toch ook proberen aan jullie reacties te lezen is dat een goed idee.

      Amber
    • Reacties verbergen...

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • Op zoek naar tips? Tips bij burnout →
  • Burnout/angst en paniek

    Burnout/angst en paniek

    Een aantal maanden terug ben ik niet lekker geworden, duizelig hartkloppingen etc. Hiervoor zelf ecg's gehad 24 uurs holter en een hartecho. Alles was goed. Volgens de huisarts is het een paniekaanval geweest.
    Sinds die tijd gaat het bergafwaarts. Sommige dagen wordt ik wakker en weet ik niet hoe ik de dag moet doorkomen. Ik werk nog maar dit is erg lastig.
    Ik heb veel lichamelijke klachten waardoor ik weer angst krijgt dat het iets lichamelijks is en dat wekt weer angst en paniek op.
    Zo krijg ik last van
    - Drukkend gevoeld op mijn ogen en hoofd
    - Extreem moe
    - De wereld lijkt niet echt (derealisatie)
    - Slappe benen en armen
    - Alles kunnen volgens maar het gevoel hebben dat je wegvalt.
    - Licht is erg vervelend
    - Gevoel gek te worden
    Inmiddels wel een aardige psycholoog gevonden, maar hier tot nu toe alleen nog maar een intake gehad.

    Herkend iemand deze klachten? En zo ja hoe kom ik ervan af?
    Jantine
    Jantine 2 10
    • Hoi,

      Jou klachten zijn herkenbaar. Ik loop hier al jaren mee. Hoe drukker je je erover maakt hoe langer je er last van blijft houden. Het gaat niet in een paar weken over besef je dat. Ik weet dat het moeilijk is maar het komt uiteindelijk goed!

      Piekeraar
    • Ik zit op dit forum te lezen en zoveel herkenbaar voor mij, mijn vraag is hoe het nu met jou gaat ? Want je hebt dit al tijdje terug geplaatst..

      Groetjes

      Henriette
    • Hoi,

      Dat klopt het gaat helaas nog niet veel beter. Soms heb ik hele dagen dat de wereld heel raar aanvoelt alsof ik dingen niet kan volgens terwijl ik dit wel kan. Angst om in me hoofd te verdwalen of iets ernstigs te hebben is heel groot. Heb veel last van zere benen en druk op mijn ogen en dat wekt ook weer onrust op.
      Vandaag 3e sessie bij de psycholoog gehad zij gaan zoeken naar de oorzaak. Verder is het helaas dealen met de klachten ze accepteren en niet bang worden. Maar dat lukt mij helaas ook nog niet.

      Hoe is het met jou loop je ook bij een psycholoog?

      Jantine
    • Ik heb ook van die enorm zere benen. Bij elke emotie, leuk of minder voelt ik het nog meer en spanning in nek. Je lijf/ brein gaat gewoon met je aan de haal zo voelt het. Brrrr heel vervelend

      Anoniem
    • Hoi Jantine,
      Jouw klachten klinken allemaal bekend. Ik loop nu een jaar bij de psycholoog en ik heb ook nog klachten en moeite met accepteren. Maar: de klachten zijn wel echt veel minder en ik kan er steeds beter mee omgaan. De tijd helpt daarin ook wel mee. Echt ik kom uit een heel diep donker gat en ik heb nu weer een veel betere kwaliteit van leven. Hoop dat dit je een beetje helpt. Houd vol en leg de lat niet te hoog voor jezelf. Veel sterkte!

      Y.
    • Hoi Y.

      Fijn om te horen dat het bij jou wat beter gaat. Geeft mij toch ook weer wat moed dat het goed gaat komen en dat ik me er niet bij neer moet leggen. Dankje!

      Jantine
    • Ik heb ook erg last van de door jouw genoemde syptomen.
      Pas had ik ineens een dag dat ging super goed. De dag erna sta ik op weer duizelig, raar in mijn hoofd, wereld voelt raar enz.
      Hebben jullie dat ook dat je daar ineens last van heb?

      R.a.
    • Dat duizelige in je hoofd gaat weg nadat je bloedcirculatie weer goed gaat. Met andere woorden sporten. Het zal eerst lijken alsof je duizeligheid erger wordt maar daarna merk je dat je je alleen maar weer beter gaat voelen.

      Steve
    • Zo herkenbaar de klachten, stuk voor stuk. Alsof ik mijn eigen verhaal lees. Ik ben nu 6 weken uitgeschakeld en nog uitgeput, stress en doorlopend angst.

      Mnk
    • Alle reacties weergeven...
    • Heel herkenbaar. Ik kan soms ook naar de wereld of een beeldscherm kijken en het allemaal wel zien, maar heel raar en heftig. Alsof je heel moe bent en dan in een fel licht kijkt.
      Hebben andere hier ook last van?

      Fp
    • Reacties verbergen...

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • Ik vind zo rot dat ik nu moet vertellen dat ik een terugval heb

    Ongeveer anderhalf jaar geleden had ik burn-out en iets langer dan een jaar geleden weer volledig begonnen met werken. Wegens verhuizing in april moest ik dichterbij gaan werken, maar nu ervaar ik weer dezelfde klachten als voorheen. Leidinggevende weet dat ik burn-out heb gehad. Ik vind zo rot dat ik nu moet vertellen dat ik een terugval heb. Hoe zouden jullie dit aanpakken? Hoe kan ik het gesprek aangaan?
    Ebru
    Ebru 2 7
    • Hoi Ebru,

      Wat naar zeg! En tegelijk ook goed dat je de signalen herkent. Luister naar de signalen die je lichaam geeft. Wees vooral eerlijk en open naar je leidinggevende. Geef aan dat je merkt dat je een terugval hebt en tijd voor jezelf nodig hebt. Je hebt er niks aan als je weer in een volle burn out terecht komt ;) je leidinggevende heeft daar trouwens ook niks aan.


      Lisa
    • Hoi Lisa,

      Dank je wel voor je reactie. Waardeer het enorm. Ik vind het heel spannend, maar zoals jij het al zegt moet ik naar mijn lichaam luisteren en voorkomen dat het erger wordt. Wish me luck:’(

      Gr. Ebru

      Ebru
    • Is het dan ook echt een terugval of opnieuw stress/burn-out klachten? En was je wel helemaal hersteld. Geen idee hoor, maar schrik daar wel van dat het kan.

      Piet
    • Hoi Piet,

      Ik denk een terugval, want ik loop al langer met de stressklachten rond. Ik heb eigenlijk gedacht dat het wel over zou gaan door meer rust in te lassen en meer voor mezelf te gaan zorgen. Ook mindfulness oefeningen gedaan echter heeft het niet gewerkt. Ik ben lichamelijk en geestelijk op.

      Ebru
    • Hoi Ebru, vooral niet schuldig over voelen. Maar ik herken je verhaal als geen ander. Had hetzelfde, voelde me schuldig en wilde doorgaan en doorgaan tegen beter weten in. En wat is er uiteindelijk gebeurt, na bijna 20 jaar bij hetzelfde bedrijf te hebben gewerkt en alles gegeven te hebben, laten ze je vallen als een baksteen ! Ga nu de WIA in omdat ik zo eigenwijs was om niet aan mezelf te denken. Laat je dat niet gebeuren, denk aan je gezondheid ! Voor een werkgever ben je alleen goed als je functioneert zoals hij dat wil, gaat het even niet ben je een last en zijn alle resultaten uit het verleden niets meer waard.

      Bert
    • hoi ebtu herkenbaar jou verhaal ik heb regelmatig terug val zit vanaf mei tegen een burnout aan ik loop bij de hapthotherapeut dat helpt mij goed je kan je verhaal kwijt en krijg oefeningen en gaat allemaal stap voor stap hopelijk kom ik er vanaf en helpt het jou ook succes 👍

      Lucy
    • Alle reacties weergeven...
    • Een burn out gaar nooit meer 100% weg. Je zult altijd nog klachten ervaren vooral in het brein.

      Anoniem
    • Reacties verbergen...

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • Vraag: Wie of wat kan helpen?

    Vraag: Wie of wat kan helpen?

    Inmiddels zit ik 2,5 maand thuis met burn-out klachten. Met veel ups en downs. Ik merk dat ik behoefte heb aan hulp en advies, maar geen idee bij wie of wat ik moet beginnen. Heb jij tips?

    Twee dingen die ik veel lees, maar niet heb gedaan:
    - Burn-out coach. Echter vind ik dit wel erg duur.
    - Huisarts. Dit heb ik niet gedaan door slechte ervaringen met huisartsen en praktijkpsychologen.

    Moet ik die twee dingen gewoon wel doen wat jou betreft?

    *Stappen die ik al heb genomen*
    De 1e stap die ik heb genomen, direct bij uitval, is bij leidinggevende gevraagd om contact met bedrijfsarts. Gehad en zijn advies was herstellen, voorlopig niet te werken, en daarna andere werkgever overwegen.

    Bij de organisatie die de bedrijfsarts levert zit ook een verzuimconsulent. Haar heb ik 2 weken geleden gevraagd of zij weet wie of wat kan helpen. Zou zij aan de bedrijfsarts vragen en diezelfde week mij bellen. Niet gebeurd. Maar ik krijg te veel stress van “mensen achter de broek afzitten”. Dus dat lukt me niet.

    Verder krijg ik cognitieve gedragstherapie voor mijn ADHD en medicatie. Ik ben recent gediagnosticeerd. Maar dat denkt niet de burn-out lading en is nog maar een paar sessies.

    En meestal lukt een ‘gezond’ dagritme waarin ik ‘s ochtends wandel/fiets en daarna uur rust neem. ‘s middags wat doe-dingetjes, met veel pauze tussendoor. Daarna weer een uur plat.

    *Mijn klachten die blijven*
    Ik heb wekelijks contact met mijn leidinggevende. Alleen levert dat altijd spanning op. Hij was één van de triggers van mijn uitval.

    Elke stap met werk levert met klachten. Ik heb een overleg geprobeerd via teams met mijn leidinggevende, maar kreeg paniekaanval. K ging wandelen met collega, en had de rest van de dag migraine.

    En ik blijf vooral extreem veel last van mijn nek, schouders en kaken houden. Ben veel moe; blijf nodig houden om 2 uur per dag te liggen en uit te rusten. Ondanks dat ik meestal prima slaap.
    En dingen zijn heel snel te veel en vooral veel spanning opleveren; visite voor langer dan half uur, autorijden of als passagier, veel geluid, appjes van collega’s lezen…

    U.
    U. 2 2
    • Hallo,

      Ik herken je klachten , zit zelf in een BO, maar ben deze week de eerste keer terug gaan werken na 6 maanden thuis te zijn geweest.
      Voor mij heeft mijn huisarts wonderen verricht. Zij heeft mij aangeraden de eerste maanden GEEN contact te hebben met mijn werkgever of collega’s. Toen ik haar raad eindelijk opvolgde kwam er na ongeveer 2 maanden opnieuw wat plaats voor rust. Het proces van loslaten heb je volgens mij echt wel nodig. Pas nadat er een beetje rust was kon ik contact hebben met mijn werkgever. Dit gaf natuurlijk wel zenuwen maar geen paniekaanval meer. Ook ga ik naar een psycholoog die mij tips geeft om hiermee om te gaan zoals wat jij nu doet: wandelen, fietsen , en rusten. Ook de natuur heeft voor mij helend gewerkt. Het is natuurlijk niet omdat iets voor mij werkt, dat het voor jou ook zal werken, maar het is het proberen waard. Heel veel beterschap!

      Katelijne
    • Alle reacties weergeven...
    • Hii, wat heftig om te lezen! Zelf zit ik nu een paar dagen thuis wat minstens een maand zal gaan duren op advies van psycholoog. Ik snap je punt alleen zou ik als ik jou was wel even contact opnemen met je huisarts . Zelf heb ik dit ook gedaan en aangegeven me niet lekker in me vel te voelen erg moe veel hoofdpijn en mega last van mijn nek en schouders! Hij heeft mij doorverwezen naar een psycholoog/praktijkondersteuner die samen werkt met de huisarts. Hier kon ik binnen 3 weken terecht en het gesprek was echt super fijn toen tot de conclusie gekomen dat ik inderdaad een stap terug moet zetten en zoals nu dus ook ziek ben gemeld van mijn werk over 2 weken kan ik weer terecht voor mijn 2e afspraak en tussendoor heb ik nog een gesprek met mijn huisarts om daar nog wat mee te kunnen sparren voor hoe nu verder! Ik vind het erg lastig mijn dagen in te vullen en het echt te verbeteren op dit moment.

      Anoniem
    • Reacties verbergen...

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • Krijg mijn piekergedachten maar niet stil

    Sinds mijn burn out +- 1.5 jaar geleden krijg ik mijn piekergedachten maar niet stil, ik kan letterlijk over alles piekeren en kom er vaak niet uit .. Is dit herkenbaar voor iemand?

    Ik krijg hierdoor een zeer onrustig en zenuwachtig en vooral angstig gevoel in mijn lichaam, soms gaat het beter en soms is het best heftig.

    Ik ben 2 maanden uit geweest van het werk en werk nu momenteel al 1 jaar terug voltijds (40u per week). Sinds mijn BO ben ik van werk veranderd maar nu steekt de zinloosheid van het werk de kop op, mijn werkmotivatie is compleet weg en sleep me letterlijk van weekend naar weekend, waar ik vroeger de gemotiveerdste persoon van het werk was ben ik nu nog slechts een schim.. Fysiek gaat het goed met mij, weinig last nog, mentaal is het nog niet wat het moet zijn, vooral veel piekeren en onrust (angstig).

    Nog mensen dit?
    Ethias
    Ethias 2 1
    • Alle reacties weergeven...
    • Zeer herkenbaar, hier sinds een maand of 3 thuis met een burn-out, maar heb eigenlijk qua fysiek weinig last, kan gerust 2x per dag gaan fietsen of wandelen, boodschappen doen enz.

      Klachten zijn met name dwangmatig piekeren, soms hele gesprekken met mezelf, en ik denk daardoor dus veel lichamelijke onrust, spanning in buik, nek, kaken en hoofdpijn. In slaap komen gaat wel, maar na een uur of 5 slaap altijd weer wakker, en dan gaat de malende gedachtenstroom weer op volle toeren.

      Ik werk in de ochtenden 3 uurtjes per dag vanaf huis, maar dit misschien met name nog wel om wat afleiding uit mijn hoofd te krijgen.

      Misschien dat ik eens ga kijken of ik medicatie tegen het dwangmatig piekeren kan krijgen, als dat we is zou dat al een slok op een borrel verschil maken vermoed ik….

      A.
    • Reacties verbergen...

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • Al een jaar een zware burnout

    Ik heb al een jaar een zware burnout. In het begon lukte een warme douche zelfs niet meer, dan was mijn energie al op en kon ik de rest van de dag liggen. Nu kan ik gelukkig weer 15 min lopen buiten en is de angst ook minder. Toch blijf ik hier nu al een beetje maanden op hangen. Mijn angst is dat ik nooit meer lekker een stuk kan wandelen of dat ik eigenlijk een onderliggende ziekte heb zoal Lyme, MS of iets aan mijn hart. Uiteraard bij de huisarts geweest, maar vermoeidheid als enige klacht is lastig te diagnostiseren en met de term burnout is het wel te verklaren zolang het met rust beter blijft gaan. Gelukkig zijn er ook hele periodes dat ik dat even naast me neer kan leggen en de situatie accepteren.

    Herkent iemand het stuk van het lopen (15 minuten) dat niet snel beter wordt?
    T
    T 2 1
    • Alle reacties weergeven...
    • Mij hielp het enorm om het vertrouwen in jezelf terug te krijgen. Vertrouwen in je lichaam, en dat het vanzelf weer hersteld.

      Toen ik die eyeopener kreeg, van joh, Madelief, het komt echt goed, en als het weer iets minder gaat, ben je niet terug bij af. Je zit op de goede weg. Toen pas ging de angst weg, en hield ik bakken met energie over. Angst is een enorme energiekiller.

      Madeliefje
    • Reacties verbergen...

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • Meer ondersteuning nodig? Therapie bij burnout →
  • Coach?

    Coach?

    Ik heb veel aan al deze verhalen gehad. Maar lees zo weinig over verhalen van mensen die succes hebben gehad met een bepaald traject. Bijv. Coaching, psycholoog etc.

    Zijn er mensen die daar iets over willen vertellen?
    Wil
    Wil 2 5
    • Hi Wil,

      Ik ben een paar weken onder begeleiding bij een Psycholoog. Ik moet zeggen dat het qua inzichten hulpzaam is en in kaart brengt waar het mis is gegaan en welke fase ik nu ziet. Echter heb ik het gevoel dat ik het herstel echt zelf moet doen. Dit is ook iets wat ik van een eerdere depressie heb geleerd. Coaches/ psychologen/ medicatie etc kunnen je de juiste handvatten geven maar uiteindelijk moet je het zelf doen.

      Sebas
    • Hi Wil,

      Waar het om draait (volgens mij) is dat je in een gedachtenpatroon vast zit en er daarom niet zelf uit kunt komen. Je repeteert simpelweg wat je altijd doet en op een gegeven moment zit je vast, maar snapt niet waarom. Bij mij was systeemtherapie de stap naar het vinden van mijn foute patronen. Dit was enorm verhelderend. Om deze denkpatronen te gaan veranderen ga ik schematherapie volgen. Dit schijnt zeer goed te werken, maar het succes is afhankelijk van jezelf. Sommige mensen willen nou eenmaal niet veranderen, want levert veel spanning op. Het schijnt dan ook behoorlijk pittig te zijn, want je visie op de wereld zal gaan veranderen. Ik geloof er absoluut in dat veel mensen die al jaren in een burnout zitten (on)bewust niet willen veranderen, terwijl jezelf de sleutel in je handen hebt.

      Frank
    • Ik ben in gesprek met een psycho-sociaal therapeut en Brainspotting. Ik ben er nog niet, maar maak elke keer stapjes vooruit en heb erg veel steun aan mijn therapeut. Brainspotten zorgt ervoor dat je psychische blokkades opheft en pijnlijke momenten uit je leven verwerkt.

      Ik
    • Hoi Wil
      Ik loop sinds 1 jaar bij psycholoog, zware burnout. Vooral in t begin fijn, tips voor dagindeling, inspanning/ontspanning afwisselen, grenzen weer leren aanvoelen. Nu heb ik contacten afgebouwd, gaat inmiddels iets beter. Mijn ervaring is ook dat je het toch echt zelf moet doen.
      Sterkte

      Anoniem
    • Alle reacties weergeven...
    • Goed en genoeg eten, meeste mensen eten sowieso te weinig. Mensen om mee te praten hielp mij enorm, gaat tijd sowieso sneller.

      Taco
    • Reacties verbergen...

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • Misselijk

    Beste lotgenoten,

    Kan het zo zijn dat je misselijk wordt en maag- en darmklachten krijgt van teveel doen. Ik voelde me even twee weken wat beter en vervolgens ben ik veel te veel gaan doen. Nu ben ik vreselijk misselijk, heb last van mijn darmen, ben onrustig en heb een paniekerig gevoel. Heb al twee dagen niets gegeten omdat ik geen hap door mijn keel krijg. Voel me echt beroerd

    Kan dit komen doordat ik teveel gedaan heb ? Heeft iemand hier ervaring mee ? Vind het echt een akelig gevoel en ben helemaal van slag hierdoor. Ben ook erg emotioneel.
    Nora
    Nora 2 6
    • Alles wat je omschrijft hoort bij een burnout, dus ook problemen met eten. Je lichaam en geest staan 'gewoon' op tilt. Waar het om gaat is dat je gaat beseffen dat burnout geen ziekte is, maar een noodrem die je het signaal heeft gegeven...tot hier en niet verder. Wat de oorzaak is, is voor jou om uit te vinden. Veel praten, veel opschrijven en vooral goed gaan analyseren wat je voelt tijdens contactmomenten met anderen. Mijn eye-opener was toen ik een persoonlijkheidsonderzoek liet doen. Je krijgt dan een goed beeld wat je zwakke kanten zijn. Zodra je dingen begint te herkennen, dan gaat het heel snel en ga je merken dat je bepaalde gedachtepatronen hebt die je in deze situatie heeft doen laten belanden. Die patronen ontstaan vaak in je jeugd. Je verleden moet je eerst leren loslaten en stoppen met anderen de schuld te geven, zodat je je kunt focussen op jouw eigen probleem. Ik weet inmiddels waar mijn bottle-neck zit en herken nu dagelijks dat ik inderdaad op een bepaalde manier denk en doe. Dit heeft voor al mijn problemen gezorgd, zowel prive als op mijn werk. Nooit bewust van geweest, maar nu 100%.

      Dus focus je vooral niet op de rare effecten die je allemaal voelt in je lichaam lichaam en geest. Daar gaat het allemaal niet om.

      Anoniem
    • Dank voor je reactie. Maar hoe kan ik me nou niet focussen op wat ik voel in mijn lichaam als ik vreselijk misselijk opsta na een nacht van weinig slaap, veel onrust en een paniekerig gevoel. Ik weet ook wel dat dat wat je aandacht geeft groeit en dat ik het zo erger maak. Dat ik moet proberen om het te accepteren, maar hoe ??

      Constant darmklachten en die vreselijke onrust. Ik wil niets liever dan accepteren maar weet niet hoe, het lukt me gewoon niet door al die klachten die zo dominant aanwezig zijn. Vraag me af of dit ooit nog goed komt aangezien ik nu al 11 maanden thuis zit. Soms gaat het ietsje beter om vervolgens weer een gigantische klap te krijgen. Het is zo frustrerend allemaal

      Nora
    • Ik snap wat je bedoelt. De eerste stap is dat je begrijpt waarom het je is overkomen. Dit kan van alles zijn, zoals perfectionisme, teveel hooi op je vork, persoonlijke eigenschappen die je hebt aangeleerd, etc. Bij iedereen start het als een chaos, zowel fysiek als mentaal. Het is de noodrem van jezelf. De tip die ik je kan geven is om systeemtherapie te volgen. Hiermee krijg je inzicht in hoe je bent opgevoed, de familiedynamiek en waarom je bepaalde beslissingen hebt genomen in je leven. Dit leidde bij mij tot een besef. Je vormt jezelf in je leven, maar dat kan gebaseerd zijn op volstrekt verkeerde gedachtepatronen. Het moet perfect zijn, het moet gaan zoals ik wil, het moet snel, het moet netjes, etc. Dat moeten is de crux. Zodra je dit inziet, dan start de genezing. Ik ben gaan inzien dat ik (omdat ik altijd op handen ben gedragen door mijn ouders) narcistische trekken begon te vertonen die ik zelf niet eens bewust doorhad. Continue problemen op mijn werk met mijn meerdere, 4x ontslagen, continue wisselende vrienden, problemen in de relatie, denken alles 'even' te kunnen doen, manipuleren, etc. Nu pas snap ik het en nu ik dit inzicht heb, kan ik mijn denken en handelen gaan aanpassen. Die onrust blijft in je lichaam zitten als je niet eerst de kern blootlegt. Ik had werkelijk nooit gedacht dat ik een (verborgen) narcist ben, laat staan dat ik het zou toegeven. Maar als ik alles nu bij elkaar puzzel, dan is dat toch echt de rode lijn in mijn leven. Een vriendin van ons was perfectionist. Al tijdens haar studie moest alles netjes, op tijd af en zij haalde de hoogste cijfers. Vanaf het moment dat zij het bedrijfsleven inging, stortte ze in. Waarom? Ze had ineens niet meer alle tijd om projecten af te ronden. Ze kreeg te maken met deadlines, andere verwachtingen, overleg, veranderingen, etc. Het perfectionisme nekte haar. Een andere vriend maakt een overstap naar een branche vanwege het geld. Na 3 jaar stortte hij in. Hij deed gewoon niet meer wat hij leuk vond en moest continue presteren. Een andere vriend ontmoette op zijn werk een manager die nog narcistischer was dan hij. Die manager ontsloeg hem binnen een 1/2 jaar wat die (ex) vriend van ons niet kon verkroppen. Inmiddels 5 jaar verder werkt hij nog steeds niet. Hij blijft in zichzelf geloven en vertelt iedereen hoe ze moeten leven. Hij weet alles (althans dat denkt hijzelf) ;-) Wat ik hiermee probeer duidelijk te maken is dat je kunt doorschieten door je opvoeding. Dit heb je vaak niet eens door. Mijn vriendin is bijvoorbeeld een pleaser, dus als mensen/collega's daar gebruik van maken, dan komt ze in de gevarenzone, want ze heeft moeite met nee zeggen. Afijn, het komt allemaal goed, zolang je actief blijft en je gaat focussen op wat de oorzaak kan zijn. Omdat je er zelf niet achterkomt (omdat het simpelweg je eigen gedachtenpatroon is) kom je er zelf niet achter. Jouw logica is (net als die van mij) ongezond. Schematherapie is een (zeer) goede manier om daarmee om te gaan of zelfs er vanaf te komen. Succes

      Anoniem
    • Ik had gisteren een redelijke dag en vanochtend weer vreselijk misselijk wakker met veel oorsuizen en zuurbranden. Gisteren weer teveel gedaan. Dus wat je omschrijft komt mij in iedergeval erg bekend voor. Zelf vind ik het moeilijk om het rustig aan te doen als ik me even wat beter voel. Ga dan te snel weer teveel doen en krijg vervolgens de rekening weer gepresenteerd. Echt frustrerend om je na een betere dag weer zo ellendig te voelen. Lig nu weer jankend op de bank 😥 en vraag me af wanneer dit ooit over gaat.

      Anoniem
    • Precies de manier van mijn lichaam om te laten zien dat ik weer eens over mijn toch al beperkte grenzen ben gegaan. Zodra ik meer dan 2 uur iets doe word ik misselijk. Al 2 jaar lang.
      Ik heb allerlei onderzoeken gedaan omdat de burn-out begon met iedere avond overgeven na mijn werk. In korte tijd trok mijn energie ook helemaal leeg en kon ook maar 10 minuten wandelen, dat is gelukkig wel verbeterd maar nog is mijn belastbaarheid minimaal.
      Uit de onderzoeken kwam een kapot maagklepje wat voor de reflux zorgde en heb ik Pantoprazol gekregen wat me enorm helpt te functioneren. Ideaal is het medicijn niet maar ik heb nog iets van een leven zo.

      D
    • Alle reacties weergeven...
    • Ik heb een redelijke week achter de rug maar vanochtend weer heel vroeg wakker en kotsmisselijk. Verder heel erg onrustig gevoel en angstig. Wil huilen maar lukt niet. Vraag me ook af of dit komt doordat ik teveel gedaan heb. Ik herken het dus wel, maar weet niet hoe ik ermee om moet gaan. De onrust blijft de hele dag in mijn lijf zitten. Zit ook constant op mijn telefoon te zoeken wat het kan zijn maar brengt me alleen maar nog meer stress. Lukt me niet om gewoon te accepteren. Iemand tips ?

      Anoniem
    • Reacties verbergen...

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • Gespannen achter computer zitten

    Gespannen achter computer zitten

    Goedemorgen,

    Ik ben sinds deze week weer voorzichtig aan het proberen om 3 ochtenden a 2 uurtjes vanaf thuis te werken, heb een administratieve job.

    Ik merk aan mezelf dat ik nog enorm gespannen achter de laptop zit, waardoor de spanning op mijn kaken, nek, schouders en lichaam enorm toeneemt. Tevens als ik me concentreer vergeet ik goed door te ademen (oppervlakkige ademhaling)

    Zijn er meer mensen die dit ervaren (hebben), en heeft iemand tips om dit te verbeteren?

    Alvast vriendelijk bedankt voor jullie reacties, en iedereen sterkte met zijn/haar herstel…
    A.
    A. 2 5
    • Hoi A, heel herkenbaar.
      Ik had dit ook, en een goedkope smartwatch heeft bij mij hierbij geholpen. Ik had hier een alarm op ingesteld die om de 15 min trilde, en ik voor mezelf even moest nagaan hoe ik op dat moment zat, dat ik dan weer goed rechtop ging zitten, en dat ik even moest ontspannen . Heel veel succes met het opbouwen van je uren.

      N
    • Zeker herkenbaar! 3x2u is wel meteen best veel. Ik ben heel rustig gaan opbouwen en telkens wanneer de spanning wat afnam ben ik er kleinde dingetjes bij gaan doen. Uiteindelijk hielp het me juist ook wel om weer te werken, het gaf me ook vertrouwen. Maar echt goed naar je gevoel luisteren en heeeeel rustig aan, soms 2 stapen terug en weer 1/2/3 vooruit.

      M.
    • Hoi, ik doe al jaren elke dag ademhalings oefeningen en yoga. Zeker nu ik een burnout heb. Alle tijd hiervoor. De ademhaling voor de parasympaticus is een hele goede. 10 minuten rustig via de buik inademen, dan langer uitademen via de mond en vervolgens een paar seconden adem vasthouden. Dit doe ik 3 x per dag. Uiteindelijk ga je vanzelf rustiger door ademen. Heel veel succes

      Diaan
    • Schermen zijn gewoon heel erg belastend voor je brein.. ik heb dat ook dat duizelig gespannen kaken schouders nek hals middenrif.. zelfs bij een boek lezen of kleuren. Maar je moet dan inderdaad rust nemen en even je lichaam en brein qeer ontspannen. En denk dat je in de ochtend er meer laat van heb.. dan als je smidsags op je laptop zou zitten. Veel succes

      Anoniem
    • Alle reacties weergeven...
    • Idd een teken dat jouw hoofd de prikkels nog niet kan verwerken. Waardoor het stresssysteem aangaat en je deze klachten krijgt. Op het moment dat je de klachten ervaart weer even rust nemen en goed proberen aan te voelen wat wel lukt en wanneer de klachten beginnen. Inspanning -> ontspanning -> inspanning -> ontspanning.

      Frank
    • Reacties verbergen...

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • Lage bloeddruk, plotselinge bloeddrukdalingen, duizelig en extreem vermoeid

    Lage bloeddruk, plotselinge bloeddrukdalingen, duizelig en extreem vermoeid.

    Hallo allemaal,

    Om een lang verhaal kort te maken wilde ik even weten of er mensen zijn die met hun burnout soms bijna letterlijk uitvallen, omvallen of door elkaar zakken bij teveel prikkels, vermoeidheid, emoties (onmacht/verdriet/etc), teveel hooi op je vork nemen,enzovoorts.

    Ik heb veel kenmerken van een burnout, maar deze klacht kan ik niet thuis brengen. Het is namelijk zo dat ik ineens last heb van plotselinge bloeddrukdalingen waarbij in bijna flauw val. Ik merk dat dit vaak gerelateerd is aan bovenstaande aanleidingen, maar het ontstaat soms ook willekeurig. Naast deze klacht ervaar ik ook een "enge" vermoeidheid (als in: zo extreem uitgeput dat ik soms denk dat ik ik op elk moment kan omvallen om nooit meer wakker te worden), licht in het hoofd, duizeligheid, spierpijn, hoofdpijn, derealisatie, erg emotioneel en sterk verlangend naar "vroeger" waarbij ik nog een kind was en alles (relatief ) veilig en vertrouwd was. En dit is nog maar een tipje van de zwarte sluier.

    Ik vind met name deze bloeddrukdalingen erg hinderlijk omdat het me belet om met mezelf aan de slag te gaan. Ik durf bijna niet meer naar buiten omdat ik bang ben dat ik ineens op straat lig. In plaats daarvan lig ik nu veel op bed of op de bank, terwijl ik daarnaast ook nog een kind heb om voor te zorgen. Mijn partner en andere mensen uit mijn omgeving nemen mij de laatste tijd veel werk uit handen, maar ik moet het uiteindelijk weer (bijna) allemaal zelf doen. Maar ik ben op, helemaal op. En mijn lichaam schakelt zich op willekeurige momenten uit als ik toch probeer weer wat over te nemen. Dan moet ik weer gaan liggen zodat het bloed weer naar mijn hoofd stroomt, ik niet flauw val. En daarna ben ik nog meer uitgeput dan ik al ben. En nog banger en wanhopiger dan ik al ben.

    Zijn die bloeddrukdalingen normaal? Zou het een beschermingsmechanisme van mijn lichaam zijn om te zeggen: tot hier en niet verder, pak je rust en wel nu? Ik heb andere signalen altijd genegeerd, misschien moest er grover geschut komen.

    Ik heb al te kampen met een sociale angststoornis, chronische pijn na een ongeluk en nu dan ook dit. Daarnaast heb ik dus ook een kind die mij nodig heef en waar ik geen goeie moeder voor kan zijn, iets wat ik nog veel erger vind dan alle dingen die ik nu door maak. Hoe doen andere mensen dit? Dit is meteen mijn tweede vraag, want hoe "combineer" je een burn out met een kind of meerdere kinderen? Even cru gezegd natuurlijk, maar weet even niet hoe ik het anders moet verwoorden. Zoals ik al zei word ik op het moment veel geholpen, maar als dit nog lang duurt, iets waar ik wel voor vrees, weet ik niet wat ik het beste kan doen. Heeft iemand bijvoorbeeld ervaring met steunouder?

    Tot zover even mijn verhaal, bedankt voor het lezen.

    Lisa
    Lisa
    Lisa 2 3
    • Hoi Lisa,

      Even een vraagje. Je hebt het over bloeddrukschommelingen. Heb jij bewijs dat je bloeddruk daarwerkelijk laag word en je daardoor het gevoel hebt weg te vallen?

      Ik herken namelijk dit gevoel. Als je flink burnout bent en heel weinig energie en prikkelgevoeligheid is het het ergst. Maar dit komt niet door je bloeddruk, maar door je hersenen die alle prikkels / emoties even niet kunnen verwerken. Misschien haalt dat ook een stukje angst weg.

      Frank
    • Hoi Lisa,

      Ik herken heel veel van je verhaal. Ook de angst om naar buiten te gaan vanwege de duizeligheid en het feit dat dit het herstelproces in de weg lijkt te zitten. Als het ware verlies je het vertrouwen in de werking van je lichaam, en dat is heel naar. Ik heb zelf een relatief lage bloeddruk. Niet gevaarlijk maar wel altijd al het geval. Sinds ik met een burnout thuis zit (vooral in het begin eigenlijk) vaak dat gevoel, en ook vaak dat het plots op komt zetten, alsof je uit het niets op een varende boot stapt terwijl je gewoon door je woonkamer loopt. Mijn huisarts wijdt dit aan een combinatie van lage bloeddruk en hormonale disbalans. Het schijnt dat vooral vrouwen bij hun burnout heel veel extra last krijgen van de hormonen, bij mij zijn veel symptomen ook extreem uitvergrote versies van zaken die ik in mijn pubertijd vlak voor mijn menstruatie voelde.

      Waar ik benieuwd naar ben: ben je ooit daadwerkelijk flauw gevallen? Ik realiseerde me na een aantal maanden dat ik dagelijks de angst had flauw te vallen maar dat dit op geen enkel moment ook echt was gebeurd. Dit gaf me toch redelijk wat vertrouwen om gewoon de deur uit te gaan.

      Sta je in contact met de dokter over de bloeddruk en meet je deze regelmatig? Er zijn wel manieren om dat wat omhoog te krijgen hoewel in jouw geval het voornamelijk klinkt alsof je gewoon tijd en rust nodig hebt.

      Ik heb zelf geen kinderen dus daarover kan ik je niet adviseren. behalve dat het wel echt zaak is dat je goed de tijd hebt om te herstellen en dat dat met een kind toch wat moeilijker gaat. Stom gezegd: alle aandacht gaat even uit naar jou en je moet even egoistisch zijn. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan als je ouder bent, maar wellicht dat tijdelijke hulp met een steunouder in dit geval wel een oplossing kan zijn.

      Ik wens je heel veel sterkte,
      R

      R
    • Alle reacties weergeven...
    • Ik heb in het begin 2 jaar geleden ook deze extreme klachten gehad. Ook het gevoel continu out gaan. Het is inderdaad overprikkeling.. hormonen een hele disbalans in je systeem. Je moet gaan ontprikkelen en flauwvallen is ook bij mij nooit gebeurd.. je moet je systeem weer leren ontspannen maar ook weer energie opladen door te bewegen. Langzaam aan doen en goed je grenzen bewaken.. ook emotionele stress of continu piekeren zorgt dat je mentaal niet goed oplaad waardoor ook minder energie na je lichaam stroomt.. je zal waarschijnlijk wel spanningsklachten hebben met name nek schouders??

      Anoniem
    • Reacties verbergen...

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • Weet niet of ik ooit nog beter word

    Ik zit nu 2,5 jaar in een burn-out en weet niet of ik ooit nog beter word. Ik was kerngezond (net 30 jaar oud), maar raakte overwerkt en vervolgens burnt out. Ik heb therapie gehad, ervaar al 1,5 jaar geen stress meer in mijn leven, geen psychische stoornissen en volgens de huisarts lichamelijk gezond.

    Helaas kan ik na 2,5 jaar nog steeds niet meer dan om de dag, 2 uur per dag 'iets doen', soms een uurtje rustig sporten. Ik ben nu op een punt gekomen dat ik niet meer weet of ik uberhaupt nog aan het herstellen ben, maar weet ook niet wat ik nog anders kan doen. In dit tempo kan ik misschien over 5 jaar weer eens aan het werk.

    Heeft iemand dit misschien ook? Of tips hoe nu verder?
    Anoniem
    Anoniem 2 19
    • Niet meer dan 2 uur iets doen na 2,5 jaar rust? Niet flauw bedoelt, maar dan zou ik echt een andere burnout specialist in de arm nemen of andere psycholoog. Er zit duidelijk geen progressie in je herstel of is er nog spanning? Ik deel de dag op 1 twee delen. Dus zodra ik wakker ben (vaak erg vroeg), zit ik vol adrenaline. Ik heb dan ook nog steeds stress. Ik trek dan bewust sportkleding aan en laat de hond uit. Even een blokje om. Zo'n 10 minuten. Daarna ga ik altijd sporten. Of naar de fitness of wielrennen. Niet superfanatiek, maar vooral bewegen op hoger tempo. Dit doe ik 30 tot 60 minuten. Eenmaal thuis douche ik. Eet ik een stevige lunch en val dan in slaap op de bank. Na 1 uur word ik weer wakker en ga dan bijv. wat aan de tuin doen, huishouden, boodschappen of soms zelfs weer een (klein) rondje fietsen. S'avonds kijk ik geen film, maar youtube filmpjes. Soms met geluid uit. Je moet echt veerkracht gaan realiseren in je lijf en geest. Dus de lat steeds iets hoger leggen. Dus ik begon met 15 minuten wandelen en zit nu op 60 minuten fietsen. Dit alles binnen 2 maanden. En ja, ik heb al eens een terugval gehad, maar merk dat ik minder diep viel dan daarvoor. Ook dit komt door de veerkracht die je onbewust hebt gerealiseerd. Eet s'avonds stevig, zodat je ruim voldoende energie binnen krijgt. Maar beweeg/sport en laat anders een schema voor jezelf opstellen.

      Anoniem
    • Ik zit er al 3 jaar in en herken het verhaal en de gedachtes wel.
      Bij mij verloopt het zo traag doordat ik er ook een paar x corona overheen heb gehad
      Welke geresulteerd heeft in klachten van Long covid. Wellicht heb jij dit ook?

      Diana
    • Hi Anoniem,

      Ook ik herken je verhaal, ben een ruime 2,5 jaar onderweg en door terugvallen + meermaals Corona met long covid nasleep, nu eigenlijk op hetzelfde punt als jij aangeeft.

      Diana, ik ben even heel benieuwd of jij misschien nog advies of tips hebt (gekregen) mbt long covid in combinatie met burn-out? Valt daar nog iets extra aan te doen of is het gewoon accepteren dat de hersteltijd extra is?

      Mvg,
      A

      A
    • Mijn tip is starten met antidepressiva ik slik nu citalopram 10 mg en daarbij doe ik de epiphora methode. Ik hoop dat ik zo het brein kan resetten en mijn lichaam wat rust kan gunnen om te herstellen. Ben net begonnen hiermee maar lees op de site long covid lotgenoten dat ze hier veel baat bij hebben.

      Wat zijn jouw klachten?
      Mijn klachten:
      Slecht slapen gebroken en onrustig
      Zweten
      Koude tintelende voeten
      Druk op hoofd en oren
      Tinnitus
      Angstig
      Hartkloppingen en hartoverslagen
      Vermoeid slap voelen van tijd tot tijd
      Overprikkeld op hoofd en ogen
      Geweldige spanningen van tijd tot tijd
      Nekpijn
      Continue gespannen spieren
      Burning skin.

      Verder ritme aanhouden
      S'ochtends en s'avonds klein rondje wandelen
      Gezond eten
      Water drinken
      Regelmaat korte rustpauzes inlassen
      Middag slaap

      Gr


      Diana
    • (schrijver van originele post)

      Ik heb contact gezocht met mijn psycholoog en hij bevestigt dat dit niet normaal is. Er gaat zich nu een team over buigen samen met mijn huisarts.

      Ik heb voor zover ik weet nooit covid gehad (nooit klachten, nooit een positieve test), maar ik vermoed ook dat het long covid kan zijn. Anders misschien CVS. Helaas beiden niet te behandelen en CVS gaat nooit over. Ik ben aan de ene kant blij dat ik word bevestigd in mijn klachten, maar aan de andere kant ben ik doodsbang voor wat ik wel blijk te hebben. Een burnout kan je tenminste nog uit komen...

      Lola
    • Nou ik lees toch positieve verhalen over long covid een ssri.

      Anoniem
    • Wat zijn eigenlijk de klachten?

      Anoniem
    • Hi Diana,

      Ik hoop dat dat gaat werken voor je!
      Zie er inderdaad veel lovende verhalen over, long covid + citalopram.

      Ik moet mezelf even corrigeren; ik dénk dat ik long covid heb omdat ik er nadat ik er heel erg ziek van ben geweest, in een staat van totale lichamelijke luitputting terecht ben gekomen en dat sinds dien bizar langzaam herstelt.

      Mijn klachten zijn;
      - Opgejaagd gevoel / angstig
      - Extreme prikkelgevoeligheid, vooral op geluid. dermate dat ik geen gesprekken kan voeren zonder duizelig te worden. Bij het voorzichtig inruimen van de vaatwasser moet ik al oordoppen in bijv.
      - Onrustige slaap
      - uitputting, ik heb eigenlijk geen leven omdat ik zo weinig tot niets kan.
      - Druk op/in het hoofd
      - Spierspanningen

      Ik heb geen idee, en denk dat een huisarts je dat ook niet kan vertellen, of dit nog bij (complexe, langdurige) burn out hoort, of dat dit dus inderdaad long covid kan zijn en of citalopram daar dus iets voor doet.

      Ik merk namelijk wel vooruitgang als ik onder mijn grenzen blijf, maar tergend langzaam, en ik val met stressvolle gebeurtenissen ook zo diep terug dat ik opnieuw moet beginnen..

      Vind het ergens ook eng om met antidepressiva te beginnen, stel je voelt daardoor je lichamelijke grenzen niet meer die ik nu eindelijk na heel lang in dit proces, wel voel. Dan ben je straks uiteindelijk alleen maar verder van huis omdat het alleen maar beter lijkt te gaan door de onderdrukking, maar daaronder nog wel uitputting zit?

      Als iemand hier verder inzichten / ervaringen over heeft, hoor ik die graag. Mijn geduld is na 2,8 jaar zó op..

      Liefs en sterkte

      A
    • Ik hen begrepen dat ssri niet onderdrukt maar als het ware je brein reset om

      Anoniem
    • Sorry hierboven ging iets mis...

      Ik heb begrepen dat het niet onderdrukt maar dat je hersenen (hypothalamus- hypofyse-bijnieras) moet weer leren ‘hoe met moet’. Ook moeten de cytokinen in je hersenen (waardoor je je ziek /uitgeput kunt voelen) rustig weer gaan dalen. Je hersenen zijn niet kapot, maar ontgregeld. Ze moeten als het ware gereset worden.”

      Daarbij vermindert het wel angst en spanning en ga je beter slapen. Hiermee hoop ik de cirkel te doorbreken.


      Hoe ziet jou dag eruit? Wellicht kan een ergotherapeut meekijken. Als je zo weinig energie hebt lijkt een uur sporten ook niet goed blijkbaar is dat veel te veel.

      Diana
    • Hi Diana,

      Dank voor de reactie. Waar ik even benieuwd naar ben: Hoe weet je dat de klachten die je ervaart, als gevolg van cytokinen / long covid komen, en niet van de daadwerkelijke uitputtingsstaat? Is dit op een bepaalde manier vastgesteld bij jou / vast te stellen? Ik twijfel hier aan bij mezelf namelijk.

      Want van wat ik tot nu toe heb gelezen en geleerd, is dat burn-out (niet overspannenheid, maar dus echt totale uitputting) het eindstadium is van bijnieruitputting. Als gevolg van (chronische) stress, (dit hoeft niet enkel werk te zijn, kan ook verkeerde voeding, hitte, slopende relatie etc., vaak combinatie, zijn) hebben de bijnieren zo lang veel cortisol en andere hormonen aan moeten maken (aangestuurd door je hypothalamus / hypofyse), dat je bijnier, de ''leverancier'' van allerlei belangrijke hormonen, dus uitgeput is geraakt. Hoe langer je in die toestand blijft waar herstel uitblijft, gaat je lichaam om dat te compenseren en je nog enigszins te kunnen laten functioneren, andere voorraden plunderen. En zo ontstaat er nog meer uitputting van allerlei systemen, met daaruit voortvloeiend zo'n beetje alle mogelijke klachten die je je kunt voorstellen.

      De oplossing is daarbij logischerwijs dan reserves gaan opbouwen die leeggeroofd zijn. (goede voeding, heel veel rust, slaap, supplementen, matig bewegen.). Corona (elke luchtweginfectieziekte) geeft een enorme extra uitputtingsslag op de bijnieren. Daardoor ga je er dus nog dieper ''in''. Even een flink verhaal zo, maar wellicht heb je nog wel wat extra's aan dit perspectief.

      Ik vraag me dus vooral af; hoe weet je of je je ziek/uitgeput voelt door cytikinen in de hersenen (dus gevolg postcovid), of doordat daadwerkelijk alle voorraden zijn geplunderd?

      Ik ben in elk geval super benieuwd naar wat het voor jou gaat doen, na zo lang onderweg wil je niks liever dan je leven terug.. Als je wil; hou me (ons) op de hoogte!

      Mijn dagen zijn momenteel heel beperkt, wanneer ik genoeg energie heb probeer ik een stukje (2x10 of 2x20 min) te wandelen, daarna rust. Verder voel ik het met de dag aan; lezen, soms voorzichtig kort met een vriendin afspreken, daar dan weer van bijkomen..

      Amber
    • tja ik zal misschien nooit 100% zeker weten of het nu Long covid is. Ik weet alleen dat ik daarna de druk op het hoofd oren, tinitus enz erbij kreeg. Maar wat ik wel weet is dat ik nu op geen enkele manier rust heb. Het is zo grillig en de tijd dat ik me tussendoor wat beter voel en wel een beetje goed slaap is zo minimaal dat dit ook niet opschiet. Ik hoop dat de citolapram de scherpe kanten eraf haalt en mij wat stabieler maakt qua slaap waardoor ik de kans krijg een beetje bij te trekken. Ik zie het niet als onderdrukking maar meer als een steuntje in de rug om een beetje op adem te komen. Maar ik zit hier dan ook al 3 jaar in....

      Anoniem
    • Ik wens je in elk geval van harte toe dat je hiermee de goede richting op kunt gaan. Na 3 jaar (ook ik ben bijna op dat punt), is moed en acceptatie houden bijna niet meer te doen..
      Veel sterkte

      Anoniem
    • Je lichaam werkt op wat je erin stopt. Stop het goede erin, dan kan je lichaam en makkelijk energie uithalen en herstellen. Zorgt voor voldoende magnesium en zout. Stop gewoon geheel met bewerkt voedsel en zorg voor een stabiele suikerspiegel. Als ik het zo lees zit je in een semi-herstel wat heeeeel traag vooruit gaat. Je mist dus iets.

      Taco
    • Citalopram kan inderdaad wel dat steuntje in de rug geven.. slik het nu 4 maanden spierspanning is iets meer gedaald en de angst lichtelijk ook.ik slik 10mg wil ook niet meer, want ben wel vanplan om het weer af te gaan bouwen. Het is niet zo dar je helemaal over je grenzen gaat .. ik blijf spanning en ontspanning met elkaar wisselen en neem ook mijn tijd om te ontprikkelen en de hersenen rust te geven. Door geen tv te kijken mediteren ademhalingsoefeningen journaleren koude douche 2.min. 2x per dag 30 min wandelen en iets doen war je leuk vind.. ik hou van koken en eindelijk kan ik het weer iets beter.. eerst werd ik zoo moe dar ik op bed moest gaan liggen.. dat was mijn 1ste jaar van me b.o

      Anoniem
    • Hey, laat je niet kisten met long covid of CVS 'gaat nooit over'. Veel mensen blijven puur in dezelfde shit hangen waardoor ze niet vooruit gaan. Deze dingen zijn wél te genezen als je kritisch naar jezelf kijkt en grote veranderingen durft te maken. Je kan ook veel stress ervaren omdat je nog een onverwerkt trauma hebt, of simpelweg omdat je bepaalde voedingsstoffen te weinig binnen krijgen, of omdat je simpelweg te weinig eet om je lichaam de reparaties te laten doen die het moet kunnen doen.

      Taco
    • Ik heb me de laatste jaren overwerkt. Ik voel dat ik in burnout zit. Ik kan me niet meer concentreren heb spanningen in mijn hoofd. Word s nachts wakker en lig bezig met mijnn werk. Krijg opmerlingen dati. k te traag werk wat stress geeft. Ik kon vroeger bergen verzetten. Nu gaat alles zo traag. Mijn dokter gaat nagaan of ik burnout heb. Ik heb geen idea jhoe ze dit kan checken en bevestigen.

      Liselotte
    • @Liselotte, dat klinkt 95% zeker dat het overspanning is of iets soortgelijks. Een echte burnout merk je wel, want dan kan je niks meer en ook niks meer hebben. Je kan dus niet eens naar je werk fietsen/rijden. Overspanning kan wel overgaan naar een burnout, dus wees wijs en meld je vandaag nog ziek.

      Taco
    • Alle reacties weergeven...
    • Hallo iedereen. Na jaren van een opeenstapeling van gebeurtenissen heb ik plots tijdens een drukke week een crash gehad van misselijkheid, duizeligheid en extreme vermoeidheid, trillingen, hyperventilatie. Na een dagje rusten en goed slapen veranderde niks, waardoor ik meer paniekaanvallen kreeg. Ben nu een weekje verder, dokter gaat nog onderzoeken doen. Maar het voelt aan als babystapjes. De vermoeidheid gaat gewoon niet weg. Het voelt alsof ik een zware griep heb, maar dan zonder enige symptomen. Zo slap, zwak en vermoeid. Ik leef al 5 jaar met een brughoektumor die ook voor duizeligheid zorgt, waardoor ik nu mijn balans helemaal niet meer vind. Mijn omgeving vermoed een burn out. Kan dit? Ik ben toch wel bang..

      Leentje
    • Reacties verbergen...

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • Op zoek naar tips? Tips bij burnout →
  • Het gaat steeds beter met me

    Nu bijna 14 maanden BO en het gaat steeds beter met me. Afgelopen maanden heb ik weer een paar uur per week gewerkt en daarnaast ook weer voorzichtig wat meer dingen ondernomen, dat gaat goed. Ik heb nu sinds een paar dagen vakantie en ik slaap heel veel, zo’n 7-9 uur per nacht en dan ‘s middags vaak nog 1-1,5 uur.
    ‘s Ochtends als de wekker gaat ben ik nog zo moe, ik denk dat ik makkelijk de hele ochtend zou kunnen slapen. Maar om wat routine te houden zet ik toch maar de wekker en dan doe ik dus vaak ‘s middags nog een dutje.

    Zou ik me zorgen moeten maken dat ik na zoveel maanden nog steeds zoveel behoefte aan slaap heb? Ik probeer het maar gewoon te accepteren en eraan toe te geven zodat ik hopelijk met de tijd wel wat meer energie krijg.
    Maar ben er toch erg onzeker over, zou ik de vermoeidheid niet juist in stand houden met al dat slapen?

    Hoop dat iemand hier een advies in heeft.
    Anoniem
    Anoniem 2 3
    • Luister naar je lichaam zou ik zeggen. Als jij echt nog zoveel slaap nodig hebt en je niet door je middagslaap s'avonds problemen hebt om in slaap te vallen, dan is dit toch echt wat je lichaam wilt. Als ik s'middags slaap, dan val ik vaak moeilijk in slaap s'avonds, wat een teken is dat ik nu moet gaan opbouwen door dingen te ondernemen. Lastig, want je doet al snel onbewust teveel.

      Dus slaap zoveel je kunt, totdat je lichaam aangeeft dat je de volgende stap kunt gaan zetten. Let er wel op dat je wel beweegt en je fysiek soms ook even uitdaagt. Dus ook vermoeidheid door inspanning ervaart. Niet alleen maar zitten en liggen, maar dus ook actief even gaan wandelen/fietsen/licht huishoudelijk werk. Inspanning en ontspanning is wat je langzaam aan moet gaan herinvoeren.

      Anoniem
    • Mijn lichaam heeft ook nog veel slaap nodig na een jaar.
      Ik luister er gewoon na. Slaap gerust 11 uur per nacht. Dan pas ben ik wat uitgerust en kan ik de dag 'aan.'
      Wanneer ik eerder opsta, ben ik heel moe, en voel ik mij een stuk slechter.

      Eigenlijk is het goed om 8 uur naar bed te gaan, en zo 11/12 uur te slapen. Dan houd je een normaal ritme.
      Dit lukt mij helaas niet.

      Madeliefje
    • Alle reacties weergeven...
    • Bedankt voor jullie reacties!
      Actief bewegen lukt me gelukkig aardig, dat helpt inderdaad goed om ook op een gezonde manier moe te worden.

      En ik herken zeker wat jij zegt Madeliefje. Ik lig altijd rond 22.00 in bed maar slaap bijna nooit voor 00.00u. Vervolgens ‘s ochtends pas rond 9-10 uur weer wakker.
      Het helpt me wel om te horen dat dit voor jou herkenbaar is. Inderdaad zoals jullie zeggen gewoon ernaar luisteren lijkt me het beste.

      Ooit laadt het batterijtje vast wel weer op ;)

      Anoniem
    • Reacties verbergen...

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • Begin langzaam echt radeloos te worden

    Ben bijna 2 jaar geleden burnout geraakt en heb vrij snel het werk weer opgepakt en uren uitgebouwd. Echter na 10 maanden weer volledig uitgevallen. Voor de wet ben ik binnenkort dus 2 jaar ziek. Heb recent de WIA aanvraag moeten doen. De laatste tijd gaat het weer volledig de verkeerde kant op. Veel onrust in mijn lijf, maag- en darmklachten en het gevoel dat ik steeds verder wegzak. Voel me echt beroerd en weet niet hoe hieruit te komen.

    Maak me druk om UWV en voel me schuldig naar mijn gezin toe dat het zover heeft moeten komen. Probeer rust te nemen maar lukt niet door de onrust in mijn lijf. Zit ook constant in mijn hoofd te piekeren en me af te vragen waarom ik me zo voel. Probeer het allemaal te accepteren maar lukt gewoonweg niet. Vreselijk om zo de dagen door te moeten komen.

    Zijn er mensen die dit herkennen ? Begin langzaam echt radeloos te worden en weet niet meer wat te doen.
    Anoniem
    Anoniem 2 5
    • Hi, als iets niet goed is, is het wel dat jij je schuldig voelt. Dat moet je echt naast je neerleggen. Ik zit ook al enige tijd in een burnout, maar schuldig voel ik mij daar allang niet meer over. Het is wat het is. Zo simpel is het. Niet alleen moet jij dat accepteren, maar ook je naasten. Doen zij dat niet, dan is dat hooguit jammer en zegt meer over hun dan over jou.

      Probeer het positief in te zien. Onbewust (maar wellicht ook bewust) weet je wat de oorzaak is, maar werk je er nog niet aan. Ik heb er heel lang omheen gedraaid en heb nu pas, na jaren, toegegeven voor mijzelf dat ik de wortel aan moet pakken en niet de neveneffecten. Je kunt yoga, meditatie, mindfulness gaan doen, maar als je jezelf niet openstelt voor het aanpakken van het onderliggende probleem helpt dat allemaal niets.

      Je lichaam liegt niet, dat heb ik nu al diverse malen meegemaakt. Dus zodra ik een goede stap zet in de richting van het probleem, merk ik duidelijk dat bepaalde symptomen ineens gestopt zijn. Bijv. darmklachten en nachtelijk (erg) zweten. Ik ben er zelf nog niet, maar weet nu wel dat het aanpakken van de kern van het probleem de oplossing is en niet lamlendig op de bank zitten. Succes!

      Anoniem
    • Dank voor je reactie. Het is natuurlijk niet zo dat ik me graag schuldig wil voelen, maar denk ook dat het meer onbewust is. Volgens mijn therapeut is het meer schaamte. Heb een bedrijf opgebouwd van niks tot 24 mio omzet, was de gevierde man en toen ik ziek werd hebben ze me laten vallen als een baksteen. 60 tot 80 uur gewerkt als een gek, gezin, familie en vrienden verwaarloosd, alleen maar oog voor het werk. En als het dan even niet gaat, bam mes in de rug.

      Ondanks dat ik me niet goed voelde veel te lang doorgewerkt om alles maar draaiende te houden en inmiddels mezelf nog dieper in de burnout gewerkt. Stank voor dank !

      Lamlendig op de bank liggen probeer ik zoveel mogelijk te vermijden. Probeer wel een dagritme aan te houden. Ik zou willen dat ik het kon accepteren, maar is schijnbaar erg moeilijk voor mij. Soms voel ik me ook wel beter en zijn mijn darmklachten als sneeuw voor de zon verdwenen en als donderslag bij heldere hemel zijn ze er weer.

      Het is gewoon vreselijk frustrerend dat ik er niet uitkom. Probeer ook positief te blijven maar wordt steeds moeilijker

      Anoniem
    • Ah, same here. Niet dezelfde omzet, maar wel jarenlang een eigen succesvol bedrijf gehad in de reclamebranche. Grote klanten, internationale projecten en iedereen trots...maar ja, ik had er totaal geen plezier in. Deed alles zelf, had veel petten op en was bezig met mijn werk terwijl de rest van mijn gezin vakantie vierde. Papa moest altijd nog 'even bellen'. Dit was overigens niet dé reden dat ik burnout ben geraakt, want dat zit dieper. Ouders die ik heb moeten ondersteunen vanaf mijn 14e. Ongelooflijk pittig allemaal.

      Maar wat jij omschrijft zijn juist positieve tekens. Je bent aan het stuiteren tussen helemaal goed in je vel tot diep in de put. Same here.. Wat mij erg helpt is om zelf de regie te nemen en zelf de stappen te bepalen. Dus vorige maand lag ik nog op de bank en vanochtend ging ik een stuk racefietsen. Koppie leegmaken. De spanning laten afvloeien. De vermoeidheid die je voelt is dan ook vaak niet fysiek. En vergeet niet dat een ondernemer onderneemt. Maw stilzitten is voor dat soort types extra moeilijk, daarnaast zijn het ook solistische vechters. Maw ik doe bewust meer met mijn gezin, maar leg wel telkens een grens. Zo gingen zij vandaag naar het strand, maar is dat voor mij nog even teveel. Ik wil eerst rustig alles opbouwen, dus koos voor een rondje racefietsen. Je wilt (denk ik) te snel resultaat zien (deed ik ook. Dus alles te snel opbouwen en ik zat zelfs alweer een eigen bedrijf op te starten terwijl ik op de bank lag. Eigenlijk ben je terug bij 'start'. Accepteer dat veel dingen opnieuw moeten en je moet wennen. Dus boodschappen doen, terwijl je gespannen bent. Wandelen terwijl je je afgepeigerd voelt, etc. Alcohol zoveel mogelijk laten staan en decafe als surrogaat.

      Het komt goed, maar zelfinzicht is cruciaal in deze periode. Waarom ben jij ingeklapt? En vooral stoppen met het wijzen naar anderen. Ik heb daar ook alle reden toe, maar het helpt je niet. Sluit dat boek voor altijd en focus je op jouw herstel. Wat kan/moet jij aan jezelf veranderen om weer in balans te komen? Gaat het om bepaalde gedrags- of gedachtenpatronen? Dan is schematherapie mogelijk interessant voor je.

      Succes!

      Anoniem
    • Wat jij zegt heb ik ook nu vier keer een burn-out gehad en toch iedere keer weer proberen te werken uit schuldgevoel.en als ik dan aan het werk ben houd ik het nog geen twee weken vol dan heb ik het gevoel dat ik weer helemaal bij af ben

      Andre
    • Alle reacties weergeven...
    • Een werkgever is loyaal totdat je niet meer dat binnen brengt wat hij verwacht. Doet me denken aan een liedje van Herman Brood en Henny Vrienten "als je wint heb je vrienden". Heb het zelf ook mogen ervaren. Zolang de omzet binnen kwam was het hosanna, totdat ik in een burnout kwam. Na 30 jaar kapot werken werd er nog niet meer naar me omgekeken. Na 2 jaar met de stille trom vertrokken. Dit gedrag van de werkgever heeft me een gigantische terugval bezorgd.

      Anoniem
    • Reacties verbergen...

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • De vervelendste zijn de hartkloppingen

    Ik heb al vanaf februari burnoutklachten. De vervelendste zijn de hartkloppingen,het nerveuze wakker worden en hele dag dat gevoel,maar ook de vreselijk enge rare benen. Ik weet niet hoe ik het moet omschrijven,maar net of de stress erin blijft zitten. Het beperkt me behoorlijk. Wie herkent dit? Heb weinig goede dagen,vind het behoorlijk zwaar. Nu moet ik volgende week eigenlijk een weekend weg,al voor deze toestand afgesproken. Met kennissen. Mijn vriend wilt dat we gaan en vind dit alleen maar goed voor me. Zelf zie ik er tegenop,het is een behoorlijk intensief weekendje. Wat te doen? Hoop op wat reacties op mijn verhaal. Ook wat betreft de klachten.
    Anoniem
    Anoniem 2 9
    • Ik herken de klachten, hoort dus ergens bij de burn-out. Sommigen zeggen dat magnesium helpt bij die pijn in de spieren/benen,, maar dat weet ik niet zo goed.

      Wat betreft je weekend weg, gewoon gaan. Maar doe aanpassingen. Ga niet overal mee mee. Trek je steeds terug als het teveel is. Let ook daar op jezelf, en zet jezelf op 1.

      Madeliefje
    • Bedankt voor je reactie Madeliefje. Had of heb jij zelf ook dat nerveuze gevoel in je hartstreek bij wakker worden? De benen doen niet echt pijn,maar zijn zwaar en lijken vol stress. Lastig met lopen en staan.

      Toch wel meegaan zeg jij. Is misschien ook wel goed,maar zal niet de gezelligste zijn denk ik. Je gaat toch weg met een behoorlijk malaise gevoel.

      Anoniem
    • Herkenbare klachten. Er is een constante spanning aanwezig in je lichaam. Hierdoor zijn alle spieren 'wat' aangespannen. Dit kan je nerveuze gevoel in je hartstreek verklaren. Kan het zijn dat je hier ook extra op focust?

      Wat betreft het weekendje weg. Als je voelt dat je enigszins energie hebt om iets te gaan doen, zou ik absoluut gaan. Het is niet erg om niet met alles mee te kunnen doen of je af en toe terug te trekken. De positieve / geluksmomenten zijn heel belangrijk voor je herstel.

      Frank
    • Bedankt Frank

      Anoniem
    • Zo te lezen zit je nog niet heel lang in een burnout. Mijn advies zorg voor een ritme.
      Vaste tijd naar bed en opstaan in vaste dutjes als je moe bent
      Geef je vooral over als je erg moe bent

      Iedere ochtend een klein rondje wandelen en dan ook echt klein en als he't kan ik de avond ook mini . Wees vooral lief voor jezelf. Neem een bad , laat je lekker masseren. Als een weekend weg je zoveel stress brengt nu en et wordt ook van alles van je verwacht ga dan NIET
      Ik kon dat het 1e jaar absoluut niet. Kost veel te veel energie. Denk aan JEZELF

      Anoniem
    • Dank je voor je reactie. Weekendje weg is idd nog een twijfel hoor.

      Anoniem
    • Ja zou het zeker niet doen!
      Ik deed de volgende test bij mezelf;hoe lang kan ik geconcentreerd een bladzijde uit een boek lezen. De tijd dat je dat kan is de tijd die je kan uitgeven aan sociale en lichamelijke activiteiten. Nou dat was bij mij nog geen 5 min de eerste maanden.
      Denk echt aan jezelf en kies voor jezelf
      Met anderen een weekend weg dan wordt er toch iets van je verwacht. En je gaat jezelf toch over een grens gooien denk ik .

      Anoniem
    • Ik ben het eigenlijk ook wel eens met de laatste reacties. Het is ook goed om niet te gaan, als je lichaam aangeeft dat het niet lukt.

      Ik vertel het vooral uit persoonlijke ervaring. Ben wel een paar keer weg geweest, en vond het juist fijn om op die manier toch sociaal wat op te laden.
      Dus kort even in de woonkamer zitten met de mensen, en als het teveel is, gelijk terugtrekken. Overdag ging ik niet mee met uitjes en dergelijk.
      En zag het juist als een persoonlijk leerproces om tijdig de grenzen aan te geven, de mogelijkheid te hebben om snel terug te trekken naar je eigen kamer.

      Madeliefje
    • Alle reacties weergeven...
    • Even een update. Ik ben het weekendje weggeweest en het is gelukkig redelijk gegaan. Mijn rustmomenten gepakt en ook niet te gek gedaan. Toch blij dat ik gegaan ben. Nu afwachten of het niet teveel geweest is.

      Anoniem
    • Reacties verbergen...

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • Al enige jaren bekend met spanningsklachten

    Al enige jaren bekend met spanningsklachten
    Depressies en dwanggedachte!
    Het moeilijke van alles is dat de omgeving niet begrijpt wat het is waardoor je het gevoel heb dat je
    Erin blijft hangen! Het vechten om je gedachten op orde te houden en je vecht tegen negatieven gedachten.
    Angst voor angsten hebben en bezig met verleden en toekomst!
    De weg terug is niet makkelijk omdat je zelf niet ziet waar je heen moet werken!
    Maar schijn bedriegt....
    De echte reele gedachten en problemen liggen soms heel ergens anders!
    Dus om een goed beeld te krijgen zal je echt tot rust moeten komen en samen met een psygoloog regelmaat en jezelf op de 1e plek moeten zetten!
    Wat niet makkelijk is!
    Ook voor de naaste omgeving kan het knap lastig zijn!
    Maarrr wederom kom je eruit! Zoek de juiste mensen op waar je zo af en toe je verhaal bij kwijt kan!
    Mensen waar je je prettig bij voelt!
    Jay
    Jay 2 1
    • Alle reacties weergeven...
    • Hi Jay, wat een ontzettend goede reactie op een moment dat ik zelf in dat schuitje zit. Angst voor angsten is precies waar ik mee kamp. In mijn geval door parentificatie/symbiose trauma opgelopen. Het is echt een hele speurtocht om de juiste hulp te vinden en het vervelende is dat iedere therapie iets verheldert. Dus nu doe ik systeemtherapie en ineens is mijn bindingsangst verdwenen (stukje van de puzzel).maar ook schematherapie is een belangrijke. Kortom, een hele roedel die je moet afwerken. Lastige puzzel, maar komt goed.

      Anoniem
    • Reacties verbergen...

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • De gekke ziekte en het UWV

    de gekke ziekte en het UWV

    Mensen met een burnout sporen niet. Die hebben geen fysieke klachten maar zijn mentaal onstabiel. De mooiste die ik heb gehoord: je lichaam heeft niet echt klachten, je denkt dat alleen maar. Dit is wat de mensen die mij moesten helpen mij hebben laten weten en voelen. Mijn huisarts, zijn praktijkondersteuner, de psychosomatische oefentherapeut, de 3 sociaal medewerkers en gisteren de verzekeringsarts van het UWV.

    Ik ben ziek. Ik heb al 2 jaar en 3 maanden last van een burn-out. Het begon toen ik 26 was en ik ben dat jaar geen 27 geworden maar 72. Ik heb elke dag pijn, fysiek! door extreme uitputting en deze klachten worden niet serieus genomen. Mijn huisarts had van zijn PO gehoord dat ik vooral denk dat ik fysieke klachten heb en daarmee hield zijn hulp op. Hij geloofde niet dat mijn pijn een fysieke oorzaak had. Hij had me nog wel afgeraden om naar de psycholoog te gaan omdat ik dan misschien geen hypotheek meer kon krijgen. Dit was tijdens mijn eerste gesprek met hem, ik schrok me dood. Ik zat daar omdat ik me zorgen maakte om mijn hart want die steekte enorm en dan hoor je ineens he woord hypotheek vallen. Ik was niet van plan dit de rest van mijn leven te laten verpesten en ik heb een bloedhekel om over mezelf te praten dus de psycholoog valt af.

    Ik zit nu 2 jaar in de ziektewet en gisteren moest ik naar het UWV komen voor een WIA beoordeling. Eerst besprak ik met een sociaal medisch verpleegkundige mijn klachten. Mijn klachten zijn vermoeidheid bij activiteiten, hoofdpijn, buikpijn, druk op mijn ogen en duizeligheid (elke dag). Als ik ook maar een beetje over mijn grens ga krijg ik een paniekaanval en zoveel pijn dat mijn lichaam zichzelf wil uitschakelen. Flauwvallen was een groot probleem in het begin van mijn burnout maar nu heb ik het onder controle. Dit deel ging nog goed, ze was erg aardig en gaf mij het gevoel dat ze het begreep. Toen kwam de verzekeringsarts naar beneden en elke vraag die zij stelde voelde als een aanval. Niks wat ik zei was goed genoeg. Ik zat daar trillend in die stoel, ik had al 4 nachten amper geslapen van de stress en ik voelde een paniekaanval opkomen waar ze samen nog grapjes over hebben gemaakt ook. Ik heb deze burn-out niet voor niks, ik ga het gevecht niet aan met mensen en ik neem het niet voor mezelf op. Dus ook niet toen de verzekeringsarts doodleuk zei dat ik geen fysieke klachten heb en zei je bent gezond. EXCUSE YOU! als ik gezond was geweest dan had mijn moeder me niet hoeven brengen! Ik ben niet gezond en ben mijn hele leven nog nooit gezond geweest! Ik heb elke dag pijn, denk je nou echt dat ik elke dag zo gestresst ben dat ik daar klachten van krijg. NEE. maar ik heb wel elke dag pijn. ook nu ik voor je neus zit kan ik mezelf amper omhoog houden van de vermoeidheid. Maar nee natuurlijk heb ik dat niet gezegd. Ik was volledig van slag en ben weer weggegaan. Ze heeft mijn klachten niet serieus genomen en vond het raar dat ik niet meer bij de huisarts liep omdat hij mijn fysieke klachten niet serieus nam. Wie ziet de ironie! ik heb gisteren en vandaag de hele dag huilbuien van woede. Ik ben woest! en nu moet ik afwachten op een rapport waar in zal staan dat ik gewoon kan werken terwijl ik nog geen 2x de trap achter elkaar op kan lopen zonder hyperventileren. Als ik te ver ga dan ga ik knock out. Ik heb al eens een baantje geprobeert en daar meerdere keren een paniekaanval gehad op de werkvloer. Was ook geen informatie waar ze iets mee deed.

    Als jullie ook ervaringen met het UWV willen delen of misschien tips hebben over hoe je de verzekeringsarts wel kunt overtuigen van je fysieke klachten door een burnout, reageer dan. Help elkaar want niemand anders zal het doen. Dan ga ik hieronder nog even verder met razen :')

    Je hebt geen fysieke klachten, je bent gezond. Ik denk dat niemand mij ooit zo pijn heeft gedaan als met die woorden. Tuurlijk wou ik dat het waar was maar dat is het niet. Ik snap gewoon niet hoe er hier zoveel mensen zijn met burn-out klachten en dat niemand in de medische wereld weet hoe je het moet behandelen. Dus dan maar negeren. Ga maar met iemand praten want je bent gek. Dat hielp mij niet, niemand waarmee ik heb gepraat heeft mij geaccepteerd om wie ik was. Mijn persoonlijkheid was het probleem. niet het feit dat mijn ex-baas mij zo heeft uitgebuit dat ik volledig instortte. Niet het feit dat hij zoveel onnodige druk op mijn legde of ons emotioneel mishandelde. Sure ik zal wel overdrijven maar ik heb bij elke bedrijf waar ik heb gewerkt mensen zien huilen op de werkvloer omdat ze de druk niet aankonden of gewoon onmenselijk behandelt werden door een baas. Bij de baan waar ik mijn burnout opliep waren er 5 mensen voor mij huilend of woedend de deur uitgewerkt, ik was echt niet de enigste. MAAR NEE. mijn persoonlijkheid was het probleem, omdat ik niet leef zoals andere mensen van mijn leeftijd. Ik ben een introvert, ik heb het daar mijn hele leven moeilijk mee gehad want ik was niet gezellig zoals andere mensen. Ik haat uitgaan en ik heb een heftige alcohol intolerantie dus ik drink ook niet. Inmiddels heb ik mezelf wel kunnen accepteren en heb ik niet langer de behoefte om te zijn zoals andere mensen. Maar elke keer als ik verplicht met iemand moest praten voelde ik me hier weer kut over. Je kunt mij niet helpen als je mij niet accepteert. Niemand zei, het is niet jouw schuld dat deze burn-out jou is overkomen. Iemand heeft jou dit aangedaan en dat is erg rot. Mijn persoonlijkheid was overigens geen probleem toen mijn bazen er misbruik van maakte, beste werknemer die ze ooit hebben gehad. Altijd netjes optijd het werk af en altijd met een vriendelijke lach. Hoe haal je het dan in je hoofd om mij zo onmenselijk te behandelen?

    Dus ja ik was het probleem en mijn fysieke klachten geloofde niemand terwijl ik er al meer dan 2 jaar mee zit. Ik heb alles alleen gedaan omdat de medische wereld ons in de steek laat. De enigste persoon die mij echt geholpen heeft was mijn mesoloog die ik na een halfjaar ziek zijn zelf had gevonden. Hij nam mijn fysieke klachten wel serieus. Mesologie klinkt altijd een beetje vaag met drukpunten en een stalen buisje waar electropulsen doorheen gaan maar voor mij was het zeker de moeite waard. hij heeft mijn energie level op het begin gemeten. Een normaal gezond persoon heeft tussen de 80 en 100 (procent?) energie. mijn metertje kwam net bij de 20 en kroop heel voorzichtig naar de 30 procent. Dat was precies hoe ik me voelde. al mijn energie was weg en ik had geen reserves meer. Alle fysieke klachten kwamen daar door. mijn lijf stuurde alleen nog energie naar mijn belangrijkste organen en mijn lever, darmen, nieren, alvleesklier deden amper nog iets. Wij zijn niet gek! Wij zijn uitgeput. FYSIEK!

    De mesoloog heeft mij vitamine en mineralen pillen aanbevolen. Het is een lang traject en ik heb inmiddels veel verschillende dingen moeten slikken die mij steeds een stukje verder hielpen. Vitamine en mineralen tekorten zijn een belangrijke oorzaak van waarom je niet goed kunt herstellen denk ik. Ik heb ook bloed laten prikken bij de huisarts maar in die waarde was niks vreemds te zien. Ze kijken daar niet naar alle vitamines die je nodig hebt om te functioneren. De mesoloog kijkt wel naar waar jouw lichaam behoefte aan heeft. Hij kan ook zien of je voedselintoleranties hebt, dit kan ook een oorzaak zijn van buikpijn en vermoeidheid. Het zal misschien niet alles meteen oplossen maar het is denk ik wel een belangrijk puzzelstukje.

    debbie
    debbie 2 3
    • Wat klote, ik kan je 1 tip meegeven die mij enorm veel rust en stabiliteit heeft gegeven: Voedsel. Ik ben van ~2500kcal naar ~4000kcal gegaan (was 90kg en 1,80m, gespierd). Ben nu wel flink aangekomen maar werk weer 50% en vooruitgang is goed te merken. Je lichaam zit in een zwaar tekort van energie, dat moet je aanvullen met energie. Lees anders maar wat voor symptomen mensen hebben die van anorexia herstellen.

      En kom niet aanzetten met 'ik eet genoeg', volgens mij eet momenteel 80% van de bevolking te weinig. Wist je dat bruggenbouwers in de 19e eeuw 6000kcal+ per dag aten? Ja ze waren actiever, maar niet 4000kcal actiever. We ondereten massaal tegenwoordig.

      Taco
    • Ja ik heb dat ook precies
      Heel eng
      Zware ogen en duizelig
      Hele dag licht en zweverig in je hoofd
      Zitten gaat goed maar bij beweging gaat t mis

      Arjanne
    • Alle reacties weergeven...
    • Jaja nou nou wat een gedoe. Kan je een heel verhaal hier neer zetten zit in het zelvende schuitje vind je het fijn om in contact te komen om er mischien beter van te worden, of ter info. Laat het me dan weten hoe,zoek mensen voor persoonlijke contact lijk me beter als alles hier te beschrijven. Ik wens je natuurlijk veel sterkte mvg anoniem

      Anoniem
    • Reacties verbergen...

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

‹ vorige 1 2 3 ... 9 10 11 12 13 14 15 ... 43 44 45 volgende ›
Link kopieren Gekopieerd!
Pagina delen
Therapiepsycholoog.com
Zoek op provincie
  • Drenthe
  • Flevoland
  • Friesland
  • Gelderland
  • Groningen
  • Limburg
  • Noord-Brabant
  • Noord-Holland
  • Overijssel
  • Utrecht
  • Zeeland
  • Zuid-Holland
  • België
Hulpvragen
  • Angst
  • Burnout
  • Depressie
  • Onzekerheid
  • Piekeren
  • Rouwverwerking
  • Relatieproblemen
  • Stress
  • Trauma
  • Zingeving
  • Meer hulpvragen »
Therapievormen
  • ACT
  • Cognitieve gedragstherapie
  • Coaching
  • EMDR-therapie
  • Hypnotherapie
  • Mindfulness
  • Psychosociale therapie
  • Psychotherapie
  • Relatietherapie
  • Meer therapievormen »
Steden
  • Amsterdam
  • Arnhem
  • Breda
  • Den Haag
  • Dordrecht
  • Eindhoven
  • Haarlem
  • Maastricht
  • Nijmegen
  • Rotterdam
  • Utrecht
  • Meer steden »
Kijk ook op onze partner websites:
  1. Relatietherapeuten
  2. Angstfobietherapie
  3. Emdrtherapie
  4. Hypnotherapeuten
  • © 2026 Therapiepsycholoog.com
  • Disclaimer
  • Privacyverklaring
  • Over ons
  • Reviews
  • Tips
  • Ervaringsverhalen
  • Login