Therapiepsycholoog.com
  • 400+ therapeuten
  • Ook online therapie
Menu
  • Provincie
    • Drenthe
    • Flevoland
    • Friesland
    • Gelderland
    • Groningen
    • Limburg
    • Noord-Brabant
    • Noord-Holland
    • Overijssel
    • Utrecht
    • Zeeland
    • Zuid-Holland
    • België
  • Stad
    • Amsterdam
    • Arnhem
    • Breda
    • Den Haag
    • Dordrecht
    • Eindhoven
    • Haarlem
    • Maastricht
    • Nijmegen
    • Rotterdam
    • Utrecht
    • Meer steden »
  • Hulpvraag
    • Angst
    • Burnout
    • Depressie
    • Onzekerheid
    • Piekeren
    • Rouwverwerking
    • Relatieproblemen
    • Stress
    • Trauma
    • Zingeving
    • Meer hulpvragen »
  • Therapievorm
    • ACT
    • Cognitieve gedragstherapie
    • Coaching
    • EMDR-therapie
    • Hypnotherapie
    • Mindfulness
    • Psychosociale therapie
    • Psychotherapie
    • Relatietherapie
    • Meer therapievormen »
  • Online therapie
  • Inloggen
  1. Therapiepsycholoog.com
  2. Ervaringsverhalen
  3. Burnout

Burnout ervaringen

Pagina 23 van 45
  • Begin het vertrouwen in mezelf te verliezen

    Hoi! Ik ben 18 jaar en ik zit inmiddels ongeveer 7 maanden in een burn-out. Ik merk dat ik het momenteel erg ingewikkeld vind hoe erg het mijn leven overneemt en dat mijn leeftijds- en studiegenoten niet begrijpen waar ik doorheen ga. Logisch natuurlijk! Maar ik vind dat wel lastig.

    Ik ben gestopt met mijn studie en ben een therapietraject aangegaan. Ik leer veel over mezelf in deze periode, maar tegelijkertijd raak ik mezelf ook ontzettend kwijt.

    Ik ben niet meer zo vrolijk, dingen die ik 'normaal' vond, zijn een uitdaging geworden en het voelt alsof er geen eind aan komt.

    Bij mijn laatste therapiesessie werd het mij duidelijk dat ik mijn burn-out nog niet écht geaccepteerd heb. Ik weet dat ik het heb en dat ik rust moet nemen, maar het voelt alsof ik gewoon niet hard genoeg mijn best doe. Ook krijg ik het gevoel dat anderen vinden dat ik meer zou moeten doen, zou moeten studeren, veel vrienden moet zien etcetera, maar voor mij is boodschappen doen al een uitdaging op zich.

    De laatste tijd begin ik het vertrouwen in mezelf en de situatie te verliezen, het voelt alsof ik alleen maar rondjes loop en niet echt ergens uitkom. Ik zou me zo graag weer mezelf voelen en doen wat ik leuk vind. Dit maakt dat ik op een meer negatieve manier in het leven sta, wat ik niet van mezelf gewend ben. Ik lees boeken, praat over de situatie en volg therapie.

    Heb je tips? Aanmoedigende woorden? Iets anders? Ik hoor het graag :)

    Groet,
    Anoniem (18)

    Anoniem
    Anoniem 1 2
    • Heel herkenbaar. En je omschrijft het heel mooi vind ik (heb ik zelf wel eens wat moeite mee). Klinkt alsof je al heel goed bezig bent. Ik ben nu een jaar onderweg en had net als jij ook rond de 7 maanden door dat ik nog veel weerstand had en het niet volledig accepteren mijn herstel blokkeert.

      Wat ik heb geleerd is dat mijn herstel voor mijzelf is en niet voor de burnout of anderen. Met die gedachte lukt het mij om betere keuzes te maken die prettig voor MIJ zijn. Dit geeft mijzelf wat meer ruimte om plezier zo nu en dan voorop de klachten te stellen. Zodra het dan te veel wordt ga ik naar huis.

      Misschien heb je ook wat aan camp burnout. Dit is een online hulpprogramma met praktische handvatten die jou ook kunnen helpen als ik je verhaal zo lees. Wat ik hier fijn aan vind is dat ik het elk moment er bij kan pakken en het mij vaak geruststelt. Daarnaast veel veel fijne inzichten.

      En verder.... wees lief voor jezelf!!! Waarschijnlijk ben je dit te lang niet geweest waardoor je hierin bent beland. Luister wat je lichaam je verteld en doe wat goed voor JOU is. Je mag nu echt de tijd nemen om uit te vogelen hoe je die versie van jezelf wordt die niet in burnouts beland.
      Wat de mensen om je heen betreft, hou ze op de hoogte van waar je aan werkt en hoe je je voelt. Ook al zullen ze het niet begrijpen, vaak vinden ze het wel fijn om te weten hoe ze je kunnen steunen.

      Ik hoop dat je er wat aan hebt. Veel succes!

      Mees
    • Alle reacties weergeven...
    • Je verhaal is ook voor mij ontzettend herkenbaar. Ik zit er al bijna 11 maanden in en ik zie nauwelijks vooruitgang. Geen echt bemoedigende woorden, maar wel een geruststelling dat je niet de enige bent. Dit is mijn tweede burnout en de vorige keer is het ook uiteindelijk goed gekomen, dus daar klamp ik me maar aan vast. Maar aangezien ik nu weer in een burnout beland bent heb ik dus iets niet goed gedaan. Je moet echt je leven omgooien, anders blijf je op dezelfde voet doorgaan en kom je vroeg of laat toch de man met de hamer weer tegen.

      Het frustreert dat veel mensen niet weten wat burnout inhoudt. Zelfs onder psychologen en bedrijfsartsen. Eigenlijk weten alleen de mensen die het zelf meegemaakt hebben wat het precies inhoudt. Dus ik snap wat je bedoeld. Maar uiteindelijk gaat het om jou en moet jij beter worden. De mening van andere mensen moet je met een korreltje zout nemen als ze zelf geen ervaring hebben met burnout. Je moet het ze niet kwalijk nemen, het is ook moeilijk te begrijpen als je het zelf niet meegemaakt hebt.

      Sterkte ermee en blijf geloven in een goede afloop.

      Anoniem
    • Reacties verbergen...

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • Mijn burnout ervaring

    Bijna een jaar zit ik thuis vanwege een burnout. Ik zou het fijn vinden om contact te hebben met mensen die begrijpen hoe het is om doorheen te gaan. Al een hele lange periode negeerde ik mijn hoofdpijn en vermoeidheid tot ik ernstig belemmerd werd door paniekaanvallen. Ik ging door een periode van langdurige stress en spanning. Zowel werk als prive werd het mij te veel. Het beëindigen van mijn ongezonde relatie was de beste keuze die ik voor mijzelf kon maken. Aan de andere kant verloor ik mijn veilige woonplek en lieve contacten. Paar dagen later werd mij verteld dat ik niet terug kon komen op mijn werk.. geen contractverlenging. Mijn hele toekomstbeeld werd blanco. Sindsdien werd mijn burnout erger. Extreem moe, de ergste hoofdpijn, angstig, paniekerig, onwerkelijk gevoel, alles ging met moeite en spanning, autorijden wil voor geen meter, niet alleen weg durven, somber gevoel.
    Het ergste vind ik het gevoel dat ik gek begin te worden.
    Ik krijg hulp van een psycholoog om oude spanningen te verwerken, volg het zelf hulpprogramma van Camp Burnout en lees het boek Overprikkeld Brein. Dit helpt mij mezelf beter begrijpen en mijn burnout meer te accepteren.
    Ik vind het erg moeilijk om geen stip op de horizon te hebben wanneer ik volledig hersteld zal zijn. De ene dag denk ik dat ik grip op de zaak heb en de andere dag snap ik er weer geen kloot van. Het ene moment zou ik dolgraag weer aan het werk willen en het andere moment breekt het zweet me uit bij alleen al de gedachte. Ontzettend wiebelig.
    De frustratie dat het niet goed komt loopt zo nu en dan hoog op afgewisseld met hoop dat mijn leven op een dag weer normaal zal zijn.

    Bedankt voor het lezen van mijn burnout ervaring. Veel succes met eigen herstel!
    Meeuwis
    Meeuwis 1 7
    • Ja ik vind het ook erg lang duren. Heb ook alle signalen van mijn lichaam te lang genegeerd. Van de een op de andere dag ging bij mij het hele systeem uit. Ik werd zwaar overprikkeld. (Ben ook het boek overprikkeld brein aan't lezen) nog steeds intens moe worden van de kleine inspanningen zoals het huis opruimen, of te lang wandelen haal maximaal 45 min maar wel met klachten. Wat zijn joun klachten? Ik vraag me soms ook af of het wel goed komt, ben bang dat het soms zo blijft.

      Anoniem
    • Heel herkenbaar allemaal. Ik was weer gedeelte aan het werk maar zit sinds deze week weer thuis. Wat een ellende. Waarschijnlijk te snel weer aan het werk gegaan. De klachten komen deels terug. De spanning zit bij mij met name in mijn nek/hals/keel. Alles in dit gebied staat onder spanning. Ook veel tintelingen in mijn gezicht. Deze tintelingen heb ik overigens ook in mijn armen en benen. Hoe lang moet ik nu thuis blijven van mijn werk? Wat is jullie ervaring hierin?

      Inge
    • @ Anoniem en Inge

      Fijn om jullie reacties te lezen! Ik heb inderdaad ook momenten dat ik me niet kan voorstellen hoe ik hier ooit weer uit kom. Ik heb gelukkig ook contact met iemand die heel goed uit het proces is gekomen en als een 2.0 versie van zichzelf alles weer aan kan! Ook lang geduurd maar ziet het nu als een positieve verandering. Daar haal ik weer hoop uit.

      Op de vraag wat mijn klachten zijn: het rijtje klachten die ik in bovenstaande tekst opsomde wisselen met elkaar af. De spanningshoofdpijn is wel het vaakst aanwezig samen met onrustige gedachten en gewoon een afwezig raar gevoel die ik niet zo goed kan omschrijven. Verder merk ik dat ik door de klachten niet lang kan boek lezen (serie kijken lukt wel weer thank god), ik durf niet goed alleen op pad te gaan, autorijden voelt als een achtbaan, kan weinig prikkels tegelijk hebben, als ik druk of spanning ervaar word ik snel angstig, gewoonweg niet normaal voelen, overal tegenop zien. Nou zo kan ik nog wel even doorgaan... 😅 Alles wat ik doe gaat bij mij idd ook altijd met klachten.

      Wat vervelend die tintelingen! Met werk was ik ook weer begonnen. Ook te vroeg. Enorme tegenvaller. Opbouwen lukte niet en zat nog veel te veel spanning bij incl het reizen. Wanneer weer beginnen met werk vind ik ook een lastige.
      Heb je misschien het idee dat je te snel in uren bent gaan opbouwen of dat er taken bij zaten die nog te veel van je hebben gevraagd? Heb je hier begeleiding in gekregen?
      Mijn ervaring is dat ik te graag wilde maar veel beter naar mijn lichaam had te luisteren.. ik accepteerde mijn burnout ook nog niet volledig. Hoe zit dat bij jou?
      Ik probeer maar te denken dat werk niet het belangrijkste is en je het beste niet te ver vooruit kan kijken.

      Meeuwis
    • Zit er ook al meer dan een jaar in. Was mijn werk aan het opbouwen maar toen vreselijke terugslag en weer volledig ziek moeten melden. Sommige dagen gaat het redelijk, maar andere dagen is een hel met heel veel lichamelijke klachten en gepieker. Om gek van te worden. Vraag me ook vaak af of ik hier ooit nog uit ga komen. Werkgever begint nu ook druk uit te oefenen wat het herstel ook niet echt bevordert. Krijg hierdoor het gevoel dat de tijd begint te dringen. Wil ook het liefste gewoon aan het werk en me weer beter voelen, maar wil maar niet lukken.

      Bert
    • Hoi Bert,

      Ik herken deze "valkuil" na 7 maanden thuis weer begonnen met arbeidstherapie eesrt 2 uurtje daarna 4 enz.
      In maart weer fulltime begonnen hoewel ik nog steeds vermoeid was maar ik was het zat en wilde gewoon werken.
      De vermoeidheid werd steeds erger en kwam weer ziek thuis te zitten, bleek na bloedonderzoek een erg laag vitamine D te hebben.
      Omdat een laag vitamine D ook uitputting, angstaanvallen, duizelig, spierkrampen, geen energie enz . veroorzaakt viel ik ook weer terug in de burnout.

      Laat je dus niet "pushen" door andere en begin weer niet te snel met werk anders kan het nog erger terug komen.



      e
    • Hey e, de huisarts wilde bij mij bloedonderzoek in juli niet eens vitamines checken. Zo irritant als ik het zo lees. Je moet alleen NOOIT door je vermoeidheid doorduwen, zeker als je merkt dat het erger wordt moet je weer uren afbouwen. Ik slik multivit, B12, D3 en wat andere dingen puur uit voorzorg.

      Taco
    • Alle reacties weergeven...
    • Herkenbaar maar ik ben gestopt met nr dokters te lopen want zij weten het ook niet. Vooral wat je zegt het gevoel krijgen dat je gek wordt heb ik ook. Dat is zo moeilijk uit te leggen....doktors snapoen dat niet want volgens het boekje bestaat dat niet. Het ergste bij mij is smorgens daarom sta ik altijd vroeg op dat mijn man en zoon dat niet zien. Ik loop te ijberen tot ik me beter voel, wat meestal na een uurtje ofz ook gebeurd.

      Anoniem
    • Reacties verbergen...

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • Afgezakt van overspannen naar burnout

    Hey lotgenoten, hier afgezakt van overspannen naar burnout. Ik herstelde redelijk (veel fietsen en wandelen), alleen tijdens de hittegolf verschrikkelijk geslapen en een week lang lopen piekeren. Vervolgens korte medicatie gebruikt om te slapen (3 dagen) maar reageerde er sterk op en viel 2,5 kg af. Nu weer 3 uur geslapen en zit hier als een zombie. Merk dat ik nog iets hoogsensitief voor geluiden ben en wazig maar lezen en schrijven gaat. Gesprekken volgen ook, dus cognitief lijkt het nog best aardig! Vooral lichamelijk een wrak! Bij rustig wandelen/fietsen is mijn hartslag ineens 125 ipv 90 zoals 2 weken terug. Lichaam is compleet van slag. Denk er nu aan escitalopram te gebruiken om uit de piekercirkel te komen, ik lees er wisselende verhalen over. Iemand ervaring mee?
    Taco
    Taco 1 6
    • Toevoeging, meer mensen met zoveel lichamelijke klachten? Soms twijfel ik en denk ik dat het iets anders moet zijn. Maar gezien het proces van geleidelijk afzakken, beetje vooruit gaan en weer afzakken met duidelijke aanleiding (stress en slecht slapen) kan het eigenlijk alleen een burnout zijn?

      Taco
    • Hoeveel wil je er hebben ? Maag- en darmklachten, droge mond, branderige tong, oorsuizen, slap gevoel en tintelen in de benen, veel plassen, moe, duizelig, onrustig, warm, zweten. En dat gewoon gedurende de hele dag, dag in, dag uit.

      Ik denk vaak dit kan toch niet door stress komen en denk vaak dat ik iets anders heb. Vraag me steeds vaker af of dit nog goed gaat komen en hoe ik ooit hieruit ga komen.

      Bert
    • Kan zeker wel Bert, wsl met een Oxazepam is het tijdelijk weg? Daarom is wellicht (es)citalopram iets om uit de cirkel te komen?

      Taco
    • Grappig dat je dit schrijft want ik heb precies hetzelfde. Dat komt dus door de hitte. Dit is ook een stressor en daardoor moet je lichaam nog harder werken. Ik kon op een gegeven moment weer joggen, maar nu heb ik al moeite met wandelen. Ik lig er helemaal af en mijn hartslag gaat ook als een tierelier. Ik vermoed dat straks wanneer de temperatuur zak je weer meer tot rust gaat komen en ook beter gaat slapen!

      J
    • Wat rot J! Ik kreeg ook permanente angst vorige week na de achteruitgang. Ben toch met die medicatie begonnen maar bijwerkingen vallen niet mee. Zoooo moe

      Taco
    • Alle reacties weergeven...
    • Hey J, hoe is het nu? Ik loop rustig kwartiertjes, durf nog niet veel verder. Hartslag wel genormaliseerd. Denk zelfs iets te laag misschien? Bouw voor mn gevoel geen conditie op.

      Taco
    • Reacties verbergen...

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • Herkend iemand een soortgelijke terugslag ?

    Sinds september 2021 ziek gemeld met burnout. Langzaam het aantal uren op het werk opgebouwd naar uiteindelijk 7 uur per dag. Die laatste stappen gingen moeizaam en uiteindelijk in juli 2022 weer volledig ziek gemeld omdat het plotseling helemaal niet meer ging. Enorme waslijst aan lichamelijke klachten en heel onrustig en paniekerig gevoel als een soort van opvliegers. Bij het opstaan vreselijk misselijk en droge mond. Hele dag door last van maag- en darmklachten, oorsuizen, droge mond, onrust, branderige tong, veel plassen, depressieve gevoelens, emotioneel enz.

    Denk steeds vaker dat dit niets meer met burnout te maken heeft maar met een ernstige ziekte. Nu dus bijna 1 jaar in burnout. En het ging redelijk de goede kant op, maar sinds mei steeds moeizamer tot uiteindelijk weer volledige ziekmelding in juli.

    Ben wanhopig, voel me schuldig en waardeloos. Wil zo graag weer mijn normale leven terug maar lukt maar niet. Blijf tegen mezelf zeggen dat het goed komt, maar steeds vaker ook twijfels. Weet niet hoe ik nu verder moet.

    Herkend iemand een soortgelijke terugslag ? Probeer het te accepteren maar wordt steeds moeilijkere.

    Reacties / zelfde soort ervaringen zouden heel fijn zijn.
    Bert
    Bert 1 7
    • Hoi Bert,
      Jij hebt op mijn verhaal gereageerd en ik daar weer op en nu reageer ik op jouw eigen verhaal. Sommige dingen herken ik wel, zoals paniekerig gevoel, depressieve gevoelens en vaak plassen. Voor dat laatste ben ik naar huisarts geweest, helemaal binnenstebuiten gekeerd maar geen enkele lichamelijke aanwijzing waar dit door komt. Verder ook veel klachten die maar niet overgaan zoals ontstekingen en hoesten. Heel vermoeiend en voel me net een oud vrouwtje..Ik ben 58 dus niet piepjong, maar voel me 88.
      Daarnaast dus ook heel erg onzeker in mijn werk, maar ook met andere dingen zoals autorijden. En ik ben dus heel warrig, zeker als ik ergens niet over nadenk en dingen doe op de automatische piloot gaat het nog wel eens mis. Ik weet niet hoe oud jij bent, maar soms denk ik bij mezelf aan beginnende dementie. Ik zou het kunnen laten testen, maar dat durf ik niet bang voor de uitslag.. Ik heb nu al het gevoel dat ik niet meer echt meedoe, laat staan als de diagnose dementie zou zijn. Dan sta je voor mijn gevoel direct buitenspel.
      Heb je een coach, therapeut of psycholoog waar je naar toe kan? Ik heb wel een therapeut maar deze vind ik niet heel goed en nogal twijfelend. En dat kan ik er niet bij hebben want ik twijfel zelf aan ongeveer alles.. Maar ik denk dat goede professionele hulp wel heel belangrijk is. Wat zegt je huisarts? Wil deze je niet doorverwijzen naar GGZ hulp of iets dergelijks? En wat zegt de bedrijfsarts?

      Anoniem
    • Ik ben 52 maar voel me ook alsof ik 80 ben..bedrijfsarts en werkgever beginnen steeds meer druk uit te oefenen maar het lukt me gewoon niet op dit moment. En die druk brengt uiteraard ook weer extra stress en zorgen met zich mee. Psycholoog was afgebouwd omdat het eigenlijk de goede kant uit ging. Begin binnenkort met hele intensieve therapie van 3 a 4 x per week.

      Het is gewoon verschrikkelijk al die klachten en vaak denk ik dat het niet door stress kan komen. Dat stress dit niet met je kan doen en dat het toch ooit op moet houden dat gevoel. Maar na 1 jaar begin je echt hopeloos te worden kan ik je vertellen.

      Bert
    • Als ik veel stress moet ik ook constant plassen. Je zit weer in je fight or flight mode en dus stress.

      Taco
    • Beste Bert,

      Heel herkenbaar jouw verhaal. Zit namelijk in hetzelfde schuitje. Al ruim 1,5 in een zware burnout met diversen lichamelijke klachten. Sinds kort heb ik ook last van oorsuizen. En ik vroeg mij af of die klacht bij jou na een tijdje is opgelost? En ben je voor je oorsuis probleem naar een bepaalde specialist geweest? Of is het na een tijdje vanzelf weggaan?

      Wens je alle sterkte en hoop dat je je wat beter voelt.

      Vriendelijke groet,

      John

      John
    • Hé Bert, ik zou dit zelf geschreven kunnen hebben. Buiten al die klachten die jij omschrijft ben ik ook nog heel duizelig. Je gaat op den duur ook denken er moet wel wat mis met mij zijn. Heb vele onderzoeken gehad en nooit wat gevonden. Weet niet hoe het nu met je gaat, maar wou even melden dat je zeker niet de enige bent en dat ik dit allemaal herken.

      Jeroen

      Jeroen
    • Hi Jeroen, dank voor je reactie. Op dit moment schommelt het heel erg. Voel me soms dagen / weken beter met weinig klachten en dan voel ik me weer dagen slecht en zijn alle klachten in alle hevigheid weer terug. En ik kom er maar niet achter wat de trigger is. Zit een soort patroon in, heel frustrerend. Ben nog steeds volledig ziekgemeld en eind februari al 1.5 jaar ziek volgens de wet hoewel ik dit zelf niet zo zie. Ben ook veel te snel begonnen met werken na mijn eerste ziekmelding. Volgens de bedrijfsarts ben ik pas sinds tweede ziekmelding (juli) aan het herstellen. Maar het duurt lang deze ellende...

      Bert
    • Alle reacties weergeven...
    • Hoi Bert, ben ook nu 10 maanden verder. Ik kwam sinds kort tot de realisatie van het volgende gezegde: "Doing the same thing over and over again, and expecting a different outcome" Oftewel, ik begreep dat hetzelfde pad aldoor belopen, aldoor leidt tot hetzelfde resultaat. Ik heb besloten om niet meer verder te gaan in mijn oude werk (acute zorg verpleegkundige) Ik heb veranderingen aangebracht in mijn privé leven. Volwassen kinderen wat meer loslaten. Meer voor mijzelf zorgen. Overdadig groente en fruit. Geen koffie, maar rooibosthee, extra vitamine B12, d3, omega 3, vitamine C, ashwaganda, rhodiola. Lopen, fietsen, meditatie, yoga, tai chi leren via youtube, etc. Kijk geen tv, nieuws meer. Telefoontijd 25% En ik ben als volwassen "stoere" man, kleurplaten gaan inkleuren!!!! Dat was wel ff een drempeltje, maar het werkt. Jouw levenskeuzes hebben geleid naar een burnout. (Lees: waarschuwing dat het anders moet). Durf te kijken en te erkennen waar de kink ligt, en kies een andere weg. De bekende weg weet je al....

      B
    • Reacties verbergen...

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • Ik dacht dat een burn-out mij nooit kon overkomen

    Hallo allemaal,

    Zoals velen hier dacht ik dat een burn-out mij nooit kon overkomen, als ik hoorde dat iemand een burn-out had zei ik telkens dat ik daar geen tijd zou voor hebben 🤔. Al 10 jaar is het de ene miserie na de andere maar ik sloeg er mij door en negeerde al de noodsignalen van mijn lichaam. Velen waarschuwden mij en ook mijn dokter maar ik wou niet luisteren want ik was sterk genoeg dacht ik.. Niet dus, want begin mei zei mijn lichaam stop, een hele hoge bloeddruk en hartslag, draaierig, totaal geen energie meer, slecht slapen, concentratieproblemen,...
    Mijn dokter zei dat het nu genoeg geweest was en dat ik geen keuze meer had, ik moest thuisblijven van het werk en eindelijk eens naar mijn lichaam beginnen te luisteren en accepteren dat ik een burn-out heb. Ik ben nu 3 maanden thuis, ga naar de psycholoog en doe mijn best om het te accepteren maar het is toch wel moeilijk. Ik voel nog geen verbetering en daar krijg ik dan terug meer stress van, begin ook nog eens daarover te piekeren, jullie kennen het wel.
    Hoelang zijn jullie van het werk thuisgebleven met een burn-out?
    Ik wil zo graag terug mezelf zijn, niet meer dat oververmoeide, piekerende en emotionele wrakje dat ik nu ben 🙁.
    Anoniempje
    Anoniempje 1 1
    • Alle reacties weergeven...
    • Ik zit nu al een jaar in die vreselijke burn-out en je verhaal is zo herkenbaar. Ben ook veel te lang doorgegaan en heb ook alle signalen van mijn lichaam al die jaren genegeerd. Het piekeren maakt het er niet beter op. Mijn werkgever heeft nu mijn salaris teruggezet naar 70 % wat nog meer stress en gepieker oplevert omdat ik nauwelijks rond kom. Weet niet hoe ik hier ooit nog uit moet komen, blijf maar hoop houden maar dat is zo moeilijk als je niet echt verbetering ziet. Ik hoop dat het bij jou niet zo lang gaat duren.

      Anoniem
    • Reacties verbergen...

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • Op zoek naar tips? Tips bij burnout →
  • Ik heb geprobeerd tot ik niet meer kon

    Ik ben herstellende van een burnout, maar nu word ik van de ziekenkas gegooid omdat ik vrijwilligerswerk doe.

    Mijn baas legde mij op om 60-70 uur per week te werken, als leidinggevende tijdens installatiewerken bij een heel moeilijke klant, op een werf waar recent zware ongelukken gebeurden. Ik heb hem herhaaldelijk gewaarschuwd dat een dergelijk tempo niet menselijk is, maar hij bleef stellig herhalen dat 'dit erbij hoorde'. Ik probeerde nog via de vakbond verhaal te halen, maar mijn vakbond legde uit dat ik weinig kon doen.

    Ik heb geprobeerd tot ik niet meer kon, maar vlak voor oudejaar viel ik uit.

    Ik heb twee maanden onwillekeurig beginnen beven bij de gedachte opnieuw te moeten gaan werken.

    Omdat ik alleen leef, vond ik het na twee maanden nodig om licht vrijwilligerswerk te zoeken en rond de vierde maand ben ik daarmee begonnen. Twee halve dagen per week jezelf terug nuttig voelen bij een organisatie die je wel apprecieert, deed wonderen.

    Na een tijdje kreeg ik opnieuw de energie om langzaam vacatures te lezen en mijn kandidatuur op te sturen. Maar tijdens gesprekken voelde ik al snel dat ik nog niet helemaal klaar was voor echte stressvolle situaties. Ik knap bij de minste druk.

    Na zes maanden kreeg ik een uitnodiging van de controlearts van de CM. Deze zei met veel sympathie: ik hoor dat je vrijwilligerswerk doet, dan kun je eigenlijk ook terug gaan werken.

    Dat is nu vier dagen geleden, en ik heb sindsdien amper een hap gegeten.

    "Uiteraard niet bij dezelfde werkgever, maar je hebt recht op medisch ontslag", heeft die arts gezegd. Ik heb grote schrik dat ik dezelfde situatie bij een andere werkgever opnieuw ga voor hebben. Mijn baas had ergens wel gelijk dat het erbij hoorde, het ritme bij mijn werkgever is geen uitzondering. Ik probeer in een andere sector aan de slag te raken, maar gezien mijn job een knelpuntberoep is, vrees ik onder grote druk te gaan komen om opnieuw aan het werk te moeten. De RVA is geen ziekenkas.

    Door de arbeidskrapte geeft onze regering nu financiëele incentives aan de mutualiteiten om mensen met een burnout zo snel mogelijk terug aan het werk te krijgen. Ik voel me zo misbruikt.

    Brunout heeft tjid nodig om te herstellen. Ja, terug gaan werken helpt. Maar 2 keer 3 uur per week in een rustige omgeving, is niet hetzelfde als 60 uur per week discussiëren met klanten en onderaannemers.
    Tom
    Tom 1 2
    • Nooit gedacht dat ik hier uit pure wanhoop mijn verhaal zou zitten typen. Met een bijna 1 jarige koter om mij heen. In september 2021 is mijn zoon geboren.

      Op eerste kerstdag kreeg ik mijn eerste “paniek aanval”. Hier is natuurlijk veel aan vooraf gegaan. Jaren misschien wel.

      Ik ben 7,5 jaar samen met mijn partner en werken samen in zijn bedrijf. Hier heb ik voor gekozen om mijn droom, een gezin, waar te maken. Een periode zijn wij thuis en een week varen we. Nu zorg ik daar voor mijn gezin en personeel. Zelfstandig heb ik hiervoor mijn papieren gehaald. Tijdens mijn 34 wkn zwangerschap heb ik mijn laatste examen gehaald.

      Ook een verbouwing van ons huis tijdens de gehele zwangerschap heeft er voor gezorgd dat ik continue in chaos zat. Ik nam geen tijd voor mijzelf en ook na de bevalling ben ik na 3 weken weer gaan doen wat ik altijd al deed. Zorgen voor iedereen, behalve voor mijzelf.

      Op eerste kerstdag werd ik afgevoerd met een ambulance en hebben ze bloedonderzoek gedaan. Het eerste wat ik vroeg aan de arts is of ik “dood ging”, want zo voelde het. Deze situatie is traumatiserend voor mij geweest. In januari heb ik met een hartkastje rondgelopen en hier kwam niets uit. Ik kreeg er symptomen bij zoals: gevoel van flauwte, duizelig, hartkloppingen. Een tijdje bij een hypnotherapeut gezeten waardoor het een hele korte tijd beter ging. Ook een psycholoog, waar ik nu sinds een tijdje zit.

      Bij de hypnotherapeut ben ik gestopt. Het was even goed, maar al vrij snel ging het weer slechter. Dit vond ik zonde van de kosten want hiervoor ben ik niet verzekerd.

      Ik heb een aantal paniekaanvallen ervaren, maar het zijn nu meer de lichamelijke klachten die mij nekken met af en toe een paniek aanval. Het autorijden gaat op dit moment ontzettend slecht. Vooral de gedachte dat ik niet lekker wordt en onwel wordt achter het stuur met mijn zoontje heeft ervoor gezorgd dat ik de snelweg vermijd. Ook omdat ik niet lekker geworden ben op de weg met hem achterin beangstigt me. Ik rijd nu 2 weken niet meer op de snelweg om spanning te vermijden. Het rijden op de normale weg gaat ook steeds meer achteruit. Ik ervaar in het dagelijkse leven af en toe ontzettende druk bij mijn voorhoofd. Niet pijnlijk, maar beangstigend. De gehele dag, behalve bij liggen en slapen heb ik pijn in mijn ribben, borst en borstbeen. Dit alleen zorgt natuurlijk voor spanning óm de spanning die ik mee draag. Hier ben ik voor naar de dokter geweest en die heeft (in 10 minuten tijd) het syndroom van tietze vastgesteld.

      De psycholoog heeft mij de diagnose paniekstoornis gegeven. Ik ben natuurlijk mama en moet voor mijn zoontje zorgen. Al kan ik hem altijd bij de oma’s brengen. Er is zelfs aangeboden dat hij tijdelijk daar blijft zodat ik kan aansterken. Dit vind ik natuurlijk ontzettend moeilijk, want hij is de enige reden dat ik uit bed kom op dit moment en een doel heb voor elke dag. Het voelt als falen als ik dit zou doen.

      De ene dag is de supermarkt al te veel en de andere dag zou ik zó graag gaan winkelen met die ene vriendin, maar mijn lichaam trekt het niet.

      Nu mijn vraag.. waarvan ik hoop dat er “lotgenoten” dit lezen en iemand zich hier in herkent? Is dit een paniekstoornis of is er meer? Hoe deal jij met dit én een klein kindje?

      Anoniem
    • Alle reacties weergeven...
    • Hoi Anoniem, Ik heb je reactie als verhaal geplaatst. Het is verhaal nummer 242.

      Vriendelijke groet,

      De redactie
    • Reacties verbergen...

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • Veel last van overprikkeling

    De afgelopen periode heb ik erg veel last van overprikkeling; elk geluid en elke prikkel komt als een bom binnen en ik raak daardoor in paniek. Ook gesprekken voeren lukt nauwelijks want ik kan de informatie niet verwerken wat anderen zeggen. Volgens mij is dit een bekend probleem, maar hoe kom ik hier weer uit? Ik kan alle prikkels wel vermijden, maar daar word ik ook niet gelukkig van. Iemand hier ervaring mee?
    Anoniem
    Anoniem 1 6
    • Het heeft tijd nodig.. ik zou hulp vragen van een goeie psycholoog die weet wat met jou aan de hand is. Gr

      Anoniem
    • Bedankt voor je reactie. Inderdaad sta ik inmiddels op een wachtlijst voor m’n burn-out klachten. Ik zit nu een week of twee thuis, in zoveel mogelijk rust, en ik merk dat de overprikkeling al íets minder wordt. Ik kan alweer tv kijken, bijvoorbeeld. Door rust aan je kop, voel je je minder gejaagd waardoor je hoofd ook niet steeds denkt dat het elke prikkel moet opvangen.

      Anoniem
    • Dat is heel knap. Ik zit nu 1 jaar in mijn burnout en tv kijken lukt nog niet hoe het zou moeten, krijg er een opgejaagd gevoel van en wat spanning bij mij ogen en hals. In de avond lukt het beter. Probeer je brein ook rust te geven door minder naar schermen te kijken. Gr

      Anoniem
    • Ik kan ook nog geen 2 uur achter elkaar tv kijken, maar “het kan”. Dat is al een begin.

      Anoniem
    • Voel jij je duizelig worden bij tv kijken

      Anoniem
    • Alle reacties weergeven...
    • Beste anoniem en de rest die last heeft van overprikkeling,
      Zelfs na 2,5 jaar na mijn burn-out en 1 jaar weer begonnen te zijn met werken kan ik mij nog steeds erg overprikkeld voelen. De tv is voor mij heel herkenbaar en ook nog steeds een probleem, niet meer wanneer ik hem zelf aan zet, wel als ik op bezoek ben bij mijn familie en er voor mij te veel programma's achter elkaar gekeken worden.

      Het aller belangrijkste is dat je een gezonde ontspanning gaat vinden waar je echt plezier uit kan halen en niet om de tijd te doden (dit deed ik zelf met tv voor ontspanning). Vaak ligt dit type ontspanning in je jeugd, achteraf gezien was dit bij mij kamperen en dansen. Dit zijn dingen die mij dichter bij mezelf brengen en mij in mijn gevoel zetten en aarden. Ik hoop dat jullie er ook achter komen welke dingen dit voor jullie doen en dat jullie mogelijkheden kunnen creëren om dit ook aan het begin van het herstel te doen en niet heel laat zoals ik deed:)

      Heel veel succes in jullie levensreis!

      Anoniem
    • Reacties verbergen...

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • De gesprekken zijn in mijn ogen wat zweverig

    Hoi allemaal, al 6 maanden zit ik in een burn-out en loop ik bij een psycholoog waarmee ik cognitieve gedragstherapie doe.
    Het is een aardige vrouw, maar de gesprekken zijn in mijn ogen wat te zweverig en niet te volgen, waardoor ik vaak geen idee heb wat ik nou precies heb opgestoken van het gesprek. Ik krijg wel een aantal dingetjes mee naar huis, maar zonder uitleg waarom dit mij gaat helpen, of een vage uitleg. Als ik in een terugval zit wil ik heel graag een houvast, een stipje aan de horizon: "daar ben ik mee bezig, dus dit hoort erbij". Maar al meerdere keren heb ik dit met haar besproken, maar ze blijft bij vage terminologieën die ze vast en zeker ooit heeft gehoord bij haar psychologie-opleiding, maar ik begrijp het niet.

    Ten eerste ben ik benieuwd of mensen dit herkennen bij cognitieve gedragstherapie, of dat jullie wel concreet hebben wat het proces is en waar jullie mee bezig zijn. Want daar heb ik zó'n behoefte aan... Daarnaast zit ik te denken om een burn-out coach te raadplegen, maar die zijn erg prijzig en worden niet verzekerd. Heeft iemand hier ervaring mee? Voor mijn gevoel zijn die veel concreter en duidelijker en meer 'down to earth'.

    Groet, Tako
    Tako
    Tako 1 11
    • Cgt is iets anders doen of denken. Dit is niet wat je gewend bent en dat geeft weerstand. Daar moet je echt doorheen en soms krijg je dan wel inzicht waar het in gedrag of denken knelt. Het is en blijft kei hard werken. Op de duur vlieg je situaties anders aan en dat geeft weer weerstand van de omgeving, want zo kent men je niet. Welke therapie je ook volgt, je moet dingen doen die vreemd kunnen voelen of waarvan je gaat denken, wat een onzin. Probeer gewoon en kijk of het bij je past. Doe niet te veel door elkaar, want dan ligt je focus te veel op snel van die klachten af zijn. Accepteren en de tijd zal het leren. Moeilijk is het....je wil zo graag, maar je lichaam gaat er niet in mee. Ik worstel er zelf ook nog steeds mee. Was hersteld, maar poef weer terug gevallen.

      Monique
    • Hoi Monique, dankjewel voor je fijne reactie. Cognitieve gedragstherapie klinkt in jouw woorden heel anders als hoe ik het ervaar. Het is niet dat ik heel ongebruikelijke dingen meekrijg, of het gevoel heb dat ik “hard werk”. Integendeel. Vaak loop ik weg van het gesprek met de gedachte: wat heb ik eigenlijk opgestoken? Ik denk dus ook dat cgt wel helpt, maar in ieder geval niet met deze psycholoog of in mijn situatie. Ik krijg nauwelijks coaching hoe ik mn leven vorm kan geven tijdens mn burn-out of daarna, en dat persoonlijke gedeelte mis ik heel erg. Ik ga dus op zoek naar een andere coach.

      Succes nog met jouw herstel!

      Tako
    • De ene therapeut is de ander niet. Ik wil eerst goed gevoel hebben bij therapeut.
      Ik doe nu haptonomie, probeer uit mijn hoofd terug bij mijn gevoel te komen. Eén sessie gehad, best tevreden.
      Succes, ook acceptatie en rust helpt. Is voorwaarde voor herstel.

      Eric
    • Bewegen zoals lopen in het bos Gezond eten en rusten zijn de 3 dingen die je echt gaan helpen. En natuurlijk helpt gedragsverandering en het herkennen van waarom je in die burnout bent gekomen ook. Maar de bovenste 3 zijn voornamelijk de dagelijkse behoefte in je burnout.

      Anoniem
    • Hallo Tako,

      Mijn ervaring met een burn-out coach was niet succesvol. Ze ging kijken naar wat ik nog kon doen voor werk om me zo terug te begeleiden naar de arbeidsmarkt. Maar ze hield alleen rekening met mijn mentale toestand (ik wilde heel graag, maar kon het niet aan) en niet met mijn lichamelijke toestand. Uiteindelijk kwamen we uit op onbetaald vrijwilligers werk met weinig werkdruk, maar ik kwam niet eens door het opleidingstraject waar weinig druk bij lag.

      Ik zou zeggen begin pas aan een burn-out coach als je het idee hebt dat je het mentaal en geestelijk aankunt om weer langzaam terug te kunnen keren naar de arbeidsmarkt anders is het zonde van je geld. Als je nog niet zo ver bent kun je beter nog veel rust nemen en kijken of de psycholoog je meer inzicht kan geven in waar het misging, wat je valkuilen zijn, hoe deze te voorkomen en dat soort zaken.

      Succes en heel veel geluk.

      Ifke
    • Hoi Tako,

      Ik herken je gevoel! Ik heb momenteel ook cognitieve gedragstherapie bij de psycholoog en ik heb een hele goede klik met haar, maar ik weet ook eigelijk niet zo goed wat ik er mee opgeschoten ben. Ik ben op zoek naar wat tastbaars en een beetje een ‘nuchtere’ aanpak. Ik heb dat met haar besproken en wij zijn tot de conclusie gekomen dat een andere therapie misschien beter resultaat zal hebben, dus hier zijn we samen naar gaan kijken en ze heeft mij doorverwezen voor schematherapie. Misschien is dit ook een goed idee voor jou, om samen met je psycholoog te kijken welke therapiewijze bij jou zou passen en mogelijk beter zou werken?

      In ieder geval veel succes en ik hoop dat je iets vindt wat jou goed helpen kan!

      Cato
    • hoi, ik kan zwemmen ook aanraden als ontspanning. Je dwingt je ademhaling tot een rustige cadans en je hele lijf ontspant. Elke dag naar het bos wordt op een gegeven moment ook saai hoor ;-)
      Iedereen heel veel sterkte met het herstel. Het is een lange reis, maar idd wees lief voor jezelf.

      Arend
    • Hoi arend hoelang zit je al in.je burnout

      Anoniem
    • Hoi Taco,
      Hoe is het nu met je?
      Ik heb ergens gelezen dat je aan de medicatie zat. Ben namelijk ook aan t twijfelen voor dat extra steuntje in de rug omdat ik zelf al 14 maanden in een b.o zit. Soms word ik er moedeloos van en kan nog steeds niet te veel inspannen en een winkel zoals de kruidvat of albertheijn maken me nogal snel gespannen zenuwachtig en voel letterlijk dat ik flauwval door alle prikkels. Hoe zit het bij jou met overprikkeling?
      Welke klachten heb je
      Gr s

      Anoniem
    • Goed! Ben niet helemaal blij met de AD maar kan niet weten hoe het zonder was dus wel tevreden. Begin nu rustig te reintegreren, zwemmen, meer fietsen etc. Zit op 10mg Lexapro.

      Taco
    • Alle reacties weergeven...
    • Ik vraag mij wel eens af of ik de ziekte van lyme heb. Daar van krijgt men ook veel dezelfde symptomen. Ik hoorde dat je het ook kan hebben zonder rode cirkel. Is er een test voor?

      Anoniem
    • Reacties verbergen...

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • Ik zoek een stukje duidelijkheid

    Ik weet niet wat ik precies heb. Is het een burnout, is het overspannen zijn, ben ik depressief aan het worden? Ik zoek een stukje duidelijkheid en ik ga aanstaande vrijdag naar een eerstelijns psycholoog die me hopelijk verder kan helpen.

    Mijn klachten zijn dat al mijn zelfvertrouwen en bravado weg is, ik ben slecht een omhulsel waar niets meer in zit buiten een automatische piloot, maar wel eentje die op zoek is naar antwoorden. Ik merk al een tijdje (jaar of twee) dat ik veel emotioneler kan reageren op dingen en als niemand kijkt ook wel een traantje weg kan pinken. Nu heb ik pas twee extreem stressvolle weken achter de rug met enorm veel spanningen en ik dacht dat, nadat alle werk gedaan zou zijn, dat gevoel zou verdwijnen, maar niets is minder waar. Sterker nog denk ik dat het gevoel sterker is geworden.

    Ik was zo zeker van alles, nam het voortouw, durfde dingen te ondernemen en nu ben ik bang dat niets wat ik doe goed is voor mijn gezin. Mijn gezin is alles voor me en mijn vrouw zegt ook tegen me dat zij gelukkig is dankzij mij en dat ik me geen zorgen hoef te maken, maar toch doe ik dat, waarom? Ik haat het om me zo te voelen en ik wil de oude Tim weer terug....

    Bedankt dat ik even mijn ei kwijt kon hier, ik hoop dat jullie woorden me misschien wat steun brengen, want daar snak ik heel erg naar op dit moment.
    Tim
    Tim 1 3
    • Ik zelf kamp al 2 jaar met een burnout en heb door de burnout een depressie erbovenop gekregen. Wat ik in jouw verhaal lees, is dat je het anderen graag naar de zin wil maken. Dat je loyaal bent, ondanks dat je voelt dat je leegloopt. Ik kan je vertellen dat dit 1 van de karaktereigenschappen zijn van mensen die gevoelig zijn voor zowel burnout als depressie. Je gaat op wilskracht door, omdat je denkt dat andere dit van jou verwachten, maar je loopt jezelf hierin voorbij. Als je door blijft gaan, komt de man met de hamer en is zelfs uit bed komen, douchen, aankleden als een hele grote opgave. Dat wil je niet meemaken!!! Je lijf geeft je nu al een signaal om het rustiger aan te gaan doen. Weet niet wat je voelt. Ik voelde een constante onrust, pijn in mijn nek, gespannen benen en makende gedachtes die ik niet kon stoppen! Mijn zelfvertrouwen daalde naar het nulpunt! Ik kon overigens op het laatst niet meer slapen. Ik was doodmoe, maar dacht echt dat ik mijn hoofd niet stil kon krijgen! Ik wist op een gegeven moment niet eens meer wat ik voelde. Ik wist dat ik gek op mijn man en kinderen en mijn honden was, maar voelde er niks meer bij.....Het is een pittig proces, wat je nooit alleen op kan lossen. Zoek therapie, praat met je huisarts....de man met de hamer moet je voorblijven! Een overspanning is nog wel snel om te buigen. Burnout of depressie zeker niet. Pas na 3 tot 5 jaar zit je dan weer terug op je oude energieniveau! Een depressie alleen kan wel vlotter herstellen. Als je jouw patronen en valkuilen maar leert kennen en daar heb je iemand bij nodig die je die spiegels voor gaat houden. Patronen komen uit je vroegere jeugd. Eigenlijk overlevingsmechanusmes in moeilijke tijden. Bij mij werd bv vroeger nooit over emoties gepraat. Pijn mochten we niet laten zien. Dan stelde we ons aan. Of als ik op school een slecht punt had behaald, was dat mijn eigen schuld, want dan had ik niet genoeg mijn best gedaan. Problemen hoefde ik thuis niet mee aan te komen. Zoek het zelf maar uit, was dan het antwoord. Emoties deden er niet toe. Dus wat deed ik? Ik stopte ze weg. Schouders eronder en door! Met hard werken, kreeg ik wel complimenten. Dus wat deed ik "hard werken om waardering te krijgen" Die patronen neem je mee naar je volwassen leeftijd en daar kunnen ze op enig moment voor Problemen gaan zorgen. Vaak is langdurige stress de oorzaak....als je jouw blik altijd naar buiten zet, denk je niet aan jezelf maar aan de ander. Je cijfert jezelf dan weg. Ik heb nog steeds moeite met de vraag " wat wil ik nu eigenlijk?" Dit omdat ik jarenlang over mijn grenzen ben gegaan om andere maar te pleasen. Nu geniet ik pas echt weer van me-time! Heeft nog lang geduurd, want als ik op de bank lag, voelde ik mij nutteloos en schuldig 😉 dus ga met je huisarts praten en zoek een psycholoog. Je moet nu even jezelf op 1 zetten. Niet alleen voor jezelf, maar ook voor je gezin! Accepteren dat het niet goed gaat, is de belangrijkste stap naar herstel. Hulp vragen is stap 1!

      Monique
    • Hoi Tim,

      Heel herkenbaar. De onzekerheid bekruipt je heel stilletjes, tot je op een bepaald moment merkt dat je een schim van jezelf bent. Goed dat je hulp bent gaan zoeken. Je hebt het heel lang volgehouden, nu is het tijd om voor jezelf te zorgen. Langzaam zul je je ook weer beter gaan voelen. Heel veel succes en sterkte, je kunt dit!!

      Cato
    • Alle reacties weergeven...
    • Wow ik herken je verhaal heel erg. Sinds de geboorte van de 3e (september 2021) voel ik me verschrikkelijk. In de winter veel paniekaanvallen gehad en nu geen aanvallen meer maar continue vermoeid en pijn op de borst en in de bovenrug. Ga momenteel door de malle molen bij de cardioloog en ben al op van alles bloedgeprikt, maar er lijkt niks uit te gaan komen.. denk zelf ook aan een burnout (want ja, nooit 1 moment rust hier in huis, bovendien kom ik uit een heftige baan waar ik nu mee gestopt ben) maar wil toch lichamelijke oorzaken uitgesloten hebben want ik maak mezelf helemaal gek..

      Johanna
    • Reacties verbergen...

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • Mijn hoofd werkt niet meer lekker

    Hoi allemaal,

    Bij mij is vooral m’n hoofd het geen wat niet meer lekker werkt. Luisteren naar anderen zorgt voor hoofdpijn, schermen kan ik niet of nauwelijks aan, lezen voelt niet fijn.

    Ik merk wel dat ik gewoon alles kan qua bewegen. Kwartier hardlopen is geen probleem. Mijn vraag is in hoeverre dit echt een burn out is en of het verstandig is om dus juist niet teveel te sporten om een groter verval te voorkomen.

    Alvast bedankt!!
    BJ
    BJ 1 3
    • Hallo,

      Ben even benieuwd, omdat ik dezelfde hoofd klachten ervaar, hoe lang je deze klachten al hebt en of het bij jou ook duizelt in het hoofd bij het te lang lezen, schermen, en het luisteren naar andere mensen.

      Anoniem
    • Soms wel. Krijg t vooral heel warm, pijn in m’n hoofd, een soort kortsluiting bij teveel inspanning. Dat klinkt gewoon als overspannenheid als ik het zo opschrijf alleen ervaar ik geen lichamelijke vermoeidheid. Vandaar de vraag in hoeverre het gevaarlijk is om veel te gaan hardlopen oid

      Hallo,
    • Alle reacties weergeven...
    • Burn out precies omschrijven is lastig… Daar kan ik niet op antwoorden.
      Als je verval wilt voorkomen, dan moet je nagaan of het hardlopen jou energie geeft of ontneemt.
      Als je er beter van voelt dan moet je daarmee doorgaan :)

      Bij mij in de aanloop naar mijn diagnose sportte ik wel graag en werd ik tijdens het sporten er blij van. Maar als ik thuis kwam, kon ik niks meer met mijn hoofd en was ik gedemotiveerd. Veel erger dan als ik niet had gesport. Dan deed ik liever dagelijkse beweging zoals fietsen naar werk of de trap nemen.

      Anoniem
    • Reacties verbergen...

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • Meer ondersteuning nodig? Therapie bij burnout →
  • Waar te beginnen om de neerwaartse spiraal te doen stoppen

    Sinds 3.5 jaar veel lichamelijke klachten waardoor mijn hele leven 100 procent is veranderd.
    In mijn lichaam continue trillingen, slaapstoornis

    Afgekeurd voor mijn werk en invalide geraakt door verkeerde inschattingsfout door slaapgebrek.
    Mijn fam is op afstand komen te staan.
    Waar te beginnen om de neerwaartse spiraal te doen stoppen.
    Wie kan mij advies geven.
    Maria
    Maria 1 6
    • Heb je wel eens Somatic experience geprobeerd?

      Anoniem
    • Waarschijnlijk heb je al veel geprobeerd hoor, maar ik lees dat niet. Dus ik zou toch beginnen om dit eerst met je huisarts te bespreken. Fysio, psycholoog, ergotherapie, psychosomatische therapeut, medicijnen om die vicieuze cirkel te verbreken. Al was het maar om goed te slapen. Dat is een begin om te genezen. Meditatie, voor het slapengaan nidra yoga.

      Zet hem op Maria en schrijf hier op dit forum van je af. Dat helpt iig een klein beetje.

      Burnie
    • Hoi Maria, wat naar allemaal, zeg... Is een revalidatiecentrum iets voor jou? Daar krijg je fysieke én mentale ondersteuning...

      Ax
    • Dit bericht is zo te zien meer dan 2 jaar oud, ik ben benieuwd of Maria überhaupt nog op dit forum zit? ;)

      Anoniem
    • @ anoniem, dat mag ik eerlijk gezegd hopen.

      Burnie
    • Alle reacties weergeven...
    • Oh wauw verhaal 182 haha

      Ax
    • Reacties verbergen...

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • Sommige mensen zien niet dat het een masker is

    Het is zo lastig om toe te geven dat je een burnout hebt. Ik heb maanden mijzelf door mijn werkdagen gesleept. Door mijn angststoornis was naar mijn werk gaan en de klanten te woord staan een enorme uitdaging. Ik was bang voor corona en mijn baas had hier geen oren naar. Ik heb tegen mijn collega's uitgelegd dat ik een angststoornis had en ook tegen de dokter op het werk. Ik vroeg of ik een dagje meer kon thuiswerken? Geen gehoor.. iedereen gelijk voor de wet.
    Uiteindelijk ben ik gecrasht. Ik ben nu 2,5 maanden thuis. De combi van een burnout en een angststoornis zijn niet te onderschatten. Voor de angst moet ik dingen aangaan, maar heb weinig energie door de burnout.
    Mijn omgeving snapt het niet. Ze zeggen dat ik er toch goed uitzie? Ik draag mooie kleren en ben goed in make up. Sommige mensen zien niet dat dit een momentopname of zelfs een masker is.
    Ze zien je mss een uurtje wanneer ze eens langskomen maar ze zien niet dat ik niets kan onthouden of de was insteek zonder wasmiddel.
    Mijn collega's hebben nog geen kaartje of bloemen gestuurd. Dit doet me wel pijn omdat ik me altijd 200% heb gegeven. Ik richt me nu alleen op mezelf. Ik hoop dat ik snel wat beterschap kan zien.
    Nathalie
    Nathalie 1 1
    • Alle reacties weergeven...
    • Ik zit precies in hetzelfde.

      Momenteel ook thuis door angststoornis en burnout voor een maand momenteel. Ik ga wekelijks momenteel naar een psycholoog en daar krijg ik opdrachten voor mijn angststoornis maar inderdaad heb ik de energie niet voor door mijn burnout..

      Mijn collegas en baas hebben niks laten weten of geen reactie op mijn bericht dat ik een maand uit ben. Dit doet me wel pijn.

      Ik ben nu aan het leren om aanmezelf te denken en naar mijn lichaam te luisteren. Ik heb veels te veel signalen gemist dat ik “ op” was.

      Gelukkig gaat het nu iets beter omdat ik de situatie geaccepteerd heb, en dat het oke is om een goed aantal stappen terug te zetten en rust te nemen. We komen hier sowieso sterker uit , succes!

      Anoniem
    • Reacties verbergen...

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • Iemand tips voor al die lichamelijke klachten

    Weet iemand wat echt een goeie therapie is bij een zware burnout. Ik ben in juli vorig jaar neergestort kon letterlijk niks meer zelfs geen licht tv of auto rijden meer .staan kon ik toen ook niet lang ..zwakte snel af. Ben nu bijna 8 maanden verder. Wat helpt cognitieve gedragstherapie heeft me niet echt geholpen en misschien iemand tips voor al die lichamelijke klachten vooral die spanning in me nek hoofd ogen niet te doen.. soms slaat et naar mijn keel en maag ook weleens. Weet iemand of fysio of osteopaat goed is voor burnout klachten
    Anoniem
    Anoniem 1 4
    • Hi,

      Zelf ook zware burnout terechtgekomen. Kan nu wel weer heel veel doen, en ook naar werk maar kon ook nauwelijks meer 100m lopen. Nu al 2.2 jaar verder. Heel eerlijk op de korte termijn gaat niks helpen. Heb van alles geprobeerd, osteopaten accupunctuur massages noem het allemaal maar op. Enige watbhelpt is systematisch rusten. Heel even wat doen zoals wandelen, en als je thuiskomt even goed rusten, echt even liggen ogen dicht en miss een kleine ademshaling oefeningen doen zoals langzaam door de neus ademen. Op deze manier leer je je lichaam ontspannen na inspannen en komt die balans weer terug. Ook dit ga je niet merken na een week. Maar op een gegeven moment merk je dat je na het wandelen bijv moe bent en als je thuiskomt toch weer wat hersteld. Die spanning op je ogen en nek is gewoon je zenuwstelsel die staat aangespannen. Iemand in de sportschool heeft dit ook, maar als die thuiskomt is die alweer ontspannen! Mensen met een burnout dus niet. Wat eventueel kan helpen een beetje tegen die spanning is L-theanine (geen medisch advies ik ben geen dokter) maar dit hielp bij mij. Het maakt wat serotonine aan, hierdoor is je hoofd wat rustiger. Serotonine wordt omgezet in melatonine, waardoor je weer beter slaapt. Probeer het een paar weken. Verder vermijd stress(fb insta twitter) ja dat geeft stress. Ga even leven op de ouderwetse manier. Groetjes

      O
    • Ik kan aanraden om ademhalingsoefeningen te doen. Leek mij eerst bullshit, maar ik ben erachter gekomen hoe erg mijn ademhaling invloed heeft op mijn stressniveau en alle andere klachten die ik heb. Op youtube kan je de video ademhaling tegen stress en hyperventilatie vinden. Ik hoop dat dit helpt

      J
    • Ga eens aan de slag met de Buteyko ademhaling. Zoek dat maar eens op op internet. Dat heeft mij heel erg geholpen

      J
    • Alle reacties weergeven...
    • - Inderdaad genoeg rust nemen.
      - Bij mij was het ook door houding. Schouders omlaag en naar voren. “Het leven is zwaar houding.”
      Psychotherapie en vaker gaan wandelen (ik kwam helemaal niet buiten) is het belangrijkst
      - ademhalingsoefeningen/ mediteren vanwege hyperventilatie en spierpijn in nek hals en schouders
      - manueel therapeut met ervaring met burn-out cliënten. Ik vroeg of hij me een beetje kon kraken, en kon coachen om meer in beweging te komen.

      Hij gaf uitleg over hoe het lichaam reageert op pijn en hoe je met ademhaling het laat verdwijnen. Hij heeft me flink geknepen om het me te laten voelen (heel pijnlijk). Toen pas begon ik eindelijk echt te snappen wat mijn psycholoog bedoelde. Hoe ik mijn lichamelijke en emotionele klachten compleet negeerde. Sindsdien lette ik er beter op én paste ik de tips van de psycholoog toe.

      MissyMe
    • Reacties verbergen...

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • De dokter weet het momenteel ook niet

    Hi allemaal.

    Ik ben een jongen van 23 jaar. Ik leef verder erg gezond en sta positief in het leven. Ik heb ongeveer een jaar last van klachten die ik niet kan plaatsen en ik hoop dat iemand mij kan helpen.

    Normaalgesproken ben ik een erg vrolijke jongen, ik praat met iedereen en ben erg positief ingesteld. Als je mij in een groep van 10 mensen zou zetten ben ik de gene die aan het woord zou zijn.

    Helaas is hier wel verandering in gekomen. Ik ben momenteel echt radeloos. Ik voel me echt erg slecht. Het is alsof alles bij mij in slowmotion gaat en er een waas over me heen hangt. Het is bij mij voornamelijk visueel, ik heb vaak ook hele branderige ogen en ik voel me heel wazig / gedesoriënteerd en heb slechte concentratie. Daarnaast slaap ik ook heel slecht, ik val slecht in slaap en word soms meerdere keren per nacht wakker zonder reden. Ik voel me de dag voor ik ga slapen in de avond een stuk beter als wanneer ik wakker word.

    Ik werk 40 uur per week, maar ik merk dat ik mijn werk simpelweg gewoon niet meer normaal kan doen. Ik kan me niet concentreren op mijn taken, en ben heel vergeetachtig of er niet helemaal bij als ik een van mijn taken uitvoer.

    Aangezien het probleem al een tijdje speelt heb ik via de huisarts meerdere onderzoeken gehad (thuis- slaaponderzoek / 2x bloedprikken / oogarts onderzoek) maar hier is niets uitgekomen.

    De dokter weet momenteel ook niet wat het precies zou kunnen zijn, het enige wat ik weet is dat ik momenteel niet meer weet wat ik moet doen. Ook weet ik niet of iemand zichzelf vindt in mijn klachten en eventueel iets adviseert waarop ik mezelf misschien zou kunnen laten onderzoeken?
    M.H
    M.H 1 8
    • Wat bedoel je met wazig? Voelt de wereld aan als onrealistisch?

      Eventueel heb je last van dissociatie.

      J
    • Bedankt voor je berichtje. Dit is het dan weer niet. Ik bedoel echt een wazig gevoel in de zin dat er een soort waas over mij heen hangt. Alles gaat langzamer, bijvoorbeeld als er een auto / fiets langsrijdt gaat dit te snel voor mij. Ook kan ik me op mijn werk amper concentreren op mijn werk en ik word telkens meer vermoeid wakker als wanneer ik naar bed ga. Ik ben nog maar 23 en ben radeloos op het moment. Ik hoop gewoon dat iemand mij er mee kan helpen..

      M
    • Ben zelf 22 en zit al een jaar in een burn-out. Heb alle symptomen genegeerd en leef echt in een hel.

      Als er uit dat bloedonderzoek niks is geconstateerd raad ik je echt aan om optijd rust te nemen. Blijf van de alcohol af en ga optijd naar bed. Hoop dat het snel beter met je gaat!

      K.
    • Hi K,

      Had je ook soortgelijke klachten als die ik benoem? De wazigheid / het vage gevoel is er telkens. Het is zo hinderlijk en ik kan er slecht mee omgaan omdat het niet te negeren valt. Ik vind het zelf inderdaad ook best een stap om te maken om aan te kaarten op werk.

      Mocht er iemand zijn met soortgelijke klachten mag deze ook altijd reageren, samen kunnen we elkaar wellicht helpen. Ik ben namelijk bang dat ik een andere soort aandoening heb omdat ik me zo slecht voel.

      M
    • Hallo MH, mijn zoon van 19 heeft nu een jaar een Burnout. Achteraf ook al langer klachten zoals het wazige zien, gejaagd gevoel, hartkloppingen, rode vlekken die ineens op kwamen. Huisarts stuurde hem steeds weer weg. Hij moest maar gaan wandelen. Tot hij instortte. Hij kon letterlijk niet meer op zijn benen staan. Tot de dag van vandaag een scala aan klachten gehad. Mocht je behoefte hebben om vragen te stellen doe dat gerust. Denk aan jezelf. Pak je rust. Je lichaam geeft je die signalen, negeer ze niet. Jij weet hoe je je voelt. Wat een ander ook zegt!

      Ek
    • Hi EK,

      Ik herken veel klachten, bijvoorbeeld het wazige zien, het gejaagde / schrikkerige gevoel, en inderdaad wat raar is. De rode vlekken heb ik ook vaak last van gehad.

      Ik kreeg bijvoorbeeld als ik mezelf aan het inspannen was, of mezelf druk maakte soms spontaan last van rode jeukerige vlekken over mijn borst / rug en soms nek. De jeuk tijdens zo'n aanval is echt ondragelijk.

      Gaat het nu wel zichtbaar beter met jouw zoon? Of merkt hij dat het gevoel afneemt?


      MH
    • Hallo MH, hij heeft het op dit moment zwaar. De spieren trekken erg in zijn hals. Benauwd gevoel is dat voor hem. Weinig energie.

      Ja de rode vlekken kreeg hij destijds als eerst door inspanning. Hij was aan het trainen thuis met gewichten. Wil hij nu niks meer van weten. Het wazige zien is er ook nog wel. En hij voelt zich soms klein. Letterlijk. Of hij door zijn benen zakt ook. En er is ook dwang bij gekomen. Dingen herhalen. Heel vermoeiend en zwaar allemaal

      EK
    • Alle reacties weergeven...
    • Wat vervelend ook om te horen. Ik herken hier inderdaad veel in de klachten, maar is er we verbetering in gekomen? Ik zit nu sinds maandag thuis en ben momenteel in de ziektewet met werken.

      Ik ben momenteel even radeloos en weer niet wat ik moet doen, heb je enige tips?

      MH
    • Reacties verbergen...

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • Medicatie nemen voor een burn-out?

    Na 21 jaar in de kinderopvang gewerkt te hebben zit ik nu al meer dan ander half jaar thuis, word gek van de spanning, ben heel snel overprikkeld, slaap slecht, kan janken om alles, mijn hoofd zit heel snel vol, het moeten gevoel is heel sterk aanwezig, schuldig voelen naar andere, ben erg onrustig en ga zo maar even door. Ik heb van mijn behandelaar antidepressiva gekregen maar ik twijfel of ik dat wel wil in nemen want ik hoop binnen kort met trauma therapie te kunnen starten en ik wil wel dan bij mij gevoel blijven. Mijn vriend staat er ook niet achter dat ik het ga slikken en vind dat ik hulp moet hebben met mijn burn-out, nu heb ik al dans therapie, een ambulante begeleider, ik praat met een burn-out expert en dus binnen kort met trauma therapie. Wat moet ik doen, slikken jullie medicatie? En zo ja welke.
    Ben een beetje wanhopig.
    Kaatje
    Kaatje 1 3
    • Hi! Ik ben 18 en ga nu starten met antidepressiva ivm met burn out en angst voor de fysieke klachten die de burn out met zich meebrengt.. ik heb hierover een goed gesprek gehad en een psychiatrisch arts die alles goed heeft uitgelegd, bijwerkingen enz. Ik heb ook nagevraagd of medicatie goed samen gaat met trauma en cgt en volgens de arts gaat dat prima samen en haalt het echt de scherpe randjes even weg. Succes en je kunt het!

      Nina
    • Ik zou het niet doen...
      medicijnen. verdoven en kunnen je klachten wel wat verlichten...maa4 moet ook weer afbouwen🥴
      Kijk eens naar website "Nicole Sachs" ga journalen....
      En YouTube filmpjes van Jim Prussac. Gaat over chronische klachten en angst etc etc maar heel nuttig om je beter te gaan voelen.
      Zelf gaan rusten, accepteren dat je je nou eenmaal rot voelt en geen pillen💪

      Anne
    • Alle reacties weergeven...
    • Zit nu ook 16 maanden thuis. Heb heel veel last van dagelijkse spierspanning nek keel ogen oren kaken en van me nek naar me middenrif wanneer ik te veel doe.. en dat kan al 45 min zijn. Voel ook letterlijk mijn spieren afzwakken.. en soms ook angstig en branderig gevoel bij mijn middenrif wat ook kan zorgen voor een angstaanval. Herkenbaar? Prikkels zijn al gauw te veel en zorgt ook voor spierspanning en energie verlies en duizeligheid. Heb 16 maanden zonder enige medicatie geprobeerd. Maar ben nu aan t twijfelen om toch iets in te nemen wat de scherpe randjes ervan af haalt zodat ik verder kan herstellen. Begin te twijfelen of et nog wel.ooit goed komt. En of ze niet iets missen de huisartsen dat ik alsnog ziek ben.

      Anoniem
    • Reacties verbergen...

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • Op zoek naar tips? Tips bij burnout →
  • Ik loop weer op de toppen van mijn tenen

    Zo’n 3 jaar geleden was het van het ene op het andere moment. Ik had jaren onder zware druk moeten werken en heb de lat voor mezelf voortdurend veel te hoog gelegd. Toen zomaar, op een vrije morgen, ging het licht uit. Ik voelde paniek, droomde al maanden dagelijks over mijn werk en er kwam niets meer uit mijn handen. Ik ben begeleid door een psychologe en ik ben gestopt met de begeleiding toen ik nog kwetsbaar was. Het is een tijdje goed gegaan, maar ik glijd weer af, ik voel het, paniek, dromen, hartkloppingen, vluchtgevoelens en ik wil graag alleen zijn. Oorzaak: druk op mijn werk, geen waardering, een nieuwe leidinggevende die me het licht niet in de ogen gunt. Ik loop weer op de toppen van mijn tenen.
    Jack74
    Jack74 1 1
    • Alle reacties weergeven...
    • Doen wat je gevoel je in geeft!

      Anoniem
    • Reacties verbergen...

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • Ik vraag me af of het volgende er ook bij hoort

    Dag iedereen,

    Ik hoop iemand te treffen die het volgende herkent of er ervaring in heeft.

    Los van al de klachten die bij een burn-out horen vraag ik mij af of het volgende er ook bij hoort.

    Sinds ik burn-out ben voel ik overal in mijn lichaam spanning. Dat is niet zo gek, maar mijn hartkloppingen voel ik ook sterk in mijn hoofd. Als ik het zou omschrijven voelt het als dat er spanning over mijn hoofd heen trekt. Wat hetzelfde voelt als wanneer je je hart in je keel voelt kloppen. Dit voel ik gedurende de dag, daarbij voel ik dat deze spieren kloppen. Als ik ga slapen is het enorm lastig om mij hiervan te onttrekken en om in slaap te vallen.

    Voor zover ik weet heeft te maken met de punten in het lichaam waar stress wordt opgeslagen. Simpel gezegd ervaar ik te veel stress. Ik heb nog geen antwoord gevonden op hoe ik hier van af kan komen.

    Ik heb al aardig wat geprobeerd. Fysiotherapie, accupuntuur, fotonen therapie. Maar niets helpt.

    Is er iemand die dit herkent en weet hoe er van af te komen? Het zou een hoop schelen :)

    Alvast bedankt.

    Groeten, BT.

    BT
    BT 1 4
    • Hoii BT,
      Dat is puur spanning. Ik heb het ook.Als je gaat slapen probeer niet naar je hart te luisteren.Bij mij klopt mijn hart overaal in miji lichaam.(gevoel)Ga maar over iets anders denken,iets leuks.En vergeet niet dat je hier en nu bent.Dus niet piekeren. Alles komt goed!Beterschap en sterkte!

      Ed
    • Heey Ed,

      Dank je wel voor je bericht.

      Dat probeer ik, maar net zoals jij hoor en voel ik het op zoveel verschillende plekken dat het zo overweldigend is dat ik er mij er haast niet aan kan onttrekken. Dat verschilt dan wel weer per dag.

      Wat helpt jou om je er van te onttrekken?

      Groeten BT

      BT
    • Hey BT,
      Ik doe yoga nidra en heel vaak body scan oefeningen.Sinds 4 weken heb ik een andere probleem bij gekregen.Echt 24 uur per dag heb ik tintelende handen,schouders en benen en ben bijna hele dag misseljik....houd niet op

      Ed
    • Alle reacties weergeven...
    • Herken dit precies! Ontzettend frustrerend en lijkt wel alsof je gewoon niet meer jezelf bent er er niet meer bij bent.
      Veel sterkte en hopelijk komen we hier snel uit.

      Levi
    • Reacties verbergen...

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • Een soort tuimelaar op zn kop

    Nog 1 herkenning vraag..
    Wie oh wie herkent het gevoel dat je een soort tuimelaar op zn kop bent af en toe.
    Alsof je als je bijvoorbeeld loopt of omdraait of bukt en omhoog komt al dat soort beweging eventjes je balans net wel/ net niet kwijt bent?
    Je valt niet echt omaar voelt als je t wel in de gaten moet houden dat het niet gebeurd?
    En met name als ik iets moet doen waarbij ik me graag "normaal" voel, bijvoorbeeld als er kids komen spelen met onze kids thuis of als ik ergens even een "praatje" moet maken met iemand waarbij ik niet wil dat het raar voelt in mijn hoofd of lijf, in al dat soort situaties nog wat meer...
    Hoop dat iemand me wil.vertellen of , als je dit ook wel eens of vaal ervaart? En zo ja, heb je een professionele hulp die je verteld heeft hoe het komt en hoe je ermee om moet gaan?
    Anne
    Anne 1 19
    • Ja dat herken ik wel. Dat tuimelaargevoel en ook de onzekerheid die erbij komt. Er dan ook nog eens continue mee bezig zijn omdat het de aandacht al heeft. Zoals met alle lichamelijke klachten die ik voel.

      Ano16
    • Ik voel soms zelfs bij het zitten alsof ik op de kop sta dat gevoel in mijn hoofd. Herken jij dat ook.. hoelang zit je al in je burnout? En voel je wel elke maand vooruitgang

      Anoniem
    • Hoi Anne hoelang zit je al in je burnout? En ben je ook zo duizelig als je gaat wandelen

      Anoniem
    • Hallo,
      Ik herken dit zeker. Iedere keer met elke beweging dat duizelige gevoel. Continue. Zelfs als ik ga slapen. Heb jij soms ook het gevoel dat dat uit je nek komt? Ik wel soms.
      En dat onstabiele gevoel ervaar ik ook dagelijks.

      Anoniem
    • Ik ben ook continu duizelig voel dan ook zo' n druk bij mijn oren.. ook als ik zit lig of sta. Ze zeiden eerst dat ik een burnout had nu denken ze.. door al mijn klachten dat ik ME/ heb.. nu weet ik zelf niet meer of ik duizelig ben door burnout want de meeste hierboven hebben dezelfde symptomen als mij .. of dat de psychologen gelijk hebben

      Anoniem
    • Herkenbaar, 3 maanden ermee gelopen en nu overspannen. Merk nog steeds dat balans niet goed is, zeker als ik moe ben. Denk dat je hersenen door de oververmoeidheid niet goed de signalen kan verwerken. Erg irritant inderdaad!

      Hille
    • Hoi Hille,

      Maar was je dan eerst uit balans en toen overspannen?
      Weet je ook wat het uit balans gevoel veroorzaakte?
      Stress? Of heb je ooit een draaiduizeligheid ervaren daarvoor?

      Anna
    • Hey Anna, ja ik was al 3 maanden aan het sukkelen met het evenwicht en toen pas viel ik overspannen uit. Ondertussen 2x afgezakt, 1x door niet volledig stoppen met werk en teveel willen en 2e keer door de hittegolf. Baal er zo van. Kan nu echt veel minder dan 2 maanden geleden. Daarvoor nooit duizeligheid ervaren. En kwam inderdaad door stress denk ik.

      Hille
    • Oh ja wat vervelend!! Ik heb inmiddels geleerd, er vooral niet teveel aandacht aan schenken wat rot voelt fysiek. Waarschijnlijk komt het wel door langdurige overprikkeling waardoor je de prikkels steeds minder lekker kan verwerken. Bij jou blijkbaar ook op je evenwicht geslagen pffff irritant. he...maar het gaat over.

      Anna
    • Bedankt Anna, het duurt alleen even. Momenteel nog aan medicatie maar zorgt voor extra vermoeidheid dus ga er weer af. Hopelijk kan ik dan ook weer iets meer doen op de dag.

      Hille
    • Ik heb dat duizelige en deinende gevoel raat gevoel in me hoofd nog steeds na 1 jaar burnout. Als ik langs drukkere plekken loop dan voel ik het ook meer. Het is inderdaad overprikkeling. Je moet het geen aandacht geven plus wat vaker ademhalingsoefeningen doen of ontspanningsoefeningen veel mindfullnis en als je op YouTube kijkt kun je pppd excersis doen. Die helpen om je evenwichtsysteem weer wat sterker te maken waaronder ook de spieren van je ogen. Gr

      Anoniem
    • Heb ik ook! Maar zit nu 15 maanden in burnout met en flinke terugval & het wordt echt minder. Heb het nu niet meer sochtends, vooral eind middag en savonds omdat je dan alweer wat moeier bent. Geef jezelf de tijd, alles herstelt een keer

      Anoniem
    • PPPD oefeningen worden ook cawthorne and cooksey genoemd trouwens.

      Taco
    • Na 4 jaar heb ik het soms nog, red signal voor mij, stoppen en weer terug naar de basis....

      Daan
    • Klopt. Het is prijzig. Maar er bestaat ook een grote winkel waar het veel goedkoper is.

      Goudvisje
    • Dat duizelige ervaar ik als vervelendste van de burnout. Ik krijg het vooral na wandelen, al na 15-20 minuten. Ik merk ook dat mijn ademhaling tijdens het wandelen in de knoop raakt/zwaar wordt. Alleen een tijdje liggen helpt om de spanning op het gehele lichaam weer af te laten nemen en me weer normaal te voelen.

      Thomas
    • Hoi Thomas, bij mij is het duizelige ooknnog niet weg maar het gaat samen met inspanning en spanningklachten ook als ik geprikkeld word voel ik het soms bij het zitten. Hopelijk gaat et ooit over want ik zit er al lang jn

      Anoniem
    • Lastig… ik herken heel erg wat je zegt. Zelf ben ik heel blij dat ik de stap heb gezet want sindsdien heb ik het veel minder zwaar (weinig downs meer en mijn stresstolerantie is enorm aan het toenemen nu ik geen spanning meer ervaar). Ik was ook goed op weg maar na een maand of 7 ging het toch weer steeds slechter en werd ik bang dat ik er niet meer uit zo komen en niet binnen die 2jr hersteld zou zijn. Steeds meer angst dus.. En ja daar helpt de AD mij enorm in want dat is nu weg. Lastig zo’n keuze… Ik vond het zo zwaar het hele proces met haar schommelingen dat ik uiteindelijk alles wilde aangrijpen en AD is voor mij echt een steun in de rug. Ben rustig begonnen met druppels escitalopram en de opstart is me meegevallen (paar keer oxazepam genomen vooral in de 2e week maar meer om te voorkomen dat de angst te zeer opliep). Succes in je keuze!

      M.
    • Alle reacties weergeven...
    • Lastig… ik herken heel erg wat je zegt. Zelf ben ik heel blij dat ik de stap heb gezet want sindsdien heb ik het veel minder zwaar (weinig downs meer en mijn stresstolerantie is enorm aan het toenemen nu ik geen spanning meer ervaar). Ik was ook goed op weg maar na een maand of 7 ging het toch weer steeds slechter en werd ik bang dat ik er niet meer uit zo komen en niet binnen die 2jr hersteld zou zijn. Steeds meer angst dus.. En ja daar helpt de AD mij enorm in want dat is nu weg. Lastig zo’n keuze… Ik vond het zo zwaar het hele proces met haar schommelingen dat ik uiteindelijk alles wilde aangrijpen en AD is voor mij echt een steun in de rug. Ben rustig begonnen met druppels escitalopram en de opstart is me meegevallen (paar keer oxazepam genomen vooral in de 2e week maar meer om te voorkomen dat de angst te zeer opliep). Succes in je keuze!

      M.
    • Reacties verbergen...

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • Drukkend gevoel in voorhoofd en achter de ogen

    Ervaren jullie ook een drukkend gevoel in voorhoofd en achter de ogen. Vooral S'ochtends het ergste. kan dan niet zitten of staan word dan snel duizelig en voel tintelingen gespannenheid moet dan weer snel liggen. Richting de middag neemt et wat af maar voel de drukkend gevoel in et hoofd achter de ogen continu heb dan nog steeds wat meer moeite met zitten. Bij het wandelen voel ik me ook mentaal snel moe worden en lijkt et alsof hoelanger ik loop hoe meer ik moeite heb met mijn focus of aandacht erbij te houden en begin na 30 min ook wat zwakker te worden in mijn benen, en echt ook een soort onbelangrijk. herken iemand dit zit nu 6 maanden in b.o
    Anoniem
    Anoniem 1 15
    • Onbelangrijk moest onbalans zijn

      Anoniem
    • Ik herken het helemaal...is allemaal puur spanning volgens mijn haptonoom...
      Vind t ook lastig hoor....
      Wil er graag vanaf...maar blijf maar piekeren...alleen juist DAT moet je echt stoppen...t hoort erbij...bij BO...echt gaan ontspannen en los laten succes

      Anne
    • Ervaar je dat gevoel dan alleen omdat je veel piekert of gewoon zomaar elke dag. Want ik ervaar et gewoon elke dag continu en als ik lig gaat et beter. Helpt de haptonoom? Ik d8 aan pshygosomatie fysio te gaan doen

      Anoniem
    • Ik herken het heel erg, vooral het stukje dat je schreef over wandelen. Ik voel mij sowieso al beetje zweven als naar buiten ga, maar na een halfuur wordt het vaak erger. Alles wordt precies meer vloeibaar en ik kan geen snelle bewegingen meer volgen. Verschrikkelijk. Ik zit er ondertussen tien maanden in, maar veel herstel merk ik nog niet ondanks mijn slaap al veel is verbeterd…

      Heel veel sterkte in deze hel.

      Michiel
    • Hoe is et bij jou begonnen Michiel?

      Anoniem
    • Ik had op het werk een zeer drukke en stressvolle periode en ik ging even ‘rusten’ na die periode. Toen begon ik echt als een pudding in elkaar te zakken, en de opgenoemde klachten kwamen dan ook sterk opzetten. Mijn psychiater noemt het echt uitputtingsverschijnsel. Jouw hersenen kunnen de vele prikkels niet meer tijdig verwerken waardoor je een soort verstoord realiteitsbeeld krijgt. Ik heb ook enorm last van auditieve overprikkeling, dus het hangt allemaal wat samen denk ik… jij wellicht ook?

      Die druk op mijn ogen herken ik ook zeer erg. Blijkbaar is dat spanning in uw oogspieren…

      Ik ga over tien dagen naar een oogarts gewoon om het eens te bespreken. Echter, ik vrees dat het erbij hoort…

      Michiel
    • Ja ik heb het drukkende gevoel gedurende de dag door...het neemt toe als ik iets moet gaan doen wat ik pittig vind of als ik ergens heen moet waar ik even "normaal" wil zijn, als ik auto rijd soms als het een langere rit is en ik dat spannender vind, als ik sociaal moet doen met mensen die niet weten dat ik nu zo in m'n vel zit😁ik herken het gevoel v de benen ook. Dat komt doordat je angst voelt als je je raar voelt...slaat op Je benen... en het onbalans gevoel heb ik ook...je zit waarschijnlijk voortdurend in je hoofd, te voelen wat je voelt, hoe naar t voelt etc. Je bent n beetje ongegrond, uit je lichaam en alleen boven in...daardoor voel je je wankel...als een tuimelaar...op zn kop...komt allemaal goed! Ik heb nu al zoveel mensen gehoord die dezelfde BO symptomen hebben als jij...en ik...en...dat gaat gewoon weer over! Niet bang zijn😁

      Anne
    • Ok, dankjewel voor jullie reacties ik voel me daarbij ook nog eens de hele dag echt ziek alsof ik 40 gr koorts heb maar dan zonder koorts. Heb een verwijskaart gekregen. Hopelijk kunnen ze het ook verklaren en is et niks ernstig. Ik heb vandaag 50 min gelopen ging wel goed laatste 10 min begon ik steken te krijgen in me hoofd en merkte ik dat ik moe werd.

      Anoniem
    • Michiel als je het hebt over zweven, bedoel je dan dat het voelt alsof je hoofd los zit van je lichaam en net alsof het los van elkaar is?

      anne
    • Michiel ben je al bij de oogarts geweest want ik heb nu ook een afspraak. Voor die oogspierspanning die nooit weggaat pff

      Anoniem
    • Hoi,

      Ben benieuwd hoe het is gegaan bij de oogarts?! Michael en anoniem?!

      Anne
    • Ik heb dat gevoel al zolang ik mij kan herinneren, zeker sinds groep 7.. Dus nu zeg maar meer dan 16 jaar. Vele onderzoeken gehad; oogarts, neuroloog, fysiothetapeut, ga zo maar door. Met stress verergeren deze klachten naar volledige overprikkeling en niet meer op kunnen blijven, alleen liggen en de ogen dicht doen helpt dan.

      Sinds mijn burn out zijn deze klachten weer in alle hevigheid toegenomen. Volgens mijn fysiotherapeut komt het door spierspanning in rug, hals, nek en kaken. Verhoogde spierspanning van de ogen als gevolg.. Heel vervelend met name omdat er weinig aan te doen is..

      Sterkte!!! Ik weet hoe vervelend het kan zijn..

      Nathalie
    • Ook ik heb erg veel last van vermoeide ogen tijdens burn out.Ik krijg binnenkort een ooglidcorrectie omdat er teveel huid zit. Hoop maar dat het helpt!
      Acceptatie valt voor mij ook niet mee.Ik wil alleen maar slapen.Ik heb 's ochtends 2 uur energie en dan dooft de kaars en vallen mijn ogen dicht.

      Thea
    • Ik ben hier terecht gekomen nadat ik deze klacht ook googlde. Ik merk ook een druk op me voorhoofd(frontale kwab?) en achter de ogen. Zweverig gevoel, niet helder. Moeilijk focussen op een punt tijdens rijden. Ik ken niet veel mensen die dit ook zo ervaren. Overprikkeling is echt nu na 6 maanden thuis zitten nog niet weg.

      Judith
    • Alle reacties weergeven...
    • Ik schreef dit 2 jaar geleden.. het is er nog steeds maar veel veel minder dus iedereen die dit ook heeft het komt langzaam aan weer goed. Hou vol.. ik heb gelukkig niet meer die erge verkramping zoals.in het begin

      Anoniem
    • Reacties verbergen...

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • Moeite om toe te geven dat ik waarschijnlijk overspannen bent

    Nu bijna een jaar klachten
    Het begon met slecht /niet slapen soms 2 dagen achter elkaar
    Voel me ook opgejaagd en heb regelmatig dat ik me zeer zwak voelt en bijna flauwvalt
    Mijn bloeddruk was ook 180/120
    Nu medicatie ervoor gekregen
    Ik heb moeite om toe te geven dat ik waarschijnlijk overspannen bent
    Mijn hoofd zeg dat ik door moet blijven gaan met werken maar mijn lichaam zeg dat het niet goed gaat
    Hebben jullie tips wat ik moet gaan doen om beter te worden ?
    John
    John 1 7
    • Daar begon het bij mij ook mee Johan, een enorme onrust en niet kunnen slapen. Heb in die tijd heel veel puzzels gemaakt (tv kijken lukte niet eens). Tips: probeer actief te blijven, wandelen, fietsen, sportschool en onderhoud je sociale contacten. Ben zelf begonnen met gitaarles, het is goed om jezelf nieuwe dingen aan te leren. Sterkte met je herstel.

      Arend
    • Hallo John, luister goed naar wat je eigen lichaam je zegt. Áls een ander zegt probeer actief te blijven, en ik lees het woord sportschool, dan denk ik alleen maar: veel te gek! Als een ander dat kan, dan wil niet zeggen dat jij dat ook kunt. Die persoon weet niet wat jij voelt. Een minuut wandelen is voor mij nog teveel laat staan sporten! Opgejaagd, hoge hartslag, wazig zien,door de benen zakken, trillen, en sinds kort dwang. Ik ben thuis sinds begin dit jaar en leef met de dag en ook wel per uur. Ben het soms ook helemaal zat

      Anoniem
    • Beste anoniem, het spijt me om dit te lezen. Ik wens ook jou veel sterkte, ik ben inmiddels 1,5 jaar verder. Het is inderdaad voor iedereen verschillend, maar probeer dingen te doen die je energie geven en kruip niet in je schulp. Het zombie/robot gevoel is afschuwelijk en wens ik niemand toe. Gisteravond heb ik bij vrienden gegeten en ik merk dat ik hier weer van op knap.

      Arend
    • Bedankt Arend, goed on te horen. Alleen heb ik die energie nog niet. Ik wens jou ook alle sterkte

      Anoniem
    • Het begint met accepteren. Accepteer de situatie waarin je zit. En inderdaad de weg naar herstel is bij iedereen anders.

      Bij mij helpt psychotherapie middels cognitieve gedragstherapie.
      Mentaal ben ik zo sterk én star, dat ik mijn lichaam, zenuwstelsel en hersenen heb opgebrand. Teveel gedaan en al mijn lichamelijke symptomen én emoties genegeerd. Ik moet opnieuw leren om ernaar te luisteren én ernaar te handelen.

      Veel liefs aan jullie allemaal

      Pearl
    • Bedankt Arend, goed on te horen. Alleen heb ik die energie nog niet. Ik wens jou ook alle sterkte

      Anoniem
    • Alle reacties weergeven...
    • Wel fijn om te lezen dat ik niet de enige ben met deze rotklachten. Inderdaad ben ik mentaal ook sterk en star en veel te veel pleaser van alles en iedereen. Kleine stapjes vooruit moet je waarnemen en jezelf belonen. Ik was gisteren heel blij dat het lukte om 1,5 u in de sportschool te sporten. Uiteindelijk weer wazig zien. Bij mij slaat de burn-out vooral op de oogspieren en het niet geaard voelen.

      Arend
    • Reacties verbergen...

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • Meer ondersteuning nodig? Therapie bij burnout →
  • Herkennen jullie dit ook

    Ik zit ruim 1,5 jaar in een burn-out, ben wel wat rustiger geworden en heb langzaamaan wat meer energie. Het lukt weer om hele dagen te werken maar het gaat nog met ups en downs. Heb nog steeds het gevoel dat mijn hersenen in een soort bankschroef zitten, het gevoel 'verloren te zijn in de ruimte'. Toen mijn burn-out op zijn ergst was lukte het niet eens om rustig naar een film te kijken. Heb toen heel veel puzzels gemaakt. Ook het gevoel dat je zweeft was heel erg. Dat heb ik nu minder, maar heb wel door de periode met 'rubberen benen' en regelmatig op de racefiets veel speling op de linkerknie gekregen. Dat probeer ik nu met stabiliteitsoefeningen te compenseren. Heb ook vaak gehad dat mijn ademhaling er onder te lijden had, nog wel regelmatig. Dan doe ik wat ademhalingsoefeningen (Wim Hof) wat vaak wel helpt. 1 en al ellende, slik nu nog een klein beetje mirtazapine (1/4 vd minimale dosis) en neem cbd olie. Hierdoor slaap ik over het algemeen goed, dit was in de eerste maanden vd burn out een drama. Maar heb wel es het idee dat de continue lichtheid in mijn hoofd wel eens van de dagelijkse mirtazapine kan komen. Zijn er lezers die zich in mijn verhaal kunnen herkennen?

    Adriaan
    Adriaan
    Adriaan 1 6
    • Hallo Adriaan, het zweven en de ademhaling herken ik wel. Ik heb ook een hard bonzend hart soms en trillen. Heb jij ook dat je wazig ziet en dat je jezelf anders ziet? Ook heb ik ineens dwang gekregen en dat is vreselijk. Welke CBD olie heb je? Duur?

      Daan
    • Het wazig zien heb ik vaak, is heel beangstigend. Het gevoel dat je niet kunt focussen. CBD olie 5% van Renova 30 ml € 64 dus wel duur ja :-(

      Adriaan
    • Ja herken ik ook wel veel van!
      Zeker dat rare verloren te zijn in de ruimte!! Heel irritant als je buiten wandelt, loopt vind ik... ik heb geen medicatie...dus ook zonder voelt het raar😁lichtheid in mijn hoofd heb ik denk ik niet.... maar dat drukkende gevoel, bankschroef vanbinnen herken ik zeker!

      Anne
    • Ik zit sinds juli 2020 in een burnout. Werk nu 8 uurtjes per week op AT basis (normaal 24).
      Voel me zeker beter als in het begin maar ervaar nog dagelijks klachten zoals : de wereld "raar" zien hiermee bedoel ik een zweverig onwerkelijk gevoel. M.b.t
      Slapen (veel dromen, s'nachts na 4 u wakker worden en dan moeilijk in slaap komen. Of heel vroeg wakker worden) . Continue een licht gevoel in het hoofd alsof ik op een bootje dein op het water. Rubberen benen van tijd tot tijd. Overslaan van het hart. Vaak gespannen gevoel rondom het middenrif. Kortom nog een hoop lichamelijke spanning...
      Ik sinds kort 2x per dag oxazepam om mezelf toch wat meer lichamelijke rust te geven tussendoor. Wat ik zo lastig vind is dat ik therapie , fysio, ontspanningsoefeningen enz alles eraan heb gedaan maar dan na bijna 1,5 Jr nog steeds met al die klachten zit. Vaak denk ik wanneer houdt dit op

      Anoniem
    • De meditaitie oefeningen van Frank Bruining helpen om tot rust te komen. Als je veel spanning in je lijf hebt gaat je ademhaling (m.n. uitademen) niet meer zo vanzelf. Het is ook goed om boeken over burn-out te lezen, zodat je begrijpt wat er gebeurt. Net op aanraden van mijn psychologe het boek 'gek op stress' besteld. Veel sterkte, het is geen fijne periode om door te maken maar we komen er doorheen!

      Adriaan
    • Alle reacties weergeven...
    • Hey adriaan hoe gaat het nu met joun klachten.?

      Anoniem
    • Reacties verbergen...

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • 24 en een burnout

    24 en een burnout. Ik wist wel dat het bestond, maar had altijd verwacht dat dit mij niet zou overkomen. Afgelopen vrijdag gaf mijn lichaam het op.. ik werk in de IT en klanten komen altijd op locatie. De druk is hoog en corona heeft erin gehakt. Ik was bezig met een klant en begon te stotteren, ik schrok hiervan want dit heb ik nog nooit gehad. M’n hoofd ontplofte, athans zo voelde het. Ik ben toen in een apart kamertje gaan zitten. Ik dacht als ik hier nou 5 mins ga zitten voel ik me vast beter. Maar 5 minuten werd een half uur en een half uur werd een uur. Ik liet de tranen vloeien, niks kon dit nog stoppen. Ik heb toen mijn leidinggevende gebeld en gezegd wat de situatie is. Ze reageerde nogal verbaasd en met een ondertoon van onbegrip, het kon me niet schelen, ik moest daar weg. Eenmaal thuis heb ik gehuild alsof m’n leven er vanaf hing. Als ik terugdenk aan de afgelopen maanden waren de signalen al in februari aanwezig. Maar ik dacht bij mezelf, als ik nou niet hoef te dealen met mijn gevoel, hard blijf doorwerken en een paar weekjes opneem in de zomer komt het vast goed. Maar ik werd vaak moedeloos van de situatie. Sinds 2 maanden heb ik bijna dagelijks paniek en angstaanvallen, ook eet ik niet goed meer, heb hartkloppingen, ben duizelig en vergeetachtig. Ik heb hier 2 weken geleden al hulp voor gezocht maar overal zijn wachtrijen.. iedereen heeft t moeilijk krijg ik te horen. Eigenlijk lukt niks me meer, ik voel me leeg van binnen en heb zowel mentale als fysieke klachten. Ik ben nu wel op een punt gekomen dat ik denk maak mij maar wakker over 5 maanden. Als er een hel op aarde bestaat is dat een burn out. Ik probeer elke dag iets kleins te doen maar vandaag gaat het niet. Ik zit als een kasplant op de bank, niks lukt en ik heb zoals vaker last van pijn op de borst. Ik vind het moeilijk om aan mijn gevoel toe te geven en moet heel snel om alles janken. Ik heb me nog nooit zo ziek gevoeld als nu, ik hoop dat ik snel de hulp krijg die ik nodig heb zodat ik hiermee kan leren omgaan.
    Suusb
    Suusb 1 3
    • Dag Suus,

      Enorm herkenbaar je verhaal. Het is echt een hel op aarde. Heel gelijkelijk aan, zal de heftigheid afnemen, maar dit heeft veel tijd nodig. Probeer er niet tegen te vechten en probeer zo min mogelijk te doen, luister naar je lichaam.

      Het is enorm lastig en het voelt verschrikkelijk. Wellicht herken je iets in verhaal 90, stel gerust vragen!

      Benny
    • Hi Suus,

      Ik ben ook 24 en ook ik heb een burnout.
      Je bent dus niet de enige.
      Heb je al naar een betaalde burnout coach gekeken? Die hebben vaak geen wachttijd. Voor de rest zou ik zeggen probeer niks meer te bereiken, zoek iets wat de tijd vult en ook wat rust geeft (wandelen? tekenen?).
      Ik zit er nu een jaartje in. Het is inderdaad een lijdensweg, maar het voordeel zal zijn dat wij sterkere en vollere mensen zullen worden. Heb vertrouwen en houdt moed.

      Levi
    • Alle reacties weergeven...
    • Hi ik ben 21 en zit ook met een burn-out. Ben nu 1 jaar en een paar maandjes verder. Ik heb nogsteeds elke dag last van klachten waar je doodmoe van wordt.

      K
    • Reacties verbergen...

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • En dat is nu na twee jaar ziek zijn wat ik kan.

    Ik voel me verdrietig. Gefrustreerd. Een beetje wanhopig. Ik heb het gevoel alsof ik tegen mn grenzen aanloop.

    Wat langer computerwerk lukt niet goed. Ik raak vergeetachtig, kan niet meer goed nadenken en voel een soort dikke mist in mn hoofd. Ik voel me niet lekker en voel me overprikkeld. Ik kan dan weinig hebben.

    Mijn lichaam is weinig gewend en ik loop ook daar nu tegen een grens aan. Het is gewoon zo moeilijk. Het is niet te omschrijven. Als je als jonge meid van begin 20 te moe bent om de trap op te lopen. Of na een paar dingetjes doen op je werk al geen kracht meer hebt in je armen en je met veel moeite je glas naar je mond tilt alsof het een baksteen is. En je omkleden een helse klus is. Omdat alles zo veel energie kost. Of je na een uurtje computerwerk niet weet waar je het zoeken moet. En je ziet je droombaan binnen handbereik liggen. En al je andere collegaatjes dit allemaal maar doen. Jaren lang al werken ze full time. Sporten ze erbij. En ik kan bij het kleinste nog niet meekomen. Na een kwartiertje kletsen met collegas duizelt het me. Ben ik moe en voelt het als een enorme klus om nog naar het station te moeten wandelen. Een stuk naar huis te fietsen. Lunch te moeten maken. Dat voelt zo moeilijk. Na een paar uurtjes werken lig ik daar dan weer. Op mijn bed. Uitgeteld. Klaar om in een diepe slaap te vallen. Te moe om mijn eigen lunch klaar te maken. En dat elke week. En dat is nu na twee jaar ziek zijn wat ik kan. Het reintegreren is zon zwaar proces om doorgeen te gaan. Je zoekt continu je grens op en verlegt die. En nu merk ik dus dat ik gewoon echt even een poos niet verder ga komen. En daar moet ik me dan maar weer een paar maanden bij neerleggen.
    Sandra
    Sandra 1 1
    • Alle reacties weergeven...
    • Hoe gaat het nu met jou?

      Daan
    • Reacties verbergen...

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • Is depressie wel de juiste diagnose?

    Hoi, sinds een half jaar kreeg ik door de psychiater de stempel 'depressie' als ziekte. Ik weet echter niet of dit wel de juiste diagnose is, dus deel ik mijn verhaal hier. Een tweetal maanden lang sukkelde ik met enorme werkdruk/stress waardoor ik - in chronologische volgorde- moeilijker kon slapen en eten, tot wanneer zelfs slaappillen en eetlustbevorderende pillen me niet meer hielpen. Voor mij leek dit dus een burn-out, hoewel ik echter ook nergens meer zin in had. Ik moest uiteindelijk opgenomen worden in het ziekenhuis omdat mn slapeloosheid me helemaal deed halluciner en. Daar hebben ze me dan ook (naast zwaardere slaapmedicatie) efexor voorgeschreven. Veel beter voelde ik me daar niet bij. Mijn grootste probleem bleef echter ongewijzigd: het constant nadenken. Ik denk constant na over wat er nu eigenlijk scheelt met mij, tot het extreme toe en dan voel ik ook de drang om dit uit te pluizen op het internet. 'ben ik burn-out of depressief? Ben ik hoogbegaafd /hoogsensitief/autistisch?' (Ik sloeg namelijk een leerjaar over.) Dit zorgt ervoor dat ik nog steeds niet met volle aandacht bij toffe momenten kan genieten. Er is echter geen sprake van angsten of dergelijke. Ik durf en kan alles, maar mijn constante denken belemmert me enorm. 'Zijn er mensen die hiervoor misschien een medicatie weten die dat denken wat kan dempen? Ik kom er zot van en misschien ook depressief. Want als ik van niets meer kan genieten/nergens voldoening uithaal, wat heeft het leven dan nog voor zin? Ik probeer meditatie en dergelijke uit, maar dat is allesbehalve simpel. Alvast bedankt voor de reacties, Jasper.
    Jasper
    Jasper 1 2
    • Beste Jasper,
      Ik zou haptonomie aanraden; uit je hoofd en weer contact maken met je lichaam. Klinkt zweverig, is t ook maar ik heb er veel aan.
      Je moet uit t oplossingsgericht analytisch denken (want dat kost enorm veel energie) en meer gaan luisteren naar je lichaam en gevoel.

      Veel sterkte

      Jakob
    • Alle reacties weergeven...
    • Hoi Jasper,

      Ik sluit me aan bij Jakob. Toch ook echt ademhalingsoefeningen en meditatie doen. Het klinkt inderdaad zweverig, maar het shift jouw zenuwstelsel can ‘fight/flight’ modus, waarin je dus zo onrustig bent, naar de rust modus, waarin je kalmte kan ervaren. Natuurlijk is dit alleen niet dé oplossing, maar wel het perspectief van waaruit het voor mij helpt deze hel op te lossen. Ik herken het overthinken enorm. Zelf ben ik hoogsensitief, en de supplementen LTO3 zou je eens kunnen onderzoeken, geven net wat meer rust. Ik persoonlijk ben een voorstander van natuurlijke supplementen, omdat je daar echt je lichaam mee ondersteunt en uiteindelijk in optimaliteit krijgt. Medicijnen bestrijden je symptomen, maar daarmee pak je het onderliggende probleem niet aan. Saffraan en 5htp supplementen hebben mij erg geholpen bij de depressie die ik door de burn-out had. Ik raad je echt aan daar eens je eigen onderzoek naar te doen (wij analytische overthinkers zijn daar toch goed al in). Succes!

      Liefs, Amber

      Anoniem
    • Reacties verbergen...

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • Eindelijk hersteld

    Hallo allemaal, na 2,5 jaar kan ik mij eindelijk hersteld noemen. Ik ben begin dit jaar een programma gestart om echt dieper in mijn psyche te duiken en kwam erachter hoe enorm veel stress mijn verdrongen emoties en valse overtuigingen mij gaven. Door op een praktische manier emoties te doorvoelen ging ik met sprongen vooruit nadat ik eigenlijk eerst 1,5 jaar in cirkeltjes draaide. Er is een Facebook groep, namelijk "Chronic Illness Healing: Support and Inspiration - Release CFS".

    Taco
    Taco 0 14
    • Gefeliciteerd Taco!
      Wat ontzettend fijn om te lezen.
      Hopelijk blijf je dit Forum wel steunen met jouw ervaring en tips. Ik heb daar namelijk al heel veel aan gehad. Dank daarvoor.
      Geniet Taco, geniet 🍀

      Een Medelotgenoot
    • Hoi Taco, wat fijn om dit te lezen! Wat heeft ervoor gezorgd dat je nu jezelf als echt "hersteld" kunt classificeren? Ben ik wel benieuwd naar. Ik zit zelf voor mijn gevoel in de eindfase van het herstel maar vraag me af of er een punt komt dat ik ook het gevoel heb: ik ben er uit.

      Goed bezig en bedankt voor al je tips en ervaringen hier!

      G.
    • Super Taco, fijn om weer wat van je te lezen. Ik ben zoals je weet hetzelfde traject ingegaan, hier heb ik ook enorm veel aan gehad, helaas toch nog wel een hele forse terugval gehad van bijna 2 maanden laatst... er gebeurde ook net teveel privé naast de verwerking. Ik hoop dat je zo nu en dan nog in blijft checken of het forum!

      Wouter
    • Hi Wouter,

      Wat vervelend te horen. Hoe komt het dat je een terug val hebt gehad? Ben je er nu wel weer uit?

      Anoniem
    • Goed zeg Taco gefeliciteerd met je herstel en bedankt dat je het wilde vertellen op de site je kan dus helemaal herstellen top genieten nu he 👍👍

      LN
    • Hi Taco,

      Dank voor het delen van je bemoedigende woorden en tips en wat fijn dat het goed met je gaat. Ik heb al vaker berichtjes van je voorbijzien komen en ze triggeren me wel. Ik loop zelf al enige tijd (nu precies een jaar) met lichamelijke klachten en heb sinds 3 maanden cognitieve gedragstherapie wat zeker al heeft geholpen. Er is een gegeneraliseerde angststoornis vastgesteld. Echter, blijf ik een beetje hangen en blijf ik last houden van af en toe hartkloppingen en spanning in nek en keel en daardoor een dichtgeknepen keel gevoel. Denk je dat de methodes die jij hebt toegepast kunnen helpen om die stress uit het lichaam te halen? En wat betreft de Facebookgroep, is het de groep met de paarse afbeelding?

      Dank alvast voor je reactie!

      Groetjes,
      Amber

      Amber
    • Hallo Taco,

      Wat een overwinning dat je volledig hersteld bent, top!

      Heb jij ook zo veel last van overprikkeling gehad tijdens je burn-out? En is dit door het verwerken van je emoties dan ook daadwerkelijk weg gegaan??

      Alvast bedankt voor je reactie.

      A.
    • De overprikkeling komt doordat je zenuwstelstel over belast is. Rusten rusten en nog meer rusten zodat je hersenen zich kunnen herstellen

      Anoniem
    • Tja, rusten, wat houdt dat nou precies in.

      Want als ik de hele dag niets doe, kom ik in een dwangmatige piekerstand terecht ofzo, en het lukt me niet om daar uit te komen.

      Ben inmiddels 15 maanden onderweg, waarvan ik circa 8 maanden wel gereïntegreerd heb.

      Ben ook aan t stunten geweest met anti-depressiva, wel gebruiken, toch weer stoppen, toch weer beginnen, en mijn hoofd en lichaam snappen er allebei niets meer van ofzo.

      Ik denk dat ik toch maar een afspraak bij een psycholoog moet gaan maken, aangezien ik inmiddels wel besef dat ik hier zelf blijkbaar niet uit ga komen.

      Ik wandel en fiets wel dagelijks, en doe wat lichte huishoudelijke zaken thuis, maar heb niet het gevoel dat er ook maar iets van een stijgende lijn in zit….

      Iemand tips?

      A.
    • Wat vervelend om te horen. Daag je jezelf wel genoeg uit? Heb je wel eens geprobeerd wat meer te doen dan dat je nu doet?

      Bij mij gaat het met vallen en opstaan. Kan ook nog redelijk weinig maar ik probeer elke dag wat meer te doen om vervolgens weer een paar dagen terug te vallen. Dit blijf ik herhalen en mezelf uitdagen.

      Anoniem
    • Hoi Taco,
      Wat ben je precies anders gaan doen? Hoe heb je doorvoeld? Hopelijk bezoek je nog eens dit forum

      M
    • Aan A. : bij overprikkeling is veel rust nemen belangrijk.

      Tips Bijvoorbeeld: Wat voor mij het beste helpt is een rustige kamer liggen met niet te veel of zo min mogelijk licht, en bijvoorbeeld staren op 1 punt. Of je gedachten in je hoofd weg zwaaien als ze voorbij komen. Je gaat dus dan niet mee in de inhoud van de gedachten. Je moet
      het een beetje zien als het “weg swipen” net als bij tinder.
      Als dat niet helpt kan je ook altijd nog lekker de natuur in, beetje mensjes kijken bijvoorbeeld. Als je bijvoorbeeld niet veel buiten kan komen dan kan ik natuur of steden Webcams aanraden die je kan vinden op Google of YouTube
      Als je nog fysiek fit bent, kan ik creatieve dingen aanraden zoals schilderen of tekenen bijvoorbeeld of inderdaad het huishouden doen
      Of lekker in een hangmat liggen met een zacht natuur muziekje als je merkt dat dat voor jou fijn werkt
      En slapen is ook heel helend, dus vooral (extra) aan toe geven
      Het belangrijkste is accepteren en toegeven aan rust
      En ook emoties toe laten, dus huilen bijvoorbeeld, het doorgaan en doorvoelen van emoties, Laat jij de emotie toe, dan zegt de emotie: ‘Dan laat ik jou los.’.
      Verder kan ik ergotherapie aanraden, ACT en CGT
      Laat een wekkertje elk kwartier afgaan, en check hoe je je voelt op dat moment, en wat je lichaam nodig heeft. Rust? Honger? Sociaal contact?
      Luister naar het fluisteren van je lichaam zodat het niet hoeft te schreeuwen en geef wat het nodig heeft

      Take care iedereen 🙏🏼!!!!

      Anoniem
    • Ps: Of naar buiten kijken en de wolken of vogels volgen als je teveel aan het denken bent, dat is ook een optie
      En als je met problemen zit, zorg dat je een oplossing vindt voor het probleem zodat je er niet meer over hoeft te piekeren
      En bij angstgedachten “Gedachten zijn maar gedachten en hebben vaak weinig effect op de realiteit” ofwel: vaak komen je angstgedachten niet uit, dus je kan ze vanaf nu dus ook minder serieus nemen

      Liefs en take care lieve mensen

      Anoniem
    • Alle reacties weergeven...
    • PS2: of kaarsje aansteken of openhaard kijken op YouTube en focussen daarop
      Mindfull focussen op je andere zintuigen zoals kijken, ruiken, proeven, voelen, luisteren etc zodat je minder denkt/piekert
      Massage kan ook, of een (bubbel)bad nemen

      Anoniem
    • Reacties verbergen...

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • Op zoek naar tips? Tips bij burnout →
  • Depressie of burnout

    Ik ben 3 maanden geleden vd ene op de andere dag uitgevallen.
    De huisarts denkt aan een depressie, ik denk dan hoe dan, waarvan?? Weet het zelf niet.
    Zal het een burnout zijn? Klachten lijken op elkaar. Kan ik ook niet plaatsen, op mijn manier ging alles goed.
    Somber, nergens zin in hebben, niet kunnen slapen(medicatie voor), gejaagd voelen, zenuwachtig, stress, non stop piekeren
    Schuldig voelen tov mijn gezin.moe, bang zijn dat het niet weer goed komt
    Bang om mijn werk te verliezen
    Slecht concentreren, warrig, moeite om gesprekken te volgen,
    Heel vervelend allemaal
    Heeft iemand tips om hier uit te raken?

    Boni
    Boni 0

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • Slapen tijdens burnout

    Ik zit nu 3 maanden in de burnout, de eerste weken kon ik helemaal niet slapen.
    Ik heb hier mirtazepine voor gekregen, is ook antidepressiva.
    Heeft iemand hier ervaring mee?

    Allemaal klachten, vooral cognitief, en stemming, geen zin in dingen. Ook een opgejaagd, zenuwachtig gevoel, de hele dag door
    Heel vervelend. Ik hoop dat het snel weer beter gaat. En ik reageer anders, ben stiller, niet vrolijk.
    Ik vind het moeilijk om te bepalen wat ik doe, wat goed voor mij is. Helemaal niks doen voelt voor mij ook niet goed.
    Is dit herkenbaar.
    Annon
    Annon 0

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • Continu gespannen/nerveus

    Hoi allemaal,
    Ik zit nu bijna 4 maanden in mijn burnout en een van de klachten die mij mij op de voorgrond staat is een gespannen/nerveus gevoel. Ik sta ermee op en ik ga ermee naar bed. Soms ontwikkelt dit zich verder tot een enorm angstig gevoel. De nerveuze/angstige gevoelens zijn meestal totaal onbestemd, dus het is niet dat ik op dat moment angsten heb voor of me zorgen maak om iets specifieks.

    Nu besef ik me ergens wel dat dit erbij hoort, en dat vechten tegen dit gevoel averechts werkt en acceptatie belangrijk is.. maar toch, hoe langer ik in de burnout zit hoe erger en vaker deze gevoelens aanwezig zijn hoe minder ik erop vertrouw dat ik me nooit meer “normaal” ga voelen..

    Herkent iemand dit, en misschien nog belangrijker, is er iemand die heeft meegemaakt dat dit gevoel minder wordt/verdwijnt?
    Anoniem
    Anoniem 0 2
    • Heel herkenbaar. Ik zit nu 9 maandjes in een burn out en ga gelukkig vooruit. Grote stappen gemaakt. Mijn klachten wisselde elkaar af. Was ik va de ene klacht af kwam er weer een andere. Ik heb nu vooral last van mentale klachten maar moet zeggen die worden die worden ook steeds minder. Maar ik heb echt zoveel klachten gehad denk wel 50. De raarste klachten waarvan ik dacht dit ka niet bij een burn out horen, er is iets ernstig aan de hand. Maar alles is grootste deel weg. Alleen als ik over mij grens ga, komen er lichte klachten op zoals vandaag. Zoals maag en darmklachten, misselijkheid in de ochtend en hoofdpijn. Dus weet ik even een stapje terug. Slaap ook weer wat slechter maar ik weet nu dat het beter wordt en dat me lichaam me signalen geef van eve terug je gaat te snel. Ik ben er nog niet ook al is mijn energie grootste deel terug. Het kom goed echt waar, luister naar je lichaam, accepteer waar je sta nu en probeer te genieten dat je helemaal niks hoef te doen. Dat is heel moeilijk omdat je onrustig ben van binnen maar met de tijd een je eraan en wordt je systeem rustig. Want rust ziet je systeem nu als gevaar. Je zenuwstelsel moet hier aan wennen en gaat zich daarna langzaam aan wennen en weten van oh dit is veilig. Ik wens je heel veel gezondheid toe. Het is een lange en zeer akelige reis maar je komt er wel. Stap voor stap en met vallen en opstaan

      Anoniem
    • Alle reacties weergeven...
    • Ik herken je klachten, ik zit nu 3 maanden in de burnout. Ik heb ook steeds een zenuwachtig, opgejaagd gevoel, heel vervelend. Ik ga wel piekeren waar het van komt. Ik hoop dat het snel weer overgaat.
      Ik probeer wel wat dingetjes te doen, of het goed is weet ik niet.
      Ik voel de spanning in mijn armen, ook een vreemd gevoel. Het zal er allemaal wel bij horen.
      Mentaal heb ik ook klachten, concentreren, dingen onthouden, lezen lukt niet goed.

      Annon
    • Reacties verbergen...

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • Continu gespannen/nerveus

    Hoi allemaal,
    Ik zit nu bijna 4 maanden in mijn burnout en een van de klachten die mij mij op de voorgrond staat is een gespannen/nerveus gevoel. Ik sta ermee op en ik ga ermee naar bed. Soms ontwikkelt dit zich verder tot een enorm angstig gevoel. De nerveuze/angstige gevoelens zijn meestal totaal onbestemd, dus het is niet dat ik op dat moment angsten heb voor of me zorgen maak om iets specifieks.

    Nu besef ik me ergens wel dat dit erbij hoort, en dat vechten tegen dit gevoel averechts werkt en acceptatie belangrijk is.. maar toch, hoe langer ik in de burnout zit hoe erger en vaker deze gevoelens aanwezig zijn hoe minder ik erop vertrouw dat ik me nooit meer “normaal” ga voelen..

    Herkent iemand dit, en misschien nog belangrijker, is er iemand die heeft meegemaakt dat dit gevoel minder wordt/verdwijnt?
    Anoniem
    Anoniem 0

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • Continu gespannen/nerveus

    Hoi allemaal,
    Ik zit nu bijna 4 maanden in mijn burnout en een van de klachten die mij mij op de voorgrond staat is een gespannen/nerveus gevoel. Ik sta ermee op en ik ga ermee naar bed. Soms ontwikkelt dit zich verder tot een enorm angstig gevoel. De nerveuze/angstige gevoelens zijn meestal totaal onbestemd, dus het is niet dat ik op dat moment angsten heb voor of me zorgen maak om iets specifieks.

    Nu besef ik me ergens wel dat dit erbij hoort, en dat vechten tegen dit gevoel averechts werkt en acceptatie belangrijk is.. maar toch, hoe langer ik in de burnout zit hoe erger en vaker deze gevoelens aanwezig zijn hoe minder ik erop vertrouw dat ik me nooit meer “normaal” ga voelen..

    Herkent iemand dit, en misschien nog belangrijker, is er iemand die heeft meegemaakt dat dit gevoel minder wordt/verdwijnt?
    Anoniem
    Anoniem 0

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • Meer ondersteuning nodig? Therapie bij burnout →
  • Continue gespannen/nerveus

    Hoi allemaal,
    Ik zit nu bijna 4 maanden in mijn burnout en een van de klachten die mij mij op de voorgrond staat is een gespannen/nerveus gevoel. Ik sta ermee op en ik ga ermee naar bed. Soms ontwikkelt dit zich verder tot een enorm angstig gevoel. De nerveuze/angstige gevoelens zijn meestal totaal onbestemd, dus het is niet dat ik op dat moment angsten heb voor of me zorgen maak om iets specifieks.

    Nu besef ik me ergens wel dat dit erbij hoort, en dat vechten tegen dit gevoel averechts werkt en acceptatie belangrijk is.. maar toch, hoe langer ik in de burnout zit hoe erger en vaker deze gevoelens aanwezig zijn hoe minder ik erop vertrouw dat ik me nooit meer “normaal” ga voelen..

    Herkent iemand dit, en misschien nog belangrijker, is er iemand die heeft meegemaakt dat dit gevoel minder wordt/verdwijnt?
    Anoniem
    Anoniem 0 1
    • Alle reacties weergeven...
    • Dit herken ik, ik heb precies hetzelfde, zenuwachtig, opgejaagd gevoel. Ik heb het ook de hele dag door . Ik zit nu 3 maanden in burnout, of vlgs huisarts depressie
      Ik heb eerder een burnout gehad, dus ik herken het gevoel, toen ging het weer over. Maar ik kan er wel wanhopig van worden. Ik voel de spanning dan in mijn armen, vreemd gevoel.
      Hoop dat het snel over gaat.

      Boni
    • Reacties verbergen...

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • Crash mei 2025

    Vorig jaar mei ben ik na jarenlang doorgaan volledig gecrasht. Achteraf gezien liep ik al jaren over mijn grenzen heen en kon ik eigenlijk al lange tijd niet meer echt herstellen. Toch bleef ik doorgaan totdat mijn lichaam uiteindelijk volledig instortte.

    Voor mijn gevoel verliep dit in twee fases. In het begin was er vooral veel paniek, spanning en een constant opgejaagd gevoel. Mijn systeem stond continu “aan”. Later verschoof dat steeds meer naar extreme vermoeidheid, prikkelgevoeligheid, vlakheid en bijna geen belastbaarheid meer. De paniek is inmiddels minder aanwezig, maar de uitputting is enorm geworden.

    Ik ben nu ongeveer 12 maanden verder en probeer vooral te stabiliseren:
    - rust
    - ritme
    - lage prikkelbelasting
    - kleine activiteiten
    - niet meer pushen.

    Toch voelt het alsof dat nauwelijks lukt. Ik ben nog steeds erg slecht belastbaar en voel me dagelijks extreem moe en vlak. Soms voelt het zelfs slechter dan vlak na de crash. Ik had tussendoor wel kort wat helderdere momenten of iets meer energie, maar dat viel ook weer weg.

    Daardoor raak ik vaak het vertrouwen kwijt en vraag ik me af:
    is het nog normaal om je na 12 maanden nog zo slecht belastbaar te voelen na een zware crash en jarenlange overbelasting?

    Zijn er mensen die dit herkennen en waarbij belastbaarheid later toch nog verbeterde?
    Bram
    Bram 0 1
    • Alle reacties weergeven...
    • Ja Bram, dat is CVS. Maar is ook weer gewoon een proces. Aanvaarden en pacen. Ik zit in hetzelfde schuitje. Het is een nachtmerrie voor mij. Maar er staan genoeg video’s ervan op you tube om je belevenis te ontdekken. En trukjes om jezelf te beteren.

      D.
    • Reacties verbergen...

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • Toename klachten bij rust

    Hoi Allemaal,

    Ik ben even niet hier geweest omdat ik "lekker bezig was". Nu echt weer een flinke terugval en vraag me af of jullie dit herkennen.

    Even kort ik ben +/- 2,5 jaar geleden in burnout beland met ups and downs ging het steeds beter en eigenlijk heb ik de laatste tijd best wel normaal geleefd (part- time werken, beperkt sporten (wandelen af en toe MTB) geregeld paar uurtjes sociale activiteiten met vrienden en dat naast het verzorgen van mijn zoontje van 10 maanden.

    De luxe was zelfs dat ik besloten heb vanaf 1 april hiervan te genieten en proberen volledig te herstellen door even te stoppen met werken. Vlak voor deze datum ben ik ziek geworden (10 dagen koorts), daarna nog last van antibitiotica, toen naar Nederland (ik woon in het buitenland) heel veel sociale activiteiten. Eenmaal thuis een hoop taakjes die nog gedaan moesten worden. Hier en daar voelde ik wat maar het ging.

    Afgelopen maandag zijn de taken afgerond en sinds dinsdag voel ik me met name s'ochtends echt verschrikkelijk. Dit is nu al dagen weer zo als in beginperiode burnout, eigenlijk een fase die ik dacht niet meer mee te maken. Als ik dit zo opschrijf is het al minder verwonderlijk maar ik blijf het moeilijk begrijpen dat juist bij rust ineens alles eruit komt. En ik ben ook letterlijk bang dat dit weer heel lang gaat duren nu ik ook een zoontje heb.

    Herkennen jullie dit? Dus juist bij periode van rust aanvankelijk enorme piek in klachten? (vermoeidheid, angst, benauwdheid, probleemgedachten etc.)

    Herman
    Herman 0 5
    • Ben je niet onbewust in de periode ervoor toch weer over grenzen heen gegaan? En dan nog ziek worden erachteraan. Vaak in rust komt het er dan allemaal uit.

      Anoniem
    • Dat denk ik inderdaad ook. Maar wel heel vervelend voor je Herman! Het klonk echt alsof je fantastisch op weg was! Wat heerlijk moet dat zijn! Ik denk alleen inderdaad dat je de laatste periode te veel gedaan hebt/activiteiten had en het ziek worden is daar ook een reactie op geweest. Ik denk dat je herstel sneller zal gaan dan vorige keer. Je kan dat echt niet vergelijken met 2,5 jr terug. Dus kalm an, rust pakken en niet teveel piekeren.
      Wel super dat je je werk even op pauze hebt gezet!
      Het komt goed

      Liefs Pien
    • Klinkt als een terugval Herman. Heb t zelfde. Ook ruim 2.5 jaar onderweg en alweer 8 weken in een heftige terugval: lijkt weer begin burn-out en alle klachten passeren weer. Je hoeft niet weer 2.5 jaar te gaan maar moet wel weer even goed naar je lijf luisteren.

      Anoniem
    • Je hebt overduidelijk weer op adrenaline geleefd Herman, wordt nerveus van het verhaal : ).
      Door het afronden van taken valt het opgepompte gedeelte weg en merk je pas echt hoe je eraan toe bent. Een volledig gezond mens wordt ook vaak ziek op vakantie. Luister naar je lichaam en pak je rust.

      Anoniem
    • Alle reacties weergeven...
    • Dankjullie wel, door jullie zie ik in weer (ver) over mijn grenzen te zijn gegaan. Een logische verklaring helpt me een beetje de angst weg te nemen dat er weer allerlei gekke dingen uit het niets optreden. Het gaat ook al wel iets beter dan afgelopen weekend, nog wel erg moe maar de rest valt wat weg.

      Het blijft een heel proces. Enerzijds had ik wat verplichtingen waardoor ik genoodzaakt was over mijn grens te gaan. Maar onbewust blijf ik mezelf daarna juist veel langer bezig houden dan noodzakelijk omdat de adrenaline met lichte spanningsklachten blijkbaar beter voelt dan alles eruit te laten komen. Dit is iets om aan te werken voor me.

      Herman
    • Reacties verbergen...

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • Update en afscheid

    Ik ga inmiddels na bijna 2 jaar een stuk beter, mijn herstel is nu inmiddels overgelopen in trauma herstel process, en dat gaat met ups en downs. Het mooie is wel dat mijn angst is verplaatst van dat het nooit meer goedkomt naar dat ik graag wil herstellen van me trauma's en daar soms onzeker over wordt hoe en wat.

    Ik heb veel aan dit forum gehad vooral geleerd dat emotioneel aspect het belangrijkst is. Ik wens iedereen veel sterkte in het herstel.

    Veel liefs en dikke hugs,
    Jsp
    Jsp 0

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • 2e spoor traject

    Hoi, Ik moet binnenkort beginnen met een 2e spoor traject. Ik ben benieuwd hoe jullie ervaringen hiermee zijn. Ik zit ook echt nog heel erg aan het begin van mijn reintegratie op spoor 1. Hebben jullie er iets aan? Is het echt puur dat je moet gaan solliciteren naar banen waar je eigenlijk liever niet heen zou willen. Of wordt er ook echt positief meegedacht loopbaan traject achtig?
    Lotte
    Lotte 0 4
    • Lees ook mee, zelfde schuitje...

      Anoniem
    • Bij mij voelt het echt meer als verplichting/formaliteit. 2e spoor traject loopt nu ruim 3 maanden en heb mn CV moeten sturen, standaard motivatiebrief moeten schrijven en wat enquêtes moeten invullen voor de reïntegratie coach. That's it...
      Ben ook net weer begonnen in spoor 1 reïntegratie. Over een maand komt een arbeidsdeskundige meekijken op mn werk plek en als die zegt dat spoor 1 niet haalbaar is, dan moet ik misschien een keer gaan solliciteren op spoor 2 maar anders niet. Spoor 1 heeft altijd voorkeur.

      M
    • Fijn dat er bij jou lijkt dat er iig niet teveel druk op ligt. Maar vindt het wel weer zo zonde van onze energie....

      Lotte
    • Alle reacties weergeven...
    • Ik loop nu tegen het einde van mn spoor 2. Uiteindelijk doordat ik vrij ziek ben nog steeds stelde het niet veel voor. Je moet inderdaad solliciteren maar je moet ook wel realistisch blijven in wat je kan. Het kan dus betekenen dat je wordt uitgenodigd voor een gesprek maar dan moet je gewoon helder zijn over je problemen zijn en vaak zien ze er dan wel van af.

      Het kan dus vrij nutteloos zijn in zijn geheel maar als je je net wat beterder voelt dat bijvoorbeeld 20u werk mogelijk is dan kan je er wel wat uit halen. Het ligt er maar net aan hoe je coach en je arbo arts er in staan. Mijn arboarts heeft tot de dag van vandaag niet echt door wat de regels zijn dus dat zorgde wel voor wat wrijving. Maar dat moet je gewoon ene oor in laten gaan en dan andere oor uit want ze heeft er niet veel over te zeggen.

      Anoniem
    • Reacties verbergen...

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • Op zoek naar tips? Tips bij burnout →
  • Waarom voelt kalmte en normaal zo eng?

    Door mijn burnout ook heel veel angst gekregen, met name door de derealisatie die ik ook kreeg. Ik merk op de momenten dat ik me redelijk kalm en soms weer een beetje normaal voel dat ik, of mijn brein, dit "eng" vind. Ik word er een beetje onrustig en nerveus van. Het voelt soms zo intens. Ik word dan weer angstig omdat ik dan denk dat ik de realiteit niet aan kan. Ook word ik dan bang omdat ik het allemaal zo eng vind wat mijn brein heeft gedaan en doet. Ik vind het zo verwarrend allemaal.
    Anoniem
    Anoniem 0 1
    • Alle reacties weergeven...
    • Wow ik herken dit zo erg! Alsof ik het zelf geschreven kon hebben.. nu moet ik wel zeggen dat ik deze afgelopen 2 dagen me opeens iets beter voelde en dan opmerk dat ik dat dan vergeet en mn “interne radio” eigenlijk echt heel hard heeft gestaan en dan schrik ik er bijna van hoe stil hij nu is, ook al is dat fijner. Wat ik erover heb geleerd ook is dat angst altijd over de toekomst gaat, met dit ook, je bent bang dat je de realiteit niet aankan zeg je, maar kun je in het hier en nu de realiteit aan? Ja! Dus dat zegt niks over de toekomst en het is ons brein wat ons alvast wil behoeden en veilig wil houden door de ergste rampscenario’s te bedenken, maar je bent niet je angst/brein, je bent in het hier en nu en daar ben je 99% van de tijd altijd veilig

      Fleur
    • Reacties verbergen...

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • Medicatie voor slapen + hoogte escitolapram

    Hoi allemaal,
    Welke dosering gebruiken jullie bij escitolapram? Ik vertrouw mijn psychiater niet goed, dus daarom vraag ik het hier.
    En welke medicatie gebruiken jullie zoal voor het slapen? Ik gebruik een benzo en nu geeft hij apripozol erbij (voor achter de hand), maar ik lees nu dat het slapeloosheid kan geven. Lijkt me niet echt passend. Ik zou graag weten of jullie nog ervaring hebben voor andere middelen naast een benzo voor het slapen gaan.
    Ly
    Ly 0 10
    • Ja idd, apriprazol is niet echt een medicatie om te slapen. Dat werkt activerend. Ik gebruikte oxazepam om te slapen. Verder heb je quatepine op lage dosis, mitrazepine, trazodone..
      Als je iets voor 2 weken zoekt om te slapen om de nevenwerking van escitolapram te overbruggen vind ik persoonlijk een benzo geschikt, dan ben je rustig. Maar dan is het wel afbouwen erna.

      D.
    • Ik gebruik 10 mg escitalopram en geen slaap medicatie

      Anoniem
    • Lage dosering Quetiapine

      Jacoba
    • Heb je geen sufheid ‘s morgens ervan?

      Anoniem
    • Zoek iets natuurlijks?

      X
    • Ik ga quetapine vragen! En ik dacht ergens te lezen dat bij burnout geen hogere dosering dan 10 mg escitolapram hoeft? Mn psychiater raadt aan om te verhogen, maar ik check hier even.

      En klopt van iets natuurlijks! Heb je ideeën?

      Ly
    • Ik slik momenteel 6,25 mg Quetiapine om te slapen. Ik zat eerst op 12,5 mg maar ik merkte dat ik in de ochtend nog lang last had van sufheid. Ik zit nu een week of 4 op 6,25 mg en daar slaap ik goed op. Ook neem ik na het avondeten 200 mg Magnesium Bisglycinaat. Dat helpt ook te ontspannen voor het slapengaan. Ik wilde eigenlijk nog verder afbouwen met de Quetiapine maar aangezien ik mijn angst nog niet goed onder de knie krijg en ik ook nog regelmatig nerveus en onrust ervaar blijf ik nog even op de 6,25 mg zitten. Ik wil graag goed blijven slapen. Ik gebruik het momenteel zo'n 3,5 maand. Volgens mij kan je dit ook probleemloos langdurig gebruiken. Ik slik verder geen antidepressiva.

      Gemini
    • Ik heb lorazepam nu 2 weken dagelijks gebruikt en escitolapram al wel iets langer (4 weken). Daarvoor wel ook zopiclon.

      Ik wil eigenlijk dus quetapine vragen voor slapen en dan van de lorazepam af. Maar m'n psychiater heeft dat dus nu niet voor geschreven en werkt dinsdag pas weer. Gisteren was eigenlijk een waardeloos belletje. Ik wil.graag goed slapen, maar wil niet te lang aan de lorazepam zitten. Dus beetje paniek over wat ik nu zal doen.

      Lorazepam tot dinsdag, dan vragen om de quetapine en escitolapram iets ophogen?
      Of escitolapram blijven gebruiken/iets ophogen en lorazepam nu proberen af te bouwen?
      Mn psychiater zei dat de escitolapram het moet gaan doen voor me.

      En ik weet dat dit allemaal niet de natuurlijke middelen zijn, maar ik had daarnaast ook zoveel spanning met mn familie dat ik wel moest. Dat lijkt nu iets rustiger.

      Heel fijn als iemand even mee wil denken

      Ly
    • Ik raad je heel sterk aan niet zelf te gaan experimenteren. Indien je je psychiater niet vertrouwd raad ik je aan dit bespreekbaar te maken bijvoorbeeld bij je huisarts.

      groet, sterkte...

      Eric
    • Alle reacties weergeven...
    • Ik ben bij m'n ouders en mn huisarts zit aan de andere kant van het land, dus dat gaat helaas ook niet zo makkelijk. Mn huisarts wil niet telefonisch.
      En mn psychiater vraagt ook steeds wat ik zelf wil en denk dat goed voelt/is voor me, dus ik ben iets makkelijker in dat je zelf ook gewoon moet nadenken en ervaring/advies van lotgenoten soms net zo waardevol kan zijn. Vandaar bovenstaand bericht;)

      Ly
    • Reacties verbergen...

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • Even de weg kwijt

    Hoi allemaal,

    Ik bevind mij nu in de vierde maand van mijn burnout. Ik merk dat ik even niet goed weet waar ik goed aan doe. Nu lig ik de hele dagen in bed, en ik merk dat ik hier erg somber van wordt, dus alsnog veel pieker en onrust ervaar.

    Mijn klachten zijn met name overprikkeling, hoge hartslag bij direct inspanning, spierspanning en hoofdpijn.

    Is het juist goed om de in bed te blijven liggen de hele dag? Of juist goed om weer activiteiten rustig aan op te bouwen. Ik merk dat ik de weg een beetje kwijt ben..

    Iemand die mij hier raad in kan geven?
    Sanne
    Sanne 0 4
    • Ik denk dat de twijfel die je nu ervaart bij alles heel normaal is en dat iedereen dit zal herkennen, verwacht niet teveel van jezelf in dit stadium. Je lichaam geeft aan te rusten, maar tegelijkertijd ook somber te worden van in bed liggen. Wellicht kun je de stap klein maken en houden, door bijvoorbeeld naar de bank te verschuiven ipv je bed en dat is dan al de prestatie voor de hele dag. Het is heel normaal dat je onrust, gepieker en somberheid voelt in deze fase, het is ook niet niks wat er allemaal gebeurd en veranderd is tov 4 maanden geleden. Als ik iets met je mag delen uit mijn ervaring: ga echt niet te snel en luister echt naar de signalen van je lijf, het is helemaal oke dat je nu niks doet en even alleen bestaat ipv presteert en leeft, het is ontzettend zwaar en rot, maar compleet normaal in de burnout. Je bent niet alleen hierin!

      Fleur
    • Dankjewel voor je antwoord Fleur. Zoals ik het opmaak uit je bericht is rust dus cruciaal. Ik kreeg van de arbo praktijkondersteuner het advies om iets kleins op te pakken, bv. 5 minuten knutselen. En alleen wanneer dit echt goed voelt. Deed jij dit in deze fase dan bv. ook wel gewoon of is dit juist niet goed?

      Sanne
    • Hoi Sanne,

      Wat rot dat je je zo kwijt voelt. Ik herken dat wel van mijn beginperiode. Alsof de grond een beetje onder mijn voeten vandaan was geschoven.

      In mijn eerste maanden had ik ook veel spanning, angst, lichamelijke onrust en heel slecht tot niet slapen. Ik kon ergens nog best veel doen, maar mijn systeem kwam eigenlijk nooit echt tot rust. Achteraf denk ik dat ik nog heel erg in de overlevingsstand zat.

      Persoonlijk denk ik dat complete rust soms nodig is, maar alleen maar in bed liggen maakte mij niet per se rustiger in mijn hoofd. Juist zachte, kleine dingen hielpen mij vaak meer. Even buiten zitten of staan, een klein rondje lopen al is het maar 5 minuten, muziek luisteren, yoga nidra, wat kleuren of iets doen zonder druk of moeten.

      Volgens mij gaat het vooral om niet steeds over je grens heen gaan, maar ook niet volledig stilvallen als je merkt dat je daar somber van wordt. Alleen is dat echt heel persoonlijk en ook een beetje een ontdekkingstocht.

      En over overprikkeling: daar zijn op het forum echt veel berichten over geschreven. Misschien helpt het juist om wat herkenning en tips terug te lezen.

      Heel veel sterkte

      Kamillethee
    • Alle reacties weergeven...
    • Dankjewel🫶🏽

      Sanne
    • Reacties verbergen...

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • Waarom duurt het zolang ?

    Hoi allemaal,

    Ik zit al bijna 2,5 thuis met een burn out compleet uitgevallen. In het begin nam ik de tijd en ging in de acceptatie zitten waardoor alle klachten het eerste jaar alleen erger werden. Echt een hel geweest maar ik ben er mee gaan zitten en geaccepteerd. Nu 2 jaar later gaat het beter dan vorig jaar maar nog lange niet zo dat ik bijvoorbeeld weer een avondje opstap zou kunnen of zou kunnen werken. Op een redelijke dag kan ik bijvoorbeeld even goede wandeling maken en stoppen voor een kop coffee maar dan wel in het achterhoofd dat ik avond weer vroeg naar bed moet.
    De klachten worden dus wel minder maar 2 jaar lang? En er nog lang niet zijn dat maakt het wel lastig.. en vooruitzicht soms somber.
    Olivia
    Olivia 0 12
    • Gebruikt u toevallig chronisch slaapmedicatie? Dat kan invloed hebben op het herstel

      Jos
    • Gebruikt u toevallig chronisch slaapmedicatie? Dat kan invloed hebben op het herstel

      Jos
    • Ik gebruik bewust geen medicatie!
      Alleen bij migraine paracetamol

      Anoniem
    • Hier hetzelfde. Ook 2.5 jaar onderweg en gaat tergend langzaam. Energie is best goed weer maar cognitie is drama. Veel hersenmist en overprikkeling. Welke klachten heb jjj nu?

      T
    • Ik heb precies hetzelfde. In het begin was ik helemaal weg, maanden lang helemaal niks gedaan en langzaam uit een hele wazige angstige periode gekomen. Vanaf toen ben ik alles langzaam gaan opbouwen. Kleine taken etc.

      Altijd kreeg ik het advies, langzaam opbouwen en je zenuwstelsel leren dat het veilig is. Mijn gevoel zij altijd nog meer rusten is beter maar je wil ook graag dingen doen.

      Ik zit nu ruim 1.5 jaar in een burnout, iemand adviseerde hier het boek De burnout reset aan. Ik heb het nu deels gelezen en mijn conclusie was dat ik te veel doe.

      Er is een herstel schuld die is opgebouwd in alle jaren. Deze herstel schuld moet eerst afgelost worden door zoveel mogelijk rust te nemen. Daarna kan je rustig opbouwen maar elke dag moet je energie overhouden. Dus niet tot je max gaan of regelmatig er toch iets overheen. Dan reset je je soort van weer wat je hebt opgebouwd.

      Ik doe al maanden veel rustiger aan en dat heeft al geholpen. Ik heb een maand geleden voor het eerst sinds ik me kan herinneren echte rust in mijn lichaam gevoeld. Daarna een maand verprutst door omstandigheden.

      Nu heb ik, ook vanuit het boek een wat strengere strategie om te proberen. Ik heb euro muntjes, elk half uur dat ik op een dag rust krijg ik een euro en elk half uur dat ik iets doe kost een euro. (Elke kleine taak telt). Aan het einde van de dag moet je euro's overhouden. Het blijft een ongeveer methode maar zo ben ik me heel bewust van elke taak die ik doe en laat ik veel dingen omdat ze me een euro kosten. Ik doe het pas een week maar ik zit direct alweer een aantal dagen in die echte rust.

      Dit zal voor iedereen misschien anders verlopen en ik heb geen idee hoelang het vanaf hier gaat duren, misschien nog steeds tergend langzaam. Maar dit voelt voor mij wel alsof ik echt mijn lichaam help en doe wat het beste is.

      Ik hoop dat je er iets aan hebt.

      Jan
    • Vergeet ook niet dat je mitochondrien die energie produceren (hoe het precies fysiologisch zit weet ik niet) beschadigd zijn door langdurige stress en dat het tijd kost dit te herstellen. Dus ook al doe je de goede dingen zoals veel rusten en als je gelukt hebt na een tijd weer goed slapen dan betekent dat dus niet dat je ineens je energie terug is

      S
    • Zoals ik al vaker post, als je niet actief met je emoties, trauma’s, overtuigingen en patronen aan de slag gaat ga je NIET langdurig herstellen. ‘Pacing’ en langzaam opbouwen is niet wat je nodig hebt in een burnout, dat is slechts ondersteunend. Het echte herstelwerk moet je echt zelf gaan doen (met behulp van hulp).

      Taco
    • Hoi taco
      Ik heb al heel veel therapie gevolgd en afgerond
      Emdr
      Lichaamsgerichte therapie
      Massages
      Acupunctuur
      Burn out coach
      Psycholoog
      Hypnotherapie
      En overal mee zitten en belangrijkste acceptatie

      Anoniem
    • Hoi taco
      Ik heb al heel veel therapie gevolgd en afgerond
      Emdr
      Lichaamsgerichte therapie
      Massages
      Acupunctuur
      Burn out coach
      Psycholoog
      Hypnotherapie
      En overal mee zitten en belangrijkste acceptatie

      Anoniem
    • Hoiii, vraagje

      Heeft een burnout coach je veel opgelevert? Gezien deze ook redelijk prijzig zijn. Is het het waard ? 😊

      Anoniem
    • Nee niet veel meer dan deze site of de psycholoog. Meer iemand bij wie je even kan klagen of brainstormen als je vastloopt. Maar via deze site enorm veel kennis opgedaan dus ze vertelde me niks nieuws. Wel 3000 lichter 😅

      Anoniem
    • Alle reacties weergeven...
    • Nee niet veel meer dan deze site of de psycholoog. Meer iemand bij wie je even kan klagen of brainstormen als je vastloopt. Maar via deze site enorm veel kennis opgedaan dus ze vertelde me niks nieuws. Wel 3000 lichter 😅

      Anoniem
    • Reacties verbergen...

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • Iemand toevallig ervaring met ozontherapie?

    Heeft er toevallig iemand ervaring met ozontherapie die in een zware burn-out zit…?
    Ben dit aangeraden geweest door een dokter maar weet niet goed of dit echt kan helpen. Ik vroeg me af of er iemand is die ervaring heeft of iemand kent met ervaring die dit misschien zou willen delen.
    Alvast bedankt.
    Anoniem
    Anoniem 0

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • Meer ondersteuning nodig? Therapie bij burnout →
  • Onzekerheid bij herstel

    Ik ga binnenkort weer reintegreren, met wat kleine taken die ik vanuit huis kan doen. Ik moet zeggen dat ik mij over het algemeen een btje mehh voel. Vorige week 2 keer een terugval waarbij ik bijna hele dag in bed lag de rest voelde ik mij weer de oude. Zoals ik aangaf weet ik niet of ik mij mehh voel omdat ik vrij weinig doe. Ik ben enorm onzeker en durf niet echt ver te gaan, gewoon bang dat ik een terugval krijg. Aan de ene kant kan ik niet wachten om weer te gaan werken, ben heel erg blij met de taken die ik thuis kan doen, in mijn ogen echt te weinig. Maar aan de andere kant voelt terug gaan naar werk alsof ik naar een nieuwe baan ga. Hoe weet ik of ik er klaar voor ben? Wil mezelf niet pushen. Ook merk ik dat ik moeite heb om 1 taak te doen, ik merk dat ik in mijn oude gewoonte val. Ik lees iets en automatisch wil ik het oplossen, en gaat mijn werkbrein weer lekker draaien. Paar mails doorlezen veranderde in 1 uur later tig mails opgeruimd. Werd er weer helemaal ingezogen. Ik had me juist voorgenomen om het anders te doen, stap voor stap.. Maar tegelijkertijd komt de perfectionisme in mij weer naar boven... moet me inhouden om het alleen bij die ene taak te houden. Na al die tijd thuis te zitten heb ik behoefte om weer me eigen leven en werk op te pakken..tegelijker tijd ook weer die onzekerheid.
    Tatiana
    Tatiana 0 1
    • Alle reacties weergeven...
    • Naar mijn inziens en hoe ik dit lees ben je er nog niet helemaal klaarvoor, ik lees vooral twijfel en niet alleen angst voor de angst. Maar ik kan het ook natuurlijk niet goed beoordelen vanaf een afstand, is ook niet mijn taak natuurlijk.. maar ik denk dat als je je gegrond genoeg voelt om werk op te pakken, je dit wel voelt. Wellicht eerst vertrouwen opbouwen in andere activiteiten waardoor je merkt of je wel of niet een terugval krijgt, waarbij je gemakkelijk ook kan schakelen met activiteiten, dan de stress en druk van werk dat er verwachting van opbouw ontstaat

      Cecilia
    • Reacties verbergen...

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • Cognitieve dips

    Hoi allemaal,

    Ik ben nu bijna een jaar onderweg. Waar het ooit begon met super gejaagd zijn, alleen maar in bed willen liggen tot aan weer een keer een concert bezoeken. Ik ben heel diep gegaan maar ervaar de laatste weken toch weer wat geluk. Fijn!

    Ben er alleen nog niet hoor. Er zitten namelijk echt dagen tussen dat ik me totaal niet stabiel voel. Vooral als ik drie dagen wat meer doe. Denk aan sociaal contact en zwemmen. Baal ik enorm van want ik wil gewoon weer lekker mezelf zijn, leuke dingen doen zonder dat ik aan zoveel twijfel. Vooral cognitief kan het echt nog weleens de andere kant op schieten. Heb al het gevoel dat ik meer in het nu ben maar de focus om langer dan 2 uur met mensen te praten of iets te doen is er niet. Ook een beetje afhankelijk van mijn cyclus moet ik eerlijk bekennen.

    Hebben anderen dit ook? Ik vind het vooral frustrerend en voel me een beetje rouwig. Tips zijn zoals altijd welkom!

    Xjes
    Ster
    Ster 0

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • Bedankt allemaal

    Hallo allemaal,
    Bedankt voor jullie verhalen en ervaringen. Ze hebben mij ontzettend geholpen. Ik vind het ook erg jammer dat het forum aangepast zal worden.
    Klinkt misschien raar, maar ik ga jullie missen.
    Heel veel sterkte, kracht, gezondheid en geluk
    toegewenst 🍀
    Liefs
    Een Medelotgenoot ❤️
    Een Medelotgenoot
    Een Medelotgenoot 0

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • Bedankt allemaal

    Hallo allemaal,
    Bedankt voor jullie verhalen en ervaringen. Ze hebben mij ontzettend geholpen. Ik vind het ook erg jammer dat het forum aangepast zal worden.
    Klinkt misschien raar, maar ik ga jullie missen.
    Heel veel sterkte, kracht, gezondheid en geluk
    toegewenst 🍀
    Liefs
    Een Medelotgenot
    Een Medelotgenoot
    Een Medelotgenoot 0

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • Dank! En op een dag kijk je terug

    Toevallig keek ik hier weer eens en zag dat het forum opgeheven wordt.
    Ik ben zelf na bijna twee jaar helemaal beter gemeld op m’n werk. En al moet ik echt nog wel voorzichtig zijn, ik beschouw mijn burn-out periode hiermee als (best wel) afgerond.
    Ik wil iedereen die hier schrijft heel erg bedanken en ik hoop dat ik zelf ook af en toe iemand heb kunnen helpen met een reactie.
    En als je er nu nog middenin zit: het duurt heeel lang maar het wordt echt echt beter.
    Probeer niet te veel te begrijpen of verklaren en geef je over aan het proces. En geef je dag een ritme met echte rust na iedere activiteit en jezelf vooral heel veel veiligheidssignalen en liefde.

    Ruim een jaar geleden kon ik 5 minuten wandelen en maximaal 10 min met iemand praten. Ik sliep nauwelijks, had 100 gekke klachten en dacht regelmatig dat ik gek werd. En nu was ik gisteren uiteten na een drukke en gezellige werkdag!
    Hou vol! En focus tijdens deze ontzettend ingewikkelde en zware periode vooral zoveel mogelijk op alle kleine dingen die je nog wel kunt of ziet, hoort, ruikt, proeft, voelt. Op een dag kijk je terug.
    Sterkte allemaal. Liefs!

    M.
    M. 0 6
    • Dit geeft hoop! Bedankt 💗

      Anoniem
    • Bedankt voor dit bericht M 💓

      Blue
    • Bedankt voor het delen! ☺️

      Anoniem
    • Je hebt mij zeker geholpen M. !! En ook door dit bemoedigende bericht dankjewel💕

      Ella
    • Hallo M,

      Wat een fijne berichten! 👌

      Mag ik vragen wat jij gedaan hebt voor je herstel?
      Gewoon een kwestie van zoveel mogelijk rust en ontprikkelen, of heb je ook allerlei specialisten en behandelingen nodig gehad?

      Ik kan na 3 jaar nog steeds nauwelijks prikkels hebben, dus ben soms een beetje ten einde raad zeg maar…..

      C.
    • Alle reacties weergeven...
    • 14 maanden verder. Op een dag terugkijken heb ik de hoop al van opgegeven

      N.
    • Reacties verbergen...

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • Op zoek naar tips? Tips bij burnout →
  • Overprikkeld computer

    Hallo iedereen,
    In het algemeen gaat het best “ok” met mij de laatste dagen/weken. Enkel als ik schermen gebruik, vooral een computer, ben ik na zeker een uur overprikkeld ( benauwd gevoel in borst, vol hoofd, hoofdpijn, duizelig) en moet ik dus stoppen met lezen en niets meer doen.
    Dit houdt me wat tegen om terug aan het werk te gaan, gezien ik constant met een computer te maken heb. Hebben jullie hier ook vaak (en lang?) last van. Het is zo een raar gevoel om te omschrijven… vroeger had ik het ook bij andere zaken zoals in een supermarkt of op drukke plaatsen maar nu beperkt het zich vooral rond schermen.
    Enige tips?
    Jes
    Jes 0 2
    • langzaam opbouwen. Je kan nu een uur. Probeer dit over 2 weken 1,5 uur of 2 uur. En tussentijds veel focussen op goede nachtrust. Slaap je wel voldoende en een beetje normale nachten of slaap je nog "teveel"? Als je nog meer slaapt dan normaal dan ben je nog bezig met achterstallig onderhoud en komt het vanzelf

      Anoniem
    • Alle reacties weergeven...
    • Ik slaap best ok, gemiddeld 8u per nacht. Als ik wakker ben smorgens voel ik me nog steeds wel misselijk of niet uitgerust.
      Komt het dan door teveel informatie dat er niet verwerkt geraakt of wat is de reden achter die fysieke klachten?

      Jes
    • Reacties verbergen...

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • Tips

    Op dit forum heb ik zelf regelmatig vragen gesteld. Ik vind het nu ook fijn om wat tips te delen, wat mij helpt.

    Even kort mijn situatie: ik heb sinds 2020 klachten. Dit begon vooral fysiek, later ook mentaal. Sinds 2023 iedere dag klachten en sinds najaar 2024 volledig thuis in herstel. Dus nu ongeveer 19 maanden onderweg in herstel.
    De eerste maanden functioneerde ik volledig op adrenaline. Een hogesnelheidstrein die maar door moest en wilde. Ik denk dat ik zeker een jaar nodig heb gehad om dit om te zetten naar een Intercity trein.

    Toen dacht ik 'ah het is gezakt' en nu door gauw opbouwen want dan ben ik beter. Ik ging starten met de algemene (voorgeschreven) informatie: activatie en rust afwisselen, ademhalingsoefeningen, bewegen, steeds opzoeken welke klachten normaal/niet normaal zijn, re-integratie, proberen tijd van activiteiten uit te breiden door de grens net op te zoeken, etc. Zo krampachtig om maar op te bouwen, uit te breiden, zicht te krijgen op de finish.

    Wat er uiteindelijk gebeurde is dat ik alles nét/nét niet geregeld kreeg. Constant verdrietig omdat ik toch niet kon uitbreiden maar op dit level bleef staan. Ik knapte soms 1, 2, maximaal 3 dagen enigzins op, breidde uit en klapte weer in elkaar. Steeds afvragen waarom ik niet opknapte en vooruit ging. Dit heb ik sowieso 6 maanden volgehouden, misschien nog wel langer.

    En toen kwam er inzicht: Ik accepteer de situatie helemaal nog niet, ik neem geen rust maar ben constant aan het activeren, ben ontzettend perfectionisch bezig, wil zo graag herstellen dat ik alles om me heen vastgrijp, geef totaal geen grenzen aan en check (bijna) helemaal niet bij mijn lichaam in wat die nu echt nodig heeft en ik heb totaal geen idee hoe mijn belasting er over een langere periode uitziet. Vreemd he dat ik steeds inklap, moedeloos en wanhopig wordt.

    Nu is het tijd voor mij, en echt voor mij. F*ck off met alle programma's, voorschriften, verwachtingen van mezelf en van buitenaf, middenwegen kiezen, compromisses sluiten, etc. Maar stel je steeds één vraag: Waar heb ik nu op dit moment behoefte aan of wat heb ik nu nodig? En dit lukt alleen als ik regelmatig bij mezelf incheck en signalen vanuit mezelf serieus neem.

    Daarnaast is het tijd om zicht te krijgen waar mijn enigzins stabiele basis ligt waarbij ik niet steeds crash. Ik ben begonnen met om de dag maximaal 2-3 uur iets externs/sociale prikkels te plannen. De rest blijf ik in en rondom huis, denk aan wandelen, puzzelen, huishouden, slapen (zonder of met wekker), tv, spelletje op telefoon, muziek luisteren, mediteren, naar buiten kijken. Niet in een of ander schema, niet op tijd maar gewoon waar ik zin in heb. En ik voel vanzelf wel als ik te lang door ga met iets. Dan niet: "nog even dit en dan stoppen". Nee, wel meteen stoppen als ik signalen krijg.
    Re-integratie, echt sporten, grotere sociale dingen, vakanties, die komt wel weer als mijn systeem veilig genoeg is en mijn batterij weer voller is. Door het allemaal er doorheen te willen duwen, gaat het echt niet sneller maar langzamer. Ik maak wel een lijstje met dingen die ik graag wil doen als ik ze weer aan kan, dat geeft iets om naar uit te kijken.

    Ik doe dit nu strikt ook pas 1 week en in die week ben ik niet meer gecrasht. Ook zeker niet klachtenvrij maar dat kan ook niet. Hopelijk vind ik zo mijn enigzins stabiele basis en kan ik zo eerst rust en vertrouwen opbouwen, om vanuit daar het stapje voor stapje uit te breiden. Op naar de stoptrein ;).
    Ook check ik elke ochtend en avond even bij mezelf in en geef ik een cijfer aan mentale klachten, fysieke klachten en energie. En schrijf ik op wat ik die dag gedaan heb en wat vandaag opviel (positief/negatief). Dit helpt me om te zien waar ik over een korte/langere tijd misschien goed/minder goed op reageer.

    En als laatste is acceptatie echt belangrijk. De situatie is op dit moment zo, ik heb op dit moment klachten, laat maar razen, blijkbaar moet het eruit, vandaag is misschien een mindere dag. En dit is makkelijk gezegd, dat weet ik ontzettend goed. Dit ontstaat ook niet in één dag, maar bij mij dit is geleidelijk aan steeds meer gekomen. Nu op momenten nog steeds niet, maar het gaat steeds iets beter.

    Daarnaast nog een tip die voor mij al 19 maanden helpt: Storytel. Als ik naar bed ga, doe ik een oortje in en luister ik een verhaal van een leuk boek (geen thrillers of enge dingen). Ook al luister ik 2 uur, nou prima leuk toch. Ik val in slaap als mijn systeem iets meer rust ervaart. Proberen te vechten om in slaap te komen, werkt bij mij averechts.

    Dit is wat mij in deze fase helpt en dat zal zeker niet voor iedereen gelijk zijn. Ik ben ook nog aan het onderzoeken wat voor mij de beste route is. Maar mocht er ook maar één iemand hier iets aan hebben, deel ik dit graag.

    Anoniem
    Anoniem 0 1
    • Alle reacties weergeven...
    • Mooi aantal tips tussen die ik ook kan aanbevelen! Schema/pacing werkt voor mij overigens wel prettig maar storytel niet bij overprikkeling

      Maar heel goed bezig! Ga zo door! Dank voor het delen, geeft mij ook weer extra steuntje in de rug zulke verhalen, geeft hoop

      Anoniem
    • Reacties verbergen...

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • Veranderde website geef duim voor tegenstem

    Het klopt dat het vaak dezelfde ervaringen blijven, Maar men vindt herkenning van anderen in dezelfde tijdlijn en dat geeft juist die steun. Dus stop deze mogelijkheid aub niet. Ik hoop genoeg duimen te krijgen zodat deze steun voor ons blijft bestaan
    Anoniem
    Anoniem 0 1
    • Alle reacties weergeven...
    • Had m’n duimpje al gegeven, maar als je even later de site vernieuwt is ie al weer verdwenen….

      C.
    • Reacties verbergen...

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • Raar gevoel hoofd???

    hey iedereen,

    ik raak echt helemaal bang en in paniek van het rare gevoel in mijn hoofd!!!
    zelf heb ik al meerdere malen bloed laten prikken en een mri scan en ct scan van men hoofd laten doen maar zonder resultaat.
    het voelt alsof ik heel dronken loop, wazig raar gevoel in mijn hoofd niet aanwezig heel duizelig draaiend gevoel in men hoofd ik word er zo bang van

    iemand die dit soms erkend?

    ook vergeet ik enorm veel en heb concentratieproblemen
    ik ben egt bang dat dit iets ernstigs is
    Els
    Els 0 2
    • Hoe vervelend het ook voelt het hoort er bij. Ik heb er zelf ook last van met perioden. Vaag draaierig. Soms lijkt het op het gevoel wat ik heb vlak voordat ik in slaap valt maar dan ben ik gewoon wakker. Ook een soort woosh gevoel in mijn hoofd en oren. Vertrouw er op dat er bij jouw onderzoeken niks raars is ontdekt.

      M.
    • Alle reacties weergeven...
    • Hi Els!

      Ja dit herken ik! Ik omschrijf het altijd als: het gevoel dat mijn hoofd de beelden niet kan verwerken. Ik vermoed na 1,5 jaar dat het een soort dissociatie is als ik over mijn grenzen ben gegaan. Dit wordt echt beter!

      Ik had er bijna geen last meer van. Nu een periode mer meer stress (scheiding), en nu komt het af en toe weer voor. Goed rusten en weet dat het er bij hoort.

      Wi

      Wi
    • Reacties verbergen...

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • Diepe of emotionele gesprekken

    Ik merk dat ik geen diepere of emotioneel geladen gesprekken meer kan voeren, waar ik dit voorheen heel gepassioneerd kon. En dan heb ik het niet eens over de zin van het leven diep, maar alleen al hoe het met mij gaat, wat er gebeurt, of zelfs hoe het met een ander gaat. Ik blokkeer helemaal af, wordt duizelig, krijg black-outs en klap dus helemaal dicht.. het moet zó oppervlakkig blijven en dat maakt me dus ook huiverig voor een nieuw psychologisch traject. Iemand ervaring mee?
    Fleur
    Fleur 0 1
    • Alle reacties weergeven...
    • Ja dit herken ik ook Fleur! Ik raak van diepe gesprekken die mij emotioneel raken heel snel overprikkeld, duizelig en ‘wazig’ in mijn hoofd.

      Ik stop het gesprek dan inmiddels, na rusten is het weer weg. Alsof dat gewoon nog te veel vraagt.

      Wi
    • Reacties verbergen...

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • Meer ondersteuning nodig? Therapie bij burnout →
  • Wie ben ik nog?

    Ik sta in een soort twilight zone. Ik vraag me echt af wat er allemaal gebeurd is, waar ik nu nog sta, wat de toekomst gaat brengen. Ik zit ny 6 maanden in de burnout en ik heb het gevoel niet meer goed te weten wie ik nou ben, alsof mn hele persoonlijkheid en (jeugd)trauma’s omhoog gehaald is, bloot gelegd is middels therapie, mn leven 180 graden gedraaid is en ik niet weet hoe ik verder moet. Ik weet niet meer hoe ik moet leven, hoe dat werkt ofzo, alsof ik nu zo met beide benen op de grond gezet ben, dat alles daaromheen voelt als “wat doen we hier eigenlijk”, ik had altijd al een hoge bewustzijn van mijn bestaan, maar dat lijkt nu wel erger geworden. Ik durf ook niet meer te voelen (emoties niet, in mn lijf middels meditatie niet, genieten niet, sensaties niet), omdat alles denk ik zo heftig is geweest wat ik heb meegemaakt. Ik heb ook erge dissociatie gehad. Het voelt ook alsof alles van mezelf een soort straf is dat ik daardoor in de burnout ben beland, door mezelf door wie ik ben. Ook voel ik me continu angstig, maar ook niet. Het voelt alsof ik niks écht heb geleerd, maar er 100 problemen bij heb. Iedereen heeft het maar over een nieuwe betere grenskennende versie van jezelf, maar ik heb het idee dat ik alleen maar verder van mezelf ben gaan staan en mezelf ook niet meer mag zijn, want dat leidt tot hevige burnout met alle sensaties van dien, dus leef je maar op de oppervlakte. Ik vind het soms lastig te lezen dat iedereen het over-all veel heeft over vermoeidheid, slapen etc, maar weinig over je persoonlijkheid “kwijt raken” en mega onzeker worden over wie je nou bent
    Celine
    Celine 0 1
    • Alle reacties weergeven...
    • Hey Celine,
      Ik herken het allemaal wat je beschrijft. De vermoeidheid hoort er ook bij. Maar vooral ook dat niet meer geconnecteerd zijn. Geen meditatie etc.
      Alles is eng voor mij omdat ik mezelf niet meer ben.
      Het voelt ook alsof ik dat nooit meer terug kan worden.
      De slaapgebrek en het vechten om in slaap te kunnen vallen vind ik nog het ergste. Ik lig daar uren te proberen met overdreven negatieve gedachten wat maar voorbij blijven razen en het gaat heel diep. Ik heb daar zelfs een trauma van, ik durf niet meer te gaan slapen, ik heb ook niet echt zin meer. Maar toch ben ik echt moe en mentaal uitgeput zonder filter.
      Er zijn ook goede dagen, vooral als ik goede uren heb geslapen, maar die zijn er niet veel.
      Ik huil echt elke uur omdat ik mezelf niet vind, ik mis mijn eigen, ik mis mijn leven wat ik had.
      Ik hoop dat het echt terug komt!

      D.
    • Reacties verbergen...

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • Help-contact met familie

    Ik zit vreselijk diep in de shit, vergelijkbaar met wat jij van jouw situatie beschrijft Ax. Ik ben naar m'n familie gegaan maar er is zoveel stress ontstaan over wel/geen contact, eten brengen of niet. Ik weet even niet meer hoe ik het meer ontspannen kan krijgen. Ik had gezegd een briefje te schrijven maar dat toch niet gedaan want ik weet soms zelf niet wat ik wil en ik dacht dat het mn zenuwstelsel veiligheid zou kunnen geven als ik in de situaties nee durf te zeggen of dat aan te geven. Inmiddels ben ik zo gestresst geraakt en is er ook geen duidelijkheid over wel of niet het eten boven bij me brengen of ik het zelf pak. Ik heb voortdurend eigenlijk geruststelling nodig maar door alle opgelopen spanning voelt het contact niet meer zo veilig. Hoe kan ik de spanning om laag krijgen? Ik heb een fijne zolderkamer bij m'n ouders en ze willen graag zorgen, maar er is ook onbegrip.over dat ik alleen maar op bed lig en ik voel me vreselijk alleen. Ik weet even echt niet meer wat ik kan doen. Hoe word ik hier veiliger?
    Anoniem 123
    Anoniem 123 0 4
    • Wat verschrikkelijk zwaar... Als je wilt, mag je me wel even persoonlijk een bericht sturen via Instagram? Ik wil dan wel met je meedenken of eventueel teksten uit mijn eigen brief naar je sturen. Ik snap je gevoel, het doel is alleen niet om de stress nu omlaag te brengen, het doel is nu overleven. Je kunt me bereiken op Insta via @ont.regeld

      Ax
    • ik heb je iets gestuurd, maar weet niet of het binnen is gekomen?

      Anoniem
    • Ik ontvang iig graag wat tips!

      Anoniem 123
    • Alle reacties weergeven...
    • Heb gereageerd! 👍

      Ax
    • Reacties verbergen...

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • Welke medicatie bij angst en wat zijn jullie ervaringen?

    Hoi allemaal, door de derealisatie die ik bij mijn burn-out heb gekregen heb ik heel veel angst gekregen. Ik had het idee dat het iets beter ging maar het lijkt de afgelopen 2 weken weer flink de kop op te steken. Ik gebruik geen medicatie momenteel. Ik begin er nu toch echt over na te denken of het misschien toch beter is om medicatie te nemen. Welke medicatie gebruiken jullie en wat zijn de ervaringen ermee? Merken jullie dat je er baat bij hebt ? Zijn er veel bijwerkingen geweest? En hoe zit het met afbouwen? Merken jullie dat het moeilijk is om af te bouwen, bv ontwenningsverschijnselen? Verergeren de klachten dan ook weer? Alvast bedankt
    M.
    M. 0 5
    • Ik heb veel baat bij escritalopram. Alleen bijwerking in de eerste week (darmen). Ben langzaam van 5 naar 15 mg gegaan en het werkt bij mij goed tegen oa paniekaanvallen, angst en overmatig piekeren. Sterkte,

      A.
    • Hoi M.,

      Ik heb zelf uiteindelijk ook gekozen voor medicatie, vooral vanwege de angsten aan het begin van mijn burn out. Die waren bij mij echt heftig: veel onrust, paniek, hyperalert zijn en continu “aan” staan.

      Het woord antidepressiva vind ik zelf trouwens nooit helemaal passend, omdat ik het niet zozeer voor depressieve gevoelens nam maar meer om mijn zenuwstelsel en angst wat tot rust te brengen.

      Ik heb escitalopram gebruikt. En ik heb geen aandelen in medicatie haha, maar voor mij heeft het wel echt geholpen als een soort steuntje in de rug. Niet omdat het de burn-out oploste want dat doet medicatie denk ik niet maar omdat mijn hoofd en lichaam iets meer rust kregen waardoor er ruimte kwam voor herstel.

      Ik ben inmiddels ook weer volledig afgebouwd. Dat ging stap voor stap en met veel luisteren naar mijn lichaam. Mijn angsten zijn gelukkig ook echt afgenomen en niet ineens als een enorme rebound teruggekomen omdat ik; iets onderdrukt zou hebben. Natuurlijk heb ik nog wel eens angstige momenten, maar dat is nu veel meer gekoppeld aan onzekerheid of spanning over de toekomst. Meer menselijk denk ik in de periode.

      De opstartfase vond ik persoonlijk wel pittig qua bijwerkingen en ook afbouwen vraagt rust, timing en geduld. Maar dat is echt voor iedereen anders.

      Wat ik zelf ben gaan geloven is dat herstel vaak op meerdere lagen plaatsvindt. Dus niet alleen medicatie of alleen praten, maar ook rust, veiligheid, voeding, beweging, trauma/stress verwerking en weer leren luisteren naar je lichaam.

      Ik las ooit iets moois vanuit tai chi / qi gong over angst en burn out: dat angst ervoor zorgt dat je energie als het ware steeds omhoog schiet naar je hoofd, waardoor je uit verbinding raakt met rust, gronding en je lichaam. En dat herstel juist vaak gaat over weer landen in jezelf. Dat vond ik eigenlijk een hele mooie manier om ernaar te kijken.

      Dus medicatie kan helpend zijn, maar je hoeft het niet te zien als falen of als de oplossing. Soms is het gewoon iets wat tijdelijk wat steun geeft terwijl je systeem probeert te herstellen.

      Take care

      Kamillethee
    • Dank je wel voor de reacties
      @Kamillethee welke bijwerkingen heb jij precies gehad tijdens het opstarten?
      Ik heb soms het gevoel dat de angst mijn herstel in de weg staat omdat het me niet lukt om mijn zenuwstelsel dusdanig te kalmeren dat angst minder wordt. Ik heb wel goede dagen gehad en een wat helderder hoofd en juist toen is de angst weer erger geworden. Angst voor de angst, angst voor de verwardheid die ik heb gehad, angst dat het weer terug komt. Ik ben onder behandeling bij een POH-GGZ maar ik denk dat ik een overstap ga maken naar een psycholoog, die kunnen mij misschien net wat beter helpen mbt de angst. Daarnaast ben ik ook onder behandeling bij een traditioneel chinees geneeskundige. Ik ben daar tot nu toe pas 2 keer geweest. Zij zorgt dat ik weer beter ga gronden en minder in mijn hoofd zit en meer in mijn kracht kom . Vooral na de 2e behandeling merkte ik echt verschil. Maar na die goede dagen kwam de angst weer keihard terug. Maar terwijl ik dit typ voel ik me wel weer redelijk rustig, terwijl vanmorgen echt drama was. En op zulke momenten denk ik aan medicatie. Al is medicatie echt mijn laatste optie, het liefst wil ik het zonder doen. Al zie ik medicatie niet als falen hoor, het kan je een zetje in de goede richting geven. Ik ben ook pas 4,5 maand bezig met mijn herstel, misschien wil ik te snel? Ik vind het een moeilijk, verwarrend en best zwaar proces en het is lastig om de hoop soms niet te verliezen.

      M.
    • Hoi M,

      Tijdens het opstarten ben ik heel langzaam begonnen met escitalopram. Ik heb eerst een aantal weken 5 mg genomen en daarna opgehoogd naar 10 mg.

      Mijn bijwerkingen waren vooral duizeligheid, wat meer onrust en slechter slapen in het begin. Ook een soort kokhalsreflex en wat meer angst, maar ik denk eerlijk gezegd dat daar ook spanning om het starten zelf een grote rol in speelde.

      Na een paar weken werd dat bij mij weer rustiger en ging het beter werken. Dit heeft volgens mij echt tijd nodig.

      En wat je zegt over angst herken ik heel erg: die angst voor de angst en dat het steeds terug kan komen is zó heftig in het begin. Dit forum heeft me in die periode echt gerustgesteld.

      Ik wens je heel veel sterkte toe

      Kamillethee
    • Alle reacties weergeven...
    • @ Kamillethee, dank je wel voor je reactie. Ik krijg ook heel veel geruststelling door dit forum. Ben echt blij dat ik het gevonden heb. Goed herstel toegewenst!

      M.
    • Reacties verbergen...

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • Hoop

    Hallo mede burnies,

    Ik wil even een optimistisch verhaal delen omdat ik daar zelf heel veel aan heb gehad toen ik in mijn burn-out zat. Ik heb mij dik een jaar geleden ziek gemeld, maar ik was al eerder niet helemaal oké. Ik heb er een tijd lang helemaal af gelegen en met een klein kindje was dat niet makkelijk. Ik heb een tijdlang thuis gezeten en vervolgens weer langzaam met werk opgepakt. Zelfs toen ik een paar maanden geleden 100% weer ging werken, merkte ik dat ik nog niet 100% de oude was. Nog steeds als ik te veel doe overdag dan heb ik daar ‘s nachts last van. Maar ik ben recentelijk drie dagen lang met heel veel mensen op vakantie geweest en ik had bedacht dat ik daar maar de helft van mee kon krijgen. Maar ik heb genoten en ik denk 90% weer alles meegedaan. En ik sliep goed wat voor mij een enorme verademing is. Ik denk dat ik mij ongeveer nu 99% de oude voel. Ik kan weer spelen met mijn kindje, ik kan weer de hele dag naar de speeltuin (wat een tijd lang VEEL te prikkels was), ik kan weer met mensen afspreken, ik kan weer werken, allemaal zonder dat het mij te veel moeite kost (maar met mate). Ik weet ook niet of ik ooit die ene procent weer terug ga krijgen of misschien moet ik dat niet willen. Misschien is een stapje permanent terug en vaker nee zeggen helemaal oké.


    Ik zeg dit niet om op te scheppen. Ik zeg dit echt omdat ik er iets aan heb gehad toen ik eraf lag. Toen het zo uitzichtloos was en ik mij erg zorgen maakte of ik ooit weer de oude zou worden. Er is hoop op herstel.

    Groetjes,
    B
    B
    B 0 2
    • Hoi B,

      Bedankt voor je verhaal! Erg fijn om te lezen en ik ben blij voor je dat het al weer een stuk beter met je gaat! Vooral dit soort verhalen delen hoor, het is wel goed om er aan herinnerd te worden dat er licht aan het einde van de tunnel kan zijn.

      Anoniem
    • Alle reacties weergeven...
    • Wat mooi B! Lief dat je jouw verhaal van Hoop hebt willen delen. Heel fijn.

      Zorg goed voor jezelf en veel succes met alles!

      Kamillethee
    • Reacties verbergen...

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • Amitriptyline / Nortriptilyne

    Hallo, lotgenoten,

    Zijn er hier meer mensen die zulke extreme pijnklachten hebben dat dit ook hun hele dag is gaan overheersen? Door mijn chronisch hoge spierspanning heb ik inmiddels enorme pijnklachten door mijn hele lichaam en overweeg ik om met Amitriptyline / Nortriptilyne te gaan beginnen, omdat ik in mijn hoofd nu steeds blijf rumineren over mijn pijnklachten en dat ik hierdoor steeds verder achteruitga.

    Zijn er mensen die ervaring hebben met een van beide medicijnen?? zo ja, zouden jullie deze kunnen delen??

    Alvast heel erg bedankt en sterkte gewenst allemaal!
    Elly
    Elly 0 15
    • Ik had ook flinke spierspanning in mijn nek en schouders, waardoor ik alleen maar pijn voelde en daar op focuste. Deze pijnklachten namen de hele dag over en kon aan niks anders denken. Toen toch 15 mg amitripitilyne gestart en daardoor ging het lichaam / zenuwstelsel echt wel beetje zakken. De pijnklachten (ookwel spierspanningen in nek en schouders) zijn nu bijna weg en overheersen niet meer. Het heeft mij ieder geval uit de vicieuze cirkel van pijn —> piekeren en spanning over de pijn / angst —> slecht slapen door pijn —> meer pijn en spanning gehaald. En ik kan merk dat ik nu eindelijk beetje bij beetje weer kan opbouwen en het echt beter gaat nu na zo’n 6 weken. Uiteraard moet ik ook zonder kunnen en ben ik bewust dat het ook iets mogelijk onderdrukt. Ik ben nu veel rustiger en mijn lichaam / zenuwstelsel is best wel gezakt dus ik zal hier over maximaal paar maanden weer mee stoppen (voordat ik ga opbouwen met werk). Voor mij heeft het echt geholpen en ik had minimale bijwerkingen (heb ook 20mg gehad en daar kreeg ik bijv weer veel last van). Ook is mijn overprikkeling een stuk minder en krijg niet meer enorme pijn in nek daarbij. Ik ben ook zelf bewust rustig gaan leven en echt volledig op herstel gaan focussen. Maar ben er van bewust dat je ook andere factoren aan moet blijven werken dat je hele lichaam en geest stappen heeft gemaakt zodra je er weer mee gaat afbouwen!

      Anoniem
    • Dag Elly. Ik gebruik nu sinds 8 weken Amitriptyline, momenteel zit ik op 30 mg, maar we zijn samen met de neuroloog en huisarts nog op zoek naar de juiste dosering. Ik merk sinds een paar weken net zoals Anoniem echt wel een verbetering in mijn gemoed, in die zin dat ik niet meer eindeloos in de vicieuze piekercirkel zit. De slaap (die echt wel heel slecht was voordien) verbeterde als eerste, met soms nog wel moeilijke nachten, zeker wanneer ik te veel hooi op mijn vork genomen heb qua prikkels. Mijn energie begint ook heel lichtjes terug te komen, maar het is nog echt zoeken naar de grens van wat ik momenteel wel of niet aankan. Het is zoals Anoniem eigenlijk zegt: doordat de vicieuze cirkel ietwat minder intens wordt, krijg je ruimte in je hoofd om bewust rustiger te gaan leven en uit te zoeken wat je wel of niet kan. Ik ervaar zeker nog bijwerkingen van het middel zoals duizeligheid, maar de extreme vermoeidheid en de lichthoofdigheid op het begin namen na een aantal weken wel serieus af. Ik neem het middel voornamelijk omdat ik veel last had van pijn in nek en schouders, duizeligheid (bootgevoel), van lichtgevoeligheid en visual snow. Maar ik ben nog onderweg en het middel heeft sowieso 5-6 weken nodig voor je het optimaal effect ervan voelt, zonder rekening te houden met ophogingen. Ik zou zeggen, geef het een kans en evalueer het regelmatig met je behandelende artsen.

      F
    • Dank jullie wel voor de reacties.
      Ik heb in het verleden ooit eens Amitriptyline geprobeerd, maar werd daar zo extreem suf en duizelig en lamlendig van dat ik toen vrij snel alweer gestopt ben.
      Ik begreep via chatGPT dat Nortriptilyne minder van dat soort bijwerkingen heeft, dus ik ga hiermee starten op 10 mg en dan eerst maar even de reactie afwachten qua tuinverlichting en bijwerkingen….

      De hele dag pijn hebben vreten in ieder geval bergen energie, dus mort daar wat verlichting komen zou dat zeer gewenst zijn…. 🙏

      Elly
    • Anoniem weer hier, Elly en F hoelang zitten jullie nu in een burnout? Ben ik benieuwd naar! Met name wanneer nou andere medicatie als hulpmiddel inschakelen

      Anoniem
    • Ik ben nu 9 maanden in een burn-out. Amitriptyline had bij mij een voorkeur omdat ik heel slecht sliep en vooral voor de visual snow, ‘gewone’ AD zijn voor mij hierdoor geen optie omdat dit in mijn geval de snow verergert. Dus ik snap dat je Nortriptyline wil proberen, Elly.

      F
    • Bedankt, zijn jullie op 10 mg begonnen, of direct op een dosis van 25 mg, wat meestal als een goede pijnstillende dosering wordt voorgeschreven?

      Elly
    • Hoi, ik hier ook vreselijk veel pijn gehad door spierspanning met name benen, voeten, rug, nek en rond mijn hoofd. En was tot weinig instaat, inderdaad je focus gaat naar je pijn toe en dan zit je toch wel in een cirkeltje waardoor het in stand blijft. Voor mij was angst toch wel de aanjager. Ik piekerde me suf met vragen van hoe kom ik hieruit, komt het ooit nog goed.
      Psychosomatische therapie gaf mij rust omdat ik een uitleg kreeg hoe geest en lichaam verbonden zijn en dat ik deze spierspanning in stand hield door ook mijn denken en piekeren. Het gaf mij rust door te weten, oké dit is dus normaal, alles staat op scherp, accepteren dat het het zo was en het toelaten bracht mij verder. Ook echt een halt toeroepen aan het piekeren en het met andere geruststellende gedachten opvullen. Zeker niet makkelijk maar wel te oefenen. Je lichaam moet echt weer uit die vecht modus vandaan. Nou ja ik ben ook al 4 jaar onderweg en ben er nog steeds niet, heb wel grote stappen gemaakt en veel minder pijn. Succes hoor, het gaat beter worden maar laat de controle los en laat je lichaam z’n herstel doen

      Eef
    • Ik zit trouwens al bijna drie jaar in mijn burn-out, maar mijn situatie is extreem verslechterd nadat ik circa een half jaar geleden een hele zware corona infectie kreeg, waardoor ik ook zeer veel lichamelijke klachten erbij hebt gekregen die eerder beduidend minder aanwezig waren…..

      Elly
    • Tja ook herkenbaar voor mij. Begon bij mij met overgangsklachten die uitmonden in burn-out die ik niet herkende ook huisarts niet. Vervolgens uitgevallen door corona. Ik kon alleen nog maar een beetje naar buiten kijjken. Mijn wereld stond stil.Helaas heeft de druk rondom het uitvallen op werk en het “Circus” daaromheen geen goed gedaan. Die aanpak zou in Nederland anders moeten.

      Eef
    • Anoniem weer hier, op de vraag of ik met 10 of 25 begon. Ik begon met 10 mg amitripilyne om te starten en te kijken of dat wat deed. Ben toen na 2 weken verhoogd naar 20 mg omdat met 10 mg de spierspanning bleef en ook het slechte slapen. Op 20 mg kreeg ik juist iets wat veel bijwerkingen (druk op mijn hoofd en soort extreme vorm van overprikkeling). Toen heb ik verlaagd naar 15 mg (wel veel snijdwerk haha) maar dat is nu de juiste dosering. Slapen gaat beter en ook de spierspanning is minder. Ik heb wel het idee dat de spanning zich licht heeft verplaatst van me nek/schouders naar onderkant hoofd/achterkant schedel dus het is nog niet volledig weg. Overprikkeling is wel weer stuk minder nu op 15mg en geen verdere bijwerkingen. Ik neem altijd de medicatie rond 10 uur savonds en merk dat ik wel 12 uur lang wat slaperig ben, maar voor nu prima want dat helpt om wat beter te slapen. Succes en ik zou dit proces met medicatie ook even goed bespreken met je begeleidende arts of psychiator.

      Anoniem (van 1e bericht)
    • Jeetje Elly, onze geschiedenis lijkt opvallend veel op elkaar, ik zit volgende maand namelijk ook al drie jaar in mijn burn-out en heb afgelopen november ook een hele zware COVID infectie gehad waardoor mijn pijnklachten extreem verergerd zijn en ook mijn overprikkeling en belastbaarheid enorm zijn versteend.
      Ik had voor die COVID infectie al wel een linkerflank die continu onder spanning stond en enorme nek en schouders klachten, maar sindsdien doen ook de aanhechtingen van mijn bovenbenen enorm zeer en kan ik nauwelijks meer wandelen of fietsen.
      Ik was recent begonnen met 30 mg Duloxetine, maar dit geeft me zulke ernstige bijwerkingen dat ik hier een aantal dagen geleden mee gestopt ben.
      Ik ga nu mijn psychiater ook vragen om Nortriptilyne, hopelijk gaat dat in ieder geval mijn pijnklachten wat naar de achtergrond brengen… 🙏

      C.
    • Om het verhaal even compleet te maken, ook mijn heupen en onderrug doen enorm zeer, en na minimale inspanning ook mijn kuiten en armen…. Dit is allemaal gekomen sinds mijn COVID besmetting….

      C.
    • Nou, ik ben inmiddels een week bezig met de Nortriptilyne, maar voel me echt extreem wazig en afwezig en lamlendig en duizelig, maar tegelijk ook een soort van innerlijke onrust. En een extreem droge mond..

      Hebben jullie dit ook gehad en binnen welke termijn moet ik verwachten dat dit wat gaat verbeteren?

      Alvast bedankt 🙏

      Elly
    • Dag Elly, ja, ik had dit ook. De eerste 2 weken waren het heftigst, na 3 weken neemt dit duidelijk af. Bij elke ophoging komt dit ook terug in alle hevigheid. Veel drinken voor de droge mond, ik gebruik voor het slapen gaan mondgel, maakt het een stuk draaglijker ‘s nachts.

      F
    • Alle reacties weergeven...
    • Bedankt, dan denk ik dat ik maar zo snel mogelijk ga ophogen naar 20 mg, dan heb ik niet 2x die ellende.

      Zit nu op 8 dagen, dus moet dan kunnen volgens mij….

      Elly
    • Reacties verbergen...

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • Op zoek naar tips? Tips bij burnout →
  • Langdurig dagelijks benzo gebruik

    Inmiddels 1jaar in een zware burnout met angst paniek en erge overprikkeling. Gebruik de gehele periode ook al benzodiazepines voor het slapengaan. Zijn er meer mensen die dit langdurig dagelijks gebruiken?

    Gr Bramburn
    Bramburn
    Bramburn 0 20
    • Hoi,

      Ik heb dagelijks 5 maanden voor het slapen gaan oxazepam gebruikt, eerste maanden waren kwartjes en halfjes.. nadien zat ik aan bijna 2 tabletten. Toen ben ik gaan afbouwen omdat ik wist dat het anders uit de hand ging lopen. En het begon tolerantie te geven. Mijn nachten begonnen korter te worden, 4 a 5 uurtjes.
      Ik was totaal nog niet klaar om af te bouwen want ik zit in een zware dal. Maar het is mij toch gelukt, ik zit nu aan 14 dagen zonder benzo.
      Hoeveel gebruik jij dagelijks?

      D.
    • Ik ben ook benieuwd! Ik slik het nu een paar weken maar voel me nog niet stabiel genoeg om het af te bouwen. @D. Jij hebt het dus 5 maanden kunnen gebruiken en toen kunnen afbouwen? Klinkt hoopgevend! Ik ben wel benieuwd hoe lang je het eigenlijk kunt gebruiken en wat er gebeurt als je na lange tijd toch gaat stoppen.

      Ly
    • Ja 5 maanden gebruikt, daarna elke 7 dagen een kwartje er van af gedaan. Ik heb eigenlijk geen last gehad kan ik zeggen, het was eerder de verademing.
      Alleen zijn het wel korte nachten. Maar met ‘s avonds te nemen had ik overdag een rebound, ik was de hele dag gespannen, en ik kon niet wachten op mijn volgende dosis voor het slapen gaan. Dus dat is nu niet meer..
      Wat ik wel heb is dat ik toch wel nog eens zin heb om eentje te nemen omdat ik een vreselijke nachten heb die voor mij traumatisch zijn. Niet omdat ik die kalmering wil hebben maar gewoon om eens een nacht door te slapen zonder 12 keer wakker te worden..

      D.
    • @Ly ik zou nooit zomaar ophogen. Probeer zo lang mogelijk op de dosis te blijven waar je nu zit. Want anders ga je er langer over moeten doen om af te bouwen. En tolerantie ga je ook opbouwen natuurlijk. Je lichaam gaat er gewend aan raken. Want de eerste weken sliep ik 8 uren door, daarna werd het steeds korter en moest ik een kwartje bij nemen ‘s nachts.
      En dan word het natuurlijk niet meer plezant.
      Dus nog een tip, blijf op je dosis en neem er melatonine bij en valeriaan, magnesium. Als je in de nacht wakker word door de uitwerking dan neem je nog een valeriaan bij. Want dat versterkt de benzodiapine en kan je een 2uurtjes langer slapen.

      D.
    • Ik bedoelde niet ophogen, ik bedoelde voor langere tijd dezelfde dosering gebruiken. Dat heb jij ook gedaan?

      Ly
    • Ik zit op 1mg lorazepam. Maarja heel eerlijk , het heeft / is mn herstel alleen maar aan het belemmeren , voor mn gevoel werkte t na een paar weken niet meer. En moet nu heel langzaam gaan afbouwen en zijn mn klachten erger dan voorheen. Ik raad het iedereen iig af om t het lang te Gebruiken, mij heeft het uiteindelijk alleen maar dieper in de ellende gebracht.

      Bramburn
    • @ly nee, nadien begon ik meer en meer te nemen omdat ik dat kick niet meer voelde, dus na 4 maanden zat ik aan 2 tabletten. 30mg. En toen ben ik beginnen afbouwen.

      @bramburn
      Idd, ik heb eigenlijk niets bereikt door het elke dag te nemen. Na lang gebruik gaat ook jou geheugen achteruit. Ik heb hersenmist dus mijn geheugen is zoal naar de klote. Dus dat was ook de reden om er mee te stoppen. Ik ben ermee begonnen omdat ik dacht van als ik nu een paar weken goed ga slapen dan herstel ik.
      Maar het is bij niet het geval.
      Slaaptabletten zoals benzo zorgen er ook voor dat je geen echte slaap hebt. Het is een slaap die niet van nature is, ik heb nu nog altijd een lichte slaap vanwege de hersenmist, mijn hoofd staan constant aan en daar moet ik mee dealen.
      Maar ik vind het wel oké als je af en toe wanneer je een paar slechte nachten hebt toch een benzo te nemen, dat kan wel deugd doen. Maar niet elke dag, dat heeft geen zin.
      Ik vind het ook handig om het in de schuif hebben te liggen😀

      D.
    • @bramburn
      Jij mag wel trots zijn dat je het zelf ontdekt, dat je het een beetje aanvoelt. Er zijn mensen die het los nemen alsof het snoepjes zijn. Overdag 3x en dan nog om te slapen. Dus daar zit jij ver af. Afbouwen is altijd mogelijk.
      Haal de PDF even af van Ashton Manuel. Hij is een professor die jaren benzo gebruik gebestudeerd heeft bij patiënten en heeft een afbouwschema. Die heb ik toegepast.

      D.
    • Oke ik twijfel wat ik nu zal doen.
      Misschien hebben jullie nog goede raad? Ik heb lorazepam afgelopen week elke dag gebruikt (1.25 mg). Ik had zoveel spanning hier met de fam enzo, dat ik geen keuze had. Ik zit zo diep in de shit. En heb t de afgelopen weken wisselend gebruikt met zopiclon. Ik ging van de zopiclon weer over op de lorazepam omdat ik daar geen effect meer van merkte. Ik twijfel of ik nu even (bijv een week) door zal gaan tot dat ik me misschien iets stabieler voel en de escitolapram die ik nu ben gaan gebruiken meer is ingewerkt.
      Ik wil het dus ook niet per se lang gebruiken maar mezelf wel een heeel klein beetje een oké dag geven. Of is het nu nog niet zo erg? En kan ik rustig afbouwen? Ik heb nu redelijk oké nachten maar het voelt inderdaad niet echt alsof ik geslapen heb.
      @D. Heb je eerst een ander middel gebruikt om af te bouwen? Merkte je klachten?

      Ly
    • Ik gebruik al een jaar een halfje oxazepam en 20mg temazepam voor het slapen. Tot hu toe werkt het voor mij nog wel redelijk, dus ik zou niet te bang zijn voor afhankelijkheid. Tuurlijk, je wilt er uiteindelijk weer vanaf, maar heb vertrouwen dat dat je wel weer lukt als t beter met je gaat. Ik lig er savonds zó af, dat ik niets liever wil dan slapen en dan maar even met medicatie.

      Marieke
    • Hey Ly, ik denk dat het nu niet uit maakt dat je even blijft nemen tot de escitolapram is ingewerkt. Je gebruikt het ook maar een paar weekjes..dacht ik?
      Daarna bouw je wekelijks met kwartje af. Ik heb dat ook zo gedaan. Ik was ook totaal niet klaar om te stoppen.
      Maar ik was er gewoon te lang op en die rebound de dag erna was killing me. Dus ieder op zijn tijd. En ik zou ook echt graag nog eens eentje willen nemen. Ik heb elke dag spanning en heb soms nood om even af te koelen, maar ik ga een paar maanden wachten tot het volledig uit mijn systeem is.

      D.
    • Ik heb ook een jaar en een half temazepam gebruikt om te slapen. Ik heb er heerlijk op geslapen. Rust en slapen is zooo belangrijk voor je zenuwgestel. Nu heb ik de temazepam niet meer nodig, neem nu half Quetiapine in. Dat is geen benzo.

      Jacoba
    • Met benzos geef je je zenuwstelsel toch geen rust, je verdoofd de onrust. Je kunt dan toch nooit reguleren als je dat elke dag neemt, ook overdag? Heb dat soms ‘s nachts genomen en de dagen erna altijd spijt want voel me dan zo onrustig en angstig ervan. Zou dat niet lange tijd kunnen nemen zonder gek te worden. Dan maar niet slapen. Je gaat uiteindelijk wel slapen hoor, je slaap kun je heel erg verstoren maar niet kapot maken

      Anoniem
    • @ anoniem

      Ja dat is ook zo, het hangt er vanaf wat de situatie is.
      Soms is het zo heftig dat je dan toch blij bent een benzo in de kast te hebben liggen.
      De situatie kan zo heftig zijn dat je blij bent dat een benzo bestaat😃
      Maar ik begrijp jou, ik ben niet voor niks ermee gestopt.
      ‘s avonds was ik zo blij en ontspannen bij het innemen en de dag erna kreeg ik het dubbel en dik terug. Mijn schouders waren opgetrokken tot aan mijn oren van de spanning en rebound. En dit gebeurt vooral als je lichaam eraan gewend is. En dan sla je in paniek omdat je weet dat je er van af moet, dus weer een grote kopzorg waar je dan elke dag mee bezig bent.
      In ieder geval, je kan altijd afbouwen wanneer nodig en het lukt iedereen die er zich van bewust is. Het is geen hel waar je door moet, maar het vraagt wel wat wilskracht en vertrouwen.

      D.
    • Dit is voor mij herkenbaar. E hter heb ik na 5 maanden benzo gebruik van de dokter mirtazapine voorgeschreven gekregen. Dit helpt goed bij het slapen en omdat het een antidepressiva is, heb je niet steeds een hogere dosis nodig voor hetzelfde effect. Een antidepressiva werkt ook niet verslavend

      Anoniem
    • Ja spijtig, ik ben de hele dag suf de dag erna

      Anoniem
    • Dat AD niet verslavend is zou ik niet zo gauw zeggen, je kan bv. niet maar eentje in de week nemen om langer te slapen. Dat het je hersens veranderd en vaak ook hersenmist geeft vraag ik me altijd af wat de opbrengst dan op de langere termijn is als je stopt. Kan je dan verder met je oude leven en slaap je dan ineens wel goed?

      Anoniem
    • Daarom geen voorstander ervan

      Anoniem
    • Weet je, het is soms gemakkelijk zeggen beter niets nemen. Ik denk er ook zo over..
      Ik ben nu gestopt al 3 weken met oxazepam.
      Maar ik heb echt gewoon slapeloze nachten. Geen 1 minuut slaap kan ik vatten. Het is niet door de oxazepam dat ik niet kan slapen maar het zo verschrikkelijk met die hersenmist. Ik kan mijn focus niet meer zetten op het nu of fijn dingen om in slaap te vallen. Het is een doomcenario die je niet kan inbeelden, ik ben zo getraumatiseerd van mijn aandacht die ik niet kan weghalen op mijn hart, ik voel de gebons en dat maakt me gek! Het is te zot voor woorden om te beschrijven.
      Het is een soort ocd gedachte wat mij niet met rust laat.
      Ik ben dus echt letterlijk de hele nacht aan vechten om in slaap te vallen tegen die gedachten in. Dan nog eens angst erbij om te weten van ik ben gek aan worden en ik heb totaal geen controle meer over mijn brein en over mijn denken. Dit is zo verschrikkelijk intens dat het niet meer uit te houden is. Ik sta hele dag verstijft van wat er gebeurt.
      Ik neem helemaal niet van medicatie overdag of om te slapen. Maar in sommige gevallen is het van te moeten, accepteren, ademhaling, muziek in de oren.. niets helpt.
      Soms heb je dan echt geen andere keus meer want je zinkt letterlijk echt weg. Zo vermoeid, zo mentaal en geestelijk moe dat niets lijkt te helpen.
      1 nacht volledig overslaan, dan de nacht erna paar uurtjes en volledig uit de ritme zijn, dat je het helemaal niet meer kunt plaatsen.

      D.
    • Alle reacties weergeven...
    • Hoi anoniem-en :)

      Ik denk dat dit best genuanceerd ligt. AD werkt natuurlijk anders dan bijvoorbeeld slaap- of kalmeringsmiddelen, dus niet echt verslavend op dezelfde manier. Maar veel mensen merken wel dat je voorzichtig moet afbouwen omdat je lichaam en zenuwstelsel eraan gewend raken. Zoals ik!

      Maar eerlijk: het hangt volgens mij ook heel erg samen met de onderliggende klachten. Medicatie lost meestal niet ineens alles op, maar kan sommige mensen wel tijdelijk wat meer rust of stabiliteit geven waardoor er ruimte ontstaat voor herstel.

      Uiteindelijk is het denk ik heel persoonlijk wat iemand helpt en hoe iemand het ervaart. Herstellen van een BO is maatwerk en helaas is er geen one size fits all manier.

      Veel sterkte met het herstel en zoektocht allen!

      Kamillethee
    • Reacties verbergen...

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • Langdurig dagelijks benzo gebruik

    Inmiddels 1jaar in een zware burnout met angst paniek en erge overprikkeling. Gebruik de gehele periode ook al benzodiazepines voor het slapengaan. Zijn er meer mensen die dit langdurig dagelijks gebruiken?

    Gr Bramburn
    Bramburn
    Bramburn 0 15
    • Hoi, heb 1,5 jaar benzo gebruikt om te slapen.
      Nu heb ik 1,5 Quetiapine.

      Jacoba
    • Hoi bramburn,
      Ik heb 5 maanden oxazepam gebruikt.
      Ervan afgestapt want ik begon tolerantie te krijgen. Ik was al aan 2 tabletten per avond.
      Nu gebruik ik een microdose mitrazepine. 0,3 mg. Het helpt mij om relax te worden en in slaap te vallen.
      Want anders slaap ik soms helemaal geen nacht. Of maar 2 uurtjes. Vol trauma’s van deze situatie waar ik in zit.

      D.
    • Hoeveel mg gebruik jij? En welke benzo?

      D.
    • Ik gebruik nu al ruim 3 maanden elke avond lorazepam. In overleg met de psychiater.

      Ax
    • Hey Ax,

      In jou situatie kan ik het wel begrijpen.
      Toen ik oxazepam gebruikte vond ik het de eerste maanden ook echt heerlijk. Ik vond het spijtig dat ik erna maar een paar uurtjes ermee trok, ik moest dan ‘s nachts een kwartje bijnemen met valeriaan om nog 2 uurtjes bij te slapen. Maar ik vond het wel veel fijner.
      Nu gebruikt ik een microgram mizartepine, maar voel me wel beetje suffig op mijn vermoeidheid en hersenmist wat het lastig maakt. Ik zou anders niet weten hoe ik in slaap moet vallen. Mijn brein blijft gewoon echt aan staan. En alleen maar doomcenarios, hoe dat ik mijn ogen open doe begint het alweer. Ik zou liefst heel mijn leven willen slapen.

      D.
    • @jacoba dus 1,5 mg quatepine? Dat is dus een microgram? Hoe voel je je s’ochtends dan? En hoe laat neem je de tablet?

      D.
    • @jacoba hoelang heb je afgebouwd na die 1.5j gebruik? En vanaf welke dosis?

      Jop
    • Ja al een jaar

      Anoniem
    • @jacoba, ik ben ook benieuwd of je zou willen delen welke benzo en voor hoelang je gebruikt hebt? en hoe je dat afbouwen gedaan hebt? Ik wil ook wel over naar de quetapine, maar weet niet goed hoe ik het afbouwen moet vorm geven.

      Ly
    • Per kwartje zoals eerder ergens gezegd werd zou ik aanraden! Ik gebruikte 4x daags 1,5 mg lorazepam (wegens mentale klachten) voor 4 maanden, 3x daags is afgebouwd middels een kwartje per 5 dagen. Ik zal als je het langer hebt gebruikt een week aanhouden.

      Anoniem
    • Hey Ly,
      Ik heb om de 7 dagen een kwartje er af gedaan.

      D.
    • dank voor de reactie! voor mij werkt het niet om een paar dagen niet te gebruiken en een paar dagen weer wel. Dus dan zou ik voor langere tijd lorazepam dagelijks willen gebruiken. Ik probeerde vannacht een kwartje te minderen, maar dat was te vroeg. Ik moet me eerst nog stabieler voelen en het moet beter gaan voor ik er naar over ga. Ben gewoon erg bang dat als ik het langer gebruik, het daarna verschrikkelijk word om het af te bouwen. Aan de andere kant kan ik het nu echt niet aan als ik niet slaap. En in tussentijd kijken of ik over kan naar quetapine over kan.

      ly
    • Hey Ly,
      Ik had dat gevoel ook heel fel.
      Ik zat nog midden in een crisis fase,(nu nog)
      Maar ik was zo bang dat ik ook nog daarmee moest gaan afkicken, ik zag allemaal doomcenarios, dus ik moest en zou afbouwen. Maar niet dat alleen, het werkte gewoon niet meer na een tijd. Ik werd ‘s nachts wakker met onrust en ik moest bij nemen dus dat was echt te ver aan het gaan voor mij. Ik nam op het laatste 2 oxazepam om echt de klap te kunnen voelen want mijn hoofd kreeg ik niet in slaap gezet. En ik verheugde elke avond naar mijn portie want overdag was ik zo onrustig en angstig dat ik alleen maar op de avond zat te wachten. Ik kreeg enorme nachtmerrie’s ermee ook. En was zo bang om er nooit vanaf te geraken.
      Overdag had ik dan ook een rebound dus je blijf in een cirkel zitten.
      Maar iedereen op zijn tijd, als jij je nog niet klaar voelt en geen tollerantie ermee opbouwd is het even goed zo.
      Jij zal het zelf wel aanvoelen.
      In ieder geval het lukt jou ook hoor! Zo zwaar was het niet om af te bouwen alleen wilskracht.
      Ik ging bij iemand reiki doen terwijl, wat mij motivatie gaf om elke week die kwartje ervan af te doen.
      En ik denk wat mij betreft is eerst afbouwen tot je een week aan een kwartje zit en dan overstappen naar quatepine. Want je kan beter niet ineens stoppen of overstappen met een hoge dosis.
      Er is een PDF te downloaden van professor Manuel Ashton op google. Die legt heel goed uit hoe je kunt afbouwen en terwijl kunt overstappen eventueel op diazepam om te overbruggen. Ik raad jou aan dat te bekijken samen met de arts.
      Het komt zoieso goed!!

      D.
    • @D en de anderen
      Een misverstand, ik neem een half tabletje Quetiapine in om te slapen.
      Ik heb het verkeerd geschreven sorry.
      Afbouwen met temazepam: eerst een week lang halfje innemen.en daarna zonder. Heb nog paar nachten 2 paracetamols ingenomen, nu hoeft dat niet meer

      Jacoba
    • Alle reacties weergeven...
    • Ik heb afgebouwd van 10 mg temazepam

      Jacoba
    • Reacties verbergen...

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • Burnout en kinderwens

    Hoi,
    Ik ben benieuwd naar of er andere burnies ervaring hebben met zwangerschap na burnout of zelf nadenken over zwanger worden.
    We hadden al besloten binnen een paar maanden te beginnen met proberen en toen kwam de BO. Toen natuurlijk toch on hold gezet. Nu ben ik een jaar verder en de kinderwens is er natuurlijk nog steeds. Ik ben aardig aan het herstellen, stemming redelijk stabiel, redelijk goed slapen, maar qua energie nog een lange weg te gaan. Ook nog niet begonnen met reintegreren.
    Ik weet dat ik vooral mijn eigen gevoel hierin moet volgen, maar ben ook benieuwd of anderen ervaring hebben hiermee.
    Anoniem
    Anoniem 0 7
    • Geen ervaring, wel het verlies van de droom. Hoe meer ik leer over d werking van het zenuwstelsel, hoe meer ik ervan overtuigd ben dat je aan kinderen moet beginnen wanneer je zelf stabiel bent. Perfectie bestaat niet, daar ben ik me van bewust, en dat hoeft ook niet. Maar kinderen kosten allereerst echt bergen energie. De zwangerschap zelf kost al heel veel energie. Dus een goede basis daarin is belangrijk.
      En wat ik zelf heel belangrijk vind: zelfs al in de buik kunnen baby's stress van hun ouders meekrijgen. Als de cortisol waarden van een zwangere vrouw te hoog zijn, is dat ook het niveau waar de baby al aan went. En dat betekent al dat het kindje gevoeliger gaat zijn voor stress.
      Daarnaast zijn kinderen - al vanaf wanneer ze baby zijn - heel gevoelig voor stress, emoties, sfeer. Er is steeds meer bewijs voor dat bij een babytje dat bijvoorbeeld niet de aandacht krijgt die het nodig heeft op het moment dat het bang is, al in het zenuwstelsel wordt opgeslagen dat het moet pleasen om veilig te zijn. Of als de ouders dichtklappen wanneer iets emotioneel te dichtbij komt, dat de kinderen dan ook onbewust leren dat je emoties niet moet toelaten.
      Nogmaals, perfect kunnen ouders het nooit doen. Elk kind krijgt een rugzakje mee. Tegelijk ben ik er zelf van overtuigd - en dat bedoel ik niet hard of wreed - dat het gezonder is om nu eerst te rouwen dat je leven niet zo gaat als je had gehoopt en eerst zorgt dat je zelf echt weer voldoende op de been bent voor je aan kinderen begint. En die rouw is weer een heel belangrijk onderdeel van je eigen proces, want we willen graag zo snel mogelijk de draad weer oppakken zoals het was voor we uitvielen, maar dan gaan we voorbij aan de enorme pijn die het ons gedaan heeft (en doet) dat we ook gewoon jaren van ons leven kwijt zijn geraakt aan ziekte. Dat ons iets is overkomen dat onze toekomst in de war schopt. En dat we dus aan een nieuwe, andere, onzekere toekomst moeten bouwen. Dat heeft ruimte en verwerking nodig.

      Uiteindelijk weet ik natuurlijk niet hoe het met jou gaat en kan ik er op een afstandje niet over oordelen, en zelfs dan is het natuurlijk helemaal aan jou. Maar mijn moeder was nog herstellende van overspannenheid toen ze zwanger raakte van mij, en mijn vader werd overspannen toen ik een half jaar oud was. En het blijkt nu dat toen al de zaadjes flink zijn geplant waardoor het bij allemaal zo geëscaleerd is. Waardoor ik angstig gehecht ben geraakt, ben gaan pleasen, mezelf wegcijferen, meer stress had dan anderen en uiteindelijk ziek ben geworden. Ja, dat is door latere gebeurtenissen natuurlijk verstrekt, maar zelfs/juist als baby voel je al aan wanneer er spanning is.

      Ax
    • Hoi Anoniem,

      Als ik je verhaal zo lees dan zou je nog even kunnen wachten tot je weer helemaal gereïntegreerd bent. Maar daar moet je idd zelf je eigen gevoel erin volgen. En zoals Ax zegt perfectie bestaat niet. Het leven is altijd met ups en downs, met of zonder kinderen. Ik ben zelf moeder van twee jonge kinderen en herstellende van overspannenheid/burnout. Ik had het totaal niet zien aankomen, maarja wie wel? Het overkomt je gewoon.. het was een pittige periode maar je moet er doorheen. Het positieve eraan is dat ik nu weet wat de signalen zijn en ik ernaar kan handelen.

      Anoniem
    • Lieve mensen, ik ben niet opzoek naar advies of ik er wel of niet klaar voor ben op dit moment of wat er nog zou moeten veranderen in mijn herstel voordat ik er klaar voor ben. Ik begrijp dat het helpend bedoeld is en dat er op dit forum vaak mensen wel op zoek zijn naar advies. Alleen ben ik vooral nieuwsgierig naar andermans ervaringen zoals ik ook noemde. Dit had ik misschien nog duidelijker moeten verwoorden en minder over mijn huidige situatie moeten vertellen.

      Anoniem
    • Ah dat had ik inderdaad niet uit je tekst gehaald. Zelf dus geen ervaring, wel een vriendin die in haar overspannenheid zwanger raakte (dus niet volledig op de kop, maar wel ziek thuis). Zij heeft een prima oke zwangerschap gehad, tot de laatste maanden. Toen had ze heel veel last van vermoeidheid. Bevalling ging ook niet heel goed en ze heeft lang last gehad van bekkenbodemproblemen en moest met een katheter plassen daardoor, maar dat is inmiddels weer goed.

      Ax
    • Geen ervaring maar ik zit in dezelfde situatie! Wilde gaan proberen en toen kwam idd burnout. Ben benieuwd naar ervaringen als die er zijn.

      Anoniem
    • Ja, zelfde hier. Het dieptepunt van mn burnout was zo diep dat toen de kinderwens echt naar de achtergrond is verdwenen. Het gaat nu steeds beter met mij en voel daarom ook aan dat het nu wel mag komen (zwanger worden). Ik denk dat je vanzelf merkt wanneer daar weer ruimte voor ontstaat.
      Ik werk nu niet maar ik koppel dat ook niet aan volledig hersteld zijn. (Dit heb ik van de mind body methode). Hier is nu sinds 2 maanden de anticonceptie de deur uit en ik zie wel wanneer het raak is. Ik geniet nu ook heel erg van wat er allemaal weer kan dus ben niet obsessief bezig met zwanger worden. Maar het geeft wel rust dat het nu raak kan zijn en we geen tijd meer verspillen (leeftijd).
      Daarnaast heb ik zoveel geleerd dat het denk ik alleen maar erg waardevol is als ik straks moeder ben. Sowieso dat er dan ook dingen mis gaan, maar ik kijk nu zo anders tegen het leven aan door die burnout.

      Linde
    • Alle reacties weergeven...
    • Serieus bedoeld: probeer eens een week of twee weken ‘s nachts om de 3 uur je wekker te zetten, baby gehuil opzetten, een uur wat te doen en proberen weer te slapen. Zet overdag ook een uur of 3 baby gehuil op. Ik ben een man maar ben blij met mijn gezonde vrouw want een baby is gewoon full time bezig zijn. En als je pech hebt ook 1.5 jaar klote nachten. Zou dit echt eens proberen en kijken hoe je lichaam erop reageert

      Anoniem
    • Reacties verbergen...

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • Lichamelijke klachten

    Beste lezers,

    Ikzelf heb naar mentale klachten in mijn burn out ook veel last van lichamelijke klachten. Niet per se veel pijntjes maar meer het gevoel alsof ik in slow motion leef. Alsof m’n lichaam 2 keer zo zwaar is geworden en ik harder moet ‘denken’ on deze in beweging te zetten. Ook ben ik een stuk onhandiger, sneller dingen laten of omgooien bijvoorbeeld. Vroeg me af of anderen zichzelf hierin herkennen.
    Thom
    Thom 0 8
    • Daar herken ik mij volledig in

      Liefs Pien
    • Ook het idee alsof je door ‘stroop’ beweegt?

      Thom
    • Heel herkenbaar!

      Gert
    • Ik heb ook tintelingen in mijn armen en nek en sensaties in mijn hoofd.

      Liefs Ma
    • Ik heb ook exact dat gevoel van door stroop bewegen en in slow motion leven. Letterlijk met diezelfde woorden probeer ik ik het ook steeds uit te leggen aan mensen om me heen. Ik lees heel veel over opgefokt voelen en spierspanning, maar hier nog weinig tips over tegengekomen…

      Liselotte
    • Ik slik de laatste tijd ook wat magnesium malaat. Absoluut geen wondermiddel maar kan helpen tegen vermoeidheid en spier spanningen.

      Thom
    • Ik slik de laatste tijd ook wat magnesium malaat. Absoluut geen wondermiddel maar kan helpen tegen vermoeidheid en spier spanningen.

      Thom
    • Alle reacties weergeven...
    • Herkenbaar

      LN
    • Reacties verbergen...

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • Brainfog (mijn brein lijkt me in de steek te laten)

    Heeft hier iemand hetzelfde cenario?
    Het lijkt alsof ik geen controle meer heb over wat mijn eigen brein allemaal doet.
    Ik heb last van angst, en die angst komt echt van mijn eigen gedachten waar ik geen controle meer over heb, er is zoveel vermoeidheid, mijn hoofd lijkt vol en informatie is me te veel.
    Het is heel moeilijk te beschrijven maar ik kan het een beetje verklaren alsof het lijkt dat je dement bent op je eigen gevoel en denken. De hele dag ben ik in een dagdroom met doomcenarios over mezelf.
    Bang om in mijn gedachten gevangen te zitten.
    Ik ben elke dag een het huilen uit onmacht dat ik mijn brein niet meer in controle heb, slapen is een ramp! Ik val na uren pas in slaap door aanhoudende aanstaande brein die niet wilt stoppen met denken.
    Levendige dromen en heel oppervlakkige lichte slaap.
    Overdag heel onrustig dat ik zelf niet weet waar ik moet gaan zitten, het is een eng gevoel en je voelt dat je echt niet meer aanwezig bent in het nu, de connectie kwijt met het leven, het missen van jezelf..
    Dit heeft me een trauma opgeleverd omdat je de controle verliest over deze hele situatie.
    Het accepteren is gewoon onmogelijk, want je probeert gewoon je brein terug te vinden.
    Iemand nog deze ervaring?

    Groetjes
    Hector
    Hector 0 7
    • Ik herken al jouw klachten. Die aanhoudende mist, duizeligheid, disconnectie met jezelf, angst, moeite met contact maken, onzekere gedachten, huilbuien. Zo moe zijn dat je de uren aftelt om naar bed te kunnen en dan onmogelijk in slaap komt. Alsof je brein je tot de orde roept (he, je dacht toch niet te gaan slapen he?). Soms moet ik ook wel 7 keer eruit om te plassen. Bij mij is de ene dag erger dan de andere. De dagen met angst zijn het ergst. Dan vind ik het lastig om mee te gaan met de 'belofte': dit is gewoon je zenuwstelsel dat aan het herstellen is. Mist is niet gevaarlijk. Niet slapen hoort erbij. Het komt goed.... Wat ik vooral moeilijk vind is dat ik dit nooit eerder voor mijn 'crash' heb ervaren. Ik kan bijna niet geloven dat mijn lijf hier toe in staat is. En het is lastig om er dan op te vertrouwen dat het ooit goed komt. Ik vind er gelukkig wel steeds meer berusting is dat mijn lijf me aan het helpen is. Zo zie ik het steeds meer. Mijn lijf dwingt me om tot stilstand te komen. En om minder, nog minder, nog minder te doen (dat helpt). Als ik te veel doe, of te veel denk, of iets forceer, dan worden mijn klachten alleen maar erger. Misschien is het goed dat controle er even niet is? Dat je lijf zegt, ik ben nu even aan het woord voordat het brein weer mee mag doen? Een noodstop?

      Martha
    • Hey Martha, bedankt voor je reactie!
      Ja ik ben echt met je mee, ik heb het moeilijk om te denken dat het mijn lijf is, ik denk constant 24/7 dat er iets mis is met mijn brein. Mijn lichaam voelt heel moe natuurlijk! Geen moed om blij te zijn en het lijkt dat mijn eigen gedachten mij de grond in boren, ik kan dus niet volgen. Want dan ben ik echt aan het twijfelen of ik het zeg of mijn brein. Wat een circus!
      Ik krijg ook vaak gewoon dat ik niet meer verder wil,dan denk ik aan het verlaten van deze leven, maar dat wil ik helemaal niet!! Dan ben ik gefrustreerd dat het dan in mijn hoofd voorbij komt, maar aan de ene kant doet deze gedachte dan weer goed. Dat is alsof mijn brein verslaafd is aa doomcenarios denken.
      Ik probeer echt vat te hebben op wat er met mij aan de hand is.. trauma, depressie.. ik kan het niet meer plaatsen. Ik wil gewoon mezelf en mijn brein terug.
      En ik huil er elke dag, vooral omdat ik mezelf mis.
      Het lijkt nooit goed te komen. Elke dag zet ik een nieuwe stap..bv naar de gym 20min. En dan ben ik wat blijer maar dan heb ik ineens een psychotische nacht met rare beelden en mensen wat ik zie voordat ik in slaap wil vallen. Dat is weer eng! Ik val dan toch gelukkig in slaap maar dan met 10 x wakker worden en heel onrustig met een oppervlakte slaap.
      Ja dan denk ik van a.u.b. dat is het enigste wat ik nodig heb..RUST en dat word belemmerd. Dan geef ik de hoop weer op en ben ik de hele dag aan het huilen van machteloosheid.
      Dat plassen kan ik ook wat je verteld😀
      Ik ben alvast blij dat ik niet alleen ben in die verschrikkelijke ziekte.
      Verder neem ik methalyne bleu, NAD+ magnesium, L-theanine. Melatonine en valeriaan om te kunnen slapen.
      Maar het duurt zo lang eer ik slaap val en ik ben al maanden nooit dat ik kan zeggen ah eindelijk 8u zonder onderbroken te slapen!
      Maar alvast overleven elke dag en hopen op een beetje verlichting! Neem jij medicatie ofzo om wat te verlichten?

      Groetjes en knuffels!

      Hector
    • Wat heftig wat je allemaal beschrijft. Ongelofelijk hoe je brein met je aan de haal kan gaan he? En ook logisch dat er geen ontsnappen aan lijkt als als die klachten zo heftig aanwezig zijn. Dat herken ik heel erg. Uiteindelijk blijven het 'maar' gedachten. En ze zijn in een uitgeput lijf niet reëel. Bij mij komt er ook van alles naar boven. Je schrijft dat je naar de gym gaat. Ik herken (van een aantal maanden geleden) dat dat even verlichting gaf. Maar ik weet nu ook dat dat veel te veel is voor mijn lijf nu. Die is al zo aan het werk. Heel veel rust is in ieder geval voor mij belangrijk. Ik slik Magnesum, B12, D6, Visolie en Rhodiole. Verder helpt een haptonoom bij mij goed (voor contact met mijn lijf), Yin Yoga, meditatie, binaural beats (met koptelefoon, 0-4 hz voor het slapen gaan of 4 - 8 hz voor ontspanning), veel voor me uit staren, korte wandeling. Geen koffie. Geen alcohol. Oxazepam heb ik alleen in het begin geslikt. Zo merk ik dat ik wel meer grip begin te krijgen op de situatie. Heb jij de angsten pas sinds je burn out? En heb je hulp?

      Anoniem
    • Ik heb de angsten eigenlijk over een paar weken terug gekregen. Ik zit hier al maanden in, ondertussen ben ik met oxazepam gestopt, ik heb het 5 maanden genomen voor het slapen, maar op het laatste draaide alleen nog alles om de medicatie. Enigste waar ik naar verlangde om te gaan slapen. Omdat ik mij overdag zo onrustig voel en door de sleur heen moet. Ben dus afgebouwd en volledig gestopt, dat was een grote stap. Maar het is gelukt. Verder deed ik ook meditaties en yoga. Veel wandelen in het bos en bomen knuffelen.
      Meditatie gaat dus niet meer wegens mijn gedachten gewoon aan blijven staan, het lijkt wel een soort ocd maar dan inwaardse gedachten. Die springen van de ene naar de andere. Dusja meditatie was dus echt geen doen. Verder heb ik hulp van alle kanten, vrienden, vriendin, therapieën. Maar het zo diepgeworteld allemaal, trauma’s van een slechte ayuasca sessie komen nu naar boven omdat mijn geest zo vermoeid is.
      Dus ze weten niet echt hoe ze kunnen helpen wat ik ook begrijp.
      Verder neem ik ook rodhiola, ashwaganda en mineralen.
      Ook geen koffie meer en geen alcohol al 6 maanden😀
      Alles voelt heel intens, dat ken je wel.
      Ik hou me elke dag staande, en soms met een iets of wat goede nachtrust geniet ik extra van de zonneschijn buiten. Meer zie ik op dit moment niet voor mij.
      Alleen hopend op een dag wanneer ik terug mezelf kan zijn.
      In ieder geval bedankt nog voor je reactie!

      Hector
    • Hier ook een die veel last heeft van angst. De angst is bij mij ontstaan door de derealisatie die ik kreeg door mijn burnout. Deze ervaring was voor mij heel erg beangstigend. Sindsdien ook een eeuwige stroom aan gedachten. Gedachten die nergens op slaan, maar ook beelden die voorbij schieten uit het niets. Alsof ik verdwaald of gevangen ben in mijn eigen hoofd en de weg terug naar mezelf niet meer kan vinden. Bang voor mijn eigen brein. Ook ik vind het lastig er op te vertrouwen dat het ooit goed komt. Ook omdat ik heb om te accepteren dan mijn brein zulke enge dingen kan doen. `s morgens als ik wakker wordt gieren de zenuwen door mijn lijf, angst voor de dag. Niet wetende hoe ik me die dag weer ga voelen. Ik heb ook betere momenten, gelukkig maar dan krijg ik weer angst voor de angst. Ik weet dat het er allemaal bij hoort en dat mijn brein me op deze manier wil beschermen maar dat maakt het niet minder eng of makkelijker.

      Anoniem
    • Ja heftig allemaal hè? Ik kan het allemaal mee voelen.
      Het is nu ons wereld geworden, ik kan dus enkel nog alleen met mezelf bezig zijn. Fijne dingen denken of creatief zijn is precies verleden tijd. Alles draait om hoe ik me voel. Elke gedachten is met angst gepaard, ‘wat als ik nu dit doe, wat als ik nu dat doe, hoe krijg ik deze gevoel weg, vanwaar komt die angst, hoe ga ik dit overleven, wat als ik gek word…” als deze gedachten komen als een trein voorbij, en je geest is zo moe dat deze gedachten gewoon door je leef heen vloeien. Al zijn dat maar gedachten en toch blijven ze invloed hebben. Je word dan weer gefrustreerd dat deze gedachten je blijven overwelven en je ze niet kan plaatsen door je vermoeidheid en je brein die niet kan volgen. Het lijkt wel op een dementie dat je niet meer weet hoe je er mee om moet gaan. Terwijl toen we gezond waren het als een makkie gewoon de baas kon zijn. Maar nu zijn we geen baas meer over ons brein, het is gewoon aanwezig, hoe hard je ook probeert om die gevoel te negeren, het is er, en we moeten er mee leren leven.
      Derealisatie.. wat heftig voor jou! Ja ik denk dat ik ook af en toe deze symptomen heb, brainfog, disassociatie..het hoort er allemaal bij.
      Ik leef dus nu met mijn hart, mijn brein kan ik niet meer vertrouwen. Elke dag huil ik zodat ik verlichting voel, maar ik huil ook omdat ik mezelf zo hard mis, ik mis het aanwezig zijn, de connectie voelen met mezelf en alles rondom mij, de connectie om vitaal en vol energie de dag te beleven.
      Op dit moment is het moeilijk te geloven dat het goed komt, maar ik hou me vast een sommige verhalen van mensen die het ook heel moeilijk hadden en toch eruit zijn gekomen sterker dan ooit.
      Al voelt het nu niet zo, en je brein gelooft dit helemaal niet! Maar toch.. elke lichtpunt, elke minuut waar ik me weer even verbonden voel, daar geniet ik extra van. Al zijn er daar maar weinig van. Maar toch! We zijn er, ons hart klopt nog, en zo lang daar nog een ritme in zit, maken we er het beste van!

      Ik bied jou veel steun, liefde en kracht!
      Namaste.

      Hector
    • Alle reacties weergeven...
    • Heel herkenbaar al jullie berichten, precies omschreven zoals ik het ook voel. Hou vol 🙏

      Anoniem
    • Reacties verbergen...

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

‹ vorige 1 2 3 ... 20 21 22 23 24 25 26 ... 43 44 45 volgende ›
Link kopieren Gekopieerd!
Pagina delen
Therapiepsycholoog.com
Zoek op provincie
  • Drenthe
  • Flevoland
  • Friesland
  • Gelderland
  • Groningen
  • Limburg
  • Noord-Brabant
  • Noord-Holland
  • Overijssel
  • Utrecht
  • Zeeland
  • Zuid-Holland
  • België
Hulpvragen
  • Angst
  • Burnout
  • Depressie
  • Onzekerheid
  • Piekeren
  • Rouwverwerking
  • Relatieproblemen
  • Stress
  • Trauma
  • Zingeving
  • Meer hulpvragen »
Therapievormen
  • ACT
  • Cognitieve gedragstherapie
  • Coaching
  • EMDR-therapie
  • Hypnotherapie
  • Mindfulness
  • Psychosociale therapie
  • Psychotherapie
  • Relatietherapie
  • Meer therapievormen »
Steden
  • Amsterdam
  • Arnhem
  • Breda
  • Den Haag
  • Dordrecht
  • Eindhoven
  • Haarlem
  • Maastricht
  • Nijmegen
  • Rotterdam
  • Utrecht
  • Meer steden »
Kijk ook op onze partner websites:
  1. Relatietherapeuten
  2. Angstfobietherapie
  3. Emdrtherapie
  4. Hypnotherapeuten
  • © 2026 Therapiepsycholoog.com
  • Disclaimer
  • Privacyverklaring
  • Over ons
  • Reviews
  • Tips
  • Ervaringsverhalen
  • Login