Therapiepsycholoog.com
  • 400+ therapeuten
  • Ook online therapie
Menu
  • Provincie
    • Drenthe
    • Flevoland
    • Friesland
    • Gelderland
    • Groningen
    • Limburg
    • Noord-Brabant
    • Noord-Holland
    • Overijssel
    • Utrecht
    • Zeeland
    • Zuid-Holland
    • België
  • Stad
    • Amsterdam
    • Arnhem
    • Breda
    • Den Haag
    • Dordrecht
    • Eindhoven
    • Haarlem
    • Maastricht
    • Nijmegen
    • Rotterdam
    • Utrecht
    • Meer steden »
  • Hulpvraag
    • Angst
    • Burnout
    • Depressie
    • Onzekerheid
    • Piekeren
    • Rouwverwerking
    • Relatieproblemen
    • Stress
    • Trauma
    • Zingeving
    • Meer hulpvragen »
  • Therapievorm
    • ACT
    • Cognitieve gedragstherapie
    • Coaching
    • EMDR-therapie
    • Hypnotherapie
    • Mindfulness
    • Psychosociale therapie
    • Psychotherapie
    • Relatietherapie
    • Meer therapievormen »
  • Online therapie
  • Inloggen
  1. Therapiepsycholoog.com
  2. Ervaringsverhalen
  3. Burnout

Burnout ervaringen

Pagina 21 van 45
  • Burnout nek klachten

    Hoi allemaal ik zit al 16 maanden in een burnout vorig jaar kreeg ik haptotherapie maar die is er helaas niet meer ivm omstandigheden en ging 8 maanden vooruit en 8 maanden stapjes terug en heb al die klachten die ik lees ook gehad nu had ik een vraag heb veel last van mijn nek alweer 6 weken herkennen jullie dit ook , had ik vorig jaar ook veel fisio gehad en sterkte allemaal
    Lucy
    Lucy 1 4
    • Ja ik heb ook al heel lang veel last van mijn nek. Puur vastzittende spanning in mijn geval. Ik ben nu begonnen met transformational cupping, dat geeft wel wat verlichting. Ik hoorde van mijn therapeut dat zij ook cliënten heeft die baat hebben bij accupunctuur. Zelf heb ik daar geen ervaring mee. Sterkte!

      Y.
    • Dankje Y voor je reactie ik krijg van de fisio therapeut dry needling dat helpt ook een beetje en jij ook sterkte 👍

      Lucy
    • Ja, schouders, nek en helaas ook kaken/hoofd. Heb heel hoge spierspanning in bovenlijf. Heb iedere dag hoofdpijn. Al 1,5 jaar in bo. Bepaald geen pretje. Ik wandel elke dag, 1x per 14 dagen massage. Volgens mijn psycholoog moet die spierspanning op n gegeven moment wel gaan zakken maar vooralsnog blijft mijn lijf in de stress stand staan. Heb ook 7 jr over gedaan om in die burnout te komen dus herstel gaat superlangzaam en gaat lang duren.

      Anoniem
    • Alle reacties weergeven...
    • Dank je anoniem voor je reactie ik wandel ook veel met mijn hond en werk ook nog steeds dat lijd weer af en spreek mensen dan ja ben ook weduwe al 6 jaar lang en wil mijn kinderen er niet mee lastig vallen en krijg ook massage 1 keer per maand alternatief geneeskunde en bij de fysio therapeut dry needling duurt idd zo lang word er af en toe moedeloos van zo ben ik normaal niet pffff wil weer Lucy worden en jij ook sterkte 👍🍀

      Lucy
    • Reacties verbergen...

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • Terugkomende klachten

    Hi iedereen,

    Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen rondom de terugvallen die gedurende het herstellen van burn out plaatsvinden. Ik ben aardig op weg met herstel, namelijk voor 70% aan het werk, probeer 1 a 2x per week te sporten en een sociale activiteit te doen per week.

    Nu had ik verwacht dat wanneer dit allemaal wel zou lukken de klachten ook weg zouden blijven, maar deze komen om de week/ om de twee weken weer even om de hoek kijken. Ik blijf stuggelen met uit het niks extreme vermoeidheid, nergens meer zin in hebben, slecht slapen, piekeren en cognitief het niet meer op orde hebben. Deze klachten wisselen elkaar dan af en houden dan ongeveer een week aan en dan is het weer voor een onbekende periode verdwenen. Is dit normaal en verdwijnt dit ook uiteindelijk? En hoe gaan jullie hiermee om? Het voelt namelijk telkens weer als een enorme tegenslag wanneer het even goed gaat en dan dit soort klachten weer beginnen te ontstaan…
    Lennart
    Lennart 1 2
    • Absoluut! Ik heb door de therapeut geleerd dat dit meer de regel dan de uitzondering is. Dus probeer je er niet te druk over te maken. Wat ik doe ( door therapie) is de klachten in kaart brengen met daarna de hevigheid. Hierdoor zie je dat je wel slechter gaat dan je laagste hoogtepunt, maar zeker niet op je begin punt zit. Dat houdt de hoop erin. Desalniettemin vind ik het ook elke keer weer even slikken.

      Natasja
    • Alle reacties weergeven...
    • Volgens de TMS visie komen emoties omhoog, je brein reageert met fysieke klachten om je deze emoties niet te laten voelen (vaak oud zeer). Is dus niet raar dat als je meer gaat doen je weer klachten krijgt. Erover journalen of therapie doen helpt.

      Taco
    • Reacties verbergen...

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • Verkoudheid die maar niet over gaat

    Hi, nu 7 maanden burnout, ben nu een week heel erg verkouden/hoofd vol snot, en ik voel mezelf helemaal weer terugvallen. Ik ben ineens weer duizelig, misselijk, beelden gaan te snel, en de verkoudheid gaat maar niet weg.
    Wie herkent dit? Ik was zo goed op weg, weer halve dagen werken, voel me nu weer een vaatdoek.
    Suus
    Suus 1 5
    • Hi Suus,

      Het is niet gek dat je je compleet minder voelt bij ziekte, je lichaam heeft gewoon weer even een tik te pakken maar daar kom je wel weer overheen. Probeer mentaal er gewoon rustig onder te blijven en het niet te veel persoonlijk aan te trekken.

      Het kan trouwens zelfs wel iets goeds zijn dat je ziek bent geworden! Als je heel hoog in je cortisol en adrenaline zit, zoals wij in een burnout over het algemeen zitten, word je niet zo snel ziek. Naarmate de cortisol en adrenaline afnemen en je lichaam herstelt wordt het ook vatbaarder voor ziektes en kwaaltjes. Daarom hoor je vaak dat mensen direct ziek worden als ze een vakantie hebben, puur omdat de stress van je lichaam glijdt.

      Probeer het dus positief in te zien!

      Groet,
      Kees

      Kees
    • Hi Kees, bedankt voor je bericht.

      Ik heb in het begin van mijn burnout corona en een keelontsteking gehad, dus jouw theorie gaat mij voor mij helaas niet helemaal op.

      Echter, dat deze verkoudheid weer een mentale uitdaging vormt, klopt helemaal.
      Ik lijk wel een hypochonder sinds ik burnout ben geraakt. Hebben jullie dit ook? Elke keer die angst om weer helemaal terug te vallen naar dag 1. Die dag 1 kwam voor mij namelijk ook geheel onaangekondigd. Totaal de regie kwijtgeraakt en daardoor angstig geworden dat het opnieuw zal gebeuren ondanks dat ik veel beter voor mezelf zorg en grenzen stel.
      Hoe doen jullie dit?

      Gr. Suus

      Suus
    • Dat hypochondrie herken ik maar al te goed, eerst had ik torenhoge stress dat aan bleef houden voor maanden, steeds meer en meer kwam er bovenop tot dat de emmer overliep en boem /hyperventilatie en zware paniek aanvallen (aantal maanden op en af) sinds dien ben ik bang voor elk klein pijntje of als ik ineens wazig zie.. dan ja.. Ik vind het lastig dat niemand het kan of wil begrijpen in mijn omgeving. “Elke dag ben ik bezig met sterven” 🤔😥 mensen zouden eens moeten weten hoe moeielijk het is om niet helemaal te kunnen genezen na een zware paniek aanval (psychisch) iets wat moeielijk te vergeten is.

      Ook ik heb 2 weken geleden een keel onsteking gehad die ik gewoon uit moest zieken omdat me amandelen opgezet waren door een virus, was de eerste keer voor mij maar ja de virussen zijn nu veel heftiger dit jaar, werd vertelt door de arts. Ben in totaal nog net geen 5 weken verkouden geweest..maar hier en daar nog hoesten doe ik nog steeds en last van mijn oren die telkens dicht zitten. deze ronde had ik een aantal paracetamol nodig en strepsils) was niet uit te houden anders

      anoniem
    • Hoi Suus,
      Ik herken jouw zorgen. Ik maakte vorig jaar stapjes vooruit tijdens mijn burn out en in december was ik twee weken ziek, waarschijnlijk corona. Ik dacht echt dat ik toen een totale burn out had en kon niet meer vertrouwen op mijn lichaam. Ik voelde me na twee weken weer iets beter, maar had echt een aantal stappen terug gedaan. En bij elke nieuwe klacht denk ik ook dat het iets ernstigs is. Dit is veel erger geworden sinds het ziek zijn van mijn ouders. En ik vraag mij regelmatig af hoeveel klachten er binnen een burn out kunnen onstaan en waarom het vaak verschillende klachten zijn.
      Als ik kijk naar het begin van mijn burn out gaat het wel beter, ondanks dat ik nog steeds klachten heb. Dus hopelijk geldt dat ook voor jou. Soms vergeet je hoe het was. En een verkoudheid zou je ook gekregen hebben als je geen burn out hebt, alleen voelt het nu misschien angstiger en zwaarder omdat je lijf al uitgeput is.
      Ik schrijf per week mijn goede momenten op zodat ik die regelmatig terug kan lezen.
      Hopelijk ben je snel af van je verkoudheid en kan je weer stapjes vooruit maken.
      Groetjes Kim

      Kim
    • Alle reacties weergeven...
    • Hoi Suus,

      Hoe gaat het momenteel? Ik heb halverwege april ook een flinke verkoudheid gepaard met koorts gehad, dit heeft voor mij gezorgd voor een hele flinke terugval waar ik op de dag van vandaag nog zoet mee ben. Vind het deze keer echt ontzettend zwaar om eruit te komen. Ziek zijn is toch een flinke klap voor het lichaam.

      Wouter
    • Reacties verbergen...

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • Wanneer weer sporten?

    Hallo allemaal,

    Ik zit nu ongeveer 3 maanden in mijn burnout. Voordat ik hierin belandde werkte ik 40 uur per week (met 2.5 uur reistijd per dag, ja i know) en sportte ik ook nog eens 5x heel intens en zwaar in de sportschool. Achteraf gezien natuurlijk niet echt een duurzaam schema dus door de overbelasting en te weinig ontspanning in een burnout beland.

    Het gaat inmiddels al wel weer een stuk beter ten opzichte van het begin. De gemiddelde trend ziet wel een kleine stijging met de tijd, ondanks dat er nog wel eens terugvallen plaatsvinden. Nou vroeg ik mij af, omdat ik weet hoe belangrijk sport en beweging is voor het lichaam, wanneer ik weer een beetje kan beginnen met naar de sportschool gaan. Ik heb in mijn derde week 2 keer geprobeerd te sporten, maar dit had juist een averechts effect op mijn ontspanning. Sindsdien ben ik er een beetje bij weggebleven, maar ik merk dat ik wel confronterend vind om mijn lichaam zo achteruit te zien gaan en zou eigenlijk best wel graag weer het één en ander willen oppakken. Het is echter wel een lastig verhaal bij mij, omdat het vele sporten deels een oorzaak is geweest van de burnout.

    Zijn er meer mensen die hier ervaring mee hebben en zo ja wat werkte voor jullie?

    Veel sterkte!
    Anoniempje
    Anoniempje 1 6
    • Ik ben eigenlijk nooit gestopt! Soms is het eigen slepen naar sportschool… maar het lukt en rustig aan , beetje per beetje , stilzitten is achteruitgaan!

      Marre
    • Hi Marre,

      Bedankt voor je reactie!

      Heb jij niet als gevolg van het sporten paniekaanvallen ervaren? Ik heb het hier ook over gehad met de praktijkondersteuner en die zei dat sporten, zoals ik dat deed, te veel en te intensief was wat resulteerde in een paniekaanval als gevolg. Het zenuwstelsel is nog overbelast en kan de afbraak van gewichtstraining op dat moment niet gebruiken.

      Dit klonk voor mij best logisch, maar aan de andere kant lees je online ook veel verhalen vanuit de andere kant en zou ik wel graag weer wat fitter willen worden.

      Ter referentie, ik squatte voor mijn uitval 180 kg, deadliftte 220 en benchte 120. Dit was dus wel redelijk taxerend denk ik.

      Anoniem
    • Hoi,

      Ik sport momenteel ook niet, bijna wel mijn hele burnout gedaan (bijna 1 jaar in bo), maar ik merk dat sinds mijn laatst terugval mijn lichaam niet genoeg hersteld na krachttraining, herstel is nog altijd belangrijker dan het soorten zelf dus ikzelf neem dit als graadmeter. Ik ben bijna 30, heb voor mijn burnout een jaar strongman gedaan incl wedstrijd en daarvoor powerlifting, mijn nummers zijn gelijk aan die van jou. Als ik ga sporten zijn het lichte full body "trainingen" zegmaar 40kg squats licht. Als ik merk dat ik daarna vervolgens weer vermoeid ben, slechter slaap en 3 dagen ongekende spierpijn heb, is dit voor mij een signaal om het niet te doen. Merk ik dat het niet teveel energiekost en mijn spieren enigzins wel herstellen van een lichte training, dan is het voor mij een signaal om het wel te doen. Thuis blijven is voor mij moeilijker dan naar de gym gaan, ook mijn leven bestond voornamelijk uit sporten en ik vond het heerlijk.

      Wouter
    • Hoi Wouter,

      Bedankt voor je reactie.

      Ik denk dat ik het maar gewoon weer eens een poging moet geven en goed in de gaten houden wat het effect dan is.
      Heb ook een racefiets gehaald en ben van plan om deze ook zo nu en dan in te zetten als manier om iets rustiger cardio te doen in de buitenlucht. Hoop dat dit gaat helpen.

      Roel
    • Hi, i

      Ik zit nu 8 maanden in mijn burn-out. De eerste maanden was sporten echt uit den boze, maar de laatste 10 weken ben ik het rustig aan weer wat aan het oppakken. Een niet onbelangrijke sidenote hierbij is dat ik absoluut niet klachtenvrij ben. Er is uiteraard wel verbetering sinds het begin.
      Rustig aan oppakken betekent op dit moment voor mij:
      1 keer per week krachttraining met licht gewicht. Ik train nu met een PT die erop toeziet dat ik niet toch stiekem zwaarder ga trainen (tempting)
      1 tot 2 keer per week 20 minuten hardlopen.

      Dit lijkt nu goed te gaan en ik knap er ook van op, maar het zorgt er ook voor dat ik weer meer in mijn heppie de peppie doorga-modus raak en buiten het sporten om weer te snel te veel wil gaan oppakken.

      Heel frustrerend blijft het, dus mijn les is nu opnieuw: accepteren dat je een burn-out hebt en keuzes maken met je lijf en niet met je hoofd. Dus wat heb ik nodig ipv wat wil ik.

      Sterkte!

      Willemijn
    • Alle reacties weergeven...
    • Als je na 3 weken alweer kan proberen te sporten heb je echt de lichtste burnout ooit, zou het dan eerder overspanning noemen.

      Taco
    • Reacties verbergen...

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • Intense nachtmerries

    Hallo allemaal,

    Ik zit inmiddels bijna 3 maanden in mijn burn out. In het begin heel intens met paniekaanvallen en een periode van continue angst/paniek. Na er wat beter mee om te leren gaan heb ik de afgelopen maand een tijd gehad waar er echt een stijgende lijn in was te zien. Ik had elke week wel weer een stapje gezet qua autorijden of een activiteit doen met vrienden / familie.

    Helaas heb ik sinds deze week weer een kleine terugval lijkt het op. Ik ervaar veel stemmingswisselingen, voel me erg down en regelmatig hypervermoeid. Ook heb ik weer hele intense en realistische nachtmerries waardoor mijn slaap steeds onregelmatiger wordt. De nachtmerries gaan vaak over symptomen of stressors die ik overdag ervaar. Een voorbeeld was dat ik sinds kort was begonnen met kaak klemmen door de stress, zo hard dat er inmiddels al wat tand afgebrokkeld is. Hier zat ik best wel mee en het gevolg is dat ik zo'n intense nachtmerrie ervaar dat ik mijn complete gebit aan gort bijt en dit werkt niet heel positief op mijn ontspanning.

    Zijn er meer mensen die hier last van hebben en zo ja, wat helpt voor jullie?

    Sterkte allemaal!
    Anoniem
    Anoniem 1 4
    • Hi, ik heb dit ook gehad, bij mij was het veel onverwerkt verdriet uit een relatie en soms ook van dingen die ik overdag had meegemaakt. Het werd minder toen ik begon te herstellen (maand 4-5), mediteer je voordat je gaat slapen? Dat heeft mij erg geholpen. Niet lang …10–15 min voor het slapen gaan.

      Suus
    • Hi Suus,

      Bedankt voor je reactie!
      Ik mediteer niet, in het begin wel een paar keer geprobeerd maar ik werd er juist een beetje door getriggerd omdat ik zo erg op mijn ademhaling ging letten dat ik het niet echt meer kon loslaten. Toentertijd had ik ook veel last van hyperventilatie en dat is nu een stuk minder dus wellicht is het wel weer eens een poging waard.

      Wat doen jullie verder zoal om een stabiele nachtrust te krijgen? Bij mij is dit nog steeds erg onregelmatig, zelfs als ik een relaxte/ontspannen dag had.

      Anoniem
    • Ik herken de dromen wel, vaak gepaard met zweten en spanning op mijn kaken. Ik heb het een periode gehad, maar lijkt nu wat minder. Ik slaap wel onrustiger na een drukke dag met te veel prikkels.
      Ik gebruik regelmatig bach bloesem druppels, gewoon te koop bij de drogist. Deze helpen om beter te ontspannen.
      Ik ben ook begonnen met yoga en dat helpt mij om beter en langer te kunnen ontspannen. Eerst dacht ik altijd dat ik mijn spieren ontspande maar als ik bewust ging voelen bleek er toch spanning te zijn.
      Door yoga heb ik ook geleerd om op mijn ademhaling te letten en informatie gekregen wat sommige klachten zeggen.

      Sinds een paar maanden slik ik op advies vd huisarts melatonine om beter in te slapen. Dat helpt wel.
      Ik merk ook dat als ik een hele onrustige nacht heb gehad ik bang ben dat dat de volgende nacht ook zo zal zijn. Maar zo geef je je lichaam verkeerde signalen af. Ik probeer dat om te buigen en soms helpt dat. Maar dat is een lastig proces, zeker als je zo hard je kaken op elkaar klemt dat je tand ervan afbreekt.
      Heeft de tandarts niet evt een bidje zodat je tanden beschermd blijven?

      En denk terug aan de momenten dat je betere dagen had en stapjes vooruit maakte. Deze dagen gaan weer komen, weet ik uit ervaring.
      Succes.

      Groetjes Kim

      Kim
    • Alle reacties weergeven...
    • Ik heb dit zeker ook gehad en wil toch nog een keer benadrukken dat dit soort angstklachten een veroorzaker zijn van je burnout en niet andersom. Die angsten moeten verholpen worden anders gaat je zenuwstelsel zich echt niet herpakken..
      Vaak is er sprake van onderliggend trauma waarbij je het beste goede hulp kan zoeken voor jezelf.
      Sterkte

      Natasja
    • Reacties verbergen...

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • Op zoek naar tips? Tips bij burnout →
  • Overspanning/ burnout

    Na een langdurige periode van onplezierige interacties met mijn collega's, heb ik besloten om hulp te zoeken bij mijn huisarts. Gedurende het afgelopen jaar op deze afdeling heb ik diverse uitdagende situaties meegemaakt. Ik heb te maken gehad met collega's die zich agressief gedragen en mij regelmatig behandelen met boosheid en kwaadheid. Er wordt weinig toelichting gegeven bij taken, er is gebrek aan informatie, en mijn manager vertoont vermijdingsgedrag en lijkt geen interesse te hebben in het oplossen van problemen.

    Ik voel me continu beledigd en beschuldigd van zaken die buiten mijn controle liggen. Mijn collega's controleren alles wat ik doe en brengen negatieve feedback naar mijn manager. Dit alles heeft een ernstige impact gehad op mijn welzijn. Ik ervaar intimidatie tijdens gesprekken en word aangesproken op mijn nationaliteit en mijn beheersing van de Nederlandse taal.

    Elke dag kom ik naar het werk en keer ik naar huis met een zwaar gevoel. Het gedrag van mijn manager, die soms in woede uitbarst tijdens gesprekken met collega's, draagt bij aan een onveilige werkomgeving. Bovendien wordt er regelmatig ongepaste taal gebruikt op de afdeling, wat de werksfeer negatief beïnvloedt. Mijn directe collega's roddelen dagelijks over anderen en geven impulsief hun mening over alles, wat veel stress veroorzaakt.

    Op dit moment ben ik de grip op mijn situatie kwijt. Ik ervaar dagelijks angst, heb moeite met concentreren, en ben snel emotioneel. Het heeft geleid tot een burn-out.
    mijn hartslag omhoog
    ik loop met een zware gevol
    ik ben emotionele en lichamelijke uitgeput
    ik kan niet goed meer met de situatie overweg en uiteindelijk heb ik in een negatieve spiraal beland.
    ‘Ik heb al langere tijd last van hoofdpijn en ben erg vermoeid. Ik dacht dat de problemen zich vanzelf zouden oplossen door de klachten te negeren en gewoon wat meer te slapen. 
    Op een dag liep de emmer over. Ik voelde me leeg en ontzettend vermoeid. Met basisbehoeftes zoals eten, uit bed komen of me aankleden heb ik grote moeite. Ik heb het gevoel dat ik maanden nodig zou hebben om bij te slapen.
    Het lijkt erop dat je wilt dat ik de zin corrigeer. Hier is de gecorrigeerde versie:

    Telkens wanneer mijn manager me appte, schoot mijn hartslag omhoog en voelde ik alsof ik een brok in mijn keel had. Later had ik een afspraak met de bedrijfsarts, die me adviseerde om het gesprek met mijn manager aan te gaan. Er is iemand die hetzelfde situatie meemaakt?
    Ana3
    Ana3 1 1
    • Alle reacties weergeven...
    • Helaas Herkenbaar.

      Zoek anoniem contact met vertrouwenspersoon van uw bedrijf en doe Uw verhaal. Vraag daar naar verwijzing contactgegevens Bedrijfsmaatschappelijk Werk.
      Bel om uw hart te verlichten en gehoord te voelen in de gevoelens die U beleeft de Luisterlijn. Zij geven ook gratis tips die ontzettend kunnen helpen in Uw situatie en zijn bekend met veel verschillende nationaliteiten, getrained in veiligheid.

      Erkenning van uw perspectief door anderen helpt, vooral namelijk mbt opmerkingen jegens uw nationaliteit en beheersing nederlandse taal.
      Uw vermogen u te verwoorden is ondanks de moeite die het misschien telkens kost, toch nauwgezet en uitmuntend.
      Waarschijnlijk kost het dagelijks aanpassen in onveilige werjsfeer met grensoverschrijdende collega’s u veel energie. Vergeet dan niet dat grensoverschrijding zoals u omschrijft in de wet beschreven is als racisme, en er op het werk een nageleefd diversiteitsprincipe hoort te heersen waarin iedereen veilig is, indatviedereen zich ook veilig voelt.

      Het gedrag van uw collega’s naar elkaar is onbeleefd, toxisch en onveilig, maar het gedrag naar U is grensoverschrijdend.
      Werk daarom met Bedrijfsmaatschapoelijk werk de stappen uit om dit te adresseren, of als dat niet helpt; zoek bredere steun bij gelujkgestemden en werk een exitplan uit om het werk dat U nu doet voor uw inkomen en U duidelijk ziek maakt, achter U te kunnen laten voor U zich nog slechter voelt. U komt over als een persoon die het overal juist het goede zou doen. Uw nare collega’s zijn niet de norm, en zeker niet Uw norm.

      Meld u evt ziek en u bent niet verplicht uw werkgever te zeggen waarom, tot Uw plan is uitgewerkt en een gesprek met werkgever in bijzijn van Bedrijfsmaatschappelijk Werker iver het onderwerp grensoverschrijdend gedrag en racisme op werkvloer aangaat.
      Of kies de stille weg en zoek de nooduitgang.

      Ik wens u heel veel sterkte en kracht om de moed en rust te nemen die u nu nodig heeft. Past U zich niet te lang te veel te ver aan grensoverschrijdend gedrag aan en zoek naar de kern van Uw eigen kracht. U klinkt weloverwogen, sterk observerend en met goed rechtvaardigheidsgevoel. Vertrouw daarop. En wanneer u zich kwetsbaar voelt;
      Een gedicht van Henriette Roland Holst; ter inspiratie van uw moed en pad
      “ De zachte krachten zullen zegen vieren,
      ik hoor het fluisteren in mijn bloed, als schelpen in de zee”

      U zult uw weg vinden, maar u staat op een splitsing….niet voor de eerste en niet voir de laatste keer. De wereld geeft helaas nog niet mee. Maar put uit uw kalme kracht en geviel voor eerlijkheid, organiseer uw rust en u vind zeker de zee.

      Sterkte 🍀🙏

      Naoku
    • Reacties verbergen...

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • Opgesloten gevoel in lichaam

    Ik gebruik quetiapine. 25 mg voor het slapen omdat ik anders door de schokken vanuit mijn middenrif door angst niet in slaap kan komen.

    Ik voel mij wel opgesloten in mijn eigen lichaam sinds ik dit gebruik. Er was al weinig connectie maar nu helemaal niet meer. Alsof er dus wat uit moet wat er nu niet meer uit kan. Alsof ik zelf klein word weggedrukt in mijn lichaam.
    Herkent iemand dit ?
    A
    A 1 4
    • Hoe is het nu met de schokken?

      Eddy
    • Hoi,

      Goed dat je dit op deze manier voelt. Het klopt ook, het emmertje van het zenuwstelsel dat vol zit met verdrongen emoties en (mini) traumas waar je beide niet bewust van bent omdat het verdrongen is. Het emmertje is te vol en is aan het drukken, het wilt eruit om doorvoelt worden. Het brein (reptielenbrein) signaleert deze emotionele pijn boven fysieke pijn en weet niet wat die er mee moet, hierdoor schiet het in overlevingsstand en komen alle klachten van dien tot stand (geblokkeerde energie, spanningen, slechte spijsvertering + last van maag en darmen etc) en dus ook slaapproblemen, doordat je in overlevingsstand verkeerd, voelt slapen als onveilig (het brein is op zijn hoede voor gevaar), om wakker te blijven geeft het adrenaline schokken zodat het alert op het zogenaamde gevaar kan blijven. Het emmertje moet leeg en alles wat erin zit moet ontladen/doorvoeld en geuit worden. Ik ben vorige maand met dit proces begonnen en ik ben sinds dien veel meer aan het leven ipv aan het overleven. Succes

      Wouter
    • @wouter
      Hoe ben jij uit de fight flight gekomen?
      Welke stappen genomen?
      Kreeg je toen de vermoeidheid?

      Eddy
    • Alle reacties weergeven...
    • Hoi,

      Momenteel zit ik in een flinke terugval en ervaar ik de schokken ook weer snachts waardoor ik hele slechte nachten heb (+-4 uur slapen max en de rest van de nacht volgas in de spanning). Ook zit ik overdag weer veel in de overleefstand en is mijn energie bijzonder laag.

      Helaas valt het weer te verklaren gezien het om mij heen erg onrustig is en ik er enorm veel stress van ervaar (verhuizing, advocaat, werk dat pushed etc etc). Het advies aan mijzelf en aan de andere is naast mijn bovenstaande bericht, de klachten te accepteren en er niet teveel op te focussen. Het is wat het is en het hoort bij burnout, hoe intens en moeilijk het ook is. Daarnaast ook goed om wel op te merken wanneer er klachten ontstaan en of er eventuele stresssoren spelen die opgelost kunnen worden.

      Wouter
    • Reacties verbergen...

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • Elke dag hoofdpijn

    Ik heb sinds mijn burnout echt bijna elke sag hoofdpijn. Sommige dagen heb ik aan paracetamol niet genoeg en wordt het migraine. Voor mijn burnout had ik 1-2 x per maand migraine, nu soms wel 3x per week. Is dit normaal? Ik zit nu bijna een jaar in mijn burnout en het wordt maar niet minder.
    Sandra
    Sandra 1 8
    • Heb ik ook. Sta op met hoofdpijn en ga er mee naar bed. Pcm neem ik alleen als t heel erg is. Ik heb n zware burnout met n lange aanloop (7 j) en heel hoge spierspanning in mn schouders, nek en hoofd (ook kaken). Dus ja, het is dus die spierspanning die zich via je hoofd uit. Ik heb er mee leren leven nu, maar het is wel zwaar. Maar die spierspanning moet ooit wel gaan zakken dus daar houd ik me aan vast. Ik heb sowieso al meer energie dan 1,5 jaar geleden.
      C.

      Anoniem
    • Ik heb ook die spierspanning en ben ook steeds aan het kaakklemmen. Wat ellendig dit. Mijn aanloop is ook ongeveer 7-8 jaar… bedankt voor je reactie.

      Sandra
    • Ik klem niet maar als mn schouderspieren en nekspieren hard zijn, dus aanspannen, doen mijn kaakspieren ook mee. Die spierspanning wisselt heel erg, kan opeens heel hoog worden zonder aanleiding, dat is dus die ontregeling. Ik heb er ook nog n spasme linker mondhoek bij door n overprikkelde facialis zenuw. Ellende dus. Maar ja, alles went.😫
      C.

      Anoniem
    • Ik heb ook heel vaak hoofdpijn. In periodes bijna dagelijks, soms ook periodes minder. Bij mij ook door spierspanning volgens mij, en overprikkeling, waar ik niet echt een pijl op kan trekken. Ik doe yoga speciaal voor nek/schouders, soms een massage, rek/strekoefeningen direct na het opstaan, laag kussen en het hangt bij bij ook wel af van de houding waarin ik zit. Veel met m'n hoofd voorover zitten, zoals bij bv lezen en tekenen, helpt zeker niet. Ik neem niet altijd pijnstilling want ben dan bang voor medicatie-afhankelijke hoofdpijn, maar als het heel erg is wel.

      Eva
    • Ik laat me ook 1x per 2 weken masseren. Gewoon voor de ontspanning, en ik kom er al 5 jaar dus masseuse is bijna vriendin geworden😝 Als ik er heen ga met hoge spierspanning krijg ik juist weer extra hoofdpijn door de massage door stimulatie doorbloeding.
      C.

      Anoniem
    • Beste Sandra,
      Dit had ik ook, bij mij bleek dat de spieren in mijn nek/schouders vast waren gaan zitten door de stress. Toen ik hiervoor naar de fysiotherapeut ging werd mijn hoofdpijn veel minder!

      Anoniem
    • Ik heb dit ook 24_7
      Hoe is het bij jullie? Ook hele dagen?
      Ik word er wanhopig van.
      Ik heb ook een zware burnout.
      Denk wel eens definitief kapot
      Aanlooptijd heb ik geen idee bij.
      Dacht 1.5 jaar..maar dan ook hard gevallen
      Groet s

      Spiraaltje
    • Alle reacties weergeven...
    • Migraine komt ook mede door slaaptekort.
      Misschien ook iets van slaapmiddelen bij de HA vragen, anders raak je hellemaal uitgeput.

      Marina
    • Reacties verbergen...

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • Burn -out

    Afgelopen december ging het mis ik zat met mijn vriend om 3 uur ‘s nachts bij de eerste hulp ik had last van hartkloppingen zweten druk op de borst ..ik dacht dat ik een hartaanval had.naar alles onderzocht te hebben bleek het een zware paniekaanval.de dienstdoende arts rade mij aan om de volgende dag naar mijn huisarts te gaan.na al mijn klachten te hebben opgenoemd kwam ze al snel tot de conclusie je hebt een zware burn-out..van de een op de andere dag kon ik helemaal niks meer mijn bed uitkomen was al een opgave voor mijn zelf zorgen was al teveel .wandelen waar ik altijd van genoot lukte niet neer ik was overprikkeld geluiden kon ik niet meer aan en ik was een emotioneel wrak.mensen die zeggen dat ze burn out zijn en nog van alles kunnen zijn niet burn out. Kon niks meer ….mijn bloed is onderzocht was allemaal in orde .nu 4 maanden verder alweer wat een vreselijke reis het vergt wat van je om de motivatie erin te houden van mijn oude ik is nog maar weinig over ik denk ook dat je nooit meer de oude wordt en misschien is dat ook maar goed je bent niet voor niks in een burn-out geraakt mijn perfectionisme en doorzettingsvermogen mijn gevoel van pleasen altijd alles voor anderen te doen mijn narcistische ex mijn kind die tegen mij wordt opgezet verhuisd heeft mij gebroken mijn lichaam zei stop stop stop .wandt een burn out hoeft niet werk gerelateerd te zijn.nu ik dit schrijf ben ik al een paniekaanval lichter en een oxepam verder.ik ben 38 jaar ik geloof dat ik hier uit ga komen al duurt mijn reis hierdoor heen zeker nog een tijd
    Karin
    Karin 1 5
    • Dag Karin, ik zou je graag willen meegeven dat zo'n hevige paniekaanval, waarbij je echt op de ha post komt omdat je denkt dat je echt doodgaat, niet in je eentje thuis denkt te verwerken.
      Dit is een heel hevige angst die de juiste begeleiding mag krijgen. Ik heb dit namelijk precies zo gehad.

      Een goede emdr behandeling kan hierin echt helpend zijn. De burnout is namelijk van de hevige angst en aanknop waar je lichaam in heeft gestaan voor een langere tijd en heel waarschijnlijk ben je onbewust nog steeds bang voor een volgende aanval.

      Angst en paniek is echt een losstaand symptoom dus aub neem de juiste hulp.

      Sterkte

      Natasja
    • Ik herken alle symptomen, waarmee je te maken hebt. Ook ik ga mijn vierde maand in wb een heftige burn-out. Behalve met de hond een stuk wandelen, kom ik nagenoeg niet buiten. Bang om een paniekstoornis te krijgen, wat heel eng aanvoelt. Heb enorm last van mijdgedrag.
      ‘s morgens word ik over het algemeen kotsmisselijk wakker, gepaard met een hyperventilatie aanval. Angst wat de dag gaat brengen. ‘s Avonds ben ik soms zelfs de oude; kan er niet meer zoveel gebeuren, vermoed ik.

      Slaap soms maar twee/drie uur per nacht. Gekmakend, gelijk piekeren en AAN staan. Oxazepam gekregen van de huisarts, maar daar ben ik mee gestopt. Loop als een zombie rond.

      Ik ben drie jaar geleden mijn moeder verloren na een heftig ziekbed en daarna direct mijn vader gaan betuttelen. Daarnaast heeft mijn zus een hersenbloeding gehad in april, waar ze nog niet echt van hersteld is. Zo ligt ze nu weer in het ziekenhuis, waar ze inmiddels weer een klein stukje aneurysma hebben gedicht.

      Ik ben een vrouw van 60 jaar. Sta/stond volop in het leven. Tekort aan 24 uur in een dag en dan ineens zegt je lichaam: STOPPEN, het is genoeg geweest.

      Praten, praten, praten met geliefden en een coach/psycholoog zijn de handvatten die ik nu aanneem.

      De oorzaak proberen te achterhalen van je burn-out en daaraan gaan werken. Bij mij is het echt de angst voor verlies van dierbaren. Ik moet proberen als een helicopter boven mijn leven te gaan hangen. Iedere dag is er één en deze komt nooit meer terug. Het leven gaat nooit zoals je het denkt te plannen.

      Ik weet heel goed hoe ik het allemaal moet verwoorden, maar het daadwerkelijk anders voelen is toch echt een opgave.

      Ik houd ervan de controle overal op te houden en dat gaat gewoon niet in alle gevallen.

      Een burn-out is heel eenzaam; je MOET zelf de stappen nemen eruit te komen en dat heeft tijd nodig. Iets wat je 60 jaar hebt ‘opgebouwd’ staat rotsvast! Helaas

      Agaat
    • Hi Karen, ik had ook een narcistische ex en ben ook burn-out geraakt, mede door hem. Hij heeft me helemaal leeggezogen op zowel emotioneel als financieel gebied. Hierdoor heb ik veel stress gehad, veel geldzorgen, veel verdriet. De beste remedie is je narcistische ex op afstand houden en als het kan helemaal no contact gaan. Dit is ontzettend moeilijk, maar het zal je echt helpen in je genezing. Door de narcist staat je lijf heel lang in vecht-/vluchtmodus met burn-out als gevolg.
      Ik herken je klachten, maar houd moed, je lijf zal herstellen.

      Psychische mishandeling is niet niks, probeer professionele hulp te zoeken. Je moet door de pijn heen om jezelf weer te resetten 😘

      Suus
    • Hallo ik ben 53 jaar en herken me ook in jullie verhaal.
      Agaat je legt het ook heel duidelijk uit en ik kan het ook goed verwoorden naar een ander. Maar mijn probleem is dat ik niemand kan vinden die mij begrijpt.
      Ben al bij verschillende instanties geweest maar staan me vaak aan te kijken waar heb je het over en komen met vreemde ideeën waar ik weer niets mee kan.
      Hoe doen jullie dat?
      Groet Aswin

      Aswin
    • Alle reacties weergeven...
    • Ik denk dat je zoekende blijft naar de juiste manier wat bij jou persoonlijk past.

      Zo hebben mijn familie, vrienden en kennissen
      heel begripvol gereageerd en zag eigenlijk iedereen dit wel aankomen. Ik ben een pleaser en mensen-mens en dan is het een keer genoeg.

      Lastigste vind ik de lichamelijke ongemakken, die hiermee gepaard gaan. En ook het slechte slapen. Alleen zolang ik niets doe aan datgene wat me teveel energie kost, zal er niets veranderen.

      Ik doe iedere dag één ding. Vandaag krijg ik mijn coach op bezoek en mocht ik genoeg energie hebben ga ik naar de dierenarts, maar lukt het niet, dan laat ik mijn man alleen gaan met de hond. NIETS moet; accepteren dat je ziek bent en een lange weg te gaan hebt.

      Iedereen adviseert natuurlijk iets anders. Ik heb mezelf voorgenomen niet langer te doen wat anderen van mij verwachten te doen, incl mijn narcistische vader. Hij verwacht dat zijn dochters voor hem zorgen. En dat gaat eenvoudig niet langer. Hiervoor hebben we nu thuiszorg ingeschakeld. Beetje bij beetje krijg is hierdoor mijn ‘leven’ hopelijk weer terug.

      Voor een ieder geldt, wellicht, een andere weg. Zo persoonlijk

      Agaat
    • Reacties verbergen...

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • Relatie/partner

    Hoi wil dit even vragen hoe anderen met hun partner omgaan.
    Sinds mijn burn-out groei ik iedere dag steeds verder van mijn partner af. Ben 25 jaar getrouwd en veel samen meegemaakt maar nu komt er steeds meer een afstand tussen ons. Het moment dat ik me ze dat ik me somber voel. zegt ze steeds kom op er zijn mensen die het zwaarder hebben. Dit voelt dan echt niet fijn steeds die opmerkingen. Voel me dan schuldig en alleen. Vraag vaak of ze op dit forum wil lezen hoe ik me voel en dat ze weet dat ik er niks aan kan doen.
    Voel me echt alleen en eenzaam worden omdat weinig mensen me begrijpen als ik over mijn klachten praat..
    weet niet hoe ik haar iets duidelijk kan maken?
    Groet Aswin
    A.K
    A.K 1 1
    • Alle reacties weergeven...
    • Ze kan dit niet snappen omdat zij nu alles moet doen en dat neemt ze je kwalijk en je daarom een slappe lul vindt.
      Dus je gaat moeten stoppen je schuldig te voelen, jezelf willen uitleggen, een plek maken waar je alleen kan zijn en tot rust kan komen want, en haar negeren. Want het kan nog veel erger en dan bedoel ik paranoia verergeren. Ik zie aan je schrijfwijze dat je geheugen nog niet meewerkt en je moe bent na een kleine tekst te schrijven. Tijd om te rusten, ga wandelen, bedank haar met briefjes, dans met haar een liedje en ga hand in hand wandelen en dan kan ze misschien ervoor je zijn. Het is voor de partner ook niet gemakkelijk en zeker niet als je vent "het rustig aan moet doen". Wij zijn 27 jaar bij elkaar en dit is nog een van de grootste beproevingen. Wees lief maar zorg voor jezelf dan is het, het snelste over. Print dit uit en leg dit maar voor der neus en bedank er maar dat ze alles onder contole houdt.
      Patrica 

      Patrica
    • Reacties verbergen...

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • Meer ondersteuning nodig? Therapie bij burnout →
  • Is er iemand die dit herkent?

    Zit inmiddels al 4 maanden in een burnout/angstoornis. Momenteel een flinke dip. Heel veel lichamelijke klachten, kan nergens van genieten, slaap niet enz. Zo had ik zojuist een heel wazig vol en dof gevoel in mijn hoofd. Mn ogen gingen pijn doen en ik kreeg dichte oren. Ik werd heel angstig en afwezig. Ben gelijk weer bang dat ik iets ergs in me hoofd heb. Constant heb ik die angst. Voel ik een steek op mijn borst ben ik bang voor me hart enz. Echt 1 drama! Voel me gewoon ziek en verdrietig en negatief. Weet al niet hoe ik van de bank naar de keuken moet komen zie daar niet doorheen.

    Wie herkent die allemaal?
    Anoniem
    Anoniem 1 6
    • Heel herkenbaar. Het is een vicieuze cirkel die je moet doorbreken. Je hebt niks ernstigs en je komt er echt wel bovenop. Ik heb de meest rare klachten gehad. Klachten waarvan ik niet kon voorstellen dat de oorzaak stress kon zijn. Maar het was het echt. Probeer vooral je klachten niet te googlen want dan word je gek. Het is een heel naar lang proces maar je komt er bovenop!

      Anoniem
    • HOi ik herken dit zeker. Dit noemen ze hersenmist. Je wordt afwezig, krijg lichamelijk klachten, moeheid, en weet niet meer hoe je ergens doorheen kan zien.

      Wie herkent dit ook?

      H.
    • @ anoniem, heel erg bedankt voor je reactie! Geeft me ergens weer een beetje hoop. Kon jij ook nergens naar uit zien en nergens van genieten?

      Ik google inderdaad ook helaas. Hoe ging jij dan om met je klachten? en welke klachten had je allemaal?

      Anoniem
    • Heel herkenbaar dit! Vooral ook nergens van kunnen genieten door al die angsten. Het is zwaar en doodvermoeiend, maar het komt goed.

      Eef
    • Klopt helemaal ik heb vaak het idee dat ik helemaal gek wordt alsof mijn hoofd wordt gescheiden van mijn lichaam. Hebben jullie dat ook?

      Ria
    • Alle reacties weergeven...
    • Ik kon inderdaad nergens van genieten. Het voelde alsof mijn gelukshormoon verdoofd was terwijl ik vroeger zelfs van een kopje koffie kon genieten. Gelukkig heb ik het deels terug. Ik ben er nog niet helemaal maar ik blijf erin geloven dat ik ooit weer de oude word. Ik heb verschillende klachten gehad zoals tintelingen in gezicht handen en voeten, gevoelloze vingertoppen en tenen, verdoofde wang, maagklachten, heftige oorpijn, zeer droge ogen, ontzettend veel boeren, hartkloppingen, verschrikkelijke spanningshoofdpijn, vergeetachtigheid, om alles kunnen huilen en ga zo maar verder. Ik heb er echt een heleboel gehad en door het googlen dacht ik alleen maar aan tumoren of verschrikkelijke enge ziektes totdat het weer verdween en er weer een andere klacht op kwam. Het googlen heeft me zoveel stress geleverd dat ik het iedereen afraad. Hoe meer vrede ik had met een klacht hoe sneller het weer verdween. Dat is een tip wat ik kan geven. Hoe moeilijk het is probeer het los te laten en je er niet te veel op te focussen, mooiere dagen staan op je te wachten. Geloof erin!

      Anoniem
    • Reacties verbergen...

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • spijsverteringsklachten

    Iemand ervaring met verschillende spijsverteringsklachten tijdens burn-out? opgeblazen gevoel na eten, krampen, zachte ontlasting. Dit naast de enorme vermoeidheid. heb al veel laten uitzoeken maar nog zonder resultaat. Dit vreet ook energie. Iemand tips?
    Pien
    Pien 1 4
    • Dag Pien, ik heb dit ook, ook vaak misselijk in de ochtenden, geen koffie meer kunnen verdragen, snel diarree/buikkrampen. Voor mijn burnout had ik hier geen last van. Ik heb een scan gehad van mijn onderbuik, en later nog een echo, maar alles was goed. Ik zeg elke dag tegen mezelf: het is vanzelf gekomen bij de burnout, heb vertrouwen dat het weer weggaat als de burnout ook weg is. Misschien een beetje een dooddoener, maar positief denken lijkt het enige medicijn in deze rare fase van ons leven. Sterkte ermee 🩷

      Suus
    • Dag Pien, ook ik heb 7 maanden last gehad van diarree. Ik ben Metarelax gaan slikken en na na ongeveer 2 maanden werd het beter en vaster. Vwb de vermoeidheid, hier heb ik na 11 maanden nog steeds last van. Ik sta dagelijks wankel op mijn benen. Een rondje lopen is al teveel. Ik heb me er net als Suus bij neergelegd en rust 2 maal daags een uur in bed.
      Groet, Henriette

      Henriette
    • Je zit in fight or flight, dan is vertering niet belangrijk. Stop met zoeken naar oplossingen voor de symptomen van de chronische fight or flight, en probeer uit die fight or flight te komen :)

      Taco
    • Alle reacties weergeven...
    • Je autonoom zenuwstelsel is ontregeld en een vd functies van aut zenuwstelsel is dus ook spijsvertering. Dat gaat idd op n laag pitje. Ik heb al jaren last van obstipatie. Ik wandel elke dag en eet veel vezels, drink veel.
      Verder inderdaad loslaten. Het hoort er gewoon bij.
      C.

      Anoniem
    • Reacties verbergen...

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • Rare wereld

    Hoi allemaal,

    Ik zit in een burnout en heb momenteel erg last van een rare wereld. Als ik loop (wat ook al lastig is door de lichamelijke klachten) ziet de wereld er gewoon raar en niet vertrouwd uit. Als ik in de verte kijkt wordt ik bijna duizelig. Het is super fel en ziet er gewoon raar uit ik weet niet echt hoe ik het anders kan bewoorden. Hierdoor wordt het lopen ook lastig. Wie herkent zich hierin?
    Anoniem
    Anoniem 1 2
    • Dit herken ik. Eng is het he ik durf niet eens te lopen buiten knap dat je het wel doet! Ik denk dat dit derealisatie is dit komt omdat ons brein en zenuwstelsel helemaal op is. Herkennen andere dit?

      Yv
    • Alle reacties weergeven...
    • Ik herken het ik heb vooral een heel dof hoofd.. soort van derealisatie en overprikkeling.harry

      Anoniem
    • Reacties verbergen...

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • Angst met burnout en derealisatie

    Ik zit helaas al dik 7 maanden in de shit. Ik was als kind altijd al bang voor ziektes enz. en dat is nu doorgeslagen. Op een keer werd ik totaal niet lekker duizelig, hartkloppingen, angstig, druk op de borst. Ik was doodsbang. Naar de dokter en er was niks aan de hand. Voor de zekerheid nog naar de cardioloog geweest, maar er was niks. Helaas ben ik dieper de put ingegaan. Kreeg ontzetten veel lichamelijke pijntjes. Zware en slappe benen, druk op ogen, hoofdpijn, duizelig, angst, paniek, niet kunnen slapen enz.
    Toen kwamen er periodes waarin alles zwart was ik zag niks zitten kon niet genieten en was heel erg van de wereld verwijderd (derealisatie). Toen deze periode voorbij was ging het iets beter. Ik kon nog weinig, maar de kleinste dingen deden me goed. Nu zit ik in een rot periode. Eerst krijg ik lichamelijk klachten denk aan hoofdpijn/duizelig enz. Vervolgens wordt dit op ten duur een paniekaanval. Soms ben ik hele dage angstig en voel ik me afgescheiden van de wereld. Soms wordt ik wakker en gelijk is de angst. Dan ren ik naar de lamp en dan zakt het langzaam weer. Ook dat doffe gevoel in mijn hoofd is vreselijk. Als ik uit bed kom ben ik al zenuwachtig en bang hoe de dag zal gaan. Ik voel al van alles en het is echt overleven tot de avond. Pas voelde ik me oké en dacht ik even een rondje lopen. Maar de 10min die ik liep was de max. Kreeg op de helft al zware benen werd steeds duizeliger en had bijna angst. ook fietsen en autorijden is moeilijk of lukt amper. De paniek en de rare wereld overheerst dan zo.
    Wie herkent zich in mijn verhaal?
    Tamara
    Tamara 1 4
    • ik voel met je mee

      peeters isabelle
    • Ik heb dit zelf ook gehad, herken alles wat je schrijft.
      Belangrijk is onder de mensen te blijven, en je angst te overwinnen.
      Angst lijd tot al deze vreselijke klachten, wanneer je je angst de baas bent verdwijnen deze klachten ook langzaam weer.
      Sterkte in je herstel.

      Anoniem
    • Ik herken dit wel , maar by my wordt het erger als ik thuis zit.
      Soms voelt alles dan zo onwerkelijk en van die gekke gedachtes . Vaak last om zelfde tijd uur of tien smorgens ineens dood moe en duizelig. Na een uurtje gaat het dan wel weer.
      Denk uitzitten , veel sterkte

      Anoniem
    • Alle reacties weergeven...
    • Of ik mijn eigen verhaal lees. Een ware hel en bij mij duurt het nu al 10 maanden. Duizelig, paniek, hartkloppingen/ritmestoornis en heel heel veel huilen.

      corrine
    • Reacties verbergen...

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • De akelige symptomen van een burn-out

    Hallo iedereen, wat fijn dat er een forum bestaat voor mensen met een burn-out. Ik praat er veel over met mensen in mijn omgeving, maar ik heb het gevoel dat niemand echt begrijpt wat ik doormaak. Vandaar dat ik hier even mijn hart wil luchten :)

    Ik ben sinds enkele weken thuisgezet door mijn dokter met een burn-out. Ik heb op persoonlijk vlak veel te veel te verwerken gekregen, maar natuurlijk nooit de rust genomen die mijn lichaam zo hard nodig had. Nu betaal ik daar natuurlijk de prijs voor…

    Ik denk dat ik zowat alle mogelijke klachten heb: hartkloppingen (overslagen), hoofdpijn, misselijk, duizelig, spierpijn, slecht slapen, doodmoe, darmproblemen… maar de hartkloppingen zijn absoluut het ergst. Ik heb ze de hele dag door wat ik ook doe: rusten, een boek lezen, babbelen met een vriendin… met een verleden van paniekaanvallen en angstaanvallen omtrent een hartaanval niet het leukste symptoom natuurlijk…

    Ik kan mezelf dan ook niet opbrengen te geloven dat dit allemaal onderdeel is van een burn-out. Ik heb opnieuw de angstaanvallen dat er iets mis is met mijn hart en iedereen zegt dat het niet dat is. Ik weet het niet, maar ergens is het moeilijk te geloven dat een burn-out zoveel en verschillende symptomen en zelfs ziektes kan nabootsen…

    Door het vele piekeren duren de dagen dan ook enorm lang. Ik ben nu op een punt dat ik het allemaal niet meer zie goedkomen en ben zo bang voor elke tinteling die ik voel in mijn lichaam. Alles is zo enorm vermoeiend en ik wil zo graag dat de akelige symptomen stoppen!

    Ik hoop dan ook via deze weg nog mensen te vinden die hetzelfde meemaken zoals mij en mij kunnen geruststellen. Ik zit in een bange fase en zie momenteel nog niet het zinde van de tunnel. Hopelijk komt deze er ooit…
    Anoniempje
    Anoniempje 1 5
    • Hoi Anoniempje,

      De klachten die bij een burn-out horen zijn bijna niet te tellen. Al wat je daar noemt zijn dan ook de typische klachten.
      In 2015 bij mijn eerste burn-out had ik enorme paniekaanvallen midden in de nacht. Een hartritme die ver over toeren ging bij zo’n aanval en dan ook nog eens draaierig worden. Ik vertrouwde het toen niet en ben dan naar de hartspecialist geweest. Alles bleek in orde en dit hoorde ook gewoon bij een van de vele kwalen bij een burn-out.
      Ik heb ook al jaren last van hartoverslagen (extrasystolen). Stress is een extra trigger en dan kan dit enorm hevig zijn. Dit kan inderdaad akelig aanvoelen.

      Groetjes,


      Patrick
    • Dag Patrick

      Bedankt voor je reactie! Ergens een oplichting (hoe raar het ook is om te zeggen) dat de symptomen niet alleen bij mij voorkomen…

      Hoe ga jij om met de hartoverslagen? Neem je medicatie? Krijg je er angst van? Dit maakt me zo bang…

      Anoniempje
    • Hoi Anoniempje,

      Ik heb daar al twintig jaar last van en ben er nu 51. In perioden met stress heb ik daar veel last van en soms zijn er perioden dat ik er geen last van heb. Vooral niet panikeren als je dit voorhebt. Ik heb er leren mee leven. Zoek maar eens op ‘extrasystolen’. Heel veel mensen hebben daar soms last van en is eigenlijk onschuldig.


      Groetjes,

      Patrick
    • Klinkt allemaal heel erg bekend. En typisch de klachten van een burn-out helaas.

      Sam
    • Alle reacties weergeven...
    • Ik heb de diagnose gegeneraliseerde angst-, paniekstoornis. Daarbovenop een burnout. Irreëele angsten vooral bij lichamelijke klachten. Ben met schematherapie en medicatie al bijna anderhalf jaar bezig. Veel van de klachten die genoemd worden ondervind ik ook. Het slecht slapen is daarvan het meest ingrijpende. Veel onrust, uitputting en lusteloosheid.
      Sinds kort ervaar ik soms enkele dagen van rust, helaas nu weer in een dal.
      Acceptatie en volhouden. Je bent niet alleen denk ik altijd maar... sterkte allemaal. X

      Eric
    • Reacties verbergen...

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • Op zoek naar tips? Tips bij burnout →
  • Is dit normaal? Slecht tegen prikkels kunnen

    Hallo allemaal,

    Ik zit nu 11 maanden in m’n burn out en zoals bij de meeste verloopt het herstel met ups en downs. Ik ben bij 5 maanden begonnen met reintegreren en zit nu op 3 x 2,5 uur per week. Helaas kan ik mijn eigen werk nog niet uitvoeren omdat het mentaal te veel van mij vraagt. Ik kan me nog niet goed concentreren.


    Ik kan ook nog steeds heel slecht tegen veel prikkels. Op drukke plekken ben ik na 2 uur echt ‘klaar’ en moet dan lang bijkomen. Ook lijkt het alsof mijn hersenen alle informatie en gesprekken (met de psycholoog, bedrijfsarts, etc.) niet goed kan verwerken en dit blijft dan lang rondspoken in mijn hoofd. Ik word ook elke nacht om 03:30 wakker, terwijl ik de eerste maanden juist extreem lang sliep.


    Is dit normaal na 11 maanden burn out? Herkennen mensen zich hier misschien in? Kan iemand mij geruststellen? Vraag me af of ik ooit nog wel tegen prikkels ga kunnen en gewoon leuke dingen kan gaan doen weer (zoals een festival of op vakantie gaan).

    Alvast bedankt,
    M.
    M
    M 1 6
    • Wat ik herken is het mij niet kunnen concentreren op wat een arts allemaal zei. Ook bij andere instanties. En als ik dan thuis ben maal ik er dagen over door. Dat is echt ***. Hou er alstjeblieft een beetje vertrouwen in dat het wel goedkomt. Pak ook je rust momentjes. Niemand verdiend deze ellende. Jij ook niet.

      X
    • Hé,

      Ik herken het helemaal! Ik heb na 1,5 jaar burn-out ook nog problemen met prikkelverwerking, al is bij mij dan sinds kort ook vastgesteld dat ik hooggevoelig ben. Dus ja wat is “normaal”? Ieder persoon heeft zijn eigen proces. De een heeft dit, de ander dat. Ik ben ook nog herstellende van mijn burn-out nu dus 1,5 jaar geleden. En wat betreft of je ooit nog eens tegen prikkels gaat kunnen. Misschien wel, misschien niet. Misschien zul je dingen blijvend aanpassend en andere dingen ook weer niet. Maar dat is OK. Je merkt vanzelf wel wat goed voelt voor je. Maar denk vooral positief! Dat helpt vooral in de uitkomst.

      Sterkte en succes!

      Groetjes

      Chloé
    • @M, Ook hier heel herkenbaar. Intense gesprekken blijven maar malen in mijn hoofd, wel dagen lang. Ik kan niet meer relativeren en ben naar iedereen wantrouwend en wil controle houden. Door dit malen slaap ik ook enorm slecht en net als jij tot 03.30 - 04.00 uur. Ik ben ervan overtuigd dat het met veel rust goedkomt en dat ik moet proberen los te laten en negatief denken om te zetten in positief denken.

      Anoniem
    • Zoek eens 'The Steady Coach' op op youtube. Gaat over het label PPPD. Soort duizeligheid (en lijst van andere klachten) door angst in het lichaam waar je aan moet werken. Onder de playlist 'specific symptoms' vind je wel soortgelijke klachten waar ik ook veel herkenning vond. Beelden die te snel gaan is echt een enorme klacht voor mij, gepaard met overprikkeld gevoel. Laat maar weten hoe het voor jullie klinkt.
      Discord/insta: kelvinschouten

      Kelvin
    • Herkenbaar. Overprikkeling speelt bij mij heel erg want zware burnout. Nu 1,5 jaar onderweg. Nog steeds moeite met sociale interactie (praten en luisteren), dat vergt heel veel van mij. Dus die contacten beperk ik. Harde geluiden kan ik ook slecht tegen. Met supermarkten, winkels ed heb ik dan weer geen moeite. Ook langer dan 1 uur lezen teveel. Volgens psycholoog gaat herstel wel 3 jaar duren....ze waarschuwde me ook dat er n kans is dat ik nooit meer helemaal zal herstellen (ook niet leuk om te horen). Maar ben al blij als ik voor 80% herstel! En weer parttime kan werken straks. Probeer ook positief te blijven, en blijf de kleine lichtpuntjes zien.
      C.

      Anoniem
    • Alle reacties weergeven...
    • Elke situatie is anders, maar om je een lichtpuntje te geven; vorig jaar november gecrasht. Vanuit daar kon ik de lampjes in m'n Kerstboom en het knisperen van een kaars niet meer handelen. Afgelopen weekend ben ik na een drukke karaokeavond met mensen muziek en lampen geweest en heb k de oordopjes in m'n tas kunnen laten. Dus ja, het kan zich echt herstellen!!
      Kanttekeningen is dat het wel kan schommelen en het samenhangt met m'n algehele vermoeidheid

      Natasja
    • Reacties verbergen...

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • Wat moet ik doen?

    Hallo allemaal,
    Ik weet niet zo goed waar ik moet beginnen, dus ik begin maar ergens.

    Sinds kort, of nou eigenlijk al een tijdje heb ik van van alles last. Duizelig, huilbuien, kort lontje, moe zijn of beter op zijn, nergens meer puf voor hebben, misselijk, haar uit val, alles vergeten, hartkloppingen en paniek aanvallen.

    Ik ben thuisblijf mama van 5 kinderen (11, 10, 8, 5 en 3 jaar) en getrouwd. Mijn man werkt erg veel, gaat ‘s ochtends om half 7 weg en komt pas weer rond 10 uur ‘s avonds thuis. Dus ik doe eigenlijk alles alleen. Ik heb ook geen vrienden of familie die bijspringen.

    Nu is er in mijn leven al nooit echt heel relaxt geweest maar ik mag niet klagen. Ben een dochter van gescheiden ouders, veel ruzie thuis, vader die moeder sloeg, moeder die erg manipulatief is. En in de afgelopen jaren een dochter gehad geboren met zware hartafwijking, zwangerschap erna op de helft bevallen van een overleden kindje, vorige jaar mijn halve schieldklier laten verwijderen vanwege een verdachte knobbel.

    Ik heb zelf niet zo’n leuke jeugd gehad waardoor ik er nu altijd voor de volle 100% voor ga met mijn kinderen. Niet alleen voor mijn kinderen maar voor iedereen eigenlijk. Op de een of andere manier komt iedereen altijd naar mij met problemen of als ze willen uitrusten let ik op hun kinderen, zelfs als ik ziek ben of al van alles te doen heb. Ik zorg graag voor alles en iedereen, ik ben bij elke verjaardag, ga op zoek naar de beste cadeaus, en zorg er voor dat iedereen zich belangrijk voelt.

    Nu ben ik dus eind okt naar de dokter gegaan omdat ik mij niet goed voel en het eigenlijk alleen maar erger wordt, volgens haar komt dat door het weer. Ik weet niet wat ik daarmee moet. Ik houd juist van de herfst/winter maanden heb daar nog nooit moeite mee gehad. Ik ben begin januari nog eens geweest en kreeg het zelfde te horen. Nu was het tijd voor mijn check up bij de internist (wat betreft de schildklier, krijg elk jaar een echo om te kijken of er niks groeit in de andere helft), die merkte op dat mijn bloeddruk veel te hoog was en na een beetje babbelen kreeg ze het idee dat ik een burn out heb. Zij vertelde mij dat ik hiermee naar de huisarts moet en dat zij mij dan moet gaan helpen. Maar volgens mijn huisarts is het weer dus het probleem. Ik weet dat ik geen baan heb, maar ik doe wel echt heel veel, ik heb alleen het idee dat mijn huisarts dat niet vind.

    Wat moet ik nu doen ? Moet ik per se naar een huisarts ? En wat moet ik doen om mij beter te voelen ? Ik heb eigenlijk niemand die mij kan helpen. Mijn man zegt dat ik meer moet rusten maar als ik bijv niet mee ga naar de zwemles ofzo, voel ik mij juist alleen maar schuldig, ik wil niet dat mijn kinderen de zelfde jeugd hebben als ik.
    Nora
    Nora 1 1
    • Alle reacties weergeven...
    • Hi Nora,

      Je klinkt als een hele lieve zorgzame en begripvolle vrouw. Ik heb zelf nog geen kinderen, maar kan me erg in je herkennen. Het altijd maar zorgen voor mensen, willen dat ze het leuk hebben, alles doen voor iedereen, etc. Daar zit het 'm al in. Zelf zit ik nu 5 maanden in overspannenheid. Het was echt een hel en af en toe val ik nog steeds terug, maar het gaat echt al een stuk beter. Ook met jou komt het goed, maar het kost echt (veel) tijd en vertrouwen. Ik heb dan ook geleerd door therapie dat juist de mensen die het meest aardig zijn, people pleasers, hoog verantwoordelijkheidsgevoel, etc. vatbaar zijn voor een burn/out/overspannenheid. Eigenlijk erg jammer, maar blijkbaar mogen we vaker en meer voor onszelf kiezen. Ook hoeft een burn/out/overspannenheid echt niet alleen van werk te komen. Vaak is het een combinatie van verschillende factoren. Als ik jou zo lees heb je veel meegemaakt. Wellicht is het tijd voor je om aan de slag te gaan met eventuele opgelopen trauma's. Ik dacht ook dat ik geen trauma's had totdat ik aan therapie begon. Wat betreft de huisarts, die heeft mij wel erg geholpen en aangehoord, maar nooit een label om me geplakt. Daarnaast denk ik als jij er zeker van bent dat je echt teveel hooi op je vork hebt genomen dat therapie ook kan helpen. Denk dan aan therapie zoals emdr, hapnotherapie, meditatie/yoga, etc. Ik heb overigens veel geprobeerd en had een zwaar vitamine D te kort (kwam nav een uitgebreid bloedonderzoek naar voren), dus hiervoor heb ik hoog gedoseerde vitaminepillen gekregen. Wellicht heb je dat ook, want daar kun je je ook futloos door voelen en klachten krijgen. Tot slot, denk echt aan jezelf en neem je rust. Probeer ook je rust te pakken als de kids bijvoorbeeld op school zijn of in bed liggen. Vraag ook om hulp al is dat moeilijk. De mensen die echt om je geven begrijpen je wel en willen ook niks liever dan dat je je goed voelt.

      Veel sterkte, het komt echt goed!

      Amber
    • Reacties verbergen...

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • Ik mis mijn (klein)kinderen

    Sinds 2022 ben ik helemaal vastgelopen; geen energie, het niet meer weten, totale fysieke en mentale uitval. Juni '23 (op 58jarige leeftijd) na 5 jaar strijden mijn diagnose ass, autistische burnout én depressieve stoornis gekregen. Daar was even opluchting, maar daarna besef en een allesoverheersend "En Nu?" Met hulp van een fijne autismecoach ben ik 'boven water' gebleven. Nu een aantal behandelsessies bij de dr Bosman gehad, hulp vd psychiater, 10 mg citalopram, sinds 2 weken een (helaas online) ambulant begeleider. Héél veel hulp; wellicht té veel.
    Al die tijd heb ik in een isolement geleefd met hier en daar een kort contact, een poging een theater te bezoeken, etc....Vaak is mijn man al te veel van het goede en zorgt hij voor overprikkeling (alleen al z'n ademhaling:)) Hij doet enorm zijn best maar voor hem is het ook zoeken, wennen en is hij handelingsverlegen.
    Ik mis o.a. mijn (klein)kinderen ook enorm; ben bang dat ik ze kwijt raak omdat juist die beginjaren (ze zijn nu 4,9 en 12) zo vormend zijn in contact. Heb wel aldoor kaartjes en postpakketjes gestuurd maar een warm contact is natuurlijk veel waardevoller. Ik vraag me af of er mensen zijn die ervaring hebben met het volgende:
    * hoe het contact met kleinkinderen weer aan te trekken
    *welke activiteiten te doen
    *met welke tijdspanne
    *..........

    Ik hoop dat er oma's zijn die fijne tips kunnen delen.

    Alvast dank!
    Ellen
    Ellen 1 5
    • Dag Ellen, ik ben nog geen oma, maar wel een moeder wiens moeder dit is overkomen. De oma van mijn kind dus.
      Ze is rondom dezelfde leeftijd als jij in een gelijke toestand terechtgekomen. Ze gaf ook aan dat wij allemaal als vreemde voor haar voelde. In dat heftige moment konden wij haar ook niet meer helpen en is ze even opgenomen geweest.
      Vanuit dat herstel deden we korte bezoekjes, echt maar Max 30 minuten voor een knuffel. Later even samen wandelen. Buiten met de hond is minder prikkels dan in huis. Kunt ook simpel ergens lekker gaan zitten in een park waar de kindjes spelen. Je hoeft dan zelf niet al te veel, de buitenlucht filtert en je bent toch even samen.
      Wellicht kun je ook een leuke video chat in de week doen. Dat kunnen de kinderen tegenwoordig al heel snel.
      En vanuit daar kijk je verder. Je herstel staat voorop. En de liefde verdwijnt echt niet! Sterkte

      Natasja
    • Wat een lieve en helpende reactie Natasja. Dankjewel!

      Ellen
    • Graag gedaan Ellen,

      Hoop dat je er iets aan hebt. En ook hier is de band tussen oma en kleinkind nog hartstikke goed hoor. Kindjes zijn heel flexibel. Dus geniet van ze , zoals jij het aankunt nu. En de rest komt daarna.

      Natasja
    • Hey ellen!!

      Ik zit ook rond dezelfde periode als jou thuis , en wat kun je een paar hobbels op de weg tegen komen.. iedereen reageert anders op de burnout. Im zelf heb inplaats van vermoeidheid meer last van het aanstaan. Ik kan dat niet goed uit leggen maar dat je lichaam de hele dag paraat wil staan terwijl het niet hoeft. Als ik natuurlijk die dag weinig ga doen dan gaat mijn mind er op in zitten en wordt het soms erger.

      Zelf had ik precies hetzelfde na 6/7 maanden voelde ik eindelijk een kleine stuk verbetering. Dat ik eindelijk dacht van omg , ik geniet nu van een stukje wandelen. Ik kon opeens blij dansen in de woonkamer, muziek keihard aan en schoonmaken. Maar als ik eenmaal de deur uit ga en ik ga met mijn vriend boodschappen doen of ik ga ergens naar toe, merk ik dat ik heel moeilijk in de snelheid van de wereld kom. Daardoor voel ik me onzeker om binnenkort een keer te gaan opbouwen.

      Na nieuwjaar kreeg ik weer een kleine terugval. En blijkbaar is dat volkomen normaal. Laat ik het zo zeggen , jou lichaam is ook de oude patronen gewend , ik leer nu nieuwe patronen wat ook tijd nodig heeft om door te zetten. In plaats van tegen de vermoeidheid in te vechten , laat het er maar zijn. Het is oke. En onthoud, dat helpt mij , het is tijdelijk!! We weten niet hoe lang, maar dit zou nooit altijd blijven. Onthoud dat 👋

      Iedergeval krijg je een dikke knuffel van mij, want soms is het echt hell en kan je vaak door mensen om je heen onbegrepen worden ❤️

      Hoop dat je hier wat aan hebt .

      Liefs kiaraah

      Kiaraah
    • Alle reacties weergeven...
    • Het systeem waar binnen je probeert te functioneren is kapot, niet jij.
      Je bent niet lui, je lichaam zegt het is genoeg, stop met werken en durf te genieten. Je bent 58 jaar, je hebt je plicht gedaan.
      Je mag lekker niks doen, genieten met plezier iets maken, spelen of kijken naar je klein kinderen.
      Je bent niet lui of nutteloos, je wordt niet gek en hebt geen medicatie nodig. Je bent perfect in evenwicht alleen we luisteren niet naar ons lichaam. We hebben meer vertrouwen in dat we moeten werken tot we dood vallen.
      Accepteer dat je genoeg doet al doe je niks en laat anderen je niet wijs maken dat het anders is. Zij weten niet beter want ook zij moeten functioneren binnen dit systeem.
      Lekker niks doen en zeggen dat je geen prikkels meer kan verdragen, je hoeft er niet eens voor te liegen.
      58 jaar pfff en je zo voelen, mijn oprecht excuus voor u dat u zo behandeld wordt.
      Patricia

      Patrica
    • Reacties verbergen...

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • Benauwd als hartslag rustig is

    Hebben jullie ook dat jullie wat moeite hebben met ademen zodra de hartslag rond de 60 is? En zodra de hartslag rond de 90 schiet dan niet meer?
    Hoor graag van jullie
    Steve
    Steve 1 7
    • Ik heb ook wel eens benauwdheid maar geen idee van de hartslag .. daar let ik niet echt op. Wel heb ik tijdens rust momenten dat ik me meer bewust ben van mijn ademhaling waardoor het lijkt dat ik benauwd ben.
      Wat bedoel je eigenlijk met moeite? Adem stops/verstoorde ademhaling? Voelt het zwaar? Gevoel van dichtgeknepen keel?

      Anoniem
    • Niet volledig kunnen uitademen. Een verstoorde ademhaling idd.

      Steve
    • Dat niet goed kunnen uitademen is heel herkenbaar. Ik had jaren terug de huisarts gebeld want het voelde toen niet goed. ik mocht dezelfde dag nog langskomen bij de doktor (zelf dacht ik dat er iets mis wat met mijn longen zoals luchtwegen infectie) en volgends haar had ik een te zware ademhaling en mijn middenrif was gespannen. Ik had toen een verwijzing gekregen voor een psychosomatische fysiotherapie (voor dyspnoe) en dat heeft me goed geholpen. Wel niet meteen, duurde zeker wel een paar maanden, En ze leren je dan ook om een aanval te voorkomen, maar kreeg vooral een doorverwijzing vanwege spierpijn en omdat ik vaak in een hyperventilatie belande doordat mijn middenrif zo aanspande, en mijn middenrif deed pijn met in en uitademen waardoor ik niet verder kon uitademen. (Maar ik blijk ook huisstofmijt allergie te hebben en hooikoorts) rechterkant van mijn neus zit vaak dicht vooral smorgens en slaat ook op de luchtwegen. Maar ja, geen idee als je hier iets aan hebt.

      anoniem
    • Het hoeft niets ernstigs te zijn. Maar ik zou hiermee even langs de huisarts gaan om te laten onderzoeken wat het is.
      Er zijn meerdere oorzaken mogelijk.

      Tim
    • Hallo iedereen bedankt voor de tips tot zover. Ik ga naar de osteopaat hopelijk heeft dit wat effect. @tim wat voor oorzaken zouden er nog meer kunnen zijn?

      Mvg steve

      Steve
    • Nou bv medicijnen (beta blokkers), stress of astma etc.

      Tim
    • Alle reacties weergeven...
    • Gebruik geen medicijnen ook geen stress. Geen hyperventilatie gemeten met capnografie. Benauwdheid is er ook niet de hele dag ook heb ik gevoel dat er linksonder soms iets los schiet. Heel bizar.

      Steve
    • Reacties verbergen...

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • down gevoel

    Hoi allemaal,

    Momenteel loop ik met een burnout. De laatste weken gaat het met vlagen best goed. Ik heb momenten dat ik super blij ben. De lichamelijke pijntjes worden eindelijk minder! Alleen heb ik soms ineens dat ik met soort van down voelt. Het ene moment kan ik over de daken springen en het andere moment is alles donker en negatief.
    Wie herkent dit?
    Anoniem
    Anoniem 1 9
    • Dat is heel normaal. Ik zie de burnout als periodes. Aan het begin had ik overal last van. ontzettende rot momenten, veel lichamelijke pijntjes die zich in periodes afwisselde enz.
      Als dat minder wordt rol je op ten duur in de periode van af en toe down moment zoals jij het noemt. Dit hoort er echt bij. Dit is de weg naar herstel.
      Heel veel sterkte!

      A.
    • Herkenbaar. Inderdaad erg wisselend gevoel en nu dat ik een beetje blijf hangen in een vaag gevoel, van het gaat wel oké, maar ik voel wel nog pijntjes en van alles. Het is een proces waarin je stappen vooruit maakt en weer stappen terug. Totdat op een gegeven moment die stappen terug steeds kleiner worden.

      Heel veel sterkte!

      K.

      K.
    • Hoi K.

      Precies dat. Het ene moment denk je bijna van alles af te zijn terwijl je voor je gevoel het andere moment weer helemaal bij af bent. Ik heb dat dus vandaag. Heb betere dagen achter de rug en vandaag ineens weer zo'n down gevoel. De wereld is raar en er komen weer meer lichamelijke pijntjes: steken in hoofd, zere ogen, opgejaagd, zere benen, bang voor erge ziektes enz. Hierdoor komt je weer in die negatieve cirkel. Heb je tips om hier weer uit te komen?

      A.
    • Wat dit is is de Boven en onderkant van je trauma window( kan je googlen) zit je erboven dan ervaar je vaak angst, opgejaagd, pijnen ect. De tegenpool is het afsluiten van je lichaam. Verdoofd gevoel of neerslachtig. Beide uiterste is een teken dat je lichaam zegt tot hier en niet verder. Mijn advies is kijk er met liefde naar. Verzet je niet tegen het sombere gevoel. Kijk erna.. daar zit Je dan, maar het gaat voorbij. Je lichaam heeft rust op dat moment nodig dus ben lief voor jezelf

      Natasja
    • Dag A en Natasja,

      Dank je wel Natasja voor je waardevolle tip over je trauma window,, dit ga ik zeker even googelen.

      Ik maak gebruik van affirmaties. De mijne is al een lange tijd ik ben positief en optimistisch. Dit helpt mij wel ondanks dat ik me down voel en pijn heb, dat ik weet dat het voorbij gaat en ik probeer het steeds meer te laten zijn, zoals Natasja zegt. Ik probeer die dag me dan ook gewoon rust te gunnen en lekker met een dekentje op de bank te liggen en niks te doen, zonder daar iets van te vinden.

      Daarbij bestempel ik mijn gedachtes als deze heel negatief zijn met een label: negatief . Verder denk ik dan niet meer na over deze gedachtes of ga het niet analyseren.

      En daarnaast ben ik gestopt met Googlen van wat er allemaal in mijn lijf zou kunnen zijn. Dat geeft enorm veel rust. Alle pijntjes die ik heb en nooit eerder heb gehad, bestempel ik met burn out.

      Het is vallen en opstaan. 2 stappen vooruit, 1 achteruit. Zo gaat eender welk proces.

      Heel veel sterkte! The only way is up!

      K
    • Dat is het beste wat je kan doen! Ik schrok enorm toen ik voor het eerst een emotieloos gevoel ervaarde. Alles wilde ertegen verzetten. Ik heb dit toen ook geleerd en dat hielp mij echt. Begrijpen dat het een stopsignaal is van m'n lichaam en niet mijn blijvende staat van zijn. Nu kan ik al beter zeggen tegen mezelf oké de koek is echt op vandaag. En rust inlassen.
      En och symptomen googlen..herkenbaar en zo toxic.
      Ik heb zelf ook weleens mantra's gevonden op specifieke kwalen. Destijds was dat voor mij hevige maagpijn dat trok tot op m'n borst. Ik vond dat ook ondersteunend.

      Sterkte

      Natasja
    • Dag Natasja,

      Hoe bedoel je een emotieloos gevoel? Knap dat je dat al kunt en mooi om te zien hoe je door je proces gaat en positief blijft!
      Dank hiervoor!

      K.
    • Ik keek naar mensen en situaties die mij heel blij en gelukkig maken. Echter op dat moment ervaarde ik letterlijk niks. Geen emotie. Dat was voor mij het dieptepunt in somberheid. Nu heb ik geleerd en ervaren dat dit een shut down is en na de juiste rust weer voorbij gaat.
      Jij ook hoor. Beetje bij beetje ga je inzien dat het echt een reset is met een betere versie van jezelf daarna!

      Natasja
    • Alle reacties weergeven...
    • Dag Natasja,

      Dank je wel voor de verheldering. Ik ervaar al heel lang niet echt emotie. Juist door de burn-out ben ik weer dingen gaan voelen en ben ik uit aan het zoeken wel gevoel reëel is en welk niet of waar wat bij past.

      Ik geloof inderdaad dat het een reset is en een betere versie van mezelf te worden en dat dat tijd nodig heeft.

      Groet,

      K.

      K.
    • Reacties verbergen...

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • Meer ondersteuning nodig? Therapie bij burnout →
  • Burn-out/angststoornis

    Hey,

    Ik wou graag mijn verhaal delen en misschien herkennen jullie je hierin of zijn er wat tips voor mij

    Ik ben een jongen van 21 jaar uit en ben nu ongeveer 7 maanden thuis van mijn werk en zit met een burn-out/angststoornis. (Agorafobie)
    Ik vind het echt verschrikkelijk en hoop iedere dag dat het weg is en ik weer m’n leven kan oppakken. In de 7 maanden heb ik een hoop dalen gehad en misschien soms iets betere momentjes. Ik heb mezelf veel opgesloten en geïsoleerd, veel op schermen ect ect.

    Ik probeer mezelf echt te focussen op de goede dingen, gezond te eten, een beetje wandelen, onder de mensen proberen te zijn, boek te lezen, ademhalingsoefening ect ect

    Maar het gaat gewoon op dit moment allemaal echt niet. Ik ervaar een heel wazig/eng gevoel en alles is grijs en grauw en lijkt nep en dit is dan de gehele dag, ik sta er mee op en ik ga ermee naar bed.

    Voor mijn gevoel kan ik niet nadenken en leef ik de gehele dag in een soort waas ook zie ik heel wazig en herken ik mezelf echt niet meer, soms denk ik dat ik gek wordt (weet dat dit niet zal gebeuren). De mensen om mij heen vertellen me allemaal dat ik super scherp ben en ze niet veel aan mij merken als ze op bezoek komen. (Dan probeer ik me vaak wat beter voor te doen dan ik ben) Alleen ik wordt van binnen gek , ik wil gewoon weer m’n oude leventje terug.

    Het is een raar gevoel bij m’n hoofd en vooral bij m’n ogen, m’n lichaam voelt niet meer mijn lichaam.

    Loop bij een psychologe en iedereen geeft mij allemaal aan dat het logisch en normaal is en het er allemaal bij hoort en dat ik gewoon wat moet gaan doen. Klinkt allemaal heel makkelijk maar hoe dan als je je zo voelt???

    Herkennen jullie je in dit gevoel? En heeft iemand hier misschien wat tips voor?
    D
    D 1 6
    • Echt zo herkenbaar. Alsof ik mijn eigen verhaal leest. Alles maar dan ook alles klopt! Ik ben ook 21 en loop sinds hier sinds 5 maanden mee. Ook dat wazige gevoel, bang op gek te worden, wereld voelt nep, rare zere ogen enz enz. Echt alles is hetzelfde. Ook ik loop bij een psycholoog en zij zegt hetzelfde als wat de jouwe zegt: het hoort erbij. Ik heb ook momenten dat ik op de bank ligt en me gewoon doodziek voelt zo zo moe en raar. Maar als er dan bezoek komt zoals je zegt kan je doen alsof er niks is.

      Klinkt raar maar is zo fijn om te lezen dan iemand exact dezelfde klachten meemaakt als ik.

      Iris
    • Hey Iris,

      Ik snap je volledig en voor mij klinkt het ook fijn dat iemand dezelfde klachten meemaakt.

      Voel me namelijk constant onbegrepen en dan lijkt alsof ik de enige ben die zulke dingen meemaak.

      D
    • Klopt mensen denken o je ziet niets aan hem het valt wel mee. Of komt op zet even door joh het is niet reëel wat je voelt of denkt. Dat zijn dingen die ik veel hoor van mensen. Ik dacht ook dat ik 1 van de weinige was met zulke heftige klachten, maar ik denk dat er meer mensen zijn die dit meemaken dan dat wij denken.

      Iris
    • Hey , ik heb precies het zelfde het maakt je vooral angstig dat je denkt dat het nooit meer goed komt terwijl mijn omgeving zegt dat ik al beter ben dan aan het begin het is alleen dat hoofd dat me elke keer helemaal gek maakt. Groetjes s 27

      Anoniem
    • Wat voor mij helpt maar dat kan voor iedereen anders zijn , is elke dag op het zelfde tijdstip opstaan en naar bed gaan . Ik moet me eigen dwingen om in de ochtend wat te eten en ik probeer rond 11 uur altijd een uur te gaan wandelen ( op het begin kon ik maar 5 meter wandelen dus bouw dit op je eigen tempo op ) en als ik dan terug thuis ben rust ik een uur slapen of op de bank liggen daarna merk ik dat ik weer ga piekeren dus pak ik een boek of een puzzel of ga even ontspannen in bad met een boek. Deze dingen helpen mij op het moment nu om de dag door te komen , op het begin kon ik niks van al die dingen hier boven en het is voor iedereen anders en elke dag is anders soms kan ik even genieten en soms ook helemaal niet en dat probeer ik dan maar te accepteren. Het is een lastige tijd maar heb er vertrouwen in dat uit eindelijk alles goed komt.

      S
    • Alle reacties weergeven...
    • Ik herken het en dacht zelf dat het nooit over zou gaan. Wazig zien duizeligheid angsten trillingen in mijn lichaam.
      Ik deed er alles aan, maar daardoor creëer je controle gedrag. het belangrijkste is het accepteren. En rust nemen Ik kan je zeggen dat ik heel veel baat heb gehad bij filmpjes van Nick de waard. Het is een tip.
      Nu na 6 mnd gaat het al stukken beter. Sterkte !

      N
    • Reacties verbergen...

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • Verwarrend

    Hi allemaal,

    Ten eerste wil ik zeggen dat ik het heel fijn vind om te lezen hoe andere zich voelen en er voor elkaar kunnen zijn.

    Ik zit momenteel sinds 1,5 maand thuis, volgens de huisarts misschien een angststoornis, volgens de psycholoog en bedrijfsarts een burnout. Deze 1,5 maand heb ik heel veel moeten huilen en piekeren. Het is allemaal begonnen nadat ik een heftige paniekaanval heb gehad, dit had ik nog nooit meegemaakt en heb ik gelukkig niet nogmaals gehad.

    Nu, na 1,5 maand, begin ik me eindelijk iets energieker te voelen. Uit bed komen blijft lastig en soms moet ik alsnog huilen omdat ik het gevoel heb mezelf kwijt te raken. Het piekeren lijkt minder te worden, ook heb ik (bijna) geen last meer van benauwdheid/ een drukkend gevoel op mn borst/ erg aanwezige hartslag. Omdat ik veel lees over mensen die een terugval krijgen omdat ze bijvoorbeeld te snel door willen gaan wil ik graag om advies vragen.

    Zijn er hier mensen die na een periode van +/- 1,5 maand zich enigszins voelde opklaren? En wat heeft jullie geholpen in het volhouden van het voelen van verbetering. Ik voel me nog lang niet mezelf, maar hoop dat dit snel kan veranderen. Ik hoop dat ik het goed heb weten uit te leggen, vind het soms erg lastig om duidelijk te maken hoe ik me nu precies voel. Alles lijkt zo onlogisch en ik ben er erg van geschrokken.

    Alvast bedankt voor eventueel advies en sterkte aan iedereen die momenteel door een rottijd heen gaat ❤️
    X
    X 1 4
    • Ik had precies hetzelfde maar dan pas na 3 maanden en al na 4 dagen storten dat helemaal weer in. Je denk weer wat langer te kunnen lopen of meer te doen maar ik zeg je soms deed ik niks en kreeg ik alsnog opeens veel spierpijn of trillend oog, hart kloppingen en nog veel meer. Ik wil je niet ontmoedigen maar vaak is het bij burnout 2 stappen vooruit en daarna weer een stap achteruit. Ik zou goed de tijd nemen en een denk wijze aannemen dat niets moet. Als het niet lukt een belletje of winkelbezoek dan de andere dag. Ik voel mij daardoor minder gestrest. Sterkte N.

      N.
    • Hoi X
      Lees dat je nu 1,5 maand in je burn-out zit. En hoopt op snelle verbetering.
      Ben geen ervaringsdeskundige maar ik zit nu 8 maanden in de burn-out of hoe sommige het ook noemen. Maar ik hoop ook dagelijks op een klein beetje verbetering. En soms denk ik yes nu voel ik me weer positief en hem dan meteen 1001 ideeën om te gaan doen.
      Maar dan begin ik met mijn. eerste idee en dan na een half uur is alles weer weg.
      Snap er soms helemaal niets van het ene moment denk je alles te kunnen en binnen het uur ben je weer een ellendig en somber persoon.
      Dus ik wil je niet ontmoedigen maar heb begrepen dat dit proces om te herstellen een tijd gaat duren.
      Ik dacht in het begin ook even tijdje rustig aan doen en dan kan ik er weer tegen aan. Maar dat is helaas voor mij niet de realiteit.
      Maar als ik eerlijk naar mijn laatste jaren is het ook langzaam berg afwaarts gegaan. Alleen ik heb het nooit echt in de gaten gehad. Dacht altijd even dipje en weer verder.

      Op het moment werk ik een klein beetje wat noodzakelijk is voor mij en probeer daarna zoveel mogelijk te rusten.
      Maar wat ik iedere dag het allerergste vind dat ik vaak niet eens naar een winkel kan of uit eten. Al paar keer geprobeerd en begint goed en dan ineens de man met de hamer en ik sta weer zweten, stressen en voel me dan klote.
      Kon eerst alles en nu helemaal niets meer.
      Ben een man van 52 maar zo voel ik me dan niet.
      En dit vind ik echt het aller moeilijkste om mensen om mij heen (ouders, kinderen, familie en vrienden) vaak te leur moet stellen om dat het me gewoon niet lukt. Ook vaak de simpele dingen niet.
      Dan voel ik me een zielig klein mannetje en heb daar hekel aan. Maar kan er ook niets aan veranderen.
      Dus nu heb ik soms in de ochtend een opleving en daar probeer ik van te genieten en geeft me een beetje hoop.

      Wens je veel sterkte en beterschap in de achtbaan waarin we terecht zijn gekomen.

      Groet Aswin

      Aswin
    • Bedankt voor jullie reacties, dit helpt me zeker. Ik heb alleen nog een vraag die ik ben vergeten te stellen. Hebben jullie ook last gehad van een enorm schuldgevoel/ gevoel dat je je aanstelt? Ik worstel er nog best mee dat ik denk, kom op, wat is er nou aan de hand, hoezo zit je nu weer te huilen en doe je niks. Ik probeer dat los te laten maar vind het onwijs moeilijk.

      Vandaag gaat het helaas weer iets minder. Ga zo proberen de deur uit te gaan maar het kost me allemaal meer energie dan ik had gehoopt. Voel me gesloopt en opnieuw benauwd, het blijft heel verwarrend en ik word er eigenlijk weer boos/verdrietig van.

      Succes vandaag, ik hoop dat jullie ondanks alles een goeie dag hebben.

      X
    • Alle reacties weergeven...
    • Hoi x

      Vandaag een goede dag zou fijn zijn maar helaas was alleen de ochtend fijn en nu weer zoveel prikkels dat ik thuis boven zit.
      Als er voor mij veel prikkels geweest zijn wil ik daarna altijd graag alleen zijn en naar muziek luisteren. Hoop dat de rust in mijn hoofd weer een klein beetje hersteld.
      Maar over je vraag ?
      Schuld gevoel heb ik zeker gehad en als
      soms nog even. Dit voornamelijk naar mijn ouders, partner en kinderen.
      Maar ze weten dat ik ziek ben maar snappen het soms niet.

      En dat je voelt/denkt dat je jezelf aanstelt Snap ik helemaal. Dat heb ik ook veel last van.
      Dit komt denk dat de anderen niet weten wat er met jou gebeurd en het allemaal maar vreemd vinden.
      Klinkt misschien raar, maar 3 jaar geleden zou ik ook vreemd naar niemand met een burn-out gekeken.
      En heel sceptisch misschien gezegd hebben stel je niet zo aan als je ook een keertje hard moet werken.
      De gevoelens en manier van denken die ik nu heb passen totaal niet bij met wie ik ben/ was.
      Dus je stelt je niet aan het is gewoon bijna niet te begrijpen wat er allemaal met je lichaam en hersenen gebeurd.

      Ik probeer veel positieve verhalen te lezen van mensen die hersteld zijn en dat geeft me hoop dat het goed gaat komen.

      En belangrijk is dat lotgenoten elkaar kunnen steunen omdat elkaar beter begrijpen.

      Fijne avond groetjes van mij Aswin

      Aswin
    • Reacties verbergen...

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • Ben je hersteld? Hoe?

    Hallo,

    Ik ben bijna een jaar in burnout. Extreem vermoeid, ik kan geen dag trekken zonder te slapen. Ik ben niet depressief ofzo. Ik mediteer, slaap dagelijks extra uurtjes, voer rustpauzes in na een huishoudelijke taak, ik ben bewust met mijn energie bezig maw en leef traag.

    Wie is al hersteld en kan tips geven?
    Het zou zo fijn zijn om eens 'positieve' verhalen te horen.

    Gr
    anoniem
    anoniem
    anoniem 1 5
    • Herkenbaar! Ook ik zou graag tips horen. Of een hoopvol berichtje! 😊

      Vere
    • Ik durf het bijna niet te zeggen, maar ik heb zojuist een 3 jaar lange traject met de psycholoog afgerond. “Ik ben beter” klinkt nog erg onwennig. Over een half jaar hoop ik het met zekerheid te kunnen zeggen. Ik heb in ieder geval vertrouwen in de toekomst.

      Een standaard formule tot genezing bestaat (nog) niet. De meest betrouwbare tips die ik heb gekregen en wil doorgeven is:
      - accepteer de situatie zoals het is.
      Dat is heel lastig, maar het leren accepteren hoort bij het proces.
      - trust the process.
      Als je voor een behandeling of traject hebt gekozen, heb er maar vertrouwen in dat je er baat bij hebt. Mocht het niet helemaal helpen, dan heb je daar ook lessen uit geleerd. (Ik had bv een slechte re-integratie coach achteraf, maar daardoor heb ik veel over mezelf geleerd)
      - luister naar je lichaam. Wat vertelt het jou? Welke emotie hoort erbij?
      - een goede klik met je therapeut anders gaat het sowieso niet werken

      Mijn behandelingen:
      CGT, EMDR, rescripting, stembevrijding, EFT, schematherapie, mindfullness (meditatie), manuele fysiotherapie, YouTube Yoga with Adriene, zangles, vrijwilligerswerk, mijn kind als spiegel , rust

      Het is geen perfect traject geweest, maar het doel is bereikt.

      Pearl
    • Hoi anoniem,
      Ik snap je vraag helemaal want die heb ik elke dag. Volgens mij zijn er geen vaste dingen die je kunt doen om weer beter te worden. Ik denk dat ieder persoon anders om op de juiste manier te doen.
      Maar waar ik veel aan heb is dit forum waar ik dagelijks kan lezen van anderen en mijn verhaal weer kwijt kan.
      Weet niet hoe dat bij anderen is maar als ik over bepaalde klachten/problemen/gedachten waar ik mee worstel niemand mij begrijpt. En kun je dus nergens je verhaal goed kwijt.
      Gelukkig zijn er hier ook lotgenoten die mij steun en tips geven om weer door te kunnen gaan.
      Dat geeft mij heel veel energie, hoe raar het ook klinkt dan voel ik me niet zo alleen.
      Had nooit verwacht dat ik op dit soort sites mijn emotie en gevoelens zou delen.
      Was altijd een grote stoere man.

      Maar de realiteit is nu dat ik het ene moment de wereld aan kan en uur later weer helemaal niets kan en wil.
      Maar door er met lotgenoten te praten kun je steun vinden en zo weer de goede en positieve kant op te gaan.

      Heb vandaag een spaarpot gekocht en bij ieder positief moment doe ik er een donatie in voor een feest als deze ellende achter de rug is.
      Wens je veel strekte de komende tijd.
      Groetjes Aswin

      Aswin
    • Hey, ik ben bijna hersteld (80%) en ik heb 1 jaar aangekloot met anti depressieva. Hielp wel met 'herstel' maar niet de achterliggende problemen. Ondertussen de mindbody methode omarmd en het verklaart een boel. Het best wat je kan doen is met je trauma's, negatieve gedachten/zelfbelld/waarden aan de slag en aan journalspeak van Nicole sachs doen. Klinkt wat wazig, maar onze interne stress is vaak veel groter dan de externe stress. Voor veel mensen zorgt dit voor duurzaam hersteld. Succes.

      Taco
    • Alle reacties weergeven...
    • Dankjewel voor jullie reacties.

      Aswin, her is zo herkenbaar om een feest te willen geven als dit voorbij is. Dat is omdat het zo´n gevangen gevoel geeft die situatie...

      Taco, wat bedoel je met de mindbody methode? Kan zoveel betekenen:-)

      Pearl, wat vond je van emdr ? Wist je wat je trauma was ?

      Anoniem
    • Reacties verbergen...

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • Beginnende burn-out/ overspannen

    Hi,

    Sinds eind november ervaar ik klachten die in lijn liggen met overspannen/ burn-out. Ik ben van de een op de andere dag wakker geworden met een opgejaagd gevoel, stress, angst, verwarde kop, doe geen oog dicht s'avonds en kan nergens meer om lachen. Ik ken deze gevoelens helemaal niet.. in tegendeel zelfs, ik zit de afgelopen jaren in de bloei van m'n leven (ben 28) en geniet met volle teugen van alles wat ik doe, tot een aantal weken geleden dus..

    Je vraagt je wellicht af wat er in die periode is gebeurd. Nou, er zijn twee behoorlijk grote veranderingen geweest in mijn leven: een nieuwe baan (met behoorlijke wat verantwoordelijkheden) en een nieuwe woning in minder dan vier maanden tijd. Daarnaast ben ik iemand die altijd bezig is en zijn agenda al 2 maanden vooruit aan het volplannen is. Het was hectisch en druk, en toen ik de eerder genoemde symptomen begon te ervaren, trok ik een week later aan de bel bij mijn leidinggevende. Ik nam vijf dagen rust, kreeg een coach toegewezen, en de twee daaropvolgende weken ging het beter. Maar op een avond kreeg ik plotseling een enorme paniekaanval. Ik ging de volgende dag wel werken, maar voelde me uitgeput. Niets kwam binnen, niets bleef hangen, en niets leek leuk. Gelukkig had ik een week vakantie met Kerst, dus ik hoefde even niets.

    Kerst was echter verschrikkelijk. Zelfs een uur met familie zitten was te veel prikkels. Die week sloot ik me gewoon thuis op omdat ik geen zin had in contact met mensen. Ik merkte dat ik tot rust kwam, maar zodra ik weer moest gaan werken, kreeg ik opnieuw een paniekaanval. Maandag en dinsdag werkte ik nog, maar daarna meldde ik me ziek.

    Vanuit werk heb ik een coach gekregen en die heeft geconstateerd dat de stress mogelijk vanuit een jeugdtrauma voortkomt en mogelijk op werk tijdens een training is getriggerd. Ik heb met heftig fysiek geweld te maken gehad en hij geeft aan dat er mogelijk onverwerkte emoties vastzitten die ervoor zorgen dat ik altijd aan sta, altijd bezig ben met de gedachte dat ik op die manier met mn emoties bezig hoef te zijn. Na deze sessie had ik wel het gevoel alsof de puzzelstukjes bij elkaar vielen en we een mogelijk oorzaak hebben gevonden. Ik ben ook erg benieuwd hoe dit traject gaat verlopen. Hebben hier meer mensen ervaring mee? Een combinatie van een traumatische ervaring en burn-out/ overspannen?

    Nu, bijna 6 weken later gaat het op en af. Emotioneel ben ik instabiel (soms huilen uit het niks, somber, niet echt zin in iets hebben), heb nog stress in mn lijf al lijkt dit wel rustig af te nemen en ben erg angstig. Ik slaap gelukkig sinds een week weer normaal. Ik weet en begrijp gewoon niet hoe mij dit overkomt en ben erg bang voor het onbekende. Voor nu zit ik voorlopig thuis, zit ik in een traject met een coach en probeer ik prikkel-arm te leven en mn dag door te komen met mediteren, wandelen, lezen, tekenen en schrijven. Het lastige vind ik nog accepteren dat dit de situatie is (en misschien nog wel even zo blijft).

    Belangrijke vraag aan jullie is hoe jullie met angst- en paniekaanvallen omgaan en probeert positief te blijven. Ik merk dat ik dit heel erg lastig vind, om nog een lichtpuntje te zien. En hoe accepteer je de situatie? Ik merk dat ik nog probeer vast te houden in mn gedachte aan hoe alles eerst was en dat ik mij hierdoor ik niet volledig kan ontspannen denk ik.
    Lenn
    Lenn 1 2
    • Hoi Lenn,
      Ik had geen angst en paniekklachten dus daar kan ik niks over zeggen. Wat betreft acceptatie: dat is een langzaam proces. Je zult je moeten gaan realiseren dat je nu echt tijd en ruimte moet geven aan jezelf. Doe nu de dingen die jou rust geven, al het andere is niet meer belangrijk. Het gaat nu om jou! Zo te horen ben je best al goed bezig met wandelen, mediteren, lezen etc. Voor mij was bv een lichtpuntje als ik kon merken dat ik meer energie kreeg. De eerste nacht dat ik weer wat beter sliep. Een uitje met vriendin dat ik goed had volgehouden etc. Weet dat deze toestand tijdelijk is en dat het steeds iets beter zal gaan. Maar het kost tijd! En die moet je jezelf gunnen. Mensen die burnout raken zijn over t algemeen enorme doorzetters. Deze eigenschap kun je nu inzetten door steeds op slechte dagen tegen jezelf te zeggen dat de volgende dag weer beter zal gaan en dat t goed komt.
      Wat betreft paniek/angst: gebruik je ademhaling, dat is je anker. Bij onrust ga je even liggen en focus op n langzame en rustige ademhaling. Zo geef je je brein een seintje dat alles veilig is.
      Sterkte

      Anoniem
    • Alle reacties weergeven...
    • Alles is heel herkenbaar wat je schrijft. Die paniekklachten die zijn erg hé? en naast de paniekklachten de lichamelijke ongemakken en pijntjes vreselijk. Ik heb soms ook van die depri periodes. Ook ik leer van de psycholoog om de paniek/lichamelijke klachten te accepteren. Te denken oke ik voel me rot maar het kan geen kwaad. Door dit toe te passen kan ik inmiddels alweer stukjes autorijden alleen (ik reed in het begin helemaal geen auto meer). Dit lukt me niet altijd hoor maar het is wel het beste om het te accepteren. Verder is het belangrijk om je verdriet te uiten. Angst is een opstapeling van woede/verdriet zolang je dat blijft wegstoppen blijk de angst. Dus mijn tip accepteer je paniek en dat je je rot voelt hoe moeilijk het ook is.

      Lieke
    • Reacties verbergen...

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • Hoge hartslag en benauwd, wie herkent dit?

    Wie herkent, in het begin van je burn-out of na een terugval, het fenomeen dat je in rust liggend een prima normale hartslag hebt, en je ook redelijk oké voelt. Maar zodra je opstaat of bij kleine inspanning het meteen richting de 140+ oploopt? Met daarbij benauwdheid, sterke drang te willen liggen anders flauwvalneigingen.

    Ik kan er goed kalm mee omgaan zonder er door in paniek te raken. Omdat ik bijna zeker weet dat het “slechts” ontregeling van zenuwstelsel / uitputting is. Maar ben ergens wel bang dat het niet meer over gaat. Tegelijk wil ik eigenlijk niet naar de huisarts ermee omdat ik een beetje de overtuiging heb daar niets mee op te schieten, of juist erger; verkeerde diagnoses krijgt waardoor je jezelf daar mee gaat identificeren / het in stand houdt.

    Gedachtes of ervaringen hierover?
    An
    An 1 6
    • Heel heel herkenbaar. Bij elke kleine beweging of handeling ook hoge hartslag en gevoel van flauwvallen, slappe.benen enz. Terwijl er gebeurd niks. Eerst raakte ik hierdoor ook in paniek tegenwoordig kan ik er met momenten beter mee omgaan door te accepteren. Ik had en heb dit gevoel bijvoorbeeld ook tijdens het autorijden. Nu gaat dat beter omdat ik weet ik voel het maar er gebeurd niks. Dit is toch al d'r eerste stap richting genezing

      Lieke
    • Hoi Lieke,

      Vervelend he.. Inderdaad die acceptatie en er in kalmte mee omgaan is echt een hele belangrijke stap richting eruit komen volgens mij!

      Ik heb het vooral ‘s ochtends, kan dan echt onwel worden terwijl ik langzaam aan het opstarten ben en rustig ontbijt probeer te maken. Soms is het bij mij wel dermate dat ik echt flauwval als ik niet optijd ga liggen. Ook in de douche heb ik het wat sneller.

      Wordt het bij jou wel minder met de tijd ?

      An
    • Hoi
      Ja had ik ook vooral in begin inderdaad, ook snel duizelig. Je ligt op bed te rusten en opeens voel je je hart sneller gaan kloppen. Ook midden in de nacht of zo. Duurde meestal maar even. Niet druk om maken, het hoort er allemaal bij.

      Anoniem
    • Hoi Lieke,

      Vervelend he.. Inderdaad die acceptatie en er in kalmte mee omgaan is echt een hele belangrijke stap richting eruit komen volgens mij!

      Ik heb het vooral ‘s ochtends, kan dan echt onwel worden terwijl ik langzaam aan het opstarten ben en rustig ontbijt probeer te maken. Soms is het bij mij wel dermate dat ik echt flauwval als ik niet optijd ga liggen. Ook in de douche heb ik het wat sneller.

      Wordt het bij jou wel minder met de tijd ?

      An
    • Ja topicstarter heel herkenbaar, soms beangstigend. Ik heb het weleens meerdere keren in het verkeer gehad, doodeng. Temperatuurverschil is meestal een snelle trigger, in dit geval de stoelverwarming bv.
      Maar acceptatie en inderdaad rustig blijven hoe cliché misschien. Het wordt minder met de tijd. Ik heb het weleens dagelijks gehad, en tegenwoordig sporadisch.

      Hi
    • Alle reacties weergeven...
    • Hoi an,

      Met de tijd heb ik inderdaad met beter momenten. Momenteel weer een dipje. Heel de dag het gevoel of ik flauw ga vallen en of de wereld niet echt is. Ik krijg er tot op heden geen paniekaanval van maar moet zeggen dat het weinig scheelt. Ik probeer het te accepteren, maar mijn aard is juist vecht ertegen en dat is juist wat je bij dit niet moet doen. @hi dat in het verkeer heb ik dus ook. Eerst reed kk daardoor niet meer tegenwoordig lukt me kleine stukjes buiten de snelweg op weer. Ook puur door te accepteren en denken oke ik voelt het het voelt rot maar er gebeurd niets

      Lieke
    • Reacties verbergen...

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • Op zoek naar tips? Tips bij burnout →
  • Denk dat ik elke erge ziekte in de wereld heb

    Ik heb een burn-out en ik denk dat ik elke erge ziekte in de wereld heb.

    Sinds kort moeder geworden. Hiervoor een mega stressvolle periode gehad tijdens de zwangerschap maar ook ervoor - samen met jeugd trauma’s. Depressief geweest tijdens de zwangerschap en toen ik dacht dat het beter ging in één klap keihard gaan werken aan mijn eigen bedrijf want ja, de baby kwam eraan en ik moest een reserve hebben en ik moest de meest succesvolle zijn voordat ik er even uit lag.

    Toen ik 30 weken zwanger was voor het eerst weer een paniek aanval gekregen toen ik de metro uitliep. Met voor het eerst een onstabiel/duizelig gevoel. Direct angstig ervoor geworden en eigenlijk is het cirkeltje weer begonnen waar ik 5 jaar terug ook in gezeten heb. Bang om dood te gaan (wat nu nog erger is omdat ik m’n kindje kreeg), angstig voor de klachten die ik ervaar en bang voor aanvallen en alles wat je kan bedenken.

    Klachten:
    - duizelig (niet draaiend maar meer soms een onstabiel gevoel) het is ook vaker alleen maar aanwezig als ik juist stilsta of zit. Als ik met m’n dochter loop, in bed lig of onder de douche sta heb ik er nooit last van.
    - soms doof/tintelend gevoel in een kant van m’n lichaam en dan alleen m’n hand (die ook brand) en m’n onderbeen/voet.
    - extreme nek spier klachten. Het zit compleet vast.
    - wanneer mensen dingen van mij vragen is het al snel teveel en kan ik zomaar in huilen uitbarsten omdat ik het gewoon niet kan hebben nu.
    - hoofdpijn vanuit mijn nek. ook wel spanningshoofdpijn.

    Verder gewoon vooral mentale klachten, die worden alleen helaas erger door de fysieke klachten. Ik dacht dat ik een hersentumor had, nu denk ik weer MS. Precies de ziektes waar ik aan dacht toen dit 5 jaar geleden ook begon. Hypochondrie samen met paniekaanvallen en een burn out.

    Vooral voor dat duizelige gevoel ben ik zo angstig. Samen met m’n kindje en m’n partner gaan we express veel de deur uit om juist te doen. Dit werkt zeker. Maar er moet dan maar een dingetje gebeuren van even een onstabiel gevoel of ik denk weer aan m’n arm/been en ik voel het gelijk weer overal. Alsof mijn hoofd het mijn lichaam aanpraat. Want soms als ik er niet aan denk is het er ook niet en dan denk ik “huh? Voelde ik mij nou zoals mezelf?” En dan is het er weer.

    Is er herkenning in mijn verhaal? In de klachten? In de vicieuze cirkel waar ik in zit? Wat kan ik doen? Ik wil eruit komen. Voor mezelf, maar ook zeker voor m’n kindje en m’n partner. Gewoon weer vrij leven, zonder enge gedachtes.

    * ik heb een verwijzing naar de neuroloog om dingen uit te sluiten. Maar ik weet zelf bijna zeker dat er niks is alleen zijn mn doen gedachtes vaak sterker dan mn rationele gedachtes.
    Eliza
    Eliza 1 5
    • Hoi Eliza,

      Je verhaal is heel herkenbaar. Het feit dat mijn moeder ongeneeslijk ziek is was de druppel die de emmer deed overlopen. Totaal overspannen met regelmatig paniekaanvallen omdat ik denk ernstig ziek te zijn, ben ik afgelopen zomer gedeeltelijk in de ziektewet beland.
      Tintelingen in mijn gezicht en benen waardoor ik denk ms te hebben. Hoofdpijn waardoor ik denk dat ik een hersentumor heb. Darmklachten is ook een erge ziekte en bij rugpijn ben ik bang dat het uitzaaiingen zijn. 's nachts heb ik hartkloppingen en gedurende de dag een onrustig gevoel in mijn lichaam. Ik heb gemerkt dat wanneer ik denk dat ik ziek ben mijn klachten verergeren waardoor ik bevestig krijg dat ik idd ziek ben, hierdoor wordt ik nog angstiger en krijg ik nog meer klachten. Echt een vicieuze cirkel waar je dan in beland. Twee maanden geleden ben ik doorverwezen door de huisarts naar een psycholoog en ik doe dagelijks ademhalingsoefeningen en meditaties. Door de ademhalingsoefeningen wordt je zenuwstelsel tot rust gebracht en het heeft mij heel erg geholpen om de tintelingen en onrustig gevoel in het lichaam te verminderen en uit je hoofd te gaan. Je lichaam bevind zich namelijk constant in de vecht-vlucht modus. Het is echt de moeite waard om je eens te verdiepen in hoe het zenuwstelsel werkt. Ik hoop dat je snel weer onbezorgd kunt genieten van je kindje en partner

      Lisanne
    • Ook voor mij heel herkenbaar. Ook dat duizelige soms komt het uit het niets heb heb je het idee flauw te vallen, maar dat gebeurd niet. De wereld voelt ook alsof je bijna flauwvalt, lichte benen enz.
      Ik ben ook constant bang voor ms en dan weer een hersentumor. Maar ik probeer dit van mij af te zetten wat wel erg moeilijk ik. Ik maak elke avond een lijstje met waar ik bang voor ben met de ontkrachtende gedachtes erbij dan zie je eigenlijk al snel dat het onzin in. Als je een hersentumor heb worden je klachten bijvoorbeeld steeds erger en wordt het niet minder als je afleiding heb enz. Dat help bij mij best wel (tip van de psycholoog) Inderdaad als je veel aan lichamelijke klachten denk wordt je banger en maak je steeds meer rampsenario's in je hoofd. Het is echt een vicieuze cirkel met tal val lichamelijke klachten die je moet proberen te doorbreken. Ook mij is dit nog niet gelukt hoor maar we kunnen dit!

      Lieke
    • Zoek professionele hulp (psycholoog). Een burnout geeft allerlei nare lichamelijke klachten, dat hoort erbij (heeft te maken met overbelast zenuwstelsel). Ga niet navelstaren en daar op focussen maar richt je blik naar buiten! Ga veel wandelen, evt yoga doen, door bewegen kom je uit je hoofd.

      Anoniem
    • Lieve mensen, wat ontzettend fijn om te lezen dat er herkenning in zit en dat ik niet de enige ben. Hoe stom dat ook klinkt want het is allemaal verre van fijn..

      Ondanks dat ik mij soms wat beter voel, komen er dan weer nieuwe klachten bij. Nu weer last van m’n linkerhand (vingers) en onderarm (lijkt overbelasting van met telefoon in m’n hand zitten + baby die over de 6 kilo is ondertussen). Maar grappig genoeg verdwijnen dan de klachten aan de rechterkant van m’n lichaam. Dan is nu de focus op links met de pijnscheuten en dan begint m’n linkervoet ook weer branderig te voelen, zelfde als m’n handen. Als je op internet zoekt zijn brandende handen en voeten symptomen van angst.

      Vanmorgen uit bed kreeg ik een tril aanval met hartkloppingen. Geen idee of het kwam door de angst voor de pijn die ik weer had in m’n arm of dat het was dat ik sinds half 6 s’avonds niet meer had gegeten en gedronken en dat m’n suiker laag was. Toch weer angstig en de aanval hield lang aan.

      Hoe dan ook probeer ik gewoon te denken dat als m’n rechterkant (arm en been) eerst raar voelde dat dat echt niet ineens over zou gaan en dan dat de linkerkant het weer overneemt. Volgens mij maak ik mijzelf gewoon ziek met denken. HOE KOM IK ERUIT?!

      Psycholoog is begonnen sinds afgelopen dinsdag en een heel traject voor de boeg. Ben erg benieuwd wat dat gaat brengen. Ik wil gewoon niet meer zo bang zijn alleen op straat en weer echt genieten van dingen zonder er geen nut in te zien. Werken moet ook ooit weer maar als ik het er over heb krijg ik het al benauwd. Komt echt omdat het mijn eigen bedrijf is en er toch druk achter zit.

      Soms weet ik het ook niet meer maar ik probeer zo sterk te zijn. Wat doen jullie allemaal nog meer om je angst tegen te gaan en nervous system te kalmeren?

      Eliza
    • Alle reacties weergeven...
    • Hey de duizeligheid of het onstabiele gevoel kan ook uit je ogen komen. Heb je ook last van wazig zien of vermoeide ogen. Dan zou ook hier nog een oorzaak in te vinden kunnen zijn.

      Liefs

      Grietje
    • Reacties verbergen...

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • Benieuwd naar ervaringen rondom re-integratie

    Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar ervaringen rondom re-integratie op het werk.

    Ik zit nu zelf 8 maanden in een burn-out en ben sinds augustus begonnen met werken. Ik ben toen gestart met 2 keer 3 uur in de week, maar dit was teveel (heel m’n lichaam sloeg weer op hol). Ik ben toen 1 uur gaan werken in de week. Inmiddels zit ik op 3 x 2 uur per week (en reistijd wordt erbij gerekend dus eigenlijk 8 uur per week).

    Ik vind het best een lastig traject en elke keer twijfel ik ook weer of ik niet te vroeg begonnen ben met werken. Ik kan namelijk ineens een stuk minder hebben naast werk, en heb veel minder zin om dingen te ondernemen. Dit voelt best vervelend omdat ik juist meer zin begon te krijgen in sociale dingen, voordat ik begon met werken. Maar dit zal er wel gewoon bij horen..

    Ik vind het ook wel lastig om met de druk vanuit werk om te gaan. Het is eigenlijk de bedoeling dat ik elke 3 weken weer meer ga werken, maar dit lukt elke keer niet. Dat voelt dan weer heel vervelend.. Ik doe nu enkel nog simpele/rustige taken op het werk, en nog niet mijn eigen werkzaamheden (ik werk als psycholoog).


    Zijn er meer mensen die aan het reintegreren zijn? En hoe verloopt dit bij jullie?
    Marieke
    Marieke 1 2
    • hoi marieke,
      voor mij heel herkenbaar helaas. ik vanaf 1 maart dit jaar deels thuis.
      ik heb een aantal maanden thuis gezeten en begon eind juni met reïntegratie. ging op zich goed en voor de zomervakantie zat ik op 3x3 uur. helaas ging het met mijn ineens niet zo goed, kreeg opnieuw na anderhalf jaar hartklachten..dus ik werd weer heel angstig en maakte me veel zorgen, ook ons jongste zoontje zou na de vakantie starten op het VO, hij heeft een lichte vorm van autisme en maakte voornamelijk zorgen om het fietsen naar school .
      lang verhaal kort, in de vakantie kreeg ik een terugval, voelde me niet fit en had geregeld migraine. toch na de vakantie weer gaan werken..ik kon alleen maar huilen, dus naar huis en weer een afspraak gemaakt met de huisarts. weer volledig thuis en een verwijzing naar psycholoog. nu ben ik eind november weer begonnen met werken, echter vond mijn leidinggevende dat het een stuk sneller moest dan voor de vakantie..van niks naar meteen 3x3 uur, de week erop naar 4x3 en zo elke week omhoog zodat ik voor de vakantie al weer aan mijn volledige uren zou zitten, ik werk normaal 20uur in 4 dagen,meer kan ik niet omdat ik ook nog ziekte van crohn heb. nu moest ik vorige week 4 dagen, helaas merkte ik op maandag al dat het niet lekker ging, weer extreem moe, huilbuien en hoofdpijn. maar toch maar doorgewerkt, woensdag een uur eerder naar huis omdat ik hoofdpijn had en wazig begon te zien,trillend ooglid etc. donderdag ochtend stond ik weer met mega hoofdpijn op. ik heb me voor die dag afgemeld. ik heb de huisarts gebeld en kan gelukkig morgen terecht. mijn psycholoog gaf aan dat de opbouw veel te snel gaat. mijn leidinggevende belde die ochtend op..waarom ik er niet was?! en of ik wel echt een burnout heb..ik was volledig lam geslagen en kon eigenlijk niks meer zeggen. ipv een stapje terug moet ik deze week toch 14 uur komen, vandaag met veel pijn en moeite 4 uur gedaan, daarna 2 uur in m'n bed gelegen en nog niet uitgerust,morgen weer een nieuwe poging. ik vindt het vreselijk dat het me niet lukt en niet aan de verwachtingen kan voldoen. ik voel een enorme druk van mijn leidinggevende..krijg t al benauwd als ik zie dat ze me belt. ben 3 dagen van slag geweest van haar telefoontje..herken een hoop.
      succes!

      Francien
    • Alle reacties weergeven...
    • Ik lees graag jullie reacties, denk dat ik er veel kan uit leren.
      Ik ben sinds april 23 thuis met BO. Morgen beslis ik samen met de huisarts of ik met 5u/week kan starten na de kerstvakantie. Soms ben ik hier trots op, eindelijk weer normaal leven! Maar heel vaak beneemt me die paniek. En denk ik hoe dit concreet zal verlopen op het werk, na zo lange tijd thuis. Alleen de geur van het gebouw, en de ergernissen die ik had en die tot de BO hebben geleid. Er is op zich niks veranderd aan de situatie op het werk. Alleen ik moet er op een andere manier tegenaan kijken. Ik voel me onzeker en weet niet of dit me lukt. Herkenbaar in jullie berichten: hoofdpijn, spanning fysiek voelen, last van mijn ogen. Ik kan op het werk ook bij niemand terecht om even te praten over mijn reintegratie. Mijn leidinggevende is iemand die hier geen oor naar heeft, en die ik ook niet vertrouw....

      Fie
    • Reacties verbergen...

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • Klachten verergeren, ondanks rust

    Na flink door de molen te zijn gehaald de afgelopen maanden (3x KNO onderzoek, 2x bij de Neuroloog geweest, een MRI van de hersenen, diverse bloedonderzoeken) blijken er nu nog 2 koplopers in de strijd te zijn wat betreft het labelen van mijn huidige toestand: ofwel een burn-out, ofwel een vitamine b12 tekort (behandeling is gestart maar merk er nog niks van). Of een beetje van beiden.
    Echter begint het nu weer te spoken in mijn hoofd, want: een spieronderzoek hadden we nog niet gehad! En aangezien mijn spieren/zenuwen van binnen flink op hol geslagen zijn (willekeurig trillen), en deze klacht VERERGERT ondanks de rust die ik al maanden neem, spookt dit weer door mijn gedachten nu. Ook lijken er een soort venijnige speldenprikjes over mijn hele lichaam te zijn ontstaan.

    Mijn eerdere klachten waren en zijn: een wattenhoofd(is niet weg maar wel minder), spanningshoofdpijn (is wel weg), concentratieproblemen (is er nog, vreselijk), dronkemansduizeligheid (komt en gaat, maar was erger).

    Is het "normaal" dat de klachten erger worden/erbij komen, nadat je al zo hard de stekker uit alles hebt getrokken?

    Wanneer gingen jullie je neerleggen bij de diagnose "burn-out"?

    Liefs
    Willemijn
    Willemijn 1 5
    • Hoi willemijn , ik ben zelf in 2019 in elkaar gestort en heb ook van alles gevoeld in lichaam en hoofd. Ook momenten dat erger werd en ik snap je bezorgdheid helemaal hoor. Maar hou vol er komen betere tijden. Sterkte

      Rob
    • Ik ben een jaar geleden ingestort na 7 jr chronische pijn en heel veel fysio-/ massagetherapeuten, chiropractors, pijnpoli's verder. Pas bij psycholoog werd alles duidelijk: een zware burnout. Kern v burnout is dat je zenuwstelsel/hormoonstelsel ontregeld zijn door jarenlange chronische stress. En ja, dat gaat gepaard met heel veel klachten. De klachten die jij noemt passen allemaal bij burnout. Ga voor jezelf na hoe en wanneer de klachten ontstaan zijn. Stress die chronisch wordt (waardoor je lichaam letterlijk niet meer kan herstellen) ligt altijd ten grondslag aan een burnout. Ik had en heb nog steeds veel klachten maar inmiddels wel weer wat meer energie, beter slaappatroon. Dus er komen lichtpuntjes. Houd je daar aan vast! Maar herstel kan jaren duren (in mijn geval dus 2-3 jr): hoe langer de periode waarin je roofbouw hebt gepleegd op je lijf, hoe langer het herstel. En dat herstel verloopt grillig. Betere periodes en slechtere periodes met meer klachten wisselen elkaar af. Acceptatie is begin van het herstel...

      Anoniem
    • Hallo Willemijn,

      Wat voor speldenprikjes zijn dat die je ervaart?
      Op borst, voeten, benen, handen ook?

      Richard
    • B12 tekort is automatisch bij een burnout, slechte opname + veel gebruik. Daarom neem ik supplementen (al 1,5 jaar) van 4000% oid. Dat laat je beter voelen maar lost je burnout niet op.

      Taco
    • Alle reacties weergeven...
    • Ik ben helaas ook bekend met de spelden prikjes ook in me gezicht de arts had er geen verklaring voor
      Na zelf opzoeken blijkt het zenuwstelsel ernstig overprikkeld

      Esra
    • Reacties verbergen...

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • Compleet overprikkeld na concert.. balen

    Ik heb nu ongeveer 8 maanden een burn-out. Inmiddels ben ik weer aan het reïntegreren op het werk, en ben ik deze week gestart met 2 uurtjes extra (in totaal 6 uur verspreid over de week).

    Gisteren vroeg een vriendin of ik mee wilde naar een concert, en toen dacht ik; laat ik dat eens proberen. Nou.. na 2 uur ben ik huilend naar huis gegaan. Dit voelt voor mij zo als falen! Hoezo kan ik niet eens 2 uurtjes een concert volhouden? Ik heb het idee dat ik dit nooit meer ga kunnen en ben bijna geneigd om nu alles maar te gaan vermijden voortaan, want dan voel ik me niet zo shit achteraf..
    Ik voel me ondertussen lichamelijk steeds beter (ik merk dit ook echt aan mijn conditie), maar blijkbaar kan ik nog helemaal niet goed tegen prikkels en drukte.

    Zijn er meer mensen die dit herkennen dat ze zich lichamelijk een stuk beter voelen, maar heel snel overprikkeld raken nog? Ik vind dit erg frustrerend.

    Daarnaast merk ik ook dat ik vaak helemaal geen zin heb in dingen en niks voel qua emoties. Is dit een signaal dat ik toch rust moet nemen ipv leuke dingen ondernemen (zoals het concert dat uiteindelijk niet gelukt is).

    Ik vind het zo lastig hoe ik dingen weer moet opbouwen en ben het soms zo beu om op zoveel dingen nee te moeten zeggen! :(
    Marieke
    Marieke 1 7
    • Lieve Marieke, wat fijn dat je dit deelt. Begrijp je volkomen en dit is zo herkenbaar. Dankzij jouw bericht net mijn kaartjes verkocht voor een concert eind december. Terug naar niets, rust en geen prikkels. Komt het ooit nog goed...

      Corrine
    • Simpel antwoord: prikkels. Burnout is behalve een energietekort ook een opgeblazen zenuw systeem. Die moet zich heel traag weer herstellen en aanpassen. Ik heb in het eerste half jaar van die dempende dopjes gedragen omdat ik gek werd van luide geluiden. Aan het begin (toen ik nog niet volledig gecrashed was) had ik hetzelfde: kon 2 uur normaal functioneren en ineens 'bam'. Ik werk nu weer 26 uur maar durf ook nog niet echt naar concerten te gaan. Ben wel 2 maanden terug bij een musical geweest en de bios staat binnenkort ook op het programma. Concert is gewoon erg intensief, zeker als je pas 6 uur kan werken...

      Taco
    • Hoi Marieke dat is normaal die prikkels met een burnout heb ik ook veel ik werk wel en wandel veel met de hond en zit niet meer op zoveel sites daar kan ik me aan ergen en laatst weer eens naar het theater gegaan met mijn kinderen en schoondochters was maar 2uurtjes dus voor mij vol te houden en zit bij een haptotherapeut zei helpt mij erg goed misschien iets voor jou succes 👍

      Anoniem
    • Hoi Marieke,

      Wat goed van je dat je de stap hebt genomen om naar een concert te gaan. Het is knap dat je dat weer aandurft. Zie dit dan ook zeker niet als falen, maar als een overwinning dat je dit weer durft. Dat betekent dat het op dat moment dus goed genoeg ging om de overweging te maken om naar dat concert te gaan.

      Ik heb ook een burn-out gehad en ik heb ook zeker dit soort terugvallen gehad en gedacht; laat het ook allemaal maar zitten, ik wil me niet meer zo voelen. De tegenstrijdigheid hierin is: je gaat pas stappen maken als je dingen probeert. Je gaat een paar keer op je bek, dat is dan heel kut, maar je vindt uiteindelijk een balans met wat op dat moment te veel is, en welke stappen je wel kan zetten. Dat kan alleen als je dingen gaat proberen! Dus geef niet op daarin. Bovendien denkt je lichaam na een prikkelarme periode: wat is dit ineens voor geluid? Daar moet het heel erg aan wennen. Dat blijft zeker niet voor altijd zo, maar je lichaam en geest moet er heel erg aan wennen. Komt goed!!

      Bas
    • Dankjewel voor jullie lieve reacties hierboven!
      Soms ‘wil ik gewoon te snel weer dingen proberen zonder echt na te denken; ‘ is dit nu wel slim/heb ik er echt zin in op dit moment’. Maargoed dat is ook wel menselijk :)
      Nu weer even uit het overprikkelde zien te komen.

      Marieke
    • Een concert is ook wel erg veel van het goede! Ook dit soort dingen moet je langzaam opbouwen. Probeer bv eerst eens een kort theateroptreden (in een klein theatertje), film (niet te lang) etc. Het komt allemaal wel...je lijf geeft dus duidelijk aan dat dit teveel is dus even een stapje terug.

      Carla
    • Alle reacties weergeven...
    • Heel herkenbaar hoor . Ben zelf in 2019 in elkaar gestort . Kon geen prikkels meer hebben enz. Nu al 11 maanden angst voor de angst. Maar dus heel herkenbaar die overprikkeling . Sterkte en rustig aan

      Rob
    • Reacties verbergen...

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • Zijn er mensen die positieve ervaringen hebben met een SSRI bij burn-out?

    Hi allemaal,

    Volgens mij lezen er inmiddels best wat mensen mee hier. Ik zit zelf net 3 jaar in een burn-out, en heb nog een lange weg te gaan. Op zich herstelde ik, na een lange periode van het niet echt kunnen accepteren en mezelf er daardoor dieper in helpen, redelijk. Maar helaas te maken gehad met meerdere terugvallen, wegens beëindigen relatie, verplichte verhuizing, acute heftige ziekte in familie.

    De laatste terugval was zo diep, dat ik opnieuw te maken had met alle klachten van voorafaan. Daarnaast fysiek ook weer compleet aan de grond. Ik ben er ontzettend van geschrokken hoe fragiel dit dus is...

    Ik ben al die tijd tegen geweest.. Maar om minder snel leeg te lopen op emotionele gebeurtenissen, wat stabieler te zijn, prikkels van buitenaf (geluid etc) iets te dempen, overweeg ik toch een SSRI.

    Zijn er mensen die positieve ervaringen hebben met een SSRI bij burn-out? Zo ja, op wat voor manier merkte je positief verschil?

    Liefs,
    Amber
    Amber 1 2
    • Ik zie net dat het eerdere bericht wat ik hierover heb gepost waarvan ik dacht dat het mis gegaan was, toch online staat. Excuus voor het dubbele verhaal! (Extra reacties zijn natuurlijk meer dan welkom)

      Amber
    • Alle reacties weergeven...
    • Hoi!

      Anderhalf jaar geleden zat ik wel eens op dit forum, omdat het zo slecht met me ging, maar sinds oktober 2022 niet meer. Dat was rond dat ik m'n eerste dosis citalopram nam, dat overigens pas na een paar weken echt goed werkte. Ik dacht: ik kijk eens op dit forum of ik mensen kan helpen, en ik zag jouw berichtje.

      Ik was zólang zó huiverig voor medicatie, er heerste bij mij zo'n groot taboe. Volledig ten onrechte uiteindelijk. Het is dé reden en dé doorbraak geweest voor mijn herstel. Het middel zorgt ervoor dat je minder in je hoofd zit en dat je gewoon dingen doet zonder er al te veel bij na te denken. Ik pieker tegenwoordig echt nog wel eens, maar zonder dat ik het weet filtert m'n hoofd de negatieve gedachten en een half uur later denk ik: 'huh, ik was toch aan het piekeren?', maar dat is dan gewoon automatisch weggegaan. Heel bijzonder.

      Heel geleidelijk zijn door deze afname van angstgedachtes mijn fysieke klachten ook wat naar de achtergrond gedreven. Ze zijn er nog wel, maar ik heb nagenoeg mijn leven weer opgepakt en werk 20 uur per week en doe weer de sociale dingen waarvan ik nooit had gedacht dat ik ze nog kon. De overprikkeling is er wel, maar op de achtergrond, evenals mijn hoge adem.

      Bijwerkingen zijn er bij mij nauwelijks geweest, maar het werkt voor iedereen anders! En de eerste weken zijn misschien wat onwennig, je hoofd werkt ineens heel anders dan normaal. Je zult eventjes geduld moeten hebben met oordelen of het wat voor jou is. Ik hoop dat het voor jou helpt, en geloof mij: het komt ECHT goed. One way or another. Ook al denk je dat het nooit goedkomt, dat komt het ECHT.

      Heel veel succes! :)

      Bas
    • Reacties verbergen...

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • Meer ondersteuning nodig? Therapie bij burnout →
  • Hoe kom je van spanningshoofdpijn af?

    Vaak spanningshoofdpijn en soms dagen lang achter elkaar met komen en gaan. Vooral met inspanning en stress, vaak last van mijn slaap en voorhoofd en last van de ogen. Weet iemand hier hoe je van de spanningshoofdpijn afkomt? Het is heel erg vervelend en wil hier zo graag vanaf! Ik word er verdrietig van
    Anoniem
    Anoniem 1 6
    • Bij mij werkt wandelen, minstens een half uurtje. Stilaan voel je de hoofdpijn een beetje wegtrekken. Als je beseft dat dit werkt moedigt het aan om meer en langer te wandelen en begin je je lichaam beter aan te voelen zodat je ook sneller weet waar je grens ligt om de spanningshoofdpijn uiteindelijk te vermijden. Ik heb er wel 4 weken over gedaan om van de spanningshoofdpijn grotendeels af te geraken.

      Caro
    • Stemvork 174Hz. De Sonic Slider van Eileen Kusick werkt ook erg goed. Deze vorken kunnen bijna direct resultaat geven, zeker bij pijn.

      Marcel
    • (Kusick = McKusick)

      Marcel
    • Wat bij mij goed helpt is de Wim Hof Ademhaling. Probeer het eens 2-4 weken elke ochtend te doen. Het kan veel goeds doen voor het lichaam 🙌

      Riccardo
    • Hey allen, dankjewel voor het reageren. Volgends mijn tandarts doe ik kaakklemmen met inspanning. vooral snachts, maar zodra ik stress heb en ook nog inspanning tegelijk doe krijg ik erge bonzende hoofdpijn. Migraine is al uitgesloten maar zo voelt het soms wel. Echt flinke bonzen en een druk in het hoofd. Nu ben ik 3 dagen lang gelegen, geen telefoon (maakt het erger) en tv maar voor korte tijd. Gelukkig gaat het al wat beter. Eerst dagelijks hoofdpijn . Smorgens al bij opstaan en nu met wat geluk 1 x in de 2 weken. Nu maar hopen dat het helemaal stopt. Trekt ook nogal maar mijn oren en neus (holte onsteking is uitgesloten) mijn ogen zijn ook niet meer zoals ze waren.. ik had altijd last van traan ogen. Nu zijn ze droog en kunnen maar weinig verdragen helaas. Het is me wat

      Anoniem
    • Alle reacties weergeven...
    • Ja, jou licham stuurt de stress op bepaalde punten in jouw lichaam. Stress lokaliseert zich en versprijd zich. Jij kan zo ziek worden dat jij je zelf niet meer herkent. Na 2 jaar burnout, ziekteziektewet van hell,voel ik mij nu veel beter.
      Ik heb de volgende gedaan om uit te komen: gestopt met werken, veel rust thuis zonder geluiden of mensen op bezoek, ik heb een infrarood sauna thuis gekocht. Holistisch coaching gevolgt, Bowen therapy gevolgt, drukte vermijd, fizioterapie, lopen in natuur, Lasea (lavendel olie) capsules genomen zijn in Duitsland te koop en Valeriaan capsules voor slapen . En steun van mij vriend gekrijgen!

      En nu ben weer gezond en nieuwe baan en alles nu is veel beter. ik moet zorgen dat niet weer gebeurt!

      Anoniem
    • Reacties verbergen...

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • Gevoelig voor prikkels

    Momenteel zit ik helaas 12 weken thuis met een burn out. Het werken heb ik geheel stop gezet.
    Qua oorzaken kan ik benoemen dat ik afgelooen jaren helaas veel ellende meegemaakt heb in combinatie met perfectionisme en de controle willen houden.
    Eerste weken had ik veel last van slaapproblemen, eetproblemen, pijn op de borst en paniek aanvallen. Afgelopen weken heb ik gelukkig wel op kunnen bouwen in belastbaarheid en zelf controle. Echter nu een flinke terugval.
    Helaas ben ik nu erg gevoelig voor prikkels in de zin van geluiden.

    Wat mij erg zal helpen zijn verhalen van anderen, hoe gaat het bij jullie? En Hoelang duurt voor jullie het proces nu?
    Is er iemand die kan zeggen dat het ‘echt’ goed komt? Soms lijken deze woorden een masker.
    Jennifer
    Jennifer 1 1
    • Alle reacties weergeven...
    • Jou verhaal lijkt precies op die van mij. Die perfectionisme en altijd maar door gaan.. wat doen we onszelf aan he ? Pfffff. Maar het is zo'n gewoonte dat we het niet eens door hebben. Bij mij was het HEEEEL heftig. 3 weken lang 24/7 paniek, meerdere malen aan de tel gehangen met spoedpost, psychiater nood nummer noem maar op. Nu begonnen met lage dosis antidepressiva ( voor het slapen, mirtazapine 7.75 mg) dit helpt me om iets beter te slapen en overdag ben ik nu ook een stuk rustiger. De vermoeidheid is nu overdag ook weer voelbaar.. in de periode dat ik 24/7aan stond voelde ik niks van vermoeidheid ook al sliep ik helemaal niet. Puur door de adrenaline. Ben ook in 4 weken 13 kilo afgevallen. Nu langzaam aan komt er weer wat bij. Ontlasting gaat weer richting de normale kant...
      Misschien is t ook een optie voor jou ?

      Joya
    • Reacties verbergen...

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • Dat zouden meer mensen moeten doen

    nou de nacht van zaterdag op zondag kwart over twee sochtends snacht opgestaan ik had niks te doen toch afgekeurd ik ga een stuk wandelen zie weer is rotzooi op straat liggen begin met rapen gooi het in een ondergrondse container vind een grote big shopper op straat ik denk mooi die gaan we is vullen met straat vuil ik heb hem al knie buigend helemaal gevuld met aluminium folie blikjes flesjes bonnetjes sigaretten pakjes papiertjes verpakkingen karton en toen die helemaal vol was in een ondergrondse container gestopt daarna nog wat rotzooi geraapt dus de wijk wat schoner en fors wat ochtend gymnastiek gehad en nu met een voldaan gevoel een stukje typen en even de stand van oorlog oekraine op tv bekijkenhet is inmiddels tien voor half zes zondags sochtends nou zo maar een lekker fiets tochtje maken het word een zonnige dag hoor ik net op tv dus ik ga lekker de stad uit de natuur in even genieten van een rustige zondag morgen op de fiets lang leven vakantie en vrijwilligers werk en die gratis uitkering waar ik me zo af en toe vrijwillig voor inzet door de straat een beetje schoner te maken een goede therapie een voldaan gevoel en een goeie fysieke training goed voor mijn geestelijke gezondheid en de lichamelijke fitheid en gezonde body mass index mijn gewicht 90 kg mijn lengte 1meter 92 centimeter dus bodymass index zon 24 a25 zo en dan ga ik nu even opdrukken in mijn woonkamer en met haltertjes een roeibeweging maken dat zouden meer mensen moeten doen
    een held in de nacht
    een held in de nacht 1 4
    • fucking profiteur, je weet niet eens wat het is een burn out laat staan PTTS. Pfff geniet er maar van.

      Anoniem
    • Excusde my French, maar dit soort mensen mogen van mij inderdaad ook oprotten. ''lekker gratis uitkering lang leve vakantie?!'', terwijl de mensen hier op dit forum komen voor herkenning en steun in de hel waar ze doorheen gaan en er alles aan doen om beter te worden, sommigen tot suïcidaal aan toe omdat het zo heftig is wat we / ze meemaken.. En jij komt hier vertellen dat je je prima vermaakt al terend op het geld van hardwerkende mensen. Schaam je diep.

      Anoniem
    • Niet druk maken om dit figuur mensen, deze man is waarschijnlijk afgekeurd door een psychische stoornis. Welk figuur zou dit nou zomaar op internet zetten dat hij profiteerd. Je speelt dan met je eigen uitkering. Ook op dit forum kunnen de instanties er zo achter komen als er melding van word gemaakt.

      Anoniem
    • Alle reacties weergeven...
    • Dag, held in de nacht

      Als dit is wat jou gelukkig maakt blijf het dan vooral doen.
      En toch..........ik hoop voor jou dat je dit voortaan overdag kunt doen en 's nachts lekker kunt slapen.
      En geloof me, ieder die op dit forum is doet aan topsport!!

      Veel geluk 🍀

      Burnoutje
    • Reacties verbergen...

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • Heb dit 20 jaar geleden ook al eens gehad

    Ik voel me de laatste 6 maanden zo moe. Heb op het werk een licht gevoel gekregen in mijn hoofd, alsof ik ging flauwvallen en vanaf dan zijn mijn angst aanvallen begonnen. Ik heb dit 20 jaar geleden ook al eens gehad maar dit is toen vanzelf overgegaan dus ik hoop dat dit nu ook zal gebeuren maar ik voel me zo oververmoeid. Heb al geprobeerd met vitamines en magnesium supplementen maar niks helpt ik blijf moe en heb wekelijks wel een paniek aanval waar ik een licht gevoel in mijn hoofd krijg en dan plots trillen op mijn benen en dan weet ik dat het tijd is om mij in de zetel te zetten en proberen rustig te worden. Heb die aanvallen zowel thuis als op het werk zelfs wanneer ik rustig ben, raar. Naar de dokter geweest en bloed is ok. Zijn er hier vrouwen die in de menopauze zitten en ook last hebben van extreme vermoeidheid en overspanning angstgevoelens want ik denk dat dit de trigger wel eens zou kunnen zijn.
    Rebecca
    Rebecca 1

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • Wanneer ga ik echt mijn leven normaal kunnen leiden?

    Hallo iedereen ik wil graag even mijn verhaal met jullie delen en ook jullie mening vragen. In 2018 ben ik in een depressie en Bo gevallen wegens mentale pesterijen op het werk en alles gegeven voor iedereen behalve voor mezelf.
    Na zes maanden behandeling had ik weer zin om te gaan werken (bij een nieuwe werkgever) en na vier weken moeten opgeven daar mijn geheugen niet functioneerden. In het begin had ik mezelf wijs gemaakt het is een nieuw werk dus ja je moet alles aanleren, maar als je na vier weken nog niet weet hoe je steeds hetzelfde document moet invullen ja dan moet je naar je lichaam luisteren en toegeven ik ben er nog niet klaar voor.
    Sindsdien heb ik een vast patroon van opvolging bij de psychiater en een coach. Ik heb al verschillende keren donkere gedachten gehad en nam toen mijn wagen, maar gelukkig dacht ik aan mijn zoon en die heeft me doen inzien van dit haalt niets uit, ik zou zoveel mensen met zoveel vragen achterlaten. Op heden ben ik nog steeds opzoek naar evenwicht in mijn leven en zou ik meer plezier uit het leven willen halen. Ik sta nog steeds op een ladder met hoogtes maar helaas vak ik ook soms weer een paar treden naar beneden en die worden hier thuis niet altijd begrepen. Ik vraag soms hulp bij het huishouden omdat ik er niet zelf uitgeraakt, maar ze denken ze zit toch maar thuis niets te doen dan heeft ze wel tijd genoeg om alles te doen. Ja tijd heb ik maar je lichaam en geest moeten ook meewillen en dat begrijpen sommige mensen niet. Bijvoorbeeld de was doen, geen probleem maar de was geraakt nooit in de kasten omdat ik twee verdiepingen moet doen en vraag aan de zoon hulp om de wasmanden naar boven te doen, helaas gebeurt dit niet. Maar als er geen kousen meer zijn in de kast, dan mag ik het horen. Ik neem acht verschillende medicijnen voor geheugen, humeur, slaap, .... maar wanneer ga ik echt mijn leven normaal kunnen leiden?
    Nancy
    Nancy 1

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • Op zoek naar tips? Tips bij burnout →
  • Stressvolle situaties

    Ik ben met een burnout thuis komen te zitten, tijdens die burnout is door een Neuroscan psycholoog, PTSS vast gesteld, steeds als er een stressvolle situatie plaats vind of er een verandering plaats vind in mijn dag indeling ben ik zo van slag dat ik een week nodig heb om alles weer op een rijtje te krijgen, nu zit ik wel met het volgende probleem ik leef voornamelijk smiddags, savonds en snachts dan zijn er weinig prikkels van buitenaf, nu eist het Uwv alleen dat ik me kom melden voor de wia arts sochtends om 09u het is überhaupt al 40minuten rijden wat zelfstandig niet kan, maar het Uwv weigert om de afspraak in de middag te plaatsen, ik ben radeloos en dit zorgt voor zoveel stress dat ik het gevoel heb helemaal weer opnieuw kan beginnen met herstellen weet iemand raad voor mij voorbaad dank
    Tim
    Tim 1 1
    • Alle reacties weergeven...
    • Door wie heb je de neuroscan laten uitvoeren? Is dit met een doorverwijzing van de huisarts?

      Jan-Willem
    • Reacties verbergen...

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • Ik voel in mijn hoofd alles zo langzaam "binnen" komen!

    Ik voel in mijn hoofd alles zo langzaam "binnen" komen!
    Wie herkent dat ook?
    Alle prikkels worden langzamer dan normaal verwerkt ben ik na artsen etc achter.
    Oftewel, alles voelt vertraagd. Wat ik zie terwijl ik beweeg, loop, rijd etc..
    Ik zie alles redelijk normaal. alleen het voelt alsof mijn hersenen het pas ietsje later registreren wat ik zie
    En dat 24 uur p dag...
    En ook andere dingen voelen echt vertraagd...
    Wie oh wie herkent dit en had dit of heeft dot ook en wil er iets over delen?
    Anna
    Anna 1 7
    • Goedemorgen Anna,

      Ik heb hier ook heel veel last van. Dacht eerst dat het vanuit mijn nek kwam, maar dat lijkt niet zo te zijn. Ik heb het nu minder dan eerst maar het blijft wel eng. Is dit inmiddels bij jou verbeterd?

      Ano
    • Yes, traag of zoals ik het noem, onwerkelijk. En ook ik denk vanuit mijn nek, maar het is waarschijnlijk meer dat de nekklachten komen door de spanning die je krijgt van dat gevoel.

      Renzo
    • He Renzo,

      Heb jij hier ook veel last van? Hoe voelt het bij jou? Ik heb bij God geen idee meer wat ik er tegen kan doen.

      Heb jij nog enige tips?

      Groetjes ano

      Ano
    • Hey Ano,

      Het is lastig uitleggen hoe het voelt. Ene moment is het onwerkelijk als je bent er wel, maar het is een soort van vaag(gevoel dat je zo nog wakker gaat worden), soms is het weer net alsof je heel moe bent, dan krijg je alles ook traag mee(net alsof je al half in slaap bent gezakt).

      Sowieso merk ik vooral dat ik mentaal erg moe ben aan mijn ogen, die voelen regelmatig erg zwaar.

      Of ik tips heb.. Ik denk dat deze gevoelens komen omdat we gewoon heel erg moe zijn en daardoor veel verkeerde hormonen door het lichaam gaan. Als we gaan letten op wat we voelen(en dat doen we eigenlijk ook) dan wordt er ook weer vanalles aan verkeerde hormonen aangemaakt en daardoor blijft dit gevoel. Tip is dus eigenlijk om er geen aandacht aan te geven, maar dat kost heel veel tijd. Elke keer dat we het voelen en er negatieve aandacht aan geven helpt de verkeerde stoffen weer vrij spel te geven en we moeten juist opladen.

      Groetjes

      Renzo
    • He Renzo,

      Thanks voor je reactie.

      Inderdaad veel rust nemen dat helpt wel en ook letten op je ademhaling. Bij mij werkt het om in te ademen via de neus uit te ademen via de neus en dan een pauze. Vervolgens weer hetzelfde te doen totdat je je rustiger voelt. De meeste klachten zullen dan wel verdwijnen.

      Ik heb alleen dat trage zicht nog zelfs het gamen lukt niet meer. Als men ook tegen mij praat dan zie ik de lippen iets later bewegen dan dat de woorden hoor. Bizar. Herken je dit ook?

      Probeer wat te ontspannen en te letten op je ademhaling. Ik hoor van je.

      Groetjes

      Ano

      Ano
    • Wat je zegt over het vertraagde zien qua horen en bewegen van de lippen herken ik niet maar ik denk dat dit hetzelfde is als wat ik merk, iemand die tegen mij praat neem ik anders waar, soort vertraagd en waziger. Denk dat iedereen dit anders waarneemt.

      Het is hoe dan ook erg lastig en ook lastig om er geen aandacht aan te geven, maar veel zit uiteindelijk in ademhalen, dat klopt ook.

      Renzo
    • Alle reacties weergeven...
    • He Renzo,

      Dat denk ik ook idd dat iedereen het anders waarneemt. Hoelang kamp jij hier al mee?

      Dit wordt denk ik mijn 5de maand.

      Ben ook benieuwd of andere hier ook last van hebben gehad.. reageer gerust.

      Mvg

      Ano
    • Reacties verbergen...

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • Bijna onderuit gegaan in de winkel

    Ik ben bijna onderuit gegaan in de winkel, het leek alsof de vloer scheef was.
    Alles gecontroleerd, hartfilmpje enz.
    Vanaf dat moment bleef ik duizelig en kotsmisselijk hele dag, enorm.opgejaagd gevoel, slappe benen! Veel.pijn in mijn nek+ druk op oren.
    Ben angstig omdat ik niet weet waar het vandaan komt en het niet overgaat.
    Herkent iemand die continue duizeligheid en misselijkheid?
    Hoe is dit overgegaan? Misschien nog tips?
    Roos
    Roos 1 2
    • Ik ben ook constant duizelig en misselijk.. Ik merk dat het erger wordt zodra ik er angstig voor begin te worden. Wat bij mij denk ik hielp is ook goed letten op het eetpatroon, ik ging vooral opzoek naar voeding die stress verlagend werkt, zoals vette vis, fruit, noten en andere dingen.

      Mar
    • Alle reacties weergeven...
    • Ik ben ook de hele dag misselijk.. is dit bij jullie over gegaan?

      Soof
    • Reacties verbergen...

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • Nog geen stap gezet richting hulp zoeken

    Hallo, ik hoop hier richting te krijgen als partner van iemand die burnout klachten heeft.
    Wel veel lichamelijke/mentale klachten maar nog geen stap gezet richting hulp zoeken.
    Er zijn minimale gesprekken met zn twee hierover en partner uit gevoelens hierover niet echt.

    Wat kan ik het best doen?
    Anoniem67
    Anoniem67 1 2
    • Bij iedere huisartsenpost is er een vertrouwenspersoon cq praktijkondersteuner. Dit zijn psychologen waar je man mee ingesprek kan gaan en in vertrouwen kan vertellen waarmee hij worstelt. Zo iemand man hem dan ondersteunen en adviseren waarom en waar hij hulp kan zoeken. Zonder praten komt hij er niet uit en wordt een last voor zijn omgeving. Helaas was mijn vader ook zo, wat mij uiteindelijk in deze situatie heeft doen belanden. Hij moet beseffen dat zijn weerstand effect heeft op jou en anderen en hij daarmee alles op het spel zet.

      Anoniem
    • Alle reacties weergeven...
    • hallo beste mensen,ik ben roelof laning en 48 jaar en woon tijdelijk wegens verbouwing in delfzijl en mijn locatie van de verbouwing is in Appingedam en dat ligt in de provencie groningen en ik ben een ptts patient door mijn jeugd probleem en die is nog aktief,wil wil mij leren kennen en ptss met mij delen?

      roelof
    • Reacties verbergen...

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • Zoek bevestiging van mijn gevoel en klachten

    Hallo iedereen,

    Begin maart ben ik moeder geworden van onze prachtige dochter. Vanaf 22 weken zwangerschap begon bij mij duideligheid waarvan eerst werd gedacht dat het mijn bloeddruk of suiker was wat logisch was gezien mijn zwangerschap. Nu, 7/8 maanden later, al compleet door de medische molen gehaald meerder bloedonderzoeken mri scans en hartfilmpjes kunnen de artsen nog steeds geen medische oorzaak vinden voor mijn klachten. Het is een duizeligheid waarbij ik vaak het idee heb dat ik om ga vallen of ik krijg ineens een aanval van draaiduizeligheid wat heel angstig aanvoelt ik moet dan vaak ook ineens nadenken over het lopen alsof ik even van de wereld ben. Daarnaast heb ik vaak last van hartkloppingen, pijn op de borst, overgeven, misselijk gevoel, pijn in gewrichten, oorsuizen en piep in oor. Ook ben ik in korte tijd veel afgevallen en voelen mijn benen vaak aan alsof er ineens geen gevoel/ kracht meer in zit. Heel lang het gevoel gehad dat de artsen maar niet luisterden en er toch echt een medische oorzaak voor alles moest zijn, maar ik begin langzamerhand het vermoeden te krijgen dat ik of al in een burn out zit of er in aan het raken ben. Ik heb altijd het idee van een burn out weggedrukt. Herkent iemand mijn klachten? Waar ik vooral naar op zoek ben nu is bevestiging van mijn gevoel en klachten. Vooral omdat er medisch dus niets met mij aan de hand lijkt al voelt dit vaak wel zo.
    Romy
    Romy 1 4
    • Hi Romy, je hebt alle tekenen van een burn-out. Wacht er niet te lang mee. Trek de stekker uit alle verplichtingen, beperk alles tot het minimale, neem veel rust, vertel het aan de mensen waarmee je het meest te maken hebt en accepteer dat je de komende maanden alles, maar dan ook letterlijk alles, tot het minimale reduceert. Je lichaam liegt nooit, dus als men niets kan vinden, dan blijft er duidelijk een oorzaak over. Ga ook met een praktijkondersteuner praten van je huisartsenpraktijk en vertel alles wat op je hart ligt. Vaak is dat een goed begin.

      Anoniem
    • Ik zit 2 jaar in mijn b.o.. heb ook alle klachten wat jij hebt . Nadat ik een mri scan had gedaan en ook daar niks was uitgekomen. Kon het niks anders dan een b.o zijn. Dus het lijkt wel dat je inderdaad al.in een b.o zit.. heb je ook angst aanvallen? Gevoeligheid voor licht en geluid?

      Anoniem
    • Angstaanvallen af en toe. Heb dit zelf nooit echt gezien als een paniekaanval maar als ik er nu op terug krijg waren het wel degelijk momenten van veel angst met daarbij trillen en onregelmatig ademhalen. Geen gevoeligheid voor licht en geluid. Wel bij vermoeid zijn last van piep in oren.

      Reactie anoniem
    • Alle reacties weergeven...
    • Hé hier ook een jaar geleden bevallen daarna kreeg mijn 2ling zus borstkanker veel in haar gezin geholpen wat ik met heel veel liefde deed en toen alle behandelingen achter de rug waren en het weer de goede kant op ging werd ik zelf ziek erge rugpijn waardoor ik niet meer sliep spiertrekkingen allemaal vage klachten ook helemaal door de medische molen gegaan kwam niks uit achteraf ook paniekaanvallen en stress gaat nu redelijk
      De ene week beter als de andere probeer me nu alleen te focussen op mijn gezin familie en paar vriendinnen grote groepen kan ik nog niet gr en sterkte

      Anoniem
    • Reacties verbergen...

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • Meer ondersteuning nodig? Therapie bij burnout →
  • Burnout en last van darmen

    Ik zit nu een jaar in mijn burnout. Soms gaat het redelijk en soms denk ik dat ik niks opgeschoten ben en voel ik me net zo slecht als in het begin. Ik heb dan vreselijk last van mijn darmen. Soms denk ik dat het niet door mijn burnout kan komen maar iets anders is. Echter onderzoeken sluiten alles uit.

    Zijn er meer mensen die zo'n last hebben van hun darmen ? Krampen, misselijk, diarree en constant het gevoel alsof je darmen in brand staan. Eet gezond en drink voldoende water. Wordt er echt radeloos van. Als ik me redelijk voel heb ik geen last van mijn darmen en voelt alles rustig. Maar als ik me slecht voel dan gaan ze tekeer als een gek. Ik hoop dat meer mensen dit herkennen al is het maar ter geruststelling dat ik niet de enige ben.
    Marco
    Marco 1 7
    • Ik heb precies hetzelfde. Ook vreselijke darmklachten waardoor ik nog meer in de stress schiet en vervolgens nog meer last krijg van mijn darmen. Zo zit ik in een visueuze cirkel waar ik niet uitkom.

      Bert
    • Hi Marco, ik herken het (van een tijd geleden). De reden is dat je nog steeds onderliggende spanning hebt die zich onbewust op deze manier fysiek manifesteren. De ene krijgt enorme rug en nekklachten l, de andere slappe benen en jij (en met jou velen) krijgen darmklachten. Wat dit inhoud is dat je moet gaan zoeken wat er voor spanning bij je speelt. Vaak gaat dat terug naar je jeugd en/of traumatische ervaringen die je nog moet verwerken. Voor mij is het duidelijk en weet ik inmiddels waar ik aan moet werken. Hierdoor zijn mijn darmklachten over.

      Gegroet & sterkte,
      Franm

      Frank
    • Ja heel herkenbaar ik heb heb precies het zelfde , heel frustrerend.
      Ik ga soms dan toch iets ondernemen en gaat dan wel goed. Dennison’s ook dat het een deel mindset is.

      Anoniem
    • Hoi Marco, ook ik herken je verhaal. Heb soms het gevoel dat mijn darmen uitgewrongen worden als een zeemleer. Soms helemaal nergens last van en dan weer vreselijke darmkrampen. Heb veel stress en psycholoog en huisarts zeggen dat dit de oorzaak is hoewel ik me vaak nauwelijks kan voorstellen dat stress dit met je kan doen.

      Manon
    • Nauwelijks kunnen voorstellen? Ooit van PDS gehoord? Last van je darmen, galstenen, bloedverlies, etc. horen allemaal bij kenmerken van overmatige stress dat zich heeft opgehoopt in je darmsysteem. Ik kan het weten, want ik heb er 25 jaar mee rondgelopen en alles laten onderzoeken. Totdat de oorzaak (de stressbron overleed) weg was. Binnen 24 uur was ik van mijn klachten verlost. M.a.w. het is juist heel logisch dat je darmgestel op stress reageert.

      Anoniem
    • Ik ervaar het zelfde darmproblemen ik heb ook burnout,en nu man met dementie thuis dus darmen gaan er niet beter van worden. S'morgens vaak diarree en krijg nu problemen met weg gaan want kan er niet meer op vertrouwen. Als ik goede dagen hen net als u dan zijn de darmen rustig. Ook helemaal onderzocht ook geen concrete aanwijzingen dat er iets mis is met de darmen. Fijn om te lezen dat ik niet de enige ben met dit probleem. Groetjes.

      Mariette 58 jaar.
    • Alle reacties weergeven...
    • Goedenavond,

      Ik heb lange tijd hetzelfde ervaren. Wat mij erg heeft geholpen is mijn metabolisme verhogen doormiddel van milde beweging. Voor mij hielp regelmatig fietsen. En dan een flink stuk op een rustig tempo (als dat lukt natuurlijk). Ik merkte dat tijdens het bewegen mijn klachten aanmerkelijk minder waren. En met een aantal dagen werd ook in rust mijn darmklachten stukken minder.
      Misschien helpt het

      FrankR
    • Reacties verbergen...

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • Wens voor snel herstel vs de werkelijkheid

    Hoe gaan jullie om met de wens om snel te herstellen vs de werkelijkheid dat je juist rust moet nemen? Zodra ik energie voel, wil ik de deur uit. Gelijk iets willen doen, maar houd het dan niet klein, maar wil gelijk weer het normale leven oppakken. Gaat de eerste dag goed, dan wil ik meer doen op de 2e dag, etc. Dit is zo ongelooflijk frustrerend, want het leidt er toe dat ik het ene moment mijn gezin beloof om naar het strand te gaan, terwijl ik het volgende moment afgepeigerd op de bank lig en ze (weer) teleur moet stellen.

    Maw hoe zorgen jullie ervoor dat je binnen de perken blijft en energie opbouwt, tevreden blijft en niet jezelf voorbij loopt?
    David
    David 1 1
    • Alle reacties weergeven...
    • Hoi David,

      Ja dat is frustrerend , ik heb soms ook dagen dat ik me goed voel en dan van alles onderneem. En dan de volgende dag een teleurstelling is. Maar ik probeert die dag dan wat rustiger aan te doen. En dankbaar te zijn dat ik die ene dag dan wel van alles heb kunnen doen in de hoop niet in het negatieve blijft zitten en ga piekeren. Dat doet niemand iets goed.


      Anoniem
    • Reacties verbergen...

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • Ik loop pas 6 weken met een burn-out

    Hallo Allemaal,

    Ik loop pas 6 weken met een burn-out.
    Bij mij begon het met heftige buik en maag klachten en misselijkheid en geen eetlust, wat maar niet over leek te gaan, gewoon blijven werken omdat het simpelweg niet anders kon weinig tot geen personeel en ik ben daar de manager. Nu zag ik ook in dat het niet langer zo kon dus was al aan het solliciteren eerste gesprek was goed verlopen tweede gesprek had ik toen afgezegd simpelweg omdat ik alleen kon liggen kreeg last van erg hoge hartslag en warmte angst gevoelens zweet handen en voeten en erg warm.
    Heb mij toen bij mijn huidige baan ook ziek gemeld. Toen ik me 1 dag redelijk voelde ben ik naar het 2e gesprek gegaan en ik was aangenomen. Blij maar ook veel spanning wat ik merkte aan me lichaam besloten om de volgende dag naar de huisarts te gaan. Hebben toen wat bloed onderzoeken en ontlasting onderzoeken gedaan ook op vitamines getest, ik had verwacht dat ik wel ernstig ziek moest zijn, maar voor mij gevoel was ik teleurgesteld toen bleek dat eigenlijk alles wel goed was. Dus conclusie burn-out wat ik moeilijk kon accepteren. Ik dacht dat kan toch niet ik ben nooit ziek ik ga altijd door en ervaar niet snel stress, Maar goed langzaam kwam de acceptatie doordat het niet beter ging. Heb toen toch besloten om mijn ontslag in de dienen zat toen 2 weken als ziek gemeld . HR gesproken en tja die zeiden joh dan blijf je toch tot eind juni gewoon op ziek dan kan je daarna gewoon weg heb je ook geen last van de verplichting van een bedrijfsarts en re-integratie. Dat klonk toen als muziek in mijn oren wat natuurlijk niet heel verstandig was omdat ik pas in augustus begin met mijn nieuwe baan. Maar ik merk soms al dat het soms echt een paar dagen goed gaat hartslag is wat rustiger en kan nu wat meer dingen doen was resulteert dat ik dus te veel doe achterelkaar. En ik nu al de hele nacht wakker hebt gelegen gewoonweg niet moe, lichte buik klachten.
    Nu gaan we bijbenen werk na 18 jaar met ons gezin naar het buitenland en merk dat ik daar veel spanning door heb. Wil het niet verpesten voor hun maar ben ook bang dat het fysiek niet goed met me gaat dan. Erg frustrerend.
    Nu heb ik nog 5 weken dat ik met mijn nieuwe baan gaat beginnen maar daar gaat ook door me heen heb ik een goed keuze gemaakt, ga ik niet veel te snel, heb weinig geduld en wil niet zoals vele snel de oude zijn.

    Ik ben sinds maandag begonnen met wandelen 20 min met de hond, vond dit in begin erg spannend maar dat vond ik tot vorige week met alles om uit huis te gaan. Maar blij toch dat ik ondanks mijn angs en zenuwachtig gevoel dit doorgezet heb, nu alleen nog maat houden😅

    Bedankt voor het lezen voor mijn uitgebreid verhaal. Met veel spel fouten wat tja concentratie 😅
    PvO
    PvO 1 1
    • Alle reacties weergeven...
    • Ook hier ben ik de ene dag positiever dan de andere, nu de vakantie dichterbij begin te komen ben ik meer aan het piekeren om van alles en nog wat , begin ik weer slechter te slapen heb ik veel buik klachten zenuwachtig ,angstig en opgejaagd gevoel hoge hartslag . Zo vermoeiend . Ik denk dat tja het is een mindset gewoon positief denken want anders blijf je in het negatieve en dan voel je je eigen niet lekker. Dat is ook met iets ondernemen alles zeg dat nee moet je niet doen je bent niet lekker enz. Maar nu ga ik dan toch en gaat het gewoon prima.

      Anoniem
    • Reacties verbergen...

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • Bang dat mijn lichaam niks meer kan

    Eind vorig jaar begon ik, in een relatief drukke periode met studie, commissies, vrienden, sport, een aantal keer ziek te worden. Mijn dagen zaten helemaal vol en ik heb niet goed naar mijn lichaam geluisterd toen ik ziek was. Uiteindelijk kreeg ik ook nog Corona en toen begonnen de paniekaanvallen. De eerste kreeg ik tijdens het auto rijden en vanaf toen heb ik 2 weken op bed gelegen met constante angst dat er iets ernstigs aan de hand was.

    Ik heb veel rust genomen (huisarts dacht dat ik waarschijnlijk overspannen was) en langzaam opgebouwd terwijl ik me zo vaak hopeloos voelde en het idee had dat ik nooit meer ging kunnen genieten en alles weer kon gaan doen. Nog steeds geen echte “diagnose” gehad. Ben heel erg onzeker wat nu de oorzaak is, maar het kan haast niet missen. Nu ben ik een half jaar verder en opzich gaat het wel beter alleen als ik een nacht heel slecht slaap of iets “spannends” moet doen kan ik me totaal niet concentreren, en van het niet concentreren en vermoeid zijn krijg ik heel veel last van angst en paniek. Bang dat mijn lichaam niks meer kan, zelfs niet naar huis gaan vanaf de plek waar ik op dat moment ben. Soms voel ik alsof hier nooit een einde aan gaat komen… mensen die dit herkennen en een motiverend woordje voor mij hebben ? Ik kan het echt enorm gebruiken…
    L.
    L. 1 2
    • Leg jezelf voorlopig echt even geen druk op. Pas als er wat meer rust komt en er meer momenten gaan komen dat je kunt ontspannen, kan je lijf echt gaan herstellen. Zolang je druk voelt of er iets moet, slaat de paniek toe. Ik zat er een aantal maanden terug ook zo bij. Kon aanvankelijk niks (bijna alles gaf spanning), gaandeweg kon ik weer kleine dingen en inmiddels oan ik vrijwel alles weer en begin ik zelfs weer wat stress te verdragen. Het komt echt goed maar het kost tijd. Zorg voor goede herstelmogelijkheden (rust, geen moeten) en lees evt de blogs van Robbert Houtman eens, dat hielp mij echt.

      Anoniem
    • Alle reacties weergeven...
    • Heel herkenbaar, ik was het vertrouwen in mijn lichaam ook helemaal kwijt.
      Tijdens rondjes wandelen constant het idee dat ik het niet zou redden tot thuis.
      Echt ontzettend rot, maar dit wordt echt minder! Vooral toch wel blijven bewegen, maakt niet uit als het heel mild of langzaam is.

      Angst en paniek beheersten mijn leven, dat is nu heel anders. Het is naar de achtergrond “verdwenen”. Probeer je angst af en toe een beetje toe te laten, in feite treedt het op om je te beschermen. We zien het vaak als iets engs of slechts, maar je lichaam doet juist wat het biologisch gezien moet doen als je onder veel stress staat.

      Sterkte, succes en probeer vooral zacht voor jezelf te zijn.

      Y.
    • Reacties verbergen...

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • Heb het gevoel dat niemand me begrijpt

    Ben al geruime tijd thuis met een burn out en lichamelijke klachten .
    Voel me soms zo alleen heb het gevoel dat niemand me begrijpt ik heb veel last van huilbuien kom het liefst niet meer buiten heb totaal geen zin om iets te ondernemen ben ook zo moe en last van duizelingen en hoofdpijn.
    Zelfs de bedrijfsarts arts gerijpt mij niet ,die geeft aan je bent hier nou al 10 maanden mee bezig maar niets helpt blijkbaar je moet nu maar eens om medicatie gaan vragen .
    Maar wil daar het liefst niet mee beginnen slik al dagelijks oxycodon voor lichamelijke klachten .
    Nu ben ik.aangemeld voor phi mijn vraag is of iemand daar ervaring mee heeft of deze behandeling nut heeft ?
    Lonneke
    Lonneke 1 4
    • Geen ervaring mee dus daar kan ik je helaas niet mee helpen. Waar ik je hopelijk wél een beetje mee kan helpen, is je te laten weten dat ik begrijp hoe je je voelt, je kan je soms zo eenzaam voelen in een omgeving die het niet begrijpt.

      Vervelend dat je wordt opgejaagd. Ik ben zelf bijna 13 maanden BO en ben ook echt nog lang niet helemaal de oude. Het heeft ontzettend veel tijd nodig, hoe hard je er ook je best voor doet. Veel sterkte gewenst.

      Y.
    • Wat een rot gevoel, het idee dat niemand je begrijpt, zeer herkenbaar.
      Zelf heb ik steeds de neiging om het te verklaren/uit te leggen, waar ik sta en waar ik doorheen ga/ben gegaan, maar aan reacties(van mensen die absoluut niet weten wat een burn-out en depressie is)merk ik vaak onbegrip. Alleen diegene die het zelf meemaken geven reacties die zeer herkenbaar zijn en hier put ik steun uit.
      De symptomen die jij beschrijft heb ik erg lang gehad, geen zin in niks, niet naar buiten willen/kunnen, duizelig, hoofdpijn, misselijk en die giga vermoeidheid etc.
      Ben nu 19 maanden onderweg(en wie weet hoe lang ervoor al). Eindelijk ben ik nu zover om te zeggen, ik leg het niet meer uit, het is wat het is. Ik heb er niet om gevraagd, het is mij(en zoveel anderen)helaas overkomen.
      Klachten zijn nog aanwezig, minder heftig, maar het heeft echt heel veel tijd nodig.
      Vertel ik nu heel 'stoer' maar ben pas sinds kort tot dit inzicht gekomen😊


      Phi is een intensief traject, waar je op zowel mentaal als fysiek gebied ondersteuning krijgt. Je kan er je 'ei' kwijt en samen werk je aan doelen.
      Ik wens je heel veel sterkte!


      N.
    • Hier hetzelfde vroeg wakker en ellendig voelen tot rond de middag....echt vervelend

      H
    • Alle reacties weergeven...
    • Zit ook al maanden met BO. Vooral dat ellendige lamlendige gevoel. Onrustig word ik ervan. Je bent niet alleen.

      E
    • Reacties verbergen...

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • Op zoek naar tips? Tips bij burnout →
  • Je weet dat iets niet goed voor je is, maar je blijft toch gewoon doorgaan

    Ik zit nu bijna 1 jaar in mijn burnout maar voelde me allang voordat ik me uiteindelijk ziek gemeld heb al slecht. Soms denk ik dat ik eruit aan het komen ben en voel ik me een week of twee weken beter, maar vervolgens wordt ik weer keihard teruggeworpen en komen alle klachten weer net zo hard terug. Veel last van maag en darmen maar ook heel onrustig en paniekerig. Droge mond, oorsuizen, emotioneel, veel slijm in keel en slecht slapen. Vooral dat onrustige gevoel de hele dag is echt verschrikkelijk.

    Het vreemde is dat als ik me zo slecht voel ik niet meer weet hoe het was om me beter te voelen en omgekeerd. Kan me er ook niet bij neerleggen dat het straks ook wel weer beter zal gaan. Begin dan ook weer te zoeken op Google naar mijn klachten ondanks dat ik weet dat het me niets brengt. Ben te onrustig om ademhalingsoefeningen of mindfulness te doen en weet dat ik zo mijn klachten in stand houdt. Dat is ook zo vreemd dat ik weet dat het me niets brengt maar toch kan ik het niet omdraaien. Het lijkt wel alsof ik niet meer helder denken kan. Je weet dat iets niet goed voor je is, maar je blijft toch gewoon doorgaan en kan het niet stoppen....

    Zijn er meer mensen die dit herkennen ? Of heeft er wellicht iemand tips ?
    Marco
    Marco 1 4
    • Herken ik zeker. Ik kon ook maandenlang amper geloven dat het goed komt. Nog steeds als ik een dipje heb, verlies ik snel dat vertrouwen.

      Ik zou zeggen, blijf proberen de mindfulness door te zetten. En neem het jezelf niet kwalijk als het niet goed lukt. Mij lukt het ook vaker niet goed, dan wel. Maar het blijven volhouden is wat je uiteindelijk toch kan gaan helpen.

      Dingen googlen is ook heel erg herkenbaar. Wees niet te streng voor jezelf, het is logisch dat je verklaringen/uitleg zoekt. Maar bedenk wel: gaat het je helpen? Of is het googlen meer een manier om controle te behouden?
      Zelf heb ik heel lang heel erg vastgeklampt aan controle, op allerlei manieren zoals ook googlen. Het heeft me niet geholpen. Juist in het accepteren en loslaten zit de groei. En die keren dat ik dan weer wel in die patronen “terugval”, neem ik het mezelf niet meer kwalijk of zie ik het niet als iets negatiefs.

      Het feit dat jij besef hebt van wat je doet en dat sommige dingen je niet helpen, is echt al heel wat. Gun jezelf de tijd om steeds een klein beetje meer afstand te nemen van de dingen die je niet helpen. Het gaat helaas niet over één nacht ijs, maar heeft echt tijd nodig.
      En ja het is een cliché en soms kan je het totaal niet accepteren of geloven, maar het wordt echt met de tijd beter.

      Succes en sterkte!

      Y.
    • Hi Marco, ik ben bijna 'blij' om jouw bericht te lezen. Ik heb exact hetzelfde. Te optimistisch, te graag willen,.etc. Als het een dag goed gaat begin ik al te juichen en denk dan vaak om de volgende dag exact hetzelfde te gaan doen 'want dat werkte toch zo goed?'...maar nee, dat werkt dus niet zo...dus ga je weer zoeken naar verklaringen, etc. En ja, continue spanningen, droge mond, paniekerig, etc. Toch is mindfulness de beste oplossing en ja, ook ik moet mij dan 'dwingen' om rustig te worden. Ik had eerst meditatie geprobeerd, maar moest telkens eventjes weg om te lopen....gewoon te a-relaxed en bang om niet de rust te vinden. Toch heb ik toen 2x ervaren wat écht rust in je hoofd is....man...ik voelde mij als herboren. Maar weer....te snel, te vlug, etc. Meditatie is zwaarder dan Mindfulness. Je zit dan veel meer in je hoofd Mindfulness is wat dat betreft milder. Mijn therapeut benadrukte vorige week weer dat ik dat echt moest gaan doen en ook mijn vriendin doet dit. Zij zweert erbij. Zij is volkomen in balans en was ooit ook burnout. Ik sta altijd in de actie stand en begin altijd met projectjes. Ik ben nu letterlijk verplicht door mijn reintegratiecoach om te stoppen met projectjes en toekomstdromen, maar puur de dingen te doen per dag. Dus wel iets van bewegen/sporten, klusjes in/om het huis en vrijwilligerswerk. Dat laatste wil ik ook graag, want het geeft een goede invulling en je kunt weg wanneer je wilt. Het gaat om de juiste balans, want nu heb ik vaak een doelloos gevoel, handel wat op marktplaats, rijd doelloos door de stad en blijf gespannen...want tsja, die overdrive zit er nog op. Ik zit er nu een 1/2 jaar in en snap nu dat mij oplossing niet de goede was. Ik loop bij een systeemtherapeut wat mij ongelooflijk veel nieuwe inzichten geeft. Ook schematherapie ga ik volgen vanaf augustus (die combinatie doen meer mensen, alleen de wachtlijsten zijn erg lang). Bij schematherapie ga je patronen doorbreken. Dus ik los spanning op door er spanning tegenover te zetten. Niet echt handig en werkt zeker niet. Loslaten, accepteren, omarmen, etc. Klinkt vaag, maar is toch echt de oplossing..anders blijf je maar bezig in je eigen gedachten.

      Anoniem
    • Wat overigens het grootste probleem bij mij is, is dat ik vaak uit enthousiasme een afspraak maak als ik mij goed voel en denk dat ik de wereld weer aankan,.maar de volgende dag dan ineens maar op 1 been sta. Zo raar. Soms word ik zwaar depressief wakker, maar sluit ik de dag vrolijk fluitend af... Geen touw aan vast te knopen. Afijn, mindfullness is wat ik ga doen. En ja, het helpt echt.

      Anoniem
    • Alle reacties weergeven...
    • Ik herken het ook wel ja.

      Wat bij mij alleen verkeerd ging was dat in de goede dagen ik veel teveel deed. In mijn adrenaline zegmaar doorging.

      Wat mij helpt is om in de goede dagen ook rust te pakken. Ademhaling omlaag, hartslag omlaag proberen te halen.

      Op die manier heb ik minder heftige ups en downs en echt een stijgende lijn.
      Sterkte!

      madeliefje
    • Reacties verbergen...

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • Voel me zo leeg en lusteloos

    Ik heb een pracht van een vrouw leren kennen .
    Kortom ik heb alles om gelukkig te zijn,maar toch lukt me da niet.
    Ik heb paniekaanvallen, hartkloppingen , voel me somber ondanks veel slaap blijf ik me moe voelen en heb geen interesse in mijn job.
    Soms speelt de gedachte dat ik er een einde wil aan maken maar geef daar niet aan toe voor diegenen die me lief zijn.
    Dus ik weet me totaal geen raad meer, durf me niet ziek zetten uit schrik dat ik mijn werk zou verliezen.da is nu toch al een jaar aan de gang ...voel me zo leeg en lusteloos.
    Ik neem zelfs antidepressievum maar niets helpt om me beter te voelen......ik ben radeloos en ten einde raad
    Gunther
    Gunther 1 4
    • Hi Gunther,

      Ik volg sinds kort systeemtherapie. Dit is echt voor mij de uitkomst. Letterlijk alles gaat op de schop. Je krijgt heel veel inzicht, verandert ineens 180 graden qua visie en overtuiging en daardoor komen je gedachten 'los'. Ook jij zit compleet vast. Een andere therapievorm is schematherapie, waarbij je denkpatronen leert doorbreken.

      Thuis zitten, medicijnen gebruiken, 'rusten' is niet de oplossing, maar dat wist je al.

      Succes, komt goed.

      Anoniem
    • Hi Gunther,

      Zoek hulp en houd dit nooit voor jezelf. Spreek dit uit en houd geen masker op. Je zult verbaast staan hoeveel mensen je kunnen helpen en welke nieuwe dingen je zult ontdekken. Jij zit duidelijk in een cirkeltje en komt er zelf niet meer uit. Dat komt veel vaker voor dan je denkt. Sterker nog, daarom zijn de wachtrijen bij psychologen ook zo lang..

      Je zegt dat je de perfecte vrouw hebt DUS een prachtig leven zou moeten hebben. Was het maar zo simpel ;-) Ik heb ook een pracht van een vrouw, maar wij zijn uit elkaar gegroeid door familie-omstandigheden. Dit hadden we niet eens door, maar is zo gegroeid. Therapie heeft daarbij (erg) veel geholpen. Ook andere zaken speelden een rol, zoals nooit écht gedaan wat ik wilde, nooit écht hardop gezegd dat ik iets anders wil (pleasen) en ga zo maar door.

      Je komt er echt wel uit, maar hebt goede begeleiding nodig. Dit kost tijd, maar zal je heel veel gaan opleveren.

      Anoniem
    • Ik heb hetzelfde gevoel, maar snap inmiddels dat het lusteloze, lege gevoel waarmee je iedere dag opstaat te maken heeft met het feit dat je niet de situatie hebt die je graag zou willen. Voor je gevoel heb je alles (ik ook), maar veel dingen waren zonder diepere emoties. Écht houden van, écht dingen doen die je leuk vindt, écht alleen met vrienden omgaan die je energie geven, écht je leven invullen zoals JIJ wilt en niet van je verwacht wordt.
      Ik zat aan de kant waar jij nu ook zit. Je hebt iemand nodig die jou gaat laten inzien dat er meer is en dat het anders kan (en moet). Je zit vast in je eigen structuur en denkpatronen. Dit realiseer je niet van de ene op de andere dag, maar ik weet zeker dat je voor jezelf al een lijstje kunt opschrijven van wat je anders zou willen of die je nog moet verwerken van vroeger.

      Je depressie geeft aan dat je stappen moet zetten, want alleen in het cirkeltje blijven rondlopen zal je niet helpen. Je moet echt je naasten hierover vertellen. Schaam je niet en het is duidelijk dat dit nu moet gebeuren.

      Anoniem
    • Alle reacties weergeven...
    • Hi Gunther,

      Net als wat hierboven staat. Mijn therapeut zegt (terecht) dat een burnout niets anders is dan een signaal dat je op het verkeerde pad zat. Als je niet gaat spitten en je hele levensloop niet grondig gaat onderzoeken, dan blijf je in zo'n burnout. Tevens zegt hij dat binnenzitten juist stressverhogend kan werken, naast vereenzaming. Dus dwing jezelf om naar buiten te gaan en niet in die neerwaartse spiraal te blijven zitten. Er is een reden (of meerdere redenen) waardoor je je zo down voelt. Jij komt er dus zelf niet uit, maar met de juiste therapie én vooral door er eerlijk en open over te praten, zal je de oorzaak/oorzaken vinden. Zodra je dat hebt opgelost, begint je nieuwe leven. Klinkt simpel en achteraf denk je...goh, wat logisch, maar nu voelt het als loodzwaar. Ik ken genoeg mensen die deze rit gemaakt hebben en er allemaal uitgekomen zijn. Allen zeggen ze dat ze zich als herboren voelen. En waarom? Omdat ze uit het oude systeem zijn gestapt.

      Anoniem
    • Reacties verbergen...

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • Het gevoel onbegrepen worden

    Ik wou het graag van mij afschrijven.. ik zit nu 4 maanden in de burnout... En al deze verhalen wat ik lees op de forum. Ik vind het echt allemaal rot voor julliie! Het is niet leuk meer. Waar ik het meeste moeite mee heb is dat ik het gevoel heb dat mensen het niet snappen. Mensen denken als je een glimlacht , dat alles goed is. Je bent aan het opbouwen , je probeert natuurlijk een glimlach op te zetten, maar je voelt je zo rot van binnen. Maar dat zien ze niet. Elke dag wakker worden en met het gevoel liefst niet meer op te willen staan. Het is echt verschrikkelijk. Gelukkig onderneem ik wel meer , maar alles kost veel energie. wandelen daar krijg ik gelukkig energie van. ik verlies daardoor vrienden. Owh maar je eet wel bij een restaurant. Ohw dan moet ik het wel beter gaan met je. Soms wil ik gewoon een been breken , want dan wordt het wel geaccepteerd..

    Herkennen jullie dit ook? Het gevoel onbegrepen worden, het gevoel van nutteloosheid. Ik heb het gevoel ook dat ik gewoon niet meer mag lachen . Ik weet het soms niet meer.
    Kiaraah
    Kiaraah 1 5
    • Ja ik herken het zeker, mensen begrijpen het vaak niet (gelukkig maar voor hen).
      Het gevoel van nutteloosheid heb ik ook veel moeite mee. Je moet rusten, maar dat rusten ben je op den duur ook wel zat. En altijd maar proberen positief te blijven, wat soms voor geen meter lukt. Het is echt een ontzettend moeilijk iets.
      Het valt pas écht te begrijpen als je het zelf meemaakt helaas. In het begin deed ik erg mijn best om begrepen te worden, ik wilde het zo graag uitleggen aan anderen. Als mensen nu dingen zeggen waarvan ik denk: je begrijpt het totaal niet, dan denk ik: ‘laat maar’. Ik heb het druk genoeg met zelf accepteren wat er allemaal gebeurt. Mij geeft dat wel rust. Mensen die oprecht willen weten hoe het met je gaat, die vragen ernaar en oordelen niet zo gauw, is mijn ervaring.

      Sterkte ermee! Hoop dat het je helpt om te weten dat je hier herkenning kan vinden.

      Y.
    • Hi Klaraah,

      Het kan aan mij liggen, maar ik geef daar absoluut niets om. Ik vind het een gebrek aan inlevingsvermogen als mensen daar niet doorheen kunnen prikken. Daarnaast kunnen ze ook vragen hoe het met je gaat. Vragen ze dit niet, dan weet je dat de interesse in jou vanuit hun kant oppervlakkig is. Dus waarom zou jij je druk maken om wat de ander vindt? Boeit mij werkelijk totaal niets.

      Haal je schouders op en besef dat ze niet beter weten. Alleen degene die weten wat een burnout met je doet, zullen het begrijpen.

      Anoniem
    • Allebei bedankt voor jullie reactie!

      Het is ook waar wat jullie zeggen en het helpt mij wel even hierin :) dankjewel!

      Ik lees inderdaad hier de forum wel eens door z en ik merk dat mensen in deze achtbaan bijna allemaal dezelfde reeks klachten hebben. Maar ook soms positief dat ze er goed uitkomen en minder last hebben van de klachten. En dat geeft me hoop.

      Echt super bedankt voor de reacties :)

      Kiaraah
    • Er is veel onbegrip als het gaat over burnout, zowel bij werkgevers, collega's, vrienden, familie maar zelfs bij (Arbo)artsen. Je moet eruit van je psycholoog, en als je dan iemand tegenkomt zie je ze gewoon denken van "hij was toch ziek😳". Vreselijk is dat. Ze zeggen niet voor niks dat je beter een been kunt breken...Begrip krijg je alleen van mensen die het zelf meegemaakt hebben en die weten wat het inhoudt. Dat merk je ook meteen aan de gesprekken met die mensen, zijn hele andere gesprekken.

      Gerard
    • Alle reacties weergeven...
    • Zo onwijs vervelend dat anderen het nog altijd niet (willen) begrijpen. Ze moeten blij zijn dat ze er zelf niet voor komen te staan. Ik ben nu 10 maanden thuis en vrijwel geheel hersteld, op een aantal lichte restklachten na. Ik studeerde nog en moest noodgedwongen stoppen. In september wil ik weer gaan studeren. De laatste maanden rust heb ik gereserveerd voor leuke dingen doen nu het eindelijk weer kan. Daar komen niet altijd fijne reacties op. Ik zou lui zijn, tijd teveel hebben en het zou niet normaal zijn dat ik nu soms meerdere keren per week ga winkelen of op het terras zit. Lekker laten kletsen, er waren genoeg maanden waarin ik totaal niks kon en overal pijn had.
      Vrienden en familie geven me groot gelijk, nu heb ik nog tijd genoeg en kan het weer.

      Daniëlle
    • Reacties verbergen...

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • Gevoel dat ik bij een fase ben aanbeland van zingeving

    Hallo allemaal,

    In het kort mijn verhaal van de afgelopen maanden:

    Nu een jaar met BO thuis, in oktober ingestort (angst en paniekstoornis) en sindsdien aan het opkrabbelen. Met veel ups en downs gaat het steeds beter. De laatste weken had ik voornamelijk nog fysieke klachten.

    Nu sinds een week ongeveer word ik weer heel onrustig wakker, ben ik weer heel huilerig en pieker ik de hele dag door. Weet me geen raad met mezelf. Ik merk dat ik veel moeite heb met de “leegte”. Ik werk nu 4x een uur per week, veel meer kan ik lichamelijk nog niet. Ik slaap veel, soms ook ‘s middags. Tot vorige week ging het prima, was ik daar oké mee en piekerde ik stukken minder.

    Maar ik heb nu een beetje het gevoel dat ik bij een fase ben aanbeland van zingeving. Dat ik nu moet gaan kijken: wie ben ik vanbinnen nou écht? En wat wil ik doen, waar word ik blij van als ik niet geleefd word (maar zelf mijn leven mag inrichten)?

    Ik was voor mijn BO altijd bezig, hoefde niet stil te staan bij wie ik in de essentie ben en wil zijn.
    Dat zal natuurlijk ook geleid hebben tot de BO.
    En dit brengt nu dus weer de nodige stress met zich mee.

    Mijn vraag is eigenlijk:
    Zijn er mensen die dit herkennen? En heb je eventueel tips van hoe hiermee om te gaan?

    Alvast bedankt!
    Y.
    Y. 1 7
    • Hi Y, jij maakt precies mee wat ik meemaak. Zingeving is het juiste woord.

      Ik had eerst een zeer passieve houding en ging ervan uit dat ik weer in dezelfde soort functie zou belanden, maar begon toen op te schrijven wat mij nou echt gelukkig maakt en heb daardoor al verschillende afspraken gemaakt met bedrijven om 'even kennis te maken'. Dit werkt heeeeeel verhelderend en wil ik je ook met klem adviseren. Schrijf termen op die je te binnen schieten (in volgorde van belang) wat jij echt zou willen (doen). Ik kom steeds meer tot een slotconclusie en heb deze week een gesprek met een bedrijf dat exact datgene biedt waar ik naar zoek/verlang.

      De kans is erg groot dat ik daar aan de slag ga en alhoewel ik mij compleet gesloopt voel, voel ik ook dat dit mij de energie boost zal gaan geven die ik zoek. Mijn vriendin was compleet op na een weekend met allemaal leuke dingen en vertrok vanochtend fluitend naar haar werk (een project in Groningen). 2 uur rijden, maar volmaakt gelukkig en vol energie. Waarom? Omdat ze doet wat ze leuk vindt.

      Daarnaast onderhoud ze haar contacten met vrienden en haar familie erg goed, dus zij is volmaakt in balans.

      Dus gebruik je BO als de time out die je nodig hebt om uit te vinden wat je wilt en wie je bent. Ik zat mijn levenlang in de commerciële hoek, verdiende veel, maar gelukkig was ik nooit. Dus volg je hart en ga in gesprek met partijen die gezamelijk de oplossing van je puzzel zullen gaan geven.

      Succes!

      Anoniem
    • Hoi Anoniem,

      Dank voor je reactie en voor de tips!
      Wat fijn dat je het zo positief hebt kunnen omdraaien. Hoop dat je in je nieuwe functie veel plezier en geluk zal vinden.

      Ik werk in het basisonderwijs, dit heeft me altijd getrokken en ik heb me via zij-instroom een paar jaar geleden laten omscholen. Ik ben echt een juf in hart en nieren. Bij mij zit het “wie ben ik”-verhaal ‘m dan ook vooral in wie ik ben buitenom mijn werk. Ik werd altijd een beetje geleefd door een drukke sociale agenda, vaak ook met vrienden van mijn man die ik heus écht graag mag, maar toch waren dit vaak verplichtingen.

      Als ik nu op mijn werk ben, vraagt het veel van me omdat kinderen nu eenmaa voor veel prikkels zorgen. Maar ik vind het contact met de kinderen en collega’s wel heerlijk. Denk dat als ik meer zou kunnen (fysiek gezien), en ik weer meer zou werken, ik vanzelf weer gelukkiger word.
      Maarja, geduld he…. Zo moeilijk!

      Y.
    • Ook nu weer herken ik veel. In de periode dat ik werkte (tot 5 maanden geleden) had ik jarenlang alleen 'vrienden' via mijn vriendin. Maw niet mijn eigen vriendenkring. Dit kwam weer omdat ik mijzelf steeds meer terugtrok door problemen in de familie en door mijn werk. En ja, naast het omturnen qua werk, weet ik ook dondersgoed dat ik mijn eigen vriendenkring weer moet opbouwen. Ik ben vrij toegankelijk en kan met veel mensen overweg, maar toch moet ik weer 'wennen' hieraan. Vorige week werd ik door een vriend opgehaald om te gaan sporten. Hoe stom het ook klinkt, mijn dag kon daarna niet meer stuk. Het gaf mij een enorme energieboost. Het is zo ongelooflijk belangrijk om je eigen vriendenkring te hebben.

      Anoniem
    • Heel herkenbaar ja! Geldt voor mij ook, wel toegankelijk maar gewoonweg geen tijd om alle sociale contacten te onderhouden. Ook nog eens een grote schoonfamilie, dus regelmatig verjaardagen. Gelukkig ook nog wel mijn eigen kringetje, merk ook dat ik daar meer energie uithaal.
      Blij om te horen dat zoiets “gewoons” (bij gebrek aan een beter passend woord) als sporten met een vriend je zoveel energie gaf! Dat zijn de mooie dingen.

      Y.
    • Hi Y,

      Het grootste probleem bij mij is dat ik mij leven heb moeten indelen naar de wil en wensen van een ander. Hierdoor is de koers van mijn leven totaal gaan afwijken van wat ik zelf wilde. Ook please-gedrag hoorde daarbij. Als ik het maar deed zoals geëist werd, dan was het goed. Er tegenin gaan had geen zin.

      Nu jaren later zit ik in (hopelijk) mijn laatste burnout. Wat wel een enorme domper is, is dat letterlijk bij alles ik nu vraagtekens moet zetten en soms tot behoorlijk pijnlijke conclusies kom. Wilde ik wel samenwonen? Wonen waar ik nu woon? Wilde ik eigenlijk wel kinderen? Qua werk is het duidelijk..dat was zeker niet mijn keuze, maar het hele kaartenhuis is ingestort en moet ik weer opbouwen.

      Ik krijg systeemtherapie die eigenlijk start met het laten inzien van hoe je gevormd bent en wie welke rol speelde. Ik krijg steeds meer inzicht in wie ik ben (en ja, ik begin steeds meer te herkennen), maar de consequenties voor mijn vriendin zullen niet fijn zijn. Ik pas perfect in haar kaartenhuis, maar in die van mij past zij niet. Echt vreselijk om te realiseren, maar ik ben bang dat dit toch echt het geval is. Ik heb haar al gevraagd om enkele maanden uit elkaar te gaan zodat ik kan gaan ervaren of ik meer lucht krijg en mij meer mijzelf ga terugvinden, maar helaas neemt zij dit niet serieus. Ik zou overspannen en in de war zijn...tsja, wat nu?

      Anoniem
    • Heb ik ook veel last van. Alsof je niet “stevig” op je benen staat. Vaak als ik moe ben of heel veel stress heb ervaren de dag ervoor, dus laag in mijn energie zit. Heel vervelend maar probeer mezelf altijd te vertellen dat ik niet “zomaar” omval en is gelukkig nog nooit gebeurd.

      L.
    • Alle reacties weergeven...
    • Hallo,

      Ik voel mij al een half jaar niet lekker. Het begon met veel buikpijn en misselijk zijn. Ik ben bij de huisarts geweest en hij gooide het op een prikkelbare darm. De klachten werden erger en hierna ben ik weer bij de huisarts geweest. Ik kreeg een urine, ontlasting, bloed en echo onderzoek. Er kwam niks uit en dus heb ik het maar zo gelaten. Inmiddels heb ik heel veel pijn in de boven en onder rug en uitstralend naar billen en benen, ik kan ook niet meer goed zitten van de pijn. Ook ben ik zo moe en emotioneel dat ik niet weet wat met mezelf aanmoet. Ik weet niet wat het is en is dit echt stress? Is dit herkenbaar?

      Anne
    • Reacties verbergen...

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • Al 3 jaar ,van erger, naar kwaad kompleet opgebrand

    Hallo hier dan ook mijn verhaal. In de hoop op antwoorden, die mij hopelijk verder helpen. Ik ben radeloos,,hopeloos op zoek naar wat er aan de hand is.om maar gewoon met de deur in huis te vallen, ben ik ongeveer al 3 jaar ,van erger, naar kwaad kompleet opgebrand. De vermoeidheid dus de extreme vermoeidheid, is zo erg ik mijn leven niet meer zie zitten. Kan mij niet meer consenteren, in een gesprek, loop de hele dag voor me uit te dromen, staren. En ben zo moe .dat ik zelfs afspraken, hobby's en dergelijke wel vergeten kan.ondertusen ggz behandeling gehad. En aan de antidepressiva begonnen, esitalopram mag helaas niet helpen. Het is ook het ide van het kastje naar de muur ide. Je wordt er niet begrepen. Op het moment van opstaan uit bed voelt het als een griep, in combinatie met wakker worden en weer omkiepen, dus weer een paar uur verder. Rond om 12 uur sta je dan maar eens op.en ja hoor binnen half uur ben je zo moe en kapot. Je je ogen niet meer open kan houden. In een gesprek moet ik aflijding zoeken. Om vervolgens niet te gaan staren. Ik ben zeer vergeetachtig dat ik binnen 5 min al weer niet weet wat en waar ik alles neer heb geslecht. De dagen om me heen krijg ik niet meer mee. Overmatig piekeren, dat ik denk ik ga er gek van worden. Ik ben zo moe en afgebrand ik er ondertussen wel klaar mee ben.het kost te veel energie om zo verder te gaan. Ik ben gewoon op .zijn er hier mensen die dit aanspreken doet. Aub reactie graag. Ook als u zichzelf hier in herkent. Persoonlijk contact zeer op prijs gesteld. Wie herkent dit .is het een burn-out. Een depressie. Of een angst pieker stoornis. Ik kom heel graag met u in contact. Laat u me weten hoe. Mvg anoniem
    Anoniem
    Anoniem 1 1
    • Alle reacties weergeven...
    • Het enige wat ik zelf ben gaan realiseren is dat ieders leven gebasseerd is op dezelfde dingen. Familie, gezin, werk, fysieke gezondheid, vrienden, leefomgeving, etc. Als 1 onderdeel wankelt, dan beginnen lichte klachten. Stort een onderdeel in, dan ontstaat er (veel) stress wat kan leiden tot een burnout, maar heb je meerdere onderdelen die ingestort zijn, dan wordt het een zware klus, maar niet onmogelijk.

      In mijn geval spelen familie, werk en vriendenkring een rol. Op al die vlakken ben ik gestart met het herstellen. Het sociale leven door af te spreken met vrienden, familie weer actief te benaderen en vooral ook achterhalen wat ik nou écht wilde met mijn leven. Zolang die onderdelen niet hersteld zijn, blijf ik depressief, maar snap nu ook waarom. Ook snapte ik nu (eindelijk) dat vereenzaming door BO een enorme extra belasting is die mensen snel onderschatten.

      Deed ik vroeger veel dingen alleen uit noodzaak, nu doe ik bewust alleen nog maar dingen met anderen samen. Ongemerkt levert dit veel energie op, positieve ervaringen en inzicht. Ik merkte ook dat ik juist wilde ouwehoeren tijdens de yoga les en de les zelf mwah vond. Gewoon behoefte aan gesprekken, plezier en gezelligheid.

      Maw jij hebt zelf de sleutel en als je die hebt dan moet je pas echt aan de slag. Dus als je weet dat je vereenzaamd, ga dan bewust een praatje aan met mensen. Niet appen, maar bellen, niet de zelfscan gebruiken, maar bij de kassa gaan staan, praatje met de buren (ook al ben je moe). Je bent niet ziek, je zit 'gewoon' niet op de juiste weg en bent nu de bocht.uit gevlogen. Wil je terug naar die weg of ga je door de wildernis naar een weg waarop je wel wilt rijden.

      Succes

      Anoniem
    • Reacties verbergen...

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • Meer ondersteuning nodig? Therapie bij burnout →
  • Iemand die dit herkent of tips heeft voor me?

    Beste Allen,

    Hier even een vraag. Momenteel al zo’n anderhalf jaar bezig met herstel. In het begin alle klassieke klachten gehad die er maar te noemen zijn, uitputting, niet kunnen lopen, concentratie/geheugen problemen, zelfs een tijdje depersonalisatie, paniekaanvallen, gekke lichamelijke klachten, niett egen prikkels kunnen etc.

    Het herstel ging langzaam met ups en downs, maar uiteindelijk weer vrijwilligerswerk gaan doen en een werkfit traject gestart. In de tussentijd ook medicatie afgebouwd AD (wat overigens ook een hel was). Nu heb ik sinds 3/4 weken een flinke terugval. Wat heet: ik had wel weer wat vage hoofdpijn en hersenmist, maar niet dusdanig dat ik dacht er is iets mis ofzo. Ik dacht ik ben aan het opbouwen, ik moet wennen, het zal er wel bijhoren.

    Ik had op een vrijdag een voor mijn doen eigenlijk te lange dag gepland, maar ik dacht we kijken even hoe het valt. Heb toch al wel wat reserves opgebouwd lijkt me in de tussentijd (vrijwilligerswerk, AD afbouw, allemaal geen extreme terugvallen ofzo)

    Nou kwam ik terug op die vrijdag en voelde al wel dat ik in mijn reserves zat, last van mijn benen enz maar ik dacht laat ik gewoon gaan slapen en we zien wel. Ik schrok er wel van, maar nog geen man overboord. Nou was mijn dochter ook nog de week erop jarig en ik had wat dingen gepland die ik nie kon afzeggen, dus ik dacht ik pak mijn rust tussendoor. Maar hoe langer de weken vorderde hoe erger het eigenlijk werd. En nu ben ik op een punt beland dat letterlijk alles teveel is, ik ben extreem vermoeid vooral. Ik heb verder wel wat lichamelijke klachten, maar voornamelijk extreem vermoeid, wordt soms ineens niet lekker alsof ik in elkaar zak enz. Wandelen is soms al teveel.

    Ik doe nu dus echt heel weinig op een dag (korte wandeling, af en toe een gesprek, telefoontje, lezen, maar veel liggen) en heb een ergotherapeut ingeschakeld. Ik vind het vreemd dat ik in korte tijd (paar weken) ineens van vrij goed naar super slecht gegaan ben. Zelfs een wandeling van 5 minuten kost al teveel energie.

    Iemand die dit herkent of tips heeft voor me? Ik vind het nogal een groot contrast, terwijl ik daarvoor af en toe wat terugvallen had, ook al met spanningsopbouw bezig was enz maar bij lange na niet zo extreem als nu. Het voelt soms alsof ik nog verder weg ben dan in het begin van mijn burn out.

    Groetjes Yoeri
    Yoeri
    Yoeri 1 3
    • Hi Yoeri,

      Wat voor mij geldt, hoeft uiteraard niet voor jou te gelden, maar aangezien ik je verhaal herken, toch even dit.

      Mijn levensloop is (zeker) niet gelopen zoals ik zelf wilde. Ik kon hier zelf weinig verandering aan inbrengen en ben een carriere gaan volgen die niet voor mij bestemd was. Bij veel banen vroeg ik mij vaak af 'wat doe ik hier' en 'ik doe maar wat'. Je zit uiteindelijk gevangen in een systeem waar je ook zelf van denkt dat het nou eenmaal zo is. Ik heb sinds kort systeemtherapie en allerlei diepere oorzaken en verlangens komen nu naar boven. Wie ben ik nou echt? Wat wil ik nou echt zelf? Etc. Dit leidt niet tot veel inzichten, maar ook tot conflicten want je gezin maakt onderdeel uit van dat systeem. Was ik eerst de grote geldschieter, nu besef ik mij dat ik dat werk eigenlijk nooit wilde doen, maar totaal iets anders wil. Ook ben ik weer een selecte groep oude vrienden aan het opzoeken en ga ik voortaan niets meer alleen doen (voorheen deed ik alles alleen).

      M.a.w. voor mij lag de oorzaak (veel) dieper dan 'eventjes wat problemen op werk'.

      Dus wat ik je wil adviseren is om goed naar je huidige situatie te kijken. Is het wel hoe jij het zou willen? Sta je fluitend op en heb je zin in de dag? Waarom bijvoorbeeld niet? Wat irriteert je mateloos? Wat wilde je als kind/student? etc.

      Voor mij betekent dit dat ik een enorme carriere-switch zal gaan maken. Gisteren een gesprek gehad met een bedrijf en het voelde direct erg goed. Ook de hernieuwde contacten met oude vrienden doet mij ook erg goed.

      Succes

      Anoniem
    • Herken het.
      Veel klachten gehad.
      Opgebouwd.
      Steeds beter gevoeld.
      Toch weer doorgaan op adrenaline.

      En nu moet ik rusten. Ik wacht totdat de adrenaline uit m’n lijf gaat. En dan komt er intense vermoeidheid.

      Ik heb geen pasklaar antwoord voor je. Ik ben ook zoekende. Wat is goed? Hoe zorg ik voor mezelf? Hoe zorg ik dat ik blijf in mijn normale energie, en niet op adrenaline ga? Het bovenstaande is ook maar theorieën op wat ik heb ervaren.

      Maar ik voelde me dus ook steeds beter. Kon steeds meer. Alleen de afgelopen 4 weken was iets teveel, maar toch maar doorgegaan. Want ja, de therapie helpt me wel. Voelde me ook nog goed.
      Achteraf zie ik in dat het adrenaline was, en nu pas voel ik hoe moe ik ben en weinig ik kan.
      Misschien is dat bij jou ook?


      madeliefje
    • Alle reacties weergeven...
    • Hi beiden,

      Dank voor de feedback. Systeemtherapie zat ik ook al aan te denken. Bij mij is het sowieso onderliggend, niet werk gerelateerd.

      Ik ga ermee aan de slag.

      Anoniem
    • Reacties verbergen...

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • BURN OUT / CVS / ONMENSELIJKE VERMOEIDHEID

    Mijn burn out is al 4.5 jaar aan de gang.
    Ik zit er nog denk ik middenin.
    Ik heb veel stress gehad, en was een spanning zoeker. 2019 toen dit begon..
    Kreeg ik als eerste spieren trekkingen.
    Eerst was het een elastiekje beweging onder de huid. Toen werden ze steeds agressiever.
    Ik kreeg ook spierspanning in de kaken. En letterlijk over me hele lichaam.
    In dit jaar was ook me libido weg na gebruik anti depressiva.. en ik kreeg in dit jaar steeds zwaardere vermoeidheid. Ik kon me leven altijd de vermoeidheid weg slapen op elk moment van de dag.. nu kan ik geen dutjes meer doen! Ik ga liggen en Ik kom er niet meer in! Ik word letterlijk geblokkeerd.
    Ik dronk me hele leven al alcohol, en ben nu 2 jaar gestopt. Wat ik ook erg vind is dat me onrust 24/7 is!!!!! In bed voel ik letterlijk hoe erg me lichaam heeft geleden van de dag.. de onrust en hartkloppingen voel ik ook gewoon.
    Ik heb de afgelopen jaren velen onderzoeken gehad. En heb de cvs diagnose.maar dit is eigenlik een burn out. Ook kan ik niet meer tegen koffie. Ik kon nooit tegen koffie.. ok werd er uren nerveus van. Maar nu is het zo velen malen erger.

    Vandaag 7juni 2023 kan ik zeggen dat ik volledig geknakt ben
    Ik kan niet meer. Ook zit er te weinig energie in me spieren!!! De energie voorraad wegen zijn door de stresss helemaal door de war. Ik las op dit forum dat dit komt omdat je jaren lang aan bent blijven staan, dat je lichaam niet meer de rem kan in trappen.

    Ik ben echt ziek, en was altijd zo levendig. Ik dacht mij gebeurd dit nooit!!! Maar het word steeds erger helaas
    Dus ga nu op vakantie en alles los laten.
    En opnieuw beginnen. Het is me opgevallen dat ik me werk niet meer met plezier deed..en ging maar door...


    Mijn klachten zijn :

    Geen dutjes meer kunnen doen.
    Slaap problemen/ insommia / piekeren / golven van onrust.
    Libido problemen.
    Extreme vermoeidheid mentaal / spieren.
    Uitgeblust!!!!! ( soms denk ik.dat je dit nog niet kan voelen als je 40 chemo's hebt gehad)
    Spier trekkingen / spier slagen.
    Trillende spieren.
    Nerveus/onrust/hartkloppingen.
    In bed.
    En het leukste is als ik wakker ben en ik denk 1 seconde na en ik voel de onrust al.
    Het lijkt wel alsof het tijdens het slapen de stress uit me lijf blijft gaan.
    Ik.merk dat alles uit balans is, alle complexe bewegingen en schakels van het bepaalde dingen is in de war. Vreselijk!


    Zijn er mensen die dit ook zo erg ervaren?

    Dex
    Dex 1 8
    • Ook heb ik steeds erger wordende obstipatie!!! ( vergeten te vermelden)

      Dex
    • B.o ontregeld je hele systeem zo heb ik het ook ervaren. Enorme spierspanning angst duizeligheid weinig energie pijn in je spieren oorsuizen hartkloppingen en ga zo maar door. Zit er zelf 2 jaar in. Bij mij knapte er iets in een keer en ik kon niks meer. Het word normaal wel minder, al deze klachten. Waar ligt het aan dat het bij jou na 4,5 jaar erger is geworden?

      Anoniem
    • Ik loop er ook al jaren mee. Iedere dag wordt ik in een zeiknat bed wakker. Toch zijn er verbeteringen, maar dat komt vooral doordat bij mij de oorzaak ligt in de prive-sfeer (vanaf kind af aan een groot probleem in de familie gehad).

      als je 4,5 jaar deze klachten hebt, denk ik dat je wellicht weet wat er speelt. Iets houdt jouw spanning hoog, waardoor je deze klachten blijft houden. Dat 'iets' kan je wellicht gelijk noemen. Je bent tenslotte niet zomaar zo erg BO.

      Je moet dus gaan werken aan dat 'iets' wat jou nog steeds zo gespannen maakt. Dit kan je relatie zijn, je familie, etc. Je hebt een 'ventieltje' waar al die spanning door kan wegvloeien, maar dan moet je die wel eerst zien te vinden.

      Succes!

      Anoniem
    • Stress.
      Werken werken
      Doorgaan tot snachts
      Cafés alcohol en fastfood

      Dex
    • Hey Dex,

      ga voor die obstipatie naar de huisarts. Niet zeiken, gewoon doen en laten checken en doorvragen als het langer duurt.

      Verder is dit 'normaal' in een burnout, maar meestal maar voor een paar maanden. Libido komt vanzelf weer (zeker op AD gaat dit vaak weg), overige klachten gaan ook vanzelf weg tijdens je herstel.

      Ik heb zelf veel informatie gezocht de eerste maanden, ook al bevolen ze mij dit af. Uiteindelijk wel blij, want er is echt zeer matige begeleiding. Ik neem nu zeker 2-3x per zout himalyan seasalt in water (zeker met dit weer), magnesium carbonaat (van Calm) in de ochtend en magnesium tauraat in de avond (beide van iHerb). Verder heb ik veel gewandeld, veel ademoefeningen doen, gemediteerd, veel gegeten (ben ook enorm aangekomen). Was begin september net als jij, nu werk ik 20 uur en kan weer vrij veel sociale dingen normaal aan. Succes.

      Taco
    • Bedankt lief mensje.
      Dit betekend veel voor me
      Ik had het over de vermoeidheid.
      Maar had jij dit ook van de spier vermoeidheid? Dat je diep in de cellen geen energie voelt.
      Wat een vies gevoel..
      Terwijl ik kan wel kracht zetten...alleen ze voelen zo totaal uitgeblust.

      Woensdag ga ik met het werk stoppen.
      Waar ik mee bezig was.
      Ik ga op vakantie.
      Want ik ben al die tijd nog door gegaan...
      Ik ben gewoon steeds door gegaan, en het rare is soms ging het iets beter terwijl ik niks anders deed.
      Ma goed...
      Bedankt voor deze tips.

      Dex

      Dex
    • Hey dex heb je ook last van spanningsaamvallen? Dat je systeem zich aanspant met name schouders nek en hoofd? Zelf ook 2 jaar verder. Je kan wel op vakantie zie ik. Dat gaat mij niet lukken dan raak ik denk ik overprikkeld en angstig

      Anoniem
    • Alle reacties weergeven...
    • Ja zeker heb ik dat.
      Ik heb alle klachten.
      En ja ben nu op vakantie en lig de hele dag op bed.

      Dex
    • Reacties verbergen...

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • Energiebalans. Dat is het codewoord van vandaag

    Goededag allen,

    Energiebalans. Dat is het codewoord van vandaag. Sinds 1,5 jaar een burn out, goed hersteld na een lange weg (cognitief & fysiek), sinds 3 weken enorme terugval in energie. Letterlijk gekelderd naar 0. Rondje wandelen, gevoel van leegte krijgen alsof de energiekraan dichtgedraaid wordt, duizelig en gevoel van instorten.

    Het gekke is, ik ben niet bizar veel meer gaan doen, wel een drukke en lange dag gehad. En het is dus in 3 weken van een kleine terugval naar 0 gegaan waarbij wandelen een blokje om al heftig is. Heb gedurende de 3 weken wel gewoon wat activiteiten gedaan, maar vind het bijzonder dat het zo snel achteruit gegaan is. Kan iemand er iets zinnigs over zeggen?

    Ik ben op zoek naar tips hoe jullie de energie weer opbouwen en in balans houden?

    Groeten David
    David
    David 1 3
    • Zit een beetje in zelfde schuitje. Ook een terugval na 11 maand.

      Wat mij helpt is vertrouwen. Vertrouwen dat het weer goed komt, en dat je genoeg tools hebt geleerd de afgelopen maanden om hier snel bovenop te komen.
      Daarnaast heb ik wel gemerkt dat na elke terugval het herstel wel steeds sneller gaat.

      Hoe is het nu met je? Welke klachten heb jij allemaal?
      Ik heb vooral last van m’n hartslag en ademhaling. & geen energie

      madeliefje
    • Beste Madeliefje,

      Ik ben wel weer even naar rock bottom gegaan. Voel mijn energiebalans heel snel kelderen. Ik weet dat het ook weer goed komt, alleen mijn relatie gaat minder goed. We hebben ook een dochter.

      Mijn probleem is mijn energie. Cognitief gaat het niet slecht alleen mijn energiebalans is wel heel laag.

      Anoniem
    • Alle reacties weergeven...
    • Weet niet of het verband met elkaar houdt, maar hebben jullie toevallig hooikoorts?
      Ik wel, en ik zou kunnen zweren dat ik sinds een paar weken meer stress ervaar mogelijk hierdoor.
      Ik merk ook bij t wandelen dat ik me licht in mijn hoofd voel, ik ben weer veel sneller moe, neerslachtiger en heb meer last van spierpijn. Allemaal symptomen die juist af aan het nemen waren. Verder niks veranderd qua routine o.i.d. Daarom denk ik dus aan een verband met de hooikoorts…

      Y.
    • Reacties verbergen...

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • Maanden lang normaal eten onmogelijk

    Exact 10 jaar geleden raakte ik in een zware burnout. Destijds wist ik niet wat er aan de hand was. Ik was vooral heel erg ziek. Mijn darmen en maag maakte maanden lang normaal eten onmogelijk.

    Zo'n 5 jaar er voor kampte ik wel al met fysieke stress klachten en pijnen. Als nog wilde ik de conclusie niet onder ogen komen.

    Na 2 jaar door de medische molen te zijn gegaan snapte ik het. Dit zorgde er echter voor dat ik 3 jaar lang nauwelijks het huis keer uit kwam.
    Door een intern traject van maanden in een revalidatiecentrum kon ik dit doorbreken. Maar alles in de maatschappij voelde mega heftig en zorgde voor een gevoel dat nooit meer helemaal hetzelfde werd. In de jaren er na heb ik steeds proberen door te zetten om iets te overwinnen. Ik ben vastgelopen in nog eens 3 functies binnen een half jaar.

    Medicatie als antidepressiva etc zorgden er alleen maar voor dat ik grenzen nog slechter aanvoelde. En ik werd er depressief van.

    Nu zit ik weer thuis sinds een paar maanden. Het lijkt of er iets kapot is in mijn hoofd. Mijn probleem oplossend vermogen is weg. Ik krijg al hevige stress van koken. Of als er iets kwijt is. Ik lig soms de hele nacht wakker van een overspannen gevoel als we bijv iets van visite hebben gehad.

    Ik merk dat ik mentaal mensen niet helemaal meer kan volgen. Ze leven te snel, beredeneren te snel, handelen te snel.

    Lichamelijk ben ik leeg. Ik ben 37 en kan net aan een uurtje wandelen.

    Met een gezin erg heftige omstandigheden. Ik heb geen idee hoe we hier nog uit moeten komen.
    Alan
    Alan 1 4
    • Wat je beschrijft doet me denken aan een autistische burn-out.
      Het vastzitten voor lange tijd in BO, onverwachte/omgekeerde effecten van AD, het verlies van vaardigheden, sociale situaties niet aankunnen, ...

      Misschien is het eens het interessant om eens deze optie te verkennen.
      Ik vermoed dat je al "alles" geprobeerd hebt in een lang heftig pad zoals je beschrijft, dan lijkt het me dat er iets achterliggends moet zijn die nooit gevonden/aangepakt werd.

      Anoniem
    • Hi Alan,

      Ik heb precies hetzelfde meegemaakt als jij, zelfs nog langer dan dat. Ik heb heb letterlijk 25 jaar met darmklachten rondgelopen. Talloze onderzoeken gehad, waarbij er telkens niets gevonden werd. 25 jaar lang dus...en raad eens wat.. de dag nadat mijn vader was overleden, waren al mijn klachten verdwenen. Hij zorgde voor zo ontzettend veel stress in mijn leven, dat dit de oorzaak was.

      Dit is inmiddels 3 jaar geleden en ik ben nog mijn eigen leven aan het opbouwen. In de tussentijd heb ik 3 banen gehad, maar telkens klapte ik weer in elkaar. Sinds 2 weken krijg ik systeemtherapie, waardoor ik steeds meer dingen ben gaan beseffen op welke vlakken ik totaal was afgedreven van mijzelf. Ik had een carriere die totaal afweek van wat ik zelfde ooit wilde doen (kon niet door de problemen die mijn vader had), maar ook het totale isolement waarin ik terecht was gekomen (parentificatie, symbiose). Mijn leven was dus totaal vervlochten en aangepast aan de wensen van iemand anders.

      Ik weet niet of jij ook 'bent geleefd' of niet de dingen hebt kunnen doen in je leven die je wilde, maar dit kan een oorzaak zijn, waardoor je jezelf zo voelt.

      Pas nu realiseer ik mij bijvoorbeeld dat ik al als student kantoorbanen vreselijk vond. Iedere dag op één plek met dezelfde collega's hetzelfde riedeltje en dat jarenlang. Ik zag dit zeker niet als toekomstdroom, maar had geen andere keuze door de issues met mijn vader en ik wilde natuurlijk wel carriere maken met mijn hbo diploma. Maar van alle opties, was een kantoorbaan de enige optie. Nooit voelde ik mij gelukkig, nooit was ik trots op mijzelf, altijd keek ik op de klok, en altijd baalde ik ervan dat gesprekken eindigde omdat je weer achter je schermpje moest kruipen. Dit gevoel had ik bij mijn laatste 3 banen dus ook. Ik keek alleen naar de branche en de functie, maar 'vergat' telkens dat ik helemaal niet een persoon ben die op een kantoor moet zitten, maar dit had ik mijn hele leven al zo gedaan, dus zag dat niet eens als oorzaak voor mijn depressieve gevoelens. Dit heb ik door systeemtherapie (al na 2 gesprekken) leren inzien. Ook werkte ik ver buiten mijn woongebied, dus collega's waarmee ik klikte woonde ver van mij vandaan, dus het opbouwen van een vriendenkring via werk zat er niet in. Eenzaamheid sluipte erin en ik deed steeds meer dingen alleen. Ook dit onderdeel ga ik nu per direct aanpakken. Sporten in groepslessen, vrijwilligerswerk (natuurbehoud..dus buiten), met 1 vriend iedere week 2 keer zwemmen, weer naar een borrel die iedere vrijdag wordt georganiseerd, etc.

      Kortom, ik herken exact wat jij voelt. Ook ik lig s'nachts wakker van een 'drukke' dag, maar begin nu eindelijk in te zien wat daar allemaal achter verscholen zit.

      Zoals een oud-collega die ooit zwaar burn-out was en er al jaren uit is tegen mij zei: Zoek jezelf en vind jezelf. Ook hij kreeg systeemtherapie.

      Ik zeg niet dat dit ook voor jou geldt, maar wel denk ik dat je nog niet bij de laag/lagen bent gekomen waar de onrust allemaal echt zit.


      Anoniem
    • Bedankt voor jullie reacties. Ik zal systeem therapie eens opperen bij de psycholoog.

      Autistisch burnout ken ik als term niet. Maar lijkt me neer te komen op structureel autistische behoeften negeren en op die manier over grenzen heen gaan in het leven? :)

      Alan
    • Alle reacties weergeven...
    • Bij mij zijn het ook mijn darmen die voor veel last zorgen. Denk vaker dat het niet door stress kan komen en dat ik een ernstige ziekte heb. Maar ik lees dus dat meerdere mensen zo'n last hebben van maag- en darmen. Dat stelt wel wat gerust..

      Loop nu al meer dan 10 jaar met darmklachten waarvan officieel 2 jaar in burnout. Ben maar doorgegaan en doorgegaan totdat het echt niet meer ging en zelfs toen wilde ik nog doorgaan. Ik heb helaas ook geen oplossing, maar weet dat je niet alleen bent.

      Anoniem
    • Reacties verbergen...

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • Sinds februari thuis met n burnout

    Ik ben sinds februari thuis met n burnout. Op het werk lukte het mij niet meer om mijn rol goed in te vullen en daardoor niet meer naar mijn zin. Doodmoe was ik. Zeker n jaar geen sociale contacten gehad, alleen gewerkt. In oktober ging het echt niet meer en op een dag in februari kon ik niet meer uit bed.
    Nu heb ik nog wel lichamelijke klachten, energie is beter. Kan weer wat sociale activiteiten doen.
    Van de week een koffie afspraak op mijn werk gehad, dit gaf vooraf en achteraf zoveel stress. Ik liep de deur uit en voelde weer als een half jaar geleden.
    Werkgever en bedrijfsarts spreken over langzaam reïntegratie. Zal dit te snel zijn of juist goed? Na al die maanden nog steeds niet het gevoel dat ik iets geleerd heb of tools om te voorkomen. Heb wel AD en een psycholoog. Zo frustrerend dat je niet meer op jezelf en je lijf kan vertrouwen.
    Anoniem
    Anoniem 1 3
    • Wat vervelend wat er met je gebeurd is en ervaren hebt.

      Ik zou mijzelf wel een aantal dingen afvragen.
      1. Wil je eigenlijk wel terug?
      2. Speelt er alleen op je werk iets of ook prive?
      3. Wil je niet iets heel anders gaan doen in je leven? Ik sprak gisteren nog een zweminstructrice die jarenlang bij een bank werkte. Sinds haar overstap voelde zij zich beter dan ooit. Ik ga zelf ook zo'n overstap doen.

      Succes!

      Anoniem
    • Dank voor je reactie. Ik zou wel graag iets anders doen. Ik ben wel hoofdkostwinner en ben bang dat we de lasten dan niet meer kunnen dragen. Teruggaan zal zwaar zijn, maar om te reintegreren misschien wel verstandig. Iedereen raadt mij af om nu naar vacatures te kijken.

      Anoniem
    • Alle reacties weergeven...
    • Geeft het spanning als je beIg bent net de toekomst en keuzes daarin? Het is wel riskant om op te zeggen wanneer je nog niet voldoende hersteld bent, het risico ligt dan immers volledig bij jou. Ik heb ervoor gekozen eerst te re-integreren (ben er weer bijna gelukkig, laatste atukje nog) en dan rustig rond te kijken. Een tijdje terug had ik heel erg het gevoel dat ik een keuze ‘moest’ maken en daarmee heb ik mezelf onnodig druk opgelegd. Mijn baas wilde ook liever van me af (niks persoonlijks maar een zieke werknemer is natuurlijk nooit fijn voor de cijfers, daar ging het haar enkel om). Ben nu blij dat ik toch gebleven ben en de rust heb teruggevonden. Ben wel elders in het bedrijf gaan reïntegreren overigens. Erg lastig dit soort vragen he… Succes!

      Anoniem
    • Reacties verbergen...

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • Op zoek naar tips? Tips bij burnout →
  • Even een kleine crisis situatie

    Beste lotgenoten,

    Hier even een kleine crisis situatie. Ik zit nu anderhalf jaar in een burn out. Het ging eigenlijk wel de goede kant op, maar helaas een flinke terugval gekregen.

    Nou woon ik samen met mijn vriendin en dochter. Mijn vriendin heeft het erg zwaar en trekt het eigenlijk ook niet meer. De kans bestaat dat ik het huis uit moet aangezien het haar huis is. Nou zit ik dus zelf midden in mijn terugval, weinig energie, rondjes wandelen is al zwaar, huishouden gaat niet. Ik weet eerlijk gezegd niet wat ik moet doen als ik dakloos wordt terwijl ik zo laag in energie zit.

    Nou is het ook nog zo dat ik beiden ouders verloren ben een aantal jaren geleden, dus echt terug naar huis gaat niet zeg maar.

    Heeft er iemand ervaring mee of tips?

    Ik hoor het graag.

    Groetjes P
    Patrick
    Patrick 1 2
    • De enige tip die misschien kan werken is dat je ervoor zorgt dat je vriendin ontlast wordt.

      Je kunt kosteloos hulp vragen bij je gemeente. Zij kunnen ervoor zorgen dat je huishoudelijke hulp krijgt. Zo iemand helpt dan met de dagelijkse dingen, zodat de situatie weer dragelijk wordt. Kijk ook of je de boodschappen online kunt bestellen en laten bezorgen, ook dat scheelt een hoop extra werk voor je vriendin.

      Kortom, maak een lijstje met wat ze teveel vindt en probeer daar oplossingen voor te vinden.

      Alle beetjes helpen.

      Anoniem
    • Alle reacties weergeven...
    • En nog even een ding.. Als een straatje uitwandelen no steeds pittig is, dan maak je duidelijk geen progressie. Je moet je grenzen proberen steeds iets verder te leggen. Pittig in het begin, maar je gaat merken dat je leefgebied steeds groter wordt. Ik ga altijd op de fiets en houdt hem dicht bij mij, zodat ik weet dat ik snel terug.kan als ik wil. Nu merk ik dat ik onbewust de fiets laat staan en ergens ga wandelen. Niet ver, maar wel weer een extra doorbraak. Dit sterkt je zelfvertrouwen. Ik was net naar een terrasje aan het water geweest met mijn vriendin. Ik weet inmiddels dat als ik zelf ga dat dit redelijk goed gaat, maar met haar samen is het pittiger. Waarom? Je kunt dan niet direct terug als je wilt. Volstrekt logisch en verklaarbaar, maar daar moet je niet naar luisteren.en zeker niet aan toegeven Kortom, exact dezelfde plek waar ik gisteren nog zelf was, was ineens veel pittiger met haar erbij. Zij deed een 1/2 uur over 1 biertje...tergend langzaam. Ik neem dan bewust mijn zwembroek mee om 'even te gaan zwemmen', terwijl het puur het afblazen van spanning is. Werkt voor mij prima. Beweging zet je lichaam in beweging en zorgt voor het wegvloeien van spanning. Zij vindt het geen probleem en vindt het leuk dat we er even uit zijn. Je moet echt gaan leren balanceren en uitrekken van je mogelijkheden en er zeker niet in blijven hangen. Nogmaals, het is allemaal logisch wat je voelt, maar het is onlogisch wat je denkt. Dit komt omdat je een flinke knauw hebt gehad. Dit zit ik je systeem en moet je afleren. Er is geen gevaar, je hoeft helemaal niet snel terug naar je grot. Je moet je systeem weer leren dat het allemaal goed en veilig is. Dat is precies waar je nou nog steeds mee knokt. Dus besef dat je dit zelf kunt oplossen door opnieuw te leren. Kleine stapjes, maar met groot resultaat. Ik ben er zeker nog niet, maar heb wel weer een voldaan gevoel. Zij blij, ik blij. Praten met een psycholoog helpt, maar zelf doen nog veel meer.

      Anoniem
    • Reacties verbergen...

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • Kom er niet achter waar dat aan ligt

    Ik zit nu bijna een jaar in mijn burnout en heb vaker het gevoel gehad dat ik eruit aan het komen was. Maar elke keer toch weer een vreselijke terugslag waarbij het lijkt alsof ik weer helemaal terug bij af ben. Meestal waren deze terugslagen van redelijk korte duur (1 week) waarna ik weer opkrabbelde.

    Maar nu duurt het wel heel erg lang en blijf ik erin hangen en lijk er niet meer uit te komen. Voel me al weken beroerd en herken het van de begin periode. Heel onrustig en paniekerig gevoel en ontzettend veel lichamelijke klachten. Al weken 's-ochtends diarree, darmklachten, maagklachten, oorsuizen, slecht slapen, droge mond en heel erg moe. Zou het liefste de hele dag huilen en kan me tot niks meer aanzetten. Begin me af te vragen of al deze lichamelijke klachten wel kunnen ontstaan door stress en of dat het niet komt door een onderliggende ernstige ziekte.

    Heb me lang niet zo slecht gevoeld en ben bang er niet meer uit te komen. Probeer eruit te komen, maar wil maar niet lukken en ik snap niet waarom.

    Zijn er mensen die dit herkennen ? Heb eerder een burnout gehad maar toen was ik er binnen een jaar volledig uit. Nu wil het maar niet lukken en ik kom er niet achter waar dat aan ligt.
    Roger
    Roger 1 4
    • Hi Roger, wat ongelooflijk vervelend dat je zo'n terugval hebt gehad.

      Ik weet niet of dit je helpt, maar voor mij geldt dat ik veel meer problemen uit het verleden moet resetten incl. mijn issues die ik had met mijn laatste banen.

      M.a.w. bij mij komt het er op neer dat er meer speelt dan 'alleen maar' mijn werk. Doordat mijn leven min of meer bepaald was door een onoplosbaar probleem in de familie heb ik nagenoeg mijn hele leven moeten aanpassen. Dit leidt er nu toe dat ik op ieder vlak (relatie, gezin, wonen, carrière, vriendschappen, sport, etc. Het wiel opnieuw moet zien te vinden. Qua relatie, gezin en woning is nu alles 'verwerkt' en is het goed zo. Qua werk, ontstane eenzaamheid, etc. Ben ik nu alles aan het rechtzetten. Dus ik ga een (enorme) carrièreswitch maken die mijn vrouw niet begrijpt, maar waar ik nu al blij van wordt. Qua eenzaamheid ben ik nu druk aan de slag om dit weer op te bouwen. Wel met erg weinig energie, maar het moet om uit dit isolement te komen. Gedurende al die tijd voel ik ook de dingen die jij zegt, want ik ben nog niet klaar. Dus voor je gevoel was je 'er uit', maar is er een kans dat er nog meer dingen spelen die je eerst moet rechtzetten.

      Mijn eye-opener qua werk was door mijn carrièrestappen volledig op papier te zetten en per functie, werkgever en situatie opschrijven hoe ik mij voelde, wat mij aansprak en wat niet. Hieruit volgde hele duidelijke patronen. Dit was/is ontzettend verhelderend, want ik snap nu waarom ik niet terug moet gaan in een functie die ik had. Vanochtend stonden de tranen ook weer in mijn ogen, omdat ik de eenzaamheid die ik ruim 20 jaar voelde nu steeds sterker naar boven komt. Tijd dus voor mij om actie te ondernemen wat ik dan ook vandaag gestart ben en een frisse duik in de rivier genomen. Even weer resetten en aan de slag. Als ik bij mijn emoties blijf stilstaan dan verdrink ik, dus schrijf op waar nog meer knelpunten/problemen zijn in je leven en wees eerlijk tegenover jezelf. Niet wat anderen verwachten, maar wat jij zelf wilt.

      Heel veel sterkte en geef niet op

      Gegroet,
      Frank

      Anoniem
    • Hi Frank,

      Dank voor je reactie. Ik heb eigenlijk maar twee werkgevers gehad in mijn leven. Bij eentje 7 jaar gewerkt en bij de andere 24 jaar, beiden in commerciële functies. Die laatste heeft me nu laten vallen als een baksteen terwijl ik het hele bedrijf opgebouwd heb van 0 tot onbetwist marktleider. Was steeds de gevierde man en voorbeeld voor heel de wereld, maar nu het even niet gaat laten ze je vallen 🤬. Dat doet ook veel pijn, maar het is zoals het is en heeft me uiteraard aan het denken gezet. Jarenlang heb ik mijn gezin verwaarloosd door 60 tot 80 uur per week te werken als een debiel. Nu verschuilen ze zich steeds achter de wet, maar toen ik al die uren werkte met mijn 40 uur contact hoorde ik helemaal niemand over de wet !

      Ik heb de beslissing genomen dat ik iets anders wil gaan doen, maar weet niet wat.

      Lukt me op een of andere manier niet om uit het negatieve te komen met name door al die lichamelijke klachten. Had jij ook zoveel lichamelijke klachten ? Ik kijk de hele dag maar van die motivatie filmpjes maar blijf erin hangen. Soms lijkt het alsof het even opklaart maar is maar van korte duur terwijl ik weken geleden echt dacht eruit te zijn. Was weer positief en had allerlei plannen en nu is het als sneeuw voor de zon weer verdwenen en probeer ik te zoeken naar de oorzaak (waarvan ik weet dat ik het niet moet doen)

      Never quite hou ik mezelf (was nooit een opgever maar een vechter) maar voor, maar wordt steeds moeilijker om zelf in te blijven geloven.

      Groeten,
      Roger

      Roger
    • Ok, duidelijk. Ik kan mij eerlijk gezegd voorstellen dat jij in deze situatie zit. Als je zolang hebt geknokt, je focus volledig op iets hebt gelegd, knokte om het beter te maken en de trots was van het bedrijf, dan voelt dit als een doodsteek en een complete desillusie. Je hebt je hart & ziel gegeven en ziet nu ook de schade dat dit in je priveleven heeft opgeleverd. Volledig begrijpelijk dat je mentaal een enorme knauw hebt gekregen. Lijkt eerlijk gezegd sterk op mijn rol mbt mijn vader. Hart & ziel, volledig focus om hem te helpen, alles ervoor ingeleverd, vaak gehoord dat hij 'trots' was, maar uiteindelijk hielp het allemaal niet.. een complete desillusie. Was ik er maar nooit begonnen..dat gevoel, maar ook de energie die dat allemaal heeft gekost.

      Maw ik zit nu in een vergelijkbare situatie. Wat wil ik nu eigenlijk zelf?
      Pittig, maar niet onoplosbaar. Het is in feite op alle punten de teller weer op nul zetten en voor jezelf te bepalen wat waardevol is in je leven en carrière. Niets overhaast doen, maar bijvoorbeeld puur ter oriëntatie YouTube filmpjes kijken van beroepen die je enigzins aanspreken. Ik heb komende week 2 gesprekken, ook puur ter oriëntatie. Ik kijk gewoon eventje mee en zal dan ervaren of ik enthousiast thuis kom of niet. Daarna ga ik rustig de stappen nemen die nodig zijn, maar ook dat zal ik heel afgepast gaan doen en mij er niet hals over kop erin gooien. Enthousiasme en fanatisme zijn mijn valkuilen, dus rustig aan ;-)

      Anoniem
    • Alle reacties weergeven...
    • Het lijkt me heel moeilijk om in tijden van ‘crisis’ de stap te moeten zetten naar iets anders. De onzekerheid, iets nieuws…. dat kan veel spanning geven. Ik kreeg ook te maken met een werkgever die plots liever van me af wilde terwijl ik altijd heel goed heb gefunctioneerd. Uiteindelijk toch hier gaan re-integreren, gevoel hier eecht op te hebben en het vertrouwde is nu ook prettig (wel andere locatie). Ben nu blij dat ik me niet heb laten wegjagen want ik ben inmiddels een heel eind en voel me weer vrij goed en bij a klachtvrij. Eerst volledig beter worden, weggaan kan altijd nog. En dan heb ik hopelijk alle rust om te kijken wat ik dan wil ipv ten tijde van stress onder druk weggaan met het risico in een nieuwe baan wederom uit te vallen en in het ergste geval met lege handen te staan. Laat je niet zomaar wegjagen (soms kun je niet anders of is het wellicht wel echt beter, die situaties zijn er uiteraard ook). Het doet wat met je als je zo opzij wordt gezet na eerser zo belangrijk te zijn geweest, dat vraagt ook een stukje verwerking.

      Anoniem
    • Reacties verbergen...

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • Omgaan met onbegrip uit je omgeving

    Beste Allen,

    Hierbij even een vraag over hoe jullie omgaan met onbegrip uit je omgeving? Ik zit nu ruim anderhalf jaar in mijn burn out en in het begin kreeg ik veel steun, maar hoe langer het duurt (inclusief terugvallen) hoe meer er onbegrip is.

    Ik voel me heel erg onbegrepen en weet niet goed hoe hiermee om te gaan.

    Ik hoor graag jullie tips.

    Groetjes Karel
    Karel
    Karel 1 5
    • Hi Karel, toevallig had ik net een gesprek met mijn vriendin erover. Bij mij speelt het ook al geruime tijd, andere oorzaak, maar wel dat ik momenteel zo'v 4 maanden burnout ben.

      Schuldgevoel had ik eerst heel veel, maar dat heb ik van mij afgezet en relativeer heel veel. Het is voor jou/ons veel zwaarder, dan voor mensen die gewoon door kunnen gaan en vrolijk en energiek er op los leven. Ik heb net verteld dat mijn vriendin dit jaar voor het eerst alleen met de kinderen op zomervakantie zal moeten gaan. Ik vond dat vervelend om te zeggen, maar dacht ook direct, ik wil niet meer doen alsof het allemaal wel meevalt, want dat doet het zeker niet. De teleurstelling is groot bij mijn vriendin, maar ook op dit gebied moet je nou eenmaal je grenzen aangeven. Het gaat gewoon niet. En alhoewel een zomervakantie als rust klinkt, zal ik dat niet zo ervaren, want ik ben zo'n vader die altijd veel ondernam met het gezin.

      Ook alle borrels van vrienden zeg ik al maanden af. Slechts 2 blijven interesse tonen in mij. Die waren en zijn ook het meest waardevol voor mij. De rest boeit mij werkelijk niets. Het is nou voorlopig eenmaal zo.

      Dus hoe ga ik ermee om? Kiezen voor jezelf, hooguit jammer als anderen dat niet begrijpen en laten we wel zijn...een burnout is ook niet uit te leggen als je het zelf niet hebt meegemaakt. Dus begrip voor hun onbegrip heb ik wel, maar dat is dan ook alles

      Anoniem
    • Maar nog even iets anders..

      Je geeft aan dat je vaak terugvalt. Wat zijn jouw grootste fouten die je maakt, waarvan je achteraf denkt...tsja, was logisch.

      Ik heb dat namelijk vaak. Nog steeds denk ik met mijn oude mindset, dat was...ach, waarom zou ik dat niet gewoon nog eventjes doen. Dit geldt voor alles. Van huishouden, sporten, even boodschappen doen, etc. Vanmiddag had ik bijvoorbeeld een afspraak om 16:30 terwijl ik er al een boswandeling op had zitten, wat huishoudelijke klussen en boodschappen doen.
      Ik twijfelde eigenlijk om het af te bellen, totdat ik dacht...wat zou je nou eigenlijk écht willen? Ik belde direct af, sloot mijn ogen en viel als een blok ruim 1 uur in slaap. He-le-maal gesloopt. Normaal zou ik wel gegaan zijn, maar nu pas snap ik dat ik wéér in de verleiding kwam om 'eventjes' door te bijten.

      Zo blij dat ik dit steeds meer ga leren, want dit is volgens mij het begin van het begrijpen van de balans.

      Ik ben dan ook van plan (als test) om de dingen die ik wil gaan doen (sporten, boodschappen, iets) in de ochtend te doen en na mijn middagdutje totaal niets meer. Gewoon de activiteiten beperken tot die paar uurtjes voor de lunch en middagdutje. Gezonde mensen kunnen de hele dag door, dus waarom zou je niet die dag halveren? Je bent tenslotte ziek.

      Heb jij bepaalde dingen die voor jou werken? Waar je vaker ingetrapt bent? s'avonds sporten betekende voor mij al ruim 1 jaar geleden dat ik dan s'nachts tot 03:00 wakker lag. Compleet hyper. Ik was eigenlijk toen al berg afwaarts aan het gaan. Veel te hoog in de cortisol/adrenaline.


      Anoniem
    • Ja dat is herkenbaar. Je ziet er tenslotte gewoon normaal uit. Bij mij denken ze nog vaak dat ik depressief ben of dat ik bang ben om ergens heen te gaan ( angst voor de angst) Terwijl ik gewoon al aan mijn spierspanning voel wnr ik te veel doe en hoeveel prikkels ik aan kan.ik heb mijn spierspanning dan ook gelijk bij me nek hals ogen en duizeligheid. 22 maanden verder. Veel mensen waar ik niet meer mee om ga, omdat het me niet lukt om met iedereen maar af te spreken. Hulp krijg ik gelukkig wel nog. Ik hoop dat je wel tenmiste iemand heb die je kan steunen in dit, en diegene blijven uitleggen wat je voelt. Zodat ze je beter begrijpen.

      Anoniem
    • Goedemorgen,

      Dank voor de reacties. Omtrent de terugvallen, dit heeft zeker te maken nog met mijn oude mindset, ik ga het toch maar gewoon even doen. Ook omdat ik er dan klaar mee ben dat ik in een burn out zit. Ik heb niet veel terugvallen, maar toevallig laatst een flinke terugval. Achteraf gezien is het logisch dat het gebeurde want ik liet de grenzen een beetje vieren. Ik vind het erg lastig om een goede balans te vinden, ik heb namelijk een vriendin en een dochter, ik wil toch snel teveel en mijn vriendin is juist van het doorgaan.

      Nu is het weer een kwestie van bijschakelen en rust nemen. Ik ga mijn weg er wel in vinden, maar het blijft lastig. Mijn omgeving heeft het steeds over ‘mindset’ maar dat is het niet alleen. De energietank is sneller leeg of nog niet vol genoeg of dergelijks. Met mijn hoofd is niks mis, tenminste geen klachten (behalve somberheid vanwege de situatie) het is op dit moment puur fysiek/energie. En dat lijkt niemand fatsoenlijk te begrijpen.

      Ik ga het wel proberen van me af te zetten het schuldgevoel, want dat is bij mij wel groot. Ben nu met een ergotherapeut aan de gang voor energie balans & ga weer psycholoog inschakelen om verder de diepte in te gaan. Uiteindelijk kom ik waar ik hoor te zijn, maar de weg is lang en hobbelig.

      Groeten Karel

      Karel
    • Alle reacties weergeven...
    • Hi Karel, goed om je positieve inslag te horen. Daar draait het allemaal om. Ik ben nog aan het klimmen en op een dag als vandaag merk ik hoe lastig het is om keuzes te maken. Binnen zitten wil ik niet, maar wat dan? Fitnessen een 1/2 uurtje en daarna de sauna? Maar dan is het klaar voor vandaag. Buiten de heg gaan snoeien? Ergens gaan zwemmen? Toch iets afspreken met een vriend? Of weer somber voor mij uit zitten staren? Het probleem is dat ik energie voel, maar inmiddels best huiverig ben geworden voor de terugval. Wat nou als ik mij weer onbewust over een grens heen die? 'De straf' is dan nooit echt 'prettig'. Dat doseren is zo'n ding.. ik baal daar echt van. M.a.w. ik wil graag verder, maar waar ligt die grens. Veel roepen dat je die moet voelen, maar ja, dat voelen is juist het dingetje

      Anoniem
    • Reacties verbergen...

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • Problemen met doseren van mijn energie

    Hi, Ik heb ongelooflijk veel problemen met doseren van mijn energie. Ook nu weer sta ik met verbazing te kijken naar het effect van een dag zoals gisteren.

    Wat heb ik gisteren gedaan?
    - 06:00 wakker, ontbijt/decafé (voel mij redelijk brak, maar ja, dat is iedere ochtend)
    - 09:15 naar bos gereden (5 minuten), hond uitgelaten (max 20 minuten gewandeld), koffie op een rustig terras gedronken aan het eind van de wandeling (15 minuten)
    - 10:00 buiten staan kletsen met buren, hogedrukreiniger gebracht, 1 stoeptegel in kruiwagen heen en weer gereden (telkens max. 250 meter).
    - 11:00 Stoeptegel blijkt te groot, dus rijdt naar tuincentrum (ritje is max 5 minuten, 15 minuten daar en terug)
    - 11:30 Rijd weer naar tuincentrum, omdat er nog iets nodig was. (zelfde duur)
    - 13:30 stoeptegel in tuin gelegd, 4 gaten erin geboord, tuindouche
    erop gemonteerd. Klusje van niets. Heel licht, makkelijk en rustig aan gedaan.
    - 14:30 klaar met klusje
    -16:00-17:00 geslapen. Ik ben werkelijk gesloopt.

    Ook na het uurtje slapen voelde ik volledig afgefikt. Nerveuze trillingen in mijn gezicht, hoofdpijn, angstig. Nu ik net wakker wordt (05:30) heb ik het gevoel alsof ik een marathon gelopen heb. Werkelijk he-le-maal op. Ik gaap continue, zware hoofdpijn, band om mijn hoofd, trillende ogen, etc.

    Ik begrijp er niets van.. Is dit nou absurd veel wat ik doe? Voor mijn gevoel stelt het allemaal niets voor. Wel moet ik eerlijk zeggen dat na de gesprekken met de buren, ik merkte dat mijn batterij begon leeg te raken. Maar ik zat in een positieve flow, voelde mij lekker en dacht...ach, even dit lullige klusje afmaken.

    Kortom... mijn vraag is, wat vind jij van? Is het iets teveel, te veel, absurd veel wat ik denk even te kunnen doen?

    Alvast bedankt!
    Anoniem
    Anoniem 1 9
    • Hangt van je fase af, in de beginfase was dit absurd veel. Vaak was mijn dagactiviteit 1/4e van wat jij nu omschrijft. En je geeft het al aan, je merkte dat het teveel was en toch ga je door. Dan is het tijd om te stoppen.

      Taco
    • Hi Taco, bedankt voor je reactie. Hoeveel maanden duurde het totdat jij bovenstaande lijstje kon verrichten?

      Anoniem
    • Bij mij 10 maanden. (Het bovenstaande lijstje)
      Maar als je goed al vanaf het begin je grenzen kan voelen, en serieus kan nemen, je er sneller bent dan mij.
      De eerste 4 maanden heb ik nodig gehad om mijn grenzen te leren kennen. Of te wel, ik ben na 4 maanden op m’n plaat gegaan,, omdat ik mezelf niet op 1 zette, maar de afspraken.
      Succes.

      En ja, in de beginfase was alleen de hond uitlaten en naar het bos gaan, voor 1 dag genoeg.
      Oh, en ik slaap echt tot 11 uur.

      Madeliefje
    • OK, duidelijk. Ik ben (erg) slecht in het aanvoelen van mijn grenzen, alhoewel ik nu wel moet toegeven dat ik na het kletsen met de buren er eigenlijk wel klaar mee was voor die dag. M.a.w. ik voelde het dus eigenlijk wel goed aan, maar luisterde er niet naar. 'Even' de klus afmaken stond bij mij bovenaan. Beter kan ik dergelijke taken over 2 of 3 dagen verdelen. Weer wat geleerd.. en net weer wakker. Ik overigens nu ook 4 maanden bezig, dus ik ga je niet inhalen denk ik ;-)

      Maar uitslapen tot 11:00...wow.. ik ben altijd om 05:00/06:00 wakker. Hoe laat ik ook naar bed ga.

      Anoniem
    • Herkenbaar probleem. Ik moet ook gaan leren om te gaan denken in energieniveau ipv taak/doelniveau. Dus bijv. waarom zou je die tuindouche met spoed willen afmaken? Je hebt tenslotte alle tijd, de zomer moet nog beginnen en vandaag is het toch bewolkt. Mijn vrouw redeneert alles vanuit haar energieniveau. Ze gaat letterlijk nooit voor 1 ding veel moeite doen. M.a.w. één keer de boodschappen voor een week, één keer winkelen, maar dan wel uitgebreid incl. borrelen, etc. Dus clusters energie ipv continue energie verspillen aan 'losse dingetjes'. Ik ga bijv. juist vaak even naar de supermarkt voor 1 dingetje of ging vaak een stuk rijden alleen maar om een winkel te bezoeken (en niets te kopen). Echt energieverspillers, maar nooit zo over nagedacht. Zij zal ook nooit tot het uiterste gaan met sporten, terwijl ik dat juist wél altijd deed.

      M.a.w. zij heeft 'voelen' van haar energieniveau tot een kunst verheven. Zodra het op is, dan maakt ze dat direct duidelijk en is ze met geen stok meer te verzetten. Andersom ben ik (nog steeds) zo iemand die dan denkt...ok, toch maar doen..

      Zeker nu ik burnout ben, merk ik dat ik continue verkeerd denk. Die ene taak moet af en wel het liefst nu. Net weer. Dan schiet mij een idee te binnen, die ik dan blijkbaar direct moet gaan uitvoeren. Dit terwijl ik compleet gesloopt op de bank lag en ineens denk...leuk idee, laat ik even naar de stad rijden om te gaan praten... zo bizar allemaal.

      Allard
    • Ben nu 8 maanden verder en zou je lijstje wel redelijk eenvoudig kunnen doen zonder gesloopt te zijn, maar dat was mij 4 maanden geleden echt niet gelukt. Maarja tijd zegt niet zoveel, de één zit na 2 maanden al op dit niveau en de ander pas na 2 jaar. Gewoon goed voor jezelf zorgen, beter dan voorheen. Goed eten, goed slapen, rustig de tijd nemen.

      Taco
    • 11 maanden ver hier, je lijstje zou mij KO op de bank gooien.
      Maar net door dezelfde reden als jou ben ik nog steeds niet ver in mijn herstel. Ik blijf regelmatig mijn grenzen negeren en toch doorgaan ondanks dat ik tegenwoordig wel goed aanvoel wanneer het te veel is.
      Geleidelijk aan ben ik wel de knop aan het omdraaien, alle familiefeestjes/afspraken zeg ik af, winkelen alleen het hoogst nodige, mijn tuin is net een oerwoud maar dat zal ik tenminste voor deze zomer toch gewoon moeten aanvaarden.
      Luister naar je signalen en heb geduld.

      Anoniem
    • Bedankt voor je reactie.

      Het loop inderdaad precies tegen hetzelfde aan als jij. Ik had gisteren een hele drukke dag. Boodschappen doen (ging goed), telefonisch sollicitatiegesprek (ging goed) meehelpen met wat zware dozen tillen ivm verhuizing (ging goed), maar merkte wel dat ik intens vermoeid was. Toen kwam er een kennis spontaan langs, even mee gekletst (voelde mij nog erg goed), toen kwamen er nog 2 monteurs langs (tijdens gesprek voelde ik mij afgleiden en wilde het lange gesprek diverse keren al kappen), daarna wilde ik rust, maar mijn dochter moest nog thuiskomen op de fiets van ver, dus ik moest wel wakker blijven. Mijn vriendin was de stad in. Toen zij eenmaal thuis was, ging ik direct naar bed, maar was helemaal hyper, gespannen en vervolgens angstig. 2 slaaptabletten genomen en 6 uur geslapen.

      Ik wist het eigenlijk al, want ik had mijn zoon nog gevraagd mensen te regelen voor de verhuizing wat uiteindelijk niet gelukt was. M.a.w. ik weet eigenlijk wel wat ik wel/niet moet doen en voelde goed aan wanneer ik mijn grens naderde (maar dat gesprek niet kon kappen).

      Echt balen dit. Het doet zoveel met je gevoel van zelfvertrouwen en hoop dat het eindelijk ophoudt.



      Anoniem
    • Alle reacties weergeven...
    • Mijn schoonvader komt nu en dan eens een handje helpen. Maar dan heb ik het enorm moeilijk om mijn trots opzij te zetten en ook niet de handen uit de mouwen te steken.
      Ik heb dus de luxe van wat hulp om mij te ontlasten en dan ga ik mezelf belasten! Het is soms enorm frustrerend dat ik het maar niet kan laten terwijl ik me er wel bewust van ben.
      Maar stapje per stapje word ik er wel beter in, die trots leren opzij zetten, beseffen dat ik ziek ben en me niet moet bewijzen. Geduld...

      Anoniem
    • Reacties verbergen...

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

  • Ergerde mij dood aan mensen die constant ziek waren en nu zit ik hier..

    Is het normaal dat je tijdens je burn out totaal geen zin hebt om te werken? Ik ben 13 jaar met hart en ziel gaan werken, was de meest gemotiveerde persoon van het bedrijf, maakte op 13 jaar maar liefst 4 promoties, ik ergerde mij dood aan mensen die constant ziek waren en nu zit ik hier.. kreeg paniekaanvallen op het werk en melde mij 3 maanden ziek, erna 1 jaar 3/5 gewerkt maar het werk geluk kwam niet terug, nu net gestart terug voltijds bij een ander bedrijf maar ook daar geen motivatie om te werken, ik ben steeds op zoek naar zingeving in het werk.. ik verlang terug om de gemotiveerde werknemer te zijn van vroeger, en mij niet iedere dag naar het werk te moeten slepen!

    Herkenbaar?
    Ethias
    Ethias 1 30
    • Mijn passie waar ik al van jongs af aan mee bezig was werd mijn beroep. Eens uitgevallen met BO ben ik de passie volledig kwijtgeraakt, van de ene op de andere dag.
      Zit nu een jaar verder en vrees dat het misschien gewoon niet meer terugkomt. Het is moeilijk om me voor te stellen dat ik iets anders kan/moet vinden..

      Anoniem
    • Hi Ethias,

      In welke branche was je werkzaam?

      Ik heb exact hetzelfde. Ik heb de afgelopen 4 jaar 3 banen gehad. Telkens hetzelfde verhaal. Binnen 1 maand (eigenlijk sneller) had ik het al gezien. Volstrekt geen zin meer. Het enige wat ik nog wilde was kletsen met collega's en gewoon plezier hebben. De drive om nog te scoren, mij in te zetten, etc. was volstrekt verdwenen. Ik ben mijn hobbies/passies nagegaan om te 'voelen' wat ik nou echt wil. Het antwoord kwam eigenlijk vrijwel direct. Het zal een ommezwaai zijn in mijn carriere, geen kantoorbaan meer (yes!) en vooral al die zinloze uren/weken/maanden vergaderen behoren dan tot de verleden tijd. Is op zich ook niet vreemd als je, zoals jij ook heb meegemaakt, veel hebt bereikt en voor je gevoel aan je max zat te werken. Op een gegeven moment is het klaar. Iedere dag kaviaar is ook niet alles.

      Anoniem
    • Ik had mij opgewerkt van magazijnnier naar manager in 13 jaar tijd, verschillende tussenfuncties ook nog gehad..
      Als ik mij zo nog 30 jaar naar het werk moet gaan slepen ga ik niet volhouden denk ik...

      Zal de motivatie ooit nog terugkomen?

      Of misschien is 8u achter een computer zitten niks voor mij, dat kan natuurlijk ook.

      Ethias
    • Hi Ethias, Ik denk dat je het zelf al duidelijk zegt. Je bent er klaar mee. Kan toch? Dat gebeurt toch ook in relaties? Eerst hevig verliefd, trouwen, etc. en dan alsnog gaan scheiden? Totaal niet vreemd.

      Ik weet niet of je alleen daar hebt gewerkt in je leven, want het is heel normaal dat je van werkgever wisselt om zo ervaring op te doen wat wel/niet bij je past. Ik heb die ervaringen wel opgedaan en het luistert veel nauwer dan je denkt. Daarnaast heb ik jarenlang een eigen bedrijf gehad, waarbij ik ongelooflijk veel vrijheid had. Dit heeft ervoor gezorgd dat banen waarbij je van 9 to 5 op kantoor moet zitten, voor mij volstrekt onvoorstelbaar zijn. Ik vind dat pure zelfkwelling. Dus als jij 8 uur achter een computer zit, vind ik dat ronduit knap, maar zeker ook begrijpelijk dat je er op een gegeven moment klaar mee bent.

      De kunst is dat je al je interesses, passie, sport, sociale contacten, etc, in een blender stopt en probeert te achterhalen in welke richting ze wijzen. Sommige mensen vinden onderwijs ineens interessant, of blijken altijd heel zorgzaam te zijn geweest of zoeken juist (veel) meer spanning, of willen meer buiten zijn? Of juist meer creatief, etc. etc.

      Ik vind het juist onvoorstelbaar dat mensen hun levenlang bij één bedrijf kunnen werken. Hij hebt het over 13 jaar... mijn max bij een bedrijf was 8 jaar ;-)

      Anoniem
    • Ik ben nu 1 week begonnen in een ander bedrijf (ook een kantoorbaan) maar dat lijkt me nu al nix, ik heb al met een loopbaancoach gepraat maar geen uitkomst. Ben een beetje radeloos. Het werk moet niet geweldig zijn maar het moet ook niet zijn dat je iedere dag met tegenzin gaat

      Ethias
    • Ook dat heb ik exact hetzelfde gehad. Ik liep de eerste dag het bedrijfsverzamelgebouw binnen in Amsterdam, voelde mij goed, sprak even met mijn nieuwe collega (nog steeds leuk), liep het kantoor binnen. klapte mijn laptop open en dacht....daar gaan we weer...ik wil dit helemaal niet...en boem...spanning, angst en vervolgens paniek. Ik wilde daar helemaal niet zijn, dacht direct gadverdamme...gaan we weer...afijn , de dagen daarna thuis gewerkt en er kwam helemaal niets uit mijn handen. Totaal geen zin meer in. Nog 3 keer op kantoor geweest en iedere keer hetzelfde...

      M.a.w. voor mij duidelijk een teken dat ik absoluut iets anders moet gaan doen. Persoonlijk ga ik iets zoeken richting sport, buiten en coaching. Wat precies laat ik nog open. Het uwv betaald de omscholingskosten. Maar hele dagen achter mijn laptop en elke keer weer mensen bellen....nee, nooit meer.

      Anoniem
    • Ja idem maar ik weet ook niet wat ik anders zou willen, terug in het magazijn werken voor een piep loon zou ik ook niet meer willen (denk ik). In mijn ogen gaat 80% van de bevolking met tegenzin werken :) misschien verwacht ik er teveel van.

      Ethias
    • Er zal absoluut een heel groot gedeelte met tegenzin gaan. Zonder twijfel. Kunst is om zo dicht mogelijk bij je eigen interesse en passie te blijven. Voor mij geldt dat ik veel watersporten erg leuk vindt, graag met mensen in contact sta, mensen graag enthousiasmeert en coach en houdt van sport/activiteit. Kinderen en scholieren vind ik leuker om mee te werken dan bejaarden en of hulpbehoevenden. Zo wordt mijn lijstje met mogelijke banen steeds iets groter. Zo ga ik mogelijk als vrijwilliger helpen bij een buitenzwembad om te ervaren of het sfeertje mij aanspreekt en het werkt. Qua loon ga ik naar de helft, maar dat maakt mij werkelijk niets uit.

      Anoniem
    • Ps..een gebeurtenis wat compleet los staat van het werk kan ook je interesse in of visie op het werk ineens compleet veranderen. Het overlijden van iemand, iets wat je aan het denken heeft gezet, iets in je relatie, etc. Een vriend van mij moest van zijn vader perse een universitaire studie volgen en zo hoog mogelijke cijfers halen. Die jongen ging er dus voor, pa financierde alles, zodat hij zich kon focussen op z'n werk, slaagde met meerdere cum laudes, ging werken bij een universiteit als hoogleraar, schreef enkele boeken....afijn, zijn vader overleed, en die jongen (inmiddels vader) stortte volledig in. Compleet burnout, angstaanvallen, etc. Hij wilde niets meer met zijn werk te maken hebben en is nu al 8 jaar lang huisman Zijn vrouw verdient de kost en hij doet de kinderen en gaat vaak racefietsen. M.a.w. onderschat het verleden niet mbt wat er nu met he gebeurt. Bij mij speelt het verleden namelijk ook een zeer grote rol mbt mijn werk.

      Anoniem
    • Tjah, buiten dat ik vader geworden ben is er niet veel gebeurd in mijn leven, huisman spelen en je vrouw voor alles laten opdraaien is ook niet bepaald netjes in mijn ogen... ik kan me gewoon niet voorstellen dat je tot 69 jaar iedere dag al zuchten, blazend, .. naar het werk zal moeten gaan.

      Ethias
    • Klopt, dat vond ik ook direct toen ik zijn verhaal hoorde. Maar zijn Pa was vermogend, dus zij teren op zijn erfenis. Dus van zeer ambitieus is hij compleet de andere kant opgegaan.

      Ik denk persoonlijk dat je misschien juist doordat je vader bent geworden vraagtekens zet bij je werk. Je zult niet de eerste zijn die van ambitieus naar 'kan het wat minder' gaat. Sterker nog, sommige bedrijven nemen juist liever jonge honden aan, dat mannen/vrouwen die al in de volgende fase zitten (dus met kinderen). Simpelweg om zij hun prioriteiten dan anders hebben. Thuis gaat voor en werk komt op de 2e plaats.

      Jij bent duidelijk klaar met je baan. Ben wel benieuwd of het aan het werk ligt of bijv. de bedrijfscultuur, je collega's, een nieuwe baas of richting, etc. Mijn buurman werd burnout toen zijn werkgever (overheidorgaan) werd overgenomen door een commerciële buitenlandse partij. De targets schoten omhoog en je werd op het matje geroepen als je die niet haalde. Kortom, stress... hij werkte er al 25 jaar en nu dus moest hij zich ineens aanpassen. Hij is 4 jaar daarna met vervroegd pensioen gegaan en lanterfantert nu de hele dag.

      Wat je altijd kunt doen is overwegen om iets voor jezelf op te starten. Had ik ook gedaan van 2003 tot 2018. De voordelen is dat je vogelvrij bent. Tijden zelf indeelt en goed kan verdienen, mits je een baan hebt waar je als adviseur kan optreden. Als je bijv. koerier bent, dan moet je nog steeds hard werken. Of een baan waarvan je weet dat het zeer seizoensgebonden is. Een kennis van mij heeft een ijssalon, waar hij zijn eigen ijs maakt. In de zomermaanden werkt hij zich drie slagen in de rondte. Heeft 12 man (seizoens)personeel, verdient erg veel geld in die periode en daarna gaat hij 9 maanden rusten in zijn vakantiewoning in Italië. M.a.w. hij werkt maar 25% per jaar. Niet gek toch? T'is maar hoe je het indeelt.

      Anoniem
    • Ik ben al van werk veranderd, maar na 1 week lijkt het mij weer niks, misschien verwacht ik gewoon te veel van het werkend leven... vroeger ging ik liever werker dan thuis zitten.. ik denk dat ik altijd in de omgekeerde wereld geleefd heb 😉 ik kan momenteel niks bedenken waar ik eventueel plezier uit zal gaan halen.

      Ethias
    • Ik ben geen psycholoog, maar wel ervaringsdeskundig, aangezien ik niet alleen zelf, maar genoeg mensen uit mijn omgeving zoiets dergelijks hebben meegemaakt. In alle gevallen zat er 'dieper' iets wat meespeelde. Twijfelen aan je werk is niet meer dan normaal, maar het helemaal wegvallen van überhaupt alles wat met werk te maken heeft, is wat anders. Vergeet niet dat sabbaticals niet voor niets bestaan. Mensen die 'even' afstand van hun dagelijkse leven willen nemen en eruit willen. Vaak leidt dit tot het definitief stoppen bij hun werkgever, omdat men dan lang de tijd heeft om na te denken wat men wil doen en op reis vaak nieuwe ervaringen opdoen. Ook worden de meeste overstaps gemaakt na de zomervakantie, omdat mensen dan ook langer de tijd hebben om na te denken over hun toekomst. M.a.w. het is is niet meer dan normaal dat je spirit weg is. Dit betekent zeker niet dat het voorgoed weg is. Daarnaast denk ik dat je in bovenstaande reactie eigenlijk al een belangrijk deel van de reden zelf geeft. Als je hart en ziel eerst bij je werk ligt, waardeerde je je priveleven minder. Wellicht hecht je nu, door je gezin, veel meer waarde aan thuis, waardoor alles waar je ooit waarde aan hechtte ineens veel minder waard is geworden. Eigenlijk maar een goed ding, want werk heeft zeker niet de waarde van je priveleven en gezin. Heb je al een beroepskeuzetest gedaan?

      Anoniem
    • Ja ook al gedaan, maar kwam ook niks uit.. als ik goed nadenk zie ik mij momenteel geen werk doen maar helaas iedereen moet werken..

      Vroeger zei ik tegen de mensen, ik snap niet dat jullie niet graag gaan werken, ik zou niet weten wat ik thuis moet doen en nu lig ik snachts wakker als ik moet gaan werken en waarom... geen idee. Zal zeker een fase in mijn leven zijn zeker 😀

      Ethias
    • @Annoniem is het bij jou terug gekomen de motivatie, zoja na hoelang en welke acties heb je ondernomen?

      Ethias
    • Ik zit nu midden in die fase. Letterlijk sinds vorige week zag ik 'het licht'. Dit komt omdat ik een opdracht meekreeg na mijn intake bij een therapeut (systeemtherapie). De vraag was.. schrijf op wat je vader je allemaal ontnomen heeft (dit geldt voor mijn geschiedenis uiteraard).

      Al vrij snel begon ik mij te realiseren dat ik door zijn toedoen allemaal b-keuzes heb moeten maken in mijn leven qua beroep. Ik kwam in de sales terecht, wat nooit mijn droom was (daar werken overigens veel mensen die eigenlijk niet weten wat ze willen...) en bleek daar goed in te zijn. Juist omdat ik op sociaal vlak sterk ben of beter gezegd, gewoon geïnteresseerd in de mens (en mensen niet zie als 'klant'). Altijd ben ik in de sales gebleven en in verschillende branches (reclamewereld, IT wereld, VR/AR, overheid, etc). Het idiote was dat ik mij nu pas realiseer waarom ik mij eigenlijk nooit gelukkig voelde tijdens al die banen. Ook niet toen ik jarenlang een eigen bedrijf had, want het was nog steeds een afgeleide van mijn b-keuze. Het enige wat mij interesseerde was (en is) gezelligheid, een goed gesprek, humor, 'spelen', maar vooral niet achter je computer zitten en 'werken'. Ik had/heb daar totaal niets mee. Ik was ook nog gaan werken als sales manager in het buitenland, maar ervoer toen de eenzaamheid van het alleen op reis moeten gaan.

      Kortom, ik heb veel vergelijkingsmateriaal. Ik kan dus nu heel eenvoudig opschrijven wat mij absoluut tegenstaat en waar ik wel energie van kreeg tijdens al die banen. Dus vooral beginnen met
      het analyseren van jezelf. Wat staat je absoluut tegen. Werken is een algemeen begrip, dus naar mijn mening kan je niet zeggen dat je niet van werken houdt, maar van een (flink) aantal aspecten die je niet aanstaan. Ik kan erg slecht tegen regelmaat en voorspelbaarheid. Maar ook tegen alleen werken en binnen zitten. De lijst is wel wat langer dan dit, maar het gaat je inzicht geven.

      Wat mij wél aanstaat is sociale interactie, afwisseling, creativiteit, buiten, natuur/water (ik word letterlijk depressief van industrieterreinen ;-)), mensen enthousiasmeren, etc.

      Ik heb mij sinds kort aangemeld bij een lokaal natuurzwembad waar veel jonge gezinnen komen. Je bent dan de hele dag buiten, staat in contact met kinderen/jong volwassen, maar ook ouderen komen daar zwemmen. Je doet een beetje horeca, onderhoud, beveiliging, etc. en uiteindelijk zou ik (als ik merk dat dit het is) een cursus kunnen volgen als zweminstructeur ABC (en dit verder gaan uitbreiden). Mijn doel daarna zou zijn om zelf iets op te zetten hiermee (sporttraining, coaching etc. icm watersport).

      Maar ik moet uiteraard eerst beleven of dit iets is waar ik direct een klik mee voel. Binnenkort ga ik langs voor een gesprek en vooralsnog wil ik dit als vrijwilligerswerk gaan doen. Mijn dagen kan ik dan zelf uitkiezen incl. duur en tijdstippen. Je bent tenslotte vrijwilliger.

      Even verderop bij mij zoekt men mensen die mee willen helpen bij het verbouwen van gewassen in een niet commerciele setting. Ook dat sprak mij direct aan. Waarom? buiten, sociale interactie, natuur, etc. Ook weer vrijwillig, dus kan ik zelf bepalen wanneer ik (even) langskom om te helpen.

      Ben benieuwd wat jou aanspreekt. Zie het niet gelijk als 'werken', maar gewoon 'wat vind je leuk?' Kan van voetbal tot kunst zijn of van kinderen tot bonsai boompjes ;-)

      Anoniem
    • En nog iets. Ik ga bewust met een psycholoog praten, simpelweg omdat er dingen zijn uit het verleden die ik niet zelf kan oplossen. Ik was gewend dat ik dit allemaal zelf wel eventjes kon doen. Mocht je dat al doen, dan is dat goed. Mocht je het niet doen, dan kan je een gesprekje via je huisarts aanvragen voor een kosteloos gesprek met een praktijkondersteuner (zo noemen ze het bij ons). Dit is iemand die verhaal aanhoort, vaak algemeen psycholoog is en je direct kan helpen met je eerste vragen. Hij/zij kan je ook doorverwijzen, zodat je meer je leven weer op de rit kunt zetten. Het klinkt namelijk als een (milde) depressie...zo van, is dit het nou? Huisje, gezin en werk. Veel mensen kampen hiermee, zeker als zij voor hun gevoel alles hebben bereikt wat ze wilden, maar toch niet happy zijn met de situatie, maar niet snappen waarom. Jouw houding tov werk is overigens exact dezelfde als die van mij. Zodra het als werken aanvoelt, dan heb ik er geen zin meer in. Het moet wel leuk blijven en precies dat moet je dus gaan onderzoeken. Wanneer is iets leuk voor je. Gewoon plezier hebben in wat je doet. Mijn vriendin heeft zich net weer opgesloten op haar kantoortje thuis. Is eventmanager en vindt het organiseren van evenementen ontzettend leuk. Steeds iets nieuws, bijeenkomsten regelen en daarna het succes vieren. Zij komt af en toe even naar beneden, fietst een rondje of laat de hond uit en gaat weer verder. Altijd vrolijk en altijd zin in het volgende event. Die spirit is wat ik mis, maar nu dus ga zoeken door verschillende dingen uit te gaan proberen die compleet het tegenovergestelde zijn van wat ik ooit deed.

      Anoniem
    • Hoe oud ben je als ik mag vragen?
      Depressie zou kunnen maar haal wel nog plezier uit mijn hobby's en goed gaan uiteten etc... enkel het nut van werken gaan is mij wat ontnomen, heb al eens 4 gesprekken gehad met een psycholoog maar dat deed me nix.. jij zegt dat veel mensen hiermee kampen met het feit is dit het nou.. ik ken toch niemand van mijn vriendengroep die dit heeft hoor, gaat het überhaupt nog over?

      Ethias
    • Hi Ethias, ik ben 51 jaar en heb dus al een stapeltje vrienden en kennissen die tijdens of al ver voor hun midlife crises werden geconfronteerd met hun dromen vs de werkelijkheid.

      Ik ken veel mensen die compleet geswitched zijn na een lange tijd uit de running te zijn geweest. Mijn overbuurman was IT'er en werd uiteindelijk fotograaf, een vriend van mij werkte bij Oracle (topsalaris), werd binnen een paar jaar burnout en is nu al jaren Yoga leraar, een andere buurman was jarenlang coach bij bedrijven en is nu al jaren fysiotherapeut, etc. etc. Allemaal op een punt belandt waarbij ze geen voldoening meer haalden uit hun (goedbetaalde) banen en een tijdje langs de zijlijn stonden. Bij een vriend (topbaan bij IBM) ging de knop om toen zijn jongere zus overleed. Hij klapte in elkaar en is volledig gestopt met werken. Zit nu bij diverse buurtclubjes als vrijwilliger en sport een beetje. Maar om te zeggen dat hij gelukkig is...nou nee.

      Het is echt niet meer dan normaal, herscholing is erg populair bij het UWV omdat veel mensen die thuiszitten willen switchen van baan.

      Ik denk dat je er gewoon klaar mee bent. Voor mij was het ook een eye-opener toen ik mijn 3de baan in 3 jaar tijd ging doen wat ik je al vertelde. We hadden een gesprek met een vrouw die mogelijk bij het bedrijf zou komen. Het boeide mij voor geen meter (kan je nagaan eerste week van mijn werk) en dacht de hele tijd 'wat doe ik hier'. Ik wilde de hele tijd weg, zat tegen het plafond aan, en toen ik eindelijk weg kon lopen, voelde ik mij echt 'verlost'. Maar ja, daarna weer achter mijn excel-sheet met honderden klanten die ik moest gaan benaderen...zo geen zin meer in.

      Wat is jouw leeftijd overigens?

      Anoniem
    • Ik ben 35, bij mij is het gevoel pas gekomen nadat ik 3 maanden uit de running van mij werk was. Eerlijk gezegd werd hoe langer ik thuis was hoe erger mijn "depressief" gevoel werd, nu ik bezig ben heb ik minder tijd om te malen.. nu thuis blijven is het dus ook niet, werken gaan is het ook niet.. werken gaan zal moeten.. maar ik praat nu veel op mijn werk met mensen hierover en geloof het of niet 80% zegt dat ze niet graag komen werken en de uren aftellen om naar huis te gaan.. dus ik denk persoonlijk dat dit normaal is en wij denken dat het abnormaal is 😀 dus jij wilt nu zeggen dat jij je al +- 30 jaar mild depressief voelt?

      Ethias
    • Mijn issue is net als iedereen op dit platform weer anders. Mijn vader was zwaar getraumatiseerd, eigenlijk psychiatrisch patiënt en moest geholpen worden. Dit durfde hij niet aan. Hij leunde volledig op mij. Ik was de krachtigste zoon en als je op je 14e 'eventjes' van je vader te horen krijgt dat hij een einde aan z'n leven wilt maken en ik dat niet tegen 'de rest' mocht zetten, dan staat je wereld op z'n kop. Ik werd vanaf dat moment 'de vader' en ondersteunde hem met alles.Ook probeerde ik hulp in te schakelen, maar hij haakte steeds af bij de eerste gesprekken, terwijl hij veel ellende had gezien in zijn jeugd. Door zijn trauma liet hij mij niet los en kon ik niet de dingen gaan doen die ik wilde met mijn leven en heb zodoende banen gezocht die eigenlijk totaal niets meer te maken hadden met mijn toekomstdromen. Kortom, als ik nu terugkijk op wat ik allemaal gedaan heb in mijn leven, dan is 'aanpassen' het juist woord. Hij is nu 3 jaar geleden overleden. Een rare gewaarwording want je kunt je voorstellen dat er talloze emoties naar boven kwamen van woede, blijdschap tot verdriet. Een hele pittige periode. Nu ik iets verder ben en hiervoor nu systeemtherapie ga volgen, waarbij ik de opdracht kreeg vorige week na mijn eerste gesprek om op te schrijven wat mij allemaal ontnomen is, kwam automatisch ook 'carriere' voorbij. Door hierop in te zoomen zag ik pas wat ik had gedaan (kon niet anders) en waardoor ik mij nooit gelukkig voelde tijdens mijn banen. Maw ik kom vanuit een andere invalshoek, maar qua werk kan ik mij goed voorstellen dat veel mensen door hun verleden of omstandigheden iets gaan doen waarvan ze achteraf denken....wat doe ik eigenlijk hier.

      Anoniem
    • Ben ik mee eens, veel mensen hebben ook geen keuze, als je geen opleiding/diploma hebt heb je maar een beperkte keuze.. ik kan me niet voorstellen dat mensen vrolijk worden van achter de vuilkar te lopen of aan de band auto's staan te maken. This maar hoe je ermee omgaat.. echter ben ik 13 jaar zeer gelukkig geweest op mijn werk. Als inkoper,verkoper, team leader en als magazijnnier en nu plots niks meer.. this raar meer kan ik er niet van zeggen

      Ethias
    • Soms is het klaar. Kan ook in relaties gebeuren. Ineens is het vlammetje weg. Vaak logisch en soms onverklaarbaar.

      Anoniem
    • Dan moor hopen dat het vlammetje ooit terug zal aanwakkeren 😉

      Ethias
    • Maar als ik je zo hoor ben je dus op je 22e begonnen bij je werkgever en daar dus 13 jaar gewerkt. Op mijn 22e was is net afgestudeerd en had tot mijn 35e al zo'n 4 werkgevers gehad. De langste duurde 6 jaar. Maar dat was dan ook een leuk bedrijf met leuke collega's. Maar sowieso dus meerdere werkgevers. Het kan misschien voelen als een echtscheiding van je werkgever. De liefde is voorbij ;-) Niet vreemd en eigenlijk doodnormaal dat je verder gaat zoeken. Even liefdesverdriet..

      Anoniem
    • Ja klopt, en altijd graat gewerkt daar, tot het laatste jaar, dat ik angst en paniek aanvallen kreeg op het werk, tijdje uit geweest en terug gekomen maar het gevoel was nooit meer hetzelfde.. kan je je werkplezier ooit nog terugvinden denk je?

      Ethias
    • Jazeker, ik denk echt dat je er klaar mee bent. Je sleept je naar je werk toe, wat natuurlijk 'niet echt' een goed teken is.
      Je bent zo te horen een harde werker, dus iemand die altijd maar door gaat en aangeeft dat hij liever voor zijn werk koos, dan zijn prive-leven. Ik denk dat dit gewoon een fase was in je leven. Carriere maken, hoog eindigen, kind krijgen en realiseren dat er meer is in het leven. Nogmaals, niets vreemd aan. Je hebt wellicht te lang doorgelopen daar, over je grenzen heen. Ik zou je tijd nemen, beseffen dat het een signaal was dat je klaar was en bewust gaan kiezen voor iets wat je ziet als hobby/vrije tijd. Je vergelijkt werken veel banen die inderdaad niet echt leuk zijn om te doen. Vuilnisman, lopende band, autowasserij, etc. zijn niet de banen waar veel mensen om staan te springen. Jij hebt in principe een interessante CV voor bedrijven, omdat je niet alleen toont dat je klom binnen het bedrijf, maar daar ook 13 jaar hebt gewerkt. Die loyaliteit vindt men altijd zeer interessant. Je redenatie van 'werken is per definitie waardeloos' is wel erg stellig. Ik kan meerdere beroepen voor mijzelf noemen die ik leuk vind. Feit is wel dat ik jarenlang voor mijzelf werkte als ZZP'er. De vrijheid die je daarmee kunt krijgen is enorm en daarom is voor mij een 9 to 5 baan echt geen optie meer. Ook het 'vast' zitten op een werkplek en dat nagenoeg dagelijks vind ik persoonlijk een vorm van moderne slavernij ;-)

      Je kunt via je werkgever of het UWV kosteloos cursussen gaan volgen. Soms hoeft dit niets met je werk te maken te hebben, maar is het puur voor zelfontplooiing. Je zei dat je hobbies had, dus wellicht kan je kijken of er iets te verzinnen is waar je je geld mee kunt verdienen.

      Een vriend van mijn zoon startte 6 jaar geleden een online webstore voor technisch lego onderdelen. Die vriend was daar gek op. Zijn bedrijfje draait ongelooflijk goed en hij krijgt wereldwijd bestellingen van andere hobbiesten. Die jongen heeft alles geautomatiseerd, waardoor het inpakken, versturen, retours, etc. allemaal door een derde partij wordt gedaan. Hij hoeft alleen maar zijn website bij te houden en zijn bankrekening te bekijken. Een sportmaatje van mij handelt online in 3 speciale producten. Heel simpel, via alibaba koopt hij in. Hij draait een omzet inmiddels van 130.000 Euro en maakt ieder kwartaal een grote reis. Net terug van skieën in Japan en 1 maand later alweer met z'n gezin naar Nepal. Egypte staat als volgende bestemming gepland. Zijn vrouw hoeft niet eens te werken..

      Tis maar hoe je het zelf organiseert.

      Anoniem
    • Je hebt gelijk, ik spreek er nu veel over met andere mensen en die switchen ook vaak van job, reden ik was het zo beu 😀

      Ethias
    • Dacht ik al. Er zijn zat mensen die dit overkomt. Ineens ben je er klaar mee. Minister Fred Teeven werd ineens buschauffeur...😁 Gewoon rustig laten bezinken en kijken wat je volgende stap wordt. Los van branche en inkomen. Gewoon wat leuk lijkt.

      Anoniem
    • Alle reacties weergeven...
    • Hi Ethias, ik werd vanochtend wakker en bedacht mij, na een optelsom van afgelopen weken, waarbij ik mijn banen onder de loep nam, wat mij nou wel en geen energie geeft, wat de meest geschikte baan zou zijn voor mij. Net een bedrijf benaderd voor algemene info en direct werd ik uitgenodigd voor een gesprek morgen. De enrgiestoot die dat gaf is echt hetgeen wat voor mij aangeeft dat dit de oorzaak is van mijn burnout. Door overmacht in een functie en branche gerold omdat er immers geld verdiend moest worden. Nu kies ik niet voor het salaris, maar voor wat ik leuk vind. Mijn salaris zal nog naar de helft zijn, maar dat vul ik aan met een online shop die redelijk rendeert. Bij elkaar het salaris wat ik anders ook zou krijgen voor een 5 daagse kantoorbaan. Helemaal prima dit.

      Anoniem
    • Reacties verbergen...

    Deze ervaringen zijn onderdeel van een afgeronde reeks persoonlijke verhalen.

‹ vorige 1 2 3 ... 18 19 20 21 22 23 24 ... 43 44 45 volgende ›
Link kopieren Gekopieerd!
Pagina delen
Therapiepsycholoog.com
Zoek op provincie
  • Drenthe
  • Flevoland
  • Friesland
  • Gelderland
  • Groningen
  • Limburg
  • Noord-Brabant
  • Noord-Holland
  • Overijssel
  • Utrecht
  • Zeeland
  • Zuid-Holland
  • België
Hulpvragen
  • Angst
  • Burnout
  • Depressie
  • Onzekerheid
  • Piekeren
  • Rouwverwerking
  • Relatieproblemen
  • Stress
  • Trauma
  • Zingeving
  • Meer hulpvragen »
Therapievormen
  • ACT
  • Cognitieve gedragstherapie
  • Coaching
  • EMDR-therapie
  • Hypnotherapie
  • Mindfulness
  • Psychosociale therapie
  • Psychotherapie
  • Relatietherapie
  • Meer therapievormen »
Steden
  • Amsterdam
  • Arnhem
  • Breda
  • Den Haag
  • Dordrecht
  • Eindhoven
  • Haarlem
  • Maastricht
  • Nijmegen
  • Rotterdam
  • Utrecht
  • Meer steden »
Kijk ook op onze partner websites:
  1. Relatietherapeuten
  2. Angstfobietherapie
  3. Emdrtherapie
  4. Hypnotherapeuten
  • © 2026 Therapiepsycholoog.com
  • Disclaimer
  • Privacyverklaring
  • Over ons
  • Reviews
  • Tips
  • Ervaringsverhalen
  • Login