Therapiepsycholoog
Netwerk van therapeuten
en psychologen
Therapiepsycholoog

Tips bij liefdesverdriet

liefdesverdriet

 

Liefdesverdriet - tips

Zoek je tips bij liefdesverdriet?

Je kunt hier:

 

  • allerlei tips verkennen.
  • reageren op tips / jouw ervaring delen.
  • en heb je zelf een goede tip, dan kun je die toevoegen.

 

Wat is jouw tip voor omgaan met liefdesverdriet

 

Overzicht tips




+ tip toevoegen




Alle tips


Tip 1 - Verbreek het contact

Verbreek het contact

Als je veel liefdesverdriet voelt, verbreek dan (in ieder geval tijdelijk) het contact.
Dat is nodig voor jou om te herstellen. Misschien dat je ex-geliefde later een ander plekje in je leven kan hebben, als gewone vriend of vriendin, maar nu kan dat even niet.

Dit betekent geen contact. Dus niet in real-life, maar ook geen e-mail, sms, whatsapp, telefoon, facetime, skype, facebook, brieven, etc.

Zorg dat je geen constante herinneringen aan je ex tegenkomt. Dus doe foto's weg, verwijderd gesprekken op je mobiel, ga niet kijken naar zijn/haar facebookpagina, etc.
Doe geen dingen die je erg aan je ex doen denken, met als gevolg liefdesverdriet.

Je hersenen en je lichaam moeten de klap verwerken. Je moet weer even terug naar jezelf.


E.

3

deel deze tip

Tip 2 - Schenk jezelf liefde en zorg

Schenk jezelf liefde en zorg. Je ben het waard!

Stel dat je iemand anders zou treffen die zich zo voelt als jij of hetzelfde heeft meegemaakt?
Wat zou je doen om die ander bij te staan?

Gun jezelf dat door jezelf op diezelfde manier toe te spreken, te behandelen of met al je verbeeldingskracht voor te stellen jezelf dat te geven (bijvoorbeeld een knuffel).

Geniet ervan!



3

deel deze tip

Tip 3 - Beweeg en sport

Beweeg en sport. Blijf lichamelijk actief door regelmatig te bewegen, want

1) Je doorbreekt hiermee (tijdelijk) je verdrietige gevoel en gedrag.

2) Door actief te bewegen, worden stofjes aangemaakt in je lichaam waardoor je je beter voelt.

Ga dus lekker sporten, bijvoorbeeld hardlopen of zwemmen. Of ga dansen.


Therapiepsycholoog

2

deel deze tip

Tip 4 - Laat je masseren

Laat je masseren. Hierdoor kun je meer ontspannen en door aangeraakt te worden, wordt de aanmaak van het (knuffel)hormoon oxytocine bevorderd, waardoor je je beter voelt.


E.

2

deel deze tip

Tip 5 - Je mag je rot voelen, verdrietig en de rest

Liefdesverdriet gaat over.....even doorbijten. Je mag je rot voelen, verdrietig en de rest.

Neem afstand van de ex.
Zoek steun bij familie, vrienden en afleiding.
Maak een lijstje waarom de relatie over is en beter voor jou (rationeel).
Zoek leerpunten voor jezelf in relaties.


Schrijf (fictief) een afscheidsbrief.
Besef in de wereld doen volwassene elkaar pijn.
Ga niet opzoek naar een vervanger- laat de tijd helen.......


Sterkte!


Maaike

2

deel deze tip

Heb je zelf een goede tip?

+ tip toevoegen


Tip 6 - Deel je verhaal

Voor veel mensen lucht het op als ze hun verhaal opschrijven en delen. Je kunt jouw verhaal delen op het liefdesverdriet-lotgenotenforum op deze website.


Therapiepsycholoog

1

deel deze tip

Tip 7 - Zoek een therapeut

Heb je last van liefdesverdriet en kom je er zelf niet meer uit? Een therapeut of psycholoog kan je dan verder helpen.


Therapiepsycholoog

1

deel deze tip

Tip 8 - Zoek afleiding

Zoek afleiding en richt je op die dingen en personen die jij belangrijk vindt in het leven.


Muriel

1

deel deze tip

Tip 9 - Ga iets doen wat je altijd al hebt willen doen

Ga iets doen wat je altijd al hebt willen doen maar dat er tot nu toe nog niet van gekomen is. Doe iets geks, leuks, verras jezelf en geniet!


Muriel

1

deel deze tip

Tip 10 - Schrijven zorgt voor afsluiten

Schrijven zorgt voor afsluiten, afstand, verandering van perspectief en verandering van verhalen. Bij liefdesverdriet kan het er zelfs gezondheidsklachten op de langere termijn verminderen. Dus schrijf, voor jezelf elke dag:

- over de relatie voor beëindiging
- over gebeurtenissen die leidde tot de breuk
- over de nasleep van de relatie

Verstuur de schrijfsels niet. Maar bewaar ze ook niet. Wanneer het goed voelt, zorg er dan voor dat je de schrijfsels weggooit, verbrand, begraaft, of versnippert. Neem je tijd. Er staat geen termijn voor afscheid nemen.



1

deel deze tip

Heb je zelf een goede tip?

+ tip toevoegen


Tip 11 - Veroordeel jezelf niet

Veroordeel jezelf niet, en laat jezelf niet veroordelen. Er is geen tijdbestek voor verdriet of een juiste manier om er mee om te gaan. Neem de tijd die nodig is, op de manier die bij jou past.

Tussentijds mag je jezelf wel vriendelijk en mild vragen; helpt dit mij op de lange termijn? Hoe dan?

Twijfel je aan je eigen manier van verwerken, of merk je dat je jouw eigen vijand bent geworden, durf dan te veranderen. Een relatietherapeut is daarin gespecialiseerd.



1

deel deze tip

Tip 12 - Vlucht niet in een neuwe relatie

Liefdesverdriet wordt door de omgeving regelmatig onderschat.
Niet zelden lijken de symptomen op PTSS.
Dat vraagt om serieuze aandacht.


In de eerste plaats van de persoon zelf; aandacht voor het eigen verdriet.
Al dan niet samen me een professionele hulpverlener.


Wat je niet moet doen is vluchten in een nieuwe relatie!
Dat is als een pleister op een wond die nog niet schoon is.



1

deel deze tip

Tip 13 - Neem tijd om te rouwen

Neem tijd om te rouwen.

Een relatie verbreken is pijnlijk. Of jij nou de achterblijver bent of dat je zelf de stap zet om te stoppen, het is een life-event, je gaat een periode van rouw in.

 

Net zoals bij het verlies door de dood heb je 2 kanten: de verlieskant en de herstelkant (duale procesmodel). Neem de tijd om aan beide kanten te zijn: huil, ben boos, laat je emoties toe en uit ze.

 

Maar het leven gaat ook verder: werk, sport, beweeg, doe boodschappen en het huishouden, spreek af met vrienden, ga iets nieuws doen dat je nooit deed met je partner.


Langzamerhand merk je dat het bergopwaarts gaat. Sterkte en succes!!!



1

deel deze tip

Tip 14 - Huilen mag

Huilen mag!

Om liefdesverdriet te verwerken is het belangrijk om je emoties te erkennen en toe te staan. Voor veel mensen kan het een bevrijding zijn om toe te geven aan een huilbui.

 

Door je emoties te onderdrukken is de kans groot dat je chagrijnig wordt, je aan iedereen ergert en alles als negatief ervaart. Je negatieve gevoelens zullen er toch een keer uitkomen maar dan waarschijnlijk niet op het moment dat het jou goed uitkomt.

 

Wanneer je een emotie op voelt komen: neem je rust en sluit je ogen. Denk aan het moeilijke moment waarop je relatie is geëindigd. Accepteer dit pijnlijke gevoel en sta je tranen toe om te komen.



1

deel deze tip

Tip 15 - Schrijf een lieve brief voor jezelf

Schrijf een lieve brief voor jezelf. Schrijf compassie volle woorden alsof je naar een lieve vriend schrijft. Troost jezelf in deze brief en krijg op deze manier compassie voor jezelf in deze situatie.


Laura

1

deel deze tip

Tip 16 - Boekentip: Als de liefde voorbij is

Boekentip: 'Als de liefde voorbij' is van Jan Drost
'Waarom lijkt het niet overdreven om te zeggen dat de wereld vergaat als de ander je verlaat? Omdat dat niet overdreven is. Omdat de wereld vergaat'. Aldus Jan Drost.
Een boek vol herkenning en troost!



1

deel deze tip

Tip 17 - EMDR kan helpen als het een traumatische ervaring is

'Ik ga bij je weg'
De manier waarop het gezegd is.
De omstandigheden waarin je die boodschap kreeg.
Misschien kwam het totaal onverwacht.

Het verbreken van een intieme relatie is altijd ingrijpend, ook al was het de beste oplossing, ook al betekent het een verlossing.

Daarna is er een (kortere of langere) tijd van rouw. Een tijd om je frustraties te verwerken, je verdriet een plek te geven, terug te kijken en de draad weer op te pakken.

Soms blijf je maar malen over dat heftige moment: 'Ik ga bij je weg'. Je begrijpt niet waarom. Je hebt er allang min of meer vrede mee.

Zo'n emotioneel heftig moment kun je zien als een traumatische ervaring. Normaal gesproken vervagen herinneringen, maar soms verloopt het verwerkingsproces in je brein niet goed, en blijft alles zich steeds maar herhalen in je hoofd.

In dat geval kan EMDR jou helpen. Na een paar sessies voel je je bevrijd en kun je loslaten wat geweest is om je op je toekomst te richten.


1

deel deze tip

Tip 18 - Ga je verdriet niet uit de weg, neem het serieus

Melancholie voor een verloren liefde
Zomaar door een geur, een liedje op de radio, een verliefd stelletje dat elkaar stevig vast houdt of de klank van een stem. Zomaar onverwachts slaat het toe. Dat oude liefdesverdriet, dat gevoel van "alles verloren te hebben" is weer. Ik sta stil en voel het verdriet weer.

Ik koester mijn verloren liefdes. Elke verbroken relatie is lesmateriaal voor het leven.
Terug kijkend kan ik met afstand zien wat er mis was, hoe wij niet bij elkaar pasten.

Door terug te kijken en mijn eigen gedrag en gevoelens serieus te nemen leer ik van elke ervaring. Ook van verloren liefdes.

Ga je verdriet niet uit de weg, neem het serieus. Huil, onderzoek en praat erover.
Door de aandacht zal de scherpte slijten en zal je verdriet draaglijker worden. Totdat het een oude verloren liefde is waar je met melancholie aan terug kan denken.

Mail me voor een gratis kennismakingsgesprek als je hulp zoekt.


1

deel deze tip

Tip 19 - Neem je tijd voor liefdesverdriet

Neem je tijd voor liefdesverdriet. Het is een rouwproces waar je doorheen gaat en dan kent een aantal fases.

Om te voorkomen dat je jezelf kwijt raakt of hopeloos vast loopt is het belangrijk dat je het verdriet een plaatsje kan geven. Dat je onderzoekt wat er fout ging, wat je nu nodig hebt maar ook hoe je voorkomt dat je niet in een volgende pijnlijke relatie stapt.

Neem tijd om te helen zodat je je pijn, angst en verdriet niet meeneemt in een volgende relatie. En misschien is er wel iets van te leren?


1

deel deze tip

Tip 20 - Vergeven is de weg naar heling en loslaten

Blik bij liefdesverdriet terug op de relatie met die ander. Neem daarbij ruim de tijd om eventueel samen met een therapeut of coach de volgende thema's te doorleven:

Waar ben ik de ander dankbaar voor?

Waar heeft de ander mij bewust/onbewust pijn gedaan?

Waar heb ik de ander bewust/onbewust pijn gedaan?

Vergeven is de weg naar heling en loslaten.

De ander vergeving schenken; wil ik dat? kan ik dat? wat houdt mij tegen?

De ander vergeving vragen - indien dit niet rechtstreeks met de persoon mogelijk is, kun je dit ook heel goed uitwerken met een therapeut of coach en/of door middel van het schrijven van een brief, die je niet verstuurt maar bijvoorbeeld verbrandt.

Waarover heb ik nog pijn?

Rouwen over het verlies van de relatie.

De ander het goede toewensen.

Jezelf het goede toewensen.


1

deel deze tip

Voeg zelf een tip toe


Heb je zelf een goede tip?


+ tip toevoegen





Meer tips en inspiratie

We delen ook tips en inspiratie op:




© Therapiepsycholoog - psychologen en therapeuten
| Disclaimer | Privacyverklaring | Reviews | Login | Aansluiten