Therapiepsycholoog
Netwerk van therapeuten
en psychologen
Therapiepsycholoog

Tips bij eetstoornis

eetproblemen therapiepsycholoog

 

Eetstoornis - tips

Zoek je tips bij een eetstoornis, zoals overeten, obesitas, anorexia nervosa, boulimia nervosa, of een eetbuistoornis (Binge Eating Disorder)? Je kunt hier:

 

  • allerlei tips verkennen.
  • reageren op tips / jouw ervaring delen.
  • en heb je zelf een goede tip, dan kun je die toevoegen.

 

Wat is jouw tip voor omgaan met een eetstoornis

 

Overzicht tips




+ tip toevoegen




Alle tips


Tip 1 - Spreek jezelf met je voornaam aan in lastige situaties

‘Als we met sterke emoties te maken hebben, helpt het om een stap terug te doen en onszelf vanaf een afstand te observeren.

 

We zijn een stuk slimmer als we anderen advies geven, en die slimheid krijgen we terug als we in lastige situaties onze blik breed houden door onszelf met onze voornaam aan te spreken.

 

Het idee dat een minder egocentrisch perspectief nare emoties tempert, wordt ondersteund door breinonderzoek. Het emotiecentrum in ons brein – de amygdala – wordt minder actief als we niet in de eerste persoon tegen onszelf praten.

 

Bovendien helpt afstand van jezelf nemen om je zelfbeheersing te vergroten (‘Marloes, je kunt deze chips best laten staan’).



5

deel deze tip

Tip 2 - Vermijd risicosituaties

HALT!

De volgende situaties vormen in het algemeen een risicosituatie voor het vertonen van destructief gedrag zoals een ongezond eetpatroon:

  • Hungry (Hongerig zijn, niet regelmatig of te weinig eten. Kan ook in figuurlijke zin voorkomen: iets heel graag willen)
  • Angry (boos of kwaad zijn, hoog opgelopen frustratie of wraak willen)
  • Lonely (eenzaamheid, terugtrekken of afsluiten van anderen)
  • Tired (Vermoeidheid, door teveel van jezelf te vragen, door te weinig slaap, door een verstoord ritme)


Let erop dat je basale zelfzorg op orde is zodat je bovenstaande risicosituaties vermijdt.



5

deel deze tip

Tip 3 - Onderzoek je ziektewinst

Onderzoek je "ziektewinst".
Ook als je je eetstoornis wil los laten, kan het zo zijn dat dit niet lukt, omdat je (onbewust) nog voordeel hebt van je eetstoornis. Dit wordt ook wel "ziektewinst" genoemd.

- Het kan bijvoorbeeld zo zijn dat je door je eetstoornis sommige dingen niet hoeft te doen waar je geen zin in hebt.
- Of dat je door je eetstoornis extra aandacht ontvangt van je ouders, geliefden, of hulpverleners. En dat je dat eigenlijk wel fijn vindt.

Zodra je weet welke positieve kanten er aan je eetstoornis zitten, kun je mogelijk een alternatief bedenken om dat voordeel te krijgen zonder dat je vast hoeft te blijven aan je eetstoornis.

De volgende vragen kunnen je helpen om "het voordeel" van je eetstoornis te ontdekken:

- Wat (voor fijns) kan ik doen dankzij de eetstoornis, wat ik anders niet zou kunnen doen?
- Wat (voor fijns) ontvang ik dankzij de eetstoornis, wat ik anders niet zou ontvangen?
- Wat kan er misgaan als ik de eetstoornis niet meer heb?


Therapiepsycholoog

3

deel deze tip

Tip 4 - Onderzoek het thema: Controle hebben

Als je heel erg gecontroleerd met je eten omgaat, kan het zijn dat dat het thema eigenlijk is: controle.

Soms speelt er iets of gebeuren er dingen in ons leven waar we geen controle over hebben. (Er is een reorganisatie - hou ik wel of niet mijn baan?)

Het verlies van controle kan zo vervelend voelen dat we ter compensatie op een ander gebied extra controle gaan uitoefenen, om zo het onprettige gevoel van controleverlies niet meer te voelen. Zoals bijvoorbeeld op het gebied van eten.

Het kan dus interessant zijn om

a) na te denken over dingen waar je voor je gevoel op dat moment geen controle op hebt en wat je daar concreet mee zou kunnen doen;


b) daarnaast kan het ook geen kwaad te leren dat je nu eenmaal niet alles onder controle hebt, maar dat je genoeg zelfvertrouwen kunt ontwikkelen zodat je weet: "wat er ook gebeurt, ik red me wel".


R.B.

3

deel deze tip

Tip 5 - Deel je verhaal

Voor veel mensen lucht het op als ze hun verhaal opschrijven en delen. Je kunt jouw verhaal delen op het eetstoornis-lotgenotenforum op deze website.


Therapiepsycholoog

2

deel deze tip

Heb je zelf een goede tip?

+ tip toevoegen


Tip 6 - Eetbui als Informatiebron

Deze tip is met name gericht op mensen die worstelen met binge eating, eetbuien, boulimia en eetdrang.

Als je ervan uitgaat dat een eetbui/drang een informatiebron is. Wat zou de eetbui/drang je dan willen vertellen?

Geeft de eetbui/drang je een signaal dat je bijvoorbeeld over je grenzen bent gegaan of zegt het je dat je eigenlijk heel moe bent?
Of ben je misschien heel verdrietig maar kun of wil je dat liever niet voelen?

Voordat je je eetbui/drang veroordeelt, ga eens op onderzoek uit wat deze je zou kunnen vertellen.
Wat heb je nu Werkelijk Nodig? en Hoe kun je dit Jezelf Geven?

Succes!



2

deel deze tip

Tip 7 - Zoek een therapeut

Heb je last van een eetstoornis en kom je er zelf niet meer uit? Een therapeut of psycholoog kan je dan verder helpen.


Therapiepsycholoog

1

deel deze tip

Tip 8 - Oefen met mindfulness

Oefen met mindfulness
Kijk met milde, zachte en vriendelijke aandacht naar je eetstoornis.

Aanvaard dat de eetstoornis er is, zonder dat je jezelf met je eetstoornis identificeert. Jij bent de eetstoornis niet. Je hebt de eetstoornis.

Door op een zachte manier met jezelf en met je eetstoornis om te gaan, kun je meer ontspannen en kan je eetstoornis ook gemakkelijker zachter worden.


Therapiepsycholoog

1

deel deze tip

Tip 9 - Breng je eetpatroon in kaart

Breng je eetpatroon in kaart door bijvoorbeeld een eetdagboek in te vullen.

 

Dit is confronterend en dus moeilijk om te doen. Wees zo eerlijk mogelijk naar jezelf! Het geeft je veel inzicht in hoe je ervoor staat wat betreft een eventueel verstoord eetpatroon.

 

Het behandelen van de onderliggende emotionele problemen bij een eetstoornis gaat samen met herstellen/verbeteren van het eetpatroon.


Nancy

1

deel deze tip

Tip 10 - Onderzoek en verander je lichaamsbeeld

In het herstel van een eetstoornis is hoe je tegen je lichaam aankijkt de grootste voorspeller van een terugval. Het is dus belangrijk om je lichaamsbeeld mee te nemen in een behandeling.

Een psychomotorisch therapeut, die ervaring heeft met eetstoornissen, kan je daarbij helpen. Die praat niet alleen met je, maar er worden ook ervaringsgerichte oefeningen gedaan om te ontdekken op welke manier je kijkt en hoe dat te veranderen is.


Yvette

1

deel deze tip

Voeg zelf een tip toe


Heb je zelf een goede tip?


+ tip toevoegen





Meer tips en inspiratie

We delen ook tips en inspiratie op:




© Therapiepsycholoog - psychologen en therapeuten
| Disclaimer | Privacyverklaring | Reviews | Login | Aansluiten